Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 38 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

gabberjoost schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:56:
Ik wil graag weten of ik 5.1 geluid kan krijgen met mijn setup.
Ik gebruik een Windows 10 pc (Intel HD grapics van een Celeron G1840 CPU) voor films en series. Deze zit aangesloten met een HDMI kabel op een Sony Sony KDL-48W585B, waar met een optische kabel een Sonos soundbar op is aangesloten. In de Sonos app zie ik dat het geluid stereo is.

- Kan de pc 5.1 geluid naar de tv sturen?
- Kan de tv 5.1 doorgeven naar de soundbar?
Of je pc surround kan uitsturen, geen idee, maar denk het wel.
Of je tv surround kan uitsturen, denk het wel. Controleer of instellingen voor audio op pcm of bitstream staan. Bitstream om surround te krijgen.
Vraag is hoe interessant het is. De Playbar 'snapt' enkel dolby digital (geen dts, geen hd formats). In de praktijk zal de Playbar merendeels stereo naar surround omzetten, ongeacht het begin signaal.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:17
Sinds kort heb ik 2x een play 1 aangeschaft en ben er zeer blij mee :)
Heb een tijdje de speakers in een stereo setup gezet maar heb liever multi-room met boven dan stereo (had er ook meer van verwacht, ga denk ik de woonkamer vervangen voor een play 5)

Een vraagje:
- Als ik de stekker uit mn 2e speaker trek om hem te verplaatsen (bv badkamer) dan valt die ook uit de groep. Ik moet dan opnieuw via de app hem aan de groep toekennen en muziek toevoegen. Is dit te voorkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 11-07-2016 11:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:26
laurens0619 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:10:

Een vraagje:
- Als ik de stekker uit mn 2e speaker trek om hem te verplaatsen (bv badkamer) dan valt die ook uit de groep. Ik moet dan opnieuw via de app hem aan de groep toekennen en muziek toevoegen. Is dit te voorkomen?
Als je hem weer aansluit kun je de luidspreker selecteren die nog muziek afspeelt en daar de zojuist aangesloten speaker toekennen aan de groep dan speelt ook die weer de muziek af

• laurens0619
cardwizard schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:52:
[...]

Als je hem weer aansluit kun je de luidspreker selecteren die nog muziek afspeelt en daar de zojuist aangesloten speaker toekennen aan de groep dan speelt ook die weer de muziek af
Ok dank, maar had eigenlijk gehoopt dat dat niet nodig was. Liefste heb ik dat de speaker bij het online komen automatisch weer zijn groep joined.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11

Een vraagje:
nee, dat is niet te voorkomen. Staat ook op de Sonosforums veel vraag naar ;)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:02

..Christiaan..

..zwll..

Afgelopen zaterdag de playbar gekocht. Eerste ervaring met Sonos en ik moet zeggen dat het top is. Ik heb alleen een hoge piep in de playbar. Helpdesk gebeld en ik heb een mail gekregen die ik bij de verkoper (Expert) mag inleveren. Ik krijg dan een nieuwe mee en zij mogen de mijne bij Sonos omruilen. Top service. Hebben meer mensen hier last van die piep? Ik hoor 'm constant (als de stekker er in zit) en zelfs tijdens een film.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• commentator
..Christiaan.. schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:22:
. Hebben meer mensen hier last van die piep? Ik hoor 'm constant (als de stekker er in zit) en zelfs tijdens een film.
nee, nog niet gehoord (gelukkig :) )

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
:? Je hoort een piep, maar de ervaring is top... :confused:

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Die piep is ondergeschikt aan de kwaliteit. Even googelen leerde mij dat meer playbars hier last van hebben. Zit de kwaliteit echt niet in de weg. Ik gok ook dat 50+ mensen de piep niet kunnen horen.....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Even gegoogled en inderdaad een known issue. Niet heel duidelijk hoe vaak het voorkomt, maar sonos lijkt niet moeilijk te doen over omruilen. Goede aftercare in ieder geval.

Edit: reactie twee keer gewijzigd ivm auto correct die iets anders bedacht had: known/knopen en aftercare/afterparty 😂😂

[ Voor 29% gewijzigd door gysman11 op 11-07-2016 19:54 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-01 19:00
MetalG schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:03:
Heb m'n 2 Sonos Play 5's Gen2! Airsonos werkt wel niet op m'n mac :(
Hier werkt Airsonos top i.c.m. iPhone/iPad - iOS 9.3.2. en Mac OS X - 10.11.5. Top dat ik hiermee ook gewoon Youtube kan streamen. :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-01 16:56
Sinds afgelopen zondag ook lid geworden van de Sonos groep met 2x Play:1 speakers. Moet toegeven, het gemak en geluid zijn super.

Nu was er alleen iets waar ik me over verbaas en dat is het prijs verschil. Ik kon mijn speakers meenemen uit de UK en daar zijn ze gewoon per stuk 50euro goedkoper dan hier. Er zit dan wel een andere kabel bij maar, mag aannemen dat een EURO stekker geen 50euro mag kosten ;) Iemand een idee waar dit prijs verschil op gebaseerd is? (Tuurlijk helpt de lage GBP-EUR mee maar,toch :) )

Lalala, ipv van even de wisselkoers op voor de Brexit te zetten, eerst vragen, voor Brexit zit de prijs op 205eur nu op 189eur.

[ Voor 11% gewijzigd door Steefph op 13-07-2016 14:39 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:09
Kan iemand mij vertellen hoe ik airsonos installeren? ik krijg dit niet zo voor elkaar

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
SkorpionNL schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:07:
[...]
Hier werkt Airsonos top i.c.m. iPhone/iPad - iOS 9.3.2. en Mac OS X - 10.11.5. Top dat ik hiermee ook gewoon Youtube kan streamen. :)
Ik heb een Raspberry Pi gekocht waar ik hem ga op installeren, blijkbaar werkt airsonos niet op El Capitan! : )

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
..Christiaan.. schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:30:
Die piep is ondergeschikt aan de kwaliteit. Even googelen leerde mij dat meer playbars hier last van hebben. Zit de kwaliteit echt niet in de weg. Ik gok ook dat 50+ mensen de piep niet kunnen horen.....
Sorry, maar het is een luidspreker. Zijn primaire taak is het volbrengen van geluid, liefst met een goede weergave van de bron. Een piep in het geluid welke niet in de bron zit is _niet_ ondergeschikt aan de kwaliteit, het is onderdeel van de kwaliteit en haalt het flink naar beneden.

Als ik een speaker zou kopen die er geluiden bij zou verzinnen tijdens het afspelen van de bron dan gaat hij linea recta terug. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
commentator schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:24:
[...]

Dat is inderdaad wel jammer, je kan ze daardoor niet even snel verplaatsen. Het gebeurt ook als ze hun WiFi kwijtraken. Ik had hier de hele netwerkspullenboel aan een tijdschakelaar hangen maar sinds ik Sonos dingen heb staan is die er maar tussenuit, dat werd wat onhandig.

Verwijderd

Sinds kort heb ik 2x een play 1 aangeschaft en ben er zeer blij mee :)
Heb een tijdje de speakers in een stereo setup gezet maar heb liever multi-room met boven dan stereo (had er ook meer van verwacht, ga denk ik de woonkamer vervangen voor een play 5)

Een vraagje:
commentator schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:24:
[...]

1 van de redenen waarom ik voor een ander merk ben gegaan :+ :X

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2016 11:19 . Reden: Quote incompleet ]

• laurens0619
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:14:
[...]

[...]

1 van de redenen waarom ik voor een ander merk ben gegaan :+ :X
Scheer je weg uit dit topic dan :+

Welk alternatief ben je gegaan? De denon heos?

Verwijderd

laurens0619 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:23:
[...]

Scheer je weg uit dit topic dan :+

Welk alternatief ben je gegaan? De denon heos?
Nee. Het enige systeem met multi room speakers én echte speakers: Raumfeld.
Maar het blijft interessant om de marktleider te volgen, ook na switch naar een ander merk. Heos viel al af op het niet kunnen scrollen door nummers op de nas. Benieuwd hoe goed een Sonos tegenhanger van de Stereo L zou worden....

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dan nog verwachten we wel iets meer bijdrage dan alleen vertellen dat je voor een ander merk bent gegaan. ;)

Als we het dan toch over Raumfeld hebben, dan liever een Sonos Connect met gewoon goede speakers. Scheelt een hoop geld. :D
Edit: Oh wacht, het is per paar. Dan valt het mee, ben ik toch duurder uit. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 15-07-2016 14:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:39:
Dan nog verwachten we wel iets meer bijdrage dan alleen vertellen dat je voor een ander merk bent gegaan. ;)

Als we het dan toch over Raumfeld hebben, dan liever een Sonos Connect met gewoon goede speakers. Scheelt een hoop geld. :D
Edit: Oh wacht, het is per paar. Dan valt het mee, ben ik toch duurder uit. :X
Ik wilde bewust niet uitwijden over andere voor en tegens tov Sonos.
Connect Amp was geen optie, matige versterker.
Connect, losse versterker en even goede speakers ontzettend veel duurder....
Daarnaast geen hi-res ondersteuning...
Denk dat je dan toch ruim over de 2 mille gaat voor een beetje vergelijkbaar...

Sonos blijft top, hartstikke fijne apparaten, beste app, meeste diensten...

• Dr Pro
  • Laatst online: 27-12-2025
merlin1201 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:48:
Kan iemand mij vertellen hoe ik airsonos installeren? ik krijg dit niet zo voor elkaar
sudo apt-get install git-all
sudo apt-get install build-essential checkinstall
sudo apt-get install libssl-dev
sudo apt-get install python-dev
sudo apt-get install libavahi-compat-libdnssd-dev

curl https://raw.githubusercon...ix/nvm/v0.31.2/install.sh | bash
***QUIT TERMINAL***
nvm install 0.12.15
nvm install stable
nvm use 6.2.2
npm install airsonos -g

Dit zou moeten werken :) (doet het bij mij wel in elk geval op een Pi3

edit: Er ging nog iets niet goed bij mij...
error gevonden waarop ik had gegoogled, weet alleen de oplossing niet meer... |:(
failed at the mdns@2.3.3 install script node-gyp rebuild

[ Voor 34% gewijzigd door Dr Pro op 15-07-2016 17:27 ]

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:09
Gaat hier al fout in de eerste regel, apt-get werkt niet maar ik denk omdat ik osx gebruik dat het wat anders moet.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-01 08:12
Ik ben sta op het punt om mijn eerste sonos apparaat te kopen. Alleen twijfel ik tussen 2 play:1 te kopen of enkel een play:3. Het is voor het gebruik in de woonkamer en als we buiten zitten de sonos mee te nemen naar buiten.

• SkorpionNL
Stijnb_ schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:38:
Ik ben sta op het punt om mijn eerste sonos apparaat te kopen. Alleen twijfel ik tussen 2 play:1 te kopen of enkel een play:3. Het is voor het gebruik in de woonkamer en als we buiten zitten de sonos mee te nemen naar buiten.
Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van paar Play:1's, waarover ik erg te spreken ben. :D Over de Play:3 kan ik niks zeggen, aangezien ik die enkel een keer in de winkel gehoord heb, maar ik denk persoonlijk dat het stereobeeld van 2 P1's beter over komt dan een enkele P3.

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 22:22
Ik zou lekker 2 play 1's halen.
Ik ben niet zo onder de indruk van de play3.

:)

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Gonadan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:47:
[...]

Sorry, maar het is een luidspreker. Zijn primaire taak is het volbrengen van geluid, liefst met een goede weergave van de bron. Een piep in het geluid welke niet in de bron zit is _niet_ ondergeschikt aan de kwaliteit, het is onderdeel van de kwaliteit en haalt het flink naar beneden.

Als ik een speaker zou kopen die er geluiden bij zou verzinnen tijdens het afspelen van de bron dan gaat hij linea recta terug. :)
Inmiddels ook netjes gebeurd hoor.

• Dr Pro
  • Laatst online: 27-12-2025
merlin1201 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 08:46:
Gaat hier al fout in de eerste regel, apt-get werkt niet maar ik denk omdat ik osx gebruik dat het wat anders moet.
Mijn 'guide' geldt voor Debian/Ubuntu/Raspbian
Maar ik denk dat je wel de stappen kan gebruiken zoals die er staan, dus de programma's installeren die benoemd worden, alleen ipv apt-get iets wat OSx begrijpt...

Verwijderd

Beiden leuk voor achtergrondmuziek. Zoals al aangegeven zal vooral het stereobeeld bij 2 Play 1's beter zijn. Persoonlijk (smaak.......) vind ik de Play 1 beter klinken dan de 3. Ik vind dat de minst interessante Sonos.

Mijn mening: 2x Play 1 over Play 3

• laurens0619
merlin1201 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 08:46:
download en installeer nodejs van de website
voer daarna het volgende commando in: npm install airsonos -g

klaar :)

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:02
Toch vreemd dat ik hier lees dat de play 3 volgends jou het minste klinkt. Als ik op engels talige forums lees dan zie ik toch vaak dat deze een beter geluid zou hebben. Ik vind het heel lastig in te schatten. Ik twijfel nog over een play 1 of play 3 voor een ruimte van 20m2. Het prijs verschil is maar 60 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Xenophoben op 19-07-2016 10:19 ]

• Cardwizard
Probeer ze gewoon uit ? Ik stem ook voor de Play 1 ... Zeker 2 in stereo

• Xenophoben
cardwizard schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:33:
Probeer ze gewoon uit ? Ik stem ook voor de Play 1 ... Zeker 2 in stereo
Ja maar voor 280 euro koop ik geen 2 play 1's

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Sonos heeft nog steeds een 60 dagen probeer actie, dus je kan eerst een play 1 proberen. Anders kun je altijd nog wisselen naar een play 3 of upgraden naar stereo play 1

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Op Sonos.com is het 100-dagen en dat is permanent dus geen actie.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
Ook ik zou gaan voor 2x play:1 ipv 1 Play:3
Heb zelf een 3 gehad, en vervolgens verkocht op Marktplaats (na 1,5 jaar) toen ik mijn installatie ging uitbreiden met een Playbar. Toen meteen 2 Play:1's gekocht.

Een enkele Play:1 doet al niet veel onder voor een Play: 3, twee stuks zijn natuurlijk veel beter qua stereo beeld en overtreffen een enkele 3 op ieder gebied.

Daarnaast: houdt er rekening mee dat het verslavend werkt ... Dus als er ook een Playbar komt, ben je blij dat je al twee Play:1's hebt voor het surround geluid..

Verwijderd

Xenophoben schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:19:
Toch vreemd dat ik hier lees dat de play 3 volgends jou het minste klinkt. Als ik op engels talige forums lees dan zie ik toch vaak dat deze een beter geluid zou hebben. Ik vind het heel lastig in te schatten. Ik twijfel nog over een play 1 of play 3 voor een ruimte van 20m2. Het prijs verschil is maar 60 euro
De Play 3 klinkt 'dikker', voller dan de Play 1.
De Play 1 klinkt losser, ruimtelijker. Wel iets minder toon bereik.
Mijn voorkeur ligt bij de ontspannen sound. Bij 2 Play 1's heb je de volheid en de losse sound gecombineerd met een beter (want twee losse speakers) stereobeeld...

Maar goed, dat is allemaal een mening van iemand die inmiddels spullen van de concurrent gebruikt :+

Dus mijn ultieme tip is eigenlijk ook gewoon lekker uitproberen 8)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf ben ik een Bluesound gebruiker maar dit mailtje dat ik van Plex heb ontvangen, is volgens mij wel een mooie toevoeging voor het Sonos ecosysteem:
https://www.plex.tv/blog/...onos+Newsletter+Plex+Pass

• Xenophoben
Ik heb hem net ook gehad! Dit is voor mij toch hetgeen wat me echt over de streep gestrokken heeft:)

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Welk voordeel geeft het gebruiken van de plex server mij in vergelijking met het streamen vanaf een Synology NAS? Buiten de remote access functionaliteit volgens hun blog.

• Damon
Met de Plex server heb je geen last van de track limiet van Sonos (65000 tracks), en hij kan niet ondersteunde formaten on-the-fly omzetten naar een wel ondersteund formaat.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41

TheVMaster

Moderator WOS
Damon schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:35:
Met de Plex server heb je geen last van de track limiet van Sonos (65000 tracks), en hij kan niet ondersteunde formaten on-the-fly omzetten naar een wel ondersteund formaat.
...en daarnaast is Plex natuurlijk een erg mooie oplossing voor je film/tvserie bibliotheek.

• Xenophoben
En foto's en home videos ;-)

• Cardwizard
Volgende week gaan we een midweek weg en er is gratis wifi in het huisje , is het mogelijk om een Play 1 mee te nemen en die daar te gebruiken ? Lijkt me wel fijn namelijk

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Volgens mij wel hoor. Ligt natuurlijk wel een beetje aan de kwaliteit wifi

• Cardwizard
Buiten de kwaliteit van de verbinding om vraag ik me af of je zonder problemen kunt switchen tussen WiFi netwerken zonder dat je de boel weer opnieuw moet instellen later

• yorroy
  • Nu online
Ik vraag het me af hoor, vaak krijg je in vakantiehuisjes eerst een inlogscherm waar je wat voorwaarden moet accepteren. Mijn chromecast kon daar niet mee om gaan en kreeg ik niet aan de praat.
Ik denk dat je je Sonos daar niet op verbonden krijgt.

Je kunt wel een eigen router meenemen en aansluiten. Je hebt dan geen internet maar creëert dan een eigen netwerk, ik geloof dat je dan wel muziek kan afspelen dat op je telefoon staat.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Het zou wel kunnen werken, maar daar heb je dan iets extra's voor nodig: http://www.howtogeek.com/...romecast-in-a-hotel-room/

(zelf niet geprobeerd, ik liep tegen vergelijkbaar probleem aan met de Chromecast en hotel WiFi)

[ Voor 23% gewijzigd door Rhapsody op 22-07-2016 08:46 ]

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• rGz
  • Laatst online: 01-11-2025

rGz

Sinds gisteren mijn Sonos systeem uitgebreid met een witte Play:1, prima geluid en de setup verliep uiteraard als een zonnetje.

Ik had echter het idee dat het geluid van mijn Playbar + Sub voren in de woonkamer en de Play:1 niet helemaal synchroon liep, voornamelijk bij het geluid van de TV viel dit enigszins op. Ik ga er vanuit dat dit te maken heeft met de Wifi connectie, maar eens even mee prutsen. Playbar zit overigens bedraad aangesloten op het netwerk.

• commentator
rGz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:35:
Sinds gisteren mijn Sonos systeem uitgebreid met een witte Play:1, prima geluid en de setup verliep uiteraard als een zonnetje.

Ik had echter het idee dat het geluid van mijn Playbar + Sub voren in de woonkamer en de Play:1 niet helemaal synchroon liep, voornamelijk bij het geluid van de TV viel dit enigszins op. Ik ga er vanuit dat dit te maken heeft met de Wifi connectie, maar eens even mee prutsen. Playbar zit overigens bedraad aangesloten op het netwerk.
When other rooms are grouped to the PLAYBAR, the same 70 ms delay is used for transmission to those rooms. As a result, the other rooms are slightly delayed relative to the PLAYBAR when it’s playing from its TV source (optical input). In practice, this is often not noticeable, but depends on how close the other rooms are and the relative volume of the PLAYBAR and the other rooms. If it is noticeable, you can adjust the Audio Delay setting to add additional delay to the PLAYBAR for perfect room-to–room synchronization. Select Settings->Room Settings->Advanced Audio->TV Dialog Settings to adjust this setting.

• yorroy
  • Nu online
Misschien gebruik ik niet de goede zoekwoorden in dit topic, maar heeft iemand hier ervaring met (goedkope) audio splitters, converters of extractors?

Volgende week komt eindelijk mijn playbar binnen en zou dan graag mijn Apple TV rechtstreeks aansluiten op de playbar.

De ATV heeft alleen HDMI en mijn tv geeft alleen 2.0 door via optisch.
Vooralsnog hou ik het alleen bij de playbar maar wil later uitbreiden met 2x Play 1.

Vraag 1: merk je überhaupt veel van het verschil tussen 2.0 en 3.0?
Vraag 2: iemand tips voor goedkope converters? (HDMI in - HDMI en Optisch uit)

• Alighieri
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02-2024
Beste tweakers,

Ik wil graag een beroep doen op jullie deskundige mening :)

Wij zijn momenteel voorzichtig op zoek naar een vervanger voor onze 5.1 home cinema opstelling. Dit met name omdat we van de vier pilaren in de woonkamer af willen, zeker in combinatie met kruipende kinderen en hond niet ideaal.

Voor een 'gebruiksvriendelijke' optie die makkelijk uitbreidbaar is kom je al snel uit bij multi-room systemen zoals Sonos of Denon Heos. Zat in de eerste instantie te denken aan de Playbar, eventueel later aangevuld met 2 x Play:1 of Sub. Werd echter door een kennis gewezen op Heos, die hebben tegenwoordig ook een home-cinema set met bar + Woofer voor €800,- die simpel is aan te sluiten op de hdmi arc.

Mijn vraag: gaat mij de kwaliteit van een dergelijk systeem niet enorm tegenvallen in vergelijking met een 'volledige' home-cinema set in 5.1?

Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre de kwaliteit van, met name de bar, van de Sonos en de Denon Heos met elkaar vergelijkbaar zijn. Bij de Denon zit er namelijk al een Sub bij (die gezien de prijs ongetwijfeld van mindere kwaliteit zal zijn), maar de Sonos Sub is een behoorlijke investering.

Gebruik zal met name zijn: TV (Netflix, films, documentaires: dagelijks een uurtje), gamen (PS4: paar uurtjes per week) en muziek (Spotify/Radio: dagelijks).

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heos heeft op alle vlakken meer ondersteuning, Spotify connect, Bluetooth, aux, WiFi, DTS enz. Dat doet Sonos een stukje minder voor meer geld..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• yorroy
  • Nu online
Alighieri schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:00:
Beste tweakers,

Ik wil graag een beroep doen op jullie deskundige mening :)

Wij zijn momenteel voorzichtig op zoek naar een vervanger voor onze 5.1 home cinema opstelling. Dit met name omdat we van de vier pilaren in de woonkamer af willen, zeker in combinatie met kruipende kinderen en hond niet ideaal.

Voor een 'gebruiksvriendelijke' optie die makkelijk uitbreidbaar is kom je al snel uit bij multi-room systemen zoals Sonos of Denon Heos. Zat in de eerste instantie te denken aan de Playbar, eventueel later aangevuld met 2 x Play:1 of Sub. Werd echter door een kennis gewezen op Heos, die hebben tegenwoordig ook een home-cinema set met bar + Woofer voor €800,- die simpel is aan te sluiten op de hdmi arc.

Mijn vraag: gaat mij de kwaliteit van een dergelijk systeem niet enorm tegenvallen in vergelijking met een 'volledige' home-cinema set in 5.1?

Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre de kwaliteit van, met name de bar, van de Sonos en de Denon Heos met elkaar vergelijkbaar zijn. Bij de Denon zit er namelijk al een Sub bij (die gezien de prijs ongetwijfeld van mindere kwaliteit zal zijn), maar de Sonos Sub is een behoorlijke investering.

Gebruik zal met name zijn: TV (Netflix, films, documentaires: dagelijks een uurtje), gamen (PS4: paar uurtjes per week) en muziek (Spotify/Radio: dagelijks).

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_
Ik denk dat je vooral moet gaan luisteren wat je mooier vind.
Heos is wat vriendelijker qua aansluitingen (HDMI). In het algemene soundbar topic lees ik ook veel reacties dat mensen de HEOS mooier vinden klinken maar na een aantal luistersessies vond ik Sonos, ook zonder aub, vooral met muziek helderder waar Heos een stuk scheller klonk. Daarnaast vond ik de Sonos stukken mooier qua uiterlijk. Maar een groot deel is dus persoonlijk.
En volgens mij kun je bij HEOS geen 5.1 creëren wat met Sonos wel kan door uit te breiden met 2x play 1,3 of 5.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17
Let wel op dat Sonos, voor zover ik weet, alleen maar standaard Dolby Digital doet en dus geen DTS, True HD, Atmos en dat soort gebeuren.

Verder doen veel TV's geen 5.1 over de optische uitgang, maar alleen stereo. Let daar dus ook goed op!

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 22-07-2016 13:27 . Reden: Ik zat de verkeerde te quoten ]

• rGz
  • Laatst online: 01-11-2025

rGz

Dank! Gisteren helaas nog geen tijd gehad om me er verder in te verdiepen.
offtopic:
Gefeliciteerd met je verjaardag! :)

• Alighieri
yorroy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat je vooral moet gaan luisteren wat je mooier vind.
Heos is wat vriendelijker qua aansluitingen (HDMI). In het algemene soundbar topic lees ik ook veel reacties dat mensen de HEOS mooier vinden klinken maar na een aantal luistersessies vond ik Sonos, ook zonder aub, vooral met muziek helderder waar Heos een stuk scheller klonk. Daarnaast vond ik de Sonos stukken mooier qua uiterlijk. Maar een groot deel is dus persoonlijk.
En volgens mij kun je bij HEOS geen 5.1 creëren wat met Sonos wel kan door uit te breiden met 2x play 1,3 of 5.
Ga ik zeker doen. Styling van Sonos staat mij persoonlijk ook meer aan. Zeker een minpuntje van de HEOS, beperkt de mogelijkheden voor de toekomst.

• Alighieri
InZane schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:25:
[...]

Let wel op dat Sonos, voor zover ik weet, alleen maar standaard Dolby Digital doet en dus geen DTS, True HD, Atmos en dat soort gebeuren.

Verder doen veel TV's geen 5.1 over de optische uitgang, maar alleen stereo. Let daar dus ook goed op!
Goede aanvulling! Ga je het gebrek aan DTS merken bij TV/Netflix/PS4 op enkel de Playbar en evt. SUB?

Valt het overigens te achterhalen of je TV 5.1 over optisch doet? Ik ben momenteel in het bezit van een Sony KDL-50W807C.

• Cardwizard
Ik ben ook overgestapt van een volwaardige 5.1 setup naar playbar en sub alleen ... ik mis het surround gebeuren eigenlijk helemaal niet.

Heb ook 2x Play 1 in huis en heb wel "5.1" geprobeerd maar dat is het toch net niet is mijn beleving dus dat gebruik ik niet meer

• yorroy
  • Nu online
Alighieri schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:37:
[...]

Goede aanvulling! Ga je het gebrek aan DTS merken bij TV/Netflix/PS4 op enkel de Playbar en evt. SUB?

Valt het overigens te achterhalen of je TV 5.1 over optisch doet? Ik ben momenteel in het bezit van een Sony KDL-50W807C.
Netflix doet alleen Dolby Digital. Gewoon tv kijken is ook alleen dolby Digital en stereo. PS4 ondersteunt wel DTS maar ik heb niet het idee dat dit in games gebruikt wordt, daarnaast moet je maar afvragen of je dit verschil überhaupt zou horen op een playbar.
Als je veel blu-Ray's kijkt, films hebben vaak DTS en Dolby Digital, via je PS4 dan kun je de DTS track niet horen.

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
yorroy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:25:

Vraag 1: merk je überhaupt veel van het verschil tussen 2.0 en 3.0?
Ja ik vind van wel. Ik heb alleen een playbar en wanneer deze een 5.1 signaal krijgt klinkt hij veel ruimtelijker dan wanneer hij een stereosignaal binnen krijgt. Echt wel verschil in mijn optiek.

• SkorpionNL
yorroy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:05:
[...]
In het algemene soundbar topic lees ik ook veel reacties dat mensen de HEOS mooier vinden klinken maar na een aantal luistersessies vond ik Sonos, ook zonder sub, vooral met muziek helderder waar Heos een stuk scheller klonk.
Ik heb ook zowel de Sonos Playbar als de Heos soundbar beluisterd en ik kwam tot dezelfde conclusie. Had persoonlijk wel wat meer verwacht van de Heos.

• Cardwizard
Irminsul schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:35:
[...]

Ja ik vind van wel. Ik heb alleen een playbar en wanneer deze een 5.1 signaal krijgt klinkt hij veel ruimtelijker dan wanneer hij een stereosignaal binnen krijgt. Echt wel verschil in mijn optiek.
Persoonlijk heb ik het probleem dat veel tegenwoordig dolby digital plus is tegenwoordig , Netflix en tv uitzendingen bijvoorbeeld en daar kan de playbar niet mee omgaan , het gevolg is een kleine onderbreking in geluid om de zoveel tijd , iets wat erg jammer en slecht is in mijn ogen. (Eigenlijk oren)

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:25:
[...]

Wat mij betreft mag dit met koeienletters in de TS komen staan, voor mij nog steeds de hoofdreden dat ik geen interesse heb in Sonos thuis.

Op werk hebben we nu n krap jaar Sonos (6 keer Play 5 en een sub) en eerst werkte het erg goed (alleen geen YouTube kunnen spelen is erg jammer, of mis ik iets?) maar steeds vaker vallen die apparaten uit of raken ze een paar seconden out of sync. De enige oplossing lijkt om ze allemaal uit te zetten en 1 voor 1 weer aan te melden. Meer mensen die dat bekend voorkomt?

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-01 14:31
Cartman! schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 12:10:
[...]
Op werk hebben we nu n krap jaar Sonos (6 keer Play 5 en een sub) en eerst werkte het erg goed (alleen geen YouTube kunnen spelen is erg jammer, of mis ik iets?) maar steeds vaker vallen die apparaten uit of raken ze een paar seconden out of sync. De enige oplossing lijkt om ze allemaal uit te zetten en 1 voor 1 weer aan te melden. Meer mensen die dat bekend voorkomt?
Ik gebruik een Connect i.c.m. drie Play 1's en heb nog nooit problemen gehad dat ze out of sync zijn.

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-01 08:12
Als ik twee sonos play 1 als stereo paar wil gebruiken. Heb ik dan een sonos boost nodig of lukt dit gewoon via mijn wifi router?

• commentator
Stijnb_ schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:40:
Als ik twee sonos play 1 als stereo paar wil gebruiken. Heb ik dan een sonos boost nodig of lukt dit gewoon via mijn wifi router?
hangt er vanaf of het wifi signaal op de plekken waar je ze wil neerzetten voldoende is ;)

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
cardwizard schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:08:
Ik ben ook overgestapt van een volwaardige 5.1 setup naar playbar en sub alleen ... ik mis het surround gebeuren eigenlijk helemaal niet.
Helemaal mee eens! Het geluid van de playbar + sub is voor mij ook voldoende om de volledige 5.1 te vervangen.

Als ik perse een film wil zien met geluid van alle kanten, dan ga ik wel een film in Dolby Cinema kijken in de bios.

[ Voor 14% gewijzigd door Sahi_NL op 27-07-2016 13:21 ]

• yorroy
  • Nu online
Vandaag eindelijk mijn Playbar binnen en ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Het geeft een mooier geluid dan mijn versterker met 5.1 JBL speakers. Het geluid is een stuk helderder.

Vooralsnog zonder sub en rear speakers, eerst maar eens kijken of dit bevalt.

Ook het missen van DTS is geen probleem, mijn Apple tv of TV zet dit keurig om.

Ik heb in dit topic eens gelezen dat je kan zien wat voor ingangssignaal je Sonos binnen krijgt (5.1 of 2.0). Het kan aan mij liggen maar ik vind het niet terug in de app. Iemand een idee waar ik dit kan vinden?

• Damon
Dat kun je zien bij "Info over mijn Sonos systeem" in de instellingen, en dan bij de Playbar de "Audio-ingang".

[ Voor 16% gewijzigd door Damon op 29-07-2016 00:05 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
vraagje:

momenteel heb ik een Playbar en 2x Play 1 in de woonkamer. Ik zit te denken om 1 Play 5 (2nd gen) toe te voegen aan mijn huidige set up. Ik luister voornamelijk muziek en eigenlijk nauwelijks meer films kijken.

Zal ik met het toevoegen van een Play 5 (2nd gen.) een nog ruimtelijker geluidsbeeld krijgen dan in mijn huidige set up?

Zijn er mensen die momenteel een Play 5 (2nd gen) met 2x Play 1 in 1 ruimte hebben staan?

edit: ik heb mijn Sonos Sub de deur uit gedaan omdat ik in mijn huidige woonsituatie nauwelijks meer films kijk en merendeel muziek luister. Dit bevalt mij prima met de Playbar icm 2x Play1

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 30-07-2016 19:56 ]

• yorroy
  • Nu online
Zou je de beide play 1 dan niet vervangen voor 2x Play 5? Dan behoudt je je setup voor films en heb je fantastisch geluid voor muziek.

• _Bailey_
  • Niet online
yorroy schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:38:
Zou je de beide play 1 dan niet vervangen voor 2x Play 5? Dan behoudt je je setup voor films en heb je fantastisch geluid voor muziek.
2x (new) Play:5? wow! ja dat zou denk ik wel top zijn qua geluidsbeeld voor muziek ja...

Toch zou ik het eerst eens willen proberen met het toevoegen van 1 Play:5 aan mijn huidige set up.
Anyway, bedankt voor de tip!

• laurens0619
Geert1976 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 06:25:
[...]

2x (new) Play:5? wow! ja dat zou denk ik wel top zijn qua geluidsbeeld voor muziek ja...

Toch zou ik het eerst eens willen proberen met het toevoegen van 1 Play:5 aan mijn huidige set up.
Anyway, bedankt voor de tip!
Ik heb dezelfde vraag. Nu 2x een play1 en twijfel erover om de play 1 weer mono te maken, los door het huis te zetten en 1 play 5 terug te zetten.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58

spaceboy

Op grote hoogte

Heeft iemand hier een slimme truc om de Sonos een NAS aan te laten springen (met Wake On Lan)? Ik heb een Synology met WOL en wil graag op afstand de NAS aan kunnen laten gaan (ALS de Sonos dat nodig heeft)...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-10-2025
Na de update van het Sonos systeem en de controller zijn de "instellingen kamer" weg. Ik kan nu geen surroundspeakers meer aan de Playbar toevoegen (ik had ze even losgekoppeld voor in een andere ruimte).

Meer mensen met dit probleem en is er een oplossing voor?

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 10:21
Even in reply tot de vraag play 1 of play 5 toevoegen aan setups...

Ik heb 3 play:1's en 2 play:5's (gen2) in huis. Verschillende setups geprobeerd.

Het hangt he-le-maal van je opstelling af en waar je tussen de speakers luistert. Voor de prijs van een play:5 kan je ook 2 play:1's kopen en die in stereo neerzetten. Dan kan je ze zo neerzetten dat je muziek van alle kanten komt. Gooi er dan nog trueplay tegenaan en je hebt een pracht geluid. Volume hoogte is hier echter volgens mijn ervaring de sleutel...

Ik merk dat de play:5 echt tot zijn recht komt wanneer je deze harder zet (>50% volume) in vergelijking met 2 losse in stereo gezette play:1's. Ik ben nog altijd een beetje aan het klooien met waar in huis ik de play:1's neerzet en waar de play5's. Mijn tip is dan ook om voor een extra setje play1's te gaan en zo een groter ruimtelijker beeld te creëren als je je volume onder die 50% houdt. Meer play1's geven je ook nog de mogelijkheid om te spelen met andere setups en nog meer multi-room mogelijkheden.

Ik ben door de prijs prestatie verhouding echt verliefd op mijn play1's (zeker in stereo paar) en in verhouding vind ik de play5's erg groot, duur en pas bij hogere volumes tot hun recht komen.

• SkorpionNL
Xecuter NL schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:32:
Even in reply tot de vraag play 1 of play 5 toevoegen aan setups...

Ik heb 3 play:1's en 2 play:5's (gen2) in huis. Verschillende setups geprobeerd.

Het hangt he-le-maal van je opstelling af en waar je tussen de speakers luistert. Voor de prijs van een play:5 kan je ook 2 play:1's kopen en die in stereo neerzetten. Dan kan je ze zo neerzetten dat je muziek van alle kanten komt. Gooi er dan nog trueplay tegenaan en je hebt een pracht geluid. Volume hoogte is hier echter volgens mijn ervaring de sleutel...

Ik merk dat de play:5 echt tot zijn recht komt wanneer je deze harder zet (>50% volume) in vergelijking met 2 losse in stereo gezette play:1's. Ik ben nog altijd een beetje aan het klooien met waar in huis ik de play:1's neerzet en waar de play5's. Mijn tip is dan ook om voor een extra setje play1's te gaan en zo een groter ruimtelijker beeld te creëren als je je volume onder die 50% houdt. Meer play1's geven je ook nog de mogelijkheid om te spelen met andere setups en nog meer multi-room mogelijkheden.

Ik ben door de prijs prestatie verhouding echt verliefd op mijn play1's (zeker in stereo paar) en in verhouding vind ik de play5's erg groot, duur en pas bij hogere volumes tot hun recht komen.
Ik heb momenteel in de woonkamer een paar Play:1's waar ik zeer over te spreken ben. (Hier komt nog een Playbar en een Sub bij op ten duur). Ondanks dat ik de bass voor de meeste muziek prima in orde vind, is dit voor de echt bass heavy muziek naar mijn mening toch wat te weinig. Ik dacht er dus aan om voor mijn sportruimte boven 1x een Play:5 Gen 2 te kopen i.p.v. nog een paar Play:1's. Het volume zal boven wel redelijk hard staan i.v.m. de grote ruimte. Een 2e sub voor boven wordt me iets te gek qua prijs. Zou je in dit geval alsnog een paar P1's verkiezen boven een enkele P5 Gen2?

[ Voor 3% gewijzigd door SkorpionNL op 05-08-2016 17:48 ]

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 10:21
SkorpionNL schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:45:
[...]
Ik heb momenteel in de woonkamer een paar Play:1's waar ik zeer over te spreken ben. (Hier komt nog een Playbar en een Sub bij op ten duur). Ondanks dat ik de bass voor de meeste muziek prima in orde vind, is dit voor de echt bass heavy muziek naar mijn mening toch wat te weinig. Ik dacht er dus aan om voor mijn sportruimte boven 1x een Play:5 Gen 2 te kopen i.p.v. nog een paar Play:1's. Het volume zal boven wel redelijk hard staan i.v.m. de grote ruimte. Een 2e sub voor boven wordt me iets te gek qua prijs. Zou je in dit geval alsnog een paar P1's verkiezen boven een enkele P5 Gen2?
De play5 klinkt wel voller en heeft meer bereik in het laag. Het is alleen erg persoonlijk, maar ik vind dat je met een duo opstelling en het stereo effect een meer ruimte vullend effect krijgt. En dat vind ik (persoonlijk) belangrijker dan iets meer bass. Ik luister dan echter ook geen hardstyle achtige bass-heavy soort muziek.

Heb je de play1 de bass in de EQ helemaal vol staan? En heb je Loudness aan staan? Heb je trueplay gebruikt? Speel daar eens mee en ook de opstelling van je boxen.

Toen Trueplay uitkwam was ik echt verbaasd over hoeveel beter mijn play1's opeens klonken; geluid was zo afgesteld dat ik de bron (richting waar de muziek vandaan kwam) opeens niet meer zo duidelijk kon herleiden. Dat ruimtelijke effect, van een kamer gevuld door de muziek, prachtig! Dat red ik niet met 1 play5.

Wellicht is dit nog een tip...Ik heb ook een Connect. Deze sluit je zo aan op elke andere set. (MediaMarkt Outlet staan ze te koop voor ongeveer 209 euro) Zo zou je in je sportkamer er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om daar een goed klinkende microset (heb er zelf 1 ooit gekocht: LG fb163 van 130 euro, google maar eens) op aan te sluiten. Kan me namelijk zo voorstellen dat het met sporten ietwat meer om knallen gaat en minder om finesse in de muziek ;) Hier dan een tip om die dingen eens te gaan beluisteren in een MM of audio winkel.
Zo ben je 330 euro kwijt, maak je nog steeds gebruik van Sonos, kan je de boxen wat meer spreiden en kan je flink knallen. Is alleen niet zo stylisch als een mooie play5. Maar voor het verschil in prijs, koop je er nog een play 1 bij O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Xecuter NL op 05-08-2016 18:26 . Reden: typo ]

• Damon
jordiv30 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:40:
Na de update van het Sonos systeem en de controller zijn de "instellingen kamer" weg. Ik kan nu geen surroundspeakers meer aan de Playbar toevoegen (ik had ze even losgekoppeld voor in een andere ruimte).

Meer mensen met dit probleem en is er een oplossing voor?
Je zit in het Beta programma welke niet beschikbaar is voor iOS, je kunt met iOS Sonos in Beta wel bijven bedienen, maar geen instellingen aanpassen.
Enige oplossing is om uit het Beta programma te stappen.

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-10-2025
Damon schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:28:
[...]

Je zit in het Beta programma welke niet beschikbaar is voor iOS, je kunt met iOS Sonos in Beta wel bijven bedienen, maar geen instellingen aanpassen.
Enige oplossing is om uit het Beta programma te stappen.
Thanks, ik ben er inmiddels uit gestapt.

De geavanceerde instellingen waren dus ook weg uit het menu, dus daar kon ik ook niet afmelden. Uiteindelijk heb ik via mijn Sonos profiel mezelf afgemeld. Nu werkt het gelukkig weer.

[ Voor 26% gewijzigd door jordiv30 op 06-08-2016 11:25 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee van het onderlinge bereik van de play3 als ik er eentje aansluit via Lan? Hoe ver kan ik ze vervolgens uit elkaar zetten?

• SkorpionNL
Xecuter NL schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:24:
[...]

De play5 klinkt wel voller en heeft meer bereik in het laag. Het is alleen erg persoonlijk, maar ik vind dat je met een duo opstelling en het stereo effect een meer ruimte vullend effect krijgt. En dat vind ik (persoonlijk) belangrijker dan iets meer bass. Ik luister dan echter ook geen hardstyle achtige bass-heavy soort muziek.

Heb je de play1 de bass in de EQ helemaal vol staan? En heb je Loudness aan staan? Heb je trueplay gebruikt? Speel daar eens mee en ook de opstelling van je boxen.

Toen Trueplay uitkwam was ik echt verbaasd over hoeveel beter mijn play1's opeens klonken; geluid was zo afgesteld dat ik de bron (richting waar de muziek vandaan kwam) opeens niet meer zo duidelijk kon herleiden. Dat ruimtelijke effect, van een kamer gevuld door de muziek, prachtig! Dat red ik niet met 1 play5.

Wellicht is dit nog een tip...Ik heb ook een Connect. Deze sluit je zo aan op elke andere set. (MediaMarkt Outlet staan ze te koop voor ongeveer 209 euro) Zo zou je in je sportkamer er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om daar een goed klinkende microset (heb er zelf 1 ooit gekocht: LG fb163 van 130 euro, google maar eens) op aan te sluiten. Kan me namelijk zo voorstellen dat het met sporten ietwat meer om knallen gaat en minder om finesse in de muziek ;) Hier dan een tip om die dingen eens te gaan beluisteren in een MM of audio winkel.
Zo ben je 330 euro kwijt, maak je nog steeds gebruik van Sonos, kan je de boxen wat meer spreiden en kan je flink knallen. Is alleen niet zo stylisch als een mooie play5. Maar voor het verschil in prijs, koop je er nog een play 1 bij O-)
Trueplay had ik inderdaad al gebruikt, wat een flinke verbetering van het geluid opleverde. :) Ik heb loudness aan staan. Qua EQ instellingen heb ik de bass in het midden staan. Wanneer deze tot de max staat vind ik de bass namelijk erg onnatuurlijk klinken.

Het geluid van de Play:1's is ook erg goed. Ik zou alleen een meer kamervullend geluid met meer bass willen hebben. Voor tijdens het sporten mag er inderdaad dan wel wat minder detail in de muziek zitten. Het echt hard zetten van de P1's vervormd naar mijn smaak het geluid teveel. Het blijft dus twijfelen want de Play:1's zijn in een paar zeker erg kwalitatief. Misschien toch nog maar een keer naar de winkel voor een goede luistersessie.

Qua looks en gebruik ga ik liever voor een stand alone Sonos speaker ipv een connect met losse set, maar bedankt voor de tip!

• Damon
MikeyMan schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:11:
Iemand enig idee van het onderlinge bereik van de play3 als ik er eentje aansluit via Lan? Hoe ver kan ik ze vervolgens uit elkaar zetten?
Reken op maximaal een meter of 10/12, het zelfde als gewoon WiFi bereik.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thanks, had op iets meer range gehoopt. Maar het is buiten, dus dat zal wel wat meters opleveren.

Kwam er gisteren overigens ook achter dat er wat scheurtjes zitten in de behuizing van een van m'n play 3's. Om de bediening heen.
Eens kijken of ik garantie heb. Heb ze tenslotte gekregen van sonos.

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2016 10:12 ]

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:02
Als de afstand toch te klein blijkt te zijn kan je nog ergens een bridge in je tuin droog wegstoppen. Dan is je bereik daar opgelost. Ik heb nog wel liggen zonodig moet je maar even pb sturen.

Greetz

peter

• SeanB89
  • Laatst online: 08:55
Ik zit mij toch een beetje te oriënteren op Sonos apparatuur dezer dagen voor in het nieuwe huis ter vervanging van mijn Jamo S606 setje met een Denon receiver.

Het lijkt mij super handig om niet een receiver te moeten besturen en het gemak van geen kabels naar de achter zijde te trekken. Plus het feit dat je het ook nog een leuk kan uitbreiden met geluid in de keuken en tuin en de ruimte besparing.

Uiteraard komen er wat vragen om z'n plek.

Ik ben geïnteresseerd in een Playbar + Sub + evt. 2x Play 1 (denk ik).

- Hoe vergelijkt het geluid zich i.t.t. een Jamo zuil speaker set? (in reviews lees ik dat zo'n Sonos set vergelijkbaar is met volwaardige luidsprekers, maar in hoe verre dat is, lees ik dan weer niet. Dit zijn namelijk nou niet de duurste zuil speakers);
- Krijg je standaard automatisch geluid vanuit je TV en hoef je 'm dus niet 'aan' te zetten? Of moet je ook altijd van bron wisselen middels te app;
- Kan ik en mijn partner allebei met onze eigen Spotify account eenvoudig muziek streamen zonder opnieuw te moeten aanmelding o.i.d.?

Ik weet dat ik eigenlijk ook gewoon naar een zaak moet gaan om het te beluisteren, maar ik ben ook benieuwd of iemand dit zelf al heeft meegemaakt en wat jullie mening er dan over is.

• commentator
SeanB89 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:35:

Ik ben geïnteresseerd in een Playbar + Sub + evt. 2x Play 1 (denk ik).
ik zou eerst eens goed gaan luisteren of je die sub wel nodig hebt ;)
Ik vond t overbodig in ieder geval.
- Hoe vergelijkt het geluid zich i.t.t. een Jamo zuil speaker set? (in reviews lees ik dat zo'n Sonos set vergelijkbaar is met volwaardige luidsprekers, maar in hoe verre dat is, lees ik dan weer niet. Dit zijn namelijk nou niet de duurste zuil speakers);
geen ervaring mee. Maar ga eens luisteren in de winkel :)

- Krijg je standaard automatisch geluid vanuit je TV en hoef je 'm dus niet 'aan' te zetten? Of moet je ook altijd van bron wisselen middels te app;
doet ie vanzelf

• SkorpionNL
Weet iemand of het mogelijk is om in de Sonos controller app te zoeken naar bijv. een nummer of artiest in je eigen Spotify playlist? In dit geval krijg ik bij een zoekopdracht allerlei spotify resultaten te zien die zich niet in mijn playlist bevinden.

• yorroy
  • Nu online
Omdat ik nog een vrij oude TV heb die geen 5.1 doorstuurt via optisch wil ik mijn Apple TV rechtstreeks aansluiten op de Playbar.

Omdat de Apple TV alleen maar HDMI heeft ben ik op Aliexpress een aantal switches aan het bekijken maar het grootste gedeelte geeft aan dat Dolby Digital Plus niet ondersteund wordt via optisch.
Laat Netflix nu net haar geluid uitzenden in DD+.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie: Playbar + Apple TV + hdmi/optical switch?
Krijg ik dan überhaupt geluid bij Netflix?

[ Voor 4% gewijzigd door yorroy op 12-08-2016 21:50 ]

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-01 10:03
SkorpionNL schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:00:
Weet iemand of het mogelijk is om in de Sonos controller app te zoeken naar bijv. een nummer of artiest in je eigen Spotify playlist? In dit geval krijg ik bij een zoekopdracht allerlei spotify resultaten te zien die zich niet in mijn playlist bevinden.
Bedoel je zoeken in je huidige afspeellijst? Dat kan niet. Een groot gemis als je een grote lijst hebt en even een bepaald nummer wilt horen.

Heb er een case over aangemaakt bij Sonos, het antwoord luidde dat het wellicht in een update zou worden meegenomen, maar het is alweer iets van 2 jaar geleden, dus ik vraag me af of het nog gaat komen...

• B2
  • Laatst online: 15:14

B2

wa' seggie?

Iemand hier toevallig ervaring met een Play:bar een een Panasonic plasma? Ik heb de Panasonic 42GT50, deze heeft een optisch uit, maar ik lees bij sommige modellen dat in ieder geval Dolby Digital 5.1 niet werkt.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-01 20:01

swv

Hoe vet is dat dan. Ik heb volledig gemist dat de Play:5 2nd gen twee microfoons aan boord heeft! Dat wordt wat binnenkort http://www.iculture.nl/ni...besturing-september-2016/ Over twee weken weten we hopelijk meer.

• SkorpionNL
GoeiedagEem schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Bedoel je zoeken in je huidige afspeellijst? Dat kan niet. Een groot gemis als je een grote lijst hebt en even een bepaald nummer wilt horen.

Heb er een case over aangemaakt bij Sonos, het antwoord luidde dat het wellicht in een update zou worden meegenomen, maar het is alweer iets van 2 jaar geleden, dus ik vraag me af of het nog gaat komen...
Dat bedoelde ik inderdaad. Helaas dat het niet mogelijk is. :/

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:33
sww89 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:25:
Hoe vet is dat dan. Ik heb volledig gemist dat de Play:5 2nd gen twee microfoons aan boord heeft! Dat wordt wat binnenkort http://www.iculture.nl/ni...besturing-september-2016/ Over twee weken weten we hopelijk meer.
Dus dan zet je de muziek af, sta je op van de bank, loop je naar de Play 5 en zeg je: "Volgende nummer" of "Wat wordt het weer vandaag?".
Echt handig lijkt me het niet. Vooral omdat vrijwel iedereen een persoonlijke spraakassistent op zak heeft in de vorm van een smartphone (waar volgens mij niet eens veel mensen gebruik van maken).
Daarnaast blijft het vaak een ergernis dat je heel luid en duidelijk moet spreken omdat het anders niet goed wordt opgepikt, maar dat is koffiedik kijken want mogelijk gebeurt dit wel goed/nauwkeurig natuurlijk.

Enige voordeel dat ik zie is eigenlijk dat wanneer je thuis komt van je werk je de app niet hoeft te openen maar kunt zeggen: "Hey Sonos, speel Michael Jackson af" o.i.d.

[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 16-08-2016 09:50 ]

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-01 20:01

swv

remzor schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Dus dan zet je de muziek af, sta je op van de bank, loop je naar de Play 5 en zeg je: "Volgende nummer" of "Wat wordt het weer vandaag?".
Echt handig lijkt me het niet. Vooral omdat vrijwel iedereen een persoonlijke spraakassistent op zak heeft in de vorm van een smartphone (waar volgens mij niet eens veel mensen gebruik van maken).
Daarnaast blijft het vaak een ergernis dat je heel luid en duidelijk moet spreken omdat het anders niet goed wordt opgepikt, maar dat is koffiedik kijken want mogelijk gebeurt dit wel goed/nauwkeurig natuurlijk.

Enige voordeel dat ik zie is eigenlijk dat wanneer je thuis komt van je werk je de app niet hoeft te openen maar kunt zeggen: "Hey Sonos, speel Michael Jackson af" o.i.d.
Het is afwachten idd. Het is maar net hoe ver ze hier in gaan en of het dan interessant wordt. Het grotere nieuws voor velen is echter dat de Sonos app straks niet meer verplicht is? Als het waar is allemaal hoor, maar dat zou ook de weg kunnen openen naar meer toepassingen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De apparaten zijn al via een protocol te benaderen dus waarom niet? Sonos heeft lang geprobeerd om op die manier de kwaliteit te waarborgen en wat unieks te houden. De huidige groei van domotica en verschillende systemen kunnen ze echter nooit bijhouden en als ze nog met succes gebruikt willen worden dan moet je gewoon mee doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 21:21

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

B2 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:30:
Iemand hier toevallig ervaring met een Play:bar een een Panasonic plasma? Ik heb de Panasonic 42GT50, deze heeft een optisch uit, maar ik lees bij sommige modellen dat in ieder geval Dolby Digital 5.1 niet werkt.
Ik heb deze combi, werkt prima!

http://www.xbmcfreak.nl/

• B2
  • Laatst online: 15:14

B2

wa' seggie?

Erhnam schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

Ik heb deze combi, werkt prima!
Mooi, gaat het geluid ook uit op de tv zodra je de Sonos aansluit?

• ronic1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-02-2025
volgens mij moet je in de instellingen van je tv de speakers uitzetten.
B2 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Mooi, gaat het geluid ook uit op de tv zodra je de Sonos aansluit?
Pagina: 1 ... 38 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.