Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 37 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik heb nu een tijdje de 5.1 Sonos opstelling. Gebruik van de Sonos Sub is functioneel gezien eigenlijk minimaal. Het gebruik bestaat voor zo'n 70-80% uit muziek luisteren en de rest TV kijken en sporadisch een film.
Ben ook tot de conclussie gekomen dat de Sonos Sub overkill is voor mij. Hij staat inmiddels ook te koop hier op deze site. Voor het geld wat de Sonos Sub opbrengt ga ik waarschijnlijk dan 2x Play:1 aanschaffen of een nieuwe 2nd gen Sonos Play:5

blijft leuk speelgoed! ;)

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
graag jullie hulp en advies

De laatste jaren een aantal audio sets gehad. JVC Philips harman Kardon. Altijd vond ik het film deel prima met de dreunen etc maar de muziek kant wat die boxen leverden was altijd toch tegenvallend. Nu heb ik een sonos demo gehad en wil dit aan gaan schaffen.
gebruik in de woonkamer is 40% muziek, 60% TV ( 30% netflix, 10% videoland en 20% iptv).

Woonkamer is een rechthoek 6 x 5,5 met daarnaast de keuken. De opstelling komt in de woonkamer

Ik denk aan de volgende woonkamer opstelling:

Playbar onder de TV. Sub naast de tv op de grond of naast de bank (eronder kan ook) aan de andere kant van de kamer (5,5 meter).
2 maal een Play 3 welke ik als set gebruik om 5.1 te kunnen creeeren
3 maal een Play voor de slaapkamers van de kids en 1 voor op mijn werkkamertje

Vragen waar ik mee zit:

1) Is een set play3 overkill voor een 5.1 set in de woonkamer. Ik ga deze natuurlijk ook voor muziek gebruiken .
2) De sub vond ik in de demo echt iets toevoegen. Was bij de MM die ik niet helemaal vertrouw dus is dit echt zo. Voor zowel film als muziek
3) Geeft Bose mij een beter resultaat met 2 maal de soundtouch 20 en de Soundtouch 130 (bar en sub met bedieningsconsole waar je je apparatuur op aansluit)
4) kan de keuken meegenieten van 5 x 5,5

Wie wil me helpen en wie kan mij goed advies geven.

Tv welke ik gebruik is de 55HU7500 Samsung

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-01 10:18
ik zou ipv de Play 3 "gewoon" de Play 1 nemen , die klinken echt top en zien er (vind ik dan) ook nog eens beter uit , en zijn goedkoper

[ Voor 7% gewijzigd door Cardwizard op 03-06-2016 23:05 ]

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-01 11:34
Geert1976 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 05:26:
ik heb nu een tijdje de 5.1 Sonos opstelling. Gebruik van de Sonos Sub is functioneel gezien eigenlijk minimaal. Het gebruik bestaat voor zo'n 70-80% uit muziek luisteren en de rest TV kijken en sporadisch een film.
Ben ook tot de conclussie gekomen dat de Sonos Sub overkill is voor mij. Hij staat inmiddels ook te koop hier op deze site. Voor het geld wat de Sonos Sub opbrengt ga ik waarschijnlijk dan 2x Play:1 aanschaffen of een nieuwe 2nd gen Sonos Play:5

blijft leuk speelgoed! ;)
Ik heb 2x 2nd gen Sonos Play:5 in stereo.. briljant geluid voor mijn muziek.. maar toen ik de sub erbij kocht was het echt "af".... Probeer voor de grap eens die sub eens uit te schakelen en luister dan nog eens naar je opstelling..

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
maniak schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:13:
[...]

Ik heb 2x 2nd gen Sonos Play:5 in stereo.. briljant geluid voor mijn muziek.. maar toen ik de sub erbij kocht was het echt "af".... Probeer voor de grap eens die sub eens uit te schakelen en luister dan nog eens naar je opstelling..
Meerdere keren gedaan inderdaad, bij zowel muziek en film. Blijf toch echt bij mijn eerdere conclussie ;)

• ook_gek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-08-2024
Even een kort vraagje. Ik ben van plan om met Sonos te beginnen. De kamer is klein dus een play 1 is voldoende. Draadloos is natuurlijk top en later mits ik tevreden ben wil ik bv ook de keuken, badkamer en slaapkamer uitrusten met sonos. Maar in dit geval dus eerst 1 play 1.

Begrijp ik het nu goed dat ik deze bedraad moet aansluiten en dus niet gebruik kan maken van de wifi optie? Tenzij ik een sonos connect gebruik?

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Een Connect is bedoeld om op een bestaande versterker aan te sluiten, die heeft dus niks met dit verhaal te maken. Als je 1 Play:1 neemt kun je die prima op je WiFi installeren mits je WiFi bereik goed is, als je later meerdere Sonos apparaten gaat installeren dan is het aan te raden om een Boost te gebruiken, of 1 van de spelers met een netwerkkabel aan je router te verbinden om zodoende het SonosNet (Sonos' eigen WiFi netwerk) te gebruiken.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• ook_gek
Oke dus heel simpel, ik koop een Play 1 zet die in de kamer naar wens en ik heb een draadloze muziek oplossing. Bevalt het goed en ik besluit uit te breiden met meerdere sonos speakers is het aan te raden de boost te plaatsen.

Zeg ik het zo goed?

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Helemaal goed!

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:37
ook_gek schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:55:
Oke dus heel simpel, ik koop een Play 1 zet die in de kamer naar wens en ik heb een draadloze muziek oplossing. Bevalt het goed en ik besluit uit te breiden met meerdere sonos speakers is het aan te raden de boost te plaatsen.

Zeg ik het zo goed?
ja, mits wifi voldoende bereik heeft ;) Zelfde overigens voor het Sonosnet. Dat heeft soms ook problemen om door de plafonds heen te gaan

• ook_gek
commentator schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:50:
[...]

ja, mits wifi voldoende bereik heeft ;) Zelfde overigens voor het Sonosnet. Dat heeft soms ook problemen om door de plafonds heen te gaan
En dat kan ik verminderen of zelfs oplossen met de Sonos boost.

1 klein vraagje nog dan. Als de Play 1 niet aan m'n netwerk hangt. Hoe kan ik dan muziek afspelen van m'n nas? Of moet dan wel 1 Sonos product verbonden zijn aan het netwerk om zo de nas te bereiken. Bv met de Sonos bridge?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Er moet één Sonos product verbonden zijn als je Sonosnet gebruikt en dus één apparaat bedraad hebt aangesloten. Doe je het via wifi dan zijn ze natuurlijk al verbonden met je netwerk. In mijn geval is het de Sonos Connect die bedraad is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ook_gek
Gonadan schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:12:
Er moet één Sonos product verbonden zijn als je Sonosnet gebruikt en dus één apparaat bedraad hebt aangesloten. Doe je het via wifi dan zijn ze natuurlijk al verbonden met je netwerk. In mijn geval is het de Sonos Connect die bedraad is.
Ah kijk en daar zat voor mij de verwarring. Je kan dus kiezen om ze op te zetten via Wifi of sonos eigen oplossing sonosnet, in het laatste geval moet er 1 sonos apparaat ( maakt niks uit welke ) bedraad verbonden zijn met je netwerk. In mijn geval zal dat in de toekomst fe sonos boost zijn omdat ik in meerdere kamers speakers wil hebben en er enkele muren en plafonds tussen zitten.

De rest van mijn vragen heb ik al terug gevonden in dit topic :) Eerst ga ik beginnen met een Play 1. Als het systeem bevalt zal er een Play 3 of een soundbar in de huiskamer komen en de Play 1 verhuizen naar de keuken. De rest van de kamers zullen van zelf ook volgen.

Bedankt voor alle snelle en duidelijke reacties d:)b

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:47
Kijk wel uit he je wil er steeds meer ;)

• ook_gek
Yamahaa schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:43:
Kijk wel uit he je wil er steeds meer ;)
Dat is inderdaad waar iedereen mij voor waarschuwd :D play 1 kan ook in de douche had ik gelezen.... Weer een ruimte er bij voor in de toekomst :D

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik verhuis binnenkort naar een appartementje en om wat muziek te streamen dacht ik mij een Sonos play 5 aan te schaffen. Is dat ok om mee te beginnen? Op het werk hebben wij een sonos 3, maar als je die luid zet dan is die toch niet geheel zuiver.. vandaar dat ik zou starten met een play 5.. Heb ik voldoende met de speaker alleen of moet ik nog iets aankopen?

• Yamahaa
ook_gek schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Dat is inderdaad waar iedereen mij voor waarschuwd :D play 1 kan ook in de douche had ik gelezen.... Weer een ruimte er bij voor in de toekomst :D
Geschikt voor vochtige ruimtes. Moet dus wel droog en spatvrij staan. Zone 3. Zie bv http://www.splashvision.nl/badkamer-tv-veilig-installeren of andere vergelijkbare uitleggen op internet.

[ Voor 15% gewijzigd door Yamahaa op 09-06-2016 08:52 ]

• commentator
MetalG schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:20:
Ik verhuis binnenkort naar een appartementje en om wat muziek te streamen dacht ik mij een Sonos play 5 aan te schaffen. Is dat ok om mee te beginnen? Op het werk hebben wij een sonos 3, maar als je die luid zet dan is die toch niet geheel zuiver.. vandaar dat ik zou starten met een play 5.. Heb ik voldoende met de speaker alleen of moet ik nog iets aankopen?
hangt er vanaf hoe groot de ruimte is en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn voor hoe geluid met klinken. Je zou eens op een rustig tijdstip in bijv de mediamarkt kunnen luisteren

• Gonadan

Gonadan

Yamahaa schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:50:
[...]

Geschikt voor vochtige ruimtes. Moet dus wel droog en spatvrij staan. Zone 3. Zie bv http://www.splashvision.nl/badkamer-tv-veilig-installeren of andere vergelijkbare uitleggen op internet.
Yup, zo heb ik hem op het spiegelkastje staan. Mooi ver van al het water en hoog zodat het geluid gemakkelijk over de glazen wand van de inloopdouche kan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MetalG
commentator schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:47:
[...]

hangt er vanaf hoe groot de ruimte is en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn voor hoe geluid met klinken. Je zou eens op een rustig tijdstip in bijv de mediamarkt kunnen luisteren
+/- 30 vierkante meter, dus niet wauwie groot :)

Goed plan! Volgende week donderdag heb ik daar wel tijd voor :9~

• GAITii
  • Registratie: December 2008
Afgelopen zondag voor het eerst een Play:1 gekocht, men wat een geluid!

Momenteel heb ik nog een JBL SCS200.5 staan i.c.m. Yamaha RX-V479 staan van een jaar oud, maar sinds wij (vriendin & ik) op onszelf wonen hekelt zij die 'lelijke' speakers naast de TV.

Nu zag zij de Sonos Playbar en kwam ermee of dit niet iets was als zijnde vervanger. Ik ben altijd iemand geweest die niet gelooft in soundbars, maar nu ik de Play:1 heb gehoord begon mijn gedachte over soundbars toch te twijfelen over de Playbar.

Kan deze Playbar van Sonos mijn JBL SCS200.5 met TV kijken en een enkel filmpje op de zondagmiddag overtreffen in een kamer van 20m2? En begrijp ik het goed dat ik dan alles op mijn TV moet aansluiten i.p.v. mijn receiver zoals de Chromecast & PS4?

Qua muziek vind ik de Play:1 al velen malen beter dan het 5.1 setje.

[ Voor 7% gewijzigd door GAITii op 09-06-2016 14:08 ]

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

• commentator
GAITii schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:07:
Kan deze Playbar van Sonos mijn JBL SCS200.5 met TV kijken en een enkel filmpje op de zondagmiddag overtreffen in een kamer van 20m2? En begrijp ik het goed dat ik dan alles op mijn TV moet aansluiten i.p.v. mijn receiver zoals de Chromecast & PS4?
Ja, de playbar heeft namelijk alleen die optische ingang dus zul je het op de tv moeten aansluiten

• Cardwizard
MetalG schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:53:
[...]

+/- 30 vierkante meter, dus niet wauwie groot :)

Goed plan! Volgende week donderdag heb ik daar wel tijd voor :9~
Nog beter , bestellen bij een goede webshop die niet moeilijk doet over retouren en thuis proberen !

Coolblue is wel een aanrader wat dat betreft , ook retouren worden super snel terug betaald , zo ben ik ook aan mijn Sonos set-up begonnen

• MetalG
cardwizard schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:17:
[...]

Nog beter , bestellen bij een goede webshop die niet moeilijk doet over retouren en thuis proberen !

Coolblue is wel een aanrader wat dat betreft , ook retouren worden super snel terug betaald , zo ben ik ook aan mijn Sonos set-up begonnen
Nu als ik iedereen hier zo lees over die play:1 dat die al zo fantastisch speelt, zal die play:5 zeker wel ok zijn :9

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:55
GAITii schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:07:
Afgelopen zondag voor het eerst een Play:1 gekocht, men wat een geluid!

Momenteel heb ik nog een JBL SCS200.5 staan i.c.m. Yamaha RX-V479 staan van een jaar oud, maar sinds wij (vriendin & ik) op onszelf wonen hekelt zij die 'lelijke' speakers naast de TV.

Nu zag zij de Sonos Playbar en kwam ermee of dit niet iets was als zijnde vervanger. Ik ben altijd iemand geweest die niet gelooft in soundbars, maar nu ik de Play:1 heb gehoord begon mijn gedachte over soundbars toch te twijfelen over de Playbar.

Qua muziek vind ik de Play:1 al velen malen beter dan het 5.1 setje.
Tja, wat zal ik zeggen. Ik denk dat je Sonos niet specifiek hoeft te kopen als je voor het allerbeste geluid gaat. Maar ik denk wel dat je Sonos zou kunnen kopen als je af wilt van je kabel-rotzooi, je tv-meubel en als je van gebruiksgemak houdt. En daarnaast een prima geluid wilt.

Voorheen had ik onder de tv een meubeltje staan met daarin een middelmatig Pioneer 5.1 setje met DVD en een mediaspeler. Nu heb ik de tv aan een achterwand van steigerhout hangen met daarboven de Playbar. Naast de tv staat een fauteuil en daar achter heb ik een mediaspelertje aan de muur gehangen. Ziet er super strak uit, scheelt veel ruimte en geen stofhappende kabels meer. Over het geluid ben ik (en ik ben dus geen audiokenner) zeer tevreden.
Een tijdje een Sub erbij gehad. Dit was (voor mij) too much. Deze weer goed verkocht en sinds een maandje heb ik er 2x de Play:1 bij. Ik ben er helemaal gelukkig mee.

Maar even terug naar je vraag: als ik jou was zou ik gewoon gaan luisteren en voor jezelf beoordelen of je het goed (genoeg) vindt. En vergeet daarbij niet wat voor voordelen een Sonos systeem verder met zich meebrengt.

En inderdaad, je TV wordt het 'centrale punt' omdat je alleen de TV met de Sonos verbindt. Een nadeel hiervan is dat veel TV's geen Dolby 5.1 doorsturen vanaf een aangesloten apparaat naar de digitale output. Ik heb dus wel Dolby Digital als ik gewoon TV kijk, maar niet als ik een film afspeel via de mediaspeler. Dus dat is wellicht iets om rekening mee te houden.

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Playbar is wel zo duur om hem even te beluisteren. Ik geloofde ook niet in soundbars maar de playbar heeft mij echt verbaasd. Had eerst 2x Dali Zensor 7 staan wat qua laag en stereobeeld echt wel beter was maar voor het gebruik dat jij beschrijft gaat een playbar voldoen.

Kijk of je m ergens kan lenen of uitproberen, als het goed genoeg is doe je je set weg, zo heb ik t ook gedaan :)

• ook_gek
Ik zie verschillende mensen het over de playbar hebben. Nu heeft m'n zwager en m'n schoonvader er 1 en wat een geluid zit daar in zeg! Schrok wel een beetje van de prijs, maar goed dat is ook wat je kan verwachten bij Sonos. Het kan interesant zijn om de playbar tijdens de BTW dagen van de media markt te kopen. Begin dit jaar was de korting ook op Sonos te krijgen.

Onlangs was ik bij iemand thuis die de play 1 had en dat heeft mijn interesse getrokken. Vandaar dat ik eersf met de play 1 begin, bevalt het dan komt er of een playbar of een play 5 in de huiskamer en verschuift de play 1 naar de keuken en zullen andere kamers al snel volgen.
Yamahaa schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:50:
[...]

Dat had ik inderdaad gezien ja. Hij komt dan inderdaad uit de buurt van het water te staan.

• MetalG
Hoeveel Watt RMS heeft zo'n PLAY:5 eigenlijk?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
30

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
...

[ Voor 101% gewijzigd door herofruit op 18-06-2016 14:36 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-01 10:46
Rhapsody schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:53:
Zijn er meer mensen bij wie het volume zo ongeveer op het minimum staat om niet te hard te klinken? Is er iets van een oplossing om die volume-control iets fijner te krijgen?
Ik loop ook al een tijdje tegen dit probleem aan. Heb je er iets op gevonden?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
Vond ik ook irritant. Daarom nu maar afspelen naar een AirPort Express die op de line in van een Play 5 zit. Dan is volume goed te regelen.

Haters everywhere but I don’t really care

• MetalG
Kan de nieuwste Sonos play:5 wel gebruikt worden in cobinatie met een Soundbar?

Verwijderd

MetalG schreef op zondag 19 juni 2016 @ 13:05:
Kan de nieuwste Sonos play:5 wel gebruikt worden in cobinatie met een Soundbar?
Jep. Die wel

• ook_gek
Afgelopen week een Play 1 gehaald voor in de huiskamer. Eens kijken of dit is wat wij zoeken. Idee is om met de play 1 te beginnen omdat de huiskamer toch klein is, financieel laag drempel en als het bevalt kan de Play1 naar de keuken verhuizen. Nou kan daar heel kort in zijn..... In de toekomst verhuist de Play1 naar de keuken en komt er of een playbar ( al denk ik overkill in mijn huiskamer ) of een play 3. Ook m'n vriendin is helemaal enthousiast. Werkt snel, simpel en goed. Ik speel alle muziek van af de nas en natuurlijk de radio functie word ook goed gebruikt. Meer dan tevreden. Schat, dit is een hele goede koop! aldus m'n vriendin O+
jip_86 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:03:
Domoticz zelfde verhaal.

Dan kan je commando's geven dmv dit soort urls:
  • http://localhost:5005/living room/volume/15 (will set volume for room Living Room to 15%)
  • http://localhost:5005/living room/volume/+1 (will increase volume by 1%)
  • http://localhost:5005/living room/next (will skip to the next track on living room, unless it's not a coordinator)
  • http://localhost:5005/living room/pause (will pause the living room)
Meer info: https://www.domoticz.com/wiki/Sonos#Node_Sonos_HTTP_API
Even een kort vraagje hier over, want ik kan nergens vinden of ik hier aparte hardware voor nodig heb betreft zenden / ontvangen. Ik neem aan van niet omdat dit via netwerk gaat. Maar zeker weten doe ik dit niet. Ik wil binnen kort ook beginnen met Domoticz omdat ik ook Hue lampen heb.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:36
ook_gek schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:51:

[...]

Even een kort vraagje hier over, want ik kan nergens vinden of ik hier aparte hardware voor nodig heb betreft zenden / ontvangen. Ik neem aan van niet omdat dit via netwerk gaat. Maar zeker weten doe ik dit niet. Ik wil binnen kort ook beginnen met Domoticz omdat ik ook Hue lampen heb.
Dit draaide op mijn Raspberry Pi 3 waar ook Domoticz op draaide.

• ook_gek
even nog een snel vraagje, bij m'n schoonvader staat de volume van de playbar ineens hard als hij de tv aan zet. Hoe kan ik zorgen dat de volume normaal staat als je de tv aan zet ipv een dubbele hardverzakking te krijgen?
jip_86 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:56:
[...]

Dit draaide op mijn Raspberry Pi 3 waar ook Domoticz op draaide.
Maar verder geen extra hardware? Ik wil het ook graan draaien op de Pi 3.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:36
ook_gek schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:46:

[...]

Maar verder geen extra hardware? Ik wil het ook graan draaien op de Pi 3.
Nee, is gewoon een klein servertje dat praat met Sonos. Dat kan prima naast Domoticz draaien zonder extra hardware oid.

• ook_gek
Iemand zei onlangs dat je al snel meer sonos speakers wil hebben in huis. En inderdaad, dat is 100% waar!
jip_86 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:49:
[...]

Nee, is gewoon een klein servertje dat praat met Sonos. Dat kan prima naast Domoticz draaien zonder extra hardware oid.
Top, dat is wat ik zoek! Dank je wel :)

• Yamahaa
Ik heb je gewaarschuwd :) Ik vind ook dat dat op de verpakking moet....

[ Voor 46% gewijzigd door Yamahaa op 21-06-2016 12:05 ]

• ook_gek
Yamahaa schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:04:
Ik heb je gewaarschuwd :) Ik vind ook dat dat op de verpakking moet....
Inderdaad! Zelfs de moeder de vrouw des huizes wil uitbreiden.

Maar even terug komen op de volume vraag. Ik kan dat helaas nergens terug vinden. Waar en hoe kan ik een bepaalde volume instellen als preset?

En 2de vraag.
Ik ben tevreden met de Play 1 in de huiskamer. Die voldoet echt ruim voldoende. De huiskamer is niet heel groot namelijk. Is dan de playbar niet onwijs overkil denken jullie?

• Yamahaa
Met de sonos app zelf kan je geen presets ingeven. Middels HTTP commandows wel. Ik heb op sommige plekken wel wat ervaing neergezet om presets voor mijn Homewizard te maken en die werken heel goed : wellicht brengt dit jou een stap verder Yamahaa in "Homey (Voice controlled Home Automation)"

• Irminsul
Net Sonos 6.3 geïnstalleerd en de app biedt nu bediening vanaf het vergrendelingsscherm op iOS.

Mooie update!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8lcRM5R.jpg

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-01 20:01

swv

Ja daar ben ik ook wel blij mee :)

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik heb nu ongeveer sinds 1,5 jaar een Sonos Play 3 in de gang hangen op de eerste etage, deze bevalt super goed.
Nu wil ik mogelijk in de woonkamer wat minimalistischer. Ik twijfel tussen het volgende:
- 2x Sonos play 1 (430 euro)
- 1x Sonos play 5 (530 euro)
Of toch een soundbar
- Sonos Playbar (730 euro)
- Denon Heos playbar (600 euro)

Voor mezelf moet ik gewoon de keus maken of ik het apparaat aan mijn tv ga hangen of dat ik het toch alleen voor muziek ga gebruiken.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met zowel de nieuwe Play 5 als 2x Play 1? Het betreft een relatief kleine woonkamer van ongeveer 20m2.

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
yorroy schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:46:
Ik heb nu ongeveer sinds 1,5 jaar een Sonos Play 3 in de gang hangen op de eerste etage, deze bevalt super goed.
Nu wil ik mogelijk in de woonkamer wat minimalistischer. Ik twijfel tussen het volgende:
- 2x Sonos play 1 (430 euro)
- 1x Sonos play 5 (530 euro)
Of toch een soundbar
- Sonos Playbar (730 euro)
- Denon Heos playbar (600 euro)

Voor mezelf moet ik gewoon de keus maken of ik het apparaat aan mijn tv ga hangen of dat ik het toch alleen voor muziek ga gebruiken.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met zowel de nieuwe Play 5 als 2x Play 1? Het betreft een relatief kleine woonkamer van ongeveer 20m2.
Ik heb ze beide (de PLAY:5 gen2, en een set PLAY:1's). en gebruik ze in dezelfde ruimte. De P5 gaf mij echt een wauw gevoel. Zoveel diepte uit een relatief kleine speaker. Kort daarna had ik een meevaller en heb ik de P1's en een BOOST erbij gehaald (verslaving zoals eerder genoemd klopt).

Deze geven qua lage tonen wel een stuk minder en zullen je kamer niet opvullen (tenzij je de Sub ernaast zet a ~700 :( ). Het geluid is meer dan goed maar ze zullen niet voelbaar zijn. De P5 zal dat zeker wel zijn! De combinatie zoals ik nu gebruik werkt prima. De P5 zorgt voor de lage tonen en de 1's voor het stereo geluid en het hogere segment.

kortom, ik zou starten met de Play:5 (gen2) Wit overigens :+ Je kan 'm altijd nog in een andere ruimte zetten als je besluit om uit te breiden

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-01 04:02

robhof

Lembongan view

san.okk schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:05:
[...]

Ik heb ze beide (de PLAY:5 gen2, en een set PLAY:1's). en gebruik ze in dezelfde ruimte. De P5 gaf mij echt een wauw gevoel. Zoveel diepte uit een relatief kleine speaker. Kort daarna had ik een meevaller en heb ik de P1's en een BOOST erbij gehaald (verslaving zoals eerder genoemd klopt).

Deze geven qua lage tonen wel een stuk minder en zullen je kamer niet opvullen (tenzij je de Sub ernaast zet a ~700 :( ). Het geluid is meer dan goed maar ze zullen niet voelbaar zijn. De P5 zal dat zeker wel zijn! De combinatie zoals ik nu gebruik werkt prima. De P5 zorgt voor de lage tonen en de 1's voor het stereo geluid en het hogere segment.

kortom, ik zou starten met de Play:5 (gen2) Wit overigens :+ Je kan 'm altijd nog in een andere ruimte zetten als je besluit om uit te breiden
Sluit me hier volledig bij aan: eerst de 5, dan eventueel uitbreiden met 1's (en na een tijdje wikken en wegen ook de sub :Y ).

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 19:40
Meer mensen last van problemen met Tunein?
Hij kan niet meer door de stations bladeren zegt ie. Ook spotify werkt niet meer. Ik dacht dan maar spotify te verwijderen, maar nu kan ik hem ook niet meer toevoegen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• commentator
rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:42:
Meer mensen last van problemen met Tunein?
Hij kan niet meer door de stations bladeren zegt ie. Ook spotify werkt niet meer. Ik dacht dan maar spotify te verwijderen, maar nu kan ik hem ook niet meer toevoegen.
heb je al de boel bijgewerkt naar de laatste versie?
Hier geen problemen er mee.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 19:40
commentator schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:28:
[...]

heb je al de boel bijgewerkt naar de laatste versie?
Hier geen problemen er mee.
Yup, hij is helemaal up to date.
Update: Het Windows programma werkt wel. Misschien de app eens opnieuw instaleren.

[ Voor 14% gewijzigd door rimave op 22-06-2016 10:01 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ook_gek
san.okk schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:05:
[...]

Ik zit met het zelfde "probleem" dus haak ik even aan. Duidelijk stukje maar dan 1 vraag blijft bij mij open. Waarom de play 5 en niet de playbar?

• Yamahaa
Het dynamische bereik in combinatie met aantal te produceren dbs is van de play 5 gen 2 beter (voor muziek). Met andere woorden: Voor muziek zijn de gen2 play 5 beter dan de Playbar. Ze klinken lekkerder, zijn beter in te stellen en te positioneren (stereo beeld). Kunnen dan ook harder zonder vervorming. Dit alles is deels gebruikerservaring (dus subjectief en afhankelijk van situatie)

Maar dat alles is vanuit muziek geredeneerd...voor je tv zitten is een ander verhaal.....is dus keuze...

[ Voor 12% gewijzigd door Yamahaa op 22-06-2016 12:45 ]

• san.okk
  • Niet online
ook_gek schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:24:
[...]
Ik zit met het zelfde "probleem" dus haak ik even aan. Duidelijk stukje maar dan 1 vraag blijft bij mij open. Waarom de play 5 en niet de playbar?
Yamahaa schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:03:
Het dynamische bereik in combinatie met aantal te produceren dbs is van de play 5 gen 2 beter (voor muziek). Met andere woorden: Voor muziek zijn de gen2 play 5 beter dan de Playbar. Ze klinken lekkerder, zijn beter in te stellen en te positioneren (stereo beeld). Kunnen dan ook harder zonder vervorming. Dit alles is deels gebruikerservaring (dus subjectief en afhankelijk van situatie)

Maar dat alles is vanuit muziek geredeneerd...voor je tv zitten is een ander verhaal.....is dus keuze...
Inderdaad. Ik heb zitten luisteren naar een opstelling met Playbar en vond deze zonder de Sub niet helemaal tot z'n recht komen. Tuurlijk een veeel dikker geluid als uit de tv maar ben geen echte film/serie liefhebber. Hij staat nog zeker op het lijstje, maar dan het liefst als set samen met de Sub om de 5.1 opstelling compleet te krijgen. De setprijs is alleen behoorlijk stevig.

Denk alleen dat de buren niet zo blij worden van een subwoofer in de kamer en aangezien hij m'n huis nog moet schilderen wil ik hem graag te vriend houden O-) Kijk stiekem nog naar een 2e Play:5 gen2 (in stereo)zodat de 1's verspreid door het huis kunnen staan (badkamer, slaapkamer etc.). Denk eigenlijk dat die er eerder zou komen dan de Playbar/Sub

• Yamahaa
Tsja de 1 kijkt meer tv en hangt daar het grotere belang. De ander bij muziek. Voor mij het laatste. De play 1 door het huis is fijn. Met een minuut zijn ze weer online dus zonodig plug je ze zo mee (naar buiten) enz.
Ik herken dus je (nog niet definitieve) keuze. Veel plezier in iedergeval. Ik gebruik Sonos al vele vele jaren en het blijft relatief duur, maar zeer blij mee. Daarnaast de afschrijving van Audio kan je over vele jaren doen. Ik heb ook nog veel Technics apparatuur staan uit de jaren 80. Hoe blij ben ik daar nog mee (al dan niet ge(connect) met Sonos. Dus waarschijnlijk pronk ik over 30 jaar nog met mijn Sonos uit de begin jaren van 20xx :D _/-\o_

• Gonadan

Gonadan

Bij mij is muziek net boven TV. Dus dan maar een eigen speakerset met een connect. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• yorroy
Tjah, gewoon TV, voetbalwedstrijden vind ik niet zo spannend qua geluid. Ik heb echter ook een Apple TV voor Netflix. Is het iemand gelukt om Airsonos (raspberry) aan te sluiten op de Play 5 om vervolgens de Apple TV te koppelen aan de Play5 Airplay speaker?

[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 23-06-2016 13:24 ]

• Irminsul
Yamahaa schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:48:
Dus waarschijnlijk pronk ik over 30 jaar nog met mijn Sonos uit de begin jaren van 20xx :D _/-\o_
Ik denk dat de bottleneck de aansturing gaat worden. Op het moment dat de app ondersteuning van Sonos gaat ontbreken heb je niks / niet veel meer aan je speaker. Dit is ook het geval indien de beschikbare services ook minder worden / ondersteuning gestopt wordt.

Maar goed dat is ver in de toekomst.

• Gonadan

Gonadan

yorroy schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:03:
Tjah, gewoon TV, voetbalwedstrijden vind ik niet zo spannend qua geluid. Ik heb echter ook een Apple TV voor Netflix. Is het iemand gelukt om Airsonos (raspberry) aan te sluiten op de Play 5 om vervolgens de Apple TV te koppelen aan de Play5 Airplay speaker?
TV als in het apparaat. Ik mag toch aannemen dan niemand blij wordt van wat er op de omroepen uitgezonden wordt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik vind de Playbar echt heel duidelijk tot zijn recht komen met 5.1. Als je op Netflix een goede serie of film hebt met 5.1 sta je echt versteld.

• Cardwizard
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:02:
Ik vind de Playbar echt heel duidelijk tot zijn recht komen met 5.1. Als je op Netflix een goede serie of film hebt met 5.1 sta je echt versteld.
heb je niet het probleem van dat het geluid af en toe weg valt ? als ik mijn tv 5.1 laat doorsturen dan heb ik dat dus wel (met stereo niet) blijkbaar heeft dat te maken met dolby digital plus wat blijkbaar door Netflix en tv uitzendingen gebruikt wordt , laat ik nou net de hele Sonos "meuk" voor dat gekocht hebben :X

Verwijderd

Nee nooit. Werkt vlekkeloos en Netflix staat hier dagelijks aan. 5.1+ kan niet over toslink dus daarvoor heb ik een audioconverter in bestelling staan die DTS en 5.1+ kan omzetten naar 5.1.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 08:24 ]

• yorroy
Wat voor converter heb je gekocht?

Verwijderd

yorroy schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:26:
Wat voor converter heb je gekocht?
Deze http://www.monoprice.com/...&p_id=7974&seq=1&format=2

Converteert HDMI (DTS, 7.1, 5.1+) naar de optical out (toslink) in een 5.1 formaat. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 09:38 ]

• yorroy
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:38:
[...]

Deze http://www.monoprice.com/...&p_id=7974&seq=1&format=2

Converteert HDMI (DTS, 7.1, 5.1+) naar de optical out (toslink) in een 5.1 formaat. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Dat ziet er goed uit, zou je een mini-review hier kunnen achterlaten als je het binnen hebt?

• ook_gek
Ik hoef / wil geen 5.1 geluid. Dus mijn twijfel blijft steken op een play 5 of een soundbar. In het laatste geval om beter tv geluid te hebben. Probleem is enkel, zijn dat de extra euro,s wel waard. Maar goed heb geen haast :P tijd zal het leren.

• Cardwizard
ook_gek schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:06:
Ik hoef / wil geen 5.1 geluid. Dus mijn twijfel blijft steken op een play 5 of een soundbar. In het laatste geval om beter tv geluid te hebben. Probleem is enkel, zijn dat de extra euro,s wel waard. Maar goed heb geen haast :P tijd zal het leren.
als je begint kun je de Playbar altijd nog aanvullen met bv 2x een Play 1 en ook nog een sub

• san.okk
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:02:
Met sub is het een heerlijke (maar prijzige) combi. Ik bedoelde eerder de Playbar als stand alone speaker. Het ging ook_gek om de vergelijking tussen de Play:5 vs. Playbar.

Verwijderd

Als losstaande speaker is hij waardeloos. Uit de Play 1 komt beter geluid met meer dynamiek. Hij komt pas tot zijn recht in een set.

• C6DL
  • Laatst online: 16-09-2025
Goedendag,

Ik heb zojuist mijn sonos set compleet!
Beteft een soundbar + 2 play5 speakers (Gen2)

Mijn woonkamer is 8 meter breed
Het bankstel waar ik op zit, staat links in de hoek.
De televisie staat 5m recht voor dit bankstel met daarbij de playbar.

Ik ben erg aan het worstelen met de 2 play5 speakers.
Ik wil ze voornamelijk gebruiken voor het afspelen van audio.
Surround voor tv zal uiteraard ook actief staan.

Vanuit het surround oogpunt heb ik nu 2 play5 speakers op beide uithoeken van mijn bankstel gezet.
(bank is 5 meter breed)
Op deze manier zit ik exact tussen de speakers.

Vanuit het afspelen van muziek,
vraag ik me af of het niet beter is om de speakers in de 2 uiterste hoeken van de kamer te zetten.

Hoe zien jullie dit?
En hoe zou jij ze plaatsen in mijn situatie om ze optimaal te benutten?

Dank!

• san.okk
  • Niet online
C6DL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:11:
Goedendag,

Ik heb zojuist mijn sonos set compleet!
Beteft een soundbar + 2 play5 speakers (Gen2)

Mijn woonkamer is 8 meter breed
Het bankstel waar ik op zit, staat links in de hoek.
De televisie staat 5m recht voor dit bankstel met daarbij de playbar.

Ik ben erg aan het worstelen met de 2 play5 speakers.
Ik wil ze voornamelijk gebruiken voor het afspelen van audio.
Surround voor tv zal uiteraard ook actief staan.

Vanuit het surround oogpunt heb ik nu 2 play5 speakers op beide uithoeken van mijn bankstel gezet.
(bank is 5 meter breed)
Op deze manier zit ik exact tussen de speakers.

Vanuit het afspelen van muziek,
vraag ik me af of het niet beter is om de speakers in de 2 uiterste hoeken van de kamer te zetten.

Hoe zien jullie dit?
En hoe zou jij ze plaatsen in mijn situatie om ze optimaal te benutten?

Dank!
Congrats! Dat is een sjieke set.

Ik ken je woonkamer niet, maar zou zelf voor een optimale kamerverdeling i.p.v. sweet-spot in het midden van de bank. Wij krijgen in het najaar ons nieuwe huis en denk dat ik de Play:5's gekruist tegenover elkaar bovenin ga hangen met een beugel. Zo dicht mogelijk bij het plafond. Ik denk dat je met trueplay tot een prima geheel komt.

Ik ben benieuwd naar je ervaring en definitieve opstelling. Je kan natuurlijk ook nog een setje play 1's aanschaffen voor langs je bank zodat je ook het echte surround geluid bij films hebt. :P

Weet je zeker dat je niet voor de sub gaat?

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:21:
Als losstaande speaker is hij waardeloos. Uit de Play 1 komt beter geluid met meer dynamiek. Hij komt pas tot zijn recht in een set.
Heb je het dan over de playbar of play5 gen2 standalone?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Verwijderd

Appie Heijn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:12:
[...]

Heb je het dan over de playbar of play5 gen2 standalone?
De Playbar. De Play 5 is qua geluid briljant, maar voor mijn situatie aan de forse kant.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:42:
[...]

De Playbar. De Play 5 is qua geluid briljant, maar voor mijn situatie aan de forse kant.
d:)b ik zou net zeggen, ik heb de play 5 gen 2 namelijk standalone en dat ding is gewoon overweldigend. Stereo was leuk geweest maar dit geluid is zo vol en warm dat ik dit graag op de koop toeneem.

Nummertjes als:
Hotter Than Hell - Dua Lipa
Heartlines - Broods
Zijn leuke nummers om een op een setje play 1's te gooien en daarna op de play 5 gen 2. Deze nummers worden even een stuk anders op deze laatste.

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 28-06-2016 08:22 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• C6DL
san.okk schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:04:
[...]

Congrats! Dat is een sjieke set.

Ik ken je woonkamer niet, maar zou zelf voor een optimale kamerverdeling i.p.v. sweet-spot in het midden van de bank. Wij krijgen in het najaar ons nieuwe huis en denk dat ik de Play:5's gekruist tegenover elkaar bovenin ga hangen met een beugel. Zo dicht mogelijk bij het plafond. Ik denk dat je met trueplay tot een prima geheel komt.

Ik ben benieuwd naar je ervaring en definitieve opstelling. Je kan natuurlijk ook nog een setje play 1's aanschaffen voor langs je bank zodat je ook het echte surround geluid bij films hebt. :P

Weet je zeker dat je niet voor de sub gaat?
Dank voor de reactie!
Ik woon in een appartement en ik denk dat ik de sub niet optimaal kan benutten zonder mijn buren dwars te zitten!
Tevens vind ik de play5 al behoorlijk wat bas bezitten.

Daarom ook mijn vervolgvraag,
hoe kan ik de bas verminderen in de play5 terwijl deze in een suround groep staat met de playbar?
Ik kon dit wel toen ik hem als aparte kamer toegevoegd had, maar nu als "1 geheel" zie ik deze optie nergens.

En ook wil ik graag weten hoe het geluid van de play5 meer kan laten overheersen t.o.v de playbar?

Of zijn al deze opties niet mogelijk in een surround opstelling?

[ Voor 6% gewijzigd door C6DL op 28-06-2016 14:53 ]

• san.okk
  • Niet online
C6DL schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:52:
[...]

Dank voor de reactie!
Ik woon in een appartement en ik denk dat ik de sub niet optimaal kan benutten zonder mijn buren dwars te zitten!
Tevens vind ik de play5 al behoorlijk wat bas bezitten.

Daarom ook mijn vervolgvraag,
hoe kan ik de bas verminderen in de play5 terwijl deze in een suround groep staat met de playbar?
Ik kon dit wel toen ik hem als aparte kamer toegevoegd had, maar nu als "1 geheel" zie ik deze optie nergens.

En ook wil ik graag weten hoe het geluid van de play5 meer kan laten overheersen t.o.v de playbar?

Of zijn al deze opties niet mogelijk in een surround opstelling?
De 5gen2 genereerd meer dan voldoende bass inderdaad. Binnen de "kamer settings" kan je in de equaliser e.e.a. instellen zoals bass, trebble etc. En als alle 3 de speakers gegroepeerd zijn, kan je het volume van de P5's iets omhoog schuiven zodat deze wat nadrukkelijker aanwezig zullen zijn. Ik heb de P5 ook wat hoger staan als de P1's.

Ik neem aan dat de P5's als stereo zijn ingesteld. Die kan je dan niet afzonderlijk van elkaar aanpassen. Als je dat wel wil moet je als losse "ruimte" toevoegen

• C6DL
Vandaag eindelijk in surround setting de play 5's + playbar kunnen gebruiken terwijl ik tv keek.
Het viel me op random soms het geluid kort wegvalt op de play5 en erna weer terug komt..
Denk 1 seconden maar wel hoorbaar.

Herkent iemand dit?
wifi kan het niet aan liggen.. vol bereik

Playbar zit met optische audio aangesloten
play5 middels wifi

Op de playbar valt het geluid niet weg

• MetalG
Hey,

Ik sta nog steeds in twijfel.. :( omdat ik niet zeker ben of het wel mogelijk is;

1) Chromecast aansluiten op Line-in van play5 om zo dit als output te kiezen op m'n iMac, dat al m'n sound dus naar daar gaat,
/Edit/ het is gisteren nog laat geweest, maar Soniair en airsonos lossen dit probleem alvast op :). Misschien nuttig voor anderen ook?

Bron:
- http://sonoair.mihosoft.eu/
- https://github.com/stephen/airsonos

2) Kan ik de Sonos aan m'n tv hangen voor als ik Netflix kijk? Ik ben wel van plan om ooit die soundbar te kopen, maar 2 play:5 toestellen zijn al aardig genoeg in prijs :))

[ Voor 21% gewijzigd door MetalG op 30-06-2016 07:49 ]

• tinustilburg
MetalG schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:44:
2) Kan ik de Sonos aan m'n tv hangen voor als ik Netflix kijk? Ik ben wel van plan om ooit die soundbar te kopen, maar 2 play:5 toestellen zijn al aardig genoeg in prijs :))
Kan, maar je leest veel over dat het beeld en geluid niet synchroon lopen. Hiervan heb je met de Playbar geen last.

• tinustilburg
C6DL schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:29:
Vandaag eindelijk in surround setting de play 5's + playbar kunnen gebruiken terwijl ik tv keek.
Het viel me op random soms het geluid kort wegvalt op de play5 en erna weer terug komt..
Denk 1 seconden maar wel hoorbaar.

Herkent iemand dit?
wifi kan het niet aan liggen.. vol bereik

Playbar zit met optische audio aangesloten
play5 middels wifi

Op de playbar valt het geluid niet weg
Communiceren de luidsprekers onderling niet via Sonosnet? Staat los van je wifi. Je zou eens een ander kanaal kunnen proberen.

• yorroy
martijnemmerik schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:36:
[...]

Communiceren de luidsprekers onderling niet via Sonosnet? Staat los van je wifi. Je zou eens een ander kanaal kunnen proberen.
Alleen als de Playbar dan wel middels ethernet is aangesloten, dat wordt niet helemaal duidelijk uit zijn post

• tinustilburg
Toch ook als de Playbar via WiFi is aangesloten? Ik kan me niet voorstellen dat Sonos anders kan garanderen dat het syteem goed werkt, als alle componenten alleen maar via WiFi met elkaar communiceren. Maar dat is eenvoudig te testen door even de stekker uit je router te trekken en te kijken of het dan nog werkt.

• MetalG
martijnemmerik schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:34:
[...]

Kan, maar je leest veel over dat het beeld en geluid niet synchroon lopen. Hiervan heb je met de Playbar geen last.
Oké te proberen dan maar, als het niet lukt, zal er dan snel een playbar bijkomen :p

• JesseAMD
  • Laatst online: 02-04-2025
Hier nog steeds erg tevreden over mijn Playbar en matzwarte Sub. Wij willen nu een play 1 voor op de slaapkamer. Is er nog bekend of daar ook een Gen2 voor komt?

• MetalG
JesseAMD schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:30:
Hier nog steeds erg tevreden over mijn Playbar en matzwarte Sub. Wij willen nu een play 1 voor op de slaapkamer. Is er nog bekend of daar ook een Gen2 voor komt?
Ja dit is de reden waarom ik voor de Play5 ga :) en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze eerst een play5 gen 2 uitbrengen ^^ :)

• tinustilburg
Sonos communiceert nooit over de toekomstige modellen, pas als ze worden uitgebracht. Maar sowieso denk ik dat dan eerst de Play:3 vervangen wordt. Zo lang is de Play:1 nog niet op de markt.

• JesseAMD
  • Laatst online: 02-04-2025
Bedankt. Dan ga ik er morgen 1 halen. Heb nog een bon van de Hifi Klubben liggen :)

• C6DL
yorroy schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:48:
[...]

Alleen als de Playbar dan wel middels ethernet is aangesloten, dat wordt niet helemaal duidelijk uit zijn post
Ik snap hem niet helemaal wat je bedoeld :o
De playbar zit niet via ethernet.
Deze zit via wifi.

• yorroy
C6DL schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:23:
[...]
Deze zit via wifi.
Als je de mogelijkheid hebt om de playbar, of een ander sonos apparaat op ethernet kan aansluiten creëert het voor alle sonos apparaten een apart draadloos netwerk. Dan werkt het geheel over het algemeen een stuk stabieler.

Als je alles op je eigen wifi hebt aangesloten kun je veel invloeden van buitenaf hebben op je eigen netwerk, helemaal omdat Sonos volgens mij alleen op 2,4ghz wifi werkt. Daar zou mogelijk de hickup vandaan kunnen komen.

Ik dacht mij overigens te herinneren dat het ook kan uitmaken als je meerdere speakers hebt in dezelfde kamer dat je ze ook daadwerkelijk moet instellen in dezelfde kamer. Als je meerdere kamers groepeert (bijvoorbeeld kamer en badkamer) kan het zijn dat het net niet synchroon loopt.
Ik hoop dat je het nog snapt :D

• Yamahaa
d:)b ik zou net zeggen, ik heb de play 5 gen 2 namelijk standalone en dat ding is gewoon overweldigend. Stereo was leuk geweest maar dit geluid is zo vol en warm dat ik dit graag op de koop toeneem.
Hoewel je er als je er niet recht voor zit of verder weg weinig erg in hebt:

De play 5 maar ook de 3 zijn wel stereo ( met kanaalscheiding bedoel ik dus) als ze landscape staan.... :)

Verwijderd

C6DL schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:23:
[...]

Deze zit via wifi.
Ik kan niet terugvinden of het nog net zo werkt als 2 jaar geleden.
Toen had je voor een goed functionerende surround set up een bekabelde aansluiting nodig. Ofwel de bar bekabeld, danwel een boost of bridge...
Dit was dan de toepassing van het 5,6 sonos net. Een apart netwerk voor surround. Dus mogelijk is de bar bekabelen de juiste optie...

• Cardwizard
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Ik kan niet terugvinden of het nog net zo werkt als 2 jaar geleden.
Toen had je voor een goed functionerende surround set up een bekabelde aansluiting nodig. Ofwel de bar bekabeld, danwel een boost of bridge...
Dit was dan de toepassing van het 5,6 sonos net. Een apart netwerk voor surround. Dus mogelijk is de bar bekabelen de juiste optie...
Dat is nu in ieder geval niet meer nodig

Verwijderd

Top voor de aanvulling. Weer wat geleerd. Al ga ik altijd zo veel mogelijk voor het bekabelen...

• Gonadan

Gonadan

Dat is nog steeds zo. Je kunt kiezen om de Sonos allemaal te verbinden met je eigen WIFI netwerk, dan gaat alle communicatie daarover. Of je kunt kiezen om ze met Sonosnet aan elkaar te laten koppelen, maar dan heb je wel één bedrade Sonos nodig om je eigen netwerk te kunnen bereiken.
martijnemmerik schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:59:
Toch ook als de Playbar via WiFi is aangesloten? Ik kan me niet voorstellen dat Sonos anders kan garanderen dat het syteem goed werkt, als alle componenten alleen maar via WiFi met elkaar communiceren. Maar dat is eenvoudig te testen door even de stekker uit je router te trekken en te kijken of het dan nog werkt.
Nee, als je alles via WIFI aan sluit dan wordt Sonosnet niet gebruikt. Dat zou namelijk inhouden dat ze allemaal twee ontvangers ingebouwd moeten hebben. Daarom is altijd het advies om Sonosnet te gebruiken en dus één Sonos bedraad aan te sluiten. Hoe goed je eigen netwerk ook is, het feit dat Sonosnet dedicated is maakt vaak veel uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• C6DL
Gonadan schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:16:
Dat is nog steeds zo. Je kunt kiezen om de Sonos allemaal te verbinden met je eigen WIFI netwerk, dan gaat alle communicatie daarover. Of je kunt kiezen om ze met Sonosnet aan elkaar te laten koppelen, maar dan heb je wel één bedrade Sonos nodig om je eigen netwerk te kunnen bereiken.

[...]

Nee, als je alles via WIFI aan sluit dan wordt Sonosnet niet gebruikt. Dat zou namelijk inhouden dat ze allemaal twee ontvangers ingebouwd moeten hebben. Daarom is altijd het advies om Sonosnet te gebruiken en dus één Sonos bedraad aan te sluiten. Hoe goed je eigen netwerk ook is, het feit dat Sonosnet dedicated is maakt vaak veel uit.
gaat dit ook op als ik een play1 in de gang aansluit op ethernet?
terwijl de rest aan de andere kant van de woning staat draadloos?

Geen probleem voor sonos net?
En moet ik alles hard resetten wil ik dit zo in gaan stellen?
Zit nu met me volledige setup over wifi

dank!

• Gonadan

Gonadan

C6DL schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:32:
gaat dit ook op als ik een play1 in de gang aansluit op ethernet?
terwijl de rest aan de andere kant van de woning staat draadloos?
In principe wel , het is feitelijk ook gewoon wifi maar dan specifiek voor Sonos. Ik ken jouw huis niet maar het bereik is in principe prima. Bij mij staan ze in de woonkamer, slaapkamer, badkamer en op zolder. Ook heb ik er ooit wel eens tijdelijk twee in de tuin gezet als stereopaar bij een feestje.
Geen probleem voor sonos net?
En moet ik alles hard resetten wil ik dit zo in gaan stellen?
Zit nu met me volledige setup over wifi

dank!
Ik vermoed dat je inderdaad wel je netwerk opnieuw moet instellen, even bij geavanceerd kijken daar staat alles.

Ook mooi trouwens dat je tegenwoordig je mobiel ook met Sonos net kunt laten verbinden om te bedienen, heb je helemaal je eigen wifi niet nodig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MetalG
Heb m'n 2 Sonos Play 5's Gen2! Airsonos werkt wel niet op m'n mac :(

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-01 12:33

LDVC

Let's get it over with

Gonadan schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:16:

[...]

Ik dacht dat juist de playbar wel een rechtstreekse verbinding opzette naar apparaten verbonden in surround setup, mede om vertraging tussen tv beeld en geluid te voorkomen. Dat werkt ongeacht of je systeem via wifi of sonosnet is aangesloten.

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

• Gonadan

Gonadan

LDVC schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:42:
Ik dacht dat juist de playbar wel een rechtstreekse verbinding opzette naar apparaten verbonden in surround setup, mede om vertraging tussen tv beeld en geluid te voorkomen. Dat werkt ongeacht of je systeem via wifi of sonosnet is aangesloten.
Daar heb je in zekere zin wel gelijk in. Voor surround wordt 5GHz sonosnet gebruikt, mits je de juiste speakers hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tinustilburg
Gonadan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:09:
[...]

Daar heb je in zekere zin wel gelijk in. Voor surround wordt 5GHz sonosnet gebruikt, mits je de juiste speakers hebt.
Dat is dus ook wat ik dacht en eerder bedoelde.
Heb er al over gezocht op internet, maar ik kan er niets officieels over vinden. Wel andere mensen die hetzelfde zeggen.
Maar het is natuurlijk eenvoudig te testen voor iemand die een WiFi setup heeft door even de router uit te zetten.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 16:20
Ik wil graag weten of ik 5.1 geluid kan krijgen met mijn setup.
Ik gebruik een Windows 10 pc (Intel HD grapics van een Celeron G1840 CPU) voor films en series. Deze zit aangesloten met een HDMI kabel op een Sony Sony KDL-48W585B, waar met een optische kabel een Sonos soundbar op is aangesloten. In de Sonos app zie ik dat het geluid stereo is.

- Kan de pc 5.1 geluid naar de tv sturen?
- Kan de tv 5.1 doorgeven naar de soundbar?
Pagina: 1 ... 37 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.