Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 33 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Irminsul schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:49:
Ik zou dan voor betere luidsprekers (al dan niet tweedehands) gaan, die beter kamervullend zijn.
Dit.

Daarbij twijfel ik of het geluid perfect synchroon gaat lopen als je een amp groepeert met play in één ruimte. Volgens mij gaat dat wel beter dan met een connect vanwege directe koppeling met de speakers maar ik weet het niet zeker.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:16:
[...]

En waarom dat? Want dan blijf je met bedraad werken in plaats van draadloos bij een setje Play's.
.

In principe zijn vloerstaanders icm een Amp net zo draadloos als een play 1 (alleen een stroomkabel / luidsprekerkabel). Minder mobiel en flexibel, dat wel.

Het voordeel van een amp is dat je de luidsprekers kan upgraden, kun je de geluidsbeleving naar een hoger niveau tillen dan met 2 play:1's mogelijk is.

Verwijderd

Irminsul schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:03:
[...]
.

In principe zijn vloerstaanders icm een Amp net zo draadloos als een play 1 (alleen een stroomkabel / luidsprekerkabel). Minder mobiel en flexibel, dat wel.

Het voordeel van een amp is dat je de luidsprekers kan upgraden, kun je de geluidsbeleving naar een hoger niveau tillen dan met 2 play:1's mogelijk is.
Ik snap je punt. Maar wat als je naar meer dan twee boxen toe wilt? Nu is dat misschien nog niet nodig, maar als we groter gaan wonen wel.

• Irminsul
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:56:
[...]

Ik snap je punt. Maar wat als je naar meer dan twee boxen toe wilt? Nu is dat misschien nog niet nodig, maar als we groter gaan wonen wel.
Ik heb een Sonos connect aan een versterker (met vloerstaanders) en in de keuken, bad- en werkkamer losse play:1's /3's. Geluid loopt perfect synchroon. Of bedoel je dat niet?

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:52
Heb een Play5 in de woonkamer en denk eraan een Play5-gen2 erbij te kopen en dan een stereo paar te maken, maar twijfel of dit goed gaat. Dit omdat de gen2 wellicht toch net iets anders klinkt???
Wie heeft ervaring hiermee?

Verwijderd

Irminsul schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:03:
[...]

Ik heb een Sonos connect aan een versterker (met vloerstaanders) en in de keuken, bad- en werkkamer losse play:1's /3's. Geluid loopt perfect synchroon. Of bedoel je dat niet?
Als ze allemaal hetzelfde en tegelijk kunnen afspelen, ja. En je tv (gewoon interesse)?
Maar in dezelfde kamer vloerstaanders en play's combineren is dus niet aan te raden.

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Yihaaa schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:07:
Heb een Play5 in de woonkamer en denk eraan een Play5-gen2 erbij te kopen en dan een stereo paar te maken, maar twijfel of dit goed gaat. Dit omdat de gen2 wellicht toch net iets anders klinkt???
Wie heeft ervaring hiermee?
Dit kan inderdaad niet, alleen exact gelijke modellen kunnen in stereopaar gezet worden voornamelijk om de reden die je aanhaalt.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• Irminsul
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:12:
[...]

Als ze allemaal hetzelfde en tegelijk kunnen afspelen, ja. En je tv (gewoon interesse)?
Maar in dezelfde kamer vloerstaanders en play's combineren is dus niet aan te raden.
Ze spelen inderdaad hetzelfde af, je kunt ook de line in van een Sonos apparaat sync laten spelen met andere speakers. Mijn tv geluid loopt via de optische ingang van de versterker (NAD D3020) de Sonos connect zit op de coaxiale.

Ik heb geen idee of de combinatie play:1 en vloerstaanders in dezelfde ruimte een slecht idee is... Ik ben alleen van mening dat een upgrade van je luidsprekers / vloerstaanders een beter idee is dan het gemis of gebrek van je huidige luidsprekers aan te vullen / te compenseren met een set play:1.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Een aantal vragen zijn nog niet beantwoord. Wat mis je nu? Dynamiek? Laag? Of gewoon kwaliteit?
Wat heb je nu precies staan?
Wat voor opstelling wil je nu en in de toekomst heen? Sonos surround? Alles draadloos? Of een combinatie?

Mogelijkheden zat, er is niet één beste en het is wel belangrijk te weten wat je wilt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 22:36
Vloerstaanders aan een amp EN bv twee play 1 (stereo) in 1 kamer gaat perfect. Een aanrader en......Geeft bij de juiste afstelling een ruimte vullend geluid waarbij positiebepaling in het niet valt. Heb kamer van ruim 60m2

Verwijderd

Gonadan schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:25:
Een aantal vragen zijn nog niet beantwoord. Wat mis je nu? Dynamiek? Laag? Of gewoon kwaliteit?
Wat heb je nu precies staan?
Wat voor opstelling wil je nu en in de toekomst heen? Sonos surround? Alles draadloos? Of een combinatie?

Mogelijkheden zat, er is niet één beste en het is wel belangrijk te weten wat je wilt. :)
Momenteel is de situatie als volgt, waarbij de rode blokjes de boxen zijn en de gele de sonos connect amp. De woonkamer is ongeveer 30m2 groot.
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/d5d21cfvd/Naamloos.jpg

Gevolg is dat als ik in de keuken sta en aan het koken ben, ik niet veel van de muziek mee krijg. En als ik op de bank zit, ik vooral de box van voren lijk te horen. Geluid is opzich wel oke, al lijkt het soms wat flets. De boxen die ik nu heb zijn trouwens Elac CL 132.

Kwaliteit vind ik het belangrijkst. Het liefst draadloos, maar ik wil overal in de kamer goed de muziek kunnen horen (en niet dat het hard moet). En later uitbreiden naar andere kamers, maar dat is in ons appartement nu nog niet nodig. En dan heb ik het ook nog alleen over muziek. TV wil ik later ook nog wel een goed setje voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2015 18:47 ]

• Yamahaa
Ik zou dan om te beginnen twee play 1 in stereo er bij plaatsen. Zou ik tegenover de vaste boxen zetten.

Ook een optie om gezien vanuit het plaatje linksboven en rechtsboven de amp boxen plaaten en links onder en rechtsonder de play 1 en.

Ik zou ze iig altijd tegenover elkaar zetten is mijn geluidservaring.

• ruudo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-01-2025
Wie weet hoe ik mijn albums kan sorteren op artiest?

• Yamahaa
Bibliotheek en dan artiesten

[ Voor 11% gewijzigd door Yamahaa op 27-12-2015 21:11 ]

Verwijderd

Deze switch zag ik nu al meerdere malen voorbij komen;

http://www.kabelstore.nl/...h-3d-en-arc.html?pagina=2

Ik heb hier echter een aantal vragen over met betrekking tot de aanschaf van een playbar:
- Ik heb een humax 5050c voor het kijken van Digitale Tv
- Een Apple TV voor Netflix
- En eens in de zoveel tijd sluit ik mijn PS4 aan op mijn TV.

Als ik bijvoorbeeld voor alle 3 de bronnen 5.1 geluid wil werkt deze switch dan?
Mijn televisie geeft namelijk geen 5.1 geluid door, alleen 2.0.

Zoja in welke volgorde wordt alles dan aan elkaar gekoppeld?

Bij voorbaat dank,

Bart

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:36
MikeyMan schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 09:52:
Hebben er meer mensen problemen met updaten? Ik krijg de melding dat er een update is, maar als ik de link volg, krijg ik de melding dat de app niet geïnstalleerd is.
Opnieuw installeren heeft niet geholpen :(
Hier heb ik ook last van. Doe jij toevallig ook mee met het beta programma? Ik installeer dan de beta en op een of andere manier wordt dan vanuit de play store een andere (niet beta versie) als update te installeren. Vervolgens krijg ik elke keer de melding dat de app bijgewerkt moet worden en lukt dit niet als je het proces doorloopt.

Melden bij Sonos door te schudden met de telefoon werkt bij mij niet meer, moet dit tegenwoordig op een andere manier?

Edit: vanuit de mail over de beta: On your Android Device: Hold the sleep/wake button and volume down until the screen flashes. On a Samsung device, hold the power button and the home button until the screen flashes.

[ Voor 12% gewijzigd door wmn79 op 28-12-2015 14:56 ]

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 22:32

bipo

TomV

wmn79 schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:55:
[...]

Hier heb ik ook last van. Doe jij toevallig ook mee met het beta programma? Ik installeer dan de beta en op een of andere manier wordt dan vanuit de play store een andere (niet beta versie) als update te installeren. Vervolgens krijg ik elke keer de melding dat de app bijgewerkt moet worden en lukt dit niet als je het proces doorloopt.

Melden bij Sonos door te schudden met de telefoon werkt bij mij niet meer, moet dit tegenwoordig op een andere manier?

Edit: vanuit de mail over de beta: On your Android Device: Hold the sleep/wake button and volume down until the screen flashes. On a Samsung device, hold the power button and the home button until the screen flashes.
Dat is exact wat er gebeurt. Maar jouw tip (?) maakt een screenshot, het is geen oplossing voor deze bug?

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

• wmn79
bipo schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:35:
[...]

Dat is exact wat er gebeurt. Maar jouw tip (?) maakt een screenshot, het is geen oplossing voor deze bug?
Klopt daar kwam ik ook achter toen ik het probeerde. Heb het inmiddels gemeld bij Sonos via de pagina die ook in de mail van de beta staat. Blijkbaar bedoelen ze gewoon dat je een screenshot kan maken die je dan aan het bugformulier kan toevoegen.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoop dat Sonos nog een keer met een device komt met een optical in. Zou graag een home cinema opstelling bouwen met 4 stuks Play 1 of 2 stuks Play 1 en Play 5. Of anders een witte Playbar.

De Playbar is er alleen in het grijs en dat past echt niet in de huiskamer.

Verwijderd

Iemand toevallig aanwezig die de Sonos Sub heeft? Maar deze later heeft gekocht dan de Playbar?
Ik heb namelijk 2 Play3's en heb met een beetje geluk een kortingscode voor een flinke korting, nu twijfel ik echter of ik alleen de playbar ga halen of ook meteen de Sub erbij.. Ik luister vooral veel muziek, en via een hdmi switch naar optical wil ik daarop mijn tv, en apple tv op aansluiten.
Heeft de Sub echt zo'n toegevoegde waarde?

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-01 18:57
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:19:
Iemand toevallig aanwezig die de Sonos Sub heeft? Maar deze later heeft gekocht dan de Playbar?
Ik heb namelijk 2 Play3's en heb met een beetje geluk een kortingscode voor een flinke korting, nu twijfel ik echter of ik alleen de playbar ga halen of ook meteen de Sub erbij.. Ik luister vooral veel muziek, en via een hdmi switch naar optical wil ik daarop mijn tv, en apple tv op aansluiten.
Heeft de Sub echt zo'n toegevoegde waarde?
Ik heb de SUB er later bij gekocht. Ik moet zeggen dat ik het echt iets toevoegt. De Playbar lijkt meer ruimte te krijgen voor het midden en hoog, en klinkt zeker beter met muziek. Als ik de SUB nu uit zet, dan hoor ik dat gelijk. Mijn ervaring is dus als je het hebt dan wil je niet meer zonder, als je het niet weet, dan weet je ook niet wat je mist ;)

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:43
Goedemorgen,

Ik ben begonnen met opbouwen van een sonosnetwerk (verslavend).

Ik ga een sonos playbar kopen. Hoe kan ik deze het beste aansluiten op mijn tv: http://www.philips.nl/c-p...itale-tuner/specificaties

Hij heeft een digitale output (Coax) zie ik, maar ook hdmi-cec (kan dit hiermee?). Nu kan ik me voorstellen dat voor beiden een omzetter te koop is, maar welke werkt het betrouwbaarst? dus de minste kans op verstoringen? Ik kan me voorstellen dat bij een goedkope converter het signaal niet goed optisch kan worden omgezet voor de sonos en dat het dus hapert.

Welke converter wordt aangeraden door jullie?

Ik maak graag gebruik van jullie ervaring :-)

[ Voor 3% gewijzigd door jerring1980 op 29-12-2015 09:47 ]

Verwijderd

Svennos1 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:25:
[...]

Ik heb de SUB er later bij gekocht. Ik moet zeggen dat ik het echt iets toevoegt. De Playbar lijkt meer ruimte te krijgen voor het midden en hoog, en klinkt zeker beter met muziek. Als ik de SUB nu uit zet, dan hoor ik dat gelijk. Mijn ervaring is dus als je het hebt dan wil je niet meer zonder, als je het niet weet, dan weet je ook niet wat je mist ;)
Bedankt voor je snelle reactie.
Heeft het ook enorm toegevoegde waarde als je de bass, omdat je in een appartement woont, niet keihard aan kan zetten?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:05:
Bedankt voor je snelle reactie.
Heeft het ook enorm toegevoegde waarde als je de bass, omdat je in een appartement woont, niet keihard aan kan zetten?
Juist, lijkt mij. Een subwoofer hoort sowieso niet hard. Feitelijk moet je pas doorhebben dat hij aan stond als je hem uit gezet hebt, zo niet dan staat hij te hard (is vaak voor films gedaan). ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:27:
[...]

Juist, lijkt mij. Een subwoofer hoort sowieso niet hard. Feitelijk moet je pas doorhebben dat hij aan stond als je hem uit gezet hebt, zo niet dan staat hij te hard (is vaak voor films gedaan). ;)
Ja toen ik keihard typte en enter drukte dacht ik idd, de bass moet nooit overheersen anders is het zeer storend. Oke dan haal ik ook meteen de SUB erbij. Bestel het via Sonos dus installeer eerst alleen de soundbar, en daarna los de sub. Mocht het niet enorm verbeterend zijn kan ik altijd nog de SUB terugsturen :P Nu nog even een goede hdmi switch halen naar optical out. Die bij coolblue is uitverkocht die al meerdere malen gedeeld is op dit forum.

• Yamahaa
Ik heb de sub trouwens ook laag staan vaak zo rond de 25 a 30 Pct anders ram ik hier de tent uit en is het echt niet mooi.

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:43
jringel77 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:47:
Goedemorgen,

Ik ben begonnen met opbouwen van een sonosnetwerk (verslavend).

Ik ga een sonos playbar kopen. Hoe kan ik deze het beste aansluiten op mijn tv: http://www.philips.nl/c-p...itale-tuner/specificaties

Hij heeft een digitale output (Coax) zie ik, maar ook hdmi-cec (kan dit hiermee?). Nu kan ik me voorstellen dat voor beiden een omzetter te koop is, maar welke werkt het betrouwbaarst? dus de minste kans op verstoringen? Ik kan me voorstellen dat bij een goedkope converter het signaal niet goed optisch kan worden omgezet voor de sonos en dat het dus hapert.

Welke converter wordt aangeraden door jullie?

Ik maak graag gebruik van jullie ervaring :-)
daarbij wil ik overigens om te starten 2 play 1 erbij halen. Dit schijnt na onderzoek een beter startpunt te zijn dan 1 play 3 ;)

• keest12
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik ben gister naar de Media Markt geweest om twee Play 1's in een combipakket te halen. Helaas waren ze uitverkocht, en om nou met lege handen naar huis te gaan vond ik ook zo sneu. Gelijk maar de Play 5 meegenomen die ik uiteindelijk ook toch zou kopen. Mijn eerste Sonos apparaat, maar enorm onder de indruk! En wat veel mensen zeggen, het werkt enorm verslavend. Kan niet wachten om er nog twee Play 1's aan toe te voegen en het geluid van meerdere kanten van de kamer te laten komen. Ik geloof ongetwijfeld dat je voor het geld van de Sonos apparaten beter geluid kan krijgen, maar als je geen audiofiel bent klinkt ook Sonos ontzettend goed. Met het gemak wat bij het systeem komt kijken is dit toch iets wat nog niet is geëvenaard door een ander systeem.

Laatst bij een vriend zijn audosysteem gaan aanhoren. Had ie voor een paar honderd euro helemaal zelf vrij samengesteld inclusief een receiver. Klonk zeker goed, maar het duurde eerst een kwartier voor ie Spotify aan de praat kreeg op z'n tv. Uiteindelijk gaf ie het op en verbond ie z'n laptop met HDMI om via daar maar wat nummers op te zetten. Dan toch ook 100 keer liever het Sonos systeem!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 15:33
de actie liep in theorie maar tot 24-12. En als ik zie hoe vlot ze bij ons de deur uit gingen... :)

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sonos Connect icm een eigen versterker en speakers is wel het best van twee werelden als je wél graag je eigen set samenstelt. Daarnaast ben ik nog steeds zwaar teleurgesteld over de gebrekkige Spotify integratie (waar blijft 'mijn muziek'?!?!?!) dus Spotify vind ik persoonlijk niet het beste voorbeeld om Sonos aan te prijzen. :P.

Je hoort het, ik heb een haat/liefde verhouding met mijn Sonos. Ik hou van het gemak waarmee ik door mijn muziek bibliotheek op mijn NAS kan scrollen (hoewel het bijwerken van de cd hoesjes echt enorm traag gaat bij grotere bibliotheken... doe eens caching Sonos?), ik hou van het multiroom idee, maar baal van de trage ontwikkeling en dat ik bijvoorbeeld geen high-res audio kan afspelen... mijn SACD speler bewaar ik iig nog even ;).

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 15:33
Servor schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:27:
Sonos Connect icm een eigen versterker en speakers is wel het best van twee werelden als je wél graag je eigen set samenstelt. Daarnaast ben ik nog steeds zwaar teleurgesteld over de gebrekkige Spotify integratie (waar blijft 'mijn muziek'?!?!?!) dus Spotify vind ik persoonlijk niet het beste voorbeeld om Sonos aan te prijzen. :P.

Je hoort het, ik heb een haat/liefde verhouding met mijn Sonos. Ik hou van het gemak waarmee ik door mijn muziek bibliotheek op mijn NAS kan scrollen (hoewel het bijwerken van de cd hoesjes echt enorm traag gaat bij grotere bibliotheken... doe eens caching Sonos?), ik hou van het multiroom idee, maar baal van de trage ontwikkeling en dat ik bijvoorbeeld geen high-res audio kan afspelen... mijn SACD speler bewaar ik iig nog even ;).
Heb jij wel de nieuwe software draaien? De Spotify integratie is compleet uitgebreid, inclusief 'jouw muziek'.

• Servor
  • Niet online
jakob schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:32:
[...]

Heb jij wel de nieuwe software draaien? De Spotify integratie is compleet uitgebreid, inclusief 'jouw muziek'.
Ik heb wel het idee dat ik up to date ben wel. Zit dat niet in een beta update ofzo? Ik zal vanavond eens kijken. Als ik deze thread lees:

https://en.community.sono...otify-6074886/index1.html

dan ziet het er nog niet heel veelbelovend uit (alleen op album title kunnen bewaren ofzo?). En potdomme, het is ondertussen bijna anderhalf jaar verder ook he! Dat bedoel ik dus met trage ontwikkeling. Irriteert me mateloos bij een premium product van dit kaliber, zoals ik al eens eerder heb gezegd in deze thread.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:10

ChUcKiE

Dus........

waarschijnlijk hier al vaker voorbijgekomen en ik kan me ook wel wat voorstellen waarom het er (nog) niet op zit, maar ik zie veel meerwaarde voor het uitzenden van youtube audio. Even snel via je iphone of ipad of computer een filmpje opzoeken en dan het geluid streamen, al dan niet via de eigen app.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Servor
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:41:
waarschijnlijk hier al vaker voorbijgekomen en ik kan me ook wel wat voorstellen waarom het er (nog) niet op zit, maar ik zie veel meerwaarde voor het uitzenden van youtube audio. Even snel via je iphone of ipad of computer een filmpje opzoeken en dan het geluid streamen, al dan niet via de eigen app.
Ik kan nog wel 3000 nuttige features verzinnen maar om de 1 of andere reden is Sonos niet geinteresseerd in innovatie kennelijk. Dynamische playlists, bijv. Dat je een dynamisch playlistje kunt zien van je meest gedraaide tracks. Of albums.

Nee, 1 dag na aankondiging van Apple Music support beloven en daar dan een half jaar over doen (en de zelfgestelde deadline van eind 2015 ook nog eens niet halen)... Early 2016 nu.

Sorry, ik ben een beetje zuur vandaag geloof ik :P.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ChUcKiE schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:41:
Best vaak inderdaad. :P

Maar om op je opmerking in te gaan, Sonos ziet die meerwaarde niet. Youtube is een videodienst, geen audiodienst. Daarbij vraag ik mij af of het daadwerkelijk toegestaan c.q. de bedoeling is. De Chromecast Audio ondersteunt namelijk óók geen Youtube, dus de kans dat Sonos dat wel gaat doen schat ik heel erg laag in.

Wat je namelijk feitelijk aan het doen bent is het geluidspoor uit de video aan het trekken, ik kan mij zo voorstellen dat het niet helemaal past met de voorwaarden en rechten van de houders van de video's. :)
Servor schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:47:
Ik kan nog wel 3000 nuttige features verzinnen maar om de 1 of andere reden is Sonos niet geinteresseerd in innovatie kennelijk. Dynamische playlists, bijv. Dat je een dynamisch playlistje kunt zien van je meest gedraaide tracks. Of albums.

Nee, 1 dag na aankondiging van Apple Music support beloven en daar dan een half jaar over doen (en de zelfgestelde deadline van eind 2015 ook nog eens niet halen)... Early 2016 nu.

Sorry, ik ben een beetje zuur vandaag geloof ik :P.
Last.fm laat toch zien wat je gespeeld hebt? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2025
Meestal is het toch andersom, maar mijn ouders hebben mij denk ik verleid tot Sonos :+.
Ze zijn momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe set-up voor hun woonkamer. Ze hebben al wat geluisterd maar ook qua gebruiksgemak en wensen lijkt de Sonos het beste voor hun. Echter werd al enkele keren de Bridge (volgens mij) mee geoffreerd in hun setup (2x Play 1, playbar en sub). Echter zie ik hier de toegevoegde waarde niet van? Ze willen de set op de TV aansluiten voor films/tv/radio. Maar waarvoor is die Bridge nodig? Ik zie het meer als een noodzakelijk kwaad in het geval dat de WiFi niet sterk genoeg blijkt te zijn? En daar zul je toch later achter moeten komen?

Wellicht dat ze in de toekomst in verschillende kamers nog een play 1 willen wegzetten (bijv. kantoor/keuken/etc.), maar ook hiervoor is het niet nodig volgens mij? Of zie ik iets over het hoofd?

En nu ben ik dus ook aan het kijken voor een upgrade/overstap naar Sonos. Ik heb momenteel een receiver van Pioneer (VSX-921K) en 2 zuilen van Klipsch (F1). Ik zit nu te denken aan 2x een Play 5 (2th gen), mede door de WAF... En ook met de gedachte dat ik in de toekomst evt. ook de playbar/sub kan aanschaffen voor een surround geluid in de woonkamer (er liggen in het huis bijv. geen loze leidingen voor de kabels bij surround aansluiting). Maar is dan de Play 5 niet overkill (de woonkamer is 30m2, de open keuken eraan is nog eens 8,5m2), of is 2x een play 5 hier eigenlijk al voldoende voor de gehele woonkamer en hoeft een toekomstige upgrade niet eens?

En daarnaast vraag ik mij af, in hoeverre maakt de Sonos mijn receiver overbodig? Ik heb wel verschillende aansluitingen met HDMI nodig, maar eigenlijk verder niks meer nodig zoals aansluitmogelijkheden van speakers etc.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Servor
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:46:

Last.fm laat toch zien wat je gespeeld hebt? :+
Het gaat me niet om het lijstje, maar om de playlist. De meest gedraaide nummers was maar een voorbeeld. Misschien wil ik een (dynamisch) lijstje met alle nummers uit 1977 die langer dan 4 minuut 30 duren. Wat iTunes daar mee doet is onovertroffen en mis ik elke keer als ik mijn Sonos gebruik...

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zelf gebruik ik geen iTunes dus ik kan niet geheel peilen wat je als dynamisch lijstje ziet, maar doel je wellicht op een set van instelbare filters die dan een playlist vormen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Servor
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:54:
Zelf gebruik ik geen iTunes dus ik kan niet geheel peilen wat je als dynamisch lijstje ziet, maar doel je wellicht op een set van instelbare filters die dan een playlist vormen?
Yups. Gewoon op basis van booleans en operatoren, ID3tags en andere kenmerken. Zodra er iets verandert daaraan worden die playlists ook bijgewerkt in realtime.

Verwijderd

Kan iemand bevestigen die deze gebruikt; dat de soundbar dan wel 5.1/surround sound speelt?
Mijn tv geeft geen 5.1 door namelijk..

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Servor schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:00:
Yups. Gewoon op basis van booleans en operatoren, ID3tags en andere kenmerken. Zodra er iets verandert daaraan worden die playlists ook bijgewerkt in realtime.
Dat is wel heel specialistische functionaliteit. Persoonlijk mis ik dat niet, maar als jij het vaak gebruikt jij natuurlijk wel. Is het functionaliteit van Apple Music of van iTunes zelf voor je lokale library?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-01 18:57
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:43:
[...]

Ja toen ik keihard typte en enter drukte dacht ik idd, de bass moet nooit overheersen anders is het zeer storend. Oke dan haal ik ook meteen de SUB erbij. Bestel het via Sonos dus installeer eerst alleen de soundbar, en daarna los de sub. Mocht het niet enorm verbeterend zijn kan ik altijd nog de SUB terugsturen :P Nu nog even een goede hdmi switch halen naar optical out. Die bij coolblue is uitverkocht die al meerdere malen gedeeld is op dit forum.
Je wil niet terug hoor als je eenmaal de SUB heb gehoord! :+ Suc6 met je aankoop.

• Servor
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:37:
[...]

Dat is wel heel specialistische functionaliteit. Persoonlijk mis ik dat niet, maar als jij het vaak gebruikt jij natuurlijk wel. Is het functionaliteit van Apple Music of van iTunes zelf voor je lokale library?
Het zit al jaaaaaaaaren in iTunes ;). En als je zoekt op 'sonos dynamic playlists' zul je zien dat ik niet de enige ben die daar om vraagt. Ik kom Sonos support topics uit 2009 tegen zelfs die er om vragen ;). Overigens heet het in iTunes 'smart playlists' en het is echt wonderbaarlijk nuttige functionaliteit als je het eenmaal doorhebt.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Servor schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:59:
Het zit al jaaaaaaaaren in iTunes ;). En als je zoekt op 'sonos dynamic playlists' zul je zien dat ik niet de enige ben die daar om vraagt. Ik kom Sonos support topics uit 2009 tegen zelfs die er om vragen ;). Overigens heet het in iTunes 'smart playlists' en het is echt wonderbaarlijk nuttige functionaliteit als je het eenmaal doorhebt.
De koers van Sonos lijkt te zijn dat ze weinig lokale functionaliteiten adapteren. Hangen die lijsten in je online account en zijn ze ook uit te lezen middels een API oid? Want je kunt roepen tegen Sonos wat je wilt maar ze zijn wel afhankelijk van Apple.

Zo zag je ook wat moeilijkheid met Spotify en Sonos waar de eerstgenoemde gewoon connect wilde inbouwen en Sonos liever hun eigen platform wilde doorbouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bipo

bipo

TomV

wmn79 schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:16:
[...]

Klopt daar kwam ik ook achter toen ik het probeerde. Heb het inmiddels gemeld bij Sonos via de pagina die ook in de mail van de beta staat. Blijkbaar bedoelen ze gewoon dat je een screenshot kan maken die je dan aan het bugformulier kan toevoegen.
Via het formulier een snelle respons gehad. Ze hebben aan hun zijde wat veranderd en nu is het probleem weg :-)

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:39
Workaround voor die playlists: Apple Music, dan heb je ze online. Of anders je muziek via een AirPort express naar de line in van een Play 5 streamen.

Haters everywhere but I don’t really care

• wmn79
bipo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:09:
[...]

Via het formulier een snelle respons gehad. Ze hebben aan hun zijde wat veranderd en nu is het probleem weg :-)
Heeft bij mij nog niet opgelost. Als ik nu de beta installeer dan vraagt hij direct om weer te updaten. Als ik dan klik op de online update link dan kom ik in de play store uit bij de gewone (niet beta) Sonos app. Hoe ging dat bij jou?

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:13:

Kan iemand bevestigen die deze gebruikt; dat de soundbar dan wel 5.1/surround sound speelt?
Mijn tv geeft geen 5.1 door namelijk..
De link klopt niet.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

matthijst schreef op woensdag 30 december 2015 @ 07:31:
Workaround voor die playlists: Apple Music, dan heb je ze online. Of anders je muziek via een AirPort express naar de line in van een Play 5 streamen.
Dus via Apple Music worden ze wel gewoon ondersteund? Volkomen logisch dan dat ze het niet met iTunes gaan koppelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik gebruik mijn Sonos Connect een stuk minder vaak ivm de geheugenbeperking. Ik draai mijn muziek, die op een Synology NAS staat, nu vaker met DS Audio op de Ipad, waarbij het geluid via Airplay (waar ik in t verleden stotterproblemen mee had maar nu loopt t foutloos) naar mijn Yamaha receiver gaat. Wel jammer, want ik vind de Sonos App handiger werken... maar ja.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:39
Gonadan schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:28:
[...]

Dus via Apple Music worden ze wel gewoon ondersteund? Volkomen logisch dan dat ze het niet met iTunes gaan koppelen.
Naja, ik heb maar 1 smart playlist: Apple Music, die automatisch alle muziek die uit AM komt toevoegt (handig om in 1x alles naar je iPhone te downloaden).

Haters everywhere but I don’t really care

• Yamahaa
flopdoc schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:14:
Ik gebruik mijn Sonos Connect een stuk minder vaak ivm de geheugenbeperking. Ik draai mijn muziek, die op een Synology NAS staat, nu vaker met DS Audio op de Ipad, waarbij het geluid via Airplay (waar ik in t verleden stotterproblemen mee had maar nu loopt t foutloos) naar mijn Yamaha receiver gaat. Wel jammer, want ik vind de Sonos App handiger werken... maar ja.
Geheugen beperking? Ik heb ook NAS staan en diverse Sonos producten WO Connect..maar ik herken geen "geheugen probleem"..is er niet iets anders aan de hand...bv bandbreedte?

• Irminsul
Yamahaa schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:42:
[...]

Geheugen beperking? Ik heb ook NAS staan en diverse Sonos producten WO Connect..maar ik herken geen "geheugen probleem"..is er niet iets anders aan de hand...bv bandbreedte?
Ik denk dat hier de 65000 bestanden limiet bedoeld wordt.

• Yamahaa
O die ja dat zou kunnen...nou dat red ik nog niet vandaar dat het niet in top of mind was thanks..

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde inderdaad de 65000 bestanden limiet.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• bipo

bipo

TomV

wmn79 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:22:
[...]

Heeft bij mij nog niet opgelost. Als ik nu de beta installeer dan vraagt hij direct om weer te updaten. Als ik dan klik op de online update link dan kom ik in de play store uit bij de gewone (niet beta) Sonos app. Hoe ging dat bij jou?
Ik mocht het ook nog een keer updaten, bij mij kwam vervolgens de melding dat 'ie up-to-date was. Verder geen melding meer gekregen.

• hatsjoe123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-01 10:31
Ik ben me aan het orienteren op sonos speakers en aan het inlezen hierover. Op dit moment heb ik een receiver + 2 front speakers, en sonos zou ik met name willen om op termijn een (draadloze) surround opstelling te hebben. Mogelijk door te beginnen met een playbar en vervolgens play1's.

Ik lees veel over de optical out aansluiting en het ontbreken van hdmi op de playbar. Echter van deze materie heb ik niet veel kennis. Klopt het dat wanneer de tv (tuner) via de optical out in staat is 5.1 signaal door te geven dit niet zo'n probleem is wanneer je 'gewoon tv kijkt', maar wanneer je overige apparaten met een hdmi kabel op de tv aansluit het nog maar de vraag is of er 5.1 signaal wordt doorgegeven?

Concreet: als ik via de tv ontvanger of raspberry pi die op de tv zijn aangesloten een film met 5.1 surround wil afspelen wordt ik dan geconfronteerd met een niet werkend surround geluid en zijn de play1 als achterspeakers daarmee eigenlijk nutteloos?

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-01 15:59
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:43:
[...]Ja toen ik keihard typte en enter drukte dacht ik idd, de bass moet nooit overheersen anders is het zeer storend. Oke dan haal ik ook meteen de SUB erbij. Bestel het via Sonos dus installeer eerst alleen de soundbar, en daarna los de sub. Mocht het niet enorm verbeterend zijn kan ik altijd nog de SUB terugsturen :P Nu nog even een goede hdmi switch halen naar optical out. Die bij coolblue is uitverkocht die al meerdere malen gedeeld is op dit forum.
Nou.. Die SUB ga je niet terugsturen hoor.. Trust me..
RickvN schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:48:
Meestal is het toch andersom, maar mijn ouders hebben mij denk ik verleid tot Sonos :+.
Ze zijn momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe set-up voor hun woonkamer. Ze hebben al wat geluisterd maar ook qua gebruiksgemak en wensen lijkt de Sonos het beste voor hun. Echter werd al enkele keren de Bridge (volgens mij) mee geoffreerd in hun setup (2x Play 1, playbar en sub). Echter zie ik hier de toegevoegde waarde niet van? Ze willen de set op de TV aansluiten voor films/tv/radio. Maar waarvoor is die Bridge nodig? Ik zie het meer als een noodzakelijk kwaad in het geval dat de WiFi niet sterk genoeg blijkt te zijn? En daar zul je toch later achter moeten komen?

Wellicht dat ze in de toekomst in verschillende kamers nog een play 1 willen wegzetten (bijv. kantoor/keuken/etc.), maar ook hiervoor is het niet nodig volgens mij? Of zie ik iets over het hoofd?
Dit klopt inderdaad. De Bridge is alleen nodig wanneer je problemen hebt met je WiFi signaal.

[ Voor 130% gewijzigd door Sahi_NL op 02-01-2016 20:00 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
hatsjoe123 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:50:
Concreet: als ik via de tv ontvanger of raspberry pi die op de tv zijn aangesloten een film met 5.1 surround wil afspelen wordt ik dan geconfronteerd met een niet werkend surround geluid en zijn de play1 als achterspeakers daarmee eigenlijk nutteloos?
Als jouw TV geen 5.1 doorgeeft op je optisch uit: ja, je speelt dan 2.0 af ipv 5.1 en daarmee is je dure Sonos-set vrij waardeloos imo. Mijn pa heeft de set om deze reden dan ook in z'n geheel terug gebracht en gaat maar wachten tot er iets op de markt komt wat dit wel kan.

De verkoper bij BCC was niet blij maar dan moet je maar niet roepen dat je t binnen 2 weken mag terugbrengen als t niet bevalt. Die prutser beweerde dat Sonos t snel zou fixen met een software-update 8)7 Hoe wil je ineens een HDMI-input toveren op die play bar of hoe wil je ineens de TV een 5.1 signaal laten doorsturen? :')

• ronic1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-02-2025
Of een optische switch kopen, Oke het is niet een ideale oplossing maar het werkt wel.
Cartman! schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:33:
[...]

Als jouw TV geen 5.1 doorgeeft op je optisch uit: ja, je speelt dan 2.0 af ipv 5.1 en daarmee is je dure Sonos-set vrij waardeloos imo. Mijn pa heeft de set om deze reden dan ook in z'n geheel terug gebracht en gaat maar wachten tot er iets op de markt komt wat dit wel kan.

De verkoper bij BCC was niet blij maar dan moet je maar niet roepen dat je t binnen 2 weken mag terugbrengen als t niet bevalt. Die prutser beweerde dat Sonos t snel zou fixen met een software-update 8)7 Hoe wil je ineens een HDMI-input toveren op die play bar of hoe wil je ineens de TV een 5.1 signaal laten doorsturen? :')

• Cartman!
  • Niet online
ronic1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:40:
Of een optische switch kopen, Oke het is niet een ideale oplossing maar het werkt wel.

[...]
Dan moet je weer met een los dingetje weer gaan switchen...het is inmiddels 2016, Sonos loopt gewoon te falen door geen HDMI te ondersteunen imo. Koop je voor 2500 euro aan rommel en dan moet je er een losse switch bij kopen 8)7

• ronic1
Daar heb je groot gelijk in maar als mensen eerst goed informeren voordat ze wat gaan kopen dan zou het een hoop gezeik schelen.
Cartman! schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:44:
[...]

Dan moet je weer met een los dingetje weer gaan switchen...het is inmiddels 2016, Sonos loopt gewoon te falen door geen HDMI te ondersteunen imo. Koop je voor 2500 euro aan rommel en dan moet je er een losse switch bij kopen 8)7

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
zelfs dan had je je 1800 kunnen besparen voor dezelfde fout

• Sahi_NL
Cartman! schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:33:
[...]

Zover ik begreep maakt Sonos dan een Pro logic signaal (dus nagebootste 5.1) van het 2.0 signaal wat uit de TV komt.

Hier een topic wat dat inderdaad bevestigd:
https://en.community.sono...r-and-2-x-play-1s-6261637

De Playbar maakt een 5.1 Pro Logic signaal van het 2.0. Mits hij 2.0 binnenkrijgt en geen DD/5.1 signaal zonder back channels.

[ Voor 14% gewijzigd door Sahi_NL op 04-01-2016 11:28 ]

• ronic1
Ik heb zelf ook de playbar sub en 2 x play 1 en ben er zeer tevreden over, Ik vind het geen weggegooid geld en ben het met je eens het is een hoop geld voor iets wat geen hdmi heeft wat eigenlijk wel standaard erin zou moeten zitten anno 2015/2016
HyperTrophy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:17:
zelfs dan had je je 1800 kunnen besparen voor dezelfde fout

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01 08:59
2016 is nog jong. Ik wacht ook nog even want heb zeker intresse in deze set (playbar, sub, 2x play:1).

• Cartman!
  • Niet online
Dat is wat ik een paar pagina's terug dus min of meer zei en om die reden is de set dus retour ;) Als je TV geen 5.1 signaal kan uitsturen op je optische uitgang dan ben je genaaid met Sonos. Los daarvan...geen hdmi hebben is gewoon een faal, ik kan er niks anders van maken.
ronic1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:15:
Daar heb je groot gelijk in maar als mensen eerst goed informeren voordat ze wat gaan kopen dan zou het een hoop gezeik schelen.
[...]
Als de verkoper bij BCC het niet weet en zegt "ja joh, doet t gewoon" dan heeft de klant zich laten informeren maar is de verkoper gewoon een loser. Hij was dan ook niet te genieten toen m'n pa de set kwam terugbrengen en ging spijkers op laag water zoeken: "kunt de set achteraf gezien niet betalen misschien?" en daarna zag hij een miniscule kras ergens (foto's gemaakt en daar zie je t niet eens) en moest m'n pa 80 euro boete betalen ervoor. Heeft ie via de verzekering gewoon weer geregeld overigens dus heeft niks gekost verder. BCC Rotterdam komt m'n pa niet meer dus.

[ Voor 53% gewijzigd door Cartman! op 04-01-2016 17:19 ]

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:21
We hoeven van de gemiddelde BCC/Mediamarkt medewerker ook niet heel veel kennis te verwachten. Ik heb jaren als bijbaan bij de Media Markt gewerkt maar dan merk je pas echt hoe slecht het gesteld is met de kennis van de gemiddelde medewerker. Als je echt een eerlijk advies wil moet je dan ook gewoon een audiozaak binnen stappen en niet bij een dozenschuiver als BCC.

On topic:
Sonos is voor mij de enige die aan de kwaliteitseisen voldoet als het om muziek gaat. Maar zolang de optische aansluiting nog niet vervangen wordt door een HDMI aansluiting koop ik het product ook nog niet. Jammer dat er geen AMP is met meerdere HDMI aansluitingen.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:33
Gisteren bij de BCC in Utrecht en de Mediamarkt in Utrecht geweest om de 2xplay:1 te kopen: zonder succes. Via internet bij BCC in Amersfoort een bestelling gedaan en gelijk naar Amersfoort gereden.
Hij stond immers op voorraad, doch had ik nog geen mail dat ie ook ingepakt was.
Aangekomen in Amersfoort was er geen 2xplay:1 beschikbaar. Pfff.
Vandaag de Sonos 2xplay:1 via coolblue binnen gekregen en het werkt fantastisch.

Klopt het dat ik de spotify via de sonos app moet gebruiken ?
Kreeg het even niet anders voor elkaar.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
kevertje1977 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:20:

Klopt het dat ik de spotify via de sonos app moet gebruiken ?
Kreeg het even niet anders voor elkaar.
klopt

• Cartman!
  • Niet online
yorroy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:07:
We hoeven van de gemiddelde BCC/Mediamarkt medewerker ook niet heel veel kennis te verwachten.
Ik heb dezelfde vraag ook zelf gesteld bij MediaMarkt Amsterdam en daar werd ik verwezen naar de "Sonos guru" die mij inderdaad bevestigde dat wat ik (mijn pa dus) wilde niet kon ermee. Hij had ook gewoon een cursus gedaan ervoor bij Sonos vertelde hij. Die gast bij BCC met het slechte advies overigens ook, die heeft uiteindelijk zijn contactpersoon bij Sonos gebeld waar m'n pa bij stond, die stond goed voor paal toen de medewerker zei dat er geen update komt om het te fixen (wat ook niet kan natuurlijk).

Hier bij HiFi Klubben, wat het toch van goed advies moet hebben zou je denken, probeerden ze me eens een hdmi-kabel aan te smeren van 200 euro omdat "deze veel beter is dan die van 20 euro". Zegt allemaal niks dus waar je iets koopt, t hangt uiteindelijk af van de interesse van de persoon die t je verkoopt.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:04

swv

Goeiedag wat product _/-\o_

Ik heb mijzelf tweemaal de Play 5 2nd gen aangeschaft. Wat een heerlijk, maar bovenal compleet geluid! Maar dat hoef ik jullie Sonos liefhebbers niet te vertellen natuurlijk. Momenteel heb ik een Philips soundbar voor de tv en ik miste de mogelijkheid om muziek te luisteren tijdens het gamen bijvoorbeeld. Spotify op de PS4 is wel mogelijk, maar daar wilde ik niet aan gebonden zijn. Als de tv uitstaat is de soundbar te gebruiken voor streaming via bluetooth maar dat is storingsgevoelig, net als Apple's Airplay. Dan ga je toch nadenken over een standalone streamoplossing: Sonos.

Ik heb nu een opstelling in een studeerkamer gemaakt door de speakers tegenover elkaar te zetten. Eén speaker vind ik irritant voor het oor dat er niet naar gericht staat, dus toen maar meteen twee stuks gekocht. De bedoeling is dat de Sonos uiteindelijk in een woonkamer opstelling beland dus het is sowieso geen weggegooid geld. Alleen nu een beetje overkill ;) Een kleine investering voor de toekomst dus en vanwege het complete geluid zie ik nog niet snel de behoefte ontstaan voor uitbreiding.

De Sonos app is best handig. Eindelijk een manier om de diensten Apple Music, Deezer en Spotify te vergelijken voor zolang die abo's nog lopen. Apple Music heb ik nu wel stopgezet vanwege bugs die nog steeds niet opgelost zijn. Ik zie bijvoorbeeld maar een deel van 'Mijn muziek' in de Sonos app verschijnen. Dit fenomeen komt ook voor bij de Apple TV 4 die ik heb. Spotify heb ik via KPN en wordt al gebruikt in dit huishouden. Nu heb ik Deezer Elite voor mijzelf als (tijdelijke?) vervanger voor Apple Music voor dezelfde €9,99. Ik ga de discussie niet aan of het verschil FLAC vs MP3 duidelijk hoorbaar is. De prijs is voor mij hetzelfde dus dan is de keuze bij deze gemaakt :) In de toekomst zie ik wel weer verder.

Ik had nog wel Sonos vs WiFi probleempje. WiFi knalde er elke keer uit en beide speakers waren dan een tijdje onvindbaar. Ik heb nu dus maar de boel op LAN aangesloten. Herkennen jullie dat, dat de Sonos WiFI instabiel maakt? Zou het te maken kunnen hebben met SonosNet? Die stond namelijk op kanaal 6 net als de router hier (Netgear R7000). Aan de andere kant klinkt dit niet logisch want de Play 5 zet toch geen eigen netwerk op als ie de opdracht krijgt te verbinden met een bestaand WiFi netwerk? Een WiFi scanner app laat dan ook geen SonosNet-netwerk meer zien na configuratie.

Voor nu ben ik onder de indruk. Wat betreft over wat hierboven gezegd wordt: Ik ben er van op de hoogte dat de aansluitingmogelijkheden erg beperkt zijn, maar ik begin vanaf 0 dus heb ik ook niet oude apparaten die ik dan zou willen aansluiten. Daarnaast heb ik Apple apparatuur en Apple is ook al karig wat aansluitingen betreft :+ Het enige wat mij dan nog niet helemaal lekker zit is dat draadloos nog niet vlekkeloos lijkt te werken. En dat moet natuurlijk wel bij een product dat draadloos werken in een hoog vaandel heeft staan. In de toekomst komen de Play 5's (en eventuele aanverwanten) denk ik op plaatsen te staan waar een LAN verbinding niet wenselijk is.

Edit: zinsopbouw gewijzigd en voor het WiFi probleem lijkt een oplossing te zijn zie hier direct onder.

[ Voor 14% gewijzigd door swv op 11-01-2016 01:17 ]

• Yamahaa
Hai fijn te horen dat je zo tevreden bent. Jammer van de wifi problemen die je schetst...Ik kan je alleen mijn ervaring melden en van vrienden die ook aparatuur hebben van Sonos.
Ik ben al jaren tevreden gebruiker. Ik heb door het hele huis Sonos staan. Van amps tot diverse play 3 diverse play 1 connects sub enz.
Ik kan zeggen dat ik in een groter dan gemiddeld huis woon met drie woonlagen. Ook gebruik ik Sonos buiten. Ik heb van begin af aan gekozen voor een bridge (dus mesh) netwerk van Sonos. Deze hangt in de meterkast naast en aan het eerste accespoint. Ik heb NOOIT verbindings problemen. Ons interne netwerk word druk belast met en door ons gezin. Er is heel veel (WiFi) verkeer hier met cameras servers streamende dochters enz. Vandaar meteen gekozen om het netwerk niet nog verder te belasten met Sonos. Ik deel dit en kijk wat je er aan hebt. Als ik anderen help met opzetten van Sonos pleit ik immer voor het mesh netwerk. Natuurlijk zijn er ook andere ervaringen. Maar dit is de mijne. Succes en plezier met je nieuwe verslaving :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yamahaa op 10-01-2016 23:49 ]

• swv

swv

Yamahaa schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:47:
Hai fijn te horen dat je zo tevreden bent. Jammer van de wifi problemen die je schetst...Ik kan je alleen mijn ervaring melden en van vrienden die ook aparatuur hebben van Sonos.
Ik ben al jaren tevreden gebruiker. Ik heb door het hele huis Sonos staan. Van amps tot diverse play 3 diverse play 1 connects sub enz.
Ik kan zeggen dat ik in een groter dan gemiddeld huis woon met drie woonlagen. Ook gebruik ik Sonos buiten. Ik heb van begin af aan gekozen voor een bridge (dus mesh) netwerk van Sonos. Deze hangt in de meterkast naast en aan het eerste accespoint. Ik heb NOOIT verbindings problemen. Ons interne netwerk word druk belast met en door ons gezin. Er is heel veel (WiFi) verkeer hier met cameras servers streamende dochters enz. Vandaar meteen gekozen om het netwerk niet nog verder te belasten met Sonos. Ik deel dit en kijk wat je er aan hebt. Als ik anderen help met opzetten van Sonos pleit ik immer voor het mesh netwerk. Natuurlijk zijn er ook andere ervaringen. Maar dit is de mijne. Succes en plezier met je nieuwe verslaving :)
Dank voor het delen van jouw ervaring. Het toverwoord is mesh netwerk en ik begrijp in een keer hoe het zit en kwam ik op deze pagina http://www.sonos.com/nl-n...ined#which-setup-is-right. Als ik het goed begrijp maken de Sonos speakers gebruik van WiFi b/g terwijl de rest van de apparaten hier in huis inmiddels op WiFi n/ac zitten. Ik heb mij ooit laten vertellen dat oude WiFi apparaten en protocollen zoals b/g het WiFi netwerk instabiel kunnen maken of in ieder geval de prestaties negatief kunnen beïnvloeden waar dan ook de moderne aangesloten apparatuur onder te leiden heeft.

Wat ik dus in de toekomst moet doen is optie B: de ene Play 5 aansluiten via LAN op mijn router, zodat hij automatisch een SonosNet mesh netwerk aanmaakt en de andere Play 5 (en eventuele verdere gezinsuitbreiding) daarmee laten verbinden. Dan zou ik inderdaad nergens last van moeten hebben. Het viel mij al op dat het signaal dat de Play 5 kan uitzenden behoorlijk krachtig is en dat is ook wel nodig begrijp ik.

Wel erg trouwens. Normaal doe ik van te voren grondig onderzoek voor ik iets koop maar dit wist ik niet eens. Komt ook omdat ik de laatste jaren graag de overstap maak naar plug&play producten. Wat dat betreft ben ik geen tweakende tweaker :D

• merlin1201
  • Laatst online: 12:53
Inmiddels ook een playbar met 2 pay 1's aangeschaft om mijn huidige set te vervangen.
Ik was in bezit van een acoustimass 10 en natuurlijk was dat geluid prachtig, maar het grote probleem in mijn huiskamer is dat de actieve sub van bose echt veel te zwaar is, en ondanks diverse instellingen op mijn receiver was het geluid zo zwaar dat avonds een filmpje kijken, de kids beneden stonden.
Ik moet zeggen dat ik het geluid van sonos erg mooi vind en deze opstelling zonder sub toch nog behoorlijk wat bas heeft. worden niet meer van de bank geblazen maar toch is het erg subtiel en prettig tv kijken.
Ook het gemak waarmee alles werkt, dmv die app erg fijn.
Gemis is wel dat ik mijn DTS films moet vervangen, of is een toekomstige upgrade mogelijk ?
Het is vooral het kunnen uitbreiden naar meerdere vertrekken zonder draden te trekken mijn hebben overtuigd.

vraagje, ik heb een flinke keuken waar ik ook soos wil plaatsen, wat is dan de beste keus? 2 x play 1 of 1x play 3 ( 2 is wat te kostbaar)

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Yamahaa
Als je de plek en mogelijkheid tot plaatsen hebt zou ik persoonlijk voor het stereo beeld gaan en twee keer de 1 aanschaffen voor de keuken. Maar heeft ook veel met opstelling van keuken en plaatsingsmogelijkheden te maken. Je hebt al twee plays....probeer dat...

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 18:52
Ik ben mij aan het orienteren op een Sonos set en overweeg voor de playbar te gaan icm 2 x de Play5 Gen2. De Play5's zouden dan als front speakers moeten fungeren in een 2.1 opstelling. Doe ik hier goed aan of is dit 'overkill'?

De set gaat gebruikt worden voor standaard dingen: films, series, gamen en muziek luisteren.

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 21:02
gaizka schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:22:
Ik ben mij aan het orienteren op een Sonos set en overweeg voor de playbar te gaan icm 2 x de Play5 Gen2. De Play5's zouden dan als front speakers moeten fungeren in een 2.1 opstelling. Doe ik hier goed aan of is dit 'overkill'?

De set gaat gebruikt worden voor standaard dingen: films, series, gamen en muziek luisteren.
Dat gaat niet werken. De playbar is eigenlijk de center, en 2x front speakers in 1. Je kan het geluid van je tv niet over alle speakers via de playbar laten spelen, hooguit via de aux van de Play5.
Een paar play 1 of 3 kunnen gebruikt worden als rear. Voor het .1 geluid heb je de sub nodig.

Laurens-Jan Merkx

• gaizka
Ok, die Play5's zou ik dan alleen als rear speakers kunnen gebruiken?

• Irminsul
Ja, en dat lijkt me zonde / overkill. Overigens kun je alleen de nieuwe play 5 in een playbaropstelling gebruiken, de oude niet.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:21
Je moet je afvragen of je de sub wel nodig hebt als je 2x Play5 als rear gebruikt, daar zit ook een flinke bass in.

• Irminsul
Rears geven alleen surround effecten weer, ik denk niet dat je dat gaat merken qua basweergave. Met muziek natuurlijk wel.

• Randy21
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-01 22:46
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de kamer is, maar ik denk dat je met twee play:1's net zo goed af ben.

Heb gister mijn play:1's uitgebreid met een Playbar en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de play:1's echt handmatig zachter moet zetten omdat deze anders de playbar overstemmen.

Stiekem vind ik de twee play:1's ook een beter geluid geven dan de playbar. Meer mensen met deze ervaring:-)?

• gaizka
Ik ben er nog niet uit wat het dan gaat worden. Ik heb momenteel JBL soundbar en subwoofer, neem aan dat ik deze niet kan uitbreiden/combineren met Sonos apparatuur?

• swv

swv

Randy21 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:26:
Stiekem vind ik de twee play:1's ook een beter geluid geven dan de playbar. Meer mensen met deze ervaring:-)?
Toen ik de afgelopen dagen extra ervaringen aan het lezen was vanwege mijn recente aankoop van 2x Play:5's, las ik dat je bij de Playbar ook min of meer 'verplicht' bent de Sub aan te schaffen. Mijn buren hebben ook alleen een Playbar en volgens mijn pa viel het geluid ook een beetje tegen.
Edit: relatief gezien dan tov de rest van de andere Play's. Maar ik kan daar zelf niet over oordelen.

Ik zit nog te broeden op 2 Play:1's. Misschien trekt Mediamarkt mij over de streep als de btw dagen weer van start gaan >:) Ik heb het Sonosvirus goed te pakken merk ik ;(

[ Voor 7% gewijzigd door swv op 12-01-2016 23:27 ]

• merlin1201
Ik heb dan pas net de playbar met 2 play 1's en zonder sub klinkt het gewoon geweldig goed. Voorheen met de acoustimass 10 natuurlijk perfect geluid maar die sub overheerste te veel.
Mij valt het op dat de rear boxen nu veel voller klinken dan de melkpakjes van bose.

• Randy21
[quote]sww89 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:49:
[...]

Toen ik de afgelopen dagen extra ervaringen aan het lezen was vanwege mijn recente aankoop van 2x Play:5's, las ik dat je bij de Playbar ook min of meer 'verplicht' bent de Sub aan te schaffen. Mijn buren hebben ook alleen een Playbar en volgens mijn pa viel het geluid ook een beetje tegen.
Edit: relatief gezien dan tov de rest van de andere Play's. Maar ik kan daar zelf niet over oordelen.

Toch heeft de playbar ensich genoeg lage tonen. Zeker icm de Play:1's. Zeker voor het appartement waar ik woon moet je eigenlijk geen sub willen.

En ik vind het geluid ook goed van de Playbar, maar ik had alleen nóg beter geluid verwacht dan van de Play:1's:-).

Maar misschien zegt dat ook iets over de kwaliteit van de play:1's!! En zit ik eigenlijk een beetje te miepen om niets.

Ik zou de play:1's in ieder geval halen als er een mooie aanbieding is als ik jou was:-)!!

• gaizka
Dus als je een leuk setje wil voor een appartement heb je genoeg aan een playbar icm 2 Play 1's als rears? Ik vind muziek luisteren erg belangrijk, hoe pakt dat uit in deze opstelling, heb je dan ook een soort dolby effect?

Zit er nog veel verschil tussen de Play1 & Play 3 als rears? En voor welke situatie zijn de Play 5's wel geschikt?

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-01 15:11
Even aanhakend op deze discussie: ik heb een Playbar met Sub en ben op zich erg tevreden over het geluid :-) Het enige wat me iets teleur stelt is het stereobeeld bij het afspelen van muziek. Als ik nu 2 Play1's als rear speaker toevoeg, geven deze dan een beter stereobeeld bij het spelen van muziek, of worden ze dan ook alleen gebruikt voor "surround" effecten?

• Sahi_NL
Jab65 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:17:
..... Als ik nu 2 Play1's als rear speaker toevoeg, geven deze dan een beter stereobeeld bij het spelen van muziek, of worden ze dan ook alleen gebruikt voor "surround" effecten?
Je kunt de play 1's in Surround opstelling instellen dat deze bij muziek ook de volledige geluidssterkte (muziek) laten horen.
gaizka schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:14:
Dus als je een leuk setje wil voor een appartement heb je genoeg aan een playbar icm 2 Play 1's als rears? Ik vind muziek luisteren erg belangrijk, hoe pakt dat uit in deze opstelling, heb je dan ook een soort dolby effect?

Zit er nog veel verschil tussen de Play1 & Play 3 als rears? En voor welke situatie zijn de Play 5's wel geschikt?
Je zult dit toch zelf moeten proberen. In de Play1 zit al een erg mooie vol geluid. In de Play3 is dit nog voller. Vergelijk ze eens in een winkel.

Ik heb zelf een playbar met sub in de huiskamer (ik ben het eens dat de playbar standalone geen hele mooie muziekweergave heeft. Ik mis dan toch wat 'volheid' in de muziek), Het stereobeeld van de Playbar vind ik wel mooi (in de juiste opstelling ervaar ik zelfs surround zoals bijvoorbeeld de Bose 321 ook simmuleert).

[ Voor 90% gewijzigd door Sahi_NL op 13-01-2016 11:33 ]

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 08:29
Ben al een flinke tijd in het bezit van de Playbar en kijk de laatste tijd wat meer films. Ik merk echter dat de spraak niet goed tot zijn recht komt, het wordt imo niet goed gescheiden van de rest van het geluid. Spraakversterking helpt wel, maar zou niet hoeven volgens mij. Ik zet films, mkv bestanden dus goede kwaliteit, om een externe hdd die ik vervolgens koppel aan mijn Dune mediaspeler. Enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

• merlin1201
@Gaizka Als je de playbar installeer met de 2 play 1's als rear channel dan heb je een 5.0 dolby opstelling.
Ik heb er inmiddels al een aantal trailers overheen gegooid en ben verrast met het effect en het is echt 5.0 dus geen simulatie.
Voor films e/d heb je zeker geen play 3 nodig als rear want dat is zeker overkil zeker omdat ze dan als sfeervol staan ingesteld.
Ikzelf zet ze op Volledig omdat wij graag radio luisteren en dan heb je gewoon stereo over 5 kanalen.
Ook dan geef dit een geweldig radio geluid en is kamervulend (30 m3) evt zou je de play 3 kunnen overwegen maar om eerlijk te zijn vind ik die speakers niet echt mooi en niet echt veel beter klinken als de play 1 maar dat is terzijde.
Wat betreft de opmerking over de dialoog, dat hoor ik toch echt heel anders want vergeleken met mijn bose acousimass 10 is deze juist veel beter zelfs zonder de spraak instelling, sterker was zelfs het eerste wat mijn vrouw opviel want dat was een van de zaken dat zijn niet zo blij was met de vorige set.
Overigens is dat vooral met nederlandstalige films want dan is de dialoog echt belangrijk. Maar zoals gezegd met de playbar vind ik deze echt helder.

Iets anders wat mij echt opval dat is dat gewone uitzendingen met PCM geluid (Xlite ZIggo) het geluid alleen over de playbar stuurt, terwijl de Dolby Digital uitzending veel beter is.
Best jammer want ik had graag dat de zender xlite het geluid over alle boxen stuurt zoals een radio uitzending.

[ Voor 35% gewijzigd door merlin1201 op 13-01-2016 18:26 ]

• Randy21
gaizka schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:14:
Wat mij betreft zeker het geval. Sterker nog, als het je puur om de muziek te doen is dan zie ik in de Playbar niet eens een hele toegevoegde waarde t.o.v. 2x Play:1. Al kan je natuurlijk wel het stereogeluid over de playbar+2x Play:1 laten gaan. Als je de rear speakers op sfeervol zet krijg je idd een soort dolby effect met muziek.

Ik wil nu echter niet doen overkomen dat de Playbar geen goede investering is, wat mij echter is opgevallen is dat twee kleine speakers eigenlijk een beter en voller geluid geven dan een Playbar van 90 cm met geloof ik 9 speakers.

Ik ben echter wel tevreden over de Playbar in het gebruik waarvoor ie oorspronkelijk bedoelt is, namelijk het geluid van de TV weergeven.

Met films geeft de set icm play:1's een prima surround sound met de gewenste effecten.

Verwijderd

Ik ben begonnen met enkel de Playbar en was er zeer tevreden over. Prima bas weergave en mooi geluid. Ook met muziek erop, maar zet je alles wat harder dan wil je toch wat meer. Die SUB kost flink wat, dus ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld, maar het is echt een enorm goede toevoeging.
Als ik de SUB uitschakel klinkt de Playbar ineens zeer "mager". Je oren raken gewoon verwend.
Inmiddels heb ik er ook een play5 (v2) bij om wat meer spreiding over de kamer te krijgen als ik muziek draai.

• swv

swv

Komt jullie het volgende probleem bekend voor? Mijn muziek skipt soms halverwege een nummer naar het volgende nummer. Soms gaat het ±30 nummers achter elkaar goed. Soms vrij snel achter elkaar. Alles is bedraad aangesloten. Ik heb op mijn Netgear router drie dagen geleden onofficiële firmware geïnstalleerd om de stabiliteit van WiFi te verbeteren. De keuze om dat te doen stond los van dit probleem met mijn Play:5's, maar heeft desondanks niet geholpen. Bediening met Mac of iPhone maakt volgens mij geen verschil. Logischerwijs zijn die apparaten wel draadloos, maar ik neem aan dat de Sonos zelfstandig opereert en de controllersoftware geen invloed uitoefent door zomaar nummers te skippen zonder dat ik daar opdracht toe heb gegeven? Op het Sonosforum kom ik het probleem ook tegen en dat is niet alleen van het afgelopen jaar...

Ik had een paar maanden terug problemen met de DNS servers van Ziggo i.c.m. met Apple diensten zoals Apple Music en App Store wat niet tot slecht/traag werkte. De DNS van OpenDNS gebruiken heeft toen het probleem verholpen. Aangezien ik met de router ben wezen knoeien staan de DNS servers weer op die van Ziggo dus ik zal dat nog in de router veranderen om te kijken of dat helpt.

• Yamahaa
Ik herken het nooit als ik muziek van lokale opslag stream (bv muziek die op ipad staat) of van de Server. Maar ik herken het wel als ik bv likes van Soundcloud afspeel soms fade dan idd te snel een nieuw numer in. Soms ook met Deezer. Ik Heb het niet vaak maar af en toe ... Elke dag staat het hier aan. Ik heb het denk ik 1 keer per maand. Controller maakt niet uit. Ik start nl meestal de wachtrij op de speler zelf. Hier ook ziggo.....

• gaizka
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:10:
[...]

Ik ben begonnen met enkel de Playbar en was er zeer tevreden over. Prima bas weergave en mooi geluid. Ook met muziek erop, maar zet je alles wat harder dan wil je toch wat meer. Die SUB kost flink wat, dus ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld, maar het is echt een enorm goede toevoeging.
Als ik de SUB uitschakel klinkt de Playbar ineens zeer "mager". Je oren raken gewoon verwend.
Inmiddels heb ik er ook een play5 (v2) bij om wat meer spreiding over de kamer te krijgen als ik muziek draai.
Hoe heb je die Play 5 opgesteld als ik vragen mag, op welke positie t.o.v. de playbar en sub bedoel ik.

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sww89 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:19:
Komt jullie het volgende probleem bekend voor? Mijn muziek skipt soms halverwege een nummer naar het volgende nummer. Soms gaat het ±30 nummers achter elkaar goed. Soms vrij snel achter elkaar. Alles is bedraad aangesloten. Ik heb op mijn Netgear router drie dagen geleden onofficiële firmware geïnstalleerd om de stabiliteit van WiFi te verbeteren. De keuze om dat te doen stond los van dit probleem met mijn Play:5's, maar heeft desondanks niet geholpen. Bediening met Mac of iPhone maakt volgens mij geen verschil. Logischerwijs zijn die apparaten wel draadloos, maar ik neem aan dat de Sonos zelfstandig opereert en de controllersoftware geen invloed uitoefent door zomaar nummers te skippen zonder dat ik daar opdracht toe heb gegeven? Op het Sonosforum kom ik het probleem ook tegen en dat is niet alleen van het afgelopen jaar...
Ik heb precies hetzelfde probleem. Niet met de radio, maar wel in combinatie met Deezer. Ik heb de setup onlangs wel van bekabeld naar draadloos gezet en verwachtte dat het daar aan zou liggen.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• swv

swv

Elect schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:41:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Niet met de radio, maar wel in combinatie met Deezer. Ik heb de setup onlangs wel van bekabeld naar draadloos gezet en verwachtte dat het daar aan zou liggen.
Oke ik herken een patroon ook dankzij de reactie van Yamahaa: Deezer (Elite?). Ik heb Elite in ieder geval. Ik heb nog even Apple Music en Spotify lopen dus kan testen hoe het daar mee zit.

Klinkt als veel werk maar ik hoef natuurlijk alleen maar te luisteren en te ontspannen :P

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sww89 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:07:
[...]

Oke ik herken een patroon ook dankzij de reactie van Yamahaa: Deezer (Elite?). Ik heb Elite in ieder geval. Ik heb nog even Apple Music en Spotify lopen dus kan testen hoe het daar mee zit.

Klinkt als veel werk maar ik hoef natuurlijk alleen maar te luisteren en te ontspannen :P
Ik heb ook Elite, dus grote kans dat er toch een probleem zit bij Deezer. Wellicht een idee om eens wat support tickets in te schieten :)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Pagina: 1 ... 33 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.