Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 27 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Sinds kort heb ik mn hifi set aan de kant gedaan en ben ik voor sonos gegaan. De reden is gebruiksgemak en omdat ik de stijl van mijn woonkamer belangrijker vind dan een goed geluid. Nu hangen er 2 Play 1's aan de muur naast mn tv als stereo paar. Wat mij opviel (en tegen viel) was hoe nadelig het geluid werd beïnvloed door het ophangen van de speakers. Voorheen stonden ze op een meubel en daar vond ik ze meer punch en een voller geluid geven. Nu aan de muur bevestigd is het geluid tammer en dunner. Iemand soortgelijke ervaring en tips hoe dit te verbeteren?

Om het geluid wat meer body te geven heb ik nu ook de sub aangeschaft. Voegt absoluut wat toe,maar qua geluidsbeeld vind ik dit geen geweldige combinatie. Het laag is vol en het middengebied mist gewoon volume. Ik denk dat het merendeel van mijn visite het geluid als prima zou ervaren maar vergeleken met mn hifi set is het beduidend een stap terug.
Wat ik mij nu nog afvraag is in hoeverre er ook ongemerkt met de EQ settings gerommeld wordt als de sub wordt toegevoegd.
Als je in de Sonos app de sub uit zet hoor je een groot verschil. Maar ik heb het idee dat niet alleen de sub uit wordt gezet maar dat er ook met de EQ setting wat gebeurd waardoor het lijkt of de sub veel meer toevoegt dan dat er daadwerkelijk gebeurd.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Allereerst is locatie inderdaad zeer belangrijk. Een sub positioneer je daarom ook vaak nauwkeurig om te zorgen dat de lange golven van de lage tonen op de juiste wijze 'versterkt' worden door de omgeving. Dan hoef je hem niet zo hard te zetten dat het hele blok mee geniet. ;)

Datzelfde geldt ook voor de Play:1, als ze ineens in het luchtledige hangen mis je in feite een soort hoorn die de boel versterkt. Mogelijk kan je dat compenseren met loudness e.d. maar ik snap het effect.

Of de sub ook meteen voor het aanpassen van de equalizer zorgt durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat veel versterkers 'het laag' naar de frontspeakers sturen tenzij er een sub is, wellicht redeneert Sonos ook zo. Je kunt dit uiteraard prima proberen door de sub buiten de kamer te zetten en het geluid met sub aan en uit te vergelijken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• melly
Je uitleg van het hoorneffect klinkt aannemelijk. Loudness maakt het geluid wel voller maar niet echt beter. Het laag en midden komt dan wat in de verdrukking. De sub heb ik nu op een redelijke plek neer gezet. Helaas worden bepaalde lage tonen wegens de wand en kast versterkt waardoor dit soms uit ballans kan klinken door te veel sub-laag. Oplossing is ,als ik echt muziek ga luisteren , om de sub wat meer naar voren te trekken wat het laag hoorbaar meer lucht geeft.

• Gonadan

Gonadan

Mogelijk heb je nog last van staande golven, wat dat betreft is het belangrijk om je sub qua positie zo te plaatsen dat je vanaf verschillende luisterposities goed geluid hebt. Dan is het slechts nog een kwestie van volume afstellen.

Overigens is mijn ervaring dat de Sonos sub nogal boemerig kan klinken, maar ik heb het dan alleen nog maar bij anderen gehoord. Kan dus niet beoordelen of het simpelweg een slechte afstelling is of dat de sub gewoon een boemer is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01 23:22
MikeyMan schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:23:
Ook een vraagje van mijn kant; hebben jullie misschien ervaring met het gebruik van de Play3 (of 1) op een afgelegen locatie?
Ga binnenkort trouwen, en wilde eigenlijk mijn twee Play3's gebruiken om wat muziek tijdens de borrel te draaien.
Echter; nu hebben die natuurlijk geen Line-in, en wifi is op locatie ook niet aanwezig.

Ben nu een beetje aan het zoeken naar mogelijkheden om een Line-In toe te voegen door ergens wat te solderen, maar dat lijkt een uitdaging te worden :)

Nu kan ik natuurlijk mijn telefoon als hotspot instellen, maar dat kost me waarschijnlijk enkele gigabytes aan data. Daarnaast; mijn ervaring is dat het verplaatsen van de speakers (ergo; de stroom moet eraf) altijd een risico is voor de continuiteit. Vaak lukt verbinden dan niet of matig.

Hoe doen jullie dit?
Ik zit hier ook mee want zou graag mijn Play1 mee willen nemen naar de camping.
Heeft iemand het werkend gekregen door de Sonos op de hotspot van de telefoon te laten verbinden en dan muziek lokaal vanaf de telefoon streamen over Wifi naar de Play1?

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-01 16:46
Voor de wifi-installatie moet je toch altijd eerst met een kabeltje verbinden? Met een routertje kan je dat normaal wel.(voor de situatie van de trouw)

• Gonadan

Gonadan

Als je de Sonos opnieuw initialiseert kan je er direct vanaf je telefoon mee verbinden. Dan configureer je het wifi-netwerk waar je op wilt gaan werken en verbindt hij daar zelf mee. Als dat gelukt is kan je de telefoon ook weer via dat wifi-netwerk laten gaan en Sonos gebruiken.

Afgelopen kerstvakantie nog gedaan in een gehuurd huisje waar een gewone wifi-router stond. Geen kabels nodig, gewoon configureren en ik had een fijn stereopaar staan.

Wel even opletten, als er een soort landingpage/disclaimer/sessieding tussen zit gaat het lastig worden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jaroen89 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:48:
[...]

Ik had laatst bij een Expert filiaal geluk, misschien die even bellen!
Thanks ga ik meteen zo doen!
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:15:
[...]

kijk ff op kieskeurig punt nl, daar staan er nog in het zwart
Helaas alles uitverkocht,maar toch bedankt!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:00
melly schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:21:
Wat ik mij nu nog afvraag is in hoeverre er ook ongemerkt met de EQ settings gerommeld wordt als de sub wordt toegevoegd.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het geluidsbeeld van (bv) mijn Connect AMP aangepast word, alleen al als ik zuiver de sub af of toe voeg. Heb hier al eerder op dit forum iets over geschreven. En hiermee bedoel ik dus niet dat het geluidsbeeld anders is door de toevoeging van het geluidsbeeld van de SUB...maar sec in de AMP zelf...

• melly
Dit is mijn ervaring ook. Behalve dat je meer sub-laag hoort wordt ook het geluid helderder en voller. Ik heb daardoor het idee dat er d.m.v. interne settings ook wat meer hoog toegevoegd wordt.

Verwijderd

Hallo,

De laatste tijd ervaar ik volume fluctuaties in mijn systeem. Sonos Connect en Play 1.
Dit zowel als ik radio stream (538) maar ook als ik van de Mediabibliotheek* af speel.

* = geen losse mp3's dan zou 't wel kunnen, maar 1 mp3 file van een compleet album (mix).

Op het moment luister ik naar ENERGY Ibiza :*) en het volume gaat up and down, beetje jammer.
Ik kan zo gauw geen instelling in de SONOS vinden?

Iemand met hetzelfde probleem?

Gr. Johan

• Yamahaa
Nee dat herken ik niet. Zoals jij het aangeeft is echt niet ok. Je kan een ticket aanmaken bij Sonos kijken wat hun visie is. Laat ons nog weten hoe het verder verloopt leren we van :)

Het zou nog een compressorlimiter effect kunnen zijn van sommige stations (klinkt wat dynamischer...beetje modegril...)..maar omdat je het ook met je eigen muziek hebt....en die ken je natuurlijk...lijkt me niet dat je dat bedoeld....

[ Voor 39% gewijzigd door Yamahaa op 03-07-2015 00:35 ]

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:52:
Hallo,

De laatste tijd ervaar ik volume fluctuaties in mijn systeem. Sonos Connect en Play 1.
Dit zowel als ik radio stream (538) maar ook als ik van de Mediabibliotheek* af speel.

* = geen losse mp3's dan zou 't wel kunnen, maar 1 mp3 file van een compleet album (mix).

Op het moment luister ik naar ENERGY Ibiza :*) en het volume gaat up and down, beetje jammer.
Ik kan zo gauw geen instelling in de SONOS vinden?

Iemand met hetzelfde probleem?

Gr. Johan
Heb je dit zowel op je Connect als op je Play:1 als je ze los gebruikt, of heb je ze gegroepeerd?
Waar zit je Connect op aangesloten?
Gaat de volumeknop op je Sonos App ook op en neer als het probleem zich voordoet?
Veel vragen voor 'n vage probleemomschrijving ;)

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 20:59
Ik heb mezelf ook een Playbar aangeschaft, 100 dagen proberen is natuurlijk altijd mooi en kan je thuis ideaal uitproberen of het aansluit op je wensen. Wat me nu al opvalt is dat de Playbar opzicht prima geluid geeft maar wel heb ik het idee dat zowel de hoge- als lage tonen niet perfect tot hun recht komen. Net alsof het net teveel is voor de behuizing. Nu is er natuurlijk ook nog de Sub...

Ik heb er al veel over gelezen maar als je die erbij aanschaft krijg je dan een betere verdeling van de hoge- en lage tonen? Verder vind ik het ook belangrijk dat de sub er niet voor gaat zorgen dat ik binnen no-time de buren voor de deur heb dat het nogal door dreund.. Kan je de sub ook eventueel wat minder " boom " laten geven in een EQ setting?

Wat zijn jullie meningen over het "verbeteren" van de hoge- en lage tonen als je de Sub erbij aan toevoegt?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen...

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

• Bakie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-04-2021
Ik ben van plan om 2 SonoS play-1's te gaan kopen. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken en had 2 vraagjes. Weet iemand hier of er nieuwe Sonos poducten aan zitten te komen omdat deze boxen al weer een tijdje op de markt zijn? En ik krijg bij 1 webstore de mededeling dat eind juli alle Sonos producten 15% duurder gaan worden. Is dit een verkooptruc of klopt dat echt?

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-01 16:46
Alles(bijna alles) van elektronica is 15-20% duurder geworden door de dure dollar. Zou mij niet verbazen.

• Damon
Ik denk niet dat er snel een vervanger voor de Play:1 komt, deze zijn van 2013. Prijzen omhoog zou mij ook niet verbazen idd.

• melly
cypress3d schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:54:
Ik heb mezelf ook een Playbar aangeschaft, 100 dagen proberen is natuurlijk altijd mooi en kan je thuis ideaal uitproberen of het aansluit op je wensen. Wat me nu al opvalt is dat de Playbar opzicht prima geluid geeft maar wel heb ik het idee dat zowel de hoge- als lage tonen niet perfect tot hun recht komen. Net alsof het net teveel is voor de behuizing. Nu is er natuurlijk ook nog de Sub...

Ik heb er al veel over gelezen maar als je die erbij aanschaft krijg je dan een betere verdeling van de hoge- en lage tonen? Verder vind ik het ook belangrijk dat de sub er niet voor gaat zorgen dat ik binnen no-time de buren voor de deur heb dat het nogal door dreund.. Kan je de sub ook eventueel wat minder " boom " laten geven in een EQ setting?

Wat zijn jullie meningen over het "verbeteren" van de hoge- en lage tonen als je de Sub erbij aan toevoegt?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen...
Ik heb om dezelfde reden ook de sub aangeschaft.
Ten eerste kan je de sub aan/uit zetten in de app en ook het vollume is te regelen.
Ik zelf ben in bezit van 2x play1,weet dus niet hoe de match is met de playbar.
Het voegt absoluut wat toe..ben er niet echt uit of ik er ook tevreden over ben. Het laag blijft boomerig klinken is mijn mening hoe ik de sub ook plaats of instel. Persoonlijk vind ik hem wat meer geschikt voor games en films en wat minder voor muziek.
Tevens vind ik het geluidsbeeld niet echt kloppen in combinatie met de play1. Het middengebied lijkt te ielig voor het laag. Hij lijkt er wel voor te zorgen dat het geluid wat opener klinkt maar ik heb sterk het vermoeden dat dit komt door interne EQ aanpassing die worden toegepast ipv dat de sub dit zelf teweeg brengt. Dit kan natuurlijk heel anders uitpakken met de playbar.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:10
Denon heeft nieuwe HEOS speakers aangekondigd, waaronder ook een soundbar met subwoofer voor 799 euro, voorzien van DTS en HDMI.
Ik hoop dat sonos hierop anticipeert door een nieuwe playbar uit te brengen met HDMI, DTS en mogelijk een lagere prijs.

• Damon
Die Denon Soundbar komt niet verder dan 2.1 geluid, dus ik denk niet dat Sonos daar wakker van ligt. Bovendien zijn er nog steeds bijna geen tv's te vinden die DTS passthrough hebben.

• Gonadan

Gonadan

De Sonos Playbar komt ook niet verder dan 2.1 met een sub, de combinatie met andere speakers maakt een surround opstelling mogelijk. Het is voor Denon niet meer dan een software upgrade om dat ook voor hun spullen mogelijk te maken. Het zou mij dan ook verbazen als dat niet gebeurt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Damon
De Playbar is in z'n eentje 3.0 dus ik ben benieuwd hoe Denon dat gaat aanpakken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Om niet direct een forse discussie te starten, maar ik vind die soundbars persoonlijk niet meer dan 1.0.
De rest is trucage (en soms prima gedaan).

• Gonadan

Gonadan

3.0? De drie voorkanalen worden er inderdaad heen gestuurd en hij heeft drie speakergroepen, maar qua wijdte neig ik meer naar de conclusie van MikeyMan inderdaad.

Uiteindelijk zijn het allemaal technische trucjes om een échte opstelling trachten te evenaren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:53
yorroy schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:52:
[...]

Minstens 3x HDMI in, dan krijgt Sonos mijn geld. Dan gooi ik mijn hele home cinema set de deur uit.
Waar maak je uit op dat er binnenkort nieuwe producten komen?
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe slanke set. Het grootste probleem is inderdaad het aantal aansluitingen. Waarom niet gewoon een paar hdmi arc aansluitingen. Ik wil graag de mediaplayer, horizon box en de tv zelf erop aansluiten. Ik hoef geen kast van een reciever in huis te hebben. Daarom leek een playbar ideaal. Maar de aansluitingen van de Philips fideleo e5 komen veel meer in de buurt, alleen zijn die speakers mij te grof

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01-2025
rik11 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:00:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe slanke set. Het grootste probleem is inderdaad het aantal aansluitingen. Waarom niet gewoon een paar hdmi arc aansluitingen. Ik wil graag de mediaplayer, horizon box en de tv zelf erop aansluiten. Ik hoef geen kast van een reciever in huis te hebben. Daarom leek een playbar ideaal. Maar de aansluitingen van de Philips fideleo e5 komen veel meer in de buurt, alleen zijn die speakers mij te grof
Er bestaan dus wel HDMI switches hé mensen. Zet de switch bij de apparaten en dan 1 HDMI naar de play bar.

• Gonadan

Gonadan

Exact, twee tientjes en je hebt er een die automatisch schakelt. Hoef je niet meer bij na te denken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• StecaGrid
De playbar heeft helemaal geen hdmi. Dan heb je een spdif splitter nodig.

• Gonadan

Gonadan

Apparaten -> HDMI-switch -> TV -> Playbar

Er verandert niets aan de opstelling, alleen zorgt de switch ervoor dat je geen dure receiver hoeft te halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 15:34
En alsnog heb je geen echte 5.1, want de meeste tv's hebben geen 5.1 Passthrough van HDMI naar spdif.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:16
Gonadan schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:51:
Mogelijk heb je nog last van staande golven, wat dat betreft is het belangrijk om je sub qua positie zo te plaatsen dat je vanaf verschillende luisterposities goed geluid hebt. Dan is het slechts nog een kwestie van volume afstellen.

...
Met een enkele subwoofer heb je altijd (last van) staande golven. Met heel veel geluk kun je een enkele plek vinden waar dit minimaal is (variatie binnen +/- 3dB), maar op verschillende luisterposities krijg je het eigenlijk nooit goed zonder verdere aanpassingen. Gebruikmakende van meerdere laagweergevers is wat dat betreft dan veelal beter.

• Gonadan

Gonadan

Dat is niet mijn ervaring. Je kunt meestal prima zorgen dat de benodigde luisterposities goed klinken. Uiteraard klinken twee subs beter, maar ik pas ervoor om dik €1200 neer te leggen voor iets minder kans op staande golven. Ook met twee subs heb je punten met verhoogde of verlaagde geluidsdruk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gwenau
rik11 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:53:
De playbar heeft helemaal geen hdmi. Dan heb je een spdif splitter nodig.
Idd, mijn excuses. 1 HDMI naar je tv en een optical nr de soundbar. Waarom heeft die feitelijk optical ipv hdmi?

• StecaGrid
Gonadan schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:57:

Er verandert niets aan de opstelling, alleen zorgt de switch ervoor dat je geen dure receiver hoeft te halen.
Ik denk niet dat mijn tv van 5 jaar oud http://www.philips.nl/c-p...-precise-hd/specificaties dat goed doet.
Dan zou ik dus de spdif optisch van de mediaplayer en horizon middels een actieve switch op de enkele poort van de playbar aan moeten sluiten en de mediaplayer en horizon via hdmi op de tv.
Ik vind enkel een optische ingang toch wat beperkt voor zo'n prijskaartje

• Gwenau
rik11 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:10:
[...]

Ik denk niet dat mijn tv van 5 jaar oud http://www.philips.nl/c-p...-precise-hd/specificaties dat goed doet.
Dan zou ik dus de spdif optisch van de mediaplayer en horizon middels een actieve switch op de enkele poort van de playbar aan moeten sluiten en de mediaplayer en horizon via hdmi op de tv.
Ik vind enkel een optische ingang toch wat beperkt voor zo'n prijskaartje
Deze doet HDMI in en HDMI + SPDIF uit.

http://www.alibaba.com/pr...put-4xHDMI_578751398.html

Oplossingen bestaan dus wel. Soundbars bestaan enkel voor mensen die hun opstelling 'mooi' en minimalistisch wensen te houden (persoonlijk vind ik soundbars afschuwelijke abominaties zowel qua klank als qua looks). Dan kan ik de keuze voor niet al te veel in en uits wel snappen. Is optische spdif beter dan hdmi voor audio?

• Gonadan

Gonadan

Gwenau schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:25:
(persoonlijk vind ik soundbars afschuwelijke abominaties zowel qua klank als qua looks).
qft

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Is optische spdif beter dan hdmi voor audio?
Neen...

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Gonadan schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:57:

Dure receiver? Zo'n ding kun je al hebben voor een fractie van de prijs van een Playbar 8)7

• Gonadan

Gonadan

InZane schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:26:
Dure receiver? Zo'n ding kun je al hebben voor een fractie van de prijs van een Playbar 8)7
Het feit dat de playbar duur is doet niets af aan het feit dat een receiver die je eigenlij niet nodig hebt nogal duur is vergeleken met een HDMI-switch van een paar tientjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 21:31

WWJD

*pluh*

[...]

Is optische spdif beter dan hdmi voor audio?
Tenzij je last hebt van een ground-loop (in andere woorden: ruis over je speakers), daar heb je met optisch geen last van omdat de apparaten dan van elkaar gescheiden zijn ;)

• Bumpy_NL
Gonadan schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:24:
Dat is niet mijn ervaring. Je kunt meestal prima zorgen dat de benodigde luisterposities goed klinken. Uiteraard klinken twee subs beter, maar ik pas ervoor om dik €1200 neer te leggen voor iets minder kans op staande golven. Ook met twee subs heb je punten met verhoogde of verlaagde geluidsdruk.
Ik weet niet waar jou ervaring vandaan komt, maar mijn ervaring is dat in het algemeen een enkele subwoofer altijd "boomt". Mijn ervaring wordt ondersteund met uitgebreide metingen welke ik heb verricht in diverse ruimten met verschillende laag opstellingen en oplossingen om het "boomen" tegen te gaan.

Optimalisatie voor een enkele plaats is soms nog wel te doen met een enkele sub zonder verdere aanpassingen, maar voor meerdere plaatsen is dit eigenlijk niet te doen.

Je noemt dat je met een tweede sub iets minder kans hebt op staande golven. Dit is geen gelukkige omschrijving. Met een enkele sub heb je altijd staande golven en met een tweede (of derde of vierde sub) ook. De staande golven worden dan echter, bij een juiste aanpak, sterker gedempt. Je krijgt daardoor minder sterke pieken (minder "boom") en dalen. Bij het gebruik van een enkele sub is een boost van 15dB (boven ref) op een bepaalde frequentie niet ongewoon. Voor een film kan dit leuk zijn en voor bepaalde muziekstijlen ook, maar het heeft weinig met een natuurgetrouwe weergave te maken.

Gezien je reageerde op iemand die last heeft van "boomen" wilde ik graag een kanttekening plaatsen. Het gebruik van een enkele subwoofer heeft wat nadelen die je lastig kunt omzeilen. Als je wat muzikaliteit terug wilt zijn er een aantal opties:

1. Je ook zonder sub kunnen spelen. Dan zijn de twee hoofdluidsprekers ook je 2 laagbronnen. Je zult dan wel wat inleveren op het laag.
2.1 Spelen met de locatie van je sub, maar zoals aangegeven gaat dit geen uniforme weergave opleveren over een groter gebied. Je moet blij zijn als je het op een enkele plaats redelijk goed krijgt (zelden binnen +/- 3dB). Om een beter inzicht te krijgen kun je proberen een meting uit te voeren met Room EQ Wizzard (REW). Je hebt geen bijzondere microfoon nodig om resonanties (staande golven) op te sporen. Zolang de boel tot 20-30Hz niet extreem stijl afvalt is het meestal OK.
2.2 Als toevoeging op 2.1 zou je ook een parametrische EQ kunnen gebruiken, maar ik weet niet of Sonos dit ondersteund (een niet parametrische EQ zal te grof zijn).
2.2 Meerdere subs toepassen, en dan wel op de juiste manier (zie onderstaande link).

Voor achtergrond info zie: White paper, Harman, Multisub

• Gonadan

Gonadan

Punt 1 voegt niets toe, er zijn nog steeds twee bronnen voor de geluidsgolven. Het enige verschil is dat ze het laag niet halen.

Overigens is één van de grootste factoren bij boomen de kwaliteit van de sub. Als je een hoogwaardige sub hebt kan je hem goed afstellen en zal je het voor elkaar kunnen krijgen om goede luisterposities te creëren.

Het feit dat het jou niet lukt om het goed te krijgen betekent niet direct dat het niet kan. Dat kan liggen aan de sub, de ruimte, de afstellingen, de positie of gewoon aan jou, geen idee.

Overigens is mijn ervaring dat men een middelmatige sub zoals die van Sonos veel te hard zet en dan klaagt over boomen. Het niveau van geluidsdruk meten is voor de gemiddelde consument veel te ver. Maar dit gaat onderhand nogal off topic.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bumpy_NL
Gonadan schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:01:
Punt 1 voegt niets toe, er zijn nog steeds twee bronnen voor de geluidsgolven. Het enige verschil is dat ze het laag niet halen.

Overigens is één van de grootste factoren bij boomen de kwaliteit van de sub. Als je een hoogwaardige sub hebt kan je hem goed afstellen en zal je het voor elkaar kunnen krijgen om goede luisterposities te creëren.

Het feit dat het jou niet lukt om het goed te krijgen betekent niet direct dat het niet kan. Dat kan liggen aan de sub, de ruimte, de afstellingen, de positie of gewoon aan jou, geen idee.

Overigens is mijn ervaring dat men een middelmatige sub zoals die van Sonos veel te hard zet en dan klaagt over boomen. Het niveau van geluidsdruk meten is voor de gemiddelde consument veel te ver. Maar dit gaat onderhand nogal off topic.
De Sonos Play speelt vanaf ongeveer 100Hz zie ik (bron). Dat is laag genoeg om in de meeste huiskamers room modes aan te spreken (zie bijvoorbeeld C2 op de pagina van Linkwitz.

Verder zou ik je willen verzoeken wat meer kennis op te doen i.p.v. een discussie doodslaan met invalide argumenten/beweringen.

• Gonadan

Gonadan

Niet iedereen die het niet met je eens is ontbeert meteen kennis. Ik zou zeggen kom eens uit de theorie en testopstellingen en probeer de praktijk.

Kunnen we het hier weer gewoon over Sonos hebben? Als je verder discussie aan wilt over opstellingen en laag geluid dan kan dat per DM of nieuw topic. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, niet per DM, het begon net leuk te worden! :+

• Bumpy_NL
Gonadan schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:55:
Niet iedereen die het niet met je eens is ontbeert meteen kennis. Ik zou zeggen kom eens uit de theorie en testopstellingen en probeer de praktijk.

Kunnen we het hier weer gewoon over Sonos hebben? Als je verder discussie aan wilt over opstellingen en laag geluid dan kan dat per DM of nieuw topic. :)
Blijkbaar is er wel een gebrek aan kennis en wel kennis die is aangereikt in een bron. In het stukje van Harman is namelijke de respons en de ruimtelijke variatie van een enkele sub op verschillende plaatsen te zien. Deze respons is tamelijk grillig en de ruimtelijke variatie is groot (ervaring leert dat dit voor 99% van de gebruikte ruimten geldt). Je kunt dus nooit met één sub een goede laagweergave krijgen op meerdere plekken en zelfs op één luisterpositie is het lastig. Jij beweert beide te kunnen, maar dat is niet waar. Je advies, wat je vast goed bedoeld, klopt dan ook niet. En ondanks dat ik het idee heb dat wij een andere idee van "goed" hebben denk ik niet dat het daar aan ligt.

Mocht je andere inzichten hebben geeft dan hoor ik het graag maar dingen in de trant van "als jij het niet kan dan betekend het niet dat het niet kan" dat is natuurlijk geen discussie voeren. Ik sta open voor discussie en ik beweer zeker niet de waarheid in pacht te hebben. Dit is een onderwerp waarin ik mij heb verdiept (theorie, maar ook zeker praktijk) en ik discussieer er graag over.

Ik hoop dat Melly ook mee leest en wat aan mijn genoemde overweging heeft zodat er een weloverwogen besluit kan worden genomen over wat hij met zijn Sonos set-up wil doen.
Er zijn dan twee i.p.v. één laag bronnen. Het laagste laag halen ze niet (zoals ik ook aangaf), maar het kan onder de streep een fijnere oplossing zijn ondanks het missen van echt laag.
De grootste factor is nog altijd de kamer. Je mag er vanuit gaan dat de sub als een minimum fase systeem reageert in zijn werkingsgebied. Zelfs met een "populaire" afstemming levert dat niet (aantoonbaar) de gehoormatige problemen die een kamer introduceren. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat Sonos geen bagger levert.
Enkele sub=grote variatie over meerdere luisterposities en een grillige respons.
Overigens is mijn ervaring dat men een middelmatige sub zoals die van Sonos veel te hard zet en dan klaagt over boomen. Het niveau van geluidsdruk meten is voor de gemiddelde consument veel te ver.
Twee valide punten. Het te hard zetten is iets dat vaak wordt gedaan. Het is lastig om de grillige respons op referentie niveau te krijgen. Melly heeft het over een matig midlaag en heeft wellicht daarom de sub wat opgeschroefd. Een uitdoving (van bijvoorbeeld 80Hz) zal je niet effectief kunnen boosten waardoor het slappe "midlaag" uiteindelijk niet verbeterd is.

Het meten gaat voor de gemiddelde consument te ver. Een enthousiasteling wil hier misschien tijd aan besteden (Melly?). Het is daarentegen een van de meest effectieve methoden om de vinger op de zere plek te leggen voor laag problemen.
Maar dit gaat onderhand nogal off topic.
Mee eens. Ik zal het topic niet verder vervuilen als dit ongewenst is. Wees welkom om op deze reactie te reageren als je er behoefte aan hebt, want ik hoef niet het laatste woord te hebben. Als er een gerichte vraag is of een specifiek discussiepunt dan wel ik daar best op reageren hier of via DM als er behoefte aan is.

• Gonadan

Gonadan

Aangezien we fans lijken te hebben nog maar een reactie dan. :P
Bumpy_NL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:18:
Blijkbaar is er wel een gebrek aan kennis en wel kennis die is aangereikt in een bron. In het stukje van Harman is namelijke de respons en de ruimtelijke variatie van een enkele sub op verschillende plaatsen te zien. Deze respons is tamelijk grillig en de ruimtelijke variatie is groot (ervaring leert dat dit voor 99% van de gebruikte ruimten geldt). Je kunt dus nooit met één sub een goede laagweergave krijgen op meerdere plekken en zelfs op één luisterpositie is het lastig. Jij beweert beide te kunnen, maar dat is niet waar. Je advies, wat je vast goed bedoeld, klopt dan ook niet. En ondanks dat ik het idee heb dat wij een andere idee van "goed" hebben denk ik niet dat het daar aan ligt.
*knip*
Laat ik voorop stellen dat de theorie sluitend is, en bij mij bekend. In een ruimte krijg je altijd last van plaasten met versterking en plaatsen met uitdoving. Dit is overigens per frequentie anders dus tips over 'equalizing' kunnen gelijk de vuilnisbak in, daarmee ga je niet verder komen.

Hoe meer bronnen je creëert voor dezelfde frequenties hoe meer kans je hebt op uitmiddelen, maar hoe ver moet je gaan? Een tweede sub kan een redelijke verbetering geven, maar verhelpt het probleem allerminst. Vijf subs op willekeurige posities is al een kanshebber, maar wil je dat in je huiskamer?

Mijn punt hierin is dat je een balans moet vinden tussen theorie en praktijk. In theorie heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk is dat wellicht helemaal anders. Het doel voor een huiskamer is een gebied creëren waarin op alle posities het geluid acceptabel is om naar te luisteren. Als je dan gaat meten kan ik je garanderen dat je grote variaties meet, maar als je daar op het gehoor geen last van hebt wie heeft er dan gelijk?

Zo heb ik dus een gebied gecreëerd waarin ik op alle posities tevreden ben hoe het klinkt. Ja ik ben mij er van bewust dat er variatie is, dat hoor ik zelf ook. Maar het is niet storend genoeg om ruimte en geld aan een tweede sub te besteden. Overigens heb ik dan ook twee flinke vloerstaanders die feitelijk al laag produceren en is de sub echt voor aanvulling in het diepe of LFE-signalen. Die situatie is significant anders dan met de Sonos sub, daarover later meer. Het zorgt er wel voor dat het gehele gebied gewoon goed klinkt.

Overigens is jouw bron wel erg stellig in de noodzaak voor meerdere subs, vergeet niet dat de fabrikant er baat bij heeft om meer te verkopen. ;)
Er zijn dan twee i.p.v. één laag bronnen. Het laagste laag halen ze niet (zoals ik ook aangaf), maar het kan onder de streep een fijnere oplossing zijn ondanks het missen van echt laag.
We hadden onderhand het onderwerp al op twee subs, dus mijn opmerking was bedoeld als vergelijking van twee subs of twee fronts. Dan maakt het weinig uit, het enige voordeel is dat de frequentie die zou kunnen boomen in het geheel niet geproduceerd wordt. :P
De grootste factor is nog altijd de kamer. Je mag er vanuit gaan dat de sub als een minimum fase systeem reageert in zijn werkingsgebied. Zelfs met een "populaire" afstemming levert dat niet (aantoonbaar) de gehoormatige problemen die een kamer introduceren. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat Sonos geen bagger levert.
Sonos levert producten die geënt zijn op gebruiksgemak, stijl en emotie. Het is niet primair geënt op hoogwaardige geluidskwaliteit, dat is iets om goed in het achterhoofd te houden in dit topic. Velen vragen of Sonos goed klinkt, daar kan je niet simpelweg ja of nee op antwoorden.

Sonos levert met de playbar en speakercombinatie die natuurkundig gezien simpelweg niet de capaciteiten heeft om serieus lage frequenties te produceren met voldoende geluidsdruk. Alle verantwoordelijkheid daarvoor komt dus bij de subwoofer te liggen. Hierdoor is het niet een echte subwoofer maar moet hij ook het hogere laag produceren wat je normaal uit je frontspeakers weet te halen.

Dit heeft meerdere gevolgen. Belangrijkste is dat je ook voor het hogere laag (dus het beter hoorbare) maar één bron hebt, daardoor is interferentie veel gemakkelijker te horen. Daarnaast moet hij harder werken en zal dus minder klinken (boemerig), dit zie je heel vaak terug bij setjes met van die melkpakjes. De 'sub' moet dan zoveel doen en wordt zo opgekrikt dat het gewoon nergens meer naar klinkt.

Sonos levert dus geen bagger, maar je moet je wel goed realiseren wat de doelgroep is van het systeem.
Twee valide punten. Het te hard zetten is iets dat vaak wordt gedaan. Het is lastig om de grillige respons op referentie niveau te krijgen. Melly heeft het over een matig midlaag en heeft wellicht daarom de sub wat opgeschroefd. Een uitdoving (van bijvoorbeeld 80Hz) zal je niet effectief kunnen boosten waardoor het slappe "midlaag" uiteindelijk niet verbeterd is.

Het meten gaat voor de gemiddelde consument te ver. Een enthousiasteling wil hier misschien tijd aan besteden (Melly?). Het is daarentegen een van de meest effectieve methoden om de vinger op de zere plek te leggen voor laag problemen.
Dan kom je dus op de aanleiding waarom ik het niet met je eens was. Als je daadwerkelijk audio enthousiasteling bent dan moet je simpelweg geen Sonos nemen als primaire opstelling in je woonkamer. Ook een tweede sub gaat je dan niet de kwaliteit brengen die je zoekt. Doe dan als ik en neem een Sonos Connect.

Ben je geen audiofiel of wil je wel gewoon graag de Sonos opstelling dan zal je het moeten zoeken in de juiste positie en instellingen. Kan je het volume nog verlagen? Is de crossoverfrequentie bij te stellen?

Vergeet niet dat als je sub pas goed afgesteld is je hem niet hoort. Pas als je hem uit zet mis je iets, dán staat hij goed. Net zoals je bij films niets hoort tot net dat een LFE komt en je verbaasd wordt door de onverwachte laagdruk. ;)

offtopic:
Mocht je zelf audiofiel genoeg zijn om met één sub en goede vloerstaanders geen acceptabel luistergebied te kunnen creëren dan benijd ik je niet, je bent dan een uitzondering en dat gaat je flink geld kosten. Maar in dit topic heb je dan totaal niet op je plaats. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Damon
Er is een update beschikbaar:

Sonos update 5.4

Onder andere de mogelijkheid om de Home Theater nu geheel op WiFi te installeren

• melly
Net met belangstelling de discussie over de sub gelezen.
Even ter info,ik heb de sub niet opgeschroefd maar juist lager gezet.
Ik herken een aantal punten in jullie discussie. De staande golven die gewoon niet te elimineren zijn. En ook dat het helaas niet lukt om met 1 vaste setting te luisteren. Regelmatig moet ik de sub bijstellen afhankelijk van wat ik draai.
De beste prestatie verkrijg ik door de sub 1M van de wand te plaatsen en wat in te draaien.
Wat hier al aangehaald is,audiofiel is het niet en ik mis mijn vorige set best wel. Maar design en gemak hebben het voor nu gewonnen.

Met de nieuwste update schijnt het laag van de Play 1 met sub verbeterd te zijn. Mijn eerste bevindingen zijn positief. Het klinkt iets minder boomerig en wat meer muzikaal.

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:27
Heb ook net de update geinstalleerd op mijn set Play:1's. Er staat bij de update dat er aan de geluidskwaliteit van de Play:1's expliciet wat is verbeterd. Ben erg benieuwd! Hoe zijn de ervaringen hier mbt de Play 1 en update 5.4?

Verwijderd

BlackLabel01 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:02:
Heb ook net de update geinstalleerd op mijn set Play:1's. Er staat bij de update dat er aan de geluidskwaliteit van de Play:1's expliciet wat is verbeterd. Ben erg benieuwd! Hoe zijn de ervaringen hier mbt de Play 1 en update 5.4?
Bij de uitleg staat het volgende:
Het gevoel van een nummer, dat geeft de zanger met zijn stem. Sonos 5.4 past de stemmen aan, aan het volume dat je instelt. Daardoor geniet je van een duidelijke en zo natuurlijk mogelijke weergave.
Beetje rare omschrijving, zou dus willen zeggen dat enkel nummers met een stem in 'beter' zouden klinken. Heb het zelf nog niet getest..

• Gonadan

Gonadan

Mogelijk draaien ze de loudness/bass wat terug als je harder gaat om overlast te voorkomen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• melly
Ik heb zelf weinig verschil gehoord wat betreft de Play 1.
Andere die wel een verschil horen?

• Sahi_NL
Het grote voordeel van deze update is wat mij betreft het kunnen toevoegen van een SUB zonder dat een player bekabeld aangesloten hoeft te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Sahi_NL op 15-07-2015 13:28 ]

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
melly schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:44:
Ik heb zelf weinig verschil gehoord wat betreft de Play 1.
Andere die wel een verschil horen?
Ja, als je de play:1 nu harder zet hoor je duidelijk wanneer ze de bass terugschroeven maar het hoog/midden in stand houden. Ik heb wel het idee dat de bass bij laag volume wat dieper is geworden.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Gonadan

Gonadan

Sahi_NL schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:40:
Het grote voordeel van deze update is wat mij betreft de betere Spotify integratie (mijn muziek) en het kunnen toevoegen van een SUB zonder dat een player bekabeld aangesloten hoeft te zijn.
Zit 'Mijn muziek' er eindelijk in??!?!?!!!??1111!? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:58:
[...]

Zit 'Mijn muziek' er eindelijk in??!?!?!!!??1111!? :D
Onder anderen ja! Ook bladeren in de 'stemmingen' kan nu.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Irminsul schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:03:
[...]

Onder anderen ja! Ook bladeren in de 'stemmingen' kan nu.
Het zal aan mij liggen maar ik kan het niet vinden... :? 8)7

• Gonadan

Gonadan

Gaaf, vanavond maar eens alles updaten dan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sahi_NL
Ik zie net dat Spotify 'mijn muziek' inderdaad niet in de 5.4 release zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Sahi_NL op 15-07-2015 13:27 ]

• Gonadan

Gonadan

Argh! Heb jij het steeds over de beta. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• melly
Een vraag...
Als huidige set-up heb ik 2x Play1,de Connect en de sub.
Al mijn films en muziek staan op een NAS (synology) en tevens heb ik een Mediator als mediaspeler.
Het geluid van mijn films wordt nu in stereo weergegeven door de Play 1's die naast mn tv hangen. Het geluid wordt van uit mn tv (optical) gesplitst door een converter zodat ik het met 2 tulp stekkers aan kan sluiten op mijn connect en mijn tv geluid zo over mn play 1's krijg. (Ik hoop dat het nog duidelijk is)

Nu wil ik in de toekomst ook rearspeakers aansluiten om toch het surroundgeluid te verkrijgen tijdens het kijken van films.
Mijn intentie is om nog 2x play 1 hiervoor te gebruiken.
Een centerspeaker wil ik absoluut niet waardoor het in feite een 4.1 systeem zal worden.

Nu is mijn vraag,is dit wel mogelijk met mijn set-up?
Ik kan even niet bedenken hoe dit voor elkaar te krijgen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sahi_NL schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:49:
Ik lees net in de afsluitende BETA mail, dat Spotify 'mijn muziek' inderdaad nog niet in de uiteindelijke release zit..
Je hebt als het goed is een NDA getekend die je nu meermaals schendt...

• Servor
  • Niet online
Ik dacht al dat ik gek werd :D.
Zonde, deze functionaliteit wacht ik al heel lang op.

• Sahi_NL
MikeyMan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:01:
[...]
Je hebt als het goed is een NDA getekend die je nu meermaals schendt...
Niet getekend, wel tekstueel mee akkoord gegaan op de site zie ik. Mijn berichten aangepast

[ Voor 20% gewijzigd door Sahi_NL op 15-07-2015 13:29 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Krijg net een mail over de limited "Play:1 Tone". Ik kan alleen nergens vinden wat er nou zo boeiend is aan dat ding, iemand enig idee?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:39
DennusB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:07:
Krijg net een mail over de limited "Play:1 Tone". Ik kan alleen nergens vinden wat er nou zo boeiend is aan dat ding, iemand enig idee?
Je bent me net voor. Ik heb de youtube filmpje gekeken, maar duidelijker wordt het er niet op voor 250 euro.

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
De grill heeft dezelfde kleur als de rest...

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-01 08:49
DennusB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:07:
Volgens mij alleen de design. De grill is ook dezelfde kleur. Een beetje zoals toen ook de blauwe limited uitvoering. Niks meer of minder dan het uiterlijk dus.

EDIT: Lees net ook dat de limited Play1 behalve de looks nu ook een softe touch heeft. Er worden er 6.000 gemaakt voor elke kleur, waarvan de helft gereserveerd is voor de US.

[ Voor 17% gewijzigd door Svennos1 op 15-07-2015 18:14 ]

• DennusB
  • Niet online
Svennos1 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:02:
[...]

Volgens mij alleen de design. De grill is ook dezelfde kleur. Een beetje zoals toen ook de blauwe limited uitvoering. Niks meer of minder dan het uiterlijk dus.

EDIT: Lees net ook dat de limited Play1 behalve de looks nu ook een softe touch heeft. Er worden er 6.000 gemaakt voor elke kleur, waarvan de helft gereserveerd is voor de US.
Wat een onzin zeg, beter komen ze gewoon met nieuwe modellen uit of zo

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
DennusB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:11:
[...]

Wat een onzin zeg, beter komen ze gewoon met nieuwe modellen uit of zo
Het is dan ook een stukje marketing en het opkrikken van de verkoopcijfers tussen de release van nieuwe producten door denk ik. Sonos brengt nou eenmaal niet elk jaar nieuwe producten uit, dat is hun filosofie en tevens ook wel hun kracht. Immers blijven alle producten lang ondersteund, is het overzichtelijk waaruit je kan kiezen en behouden de producten hun waarde.

Ik zou zo 1,2,3 ook niet goed weten welk product ze uit zouden moeten brengen. Ik mis alleen DTS ondersteuning op mijn Playbar, maar die komt er ook niet. Wellicht met een nieuw product, maar dat zie ik ook niet snel gebeuren.
Het eerst volgende nieuwe product is denk ik een speaker met ingebouwde accu. Meer een soort reisproduct of snel te verplaatsen product dus.

• DennusB
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:31:
[...]

Ik zou zo 1,2,3 ook niet goed weten welk product ze uit zouden moeten brengen. Ik mis alleen DTS ondersteuning op mijn Playbar, maar die komt er ook niet. Wellicht met een nieuw product, maar dat zie ik ook niet snel gebeuren.
Het eerst volgende nieuwe product is denk ik een speaker met ingebouwde accu. Meer een soort reisproduct of snel te verplaatsen product dus.
De Play:3 en vooral de Play:5 gaan al veel te lang mee en kunnen wel eens een opfrisbeurt met onder andere 5GHz wifi bijvoorbeeld gebruiken

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Tot 23.00 uur 15% korting op enkele Sonos producten bij de Wehkamp....

• Damon
DennusB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:25:
[...]

De Play:3 en vooral de Play:5 gaan al veel te lang mee en kunnen wel eens een opfrisbeurt met onder andere 5GHz wifi bijvoorbeeld gebruiken
De Play:3 heeft al 5Ghz die wordt gebruikt bij de surround setup met de Playbar, gelijk de reden waarom de Play:5 dit niet kan, die heeft dus geen 5Ghz. Voor de gewone Sonos setup zal er denk ik niet zo snel gebruik worden gemaakt van 5Ghz vanwege het mindere bereik.

• Gonadan

Gonadan

Het voegt ook niets toe. Sonos heeft zijn eigen netwerk en staat toe dat je die van jezelf gebruikt als je per se geen kabels wilt. Wil je toch per se 5G dan kan je altijd zo'n Boost kopen, dan maakt Sonos zijn eigen netwerk en gebruik je voor wifi gewoon je 5G.

Mensen willen vaak 'best of all worlds', ik snap goed dat Sonos voor die paar uitzonderingen niet hun prima presterende producten gaat vervangen door een geüpdatete model.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het voegt wel degelijk wat toe. Sonos werkt namelijk normaal gesproken gewoon op de 2,4GHz-band met een eigen WiFi-netwerk. Dat het een eigen netwerk is, neemt dus niet weg dat het nog net zo veel last heeft van storing op de 2,4GHz-band.

Sterker nog, ik wil me er best hard voor maken dat de WiFi-kaartjes die Sonos gebruikt, eenvoudigweg verouderd zijn. Het is niet voor niets dat er ineens zo'n Boost bij is gekomen. Hoewel ik best snap dat ze hun producten een beetje gelijk willen houden om compatibiliteitsissues te voorkomen, zou het voor toekomstige gebruikers echt geen kwaad kunnen als ze de WiFi-kaarten en antennes in hun producten eens een (flinke) update geven. Dat het product "draadloos" is, is immers een van hun belangrijkste features en op die feature is het Sonos-product naar de huidige standaarden, simpelweg ondermaats. Er hoeft slechts een eenvoudig (compressed) muziekje gestreamd te worden (geen uncompressed Blu-Rayfilm) en daar heeft Sonos erg veel moeite mee, zodra je in de stad woont en het wemelt van de Wi-Fi-netwerken.

Ik weet zeker dat als ze in al hun producten de mogelijkheid van 5GHz inbouwen, ze daarnaast de momenteel best verkrijgbare WiFi-chips en antennes gaan gebruiken en een grotere buffer inbouwen dat het product ook in de lastige stadsomgeving zonder problemen volledig draadloos zou kunnen werken.

• Gonadan

Gonadan

2.4Ghz verouderd, welnee. De eisen qua streaming nemen toe en dus ook de benodigde capaciteit van de netwerken, maar 2.4Ghz is meer dan voldoende voor streaming.

Het is bekend welke problemen jij ondervindt, maar jij bent in deze wat mij betreft een uitzonderingssituatie. Ik woon ook in de stad, ik ontvang minimaal 25 netwerken in mijn huis. Ook ontvang ik al een aantal 5Ghz netwerken. Verstoring in de mate dat Sonos het niet meer trekt heb ik nog nooit meegemaakt.

Met het abominabele bereik van 5Gz en de moeite die het heeft om in degelijke huizen door muren te komen durf ik je te voorspellen dat Sonos mét 5G meer klachten gaat opleveren dan Sonos nu. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mwoah, met mijn tablet had ik voorheen nog wel eens moeite om UPC Horizon te streamen in de keuken en dat werd verholpen toen ik een router kocht met 5GHz. Het kan dus wel degelijk uitkomst bieden. Alleen heeft Sonos de optie niet eens.

Verder ben ik het met je eens dat mijn situatie niet representatief is (het gros van de mensen heeft 0,0 problemen), maar van een product dat het moet hebben van draadloos streamen en dat niet bijzonder goedkoop is, mag je - vind ik - toch wel verwachten dat op het moment dat ze te veel gaan achterlopen met de draadloze technologie die ze gebruiken (dan heb ik het niet alleen over 5GHz-ondersteuning), dat ze een keer met een update komen, zodat ze weer tot de kopgroep behoren.

• Servor
  • Niet online
Ik stream zelfs probleemloos 1080p films (van 10-15GB groot) naar mijn 2e Raspberry Pi op de slaapkamer via 2.4Ghz dus wat muziek moet zeker probleemloos kunnen. Maar dan heb ik ook wel een goede wifi router staan op een goede plek ipv standaard ISP spul in een meterkast weggestopt.

Verder mee eens dat Sonos zich profileert als premium merk en dat daar bepaalde verplichtingen bij horen wmb. Merk maar weinig qua ontwikkeling, zowel op hardware als softwarevlak. Zoals gezegd, die Sonos verbeteringen blijven ook maar uit en uit. Waar ik bang voor ben is dat er straks een New Sonos uitkomt en dat we allemaal weer honderden euro's kunnen lappen om bij te blijven. (Dat schijnt tegenwoordig meer bij een Premium beleving te horen...)

Nee, prima tevreden over het product an sich, maar sjees, wat is het statisch allemaal...

• Gonadan

Gonadan

Dát argument ben ik het wel mee eens. Als je het als premium product wilt profileren moet je ook qua techniek bij blijven. In dacht licht kan ik mij voorstellen dat een upgrade of nieuwe spelers gewenst zijn. Maar dat is dan puur voor het labeltje premium, niet omdat het in de praktijk nodig is. De ervaring zal er over de hele linie 0,0 door veranderen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Servor: vanwaar die angst? Ze kunnen het toch prima backwards compatible maken? Overigens pleit ik niet voor (ook) de 5GHz-band omdat de max capaciteit van 2,4GHz te laag zou zijn. Dat is inderdaad niet zo. Overigens merk je terecht op dat de max capaciteit ook gewoon afhangt van de kwaliteit van de gebruikte WiFi-apparatuur. Vandaar ook mijn opmerking dat het niet alleen om de gebruikte band gaat, maar het hele plaatje :)

@Gonodan: het labeltje premium dat het ook in moeilijke omstandigheden werkt :p Voor mij zou (bij een overstap die ik overigens toch niet maak) de ervaring over de hele linie overigens wel veranderen! Zou ik eindelijk weer 2 speakers die op respectievelijk 2 en 3 meter van mijn Boost in dezelfde kamer staan, van de UTP-kabel kunnen halen :D

[ Voor 28% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 16-07-2015 14:37 ]

• Servor
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:35:
@Servor: vanwaar die angst? Ze kunnen het toch prima backwards compatible maken? Overigens pleit ik niet voor (ook) de 5GHz-band omdat de max capaciteit van 2,4GHz te laag zou zijn. Dat is inderdaad niet zo. Overigens merk je terecht op dat de max capaciteit ook gewoon afhangt van de kwaliteit van de gebruikte WiFi-apparatuur. Vandaar ook mijn opmerking dat het niet alleen om de gebruikte band gaat, maar het hele plaatje :)
Ik bedoel meer dat het nu zo lang stil is op hardware vlak, dat ik er bang voor ben om straks goede Apple Music ondersteuning te krijgen, of volledige Spotify ondersteuning, er dergelijke features in een nieuw hardwaremodel gestopt zal worden. Wellicht wat doemdenkerig hoor.

• Gonadan

Gonadan

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:35:
@Gonodan: het labeltje premium dat het ook in moeilijke omstandigheden werkt :p Voor mij zou (bij een overstap die ik overigens toch niet maak) de ervaring over de hele linie overigens wel veranderen! Zou ik eindelijk weer 2 speakers die op respectievelijk 2 en 3 meter van mijn Boost in dezelfde kamer staan, van de UTP-kabel kunnen halen :D
Ik blijf erbij, volgens mij moet jij gewoon je magnetron het huis uit kieperen. De situatie die jij beschrijft is technisch amper mogelijk. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:04:
[...]

Ik blijf erbij, volgens mij moet jij gewoon je magnetron het huis uit kieperen. De situatie die jij beschrijft is technisch amper mogelijk. :D
Ik heb niet eens een magnetron! _O-

Het valt best wel mee hoeveel 2,4GHz-apparatuur ik heb. Heb ook wel eens mijn MacBook op de plek van de speakers gehouden (mijn router staat dichtbij de Boost, dus qua storingen zou het vergelijkbaar moeten zijn) en dan heb ik gewoon overal best OK signaal op de 2,4GHz-band. Daar kan ik makkelijk een film overheen streamen, zelfs met alle andere netwerken die ik ontvang. Alleen zo'n MacBook uit 2014 maakt dan contact met een een Archer C7 uit 2014 (waar ik overigens ook problemen mee had, maar die zijn na omruilen naar een tweede revisie opgelost). Met andere woorden: aan beide kanten moderne WiFi-apparatuur. De Sonos maakt gebruik van behoorlijk gedateerde WiFi-apparatuur en krijgt het dan gewoon eerder moeilijk. Dat breekt zich dus helaas op.

Overigens werkt het nu allemaal best aardig met die Boost en het aansluiten van 2 van de 5 speakers op UTP. Ik "mopper" ( ;) ) dus ook niet meer in dit topic, anders dat het aanhaken bij een discussie dat ik vind dat Sonos met de tijd mee zou moeten gaan :)

• Damon
Servor schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:00:
[...]

Ik bedoel meer dat het nu zo lang stil is op hardware vlak, dat ik er bang voor ben om straks goede Apple Music ondersteuning te krijgen, of volledige Spotify ondersteuning, er dergelijke features in een nieuw hardwaremodel gestopt zal worden. Wellicht wat doemdenkerig hoor.
Het eerste Sonos product (ZP100) uit 2005 kan hetzelfde afspelen als het laatste product (Play:1) uit 2013, dus ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, of ik begrijp je opmerking verkeerd.

• Gonadan

Gonadan

Heb jij niet gewoon last van het 'conflicterende chip'-probleem? De Archer V2 heeft exact dezelfde hardware als de V1 welke je ook al gedateerd zou kunnen noemen. Het scheelt maar drie jaar met die van Sonos. Maar goed, we raken wat offtopic. Feit is dat ze onderhand erg lang teren op dezelfde set aan spullen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17
Vandaag ook zon Play:1 duopakket opgepikt.
Best lekker geluid komt eruit!
Heb ze als stereopaar opgesteld, maar zit er nu al aan te denken om er nog een paar bij te zetten als achterspeakers, of 1 in de keuken.

Hopelijk snel support voor Apple Music.

Haters everywhere but I don’t really care

• Yamahaa
Lekker he. Ik vind Sonos al jaren een musicale oase. Hele huis en daarbuiten hangt er (al dan niet indirect) vol mee. Dochters lopen er weg mee. En altijd klaar voor gebuik. En dat word het systeem (gebruikt) Volop! Geniet ervan!

• matthijst
Inderdaad het is nu zo makkelijk om ff wat af te spelen.
Had een nas vol muziek, maar teveel gedoe om wat af te spelen. Nu voeg je m als share toe en klaar ben je :)

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
De enige update die ik zou wensen is uitbreiding van de geheugencapaciteit. Ik zie maar een deel van de muziek op mijn NAS in beeld.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• basisdeman
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10-2021
Hallo allemaal,

ik heb een vraag betreffende de kwaliteit van het geluid van menig Sonos speaker.
Kennissen van mij zijn in het bezit van 2 Play:5 speakers en naar mijn mening is dat geluid gewoonweg goed (ben geen audiofiel dus wat ik goed vindt... :P)!
Het systeem van Sonos spreekt mij zeer aan, en ik overweeg dan ook om zelf ook wat Sonos spul in huis te gaan halen. Echter, gezien de prijzen van deze apparaten, ben ik toch wel benieuwd naar het geluid van de andere speakers.
Als ik de website van Sonos moet geloven, zijn de speakers als het ware geïndexeerd op kamer grootte. Zo zou een paar play:1 voldoende moeten zijn om de gemiddelde kamer te vullen met geluid. Ik vraag me alleen af hoe het geluid van de play:1 is ten opzichte van de play:3 (hoe de play:5 klinkt weet ik inmiddels al).
Zijn er hier mensen die mij hierin kunnen adviseren, waarmee ik zou kunnen beginnen of dat ik nog beter even 'de kat uit de boom kan kijken' gezien de geruchten dat er nieuwe producten aan staan te komen?

Alvast bedankt!

• Gonadan

Gonadan

Dat erg lastig om zo even te adviseren. Of je het goed genoeg vind klinken is heel persoonlijk. Ik heb twee Play:1 gebruikt op vakantie als stereopaar en dat was prima kamervullend. Echter is dat met een heel ander doel dan een daadwerkelijke hifi-opstelling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• matthijst
Heb net een paar Play:1's staan in de woonkamer en ik vind het geluid goed te doen.
Mede gekocht door de reviews hier op Tweakers bij de Play:1 waarbij een aantal mensen aangaven dat je beter 2 Play:1's dan 1 Play 5 kunt hebben.

Formaat en vorm hielpen ook mee natuurlijk :)

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
Wil je stereo of niet? Eventueel een 5.1 opstelling?
Ik ervaar de Play 3's in stereo wel als prettig, goed klinkend. Voor mij zit daar ook voldoende laag, midden en hoog in. De Play 1's klinken iets minder vol, maar voor het formaat en de prijs zeker niet slecht (vrij goed eigenlijk). Ik heb een Play 1 op de slaapkamer/badkamer en een Playbar en 2 Play 3's in de woonkamer.
Ik zou de Play 3's eventueel kunnen vervangen voor Play 1's in mijn home cinema opstelling maar wat betreft de muziekkwaliteit (ook tijdens een feestje bijv.) vind ik de 3'tjes wel tof :)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb hier Play1, Play3 en Play5 speakers staan. Zou bij voorkeur toch voor een Play5 gaan dan twee Play1 speakers. Vooral bij meer volume is de Play5 beter.

http://www.xbmcfreak.nl/

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Even twee nieuwe reviews online gezet;

productreview: Sonos Play:1 Zwart review door Erhnam

productreview: Sonos Sub (Zwart) review door Erhnam

Feedback over de reviews is uiteraard welkom!

http://www.xbmcfreak.nl/

• melly
Omdat ik beide producten heb was ik wel benieuwd naar je review.
Vooral de play1 trok mijn aandacht omdat ik lang zat te twijfelen om te upgraden naar de play3.
Vraagje,ik begrijp dat jij (net zoals ik) je play1's gebruikt als speakers voor je tv. Heb je ook als zodanig de review geschreven? Als stereopaar? Of als een enkele speler.
Verder kan ik mij aardig vinden in je review. Misschien zou het voor andere die zitten te twijfelen tussen de 1,3 of 5 interessant kunnen zijn waarom jij de 3 beter dan de 1 vindt. Wat zijn de klankmatige verschillen bv. Ikzelf vindt de play1 bv frisser en pittiger klinker dan de play3. Play3 heeft weer minder last van vervorming en heeft een voller geluid (dit is mijn ervaring tenminste)
Maar verder een duidelijke en uitgebreide review. 👍👍👍

• matthijst
Goeie review van de 1: http://stereos.about.com/...fl/Review-Sonos-Play1.htm
Geluid schijnt enorm goed te zijn voor zon relatief kleine speaker.

Overall, measurements for wireless speakers -- or any small speakers, really -- rarely get better than this.

[ Voor 27% gewijzigd door matthijst op 20-07-2015 19:23 ]

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-01 21:46
Gisteren mijn eerste Sonos apparaat aangeschaft, een Play:1. Alleen valt het me op dat de achterkant aardig warm wordt als die aanstaat. Is dit normaal?
En wauw wat een geluid voor zo'n klein ding!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:25
flopdoc schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:37:
De enige update die ik zou wensen is uitbreiding van de geheugencapaciteit. Ik zie maar een deel van de muziek op mijn NAS in beeld.
Heb je meer dan 64000 nummers dan? Heb je er minder dan heb je duidelijk een ander probleem.
Pagina: 1 ... 27 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.