Aangezien we fans lijken te hebben nog maar een reactie dan.

Bumpy_NL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:18:
Blijkbaar is er wel een gebrek aan kennis en wel kennis die is aangereikt in een bron. In het stukje van Harman is namelijke de respons en de ruimtelijke variatie van een enkele sub op verschillende plaatsen te zien. Deze respons is tamelijk grillig en de ruimtelijke variatie is groot (ervaring leert dat dit voor 99% van de gebruikte ruimten geldt). Je kunt dus nooit met één sub een goede laagweergave krijgen op meerdere plekken en zelfs op één luisterpositie is het lastig. Jij beweert beide te kunnen, maar dat is niet waar. Je advies, wat je vast goed bedoeld, klopt dan ook niet. En ondanks dat ik het idee heb dat wij een andere idee van "goed" hebben denk ik niet dat het daar aan ligt.
*knip*
Laat ik voorop stellen dat de theorie sluitend is, en bij mij bekend. In een ruimte krijg je altijd last van plaasten met versterking en plaatsen met uitdoving. Dit is overigens per frequentie anders dus tips over 'equalizing' kunnen gelijk de vuilnisbak in, daarmee ga je niet verder komen.
Hoe meer bronnen je creëert voor dezelfde frequenties hoe meer kans je hebt op uitmiddelen, maar hoe ver moet je gaan? Een tweede sub kan een redelijke verbetering geven, maar verhelpt het probleem allerminst. Vijf subs op willekeurige posities is al een kanshebber, maar wil je dat in je huiskamer?
Mijn punt hierin is dat je een balans moet vinden tussen theorie en praktijk. In theorie heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk is dat wellicht helemaal anders. Het doel voor een huiskamer is een gebied creëren waarin op alle posities het geluid acceptabel is om naar te luisteren. Als je dan gaat meten kan ik je garanderen dat je grote variaties meet, maar als je daar op het gehoor geen last van hebt wie heeft er dan gelijk?
Zo heb ik dus een gebied gecreëerd waarin ik op alle posities tevreden ben hoe het klinkt. Ja ik ben mij er van bewust dat er variatie is, dat hoor ik zelf ook. Maar het is niet storend genoeg om ruimte en geld aan een tweede sub te besteden. Overigens heb ik dan ook twee flinke vloerstaanders die feitelijk al laag produceren en is de sub echt voor aanvulling in het diepe of LFE-signalen. Die situatie is significant anders dan met de Sonos sub, daarover later meer. Het zorgt er wel voor dat het gehele gebied gewoon goed klinkt.
Overigens is jouw bron wel erg stellig in de noodzaak voor meerdere subs, vergeet niet dat de fabrikant er baat bij heeft om meer te verkopen.

Er zijn dan twee i.p.v. één laag bronnen. Het laagste laag halen ze niet (zoals ik ook aangaf), maar het kan onder de streep een fijnere oplossing zijn ondanks het missen van echt laag.
We hadden onderhand het onderwerp al op twee subs, dus mijn opmerking was bedoeld als vergelijking van twee subs of twee fronts. Dan maakt het weinig uit, het enige voordeel is dat de frequentie die zou kunnen boomen in het geheel niet geproduceerd wordt.

De grootste factor is nog altijd de kamer. Je mag er vanuit gaan dat de sub als een minimum fase systeem reageert in zijn werkingsgebied. Zelfs met een "populaire" afstemming levert dat niet (aantoonbaar) de gehoormatige problemen die een kamer introduceren. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat Sonos geen bagger levert.
Sonos levert producten die geënt zijn op gebruiksgemak, stijl en emotie. Het is niet primair geënt op hoogwaardige geluidskwaliteit, dat is iets om goed in het achterhoofd te houden in dit topic. Velen vragen of Sonos goed klinkt, daar kan je niet simpelweg ja of nee op antwoorden.
Sonos levert met de playbar en speakercombinatie die natuurkundig gezien simpelweg niet de capaciteiten heeft om serieus lage frequenties te produceren met voldoende geluidsdruk. Alle verantwoordelijkheid daarvoor komt dus bij de subwoofer te liggen. Hierdoor is het niet een echte subwoofer maar moet hij ook het hogere laag produceren wat je normaal uit je frontspeakers weet te halen.
Dit heeft meerdere gevolgen. Belangrijkste is dat je ook voor het hogere laag (dus het beter hoorbare) maar één bron hebt, daardoor is interferentie veel gemakkelijker te horen. Daarnaast moet hij harder werken en zal dus minder klinken (boemerig), dit zie je heel vaak terug bij setjes met van die melkpakjes. De 'sub' moet dan zoveel doen en wordt zo opgekrikt dat het gewoon nergens meer naar klinkt.
Sonos levert dus geen bagger, maar je moet je wel goed realiseren wat de doelgroep is van het systeem.
Twee valide punten. Het te hard zetten is iets dat vaak wordt gedaan. Het is lastig om de grillige respons op referentie niveau te krijgen. Melly heeft het over een matig midlaag en heeft wellicht daarom de sub wat opgeschroefd. Een uitdoving (van bijvoorbeeld 80Hz) zal je niet effectief kunnen boosten waardoor het slappe "midlaag" uiteindelijk niet verbeterd is.
Het meten gaat voor de gemiddelde consument te ver. Een enthousiasteling wil hier misschien tijd aan besteden (Melly?). Het is daarentegen een van de meest effectieve methoden om de vinger op de zere plek te leggen voor laag problemen.
Dan kom je dus op de aanleiding waarom ik het niet met je eens was. Als je daadwerkelijk audio enthousiasteling bent dan moet je simpelweg geen Sonos nemen als primaire opstelling in je woonkamer. Ook een tweede sub gaat je dan niet de kwaliteit brengen die je zoekt. Doe dan als ik en neem een Sonos Connect.
Ben je geen audiofiel of wil je wel gewoon graag de Sonos opstelling dan zal je het moeten zoeken in de juiste positie en instellingen. Kan je het volume nog verlagen? Is de crossoverfrequentie bij te stellen?
Vergeet niet dat als je sub pas goed afgesteld is je hem niet hoort. Pas als je hem uit zet mis je iets, dán staat hij goed. Net zoals je bij films niets hoort tot net dat een LFE komt en je verbaasd wordt door de onverwachte laagdruk.
offtopic:
Mocht je zelf audiofiel genoeg zijn om met één sub en goede vloerstaanders geen acceptabel luistergebied te kunnen creëren dan benijd ik je niet, je bent dan een uitzondering en dat gaat je flink geld kosten. Maar in dit topic heb je dan totaal niet op je plaats.