Toon posts:

Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 155 ... 158 Laatste
Acties:

• alexhooven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:23
Steven030 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:09:
Ik hoop dat Peter Pee snel met zijn favoriete settings voor de Arc+Sub+300’s op de proppen komt, zodat ik die schaamteloos kan kopiëren
Maar iemands anders gehoor en finetuning kan je toch niet kopiëren? Ook de weerkaatsing en grote van je woonkamer en plaats van je speakers is anders?

Ik prefereer bass. Als ik Peter Pee aanhou mis ik dit enorm!

Ook is het nogal afhankelijk wat je source is. Klassiek? Dikke hardcore? Kortom. Ik stel vooral zelf in wat je lekker vindt klinken ;)

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro. iPhone 14 Pro

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:41
Steven030 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:09:
Ik hoop dat Peter Pee snel met zijn favoriete settings voor de Arc+Sub+300’s op de proppen komt, zodat ik die schaamteloos kan kopiëren
Wat is dat toch met Peter Pee (en vele andere "goden" als Vincent Teoh)? :?

Goed, die gasten lijken te weten waar ze over praten en veel is objectief aantoonbaar, maar zoiets als beeld en geluid is zo subjectief als het maar kan. Daarnaast heb je nog dat niet alle producten 100% aan elkaar gelijk zijn.

Ik vertrouw mijn eigen gehoor toch het beste en ga lekker zelf aan de slag. Zet een toffe film op, zet je favoriete muziek op en ga aan de knoppen draaien om na te gaan wat voor jou het lekkerst klinkt. :)

Met hierboven dus.

• alexhooven
RnB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:58:
[...]

Wat is dat toch met Peter Pee (en vele andere "goden" als Vincent Teoh)? :?

Goed, die gasten lijken te weten waar ze over praten en veel is objectief aantoonbaar, maar zoiets als beeld en geluid is zo subjectief als het maar kan. Daarnaast heb je nog dat niet alle producten 100% aan elkaar gelijk zijn.

Ik vertrouw mijn eigen gehoor toch het beste en ga lekker zelf aan de slag. Zet een toffe film op, zet je favoriete muziek op en ga aan de knoppen draaien om na te gaan wat voor jou het lekkerst klinkt. :)

Met hierboven dus.
Dit is precies wat ik bedoel. Mijn settings klinken in jouw woonkamer sowieso weer heel anders.

Als je 200m2 oppervlakte hebt of een studentenkamertje van 16m2….het maakt nogal wat uit zeg! (Puur ter voorbeeld ;))

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro. iPhone 14 Pro

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Na het lezen van de reviews lijken de 300's me misschien toch wel wat voor muziek?
Heb nu een stereo paar 5's en een losse 5 in de woonkamer staan. Doe niet aan surround voor tv. Dus puur voor muziek misschien de stereo 5s vervangen voor 300's. En dan evt die 3e 5 om gebrek aan bas waar ze 't over hebben op te vangen?
Al denk ik dat ik de bas niet zal missen.

Iemand de 300s al als front stereo paar getest?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
matthijst schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:36:
Na het lezen van de reviews lijken de 300's me misschien toch wel wat voor muziek?
Heb nu een stereo paar 5's en een losse 5 in de woonkamer staan. Doe niet aan surround voor tv. Dus puur voor muziek misschien de stereo 5s vervangen voor 300's. En dan evt die 3e 5 om gebrek aan bas waar ze 't over hebben op te vangen?
Al denk ik dat ik de bas niet zal missen.

Iemand de 300s al als front stereo paar getest?
Voor stereo muziek ga je waarschijnlijk meer genieten van je Five's. Heb de Era 300/100 gisteren thuis getest en vond de Era 300 met Dolby Atmos goed klinken, maar met stereo muziek viel het dus tegen. De bass was vergelijkbaar met de Era 100 en daarmee dus vergelijkbaar met de One. Dus niet diep genoeg voor mijn smaak. De Five's gaan veel dieper en zelfs met niet bass heavy muziek zal je het verschil duidelijk horen.

Ook zijn er meer zijwaartse speakers dan voorwaartse speakers, dus voor een stereobeeld niet echt optimaal, maar voor Atmos is het wel een goede opstelling.

Gallery V&A

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Peter Pee over 2x Era 300 vs 2x Five met muziek luisteren;

• matthijst
  • Nu online
Misschien maar gewoon bestellen. Moet nog zo'n enquête invullen van de 100's voor 20% korting. En morgen pas thuis.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:46

Stimulate14

⭐⭐⭐

De ONE's zijn nu € 179 op bol.com. Is dit nu weer een aanbieding of zit ik te slapen.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Jeoh

blaat

Volgens de Pricewatch een prima prijs, maar ik verwacht dat ze nog verder gaan dalen.

• _Bailey_
  • Niet online
nu een uurtje m'n setje Era 300's staan. TruePlay uitgevoerd en direct even het album Songs of Surrender van U2 aan het luisteren in Dolby Atmos.

Poeh, klinkt wel erg lekker hoor en inderdaad goed ruimtelijk. Ter referentie; het Era 300 setje staat nu in mijn (grotere) woonkeuken waar ze een setje One SL vervangen.
Ik ga ze niet als rears gebruiken in mijn woonkamer waar nu een 5.1 opstelling staat met de Sub en de Arc.

De Era 300 moeten volgens mij wel écht goed vrij staan, zodat ze het beste tot hun recht komen, dus bijv niet 1 zijde dicht tegen een muur en/of kast. Hier kan ik ze gelukkig compleet vrij plaatsen hier.

De 300's gaan hier dus puur voor muziek gebruikt worden.

Ik gebruik hiervoor uiteraard Apple Music, eigenlijk pas weer sinds vandaag. Tot nu toe vrijwel altijd Spotify (Connect) gebruikt.

Voor zover ik weet zal ik, met Dolby Atmos, altijd via de Sonos App , moeten gaan. Op zich jammer, ik vind de Spotify zo'n 300x prettiger dan de Sonos app (iOS).

[Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 29-03-2023 14:30]

• alexhooven
_Bailey_ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:14:
nu een uurtje m'n setje Era 300's staan. TruePlay uitgevoerd en direct even het album Songs of Surrender van U2 aan het luisteren in Dolby Atmos.

Poeh, klinkt wel erg lekker hoor en inderdaad goed ruimtelijk. Ter referentie; het Era 300 setje staat nu in mijn (grotere) woonkeuken waar ze een setje One SL vervangen.
Ik ga ze niet als rears gebruiken in mijn woonkamer waar nu een 5.1 opstelling staat met de Sub en de Arc.

De Era 300 moeten volgens mij wel écht goed vrij staan, zodat ze het beste tot hun recht komen, dus bijv niet 1 zijde dicht tegen een muur en/of kast. Hier kan ik ze gelukkig compleet vrij plaatsen hier.

De 300's gaan hier dus puur voor muziek gebruikt worden.

Ik gebruik hiervoor uiteraard Apple Music, eigenlijk pas weer sinds vandaag. Tot nu toe vrijwel altijd Spotify (Connect) gebruikt.

Voor zover ik weet zal ik, met Dolby Atmos, altijd via de Sonos App , moeten gaan. Op zich jammer, ik vind de Spotify zo'n 300x prettiger dan de Sonos app (iOS).
Lijkt me heerlijk de ruimte te hebben voor zulke speakers in m’n keuken. Ik denk dat ik er met geluk een One in verstopt krijg😜.

• _Bailey_
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Voor stereo muziek ga je waarschijnlijk meer genieten van je Five's. Heb de Era 300/100 gisteren thuis getest en vond de Era 300 met Dolby Atmos goed klinken, maar met stereo muziek viel het dus tegen. De bass was vergelijkbaar met de Era 100 en daarmee dus vergelijkbaar met de One. Dus niet diep genoeg voor mijn smaak. De Five's gaan veel dieper en zelfs met niet bass heavy muziek zal je het verschil duidelijk horen.
ik ervaar toch een erg goede en fijne bass met de set Era 300's voor muziek. Heb zelfs de bass slider op 0 staan, na TruePlay.
Zelfs dan hier in mijn opstelling dus een goede dosis bass.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zou Atmos ook werken met de Era 300 in combinatie met een Playbar? Of is een Arc dan vereist?

• _Bailey_
  • Niet online
Rev! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:20:
Zou Atmos ook werken met de Era 300 in combinatie met een Playbar? Of is een Arc dan vereist?
Arc of Beam (Gen 2.) , Playbar inderdaad niet mogelijk.

• BiG-GuY
_Bailey_ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:17:
[...]

ik ervaar toch een erg goede en fijne bass met de set Era 300's voor muziek. Heb zelfs de bass slider op 0 staan, na TruePlay.
Zelfs dan hier in mijn opstelling dus een goede dosis bass.
Zoals in mijn eerdere post stond, focust Sonos in de meeste speakers op 90hz qua bass, daarvan is er genoeg aanwezig ja. Als je de bass slider verhoogt, wordt ook die frequentie geboost. Als je die bass fijn vind klinken is dat voor jou prima, ikzelf ben toch diepere bass gewend en vond ze dus niet diep genoeg gaan.

Overigens was het vooral met stereo muziek dat ik het niet fijn vond klinken, met Dolby Atmos muziek klonk het een stuk completer qua geluid en miste je de diepere bass minder omdat het geheel gewoon goed klonk.

Gallery V&A

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:09
Maar hoe zit het met de hoogte speaker van era 300 gaat die mee met de arc en ook de basis.

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:54
alexhooven schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:46:
[...]

Maar iemands anders gehoor en finetuning kan je toch niet kopiëren? Ook de weerkaatsing en grote van je woonkamer en plaats van je speakers is anders?

Ik prefereer bass. Als ik Peter Pee aanhou mis ik dit enorm!

Ook is het nogal afhankelijk wat je source is. Klassiek? Dikke hardcore? Kortom. Ik stel vooral zelf in wat je lekker vindt klinken ;)
Helemaal mee eens hoor, maar ik vind het zelf erg lastig om in te schatten. Ik gebruik doorgaans Peter Pee’s instellingen als basis, om vanuit daar inderdaad wat meer bass toe te voegen. Ik heb er nooit aan gedacht de surrounds harder te zetten, misschien moet ik daar ook eens mee gaan spelen.

Wat zijn jouw bass instellingen?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier sinds enkele weken dat mijn Sonos Arc middenin een serie/film/whatever opeens audio verliest, als ik de source dan even stop en de aflevering/film verder kijk werkt het direct weer. Niets veranderd aan setup of kabels. Iemand hier ervaring mee? Kan het een defect in de Arc zijn?

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010

GerCor

Zonder dallen geen pieken

DennusB schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:31:
Ik heb hier sinds enkele weken dat mijn Sonos Arc middenin een serie/film/whatever opeens audio verliest, als ik de source dan even stop en de aflevering/film verder kijk werkt het direct weer. Niets veranderd aan setup of kabels. Iemand hier ervaring mee? Kan het een defect in de Arc zijn?
Ik heb even bij de Sonos Community gezocht en gelezen dat er nogal wat oorzaken kunnen zijn.

Maar als eerste mogelijke oplossing:
Zorg ervoor dat de Arc met een ethernetaansluiting is aangesloten met WiFi aan. Kanaal op 6 of 11.
Maak de TV een aantal minuten stroomloos.

Het is niet duidelijk wat je met source bedoelt (TV, Ziggo Next, Apple TV 4k enz.) en ook niet of binnen jouw surroundopstelling alleen de Arc volume verliest en de Sub en surrounds niet.

Maar omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn is het wellicht verstandig binnen een kwartier wanneer het zich voordoet een diagnose te maken en contact op te nemen met Sonos.

Me.

• Demander
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 10:50
Zit te kijken naar de Era 100 voor in de keuken (1 enkele). In de woonkamer heb ik al 2 One's gen 2 staan voor muziek.

Is het aan te raden om op een Era 100 over te stappen voor de keuken ivm meer stereo effect vanwege de 2 tweeters en grotere woofer?

Als ik de Era 100 neem wil ik er wel een zeer korte voedingskabel voor aanschaffen. Zijn deze er al? Voor de One zijn er 35 cm kabels wat zorgt voor geen lange kabels op de bar.
De aansluiting op de Era is net weer anders haaks van voor de One.

• DennusB
  • Niet online
GerCor schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb even bij de Sonos Community gezocht en gelezen dat er nogal wat oorzaken kunnen zijn.

Maar als eerste mogelijke oplossing:
Zorg ervoor dat de Arc met een ethernetaansluiting is aangesloten met WiFi aan. Kanaal op 6 of 11.
Maak de TV een aantal minuten stroomloos.

Het is niet duidelijk wat je met source bedoelt (TV, Ziggo Next, Apple TV 4k enz.) en ook niet of binnen jouw surroundopstelling alleen de Arc volume verliest en de Sub en surrounds niet.

Maar omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn is het wellicht verstandig binnen een kwartier wanneer het zich voordoet een diagnose te maken en contact op te nemen met Sonos.
Sterker nog, alle Sonos hangt hier aan ethernet (behalve rears en sub). Met source doel ik op een Apple TV 4K idd, die hangt aan m'n LG G1 via HDMI en de Arc dus via eARC aan de TV. Het is het hele woonkamer deel wat geluid verliest, dus ook de rears & sub.

Zal idd volgende keer een diagnose maken, goede tip. Thanks!

• Hades007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:53
Ik krijg vandaag mijn set Era 300 binnen ter vervanging van de One's als surround speakers.

Nu ben ik op zoek naar een vloerstandaard voor de Era 300, de originele van Sonos zijn pas medio mei weer leverbaar, Sanus variant (nog) niet leverbaar in NL en daar houd het aanbod wel bij op... Iemand ervaring met een goede universele speaker standaard? (liefst zwart en in hoogte verstelbaar i.v.m. plaatsing achter bank)

Of is er iemand al briljant geweest om een montageplaat te 3D printen voor de standaard van de One -> Era 300 :p

• Frank
  • Niet online
Jammer weer dat de standaarden nu al backordered zijn naar eind mei. Heb nu tenminste wel een beter idee waar ik aan begin met reviews :P Ondanks dat ik de Era 300's niet achter mijn zitpositie kan zetten ga ik de gok toch wel wagen. Maar zonder standaarden kom ik niet ver.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 10:37
DennusB schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Sterker nog, alle Sonos hangt hier aan ethernet (behalve rears en sub). Met source doel ik op een Apple TV 4K idd, die hangt aan m'n LG G1 via HDMI en de Arc dus via eARC aan de TV. Het is het hele woonkamer deel wat geluid verliest, dus ook de rears & sub.
Ik meen me uit het verleden te herinneren dat juist het hangen van meerdere speakers aan ethernet problemen kon veroorzaken. Beter of één speaker (die daarna SonosNet opzet) of géén (alles via Wifi) bedraad.
Maar weet niet of dat inmiddels veranderd is.

PSN:CanisLupusNL - Xbox: CanisLupusNL - About.me

• DennusB
  • Niet online
Canis Lupus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Ik meen me uit het verleden te herinneren dat juist het hangen van meerdere speakers aan ethernet problemen kon veroorzaken. Beter of één speaker (die daarna SonosNet opzet) of géén (alles via Wifi) bedraad.
Dat is idd wel veranderd :) Ik gebruik dus ook geen SonosNet, alles bekabeld is veel stabieler, maar niet altijd mogelijk, dan is SonosNet een goede optie idd!

• beadermaple
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-06 11:07
Hey,

Opzoek naar wat advies: Binnenkort ga ik naar mijn nieuwe woning waar ik alvast tijdens de bouw vier stopcontacten hoog op de muur heb laten plaatsen zodat daar Sonos boxen kunnen hangen. Mijn idee is om naast de Sonos Beam bij de tv (die ik al heb) vier sonos one of era 100 boxen op te hangen.

Wat vinden jullie van deze opstelling? Nogal een prijsverschil tussen de One (gen 2) en Era100. Twijfel of het de moeite waard is.

• DennusB
  • Niet online
beadermaple schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:49:
Hey,

Opzoek naar wat advies: Binnenkort ga ik naar mijn nieuwe woning waar ik alvast tijdesn de bouw vier stopcontacten hoop op de muur heb laten plaatsen zodat daar Sonos boxen kunnen hangen. Mijn idee is om buiten de Sonos Beam bij de tv (die ik al heb) vier sonos one of era 100 boxen op te hangen.

Wat vinden jullie van deze opstelling? Nogal een prijsverschil tussen de One (gen 2) en Era100. Twijfel of het de moeite waard is.
Je hebt niets aan 4x een Sonos One of Era 100, je kan maximaal 2 rears koppelen. Als je ze los wilt hebben (dus losse speakers), ja sure, dan kan het prima.

• beadermaple
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-06 11:07
DennusB schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Je hebt niets aan 4x een Sonos One of Era 100, je kan maximaal 2 rears koppelen. Als je ze los wilt hebben (dus losse speakers), ja sure, dan kan het prima.
Wat bedoel je met je kan maar twee rears koppelen? Kan ik geen tv kijken / muziek luisteren over alle boxen tegelijk in mijn woonkamer?

Idee is deze opstelling:

One Beam One

Woonkamer

One One

• Frank
  • Niet online
Ik zie dat de enkele zwarte Era 300 standaard nog wel op voorraad is bij Sonos. Dus als iemand zin heeft om €19 per stuk extra te betalen :P

https://www.sonos.com/nl-nl/shop/sonos-era-300-stand

[Voor 5% gewijzigd door Frank op 30-03-2023 13:02]

• Frank
  • Niet online
beadermaple schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:54:
[...]

Wat bedoel je met je kan maar twee rears koppelen? Kan ik geen tv kijken / muziek luisteren over alle boxen tegelijk in mijn woonkamer?

Idee is deze opstelling:

One Beam One

Woonkamer

One One
Momenteel is het niet mogelijk om dedicated Front L/R speakers te gebruiken, nee. Er gaan al maanden geruchten dat Sonos dit aan het beta testen is maar vooralsnog blijft het bij geruchten aangezien de Beta erg hush-hush is.

• _Bailey_
  • Niet online
Frank schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:01:
Ik zie dat de enkele zwarte Era 300 standaard nog wel op voorraad is bij Sonos. Dus als iemand zin heeft om €19 per stuk extra te betalen :P

https://www.sonos.com/nl-nl/shop/sonos-era-300-stand
mocht je een ING rekening hebben, koop voor 1000 punten een 15% vouchercode, gaat er weer €50 af (in jouw geval 2 losse standaards dan dus)

Zo heb ik €149 bespaard op mijn setje Era 300.

[Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 30-03-2023 13:45]

• GerCor

GerCor

beadermaple schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:54:
[...]

Idee is deze opstelling:

One Beam One

Woonkamer

One One
Bij het naar muziek luisteren kan deze opstelling prima.

Bij TV kijken gaat dit niet lukken. Kan technisch natuurlijk wel maar je krijgt dan een vertraging in het geluid van de 4 One's t.o.v. de Beam.

Daarnaast kun je maximaal 2 One's koppelen aan de Beam. Dan creëer je een surroundopstelling. Bij TV kijken lopen de Beam en 2 One's synchroon. De andere 2 One's doen dan niet mee of, als je ze wel wilt laten meedoen, hebben een vertraging in het geluid t.o.v. de Beam en de 2 One's surroundspeakers.

Me.

• Frank
  • Niet online
_Bailey_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:43:
[...]

mocht je een ING rekening hebben, koop voor 1000 punten een 15% vouchercode, gaat er weer €50 af (in jouw geval 2 losse standaards dan dus)

Zo heb ik €149 bespaard op mijn setje Era 300.
Helaas wil ik wit, dus dan is het een keuze tussen wekenlang wachten of geen korting :P Dan maar geen korting denk ik.

Of misschien toch maar eens over zwart nadenken...

[Voor 5% gewijzigd door Frank op 30-03-2023 14:10]

• _Bailey_
  • Niet online
verwijderd -- had niet goed gelezen

[Voor 89% gewijzigd door _Bailey_ op 30-03-2023 14:18]

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Jeoh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:57:
Volgens de Pricewatch een prima prijs, maar ik verwacht dat ze nog verder gaan dalen.
Hoezo denk je dat? Gaan ze EOL?

• alexhooven
Steven030 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Helemaal mee eens hoor, maar ik vind het zelf erg lastig om in te schatten. Ik gebruik doorgaans Peter Pee’s instellingen als basis, om vanuit daar inderdaad wat meer bass toe te voegen. Ik heb er nooit aan gedacht de surrounds harder te zetten, misschien moet ik daar ook eens mee gaan spelen.

Wat zijn jouw bass instellingen?
Ik gebruik geen trueplay.

Sub +2
arc + 1

Als ik zonder trueplay de bass hoger zet, dat overheerst het gedreun net TE. En de baby boven wil ik ook net te veel storen.

Met trueplay aan

Sub +5
Arc +2/4

Ik merk dat ik met trueplay de bass overall minder voel. Wel vind het het geluid mooier. Maar bij series als GoT of LoTR voelde ik t m gewoon net niet.

De sub staat rechts naast me bij de bank binnen een straal van 1m

• benjans68
Ik ben nu een paar dagen bezig met de era 300 als surround speakers maar hij staat nu op +5 en mijn vorige sonos one stonden op +2 bij tv kijken.
Maar er kwam meer uit de one op+2 als de era 300 op +5
Zijn er meer die dit herkennen of mis ik een instelling.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 11:38
Ik heb een vraag over de sonos ones. Ik ben geen audiofoel en over het algemeen staat de muziek hier in huis niet erg hard. Na onze verhuizing heb ik zelfs even niks aan muziek boxen staan muv mijn bluetooth JBL charge. Ik zit te denken of een oplossing van 4 one’s voor mij zou werken. Waarvoor zou ik deze gebruiken:
- als alternatief voor het tv geluid (is vrij blikkerig, maar wat wil je ook, de tv moet zo plat mogelijk). Surround effect heb ik niks mee en hoeft van mij ook niet.
- als muziekset, waarbij de ramen niet bol hoeven te staan en de set sporadisch wat harder zal worden gezet. Dat ik dan mogelijk wat power zal missen neem ik voor lief.

En nee, ik wil geen soundbar onder mijn tv, geen sub (vind ik naar verhouding duur) en twee stuks sonos 5 wordt me ook te veel van het goede.

Op basis van wat ik hierboven schets, wat zou jullie advies zijn?
- 4 sonos one’s is prima (kan ik zelfs nog verdelen over woonkamer en keuken)
- koop één sonos 5 (een 2e kan altijd nog)
- ga op zoek naar iets anders, bijv versterker en setje stereo boxen.

Edit:Ik lees net dat je de ones alleen aan een tv kan koppelen via een soundbar. Dat wordt dus niks.

[Voor 7% gewijzigd door lp77 op 30-03-2023 23:07]

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:30
@lp77 In dat geval is een Apple TV met HomePods een aanrader.

[HomePod & HomePod mini] Discussietopic

[Voor 35% gewijzigd door Mr. Freeze op 30-03-2023 23:54]

XBL gamertag StayingPow3r

• GerCor

GerCor

benjans68 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:25:
Ik ben nu een paar dagen bezig met de era 300 als surround speakers maar hij staat nu op +5 en mijn vorige sonos one stonden op +2 bij tv kijken.
Maar er kwam meer uit de one op+2 als de era 300 op +5
Zijn er meer die dit herkennen of mis ik een instelling.
Bij een surroundopstelling wordt de centerspeaker uitgeschakeld. Dat zal het zijn.

Me.

• _Bailey_
  • Niet online
het album Gloria (Apple Music Edition) van Sam Smith klinkt werkelijk prachtig op een stereo set Era 300's.
Hier komt imho de ruimtelijke audio écht goed tot z'n recht.

Het aanbod muziek in Ruimtelijke Audio vind ik nog redelijk karig. Apple Music heeft een apart gedeelte met muziek met Ruimtelijke Audio, verder moet je echt op zoek gaan.

[Voor 33% gewijzigd door _Bailey_ op 31-03-2023 09:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Canis Lupus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee tegenwoordig. Heb mijn Beam als "hoofd" aan ethernet, maar mijn Symfonisk op de slaapkamer verloor dan steeds connectie. Sinds ik die ook op ethernet heb aangesloten is het allemaal rete stabiel.

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:01
Iemand die mij in volgende situatie kan helpen, duidelijkheid kan brengen:

Opstelling
TV: LG OLED55C9
Mediaspeler: Apple TV 4K Gen1
Surround: Beam Gen 2 + 2x ONE SF + SUB Gen 2
Andere: Plex via docker op synology NAS

Situatie 1:
TV: HDMI ARC - Passthrough, EARC on
Apple TV: Audio-settings automatisch, Atmos indien beschikbaar
Plex: Direct play
Sonos: Toont bij afspelen Multichannel PCM 5.1 of 7.1 afhankelijk van videosource..

Situatie 2:
Apple TV: Audio-settings aanpassen naar Dolby Digital 5.1
Sonos: Toont bij afspelen Dolby Digital 5.1

Vraag:
Is er een instelling waarbij ik hogere kwaliteit lees Dolby digital Plus (EAC3) kan laten afspelen vanuit deze combinatie: LG - ATV - Plex player - Sonos setup

Ik weet dat ik atmos kan krijgen als ik vanuit ATV zelf zaken met Atmos afspeel..Dit geeft de beam ook aan maar via plex lukt het niet..

• lp77
Mr. Freeze schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:53:
@lp77 In dat geval is een Apple TV met HomePods een aanrader.

[HomePod & HomePod mini] Discussietopic
Dank je. Ik zit alleen niet te wachten op een extra tv-kastje. Mijn Ziggo box is op zich prima.

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:02
lp77 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Dank je. Ik zit alleen niet te wachten op een extra tv-kastje. Mijn Ziggo box is op zich prima.
Zonder soundbar of extra kastje is wat jij wilt niet mogelijk.
Hoe wil je draadloze speakers anders met je tv laten communiceren?

• lp77
VodaNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Zonder soundbar of extra kastje is wat jij wilt niet mogelijk.
Hoe wil je draadloze speakers anders met je tv laten communiceren?
Ik heb dus nog geen idee. Ik ben me hier net aan in het verdiepen en tot nog toe vind ik het teleurstellend dat je dus een soundbar, apple tv of een versterker moet toepassen ondanks een nieuwe samsung smart-tv. Misschien naïef van mijn kant.

Voornaamste gebruik van de speakers zal voor muziek zijn. Maar als je die speakers toch hebt staan en het geluid van de tv is niet om over naar huis te schrijven, waarom dan niet gewoon het geluid van de tv over de speakers. Maar ik merk nu dat dit iets te simpel gedacht is.

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:12
lp77 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb dus nog geen idee. Ik ben me hier net aan in het verdiepen en tot nog toe vind ik het teleurstellend dat je dus een soundbar, apple tv of een versterker moet toepassen ondanks een nieuwe samsung smart-tv. Misschien naïef van mijn kant.

Voornaamste gebruik van de speakers zal voor muziek zijn. Maar als je die speakers toch hebt staan en het geluid van de tv is niet om over naar huis te schrijven, waarom dan niet gewoon het geluid van de tv over de speakers. Maar ik merk nu dat dit iets te simpel gedacht is.
Misschien een stereo paar Era 100’s en daarvan de line-in gebruiken? Ik weet alleen niet of daar nog een vertraging op zit, maar die kun je eventueel rechttrekken in de TV settings?

• matthijst
  • Nu online
lp77 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Ziggo Next heeft een audio out, dus Sonos speakers met Line in kunnen tv geluid van ziggo laten horen (Era 100, Era 300, Play 5).

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je een tv met Bluetooth hebt, kun je ook zo met de era’s verbinden.

• lp77
Era’s vind ik te duur. Dan met 2x de five een betere setup en best bang for buck imo.

Bedankt voor de tips zover.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:04
lp77 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:19:
Op basis van wat ik hierboven schets, wat zou jullie advies zijn?
- 4 sonos one’s is prima (kan ik zelfs nog verdelen over woonkamer en keuken)
- koop één sonos 5 (een 2e kan altijd nog)
- ga op zoek naar iets anders, bijv versterker en setje stereo boxen.

Edit:Ik lees net dat je de ones alleen aan een tv kan koppelen via een soundbar. Dat wordt dus niks.
Ik zou op zoek gaan naar iets anders. Als je per se Sonos wil, dan kan dat een Amp zijn met twee speakers.
Waarom? Betere geluidskwaliteit, grotere levensduur, flexibeler wat betreft mogelijkheden tot uitbreiding of upgraden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:09
Gebruik maken van alles anders dan een HDMI-aansluiting op een Sonos speaker levert 75ms vertraging op. Geen lip sync dus.

[Voor 13% gewijzigd door Rallye op 01-04-2023 09:02]

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 12:26
crosseel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:07:

Opstelling

Situatie 1:
Sonos: Toont bij afspelen Multichannel PCM 5.1 of 7.1 afhankelijk van videosource..

Situatie 2:

Vraag:
Is er een instelling waarbij ik hogere kwaliteit lees Dolby digital Plus (EAC3) kan laten afspelen vanuit deze combinatie: LG - ATV - Plex player - Sonos setup

Ik weet dat ik atmos kan krijgen als ik vanuit ATV zelf zaken met Atmos afspeel..Dit geeft de beam ook aan maar via plex lukt het niet..
De ATV stuurt door o.b.v. PCM, je kan (na mijn idee) niet beide passtrough dd5.1 en atmos.
Wat ik nu doe is standaard passtrough of dd5.1 en beide films series met atmos handmatig switchen.

• GerCor

GerCor

Rallye schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:02:
Gebruik maken van alles anders dan een HDMI-aansluiting op een Sonos speaker levert 75ms vertraging op. Geen lip sync dus.
Sonos Ray heeft geen HDMI.

Me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiG-GuY
BiG-GuY schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:30:
Heb vandaag enkele Era 100's en Era 300's binnen gehad. Had thuis nog geen Sonos in gebruik.

En eerste indruk: valt best tegen. Vond zelf de Play:1/One modellen ook niet lekker klinken, en heb geen One ernaast om direct te vergelijken, maar op kantoor hebben we de One's voor achtergrond muziek en de Era 100 klinken wel wat helderder door de nieuwe tweeters waarschijnlijk. Voor mij is de Era 100 sowieso niet interessant dus, ook niet in stereo set. Het klonk wel beter maar mist echt diepte en dan kan je weer een Sub toevoegen, maar dan blijf je bezig. Heb eerder naar Sonos speakers gekeken en dan vooral de instappers maar vond die allemaal wat dof klinken, dus daarin is de Era 100 wel beter.

De Era 300 klinkt met Dolby Atmos muziek wel erg goed, maar zodra je iets met stereo of via AirPlay (dus ook stereo) afspeelt, valt het vies tegen. Dynamiek mist en bass gaat minder diep, waardoor het klinkt alsof je EQ enkel focust op middentonen... Terwijl dat met een Dolby Atmos mix wel erg goed klinkt zonder iets aan te passen aan de EQ.

Heb geen Sonos soundbar om het daarmee te testen, maar denk dat dat wel geslaagd gaat zijn als aanvulling op een Arc/Beam2 . Heb zelf de Sony HT-A9 met SW5 set en dat klinkt voor mijn oren een stuk fijner dan de Sonos Arc set met One's die ik in de winkel heb kunnen horen, maar heb ze nooit thuis getest. Wat bij de Sony heel sterk is, de 'Atmos' bubble die je hebt door de front en rear upfiring Atmos speakers. Ik verwacht dat de Era 300 ook dit effect zal hebben met de Arc.

Heb besloten om maar bij de HomePod (2023) te blijven verspreid door het huis voor muziek en wat extra stereo paren te maken. Die is qua Dolby Atmos minder goed, maar de hoeveelheid muziek die ik kan luisteren met Dolby Atmos is zeer beperkt waardoor de Stereo performance belangrijker is en dat is bij de HomePods zeker met een Stereo opstelling duidelijk beter.
Heb de Era 300 toch nog een kans gegeven. Aangezien het aantal HomePods uitbreiden geen succes was.

Zodra ik voorbij de 5-6 HomePods ging, ging heel HomeKit en het bijbehorende Thread netwerk op z'n gat. Apparaten, lampen en sensoren die niet reageren, waardoor je hele 'Smart Home' niet zo slim meer is. Dit is helaas exact wat er ook gebeurde toen ik een groter aantal HomePod Mini's had en na wat onderzoek ook ontdekt waarom het gebeurd.

Het heeft mede te maken met de Wifi 4 in de HomePods die gewoon niet genoeg performance kan leveren. Het probleem zit grotendeels in de implementatie van Apple voor de Thread Border Router, die heel talkative is en bij een hogere latency (10+ ms) ook vaak opnieuw data gaat versturen. Met wifi 4 is de kans op een latency hoger dan 10ms redelijk groot, zeker in een gebied met veel netwerken, voor puur muziek geen probleem, maar voor het Thread netwerk killing.

Wanneer je voorbij die 5-6 grens van HomePods gaat, kan het Thread netwerk voor 1000+ requests per minuut zorgen in multicast verkeer en daardoor dus het Thread netwerk overbelasten, waardoor je sensoren traag reageren. Muziek speelde wel altijd gewoon door zonder haperingen.

Zodra enkel een Apple TV (2022 met ethernet) aangesloten is als HomeKit Hub/Thread Border Router 0 problemen... Dus moest echt speakers hebben die geen HomePods waren.

Heb nog even de Harman Kardon Citation 300 geprobeerd, maar die zijn qua geluid een stuk minder dan de HomePods en zijn praktisch niet aan te passen en de Google Home app is best nutteloos, zeker op iOS.

Dus nu toch maar weer de Era 300 gedaan en heb er in meerdere ruimtes een enkele geplaatst die mooi in het midden van een muur kan staan per kamer. Het geluid is dan al een stuk beter dan wanneer hij niet optimaal ergens staat. Daarbij had ik eerst nog geen TruePlay toegepast, maar dat is wel heel essentieel op de Era 300's, het geluid wordt veel opener en vult de ruimte veel beter, ook met stereo muziek. De speaker blinkt wel erg uit met Dolby Atmos muziek, maar het verschilt wel heel erg per nummer hoe goed de mix is. Heb niet de Quick TruePlay geprobeerd maar gelijk de volle versie, aangezien ik toch een iPhone gebruik.

Moet zeggen nu ik het geoptimaliseerd heb en beter gepositioneerd heb, klinkt het een heel stuk beter. Ja de diepte los je hier niet mee op, dus de bass gaat nog steeds niet heel diep en daarmee wint de HomePod nog steeds qua diepe bass. Maar het heeft niet veel zin om meerdere Stereo sets van de HomePod in huis te willen hebben als je ook daadwerkelijk het Thread netwerk gebruikt.

Nu maar wennen aan het gebruik maken van de Sonos app, die wel een stuk beter is dan Google Home. Heb de Five's overigens ook beluisterd in de winkel en standalone vond ik ze niet breed genoeg qua geluidsveld, daarin doet de Era 300 het een stuk beter. De Five's gaan wel dieper, maar de openheid mist dan juist weer.

De Era 300 heeft overigens Wifi 6 2x2, dus maakt connectie op 1,2Gbps. Dat is wel even iets anders dan de 72Mbps van Wifi 4... Ook is de latency op Wifi 6 meestal 0-2ms.

Gallery V&A

• BiG-GuY
crosseel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:07:

Opstelling

Situatie 1:

Situatie 2:

Vraag:

DD+ (EAC3) met Atmos werkt enkel in de Infuse app, de PLEX eigen app speelt het af als 5.1/7.1 en de Apple TV converteert het naar LPCM5.1/7.1 .

De Apple TV converteert overigens alles naar LPCM2.0/5.1/7.1 en gebruikt Dolby MAT voor Atmos, lijkt me dat de Sonos ARC dat ook ondersteund. Dit is de hoogste kwaliteit die de AppleTV kan leveren qua audio.

De DD5.1 stand converteert nog steeds alles intern naar LPCM en daarna wordt het geconverteerd en uitgestuurd als DD5.1, weet niet of de processing van de Sonos ARC anders is met LPCM5.1 of DD5.1 ? Heb zelf geen ARC.

Bepaalde metadata raakt helaas verloren in de audio processing van de Apple TV.

Maar is voor mij een van de redenen dat ik maar gewoon de ingebouwde apps van mijn Sony Google TV gebruik, zodat alle audio Passthrough goed doorgezet wordt zonder conversies. Ook is de beeldkwaliteit beter, zeker in de fijne details, tegenover de Apple TV.

De Android TV PLEX app werkt wel prima met alle verschillende formaten. TrueHD wordt omgezet in EAC3, maar je verliest dan wel Atmos helaas, maar meeste wat ik erop heb is toch EAC3.

[Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 01-04-2023 17:15]

Gallery V&A

• GerCor

GerCor

@BiG-GuY Waarom geen Sub toevoegen?

Me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rallye
GerCor schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:22:
[...]

Sonos Ray heeft geen HDMI.
Klopt. HDMI of optisch inderdaad. Ik wilde “analoge aansluiting zeggen” maar tegenwoordig is er ook bluetooth en de USB-C adapter……

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiG-GuY
Heb nu 6 ruimtes met een Era 300, ga niet in elke ruimte een Sub toevoegen, heb ook geen logische plek in de meeste ruimtes voor een Sub.

Misschien op een later moment degene in mijn kantoor aanvullen, maar vind het voor nu wel genoeg geweest qua investering in nieuwe speakers 😅.

Gallery V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19
rsint schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:38:
[...]

En ook even flink blazen in de mic's om ze schoon te maken.
Als ze heel stoffig zijn wil dat zeker verkeerde resultaten geven.
Zojuist even opnieuw de trueplay uitgevoerd rondom de bank. Ik denk dat het geluid iets beter is, komende dagen even goed monitoren :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:01
BiG-GuY schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:04:
[...]

DD+ (EAC3) met Atmos werkt enkel in de Infuse app, de PLEX eigen app speelt het af als 5.1/7.1 en de Apple TV converteert het naar LPCM5.1/7.1 .

De Apple TV converteert overigens alles naar LPCM2.0/5.1/7.1 en gebruikt Dolby MAT voor Atmos, lijkt me dat de Sonos ARC dat ook ondersteund. Dit is de hoogste kwaliteit die de AppleTV kan leveren qua audio.

De DD5.1 stand converteert nog steeds alles intern naar LPCM en daarna wordt het geconverteerd en uitgestuurd als DD5.1, weet niet of de processing van de Sonos ARC anders is met LPCM5.1 of DD5.1 ? Heb zelf geen ARC.

Bepaalde metadata raakt helaas verloren in de audio processing van de Apple TV.

Maar is voor mij een van de redenen dat ik maar gewoon de ingebouwde apps van mijn Sony Google TV gebruik, zodat alle audio Passthrough goed doorgezet wordt zonder conversies. Ook is de beeldkwaliteit beter, zeker in de fijne details, tegenover de Apple TV.

De Android TV PLEX app werkt wel prima met alle verschillende formaten. TrueHD wordt omgezet in EAC3, maar je verliest dan wel Atmos helaas, maar meeste wat ik erop heb is toch EAC3.
Even plex app op LG geprobeerd, inderdaad DD+ sound maar mijn tv trekt het niet door de te grote kwaliteit. Geluid loopt niet synchroon met beeld..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BiG-GuY
crosseel schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:50:
[...]

Even plex app op LG geprobeerd, inderdaad DD+ sound maar mijn tv trekt het niet door de te grote kwaliteit. Geluid loopt niet synchroon met beeld..
Probeer het eens met ondertiteling uit. De PLEX voor WebOS cliënt kan minder goed omgaan met subtitles dan de Android TV versie.

Gallery V&A

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier sinds kort Era100 in stereo paar. Bevalt goed. Behalve de sonos voice.
Nu wil ik alexa installeren, maar dat lukt me niet.

De sonos app zegt dat ik de sonos skill in de alexa app moet activeren, maar de alexa app zegt dat de "sonos skill" niet beschikbaar is. Ik heb verder geen alexa hardware, maar dat is toch niet nodig?

iemand een tip hoe dit werkend te krijgen.

• Rallye
Staan de landinstellingen in je profiel op de Sonos site goed?

• benjans68
Ik heb nu een week de era 300 speakers in surround opstelling,het viel me op waarom er geen geluid kwam uit de voorkant van de speakers maar alleen aan de zijkant en bovenkant.
Dus heb ik met sonos gebeld of het geen defect was.
Nu vertelde ze mij dat als het in surround of stereo is dat dan de voor speaker zich zelf uitschakelt
Maar als je de speakers als stand olone gebruikt dan hoor je dit wel.
En dat heeft te maken met het ruimtelijk geluid,dan laat je toch al je speakers mee doen.
Er zijn toch meer merken speakers zoals sony die dolby atmos en audio spatial waar de speaker volledig het geluid hoort
Of heb ik wat gemist bij de introductie want heb dit nergens kunnen lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:54
benjans68 schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:40:
Ik heb nu een week de era 300 speakers in surround opstelling,het viel me op waarom er geen geluid kwam uit de voorkant van de speakers maar alleen aan de zijkant en bovenkant.
Nu vertelde ze mij dat als het in surround of stereo is dat dan de voor speaker zich zelf uitschakelt
En dat heeft te maken met het ruimtelijk geluid,dan laat je toch al je speakers mee doen.
Er zijn toch meer merken speakers zoals sony die dolby atmos en audio spatial waar de speaker volledig het geluid hoort
Ik ga er een beetje vanuit dat Sonos op dat gebied wel weet wat het beste geluid creëert. Wat ik storender vind in dezelfde setup zijn de plopjes die je soms hoort. Heb jij dit niet?
Vermoedelijk zoals https://en.community.sono...-static-pop-sound-6881431
Of
https://www.reddit.com/r/...o_set_era_300_only_using/

• Frank
  • Niet online
De marketing was een tikje misleidend in dit opzicht: https://www.reddit.com/r/...lied_to_us_lol_they_said/

Ze hebben het over zes drivers, maar vergeten erbij te melden dat er in surround mode maar 5 gebruikt worden.

Ik ben zelf meer een fan van actievere surrounds dus ik verwacht niet dat de Era 300 hier een blijvertje gaan worden, maar ik wil ze toch even uitproberen voordat ik die conclusie trek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
dat topic heb ik geopend op Reddit ;)

Ik heb de hele dag door deze static pop geluiden in een stereo set Era 300, gebruik deze dus alleen voor muziek.
Ik hoor het zo'n 3 a 4x per uur.

Blijkbaar horen meer mensen het met de Era300. Hopelijk met een software update te verhelpen.

Buiten dit ben ik zeer tevreden met de stereo set Era 300. Tracks met spatial audio doet me denken alsof ik vooraan het podium van een live concert sta.
Mijn 2 Era's staan zo'n 3 meter van elkaar vandaan.

[Voor 20% gewijzigd door _Bailey_ op 04-04-2023 10:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44
Check even de laatste video van Peter Pee op youtube, daar legt hij uit waarom de center speaker van de era 300 niet mee doet in een surround opstelling. Daarna snapte ik het in ieder geval waarom ze dat doen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
_Bailey_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:26:
[...]

Ik heb de hele dag door deze static pop geluiden in een stereo set Era 300, gebruik deze dus alleen voor muziek.
Hoor het hier ook, op de Era 100's.
Gebruikte ze eerst vooral met platenspeler, dus dan valt het niet zo op 8)7
Maar hoor het idd bij muziek en chromecast (bluetooth) ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:00:
[...]

Hoor het hier ook, op de Era 100's.
Gebruikte ze eerst vooral met platenspeler, dus dan valt het niet zo op 8)7
Maar hoor het idd bij muziek en chromecast (bluetooth) ook.
dan moet het toch wel met software updates te verhelpen zijn? anders krijgt Sonos een flinke recall wat betreft de Era's denk ik.

nog een aanrader voor mensen met een stereo set Era 300; check het album van Hans Zimmer (Live) in Dolby Atmos en dan met name Gladiator Suite: Part 1 t/m 4 , de tandjes....dat is echt wel volop genieten zeg! _/-\o_ _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 04-04-2023 16:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13
zeve schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Precies dit dus. Reproduceren lukt idd niet.
Ik heb zelf geen kastje, heb een cam module en zit bij delta. Dus het is echt iets van Philips tv.
Helaas we zullen het ermee moeten doen. Doe de beam niet weg de toevoeging is te goed.
Ondertussen toch een update. Ik heb het idee dat ik het reproduceerbaar heb gekregen.
als ik naar mijn mediaboxNXT kijk en ik zet de tv uit voordat ik de box uitschakel, dan gaan de lampjes op de ARC groen branden. Als ik daarna (en dat kan uren later zijn) de tv weer aanzet dan krijgt deze geen verbinding met de ARC omdat de HDMI poort dan nog in gebruik zou zijn (melding op de TV)

Wat dus tot nu toe een oplossing bij mij is om naar het tv home menu te gaan (huisje op de Philips afstandsbediening) en dan pas de mediabox uit te schakelen
Met andere externe bronnen zoals CAM module of chromecast zou je dan eerst naar het home menu op de tc zelf moeten gaan en dan pas de tv uitschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiG-GuY
_Bailey_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:26:
[...]

Blijkbaar horen meer mensen het met de Era300. Hopelijk met een software update te verhelpen.
Hmm, ik merk het hier wel op 1 van de 6 Era 300's die ik in huis heb. Heb momenteel geen stereo sets maar meerdere spelen wel tegelijk hetzelfde af. Maar merk het dus maar op 1 van de 6 speakers dat die dat poppende geluid maakt.

Overigens blijft de audio wel gewoon in sync over de verschillende speakers die op verschillende verdiepingen draaien over meerdere (Wifi 6) AP's. Dus het in sync houden gaat wel prima verder.

Hoop niet dat het een hardware fout is :+ . Het zijn wel de eerste met Wifi 6 en ook zonder SonosNet, wat ik juist een voordeel vindt. Geen gezeik meer met STP op je netwerk.

Gallery V&A

• benjans68
Ook ik had inderdaad heel af en toe de propjes maar alleen bij dolby atmos muziek en spatial.
En bedankt voor de tip even de video van pee wee te kijken over de voor speaker.
Maar blijft het toch apart vinden.
En iedereen bedankt voor de tips en antwoorden.
En moet pee wee nageven wij zijn geen testers maar gebruikers hoop dat sonos dit goed in zijn oren knoopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Chat met Sonos gehad over dat poppen in de era 100

"voor era 300 zijn er bekende problemen era 100 niet. Dat wil niet zeggen dat die er niet zijn, dus we sluiten het zeker nog niet uit."

Werd gevraagd of ik ze los van elkaar wil testen. Ik gebruik de line in op een van de twee. Hoe zit dat met andere gebruikers die dit poppen hebben, gebruiken jullie ook line in?

Contact kan via: https://support.sonos.com/s/dutch-chat?language=nl_NL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benjans68
De oproep aar sonos helpt niet dus ze laten de gebruikers testen.
Volgens mij hebben ze in de usa een grot test ruimte.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BiG-GuY
Ik merkte het vandaag tijdens afspelen van TuneIn via Sonos Radio. Dus denk dat de bron niet uitmaakt.

Gallery V&A

• matthijst
  • Nu online
Had het zelf met Apple Music, dus lijkt me ook niet. Misschien dat de line in op zich voor storing zorgt oid. Geen idee, ik ga morgen ff testen.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 15:15
Ik ben zeer tevreden van mijn huidige setup (Sonos Beam Gen 2, One SL surrounds, Sub Gen 3), maar ik zoek nog verbetering in het afspelen van muziek. Daar gaat het toch nog wat 'verloren' in de ruimte. Ik vermoed dat de akoestiek van de woonkamer niet evident is. Onze woning is een moderne nieuwbouw, glad betonnen plafond, grote ramen, steenparket.. Woonkamer is één open geheel met de keuken, ongeveer 9 meter op 6,5 meter.

Een eenvoudige voorstelling:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I.............................. B.....S...I
I............................................I
I...............................x.......... I
I............................................I
I..........................O.........O....I
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

B= Beam Gen 2 (onder Tv)
S = Sub gen 3
O = One SL als surround
X = Midden zitpositie

Trueplay tuning uitgevoerd, en voor films (Dolby Atmos) etc. werkt alles prachtig. Maar voor muziek mis ik dus nog wat power (behalve de bas, die vult wel prima). Vooral wanneer ik aan de overzijde van de ruimte, buiten de speaker setup aan het koken ben bijvoorbeeld. Behalve twee grote vloerstaanders zetten of een akoestisch plafond steken, wat zou binnen het Sonos-ecosysteem de meeste winst opleveren op dit vlak? Beam upgraden naar een Arc? One SL's naar era 300? Natuurlijk binnen een acceptabele prijs/profijt ratio als dit al mogelijk zou zijn. :>

Gamertag: I Darks I

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:11
sweetdude schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:42:
[...]

Ondertussen toch een update. Ik heb het idee dat ik het reproduceerbaar heb gekregen.
als ik naar mijn mediaboxNXT kijk en ik zet de tv uit voordat ik de box uitschakel, dan gaan de lampjes op de ARC groen branden. Als ik daarna (en dat kan uren later zijn) de tv weer aanzet dan krijgt deze geen verbinding met de ARC omdat de HDMI poort dan nog in gebruik zou zijn (melding op de TV)

Wat dus tot nu toe een oplossing bij mij is om naar het tv home menu te gaan (huisje op de Philips afstandsbediening) en dan pas de mediabox uit te schakelen
Met andere externe bronnen zoals CAM module of chromecast zou je dan eerst naar het home menu op de tc zelf moeten gaan en dan pas de tv uitschakelen.
Bedankt voor de update en uitzoeken. Ik ga het in de gaten houden. Sinds die tijd op een keer na (van de week) gelukkig niet meer voortgekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rallye
@Darks Waarom geen losse speaker in de keuken? One SL, Five of Era 100 - One als je Google Assistant wilt?

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Tijgers,

Op de slaapkamer heb ik een 46" OLED LG met Plex draaien. Ik wil daar mijn Sonos collectie uitbreiden en ik twijfel tussen een Ray of een Beam. De TV hangt aan de muur en de kabels zitten in de muur weggewerkt dus de TV zweeft echt in de slaapkamer. Ik wil de soundbar dus echt onder de TV hangen. Wat hebben jullie of wat adviseren jullie?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Testje gedaan, omdat Sonos specifiek vroeg om de line-in van de Era100.
- L+R aangesloten, line-in op L: kraakt
- links aangesloten, line in op L: kraakt
- links aangesloten, line in eruit: kraakt
- factory reset L, line in eruit: geen kraak
- rechts aangesloten: geen line in, geen kraak

George Michael - Different Corner, kraakte elke keer binnen 50 seconden.

Vrijwel zelfde moment, dacht eerst dat het bij deze in het nummer zat, maar op R en op telefoon geen kraak/tik:
YouTube: Sonos Era 100 - crackle

@BiG-GuY jij toevallig de kraak op een Era 300 met line in?

[Voor 31% gewijzigd door matthijst op 05-04-2023 09:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rallye
@Stimulate14 Ik zou voor de Beam gaan. De optische aansluiting van de Ray is echt verouderd. Geeft ook oeverloos gezeur met het koppelen van afstandsbedieningen (die steeds meer bluetooth zijn, terwijl de Ray ir verwacht), terwijl HDMI-CEC op de Beam goed werkt (ja, ik weet dat er hier CEC-haters zijn). Voor 46” is een Ray ook wat klein, wat het stereobeeld niet ten goede komt.

• BiG-GuY
matthijst schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:04:
Testje gedaan, omdat Sonos specifiek vroeg om de line-in van de Era100.
- L+R aangesloten, line-in op L: kraakt
- links aangesloten, line in op L: kraakt
- links aangesloten, line in eruit: kraakt
- factory reset L, line in eruit: geen kraak
- rechts aangesloten: geen line in, geen kraak

George Michael - Different Corner, kraakte elke keer binnen 50 seconden.

Vrijwel zelfde moment, dacht eerst dat het bij deze in het nummer zat, maar op R en op telefoon geen kraak/tik:

@BiG-GuY jij toevallig de kraak op een Era 300 met line in?
Heb niks met Line-in aangesloten (heb de adapter ook niet). Gebruik enkel streaming, heb het niet gehoord met Apple Music, maar luister overdag vooral TuneIn via Sonos Radio, zal nog proberen of ik het met Juke ook hoor, merk nu dat de geluidskwaliteit een stuk beter is met Juke HD dan met TuneIn (via Sonos Radio). Juke HD is blijkbaar 320Kbps, terwijl TuneIn 128Kbps is...

[Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 05-04-2023 10:24]

Gallery V&A

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 11:34
Waar vind ik de Peter Pee Settings voor de Arc + Sub Gen. 3 + 2 One SL's? Zie veel video's maar niet over precies deze set. Wil eens proberen (ook al weet ik dat elke ruimte anders is).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexhooven
Jumpman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:38:
Waar vind ik de Peter Pee Settings voor de Arc + Sub Gen. 3 + 2 One SL's? Zie veel video's maar niet over precies deze set. Wil eens proberen (ook al weet ik dat elke ruimte anders is).
De settings verschillen per update die sonos uitbracht afgelopen jaar. Elke maand was er wel een nieuwe versie die weer anders was. Dus er is geen holy grail.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiG-GuY
Er is sowieso geen holy grail, speakers klinken niet exact hetzelfde en geen enkele ruimte klinkt exact hetzelfde. Zeker als je met Atmos werkt, waar je meer afhankelijk bent van reflecties, zijn de instellingen weer anders per ruimte.

Gallery V&A

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GerCor

GerCor

App update. 15.2.1

Me.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BiG-GuY
Een van de toevoegingen die ik zie is dat je bij de status per apparaat nu kan zien wat de Wifi signaalsterkte is inclusief wifi frequentie/kanaal/SNR. Best handige info.

Gallery V&A

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 07:53
Ik leef inmiddels een paar dagen met de een set era 300's als rear surrounds.
De eerste indruk van de speaker los met wat atmos muziek was zeer indrukwekkend, een stereo paar vond ik dan weer iets minder indrukwekkend maar, ik heb het maar kort beluisterd in een minder dan ideale opstelling.
De reden dat ik ze kocht was om ze als rears in te zetten.
De hele setup bestaat uit een arc met twee subs waarin ze twee symfonisk lampen vervangen.
De speakers staan ongeveer 1,5 a 2 m schuin achter mij waarbij er aan 1 kant geen muur zit (maar wel de zijkant van een grote kast.
Ik was nooit heel erg onder de indruk van de atmos mogelijkheden van de arc, ik zit er misschien net te ver vanaf. De arc kantelen en de vele updates heeft het effect zeker verbeterd maar het bleef toch altijd een beetje een gimmick, zo van "he ik hoor een effect". Na een eerste setup zonder true play klonk het geheel al veelbelovend maar na een eerst true play was ik een beetje teleurgesteld. De hoogte effecten klonken meer achter mij dan boven mij.
De volgende dag nog maar eens een trueplay gedaan waarbij ik alleen maar zittend op MLS heen en weer wapperde met de Ipad (als mijn vrouw me dat ziet doen moet ze altijd gieren van het lachen).
Daarna heb ik de nieuwe avatar film maar eens aangezet.

MIND BLOWN!

Oprecht niet gedacht dat het kon, maar de vermeende atmos bubble waar ik anderen wel eens over hoorde bestaat echt! De hoogte effecten gaan van voor naar achter en van links naar rechts door de kamer.
Waanzinnig hoe vol en sluitende het geluidsbeeld is. Zelfs aan de kant zonder zijmuur hoor ik geluid komen alsof er een speaker zit.
Ik weet niet hoe ze het doen maar ik het werkt.
YMMV en elke kamer en set oren is anders maar ik kan niet anders dan een dikke aanrader geven voor deze setup.

• _Bailey_
  • Niet online
rsint schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:18:
ik heb het maar kort beluisterd in een minder dan ideale opstelling.
ja, dat is wel echt heel belangrijk met de Era 300, zowel los voor muziek als ook in een homecinema opstelling.
Je moet wel echt goede ruimte hebben om de Era 300 neer te zetten, dwz compleet vrije ruimte rondom de speakers.

• rsint
_Bailey_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:56:
[...]

ja, dat is wel echt heel belangrijk met de Era 300, zowel los voor muziek als ook in een homecinema opstelling.
Je moet wel echt goede ruimte hebben om de Era 300 neer te zetten, dwz compleet vrije ruimte rondom de speakers.
Niet helemaal want in mijn surround opstelling staan ze beide tussen allerlei objecten in, maar trueplay finds a way.

• _Bailey_
  • Niet online
rsint schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:58:
[...]

Niet helemaal want in mijn surround opstelling staan ze beide tussen allerlei objecten in, maar trueplay finds a way.
ja, oke dat lost Trueplay enigzins voor je op. Maar echt ideaal is het niet.
Ik gebruik 2x Era 300 voor alleen muziek.
Als ik ook maar een klein beetje de speakers draai is het geluidsbeeld echt anders, zeker met tracks in Dolby Atmos.

• rsint
_Bailey_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:01:
[...]

ja, oke dat lost Trueplay enigzins voor je op. Maar echt ideaal is het niet.
Ik gebruik 2x Era 300 voor alleen muziek.
Als ik ook maar een klein beetje de speakers draai is het geluidsbeeld echt anders, zeker met tracks in Dolby Atmos.
Oh ja, dat heb ik met mijn stereo five's ook al.

• alexhooven
rsint schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:18:

De volgende dag nog maar eens een trueplay gedaan waarbij ik alleen maar zittend op MLS heen en weer wapperde met de Ipad (als mijn vrouw me dat ziet doen moet ze altijd gieren van het lachen).
MLS main listening spot? (Zonder te googlen)

Ik wil dit dan ook wel eens gaan proberen. Maar waarom is het advies dan om de hele ruimte door te lopen vanuit sonos?

Ps. Je hebt nu wel echt die meest zieke sonos opstelling die er is. Arc, 2 subs en de nieuwe era300. Man! Wat moet dat heerlijk klinken!

Mijn living is net de klein om dit te rechtvaardigen. Anders had ik het 100% overwogen!

[Voor 18% gewijzigd door alexhooven op 06-04-2023 12:41]

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 08:35
hoe moet ik dat zien al zittend trueplay te doen
blijf ik dan op een plek zitten of op meerdere plekken zitten?

• ben1303
en is de nieuwe avatar film in uhd of is het een dvd kwaliteit

• rsint
alexhooven schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:37:
[...]

MLS main listening spot? (Zonder te googlen)

Ik wil dit dan ook wel eens gaan proberen. Maar waarom is het advies dan om de hele ruimte door te lopen vanuit sonos?

Ps. Je hebt nu wel echt die meest zieke sonos opstelling die er is. Arc, 2 subs en de nieuwe era300. Man! Wat moet dat heerlijk klinken!

Mijn living is net de klein om dit te rechtvaardigen. Anders had ik het 100% overwogen!
Ja klopt, main listening spot.
Ja, deze opstelling is echt ontzettend fijn, het is echt alsof je in een bubbel van geluid zit.
ben1303 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:00:
hoe moet ik dat zien al zittend trueplay te doen
blijf ik dan op een plek zitten of op meerdere plekken zitten?
Ik ga gewoon op mijn optimale plek zitten en vandaar wapper ik de Ipad alle kanten op.
Mijn ervaring is dat je hiermee op die plek het beste en meest evenwichtige geluid krijgt.
Vooral de subs zakken echt in kwa output als ik rondloop.

• ben1303
Ik ga gewoon op mijn optimale plek zitten en vandaar wapper ik de Ipad alle kanten op.
Mijn ervaring is dat je hiermee op die plek het beste en meest evenwichtige geluid krijgt.
Vooral de subs zakken echt in kwa output als ik rondloop.

ik gaat na mijn werk gelijk proberen,ben erg benieuwd naar het resultaat.
vast bedankt
Pagina: 1 ... 155 ... 158 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee