Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 154 ... 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:32
..Christiaan.. schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Volgens mij kan dit niet. Als je de tv inschakelt dan kan je de Beam + One's inschakelen (ze staan eigenlijk altijd al aan maar goed) maar of het prettig klinkt met stereo ipv surroud is maar de vraag....
Het is niet mogelijk om de one's daarnaast als stereo te schakelen zonder beam. Hier loop ik ook tegenaan.

[...]

Nee, dit is denk ik de goedkoopste manier. Ik heb ook een platenspeler maar bewust niet op Sonos aangesloten omdat ik het niet mooi vond klinken. Voor de platenspeler heb ik een versterker en 2x Dali Spekter speakers aangeschaft.
Duidelijk en jammer, had gehoopt op iets meer flexibiliteit. Dank voor je reactie
Wally2002 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Beam zal in principe herkennen dat er geluid is van de TV (als er geen andere bron aan het afspelen is).
ik weet niet of je dit bedoeld maar Beam en surrounds kun je eventueel achter een schakelaar zetten zodat de spanning eraf is, en aanzetten als je de tv aanzet. Er zijn hier een aantal tweakers die bedenkingen hebben ivm levensduur van de elektronica.

Surrounds worden altijd direct aangestuurd door de Beam en zijn dus gekoppeld.
Als je ze als los stereopaar wil inzetten, zul je in de app ze steeds uit de surround setup moeten halen en een nieuw stereopaar moeten maken, en v.v. Is vrij omslachtig en je bent je Trueplay kwijt.

Muziek afspelen op een surround setup is mogelijk. Je kunt de surrounds dan instellen dat ze volledig meedoen, ipv subtiel. Je zou evt ook de beam en/of sub kunnen dempen.
Persoonlijk is dat voor wat achtergrondmuziek voor mij voldoende, maar volgens mij zitten er dan wat concessies in qua geluidskwaliteit omdat het stereo signaal eerst omgezet wordt naar surround.
Als je wat serieuzer wilt luisteren naar muziek in stereo, kun je misschien beter naar de fives kijken.
Het zal idd een keus worden tussen gebruiksgemak en opstelling. Als ik de Era100 als surroundspeakers wil gebruiken, moet mijn platenspeler dus ook aan die kant van de woonkamer komen te staan. En dat is minder logisch. Alternatie is bijv. de Era100's als frontspeaker (L/R) gebruiken en mijn huidige soundbar behouden. Of toch mooiere boekenplankspeakers kopen en die op mijn versterker aansluiten.
Ook geen straf, maar hoopte dat alles van 1 merk voordelen zou bieden. Niet dus. Fives zijn mij wat te groot eerlijk gezegd.

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 21:07
@mikekiwi

Een soundbar is al links en rechts geluid. Dus oude soundbar behouden en de Era links en rechts voor? Dan heb je 2 keer linksvoor en 2 keer rechtsvoor.

Sonos werkt met Kamers. Elke luidspreker is een Kamer. Dus als jij de Beam en 2 x One aanschaft heb je 3 Kamers.

Nu wil jij van de One een stereo-opstelling maken. De 2 Kamers One voeg je dan samen tot 1 Kamer.

Wil jij van de Beam en de beide One een surroundopstelling maken dan moet je eerst de stereo-opstelling opheffen, je hebt dan weer opnieuw 3 Kamers, en koppelt daarna de beide One's aan de Beam. Dan hou je maar 1 Kamer over.

3 Kamers:
1 x Beam, 1 x One en 1 x One.

2 Kamers:
1 x Beam, 2 x One (stereo-opstelling)

1 Kamer:
1 x Beam + 2 x One (surroundopstelling)

Bij surround schakelt de TV de Beam in wat betreft het geluid van de TV en de Beam schakelt de beide One's in.

Bij muziek luisteren is er geen sprake van surroundgeluid. Uit de Beam komt dan stereogeluid en uit de beide One's ook. Je hebt dan 2 x stereo.

Wil jij, zoals je aangeeft, de Beam aansluiten op de TV en de beide One's als stereo-opstelling dan stuurt de TV alleen de Beam aan. De One's doen niet mee. Je kunt de One's wel mee laten doen maar dan moet je van de Kamer Beam en de Kamer 2 x One een groep maken. Alleen zal bij de One's dan een vertraging optreden, en dat wil je niet.

Verder. Ik weet niet of je al een platenspeler hebt maar Victrola levert platenspelers die ontworpen zijn voor het Sonossysteem. Die kun je, draadloos, aansluiten op het Sonossysteem en dus eigenlijk overal plaatsen waar je wilt.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• mikekiwi
GerCor schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:28:
@mikekiwi

Een soundbar is al links en rechts geluid. Dus oude soundbar behouden en de Era links en rechts voor? Dan heb je 2 keer linksvoor en 2 keer rechtsvoor.

Sonos werkt met Kamers. Elke luidspreker is een Kamer. Dus als jij de Beam en 2 x One aanschaft heb je 3 Kamers.

Nu wil jij van de One een stereo-opstelling maken. De 2 Kamers One voeg je dan samen tot 1 Kamer.

Wil jij van de Beam en de beide One een surroundopstelling maken dan moet je eerst de stereo-opstelling opheffen, je hebt dan weer opnieuw 3 Kamers, en koppelt daarna de beide One's aan de Beam. Dan hou je maar 1 Kamer over.

3 Kamers:
1 x Beam, 1 x One en 1 x One.

2 Kamers:
1 x Beam, 2 x One (stereo-opstelling)

1 Kamer:
1 x Beam + 2 x One (surroundopstelling)

Bij surround schakelt de TV de Beam in wat betreft het geluid van de TV en de Beam schakelt de beide One's in.

Bij muziek luisteren is er geen sprake van surroundgeluid. Uit de Beam komt dan stereogeluid en uit de beide One's ook. Je hebt dan 2 x stereo.

Wil jij, zoals je aangeeft, de Beam aansluiten op de TV en de beide One's als stereo-opstelling dan stuurt de TV alleen de Beam aan. De One's doen niet mee. Je kunt de One's wel mee laten doen maar dan moet je van de Kamer Beam en de Kamer 2 x One een groep maken. Alleen zal bij de One's dan een vertraging optreden, en dat wil je niet.

Verder. Ik weet niet of je al een platenspeler hebt maar Victrola levert platenspelers die ontworpen zijn voor het Sonossysteem. Die kun je, draadloos, aansluiten op het Sonossysteem en dus eigenlijk overal plaatsen waar je wilt.
Dank voor je uitgebreide reactie met scenario's (y)

Dus ik zou met jouw twee-kameroplossing wel min of meer kunnen genereren wat ik wil: Beam voor tv-geluid en One/Era voor stereo. Beide combineren is dan niet mogelijk, zonder gedoe, dat laten we dan zitten.

Denk dat dat dan best een aardige oplossing is. Vind ik het toch niets, kan ik de one/era altijd als surround gaan inzetten.

Wel nog 1 vraagje: als de tv aangaat, gaat de beam mee, dudelijk. Als ik spotify-muziek wil afspelen, kan ik dan in de spotify-app of sonos-app (wat het makkelijkst is, of Google assistant) eenvoudig zeggen dat de muziek op de "stereo-kamer" met de one/era moet afspelen?

De Victrola platenspeler kwam ik vandaag toevallig tegen in een Youtube-filmpje over Sonos; is redelijk aan de prijzige kant, zeker omdat ik al een platenspeler heb. Plaatjes draaien is echt iets wat ik af en toe doe voor de leuk en nostalgie, 98% van de muziek komt van Spotify of Internetradio

• GerCor
mikekiwi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Wel nog 1 vraagje: als de tv aangaat, gaat de beam mee, dudelijk. Als ik spotify-muziek wil afspelen, kan ik dan in de spotify-app of sonos-app (wat het makkelijkst is, of Google assistant) eenvoudig zeggen dat de muziek op de "stereo-kamer" met de one/era moet afspelen?
Jep, de Sonos app vraagt dan aan je in welke Kamer(s) je wilt afspelen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• mikekiwi
GerCor schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Jep, de Sonos app vraagt dan aan je in welke Kamer(s) je wilt afspelen.
top!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
@mikekiwi wat gercor zegt, of anders even op de vier balkjes klikken in de Sonos app. (Midden onder)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Freeze op 13-03-2023 14:49 ]

XBL gamertag StayingPow3r

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:20
Steven030 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Helaas hebben ze ervoor gezorgd dat die 50 euro korting niet samen gaat met de 15% van ING. Het is dus 15% korting over 998
Klopt mijn fout.

Korting op korting wordt niet geaccepteerd. Ik heb ook 2xEra300 besteld en betaal daar na aftrek van 15% ING korting 848 (ipv 806) voor. Heb het zojuist voor de zekerheid nog aan Sonos Sales Support gevraagd en die bevestigen dat.

Vraagje nog naar aanleding van bg eerdere berichten:

Als je Beam Gen2/ARC hebt en je gaat de twee Era's 300 (of Era100) als surround gebruiken dan zijn die gekoppeld. Nu hebben beide Era's ook directe BT aansturing. Zou je dan vanaf bv je Iphone wel direct audio kunnen streamen naar één (of beide) Era 300's zonder gebruik te maken van de soundbar?

Mooiste zou zijn audio via Era 300 stereo set gekoppeld en video streaming via de soundbar+era300's. Of is dat simpelweg nog (?) niet mogelijk aka te innovatief gedacht?

[ Voor 34% gewijzigd door Brains Bush op 13-03-2023 17:22 ]

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:37
..Christiaan.. schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Volgens mij kan dit niet. Als je de tv inschakelt dan kan je de Beam + One's inschakelen (ze staan eigenlijk altijd al aan maar goed) maar of het prettig klinkt met stereo ipv surroud is maar de vraag....
Het is niet mogelijk om de one's daarnaast als stereo te schakelen zonder beam. Hier loop ik ook tegenaan.

[...]

Nee, dit is denk ik de goedkoopste manier. Ik heb ook een platenspeler maar bewust niet op Sonos aangesloten omdat ik het niet mooi vond klinken. Voor de platenspeler heb ik een versterker en 2x Dali Spekter speakers aangeschaft.
Mag ik vragen wat je niet mooi vond klinken aan Sonos in combinatie met een platenspeler? Ik ben zelf namelijk nog opzoek naar een platenspeler en speakers

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:01

..Christiaan..

..zwll..

In mijn set klonk het niet. Ik heb 2x een one als surround en als ik een platenspeler er op aansluit dan hoor ik het als 4x stereo. Met alleen de arc aan klonk niet vol genoeg. Ik heb zowel de Dali als Sonos tegelijk in huis gehad en kon dus prima vergelijken. Maar 't blijft smaak hè.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12-2025

Canis Lupus

Vosbot

..Christiaan.. schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:42:
In mijn set klonk het niet. Ik heb 2x een one als surround en als ik een platenspeler er op aansluit dan hoor ik het als 4x stereo. Met alleen de arc aan klonk niet vol genoeg. Ik heb zowel de Dali als Sonos tegelijk in huis gehad en kon dus prima vergelijken. Maar 't blijft smaak hè.
Je weet dat je apart voor muziek en TV andere instellingen voor surrounds kunt doen hè?
Zowel het volume ten opzichte van de Arc, alsook of ze in "Volledig" bereik of "Sfeervol" staan ingesteld.

Zo heb ik de One's voor muziek wat naar beneden afgesteld, dat je wat meer een enkel stereobeeld krijgt.

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Canis Lupus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:51:
[...]
Je weet dat je apart voor muziek en TV andere instellingen voor surrounds kunt doen hè?
Zowel het volume ten opzichte van de Arc, alsook of ze in "Volledig" bereik of "Sfeervol" staan ingesteld.

Zo heb ik de One's voor muziek wat naar beneden afgesteld, dat je wat meer een enkel stereobeeld krijgt.
Jep; toch vond ik de Dali's beter klinken. Als ik Spotify luister dan heb ik er geen enkel probleem mee.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:11
@Kraz De Next Mini geeft geluid door aan je TV en die geeft het door aan de Arc. Wat kan er dan verbeteren?

@mikekiwi Een Beam met surrounds is 5.0: de Beam is FL-Center-FR. De Beam en de One’s gaan gelijk aan (is één “kamer” voor het systeem). Als je een surround set hebt aangemaakt met de 100’s en de Beam kun je ze alleen apart gebruiken door de set up deels opnieuw te doen. Alleen het geluid van de Beam uitzetten kan wellicht wel, maar is beste een gedoe in de app. Bovendien doet de analoge aansluiting van de surrounds het niet (traditioneel bij Sonos omdat de dedicated 5Ghz verbinding met de soundbar niet goed geschikt is voor tweewegverkeer - waarschijnlijk werkt dit met de 100’s dus ook niet). Geen idee of de bluetooth wel werkt (redengeving hiervoor zegt van niet).

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

Sandyman538

SandstorM [148839]

Brains Bush schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:15:
Vraagje nog naar aanleding van bg eerdere berichten:

Als je Beam Gen2/ARC hebt en je gaat de twee Era's 300 (of Era100) als surround gebruiken dan zijn die gekoppeld. Nu hebben beide Era's ook directe BT aansturing. Zou je dan vanaf bv je Iphone wel direct audio kunnen streamen naar één (of beide) Era 300's zonder gebruik te maken van de soundbar?

Mooiste zou zijn audio via Era 300 stereo set gekoppeld en video streaming via de soundbar+era300's. Of is dat simpelweg nog (?) niet mogelijk aka te innovatief gedacht?
Dit moet ik ook nog even bekijken. Was van plan era 300 als surround te gebruiken, maar zou ook wel mooi zijn om ze inderdaad 'gewoon' zo nu en dan als stereo paar te gebruiken.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Brains Bush
Sandyman538 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Dit moet ik ook nog even bekijken. Was van plan era 300 als surround te gebruiken, maar zou ook wel mooi zijn om ze inderdaad 'gewoon' zo nu en dan als stereo paar te gebruiken.
Inderdaad en dan bij voorkeur zonder in de S2 app te ontkoppelen en nieuwe stereo paar op te zetten en dat vice versa.

Ben ook wel erg benieuwd en ga het zelf 28 maart ervaren hoe de Era300 set samenwerkt met Apple Music en dan met name de nieuwe Spatial audio modus.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12-2025

Canis Lupus

Vosbot

Ik heb het nog niet voorbij zien komen, maar volgens mij een belangrijke fix / feature in de laatste softwareupdate (App: 15.1.2 (Android), Apparaten 15.1.1):
Bij het opnieuw inschakelen van de stroom blijft ook de groepering behouden.
Ik haal 's nachts altijd automatisch de keuken en woonkamer van de stroom (sluipverbruik), die samen een groep vormen. Vroeger moest ik deze de volgende ochtend opnieuw groeperen, maar sinds 2-3 dagen valt me op dat dit niet meer hoeft :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-01 23:46
Canis Lupus schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:34:
Ik heb het nog niet voorbij zien komen, maar volgens mij een belangrijke fix / feature in de laatste softwareupdate (App: 15.1.2 (Android), Apparaten 15.1.1):

[...]

Ik haal 's nachts altijd automatisch de keuken en woonkamer van de stroom (sluipverbruik), die samen een groep vormen. Vroeger moest ik deze de volgende ochtend opnieuw groeperen, maar sinds 2-3 dagen valt me op dat dit niet meer hoeft :)
Dat is wel een prettige update. Keuken en eetgedeelte wil ik in principe altijd gekoppeld hebben, fijn dat die koppeling dan nu behouden blijft.

Blijft er qua groeperingen uiteindelijk nog 1 wens over: als de TV aangaat ontkoppelt deze automatisch van een groep maar speelt de muziek op overgebleven speakers door, zou fijn zijn als de muziek daar dan juist stopt. Iemand een idee of je zulke suggesties makkelijk bij Sonos kan droppen?

• Rallye
Via de Sonos-community kun je ze altijd droppen. Je krijgt dan een standaard antwoord.

• mikekiwi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2KGrlURQL8DcB5dVco47eoLGXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyU3Ic7VrsP3CCVEhVKBPkiJ.jpg?f=fotoalbum_large
Op de Sonos-website staat bovenstaand stukje. Mijn vraag is: kan ik met de S1-app op een oude Sonos Connect nu wel/geen internetradio luisteren via TuneIn? Of is er een beter alternatief?

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 10:45
Hi, heb hier wat gezocht naar welke HDMI kabel ik nu nodig heb tussen mijn sonos beam gen2 en Samsung Oneconnect box (the frame). Die in de doos is te kort.
Lees bij sonos dat ik 2.1 high speed internet moet hebben, maar in het het topic wordt er gezegd dat 1.4 ook al zou werken.
Zag ook een berichtje dat je 2.1 nodig had als je 4k@120hz wil afspelen van je console. Wat me ook vreemd lijkt want die verbinding ligt tussen console en tv, en lijkt me niet te spelen tussen tv en sonos. Of zie ik dat verkeerd?
Allekabels heeft zoveel opties, maar vind het ook weer onzin te veel geld uit te geven.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Asprine schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:05:
Hi, heb hier wat gezocht naar welke HDMI kabel ik nu nodig heb tussen mijn sonos beam gen2 en Samsung Oneconnect box (the frame). Die in de doos is te kort.
Lees bij sonos dat ik 2.1 high speed internet moet hebben, maar in het het topic wordt er gezegd dat 1.4 ook al zou werken.
Zag ook een berichtje dat je 2.1 nodig had als je 4k@120hz wil afspelen van je console. Wat me ook vreemd lijkt want die verbinding ligt tussen console en tv, en lijkt me niet te spelen tussen tv en sonos. Of zie ik dat verkeerd?
Allekabels heeft zoveel opties, maar vind het ook weer onzin te veel geld uit te geven.
2.1 heb je nodig voor Dolby Atmos, dus ik zou gewoon een 2.1 halen. Dan weet je zeker dat alles gecovered is.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Mr. Freeze
Asprine schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:05:
https://www.bol.com/nl/nl...683525/?s2a=#productTitle

…en kies maar je eigen lengte uit, prima kabel.

• Rallye
De kabel die al jaren geleverd wordt met de Beam en de Arc is volgens mij 1.4. Er gaat geluid over, dus heb je geen hoge bandbreedte nodig. Zie ook https://thehometheaterdiy...tmos-with-hdmi-2-0-cable/

[ Voor 20% gewijzigd door Rallye op 17-03-2023 18:15 ]

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 21:21
Ik heb sinds lange tijd verbindings problemen met mijn Sonos systeem. Ik heb een Play 3 en een one SL. Verbinding loopt via een Sonos boost. Ik heb thuis een mesh netwerk van Fritz!Box. (7590 en een Repeater 3000).

Het vreemde is dat als ik de Sonos app opstart op mijn iPad (air 3) snel de omgeving zie en ik de apparaten kan selecteren. Echter op mijn iPhone (14 pro max) blijf ik systeem fouten zien. Beide apparaten zitten op hetzelfde netwerk.

Gedaan: boel gereset, apps verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Dan lijkt het even te werken, maar al snel krijg ik bovenstaand problemen weer. Ook alles via WiFi geprobeerd (dus zonder de Sonos boost) maar ook toen kwamen de problemen weer terug.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Sowieso probeer ik vd week Sonos te benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU3Vvx25eBKjI9PYm1jC25eQTIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yAdIXOUMZwrM1j8NNaxXvZg.jpg?f=fotoalbum_large

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• Rallye
Kun je zien of de iPad op een andere deel van het netwerk zit als de iPhone? Bijvoorbeeld de één op de router en de ander op de repeater?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:10

Mimiix

Professioneel Prutser

Rallye schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:14:
De kabel die al jaren geleverd wordt met de Beam en de Arc is volgens mij 1.4. Er gaat geluid over, dus heb je geen hoge bandbreedte nodig. Zie ook https://thehometheaterdiy...tmos-with-hdmi-2-0-cable/
Dus voor beter geluid moet ik die vervangen ?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Brains Bush
TFZ61 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:30:
Ik heb sinds lange tijd verbindings problemen met mijn Sonos systeem. Ik heb een Play 3 en een one SL. Verbinding loopt via een Sonos boost. Ik heb thuis een mesh netwerk van Fritz!Box. (7590 en een Repeater 3000).

Het vreemde is dat als ik de Sonos app opstart op mijn iPad (air 3) snel de omgeving zie en ik de apparaten kan selecteren. Echter op mijn iPhone (14 pro max) blijf ik systeem fouten zien. Beide apparaten zitten op hetzelfde netwerk.

Gedaan: boel gereset, apps verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Dan lijkt het even te werken, maar al snel krijg ik bovenstaand problemen weer. Ook alles via WiFi geprobeerd (dus zonder de Sonos boost) maar ook toen kwamen de problemen weer terug.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Sowieso probeer ik vd week Sonos te benaderen.

[Afbeelding]
Zou het kunnen zijn dat de Iphone 14 telkens tussen gsm en wifi schakelt? Lijkt erop dat de verbinding telkens wegvalt en bij de Ipad heb je daar geen last van (geen gsm).
Zomaar een gedachtegang

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mimiix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:11:
[...]

HDMI1.4 is al de maximale bandbreedte voor audio, die is niet veranderd in 2.0 of 2.1. Dolby Atmos is al meer dan 10 jaar oud. Een digitaal signaal is een digitaal signaal, dus het enige wat je kan hebben met een slechte kabel is dat het geluid wegvalt/hapert, maar verder is er geen kwalitatief verschil.

En aangezien de Sonos Soundbars geen HDMI in hebben en dus geen video gebruiken, ga je nooit over de bandbreedte van HDMI1.4 heen.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 18-03-2023 15:25 ]

Gallery V&A

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 21:21
Brains Bush schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de Iphone 14 telkens tussen gsm en wifi schakelt? Lijkt erop dat de verbinding telkens wegvalt en bij de Ipad heb je daar geen last van (geen gsm).
Zomaar een gedachtegang
Dat is een goede gedachte... zou het niet weten. Ik heb wel via KPN mobiel bellen via wifi aanstaan. Ander probleem, waar ik nu aan zit te denken, ik heb dual-sim. T-mobile van mijn werk en KPN prive.

Zal eens proberen om ze eens uit te schakelen.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• Rallye
Mimiix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Dat is je eigen keuze. Ik geef juist weer dat dat technisch gezien niet nodig is. @Asprine heeft een langere kabel nodig dan de standaard. Dat kan dus elke 1.4 kabel zijn en hoeft geen 2.1 of zo.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-01 16:07
Ik ben erover aan het denken om mijn TV en ARC aan een muur te bevestigen boven het tv-meubel. Voornamelijk omdat de tv wat laag staat en de arc er net voor komt. Met als bijkomend voordeel dat het ambilight wat beter uitkomt.

Waar ik over twijfel of het zin heeft om de Arc ook bij te hangen of niet en welke beugel ik dan zou moeten gebruiken. blijkbaar zijn er 2 prijsranges voor muurbeugels voor de ARC van rond de 2 tietjes en rond de 70. waarvan het duurdere segment iets van een automatisch detectiemechanisme zou triggeren van de ARC.
Wie heeft hier ervaring mee en voegt het voor die significante prijs ook wat toe?

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-01 23:24
sweetdude schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:10:
Ik ben erover aan het denken om mijn TV en ARC aan een muur te bevestigen boven het tv-meubel. Voornamelijk omdat de tv wat laag staat en de arc er net voor komt. Met als bijkomend voordeel dat het ambilight wat beter uitkomt.

Waar ik over twijfel of het zin heeft om de Arc ook bij te hangen of niet en welke beugel ik dan zou moeten gebruiken. blijkbaar zijn er 2 prijsranges voor muurbeugels voor de ARC van rond de 2 tietjes en rond de 70. waarvan het duurdere segment iets van een automatisch detectiemechanisme zou triggeren van de ARC.
Wie heeft hier ervaring mee en voegt het voor die significante prijs ook wat toe?
Ik heb dit systeem en ben erg tevreden

https://www.flexson.nl/product/sonos-arc-tv-koppeling/

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-01 16:07
Bedankt voor de tip!
Maar waar het mij specifiek om gaat is dat bij de standaard duurdere muurbeugel, er dit in de omschrijving staat:
De Sonos Arc detecteert zelf wanneer hij aan de beugel is bevestigd, en stelt automatisch de EQ af om de resonantie van de bass vanaf de muur te beperken.
Heeft hier iemand ervaring mee? is het een must have of voegt het weinig tot niets toe?

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

TFZ61 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Dat is een goede gedachte... zou het niet weten. Ik heb wel via KPN mobiel bellen via wifi aanstaan. Ander probleem, waar ik nu aan zit te denken, ik heb dual-sim. T-mobile van mijn werk en KPN prive.
Dual sim staat er los van. Heb ik ook en nergens last van. Je wifi moet ergens het probleem zijn.

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:02
iemand al de era 100 of 300 gespot in een winkel,als opstelling

• Alekz87
sweetdude schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Bedankt voor de tip!
Maar waar het mij specifiek om gaat is dat bij de standaard duurdere muurbeugel, er dit in de omschrijving staat:

[...]

Heeft hier iemand ervaring mee? is het een must have of voegt het weinig tot niets toe?
Wat betreft dat laatste. Zodra je trueplay gebruikt doet de arc dit ook. En zelf tweaken van de EQ is ook wenselijk.

Iedereen heeft z’n eigen voorkeur. Ik hou van bass en wil beetje trillen. Sommige zouden deze bass TE aanwezig vinden.

Ik luister graag ook “beukende” muziek (zoals m’n ouders zouden zeggen) dus ik heb m’n setup zo afgesteld dat deze bij zowel films als muziek lekker klinkt.

Ik heb geen zin om telkens de EQ aan te passen bij dagelijks gebruik. Behalve bij feestjes dan ram ik woofer omhoog!

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

• Mr. Freeze
benjans68 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:08:
iemand al de era 100 of 300 gespot in een winkel,als opstelling
Alleen nog maar bij Best Buy ;-)

https://www.reddit.com/r/...nos_era_300_speakers_are/

https://i.imgur.com/p0uy2ek.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Freeze op 20-03-2023 12:31 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:55

RnB

Ik heb sinds een tijd een issue met mijn Sonos systeem: AirPlay werkt niet.
Ik weet helaas niet wanneer het is begonnen, ook niet of het na een update van ofwel Sonos, ofwel mijn firewall is begonnen. Het heeft dus wel gewerkt.
AirPlay naar mijn Apple TV’s en MacBooks werkt op dit moment nog wel.

Mijn source devices zitten in vlan x, het Sonos systeem in vlan y (en de Apple TV’s in vlan z).
Ik heb de security en multicast policies voor de zekerheid dubbel gecheckt en deze zijn OK.

Waar ik ben achter gekomen, is het volgende:
Zet ik op mijn firewall multicast routing uit, kan ik weer gebruik maken van AirPlay op mijn Sonos. Echter werkt de Sonos app dan niet meer.
Zet ik multicast routing weer aan, werkt de Sonos app weer en stopt AirPlay naar Sonos met werken.
Een vreemde observatie, omdat het wel heeft gewerkt met multicast routing aan.
Daarnaast is mcast routing naar mijn inziens benodigd voor de discovery van Bonjour devices.

Op het web vind ik meer verhalen over dat AirPlay niet naar behoren werkt, maar daar zijn geen oplossingen voor of alleen de standaard “herstart je router cq Sonos systeem”.

Iemand die dit verhaal herkent en een workaround of oplossing heeft?

• Rallye
Volgens mij heeft het ermee te maken dat Apple Homekit heeft verneukt. Zie https://discussions.apple.com/thread/254199872

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen problemen met AirPlay op m’n HomePods (2023) sinds IOS16.1, 16.0 had wel bepaalde dingen gesloopt ja, automations hebben alleen niks te maken met AirPlay.

Om je firewall uit te sluiten heb je de apparaten al in hetzelfde VLAN gezet? Multicast forwarding heeft soms een limiet van hoeveel verkeer het systeem kan forwarden, AirPlay kan best talkative zijn, waarom ik ook gewoon gebruikers en spelers in zelfde VLAN heb thuis.

Gallery V&A

• webber87
  • Laatst online: 11-01 15:44
R-R-L schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:19:
[...]

Idem. Maakte niet uit vanaf welke afstand ik iets zei en of het in Engels of Nederlands ging. Soms het knipperende lampje alsof hij iets verwerkte, meestal ging hij gewoon weer uit.

In de Beam 2 werkt het wel prima, maar ook daar staat hij intussen uit. Zou verwachten dat hij het TV geluid er wel uit filtert, maar na 3x terugspoelen omdat GA geactiveerd werd het maar uitgezet. Ergerden ons er sowieso al aan hoe vaak GA geactiveerd werd en zich er ongevraagd mee begon te bemoeien.
Kwam toevallig dit bericht tegen omdat ik ook issues heb met Google Assistant i.c.m. Sonos. Ik heb een klein appartement en meerdere Sonos apparaten met Assistant welke relatief dicht bij elkaar in de buurt staan. Een Sonos one in de woonkamer, een Beam in de slaapkamer.

Als ik een Commando (Hey Google) roep dan reageren ze soms beiden en met gelukt voert het de opdracht uit. Soms reageert speaker 1, maar reageert speaker 2. Heel irritant. Ook mijn telefoon reageert ook de Google Assistant.

Volgens mij werkt Google Assistant op de Sonos One het slechtste. Ga het binnenkort eens testen hoe ik het kan optimaliseren. Misschien moet ik de Sonos One microfoon maar uitschakelen en kijken of het alleen met de Beam beter gaat. Het staat dan wel in de slaapkamer maar we hebben ensuite deuren richting de woonkamer welke vaak openstaan.

Of zijn er nog andere manieren om het te optimaliseren? Ik kan de voice match van de Assistant ook nog wel eens opnieuw doen.

• Rallye
Bij mij werkt het best goed via Sonos. De Beam heeft een poosje ge-“duckt” op TV- geluid, maar doet dat al tijden niet meer. De One in de open keuken als hij wordt toegesproken vanuit de eetkamer af en toe wat moeite, mogelijk omdat dan de Beam ook iets hoort. De One vraagt dan of ik bij de command “muziek uit” de naam van de speaker wil bijvoegen. Niet onlogisch.

Twee rolluiken in één opdracht omhoog doen (Eetkamer 1 en 2) kost meer moeite. Dan begrijpt hij het nog wel eens niet. De Google Nest vindt dat overigens ook moeilijk.

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Review Era 100 door Hifi.nl alvast gecached door google:

https://webcache.googleus...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

• GerCor
[...]

Bedankt voor de tip!

[...]

Misschien aardig om te weten. In de muurbeugel die Sonos levert voor de ARC zit een magneet waar de ARC op reageert.

Geen idee of je de aangebrachte wijzigingen in de EQ kunt zien als je de muurbeugel gebruikt of dat de ARC de EQ op nul zet. Ik heb geen ARC.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 21:03
[...]

Bedankt voor de tip!

[...]

Onze vriend Peter - met zijn Sonos YouTube kanaal - heeft testen gedaan met en zonder deze feature aan. Hij oordeelde toen dat geluid zonder muurbeugel ( dus op de non meurbeugel stand ) beter was.

YouTube: How the Sonos Arc Wall Mount changes the sound of your soundbar

PVoutput

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 22:57
Vandaag de originele zwarte Sonos One SL standaards kunnen scoren voor €61,99 bij de Media Markt. Nu de set wel compleet.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• benjans68
Word je vandaag gebeld dat de sonos era 300 binnen zijn,dus zeg ik van dan kom ik ze ophalen.
Krijg ik als antwoord dat het pas 28 maart mag worden uitgeleverd.
Dan denk ik bel dan niet,dan moet het dus wel ergens een opstelling te zien zijn met de era speakers.
Iemand al iets gespot?

• Aartstyle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 09:36
Ik begrijp dat er een nieuwe Sonos move (gen 2) aankomt. Nu wilde ik net de huidige Sonos move halen, dus toch maar even wachten denk ik.

• benjans68
Vandaag even langs geweest bij hello tv waar de sonos opstelling stond met de arc en subtopper en 2 keer de sonos era 300.
Dus wilde ik graag even luisteren hoe dit klinkt met muziek en film met dolby atmos.
Ik was zeker onder de indruk wat betreft de era 300 daar kwam echt een goed geluid uit en ook een goede bas.
Dus nog even wachten om de era 300 dinsdag optie halen ter vervanging van mijn sonos one achter speakers.

• benjans68
Subtopper moet subwoofer zijn

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn platenspeler vervangen door een Denon LP-400, nu was ik van plan om ook mijn versterker en speakers te gaan vervangen omdat de versterker wat issues heeft en de speakers ook wel aan vervanging toe zijn.

Ik heb verschillende Sonos apparatuur in huis en gisteren viel ineens het kwartje dat ik dankzij de voorversterker in de platenspeler ook voor een ERA met lijn-ingang kan gaan.

Nu vind ik stereo erg belangrijk bij de muziek die ik van de platenspeler afspeel maar ik kan er niet uitkomen hoe de verhouding staat tussen 2x een ERA100 of 1x een ERA300. Ik heb de specificaties van de ERA300 een paar keer gelezen maar kan door de marketing termen heen nu niet echt bepalen of het fatsoenlijke stereo is? Begrijp dat jullie hem ook niet hebben kunnen horen maar kan er iemand iets nuttigs zeggen hierover gebaseerd op de specificaties?

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Aanname maar 2x een Era 100 lijkt mij beter stereo geluid geven in een woonkamer dan 1x een 300. Ik zou dit zeker eerst ergens luisteren.

• benjans68
Ben benieuwd wie de eerste era speaker huis heeft voor 28 maart

• Brains Bush
Levertijden liever niet in de topic. Tnx!

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 26-03-2023 17:03 ]

• Rallye
Van de Five is bekend dat de stereoseparatie niet heel fantastisch is bij één speaker. Maar daar krijg je wel een betere speaker voor terug vergeleken met twee One’s.

Sowieso vraag ik mij af waarom je een Era 300 zou willen voor muziek. Die is (ook?) ingericht voor Atmos. Is een Five dan niet beter voor muziek? Ik zou ze wel eens naast elkaar willen horen.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Rallye schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:22:
Van de Five is bekend dat de stereoseparatie niet heel fantastisch is bij één speaker. Maar daar krijg je wel een betere speaker voor terug vergeleken met twee One’s.

Sowieso vraag ik mij af waarom je een Era 300 zou willen voor muziek. Die is (ook?) ingericht voor Atmos. Is een Five dan niet beter voor muziek? Ik zou ze wel eens naast elkaar willen horen.
Goed punt over de Five. Maar die voelt nu direct aan als ‘vorige generatie’. Is misschien niet helemaal terecht.

Zal ze van de week maar eens gaan luisteren ergens, ik ben hebberig maar heb eigenlijk geen haast.

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Momenteel bestaat onze setup uit een beam2, sub en twee ones als rear.

Biedt een paar era’s dan nog een meerwaarde qua atmos tov de ones?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:18
Vandaag is er weer een Sonos software update.
Nadat de app een paar weken stabiel liep met router setting op Channel 11 heb ik m’n router weer op auto Channel gezet.
Ik heb nog steeds last dat de app soms geen Sonos speakers kan vinden.
Na een paar minuten is het dan weer in orde.
Zowel op iOS als Android.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpZdUhx5kC5v6y-f70hjhPecSHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEKBqby5U4YfKGUSwM7M4dDO.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien helpt dit ook niet.
Gek genoeg werkt AirPlay wel?

[ Voor 41% gewijzigd door Ronvgs op 27-03-2023 18:47 ]

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
En iOS 16.4 lost ook het AirPlay probleem niet op.
Enkel mijn Port en Symfonisk frame accepteren nog AirPlay. Moet ik nu echt alle speakers (en dat zijn er nogal wat) gaan resetten om AirPlay weer aan de gang te krijgen?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:11
YouTube: Sonos Era 300 Review: Game Changer

en

YouTube: Sonos Era 100 Review: More than a refresh!

deze al voorbij gekomen? :)

[ Voor 31% gewijzigd door Kees_frl op 27-03-2023 20:56 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Rallye
@Serena Dat ligt toch aan Apple?

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 21:03
Rallye schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:22:

Volgens mij zijn de era’s inderdaad niet bedoeld als replacement voor de fives. Thans, niet voor muziek afspelen.

PVoutput

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:50

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Xbox Live: Miesjh NL

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Update 15.2 is uit! Spatial Audio / Dolby Atmos in combinatie met Apple Music is ook beschikbaar vanuit de Sonos app (eerder dan verwacht)

Werkt top!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Maar opnieuw installeren schijnt het op te lossen. Ik zie mijn geest al kruipen… 11 speakers opnieuw installeren.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Hoe is de Apple Music ondersteuning tegenwoordig bij Sonos? Ik heb nog een oude Connect en draai dus de S1 app. Dat werkt wel maar ik loop tegen twee dingen aan:
- Het is wat traag, vooral merkbaar als je naar de volgende track gaat (duurt +/- 1 sec., net te traag om lekker door muziek te bladeren). Ik weet niet of dat aan de verouderde hardware van de Connect ligt of vanwege de werking tussen Sonos en Apple Music.
- Zoeken en je eigen playlists zit er netjes in, maar Apple's eigen playlists zijn beperkter of moeilijker te vinden dan in Apple's eigen app. Ik krijg een lijstje met 'for you', 'new', 'radio' etc. maar het is lang niet zo volledig als Apple's eigen app. Onder 'for you' zitten +/- 25 dezelfde playlists in een eindeloze lijst.

Ik moet de Connect een keer vervangen maar als ik 300+ euro (via upgrade-programma) moet zo'n integratie wel perfect zijn. Met de nieuwe Port heb je ook Airplay 2, maar als ik dat ga gebruiken zijn er goedkopere opties.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:55

RnB

gerbenp schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:35:
Update 15.2 is uit! Spatial Audio / Dolby Atmos in combinatie met Apple Music is ook beschikbaar vanuit de Sonos app (eerder dan verwacht)

Werkt top!
Klinkt goed!
Ik ben nu niet thuis om te testen, maar hebben we nu dan ook de mogelijkheid om lossless te streamen met Apple Music in de Sonos app?

• BiG-GuY

BiG-GuY

RnB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Klinkt goed!
Ik ben nu niet thuis om te testen, maar hebben we nu dan ook de mogelijkheid om lossless te streamen met Apple Music in de Sonos app?
Nope. Enkel Dolby Atmos is nu toegevoegd in de Sonos app. Hoop wel dat ze het ook via Airplay mogelijk gaan maken zoals het al werkt op de HomePods en Apple TV...

Gallery V&A

• DennusB
  • Niet online
Holy shit, had niet verwacht dat Apple Music Spatial audio zo vet zou zijn. Zelfs nieuwe dance platen klinken heel bijzonder nu, Arc, Sub en 2x Ons hier. Ben benieuwd hoe dat met Era 300 gaat klinken

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:11:
Holy shit, had niet verwacht dat Apple Music Spatial audio zo vet zou zijn. Zelfs nieuwe dance platen klinken heel bijzonder nu, Arc, Sub en 2x Ons hier. Ben benieuwd hoe dat met Era 300 gaat klinken
Zwak vlees hier :+ (zou eerder de Era’s skippen)

Zonet toch maar een setje Era 300 besteld, benieuwd morgen!

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 28-03-2023 12:25 ]

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:27
Ik heb zojuist 2 Sonos ONE SL gekocht via Sonos á € 134 per stuk.. via de Refurbished pagina.

Puur toeval dat ze er waren. Blij mee 8)

Dan kan ik nu mijn Beam Gen 2 mooi uitbreiden met deze 2 units. Ik ben benieuwd hoe het geluid dan is als ik Disney+ aanzet met een Marvel film op IMAX enhanced!

Dan heb ik alleen nog een Roam nodig voor in de keuken en ben ik klaar. Ik vind e nieuwe Era's nog niet de moeite waard, vooral niet als ik nu prima One SL's heb kunnen scoren.

- The Neo and Only -

• DennusB
  • Niet online
NeoFoX schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:37:
Ik heb zojuist 2 Sonos ONE SL gekocht via Sonos á € 134 per stuk.. via de Refurbished pagina.

Puur toeval dat ze er waren. Blij mee 8)

Dan kan ik nu mijn Beam Gen 2 mooi uitbreiden met deze 2 units. Ik ben benieuwd hoe het geluid dan is als ik Disney+ aanzet met een Marvel film op IMAX enhanced!

Dan heb ik alleen nog een Roam nodig voor in de keuken en ben ik klaar. Ik vind e nieuwe Era's nog niet de moeite waard, vooral niet als ik nu prima One SL's heb kunnen scoren.
Verslavend he? ;) :P

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:55
Ik heb een vraagje aan de kenners hier.
Ik heb al enige tijd de combinatie van een Sonos Arc, sub en twee one sl's. Nu heb ik enige tijd terug met een iPhone trueplay geconfigureerd en ik vind het geluid met tv/films vaak schel/vlak overkomen. Ik heb een kodi media center via hdmi arc aangesloten op de soundbar.

Komt iemand dit bekend voor, en zo ja..hoe is dit verder te verbeteren of kan dit verbeterd worden? Of zou dit gewoon kunnen komen door de source zelf? Muziek vind ik wel prettig klinken.

[ Voor 9% gewijzigd door sahinasappelsap op 28-03-2023 13:49 ]

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:48:
Ik heb al enige tijd de combinatie van een Sonos Arc, sub en twee one sl's. Nu heb ik enige tijd terug met een iPhone trueplay geconfigureerd en ik vind het geluid met tv/films vaak schel/vlak overkomen. Ik heb een kodi media center via hdmi arc aangesloten op de soundbar.

Komt iemand dit bekend voor, en zo ja..hoe is dit verder te verbeteren of kan dit verbeterd worden? Of zou dit gewoon kunnen komen door de source zelf? Muziek vind ik wel prettig klinken.
Had ik ook, was echt niet om aan te horen, daarom retour gestuurd.

Vandaag nieuwe poging voor mij en Sonos, dmv 2x Era 100 (alleen voor muziek)

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb een kodi media center via hdmi arc aangesloten op de soundbar.

Lukt het om Kodi eens te vervangen voor Plex?

• sahinasappelsap
MP3-Junky schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Had ik ook, was echt niet om aan te horen, daarom retour gestuurd.

Vandaag nieuwe poging voor mij en Sonos, dmv 2x Era 100 (alleen voor muziek)
Muziek is hier dus wel acceptabel, het is vooral tv/films waar ik wat treurig van wordt. Heb het idee dat het voor de trueplay afstelling beter was. En het is ook niet altijd zo. Schelheid lijkt verder toe te nemen als ik de sl's voor Dolby wat steviger instel.

• sahinasappelsap
..Christiaan.. schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Lukt het om Kodi eens te vervangen voor Plex?
Dat durf ik niet te zeggen omdat ik nog nooit wat met olez heb gedaan. Heeft plex een even fijne ui als kodi? En heeft plex ondersteuning voor tv tuners met een aparte card decoder via newcs/tvmosaic? Zo ja dan zou dat wellicht eens het proberen waard zijn.

Edit: wellicht niet het juiste topic om hier uitgebreid op in te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door sahinasappelsap op 28-03-2023 15:29 ]

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08-2025

Ik doe meestal de trueplay op en rond de primaire luisterpositie.
Vermijd de muren en hoeken. Als het resultaat niet bevalt gewoon nog een keer doen.,

• sahinasappelsap
rsint schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Ik doe meestal de trueplay op en rond de primaire luisterpositie.
Vermijd de muren en hoeken. Als het resultaat niet bevalt gewoon nog een keer doen.,
En wijk je daarmee dan af van de posities waar je moet gaan staan zoals de app die aangeeft?

• rsint
sahinasappelsap schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:29:
[...]

En wijk je daarmee dan af van de posities waar je moet gaan staan zoals de app die aangeeft?
Ja, de voorgeschreven methode zegt dat je de hele kamer doormoet. Ik doe het primair met de ipad boven en in de buurt van waar ik zit. Ik loop er als het ware omheen. (kan niet helemaal maar zoveel mogelijk)

• sahinasappelsap
rsint schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Ja, de voorgeschreven methode zegt dat je de hele kamer doormoet. Ik doe het primair met de ipad boven en in de buurt van waar ik zit. Ik loop er als het ware omheen. (kan niet helemaal maar zoveel mogelijk)
Thanks, ga ik even uitproberen en kijken of dat wat verbetering geeft!

• rsint
sahinasappelsap schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Thanks, ga ik even uitproberen en kijken of dat wat verbetering geeft!
En ook even flink blazen in de mic's om ze schoon te maken.
Als ze heel stoffig zijn wil dat zeker verkeerde resultaten geven.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

sahinasappelsap schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen omdat ik nog nooit wat met plex heb gedaan. Heeft plex een even fijne ui als kodi? En heeft plex ondersteuning voor tv tuners met een aparte card decoder via newcs/tvmosaic? Zo ja dan zou dat wellicht eens het proberen waard zijn.

Edit: wellicht niet het juiste topic om hier uitgebreid op in te gaan.
Ik vind Plex lekkerder werken (persoonlijk) maar wat ik kijk heb ik op mijn nas staan. Geen idee of Plex ondersteuning biedt voor tv tuners met een aparte card decoder.
Wellicht vind je hier meer duidelijkheid: Client software algemeen

• Brains Bush
Het kost wat centen maar dan heb je ook wat. Net twee Era 300's binnengekregen. DHL koerier my best friend.

Meteen geïnstalleerd, ge-TruePlay-d etc. Eerst als stereo set en daarna als surround icm Beam Gen2. Wat een geluid zeg.

Ben nu Dolby Atmos geoptimaliseerde songs aan het verzamelen. Deze dienen (nog wel) via Sonos app afgespeeld te worden. Nadeel hierbij is dat je pas ziet of het Doly Atmos is als je ze afspeelt (in de S2 app). En na een stuk of tien Dolby Atmos tracks is het meteen 'ff wennen' als je een stereo song afspeelt. Ben nu bezig met dedicated afspeellijsten hiervoor te maken. S2 app gaat blijkbaar nog gebruikersvriendelijker gemaakt worden in de komende weken/maanden.

Maar hé wat een geluid!! Gelukkig ook een paar favorieten tracks van vrouwlief gevonden. Laat ik ze horen als ze 1700 thuis komt van een dagje hard werken. Hopelijk wordt dan de "investering" van 850 makkelijker geaccepteerd ;)

Vanavond verder spelen, testen met films in Dolby Atmos.

Had hiervoor twee Symfonisk als achter speakers. Verschil is zeer duidelijk hoorbaar (mag ook wel). Deze gaan nu naar de slaapkamer.

Edit: Ook per vandaag Apple Classic, maar dat werkt nog niet via de S2 app (en dat is vereist om de Sonos set Dolby Atmos te laten afspelen, direct vanuit de Apple Music app werkt het niet). Zal wel kwestie van tijd zijn, dat dit ook werkt?! Classic niet zo mijn ding, maar leuk om te testen. Luisteren of dat je in een orkestbak zit?

[ Voor 12% gewijzigd door Brains Bush op 28-03-2023 16:23 ]

• DennusB
  • Niet online
Goede Spatial audio tip : Sam Smith - How do you sleep. Man wat klinkt dat dik haha

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb vandaag enkele Era 100's en Era 300's binnen gehad. Had thuis nog geen Sonos in gebruik.

En eerste indruk: valt best tegen. Vond zelf de Play:1/One modellen ook niet lekker klinken, en heb geen One ernaast om direct te vergelijken, maar op kantoor hebben we de One's voor achtergrond muziek en de Era 100 klinken wel wat helderder door de nieuwe tweeters waarschijnlijk. Voor mij is de Era 100 sowieso niet interessant dus, ook niet in stereo set. Het klonk wel beter maar mist echt diepte en dan kan je weer een Sub toevoegen, maar dan blijf je bezig. Heb eerder naar Sonos speakers gekeken en dan vooral de instappers maar vond die allemaal wat dof klinken, dus daarin is de Era 100 wel beter.

De Era 300 klinkt met Dolby Atmos muziek wel erg goed, maar zodra je iets met stereo of via AirPlay (dus ook stereo) afspeelt, valt het vies tegen. Dynamiek mist en bass gaat minder diep, waardoor het klinkt alsof je EQ enkel focust op middentonen... Terwijl dat met een Dolby Atmos mix wel erg goed klinkt zonder iets aan te passen aan de EQ.

Heb geen Sonos soundbar om het daarmee te testen, maar denk dat dat wel geslaagd gaat zijn als aanvulling op een Arc/Beam2 . Heb zelf de Sony HT-A9 met SW5 set en dat klinkt voor mijn oren een stuk fijner dan de Sonos Arc set met One's die ik in de winkel heb kunnen horen, maar heb ze nooit thuis getest. Wat bij de Sony heel sterk is, de 'Atmos' bubble die je hebt door de front en rear upfiring Atmos speakers. Ik verwacht dat de Era 300 ook dit effect zal hebben met de Arc.

Heb besloten om maar bij de HomePod (2023) te blijven verspreid door het huis voor muziek en wat extra stereo paren te maken. Die is qua Dolby Atmos minder goed, maar de hoeveelheid muziek die ik kan luisteren met Dolby Atmos is zeer beperkt waardoor de Stereo performance belangrijker is en dat is bij de HomePods zeker met een Stereo opstelling duidelijk beter.

Gallery V&A

• DennusB
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:30:
Heb vandaag enkele Era 100's en Era 300's binnen gehad. Had thuis nog geen Sonos in gebruik.

En eerste indruk: valt best tegen. Vond zelf de Play:1/One modellen ook niet lekker klinken, en heb geen One ernaast om direct te vergelijken, maar op kantoor hebben we de One's voor achtergrond muziek en de Era 100 klinken wel wat helderder door de nieuwe tweeters waarschijnlijk. Voor mij is de Era 100 sowieso niet interessant dus, ook niet in stereo set. Het klonk wel beter maar mist echt diepte en dan kan je weer een Sub toevoegen, maar dan blijf je bezig. Heb eerder naar Sonos speakers gekeken en dan vooral de instappers maar vond die allemaal wat dof klinken, dus daarin is de Era 100 wel beter.

De Era 300 klinkt met Dolby Atmos muziek wel erg goed, maar zodra je iets met stereo of via AirPlay (dus ook stereo) afspeelt, valt het vies tegen. Dynamiek mist en bass gaat minder diep, waardoor het klinkt alsof je EQ enkel focust op middentonen... Terwijl dat met een Dolby Atmos mix wel erg goed klinkt zonder iets aan te passen aan de EQ.

Heb geen Sonos soundbar om het daarmee te testen, maar denk dat dat wel geslaagd gaat zijn als aanvulling op een Arc/Beam2 . Heb zelf de Sony HT-A9 met SW5 set en dat klinkt voor mijn oren een stuk fijner dan de Sonos Arc set met One's die ik in de winkel heb kunnen horen, maar heb ze nooit thuis getest. Wat bij de Sony heel sterk is, de 'Atmos' bubble die je hebt door de front en rear upfiring Atmos speakers. Ik verwacht dat de Era 300 ook dit effect zal hebben met de Arc.

Heb besloten om maar bij de HomePod (2023) te blijven verspreid door het huis voor muziek en wat extra stereo paren te maken. Die is qua Dolby Atmos minder goed, maar de hoeveelheid muziek die ik kan luisteren met Dolby Atmos is zeer beperkt waardoor de Stereo performance belangrijker is en dat is bij de HomePods zeker met een Stereo opstelling duidelijk beter.
Je weet dat speakers ook enkele uren moeten inspelen hè, zeker in de eerste uren klinken ze nog niet zoals ze bedoeld zijn! Ik zou ze ff lekker een paar uur laten spelen, trueplay ff doorlopen en dan nog eens goed luisteren!

• BiG-GuY

BiG-GuY

DennusB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:07:
[...]

Je weet dat speakers ook enkele uren moeten inspelen hè, zeker in de eerste uren klinken ze nog niet zoals ze bedoeld zijn! Ik zou ze ff lekker een paar uur laten spelen, trueplay ff doorlopen en dan nog eens goed luisteren!
Ik weet dat speakers ook ingespeeld moeten worden ja, maar het wow effect had ik bij de HomePods (2023) en mijn Sony speakers wel toen ik ze de eerste keer uitpakte. Met de Era 100 en Era 300 totaal niet met stereo muziek. De EQ bass verhogen was enkel rond de 80-90hz wat geboost werd, niet de diepe bass die bij de HomePods wel aanwezig is.

Als die eerste wow al mist heb ik er niet veel vertrouwen in dat het met inspelen zoveel beter gaat worden dat het naar mijn smaak klinkt. Inspelen kan maar zoveel doen, in reviews is ook al naar boven gekomen dat ze minder diep gaan en de bass vooral focust op 90hz zoals de meeste Sonos speakers. Enkel de Five en de Sub gaan echt dieper. En ik vind de de missende diepe bass gewoon niet fijn klinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryQ_hKiQRiX-SBPf4d4GFYkvBoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Hyt3OPmMDddNZz2VmR3VU0v.png?f=fotoalbum_large

De gele lijn is de Five, die gaat duidelijk wel veel dieper (25-30hz). Als je enkel Dolby Atmos muziek zou afspelen, zou de Era 300 wel een goede speaker zijn, als je kan leven met enkel het besturen via de Sonos app.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 28-03-2023 20:40 ]

Gallery V&A

• benjans68
Ik heb vandaag ook 2 x de era 300 speakers gehaald,ik heb al de arc en de sub.
Nu heb ik ook Trueplay gedaan,maar als ik dan weer naar de EQ gaat staan 2 opties bas en treble is dit voor zowel de arc en de era 300 of alleen de arc
En de hoogte speaker instellen is dat ook voor de arc en de era of alleen voor de arc
Ik hoopte in de EQ dat je ook de era 300 afzonderlijk kon instellen.
Omdat ook de era een hoogte speakers hebben.

Of heb ik iets over het hoofd gezien

• benjans68
En heeft iemand al wat instellingen om te proberen

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Hier vandaag de era 300's als surround aangesloten bij een ARC + SUB en ik vind het prachtig. Tot nu toe alleen stukjes ATMOS beeldfragmenten bekeken en geluisterd maar alleen daarvoor ben ik enthousiast. Het spatial audio qua muziek nog niet echt mee bezig geweest omdat ik op dit moment alleen spotify heb (en dat klinkt ook leuk, maar niet bijzonder ofzo). Dus nog even orienteren wat ik dan qua streaming het beste erbij kan nemen, volgens mij alleen apple of amazon music unlimited die dit ondersteunen.

Maar alleen al qua ATMOS geluid bij series en films zou ik ze zo weer aanschaffen, best wel bizar om mee te maken (omdat ik ook al gewoon heel enthousiast was over de ARC met SUB alleen).

• Darks
  • Laatst online: 09-01 11:45
Wat doen jullie dan met muziek afspelen, in een set met Arc of Beam + sub met de nieuwe Era 300’s als rear? Gewoon op full range, of extra volume toevoegen aan de 300’s?

Mij lijken ze een beetje overkill om gewoon als surround te gebruiken (heb nu One SL’s icm met Beam en sub). Voor muziek mis ik dan weer wat punch om de volledige woonkamer te vullen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Darks schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:09:
Wat doen jullie dan met muziek afspelen, in een set met Arc of Beam + sub met de nieuwe Era 300’s als rear? Gewoon op full range, of extra volume toevoegen aan de 300’s?

Mij lijken ze een beetje overkill om gewoon als surround te gebruiken (heb nu One SL’s icm met Beam en sub). Voor muziek mis ik dan weer wat punch om de volledige woonkamer te vullen.
Wat je zegt is eigenlijk precies wat ze (naar mijn idee) doen met gewoon het streamen van muziek via spotify. Ze vullen de ruimte meer op qua muziek. En ik heb ze dus wel voornamelijk voor het surround gedeelte gekocht en verwacht in de toekomst ook nog wel wat actiever met spatial audio via streaming te gaan doen.

• Alekz87
Darks schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:09:

Ik ga hier goed op. Sub+Arc+2x SL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syOqkoCj0yWKpGCTP_Jzp8jp9tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i08OrLsm3zgNZXIZuAqQW0Vr.jpg?f=fotoalbum_large

• Darks
  • Laatst online: 09-01 11:45
Interessante speakers wel.

One SL’s upgraden naar Era 100 is redelijk nutteloos lijkt me. Maar na een paar reviews van de 300’s begint er weer wat te kriebelen 😅

Toch ook ergens benieuwd of er een Arc 2 in de pijplijn zit dit jaar..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• benjans68
+9 voor tv kijken is nogal wat ik had mijn sonos one s op +2 staan ,maar ik hoor inderdaad mijn era 300 bijna niet eens op +2.
Terwijl ik de one op dezelfde staand veel beter hoorde
Hoe is dit mogelijk.

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik hoop dat Peter Pee snel met zijn favoriete settings voor de Arc+Sub+300’s op de proppen komt, zodat ik die schaamteloos kan kopiëren

• benjans68
Dat hoop ik ook steven

• benjans68
+9 vind ik nogal wat voor zo 'n speaker

• Rallye
Ieder zijn smaak, maar zeker bij TV moet het wel surround blijven en niet overheersen.

• Alekz87
Ik kijk aardig wat series. Die zijn niet allemaal even mooi gemaakt voor atmos. Dus in veel gevallen moet ik de rears echt een boost geven wil ik het gevoel krijgen dat er achter me lekker luid wat gebeurd.

Maar goed. Smaken verschillen uiteraard. Ik heb niet voor niets rears. Wil ze wel horen ;).

En de arc doet alle stemmen mooi van voren en wat subtiele achtergrond geluiden via de rears. Heerlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Alekz87 op 29-03-2023 07:22 ]

Pagina: 1 ... 154 ... 202 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.