iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
De sub valt helemaal niet uit. Dat is het probleem niet. De sub werkt veel later pas dan voorheen waardoor je gewoon minder bass hebt tijdens bepaalde scènes. En dat speelt alleen bij trueplay. Diverse YouTube video’s met metingen bevestigen ditRallye schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:22:
Hoho. Alleen bij de Arc met Sub zijn er klachten over Trueplay, de Sub valt dan bij sommigen uit. Verder zijn er klachten over de nieuwe geluidsinstelling van de Arc met meer nadruk op spraak. Dat heeft niets met Trueplay te maken.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Ik heb de volgende setup:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/beuzxVLyunwX2W1CfWysbxNl.jpg?f=user_large)
Mijn doel is om surround 5.1 op de Sonos Playbar en 2 Play:1 als surround (heb ik nog niet, nog
aan te schaffen)
Ik heb een oude TV uit 2006 waarvan is niet denk dat die Surround pass through doorgeeft aan de optische ingang van de Sonos Playbar, De TV geeft nog mooi beeld (oude LED-techniek!)
en is vooral een domme TV. Slim gemaakt met de Google TV Chromecast, maar die geeft alleen Dolby Digital + door wat ook niet goed werkt voor de Playbar heb ik begrepen...
Ik zit nu te denken aan de Google Chromecast te vervangen door een ander kastje die:
* en ethernet ingang heeft (filestick tv valt dan) --> ik wil gewoon stabiele internet
* optische uitgang heeft, zodat ik die op de Playbar kan aansluiten en 5.1 geluid eruit kan krijgen.
Ik heb tot nu toe gevonden:
* Apple TV gen 3: is die qua performance nog wel een beetje ok?
* Nokia streamingbox 8000 die ik verder niet ken
Zou dat werken?
Iemand anders nog tips en idee hoe ik zo eenvoudig mogelijk 5.1 uit de opstelling kan krijgen?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar sommigen op het forum wel, dus je kunt er even op zoeken in dit topic.
Daarnaast zou ik eerst goed opzoeken of je tv passthrough heeft, want dan heb je meteen meer mogelijkheden qua opties. De Apple TV gen3 is okay, maar heeft geen App Store zoals de nieuwere Apple TV's en dus heb je minder streaming diensten. HBO MAX zal er niet op zitten, en Disney denk ik ook niet. Gen4 (HD) is een prima optie en goed geprijsd zolang je nog geen 4k tv hebt, maar deze heeft geen optical out meer.
Je vraag doet me denken aan mijn situatie begin dit jaar. Ik heb het toen tijdelijk opgelost met een HDMI audio extractor. Inmiddels heb ik een nieuwe tv gekocht met HDMI arc zodat ik al die kastjes en kabels niet meer heb.OmeRobbie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:07:
Ik kom zelf niet meer uit de surrround en Sonos jungle...
[Afbeelding]
Mijn doel is om surround 5.1 op de Sonos Playbar en 2 Play:1 als surround (heb ik nog niet, nog
aan te schaffen)
Ik heb een oude TV uit 2006 waarvan is niet denk dat die Surround pass through doorgeeft aan de optische ingang van de Sonos Playbar, De TV geeft nog mooi beeld (oude LED-techniek!)
en is vooral een domme TV. Slim gemaakt met de Google TV Chromecast, maar die geeft alleen Dolby Digital + door wat ook niet goed werkt voor de Playbar heb ik begrepen...
Ik zit nu te denken aan de Google Chromecast te vervangen door een ander kastje die:
* en ethernet ingang heeft (filestick tv valt dan) --> ik wil gewoon stabiele internet
* optische uitgang heeft, zodat ik die op de Playbar kan aansluiten en 5.1 geluid eruit kan krijgen.
* Nokia streamingbox 8000 die ik verder niet ken
Zou dat werken?
Iemand anders nog tips en idee hoe ik zo eenvoudig mogelijk 5.1 uit de opstelling kan krijgen?
Als je wil mag je mijn audio extractor overnemen, heb m nu toch niet meer nodig.
Dit was voor mij toen een erg behulpzame reactie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70115718
Hi, thanx... ik heb dit gezien/gelezen maar werd al snel ongelukkig van al die verschillende verhalen of het wel/niet werkt...JWPVDW schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Je vraag doet me denken aan mijn situatie begin dit jaar. Ik heb het toen tijdelijk opgelost met een HDMI audio extractor. Inmiddels heb ik een nieuwe tv gekocht met HDMI arc zodat ik al die kastjes en kabels niet meer heb.
Als je wil mag je mijn audio extractor overnemen, heb m nu toch niet meer nodig.
Dit was voor mij toen een erg behulpzame reactie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70115718
Zie kastjes van enkele tientjes... kun je me een PBtje sturen wat jij voor jouw HDMI-extractor kastje wilt?
[ Voor 25% gewijzigd door OmeRobbie op 08-10-2022 17:24 ]
Die HDMI-extractor kastjes geeft me weer een hoop extra kabeltjes: voor stroom (past niet op mijn usb vd tv), extra HDMi kabeltje en kastje die ik moet wegwerken... Ik denk wel dat dit de enige oplossing is die mogelijk werkt...The Inquisitor schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:22:
Je kunt gebruik maken van een HDMI audio extractor, die split een HDMI signaal in HDMI+Optical out. Ze zijn te vinden bij Amazon, dus je moet even kijken welke goede reviews heeft.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar sommigen op het forum wel, dus je kunt er even op zoeken in dit topic.
Daarnaast zou ik eerst goed opzoeken of je tv passthrough heeft, want dan heb je meteen meer mogelijkheden qua opties. De Apple TV gen3 is okay, maar heeft geen App Store zoals de nieuwere Apple TV's en dus heb je minder streaming diensten. HBO MAX zal er niet op zitten, en Disney denk ik ook niet. Gen4 (HD) is een prima optie en goed geprijsd zolang je nog geen 4k tv hebt, maar deze heeft geen optical out meer.
Heb ook ergens gelezen dat CCGTV dan weer DD+ geeft wat weer niet door Sonos Playbar wordt herkend... is dat nog een mogelijk obstakel?
Mijn tv is uit 2007 en ik denk niet dat er pass through op zit.
En idd heeft de Apple TV 4 geen optical out meer en kan ik dus niet ondermeer op de Playbar aansluiten..
Ik neig ernaar een Androidboxje te gaan proberen zoals die Nokia. Krijgt redelijke reviews.. Als er andere mediastreakers zijn die ook werken in deze setup (met de optische out voor de Playbar dus) hou ik me aanbevolen...
[ Voor 6% gewijzigd door OmeRobbie op 08-10-2022 17:39 ]
Als je met de Apple TV gen 3 de Apple TV uit 2012 bedoelt dan is het aankoopadvies, ook tweedehands voor 2 tientjes: niet doen.OmeRobbie schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:07:
Ik kom zelf niet meer uit de surrround en Sonos jungle...
[Afbeelding]
Deze versie is end-of-life en kent geen App Store. Dus de diensten die er op staan moeten nog actief ondersteund worden....en dat gebeurt steeds minder. YouTube is er al mee gestopt vorig jaar.
De vierde generatie uit 2015 (nu tot Apple TV HD gedoopt) wordt nog wel ondersteund, maar is nieuw nog vrij prijzig (rond € 159). Je kunt dan beter voor een paar tientjes meer de Apple TV 4K kopen (rond € 200).
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Bij de laatsten lijkt in de mid range/treble bv instrumenten zoek geraakt te zijn die ik voorheen wel hoorde.
Ben er al uit... schijnt dat de HDMI extractor de meest genomen route is. Heb dan ook van een behulpzame en meedenkende forumlid zijn apparaatje overgenomen.rclahsen schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Als je met de Apple TV gen 3 de Apple TV uit 2012 bedoeld dan is het aankoopadvies, ook tweedehands voor 2 tientjes, niet doen.
Deze versie is end-of-life en kent geen App Store. Dus de diensten die er op staan moeten nog actief ondersteund worden....en dat gebeurt steeds minder. YouTube is er al mee gestopt vorig jaar.
De vierde generatie uit 2015 (nu tot Apple TV HD gedoopt) wordt nog wel ondersteund, maar is nieuw nog vrij prijzig (rond € 159). Je kunt dan beter voor een paar tientjes meer de Apple TV 4K kopen (rond € 200).
Als ik later de CCGTV toch zat ben en over wil op een Apple TV 4k dan kan ik alsnog deze gebruiken. Of een Nvidia Shield wordt dan ook weer mogelijk...
Dank voor het waarschuwen, die Apple TV 3gen zou een teleurstelling zijn tov de snelheid die ik nu behaal met de CCGTV.
Bij sonos is alles proprietary (wat dus ook gewoon goed werkt), en zijn de speakers in staat zelfstandig content op te halen bij muziek diensten (als ik het goed heb, dus een soort ingebouwde 'chromecast' die rechtstreeks de feed kan overnemen naar spotify bvb)
Edifier is goedkoper, en lijkt me niet dat soort omgeving te hebben? Kunnen die speakers dan bvb rechtstreeks bij een NAS via DLNA bvb? Allemaal meer 'open' protocollen?
En terloops, als ik even in de pricewatch kijk -> draadloze speakers -> wifi 'ja', dan vind je maar betrekkelijk weinig opties eigenlijk. Gesorteerd op meest bekeken staat de eerste pagina vol met sonos, google, apple (homepod mini) en edifier. Dus blijkbaar zijn wifi enabled speakers nog niet zo mainstream, behalve dan met erg propriëtaire en doorontwikkelde producten zoals sonos.
Nu ik met sonos ben gestart, zal ik zeer waarschijnlijk enkel specifiek uitbreiden met meer sonos. De sonos 'curse' zeg maar. Maar het is niet slecht om een zicht te hebben op wat er verder nog speelt.
Is er muziek in DD of DTS dan?PietB51 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:21:
Ik heb de sub mini ook aangesloten, maar vooral bij muziek via Beam gen 2 en Apple TV 4k vind ik PCM 2.0 vooralsnog beter klinken dan DD5.1 of DTS 5.1.
Bij de laatsten lijkt in de mid range/treble bv instrumenten zoek geraakt te zijn die ik voorheen wel hoorde.
Of bedoel je muziek in films/series? Die zijn ook niet identiek aan de track
Op Marktplaats is er een verkoper (780 reviews 5 sterren) die een account heeft waar je met 30% korting een Sonos product kan kiezen bij Sonos zelf. Ook de nieuwe Sub Mini.
Hij vraagt voor deze dienst zelf 50€. Ik heb al wel ingelogd en je kan inderdaad alle producten kiezen, ook het wachtwoord wijzigen en gewoon bestellen op eigen naam. Wat denken jullie?
Is dit betrouwbaar? Het voelt opzich oké, zeker met zoveel reviews maar toch. Hij verkoopt zelf ook veel oudere Sonos spullen op zijn marktplaats account.
/f/image/3Tu4j9dzczwWcLvhjTprSLEG.png?f=fotoalbum_large)
Jazeker, live concerten van vele artiesten en groepen op dvd, bluray, backup op nas en afspelen via apple tvThe Inquisitor schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Is er muziek in DD of DTS dan?
Of bedoel je muziek in films/series? Die zijn ook niet identiek aan de track
Heb je een link naar deze site/verkoper. Wil best eens meegluren. Wellicht eerst iets anders “goedkopers” bestellenKwakkies schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:45:
Wat denken jullie?
Op Marktplaats is er een verkoper (780 reviews 5 sterren) die een account heeft waar je met 30% korting een Sonos product kan kiezen bij Sonos zelf. Ook de nieuwe Sub Mini.
Hij vraagt voor deze dienst zelf 50€. Ik heb al wel ingelogd en je kan inderdaad alle producten kiezen, ook het wachtwoord wijzigen en gewoon bestellen op eigen naam. Wat denken jullie?
Is dit betrouwbaar? Het voelt opzich oké, zeker met zoveel reviews maar toch. Hij verkoopt zelf ook veel oudere Sonos spullen op zijn marktplaats account.
[Afbeelding]
Hierbij de advertentie waar ik op gereageerd heb:Alekz87 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Heb je een link naar deze site/verkoper. Wil best eens meegluren. Wellicht eerst iets anders “goedkopers” bestellen
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Je doelt op de nieuwe Edifier S1000W? (+- €400 voor een paar actieve wifi + bluetooth speakers)Amos_x schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:42:
Onlangs toevallig op Edifier aangekomen tijdens het rondsurfen. Heeft iemand ervaring met Edifier wifi speakers, en die dat even in perspectief kan plaatsen tegenover Sonos?
https://nl.hardware.info/...bt--en-wifi-ondersteuning.
Ik ben ook gecharmeerd ervan, juist door de ruime aansluitmogelijkheden en mogelijk onafhankelijk van (stel ooit een failliete, afbouwende) leverancier nog goed bruikbaar. Ik zou zo een maandsalaris op Sonos cs willen stukslaan maar theoretische kans op stoppende ondersteuning en dan vrij waardeloze apparatuur overhouden weerhoudt mij daarvan. Groot nadeel van het moderne digitale.
De Edifier app zal voor muziek nog niet aan de app van Sonos kunnen tippen denk ik.
Qua prijs zitten ze in de buurt van een paar Sonos One`s. Het grotere formaat geeft mogelijk meer body voor muziek (maar formaat zegt niet alles).
Als je een geluidsoplossing zoekt voor muziek met tevens de mogelijkheid om op de tv aan te sluiten lijken ze me interessant, dan concurreren ze met een (Sonos) Soundbar en sla je twee vliegen met 1 klap. Helaas geen HDMI(eARC) bij de Edifier.
Ook ik heb geen reviews nog gezien.
[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 09-10-2022 21:29 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Als je naar zijn andere advertenties kijkt dan zie je veel Sonos gen1 speakers. Daarmee krijg je via het upgrade programma van Sonos inderdaad 30%. Lijkt erop dat hij deze op aparte accounts registreert en deze accounts vervolgens verkoopt voor 50 euro.Kwakkies schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:45:
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
Met oudere gen2 speakers krijg je 15% trouwens.
Wat bedoel je met Sonos CS?bombadil schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:24:
[...]
Je doelt op de nieuwe Edifier S1000W (+- €400 voor een paar)
https://nl.hardware.info/...bt--en-wifi-ondersteuning.
Ik ben ook gecharmeerd ervan, juist door de ruime aansluitmogelijkheden en mogelijk onafhankelijk van (stel ooit een failliete, afbouwende) leverancier nog goed bruikbaar. Ik zou zo een maandsalaris op Sonos cs willen stukslaan maar theoretische kans op stoppende ondersteuning en dan vrij waardeloze apparatuur overhouden weerhoudt mij daarvan. Groot nadeel van het moderne digitale.
Helaas geen HDMI(eARC) bij de Edifier. De Edifier app zal voor muziek nog niet aan de app van Sonos kunnen tippen denk ik.
Qua prijs zitten ze in de buurt van een paar Sonos One`s. Het grotere formaat geeft mogelijk meer body voor muziek (maar formaat zegt niet alles).
Als je een geluidsoplossing zoekt voor muziek met tevens de mogelijkheid om op de tv aan te sluiten lijken ze me interessant, dan concurreren ze meer met een (Sonos) Soundbar en sla je twee vliegen met 1 klap.
Ook ik heb geen reviews nog gezien.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
De Arc surround set is via hem voor 1747 te verkrijgen, is wel erg verleidelijk. Hij biedt ook aan om zijn "fee" pas aan hem te betalen zodra jij de bestelling geplaatst hebt op sonos.nl...Kwakkies schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Hierbij de advertentie waar ik op gereageerd heb:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ik heb al jaren mijn TV-geluid via AUX naar mijn Sonos play 5, welke onder mijn TV staat. Dit bevalt prima maar om wat 'breder' geluid te krijgen zit ik te denken om een tweede play 5 erbij te kopen voor een 'echt stereogeluid'.
Maar, er zijn natuurlijk ook soundbars van Sonos te koop, die gekoppeld en signaal krijgen via HDMI. Het zal vast voordelen hebben, maar welke?
Kortom, is er een nadeel als je het geluid via AUX als input doet? Zo niet, dan heb ik volgens mij een prima oplossing om zowel qua muziek als bij beeld prima geluid te hebben
[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 10-10-2022 21:03 ]
Dat ligt er ook aan wat voor TV je hebt. Je mist surround opties, wellicht atmos ondersteuning als je TV e-ARC heeft, het voordeel van een digitaal signaalpad met een DAC minder. Alles bedienen met 1 afstandbediening. Gescheiden opties voor TV en muziek in bijvoorbeeld de equalizer.webber87 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:02:
Wie weet wat ik mis als ik mijn TV-geluid krijg op mijn Sonos play 5 (2e generatie) als ik het afspeel via AUX?
Ik heb al jaren mijn TV-geluid via AUX naar mijn Sonos play 5, welke onder mijn TV staat. Dit bevalt prima maar om wat 'breder' geluid te krijgen zit ik te denken om een tweede play 5 erbij te kopen voor een 'echt stereogeluid'.
Maar, er zijn natuurlijk ook soundbars van Sonos te koop, die gekoppeld en signaal krijgen via HDMI. Het zal vast voordelen hebben, maar welke?
Kortom, is er een nadeel als je het geluid via AUX als input doet? Zo niet, dan heb ik volgens mij een prima oplossing om zowel qua muziek als bij beeld prima geluid te hebben
Aan de andere kant, als je nu al tevreden bent met je play:5 en het gaat je om een beter stereobeeld, dan is dat ook een prima optie. Afhankelijk van je situatie kan het lastig zijn zo'n breed stereobeeld uit een soundbar te krijgen. Daarnaast zou een sub dan ook nog weer in beeld kunnen komen, waar je die bij een play:5 vrijwel zeker niet nodig hebt.
Waar je misschien wel rekening mee moet houden bij 2 play:5's is dat het signaal naar de 2e play:5 gestuurd moet worden, dit kan wat vertraging opleveren waardoor het beeld en geluid niet helemaal synchroon meer lopen.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Het ligt iets genuanceerder. Atmos op basis van Dolby Digital in de vorm van Dolby Digital Plus (zoals diensten als Netflix, Disney+, et cetera) gebruiken kan over HDMI ARC. Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD kan alleen over HDMI eARC. Atmos is geen vaste track maar meta data die berekend wordt vanaf een Dolby track.Magic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
...wellicht atmos ondersteuning als je TV e-ARC heeft...
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dan voor je reactie! Betreft die vertraging van de tweede Play5. Zou je dat makkelijker stellen middels een 'delay'? Kan je dat per source instellen? Bij TV-geluid moet ik dan wel een delay hebben, maar wanneer ik op beide speakers muziek afspeel via bv. Spotify. Dan moet er weer geen vertraging op zitten.Magic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
Dat ligt er ook aan wat voor TV je hebt. Je mist surround opties, wellicht atmos ondersteuning als je TV e-ARC heeft, het voordeel van een digitaal signaalpad met een DAC minder. Alles bedienen met 1 afstandbediening. Gescheiden opties voor TV en muziek in bijvoorbeeld de equalizer.
Aan de andere kant, als je nu al tevreden bent met je play:5 en het gaat je om een beter stereobeeld, dan is dat ook een prima optie. Afhankelijk van je situatie kan het lastig zijn zo'n breed stereobeeld uit een soundbar te krijgen. Daarnaast zou een sub dan ook nog weer in beeld kunnen komen, waar je die bij een play:5 vrijwel zeker niet nodig hebt.
Waar je misschien wel rekening mee moet houden bij 2 play:5's is dat het signaal naar de 2e play:5 gestuurd moet worden, dit kan wat vertraging opleveren waardoor het beeld en geluid niet helemaal synchroon meer lopen.
Je denkt net de verkeerde kant op volgens mij, bij Spotify en dergelijke is een vertraging (delay) niet zo relevant. Misschien dat je "volgende nummer" dan 100ms later begint wanneer je op "volgende" klikt, niemand die dat als vervelend ervaart.webber87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Dan voor je reactie! Betreft die vertraging van de tweede Play5. Zou je dat makkelijker stellen middels een 'delay'? Kan je dat per source instellen? Bij TV-geluid moet ik dan wel een delay hebben, maar wanneer ik op beide speakers muziek afspeel via bv. Spotify. Dan moet er weer geen vertraging op zitten.
Als je bij TV echter een delay hebt in het geluid, dan wordt het geluid dus later afgespeeld dan het beeld. In dat geval wil je bij TV eigenlijk een negatieve vertraging hebben, maar dat kan helaas niet. In de praktijk wil je dus dat je beeld 100ms later afgespeeld wordt dan het geluid, zodat het daarna weer synchroon loopt. Sommige TV's kunnen dat, maar niet allemaal, meestal heet dat dan "lip sync".
Wanneer je een TV met eARC hebt en een eARC soundbar, dan kunnen TV en soundbar communiceren hoeveel delay er toegevoegd wordt, en daar kan de TV dan zijn beeld/audio op aanpassen zodat alles weer gelijk loopt.
Ik neem in bovenstaande voorbeelden even 100ms als voorbeeld, ik kan het niet zo checken, maar in de sonos app kun je verschillende "delays" instellen waarmee je eigenlijk de buffer grootte instelt, waarbij hoe langer de delay, hoe minder kans op storing je hebt doordat je buffer leeg raakt.
Ik ben niet de vraag steller, maar ik vraag me af: AUX is de analoge 3,5mm plug toch? Hoe krijg je dan stereo uit 2 play:5?Magic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
Naar elke play:5 een AUX (dus ergens een splitter?). Nadeel is dat splitters vaak ondermaatse kwaliteit zijn, en dat je op beide speakers exact hetzelfde afspeelt.
Of kan SONOS (de app, of de speaker) een analoog stereo AUX signaal zo interpreteren dat 1 kanaal op play:5 1 en het andere op play:5 2 afgespeeld wordt?
Ik heb al wat gezocht en kom veel uit dat ik mijn muziekcollectie in Plex moet steken en dit dan zo streamen.
Is het ook mogelijk zonder dit te doen? Dat de Sonos One de .MP3 & .FLAC files afspeelt, ipv dat ik een ander toestel moet aanzetten voor dit?
Dat is inderdaad de 3,5mm plug. Ik moest dat zelf ook even opzoeken nav de originele vraag, de play:5 kan een van de kanalen draadloos naar een andere play:5 sturen. Ik had zelf ook niet verwacht dat dat kan. Maar wel met als nadeel dat je dus een kleine delay krijgt omdat dat kanaal gecodeerd en draadloos verzonden moet worden.Amos_x schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:03:
[...]
Ik ben niet de vraag steller, maar ik vraag me af: AUX is de analoge 3,5mm plug toch? Hoe krijg je dan stereo uit 2 play:5?
Naar elke play:5 een AUX (dus ergens een splitter?). Nadeel is dat splitters vaak ondermaatse kwaliteit zijn, en dat je op beide speakers exact hetzelfde afspeelt.
Of kan SONOS (de app, of de speaker) een analoog stereo AUX signaal zo interpreteren dat 1 kanaal op play:5 1 en het andere op play:5 2 afgespeeld wordt?
Kennelijk is het bij een stereo pair zelfs mogelijk om beide AUX aansluitingen te gebruiken om zo 2 externe apparaten te koppelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 11-10-2022 16:18 ]
Desondanks zou ik voor een Sonos soundbar gaan, afhankelijk van de grootte van de TV (en je portemonnee) een Beam of een Arc. Die zijn digitaal aangesloten (via HDMI-ARC, heeft je TV dat?). Dan heb je geen vertraging (30ms zoals bij elke soundbar) en evt. Atmos.
Nu heeft hij geen last van de vertraging omdat de sonos nu gewoon direct uit de 3,5mm invoer kan afspelen zonder conversie/bufferingRallye schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:30:
Ik zou mezelf kapot ergeren aan die delay (75ms), maar ik begrijp dat de vragensteller daar bij zijn huidige Play:5 ook geen last van heeft. De vertraging doet zich niet voor bij muziek.
Desondanks zou ik voor een Sonos soundbar gaan, afhankelijk van de grootte van de TV (en je portemonnee) een Beam of een Arc. Die zijn digitaal aangesloten (via HDMI-ARC, heeft je TV dat?). Dan heb je geen vertraging (30ms zoals bij elke soundbar) en evt. Atmos.
Ik heb momenteel geen merkbare vertraging in ieder geval. Het zou kunnen dat die er is, maar die merk ik dan niet. Maar uit jouw reactie lees ik dat er geen conversie/buffering plaats vind en dus geen vertraging. Als ik een tweede Sonos zou bij plaatsen en deze als stereopaar maken, begrijp ik het dan goed dat ik op de tweede (die zonder aux input) dan wel een vertraging heb?Magic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
Nu heeft hij geen last van de vertraging omdat de sonos nu gewoon direct uit de 3,5mm invoer kan afspelen zonder conversie/buffering
@Rallye Ja mijn TV heeft HDMI-Arc. Het is meer dan ik al een Play 5 heb en aangezien ik het zowel voor muziek als beeld gebruik zie ik mogelijk meer heil in een tweede Play 5. Heb ik ook gelijk de bass goed.
We hebben trouwens ook een beam, in de slaapkamer. Ook prima geluid, maar ik denk voor in de woonkamer is het te licht denk ik.
Oh ja, in de keuken heb ik ook nog een One staan
[ Voor 23% gewijzigd door webber87 op 11-10-2022 20:27 ]
Daar houd de Sonos wel rekening mee bij een stereo paar. Ze zijn gelukkig wel slim genoeg om de vertraging op beide speakers hetzelfde te houden.webber87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:24:
[...]
Ik heb momenteel geen merkbare vertraging in ieder geval. Het zou kunnen dat die er is, maar die merk ik dan niet. Maar uit jouw reactie lees ik dat er geen conversie/buffering plaats vind en dus geen vertraging. Als ik een tweede Sonos zou bij plaatsen en deze als stereopaar maken, begrijp ik het dan goed dat ik op de tweede (die zonder aux input) dan wel een vertraging heb?
Ah gelukkig zijn ze zo slimMagic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Daar houd de Sonos wel rekening mee bij een stereo paar. Ze zijn gelukkig wel slim genoeg om de vertraging op beide speakers hetzelfde te houden.
Of is dat te mooi om waar te zijn?
Dit i.c.m. 1x ARC (onder de tv) en 2 One's naast de bank. Wellicht na Trueplay nog wat finetunen, maar dat zie ik dan wel.
Vreemd, hebben ze enig idee hoe dit komt? Heeft de 14 een geavanceerde microfoon dan de vorige modellen?Alekz87 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:31:
Vervelend dat de iPhone 14 nog steeds niet werkt voor trueplay. Benieuwd wanneer sonos dit eens gaat updaten.
Is dat zo? Bij mijn weten heeft elke analoge Sonos-aansluiting 75ms vertraging.Magic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
Nu heeft hij geen last van de vertraging omdat de sonos nu gewoon direct uit de 3,5mm invoer kan afspelen zonder conversie/buffering
Edit: https://en.community.sono...-5-playback-delay-6803262
[ Voor 73% gewijzigd door Rallye op 13-10-2022 20:05 ]
Hoe bevalt de sub mini? Ik sta op het punt er ook een te bestellen om mijn beam en 2x play:5 surround set aan te vullen. Ook een lichte twijfel om mijn beam in te ruilen voor een arc en die mee te bestellen met een 30% kortingscode die ik nog in mijn account heb. Wat zouden jullie doen? Heb een woonkamer van 35m2.Ronzz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:52:
Vandaag mijn Sonos Sub Mini binnen, vanavond maar even installeren en uitproberen.
Dit i.c.m. 1x ARC (onder de tv) en 2 One's naast de bank. Wellicht na Trueplay nog wat finetunen, maar dat zie ik dan wel.
Je hebt inderdaad gelijk, mijn bron had het er over dat er latency toegevoegd werd bij een stereo pair. maar nu ik nog even verder gekeken heb, lijkt het er op dat er inderdaad altijd een 75ms vertraging is, maar het kan zijn dat Sonos bij het maken van de stereo pair de verbinding evalueert en automatisch(?) een hogere delay instelt. ik vermoed dat dat bij mijn bron gebeurd is. 75ms is voor veel mensen niet merkbaar, maar de andere instellingen Max (2,000 ms), High (150 ms), Medium (113 ms), komt wel over die grens heen.Rallye schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:02:
Een andere microfoon (hoeft niet geavanceerder) is al genoeg om de Trueplay aan te moeten passen.
[...]
Is dat zo? Bij mijn weten heeft elke analoge Sonos-aansluiting 75ms vertraging.
Edit: https://en.community.sono...-5-playback-delay-6803262
Ik hoor duidelijk merkbaar een verschil tussen met en zonder sub. Wat dat betreft zeker een toevoeging waar ik blij mee benPiet Krediet schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:06:
[...]
Hoe bevalt de sub mini? Ik sta op het punt er ook een te bestellen om mijn beam en 2x play:5 surround set aan te vullen. Ook een lichte twijfel om mijn beam in te ruilen voor een arc en die mee te bestellen met een 30% kortingscode die ik nog in mijn account heb. Wat zouden jullie doen? Heb een woonkamer van 35m2.
Mijn woonkamer is ongeveer even groot en als je veel films kijkt en muziek luistert zou ik het zeker aanraden.
Ik heb volgens mij alle TV instellingen wel geprobeerd.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Heb de set sinds vandaag draaien, maar ben niet helemaal enthousiast

Heb de boel met earc aangesloten aan m'n beamer, en daar hangt weer een ziggo mediabox aan.
Voor alsnog heb ik heel erg het idee dat ik een sub mis, maar in mijn opstelling in de zithoek van 3,5 x 3m moet ik toch wel wat meer kunnen halen lijkt me.
Ik heb echt het idee dat ik wat mis qua instellingen. Mijn jbl charge 4 klinkt beter, maar dat weiger ik te geloven.

Ik heb dit probleem niet met CEC uitGerCor schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:57:
Iemand een idee? Ik heb een Sonos Beam aangesloten op mijn TV via eARC. Maar ik kan geen geïnstalleerde Bluetooth koptelefoon gebruiken. eARC gooit alles eruit. Pas al ik de stekker van de Sonos uit het stopcontact haal kan ik een Bluetooth device gebruiken. Doe ik de stekker er weer in pakt eARC de macht. Is dat iets van Sonos of maakt het niks uit wat je op eARC aansluit?
Ik heb volgens mij alle TV instellingen wel geprobeerd.
Ik kan HDMI-CEC wel uitschakelen maar de TV schakelt het gelijk weer in.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Inderdaad. Sommige TV’s doen dat. En inderdaad CEC steelt altijd de focus. Sommigen zeggen dat Sonos alleen de CEC-protocollen volgt, anderen dat Sonos dat te streng doet, met dit probleem als gevolg. Maar met Sonos blijf je het probleem houden dat de Beam de focus pakt.GerCor schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:46:
[...]
Ik kan HDMI-CEC wel uitschakelen maar de TV schakelt het gelijk weer in.
@Koekstra Je wilt een instellingenmenu naast het instellingenmenu? ;-)
Je geeft niet aan wat je precies mist, mogelijk de bas (je verwijst naar de Sub). Dat je JBL “beter” klinkt zegt weinig…..
Je weet dat je ook met een geleende iPad of iPhone Trueplay kunt doen?
[ Voor 23% gewijzigd door Rallye op 16-10-2022 22:23 ]
Oké, duidelijk. Dan ligt het aan Sonos en niet aan de TV. Op zich niet zo'n heel groot probleem voor mij want zo vaak ga ik Bluetooth - in dit geval een Bose 700 HP - niet gebruiken. Maar ik wil wel weten waar het aan ligt.Rallye schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
[...]
Inderdaad. Sommige TV’s doen dat. En inderdaad CEC steelt altijd de focus. Sommigen zeggen dat Sonos alleen de CEC-protocollen volgt, anderen dat Sonos dat te streng doet, met dit probleem als gevolg. Maar met Sonos blijf je het probleem houden dat de Beam de focus pakt.
Ja dat met een geleende ipad zat ik ook aan te denken.Rallye schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
[...]
Inderdaad. Sommige TV’s doen dat. En inderdaad CEC steelt altijd de focus. Sommigen zeggen dat Sonos alleen de CEC-protocollen volgt, anderen dat Sonos dat te streng doet, met dit probleem als gevolg. Maar met Sonos blijf je het probleem houden dat de Beam de focus pakt.
@Koekstra Je wilt een instellingenmenu naast het instellingenmenu? ;-)
Je geeft niet aan wat je precies mist, mogelijk de bas (je verwijst naar de Sub). Dat je JBL “beter” klinkt zegt weinig…..
Je weet dat je ook met een geleende iPad of iPhone Trueplay kunt doen?
Ik kan slecht verwoorden wat ik mis. Het geluid klikt een beetje blikkerig, maar dat zou dus weer opgelost kunnen worden met trueplay denk ik omdat er wellicht wat latency issues zijn.
Ik mis niet perse een instellingen menu, maar ik vind de equalizer in de app nogal karig
Hoopte meer op een Hdmi instelling die ik over het hoofd zou zou zien, of iets van audio optimalisatie in de Netflix app. (ik noem ook maar wat)
Een sub gaat daar niet veel aan veranderen hoor. Een Sub is vooral het geluid voelen. Ik weet niet waar je naar luistert maar als je naar de TV luistert in surround klinkt dat weer heel anders dan wanneer je naar bijvoorbeeld Spotify luistert. Nou is Spotify ook niet het hoogste niveau wat je met de Sonos kunt bereiken natuurlijk. Maar wil je naar een hoger niveau dan moet je daar weer veel te veel voor betalen, vind ik.Koekstra schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:27:
[...]
Ja dat met een geleende ipad zat ik ook aan te denken.
Ik kan slecht verwoorden wat ik mis. Het geluid klikt een beetje blikkerig, maar dat zou dus weer opgelost kunnen worden met trueplay denk ik omdat er wellicht wat latency issues zijn.
Ik mis niet perse een instellingen menu, maar ik vind de equalizer in de app nogal karig![]()
Hoopte meer op een Hdmi instelling die ik over het hoofd zou zou zien, of iets van audio optimalisatie in de Netflix app. (ik noem ook maar wat)
Zelf vind ik bijvoorbeeld een TV zender zoals XITE (PCM) beter klinken dan Dolby Digital 5.1.
Mijn broer heeft zo'n cheap Samsung soundbar met van die lullige surroundboxjes. Hij vindt dat beter klinken dan mijn Beam gen 2, Sub gen 3 en 2x One SL.
Tsja, je moet er even aan wennen. Sonos is niet zo ontzettend populair omdat het blikkerig klinkt.
Als ik mijn telefoon op het bijbehorende kastje leg met de oplader, dan krijg ik wel de melding dat hij oplaad (IPhone), maar vervolgens laat hij niet op. Het lijkt alleen de melding te zijn. Hebben andere mensen daar ook problemen mee?
Ik zou echt proberen of je een iOS device van iemand kunt lenen zodat je Trueplay kunt toepassen. Ik had dezelfde ervaring als die jij nu hebt, een beetje een 'meh' gevoel na eerste installatie totdat ik Trueplay had toegepast (ik heb zelf wel een iOS device). Toen was ik in een keer volledig overtuigd. Ik heb er zelfs over nagedacht om alles retour te sturen, maar heb dat gelukkig niet gedaan.Koekstra schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:57:
Als je geen trueplay kan gebruiken (gebrek aan Apple), wat zijn dan de opties om het geluid van een surround set (beam2 + 2x one sl) naast het EQ menu te tunen?
Heb de boel met earc aangesloten aan m'n beamer, en daar hangt weer een ziggo mediabox aan.
Voor alsnog heb ik heel erg het idee dat ik een sub mis, maar in mijn opstelling in de zithoek van 3,5 x 3m moet ik toch wel wat meer kunnen halen lijkt me.
Ik heb echt het idee dat ik wat mis qua instellingen. Mijn jbl charge 4 klinkt beter, maar dat weiger ik te geloven.
Mocht Trueplay het voor je oplossen, dan is het zelfs de moeite om voor een paar tientjes tweedehands een oudere iPhone specifiek hiervoor aan te schaffen.
Mijn zithoek is overigens vergelijkbaar met die van jou.
Ah bedankt voor je reactie, dit geeft me hoop!Phontana schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Ik zou echt proberen of je een iOS device van iemand kunt lenen zodat je Trueplay kunt toepassen. Ik had dezelfde ervaring als die jij nu hebt, een beetje een 'meh' gevoel na eerste installatie totdat ik Trueplay had toegepast (ik heb zelf wel een iOS device). Toen was ik in een keer volledig overtuigd. Ik heb er zelfs over nagedacht om alles retour te sturen, maar heb dat gelukkig niet gedaan.
Mocht Trueplay het voor je oplossen, dan is het zelfs de moeite om voor een paar tientjes tweedehands een oudere iPhone specifiek hiervoor aan te schaffen.
Mijn zithoek is overigens vergelijkbaar met die van jou.
Zou het echt jammer vinden als ik het terug moest sturen, want alles klopt verder.
Het misstaat niet, en voornamelijk de WAF werkt in het voordeel.
In principe hoef je trueplay maar 1x te doen toch? Of heb ik dat mis?
[ Voor 3% gewijzigd door Koekstra op 17-10-2022 10:03 ]
In principe wel totdat de situatie verandert. Dus als jij toch die (mini) sub toevoegt dan opnieuw Trueplay. Wordt in ieder geval aanbevolen.Koekstra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
In principe hoef je trueplay maar 1x te doen toch? Of heb ik dat mis?
Start wat series/films op Netflix en kijk of het daadwerkelijke signaal wordt doorgegeven wat de streaming service zegt (In de app, Instellingen -> Over dit systeem). Ik had ook echt het idee dat ik iets miste na het aanschaffen van de Beam. Bleek dat hij bij alles PCM 2.0 doorgaf en niks meer. Heb toen in de settings van mijn tv (LG OLED) nog van alles aangepast. Moest HDMI eARC nog activeren, LPCM passthrough aangezet en nog wat instellingen. Hierna gaf de Beam wel netjes DD+ en Dolby Atmos door wat echt een enorm verschil maakte.Koekstra schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:57:
Als je geen trueplay kan gebruiken (gebrek aan Apple), wat zijn dan de opties om het geluid van een surround set (beam2 + 2x one sl) naast het EQ menu te tunen?
Ga ik vanavond even bekijken.JEROENrgfgf schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:38:
[...]
Start wat series/films op Netflix en kijk of het daadwerkelijke signaal wordt doorgegeven wat de streaming service zegt (In de app, Instellingen -> Over dit systeem). Ik had ook echt het idee dat ik iets miste na het aanschaffen van de Beam. Bleek dat hij bij alles PCM 2.0 doorgaf en niks meer. Heb toen in de settings van mijn tv (LG OLED) nog van alles aangepast. Moest HDMI eARC nog activeren, LPCM passthrough aangezet en nog wat instellingen. Hierna gaf de Beam wel netjes DD+ en Dolby Atmos door wat echt een enorm verschil maakte.
In de Sonos app is dus terug te zien wat het bronsignaal is?
Als jouw TV eARC heeft en je bijvoorbeeld een dienst als HBO Max hebt dan zou je bij The Matrix dit moeten zien in de Sonos app.Koekstra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:41:
[...]
Ga ik vanavond even bekijken.
:strip_exif()/f/image/Nq7PA2UVXsE0LmlI5oglTNl4.jpg?f=fotoalbum_large)
Yes, je kunt het zien zoals op de screenshot van GerCor maar ook als je in de app naar de tab instellingen gaat en dan “Systeem -> Over dit systeem”. Dan zie je onderin informatie over je systeem waaronder het audio format.Koekstra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:41:
[...]
Ga ik vanavond even bekijken.
Top, fijne tip, bedankt! Ook @GerCor.JEROENrgfgf schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Yes, je kunt het zien zoals op de screenshot van GerCor maar ook als je in de app naar de tab instellingen gaat en dan “Systeem -> Over dit systeem”. Dan zie je onderin informatie over je systeem waaronder het audio format.
Ik hou jullie op de hoogte!
PCM is in deze 2.0 stereo wat je afzet tegen een surround track. Dat is geen appels met appels vergelijken en kan het verschil in "beter klinken" al verklaren. Alleen door het veel voorkomende volume verschil tussen surround (Dolby is gemixt met een offset) en stereo. Luider is volgens het menselijk oor snel beter.GerCor schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:55:
Zelf vind ik bijvoorbeeld een TV zender zoals XITE (PCM) beter klinken dan Dolby Digital 5.1.
Het eerste statement, over dat een subwoofer alleen voor geluid voelen is, is dat algemeen of puur voor Sonos? Een subwoofer vult het gehele bereik aan en moet je juist niet voelen. Als dat de referentie is van een subwoofer heb nog nooit een goed geïntegreerde subwoofer gehoord.
[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 17-10-2022 16:43 ]
Er is een wereld van verschil tussen alleen voelen en, wat ik schreef, vooral voelen.FeaR schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:41:
[...]
PCM is in deze 2.0 stereo wat je afzet tegen een surround track. Dat is geen appels met appels vergelijken en kan het verschil in "beter klinken" al verklaren. Alleen door het veel voorkomende volume verschil tussen surround (Dolby is gemixt met een offset) en stereo. Luider is volgens het menselijk oor snel beter.
Het eerste statement, over dat een subwoofer alleen voor geluid voelen is, is dat algemeen of puur voor Sonos? Een subwoofer vult het gehele bereik aan en moet je juist niet voelen. Als dat de referentie is van een subwoofer heb nog nooit een goed geïntegreerde subwoofer gehoord.
Een subwoofer verplaatst lucht. Dat voel je. Uiteraard hoor je het ook.
Mogelijk pakte ik hem te zwart-wit op maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat je beeld vertekend is. Juist bij relatief kleine speakers haalt een subwoofer zijn voordeel door het bereik van onder aan te vullen. Maar mogelijk niet de discussie voor deze plek aangezien Sonos zich op een andere markt richt.GerCor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Er is een wereld van verschil tussen alleen voelen en, wat ik schreef, vooral voelen.
Een subwoofer verplaatst lucht. Dat voel je. Uiteraard hoor je het ook.
Oké aller eerst kon ik vrij snel achterhalen dat de huidige settings niet juist stonden in de beamer (via de eerder genoemde check in de sonos app)Koekstra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Top, fijne tip, bedankt! Ook @GerCor.
Ik hou jullie op de hoogte!
De audio instellingen voor de earc stond op LPMC. Stereo dus.
Deze omgezet naar raw+ en toen kwam er netjes dolby atmos door bij de juiste serie op Netflix. En man, dat scheelt een bak! Helaas had ik maar 5 minuutjes om te testen, maar dit was al waanzinnig.
Morgen of overmorgen komt er even iemand langs met ios om de trueplay te configureren, en dan gaan we nog eens een avondje luisteren. Bij voorkeur ook even de serie die ik gister zo verdomd vond tegenvallen, voor het juiste vergelijk.
Anyhow, ik ben al een stuk beter gestemd na 3 minuten dolby atmos
Net met een oude iPhone 7 trueplay gekalibreerd. Zit er nog verschil in tussen een oude iPhone en laat zeggen de 12/13 waarmee het ook kan?Alekz87 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:31:
Vervelend dat de iPhone 14 nog steeds niet werkt voor trueplay. Benieuwd wanneer sonos dit eens gaat updaten.
Ik heb het idee dat mijn Sub 3 het nu juist helemaal niet goed doet. Bass komt nu heel duidelijk uit mijn Beam. Maar even Trueplay opnieuw doen.Lejavh schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:49:
Zojuist opnieuw TruePlay opnieuw gekalibreerd met de 14.18 software. Ik heb een Arc, Sub en 2 One's en eindelijk lijkt de Sonos Sub/TruePlay bug te zijn opgelost. Wat is jullie mening?
Na de update deed mijn Sub 3 het niet meer. Was even schrikken. Opvallend hoe snel je dat merkt. Sub verwijderd en weer geïnstalleerd.
Systeem UP and running.... 👍
[ Voor 16% gewijzigd door GerCor op 18-10-2022 22:27 ]
:strip_exif()/f/image/HYTMHdesaQRZcPk5oxEQ8V8O.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat
Een
Lachertje
Dat
O
Zo
Gebruiksvriendelijke
SONOS
Man man man. Probeer twee ONE's als surround in te stellen.
Niet te doen.
Reset na reset na reset.
En telkens krijg ik Beam+?+?+Sub Mini
Ik zal wel iets verkeerds doen hoor maar man man man
[ Voor 26% gewijzigd door Errieseeka op 18-10-2022 22:51 ]
Even verwijderen en opnieuw installeren. (heb je wat te doen) 😂Errieseeka schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:50:
[Afbeelding]
Wat
Een
Lachertje
Dat
O
Zo
Gebruiksvriendelijke
SONOS
Man man man. Probeer twee ONE's als surround in te stellen.
Niet te doen.
Reset na reset na reset.
En telkens krijg ik Beam+?+?+Sub Mini
Ik zal wel iets verkeerds doen hoor maar man man man
Ja dit ook al tig keer gedaan. Dacht dat t "plug en play" wasGerCor schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:59:
[...]
Even verwijderen en opnieuw installeren. (heb je wat te doen) 😂
:strip_exif()/f/image/hBnT7I76WTAGf63kqIiWvPVL.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha en dit ook keer op keer. Nja ik geef t op hoor
[ Voor 22% gewijzigd door Errieseeka op 18-10-2022 23:06 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Errieseeka op 18-10-2022 23:25 ]
Een hoop frustratie, maar hoogstwaarschijnlijk liep je zelf te prutsen

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Sonos/Symfonisk speakers staan altijd in Standby (op de Move/Roam na, die kun je helemaal uitschakelen).Aalst13 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:20:
Zijn de boekenplank speakers ook volledig uit te schakelen zonder dat je ze weer moet koppelen?
Als ik mijn telefoon op het bijbehorende kastje leg met de oplader, dan krijg ik wel de melding dat hij oplaad (IPhone), maar vervolgens laat hij niet op. Het lijkt alleen de melding te zijn. Hebben andere mensen daar ook problemen mee?
Je tweede deel van de vraag snap ik niet, Mijn Symfonisk speakers hebben geen bijbehorend kastje om je telefoon op te laden.
Lees op diverse sonos fora dat t wel een half jaar kan duren….ik heb idd een m’n oude iPhone 7 uit t stof gehaald en opgeladen. Gedoe wel zo. Je verwacht dat dit toch niet zo lastig is? Mensen met Android zijn natuurlijk al helemaal de pineut.Serena schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:20:
Ze mogen wel eens wat sneller doorkomen met TruePlay op de nieuwere devices. Heb een iPad Pro 2020 en een iPhone 14 Pro Max als dagelijkse apparaten. Net met een oude iPad Pro lopen zwaaien nadat ik mijn studeerkamer van een nieuwe kast had voorzien. 2020, dat kan sneller lijkt me...
Een half jaar... Mijn iPad is van begin 2020.Alekz87 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Lees op diverse sonos fora dat t wel een half jaar kan duren….ik heb idd een m’n oude iPhone 7 uit t stof gehaald en opgeladen. Gedoe wel zo. Je verwacht dat dit toch niet zo lastig is? Mensen met Android zijn natuurlijk al helemaal de pineut.
Ik ben het met je eens, maar merk je zoveel verschil met Trueplay aan/uit?Serena schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:20:
Ze mogen wel eens wat sneller doorkomen met TruePlay op de nieuwere devices. Heb een iPad Pro 2020 en een iPhone 14 Pro Max als dagelijkse apparaten. Net met een oude iPad Pro lopen zwaaien nadat ik mijn studeerkamer van een nieuwe kast had voorzien. 2020, dat kan sneller lijkt me...
Ik hoor het verschil, maar ik kan niet concluderen dat het geluid nou beter is met Trueplay aan. Ik ben me bewust van de Trueplay issues met de laatste software versies, maar ook ervoor, had ik dezelfde mening.
Ik wilde Trueplay weer een kans geven na de update van gister, totdat ik werd begroet met de mededeling dat mijn iPhone 14 Pro Max niet is ondersteund.
Ik vond het niet vervelend, gezien het geluid zonder Trueplay perfect is.
Voor de iPhone 13 duurde het ongeveer drie maanden, geloof ik.Serena schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Een half jaar... Mijn iPad is van begin 2020.
Ik merk trouwens dat de laatste update (14.18) mijn problemen met de Sub heeft opgelost, hebben andere mensen dezelfde ervaring of zit het gewoon tussen m'n oren? Anders even wachten op wat Peter Pee zegt...
Denk je? Want dan ga ik in de woonkamer ook maar weer eens met de iPad wapperen. Had het idee dat het geluid van de sub heel anders is ineens...Jeoh schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
Voor de iPhone 13 duurde het ongeveer drie maanden, geloof ik.
Ik merk trouwens dat de laatste update (14.18) mijn problemen met de Sub heeft opgelost, hebben andere mensen dezelfde ervaring of zit het gewoon tussen m'n oren? Anders even wachten op wat Peter Pee zegt...
Ik heb nu een One IN een kast gezet, klonk anders dan toen deze 'vrij' stond. Na Trueplay klinkt het weer stukken beter. Ik pas wel achteraf nog altijd even de bas en treble aan...RnB schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:21:
[...]
Ik ben het met je eens, maar merk je zoveel verschil met Trueplay aan/uit?
Ik hoor het verschil, maar ik kan niet concluderen dat het geluid nou beter is met Trueplay aan. Ik ben me bewust van de Trueplay issues met de laatste software versies, maar ook ervoor, had ik dezelfde mening.
Ik wilde Trueplay weer een kans geven na de update van gister, totdat ik werd begroet met de mededeling dat mijn iPhone 14 Pro Max niet is ondersteund.![]()
Ik vond het niet vervelend, gezien het geluid zonder Trueplay perfect is.
Als ik goed luister en t schuifje trueplay aan uit zet hoor ik zeker verschil. Bass voelt minder maar geluid gaat wel echt meer kanten op. Dus hoor beter het atmos effect. Maar m’n vrouw hoort het dus totaal niet. Ik kan 10 keer vragen: “hoor je t nu? En nu? Nu is die uit..en nu?Serena schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Denk je? Want dan ga ik in de woonkamer ook maar weer eens met de iPad wapperen. Had het idee dat het geluid van de sub heel anders is ineens...
Zitten we Stranger Things te kijken en dan komt die lellikert, MAXXXXXXXXXXXX. Hele huis vibreren, ik zit echt met een erectie op de bank
Setup is als volgt: LG tv HDMI ARC > Sonos AMP met passieve speakers, 1x subwoofer direct aangesloten op de AMP en 2x Sonos One SL als rear speakers (draadloos, goede wifi ontvangst).
Muziek afspelen via Spotify connect direct naar de AMP of via de Spotify app op de TV loopt probleemloos, ook de Netflix app op de TV werkt perfect met surround.
Echter loopt het vooral mis met de Youtube app, deze kan volgens mij alleen een 2.0 audio uitgeven. Ik vermoed dat Sonos probeert dit te vertalen naar een surround-sound waarbij het mis gaat?
Ik wil liever niet elke keer dat ik Youtube opstart via de app de surround uitschakelen.
Trust me, I'm an engineer
Ik heb dezelfde setup, behalve dan de Sub, die is bij mij van Sonos zelf. Spraak gaat inderdaad via de voorspeakers, en bijvoorbeeld achtergrond muziek of andere bij geluiden gaan via de achterspeakers. Werkt bij mij perfect en heb nooit problemen met geluid. Wat is precies het probleem bij jou? Dat de passieve speakers uitvallen?Paragon93 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:37:
Heeft een van jullie toevallig ervaring met 2.0 audio input in de Sonos surround waardoor de achterspeakers selectief meewerken (lijkt er op dat hij spraak via de voorspeakers wil afspelen en de rest verdeelt over alle surround). Hierdoor springen de achterspeakers continue aan en uit.
Setup is als volgt: LG tv HDMI ARC > Sonos AMP met passieve speakers, 1x subwoofer direct aangesloten op de AMP en 2x Sonos One SL als rear speakers (draadloos, goede wifi ontvangst).
Muziek afspelen via Spotify connect direct naar de AMP of via de Spotify app op de TV loopt probleemloos, ook de Netflix app op de TV werkt perfect met surround.
Echter loopt het vooral mis met de Youtube app, deze kan volgens mij alleen een 2.0 audio uitgeven. Ik vermoed dat Sonos probeert dit te vertalen naar een surround-sound waarbij het mis gaat?
Ik wil liever niet elke keer dat ik Youtube opstart via de app de surround uitschakelen.
Ik wil soms m'n surround-speakers als surround-speakers gebruiken en soms als stereo 3.0.
(2x Ikea Bookshelf en 1x Beam, geen sub).
Nu is dat nogal een gedoe.
Speakers verwijderen, resetten, aanmaken in een andere ruimte en joinen met de beam, dan heb ik stereo 3.0.
Surround verwijderen, resetten, aanmaken als surround, dan heb ik weer surround.
Zou zo graag dat dit makkelijker was...
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Mijn vrouw hoorde vorige maand niet eens verschil toen ik de sonos niet had aangesloten nog ivm installeren wandmeubel. Het geluid uit de tv is tegenwoordig beter dan dat t vroeger was, maar ik was gewoon beledigdStimulate14 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:35:
Hier thuis ook hoor, het boeit ze gewoon niet...
Zitten we Stranger Things te kijken en dan komt die lellikert, MAXXXXXXXXXXXX. Hele huis vibreren, ik zit echt met een erectie op de bank"Geweldig he dat geluid". Vrouw er naast, "ja wel oke denk ik"

[ Voor 8% gewijzigd door Alekz87 op 19-10-2022 14:37 ]
Probleem komt vooral voor bij muziekvideo's. Hierbij lijkt het alsof hij continue zoekende is in welke frequenties spraak zijn en alleen voor afgespeeld moeten worden en welke frequenties op alle speakers afgespeeld dienen te worden.Wessel0101 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Ik heb dezelfde setup, behalve dan de Sub, die is bij mij van Sonos zelf. Spraak gaat inderdaad via de voorspeakers, en bijvoorbeeld achtergrond muziek of andere bij geluiden gaan via de achterspeakers. Werkt bij mij perfect en heb nooit problemen met geluid. Wat is precies het probleem bij jou? Dat de passieve speakers uitvallen?
Soms pakt hij bijvoorbeeld instrumenten met middenfrequenties (lijkende op spraak) en pusht deze naar de voorspeakers, soms weet hij niet goed waar hij het moet pakken en switcht hij steeds de achterspeakers aan en uit of komt er een vervormt stuk middenfrequenties plotseling uit de achterspeakers.
Dit probleem doet zich overigens niet bij alle muziek via Youtube voor maar wel +- 20-30% van de keren.
Het gaat overigens alleen mis met de achterspeakers, de voorspeakers doen het altijd prima.
Helaas is er geen manier om die "slimme" verdeling van frequenties over de speakers geheel uit te schakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Paragon93 op 19-10-2022 15:10 ]
Trust me, I'm an engineer
Lijkt een probleem bij jouw setup te zijn... Ik heb hier nog nooit last van gehad. Misschien een kabel breuk ergens waardoor het signaal wegvalt? Misschien fabrieksinstellingen keer probereb? Ik zou het niet weten...Paragon93 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Probleem komt vooral voor bij muziekvideo's. Hierbij lijkt het alsof hij continue zoekende is in welke frequenties spraak zijn en alleen voor afgespeeld moeten worden en welke frequenties op alle speakers afgespeeld dienen te worden.
Soms pakt hij bijvoorbeeld instrumenten met middenfrequenties (lijkende op spraak) en pusht deze naar de voorspeakers, soms weet hij niet goed waar hij het moet pakken en switcht hij steeds de achterspeakers aan en uit of komt er een vervormt stuk middenfrequenties plotseling uit de achterspeakers.
Dit probleem doet zich overigens niet bij alle muziek via Youtube voor maar wel +- 20-30% van de keren.
Het gaat overigens alleen mis met de achterspeakers, de voorspeakers doen het altijd prima.
Helaas is er geen manier om die "slimme" verdeling van frequenties over de speakers geheel uit te schakelen.
Nu bevestigd door Sonos:Serena schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Denk je? Want dan ga ik in de woonkamer ook maar weer eens met de iPad wapperen. Had het idee dat het geluid van de sub heel anders is ineens...

Nou ja. Surround gebruik je bij TV kijken. Dus Beam aangesloten op de TV. De 2 keer Ikea koppelen aan de Beam en je hebt surround. Luister je naar muziek via de app dan heb je stereo 3.0.Ora et Labora schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:52:
Iemand al eens een deftige oplossing gevonden voor het volgende:
Ik wil soms m'n surround-speakers als surround-speakers gebruiken en soms als stereo 3.0.
(2x Ikea Bookshelf en 1x Beam, geen sub).
Nu is dat nogal een gedoe.
Speakers verwijderen, resetten, aanmaken in een andere ruimte en joinen met de beam, dan heb ik stereo 3.0.
Surround verwijderen, resetten, aanmaken als surround, dan heb ik weer surround.
Zou zo graag dat dit makkelijker was...
En dat is de bedoeling van Sonos.
[ Voor 3% gewijzigd door GerCor op 19-10-2022 18:05 ]
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.