Ik ben op zoek naar een elegante manier om alle films van het Marvel Cinematic Universe netjes gesorteerd te krijgen. Dat kan op de standaard manier:
- Iron Man Collection:
- -- Iron Man
- -- Iron Man 2
- -- Iron Man 3
Idem voor Thor, Captain America en The Avengers
Liever zie ik het staan als:
- Marvel Cinematic Universe - Phase One: Avengers Assembled
- -- Iron Man
- -- The Incredible Hulk
- -- Iron Man 2
- -- Thor
- -- Captain America: The First Avenger
- -- Marvel's The Avengers
Voor Phase Two en Three, und so weiter, ook op deze manier. Tot zover is er geen probleem, want dat kan ik aangeven met een nfo-bestand, waarin ik de titel, de set en de film-url aangeef. Nu wil ik echter wel dat de juiste filmvolgorde intact blijft en dat wordt lastig, want Thor 1 en Cap 1 komen uit 2011; Iron Man 3 en Thor 2 uit 2013 en dit jaar verschijnen Cap 2 en Guardians of the Galaxy. De normale alfabetische of chronologische volgordes die je kunt instellen voor moviesets komen hier niet uit. Cap 1 zou voor Thor 1 in de lijst verschijnen, maar dat is onjuist. Een extra optie is om de sorttitle opdracht mee te geven. Dan zou ik alles kunnen betitelen als Phase 1.1, Phase 1.2, etc. Hierbij komen de films alleen op een totaal verkeerde plaats te staan, als ik een keer geen collecties/sets wil gebruiken. Het voorbeeld op het xbmc-forum/de xbmc-wiki is Die Hard. Wanneer je de 5 Die Hardfilms als sorttitle Die Hard 1 t.m 5 geeft, komen ze ook in de gewone lijst na elkaar te staan. Dat is "leuk", maar Live Free and Die Hard, hoort bij de L en niet bij de D. A Good Day to Die Hard, hoort bij de G.
Om het nog leuker te maken, wil ik ook de Marvel One-Shots op de juiste plek in de collectie hebben. Dan heb je helemaal een hoop films uit hetzelfde jaar. Nu kan ik wederom een film hernoemen als "Thor - Bonus" of iets dergelijks, maar dan komt hij opnieuw op een rare plaats in de lijst wanneer ik geen collecties/sets gebruik.
Ik zag dat er mensen dingen geprobeerd hadden als met het jaartal en de verschijningsdatum van de films, maar dat leek ook niet geheel te werken.
Verder zou het helemaal mooi zijn als Agents of S.H.I.E.L.D. ook nog in de collectie kan staan. Misschien nog wel mooier als Iron Man in 2 collecties zou kunnen staan: Iron Man Collection en Marvel Cinematic Universe; al is dat laatste waarschijnlijk teveel gevraagd.
Lang verhaal heel kort:
Op welke elegante manier kan je een movieset zodanig vormgeven dat films uit hetzelfde jaar op de goede plaats staan, zonder dat je problemen krijgt, wanneer je een andere sorteervolgorde (geen moviesets) gebruikt?
Gelezen informatie:
Wikipedia over Marvel Cinematic Universe
XBMC-forum: Feature request over custom moviesets
en de XBMC wiki over nfo's.