If it aint fixed, it's broken.
1 bidon water
1 bidon water met klein scheutje limonade
Koek (evergreen/liga)
Stop vaak onderweg nog voor kop koffie / blik fris en bij "langere" afstanden voor een tosti ofzo.
Maar met deze benodigdheden zou ik 100 km wel moeten halen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik heb een tijdje geleden het volgende in de TS gezet:Bakkert schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:28:
Het is altijd lastig met eten vind ik. Aan de ene kant wil je tijdens de tocht niet te vol zitten maar wil je al helemaal niet te weinig energie. Gelletjes (die ik door m'n drinkwater doe) geven wel energie maar daar gaat je maag toch van knorrenDus vooraf goed eten en wat havana zegt: krentenbollen (met kaas) voor onderweg.
Al krijg ik dat altijd nog met moeite weg.
Voeding; drinken, eten, hoeveel en wanneer?
Daarin staan een beetje de hoofdlijnen van het eten en drinken tijdens het fietsen (sporten).
Er word veel gezegd dat je voor het sporten niet veel moet eten, maar dit ligt er ook aan welke sport je beoefend. Want als je gaat hardlopen krijg je eerder last van het eten dan bij het fietsen omdat je bij het fietsen stiller zit.
Verder zijn 'eet-behoeften' voor iedereen anders. Zo zijn er mensen die tijdens het fietsen echt bunkeren en andere eten op een rit van 100km nauwelijks. Is wat je zelf het fijnste vind. Hou wel rekening dat je met 'voorbedachte rade' eet. Als je honger krijgt ben je te laat.
Afhankelijk van de afstand neem ik 1 of 2 grote bidonnen met water + scheutje multivitamine + mespuntje zout. En een muslireep / banaan oid.
Zelf neem ik liever teveel mee en eet dus ook wellicht meer dan dat ik verbruik. Maarja ik fiets ook niet om af te vallen maar om te fietsen.
Tot zover de eten en drinken kwestie
Nog even vraag mbt pekel en fietsen. Ik heb helaas nog geen winterfiets (volgende winter pas). Als je gaat fietsen in de middag (rond deze tijd) dan krijg je pekel op je fiets. Is het dan voldoende om met natte lappen je fiets af te nemen. Ik heb namelijk geen water aansluiting in de buurt en kan dus niet de slang erop zetten.
(zou het namelijk zuur vinden als mn goede fiets eerder naar de klote gaat omdat ik nu al wil gaan fietsen)
[ Voor 15% gewijzigd door Griffin op 17-01-2012 11:51 ]
De slang erop zetten is wat lastig, of ik moet met de fiets mn appartement in en deze even onder de douche zetten. en dan in mn schuurtje (in de kelder) alles weer even invetten.havana schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:11:
Beetje pekel op het frame kan op zich geen kwaad, de draaiende delen hebben er veel meer van te lijden. Thuis de boel even afspoelen met de tuinslang en opnieuw invetten.
Ik heb zelf ook het probleem dat ik geen slang bij de hand heb, dus ik neem hem weleens mee naar het appartement en zet hem in het bad. Dat werkt redelijk, er komt weleens echt nasty shit van m'n fiets af zodat het bad vervolgens moeilijk weg te krijgen zwarte vlekken heeft.Griffin schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:49:
[...]
De slang erop zetten is wat lastig, of ik moet met de fiets mn appartement in en deze even onder de douche zetten. en dan in mn schuurtje (in de kelder) alles weer even invetten.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat is waarschijnlijk vet. Met 'normale' middelen inderdaad niet weg te krijgen, maar met een beetje wasbenzine / lampenolie o.i.d. is het echter zo weg.MrAngry schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:28:
[...]
Dat werkt redelijk, er komt weleens echt nasty shit van m'n fiets af zodat het bad vervolgens moeilijk weg te krijgen zwarte vlekken heeft.
Overigens zou ik mij niet al te veel zorgen maken om een beetje pekel. Natuurlijk is het beter voor een fiets wanneer de weg droog en pekelvrij is, maar catastrofaal is het volgens mij niet. Doorgaans laat ik de fiets even drogen en veeg dan het grove vuil met een zachte veger weg, daarnaast haal ik even een doek over de ketting. Eens in de zoveel tijd krijgt de fiets een grote beurt (demonteren ketting, cassette et cetera en alles grondig schoonmaken).
[ Voor 35% gewijzigd door argro op 17-01-2012 13:45 ]
In de badkuip deed ik nog wel eens toen nog in A'dam woonde, maar tegenwoordig is dat niet meer nodig nu ik de ruimte zelf heb.
[ Voor 26% gewijzigd door havana op 17-01-2012 13:50 ]
Dat doe ik altijd met mijn ATB, ik verwacht niet dat mij racer zo ranzig wordt dat ik hogedruk spuit nodig ben.havana schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:49:
Heb je geen pompstation in de buurt? Eventjes langsrijden, HD-reiniger erop voor 50 cent en klaar. Gisteren nog gedaan, in Peize heb je er zelfs één die ook nog schuim toevoegt
In de badkuip deed ik nog wel eens toen nog in A'dam woonde, maar tegenwoordig is dat niet meer nodig nu ik de ruimte zelf heb.
Als tip als je in een appartement woont, een 5liter hogedruk spuit bij de bouwmarkt halen. Dit werkt ook aardig goed zonder een waterballet te creëren.
Die zit wel redelijk dicht in de buurt ja (1 of 2 km). Dat scheelt dan iig al weer met de meeste zooi. Dan bij thuiskomst even droogmaken.
Net bevestiging van Mantel TweeWielers. Garmin Edge 800 en de Tacx T3000 zijn binnen en gereserveerd. Ik heb die dingen gereserveerd omdat ik die gewoon echt nodig heb graag wil hebben. Heb ook wel kleding nodig maar dat is niet echt te reserveren zonder te passen enzo.
* Griffin gaat zaterdag ochtend lekker shoppen
Heerlijk, een Edge 800 nodig hebben.Griffin schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:20:
Ik heb die dingen gereserveerd omdat ik die gewoon echt nodig heb.
Klinkt nogal hebberig, nu aangepast naar 'graag wil hebben'
Heb misschien ook een leuke winter fiets op de kop getikt, is dit wellicht iets?
http://forum.fok.nl/topic/1620532/1/25#106915988
(heb de verkoper een bericht gestuurd, maar weet niet of deze nog te koop is. Aanbod is best lang geleden)
Hogedrukreiniger op je fiets gebruiken is niet zo verstandig. Tenzij je hem heel laag zet maar ik prefereer toch gewoon een tuinslang of een good old classic emmertje water. Hogedruk spuit het vet uit je lagers en stickers etc. gaan er ook van naar de knoppen. NIET doen dus.Tito129 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:41:
[...]
Dat doe ik altijd met mijn ATB, ik verwacht niet dat mij racer zo ranzig wordt dat ik hogedruk spuit nodig ben.
Als tip als je in een appartement woont, een 5liter hogedruk spuit bij de bouwmarkt halen. Dit werkt ook aardig goed zonder een waterballet te creëren.
Verwijderd
Qua schoonmaken zit ik met hetzelfde euvel (het niet beschikken over een tuinslang). Met een crosser die onder de blubber zit gaat het was lastig, maar mijn racer zet ik gewoon rechtop onder de douche, meteen nadat ik thuis kom. Je hoeft er dan vrijwel niks meer aan de poetsen. Wel even de ketting, cassette en derailleur droogmaken et cetera om roest tegen te gaan.
Goud is geen geld
Dat wordt her en der beweerd maar het valt echt wel mee zo lang je niet van dichtbij recht op je lagers gaat richten. Schoonmaken met HD gaat gewoon veel makkelijker dan met een tuinslang.Jay-P schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:24:
[...]
Hogedrukreiniger op je fiets gebruiken is niet zo verstandig. Tenzij je hem heel laag zet maar ik prefereer toch gewoon een tuinslang of een good old classic emmertje water. Hogedruk spuit het vet uit je lagers en stickers etc. gaan er ook van naar de knoppen. NIET doen dus.
Profteams gebruiken ook allemaal HD-reinigers trouwens en als ze daarmee het vet uit de lagers zouden spuiten, zouden ze dat echt niet doen.
[ Voor 11% gewijzigd door havana op 17-01-2012 20:51 ]
Verwijderd
- Hogedruk @ tankstation
- Emmertje sop maken (+ plantenspuit oid om sop eraf te spoelen)
- Easy Washer (sparen)
- Onder douche/in badkuip
Nog een fotootje van het inmiddels overleden Gerolsteiner

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 18-01-2012 08:31 ]
Bart Brentjens rijdt ook een stuk van een wedstrijd op de velg. Dus dat zullen we volgende keer bij een lekke band ook allemaal maar gaan doen. De velgenfabrikanten zullen er best blij mee zijn, je vriendin/vrouw wellicht minder.havana schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:50:
[...]
Dat wordt her en der beweerd maar het valt echt wel mee zo lang je niet van dichtbij recht op je lagers gaat richten. Schoonmaken met HD gaat gewoon veel makkelijker dan met een tuinslang.
Profteams gebruiken ook allemaal HD-reinigers trouwens en als ze daarmee het vet uit de lagers zouden spuiten, zouden ze dat echt niet doen.
Als je het met beleid doet is het allemaal niet zo erg, zoals je zelf ook al vermeld.
Hier kan je wel mooi zien dat ze best wat afstand houden met de spuit. Die 0.5m - 1m afstand die ze houden doet echt veel met de kracht van de straal.
Verwijderd
Het eerste is dus aan een fiets te komen. Het liefst wil ik niet al te veel geld uit geven aan een eerste fiets, en wil ik het liefst een tweedehandsje. Mijn vraag is nu, waar moet ik echt op letten bij het kopen van een tweedehands renfiets? Wat zijn de goede merken? En vanaf welk bedrag heb je een beetje fatsoenlijke tweedehands fietsen? Let wel, het is voor een absolute beginner.
Nee, maar een immer klaarhangende tuinslang met variabele spuitnevel in mijn achtertuin kost me nog minder tijd, is goedkoper en bovendien beter dan HD. Daarnaast kan ik de fiets direct ophangen aan de pergola als ik de onderkant iets meer aandacht wil geven en kan ik hem direct afdrogen, smeren, wat dan ook.havana schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 08:30:
Ik heb een huis met een tuin maar ik ga voor die 50 cent echt niet zelf mijn HD-reiniger pakken. Dan rijd ik wel even langs de het tankstation, dat kost me 2 minuten en maar scheelt me 10 minuten.
Nog een fotootje van het inmiddels overleden Gerolsteiner
[afbeelding]
Uiteraard is een tankstation/autowasbox het beste alternatief voor tuinloze mensen.
Lees sowieso de TS door, hier staan veel tips en handig info: Het grote wielrenervaringentopic - Deel 16Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:13:
Na een tijdje er over nagedacht te hebbenb ben ik van plan ook te beginnen met wielrennen. Ik begin helemaal vanaf 0, ik heb nog nooit iets met wielrennen gedaan.
Het eerste is dus aan een fiets te komen. Het liefst wil ik niet al te veel geld uit geven aan een eerste fiets, en wil ik het liefst een tweedehandsje. Mijn vraag is nu, waar moet ik echt op letten bij het kopen van een tweedehands renfiets? Wat zijn de goede merken? En vanaf welk bedrag heb je een beetje fatsoenlijke tweedehands fietsen? Let wel, het is voor een absolute beginner.
Wat betreft je fiets. Let erop dat de groep net te versleten is (dus dat de tandwielen nog beetje puntig zijn) en dat alles er gewoon onderhouden uit ziet. Zelfde geld voor het frame, een beschadiging maakt absoluut niet uit maar let op barsten enzo.
Nu de vraag, wat is ongeveer je totalen budget. Want met alleen een fiets ben je er eigenlijk niet. Je kan wel alleen een fiets kopen dan dan sport kleding aan doen met sportschoenen maar dat ga je niet lang volhouden. Hou er dus rekening mee dat je ook geld kwijt bent aan wat kleding, helm en wellicht schoenen.
We kunnen dus weinig tips geven zonder een totaal budget te weten. Ook is het wellicht goed te weten hoe lang je bent en wat je ongeveer weegt.
Veel goedkopere fietsen (vooral de wat oudere) hebben nog normale pedalen met van bandjes om je voeten vast te zetten. Deze zijn relatief goedkoop want je hebt geen wielren schoenen nodig. Maar die dingen zijn minder veilig. Je kan namelijk niet makkelijk uitklikken dus bij een situatie waar je snel je voeten aan de grond wil hebben kan dit problemen opleveren.
Een optie is natuurlijk normale pedalen maar dit fiets toch minder lekker want je voeten gaan schuiven over de pedalen en je kracht overbrenging kan minder zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Als je valve-extenders gebruikt, zijn 50mm ventielen dan lang genoeg, of moet hij er altijd iets meer uitsteken?
Of voor de studenten onder ons, mits de huisgenoten het niet erg vinden: de douche gebruiken (wel eerst zo veel mogelijk van de prut droog wegvegen).TheLemon schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:27:
[...]
Uiteraard is een tankstation/autowasbox het beste alternatief voor tuinloze mensen.
Wassen, afdrogen en invetten duurt toch al snel 1 - 1,5uur
Over de ventielverlengers:
50mm ventiel op 50mm velg gaat niet werken, moet er toch een 3-tal cm uitsteken.
Je hebt twee systemen. Bij het ene kan je het hele ventiel eraf draaien, bij het andere enkel het kleine schroefje (dat je open/dicht draait voor banden op te pompen). Afhankelijk van welk systeem je kiest moet je natuurlijk een verschillend ventielverlenger kopen. Meestal zit het gereedschap erbij (klein klemmetje wat je op het ventiel zet en daarmee kan je los-/vastdraaien).
Vandaag alweer de nodige kilometertjes gereden. Wat het totaal op zo'n 800km brengt voor 2012. Voorlopig nog niet veel regen gezien! Me happy!
Second thathavana schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 08:46:
Bij mijn hoge velgen (46 mm) werkt 60 mm prima.
Zo. Morgen gesprek bij Plaza Euroborg voor Spinning. Wil toch minimaal 2 keer in de week dat doen, maar het liefst 3. Daarnaast dus nog gewoon fietsen. Plaza is wel duur maar heb er al eerder een jaar gesport (bedrijfsfitness) en dat is me altijd goed bevallen.
[ Voor 56% gewijzigd door Tjebakka op 19-01-2012 11:13 ]
Verwijderd
Ik zou voor rond de 300 willen kunnen beginnen..MrAngry schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:15:
Je moet echt even je budget dumpen hier voordat we je fatsoenlijk kunnen helpen.
Ik hoor net dat er standaard valve extenders bij zitten en dat dan 60mm ventielen gewoon moeten passen. Dat eerst maar eens proberen dan. Het gaat overigens over Fulcrum Red Wind wielen. Ze zeggen ook dat ik geen velglint nodig heb vanwege het vlakke velgbed. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet straks.Bakkert schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:54:
[...]
Second thatWerkt op m'n 43mm velgen idd ook pRIMa! Maar wellicht dat 50mm velgen wel weer wat te diep zijn daarvoor. Wellicht dat dit beter is: http://www.prijsvechter.n...-ventiel/products_detail/

Nu heb ik toch wel alles voor een beginnend fietser:
- Giordana Windtex winterset (thermojack, thermocollant met zeem, overschoenen)
- 2x Giordana zomerset oranje/wit/zwart & rood/wit/zwart (jersey, wielerbroek, Roeckl handschoenen)
- Giordana thermojersey (lange mouw met windstopper in voorpand, voor lente/herfst)
- Giordana beenstukken
- Giordana armstukken
- Craft Pro Zero ondershirt
Voor spinning: koersbroek met normaal t-shirt.
Ik heb dus 2 zomersetjes voor als het lekker weer is (korte mouw, korte broek). Als het wat kouder wordt heb ik hierbij arm- en/of beenstukken. Wordt het nog niets kouder dan trek ik de thermojersey erbij aan. Gaat het richting winter dan komt de winterset te voorschijn. En zo bouw ik andersom weer af naar de zomer.
Nu nog wat meer gaan fietsen.
[ Voor 4% gewijzigd door LuPo op 19-01-2012 13:16 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Komt me bekend voor! Alles in huis, maar ik heb nog geen meter gemaakt
Komt me nog niet bekend voor, niets in huis (echt niets, zelfs de fiets staat nog bij mn moeder) en nog geen meter gemaakt. Maar zaterdag als het goed is alles halenMrAngry schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:22:
[...]
Komt me bekend voor! Alles in huis, maar ik heb nog geen meter gemaakt
Verwijderd
Ik begin inderdaad vanuit niets. Maar, ik vind het niet erg om te beginnen zonder alles te hebben, dat ik gaanderweg meer kleren en spullen vergaar.MrAngry schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:08:
En je hebt nog niets toch? Geen oud mtb of fitness spul(spd schoenen), geen helm?
Ok, maar een helm is toch wel een must en als je klikpedalen hebt schoenen ook, al kan je die er vaak bij krijgen als je een fiets koopt van de goede maat.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:37:
[...]
Ik begin inderdaad vanuit niets. Maar, ik vind het niet erg om te beginnen zonder alles te hebben, dat ik gaanderweg meer kleren en spullen vergaar.
Volgende stap is uitzoeken welke framemaat je ongeveer nodig hebt. Het makkelijkste is om als beginner vooral af te gaan op je binnenbeenlengte en daarop de lengte van de verticale buis uit te zoeken. Haal je maat even door een calculator: http://www.competitivecyc..._INTRO&INTRO_LINK=NOREDIR voor de C-C lengte en ga zoeken op die lengte op marktplaats, probeer een beetje in de buurt zodat je een proefritje kan maken. Als je hem dan toch niet koopt is het geen rip uit je lijf aan reiskosten. Soms kan je er best veel aflullen dus staar je niet dood op de vraagprijs. Als je wat denkt te hebben kom je terug rapporteren en dan gaan wij de fiets afzeiken/goedkeuren
ik heb sinds 1.5 maand een tourfiets.. een avaghon als je het echt wil weten en daar zit een mooi zadel op, maar nu heb ik een probleem.
Voornamelijk als ik met m'n spijkerbroek fiets (want om nou met m'n fietsbroek naar m'n werk te gaan..) heb ik vaak last van dat m'n lul over het zadel heen rolt, en dat irriteert als de nete. Is dat gewoon een positie, kleding of hoogte van het zadel probleem? Of moet ik toch naar een ander zadel kijken.
blup
maar even serieus, het is echt zwaar irritant als ik wat langer fiets
blup
blup
Je kan toch gewoon in een fietsbroek op de fiets stappen en dan in de trein een trainingsbroek overheen doen. En dan bij het werk je trainingsbroek + fietsbroekje vervangen door je werkbroek (what ever dat mag zijn).Bezulba schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:32:
mwah het is 30 min naar DH HS en daarna een uur in de trein en 10 min in de metro. Vind het dus niet al te tof om daar met m'n strak zittende zut mee rond te lopen
Als je dat allemaal te veel werk vind kan je ook 'tighty whities' dragen (dus van de balleknijper onderbroeken). Klink heel kinderlijk maar die houden wel het zaakje goed bij elkaar.
Heb zelf (toen ik een tijdje op een paardenboerderij werkte down under) een paar keer op een paard gezeten met boxershorts en met balleknijper en het verschil is echt inmense. En heb het vermoede dat dit (fietsen) wel deels te vergelijking is van hoe en waar het zaakje het beste kan zitten
blup
Heb het geprobeerd maar vind het helemaal niets. Kan het niet echt hebben om op commando te gaan staan enzo. En dan ook nog zonder meter te fietsen + geen rijwind.Bakkert schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:38:
Zo. Ingeschreven bij Plaza Sportiva en om 18.00 uur gelijk de eerste spinningles (strength) volgen. Spinnen jullie overigens (actief)?
(ikke is heel competatief)
Lol dat denkt iedereen dus tijdens het spinnenAristos schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:13:
Griffin +1. Ik heb altijd het gevoel dat ik loop te beuken tegen een zware weerstand, terwijl de rest maar zit te fnuiken. Ik zou het pas leuk vinden als ik van iedereen de weerstand op een groot scherm kan zien...
Zo'n scherm zou fantastisch zijn. Bij een gebrek daaraan kun je altijd even voelen aan het wiel, hoe heter dat wiel is, hoe harder er gebeukt is. Mijn conclusie n.a.v. een aantal spinninglessen is in ieder geval de de instructeurs faken (zou ik ook doen als ik meerdere lessen per dag moest leiden).Aristos schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:13:
Griffin +1. Ik heb altijd het gevoel dat ik loop te beuken tegen een zware weerstand, terwijl de rest maar zit te fnuiken. Ik zou het pas leuk vinden als ik van iedereen de weerstand op een groot scherm kan zien...
(ikke is heel competatief)
[ Voor 40% gewijzigd door Tjebakka op 20-01-2012 15:57 ]
blup
Ik probeer redelijk actief te spinnen. 1 x per week.Bakkert schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:38:
Zo. Ingeschreven bij Plaza Sportiva en om 18.00 uur gelijk de eerste spinningles (strength) volgen. Spinnen jullie overigens (actief)?
Zie mensen terwijl we de 'Mont Ventoux' (bij wijze van) beklimmen rustig easy-rondjes draaien. Doet wel een beetje afbreuk aan het groepsgevoel.
Je pikt vaak de serieuze spinners er wel uit (koersbroek, raceschoenen en evt. jersey). Ikzelf heb altijd raceschoenen met SPD en koersbroek met een gewoon t-shirt. Door de afwezigheid van rijwind ga je gigantisch zweten, dat wil ik niet in m'n goede jerseys hebben.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Bovendien vind ik de meeste instructeurs maar koekenbakkers. Zijn vaak nep wielrenners die, doordat dat ze toevallig een 2-urige LOI-cursus RPM/spinning hebben gedaan ineens denken dat ze iets van training weten. Als je dan doorvraagt, word je droevig van hun gebrekkige kennis.

* havana gaat vanmiddag maar weer eens even op de spinner, want van het weer word je nou niet bepaald vrolijk
[ Voor 42% gewijzigd door havana op 21-01-2012 11:26 ]
http://www.rijwielpaleis.nl/2012-prijsafdaling.asp
Vorig jaar heb ik een racefiets gekocht voor een mooie prijs

- Tacx T3000
- Garmin Edge 800 Bundel
- Craft zomer kleding setje
- Ultima lange broek
- Giro Stylus
- BBB hard wear overschoenen
- Ultima zomer handschoenen (hadden geen Roeckl meer)
- Pro gel winter handschoenen (mooie aanbieding)
- BBB zonnebril (met 3 lenzen type)
- Winter fiets jas met windstopper
- Craft Pro Cool Tee with Mesh
- Pro Zero Xtreme Crewneck Longsleeve
Zit nu te kijken op buienradar.nl maar klopt geen drol van. Radar geeft aan dat het 'droog' moet zijn maar het regent hier nog steeds. Ik wacht even tot na de lunch en ga dan de Edge uitproberen en gewoon even fietsen.
Edge doet het ook in de regen. Gisteren (mtb) en vandaag (hybride met junior achterop) nog gecheckt.Griffin schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:15:
Thnx,
Zit nu te kijken op buienradar.nl maar klopt geen drol van. Radar geeft aan dat het 'droog' moet zijn maar het regent hier nog steeds. Ik wacht even tot na de lunch en ga dan de Edge uitproberen en gewoon even fietsen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Het zal aardig harken worden op de 23 vrees ik, want er staat hier in Groningen windkracht 7

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 22-01-2012 12:09 ]
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2012 14:07 ]
Toch nog een paar wielrenners eraf kunnen rijden op de heuvelrug
[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 22-01-2012 14:20 ]
Wat een pokke wind.
Laatste rit die ik heb gedaan was eind juli 2011. Dus rustig beginnen. Met deze wind gewoon niet te doen. Moest echt de D2 (hr 150+) in om op tempo te blijven.
Toch nog een 49km in 2 uur getrapt. Maar kon niet in een lekkere zone komen door de wind. Continue windvlagen opvangen en noem maar op.
Wel gelijk de nieuwe spullen kunnen uit testen. De warme kleding werkt perfect, het enige koude was mn gezicht (in het begin) en na een regenbui mn bovenbenen (met die wind).
Maar de overschoenen, handschoenen werken heel goed, blijft allemaal lekker warm.
Dan de Edge800, wat een top ding. Goed af te lezen, berekend automatisch je wielomtrek en zat info. Het enige vervelende was dat mn cadansmeter niet werkte, maar dat heb ik net gelijk gefixt.
Het installeren van de OSM maps heeft even geduurd maar is toch gelukt met de hulp van Havana en werkt nu perfect. Had een course van 10km ingepland en deze gefietst, daarna gewoon lekker free-roam.
Nu nog wat beugels voor mn lampjes kopen zodat ik ook in de schemer en savonds een beetje kan fietsen.
Het laatste wat me tegenviel is (waarschijnlijk ook door de wind) is dat mn lichaam weer moet wennen aan de houding en het fietsen. Mn rug, schouders en armen van het laag hangen om maar weg te duiken van de wind. En mn reet van het zitten.
Verwijderd
Met wielomtrek heeft het toch weinig te maken aangezien hij alles via GPS bepaalt? Of is dat voor een andere functie?Griffin schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:24:
* Griffin is terug.
Dan de Edge800, wat een top ding. Goed af te lezen, berekent automatisch je wielomtrek en zat info.
Overigens wilde ik jullie hier nog even op attenderen. Aangezien de meeste fietslampjes de gemiddelde levensduur van een aansteker hebben: http://www.action.nl/prod.../5624/-p/favoritelistid/1
Prima lampjes en vooral niet duur.
En deze (heb ik nu op m'n fixie gezet omdat ik nooit gezien word in de stad) geven echt een bak licht
Ze zijn alleen wel groot.

Ok, thanksStevenK schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:05:
[...]
Wielomtrek is veel nauwkeuriger voor het aangeven van de snelheid en dat merk je duidelijk.
[ Voor 58% gewijzigd door Tjebakka op 22-01-2012 17:08 ]
Wielomtrek is veel nauwkeuriger voor het aangeven van de snelheid en dat merk je duidelijk.Bakkert schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:03:
[...]
Met wielomtrek heeft het toch weinig te maken aangezien hij alles via GPS bepaalt? Of is dat voor een andere functie?
Maar mijn gevoel zegt dat de Garmin Edge bij het 'automatisch' uitrekenen van de wielomtrek diezelfde GPS-snelheid gebruikt. Of heb ik dat mis?StevenK schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:05:
[...]
Wielomtrek is veel nauwkeuriger voor het aangeven van de snelheid en dat merk je duidelijk.
Omdat ik ook een snelheidsmeter (magneetje) erbij hebt gebruikt de GPS deze (zover ik weet) voor meten van de snelheid. Echter het instellen gebeurde nu dus automatisch en ik vermoed dat de GPS de eerste keer checkt wat de snelheid is over een bepaalde tijd en gaat kijken wat het magneetje systeem aangaf. Dan wellicht door gebruik te maken van een maten tabel kan de wielmaat ingesteld worden. (tenminste zoiets lijkt me wel het makkelijksteargro schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:38:
[...]
Maar mijn gevoel zegt dat de Garmin Edge bij het 'automatisch' uitrekenen van de wielomtrek diezelfde GPS-snelheid gebruikt. Of heb ik dat mis?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Correct. Zolang je maar in rechte lijn met goede ontvangst rijdt is dat genoeg om de wielomtrek te bepalen. Het is juist bij bochten en slechte ontvangst (denk mtb) dat de snelheidssensor toch veel nauwkeuriger is.argro schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:38:
[...]
Maar mijn gevoel zegt dat de Garmin Edge bij het 'automatisch' uitrekenen van de wielomtrek diezelfde GPS-snelheid gebruikt. Of heb ik dat mis?
Vanaf dat moment geeft hij gewoon de snelheid aan het wiel door, want dat is dan weer nauwkeuriger bij slechte ontvangst etc. (althans, zo zou ik het bouwen
Vanmorgen heb ik ook braaf mijn training in D1 afgewerkt, ondanks de harde wind, regen en dientengevolge gevoelloze handen

Maar al met al toch erg tevreden dat ik het gedaan heb. Bijna 3 uur volledig in D1 met gemm. 23 op de MTB (racefiets is besteld). Goed voor het karakter zullen we maar zeggen.
Heb een uurtje heerlijk door Spanje gefietst achter de Rabobank aan.
Wilde vanochtend beginnen op de MTB maar door al die hagelbuien was me zin onder het dieptepunt, dus dan maar binnen zweten..
Was zo eentje (lekkere knopjes hier!) alleen dan in het blauw, niet zo nichterig rood. Hij koelde m'n hoofd best redelijk, vanmiddag twee uur gefietst. Kostte me 33 euro, dunno, misschien kijk ik toch nog even verder naar een alternatief
En alleen snap ik ook nog niet helemaal hoe dat rekje achterop werkt voor bij je achterhoofd, hoe je die vast moet maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 22-01-2012 22:08 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Dat gaat aan de voorkant?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Even apart opgeslagen, als je em wilde copypasten dan kreeg je een hyperlink van 50 regels
Rekje, aan de voorkant, what? Vaag. Er zit ook weinig aan gebruikershandleiding bij, behalve dat je 'm boven de 65 graden niet moet gebruiken en meer van dat soort onzin.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Dat is een MBT helm. Het 'rekje' gaat toch echt aan de voorkant. Geen flauw idee waar je het voor gebruikt maar gewoon aan de voorkantRacing_Reporter schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:37:
Woooooooooooooow. Of ik link even fout ook nog. Het gaat dus om deze:
[afbeelding]
Even apart opgeslagen, als je em wilde copypasten dan kreeg je een hyperlink van 50 regels
Rekje, aan de voorkant, what? Vaag. Er zit ook weinig aan gebruikershandleiding bij, behalve dat je 'm boven de 65 graden niet moet gebruiken en meer van dat soort onzin.
Ik heb echt last van mn kont, gewenning i know maar toch
Ben het een keer vergeten en vervolgens lanceerde m'n pa een tak in m'n gezichtTheLemon schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:37:
And the winner is: MrAngryis idd tegen takken bij het MTB-en.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Prijskaartje zou op een €1700 komen ongeveer (excl wielen).
Gewicht ligt theoretisch op 6.5kg momenteel... (incl wielen)
Als groep zou ik Sram Force willen nemen, maar ben er nog niet 100% zeker van...
Het doubleTap systeem houdt me nog een beetje tegen.
Campa wordt het niet omdat ik mijn huidige wielsets dan niet kan uitwisselen. En Ultegra heeft de looks wat tegen... (Red, Record en Dura Ace liggen wat buiten het budget...)
Op de MTB ben ik helemaal Pro-Sram, maar nu weet ik het nog niet zo zeker...
Bijvoorbeeld als je op een kasseistrook wil schakelen, kan je dan niet toevallig wat doorduwen en daardoor kleiner ipv groter schakelen (of omgekeerd)?
Ook als je in ijskoude regen aan het rijden bent, vingers gevoelloos, en dan moet je zo ver doorduwen om kleiner te schakelen... Lijkt me niet zo aantrekkelijk.
Verwijderd
Ik zou dat zeker ook even goed uitproberen.
Het ziet er wel mooier uit dan Ultegra, daar ben ik het mee eens.
Shimano is overigens ook prima spul, ik vind persoonlijk de shifters zonder waslijnen al 200% beter dan de oude koeienhoorns. Qua ergonomie vind ze duidelijk minder (op Gran Canaria nog eens kunnen vaststellen).
Overigens heeft SRAM een 1:1 ratio waar Shimano een 2:1 ratio hanteert. Dat betekent dat je de shifter bij SRAM maar een klein beetje hoeft in te drukken om te schakelen.
[ Voor 42% gewijzigd door havana op 23-01-2012 14:02 ]
Ik ben dus op zoek naar een goede (instap)racefiets. En met mijn lichaam is dat niet eens zo heel eenvoudig. Ik ben nl. 2 meter 2 lang. Mijn binnenlengte is 94cm (zojuist gemeten). Ik weeg momenteel 120kg, al zal dat komende tijd wel iets minder worden. Ik zoek dus een grote en stevige fiets.
Mijn budget is 1200 euro voor het totaalplaatje (fiets + schoenen + kleding + onderhoudskitje oid). Ik heb geen voorkeur voor nieuw, tweedehands of merk. Het geld hoeft ook niet op, te meer het mijn eerste fiets wordt en ik het nog maar moet zien vol te houden.
Ik ga binnenkort mezelf nog eens laten meten bij een speciaalzaak maar las in dit topic dat het ook niet heilig is. En die lui willen ook graag verkopen wat ze hebben dus gekleurd.
Zitten hier lange(re) mensen die ervaring hebben of kenners met tips?
Edit: 120 ipv 220kg.
.
Nieuw gaat niet lukken voor dat bedrag vrees ik, zeker omdat je handgespaakte wielen nodig zult hebben en die zijn gewoon ietsjes duurder. Ik denk dan aan Mavic CXP33, 2x36 spaken met 105 of Ultegra naven. Rigida DP18 is ook geschikt, stukje goedkoper ook nog.
Qua frame zou ik gaan voor een goedkoop double butted aluminium frame. Die zijn niet licht maar vaak wel behoorlijk stijf.
[ Voor 109% gewijzigd door havana op 23-01-2012 15:54 ]
Dit topic is gesloten.