Schaamteloze crosspost
Vorige week tijdens mijn vakantie in Canada een bijzonder trainingsritje gemaakt. Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet te gaan fietsen tijdens deze 3 weken, maar toen ik Jasper National Park een prachtige beklimming spotte kroop het bloed toch waar het niet gaan kon

Op zoek gegaan naar een fietswinkel en met enige moeite een redelijke Trek met Tiagra kunnen huren. Ik had natuurlijk geen fietskleding bij me dus dat werd improviseren. Helm zat erbij, toeclips laten monteren en een fietsshirtje gekocht. Hardloopbroekje aan, Garmin Forerunner van vrouwlief gemonteerd, 2 flesjes Gatorade deden dienst als bidonnen en ik was er klaar voor.
De eerste beklimming was de Mount Edith Cavell. Hij is ongeveer 14 km lang, heeft prachtig asfalt en komt uit bij een gletsjer en -meer. De klim bevat ongeveer 700 hm en is dus niet zo gek steil. Aan het einde kom je uit bij de gletsjer en het bijbehorende meer. Fotootje van Google:
Nog geen 2 km in de beklimming zie ik iets rechts in de berm; ja hoor een 3-tal beren. Een moeder met 2 jongen. Ik begin meteen te roepen want je moet geluid maken. Ondertussen zoek ik naar mijn Blackberry om een foto te maken maar helaas komt er een truck voorbij rijden en vluchten de beren de boom in

Wel een unieke ervaring! In totaal zou ik 6 beren zien tijdens mijn vakantie.
Fotootje van een andere beer die we tijdens de vakantie spotten
De tweede klim van de dag is de klim naar het skidorp Marmot Basin (+/- 10 km klimmen). Het skigebied is uiteraard gesloten dus ik hoop wel op wat verkeer naar boven ivm. de beren. Gelukkig komt er af en toe een auto voorbij. Deze klim is een stuk lastiger dan de vorige met stukken tegen de 10%. Er zitten echter ook makkelijkere stukken in. Na een uur of wat bereik ik de top.
Uitzicht
Skigebied, niet groot (4 liften ofzo)
Daarna omlaag en omdat 't zo lekker gaat besluit ik ook het klimmetje (6 km) naar de Gondola van Jasper nog te doen. Dit klimmetje heb ik al eerder gedaan met de wagen en toen zag 't er niet zo lastig uit. Schijnt bedriegt, de laatste 4 km zijn vreselijk steil, ik schat zo'n 11%. Geen pretje met toeclips maar ik kom uiteraard boven.
Als je de gondola naar boven neemt ($26 voor een brakke oude lift

) heb je een prachtig uitzicht op het dorp Jasper. Let op de prachtige kleuren van de meren rondom het dorp.
Al bij al goed voor ca. 83 km met iets meer dan 1700 hm.
Tot slot nog de
link naar de Garmin Connect.