Het grote Renault topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste
Acties:
  • 78.105 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zal wel een net iets te dure optie zijn geweest. Al was die destijds niet eens zo heel duur en onderdeel van een pakket. Misschien ex-lease waarbij dat pakket niet beschikbaar was ofzo?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:06
Geen idee, zal het de eigenaar van de garage eens vragen.

Bijkomend voordeel: eigen dorpsgarage, dus zit kwa aankoop redelijk gebakken.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 21:24
Doen dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:58
Nou, ik heb vandaag wat leuks met de Clio...

3 dagen terug had ik een te lege accu om de motor te starten, waardoor je de startrelais hoorde klikken als een malle. Ben op gang geholpen door een vriendelijke meneer met startkabels en heb weer fijn kilometers af kunnen leggen.

Tot vandaag, het STOP lampje brandt, samen met het acculampje. Het boekje duidt op het volgende:

Indien deze twee branden, is de accu defect. Als deze ook rijdend branden, is er een storing in het stroomcircuit.

Wat ik zo denk, is dat de dynamo stuk is. Anderzijds, mijn auto blijft rijden ondanks deze melding, al hangt er een apart geurtje in de motorruimte. Ik weet dat de accu zwak is (is ook mijn eerste gedachte: accu vervangen en probleem verholpen. Maar de lampjes blijven ook tijdens het rijden branden dus ik weet het niet zeker :? )

Weet iemand meer wat ik kan checken of wat er aan de hand is? Heb vandaag geen multimeter bij me maar morgen controleer ik de spanning van de accu en van de dynamo met een lopende motor.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Bekend probleem, kijk de spanningsregelaar eens na, dikke kans dat de accu ook een tik heeft gehad en dat die mee vervangen moet worden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Joopieboy schreef op zondag 01 januari 2012 @ 17:14:
Bekend probleem, kijk de spanningsregelaar eens na, dikke kans dat de accu ook een tik heeft gehad en dat die mee vervangen moet worden. :)
Je hebt gelijk, dynamo moet vervangen worden (ANWB langs laten komen, dynamo werkt nog wel prima overigens :? prima voltage en amperage), dus eens kijken of het makkelijk is om het zelf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ja dat komt wel eens voor, is wel minder, is een duur geintje.

Kwam vandaag ook achter een geintje bij de laguna, uitlaat klonk nogal lek. Vond ik raar want die was vorig jaar nog prima dus maar even onderzocht. Wat blijkt nou, de klem die middendeel met het voordeel (katalysator) verbind was compleet weggeroest :P Pakte de klem er bijna zo af. Nou ja, wel beter, de klem kost 10 euro, de katalysator 400, het middendeel 100, dus ja, wel beter dat het de klem is :o :)
Morgen ff nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Goed dat je 't op tijd zag. Zou een beetje jammer zijn als die klem er onderuit vliegt bij een drempeltje, waardoor je alsnog je katalysator en middendeel zou moeten vervangen omdat het ergens in Assen ligt :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Beerkeeper schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:18:
[...]

Je hebt gelijk, dynamo moet vervangen worden (ANWB langs laten komen, dynamo werkt nog wel prima overigens :? prima voltage en amperage), dus eens kijken of het makkelijk is om het zelf te vervangen.
Dynamo kostte mij 325 euro incl. BTW.
Overigens is dat altijd een gereviseerde tegenwoordig :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

timovd

Voorsprong door techniek

325 Voor een tweedehands opgepoetst ding. Dat moet toch veel goedkoper kunnen? Niet overwogen om op internet te zoeken bij een demontagebedrijf.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53
Zo duur ? Ik heb een x aantal jaar geleden (5 ofzo) een keer een dynamo vervangen van mijn Tempra. Kostte 250 euro voor een gloednieuwe.. en het was best een lompe (dure) dynamo. Wel even zelf monteren. Is een klusje van niks meestal (mijn auto moest er even voor op de krik aan 1 kant omdat ik anders met m'n bolle harses niet onder de auto pastte).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Nee, ik moest de auto die dag nog hebben en navraag bij de revisie boer in Alkmaar leerde mij dat 325 euro voor een gereviseerd ding ook hun prijs was.

De dorpsgarage hier zet niet af, dan raakt hij al zijn klantjes kwijt. 1 van de voordelen (tegen een heel hoop nadelen! :P ) van een dorp.

Ik kreeg ook wat coulance coor de montage omdat er 1,5 uur loon werd gerekend door de monteur, terwijl je dat mijns inziens binnen 20 min. kan vervangen. Eigenaar er bij en die was vrij flexibel :)

Als ik de auto niet voor mijn werk nodig had die dag had ik ook wel naar Alkmaar gereden en het zelf gedaan, maar dan zou mijn pak zo vies worden :+ :D

[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 02-01-2012 13:55 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Pausebreak, het was ook net op tijd zeg maar want anders lag de hele boel inderdaad vast ergens in Assen :+

Geriviseerde dynamo is te vinden voor 100 tot 140 euro bij de betere lokale bedrijfjes waar je niet voor 30 m² glazen voorpui betaald ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
melcon schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:28:
@Pausebreak, het was ook net op tijd zeg maar want anders lag de hele boel inderdaad vast ergens in Assen :+

Geriviseerde dynamo is te vinden voor 100 tot 140 euro bij de betere lokale bedrijfjes waar je niet voor 30 m² glazen voorpui betaald ;) :P
In Assen ja :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 10:21

mvz

muziek verslaafde

ik kreeg een brief dat mijn EDC met spoed naar de garage moest voor een EDC software aanpassing..

inmiddels gedaan, en heb het idee dat 'ie beter oppakt.. en vlotter is.
weet iemand het fijne van deze 'recall' ? was dit absoluut nodig omdat er anders iets mis zou gaan?

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 07:48
KillaZ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:14:
Net gebeld: Waarschijnlijk donderdag proefrijden in deze:

http://vakgarageakersloot...sions?steID=19&catID=1992
[afbeelding]

Ligt even aan het feit of ik vroeg thuis ben of niet.
Cliootje inruilen of verkopen, indien dat laatste --> koper is er al.
Verschil tussen een * Comfort of * Luxe (bij Expr., Dyn. en Priv.) is wel of niet een Handsfree Kaart en Climate. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
mvz schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:33:
ik kreeg een brief dat mijn EDC met spoed naar de garage moest voor een EDC software aanpassing..

inmiddels gedaan, en heb het idee dat 'ie beter oppakt.. en vlotter is.
weet iemand het fijne van deze 'recall' ? was dit absoluut nodig omdat er anders iets mis zou gaan?
Ik heb een EDC en weet nog van niets. Ik ga morgen gewoon ns even bellen. Zit toch op kantoor (en vlakbij de dealer). Ik wil ook wel een update. Gewoon omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
El-Loco schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:58:
[...]

Verschil tussen een * Comfort of * Luxe (bij Expr., Dyn. en Priv.) is wel of niet een Handsfree Kaart en Climate. Vandaar.
Ah duidelijk, dank je.

Heb toch veel gezeur gehad met de climate in de Clio dus vind draaiknoppen niet eens zo heel erg.
Handsfree Kaart had wel een leuke gadget geweest, maar meer ook niet. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 11:51
Mijn Clio wordt vandaag nog even nagekeken mbt het licht dat de koplampen uitstralen en dan kan hij weer een nieuwe APK verwachten :)

Eigenlijk weer een jaar zonder problemen doorgekomen :) Het enige wat ik toch nog eens moet nakijken is het stroomverbruik. Na een lang weekend stil staan is de accu al leeg en het probleem met de lampjes van de radio zou het toch niet moeten zijn.

Inmiddels in 2 jaar zo'n 40k+ kilometers meegereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dat licht ziet er bij mij ook niet uit*, maar hij is prima door de APK gekomen >:)
Zaterdag nog even een groot beurtje, gloeistift/draad ook maar even meenemen.

Dan als ik nog tijd over heb toch maar even een ritje in de Megane :D

* Ik verblind niemand, maar het lijkt wel heel raar afgesteld, alsof je 2 maglite lampen naar beneden gericht heb, prima licht verder, maar in vergelijking met de nieuwe Ford Ka van mijn vriendin is het veel meer geconcentreerd licht.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Nou, het klopt dat de dynamo stuk is... twee wikkelingen maken kortsluiting.

Garage gaat het fixen voor 460 euro... Het moet maar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
KillaZ schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:07:
Dat licht ziet er bij mij ook niet uit*, maar hij is prima door de APK gekomen >:)
Zaterdag nog even een groot beurtje, gloeistift/draad ook maar even meenemen.

Dan als ik nog tijd over heb toch maar even een ritje in de Megane :D

* Ik verblind niemand, maar het lijkt wel heel raar afgesteld, alsof je 2 maglite lampen naar beneden gericht heb, prima licht verder, maar in vergelijking met de nieuwe Ford Ka van mijn vriendin is het veel meer geconcentreerd licht.
Dat heb ik dus ook met die lampen vandaar dat ik mijn kameraad(automonteur) hem even mee laat nemen naar het werk en dat het daar na wordt gekeken. Ik verwacht er nog wel even mee te rijden(kmstand nu: 123xxx km) en heb het dan liever ook gewoon goed.
Beerkeeper schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:41:
Nou, het klopt dat de dynamo stuk is... twee wikkelingen maken kortsluiting.

Garage gaat het fixen voor 460 euro... Het moet maar :/
Spijtig van je dynamo.. kosten zijn nooit leuk.. laat je het doen bij de Renault dealer of een gewone garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Het is een suzukidealer met daarnaast een profile tyrecenter. Ik denk dat een renaultdealer iets duurder uit zou vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Korvaag schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:59:
[...]

Ik heb een EDC en weet nog van niets. Ik ga morgen gewoon ns even bellen. Zit toch op kantoor (en vlakbij de dealer). Ik wil ook wel een update. Gewoon omdat het kan :)
Even mezelf quoten :)
Volgens Renault had mijn auto de update niet nodig en was hij fabrieks-af al goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
The place to be :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Zoals verwacht heeft de Clio weer een jaar nieuwe APK. Lampen zijn wat beter afgesteld en ik heb nu weer helemaal correct lichtbeeld. Wel werd gezegd dat ze voor volgend jaar waarschijnlijk niet meer goed waren door het dof worden. Hierdoor zou er weer te veel strooilicht ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu ongeveer 3400 km met de nieuwe Twingo gereden.
Afbeeldingslocatie: http://www.spritmonitor.de/pics/vehicle/483511.jpg?stamp=1319960723

Afbeeldingslocatie: http://images.spritmonitor.de/483511.png

Vergeleken met 1 op 10 bij mijn vorige auto is dit wel lekker natuurlijk, maar dit is ook weer geen zuinigheidswonder.
Gelukkig nog wel belastingvrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
benzine of diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens spritmonitor gasoline 95. Voor een benzine dus best netjes de eerste kilometers (waarbij de motor nog ingereden moet worden).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Grappig dat je op die manier kan zien dat iemand op vakantie is geweest met de kerst :+

Maar is een prima score lijkt mij voor zo'n auto. In de winter gemiddeld 6,0 zou ik het voor doen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
la_fusion schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:43:
Zoals verwacht heeft de Clio weer een jaar nieuwe APK. Lampen zijn wat beter afgesteld en ik heb nu weer helemaal correct lichtbeeld. Wel werd gezegd dat ze voor volgend jaar waarschijnlijk niet meer goed waren door het dof worden. Hierdoor zou er weer te veel strooilicht ontstaan..
Dat ligt alleen aan de lampenkappen. Die kun je eventueel op laten frissen of je kunt er even nieuwe of gebruikte originele kappen op laten zetten. Kost je de hoofdprijs niet. Imitatie niet doen, naast dat het er niet uitziet gaan ze minder lang mee en is het lichtbeeld niet zo netjes als bij de originele kappen.

En inderdaad, 1:16,67 gemiddeld met de wintertijd erbij zou ik ook voor tekenen. De Colt doet nu gemiddeld 1:14, met uitschieters naar 1:12 :X

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
PauseBreak schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:22:
[...]

Dat ligt alleen aan de lampenkappen. Die kun je eventueel op laten frissen of je kunt er even nieuwe of gebruikte originele kappen op laten zetten. Kost je de hoofdprijs niet. Imitatie niet doen, naast dat het er niet uitziet gaan ze minder lang mee en is het lichtbeeld niet zo netjes als bij de originele kappen.

En inderdaad, 1:16,67 gemiddeld met de wintertijd erbij zou ik ook voor tekenen. De Colt doet nu gemiddeld 1:14, met uitschieters naar 1:12 :X
Dat niet alleen, bij imitatiekoplampen is de aansluiting voor je dimlicht behoorlijk anders. Waar de originele koplampen een makkelijk draaimechanisme kennen (en vaak een soort handvat op je aansluiting van je dimlicht hebben) hebben de meeste imitatiekoplampen een onlogische kutmanier van inzetten.

Zeker de 1e paar keer loop je te klooien en te vloeken om een dimlichtje er in te doen.

Ik kan je vertellen: Dat is niet leuk om 23:30 's avonds als je moe van de zaalvoetbal afkomt :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik heb ze zelf afgelopen zomer proberen op te frissen en dat werkte redelijk maar na enige tijd was het toch weer terug op het oude niveau. De verhalen over imitatie zijn bekend.. sowieso komt er geen imitatie in maar wel echte. Of deze nieuw of 2e hands zijn moet ik nog even bekijken.

Wel ben ik ook aan het kijken geweest naar een Clio II RS en ik lees op wat plekken dat het 'verplicht' is 98 te tanken.. in hoeverre is dit waar? Ik weet dat sommige motoren kunnen gaan pingelen of dat de ECU anders wordt geregeld en dat je daardoor vermogen mist maar in hoeverre is dat van toepassing op de Clio II RS? Op spritmonitor zie ik vooral mensen die eerst 95 tankte en daarna 98.. echter zie ik er ook niet veel op staan dus ja.

Mijn Clio zit overigens met dit weer nog altijd op zo'n 6.7 l/100km met een combinatie van snelweg/provinciaalse weg. Ook niet erg! Pas als ik flink ga doorgassen op de achterafwegen of korte stukken maak stijgt het verbruik naar zo'n 7.5/8.0 l/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Iedere Renault motor kan overweg met Euro95, inclusief de RenaultSports. Van het tanken van Euro98 zul je bij een RS dan ook niet heel veel gaan merken daar ieder blok ontwikkeld is met 95 in gedachten. Veel blokken lopen ook prima op Ron90.

[ Voor 22% gewijzigd door PauseBreak op 05-01-2012 10:15 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

98 Zal zuiniger rijden, maar ik weet niet of dit goedkoper is per kilometer. Je kunt proberen een paar keer 98 te tanken en berekenen wat het verschil is. Is helemaal afhankelijk van je rijstijl en type motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik gooide in mijn II RS meestal gewoon 95 en dat ging prima. Gooide er alleen 98 in bij toertochten of op het circuit of als ik richting de nordschleife ging, het verschil in vermogen tussen 95 en 98 is wel merkbaar. Maar voor dagelijks gebruik is 95 geen probleem en ben je nog steeds de meeste auto's te snel af ;)

Qua verbruik boeit het niet, dat is gewoon tussen de 1 op 10 en 1 op 12 met een CL 2 RS afhankelijk van je rechtervoet.

Die 6.0 L/100 lijkt me een uitstekend resultaat voor een benzine waar de meeste mensen hier dan ook voor tekenen :P :D

[ Voor 11% gewijzigd door melcon op 05-01-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Nou ik ben nog niet direct van plan een andere Clio te kopen maar voor de berekening qua kosten maakt het nogal verschil of ik in een onzuinigere auto ook nog duurdere benzine zou moeten gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de laatste generatie van de Megane Estate?
Moet in de zomer een nieuwe auto uitzoeken van de baas, en heb nu een shortlist tussen 3 auto's
Namelijk de Megane Estate 110dci eco2, Golf Variant 1.6TDI of de focus wagon 1.6TDCI.

Megane heeft net een mooie facelift gehad en de focus is ook nog vrij actueel..
Golf vind ik een beetje saai maar zit wel ruim in de opties...

Ga binnenkort nog wel proefrijden maar was benieuwd naar jullie ervaringen van de megane estate..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 06:56
bwoah gisteren even wat onkosten gehad aan de laguna Grand Tour
rechtstuurkogel speling
hierdoor ook defecte wiellager rechts voor
Remschijven achter verroest
remblokken hierdoor ook verkeerd ingesleten.
Dus nu:
- nieuwe stuurkogel
- nieuwe wiellager rv
- Nieuwe remschijven (gelagrd + ABS) achter
- nieuwe remblokken achter
- opnieuw uitgelijnd (ivm vervangen stuurkogel)
weer wat eurotjes lichter :(

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
die versleten wiellager komt niet door de stuurkogel ;)

@Remko24, de megane 3 is in elk geval erg betrouwbaar en kwa comfort ook super :)
Van het zomer? Welke datum? Als je op tijd bent valt de megane nog in de 14% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Renault kan nu al niet meer garanderen dat ze nog voor 1-7 de 14% bijteller geleverd kunnen krijgen, dus daar zou ik mijn hoop niet op vestigen :P

En @harley: Dan weet je dus wat te doen: Met enige regelmaat wat steviger remmen. Roesten je schijven ook niet onder je weg ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas begin september verloopt het contract.. dus die 14% telt al niet meer voor mij..
Heb al bij de wagenpark beheerder gezeurt of het niet mogelijk was om eerder te vervangen maar daar had hij geen zin in..

Heb dus nog wel even de tijd, dus ik kijk nog rustig rond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
harley schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:44:
bwoah gisteren even wat onkosten gehad aan de laguna Grand Tour
rechtstuurkogel speling
hierdoor ook defecte wiellager rechts voor
Remschijven achter verroest
remblokken hierdoor ook verkeerd ingesleten.
Dus nu:
- nieuwe stuurkogel
- nieuwe wiellager rv
- Nieuwe remschijven (gelagrd + ABS) achter
- nieuwe remblokken achter
- opnieuw uitgelijnd (ivm vervangen stuurkogel)
weer wat eurotjes lichter :(
Bij deze ook mijn schade:

- Nieuwe dynamo (oude had kortsluiting in de wikkelingen)
- Nieuwe accu (daardoor dynamo stuk wegens teveel weerstand? Aldus de garage)
- Nieuwe minpool

kosten: € 550,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Kortsluiting vind een accu niet zo leuk inderdaad :P

Wel duur hoor die 550 euro:

accu: 60
dynamo: 140
vrijlooppoulie dynamo (voor de zekerheid): 40
arbeid 2 uur max. : 160

totaal: 400

Heb je nog ergens 150 teveel betaald en dat is niet de minpool :P

[ Voor 3% gewijzigd door melcon op 06-01-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
melcon schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:57:
Kortsluiting vind een accu niet zo leuk inderdaad :P

Wel duur hoor die 550 euro:

accu: 60
dynamo: 140
vrijlooppoulie dynamo (voor de zekerheid): 40
arbeid 2 uur max. : 160

totaal: 400

Heb je nog ergens 150 teveel betaald en dat is niet de minpool :P
accu: 60 90
dynamo: 140 330
vrijlooppoulie dynamo (voor de zekerheid): 40 niet gefactureerd
arbeid 2 uur max. : 160 130

Dynamo was wat duurder, maar ach, het rijdt weer.
PauseBreak schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:04:
Je vergeet de diagnose voor de accu en de arbeidstijd die daarbij hoort ;)
Precies, als ik dit zelf had geklust, had ik de accu niet vervangen en had ik een paar maanden later hetzelfde probleem vermoedelijk...

[ Voor 22% gewijzigd door Beerkeeper op 06-01-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Je vergeet de diagnose voor de accu en de arbeidstijd die daarbij hoort ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 17:22

RvL

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:32:
Moet in de zomer een nieuwe auto uitzoeken van de baas, en heb nu een shortlist tussen 3 auto's
Namelijk de Megane Estate 110dci eco2, Golf Variant 1.6TDI of de focus wagon 1.6TDCI.

Ga binnenkort nog wel proefrijden maar was benieuwd naar jullie ervaringen van de megane estate..
Stilste auto uit z'n klasse, comfortabel om ook lange afstanden in te rijden. Soepele motor met een fijne (Nissan?) bak. Zicht rondom kan wat beter, maar daar lijkt iedere auto tegenwoordig last van te hebben. En volgens de laatste statistieken is hij betrouwbaarder dan b.v. de Golf die je noemt.

Maar die Golf die ruim in de opties zit, is die niet een stuk duurder in aanschaf dan de Mégane? Dat was voor mij, naast het oersaaie uiterlijk, een van de redenen om niet voor Volkswagen te gaan.

Kijk ook eens op b.v. Autoweek. Daar staan een hoop goede reviews. Ik zelf heb er ook een geschreven over de Mégane.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 06:56
We hebben de Laguna pas enkele maanden en waarschijnlijk was het probleem er dus al bij aanschaf :(
Achjah nu is hij weer veilig

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 21:29

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:32:

Ik zou de Golf in ieder geval al laten schieten. De leasetarieven kunnen weliswaar aantrekkelijk zijn, maar de catalogusprijs is echt abnormaal hoog en dat zie je dus in negatieve zin terug op je loonstrook (bijtelling!). Een Mégane of Focus met vergelijkbare uitrusting is zomaar een paar mille goedkoper.

Qua rijden is er niks mis met de Mégane, al vind ik de Focus persoonlijk wat fijner: de Mégane doet wat je ervan verwacht, maar ook niks méér. Daardoor vond ik het allemaal wat afstandelijk aanvoelen. De relatief vlakke stoelen in het exemplaar waarin ik heb gereden helpen dan ook niet echt. Comfortabel is-ie echter wèl :)

Motorisch zit het bij de Mégane wel goed. Uitgesproken vlot gaat het niet, maar je hebt meer dan genoeg paardjes onder de kap voor het Nederlandse verkeer. Opvallend vond ik de stilte in het interieur: dat versterkt het comfort(gevoel) aan boord :)

Grootste minpunt aan de Mégane vind ik die tumor voor het navigatiescherm op het dashboard. Dat had voor het geld echt wel netter en mooier afgewerkt mogen worden, zeker omdat de rest van het dashboard wel netjes is.

Groot plusplunt van de Mégane vind ik dat de EDC-automaat (20% bijtelling) een relatief geringe meerprijs heeft t.o.v. de handgeschakelde versie met 20% bijtelling, waardoor het prijsverschil met de Golf (als je die ook met DSG neemt) alleen nog maar groter wordt. Ik heb zelf met die transmissie gereden en het is een fijn stukje techniek :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Beerkeeper schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:04:
[...]

accu: 60 90
dynamo: 140 330
vrijlooppoulie dynamo (voor de zekerheid): 40 niet gefactureerd
arbeid 2 uur max. : 160 130

Dynamo was wat duurder, maar ach, het rijdt weer.

[...]

Precies, als ik dit zelf had geklust, had ik de accu niet vervangen en had ik een paar maanden later hetzelfde probleem vermoedelijk...
Zie je melcon! Zie je!

Mensen die wonen in de beschaafde gebieden betalen vrolijk 300 euro voor een gereviseerde dynamo!

:+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
KillaZ schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:12:
[...]

Zie je melcon! Zie je!

Mensen die wonen in de beschaafde gebieden betalen vrolijk 300 euro voor een gereviseerde dynamo!

:+
Deze is wel nieuw, hij valt iets goedkoper uit omdat mijn dynamo is ingeruild. Blijft veel geld, dus vrolijk... mwoa :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ben ik blij dat ik in een achtergesteld gebied woon :P :+

330 voor een nieuwe is wel netjes, van de rekening wordt je niet vrolijk maar dat je weer kan rijden wel natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
55.000km op de klok sinds vanmorgen...

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/2012-01-13082209.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
1 post gevonden.... welke auto is het? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
:*) klopt, heb ooit wel eens gereageerd hier, maar dat was met mijn vorige auto (Clio II RS182)

Die is opgevolgd sinds juni voor deze: (de meeste kennen hem al denk ik van andere fora)

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1690.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1725.jpg

Klein beetje info:

Mégane II RS230 F1-Team R26
03-2008
2.0T met 230pk, na mapping zou hij rond de 260 moeten zitten.
Recaro kuipstoelen
Mechanisch Sperdifferentieel
Brembo remmen
Sportonderstel uiteraard
18" (winter zijn 17" Clio RS velgen in zilver)

Vorige eigenaar heeft hier en daar wat zaken aangepast, zoals de zwarte logo's, R26 bestickering eraf, donkere ramen, zwarte velgen (ipv antraciet) en spiegelkappen.

Ik wil de auto weer origineel hebben uiteindelijk, maar daar trek ik 2012 wel voor uit.
R26-bestickering, zilveren handgreep en logo op de deur (zie deze foto toen de logo's nog zilver waren: http://img835.imageshack.us/img835/1184/p1000275d.jpg)
De spiegels nog antraciet. De velgen blijven denk ik zwart.
Daarnaast nog een custom-mapping, en de tinting van de ramen achter gaat eraf en komt een lichtere tint op.

Nog een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1700.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1837.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1668.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1361.jpg

zwarte Twingo II is van vriendin
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1858.jpg

En op de wintersloffen:
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1885.jpg

En die staat dus sinds vanmorgen op 55.000km. Kocht hem in juni met 46.790 op de klok.

[ Voor 8% gewijzigd door adinsx op 13-01-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik zou hem eigenlijk stiekem zo laten, op de (te) donkere achterruiten na, dikke verschijning! _O_
Hoeveel koppel heeft die nu na het mappen eigenlijk? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Joopieboy op 13-01-2012 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Achterramen zijn te donker inderdaad, met name de 3-deurs coupélijn verdwijnt nu bij de Mégane.

Koppel en exact vermogen weet ik niet.
Heb wel een uitdraai, en daar aan de wielen gemeten zit je op 333Nm (310Nm op de krukas is origineel), dus dat zou een 360-370Nm moeten zijn.

Maar zoals ik al zei, ik wil nog met een roldag met de RTC de auto custom laten mappen.
Andere Mégane RS-rijders hebben daar goede ervaringen mee, dus ik moet ook maar hè ;)

Zal even kijken of ik een uitdraai kan vinden verder.

Max aan vermogen ligt iets boven de 260pk overigens. De turbo levert niet meer :9
Maar komt zo rap zat van de plaats hoor, ~ 6s naar de 100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Dat zijn nette waarden hoor. Bevalt het dagelijks rijden met dat sportonderstel een beetje?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Nou, het onderstel is strak inderdaad, maar niet spijkerhard.
Riggels etc. worden redelijk gedempt, en bochten snel pakken is eveneens geen probleem, hij blijft snaarstrak.

Dus tja, valt naar mijn idee wel mee. Heb voor mijn werk zo nu en dan wel eens wat sportiefs mee als test, en een Z4 met 19" of TTS met 19" stuitert behoorlijk meer op standje sport.

Hij is overigens wel een tandje straffer als de Clio II RS182 die ik hiervoor had. Maar zeker niet storend.
Dus, erg tevreden, maar dat moet ook wel als Renault-fan, RS-virus drager en sowieso autogek. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 16:22

seninha

god's right foot

adinsx schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:17:
:*) klopt, heb ooit wel eens gereageerd hier, maar dat was met mijn vorige auto (Clio II RS182)

Die is opgevolgd sinds juni voor deze: (de meeste kennen hem al denk ik van andere fora)

[afbeelding]
[afbeelding]

Klein beetje info:

Mégane II RS230 F1-Team R26
03-2008
2.0T met 230pk, na mapping zou hij rond de 260 moeten zitten.
Recaro kuipstoelen
Mechanisch Sperdifferentieel
Brembo remmen
Sportonderstel uiteraard
18" (winter zijn 17" Clio RS velgen in zilver)

Vorige eigenaar heeft hier en daar wat zaken aangepast, zoals de zwarte logo's, R26 bestickering eraf, donkere ramen, zwarte velgen (ipv antraciet) en spiegelkappen.

Ik wil de auto weer origineel hebben uiteindelijk, maar daar trek ik 2012 wel voor uit.
R26-bestickering, zilveren handgreep en logo op de deur (zie deze foto toen de logo's nog zilver waren: http://img835.imageshack.us/img835/1184/p1000275d.jpg)
De spiegels nog antraciet. De velgen blijven denk ik zwart.
Daarnaast nog een custom-mapping, en de tinting van de ramen achter gaat eraf en komt een lichtere tint op.

Nog een paar foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

zwarte Twingo II is van vriendin
[afbeelding]

En op de wintersloffen:
[afbeelding]

En die staat dus sinds vanmorgen op 55.000km. Kocht hem in juni met 46.790 op de klok.
Wat een Brute wagen. GEWELDIG.

Sinds ik de Megane Cup versie in het spel rFactor ben helemaal gek van deze auto.Stoelen zien er ook erg mooi uit.
Veel plezier ermee (weet zeker dat dat gaat lukken ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door seninha op 14-01-2012 08:50 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Als het even meezit ga ik jullie verlaten ;(
Ik ga mijn Clio inruilen voor een Italiaan. ;w
Was wel een leuk 1e autootje met op sommige momenten iets te weinig vermogen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Is iemand hier bekend met de Twingo 1.1 matic van 1996?

Ben een intressante 2ehands tegen gekomen maar aangezien dit me eerste auto word en ik geen ervaring met Twingo's heb vroeg ik me af welke punten specifiek voor de Twingo zijn om op te letten.

De normale punten ken ik (uitlijning, spuitsporen etc).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Roest! Vooral even goed opletten op de roest, zeker bij een iets ouder model. En je gaat kijken voor een automaat? Dan even goed opletten dat hij niet schokt of bokt of dat soort dingen. :)
KillaZ schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:10:
Als het even meezit ga ik jullie verlaten ;(
Ik ga mijn Clio inruilen voor een Italiaan. ;w
Was wel een leuk 1e autootje met op sommige momenten iets te weinig vermogen.
Dat is erg jammer. Maar een italiaan rijd gewoon onwijs fijn, en zien er vaak super uit. Kan het wel begrijpen. Hopelijk vind je een die aardig betrouwbaar blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Algemeen Twingo I probleem, de veren. Controleer goed of deze niet een ring vanaf gebroken zijn o.i.d.

En inderdaad let op roest, en in het geval van een schuifdakje o.i.d. op watersporen in de kofferruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Wat een Brute wagen. GEWELDIG.

Sinds ik de Megane Cup versie in het spel rFactor ben helemaal gek van deze auto.Stoelen zien er ook erg mooi uit.
Veel plezier ermee (weet zeker dat dat gaat lukken ;) )
Dank je ;)
Dat plezier zit wel goed hoor, al went vermogen erg snel helaas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

adinsx schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:29:
Algemeen Twingo I probleem, de veren. Controleer goed of deze niet een ring vanaf gebroken zijn o.i.d.

En inderdaad let op roest, en in het geval van een schuifdakje o.i.d. op watersporen in de kofferruimte.
Ok. Dus vooral hoekjes en gaatjes checken op roest.
Wil sowieso proberen hem eerst bij lokale garage even te laten checken, las dat subframe ook nogal roest gevoelig is. En het is zo'n gevalletje "was van omatje" dus bizar lage KM stand maar then again, het kan waar zijn. Dus ga hem goed checken en laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 16:22

seninha

god's right foot

adinsx schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:31:
[...]

Dank je ;)
Dat plezier zit wel goed hoor, al went vermogen erg snel helaas. ;)
Weet er alles van. Heb 10 jaar lang in een Audi Ur-quattro (DE rally wagen van de eighties ;) ) gereden.
4-WD en 200PK. Geweldig,maar je went er zeker aan.

Heb precies het zelfde nu met mijn Grand Espace 3.5 V6. Voelt zo gewoon om 245pk onder je motor kap te hebben >:)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Roest op het subframe is inderdaad waar je op moet letten, kijk ook even naar de onderkant / balken maar daar zul je weinig roest aantreffen. Roest op het plaatwerk betekend een slecht hersteld schade, de twingo's zijn vanaf het begin af aan goed verzinkt (in tegenstelling tot de clio I tot 96) en roesten niet.

Het is geen echte automaat overigens maar een gerobotiseerde handbak, zitten technisch gelukkig simpel in elkaar en kan vrij weinig aan stuk. Puntjes om op te letten zijn de hydraulische ontkoppeling van de koppeling, dit moet goed werken. Bak moet dus ten alle tijde goed schakelen, ga ook even stukje rijden met de bak in tip mode (tikje naar voren om op te schakelen, en tipje naar achteren om terug te schakelen). Zoek dan in 2 en 3 een wat hoger toerental op en laat de auto op de motor afremmen en schakel dan terug. Als dat goed gaat zal er aan de bak niks mankeren.

Gezien de auto van 1996 is zit er zeer waarschijnlijk nog een C motor in met distributieketting. In dat geval heb je een heel betrouwbare motor die makkelijk 5 ton kan draaien, iets minder vermogen als de latere motoren met distributieriem maar wel goedkoper in onderhoud.

Let daar dus even op, mocht er geen C motor in zetten, controleer even wanneer de distributie vervangen is.

Voor de duidelijkheid, dit is een C motor:
Afbeeldingslocatie: http://hfr-rehost.net/http://self/pic/d90fcec7b83979f253e38ceaf5d61761bd64bc7b.jpeg
Vooral te herkennen aan de verdelerkap (dat bruine ding, met 4 bougiekabels en 1 bobine kabel) en de waterpomp waar nog een grote poulie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Osxy schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:32:
[...] En het is zo'n gevalletje "was van omatje" dus bizar lage KM stand maar then again, het kan waar zijn. Dus ga hem goed checken en laten checken.
Mijn broertje kocht afgelopen weekend een Twingo I van 1995 voor zijn vriendin.
Eerste eigenaresse, 20.500km op de klok.
eind december APK + Grote beurt (Banden, uitlaat, etc. etc.)

Gekocht voor: 380,- 8)7

Ok, onze vader is chefwerkplaats bij een dealer, dus we zitten dicht bij het vuur.
Maar, dit was echt bizar weinig.
seninha schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:00:
[...]

Weet er alles van. Heb 10 jaar lang in een Audi Ur-quattro (DE rally wagen van de eighties ;) ) gereden.
4-WD en 200PK. Geweldig,maar je went er zeker aan.

Heb precies het zelfde nu met mijn Grand Espace 3.5 V6. Voelt zo gewoon om 245pk onder je motor kap te hebben >:)
Ik heb een paar weken met vriendin's Twingo II gereden (1.2-16v full-option Dynamique) en dan is het een verademing om weer in de RS te stappen ;)

Toen ik de Clio nog had, bracht ik een testauto (werk bij een autoblad overigens) terug. Z4 35iS met 340pk.
Dát viel even tegen. Na 5 dagen weer in de Clio RS stappen. Heb er echt weer 2 weken aan moeten wennen.

Maargoed, een volgende auto zal voor het gevoel weer weer meer vermogen moeten hebben. Tegen die tijd maar eens zien of dat gaat lukken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Joopieboy schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:20:

[...]

Dat is erg jammer. Maar een italiaan rijd gewoon onwijs fijn, en zien er vaak super uit. Kan het wel begrijpen. Hopelijk vind je een die aardig betrouwbaar blijft. :)
True, true, het is een flinke stap van een Clio naar een 166 2.4 JTD...Dat zijn ongeveer 100 pk en 150 nm extra :9

Vrijdag hak ik definitief de knoop door op basis van de laatste checks :) .

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

adinsx schreef op zondag 15 januari 2012 @ 14:05:
[...]

Mijn broertje kocht afgelopen weekend een Twingo I van 1995 voor zijn vriendin.
Eerste eigenaresse, 20.500km op de klok.
eind december APK + Grote beurt (Banden, uitlaat, etc. etc.)

Gekocht voor: 380,- 8)7

Ok, onze vader is chefwerkplaats bij een dealer, dus we zitten dicht bij het vuur.
Maar, dit was echt bizar weinig.
Voelde niet goed, heb afspraak dus af gezegd. Verkoper sprak zichzelf paar keer tegen.

Ding had 10k op de teller.

Maar goed, dankzij gulle donatie van schoonouders is budget hoger geworden en gaan we nu op zoek naar auto's in formaat Clio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:31

Eagle Creek

Breathing security

Beste mede-Renaultbezitters,

Mijn vraag gaat over de motortemperatuur bij een Clio, en de indicatie hiervan.

Laat ik beginnen met: is dit de juiste plek, of kan ik beter een eigen topic openen?

Ik heb een renault clio uit feb 2005 (voorlaatste model dus). Deze heb ik afgelopen zomer gekocht.
Wanneer ik 2/3 minuten had gereden met een koude motor, gaf de temp.indicatie 2 streepjes aan.
Wanneer ik zo'n 10 min onderweg was (stads + snelweg), zat ik op 4 streepjes. Onder de 4 streepjes
zakte ik nooit.

Afgelopen herfst was het frisser, en viel het mij op dat het behalven van de 4 streepjes langer
duurde. Het was toen een graad of 12. Een week daarop was het 8 graden: hoewel ik ruim een halfuur
lang file heb gereden (+/- 30 km/u, stilstaan), heb ik geen 4 streepjes meer gehaald. De motortemp
bleef op 2 streepjes.

Toen we later de nachtvorst hebben gehad, heb ik hem nooit meer op 4 zien belanden, maar max op 2.

Omdat ik 4 streepjes eigenlijk als bedrijfstemp zie, ben ik er mee langs de garage gegaan om dit
na te vragen. Het was die dag zo'n 8 raden, Daar heeft de auto enige tijd stationair gedraaid, en
in z'n vrij op 2500 toeren. Binnen 5-10 minuten waren 4 streepjes zichtbaar. De monteur gaf aan
dat de temp die hij voelde bij de motor zelf (motorkap open, hand erin) goed / warm was. Eveneens
gaf hij aan dat als de auto niet inhield, of problemen had met starten, hij het niet bijzonder
vond, en niet als defect zag. Toen ik terug naar huis reed, zakte de temp terug van 4 naar 2.

Ik nam hier in principe genoegen mee, maar.. Een kennis van mij heeft zo'n zelfde clio. Toen het
onlangs een graad of 6 was, ging er mee naar de supermarkt, en had hij 5 streepjes zei hij. Dat is
dus een totaal ander beeld dan bij mij: korte rit, en hogere temp. Toen begon ik dus weer te
twijfelen.

Vanochtend was het -2. Het duurde een minuut of 4 voordat ik 2 streepjes had, maar ook na 17 km
rijden (stad en snelweg) kwam ik niet hoger dan 2. Aangekomen op de parkeerplaats van mijn
bestemming, heb ik hem in z'n vrij gezet en heb ik hem 2500 RPM laten draaien. Binnen 4 minuten
behaalde ik 4 streepjes. De indicatie an sich werkt dus wel, en stationair krijg ik er wel 4. Ik
ben niet weggereden, maar ik vermoed dat als ik een stukje zou gaan rijden, ik terug zou zakken
naar 2. De warme lucht uit de blower in de auto vind ik ook niet bijzonder warm, maar dit zou
natuurlijk perceptie kunnen zijn gezien mijn achtergrondkennis. Een kennis van mijn heeft een 11
jaar oude opel astra, en diens lucht is veel warmer. Maar goed, dat is ook een heel andere auto
dus of die vergelijking opgaat...

Mijn vraag is: hoe zit de temp bij jullie clio's bij dit weer, en loont het de moeite om nog eens
naar de garage (al dan niet een andere) te gaan?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn ervaring: Toen ik vanochtend mijn 1.5 dci K9K startte met -3 C. en 25 minuten later op mijn bestemming aan was gekomen (geen snelweg) had ik ook nog maar twee streepjes. Meestal heb ik er dan vier (en eerder ook wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 10:01
Heeft het niet te maken met het feit dat je door je rijsnelheid ook koelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Uiteraard, maar ik vraag me af of dat dan niet te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Controleer de thermostaat maar eens. Ik denk dat die open blijft staan.

Zodra je gaat rijden wordt de koeling te groot tov de warmte die de motor (welke is het?) ontwikkeld.

Testen is simpel. De slang van en naar radiateur mogen niet net zo snel warm worden als de koelslangen dichtbij het blok. De thermostaat moet gesloten blijven de eerste tijd.
Wordt alles even snel warm, dan is denk ik je thermostaat naar zijn grootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik denk ook thermostaat inderdaad.

Volgens mij kun je die ook testen door hem in een pan water te leggen en dan dat water even koken toch?

Gelukkig is een thermostaat niet zo duur, kost je een keer 15 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wat Adinsx en Thinkpad zeggen inderdaad. Thermostaatje die open blijft staan, daarom gaat de temp ook naar 4 streepjes als je stationair 2500 toeren draait (op zo'n moment gaat de thermostaat vol open). De temperatuur zal echter snel zakken als je dan weer gaat rijden omdat deze open blijft staan terwijl deze normaal hoort te sluiten om te voorkomen dat de temp daalt.

Dat een 1.5 dci bij vorst temperaturen niet snel op temperatuur komt is normaal, zeker als je de verwarming ook nog aan hebt. Een commonrail verbrand zeer efficient en wordt dus niet snel warm als het zo koud is, daarom zitten er ook gloeistiften in de koelslangen naar de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Maar even testen zoals ik heb aangegeven dus.
Optie van ThinkPad moet je hele boel demonteren, etc. etc ;)

De slangen van radiateur moeten in ieder geval niet even snel warm worden als de slangen vóór de thermostaat.

99% zeker dat het dit is in ieder geval, want alle gevolgen heb je verteld die erbij horen.
Nog geen hoger brandstofverbruik gemerkt overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik heb een 1.6 16 V, is dat genoeg info :9 ? Meer details weet ik zo niet uit mijn hoofd..
Nog geen hoger brandstofverbruik gemerkt overigens?
Ja, dat heb ik. Maar omdat de temperaturen lager zijn duurt op temperatuur komen langer, heb ik iets meer in de file gestaan dan van de zomer, en staat de verwarming aan. Ik twijfelde hierdoor.

Wel typisch dan dat de garage waar ik geweest ben, het niet als een probleem zag. Hij zei geen probleem te ontdekken bij de thermostaat. Dus vandaar mijn vraag alhier: los van de "constatering op zich", hoe is de ervaring van andere Renault (Clio) bezitters met dit weer?

[ Voor 75% gewijzigd door Eagle Creek op 17-01-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Garagebedrijven hebben het wel vaker niet bij het rechte eind of hebben er geen zin in...

Als je het zeker wil weten is het overigens eenvoudig meetbaar, trap hem stationair weer warm met 2500 toeren. Meet met een infrarood thermometer de ingaande (dikke slang) naar de radiateur. Thermometer zal 87/88 graden aangeven of iets meer (in werkelijkheid 90/91, je meet de buitenkant, dus het koelwater is +/- 3 graden warmer).

Ga dan een stuk rijden zodat de temp weer zakt en kom weer terug als deze gezakt is, meet nog een keer dezelfde slang. Als je nu bijvoorbeeld 65 graden of 75 graden meet dan blijft je thermostaat open staan.

De meeste garagebedrijven hebben wel zo'n ir thermometer (zie b.v. voor een simpele maar goed werkende: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=100980) dus als je ze lief aankijkt mag je vast wel even zo'n ding vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Zo uiteindelijk de rekening van mijn kennis gekregen voor de apk, onderhoudsbeurt en distributieset:

Olie 4.75 liter € 35,65
Oliefilter € 10,40
Koelvloeistof 4,5liter € 20,00
Forte Gastreatment brandstoftoevoeging € 17,00
Distributieriemset € 135,00
Mulitieriem € 30,00
Waterpomp € 90,00
APK Keuring €15,00

353,xx

Niets van te zeggen denk ik of wel? :+

Niet dat die kennis van mij minder gaat krijgen maar puur ter indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
@Melcon
Waarom zo moeilijk doen. Gewoon zoals al een paar keer aangegeven even voelen wat er gebeurd.
Auto starten en warm laten draaien. Worden de slangen naar de radiateur (dus áchter de thermostaat) even snel warm als de rest, dan staat ie open.

Eagle Creek geeft aan dat de auto vanaf de koude start al niet op temperatuur komt, dus volgens mij blijft de thermostaat gewoon al vanaf het begin open staan.

@La-fusion
Niks van te zeggen inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Zo moeilijk is dat niet en dan weet je het zeker, zo iets voelen is hooguit een indicatie maar dan weet je het nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Met voelen is snel vast te stellen dat de slang naar de radiateur te vroeg warm wordt. Gevolg-> thermostaat werkt niet goed.

Dan ben je klaar en kun je naar de garage voor vervanging.
Met jouw manier zou je nog kunnen bepalen of hij op verkeerde temperaturen open of dicht gaat, maar feit blijft dat hij dan niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Jazeker, maar dan blijft er nog steeds een menselijke component over, die slang wordt ook altijd een beetje warm door geleiding als de thermostaat nog gewoon dicht staat. Jij en ik weten wel wat echt te vroeg warm is en wat niet maar als je dat niet weet is het gewoon meten is weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Joopie, je mag mij uit de TS halen.... ;w

De clio is voor 1500 euro ingeruild voor een italiaans slagschip. :>

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Wat voor één is het geworden KillaZ? Ik zag ergens een 166 staan, maar is het dat ook geworden? :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
KillaZ schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:15:
Joopie, je mag mij uit de TS halen.... ;w

De clio is voor 1500 euro ingeruild voor een italiaans slagschip. :>
Zonde! Maar goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
PauseBreak schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:55:
Wat voor één is het geworden KillaZ? Ik zag ergens een 166 staan, maar is het dat ook geworden? :P
Jep een Alfa Romeo 166 2.4 JTD met 150 PK en 126000 aantoonbare km's op de teller.

Donderdag ophalen *O*

@joopie: Heulemaaaaaaal niet! Dan ken jij mijn Clio niet >:)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Nou, dan heb je in ieder geval een puike motor. Over de rest van de auto valt natuurlijk te twisten ;) De 156 is mooier :P Veel plezier (en weinig problemen) toegewenst! :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Congratz Killaz! Volgend jaar willen wij ook een grotere auto en de 159 2,4JTD staat hoog op ons lijstje! Ben benieuwd hoe die je bevalt!

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
KillaZ schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:25:
@joopie: Heulemaaaaaaal niet! Dan ken jij mijn Clio niet >:)
Volgens mij wil ik dit niet eens meer weten als ik dit zo lees. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
En dan toch een Alvla nemen, nee dat kan er hier niet in hoor.
Prachtige auto's, maar net zo (on)betrouwbaar als de Renaults :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Daarom heb ik mijn skills kunnen verbeteren met de Clio :+ :D

Iemand interesse in een setje winterbanden op staal?

* KillaZ gaat niet zomaar 200 euro aan de dealer geven :P

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Die 2.4 JTD's zijn wel fijne motoren, gaat weinig stuk aan. De rest erom heen doe ik geen uitspraken over, maar bij de 156/166 hoef je daar niet zo heel bang voor te zijn. In elk geval stukken beter als de eerdere alfa's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Laatste niet Renaul-post van mij in dit geval:

Klopt melcon, die motor is heerlijk (de 10v in mijn geval).

Helaas moet er volgend jaar waarschijnlijk een nieuwe koppeling in, maar dat heeft dan weer 1 voordeel: Hij wordt dan ook meteen door Squadra gechipt naar een hele fijne 181PK met 370 NM koppel >:) :>

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Dat mag ook wel met die miljoenmiljart kilo's die de 166 in de schaal legt ;) :9

Wat je winterbanden betreft: Helaas! De wielmaten van de Clio zijn veel te normaal voor mijn Coltje, anders had ik met liefde even gekeken naar overname (er zit nu prut onder, maar dat stamt nog van vorige winter toen er verder niks meer te krijgen was hier).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Peugeot rijder meldt zich :w

Vanaf vanavond rij ik Renault! :w

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›