[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 21 Laatste
Acties:
  • 109.506 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nickalicious schreef op maandag 25 juli 2011 @ 23:40:
Trouwens een hulpvideo voor mensen die Lion nog moeten installeren, misschien kunnen jullie er wat mee: http://www.media-video.nl/video/221/
Nice, leuk gedaan!
"Als je nu niet bekend bent met deze methoden, dan kun je ook altijd nog naar de TPB gaan" Oh nee, dat zei je niet :')
Mooi die iMac trouwens, lekker groot scherm, welke size is dat? (Let me guess: 27"?)
"Er zit geen ssd in" nee, begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik vind in sommige applicaties en vensters het gemis van zichtbare scrollbalken wel storend. Het is me nu al een paar keer overkomen dat ik items gewoon miste, maar die pasten dan niet in het venster. Zoals extra agenda's in de Show Calendar List. Zal wel een bugje zijn, maar je weet soms niet of een venster geschaald is naar de content of dat er zich nog content buiten het zichtbare deel bevindt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je merkt wel, dat Lion helemaal geoptimaliseerd is voor de Magic Mouse/Trackpad..handy clicks and taps om snel in te zoomen en te switchen tussen items- mooi gedaan hoor!
Dit zijn dingen die je idd in SL wel mist, het laat het apparaat meer 'voor je werken' als gebruiker, minder omslachtig allemaal. Lekker! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Trouwens een hulpvideo voor mensen die Lion nog moeten installeren, misschien kunnen jullie er wat mee: http://www.media-video.nl/video/221/
Lol wat een crapsite die mediamarkt video, als ik naar een uncached stukje in de video ga, gaat hij doodleuk de video van het begin afspelen :') .

Wanneer wordt het mogelijk om weer gekleurde icoontjes in de Finder / Mail te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 06:25

Jrz

––––––––––––

Canaria schreef op maandag 25 juli 2011 @ 23:54:
Ik vind in sommige applicaties en vensters het gemis van zichtbare scrollbalken wel storend. Het is me nu al een paar keer overkomen dat ik items gewoon miste, maar die pasten dan niet in het venster. Zoals extra agenda's in de Show Calendar List. Zal wel een bugje zijn, maar je weet soms niet of een venster geschaald is naar de content of dat er zich nog content buiten het zichtbare deel bevindt.
Eens.. Daarom heb ik ingesteld dat scrolbars altijd zichtbaar zijn

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:58

McLambo

MTB Junky

Dutchzilla schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:33:
Ik heb echt ziekelijk veel problemen met wifi verbinding!
verder werkt alles super.

Heb alle workarounds al geprobeerd, maar zonder succes :(
hopelijk komt er snel een degelijke fix
Wat zijn zoal jouw problemen met Wifi?

Ik merkt dat de performance over Wifi echt slecht is... XBMC buffert constant, en als ik een aantal diensten tegelijk gebruik die over Wifi gaan (itunes, youtube, files kopieren), dan kakt de hele boel in; onbruikbaar.

Met SL geen problemen gehad hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:35
Goedemorgen,

Na al een aantal keer te hebben aangegeven dat het op mijn iMac niet zo lekker loopt, had ik verwacht dat er wel iemand zou reageren met mogelijke oplossingen.

Helaas niet het geval en daarom upload ik nu mijn laatste kernel panic van vanmorgen. http://cl.ly/0G0C2w0I2b2Y0s0z2G3A

Aangezien ik er niet wijzer uit word, vroeg ik mij af of iemand mij toch kan helpen.

Hier mag je uiteraard een eigen topic voor openen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 26-07-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hier ook wat netwerkproblemen, share`s die niet gevonden worden en pas na een reboot weer werken. Daarnaast word ik gillend gek van het indexeringsbugje in DP4, ik ben nog niet overgestapt omdat ik mn imac in de verkoop doe dus dan pas een herinstallatie doe.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
Ziet eruit als een probleem met com.apple.driver.AirPort.Atheros40
Als je op google had gezocht kwam je meteen op het forum van Apple waar meer mensen sinds Lion tegen dit aanlopen. Wachten op een update? Internetten met een kabel lijkt ook alles op te lossen, maar niet de juiste oplossing lijkt me.

Of heb je soms Elmedia geïnstalleerd staan?

[ Voor 77% gewijzigd door carpebios op 26-07-2011 09:25 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:35
carpebios schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:21:
Als je op google had gezocht kwam je meteen op het forum van Apple waar meer mensen sinds Lion tegen dit aanlopen. Wachten op een update?

Ja, dat vermoeden had ik al. Ook omdat hij vaak bij het opstarten aangeeft dat mijn Wifi hardware niet geinstalleerd is.

Wat kan zoiets oplossen?

Je bericht was nog niet compleet..
Nou dat wordt dan wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door funkeey op 26-07-2011 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Bij Apple geven ze aan om wireless uit te zetten, maar ik denk dat er wel snel een update voor zal komen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Jrz schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 00:14:
[...]

Eens.. Daarom heb ik ingesteld dat scrolbars altijd zichtbaar zijn
Inmiddels ook gedaan. Wel jammer van Apple dat het dan weer op een lelijke en ernstig inconsistente manier moet, het lijkt wel alsof ze je willen straffen voor de afwijkende keuze die je maakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Wel grappig dat je daar op je iPhone/iPad niet over valt, terwijl je daar feitelijk hetzelfde probleem zou moeten hebben dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitvoeren van terminalcommand
code:
1
java -version
was bij mij voldoende. voor de jre tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:19:
Wel grappig dat je daar op je iPhone/iPad niet over valt, terwijl je daar feitelijk hetzelfde probleem zou moeten hebben dan ;)
Ik vind het dan ook een verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

carpebios schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:21:
Als je op google had gezocht kwam je meteen op het forum van Apple waar meer mensen sinds Lion tegen dit aanlopen. Wachten op een update? Internetten met een kabel lijkt ook alles op te lossen, maar niet de juiste oplossing lijkt me.

Nee geen Elmedia, iMac boven is bedraad maar het probleem doet zich voornamelijk voor op de Macbook Pro. Een reboot lost de problemen dan wel weer op met de airport, echter kan ik dan weer een uur wachten op die verrotte indexering.

Ach ja, nog ff wachten totdat die iMac verkocht is en dan herinstalleer ik mn beide Macbook`s met de Final van Lion

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filmpje opgenomen onder zijn stapelbed? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 18:40
Een heel klein vraagje tussendoor, ik heb Snow Leopard geüpgraded naar Lion. Achteraf heb ik hier spijt van en wil ik alsnog een clean install doen, kan dat? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Maar dat het bij toch aardig wat mensen niet helemaal het effect heeft wat Apple voor ogen had, is toch iets om je als developer wat zorgen over te maken. Toch vraag ik mij af of het allemaal niet gewoon een kwestie van wennen is. Ontzettend grappig bijv. dat ik duidelijk moetie had met het "verkeerde" scrollen , maar na 2 dagen denk ik er niet eens meer bij na. Zit nu developer video's te bekijken van het WWDC 2011 en daar wordt in de intro precies hetzelfde gezegd, intern waren er bij Apple ook wel twijfels om zoiets door te zetten. Beetje jammer dat ze die statements niet gewoon naar buiten brengen voor het grote publiek, geef gewoon aan dat mensen het even moeten proberen.

En met de rest heb ik ook totaal geen moeite, scrollbars, mission control, alles vloeit hier heerlijk en ook in m'n hoofd zit het goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Florissant schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:51:
Een heel klein vraagje tussendoor, ik heb Snow Leopard geüpgraded naar Lion. Achteraf heb ik hier spijt van en wil ik alsnog een clean install doen, kan dat? Zo ja, hoe?
Lees dit topic door, staat vaker aangegeven inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Florissant schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:51:
Ja dat kan :) Ik heb het zelf ook gedaan.
Sluit je Mac af, start opnieuw op met option (alt) ingedrukt en kies de recoverypartitie. Je Mac gaat dan Lion opnieuw downloaden (de recoverypartitie bevat zelf geen installatiebestanden) en dan krijg je de optie om je partitie te formatteren en een clean install te doen vanaf internet.

Het is aan te raden om van je geüpgrade Lion installatie wel een Time Machine backup te maken, zodat je bestanden later handmatig terug kunt zetten. Als je alleen een Snow Leopard backup hebt, merk je dat de indeling van veel dingen, zoals de Mail-folder en andere ~/Library-items, is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
vgroenewold schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:54:
Maar dat het bij toch aardig wat mensen niet helemaal het effect heeft wat Apple voor ogen had, is toch iets om je als developer wat zorgen over te maken. Toch vraag ik mij af of het allemaal niet gewoon een kwestie van wennen is. Ontzettend grappig bijv. dat ik duidelijk moetie had met het "verkeerde" scrollen , maar na 2 dagen denk ik er niet eens meer bij na. Zit nu developer video's te bekijken van het WWDC 2011 en daar wordt in de intro precies hetzelfde gezegd, intern waren er bij Apple ook wel twijfels om zoiets door te zetten. Beetje jammer dat ze die statements niet gewoon naar buiten brengen voor het grote publiek, geef gewoon aan dat mensen het even moeten proberen.

En met de rest heb ik ook totaal geen moeite, scrollbars, mission control, alles vloeit hier heerlijk en ook in m'n hoofd zit het goed. :)
Als iets 'wat altijd al zo ging' wordt aangepast krijg je altijd kritiek, want het ging immers toch altijd al zo?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Apple heeft trouwens de kleurenkiezer gesloopt, maar ik heb via een Applescript van 1 regel een appje gemaakt om toch iets nuttigs te hebben:
http://www.jorickvanhees.com/uploads/ColorPicker.zip

Installeer dan zelf een extensie om HEX waarden te krijgen in je kleurenkiezer :) . Bijv: http://wafflesoftware.net/hexpicker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
vgroenewold schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:54:
Zit nu developer video's te bekijken van het WWDC 2011 en daar wordt in de intro precies hetzelfde gezegd, intern waren er bij Apple ook wel twijfels om zoiets door te zetten. Beetje jammer dat ze die statements niet gewoon naar buiten brengen voor het grote publiek, geef gewoon aan dat mensen het even moeten proberen.
Met trackpad gebruik zou ik er denk ik ook wel aan wennen. Maar met de muis gewoon niet, omdat ik op het werk aan Windows (XP, blegh) vast zit. Dan blijf je omschakelen, dat is niet te doen. Maar op een trackpad lijkt het me op de een of andere manier logischer. Ik heb nu ook geen moeite met 'ouderwets' scrollen op de muis en de nieuwe richting op de iPad. Voelt allebei logisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Is het nog mogelijk om een icoontje van je desktop naar een ander programma te slepen terwijl je gebruik maakt van de 'show desktop' en 'show applications' gestures? Dit wilde onder SL wel. Maar onder Lion helaas niet?

TheJVH schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:20:
Apple heeft trouwens de kleurenkiezer gesloopt, maar ik heb via een Applescript van 1 regel een appje gemaakt om toch iets nuttigs te hebben:
http://www.jorickvanhees.com/uploads/ColorPicker.zip

Installeer dan zelf een extensie om HEX waarden te krijgen in je kleurenkiezer :) . Bijv: http://wafflesoftware.net/hexpicker/
In gesloopt als? Hier is hij nog aanwezig, en kan je nog RGB HEX e.d kiezen.

[ Voor 54% gewijzigd door ZpAz op 26-07-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36

Quakie

quakelen

Meer mensen last van stroperigheid met full screen apps? Als ik hier 5 a 6 schermen full screen heb staan met 1 bureaublad met finder bijv is het niet vloeiend meer. Als ik dan mission control drukt is het alles behalve snel en vloeiend. Mijn imac mag hier totaal geen moeite mee hebben met 8gig

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Ik heb het idee dat ik met Lion meer free space nodig heb om mijn Lion lekker te laten spinnen.
Snow Leopard had genoeg aan 10 GB free space, maar ik merk dat ik met mijn Lion pas boven 75GB free space (30%) echt lekker draait..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 19:38
Zijn er meer mensen die last hebben sinds de installatie van Lion dat het schrijven naar FAT32 schijven / usb sticks niet meer lekker verloopt? Wanneer ik nu twee finder windows open heb en iets naar bijvoorbeeld een usb stick sleep zie ik de kopieeractie en daarna hoor ik een apple geluidje en staat er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
[b][message=36468007,noline]
[...]
In gesloopt als? Hier is hij nog aanwezig, en kan je nog RGB HEX e.d kiezen.
Hier werkt de Digitale-kleurenmeter ook niet meer met HEX waarden, alleen nog maar RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Aloys schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:44:
Ja, maar daar staat omnibar voor Safari niet bij. Dat is nou juist een van de fijnste dingen uit Chrome die ik direct miste, maar dat is nu gefixt: https://github.com/rs/SafariOmnibar (credits aan de originele poster).
Ik dus Lion geïnstalleerd, en op aanraden hier Omnibar.... en ik me vervolgens maar afvragen waarom Safari opeens zo g-r-u-w-e-l-i-j-k traag was sinds Snow Leopard. Continu "WebProcess" wat 80-90% CPU trok. M'n MacBook was verandert in een slak, surfen amper mogelijk.

Zodoende Omnibar maar eens verwijdert: et voilà! Safari flitst weer over het scherm. Dus ik weet niet wat Omnibar allemaal doet maar qua performance is het een nachtmerrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
TheLostSonOfGod schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:23:
[...]

Hier werkt de Digitale-kleurenmeter ook niet meer met HEX waarden, alleen nog maar RGB.
Oww inderdaad, enkel RGB. Zag de dropdown, dus ging er vanuit dat HEX er nog inzat. Waarom zouden ze dat er uitgehaald hebben?

Anyways, hier was een vraag met iemand die vroeg of je Safari ook kon afsluiten zonder dat hij de pagina's onthield. Dat kan dus met option-cmd-q. Dan onthoud hij de eerdere pagina's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:08
Welke gratis versie van Tuxera NTFS-3G gebruiken jullie onder Lion?
De versie die ik had 2010.12 RC liep niet echt heel lekker..

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 12-09 19:57
Het is triest trouwens hoe slecht MS omgaat met haar gebruikers van het Mac-platform. Kwam tijdens een analyse net in Excel de volgende probleem tegen. Ja tweakers, u ziet het goed, dit artikel dat deze fout beschrijft is laatste geüpdate in 2007 en daarvoor zelfs vermeld geweest onder een ander KB query. Inmiddels office 2011 op de Mac waar deze fout nog steeds in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Quakie schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:40:
Meer mensen last van stroperigheid met full screen apps? Als ik hier 5 a 6 schermen full screen heb staan met 1 bureaublad met finder bijv is het niet vloeiend meer. Als ik dan mission control drukt is het alles behalve snel en vloeiend. Mijn imac mag hier totaal geen moeite mee hebben met 8gig
Hier ook, echter is het bij mij nog wel vloeiend. Ik zie aan de page outs dat het memory verbruik gewoon veel te groot is. Bij jou swapt ie waarschijnlijk op een harde schijf? Dat verklaart dan de stroperigheid die jij wel hebt en ik niet (SSD swap). Met 8GB zouden we helemaal geen swapping moeten hebben wanneer er geen grote programma's gebruikt worden.

Bah, waar ik ook vaak last van heb is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/26Ta7arXW2MiAcGLSdOTAvhP/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j97FCzyxFeDJpYKJIwanyFu8/thumb.png

Desktop 1 en Mission Control naar de klote.. Ik kan me herinneren dat ik dit ook wel eens met de GM had. Een restart of cold boot helpt niet.. Ik ga zo wat dingetjes proberen om het weg te krijgen, ik denk dat ik alle fullscreen apps moet sluiten.

Oké, iTunes was de boosdoener. Een cmd + q'tje was genoeg om mijn desktop en mission control terug te krijgen. Ik krijg steeds meer het idee dat de fullscreen optie nog niet goed werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door RnB op 26-07-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53
Ik vraag me wat af, Gisteren had ik liedjes gedownload, die zijn weer van de macbook af, maar ik had 35gb used, nu heb ik 75gb used. Is er een manier om achter te komen via applicatie of manier in OS X om te kijken wat allemaal de meeste ruimte gebruikt van mijn HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net nog een bugje gevonden die best wel irritant is. Ik ging xCode installeren en plots kreeg ik de melding dat ik iTunes moest sluiten, waardoor de installer ook pauzeerde. Nu, ik sluit iTunes af maar die melding gaat niet weg, en dus installeert hij niet verder.

Heb moeten afmelden en opnieuw aanmelden om de error weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 18:51:
Net nog een bugje gevonden die best wel irritant is. Ik ging xCode installeren en plots kreeg ik de melding dat ik iTunes moest sluiten, waardoor de installer ook pauzeerde. Nu, ik sluit iTunes af maar die melding gaat niet weg, en dus installeert hij niet verder.

Heb moeten afmelden en opnieuw aanmelden om de error weg te krijgen.
Ik had exact hetzelfde. Maar het duurde gewoon 5 minuten voordat hij doorhad dat iTunes gesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Caneezy schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 18:35:
Ik vraag me wat af, Gisteren had ik liedjes gedownload, die zijn weer van de macbook af, maar ik had 35gb used, nu heb ik 75gb used. Is er een manier om achter te komen via applicatie of manier in OS X om te kijken wat allemaal de meeste ruimte gebruikt van mijn HDD?
http://www.derlien.com/ of betaald maar hipper http://daisydiskapp.com/

edit: Whoops, dubbelpost. /Merge

[ Voor 3% gewijzigd door ZpAz op 26-07-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Je moet dan in activiteitenweergave iTunesHelper sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:55:
[...]
Filmpje opgenomen onder zijn stapelbed? :o
Dat is het koffiehok vd Mediamarkt?
vandaar die vlekken op de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Na een aantal dagen ben ik over het algeheel wel tevreden met Lion. Helaas is de stabiliteit nog niet wat het zou moeten zijn. Ik heb toch al een paar maal gehad dat de boel toch flink hangt (op de achtergrond processen na) in ieder geval kan ik niks anders dan hem een harde reboot te geven. Ik heb het idee dat dit vooral gebeurt bij filmpjes en dergelijke openen vanuit Safari.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Zijn er meerdere mensen die nadat je MacBook Pro (even voor het gemak) uit sluimer komt, safari geen netwerk heeft al is wifi wel actief?
Ik druk dan op diagnostisch info en dan doet hij het weer. Lijkt mij een Bug maar vroeg me af of meerdere mensen die al hadden anders doe ik gewoon alsnog een clean install

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 13:48
Ja heb ik ook regelmatig last van op mijn MacBook pro 3,1 (bij een clean install)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb op mijn iMac vaak dat na het opstarten wi-fi niet werkt en na sleep moet ik ook handmatig weer een verbinding maken. Meer mensen hier last van?

iMac late 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Ik kan me herinneren dat iemand zijn track&trace vanuit Mail liet zien, dat ie gelijk de gegevens aangaf. Nu zit ik zelf net in mail te kijken en zag een klein vierkantje bij een link staan. Toen ik daarop klikte gaf ie een preview van de link! _/-\o_
Dus, alle links in Mail kan ie weergeven wanneer je op dat vierkantje klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Frietsaus schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:39:
Ik heb op mijn iMac vaak dat na het opstarten wi-fi niet werkt en na sleep moet ik ook handmatig weer een verbinding maken. Meer mensen hier last van?

iMac late 2009
Ja, maar dat heb ik al sinds Tiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:32
Underworld schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:17:
Zijn er meerdere mensen die nadat je MacBook Pro (even voor het gemak) uit sluimer komt, safari geen netwerk heeft al is wifi wel actief?
Ik druk dan op diagnostisch info en dan doet hij het weer. Lijkt mij een Bug maar vroeg me af of meerdere mensen die al hadden anders doe ik gewoon alsnog een clean install
Yup, hier ook, maar op een maand oude MBP 15 inch ZONDER Lion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Unbreukable schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:11:
[...]

Yup, hier ook, maar op een maand oude MBP 15 inch ZONDER Lion...
tot er een oplossing is gewoon terminal openen en ping yahoo.com openzetten.
dan blijft je verbinding actief en je merkt er niks van

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Dat noem ik geen oplossing, dat is een sloppy work around :X

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Vind het wel een raar probleem dan. Heb nergens last van namelijk. Ook niet als ik dagelijks verplaats tussen verschillende netwerken, met/zonder domein, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

RnB schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:03:
Ik kan me herinneren dat iemand zijn track&trace vanuit Mail liet zien, dat ie gelijk de gegevens aangaf. Nu zit ik zelf net in mail te kijken en zag een klein vierkantje bij een link staan. Toen ik daarop klikte gaf ie een preview van de link! _/-\o_
Dus, alle links in Mail kan ie weergeven wanneer je op dat vierkantje klikt.
Erg handig inderdaad! Dat zijn van die kleinigheidjes waar Apple goed in is. Preview zit trouwens ook in Spotlight tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36

Quakie

quakelen

RnB schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:59:
[...]

Hier ook, echter is het bij mij nog wel vloeiend. Ik zie aan de page outs dat het memory verbruik gewoon veel te groot is. Bij jou swapt ie waarschijnlijk op een harde schijf? Dat verklaart dan de stroperigheid die jij wel hebt en ik niet (SSD swap). Met 8GB zouden we helemaal geen swapping moeten hebben wanneer er geen grote programma's gebruikt worden.

Bah, waar ik ook vaak last van heb is het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Desktop 1 en Mission Control naar de klote.. Ik kan me herinneren dat ik dit ook wel eens met de GM had. Een restart of cold boot helpt niet.. Ik ga zo wat dingetjes proberen om het weg te krijgen, ik denk dat ik alle fullscreen apps moet sluiten.

Oké, iTunes was de boosdoener. Een cmd + q'tje was genoeg om mijn desktop en mission control terug te krijgen. Ik krijg steeds meer het idee dat de fullscreen optie nog niet goed werkt.
Nope, ook een SSD maar met 2 Firewire disc die af en toe ook vertragingen leveren. In dit geval niet, ze waren actief.
VG: 255GB Page ins 1.18GB page outs 2.2MB swap 3.3MB.. dus dat mag het niet zijn. Update van iets van 2 dagen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Hm, dan is het bij jou toch iets anders. Mijn Page outs was iets van 250MB, Page ins 2GB. Geen proces wat op dat moment veel cpu verbruikt? Dat zou het eigenlijk ook niet stroperig moeten maken (zelf geen last van namelijk), maar het zou iets kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik dit zo zie, dan heb ik toch van mijn 4GB RAM, nog slechts de helft over?

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/8662/schermafbeelding2011072l.png

Ik heb een MacBook Pro i5, 2,3 Ghz uit 2011. Met Snow Leopard had ik meer vrij. Er staat niet eens iets open? Handig om er 2x 4GB RAM in te prikken?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 21:09
THE_BASE schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:09:

[afbeelding]

Ik heb een MacBook Pro i5, 2,3 Ghz uit 2011. Met Snow Leopard had ik meer vrij. Er staat niet eens iets open? Handig om er 2x 4GB RAM in te prikken?
Stomme vraag misschien, maar hoe kom je aan dit overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
smeerbartje schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:13:
[...]

Stomme vraag misschien, maar hoe kom je aan dit overzicht?
spotlight -> Activity Monitor

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

[afbeelding]

Wat wil je ermee doen? Inactief kan je in principe ook als vrij zien, gezien ie dat gewoon vrij maakt wanneer die nodig is. Niet dat 2,2GB over erg veel is, maar als je er weinig zware applicaties op draait, is het niet zo'n ramp.

Ik gebruik op het moment 2,46GB met alle ''normale'' applicaties open (Mail, iCal, iTunes, Last FM, Radium, Safari met 5 tabs).

[ Voor 8% gewijzigd door RnB op 26-07-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

[afbeelding]

Je hebt nu 2 GB beschikbaar, als je naar 8 totaal gaat heb je 6 beschikbaar... (waarschijnlijk minder omdat je systeem voor je gaat denken, maar dat is een ander verhaal)

Wat wil je daarmee bereiken?

8 GB is naar mijn idee alleen nuttig als je met hele grote bestanden in photoshop werkt en tegelijk ook nog andere apps open hebt staan, of als je veel zware apps tegelijk open hebt staan (bv photoshop, dreamweaver, meerdere browsers etc.)., of als je 1 VM zwaar belast of meerdere VM's tegelijk gebruikt. Doe je dit allemaal niet of maar heel soms in 8 GB overkill

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Okee, helder. Ik was in de veronderstelling dat extra RAM de boel ook wat sneller zou maken.

Bedankt voor de antwoorden.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 18:40
Over activiteitenweergave gesproken, ik krijg dit te zien:
[afbeelding]

Weet iemand of ik dit zomaar kan afsluiten of wat het überhaupt inhoud?
Ik heb het gevoel dat m'n gloednieuwe MBP Quad-Core veel te traag is voor wat hij kan.. Net zoals de batterij wat ik al eerder heb gepost. Hij is constant zwaar aan het werken. De CPU is maar 3% in gebruik maar als ik bij RAM geheugen kijk is er meestal nog maar rond de 80MB vrij..

Ik zit dus te denken aan een clean install van Lion, weet er iemand of dit zal gaan helpen?
Er zijn ook telkens rond de 85 activiteiten in gebruik terwijl er maar 4 programma's openstaan.

Verplaatst naar een ander topic.

[ Voor 2% gewijzigd door Florissant op 27-07-2011 00:42 . Reden: Verplaatst naar een ander topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan je eigenlijk een programma in launchpad gooien?

Ik heb een programma wat ik niet tegen kom in launchpad maar wel in mijn programma map???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is vreemd. Normaal gezien is de map programma's synchroon met Launchpad, met uitzondering van de mappen die je zelf aanmaakt of als je apps zelf verwijderd. Dupliceer het programma eens in je map en kijk of het er dan wel tussen staat. Ben je het programma ook niet tegengekomen in de tweede space? Het klinkt stom, maar in het begin was ik eventjes vergeten dat Launchpad meerdere spaces kon hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Launchpad werkt niet helemaal synchroon volgens mij, het duurt soms even voor daar updates in staan van nieuwe apps. Overigens staan daar ook gewoon zelf gemaakt folders tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
quicklook werkt niet helemaal lekker in combinatie met spaces. Quicklook wil namelijk de openstaande applicatie voor het geselecteerde bestand focussen, maar als die app op een andere space open staat, wordt er naar de space gesprongen waar de app openstaat, gek word ik ervan.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

vgroenewold schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:28:
Launchpad werkt niet helemaal synchroon volgens mij, het duurt soms even voor daar updates in staan van nieuwe apps. Overigens staan daar ook gewoon zelf gemaakt folders tussen.
Ik kan in Launchpad de namen van folders niet wijzigen, lukt dat bij anderen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan073
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09-2017
Heb om 00:10 twee mailtjes gehad van Apple met daarin de code om Lion te downloaden in de app store.
Dit omdat ik geen creditcard had terwijl ik toch recht had op het op Lion i.v.m. het up-to-date programma.
Heb toch een tijdje geduurd.

Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke .... hierboven zegt nou dat 8GB ram onzin is :?
Hoe kom je daarbij??? :)

Ik ben van 1 naar 2 naar 4 en nu naar 8GB gegaan en ik kan je zeggen: iedere stap was een wereld van verschil! De grootste stap was gevoelsmatig naar 4GB, maar zelfs naar 8GB is zeker voelbaar sneller.
Het vrijmaken van inactive memory, gebeurt echt niet zo efficiënt als iedereen beweert, je kunt gerust de eeuwige beachball voorgeschoteld krijgen wegens tekort aan ram, terwijl je inactieve gewoon nog op 1.x GB staat, lekker efficiënt van MacOS... :')

"When in doubt, add more RAM." die uitspraak bestaat niet voor niets.
En als je met VM's gaat werken, dan is het helemaal een no-brainer natuurlijk...en met Lion toch wel.
Daarnaast kost het echt geen drol meer tegenwoordig, dus gewoon doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit een keer ergens gelezen dat als de 'Page-outs' redelijk hoog worden, het tijd is om er meer geheugen in te drukken...
En wat johncheese002 ook al aangeeft: Het kost tegenwoordig bijna niks meer!

Ik heb 2 weken geleden voor €50 extra (8GB) geheugen voor mn imac gehaald... Zit nou op 12GB en ik heb eigenlijk altijd wel 6 programma's open staan en ik merk toch wel dat het allemaal wat soepeler 'switcht'!
Vooral als ik Photoshop ook open heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Inderdaad, hoe meer geheugen hoe beter!
Zelfs al had ik niet altijd het volledige geheugen "wired", toch werden m'n Macs na een geheugenuitbreiding altijd sneller! Opstarten van programma's gaat met veel geheugen ook sneller, mits je je Mac niet uitzet. Zolang ze nog in het "inactive" geheugen staan, en dat is best vaak, openen ze gewoon instant. Word bijvoorbeeld start hier binnen een seconde. Je kunt een Momentus XT hybride disk kopen met 4 GB 'SSD', maar dat effect bereik je ook met 4 GB extra RAM, zolang extra geheugen niet noodzakelijk is voor de actieve applicaties. De access time van RAM wordt uitgedrukt in nanoseconden, de access time van SSD's in microseconden, dus tja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ik had een review gemaakt over Lion, omdat ik van plan was een tweakblog te maken. Maar ik heb niet genoeg karma :+ Dus dan maar hier (krijg ik er gelijk karma bij :P) Laat me weten wat je ervan vindt :)

Mac OS X Lion: Is het nou echt zo geweldig?

Als je een Mac hebt weet je waarschijnlijk wel dat onlangs het nieuwe besturingssysteem van Apple is uitgekomen, Mac OS X Lion (versie 10.7 alweer). En zelfs als je geen Mac hebt, weet je dat waarschijnlijk. Maar misschien vraag je je af: is het het wel waard? Ik ga in deze post even naar de belangrijkste functies van Lion kijken om te zien of ze wel echt toegevoegde waarde hebben.

Multi-touch
Natuurlijk een van de toevoegingen in Lion is multi-touch. Er wordt gezegd dat er allerlei bewegingen zijn die je het leven makkelijker moeten maken. Helaas ben ik er pas na het installeren achter gekomen dat de meeste bewegingen alleen met een Magic Trackpad te gebruiken zijn, en dus niet met de Magic Mouse die ik naast me heb liggen. En op het trackpad van mijn MacBook (drie jaar oud alweer) al helemaal niet. En de 'drie-vinger-swipe-naar-rechts', om tussen Spaces te wisselen, werkt niet goed. Ik moet het soms een paar keer doen voordat ik in een andere Space zit. Maar goed, dat kan natuurlijk ook komen omdat de Magic Mouse eigenlijk veel te klein is voor die beweging. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de 'vier-vinger-knijpbeweging' om Launchpad te openen niet mogelijk is. Maar waarom ik niet kan dubbeltikken en pinchen om in- en uit te zoomen, gaat me boven de pet. Zelf ben ik er dus niet heel erg van onder de indruk (sterker nog, ik ben zelfs een beetje teleurgesteld), maar dat kan ook komen omdat ik geen Magic Trackpad heb.

Full-screen apps
Full-screen apps zijn geïntroduceerd als een 'big deal', en met een reden. Ik vind ze geweldig. Je gebruikt elke centimeter van je scherm om hetgene te doen waarmee je bezig bent. Op mijn grote monitor maakt het eigenlijk niet zoveel uit, maar op het (relatief) kleine scherm van mijn MacBook is het erg handig. Er is alleen één minpunt: als ik mijn externe scherm heb aangesloten, en daarop een full-screen app heb geopend, kan ik mijn andere scherm niet gebruiken. Hallo Apple?! Ik heb toch niet voor niks twee schermen? Ik snap het idee erachter (helemaal in die ene app opgaan en verder niks), maar niet eens een instelling? Kom op zeg...

Mission Control
Mission Control vind ik best wel handig. Het is niet revolutionair, maar wel heel handig, vooral met full-screen apps. Zonder Mission Control zou het ik het overzicht over de geopende full-screen apps al snel kwijtraken, ik denk dan ook dat Mission Control vooral is gemaakt zodat je niet verdrinkt in de full-screen apps. Ook het groeperen van vensters per app is erg handig, zo komt het geheel minder overweldigend over.

App Store
Hoewel we de App Store al sinds Snow Leopard hebben, wordt hij toch gemarket als een feature van Lion. De App Store vind ik een erg handige manier van apps downloaden. Je kan gewoon snel de app vinden die je wilt. En het updaten is heel makkelijk. Maar waar de App Store vooral uitblinkt is betalingen. Geen geklooi meer met creditcards, maar gewoon met een klik kopen met je iTunes-tegoed. En als dat op is ga je gewoon even naar de winkel om een opwaardeerkaart te halen. Kan niet makkelijker, toch?

Launchpad
Launchpad is, zoals ik het graag uitleg, Springboard voor de Mac. Natuurlijk kennen we de Launchpad-manier van apps openen al van de iPhone en iPad. Maar nu is hij ook naar de Mac gekomen. Launchpad lijkt me vooral handig voor switchers, omdat ze zo een handig overzicht van hun programma's hebben (Apple's startmenu, if you will). Alleen wordt Launchpad standaard niet geopend, je moet het nog aanklikken in je Dock. Serieus Apple? Als je een interface maakt die makkelijk is voor switchers, zorg dan ook dat diezelfde switchers het meteen zien. Nu moeten ze alsnog gaan zoeken. En ik kan de nutteloze iconen die erin staan niet verwijderen. Zo heb ik bijvoorbeeld 'Verwijderprogramma voor De Sims 3' in mijn Launchpad staan. Oh, en als je Spotlight of een andere applicatielauncher gebruikt om je apps te starten. ga je Launchpad nooit gebruiken. Écht nooit.

Resume
Een andere heel handige feature van Lion is Resume. Met Resume worden je vensters weer hersteld als je een app opnieuw opent of herstart. Voor apps vind ik het niet zo heel logisch (je sluit een app immers meestal met een reden af, anders laat je hem toch gewoon open?), maar bij het afsluiten en herstarten wel. Ik hoor je al denken: 'Maar je kan je Mac toch in de sluimerstand zetten?'. Ja, dat klopt. Maar soms moet je wel herstarten, bijvoorbeeld als je net een update hebt geïnstalleerd. En dan is Resume wel zo handig.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wfnpt.png

Autosave en Versions
Deze twee features kunnen ook heel handig uitpakken als er een app crasht, of misschien je hele Mac. Autosave slaat je werk automatisch op (zoals de naam al impliceert). Er wordt elke keer een nieuwe versie gemaakt, en je kan alle versies met Versions bekijken. Je kan zelfs tekst uit een oude versie kopiëren zonder die versie terug te zetten. Het enige wat ik me afvraag is wat dit gaat doen met je schijfruimte, want al die versies moeten natuurlijk ook ergens gelaten worden, of niet?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XMxmw.png

AirDrop
Ik heb AirDrop niet getest, simpelweg omdat ik zelf maar één Mac heb en ook geen vrienden met een Mac heb. Maar het lijkt me wel erg handig. Ik probeer soms zelf ook bestanden te delen tussen computers via het netwerk, en geloof me, dat is een echte hel. Als Apple AirDrop echter écht wilt laten doorbreken, moeten ze het ook Windows-geschikt maken (al weet ik niet zeker of dat technisch mogelijk is).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5vtNg.png

Dat waren zo'n beetje wel de hoofdfeatures van Lion. Er zijn (volgens Apple) meer dan 250 nieuwe features, maar ik kan natuurlijk niet op al die features ingaan. De slogan waarmee Lion in oktober 2010 werd geïntroduceerd is 'Back to the Mac'. En dat klopt, er zijn heel veel functies van iOS weer mee teruggenomen naar het Mac-kamp. Om weer terug te komen op de hoofdvraag: Is het nou echt zo geweldig? Op sommige vlakken wel, en op andere niet. Je gaat waarschijnlijk maar een paar van de features van Lion gebruiken. Als je bijvoorbeeld een app-freak bent, vind je de App Store vast heel handig. Maar als je je Mac op kantoor gebruikt, kunnen dat juist weer Autosave en Versions zijn. En als al je vrienden ook een Mac hebben ga je misschien vaak AirDrop gebruiken. Maar omdat Lion maar 24 euro kost, kunnen die paar functies de prijs al justificeren. Het is het proberen in ieder geval waard.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:00:
Hoe kan je eigenlijk een programma in launchpad gooien?

Ik heb een programma wat ik niet tegen kom in launchpad maar wel in mijn programma map???
Je kan ook het pictogram van de Applicatie op het Launchpad icoon in je dock droppen. Dan komt hij ook in de Launchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Canaria schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 02:11:
Inderdaad, hoe meer geheugen hoe beter!
*knip*
Ik ben zelf onlangs van 4 naar 8 gb gegaan, maar ervaar nagenoeg geen verschil (bij normaal gebruik), en dat zou ook niet te verklaren zijn zolang er niet geswapt (page-outs) wordt. Tegenwoordig zit ik gewoon altijd met 6 a 5 gb vrij.
Ik ben overigens zeker geen zware gebruiker. Alleen vanwege projecten met 64 sporen in Logic ben ik op het idee gekomen om het ram te upgraden. Als je veel met foto/video werkt of virtuele machines dan kan ik me het nut van 8 gb zeker voorstellen.

Vanwege de vrij lage ram prijzen zou ik als je ook maar enigszins page-outs hebt wel upgraden, maar als dat niet zo is dan gaat het je niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mwoah, ik kijk het nog even aan of wacht op OS X 10.7.1. Wellicht dat dat nog wat bugs verhelpt. Sinds Lion heb ik best wel last van strandballetjes en dat de MacBook over zijn toeren blaast.

Of dat te verhelpen is met extra RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Jesse schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:25:
[...]

Ik ben zelf onlangs van 4 naar 8 gb gegaan, maar ervaar nagenoeg geen verschil (bij normaal gebruik), en dat zou ook niet te verklaren zijn zolang er niet geswapt (page-outs) wordt. Tegenwoordig zit ik gewoon altijd met 6 a 5 gb vrij.
Ik ben overigens zeker geen zware gebruiker. Alleen vanwege projecten met 64 sporen in Logic ben ik op het idee gekomen om het ram te upgraden. Als je veel met foto/video werkt of virtuele machines dan kan ik me het nut van 8 gb zeker voorstellen.

Vanwege de vrij lage ram prijzen zou ik als je ook maar enigszins page-outs hebt wel upgraden, maar als dat niet zo is dan gaat het je niets helpen.
Dan had je beter op 4GB kunnen blijven :)

Ik heb aan 8GB voldoende wanneer ik Photoshop, Indesign, Illustrator en Acrobat Pro tegelijk open heb en met grote bestanden (> 5GB) werk. Een snelle SSD heeft me vele malen meer geholpen dat de upgrade van 4GB naar 8GB.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

[afbeelding]

Geen idee hoe lang je machine draaide toen je dit overzicht maakte, maar je hebt 0 page outs. Je hebt dus geen enkele keer zonder geheugen gezeten, en je gaat dus niets merken van meer geheugen.

Als leidraad: als het aantal page outs < 50% van het aantal page ins is, dan is er geen geheugen probleem. Is het aantal page outs > 50% van het aantal page ins, dan heb je een tekort aan geheugen met zoals jij je machine gebruikt en is het aan te raden het geheugen te vergroten (indien mogelijk).

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

2gb over en paniekeren :+

Ik zit met momenten aan 20mb over en dan loopt hij nog lekker. Je moet vooral kijken of dat je page-outs 0 blijft, eenmaal dat verhoogt kun je kijken voor extra geheugen. Moet je wel na een paar dagen bekijken. Na 6 dagen zit ik op zo'n 700MB Page-Outs(8gb). Maar vergeleken met de Page ins is dit zeer weinig (50gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:30:
[...]

Ik zit met momenten aan 20mb over en dan loopt hij nog lekker. Je moet vooral kijken of dat je page-outs 0 blijft, eenmaal dat verhoogt kun je kijken voor extra geheugen. Moet je wel na een paar dagen bekijken. Na 6 dagen zit ik op zo'n 700MB Page-Outs(8gb). Maar vergeleken met de Page ins is dit zeer weinig (50gb)
Sterker nog, hij heeft eigenlijk zelfs 3GB over ;)

Wired is namelijk geheugen dat niet gebruikt wordt, maar wat er nog even in blijft staan, mocht het nog nodig zijn. Zodra er geheugen tekort is, wordt dat eerst gedumpt en vervangen door nieuwe data.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:30:
[...]

Omdat mijn page outs op 1,083GB staat zal ik maar eens extra ram bestellen.

Het is vooral de parralels die het hem doet. Ik heb mijn Mac draaien op Desktop 1, Parallels full screen in Desktop 2 en dat gaat fantastisch snel. Ik heb er dan ook een SSD in zitten. Maar ik begin te merken dat het soms wel moeilijk begint te worden en dat ik typische "schijf" issues begin te krijgen ( trage opbouw, slecht reageren ).

Ik heb dan ook de http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-092262 besteld ( x2 ) dan wel. Is letterlijk 50 euro voor 8GB Ram, dat is echt weinig.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53
Ik wil graag Lion na mijn zomervakantie die morgen begint op een SSD installeren, die ik dan ga kopen, met 2x 4gb RAM, dan moet hij wel ze ding kunnen doen op school, geen last van vertraging niks. Ik heb alleen een klein vraagje, met een optibay je CD/DVD speler eruit halen en een SSD erin, verlies je dan je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Caneezy schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:01:
Ik wil graag Lion na mijn zomervakantie die morgen begint op een SSD installeren, die ik dan ga kopen, met 2x 4gb RAM, dan moet hij wel ze ding kunnen doen op school, geen last van vertraging niks. Ik heb alleen een klein vraagje, met een optibay je CD/DVD speler eruit halen en een SSD erin, verlies je dan je garantie?
Technisch gezien: Ja.

De algemene indruk is echter dat ze daar bij apple nog wel redelijk coulant in zijn. Al moet je daar natuurlijk ook net geluk mee hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 27-07-2011 10:12 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ik zou dan zeggen; ja, je verliest je garantie. Hopen op coulance, daar heb je weinig aan. Je moet er dus bewust voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Laatst online: 24-08 09:25
Iemand een manier gevonden om de icons die je in Candybar aanpast ook zichtbaar te maken in de launchpad? Ik blijf in launchpad namelijk gewoon de default icons zien maar in de dock wel de nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
@Nipje: Heb je de laatste versie?

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Froggle schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:22:
@Nipje: Heb je de laatste versie?
Ja, net geupdate. 3.2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Opnieuw opgestart? Anders even proberen aan te passen via 'Toon info'. (op icoon klikken > Cmd + V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Froggle schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:05:
Opnieuw opgestart? Anders even proberen aan te passen via 'Toon info'. (op icoon klikken > Cmd + V)
Reboot al gedaan, en als ik bij toon info kijk staat er ook de aangepaste icon. Alleen in launchpad dus niet :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nipje schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:11:
[...]

Reboot al gedaan, en als ik bij toon info kijk staat er ook de aangepaste icon. Alleen in launchpad dus niet :O
Ik was op appletips.nl een interessant onderwerp tegen gekomen...hoe je je hele launchpad kan dumpen en opnieuw kon aanmaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:22

Smoonshine

Feyenoord!!

jamy015 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 02:59:
...

Multi-touch
Natuurlijk een van de toevoegingen in Lion is multi-touch. Er wordt gezegd dat er allerlei bewegingen zijn die je het leven makkelijker moeten maken. Helaas ben ik er pas na het installeren achter gekomen dat de meeste bewegingen alleen met een Magic Trackpad te gebruiken zijn, en dus niet met de Magic Mouse die ik naast me heb liggen. En op het trackpad van mijn MacBook (drie jaar oud alweer) al helemaal niet. En de 'drie-vinger-swipe-naar-rechts', om tussen Spaces te wisselen, werkt niet goed. Ik moet het soms een paar keer doen voordat ik in een andere Space zit. Maar goed, dat kan natuurlijk ook komen omdat de Magic Mouse eigenlijk veel te klein is voor die beweging. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de 'vier-vinger-knijpbeweging' om Launchpad te openen niet mogelijk is. Maar waarom ik niet kan dubbeltikken en pinchen om in- en uit te zoomen, gaat me boven de pet. Zelf ben ik er dus niet heel erg van onder de indruk (sterker nog, ik ben zelfs een beetje teleurgesteld), maar dat kan ook komen omdat ik geen Magic Trackpad heb.

...
Op de Magic Mouse werkt het net iets anders ben ik achter gekomen. Alle standaard gestures werken op de Magic Mouse met een vinger minder ten opzichte van een trackpad. Dus scrollen met 1 vinger. Spaces wisselen is swipen met 2 vingers, enz.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Smoonshine schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:30:
[...]

Op de Magic Mouse werkt het net iets anders ben ik achter gekomen. Alle standaard gestures werken op de Magic Mouse met een vinger minder ten opzichte van een trackpad. Dus scrollen met 1 vinger. Spaces wisselen is swipen met 2 vingers, enz.
Klopt, was wel even wennen. Ik ben er nu aan gewend en het gaat eigenlijk prima.
Ik zat gisteren in een Windows VM te werken onder Fusion en daarin is het scrollen ook automatisch 'natural'. Bij uitzondering had ik m'n Magic Mouse in gebruik (normaal gebruik ik met Windows een Logitech-muis) en daardoor ging het scrollen zelfs in Windows gewoon vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Nipje schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:11:
[...]

Dan weet ik het ook niet. Bij mij past ie de icons wel gewoon aan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Opeens is smooth scrolling disabled in Safari bij mij? Ik kan het aan en uitzetten bij de systeeminstellingen maar dit heeft geen effect. Het scrollen zelf gaat trouwens nog wel omgekeerd met mijn trackpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorymeijer
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 09:46

Rorymeijer

Dif-tor heh smusma

Ik vind die application view zoals op de iPad op mijn iMac echt niet een toegevoegde waarde zo... je moet toch nog altijd een actie extra doen.

Het is wel handig als je echt een programma zoekt maar ik weet waar mijn programma's staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Froggle schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:41:
[...]

Dan weet ik het ook niet. Bij mij past ie de icons wel gewoon aan. :?
Hij past ze bij mij ook aan in de Dock en bij Get info. Alleen bij launchpad niet. Bij jou wel echt ja? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tc982 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:47:
[...]

Omdat mijn page outs op 1,083GB staat zal ik maar eens extra ram bestellen.

Het is vooral de parralels die het hem doet. Ik heb mijn Mac draaien op Desktop 1, Parallels full screen in Desktop 2 en dat gaat fantastisch snel. Ik heb er dan ook een SSD in zitten. Maar ik begin te merken dat het soms wel moeilijk begint te worden en dat ik typische "schijf" issues begin te krijgen ( trage opbouw, slecht reageren ).

Ik heb dan ook de http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-092262 besteld ( x2 ) dan wel. Is letterlijk 50 euro voor 8GB Ram, dat is echt weinig.
Gaan die tegenwoordig zo goedkoop?! Heb hem in de tijd voor 200 besteld, was toen nog goedkoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb waarschijnlijk de reden mijn crashes op Lion gevonden: Tunesart.

Zijn er hier meer mensen die deze app hebben draaien? Heb je problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:23:
[...]

Gaan die tegenwoordig zo goedkoop?! Heb hem in de tijd voor 200 besteld, was toen nog goedkoop..
DDR2 of DDR3? Voor een 8GB setje SO-DIMM DDR2 ben je nog steeds 180 euro kwijt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartendeKruijf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:32
DDR2 of DDR3? Voor een 8GB setje SO-DIMM DDR2 ben je nog steeds 180 euro kwijt ofzo.
logisch omdat het wordt uitgefaseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door het speciale prijsje van twee geeltjes vind ik het ook een interessante overweging in eens... Straks ga ik met EOS5DII files werken in Adobe LR en dan krijgt hij het wat zwaarder... Vier extra GB's RAM is interessant.

Als ik het geheugen nu koop, heb ik weer een excuus om de 5DII te kopen...

// On-topic

Ik kamp nog steeds met FaceTime problemen op mijn mac.

De gestures wennen erg snel, kan alleen nog niet zo goed overweg met de gestures voor Launchpad en desktop.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Heb hier een MBP 4,1 en daar heb ik nog een knop bij de trackpad. Hierdoor is er eigenlijk net te weinig ruimte voor de launchpad en toon desktop gestures.

Heb ook een losse magic trackpad, en daar werkt het wel prima op :)

[ Voor 18% gewijzigd door ZpAz op 27-07-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Magic schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:47:
[...]

Sterker nog, hij heeft eigenlijk zelfs 3GB over ;)

Wired is namelijk geheugen dat niet gebruikt wordt, maar wat er nog even in blijft staan, mocht het nog nodig zijn. Zodra er geheugen tekort is, wordt dat eerst gedumpt en vervangen door nieuwe data.
Dat is foute informatie, Wired is juist het geheugen wat gebruikt wordt:
Free memory

This is RAM that's not being used.

Wired memory

Information in this memory can't be moved to the hard disk, so it must stay in RAM. The amount of Wired memory depends on the applications you are using.

Active memory

This information is currently in memory, and has been recently used.

Inactive memory

This information in memory is not actively being used, but was recently used.
Inactive is zoals de naam al suggereert hetgeen wat als eerste gedumpt wordt wanneer er geheugen gebruikt moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 27-07-2011 18:56 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke vragen en problemen moeten in een nieuw topic worden gepost. Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem of vraag de aandacht die het verdient. Dit topic is alleen bedoeld om goed onderbouwde ervaringen te delen.