Ik had een review gemaakt over Lion, omdat ik van plan was een tweakblog te maken. Maar ik heb niet genoeg karma

Dus dan maar hier (krijg ik er gelijk karma bij

) Laat me weten wat je ervan vindt
Mac OS X Lion: Is het nou echt zo geweldig?
Als je een Mac hebt weet je waarschijnlijk wel dat onlangs het nieuwe besturingssysteem van Apple is uitgekomen, Mac OS X Lion (versie 10.7 alweer). En zelfs als je geen Mac hebt, weet je dat waarschijnlijk. Maar misschien vraag je je af: is het het wel waard? Ik ga in deze post even naar de belangrijkste functies van Lion kijken om te zien of ze wel echt toegevoegde waarde hebben.
Multi-touch
Natuurlijk een van de toevoegingen in Lion is multi-touch. Er wordt gezegd dat er allerlei bewegingen zijn die je het leven makkelijker moeten maken. Helaas ben ik er pas na het installeren achter gekomen dat de meeste bewegingen alleen met een Magic Trackpad te gebruiken zijn, en dus niet met de Magic Mouse die ik naast me heb liggen. En op het trackpad van mijn MacBook (drie jaar oud alweer) al helemaal niet. En de 'drie-vinger-swipe-naar-rechts', om tussen Spaces te wisselen, werkt niet goed. Ik moet het soms een paar keer doen voordat ik in een andere Space zit. Maar goed, dat kan natuurlijk ook komen omdat de Magic Mouse eigenlijk veel te klein is voor die beweging. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de 'vier-vinger-knijpbeweging' om Launchpad te openen niet mogelijk is. Maar waarom ik niet kan dubbeltikken en pinchen om in- en uit te zoomen, gaat me boven de pet. Zelf ben ik er dus niet heel erg van onder de indruk (sterker nog, ik ben zelfs een beetje teleurgesteld), maar dat kan ook komen omdat ik geen Magic Trackpad heb.
Full-screen apps
Full-screen apps zijn geïntroduceerd als een 'big deal', en met een reden. Ik vind ze geweldig. Je gebruikt elke centimeter van je scherm om hetgene te doen waarmee je bezig bent. Op mijn grote monitor maakt het eigenlijk niet zoveel uit, maar op het (relatief) kleine scherm van mijn MacBook is het erg handig. Er is alleen één minpunt: als ik mijn externe scherm heb aangesloten, en daarop een full-screen app heb geopend, kan ik mijn andere scherm niet gebruiken. Hallo Apple?! Ik heb toch niet voor niks twee schermen? Ik snap het idee erachter (helemaal in die ene app opgaan en verder niks), maar niet eens een instelling? Kom op zeg...
Mission Control
Mission Control vind ik best wel handig. Het is niet revolutionair, maar wel heel handig, vooral met full-screen apps. Zonder Mission Control zou het ik het overzicht over de geopende full-screen apps al snel kwijtraken, ik denk dan ook dat Mission Control vooral is gemaakt zodat je niet verdrinkt in de full-screen apps. Ook het groeperen van vensters per app is erg handig, zo komt het geheel minder overweldigend over.
App Store
Hoewel we de App Store al sinds Snow Leopard hebben, wordt hij toch gemarket als een feature van Lion. De App Store vind ik een erg handige manier van apps downloaden. Je kan gewoon snel de app vinden die je wilt. En het updaten is heel makkelijk. Maar waar de App Store vooral uitblinkt is betalingen. Geen geklooi meer met creditcards, maar gewoon met een klik kopen met je iTunes-tegoed. En als dat op is ga je gewoon even naar de winkel om een opwaardeerkaart te halen. Kan niet makkelijker, toch?
Launchpad
Launchpad is, zoals ik het graag uitleg, Springboard voor de Mac. Natuurlijk kennen we de Launchpad-manier van apps openen al van de iPhone en iPad. Maar nu is hij ook naar de Mac gekomen. Launchpad lijkt me vooral handig voor switchers, omdat ze zo een handig overzicht van hun programma's hebben (Apple's startmenu, if you will). Alleen wordt Launchpad standaard niet geopend, je moet het nog aanklikken in je Dock. Serieus Apple? Als je een interface maakt die makkelijk is voor switchers, zorg dan ook dat diezelfde switchers het meteen zien. Nu moeten ze alsnog gaan zoeken. En ik kan de nutteloze iconen die erin staan niet verwijderen. Zo heb ik bijvoorbeeld 'Verwijderprogramma voor De Sims 3' in mijn Launchpad staan. Oh, en als je Spotlight of een andere applicatielauncher gebruikt om je apps te starten. ga je Launchpad nooit gebruiken. Écht nooit.
Resume
Een andere heel handige feature van Lion is Resume. Met Resume worden je vensters weer hersteld als je een app opnieuw opent of herstart. Voor apps vind ik het niet zo heel logisch (je sluit een app immers meestal met een reden af, anders laat je hem toch gewoon open?), maar bij het afsluiten en herstarten wel. Ik hoor je al denken: 'Maar je kan je Mac toch in de sluimerstand zetten?'. Ja, dat klopt. Maar soms moet je wel herstarten, bijvoorbeeld als je net een update hebt geïnstalleerd. En dan is Resume wel zo handig.

Autosave en Versions
Deze twee features kunnen ook heel handig uitpakken als er een app crasht, of misschien je hele Mac. Autosave slaat je werk automatisch op (zoals de naam al impliceert). Er wordt elke keer een nieuwe versie gemaakt, en je kan alle versies met Versions bekijken. Je kan zelfs tekst uit een oude versie kopiëren zonder die versie terug te zetten. Het enige wat ik me afvraag is wat dit gaat doen met je schijfruimte, want al die versies moeten natuurlijk ook ergens gelaten worden, of niet?

AirDrop
Ik heb AirDrop niet getest, simpelweg omdat ik zelf maar één Mac heb en ook geen vrienden met een Mac heb. Maar het lijkt me wel erg handig. Ik probeer soms zelf ook bestanden te delen tussen computers via het netwerk, en geloof me, dat is een echte hel. Als Apple AirDrop echter écht wilt laten doorbreken, moeten ze het ook Windows-geschikt maken (al weet ik niet zeker of dat technisch mogelijk is).

Dat waren zo'n beetje wel de hoofdfeatures van Lion. Er zijn (volgens Apple) meer dan 250 nieuwe features, maar ik kan natuurlijk niet op al die features ingaan. De slogan waarmee Lion in oktober 2010 werd geïntroduceerd is 'Back to the Mac'. En dat klopt, er zijn heel veel functies van iOS weer mee teruggenomen naar het Mac-kamp. Om weer terug te komen op de hoofdvraag: Is het nou echt zo geweldig? Op sommige vlakken wel, en op andere niet. Je gaat waarschijnlijk maar een paar van de features van Lion gebruiken. Als je bijvoorbeeld een app-freak bent, vind je de App Store vast heel handig. Maar als je je Mac op kantoor gebruikt, kunnen dat juist weer Autosave en Versions zijn. En als al je vrienden ook een Mac hebben ga je misschien vaak AirDrop gebruiken. Maar omdat Lion maar 24 euro kost, kunnen die paar functies de prijs al justificeren. Het is het proberen in ieder geval waard.