[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:
  • 109.283 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

10.7.1 fixt voor mij ook dat full-screen video (non-flash) in safari ontzettend langzaam was. Erg fijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383454

En 10.7.1 lijkt ook de bug te fixen, dat na elke nieuwe boot de complete indexatie van Spotlight opnieuw uitgevoerd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

Een door mij veelgebruikte keyboard shortcut in pre-Lion krijg ik niet meer ingesteld in Lion. Ik had Command + 2-vinger-scroll ingesteld om in en uit te zoomen, in Lion krijg ik dat niet meer voor elkaar via het submenu universal access binnen de keyboard shortcuts. Is daar een workaround voor?
Destianto schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:46:
Ctrl + 2 finger scroll werkt standaard als zoom.
Weet je dat zeker? Hier werkt dat niet namelijk en ik kan geen enkele instelling ontdekken.

In Safari etc kun je wel in- en uitzoomen met die 2-vinger-pinch, maar daarbij vergroot je enkel de inhoud van de browser en niet het scherm eromheen en het werkt niet bij alles. Met standaard Option + Command + = zoom je heel het scherm in richting mousepointer.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 30965 op 16-08-2011 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ctrl + 2 finger scroll werkt standaard als zoom.

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 16-08-2011 23:47 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb het idee dat mijn MBP een stukje soepeler loopt na de patch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Het is maar een erg kort lijstje, neem aan dat er veel meer gefixed is dan dit. Ik had het meeste last van een Safari memory bug (die ging na verloop van tijd geheugen vreten en moest je af en toe volledig afsluiten). Was niet de enige las ik. Hopelijk is dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
OSX voelt hier ook een stuk sneller aan na de install van 10.7.1. Reboot met behoud van status lijkt sneller.

Zou dat komen door de optimalisatie slag die OSX maakt tijdens de install?

Ik wacht wel met smacht op een Flash update die 100% lion compatible is... Want bij sommige filmpjes krijgt hij het wel erg warm...

[ Voor 10% gewijzigd door Alpha89 op 17-08-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:58
Een Wifi-Fix! Ben benieuwd.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 15:07
Weet iemand ook of dit het batterij probleem verhelpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

"het" batterijprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 30965 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:45:
Weet je dat zeker? Hier werkt dat niet namelijk en ik kan geen enkele instelling ontdekken.

In Safari etc kun je wel in- en uitzoomen met die 2-vinger-pinch, maar daarbij vergroot je enkel de inhoud van de browser en niet het scherm eromheen en het werkt niet bij alles. Met standaard Option + Command + = zoom je heel het scherm in richting mousepointer.
Hier werkt het gewoon. vanuit elke applicatie. Safari, mail, finder noem maar op.
Je zoomt werkelijk in op het hele beeld.

Ctrl inhouden en 2 finger scroll up is inzoomen / 2 finger scroll down uitzoomen.

Zojuist mijn iMac geupdate naar 10.7.1

Vooralsnog geen merkbare verschillen, van de genoemde had ik echter ook geen last.

- Niet reagerend systeem bij het afspelen van videos in Safari
- HDMI audio problemen
- Verbeterde betrouwbaarheid wifi
- Overzetten van Incompatibel gegevens

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 17-08-2011 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 15:07
Zie:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1466377

[url]https://discussions.apple...4235?start=0&tstart=0[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Destianto schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 00:46:
[...]

Hier werkt het gewoon. vanuit elke applicatie. Safari, mail, finder noem maar op.
Je zoomt werkelijk in op het hele beeld.

Ctrl inhouden en 2 finger scroll up is inzoomen / 2 finger scroll down uitzoomen.
Hier doet ie het niet... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het werkt trouwens enkel op mijn iMac met magic trackpad. Niet op mijn MBA, vreemd.

Systeem instellingen > Muis schijnt de oplossing te zijn op de iMac. zoals jullie zien wordt het magic trackpad ook als muis herkent, en kent daarom de mogelijkheid om de functie in te schakelen. Standaard staat ctrl geconfigureerd.

Op de MBA wordt het ingebouwde trackpad niet als "muis" gezien.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Gfm1qA4IjFI/Tkr2D4kLUAI/AAAAAAAAA2A/zVsgpBLr5I0/muis.jpg

[ Voor 134% gewijzigd door Greatsword op 17-08-2011 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik kan melden dat mijn werkgeheugen ook een stuk minder vol loopt na de update. De afgelopen weken had ik aan 4gb gewoon niet genoeg (bij normaal gebruik), en nu is er weer standaard een gigabyte vrij. Het hele systeem voelt ook een stuk sneller aan, bijna weer zoals onder SL. Het gaat om een MBP 15 inch 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Destianto schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 00:50:
Het werkt trouwens enkel op mijn iMac met magic trackpad. Niet op mijn MBA, vreemd.

Systeem instellingen > Muis schijnt de oplossing te zijn op de iMac. zoals jullie zien wordt het magic trackpad ook als muis herkent, en kent daarom de mogelijkheid om de functie in te schakelen. Standaard staat ctrl geconfigureerd.

Op de MBA wordt het ingebouwde trackpad niet als "muis" gezien.

[afbeelding]
Je moet niet daar kijken maar bij Universal Access, Seeing, en dan bij de Zoom options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 15:01

Bosmonster

*zucht*

Stond niks over de stabiliteit van de Finder in de notes helaas. Hoop wel dat ze daar wat aan gedaan hebben. Die crasht bij mij regelmatig op beide macs (een upgrade en een native).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De update heeft wel mijn ~/Library weer verborgen :(

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Video update! Eindelijk gaan de launchpad, dashboard en full screen mode animaties vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 11:49
Een resume boot (?) lijkt stukken sneller op mijn ssd loze imac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 22:08

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
Wtf. ik heb gisteravond nog gecontroleerd op updates, en er was niks.. rond uur of 9 oid? Is die update pas vannacht uitgerold?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 17:16
Ja, die staat pas laat klaar.

Hij werkt bij prima alles voelt (en misschien is 't een placebo effect) een stuk sneller aan.
Het lijkt wel alsof ze wat olie hier en daar hebben gesmeerd, piept wat minder.

Ik had eigenlijk al weinig problemen dus ben misschien niet de beste om te vergelijken.

Ben in elk geval erg blij met m'n Air en Lion!

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Lion is idd een stuk minder "clutterig", alles voelt snappier aan, zalig! :)
(En dat terwijl de logfiles gewoon vol stonden, die kunnen het OS ook nog weleens sloom maken...)
Idd; de ~/Library is weer hidden... :')

$chflags nohidden ~/Library (opgelost tot de volgende update.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:28
Pixeltje schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:27:
Wtf. ik heb gisteravond nog gecontroleerd op updates, en er was niks.. rond uur of 9 oid? Is die update pas vannacht uitgerold?
Kijk 's naar m'n post op de vorige pagina. Op dat tijdstip stond ie online. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
CyBeR schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 03:00:
[...]

Je moet niet daar kijken maar bij Universal Access, Seeing, en dan bij de Zoom options.
Klopt, want als ik geen muis heb aangesloten kom ik dat muis-menu niet in.

Universele toegang -> Zoomen aan zetten -> opties-> onderste regel aanvinken en je toets selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 20:35
PBP schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:35:
[...]

Al geupdate naar de laatste versie van Coda? 1.7.4 is de laatste versie en ondersteund Lion.
Yep, direct. Maar dat fixed het probleem niet. Ik baal flink, want ik heb Coda twee maanden geleden gekocht voor €80,- :(. Ik ga maar even contact opnemen met support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:33

PBP

Mi6 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:09:
[...]

Yep, direct. Maar dat fixed het probleem niet. Ik baal flink, want ik heb Coda twee maanden geleden gekocht voor €80,- :(. Ik ga maar even contact opnemen met support
Apart :? , sinds ik heb geupdate kan ik gewoon weer saven en ben ik geen vreemde dingen meer tegengekomen. Maar even contact opnemen met support inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 18:42

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Geen vastlopers meer wanneer ik video bekijk via een browser. Dat was een erg irritante bug. Het loopt nu zoals het hoort.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Laatst online: 12-05 22:15

freddyathlon

McLaren Mercedes

OkselFris schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:32:
Geen vastlopers meer wanneer ik video bekijk via een browser. Dat was een erg irritante bug. Het loopt nu zoals het hoort.
Inderdaad! Ik heb flink getest. Na net aanzetten van de iMac en na het terughalen uit de sluimer.
Eerst liep mijn mac vooral vast na het ontwaken uit sluimer en als ik dan Youtube ging kijken.

Nu geen last meer gehad. Nog ff afkloppen, maar ik denk dat dit is opgelost. Heerlijk!

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Gebruikt er hier iemand een intuos 4 (wireless) met Lion 10.7.1? Er schijnen wat problemen te zijn op 10.7 maar Wacom heeft nog geen nieuwe drivers uitgegeven. Nu de eerste update uit is wil ik Lion eigenlijk wel installeren. Installatie icoon zit mij al een paar weken aan te staren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 15:01

Bosmonster

*zucht*

Met een Wacom kun je schijnbaar beter nog even wachten tot ze nieuwe drivers uitbrengen. Een OS X update gaat je daar niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat wacht ik nog wel even :) Zal wel 10.7.2 worden tegen die tijd :P Photoshop en Lightroom hebben ook wat probleempjes geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
PBP schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:19:
[...]

Apart :? , sinds ik heb geupdate kan ik gewoon weer saven en ben ik geen vreemde dingen meer tegengekomen. Maar even contact opnemen met support inderdaad..
Ik denk dat ik al weet wat het is: ik heb zitten rommelen in mijn library/preferences en daar wat plists veranderd/verwijderd. Ik denk dat ik die van Coda ook per ongeluk heb meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 21:45
Wat ik trouwens een misser vind is dat als je hebt uitstaan dat Mac OS automatisch jouw spaces rangschikt naar frequentie van gebruik dat je dan in mission control niet zelf je spaces kan rangschikken door ze heen en weer te slepen in het bovenste gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 17:28
Op het eerste gezicht zie ik weinig verbetering t.o. 10.7. Al die problemen die jullie melden en opgelost zijn had ik voorheen ook geen last van. Enige waar ik me aan stoorde was dat in Launchpad niet altijd alles wordt onthouden, zoals verplaatste apps en het achtergrond effect dat je met cmd+B kan instellen.

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 15-05 17:28
Anoniem: 50624 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:23:
Dat wacht ik nog wel even :) Zal wel 10.7.2 worden tegen die tijd :P Photoshop en Lightroom hebben ook wat probleempjes geloof ik.
Wat is er met LightRoom dan? Ik heb hier geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Froggle schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:14:
Op het eerste gezicht zie ik weinig verbetering t.o. 10.7. Al die problemen die jullie melden en opgelost zijn had ik voorheen ook geen last van. Enige waar ik me aan stoorde was dat in Launchpad niet altijd alles wordt onthouden, zoals verplaatste apps en het achtergrond effect dat je met cmd+B kan instellen.
Hey thanx for the info! :D
Coole tip!
Ken je nog meer van dit soort trucs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-04 14:35
Hmm ik heb een tijd lang na een clean install geen Applications folder in mijn user gehad maar ineens is het mapje applications er weer. Hoe is dit mogelijk?

Daarnaast vroeg ik me af waar jullie de apps installeren? In de applications binnen de user of de globale applications map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nipje schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:42:
Hmm ik heb een tijd lang na een clean install geen Applications folder in mijn user gehad maar ineens is het mapje applications er weer. Hoe is dit mogelijk?

Daarnaast vroeg ik me af waar jullie de apps installeren? In de applications binnen de user of de globale applications map?
Heb je Steam geïnstalleerd? Die plaatst een Applications-folder in de user folder.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-04 14:35
Canaria schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:52:
[...]

Heb je Steam geïnstalleerd? Die plaatst een Applications-folder in de user folder.
Hmm zou kunnen dat ik die ooit heb geïnstalleerd inderdaad. Sommige apps maken de folder dus opnieuw aan. Thanks voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jip_86 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:16:
[...]

Wat is er met LightRoom dan? Ik heb hier geen problemen.
http://kb2.adobe.com/cps/905/cpsid_90508.html

Zijn geen grote problemen, alleen een klein aantal mensen zal er last van hebben. Maar ze zijn dus wel aanwezig.

Zelfde als met de Wacom drivers, werkt op zich wel, behalve dubbelklikken en het duurt lang om een verbinding te krijgen met BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22

Toppe

Oké ✅

Damn, 10.7 ondersteund dus mooi geen EOS Utility.

Brengen die pannenkoeken een paar dagen geleden een nieuwe versie uit, zonder ondersteuning voor 10.7

Dit slaat dus echt zo nergens op, dit ben ik echt niet gewend van Canon, normaal gesproken zijn ze daar vrij rap in!:(

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik weet niet of het nu aan de update ligt, maar ik heb ineens geen toegang meer tot iDisk,

iemand anders dezelfde ervaring met Mobile me op zn mac ?

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-V21kMrh1mDo/TkvbpFDMa8I/AAAAAAAAA2c/CRX0Urx2pQ8/snagit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-d69xaqlMY0o/Tkveg4DtlgI/AAAAAAAAA2k/YMB7KtIDIKI/snagi2.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Greatsword op 17-08-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418549

Destianto schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:13:
Ik weet niet of het nu aan de update ligt, maar ik heb ineens geen toegang meer tot iDisk,

iemand anders dezelfde ervaring met Mobile me op zn mac ?

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb je al geprobeerd op een iPhone/iPod/iPad te verbinden met iDisk? Als dat ook niet werkt weet je dat het niet aan je Mac ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 12:08
Het wifi probleem is in ieder geval bij mij nog steeds niet opgelost! deze blijft continue wegvallen en dan moet ik weer disconect en connect doen. we blijven dus nog maar pingen continue om de verbinding te behouden :(

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vreemde zaak.

De "iDisk server" is een Apple server toch? Misschien dat daar het probleem voor doet. Ik heb nu wel weer verbinding met iDisk, en kan vanaf mijn iMac ook rustig door mijn MBA bladeren, share screen werkt ook.

echter als ik wil inloggen op mobile me vanaf systeem instellingen, om dingen te synchroniseren blijf ik foutmeldingen ontvangen, verkeerde naam /wachtwoord etc. Terwijl als ik rechtstreeks inlog op me.com, kom ik er direct in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Destianto schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:54:
Vreemde zaak.

De "iDisk server" is een Apple server toch? Misschien dat daar het probleem voor doet. Ik heb nu wel weer verbinding met iDisk, en kan vanaf mijn iMac ook rustig door mijn MBA bladeren, share screen werkt ook.

echter als ik wil inloggen op mobile me vanaf systeem instellingen, om dingen te synchroniseren blijf ik foutmeldingen ontvangen, verkeerde naam /wachtwoord etc. Terwijl als ik rechtstreeks inlog op me.com, kom ik er direct in.
Hier werkt alles zoals het hoort.

[ Voor 16% gewijzigd door Fietsbel op 17-08-2011 18:02 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hoeveel wonderen een Restart soms doet…

eind goed al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 08:07
Op mijn nieuwe MBA in Lion heb ik op twee dagen nu al een vijftal keren hetzelfde probleem...

Ik doe ergens een klik met de muis om bvb een venster te verplaatsen of een icoon uit de dock te gooien en plots zit mijn pijltje "vast" aan dat venster of dat icoon. Ik kan niets anders meer doen behalve dat venster of dat icoon verslepen zonder dat ik het ergens kan vastzetten. Ik moet dan iedere keer op de power blijven duwen en op die manier herstarten...

Iemand anders deze ervaring al gehad? Of ben ik als kersverse OSX'er weer iets doms aan het doen?

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325237

Weet iemand het nummer van Apple in Nederland die geen 10 cent per minuut vraagt?

Ik heb een nieuwe macbook pro en kom in aanmerking voor gratis lion, er is iets fout gegaan en is er toch 23.99 van mijn creditcard afgeschreven.

Supportpagina is Nederlands maar zodra ik alles ingevuld heb dan is de pagina opeens Engels en komt mijn bericht in de uk terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
MTBS schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:05:
Op mijn nieuwe MBA in Lion heb ik op twee dagen nu al een vijftal keren hetzelfde probleem...

Ik doe ergens een klik met de muis om bvb een venster te verplaatsen of een icoon uit de dock te gooien en plots zit mijn pijltje "vast" aan dat venster of dat icoon. Ik kan niets anders meer doen behalve dat venster of dat icoon verslepen zonder dat ik het ergens kan vastzetten. Ik moet dan iedere keer op de power blijven duwen en op die manier herstarten...

Iemand anders deze ervaring al gehad? Of ben ik als kersverse OSX'er weer iets doms aan het doen?
Waarschijnlijk staat 'tap to click' aan. Als je dan tapt op het touchpad (dus geen klik), ziet de mac het als klik. Om een venster te verslepen kun je dus tappen op de menubalk van de/het (?) window, dan zit het pijltje indd vast aan het window en kan je verslepen. Nog een tap en de muis laat het window los.
Ik vind tap to click erg fijn, je kan het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

tap-to-click staat default uit op Macs juist omdat het zo irritant is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Hmmm, ik merk toch een flinke afname in mijn batterylife. Normaal kan ik met gemak 6 uur zonder stroom, dat is nu ongeveer 2 uur. Iemand tips of dit te "resetten" valt?

Hij is niet meer aan het indexeren en heb voor de rest niks draaien, dus daar kan het niet aan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
CyBeR schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:19:
tap-to-click staat default uit op Macs juist omdat het zo irritant is :P
Vond ik op mn oude windows laptop ook, stond ook altijd uit. Maar door de macbook heb ik dit handigheidje, waar ik me eerst altijd aan ergerde, herontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anoniem: 325237 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:15:
Weet iemand het nummer van Apple in Nederland die geen 10 cent per minuut vraagt?

Ik heb een nieuwe macbook pro en kom in aanmerking voor gratis lion, er is iets fout gegaan en is er toch 23.99 van mijn creditcard afgeschreven.

Supportpagina is Nederlands maar zodra ik alles ingevuld heb dan is de pagina opeens Engels en komt mijn bericht in de uk terecht.
020 5352700 of 0800 0200570 volgens http://www.0900alternatieven.nl/Apple%20Benelux
Geen idee of ze kloppen, heb het ook maar gegoogled. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325237

Satch schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:23:
[...]

020 5352700 of 0800 0200570 volgens http://www.0900alternatieven.nl/Apple%20Benelux
Geen idee of ze kloppen, heb het ook maar gegoogled. ;)
Dankjewel, ga ik die morgen even proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Google Chrome respecteert in de Canary build nu ook de ingestelde gesture voor bladeren tussen pagina's. Workaround was 2 vingers, maar dan kan je geen fullscreen app wissel meer doen. Geen optie dus. Daarom met vele anderen ook naar Safari geswitcht.

Niet zo fancy als met Safari, maar dat went opzich wel. In plaats van de hele pagina weg te vegen komt er een soort pijltje [<--] in beeld dat aangeeft dat je terug gaat. Na Safari lijkt het tegengesteld, maar na even gebruik went het wel. Ik ben weer terug op Chrome denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-03 08:07
Scirocco schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:18:
[...]

Waarschijnlijk staat 'tap to click' aan. Als je dan tapt op het touchpad (dus geen klik), ziet de mac het als klik. Om een venster te verslepen kun je dus tappen op de menubalk van de/het (?) window, dan zit het pijltje indd vast aan het window en kan je verslepen. Nog een tap en de muis laat het window los.
Ik vind tap to click erg fijn, je kan het uitzetten.
Nee, dat is het jammer genoeg niet... Thx anyway, want weer iets bijgeleerd...

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Mi6 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:21:
Hmmm, ik merk toch een flinke afname in mijn batterylife. Normaal kan ik met gemak 6 uur zonder stroom, dat is nu ongeveer 2 uur. Iemand tips of dit te "resetten" valt?

Hij is niet meer aan het indexeren en heb voor de rest niks draaien, dus daar kan het niet aan liggen
Heb je toevallig iets van Citrix geïnstalleerd staan. Daar was laatst ergens een topic over dat die heel snel zorgde voor een leeglopende batterij. Kan het even snel niet vinden maar mocht dat zo zijn dan kan ik dat even voor je opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mi6 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:21:

Al gekeken met gfxCardStatus (oid) of je gpu misschien niet (onterecht) geactiveerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heren ik heb m al een DM gestuurd.

Laten we hier on topic blijven, en de accu problemen verder discussiëren in het bestaande topic.

[OSX Lion] Battery-Life ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 13:19
Na een update start mijn 2011 mbp niet meer op. Hij blijft hangen bij het Apple logo. Wat moet ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 22:39
bsquare schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:26:
Na een update start mijn 2011 mbp niet meer op. Hij blijft hangen bij het Apple logo. Wat moet ik doen?
Booten op OPTION-toets ingedrukt -> krijg je Recovery te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
  • Laatst online: 22-02 13:19
Helox-in-a-box schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:33:
[...]

Booten op OPTION-toets ingedrukt -> krijg je Recovery te zien?
Ik heb 2 opties 'Bas (osx)' en 'recovery HD'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 17:27

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

bsquare schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:48:
[...]

Ik heb 2 opties 'Bas (osx)' en 'recovery HD'
hoe lang heb je gewacht? het kan wel eens zijn dat je erg lang moet wachten voordat je loginscherm verschijnt.
als je bv. 15 minuten wacht en je ziet nog steeds niks, dan zou ik voor de recovery HD gaan en de boel herstellen.

Discogs

• dangerpaki
Iemand al een shortcut gevonden om snel tussen fullscreen apps te switchen. Voorheen kon je voorheen tussen verschillende spaces switchen met ctrl + nummer van de space. Nu krijg ik dat niet voor elkaar. Iemand een idee?

• LyxKyo
  • Laatst online: 03-05 09:14

LyxKyo

Dreambox was fun!

dangerpaki schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:14:
Iemand al een shortcut gevonden om snel tussen fullscreen apps te switchen. Voorheen kon je voorheen tussen verschillende spaces switchen met ctrl + nummer van de space. Nu krijg ik dat niet voor elkaar. Iemand een idee?
2 vingers over magic mouse?

cheers!

• ZpAz
Of drie over het trackpad.

ctrl-pijltjes werkt hier nog wel trouwens.

[ Voor 46% gewijzigd door ZpAz op 18-08-2011 11:20 ]

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:17
ZpAz schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:20:

Of vier vingers over het trackpad. (In het geval wanneer slepen bij jou is ingesteld met 3 vingers, zoals bij mij ;))

• dangerpaki
ZpAz schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:20:

Klopt maar dan scroll je dus door alle spaces/fullscreens heen. Je kan onder keyboard bijvoorbeeld wel aanzetten dat je met ctrl+1 meteen weer op je main desktop komt. Eigelijk hoopte ik dat je met ctrl+getal meteen naar een bepaalde space zou kunnen springen zonder dat je door alle eerdere spaces moet scrollen.

• jip_86
Heb je zoveel spaces en full screen applicaties open dan?

2 vinger tap krijg je mission control, en dan de goede aanklikken is evt een optie.

• dangerpaki
heb mail, calendar en itunes fullscreen staan. Vind het wel fijn werken. Maar jammer dat er geen sneltoetsen zijn standaard om snel te switchen. Merk heel erg dat ik apps waarvan ik voorheen de windows gewoon dichtgooide en op het achtergrond liet, dat ik die steeds vaker op fullscreen zet.

Kwam overigens een bug tegen: ben bezig in itunes met muziek afspelen. Zet m'n volume helemaal laag met m'n functietoets (F11), zo laag dus dat je niets meer hoort. Daarna zet ik m'n geluid op mute met de functietoets (F10). Als je je geluid dan weer unmute met F10 dan hoor je opeens geluid terwijl dat niet zou horen. Het geluid is lager dan de laagste stand (1 streepje) die je met je F11 kan instellen terwijl je nog geluid hoort. Iemand anders hier ook last van?

[ Voor 10% gewijzigd door dangerpaki op 18-08-2011 16:37 ]

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 16:14
dangerpaki schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:36:
Kwam overigens een bug tegen: ben bezig in itunes met muziek afspelen. Zet m'n volume helemaal laag met m'n functietoets (F11), zo laag dus dat je niets meer hoort. Daarna zet ik m'n geluid op mute met de functietoets (F10). Als je je geluid dan weer unmute met F10 dan hoor je opeens geluid terwijl dat niet zou horen. Het geluid is lager dan de laagste stand (1 streepje) die je met je F11 kan instellen terwijl je nog geluid hoort. Iemand anders hier ook last van?
In SL is dit standaard. Als je op 1 streepje staat en dan mute/unmute gaat hij weer naar 1 streepje.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• GekkePrutser
  • Niet online
RobbieB schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:59:
[...]
In SL is dit standaard. Als je op 1 streepje staat en dan mute/unmute gaat hij weer naar 1 streepje.
Bij mij gaat hij bij Lion ook weer gewoon terug naar 1 streepje.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Vandaag ben ik onwijs gehinderd door Lion. Ik begin nu de ongemakken tegen te komen.

Me Macbook Pro is zo traag als wat. Safari loop vaak vast. Als ik met Firefox op Unibet wil Live betten, dit moet overigens met Firefox omdat Safari niet kan scrollen in de live betting field, is me computer heel traag en krijg ik de hele tijd allemaal haperingen...
Ik wil dus een clean install doen, ware het niet dat ik echt ontzettend veel belangrijke data heb op me Mac staan wat ik natuurlijk niet kwijt wil. Zal ik dus allemaal ff moeten kopiëren naar me harde schijf, ik heb namelijk geen Time Machine, tevens wil ik echt clean, clean, dus Time Machine kan dit beïnvloeden.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Paar kleine tips voor een echte clean instal, zonder intentie om met een Time Machine back-up je profiel inclusief programma's en bestanden terug te zetten.

- Vanzelf sprekend een back up van al je bestanden.
- Vergeet je Itunes music folder niet te kopiëren ( vooral erg handig als je custom playlists hebt gemaakt )
- Het zelfde geldt voor je Iphoto en / of Iweb folders
- Indien je mobile me hebt, even je dock/agenda/bookmarks en andere instellingen synchroniseren

Eenmaal voorzien van een Clean Instal, kan je deze bestanden weer netjes terugzetten, of de nieuwe folders vervangen door je back-up. Even syncen met mobile me, en al je voorkeuren en instellingen staan weer terug ;)

• The Great HooD
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:21:
Paar kleine tips voor een echte clean instal, zonder intentie om met een Time Machine back-up je profiel inclusief programma's en bestanden terug te zetten.

- Vanzelf sprekend een back up van al je bestanden.
- Vergeet je Itunes music folder niet te kopiëren ( vooral erg handig als je custom playlists hebt gemaakt )
- Het zelfde geldt voor je Iphoto en / of Iweb folders
- Indien je mobile me hebt, even je dock/agenda/bookmarks en andere instellingen synchroniseren

Eenmaal voorzien van een Clean Instal, kan je deze bestanden weer netjes terugzetten, of de nieuwe folders vervangen door je back-up. Even syncen met mobile me, en al je voorkeuren en instellingen staan weer terug ;)
Jup :)

In principe hoef je alleen maar je User te kopiëren naar de harde schijf.

Trouwens nu een ander probleem met me portable harddisk. Ik kan bepaalde bestanden niet verwijderen omdat ze zogenaamd 'locked' zouden zijn. Al wil ik ze dan van me harddisk naar me bureaublad knippen dan geeftie aan dat de 'dosdevices' in use zijn... :?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dit klinkt als een windows/ntfs probleem.

Sinds kort doe ik hier ook niet meer aan. ext HDD gepartioneerd op HFS voor OSX only. en NTFS voor W7.

Onder OSX kan je beter geen bestanden op je NTFS geformatteerde hdd verwijderen. blijven altijd bestanden achter, of problemen me het leegmaken van de prullenbak.

• The Great HooD
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:32:
Dit klinkt als een windows/ntfs probleem.

Sinds kort doe ik hier ook niet meer aan. ext HDD gepartioneerd op HFS voor OSX only. en NTFS voor W7.

Onder OSX kan je beter geen bestanden op je NTFS geformatteerde hdd verwijderen. blijven altijd bestanden achter, of problemen me het leegmaken van de prullenbak.
Aha, ja dat dacht ik dus ook al. Zal wel de harde schijf even aansluiten op een Windows bak dan verwijder ik daar wel die bestanden.

• The Great HooD
Ok hoe download ik lion opnieuw als ik hem al heb geïnstalleerd?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb hier een DM weet niet of je die kan lezen.

waar het op neer komt is dat je hem opnieuw moet downloaden van uit de app store.

ALT / option inhouden en dan klikken op lion.

• The Great HooD
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:22:
Ik heb hier een DM weet niet of je die kan lezen.

waar het op neer komt is dat je hem opnieuw moet downloaden van uit de app store.

ALT / option inhouden en dan klikken op lion.
Kan hem niet lezen. Maar het is inmiddels wel gelukt. Thanks!

Werkt dus niet. Ik klik me dood maar er gebeurt dus geen fuck. Me Mac gaat ook steeds en steeds langzamer.

Er schijnt ook een of andere recovery modus in Lion ingebouwd te zitten, dan hoef je hem niet meer op een USB of DVD te zetten. Doe het lekker op de oude manier :D

[ Voor 23% gewijzigd door The Great HooD op 18-08-2011 21:29 ]

• Ronwiel
  • Niet online
Klinkt misschien stom, maar hoeveel ruimte heb ik in een 'normale' situatie om te gebruiken op een 8GB flash usb stick als deze geformatteerd is als 'Mac OS uitgebreid'. Heb hier namelijk een schijf image van 7,75 en ik moet weten of dat er precies op past.

• ZpAz
Hier nog steeds Wifi problemen? Als hij uit slaapstand komt kan hij niet verbinden (soms) en dan werkt enkel een restart. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik begin me steeds meer te ergeren aan Lion zeg.
Als ik weergaveopties aanpas ik een map en kies voor gebruik standaard.
Waarom is het dan in elke map toch weer anders. Ik wil gewoon 1 standaard zoals ook in Snow leopard

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
robbinonline schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:02:
Ik begin me steeds meer te ergeren aan Lion zeg.
Als ik weergaveopties aanpas ik een map en kies voor gebruik standaard.
Waarom is het dan in elke map toch weer anders. Ik wil gewoon 1 standaard zoals ook in Snow leopard
In Snow Leopard werkte dat ook niet altijd hier. Veelal bij folders die ik al eens had aangepast op de een of andere manier (andere view, andere icon grootte) .. dan bleef dan zoals voorheen en werd niet overschreven, ook al stelde ik andere dingen als standaard in bij een bovenliggende folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 22:08

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
ZpAz schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:05:
Hier nog steeds Wifi problemen? Als hij uit slaapstand komt kan hij niet verbinden (soms) en dan werkt enkel een restart. Beetje jammer.
Ja. Helaas. Soms gaat het goed, soms niet. Als hij geen verbinding heeft uit slaapstand dan zoekt hij 'm soms zelf, soms niet en moet ik airport uit en aan zetten. Echt heel hinderlijk.

Het stomme is dat deze problemen bij het uitkomen van SL ook waren, je zou denken dat ze er van geleerd hebben :(

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ik raad iedereen aan nu een clean install te doen met 10.7.1, draait perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:48

Quakie

quakelen

10.7 draaide hier al perfect (over 10.6.8 heen gezet), zelfde nu met 10.7.1..... Het gaat een beetje ver om iedereen een clean install aan te raden... misschien handig voor mensen die tegen problemen aanlopen, zowel bij 10.7 als bij 10.7.1.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Nou ja, Silverlight werkte hier niet (RTL Gemist). Na een clean install werkte het wel, het is natuurlijk te verwachten dat zo iets beter werkt.

Edit: hetzelfde geld voor flash (ook na update). Schokte enorm, na een clean install alle problemen weg!

[ Voor 27% gewijzigd door Ronwiel op 19-08-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
ronwiel schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:09:
En als ik na een clean install een time machine backup terugzet, zit ik dan niet met exact dezelfde situatie als ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ja, die kans is heel groot. Zelf gebruik ik Time Machine voor het geval dat. Mocht ik dan een keer een clean install doen, dan maak ik zelf een 'back-up map'. Daar gooi ik dan gewoon al mijn spullen zoals muziek en documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb nu bij het afsluiten van mijn macbook een optie om de schermen te onthouden die openstaan.
Deze kan je uit en aanvinken. Als ik hem uitvink, onthoud hij dit niet naar de volgende keer dat ik weer afsluit.

Heeft iemand hier een tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Laatst online: 12-05 22:15

freddyathlon

McLaren Mercedes

ronwiel schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:38:
Nou ja, Silverlight werkte hier niet (RTL Gemist). Na een clean install werkte het wel, het is natuurlijk te verwachten dat zo iets beter werkt.

Edit: hetzelfde geld voor flash (ook na update). Schokte enorm, na een clean install alle problemen weg!
Nergens last van gehad;

Ik kocht mijn iMac met SL erop. Kort daarna werd Lion gelanceerd en heb ik op een vrijwel schone SL install de upgrade naar Lion gedaan. Ik heb geen problemen gevonden.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
ronwiel schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:09:
Hoe doe je een clean install met 10.7.1 dan? Je kunt toch alleen maar 10.7 installeren en daarna updaten naar 10.7.1? Of heb ik iets gemist?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ik doe zelfs een clean install voor een update uit de app-store 8)7

Wat een gedoe zeg. Er word altijd gezegd dat windows zo slecht was, maar nu in het OS X kamp valt dat ook maar tegen. Gewoon installeren en niet zeuren. Heb je problemen dan gooi je de boel er een keer opnieuw op anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 23:56
jip_86 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:26:
Ik doe zelfs een clean install voor een update uit de app-store 8)7

Wat een gedoe zeg. Er word altijd gezegd dat windows zo slecht was, maar nu in het OS X kamp valt dat ook maar tegen. Gewoon installeren en niet zeuren. Heb je problemen dan gooi je de boel er een keer opnieuw op anders niet.
Tja, iets met early adopters en mensen die op de een of andere manier een puinhoop van hun computer maken (illegale software blijft over het algemeen ook een probleem). Dat heb je bij elk besturingssysteem en haar gebruiker. Er is echter wel een verschil met Windows in mijn ervaring:

Onder Windows zette ik toch ongeveer 1 keer per half jaar (soms vaker) er een clean install op (zal vast aan mij liggen), maar onder Mac Os hoef ik dat niet meer te doen (heb trouwens geen clean install gedaan en alles loopt perfecto). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Aangezien dit topic weer vol zit, kunnen we door naar deel 3. :)

[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 3

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 19:40

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

:w

Launching containers into space

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke vragen en problemen moeten in een nieuw topic worden gepost. Op deze manier behouden we het overzicht en krijgt jouw probleem of vraag de aandacht die het verdient. Dit topic is alleen bedoeld om goed onderbouwde ervaringen te delen.