[OSX Lion] Battery-Life ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-04 23:20
Dit topic richt zich op batterijproblemen die ontstaan zijn na het installeren van Mac OSX Lion op een MacBook (Pro/Air).

De TS Kan erg simpel gehouden worden want het probleem is uiterst simpel, daarom staan hieronder een paar polls waarop aangegeven kan worden hoe de vork in de steel zit. Ook staat hier een schema dat ingevuld kan worden, zo houden we het topic overzichtelijk.

Polls:

Poll: Heb je accu-problemen op Lion?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=373710&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Ik heb problemen op deze MacBook:
MacBook6,1
MacBook7,1
MacBookPro2,1
MacBookPro2,2
MacBookPro3,1
MacBookPro4,1
MacBookPro5,1
MacBookPro5,2
MacBookPro5,3
MacBookPro5,4
MacBookPro5,5
MacBookPro6,1
MacBookPro6,2
MacBookPro7,1
MacBookPro8,1
MacBookPro8,2
MacBookPro8,3
MacBookAir1,1
MacBookAir2,1
MacBookAir3,1
MacBookAir3,2
MacBookAir4,1
MacBookAir4,2
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=373712&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Schema:

Type machine:
System Identifier:
Battery health/app SL:
Battery health/app Lion:
Battery cycles:
Battery life SL:
Battery life Lion:
Clean install/upgrade:
Problemen:

[ Voor 95% gewijzigd door Eduardboon op 28-07-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 19:40

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zeker na een upgrade is het vrij gebruikelijk dat je de eerste dagen meer CPU load (en dus minder battery life en hogere temperaturen) hebt vanwege het opnieuw indexeren van Spotlight en het opnieuw aanmaken van caches e.d.

Er zou uiteraard wel sprake kunnen zijn van een issue, persoonlijk heb ik geen last van minder battery life. Qua temperaturen is er ook niets veranderd hier. Mijn system load is echter wel een stuk hoger dan ik gewend ben, ondanks dat ik nauwelijks CPU load of disk IO terug zie. Ik kijk dit nog een paar dagen aan, want het zou nog te maken kunnen hebben met indexes en caches die nog niet 'op orde' zijn.

edit:
overigens: heb je een upgrade of een clean install gedaan?

[ Voor 16% gewijzigd door Whieee op 24-07-2011 22:09 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben van Leopard naar Snow Leopard gegaan en toen gelijk door naar Lion.

* Late 2008 13" Unibody Aluminium Macbook
* 2 GHz Intel Core 2 Duo
* 2 GB 1067 MHz DDR3
* 33 maanden oud
* Health iStat: 63%
* Cycles: 572
* 100% Charge: 2:42 uur

Mijn battery life is ook veel minder geworden vergeleken met Leopard. Bij de status van de batterij staat soms 'Vervang' en soms 'Vervang spoedig'. Nu weet ik ook wel dat ie oud is, maar Lion heeft het zeker iets verergerd.

Ik zit er over te denken om sowieso mijn batterij te vervangen, alhoewel ik 't wel duur vind (129 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Whieee schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:07:
Zeker na een upgrade is het vrij gebruikelijk dat je de eerste dagen meer CPU load (en dus minder battery life en hogere temperaturen) hebt vanwege het opnieuw indexeren van Spotlight en het opnieuw aanmaken van caches e.d.

Er zou uiteraard wel sprake kunnen zijn van een issue, persoonlijk heb ik geen last van minder battery life. Qua temperaturen is er ook niets veranderd hier. Mijn system load is echter wel een stuk hoger dan ik gewend ben, ondanks dat ik nauwelijks CPU load of disk IO terug zie. Ik kijk dit nog een paar dagen aan, want het zou nog te maken kunnen hebben met indexes en caches die nog niet 'op orde' zijn.

edit:
overigens: heb je een upgrade of een clean install gedaan?
Ik heb een upgrade gedaan en zal komende week even een clean proberen via de recovery partitie (vergeten de dmg op een schijfje te fikken helaas).

Spotlight is al geïndexeerd.

Opvallend is wel dat wanneer ik dungeons of dredmor speel, de accutijd gewoon ala snow leopard is, maar als ik het os gebruik, met safari en mail dus, heb ik minder lang te spelen met mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb idem fenomeen met een mid 2009 mbp: Ik zie ipv 4 uur nu net geen 3 uur accutijd verschijnen als ik een beetje surf en muziek luister met een vrij donker scherm en toetsenbordverlichting laag.

Vrij apart moet ik zeggen, indexatie is allemaal al gebeurd, upgrade van Snow Leopard naar Lion.

Type machine: 13" MacBook Pro mid 2009
System Identifier: MacBookPro5,5
Battery health/app SL: geen idee...
Battery health/app Lion: 92%
Battery life SL: 3-4 uur
Battery life Lion: 2-3 uur
Clean install/upgrade: Upgrade
Problemen: Groot woord, "ongemak" is beter :P

[ Voor 37% gewijzigd door 2Dutch op 25-07-2011 22:38 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

vroege conclusie: de 'common denominator' tussen de mensen die wél een probleem hebben lijkt -afgaande op dit topic- de NVIDIA 9400M IGP/MCH te zijn. Wellicht een driver issue? Ik heb zelf een 13" MBP (mid-2010, NVIDIA 320M IGP/MCH dus) die een upgrade van SL naar Lion heeft gehad. Geen issues. Daarnaast heb ik nog een 15" MBP (mid-2007, Intel 965PM en NVIDIA 8600M GT) die een clean install heeft gehad. Geen issues.

Dit is echter een vroege conclusie die onjuist kan zijn uiteraard. Ik stel voor dat vanaf nu gemeld wordt op de volgende manier:

Type machine: 13" MacBook Pro mid-2010
System Identifier: MacBookPro7,1
Battery health/app SL: 93% (5422mAh) / iStat Nano
Battery health/app Lion: 93% (5422mAh) / iStat Nano
Battery life SL: 5.5-6 uur
Battery life Lion: 5.5-6 uur
Problemen: Nee

Type machine: 15" MacBook Pro mid-2007
System Identifier: MacBookPro3,1
Battery health/app SL: onbekend (moet ik nog checken)
Battery health/app Lion: onbekend (moet ik nog checken)
Battery life SL: 3-3.5 uur
Battery life Lion: 3-3.5 uur
Clean install/upgrade: Clean install

Verdere info is altijd welkom uiteraard, maar dit houdt wellicht wat meer overzicht. Tevens zou de TS een poll kunnen bouwen. Of eigenlijk 3.

1. Heb je problemen met battery life?
-ja
-nee
-weet ik niet

2. Ik heb geen problemen. Mijn Mac is een:
-<vul hier lijst in met alle revisies van alle Lion-compatible Apple portables)>
-MacBookPro2,1
-MacBookPro3,1
-MacBookPro4,1
-etc

3. Ik heb wel problemen. Mijn Mac is een:
-<vul hier lijst in met alle revisies van alle Lion-compatible Apple portables)>
-MacBookPro2,1
-MacBookPro3,1
-MacBookPro4,1
-etc

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Er staan volgens mij al wat Lion updates op de planning, mogelijk zitten daar dus ook wat driverfixes in.

http://marcogadgetblog.nl/tag/10-7-1/

Zal vanavond nog even de aanvullende data uit istat/mac tevoorschijn toveren :)

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 25-07-2011 11:01 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
Bij mij lijkt de indicator nog een mooie tijd weer te geven (5+ uur), maar het lijkt erop dat deze sneller afneemt dan de aangegeven tijd (sneller dan onder SL met vergelijkbare load).
Ook een 2009 5.5 13" met 9400

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 25-07-2011 16:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 15:07
Ik heb precies hetzelfde probleem, mijn MBP 15 inch i7 is net een paar dagen oud maar dat batterij gaat heel snel leeg.. Hij heeft 8 cycles gehad en health van de batterij is nu al 98%..

Type machine: 15" MacBook Pro early 2011
System Identifier: MacBookPro8,2
Battery health/app SL: Heb ik niet mee gewerkt op deze MBP
Battery health/app Lion: 98% (iStat Pro)
Battery life SL: -
Battery life Lion: 3.5 uur.
Clean install/upgrade: Upgrade.
Problemen: Batterij gaat snel leeg.

[ Voor 44% gewijzigd door Florissant op 25-07-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Florissant schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:58:
Ik heb precies hetzelfde probleem, mijn MBP 15 inch i7 is net een paar dagen oud maar dat batterij gaat heel snel leeg.. Hij heeft 8 cycles gehad en health van de batterij is nu al 98%..
Dat is een ander probleem en 98% health is gewoon zo goed als nieuw. Het gaat erom dat het OS uit de accu gebruikt (niet dat het OS de accu sneller verslijt, waar health over gaat).

Dit gaat om het verbruik van SL tov Lion, lijkt met niet dat je daar veel over kan zeggen als je een paar dagen je MBP hebt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ik merk geen verschil tov SL.
Hij gaat wel wat sneller leeg onder Lion, maar dat komt puur omdat ik nu alles op de achtergrond laat draaien (in fullscreen). Tijdens idlen (alles minimized) gaat ie even lang mee als onder SL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Prulleman schreef op maandag 25 juli 2011 @ 17:04:
[...]

Dat is een ander probleem en 98% health is gewoon zo goed als nieuw. Het gaat erom dat het OS uit de accu gebruikt (niet dat het OS de accu sneller verslijt, waar health over gaat).

Dit gaat om het verbruik van SL tov Lion, lijkt met niet dat je daar veel over kan zeggen als je een paar dagen je MBP hebt
98% Health voor een batterij lijkt me sowieso niet echt gezond aangezien hij pas 3 dagen oud is.
Verder heb ik nog een MBP 15" het 2010 model, momenteel zit daar nog SL op en die gaat langer mee dan de nieuwe MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Florissant schreef op maandag 25 juli 2011 @ 17:23:
[...]

98% Health voor een batterij lijkt me sowieso niet echt gezond aangezien hij pas 3 dagen oud is.
Verder heb ik nog een MBP 15" het 2010 model, momenteel zit daar nog SL op en die gaat langer mee dan de nieuwe MBP.
de accu van je nieuwe MBP moet nog ingewerkt worden, geloof me, in de eerst paar cycles haal je nooit alles eruit. Misschien verbruikt de i7 wel mee stroom dan je oude MBP, volgens mij is er veel van de rest hetzelfde gebleven.

Verder is de melding van 98% health ook niet heel relevant als deze vervolgens een heel jaar op 98% blijft hangen, ofwel daar kan je pas iets over zeggen als je een paar weken verder bent en er echt een dalende lijn in zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Florissant schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:58:

Type machine: 15" MacBook Pro early 2011
System Identifier: MacBookPro8,2
Battery health/app SL: Heb ik niet mee gewerkt op deze MBP
Battery health/app Lion: 98% (iStat Pro)
Battery life SL: -
Battery life Lion: 3.5 uur.
Clean install/upgrade: Upgrade.
Problemen: Batterij gaat snel leeg.
Het health percentage wil nogal eens met een paar procent fluctueren. Dat kan in zodanige mate dat ik op mijn oude MacBook nogal eens 102% health had 8)7 De health is vooral een indicatie, maar zeker geen keihard getal. Sowieso zal Apple's service afdeling niets doen met metingen van iStat of Coconut. We gebruiken het hier enkel indicatief.

Verder is 3.5uur inderdaad niet veel voor een MBP8,2. Waar het probleem echter nogal eens in kan zitten is apps die onnodig de GPU gebruiken. De nieuwere MBPs schakelen de dedicated GPU in op het moment dat een applicatie bepaalde grafische eisen lijkt te hebben, om te garanderen dat deze soepel loopt. Daar zitten echter nogal wat false positives tussen, waardoor de GPU ingeschakeld wordt terwijl de Intel graphics het makkelijk af zouden kunnen. En dan gaat je accu onnodig snel leeg.

Je zou gfxCardStatus eens kunnen installeren om te zien of je dedicated GPU in gebruik is of niet. Tevens kan je met die app het gebruik van de Intel graphics (of de dedicated GPU) forceren om max performance of max battery life af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Prulleman schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:54:
Bij mij lijkt de indicator nog een mooie tijd weer te geven (5+ uur), maar het lijkt erop dat deze sneller afneemt dan de aangegeven tijd (sneller dan onder SL met vergelijkbare load).
Ook een 2009 5.5 13" met 9400
Heb hier de schattingen van accuduur nog nooit zo bizar snel zien verspringen terwijl ik echt niks bijzonders doe:..4uur..2...2,5..2,8..2,3 , 1,8..
Gaat echt nergens over? :P
Normaliter binnen Snow Leopard liep ie rustig af en was de schatting accuraat.

Naja, als dit t enige is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 25-07-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Bij mijn 13" 2011 MBP merk ik met Lion geen verschil t.o.v. Snow Leopard. Met afwisselend wat surfen, downloaden, mailen, bestandjes overzetten naar NAS en iTunes houdt ie het toch al snel zo'n 6 uur vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Whieee schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:24:
[...]

Het health percentage wil nogal eens met een paar procent fluctueren. Dat kan in zodanige mate dat ik op mijn oude MacBook nogal eens 102% health had 8)7 De health is vooral een indicatie, maar zeker geen keihard getal. Sowieso zal Apple's service afdeling niets doen met metingen van iStat of Coconut. We gebruiken het hier enkel indicatief.

Verder is 3.5uur inderdaad niet veel voor een MBP8,2. Waar het probleem echter nogal eens in kan zitten is apps die onnodig de GPU gebruiken. De nieuwere MBPs schakelen de dedicated GPU in op het moment dat een applicatie bepaalde grafische eisen lijkt te hebben, om te garanderen dat deze soepel loopt. Daar zitten echter nogal wat false positives tussen, waardoor de GPU ingeschakeld wordt terwijl de Intel graphics het makkelijk af zouden kunnen. En dan gaat je accu onnodig snel leeg.

Je zou gfxCardStatus eens kunnen installeren om te zien of je dedicated GPU in gebruik is of niet. Tevens kan je met die app het gebruik van de Intel graphics (of de dedicated GPU) forceren om max performance of max battery life af te dwingen.
Bedankt voor deze uitleg! Het is natuurlijk ook wel een Quad-Core.. Het zal wel de nodige energie verbruiken maar als ik gewoon een beetje op safari zit met een paar tabs open, skype en tweetdeck, gebruikt hij maar 1% (Volgens iStat...) Het lijkt me dan niet echt logisch dat hij dan zoveel energie verbruikt..?
Ik heb je app gedownload en op dit moment geeft hij alleen maar: Skype,PID: 131 aan, hier wordt ik helaas niet veel wijzer van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:08
Whieee schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:24:
[...]

net als bij skype oid schakeld de deticated GPU al in terwijl dat totaal overbodig is.
Als ik wil kan ik met de Intel graphics ook een MKV kijken zonder problemen en zonder warm te worden.
Weet alleen nog niet hoe het bij Lion is, bij SL was het wel het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik merk ook niet heel veel verschil.
Maar ik denk ook dat fullscreen apps op de achtergrond zoals mail/calender/itunes(speelt niet altijd muziek maar staat wel open) toch ook wel wat aan de accuduur kunnen doen? op SL had ikz e ook wel open alleen dan "gesloten vensters" en ik zag net dat Mail om de 5min update terwijl ik dat onder SL om de 15min had staan.
Heb ik ook weer terug gezet, Of denken jullie dat dit open staan van die Apps geen invloed zullen hebben.
Zie hem inderdaad soms wel snel van uren wisselen en weer terug.

Of kan het misschien te maken heeft dat nu alles is 64bit staat of was dit onder SL ook al zo? Heb ik eigenlijk nooit zo heel erg op gelet. Hij deed het goed, doet het goed. En kan nog lang op een accu doen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik dacht in eerste instantie ook dat ik minder 'accu' had maar dacht: 'dat ligt aan mij'. Maar nu ik deze topic zie ben ik gelukkig niet de enige.
Wanneer het me echt begon op te vallen is toen ik in de trein zat. Normaal had ik vol 4u+ met beetje surfen enzo. Ik zet hem net weer aan en helemaal vol geladen en hij geeft maar 3 uur. (mail, firefox, adium & itunes)

Hoop dat met de aankomende update het wat beter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:12

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb een MBA 2010 11"1,4 /2gb en de eerste dagen werd deze loei en loeiheet. Dat had te maken met Indexeren van Spotlight. Echter heb ik mijn batterij tijd van 8 uur + naar max 2 uur zien dalen na de upgrade naar Lion. Indien er eind deze maand geen update komt ga ik terug naar snow leopard. Dit is voor mij eigenlijk geen doen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Type machine: 13" Macbook Air Najaar 2010
System Identifier: Macbook Air 3,1
Battery health/app SL: 97% (6554mAh) / Coconut Battery ( 5 maanden oud intensief gebruik )
Battery health/app Lion: 97% (6554mAh) / Coconut Battery
Battery life SL: 7 - 6 - 5 - 4 uur ( Idle - Office - Flash - MKV
Battery life Lion: 7 - 6 - 5 - 4 uur

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 26-07-2011 11:40 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

xppn schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:21:
Ik dacht in eerste instantie ook dat ik minder 'accu' had maar dacht: 'dat ligt aan mij'. Maar nu ik deze topic zie ben ik gelukkig niet de enige.
Wanneer het me echt begon op te vallen is toen ik in de trein zat. Normaal had ik vol 4u+ met beetje surfen enzo. Ik zet hem net weer aan en helemaal vol geladen en hij geeft maar 3 uur. (mail, firefox, adium & itunes)

Hoop dat met de aankomende update het wat beter word.
Als je het schema wat ik eerder heb gepost wil invullen hebben we iets meer overzicht van welke typen systemen wel of geen problemen hebben. Dat maakt het wat overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Florissant schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 02:05:
[...]

Bedankt voor deze uitleg! Het is natuurlijk ook wel een Quad-Core.. Het zal wel de nodige energie verbruiken maar als ik gewoon een beetje op safari zit met een paar tabs open, skype en tweetdeck, gebruikt hij maar 1% (Volgens iStat...) Het lijkt me dan niet echt logisch dat hij dan zoveel energie verbruikt..?
Ik heb je app gedownload en op dit moment geeft hij alleen maar: Skype,PID: 131 aan, hier wordt ik helaas niet veel wijzer van 8)7
Als het goed is heb je nu in je menubar een extra icoon. Daar kan je wat mee. Zie ook: http://codykrieger.com/gfxCardStatus/screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Meulugar schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:56:
ik heb een MBA 2010 11"1,4 /2gb en de eerste dagen werd deze loei en loeiheet. Dat had te maken met Indexeren van Spotlight. Echter heb ik mijn batterij tijd van 8 uur + naar max 2 uur zien dalen na de upgrade naar Lion. Indien er eind deze maand geen update komt ga ik terug naar snow leopard. Dit is voor mij eigenlijk geen doen meer.
Kijk eens in je Activity Monitor welke apps actief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Mijn activity monitor geeft niet veel bijzonders aan. geen processen die op 100% staan te rammen en ook het geheugenverbruik valt reuze mee. Echt warm wordt hij inmiddels ook niet meer.
Whieee schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:48:
[...]

Kijk eens in je Activity Monitor welke apps actief zijn?
verder draaide er tomtom home, die heb ik uitgeknald, en flash, deze heb ik ook eruit gegooid.

Type machine: 11" System Identifier: Macbook Air Late 2010
Battery health/app SL: Geen idee, niet meer gechecked
Battery health/app Lion: geen idee status = normaal / 4408 mAh
Battery life SL: 7 - 6 - 5 - 4 uur ( Idle - Office - Flash - MKV < ook zoiets
Battery life Lion: max 3 uur idle / browsen
Problemen: ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Kuch..ben even abuis, had mijn info toch al gepost, maar iets verder terug :+

[ Voor 84% gewijzigd door 2Dutch op 26-07-2011 13:46 . Reden: met neus kijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Misschien is het al langs gekomen maar;

Als je upgrade naar Lion gaat hij ook weer opnieuw finder indexeren, bij mij duurde dit op een redelijke "schone" air ongeveer 2 uur.

Dit doet hij ook indien hij van de stroom adapter af is, en zorgt dus ook voor de nodige CPU cycles...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Flappiewappie schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:48:
Misschien is het al langs gekomen maar;

Als je upgrade naar Lion gaat hij ook weer opnieuw finder indexeren, bij mij duurde dit op een redelijke "schone" air ongeveer 2 uur.

Dit doet hij ook indien hij van de stroom adapter af is, en zorgt dus ook voor de nodige CPU cycles...
Dat is al langsgekomen ;) En gezien de geringe lengte van het topic had je dat op zich best door kunnen lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

het probleem lijkt bij mij verholpen door een citrix plugin te unloaden. Vreemd want ik gebruik al een tijd de vpn niet meer en heb deze zelfs verwijderd!

zie dit topic:

https://discussions.apple.com/message/15683279#15683279

heb nu nog 22% en mijn batt ging van 0:29 min naar 1:09 minuten na het uitvoeren van dit commando en een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Meulugar schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 16:34:
het probleem lijkt bij mij verholpen door een citrix plugin te unloaden. Vreemd want ik gebruik al een tijd de vpn niet meer en heb deze zelfs verwijderd!

zie dit topic:

https://discussions.apple.com/message/15683279#15683279

heb nu nog 22% en mijn batt ging van 0:29 min naar 1:09 minuten na het uitvoeren van dit commando en een reboot.
Waarschijnlijk stond die plugin dus wel volle bak te blazen ;) Weet je zeker dat je in Activity Monitor wel alle processen weergeeft? Standaard staat het ingesteld op 'My processes'. Dit kan je bovenin het venster aanpassen naar 'All processes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Whieee schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 16:53:
[...]

Waarschijnlijk stond die plugin dus wel volle bak te blazen ;) Weet je zeker dat je in Activity Monitor wel alle processen weergeeft? Standaard staat het ingesteld op 'My processes'. Dit kan je bovenin het venster aanpassen naar 'All processes'.
ik heb Top gebruikt ipv activity monitor. Maar je hebt gelijk Activity monitor stond op mijn processen. Ik hou het even in de gaten. hij hangt nu in de lader en dan straks even kijken of dit voor mij inderdaad de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 416608

Ik heb tot nu toe nog niet opgemerkt dat de batterijduur minder lang zou zijn, maar er zijn in ieder geval standaard meer processen dan in SL (boven de 70 in plaats van rond de 40). Ik weet niet of het hier ook iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 416608 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:17:
Ik heb tot nu toe nog niet opgemerkt dat de batterijduur minder lang zou zijn, maar er zijn in ieder geval standaard meer processen dan in SL (boven de 70 in plaats van rond de 40). Ik weet niet of het hier ook iets mee te maken heeft.
Zou je het eerder geposte schema ook even in willen vullen dan? Voor de volledigheid. Op deze manier komen we er wellicht achter of een eventueel accuprobleem (dat niet veroorzaakt wordt door een applicatie/plugin die zich verslikt) te koppelen aan bepaalde hardware.

Ik heb nog niemand in dit topic gezien met een NVIDIA 9400M die geen slechtere battery life heeft namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Type machine: 13" MacBook White Unibody late-2009
System Identifier: MacBook 6,1
Battery health/app SL: 82% (5422mAh) / iStat Nano
Battery health/app Lion: 82% (5422mAh) / iStat Nano
Battery Cycles: 713
Battery life SL: 3,5-4 uur
Battery life Lion: 4,5-5 uur

De batterijsduur in SL was beduidend lager, maar misschien omdat er te veel achtergrond applicaties aan het runnen was.Want na een clean install en ook mijn apps die ik veel gebruik geïnstalleerd te hebben krijg ik tussen 4,5 - 5u. Het verspringt nog al in Lion moet ik zeggen. Soms van 4,5 u naar 3,5 en dan terug naar 4,5 naar 5. Alsnog lijkt het me niet echt dat Lion batterij vreet. Ik heb inmiddels wel al een 8 tal dagen Lion draaien, misschien dat hij in het begin wat optimalisatie nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Type machine: 13" MacBook Pro early 2011
System Identifier: MacBookPro 8.1
Battery health/app SL: 93% (5420mAh) / iStat Nano
Battery health/app Lion: 93% (5423mAh) / iStat Nano
Battery cycles: 44
Battery life SL: 6-7 uur
Battery life Lion: 6-7 uur
Problemen: Niet echt problemen, maar...

Ik vind het wel raar dat mijn battery health al enkele weken blijft hangen op 93%. Mijn MBP is nog maar enkele maanden oud en ik gebruik de batterij zoals het hoort. (niet altijd aan netstroom laten hangen en dus regelmatig de batterij gebruiken, bij 40-50% percentage terug opladen, één keer per maand kalibreren). Moet ik mij hier zorgen om maken?

Wat ik wel al heb opgemerkt is dat Lion het batterijniveau precies nauwkeuriger bijhoudt. In SL sprong de tijdsduur echt constant van laag naar hoog en omgekeerd, zelfs als ik niets deed, wat ik soms wel irritant vond. Ik heb mijn batterij twee weken voor dat ik Lion heb geïnstalleerd gekalibreerd, dus daar heeft het niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Anoniem: 416608 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:24:

Wat ik wel al heb opgemerkt is dat Lion het batterijniveau precies nauwkeuriger bijhoudt. In SL sprong de tijdsduur echt constant van laag naar hoog en omgekeerd, zelfs als ik niets deed, wat ik soms wel irritant vond. Ik heb mijn batterij twee weken voor dat ik Lion heb geïnstalleerd gekalibreerd, dus daar heeft het niets mee te maken.
Dat lijkt mij toch niet echt gezond. Mijn late 2008 Macbook unibody heeft na 662 nog 86% health.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik doe eigenlijk totaal geen bijzondere dingen om mijn accu 'in shape' te houden. Het enige dat ik probeer te voorkomen is de accu vaak helemaal leeg draaien. En eigenlijk heb ik los van 1 accu die na 3 maanden al stuk was nog nooit issues gehad, en ik heb toch al een aantal Macs gehad in de afgelopen 7 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, veel moeite is het niet om met zulke voorzorgen af en toe rekening te houden, al is het dan wel irritant als het dan precies toch niet veel uithaalt, aangezien mijn percentage juist zakt. Ik ben toch sowieso een controlefreak. Zolang de batterijduur prima is, maak ik mij niet te veel zorgen over dat percentage. Apple geeft toch die 1000 cycles garantie op de batterij. Kan het trouwens zijn dat het percentage alsnog naar boven gaat, want dit is toch niet normaal of wel?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 416608 op 27-07-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
Dit is zeker normaal. Tenzij hij rap degradeert, zal hij vaak rond de 90 % swingen. Mijn batterij ging vrij snel naar 88%-92%, en nu na 713 cycles blijft hij rond 80% steken. Ik dacht dat apple garandeert dat de batterij na 1000 cycles nog 80% heeft.

De batterij indicatie zegt eigenlijk niet zo veel. Het is maar een indicatie. Beter is als e een test doet van 100% tot hij afsluit op allebei de besturingssystemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Zuttasoxx op 27-07-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zuttasoxx schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:21:
De batterij indicatie zegt eigenlijk niet zo veel. Het is maar een indicatie. Beter is als e een test doet van 100% tot hij afsluit op allebei de besturingssystemen.
De health indicator is ook niet meer dan dat, een indicator. In principe is alles boven de 80% gewoon 'oke'. Het fluctueert, en als je pech/mazzel hebt is het een keer iets lager of iets hoger.

Qua tests zou het natuurlijk het beste zijn om zowel onder SL als onder Lion met hetzelfde gebruikspatroon de accu helemaal leeg te trekken, maar dat kost nogal wat tijd. Als mensen daadwerkelijk de tijd hebben om op die manier te testen juich ik dat van harte toe. Ik heb die tijd echter niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:22

Quakie

quakelen

Ook in Macbook air ervaringen topic geplaatst maar misschien hier meer op zijn plaats.

Ik heb sinds gisteren een MacBookAir dus ik kan niet vergelijken met SL. Ik moet nog even bekijken of die wel 7uur volmaakt. Ik betwijfel het, ik houd het nu even bij dus kan het nog niet zeggen.
Wat ik wel kan zeggen is dat het bij mij 14% batterij kost om hem 20 uur te laten slapen.
Klep ging met 80% batterij dicht en volgende dag pakte ik hem met 66%. Ik vind dit heel erg veel omdat Apple zegt dat je 30dagen stand-by moet halen. Daar ging ik dus vanuit klep dicht en weg legen.

Andere zelfde ervaringen? Ik vond dit wel een van de redenen om een air te nemen, omdat ik niet elke dag mijn Air gebruik. Is ook een van de redenen dat ik mijn iPad waardeer. Het komt niet gauw voor dat hij leeg is als je hem pakt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Ik ben even van huis geweest de laatste tijd, maar zal in de middag eventjes kijken wat ik aan de TS kan aanpassen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Quakie schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:15:
Ook in Macbook air ervaringen topic geplaatst maar misschien hier meer op zijn plaats.

Ik heb sinds gisteren een MacBookAir dus ik kan niet vergelijken met SL. Ik moet nog even bekijken of die wel 7uur volmaakt. Ik betwijfel het, ik houd het nu even bij dus kan het nog niet zeggen.
Wat ik wel kan zeggen is dat het bij mij 14% batterij kost om hem 20 uur te laten slapen.
Klep ging met 80% batterij dicht en volgende dag pakte ik hem met 66%. Ik vind dit heel erg veel omdat Apple zegt dat je 30dagen stand-by moet halen. Daar ging ik dus vanuit klep dicht en weg legen.

Andere zelfde ervaringen? Ik vond dit wel een van de redenen om een air te nemen, omdat ik niet elke dag mijn Air gebruik. Is ook een van de redenen dat ik mijn iPad waardeer. Het komt niet gauw voor dat hij leeg is als je hem pakt.
Dit topic richt zich vooral op regressie in battery life van Snow Leopard naar Lion toe. In dat opzicht past je post hier dus niet. Verder kunnen we ook niets met je post als we niet weten om welk model MBA het gaat, en hoe je powermanagement settings zijn.

Als je daadwerkelijk 14% accu verliest in 20 uur dan is dat veel, maar het kan natuurlijk een prima aanwijsbare oorzaak hebben.

Als je het schema invult wat in dit topic staat hebben we meer overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
De TS is vluchtig aangepast maar er staan nu 2 polls in :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Whieee schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 11:02:
[...]

Dit topic richt zich vooral op regressie in battery life van Snow Leopard naar Lion toe. In dat opzicht past je post hier dus niet. Verder kunnen we ook niets met je post als we niet weten om welk model MBA het gaat, en hoe je powermanagement settings zijn.

Als je daadwerkelijk 14% accu verliest in 20 uur dan is dat veel, maar het kan natuurlijk een prima aanwijsbare oorzaak hebben.

Als je het schema invult wat in dit topic staat hebben we meer overzicht.
Ja daar heb je gelijk in, het is een schone MBA (3e dag) met een handvol apps (2 plus iLife). Geen wijzigingen in energiesettings behalve dat wifi MBA niet wakker mag maken. Bluetooth staat uit.

Schema:

Type machine: MacBookAir 13inch mid 2011
System Identifier: MacBookAir4,2
Battery health/app SL: -
Battery health/app Lion: 98% Coconutbattery
Battery cycles: 4 (2 gaf hij al aan, zelfde dat mijn MBA al 25weken oud is?)
Battery life SL:
Battery life Lion: 5-6
Clean install/upgrade: clean install
Problemen: haal sowieso zeven uur internetten niet, ook niet onder de 50% brightness.
En ik verlies 16% batterij in sleep in 20 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

battery life kan snel afnemen als je websites met flash/silverlight bezoekt. Dat kan een factor zijn dus. Kan je verder eens in een terminal het volgende draaien:
pmset -g

en de uitvoer hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik heb click to flash draaien, cpu slaat zelden uit (activiteiten weergave in dock)

Last login: Wed Jul 27 23:46:54 on ttys001
MacBook-Air:~ Quakie$
Last login: Wed Jul 27 23:48:50 on ttys001
MacBook-Air:~ Quakie$ pmset -g
Active Profiles:
Battery Power 0*
AC Power -1
Currently in use:
standbydelay 4200
standby 1
halfdim 1
panicrestart 157680000
hibernatefile /var/vm/sleepimage
disksleep 10
sleep 5
hibernatemode 3
ttyskeepawake 1
displaysleep 1
acwake 0
lidwake 1
MacBook-Air:~ Quakie$

Zie je iets "vreemds" staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je MacBook Air ondersteunt de nieuwe 'standby' mode die stiekem 'hibernate after sleep' is. Gezien de hoeveelheid accu die je verliest heb ik echter de indruk dat het initiële 'sleep' niet werkt. Aldus je je power settings gaat je Mac bij het dichtklappen in sleep (zoals het hoort), en wordt na 1 uur, 6 minuten en 40 seconden de stroom van het RAM gehaald (full hibernate). Na die tijd mag je Mac dus absoluut geen stroom meer gebruiken.

Met
pmset -g log
zou je meer info moeten kunnen krijgen over de afgelopen sleep events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

MacBook-Air:~ Quakie$ pmset -g log
Power Management ASL logs.
-> All messages with "com.apple.message.domain" key set to "com.apple.powermanagement".)

* Domain: sleep
- Time: 26-07-11 19:38:14 GMT+0
- Signature: Success
- UUID: D4BAD947-63CA-46E8-86B5-5B34E2DC3D16
- Result: Success
- Sleep count : 0

* Domain: applicationresponse.slowresponse
- Message: PMConnection AirPort configd plug-in com.apple.powermanagement.applicationresponse.slowresponse 204 ms
- Time: 26-07-11 19:38:14 GMT+0
- Signature: AirPort configd plug-in
- Result: Noop
- Response time (ms): 204

* Domain: wake
- Time: 26-07-11 19:50:23 GMT+0

- Time: 26-07-11 20:17:23 GMT+0
- UUID: D896329B-F3FC-4F9E-9E99-893127EFFC72
- Sleep count : 0

- Time: 26-07-11 21:13:48 GMT+0
- UUID: D896329B-F3FC-4F9E-9E99-893127EFFC72

- Time: 26-07-11 21:51:06 GMT+0
- UUID: D0CF4ADC-3F4A-4481-99B9-E942A1A8FBC2
- Sleep count : 1

- Message: PMConnection AirPort configd plug-in com.apple.powermanagement.applicationresponse.slowresponse 321 ms
- Time: 26-07-11 21:51:06 GMT+0
- Signature: AirPort configd plug-in
- Response time (ms): 321

- Message: PMConnection mDNSResponder com.apple.powermanagement.applicationresponse.slowresponse 628 ms
- Time: 26-07-11 21:51:07 GMT+0
- Signature: mDNSResponder
- Response time (ms): 628

- Time: 26-07-11 22:02:04 GMT+0
- Sleep count : 2

- Time: 26-07-11 22:02:31 GMT+0

- Time: 26-07-11 22:56:05 GMT+0
- UUID: 8F59F553-CFE1-45DC-8108-112BC570D72B
- Sleep count : 3

- Time: 26-07-11 23:57:35 GMT+0
- UUID: 8F59F553-CFE1-45DC-8108-112BC570D72B

- Time: 27-07-11 00:22:37 GMT+0
- UUID: EE283822-1F1F-43F7-91A0-C0D151CD3C14
- Sleep count : 4

- Time: 27-07-11 19:46:39 GMT+0

- Time: 27-07-11 20:51:37 GMT+0
- UUID: 9AB3A216-8A1A-43D6-9825-7694AA6C4663
- Sleep count : 5

- Time: 27-07-11 21:10:46 GMT+0
- UUID: 9AB3A216-8A1A-43D6-9825-7694AA6C4663

- Time: 28-07-11 00:03:13 GMT+0
- UUID: F90F2E14-5AC0-4725-8C5B-C26B03789E84
- Sleep count : 6

- Time: 28-07-11 00:09:40 GMT+0
- UUID: F90F2E14-5AC0-4725-8C5B-C26B03789E84

- Time: 28-07-11 00:19:19 GMT+0
- UUID: 06F056B2-C9CE-4664-BA8D-134C0C6780A1
- Sleep count : 7

- Time: 28-07-11 00:20:41 GMT+0
- Sleep count : 8

- Time: 28-07-11 21:35:07 GMT+0
- Sleep count : 9

- Time: 28-07-11 21:35:30 GMT+0

- Time: 28-07-11 22:32:43 GMT+0
- UUID: 1E5BCE33-F92F-4177-A112-7C654FE4C371
- Sleep count : 10

- Time: 28-07-11 22:35:19 GMT+0

- Message: PMConnection SystemUIServer com.apple.powermanagement.applicationresponse.slowresponse 1029 ms
- Time: 28-07-11 22:35:20 GMT+0
- Signature: SystemUIServer
- Response time (ms): 1029

Thanks Whieee, ik link die 1 uur, 6 min en 40seconde alleen niet zo 1,2,3.

Hierbij log en dit zegt me helemaal niks. Ik begrijp het iets meer inmiddels:

- Time: 27-07-11 00:22:37 GMT+0
- Sleep count : 4

- Time: 27-07-11 19:46:39 GMT+0

hier verloor ik dus de 16%. Wat houdt de sleep count 4 in? En ik verwacht dan ergens een "deep sleep" actie dan toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 28-07-2011 23:45 . Reden: nakijken logs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik had een rekenfoutje gemaakt ;) Het is 1 uur en 10min (standbydelay 4200 ) :+

Overigens verlies ik met mijn MBP in 10 uur ongeveer 8%. Dit is een mid-2010 13 inch MacBook Pro, met 8GB RAM en een SSD. Ik maak geen gebruik van Safe Sleep (default hibernatemode op 3), maar enkel old-style sleep (hibernatemode 0). Hierbij wordt het RAM niet naar disk weggeschreven, en ben je dus de pineut als je accu leeg is ;) Ook ondersteunt mijn MacBook Pro niet de 'standby' (deeper sleep/hibernate-after-sleep) functie. Er blijft bij mij dus altijd stroom op het RAM staan in sleep.

- Time: 28-07-11 23:52:11 GMT+0
- UUID: XXXXXXX
- Sleep count : 26

- Time: 29-07-11 09:50:57 GMT+0
- UUID: XXXXXXX

Misschien werkt je sleepimage niet goed? Probeer eens:
sudo rm /var/vm/sleepimage

Dit sleepimage wordt bij de eerstvolgende sleep opnieuw aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hier is log file van vannacht:
express alles afgesloten voor het slapen gaan. Zojuist gepakt met 64% (hij ging met 65% slapen).
Het kunnen dus twee dingen zijn:
1) programma houdt hem wakker.. wat raar is omdat alleen Apple progs open staan. Ik neem aan dat ze dat testen
2) Dat wifi hem uit de sluimer mag halen. Misschien dat een apparaat in mijn netwerk hem wakker probeert te schudden?

- Time: 29-07-11 00:00:58 GMT+0
- UUID: 3F6E617D-589D-42BA-A7D4-E0B8146D194E
- Sleep count : 11
- Time: 29-07-11 01:11:07 GMT+0
- Sleep count : 12

- Time: 29-07-11 10:37:05 GMT+0

* Domain: hibernatestats
- Signature: hibernatemode=3

* Domain: applicationresponse.timedout
- Message: Kernel netbiosd com.apple.powermanagement.applicationresponse.timedout 30000 ms
- Signature: netbiosd
- Response time (ms): 30000

- Message: PMConnection SystemUIServer com.apple.powermanagement.applicationresponse.slowresponse 1098 ms
- Time: 29-07-11 10:37:06 GMT+0
- Signature: SystemUIServer
- Response time (ms): 1098

kan ik hieruit concluderen dat Maintenance Sleep de deepdeep sleep inhoudt?

Ik zal het eens testen met programma's open.. als dat niet werkt zal ik de sleepimage opnieuw aanmaken.

Thx Whieee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmehv
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03-2023
Hallo Allemaal,

Ik heb ook batterij problemen gehad na het installeren van Lion op mijn laatste editie MBP 13" (I5,thunderbolt).
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is het resetten van PRAM:

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=en_US

Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:54
Hallo ik heb de oplossing gevonden, ik heb met Apple Care contact opgenomen en die zijden dit:

1. doe de computer uit.

2. houd de ctrl-cmd-shift in.

3. als je dit hebt gedaan druk je op de power knop MET de 3 toetsen ingedrukt.

4. Houd deze minimaal 10 seconden ingedrukt.

Het heeft bij mij gewerkt, ik kan nu weer normaal 7 uren werken op mijn macbook white 2010:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:48
ro-bbo schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:47:
Hallo ik heb de oplossing gevonden, ik heb met Apple Care contact opgenomen en die zijden dit:

1. doe de computer uit.

Het heeft bij mij gewerkt, ik kan nu weer normaal 7 uren werken op mijn macbook white 2010:D
En wat doet dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-05 20:21
Ik moet eerlijk zijn, sinds ik Lion heb, is me batterij van 98% naar 94% gegaan in 2 weken, ben momenteel op vakantie en ik laad hem pas op wanneer hij helemaal dood is.
Iemand enig idee hoe ik hem weer omhoog kan krikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 21:54

SPT

Ik merk zelf ook dat mijn batterij aanzienlijk minder lang meegaat dan met het sneeuwluipaard. Ook merk ik dat hij doorgaans iets warmer wordt.

In de systeem monitor valt echter bij het processorgebruik niets op, op dit moment gebruikt de computer bijvoorbeeld voor het bekijken van 4 websites 6%, en voor 4 geopende pdf's, 2 Xcode vensters, 3 terminals, en 2 keer de filebrowser vrijwel niets. In totaal staat hij op 4% user en 1.5% system.

Volgens mij blijft dan vooral de grafische kaart over (ik heb een 9400M). Aangezien op andere plaatsen ook al het e.e.a. valt te lezen over slechte drivers, lijkt het er op dat de drivers een behoorlijke make-over hebben ondergaan en een aantal bugs bevatten. Het kan dus best zijn dat de nieuwe drivers zorgen voor een minder efficiënte werking van de GPU.

Nu staat op de site van NVIDIA een driver voor OSX 10.6.8, die vermoedelijk vrij gemakkelijk is aan te passen zodat hij niet meer zegt dat 10.7 niet wordt ondersteunt. Heeft iemand toevallig al getest of het installeren daarvan de problemen oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:54
Volgens de Apple Care wordt het energy managment gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Caneezy schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:30:
Ik moet eerlijk zijn, sinds ik Lion heb, is me batterij van 98% naar 94% gegaan in 2 weken, ben momenteel op vakantie en ik laad hem pas op wanneer hij helemaal dood is.
Iemand enig idee hoe ik hem weer omhoog kan krikken?
Je Mac eerder aan de lader hangen. Accu's hebben een stuk meer te lijden wanneer je ze steevast helemaal leeg trekt, waardoor de maximale capaciteit in de regel sneller afneemt. In principe probeer ik mijn accu's zo min mogelijk beneden de 20% te laten komen. Verder doe ik er niets bijzonders mee ;) Overigens is 4% wat mij betreft gewoon marge. Als het nu ineens 10% minder was, dan werd het significant, maar 4% verschil heb ik soms in een week nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ro-bbo schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:05:
[...]

Volgens de Apple Care wordt het energy managment gereset.
Het is een SMC (System Management Controller) reset, die inderdaad onder andere het power management reset. De (veel bekendere) tegenhanger is de PRAM (eigenlijk nvram) reset, die de firmware reset naar de standaardwaarden.

• LLaTeM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:07
had iemand deze al gelezen;
http://blog.howardtang.co...ion-reduces-battery-life/ (edit: deze was dus al bekend)
http://blog.howardtang.co...-to-lion-battery-problem/

heb ze allebei geprobeerd, nu even opnieuw laden en het resultaat afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door LLaTeM op 11-08-2011 19:32 ]

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:55

Ghehe

400 pound hacker

Whieee schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 23:13:
[...]

Je Mac eerder aan de lader hangen. Accu's hebben een stuk meer te lijden wanneer je ze steevast helemaal leeg trekt, waardoor de maximale capaciteit in de regel sneller afneemt. In principe probeer ik mijn accu's zo min mogelijk beneden de 20% te laten komen. Verder doe ik er niets bijzonders mee ;) Overigens is 4% wat mij betreft gewoon marge. Als het nu ineens 10% minder was, dan werd het significant, maar 4% verschil heb ik soms in een week nog wel :P
:o Ik laat mijn batterij altijd leeglopen totdat ik nog 10 minuten heb (bij de pop-up dus) omdat die van Apple winkel me dat aanraadde toen ik hem vroeg of ik hem best liet leeglopen of altijd aan de stroom moest hangen.

Na 14 maanden gebruik heb ik nog 94% van de originele capaciteit. (Geen idee of dat goed is of slecht)

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/0l1t0E1a2z2p0X341O2h/Schermafbeelding_2011-08-11_om_19.29.19.png

Ghehe

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

ro-bbo schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:47:

1. doe de computer uit.

Zoals al genoemd is dit een SMC reset, maar dat doe je wel met de linker shift-ctrl-option (oftewel alt) + power button - en dus niet met "ctrl-cmd-shift" + power button - terwijl je Macbook uit staat. Als je de goede toetsencombi hebt zul je merken dat je Macbook niet aan gaat bij het indrukken van de power button.
Resetting the System Management Controller (SMC)
Resetting the SMC on portables with a battery you should not remove on your own
  • Shut down the computer.
  • Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
  • On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
  • Release all the keys and the power button at the same time.
  • Press the power button to turn on the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Ik heb in verband met temp issues de SMC en PRAM al gereset. Mijn MBP heeft een iets kortere batterylife, maar dat lijkt me logisch, aangezien Lion zwaarder is en meer GPU/CPU intensief is.

Het scheelt niet heel erg veel, maar toch nog wel merkbaar.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11297

Och, coconut geeft wel vaker wisselende waarden aan, ik let er niet teveel op, zie hier wat hij op mijn nieuwe macbook pro geeft:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8389974/Schermafbeelding%202011-08-13%20om%2016.03.20.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390615

ik heb een Macbook pro early 2011 2.2Ghz en mijn batterij gaat toch wel één uur minder lang mee dan snow leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Nog steeds heb ik problemen met mijn batterij..
Mijn MacBook is trouwens geen 16 weken oud, volgens mij 1 maand..

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/ruuwdt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Laatst online: 14-04 22:50
Ik heb hier na 16 maanden nog 90% batterij. (macbook pro 7,1) Is dit al erg verzwakt of eerder normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Die van mij is nu 24 weken oud. De eerste dag stond hij op 102% de daarop volgende dagen zakte hij naar 98%.
Laatst keek ik weer en stond hij opeens op 103%.
Nu is het 102.. Het veranderd nogal zoals te zien.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6084/6038090361_c342f86b15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Heel veel mensen hebben er last van op dit moment, het komt voornamelijk door Lion.
Hopelijk wordt dit probleem verholpen dmv een software update.

https://discussions.apple.../3194235?start=0&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:18:
Heb idem fenomeen met een mid 2009 mbp: Ik zie ipv 4 uur nu net geen 3 uur accutijd verschijnen als ik een beetje surf en muziek luister met een vrij donker scherm en toetsenbordverlichting laag.

Vrij apart moet ik zeggen, indexatie is allemaal al gebeurd, upgrade van Snow Leopard naar Lion.

Type machine: 13" MacBook Pro mid 2009
System Identifier: MacBookPro5,5
Battery health/app SL: geen idee...
Battery health/app Lion: 92%
Battery life Lion: 2-3 uur
Problemen: Groot woord, "ongemak" is beter :P
Inmiddels gebruik ik de bewuste MBP niet zelf meer (heb 2011 model) maar heb dinnetje even uitgehoord en die merkte nog geen vreemde dingen op. Lijkt zichzelf te hebben opgelost? Heb niks veranderd qua instellingen, alleen mijn userdata eraf en die van haar erop.

Prima , maar wel apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Ik merk nog steeds geen verschil met versie 10.7.1..

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik kan opzicht wel gokken hoe lang ik ongeveer op 1 lading doe, maar er is vast wel een tool die het precies voor je kan meten/bijhouden. Iemand tips daarvoor?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:46

MsG

Forumzwerver

Ghehe schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 19:31:
[...]

:o Ik laat mijn batterij altijd leeglopen totdat ik nog 10 minuten heb (bij de pop-up dus) omdat die van Apple winkel me dat aanraadde toen ik hem vroeg of ik hem best liet leeglopen of altijd aan de stroom moest hangen.
Jammer dat die methode voor andere type batterijen 1 op 1 vaak als advies wordt doorgegeven voor Lithium-Ion. Je wil een Lithium-Ion niet helemaal leegtrekken, daar kan hij van degraderen. Als het ding technisch helemaal 0% leeg zou zijn zou hij niet meer werken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240181

GFXcardstatus installeren, mijn Macbook Pro i7 2.2 17" gaat nog langer mee als mijn vorige i5 2.4 15" op integrated dan. Discrete is de 3d-accelator, daar trekt de accu sneller leg (75% meer verbruik dan integrated)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
Vandaag iets eigenaardigs tegengekomen. Mijn batterij schommelt al maanden rond de 80%. Vandaag plots bij het opladen springt hij van 81% naar 88%. Hij laadt op tot 91% daarna laadt hij super traag op. Als ik met coconutbattery kijkt dan lees ik dat hij momenteel opgeladen is aan een mAh dat overeenkomt met mijn vroegere 81%. Plots springt hij van 93% opgeladen naar 100% opgeladen.

Moet ik al vrezen? Mijn batterij heeft al 750 cycles. Maar heeft nog altijd niet het beloofde 1000 cycles van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Is hier ondertussen al een update voor of een oplossing? Ik zit nog steeds met hetzelfde probleem. Ik trek maar maximaal 4 uur uit mn MBP 15" 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik kan me herinneren dat we dit ook hadden met de verandering van Leopard naar Snow Leopard.
Ik zelf was toen ook meer dan een uur batterij kwijt... na een tijdje heb je het niet in de gaten.. Ik zou dus ook niet kunnen zeggen of Apple het gefixt heeft. Ik weet wel dan na een of twee updates het niet meer voor kwam op hun fix lists.. Wat ik tot nu toe tegengekomen ben over 10.7.1 of 10.7.2 is alles behalve batterij duur.

Geschiedenis herhaalt zich dus.. want ook SL had issues met batterij en WiFi.....

Ik vermoed dat Apple nu druk bezig is met integratie iCloud en dat ze vanaf 10.7.3 weer verder gaan met Lion fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 05:52
Ik zit nu sinds een week op 10.7.2 (beta), ik was eigelijk opzoek naar een manier om warhammer online draaiende te krijgen op mijn macbook unibody eind 2008 met nvidia 9400m. Ik kwam er achter dat er een driver probleem was in 10.7.0/1 (warhammer crashte). Sinds die update is mijn batterijduur ook verbeterd en kan ik ook warhammer spelen ook bepaalde animaties lijken iets soepeler te verlopen (app launcher e.d.).

Ik had een gloednieuwe accu op ebay gekocht met 10.7.1 kon ik ongeveer 3,5 uur werken met 10.7.2 ongeveer 4.5, scheelt in mijn geval dus aanzienlijk! (normaal gebruik internetten, mailen en msn'en)

[ Voor 11% gewijzigd door -NRG- op 02-09-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Type machine: 13" MacBook Pro early 2011
System Identifier: MacBookPro8,1
Battery health/app SL: niet getest..
Battery health/app Lion: 38% :(
Battery life SL sinds kort: 1,5 - 2 uur

Dit soort resultaten van coconutbattery..kan wel de halvering verklaren de ik sinds kort opmerk :X

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/141601/2011-09-03_1437.png

Hopelijk softwarematig, anders heb ik een probleempje denk ik :P
Ben al aan het nagaan welke software/aanpassingen ik heb lopen doorvoeren de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check je batterij ook eens via Systeemoverzicht bij Over mijn Mac, want dit is dus niet normaal. Als dat de werkelijke capacity is van je MBP heb je dus recht op een nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 416608 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 14:54:
Check je batterij ook eens via Systeemoverzicht bij Over mijn Mac, want dit is dus niet normaal. Als dat de werkelijke capacity is van je MBP heb je dus recht op een nieuwe batterij.
Net ff weer achter de MBP gekropen na em volledig te laten opladen:
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 2167
Fully Charged: Yes
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 2167
Health Information:
Cycle Count: 12
Condition: Service Battery
Battery Installed: Yes
Well, this aint good :/ Heb wel even een SMC reset gedaan, wat leidde tot een turboboottijd en veel snellere reactietijd met alles (okee...), maar de stats mbt batterij blijven idem. Ook PRAM reset heeft geen enkel effect.

Dus dat wordt vandeweek even een bezoekje aan de iAmstore brengen. Ze gaven aan even te testen en dan meteen een nieuwe accu te bestellen (mAh is weer met 500 afgenomen, dus echt wel een dik defect).

Wel balen, het is ineens gebeurd, want ik kan me nog herinneren dat ik zo blij was met deze mac gewoon tegen de 4 uur te halen :/

Oh well, ik gebruik em 99% op netstroom, dus wat dat betreft heb ik er weinig hinder van, wel goed dat ik em dus af en toe toch losknoop om met dit mooie weer in de tuin te hangen ;)

Nu ik er over nadenk..hij ging de laatste tijd wat slechter in slaap..hmm, misschien een teken geweest :)

[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 05-09-2011 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 21:45
Hier zelfde zoort problematiek met de MacBook. Staat een hele topic op het Apple forum van honderden mensen met dit soort problemen. Maar zoals altijd houdt Apple gewoon de mond en laten ze niets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb een Macbook Pro 15" 2010 en kampte al kort voordat ik ging upgraden naar Lion met batterijproblemen. Heb de harde schijf bij aanschaf vervangen door een seagate momentus XT. Nooit problemen gehad tot paar maanden terug. Vervolgens heb ik de firmware van de schijf geüpdatet en sindsdien weer 6.5 uur batterij en geen spindown problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Defeater schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:51:
Heb een Macbook Pro 15" 2010 en kampte al kort voordat ik ging upgraden naar Lion met batterijproblemen. Heb de harde schijf bij aanschaf vervangen door een seagate momentus XT. Nooit problemen gehad tot paar maanden terug. Vervolgens heb ik de firmware van de schijf geüpdatet en sindsdien weer 6.5 uur batterij en geen spindown problemen!
Had jij ook een melding binnen het OS over de batterij? Mijn momentus zit er ook sinds het begin in en 0,0 problemen. Wel nu dus accuprobs maar dat is in 1,5 week hard gegaan dus ik kan het niet linken aan de schijf ipv accu, maar ik ga voor de gein wel even de originele HDD terugbouwen want die had ik toch nog bewaard bedenk ik me net.

Mijn momentus had bij binnenkomst firmware SD26, die staat nog niet eens op de website van seagate :P Dus upgraden wordt lastig :+

-update-
Voor het geval iemand met iets vergelijkbaars te kampen krijgt als ik hierboven spam: heb mijn MBP in moeten leveren, met een weekje zit er dan een nieuwe accu in. Niet fijn om het ding kwijt te zijn natuurlijk, maar dit is mijn 3e mac en pas eerste echte gebrek.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door 2Dutch op 10-09-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116164

Heb een early 2011 Macbook pro 2,2 GHz
Wat houdt die battery loadcycles in want die heb ik dus al 155 en bij alle andere hier op het forum zie ik dat toch niet terug.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2h6r7h2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:21

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik heb sinds vanmorgen een probleem, MBP mid 2010 dus sinds een jaar en een maand en nu is ineens de accu er mee opgehouden.. er staat als icoon boven in het scherm : " vervang nu" en hij laadt niet meer op en als ik de spanning eraf haal knalt hij uit.

Nu heb ik er een screenshot bij gedaan van de info betreft de accu en ik heb maar 196 cycles gehad.. wat kan ik nu het beste doen?

Ik baal hier best hard van aangezien het toen een gigantisch dure machine was en ik er sinds 2 maand pas een SSD in heb gezet.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2gt93j6.jpg

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390615

nu ik mijn mbp heb geupdated is mijn battery life weer gestegen. eerst stond battery capacity op 91% en nu weer op 99%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:37
ik vraag me af in hoe verre het schadelijk is voor je mbo om continu onder netspanning te werken. wordt de batterij hier niet lui van oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 13:35

rGz

bartkoper schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 07:22:
ik vraag me af in hoe verre het schadelijk is voor je mbo om continu onder netspanning te werken. wordt de batterij hier niet lui van oid?
Dat probleem komt alleen voor bij NiCd-batterijen. De MacBooks hebben een zogenaamde "Lithium Ion Polymeer" batterij, die heeft daar geen last van. (check; Wikipedia: Lithium-ion-polymeer-accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:37
rGz schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:25:
[...]

Dat probleem komt alleen voor bij NiCd-batterijen. De MacBooks hebben een zogenaamde "Lithium Ion Polymeer" batterij, die heeft daar geen last van. (check; Wikipedia: Lithium-ion-polymeer-accu)
dankjewel dan laat k hem er lekker aanhangen als hij naast de desktop staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterxx2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45
bartkoper schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:13:
[...]

dankjewel dan laat k hem er lekker aanhangen als hij naast de desktop staat!
Wordt de accu dan 'uitgezet' of hoe gaat dat?
Want er zijn (windows) laptops die d.m.v. software de accu gewoon uitzetten zodra deze volledig is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ja dat doen ze al jaaaaren en jaren.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

dreameater schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:21:
Ik heb sinds vanmorgen een probleem, MBP mid 2010 dus sinds een jaar en een maand en nu is ineens de accu er mee opgehouden.. er staat als icoon boven in het scherm : " vervang nu" en hij laadt niet meer op en als ik de spanning eraf haal knalt hij uit.

Nu heb ik er een screenshot bij gedaan van de info betreft de accu en ik heb maar 196 cycles gehad.. wat kan ik nu het beste doen?

Ik baal hier best hard van aangezien het toen een gigantisch dure machine was en ik er sinds 2 maand pas een SSD in heb gezet.

[afbeelding]
Sowieso zou het erg lullig zijn om jou nu geen garantie te geven vanuit Apple, zou er zeker niet zomaar genoegen mee nemen om het ding te moeten vervangen op jouw kosten.

Heb eens iets gelezen van dat er ooit op de Apple site stond hoeveel cycles/healthdrop normaal was voor en accu, en iemand die daar een screenshot van had gemaakt oid en een nieuwe kreeg buiten de 1 jr garantie omdat de accu niet aan deze eisen voldeed.

Kan het helaas niet meer zo snel vinden, misschien weten andere tweakers het wel boven water te krijgen?

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

2Dutch schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:51:
[...]

Sowieso zou het erg lullig zijn om jou nu geen garantie te geven vanuit Apple, zou er zeker niet zomaar genoegen mee nemen om het ding te moeten vervangen op jouw kosten.

Heb eens iets gelezen van dat er ooit op de Apple site stond hoeveel cycles/healthdrop normaal was voor en accu, en iemand die daar een screenshot van had gemaakt oid en een nieuwe kreeg buiten de 1 jr garantie omdat de accu niet aan deze eisen voldeed.

Kan het helaas niet meer zo snel vinden, misschien weten andere tweakers het wel boven water te krijgen?
Als je dit zou kunnen vinden zou je me erg goed helpen! Ik heb namelijk gisteren contact opgenomen met Apple. De kerel die daar de telefoon opnam had echter totaal geen medelijden en vertelde me doodleuk dat de garantie periode toch wel erg ver overschreden was.. ( 38 dagen) . Ik geef het echter nog niet op en ga ze gewoon nog een keertje bellen en hopen dat iemand hier misschien nog tips heeft. :>

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Niemand ideeen? Een paar maten begonnen al met Radar .. al zie ik dat zelf niet zo zitten

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 15:43
Nog mensen met Lion waarbij de batterij best snel leeg gaat? (Macbook Pro early 2011) over here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Ja ;w , ook over here... :'(

OS X Lion (Clean Install met USB-stick) op een Macbook Black (Mid 2007) van mijn zus.

Lion draait goed en snel zonder crashes, kernel panics. Alle programma's/apps functioneren naar behoren maarrrr.......
- De Macbook wordt na verloop van tijd onaangenaam heet aan de onderzijde, waar het logicboard zich bevind.
- De ventilator maakt overuren.
- De accu loopt veel sneller leeg dan onder OS X Tiger (10.4) en SL en de resttijd-indicator van de accu fluctueert nogal en is daardoor onbetrouwbaar. Leegloop van ongeveer 5,5 uur onder Tiger naar 1,5 uur onder Lion, volgens mijn zus.

Mogelijke oorzaken volgens MB- en MBP-gebruikers op de Apple Support Community:
- Geen Clean Install van Lion uitgevoerd.
- Flash content bekijken in een browser.
- Gebruik van Firefox (probleem ligt schijnbaar bij Mozilla).
- De grafische kaart die onbedoeld overuren maakt.
- AGAdminservice / Citrix-proces vreet rekenkracht.
- De trackpad vreet meer energie onder Lion
- Nog niet uitgevoerde SMC reset.na migratie.
- Nog niet uitgevoerde PRAM-reset na migratie.
- Nog niet uitgevoerde accu kalibratie na migratie.
- enz...

Maar de uiteindelijke conclusie is dat geen enkele workaround, truc, tip, patch, fix of wat dan ook de problemen verhielp, volgens meer ervaren MB- en MBP-gebruikers. :|

Ik zit te wachten op een echte fix of update 10.7.2. :O
Wanneer komt de final release 10.7.2 uit? Binnenkort aangezien Apple de GM build van OS X 10.7.2 aan developers heeft doorgestuurd. Maar wat is de exacte datum?

Ik heb een aantal posts over dit onderwerp geplaatst bij [Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 3:
Shmoopy in "[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 3"
Shmoopy in "[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door Shmoopy op 06-10-2011 01:46 . Reden: typo en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:56
12 oktober komen ze uit, ik draai de versie voor de GM maar de batterij wordt nooit zoals in Snow helaas...Het is een os wat meer energie vreet om duistere redenen.

Ik hoop dat als de focus van iCloud af is ze weer netjes alle zaken oplossen, met iOS is dat meestal ook dat draait goed vanaf 4.3 oid ipv 4.0.

Maar dat blijft hopen want zo'n warme laptop op schoot O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Ik merk weer geen verschil met de nieuwe update.
Pagina: 1 2 Laatste