[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Kon je voorheen niet gratis switchen tussen een SSD van 256GB en 1TB fusion drive? Nu kost dat gelijk even €120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
Hi,

ik moet het toch vragen, afgelopen week iMac besteld. Levering staat op 21 oktober. Is samengesteld via de Apple online store. Wat heb ik voor mogelijkheden? Kan het zijn dat ze automatisch de nieuwste versie uitrollen? Ik zou het ZO zonden vinden om het oude model te krijgen.

Hebben jullie ervaring hier mee?

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:43

Exirion

Gadgetfetisjist

loekf2 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:09:
Ik moest er eerst wennen, maar voor scrollen is ie veel sneller dan bv. een Logitech Performance Mouse MX met nog een echt wieltje. Ook links/rechts swipen (bv heen en terug in je browser) is ideaal.
Mjah, maar ik muis vooral voor nauwkeurige dingen zoals Photoshop en dergelijke. Voor scrollen enzo gebruik ik de trackpad.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
iNickx schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:17:
Hi,

ik moet het toch vragen, afgelopen week iMac besteld. Levering staat op 21 oktober. Is samengesteld via de Apple online store. Wat heb ik voor mogelijkheden? Kan het zijn dat ze automatisch de nieuwste versie uitrollen? Ik zou het ZO zonden vinden om het oude model te krijgen.

Hebben jullie ervaring hier mee?
Bij de Apple Online Store besteld? Gewoon even bellen dan komt het vast goed. Bij andere winkels zijn ze wellicht minder coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
SquareOne schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:10:
Kon je voorheen niet gratis switchen tussen een SSD van 256GB en 1TB fusion drive? Nu kost dat gelijk even €120.
En zie Arstechnica review, vanaf nu is Fusion : 24 GB SSD + 1/2/3 TB HDD. Dat was 128 GB SSD. Apple gebruikt ook minder agressievere SSD usage. In praktijk betekent dat alleen OSX op de SSD staat.

Ik ben blij dat ik mijn 5K iMac in Mei gekocht heb. Met 128 GB staan de apps + OSX op de SSD. Data doe ik extern, dus de HDD wordt bijna niet gebruikt.

Het is bizar in 2015, dat je zo'n prijzige desktop standaard nog met een HDD uitvoert. 5400 RPM schijf in de 21.5" is helemaal idioot.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
SquareOne schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:29:
[...]

Bij de Apple Online Store besteld? Gewoon even bellen dan komt het vast goed. Bij andere winkels zijn ze wellicht minder coulant.
Meestel krijg je het nieuwe model dat in de buurt komt. Tenminste zo ging het begin dit jaar toen er wijzigingen waren in de modellen. Veel mensen hadden BTO op pre-order staan die ineens niet meer verkrijgbaar was. Zou alleen balen als je een model met alleen een HDD krijgt. Wel met SSD of Fusion besteld ?

[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 13-10-2015 17:34 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ben absoluut geen fan van de Apple muizen maar 1 voordeel hebben ze wel: zien er veel beter uit. Moet er niet aan denken zo'n lelijke pc muis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Philflow schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:34:
Ben absoluut geen fan van de Apple muizen maar 1 voordeel hebben ze wel: zien er veel beter uit. Moet er niet aan denken zo'n lelijke pc muis...
Tja, lelijk is overdreven. Logitech maakt ook schitterend spul, maar niet alles matcht met Apple design. Maar dan nog, als het gaat om iets waar ik de hele dag mee moet kunnen werken, dan gaat ergonomie toch echt boven design :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Exirion schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:31:
[...]
Tja, lelijk is overdreven.
Een zwarte muis met een witte Imac is imo lelijk. Smaken verschillen natuurlijk. Als Logitech ook een witte maakt zal het wel meevallen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Philflow schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:47:
Een zwarte muis met een witte Imac is imo lelijk. Smaken verschillen natuurlijk. Als Logitech ook een witte maakt zal het wel meevallen denk ik.
Logitech maakt witte muizen en dat deden ze lang geleden al. Ik heb jaren dit setje (S530) bij de Mac Mini gebruikt. Zag er prima uit en het werkte heerlijk. Die muis was ook al honderd keer fijner dan alle muizen van Apple bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.ubergizmo.com/photos/2006/1/logitech-s530.jpg

En dan hebben we het over 10 jaar geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dat ^ valt weer mee ;)

Maar zo'n ding zou ik niet zo mooi vinden met een Imac.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y3Al5bS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:07
Waarom zijn de prijzen zo erg gestegen? De muis, het toetsenbord en de trackpad waren al niet goedkoop, maar wat rechtvaardigt nu deze prijsstijging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44

JB

Cédric roelt!

Ik ga de stap ook zetten om van Windows naar een iMac te gaan (huidige pc vertoond na 6 jaar kuren hardwaretechnisch). Nu doe ik thuis niet veel meer dan internet, beetje foto's beheren en wat downloaden. Zouden jullie dan een nieuwe iMac aanraden of kijken naar een ouder type? De prijzen gaan echt nergens over bij een nieuwe en ik ben bang dat ik 'm te weinig gebruik om daar meteen zo'n smak geld voor uit te geven, aan de andere kant ben ik totaal geen 2e hands type en wil ik niet over een paar jaar weer tegen beperkingen aanlopen.

Zouden jullie het aandurven om een 2e hands iMac aan te schaffen? Er staan echt veel iMacs te koop maarja garantie enz...

[ Voor 73% gewijzigd door JB op 13-10-2015 20:12 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dat is net als bij een gebruikte auto. Blijft een risico, en lees je vooraf in.
Over het algemeen is de kwaliteit prima in orde. Maar er zijn altijd types die relatief meer kuren vertonen die niet horen. Laat het je niet volledig afschrikken, vaak staan tegenover de horrorverhalen duizenden mensen die je niet hoort en die dik tevreden zijn. En pech kun je altijd hebben.

Ondanks dat de nieuwprijzen nergens over gaan, is de restwaarde wel heel goed. Houd daar ook rekening mee in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tom schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:19:
Dat is net als bij een gebruikte auto. Blijft een risico, en lees je vooraf in.
Over het algemeen is de kwaliteit prima in orde. Maar er zijn altijd types die relatief meer kuren vertonen die niet horen. Laat het je niet volledig afschrikken, vaak staan tegenover de horrorverhalen duizenden mensen die je niet hoort. En pech kun je altijd hebben.

Ondanks dat de nieuwprijzen nergens over gaan, is de restwaarde wel heel goed. Houd daar ook rekening mee in je berekening.
Helder :)

Ik denk dat het voor mij beter is om 2e hands te kijken omdat ik nog amper ervaring heb met Mac OS. Mocht het alsnog niet goed bevallen, dan doet het minder pijn. Alleen dan nog de vraag waar ik voor een 2e hands ga kijken. Leapp enz verkopen allemaal erg oude modellen. Marktplaats bied opties maar waarop letten of zouden jullie ze ook overnemen als de huidige eigenaar geen bon kan overhandigen (los van het feit of er nog garantie op zit ja of nee)?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Of koop er één van een (bekende) tweaker. Er zijn er hier genoeg die regelmatig wisselen omdat ze het nieuwste willen hebben. Betaal je misschien iets meer als op Marktplaats, maar geeft wellicht iets meer vertrouwen dat het deugdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

JB schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:00:
Ik ga de stap ook zetten om van Windows naar een iMac te gaan (huidige pc vertoond na 6 jaar kuren hardwaretechnisch). Nu doe ik thuis niet veel meer dan internet, beetje foto's beheren en wat downloaden. Zouden jullie dan een nieuwe iMac aanraden of kijken naar een ouder type? De prijzen gaan echt nergens over bij een nieuwe en ik ben bang dat ik 'm te weinig gebruik om daar meteen zo'n smak geld voor uit te geven, aan de andere kant ben ik totaal geen 2e hands type en wil ik niet over een paar jaar weer tegen beperkingen aanlopen.

Zouden jullie het aandurven om een 2e hands iMac aan te schaffen? Er staan echt veel iMacs te koop maarja garantie enz...
Mac Mini? Zelf denk ik dat mijn eerste Mac ook een Mini zal worden want die prijzen... Kijk naar de vandaag geïntroduceerde 21,5" Retina 4K..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:01
Ik baal wel dat in de 21.5 inch Macs geen dedicated graphics kaarten meer zitten. Of is de Intel Iris Pro zo goed dat ie daar tegenwoordig niet meer voor onder doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:07
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:32:
[...]

Mac Mini? Zelf denk ik dat mijn eerste Mac ook een Mini zal worden want die prijzen... Kijk naar de vandaag geïntroduceerde 21,5" Retina 4K..
Tja, bij Apple hoort gewoon een hoog prijskaartje. Ze hebben een gigantische luxe positie in de markt, dus geef ze eens ongelijk dat ze zulke prijzen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gamen is nu echt voorbij op de 21,5 inch. Gelukkig dat ik met de 6750m van het 2011 model nog prima vooruit kan onder Boot Camp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JB schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:00:
Op wat voor termijn wil je er eentje kopen? Ik heb binnenkort een iMac 27" uit 2011 te koop, een i5 quad core 2.7GHz met 16GB RAM. Is een ander LCD panel in gezet (met nieuwe backlight). Ik heb m'n eigen SSD eruit gehaald om aan m'n Mac Pro te hangen. Voor 158 euro heb je een 500GB Crucial SSD die ik er in kan zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kan je het RAM later nog upgraden bij het 21" model? 240 EUR voor een 8 GB RAM upgrade is een beetje grof vind ik zo.

Voor de rest ligt mn bestelbon zo goed als klaar:

Samenvatting
21.5-inch iMac met Retina 4K-display
3,3-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,8 GHz
16-GB 1867-MHz LPDDR3
Fusion Drive van 2 TB
Intel Iris Pro Graphics 6200
Magic Mouse 2
Magic Keyboard (Frans/Belgisch) en gebruikershandleiding (Frans/Nederlands)
Accessoirekit

1 TB was zeker genoeg maar ik vrees dat de 24 GB Flash niet genoeg gaat zijn)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:21
Yalopa schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:47:
Kan je het RAM later nog upgraden bij het 21" model? 240 EUR voor een 8 GB RAM upgrade is een beetje grof vind ik zo.

1 TB was zeker genoeg maar ik vrees dat de 24 GB Flash niet genoeg gaat zijn)
Nee dat kan alleen bij de 27'' versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Vraagje, kan je met de maxed out 27" Retina iMac casual gamen onder OS X? Ik speel eigenlijk alleen Diablo 3 en het zou leuk zijn als je dat native @ 5K zou kunnen draaien met de R395...Wellicht dan eens kijken naar een upgrade...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Grin schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:23:
Vraagje, kan je met de maxed out 27" Retina iMac casual gamen onder OS X? Ik speel eigenlijk alleen Diablo 3 en het zou leuk zijn als je dat native @ 5K zou kunnen draaien met de R395...Wellicht dan eens kijken naar een upgrade...
Op de M295x versie krijg je tussen de 25 en 40 FPS als je alles richting medium-low zet, met de extra kracht van de R395 zou je waarschijnlijk wel wat meer kunnen krijgen en dat op 5K resolutie.

Er zijn filmpjes op YouTube en reviews ervan in omloop. Zou even Googlen en kijken of je wat kan vinden dat je blij maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat ik gevonden heb:
"
I have the fully loaded 2014 iMac Retina w/M295. I play Starcraft II in full 5k resolution. Can I hear the fan? Yes? Is it noisy? NO! It barely rises above a soft whisper.
"
Yay....
"
"
My M295X can handle Blizzy games @ 5K at 30-40fps with "almost" high details, quite nice for an M gpu, but I won't expect a noticeable increase with the M395X
"
Meh....
"
In terms of overall gaming performance, the graphical capabilities of the AMD Radeon R9 M295X 4GB are marginally better than the AMD Radeon R9 M395X 4GB."

http://www.game-debate.co...gb-vs-radeon-r9-m295x-4gb

"
....Nay -O-
Ik wacht wel op de Skylake iMac's met hopelijk iets dikkere GPU.

[ Voor 0% gewijzigd door Grin op 14-10-2015 10:29 . Reden: Skylake: FTFY ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:14
Grin schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:05:
Wat ik gevonden heb:
"
I have the fully loaded 2014 iMac Retina w/M295. I play Starcraft II in full 5k resolution. Can I hear the fan? Yes? Is it noisy? NO! It barely rises above a soft whisper.
"
Yay....
"
"
My M295X can handle Blizzy games @ 5K at 30-40fps with "almost" high details, quite nice for an M gpu, but I won't expect a noticeable increase with the M395X
"
Meh....
"
In terms of overall gaming performance, the graphical capabilities of the AMD Radeon R9 M295X 4GB are marginally better than the AMD Radeon R9 M395X 4GB."

"
....Nay -O-
Ik wacht wel op de Skylake iMac's met hopelijk iets dikkere GPU.
De iMac 27inch 5K die gisteren gelanceerd is heeft al de Skylake CPU -> http://arstechnica.com/ap...ch-skylake-imac-refresh/:)

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 14-10-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

lubbertkramer schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:08:
[...]

De iMac 27inch 5K die gisteren gelanceerd is heeft al de Skylake CPU -> http://arstechnica.com/ap...ch-skylake-imac-refresh/:)
Ah inderdaad, een aantal hebben nog Broadwell maar de meesten zijn idd voorzien van een Skylake CPU. Dat is dan wel weer nice, nu alleen nog een betere GPU want de 395 is m.i. gewoon een 295 met in sommige scenario's een heel klein beeje meer power *fail*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
Ik zit nu serieus te kijken of ik een 27 inch 4k Mac van vorig jaar nieuw op de kop kan tikken - wellicht hebben een paar shops die nog liggen? Dan wel natuurlijk een build met fusion drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik loop nog wel eens tegen het batterij gebruik van de huidige magic trackpad aan, maar met die prijzen komt die er nog niet voorlopig.. Jemig.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 21:08
Mooie updates hoor, maar die prijzen?? Het kan ook te gek pff... :X

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Viccers schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:45:
Ik zit nu serieus te kijken of ik een 27 inch 4k Mac van vorig jaar nieuw op de kop kan tikken - wellicht hebben een paar shops die nog liggen? Dan wel natuurlijk een build met fusion drive...
Meestal wel ja. Kwestie van even rondbellen bij resellers and Macstore. Ben wel benieuwd wat je te horen krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Ik zit te wachten eigenlijk op een review van de 5K iMac 27inch inclusief benchmark/geekbench resultaten. Wil weleens weten wat ie nou aankan maar vooralsnog vooral reviews van de 4k versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Ik ben natuurlijk stapelgek als Apple fanboy, maar ik krijg vanavond die Magic Mouse 2, Magic Keyboard en touchpad binnen. Zal een review neerplempen.

Muis en keyboard vond ik nuttig. Die touchpad is a gimmick natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 15:00
Ben altijd tevreden geweest van mijn iMac 27 uit 2010, maar nu is het tijd voor een upgrade. Ik zou nu terug voor een iMac 27 gaan en ik zou graag zelf een geheugen upgrade willen doen naar 32Gb. Of misschien zelfs 64Gb wat blijkbaar mogelijk is. Mijn iMac wordt voor 90% gebruikt voor fotobewerking.

Ik vraag me af, hoe zoek ik de juiste dimms? Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten bij deze versie? Bepaalde merken die ik moet nemen of net niet? Een search hier heeft me niet verder geholpen.

Crucial heeft online een geheugen wizard, maar voor een late 2015 iMac krijg ik geen resultaten.

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
lubbertkramer schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:20:
Ik zit te wachten eigenlijk op een review van de 5K iMac 27inch inclusief benchmark/geekbench resultaten. Wil weleens weten wat ie nou aankan maar vooralsnog vooral reviews van de 4k versie
Zie hier:

http://browser.primatelabs.com/user/idanbo

Ik vind de Haswell "refresh" vs. Skylake i5 getallen niet echt overtuigen, maar dat was te verwachten. Winst die je hebt kan ook van het iets snellere DDR3 geheugen komen (1600 vs 1866 MHz).

Macrumours kopt tot 20% sneller, maar dat vind ik iets te kort door de bocht.

Volgens mij heeft Engadget ook naar de 27" gekeken:

http://www.engadget.com/2...review-2015-21-5-inch-4k/

[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 15-10-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
loekf2 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:17:
[...]

Zie hier:

Ik vind de Haswell "refresh" vs. Skylake i5 getallen niet echt overtuigen, maar dat was te verwachten. Winst die je hebt kan ook van het iets snellere DDR3 geheugen komen (1600 vs 1866 MHz).

De CPU getallen had ik gezien inderdaad, maar ben ook vooral benieuwd naar de prestaties van de GPU die in de 27inch iMac zit en of de standaard configuratie wel de 5K aankan. Bij de 5K iMac van 2014 kon de standaard videokaart maar net het scherm aansturen en was eigenlijk een upgrade minimaal nodig wilde je ook een betej gamen op de iMac.

In de Engadget review zie ik geen cijfers van de 27inch iMac 5k 2015, helaas hopelijk krijgen vandaag de eerste kopers hun model binnen (di bestellen was do bezorgen zag ik toen ik wou bestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Catscratch schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:13:
Ben altijd tevreden geweest van mijn iMac 27 uit 2010, maar nu is het tijd voor een upgrade. Ik zou nu terug voor een iMac 27 gaan en ik zou graag zelf een geheugen upgrade willen doen naar 32Gb. Of misschien zelfs 64Gb wat blijkbaar mogelijk is. Mijn iMac wordt voor 90% gebruikt voor fotobewerking.

Ik vraag me af, hoe zoek ik de juiste dimms? Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten bij deze versie? Bepaalde merken die ik moet nemen of net niet? Een search hier heeft me niet verder geholpen.

Crucial heeft online een geheugen wizard, maar voor een late 2015 iMac krijg ik geen resultaten.
Voorheen kwam je idd meestel uit op Corsair of Crucial 1600 MHz SODIMs. Nu lijkt OCW de enige tot nu toe:

http://eshop.macsales.com.../iMac/Retina-5K2015/DDR3L

Zelfs tot 64 GB. Normaal kun je in de Benelux terecht bij http://macupgrade.be/ ... maar website lijkt niet up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 15:00
loekf2 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:26:
[...]

Voorheen kwam je idd meestel uit op Corsair of Crucial 1600 MHz SODIMs. Nu lijkt OCW de enige tot nu toe:

http://eshop.macsales.com.../iMac/Retina-5K2015/DDR3L

Zelfs tot 64 GB. Normaal kun je in de Benelux terecht bij http://macupgrade.be/ ... maar website lijkt niet up to date.
Zou deze niet werken?

http://eu.crucial.com/eur/en/ct2k16g3ersdd4186d

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
lubbertkramer schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:24:
[...]

De CPU getallen had ik gezien inderdaad, maar ben ook vooral benieuwd naar de prestaties van de GPU die in de 27inch iMac zit en of de standaard configuratie wel de 5K aankan. Bij de 5K iMac van 2014 kon de standaard videokaart maar net het scherm aansturen en was eigenlijk een upgrade minimaal nodig wilde je ook een betej gamen op de iMac.

In de Engadget review zie ik geen cijfers van de 27inch iMac 5k 2015, helaas hopelijk krijgen vandaag de eerste kopers hun model binnen (di bestellen was do bezorgen zag ik toen ik wou bestellen)
Er zijn verhalen dat:

R9 M380 = Bonaire, 12 CU, 128bit gddr5 => downgrade tov vroegere instap model
R9 M390 = R9 M295X = Tonga with 32 CUs
R9 M395 = R9 M295X = Tonga with 32 CUs .... hogere clock ? Skylake heeft lagere TDP => ruimte voor hogere clock ?

Rebadget GPUs dus. Echter je zal zien dat de eerste iMac bestellingen vandaag binnenkomen en mensen bv. met Bootcamp en GPU-Z aan de slag gaan om exact uit te zoeken wat er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:51
loekf2 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:31:
[...]

En zie Arstechnica review, vanaf nu is Fusion : 24 GB SSD + 1/2/3 TB HDD. Dat was 128 GB SSD. Apple gebruikt ook minder agressievere SSD usage. In praktijk betekent dat alleen OSX op de SSD staat.

Ik ben blij dat ik mijn 5K iMac in Mei gekocht heb. Met 128 GB staan de apps + OSX op de SSD. Data doe ik extern, dus de HDD wordt bijna niet gebruikt.

Het is bizar in 2015, dat je zo'n prijzige desktop standaard nog met een HDD uitvoert. 5400 RPM schijf in de 21.5" is helemaal idioot.
Alleen bij de 1TB Fusion Drive krijg je een 24GB SSD. De 2 en 3TB Fusion Drives hebben een 128GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Yalopa schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:47:
Het RAM in de 21"versie blijkt vast gesoldeerd en niet uitbreidbaar. Dus je moet bij bestellen kiezen. Ik zou hem gewoon maxxen, dan heb je later geen problemen. Je ziet toch vaak dat RAM het probleem wordt als het systeem een jaar of 5 oud is, alles vreet meer geheugen, dat is vrijwel een vast gegeven. Wat nu voldoende lijkt, is over 3 jaar te weinig. Het is wel even slikken die prijs, dat wel.

http://blog.macsales.com/...nfirms-memory-is-soldered

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:26:
Dat ^ valt weer mee ;)

Maar zo'n ding zou ik niet zo mooi vinden met een Imac.

[afbeelding]
Hedendaagse iMacs zijn niet meer wit maar zwart met zilver aluminium. De zwarte muis op het plaatje sluit daar beter op aan dan dat witte spul. Als je het echter bij elkaar hebt liggen dan kan het allemaal.
loekf2 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:11:
Muis en keyboard vond ik nuttig. Die touchpad is a gimmick natuurlijk.
Die touchpad is helemaal geen gimmick, het is een fijne toevoeging en goede afwisseling met een muis. Als je graag rsi wil voorkomen dan is afwisseling cruciaal. Buiten dat heeft de trackpad force touch wat de muis niet heeft en dat is toch best verdomde handig omdat je met een beetje doordrukken nu ineens de definitie van een woord of preview van wat er achter een link schuilt te zien krijgt. Pixelmator heeft inmiddels ook een versie uitgebracht die force touch ondersteund. Het feit dat de nieuwe trackpad platter en vlakker (als in hoek) is dan de vorige maakt het gebruik ook wat prettiger. Ik vind het minder vermoeiend dan de oude. Verder muist het ding niet anders als de oude trackpad.

Btw, dat pairen met kabeltje is echt een aanrader. In nog geen seconde is dat ding gepaird. Leuke is dat hij met kabeltje aangesloten de trackpad oplaadt en je ook via de kabel werkt. Hij zet 'm dan niet op bluetooth. Zodra je de kabel eruit trekt schiet hij binnen een seconde naar bluetooth en kun je verder muizen. Ook leuk: je kunt het klikgeluidje instellen (zacht of normaal dus echt veel keus heb je niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik sta op het punt mijn bestelling te plaatsen maar vroeg me af of het zinvol is om voor de iets zwaardere videokaart te gaan?

Hoofdzakelijk zal de iMac 27″ gebruikt worden voor lichte fotobewerking (Lightroom + Photoshop LE) en videobewerking iMovie, alsook het converteren van Flac’s naar Alac, converteren van BD-films naar mkv-bestanden, iso’s, enz…..

27-inch iMac met Retina 5K-display
4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,2 GHz
8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
256 GB flashopslag
AMD Radeon R9 M395 met 2 GB videogeheugen
Magic Mouse 2 + Magic Keyboard

of

4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,2 GHz
8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
256 GB flashopslag
AMD Radeon R9 M390 met 2 GB videogeheugen
Magic Mouse 2 + Magic Keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ppl schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:41:
[...]
Hedendaagse iMacs zijn niet meer wit maar zwart met zilver aluminium.
Ik heb diverse hedendaagse Imacs gehad. Die waren allemaal aluminium. Alleen de bezel is zwart. Aluminium Imac met een plastic zwarte muis vind ik geen porem. Gelukkig is Apple het met me eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
loekf2 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:17:
[...]

Zie hier:

Huh. Is de 4870hq in mn macbook pro sneller dan vrijwel al die desktop cpu's? Ik wist dat het een vlotte cpu is maar dit had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Wat indrukken van de nieuwe Magic Mouse, Magic Keyboard, Magic Trackpad (alles is magic bij Apple):

- Muis is zeker een verbetering. Vind hem iets minder flimsy aanvoelen. Wat robustere clicks. Qua gewicht en gebruik (= wrijving etc) voelt ie identiek aan. Paren is simpel Lightning kabel er en klaar. Zo te zien neemt ie de settings van de oude muis automatisch over.

- Toetsenbord is erg wennen. De keys zijn minimaal 3/4 van de hoogte van het oude keyboard. Je hebt dus een lage aanslag. Toetsenbord is ook veel platter. Ik vind het erg wennen. Qua layout is wel een vooruitgang, omdat bepaalde toetsen wat groter zijn.

- Magic trackpad. Niet veel groter dan de oude. Omdat ie platter ligt vind ik het een vooruitgang.

Voor de duidelijkheid:

- Trackpad is te gebruiken met oplaadkabel.
- Muis niet
- Toetsenbord werkt ook met oplaadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

loekf2 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:10:
- Toetsenbord is erg wennen. De keys zijn minimaal 3/4 van de hoogte van het oude keyboard. Je hebt dus een lage aanslag. Toetsenbord is ook veel platter. Ik vind het erg wennen. Qua layout is wel een vooruitgang, omdat bepaalde toetsen wat groter zijn.
Hmm.. had eigenlijk gehoopt dat ze aan de aanslag niks veranderd hadden. Ik vind de keyboards van de afgelopen jaren echt perfect. Misschien maar een oud model kopen voor als m'n huidige versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:51
Morphix schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:33:
[...]

Bluetooth 4.0 of 4.1(?)

Werkt daarmee dus niet met oude macs (voor ~2012) :Y)

edit: oja en de prijs is voor Apple een behoorlijke verbetering
Is BT4.0/ 4.1 niet backwards compatible met oudere BT versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loekf2 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:10:
Wat indrukken van de nieuwe Magic Mouse, Magic Keyboard, Magic Trackpad (alles is magic bij Apple):

- Muis is zeker een verbetering. Vind hem iets minder flimsy aanvoelen. Wat robustere clicks. Qua gewicht en gebruik (= wrijving etc) voelt ie identiek aan. Paren is simpel Lightning kabel er en klaar. Zo te zien neemt ie de settings van de oude muis automatisch over.

- Magic trackpad. Niet veel groter dan de oude. Omdat ie platter ligt vind ik het een vooruitgang.

Voor de duidelijkheid:

- Trackpad is te gebruiken met oplaadkabel.
- Muis niet
- Toetsenbord werkt ook met oplaadkabel.
Fijne info!

Welke heb je, m.n. welke videokaart? Ik twijfel nog even tussen de 380 en 390 2Gb nl 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Is het zinvol om een zwaardere grafische kaart te nemen, wanneer je enkel je iMac zou gebruiken voor lichte fotobewerking (Lightroom + Photoshop LE) en videobewerking iMovie, alsook het converteren van Flac’s naar Alac, converteren van BD-films naar mkv-bestanden, iso’s, enz…..

of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00

Quakie

quakelen

Het is niet de bedoeling om nogmaals dezelfde vraag binnen 24 uur te stellen...

Ik zie zelf geen reden om hiervoor een snellere videokaart te nemen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Moris schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:48:
Is het zinvol om een zwaardere grafische kaart te nemen, wanneer je enkel je iMac zou gebruiken voor lichte fotobewerking (Lightroom + Photoshop LE) en videobewerking iMovie, alsook het converteren van Flac’s naar Alac, converteren van BD-films naar mkv-bestanden, iso’s, enz…..

of
Ik zou voor de 390 gaan 😉 Dit zijn geen zware gpu intensieve toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Zojuist mijn iMac 27" mid 2010 geupgrade naar een i7 870 processor en een tweede SSD toegevoegd. Had verwacht dat er bepaalde functies niet meer zouden werken nadat ik hem weer in elkaar had gezet, alles werkt gelukkig.

Momenteel heb ik ook nog een Mac Mini 2007 staan welke als iTunes server werkt. Aangezien ik deze graag wil backuppen d.m.v. 2 maal een Time Capsule, moet deze een nieuwe OS X versie hebben dan ik toegestaan. Heb er Yosemite op werkend gekregen maar deze kan niet helemaal goed onderweg met mijn 2 gb werkgeheugen. Kan ik hier nieuwe in plaatsen? Volgens Apple is de max 3 gb, maar 4 wordt ook herkend. Wordt de 4 gb volledig gebruikt door OS X?

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Quakie schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:29:
Ik zie zelf geen reden om hiervoor een snellere videokaart te nemen.
Bedankt :)
blupmans schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:28:
[...]
Ik zou voor de 390 gaan 😉 Dit zijn geen zware gpu intensieve toepassingen.
Oké, duidelijk :)
Hierbij kan ik het geld voor andere zaken gebruiken, waaronder het geheugen van 8GB naar 16GB upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:33
Moris schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:55:
[...]

Bedankt :)

[...]

Oké, duidelijk :)
Hierbij kan ik het geld voor andere zaken gebruiken, waaronder het geheugen van 8GB naar 16GB upgraden.
Geheugen niet via Apple uitbreiden he. Standaard 8GB nemen en dan achteraf zelf uw geheugen uitbreiden. Bij de 27 inch gaat dit nog. En je kan gaan tot 64GB ;-)

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Thiago schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 18:16:
[...]
Geheugen niet via Apple uitbreiden he. Standaard 8GB nemen en dan achteraf zelf uw geheugen uitbreiden. Bij de 27 inch gaat dit nog. En je kan gaan tot 64GB ;-)
Dit was uiteindelijk de bedoeling hoor, ben nog even aan het uitzoeken welke geheugenmodules geschikt zijn.
Toch nog bedankt voor je hulp ;)

Ik vroeg me af of AppleCare Protection Plan voor iMac aan €125,84 de moeite waard is?

[ Voor 9% gewijzigd door Moris op 16-10-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Nee, als er al problemen zijn doen deze zich toch het vaak het eerste jaar voor. Ja, als je van extra zekerheid houdt zonder moeilijk te doen met bij de Apple service desk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Als ik het goed heb, dien ik deze garantie rechtstreeks bij apple te claimen en dus niet via de apple store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
Lijkt me dat je gewoon een Apple Store binnen kunt lopen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Ik heb iets vreemds met mijn computer. OSX 10.9.5

Alleen wanneer ik op het forum van fok zit (forum.fok.nl), en ik klik op een subforum of topic. Dan opent er een popup van bijvoorbeeld 'bet365', maar ik heb ook andere pagina's voorbij zien komen.
Het ligt naar mijn weten niet aan fok, want met een andere laptop heb ik het probleem niet.
Ik gebruik Chrome, en er is zover ik kan zien geen extensie geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Als je Safari hebt geopend, klik eens op 'voorkeuren' en kijk dan of er op het tabblad van extensies iets vreemds is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
In Safari zijn helemaal geen extensies geïnstalleerd. Ik heb Chrome gereset, en het is nu verdwenen.
Nu ga ik nog met Sophos scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

SjaakDeBeer schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:28:
Zojuist mijn iMac 27" mid 2010 geupgrade naar een i7 870 processor en een tweede SSD toegevoegd. Had verwacht dat er bepaalde functies niet meer zouden werken nadat ik hem weer in elkaar had gezet, alles werkt gelukkig.

Momenteel heb ik ook nog een Mac Mini 2007 staan welke als iTunes server werkt. Aangezien ik deze graag wil backuppen d.m.v. 2 maal een Time Capsule, moet deze een nieuwe OS X versie hebben dan ik toegestaan. Heb er Yosemite op werkend gekregen maar deze kan niet helemaal goed onderweg met mijn 2 gb werkgeheugen. Kan ik hier nieuwe in plaatsen? Volgens Apple is de max 3 gb, maar 4 wordt ook herkend. Wordt de 4 gb volledig gebruikt door OS X?
Vet. Zelf instapper iMac 27 mid 2010. Zelf ssd erin gezet en 12GB geheugen. Heerlijk machine. Vet dat je zelf cpu vervangen hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Quakie schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:30:
[...]

Vet. Zelf instapper iMac 27 mid 2010. Zelf ssd erin gezet en 12GB geheugen. Heerlijk machine. Vet dat je zelf cpu vervangen hebt :)
Dan hebben we, op de processor na, dezelfde iMac. :)

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:29
Wat is nu de beste manier om er achter te komen wat een iMac nog waard is ?
ik heb een late 2012 model die ik voor een leuk prijsje aan wil bieden aan een vriend, maar ik zou wel eerste willen weten wat een reële prijs is.
kan je per jaar een bepaald percentage er af halen ? nieuwprijs was € 2241,-

Ik ben een paar sites tegen gekomen, waar je je gegevens invult en dat een bedrag voorgeschoteld, maar dat loopt uiteen van € 35,- tot € 800,- :)

kan je per jaar een bepaald percentage er af halen ?

Ik weet dat dit hier niet de bedoeling is, maar een indicatie is graag gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik kijk op sites als 2dehands.be / marktplaats / kapaza om te zien wat anderen nog bereid zijn om er voor te geven.

Wat anderen willen geven is wat ie waard is :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

pas dan wel weer op: vaak zijn de bieders nep of laten ze nooit meer wat horen. Als er dus iemand 1500 biedt wil dat niet zeggen dat ie dat waard is.
Een 27" dun model, 2012, ik zou zeggen ergens rond de 1200. Is een groffe schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Philflow schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 16:14:
pas dan wel weer op: vaak zijn de bieders nep of laten ze nooit meer wat horen. Als er dus iemand 1500 biedt wil dat niet zeggen dat ie dat waard is.

[...]

Een 27" dun model, 2012, ik zou zeggen ergens rond de 1200. Is een groffe schatting.
Gelukkig bepaal jij de prijs dan niet :+.

Voor mijn 27 dik model uit 2011 met een i5 en 6970 en 16gb ram en SSD 256gb.

Vang ik nog 1000 euro makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mektheb schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:20:
[...]

Gelukkig bepaal jij de prijs dan niet :+.

Voor mijn 27 dik model uit 2011 met een i5 en 6970 en 16gb ram en SSD 256gb.

Vang ik nog 1000 euro makkelijk.
't is maar wat de gek er voor geeft ;)

Ik ging er vanuit dat die van hem gewoon een standaard model is met de ouderwetse 1TB HDD. De 2013 versie daarvan kost momenteel 1800 nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Philflow schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:51:
[...]
't is maar wat de gek er voor geeft ;)

Ik ging er vanuit dat die van hem gewoon een standaard model is met de ouderwetse 1TB HDD. De 2013 versie daarvan kost momenteel 1800 nieuw.
Het gaat om een 21.5", en dit zijn de specs:
iMac (21.5-inch, Late 2012)
Processor: 3,1 GHz Intel Core i7
Memory: 16 GB 1600 MHz DDR3
Graphics: NVIDIA GeForce GT 650M 512 MB

Het blijft altijd wat een gek er voor geeft, en diverse sites geven een zeer uiteenlopend beeld, vandaar dat ik naar de lokale kennis van tweakers vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik heb het zelfde machientje gehad en heb hem verkocht en de late 2014 27' gekocht vorig jaar mei en toen ving ik er nog 1000 voor ik denk dat je nu rond de 900 wel zeker mag rekenen. de type erna waren niet veel beter en ook niet sneller.
absrnd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 22:18:
[...]

Het gaat om een 21.5", en dit zijn de specs:
iMac (21.5-inch, Late 2012)
Processor: 3,1 GHz Intel Core i7
Memory: 16 GB 1600 MHz DDR3
Graphics: NVIDIA GeForce GT 650M 512 MB

Het blijft altijd wat een gek er voor geeft, en diverse sites geven een zeer uiteenlopend beeld, vandaar dat ik naar de lokale kennis van tweakers vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Coldbullet schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 09:43:
ik heb het zelfde machientje gehad en heb hem verkocht en de late 2014 27' gekocht vorig jaar mei en toen ving ik er nog 1000 voor ik denk dat je nu rond de 900 wel zeker mag rekenen. de type erna waren niet veel beter en ook niet sneller.
[...]
Duidelijk, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

SjaakDeBeer schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 23:59:
[...]

Dan hebben we, op de processor na, dezelfde iMac. :)
Helaas moeten verkopen. Ik had kamer nodig voor een baby :). Als het goed is, is iemand anders er al twee jaar gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik heb wat zitten neuzen iedereen zegt allemaal dat de prijzen van de iMac zo erg gestegen zijn.
naar mijn idee valt dat wel mee.
ik kan me herinneren dat de 21.5''2012 en dan de high end model koste toen 1569,-
de 4k 21'' iMac kost 1729,-
gezien de dollar/euro koers op het moment zie ik niet veel stijging of ben ik de enige?
zonder meer blijft het een pak geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
De QuadCore i5 3,3GHz in de iMac 27" moet volgens de specs niet heel zwaar onderdoen voor de i7 6700.
Bron: http://www.anandtech.com/...dr3-ipc-6th-generation/18
http://www.computershoppe...600k/(page)/2#review-body

Diegene die aan foto en videobewerking (geen 3D) doen is de QuadCore i5 3,3GHz best aan te bevelen :)
Voor diegene die geld zat of het beste willen hebben, kunnen voor de i7 gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Moris op 18-10-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

In een stille kamer is het mij al een paar keer opgevallen m'n iMac 5K niet echt stil is. Ik hoor continu een fan draaien. Net even gekeken, en die fan draait op 1200rpm terwijl ik verder niets doe (alleen Safari op een statische website). Er staat normaal wel muziek op hier, maar hoort ie niet gewoon praktisch stil te zijn als je niets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Moris schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:55:
De QuadCore i5 3,3GHz in de iMac 27" moet volgens de specs niet heel zwaar onderdoen voor de i7 6700.
Bron: http://www.anandtech.com/...dr3-ipc-6th-generation/18
http://www.computershoppe...600k/(page)/2#review-body

Diegene die aan foto en videobewerking (geen 3D) doen is de QuadCore i5 3,3GHz best aan te bevelen :)
Voor diegene die geld zat of het beste willen hebben, kunnen voor de i7 gaan.
i7 ga je vooral merken bij multi-threaded apps. Ik heb voor een 27" retina ook naar de i7 zitten kijken, maar schrok van het geklaag over warmte issues en fan herrie. De i5 die er nu in zit voldoet prima. De grootste snelheids bottleneck is tegenwoordig opslag. De i5 moet alleen zwaar aan de bak bij wat video bewerkingen, maar daar heb je geen i7 voor nodig. In mijn PC tijd kocht ik altijd de latest en greatest AMD CPUs (tot aan 8-core), maar als je geen games op een Mac speelt, is dat onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
loekf2 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:21:
[...]
i7 ga je vooral merken bij multi-threaded apps. Ik heb voor een 27" retina ook naar de i7 zitten kijken, maar schrok van het geklaag over warmte issues en fan herrie. De i5 die er nu in zit voldoet prima. De grootste snelheids bottleneck is tegenwoordig opslag. De i5 moet alleen zwaar aan de bak bij wat video bewerkingen, maar daar heb je geen i7 voor nodig. In mijn PC tijd kocht ik altijd de latest en greatest AMD CPUs (tot aan 8-core), maar als je geen games op een Mac speelt, is dat onzin.
Helaas zijn er tot op heden nog niet zo heel veel multi-threaded apps, en zie daar ook niet zo snel verandering in komen. Daarbij is het prestatieverschil bij de normale bewerkingen zo goed als nihil, enkel bij multi-threaded bewerkingen is er tussen een skylake i5 (6600) en i7 (6700) wat duidelijker, maar de meeste particuliere gebruikers gaan dit meestal niet merken.
Jammer dat ik hier lees dat de i7 op de iMac 27” voor warmte en fan herrie problemen zorgt, ik veronderstel dat dit vooral bij de 1ste generatie 5K iMac het geval was en niet met de Skylake processors? Want in dat geval is de i5 helemaal aan te raden :)

Voor games heb je geen i7 nodig, wel voor zware videobewerkingen en encoding al wordt het verschil tussen de huidige i5 en i7 kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Tom schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:32:
In een stille kamer is het mij al een paar keer opgevallen m'n iMac 5K niet echt stil is. Ik hoor continu een fan draaien. Net even gekeken, en die fan draait op 1200rpm terwijl ik verder niets doe (alleen Safari op een statische website). Er staat normaal wel muziek op hier, maar hoort ie niet gewoon praktisch stil te zijn als je niets doet?
1200RPM is minimum speed.

Dus je kan hier heel weinig aan doen en dan heb je niet zoals het oude model ook nog een fan bij de DVD drive.

Die heb ik wel uitgezet.

Maar de main unit kan niet stiller vanuit een menu of stukje software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Moris schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:41:
[...]

Helaas zijn er tot op heden nog niet zo heel veel multi-threaded apps, en zie daar ook niet zo snel verandering in komen. Daarbij is het prestatieverschil bij de normale bewerkingen zo goed als nihil, enkel bij multi-threaded bewerkingen is er tussen een skylake i5 (6600) en i7 (6700) wat duidelijker, maar de meeste particuliere gebruikers gaan dit meestal niet merken.
Jammer dat ik hier lees dat de i7 op de iMac 27” voor warmte en fan herrie problemen zorgt, ik veronderstel dat dit vooral bij de 1ste generatie 5K iMac het geval was en niet met de Skylake processors? Want in dat geval is de i5 helemaal aan te raden :)

Voor games heb je geen i7 nodig, wel voor zware videobewerkingen en encoding al wordt het verschil tussen de huidige i5 en i7 kleiner.
Er zijn op bv. Mac Rumors hele threads van met name de combo i7 + R9 M295X, waarbij mensen klagen over temps boven de 100 graden en fan noise.

Ik vind het wel interessant dat de GPU performance volgens benchmarks die ik ook op Mac Rumors gezien heb dat de nieuwe "mid-range GPU" (R9 M390X) niet veel beter presteert dan de "mid-range" GPU van de iMacs van vorig jaar (R9 M290X). De M395X zou wel beter presteren dan de M295X. Echter heb nog geen temps gezien van M395X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
loekf2 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:54:
[...]
Er zijn op bv. Mac Rumors hele threads van met name de combo i7 + R9 M295X, waarbij mensen klagen over temps boven de 100 graden en fan noise.
Het gaat hier inderdaad over de 1ste generatie 5K iMac, tot op heden nog geen problemen gelezen over de nieuwe skylake i7 iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Moris schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:24:
[...]

Het gaat hier inderdaad over de 1ste generatie 5K iMac, tot op heden nog geen problemen gelezen over de nieuwe skylake i7 iMac :)
Laten we dat hopen, dan is deze imac voor mij bestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

loekf2 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:54:
[...]
De M395X zou wel beter presteren dan de M295X. Echter heb nog geen temps gezien van M395X.
Marginaal beter/gelijk:
"
Performance
Radeon R9 M395X 4GB is a Direct Rebrand of Radeon R9 M295X 4GB.
Performance is Comparable to the desktop Radeon R9 280. Therefore, even GeForce GTX 970M is still faster.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik zoek me een breuk, ik ga een nieuwe iMac 5K bestellen maar welk toetsenbord moet ik erbij nemen.

Met name het verschil tussen Nederlandse indeling, internationaal-engels of VS begrijp en ken ik niet.

Kan iemand me vertellen of dit werkelijk het model met 'nederlandse indeling' is?

https://www.ljs.nl/store/...eyboard-qwerty-nederlands

ik heb nu degene die op het plaatje staat, met een verticale enter toets dus. Ik ben er nog niet uit of ik voor het draadloze magic keyboard ga of juist weer een bedrade met apart keypad.

Wil gewoon voorkomen dat ik twee weken moet wachten en als ik de iMac dan uitpak blijkt het toch het verkeerde toetsenbord te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb dezelfde als jij (op m'n macbook) en ik heb het Nederlandse toetsenbord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
sebastius schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:05:
Ik heb dezelfde als jij (op m'n macbook) en ik heb het Nederlandse toetsenbord :)
Bedankt voor de reply, Sebastius! Ik ga maar eens een paar vinkjes aanzetten dan nu! _/-\o_ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Zonnetje83 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:07:
[...]
Bedankt voor de reply, Sebastius! Ik ga maar eens een paar vinkjes aanzetten dan nu! _/-\o_ 8)
US heeft de platte enter toets die vind ik prettiger zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb gister mijn iMac 21.5 4K opgehaald :) Mooi machinetje, de 5400 valt mij nog mee, maar ik laat er zsm een 512GB SSD inzetten bij Macrepair. Imo een betere optie dan het magere 24GB NAND in de 1TB Fusion Drive voor €120,-

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Philflow schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:41:
[...]

US heeft de platte enter toets die vind ik prettiger zelf.
De NL versie heeft:

- Extra tilde + accent toets links naast de 'Z'. Gevolg is dat de shift toetsen niet symmetrisch zijn. De linker is kleiner dan de rechtse.
- Paragraaf tekentje en +/- links boven naast de '1' toets. Bij de US versie zit hier tile en accent.
- Backslash en '|' zitten bij NL versie rechts naast ';' en '''. Bij US versie rechts naast [ en ]. Hierdoor is de Enter of Return toets horizontaal en ongeveer net zo groot als 2 toetsen. Bij de NL versie is Enter een verticale toets.

Geen idee waarom dit zo is, zal wel altijd zo geweest zijn ofzo.. cultuur.. historie ?

Het nieuwe plattere toetsenboard (de oplaadbare Magic Keyboard) werkt prima trouwens. Door de wat plattere aanslag heb ik althans het idee dat je sneller typed en minder fouten maakt dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Bedankt voor de info m.b.t. mijn vraag over de verschillende versies van de toetsenborden, het is me allemaal nu veel duidelijker! Ik ga voor de Nederlandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
jd1987 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:11:
Ik heb gister mijn iMac 21.5 4K opgehaald :) Mooi machinetje, de 5400 valt mij nog mee, maar ik laat er zsm een 512GB SSD inzetten bij Macrepair. Imo een betere optie dan het magere 24GB NAND in de 1TB Fusion Drive voor €120,-
Weet je al wat de kosten daarvan zijn bij Macrepair? Mag je eigen SSD aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb bij 2 partijen aangevraagd. De ander zegt dat het niet kan bij de 2015 refresh, omdat er geen mogelijkheid is een temp sensor te plaatsen en je gelijk je garantie kwijt bent.

Macrepair zegt dat het kan voor €130 als je je eigen SSD meeneemt.

Ik wilde de SSD intern en de 1TB dan extern in een usb3 enclosure. Nu ga ik het andersom doen. 1tb blijft intern en SSD gaat in een Thunderbolt enclosure als bootschijf, achterop een Twelve South BackPack. Hoop minder gedoe en behoud van garantie en uiteindelijk is het om het even.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
jd1987 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:14:
Ik heb bij 2 partijen aangevraagd. De ander zegt dat het niet kan bij de 2015 refresh, omdat er geen mogelijkheid is een temp sensor te plaatsen en je gelijk je garantie kwijt bent.

Macrepair zegt dat het kan voor €130 als je je eigen SSD meeneemt.

Ik wilde de SSD intern en de 1TB dan extern in een usb3 enclosure. Nu ga ik het andersom doen. 1tb blijft intern en SSD gaat in een Thunderbolt enclosure als bootschijf, achterop een Twelve South BackPack. Hoop minder gedoe en behoud van garantie en uiteindelijk is het om het even.
Zojuist Macrepair even opgezocht. Ziet er op zich betrouwbaar uit, maar is volgens mij geen authorized service provider. Met andere woorden, je verliest je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
jd1987 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:11:
Zoals je nu al aangegeven hebt, is dat helaas niet mogelijk, heb verschillende video's ervan bekeken, naar mijn idee word je nieuwe iMac er niet beter op (wel sneller maar bedoel dat alles weer goed stevig inelkaar zit). Daarbij komt nog het gevalletje wel of geen garantie spelen...

Net zoals de 27" is het alleeb mogelijk een 2gb fusion te nemen vanaf de 2,8ghz cpu, je zult dan wel 300+ erbij op moeten tellen, alleen dan heb je de 128gb ssd erbij.

Wordt het wel meteen een stuk minder interesant qua prijs in vergelijking met de 27" variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Volgens mij is anno 2015 een systeem van minimaal 1200+ Euro (1700+ voor Retina) zonder SSD bijna niet meer uit te leggen, alleen in zeer specifieke gevallen zou je de SSD achterwege kunnen laten. Dus wanneer je totaal niet geeft om snelheid/toekomstvastheid van een systeem van minimaal 1200+ euro dan zou ik dat geld in de zak houden, in alle andere gevallen is de 240,- Euro voor een SSD m.i. een no-brainer.
Eind 2013 een 27" iMac gekocht en geniet nog elke dag van de 512GB SSD, de meerprijs ben ik al lang vergeten -en die was toen aanzienlijk hoger dan dat de 512GB optie nu is(!). Advies: heb je het geld niet voor die optie, spaar een maand verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Maar wat als je meer schijf ruimte wilt, ik heb op dit moment nog een 500gb HDD maar moet hem regelmatig opschonen om wat vrije ruimte te creeren. Misschien een externe HDD, wat ook natuurlijk weer nadelen met zich mee brengt, ook wat voordelen uiteraard. Wie dus een zo clean mogelijke setup wilt, zal op dit moment een fusion drive moeten nemen.

Gewoon een 2/3GB SSD erin voor 2500 inc computer... dat zou fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wat is het verschil tussen deze grafische kaarten in de iMacs 27"?

AMD Radeon R9 M380 met 2GB videogeheugen
AMD Radeon R9 M390 met 2GB videogeheugen
AMD Radeon R9 M395 met 2GB videogeheugen

Ik weet dat ze steeds beter beter worden naarmate je meer betaald, maar wat maakt ze beter en is het verschil echt merkbaar wanneer je geen games speelt.
Of hebben programma's er wat aan zoals bij foto en videobewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Zover ik kan lezen vind ik er niet veel over, de nieuwe 5k imac is voorzien van een displayport 1.3 had ik begrepen, is het nu wel mogelijk om de imac als monitor te gebruiken voor bvb een macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

De geheugenprijzen zijn op dit moment weer erg scherp. Nu wil ik graag een uitbreiding doen voor een iMac 2011 model (27 inch) en zie op internet dat dit model 32GB ondersteund.

Kan iemand bevestigend reageren dat "Kingston 8GB, DDR3 SODIMM, PC10666, Apple" werkt cq. gaat werken?

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 38 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9