is er bij iemand iets bekend over wanneer Apple met nieuwe modellen/uitvoeringen van de 27 inch 5k komt?
Nee, niemand heeft een glazen bol denk ik. Bij Apple is nooit zeker wanneer iets komt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Glazen bol theory crafting:
Ik verwacht halverwege Q4 2015 nieuwe modellen met Skylake processors, aangezien Broadwell overgeslagen is.
Ik verwacht halverwege Q4 2015 nieuwe modellen met Skylake processors, aangezien Broadwell overgeslagen is.
[ Voor 9% gewijzigd door Grin op 29-07-2015 11:19 . Reden: oct/nov == Q4 ;) ]
Ik verwacht ook in oktober een update, maar goed, je weet het nooit met Apple. Persoonlijk kijk ik ook erg uit naar een eventuele Retina 21inch iMac.
21.5" interessant als je 27" hebt gehad? Ik ben nu al zo gewend aan m'n 34" dat ik nooit kleiner dan 27" zou willen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Hoe denken jullie daarover? Is het anno 2015 zonde om nog een inac met 7200rpm schijf te kopen? Op dit maak ik daar big gebruik en moet zeggen dat het prima gaat voor wat office werk, internet en games. Wat denken jullie?
Heb net vorige week een Mac Mini met 5400 rpm harde schijf gekocht. Geen turbo met opstarten, maar verder loopt hij lekker vlot. Ik gebruik hem voor internet, microsoft office, muziek en films en wat lichte spelletjes zoals Bejeweled 3 etc. Natuurlijk ik had ook voor de optie met Fusion Drive kunnen gaan, maar persoonlijk vond ik het behoorlijk hogere bedrag ervoor niet waardronwiel schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:48:
Hoe denken jullie daarover? Is het anno 2015 zonde om nog een inac met 7200rpm schijf te kopen? Op dit maak ik daar big gebruik en moet zeggen dat het prima gaat voor wat office werk, internet en games. Wat denken jullie?
He who controls the Spice, controls the Universe.
Eerlijk gezegd zou ik altijd voor zo snel mogelijk gaan binnen je budget natuurlijk. Snel opstarten (met ssd) en programma's laden op hoge snelheid is toch wel echt een verademing. Extern geheugen voor massa opslag kost toch geen drol meerSandsOfArrakis schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:40:
[...]
Heb net vorige week een Mac Mini met 5400 rpm harde schijf gekocht. Geen turbo met opstarten, maar verder loopt hij lekker vlot. Ik gebruik hem voor internet, microsoft office, muziek en films en wat lichte spelletjes zoals Bejeweled 3 etc. Natuurlijk ik had ook voor de optie met Fusion Drive kunnen gaan, maar persoonlijk vond ik het behoorlijk hogere bedrag ervoor niet waard
Harddisks moeten zo snel mogelijk dood. Primitieve technologie die uitgebannen moet worden om flashgeheugen goedkoper te maken. Je hebt nu al voor weinig geld 512GB SSD's dus ik zou nooit meer aan een harddisk in een werkmachine beginnen.ronwiel schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:48:
Als je budget het ook maar enigszins toelaat: geen HDD meer in je iMac. Ik ben van mening dat je SSD's in je werkpaard -en dat is een iMac doorgaans- zou moeten willen hebben. Fusion drive is een compromis en eigenlijk niet meer van deze tijd. Een 256 GB SSD is doorgaans meer dan voldoende en opslag regel je extern over USB, Thunderbold of netwerk. Eind 2013 gekozen voor een 512 GB SSD en de opslag geregeld via wired gigabit NAS en Thunderbold voor VM's en andere i/o intensieve opslag. Zou echt niet meer anders willen en raad het iedereen aan!
Een generieke upgrade prioriteit/vuistregel voor Mac's: SSD > mem > GPU / CPU
Ik vind Fusion Drive juist een hele gave oplossing als je wél behoefte hebt aan grote opslag én performance én zo min mogelijk gedoe.Grin schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:16:
Als je budget het ook maar enigszins toelaat: geen HDD meer in je iMac. Ik ben van mening dat je SSD's in je werkpaard -en dat is een iMac doorgaans- zou moeten willen hebben. Fusion drive is een compromis en eigenlijk niet meer van deze tijd. Een 256 GB SSD is doorgaans meer dan voldoende en opslag regel je extern over USB, Thunderbold of netwerk. Eind 2013 gekozen voor een 512 GB SSD en de opslag geregeld via wired gigabit NAS en Thunderbold voor VM's en andere i/o intensieve opslag. Zou echt niet meer anders willen en raad het iedereen aan!
Puur een HDD anno 2015 kan echt niet meer.
🌞🍃
Maar hoeveel seconden scheelt het nu daadwerkelijk. Natuurlijk is SSD de meest ideale oplossing, maar als het secondenwerk is bij het opstarten van een applicatie dan is het het afwegen waard
In mijn ogen gaat het niet alleen om de seconden. (die letterlijk meerdere seconden kunnen zijn)Michel8 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:37:
Maar hoeveel seconden scheelt het nu daadwerkelijk. Natuurlijk is SSD de meest ideale oplossing, maar als het secondenwerk is bij het opstarten van een applicatie dan is het het afwegen waard
Maar ook om de herrie die een normale disk maakt, en het stroomverbruik.
Opstarten van de Mac kan me niet zoveel interesseren, een SSD heeft daar ook zeker invloed op maar meh. 5-30 seconden sneller/langzamer tijdens booten?
Wat ik tegenwoordig onmisbaar vind van een HDD vs. SSD is de overall winst m.b.t. responsiveness/reactiesnelheid/wachttijd bij gebruik van je systeem. Geen enkele standaard upgrade van een Mac kan een dergelijk grote positieve impact hebben op het gebruikt van je systeem; period. Dit laat zich moeilijk/niet kwantificeren in secondes maar niks went zo snel als een SSD!
Plaatje van de speedtest van m'n SSD

Plaatje van de speedtest van m'n SSD
Ware het niet dat de content eerst van hdd naar ssd verplaatst moet worden. In de praktijk schiet je er met heel veel dingen niet veel mee op. Draai je vm's dan zul je geen snelheidswinst zien tov een gewone hdd wanneer je de vm niet veelvuldig gebruikt. Een ssd is dan een veel betere investering. Eigenlijk is een Fusion Drive een hele slechte keuze. Het kost meer maar biedt niet meer dan een normale hdd. Als je zo graag massaopslag wil kun je je anno 2015 ook afvragen of je dat nog wel in 1 machine wil hebben en niet ergens centraal wil hebben staan (denk aan een NAS) zodat je met al je devices erbij kunt.Datafeest schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:32:
Ik vind Fusion Drive juist een hele gave oplossing als je wél behoefte hebt aan grote opslag én performance én zo min mogelijk gedoe.
Dat ligt geheel aan de toepassing. Ook anno 2015 kun je niet om oude tech als HDD en tape heen. Met name voor massaopslag en archivering zijn ze gewoon heer en meester tov de rest.Puur een HDD anno 2015 kan echt niet meer.
De harde schijf vind ik voor mijn (lichte) gebruik geen enkel probleem (ik heb ruime ervaring met SSD en HDD in Imacs en Macbooks).ronwiel schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:48:
Ik zou wel even afwachten: nieuws: Gerucht: Apple komt met nieuwe iMacs met betere schermen en processors
[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 03-08-2015 16:54 ]
Idd ssd is wat toekomstbestendiger. Maar ja. De MM heeft zo'n mooie aanbieding met het 27 inch model voor 1750. Misschien toch maar wachten
Da's een doodnormale prijsronwiel schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:07:
Idd ssd is wat toekomstbestendiger. Maar ja. De MM heeft zo'n mooie aanbieding met het 27 inch model voor 1750. Misschien toch maar wachten
pricewatch: Apple iMac 27" (najaar 2013) 3,2GHz
Je moet echt geen iMac kopen zonder SSD. Mijn 2010 was traag, nieuw uit doos. Niet te harden dat geratel en wachten. Met SSD was hij zelfs in 2015 nog dikke prima!ronwiel schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:07:
Ik had een 27" 2013 met harde schijf van 1 TB. Bij mijn gebruik kon ik nauwelijks verschil merken met mijn MBP 2013 met SSD. Mijn gebruik is licht; net name internet en wat tekstverwerken of een klein spreadsheetje. De harde schijf heb ik nooit gehoord.ronwiel schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:07:
Daar zit misschien wel een verschil, ik gebruikte toen veel iMovie, iTunes en nog wel meer multimediaspul.
En 2010 vs. 2013 maakt ook wat uit.
iMac 5k besteld, 1TB SSD, M295X en i7 upgrade. Kan niet wachten 
Geheugen maar op 8GB gelaten, koop er wel los 2x8G bij voor 120 euro. Neem aan dat een 24GB configuratie geen probleem is?
Geheugen maar op 8GB gelaten, koop er wel los 2x8G bij voor 120 euro. Neem aan dat een 24GB configuratie geen probleem is?
Ze verwachten wel een update op de iMac lijn, zeer binnenkort. Er wordt op forums geadviseerd om een aankoop even uit te stellen als je die mogelijkheid heb.Ascension schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:34:
iMac 5k besteld, 1TB SSD, M295X en i7 upgrade. Kan niet wachten
http://www.macrumors.com/...rs-improved-displays-kgi/
just saying
Hmmm dat brengt me wel aan het twijfelen, denk je dat de iMac 5k ook een significante upgrade krijgt of zullen ze zich meer richten op een iMac 21" 4K en niet-retina modellen?
We weten nog niets maar de reguliere 5k (niet de instap 5k) zit alweer bijna op een jaar in z'n cyclus dus die zal wel vervangen worden.
Het gerucht is dat het scherm een update krijgt, en verwachten ze (eindelijk) nieuwe CPU's. De huidige lijn heeft middels toch wel weer oude CPU's aan boord. De kans is best groot dat een nieuwe serie komende maanden uitrolt. Zover ik gelezen hebt beginnen de voorraden in de iMacs schaars te worden en zijn er hier en daar kortingen op de iMacs. Dit gaat vaak vooraf een update.Ascension schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:22:
Hmmm dat brengt me wel aan het twijfelen, denk je dat de iMac 5k ook een significante upgrade krijgt of zullen ze zich meer richten op een iMac 21" 4K en niet-retina modellen?
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen als je niet op de schopstoel zit. Zou zonde zijn
^ Hij mag hem altijd nog terugsturen toch?
De iMac 27" 5K modellen zijn wel up-to-date!RoyK schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:21:
Ze verwachten wel een update op de iMac lijn, zeer binnenkort. Er wordt op forums geadviseerd om een aankoop even uit te stellen als je die mogelijkheid heb.
just saying
Alle niet-retina iMac's zijn hopeloos verouderd, die moet je nu als het kan niet kopen, of met hoge korting.
Ja lastig, ik zou verwachten dat de 27" non-retina iMac's en de 21.5" een update krijgen, de 5K is net nieuw en die zou al een scherm update krijgen?
Nee, of de niet-retina modellen krijgen een update, of er komt ook een retina-versie van de 21,5" iMac, maar ik verwacht geen (grote) update voor de huidige retina iMac's.Ascension schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:30:
Ja lastig, ik zou verwachten dat de 27" non-retina iMac's en de 21.5" een update krijgen, de 5K is net nieuw en die zou al een scherm update krijgen?
Nee, als je een iMac samenstelt mag dit niet volgens mij!Philflow schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:45:
^ Hij mag hem altijd nog terugsturen toch?
Hier ook een nieuwe Retina iMac besteld ter vervanging van de iMac uit 2011, inmiddels al 2 weken geleden bij de MediaMarkt omdat het toch 130 euro scheelde met de Apple website..
Vorige week werden we gebeld dat hij binnen was, maar bleken ze de verkeerde geleverd te hebben.. Dus nog een paar dagen geduld.. Hoezo blij gemaakt met een dode mus.
Ik heb ervoor gekozen om de Fusion Drive om te ruilen voor een SSD (waarom moest hij apart besteld worden), ik heb er toch een schijf van 8TB met Thunderbolt aan hangen voor de foto's
Vorige week werden we gebeld dat hij binnen was, maar bleken ze de verkeerde geleverd te hebben.. Dus nog een paar dagen geduld.. Hoezo blij gemaakt met een dode mus.
Ik heb ervoor gekozen om de Fusion Drive om te ruilen voor een SSD (waarom moest hij apart besteld worden), ik heb er toch een schijf van 8TB met Thunderbolt aan hangen voor de foto's
[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 05-08-2015 14:04 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Overigens zie ik nog niets qua aanbiedingen op de oude modellen. Moet nog komen hoop ik.
http://tweakers.net/serie/1211/imac/
Het gaat naar mijn weten vooral om de oudere CPU's die overal gebruikt worden ivm met skylake die uit is gelopen.ikweethetbeter schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:06:
[...]
De iMac 27" 5K modellen zijn wel up-to-date!
Alle niet-retina iMac's zijn hopeloos verouderd, die moet je nu als het kan niet kopen, of met hoge korting.
[EDIT] Toeval??
nieuws: Intel introduceert eerste Skylake-processors
[ Voor 17% gewijzigd door RoyK op 05-08-2015 14:50 ]
Nee, want dat werd al vaker geopperd als reden waarom de iMac's maar op zich lieten wachten...
haha nee ik bedoel dat het nieuws over de processors toevallig net op de deurmat viel terwijl we er over aan het praten warenikweethetbeter schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:15:
[...]
Nee, want dat werd al vaker geopperd als reden waarom de iMac's maar op zich lieten wachten...
De ME088 is 1747 bij een aantal winkels. Zo'n 400 euro onder de APR prijs en 200 euro onder DixonsPhilflow schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:59:
Overigens zie ik nog niets qua aanbiedingen op de oude modellen. Moet nog komen hoop ik.
OK. Al kijkend naar het groene lijntje lijkt me dat een vrij normale prijs. Lijkt alsof de rest de prijs omhoog heeft gedaan.Michel8 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:03:
[...]
De ME088 is 1747 bij een aantal winkels. Zo'n 400 euro onder de APR prijs en 200 euro onder Dixons

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 05-08-2015 18:34 ]
Verwijderd
Ik heb jouw topic gelezen onlangs. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje...RoyK schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:21:
[...]
Ze verwachten wel een update op de iMac lijn, zeer binnenkort. Er wordt op forums geadviseerd om een aankoop even uit te stellen als je die mogelijkheid heb.
just saying
Ik werk bij een bureau met de volgende configuratie: mac pro, dubbele eizo's en grote intuos pro. Prachtig spul natuurlijk. Thuis heb ik nog een oude windows bak staan: (W7, Q6600, 4GB, Geen SSD) nou je snapt 'm wel. Nu wil ik thuis wat meer afstemmen op het werk, want ik zit steeds om te schakelen qua workflow.
Dus ik had bedacht een imac aan te schaffen om lekker op te hobby'en: zit ik op 2800 euro met een beetje knappe configuratie.
Ik maak nu allerlei vergelijkingen tussen het Windows en OSX platform, maar dat valt niet mee. Misschien toch maar even wachten op een eventuele aankondiging van nieuwe imacs?
Mijn nieuwe iMac retina komt deze week! Bestelling toch maar door laten lopen, ik verwacht weinig schokkende wijzigingen voor de retina variant en heb ook geen zin om te wachten. Zo kan je die aankoop uit blijven stellen natuurlijk, het wordt altijd beter ;-)
Als je nu al een prima scherm hebt, kun je ook overwegen om een Mac mini te nemen in plaats van een iMac. Scheelt een hoop geld. Ik weet alleen niet in hoeverre de mini zich verhoud ten opzichte van de iMac qua prestaties.Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:23:
Dus ik had bedacht een imac aan te schaffen om lekker op te hobby'en: zit ik op 2800 euro met een beetje knappe configuratie.![]()
Ik maak nu allerlei vergelijkingen tussen het Windows en OSX platform, maar dat valt niet mee. Misschien toch maar even wachten op een eventuele aankondiging van nieuwe imacs?
Verwijderd
Die mini presteert een stuk minder als ik puur op specs afga.kdbruin schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:05:
[...]
Als je nu al een prima scherm hebt, kun je ook overwegen om een Mac mini te nemen in plaats van een iMac. Scheelt een hoop geld. Ik weet alleen niet in hoeverre de mini zich verhoud ten opzichte van de iMac qua prestaties.
Dualcore ipv quadcore
Intel gpu ipv dedicated gpu
Dat is voor mij niet interessant.
Dat mag maar is vrij zinloos want die prijzen veranderen toch niet veel. Het enige voordeel met nieuwe Macs: niet-Apple winkeliers willen hun oude voorraad kwijt en bieden die met korting aan waardoor je niet de nieuwste versie hebt maar wel een goedkopere versie. Of toch door de zure Apple bijten en het geld voor die iMac neertellen. Als je nu die nieuwe afwacht kun je tussendoor nog even die bank berovenVerwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:23:
En hopsa, nog 3 weken wachten op mijn iMac met SSD... Totale levertijd nu al 5 weken...
Volgende keer maar weer gewoon via apple ipv Mediamarkt..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Hihi join the club dan maar. Misschien moeten wij een groep opzetten waar meer mensen met hun ziel onder hun armen kunnen aansluitenVerwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:23:
[...]
Ik heb jouw topic gelezen onlangs. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje...
Ik werk bij een bureau met de volgende configuratie: mac pro, dubbele eizo's en grote intuos pro. Prachtig spul natuurlijk. Thuis heb ik nog een oude windows bak staan: (W7, Q6600, 4GB, Geen SSD) nou je snapt 'm wel. Nu wil ik thuis wat meer afstemmen op het werk, want ik zit steeds om te schakelen qua workflow.
Dus ik had bedacht een imac aan te schaffen om lekker op te hobby'en: zit ik op 2800 euro met een beetje knappe configuratie.![]()

Ik ben er nog steeds niet over uit. Ik kan een veel krachtigere Windows machine samenstellen. Een 6 core en nVidia setup (= CUDA + OpenCL). De dual gpu's in de MacPro zullen bij mij niet tot hun recht komen en verkwansel ik op dat vlak een boel centjes. Ik wacht nog even af wat OSX en Metal voor elkaar gaan krijgen. Ze noemen mooie getallen enzo, 6 x sneller Adobe dit en 10x sneller pdf dat.. maar ik wacht liever de benchmarks af van gebruikers als het spul bij de consumenten ligt.
Als je niet op een schopstoel zit zoals ik zou ik even afwachten wat er allemaal staat te gebeuren in dit deel van het jaar.
Ik moet wel zeggen dat een Windows setup qua specs wel enorm lonkt. En sinds kort een beetje geproefd van Windows 10 en ziet er prima uit. En dan kijk ik weer naar mn mooie iMac.. en dan denk ik weer...

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 11-08-2015 21:03 ]
Ik ben aan het kijken voor een 2e hands iMac 27inch om te gebruike naast mn Macbook Air. Ik ben nu aan het kijken naar 2009/2010 modellen met een i7 processor. Met genoeg ram + ssd heb ik denk een leuke vast systeem voor erbij. Reden dat ik iMac erbij wil is omdat ik merk dat ik met taken als videobewerking nu wel tekort kom op mn macbook qua scherm (en performance).
Wat ik niet goed kan terugvinden is bij welke series nu wat voor problemen zijn (LCD, videokaart reflow etc..). Ik denk dat ik teveel blogs gelezen heb van sebastius en nu bang ben voor allerlei problemen met oude series
Wat ik niet goed kan terugvinden is bij welke series nu wat voor problemen zijn (LCD, videokaart reflow etc..). Ik denk dat ik teveel blogs gelezen heb van sebastius en nu bang ben voor allerlei problemen met oude series
CISSP! Drop your encryption keys!
vraagje, waarom kijk je dan naar de 2009 / 2010 modellen? Volgens mij zijn vanaf de 2011 modellen de videokaart pas een beetje serieus te nemen. (flinke sprong voorwaarts)
prijs, het is vooral voor de leuk en vind die dingen gewoon prachtig. De oudere modellen kan je ook nog wat makkelijker upgraden want er komt sowieso een SSD in 
Aan welke modellen moet ik denken bij 2011?
Aan welke modellen moet ik denken bij 2011?
[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 12-08-2015 10:31 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Toen ik in Mei bezig was met eerst een non-retina 27" met 512 GB SSD en i7 had Apple een vaag verhaal over tekorten van componenten, met name SSDs. Later bleek dat er een shake-up in de line-up aan zat te komen. Achteraf voor een retina met fusion drive gegaan en die bevalt prima. Ik was toen met Mycom bezig. Ik heb toen 7-8 weken moeten wachten voor enige info over een lever darum, die gewoon nooit kwam.M@cer schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:50:
En hopsa, nog 3 weken wachten op mijn iMac met SSD... Totale levertijd nu al 5 weken...
Ik zou een CTO model nooit bij een winkel buiten Apple kopen, dus Mycom of Mediamarkt. In het geval van Mycom had ik een unieke combinatie die nog niet was langsgekomen, dus inkoop moest wat creatief zijn om de order in het systeem te krijgen. Probleem is ook dat Apple CTO orders opspaart tot redelijke aantallen en dat externe winkels achter in de rij staan. Winkels krijgen bijna ook geen info over lever datums.
Ik heb data extern staan op een Thunderbolt drive en 2 USB 3.0 drives. Op de interne schijf staan dus alleen programma's + OS X. Qua performance heb ik niets te klagen met een fusion drive. Ding start idioot snel op en programma's laden snel. Zeker vergeleken met (voor zover wat ik gezien heb) een 21" of 27" met HDD.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Een tijdje geleden heeft Apple vrijwel apple prijzen van de Macs omhoog gegooid, waarschijnlijk door de EUR/USD koers.Philflow schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:32:
[...]
OK. Al kijkend naar het groene lijntje lijkt me dat een vrij normale prijs. Lijkt alsof de rest de prijs omhoog heeft gedaan.
[afbeelding]
Exact om deze rede inderdaadSquareOne schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:17:
[...]
Een tijdje geleden heeft Apple vrijwel apple prijzen van de Macs omhoog gegooid, waarschijnlijk door de EUR/USD koers.
Heb via BootCamp (versie 5) geprobeerd Windows 10 te installeren. Ergens is er wat niet goed gegaan en na wat verschillende pogingen zit ik nu met een behoorlijke warboel aan partities (iMac - 3TB Fusion).
Ik wil eigenlijk alle overbodige partities wissen en samenvoegen en dan weer opnieuw met bootcamp aan de slag.
Maar welke partities moet ik houden en welke kunnen weg
. Wil e.a. verwijderen via diskutil via de terminal omdat in GUI versie dit niet lukt. Tips welkom
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| /dev/disk0 #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER 0: GUID_partition_scheme *121.3 GB disk0 1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1 2: Apple_CoreStorage 121.0 GB disk0s2 3: Apple_Boot Boot OS X 134.2 MB disk0s3 /dev/disk1 #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER 0: GUID_partition_scheme *3.0 TB disk1 1: EFI EFI 209.7 MB disk1s1 2: Apple_CoreStorage 2.5 TB disk1s2 3: Apple_Boot Recovery HD 650.1 MB disk1s3 4: Apple_CoreStorage 314.6 MB disk1s4 5: EFI NO NAME 104.9 MB disk1s5 6: Microsoft Reserved 134.2 MB disk1s6 7: DE94BBA4-06D1-4D40-A16A-BFD50179D6AC 471.9 MB disk1s7 8: EFI NO NAME 104.9 MB disk1s8 9: DE94BBA4-06D1-4D40-A16A-BFD50179D6AC 471.9 MB disk1s9 10: EFI NO NAME 104.9 MB disk1s10 11: Apple_CoreStorage 506.0 GB disk1s11 12: Apple_Boot Boot OS X 134.2 MB disk1s12 /dev/disk2 #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER 0: Apple_HFS Macintosh HD *2.6 TB disk2 Logical Volume on disk0s2, disk1s2 DA9E1FCA-4248-46D2-944C-75FB97EF0C78 Unencrypted Fusion Drive /dev/disk5 #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER 0: Apple_HFS WIN *505.7 GB disk5 Logical Volume on disk1s11 53A58E08-9E2A-4A80-828A-821525DE4B6B Unencrypted |
Ik wil eigenlijk alle overbodige partities wissen en samenvoegen en dan weer opnieuw met bootcamp aan de slag.
Maar welke partities moet ik houden en welke kunnen weg
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Bootcamp heeft daar een functie voor. Niet op een andere manier proberen.
Bootcamp geeft aan dat hij ze niet kan verwijderen, onjuist formaat.sebastius schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 01:29:
Bootcamp heeft daar een functie voor. Niet op een andere manier proberen.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Verwijderd
Goed, heb nu mijn 120GB samsung SSD met een USB 3.0 bracket gekoppeld aan mijn iMac en ik moet zeggen, wat een verademing. 220 MB lees en schrijfsnelheid, niet bijzonder te noemen maar alleen dat brengt al een groot verschil in opstarten en het laden van applicaties. Echter zit ik nu met het probleem dat al mijn bestanden nu gescheiden zijn van mijn HDD, iemand enig idee hoe ik dat het beste op kan lossen? Zodat foto's van de HDD gewoon in mijn Foto's komen te staan etc?
Met symbolic links werken. Ik heb een losse SSD via USB3 aan m'n Mac hangen. Op de interne SSD heb ik in m'n home directory symbolic links aangemaakt voor Documents/Music/Pictures/etc die wijzen naar werkelijke directories op de externe SSD. Zo merk je er in de praktijk niks van dat de files elders opgeslagen zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:26:
Goed, heb nu mijn 120GB samsung SSD met een USB 3.0 bracket gekoppeld aan mijn iMac en ik moet zeggen, wat een verademing. 220 MB lees en schrijfsnelheid, niet bijzonder te noemen maar alleen dat brengt al een groot verschil in opstarten en het laden van applicaties. Echter zit ik nu met het probleem dat al mijn bestanden nu gescheiden zijn van mijn HDD, iemand enig idee hoe ik dat het beste op kan lossen? Zodat foto's van de HDD gewoon in mijn Foto's komen te staan etc?
Vandaag eindelijk de iMac Retina op kunnen halen... Het was even geduld hebben (6 weken), maar het was het wachten waard.. Wat een schitterend scherm. Ik had wel verschil verwacht, maar zo groot was toch wel even een verrassing. Na 10 minuten op de Retina en dan weer even werken op de oude iMac is echt een heel groot verschil.
Voorlopig meer dan tevreden
Voorlopig meer dan tevreden
Verwijderd
Vraag niet meer van toepassing
[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2015 11:27 ]
Iemand op een niet ondersteunde iMac voor Windows 10 toch Windows 10 geïnstalleerd via Bootcamp? Uiteraard inclusief de 5.1 niet ondersteunde drivers?
Wil eigenlijk upgraden maar ben bang dat ik nooit meer een clean-install kan doen.
Wil eigenlijk upgraden maar ben bang dat ik nooit meer een clean-install kan doen.
Zelf even de proef op de som genomen. Met een Windows 10 .iso en Bootcamp 5.1 (https://support.apple.com/kb/DL1720?locale=nl_NL) een verse installatie gedaan. De Bootcamp drivers geïnstalleerd op een iMac mid-2011 (niet ondersteund voor Windows 10). En wat blijkt? Draait als een zonnetje! De drivers kunnen zonder problemen geïnstalleerd worden en performance is prima (diverse Steam games getest).Edit
[ Voor 47% gewijzigd door Ronwiel op 05-09-2015 20:58 ]
Was hier nog niet gemeld geloof ik:
"Apple is indeed planning to release a new version of its 21.5-inch iMac with a 4K display this fall, according to reliable sources."
http://9to5mac.com/2015/09/03/4k-imac-october-november/
"Apple is indeed planning to release a new version of its 21.5-inch iMac with a 4K display this fall, according to reliable sources."
Dan wil ik graag me 27 de duur uit doen om er 2 van die te hebbenPhilflow schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:33:
Was hier nog niet gemeld geloof ik:
Nadeel is met 3 macbook's en 1 macbook air een iMac krijg ik dat er denk ik niet in thuis zo na een bruiloft
Vorige week zag ik nog de iMac 5k voor 2000,- basis model, deze is nu 400,- duuder op de website.. Heb ik wat gemist? Is de euro zoveel gezakt?
Zat je misschien op de studenten website? Hij is bij mijn weten altijd meer dan 2000 geweest. Zie ook:angelus20 schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:40:
Vorige week zag ik nog de iMac 5k voor 2000,- basis model, deze is nu 400,- duuder op de website.. Heb ik wat gemist? Is de euro zoveel gezakt?
pricewatch: Apple iMac 27" Retina 5K 3,3GHz (Qwerty)
Bedankt voor je reply, ik was er zeker van, misschien dat ik onbewust in dollars had gekeken, hoewel ik me dat niet kan voorstellen, uiteraard was dat met studente korting (de prijs).Philflow schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:46:
[...]
Zat je misschien op de studenten website? Hij is bij mijn weten altijd meer dan 2000 geweest. Zie ook:
pricewatch: Apple iMac 27" Retina 5K 3,3GHz (Qwerty)
[ Voor 18% gewijzigd door AngelusHD op 07-09-2015 08:03 ]
Iemand toevallig een goede tip voor LED strips om op de achterkant van je iMac te plakken? Ik vind het zelf wel prettig als er licht achter het scherm zit, Ambilight idee, zeker als de rest van de kamer wat donker is.
Ik vind het helemaal niks, maar ieder z'n ding!ronwiel schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:09:
Iemand toevallig een goede tip voor LED strips om op de achterkant van je iMac te plakken? Ik vind het zelf wel prettig als er licht achter het scherm zit, Ambilight idee, zeker als de rest van de kamer wat donker is.
Kijk eens bij de Ikea.
Vandaag is m'n iMac 5K binnengekomen, CTO via apple.nl besteld. Helaas een DOA, het scherm laat niets zien terwijl de computer zelf wel lijkt te functioneren (maakt geluid etc.).
Morgen bellen maar weet iemand te vertellen hoe ze daarmee omgaan? Komen ze dat thuis ophalen of omwisselen? Beetje luxeprobleem, maar het ding past niet in m'n Porsche. Maakt opsturen of wegbrengen wat lastig. Anders ga ik vast ander vervoer regelen.
Morgen bellen maar weet iemand te vertellen hoe ze daarmee omgaan? Komen ze dat thuis ophalen of omwisselen? Beetje luxeprobleem, maar het ding past niet in m'n Porsche. Maakt opsturen of wegbrengen wat lastig. Anders ga ik vast ander vervoer regelen.
Vol;gens mij laten ze hem gewoon ophalen door UPS.
Heb ik al een keer eerder meegemaakt met een iPhone en iPad.
Heb ik al een keer eerder meegemaakt met een iPhone en iPad.
Have Fun Funske
Ze halen het thuis op met UPS. Soms krijg je eerst de nieuwe (dat zal in dit geval niet zo zijn, want CTO) zodat je alles kunt overzetten.Tom schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:04:
Vandaag is m'n iMac 5K binnengekomen, CTO via apple.nl besteld. Helaas een DOA, het scherm laat niets zien terwijl de computer zelf wel lijkt te functioneren (maakt geluid etc.).
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Crosspost.
Hoe kan ik een SSD onder Mac OS 'veilig' wissen (iMac)? Vergelijkbaar met de methode om een hardeschijf diverse keren met nullen te overschrijven.
Zou het een manier zijn om de SSD eerste via Filevault te encrypten en deze vervolgens niet te unlocken, maar opnieuw te partitioneren? Of kan je een met Filevault ge-encrypte SSD niet opnieuw partitioneren?
Hoe kan ik een SSD onder Mac OS 'veilig' wissen (iMac)? Vergelijkbaar met de methode om een hardeschijf diverse keren met nullen te overschrijven.
Zou het een manier zijn om de SSD eerste via Filevault te encrypten en deze vervolgens niet te unlocken, maar opnieuw te partitioneren? Of kan je een met Filevault ge-encrypte SSD niet opnieuw partitioneren?
In recovery starten, schijfhulp programma en veilig wissen? Of als het niet de systeemschijf is gewoon onder OSX.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Alleen werkt veilig wissen AKA overschrijven met nullen volgens mij niet voor SSD's vanwege de manier waarop data wordt weggeschreven.
Vreemd, ik moest 'm toch wegbrengen naar een UPS-punt.Nitai schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:14:
[...]
Ze halen het thuis op met UPS. Soms krijg je eerst de nieuwe (dat zal in dit geval niet zo zijn, want CTO) zodat je alles kunt overzetten.
Maar inmiddels heb ik een nieuwe en die doet het goed! Heel mooi apparaat, geweldig scherm
Iemand met een 27" iMac 5K die ook problemen heeft met de videokaart driver van AMD in bootcamp windows 8.1?
Mijn windows krijgt de driver wel geinstalleerd, maar ik krijg alleen een errorcode 43
"Code 43: Windows has stopped this device because it has reported problems"
Iemand daar bekend mee? Op diverse apple fora wordt hier ook over gerept, maar een oplossing lijkt er niet te zijn. Zowel Apple als AMD wijzen naar elkaar, maar dit heeft geen enkele zin of effect imo.
Ook hier op het tweakers forum heb ik gezocht naar oplossingen, maar zonder succes.
Mijn windows krijgt de driver wel geinstalleerd, maar ik krijg alleen een errorcode 43
"Code 43: Windows has stopped this device because it has reported problems"
Iemand daar bekend mee? Op diverse apple fora wordt hier ook over gerept, maar een oplossing lijkt er niet te zijn. Zowel Apple als AMD wijzen naar elkaar, maar dit heeft geen enkele zin of effect imo.
Ook hier op het tweakers forum heb ik gezocht naar oplossingen, maar zonder succes.
klikkerdeklik :+
Volgens Macrumors gaan we vandaag een nieuwe Imac 21 inch zien. Ben benieuwd of het klopt. Zie wel dat sommige leveranciers geen voorraad meer hebben van het huidige model.
"Rumors have suggested the 21.5-inch iMac with a 4K display will be launching on Tuesday, October 13 in limited quantities, with production set to ramp up in November.
According to code found within OS X 10.11 El Capitan, the 4K 21.5-inch iMac will have a resolution of 4096 x 2304. The code also pointed towards Broadwell chips with Intel Iris Pro Graphics 6200 and AMD Radeon M380 - M395X discrete graphics, which may hint at the hardware we'll see in the updated iMac."
http://www.macrumors.com/roundup/imac/
"Rumors have suggested the 21.5-inch iMac with a 4K display will be launching on Tuesday, October 13 in limited quantities, with production set to ramp up in November.
According to code found within OS X 10.11 El Capitan, the 4K 21.5-inch iMac will have a resolution of 4096 x 2304. The code also pointed towards Broadwell chips with Intel Iris Pro Graphics 6200 and AMD Radeon M380 - M395X discrete graphics, which may hint at the hardware we'll see in the updated iMac."
http://www.macrumors.com/roundup/imac/
Ik ben ook benieuwd of we vandaag wat gaan horen, en wat de nieuwe specs zijn. Mijn 21.5 inhc iMac is al uit 2009, en hoognodig aan vervanging toe. Een 4k 21.5 inch iMac zou fantastisch zijn
Ik ben ook benieuwd.
Als er een nieuwe 27" komt met betere videokaart en skylake, usb c etc ga ik weer voor een mac, komt die niet ga ik toch de knoop doorhakken en een windows pc samen stellen.
Wel jammer want ik hou van osx maar de hardware heb ik nu wel gezien.
Wallpaper is veranderd op de store
http://www.apple.com/nl/s...uct=MF886N/A&step=config#
Something is coming! Haha
Als er een nieuwe 27" komt met betere videokaart en skylake, usb c etc ga ik weer voor een mac, komt die niet ga ik toch de knoop doorhakken en een windows pc samen stellen.
Wel jammer want ik hou van osx maar de hardware heb ik nu wel gezien.
Wallpaper is veranderd op de store
http://www.apple.com/nl/s...uct=MF886N/A&step=config#
Something is coming! Haha
[ Voor 21% gewijzigd door kelly89 op 13-10-2015 13:57 ]
Alle 21" iMacs: 4K
Alle 27" iMacs: 5K
Nieuw toetsenbord, trackpad en muis.
Geen batterijen meer, maar oplaadbaar via Lightning naar USB kabel.
http://www.apple.com/nl/magic-accessories/
Alle 27" iMacs: 5K
Nieuw toetsenbord, trackpad en muis.
Geen batterijen meer, maar oplaadbaar via Lightning naar USB kabel.
http://www.apple.com/nl/magic-accessories/
[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 13-10-2015 14:46 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En het belangrijkste: skylake en nieuwe videokaarten!!
Edit: in de 27" dan
Edit: in de 27" dan
[ Voor 16% gewijzigd door kelly89 op 13-10-2015 15:08 ]
Wat een enorme aanfluiting: een 5400 RPM schijf in machines van respectievelijk €1729 en €2129. Je moet het maar durven bij die prijzen.
Er zijn 2 nieuwe 21" modellen met 1920 x 1080, 1 met 4K. De 27" zijn idd allemaal 5K.
Wat is Apple toch lief voor ons. Euro = dollar, net als vroeger. Komt alleen wel btw + een paar tientjes appletax bij. Terwijl naar mijn weten de euro toch echt nog steeds boven de dollar staat.
5k iMac voor $1800, erg leuk! €2129? mwah.
* Morphix boekt maar is een vakantie richting ye ole USA
5k iMac voor $1800, erg leuk! €2129? mwah.
* Morphix boekt maar is een vakantie richting ye ole USA
Holy fck die prijzen!.... denk dat ik nog maar een jaartje langer m;n late 2012 imac behoud.
Arstechnica heeft al een handson van de nieuw trackpad etc http://arstechnica.com/ap...e-2-and-magic-trackpad-2/
Arstechnica heeft al een handson van de nieuw trackpad etc http://arstechnica.com/ap...e-2-and-magic-trackpad-2/
[ Voor 48% gewijzigd door Fietsbel op 13-10-2015 15:15 ]
39
Niet eens standaard fusion drive op de 4K 21inch iMac en ook nog eens een stuk duurder dan ik had gehoopt. Ik ga ook nog wel even door met mijn late 2012 ....
Muis nog steeds hetzelfde design, dus een ergonomische ramp. Keyboard is een verbetering, maar de trackpad in het wit? Doe mij de oude maar, die perfect aansluit op het keyboard.Fietsbel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:11:
Als ik Bootcamp wil gebruiken wordt de native 5k resolutie dan al ondersteund? Lopen googlen, vind oude berichten waarin aangegeven wordt dat ie tot max 3800 gaat?
En is het het geld waard als je Windows gebruikt op de 5k machine?
Beetje browsen en Photoshop.
[ Voor 19% gewijzigd door matthijst op 13-10-2015 15:23 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Als je een 'beetje browst en photoshopt' is geen enkele dure PC het geld waard, maar da's persoonlijk. Maar in het algemeen, als je nuttige dingen op Windows doet zie ik geen reden waarom het minder relevant zou zijn dan nuttige dingen op OSX doen.matthijst schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:22:
Als ik Bootcamp wil gebruiken wordt de native 5k resolutie dan al ondersteund?
Wat is er een verbetering aan dat keyboard dan? Qua ontwerp gaan ze van een elegant plankje naar zo'n solid blok. Of kijk ik nu over een backlight heen?Exirion schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:21:
[...]
Muis nog steeds hetzelfde design, dus een ergonomische ramp. Keyboard is een verbetering, maar de trackpad in het wit? Doe mij de oude maar, die perfect aansluit op het keyboard.
Ik moet zeggen dat ik weer blij ben met m'n 2012 machine en randapparatuur. De batterijen gaan bij mij erg lang mee en met Apple's oplader staat er altijd een vers setje klaar.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Ging me vooral om de resolutie: scherm lijkt me erg mooi, maar heb je er last van dat Windows geen volledige 5k ondersteunt, of ziet je browsen er praktisch hetzelfde uit als op 1920 alleen dan dubbel zo scherp (dat zou de reden zijn voor mij om voor 5k te gaan).Exirion schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:26:
[...]
Als je een 'beetje browst en photoshopt' is geen enkele dure PC het geld waard, maar da's persoonlijk. Maar in het algemeen, als je nuttige dingen op Windows doet zie ik geen reden waarom het minder relevant zou zijn dan nuttige dingen op OSX doen.

Oude iMac (2008) die ik wil inruilen, maar twijfel nog over 5k VS normaal.
In de winkel heb je doorgaans geen bootcamp draaien
Haters everywhere but I don’t really care
Bluetooth 4.0 of 4.1(?)Tektoon schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:29:
[...]
Wat is er een verbetering aan dat keyboard dan?
Werkt daarmee dus niet met oude macs (voor ~2012)
edit: oja en de prijs is voor Apple een behoorlijke verbetering
[ Voor 11% gewijzigd door Morphix op 13-10-2015 15:34 ]
Maar is dat een praktische verbetering? Voor een keyboard? Je kunt vast wat langer door op je accu met bt 4 maar die charge is nu eigenlijk al prima. Daarbij vraag ik me af het grootste gedeelte van die verlengde batterijduur niet vooral door die accu komt. Doe mij voor de helft het geld het oude plankje maar. 
EDIT; nice edit brah
EDIT; nice edit brah
[ Voor 4% gewijzigd door Tektoon op 13-10-2015 15:46 ]
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Toetsenbord vind ik wel fraai.
Bij de muis vind ik het vreemd dat je die niet kunt opladen en gebruiken tegelijk. Als ik nu een melding krijg dat de batterijen op zijn wissel ik ze om, opgeladen setje ligt altijd klaar in die Apple oplader. Je kunt dan gelijk weer verder.
Ik heb net een week een nieuwe iMac 5K in huis. Slechte timing.
Bij de muis vind ik het vreemd dat je die niet kunt opladen en gebruiken tegelijk. Als ik nu een melding krijg dat de batterijen op zijn wissel ik ze om, opgeladen setje ligt altijd klaar in die Apple oplader. Je kunt dan gelijk weer verder.
Ik kon mezelf in Mei niet meer inhouden, dus ik heb al 5 maanden het 2014 model thuis staan. Geen moment spijt van. Ik heb wel die oplaadbare muis besteld. Muis omdat ik laatst last had van verbinding uitval. Komt omdat je te hard drukt op de muis en de batterijen net even het contact kwijt raken. Kun je oplossen met wat papiertjes. Mij teveel gedoe.Tom schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:52:
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Mocht je deze via apple (prive) hebben gekocht kun je deze gewoon terugbrengen en iets anders uitzoeken.Tom schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:52:
Toetsenbord vind ik wel fraai.
39
Ik heb nooit met die Apple muizen kunnen werken. Heb naast m'n Trackpad een Performance MX muis gekocht en dat is de beste muis die ik ooit heb gehad. Draait op 1 AA batterij en die is tijdens gebruik op te ladenloekf2 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:43:
Ik kon mezelf in Mei niet meer inhouden, dus ik heb al 5 maanden het 2014 model thuis staan. Geen moment spijt van. Ik heb wel die oplaadbare muis besteld. Muis omdat ik laatst last had van verbinding uitval. Komt omdat je te hard drukt op de muis en de batterijen net even het contact kwijt raken. Kun je oplossen met wat papiertjes. Mij teveel gedoe.
Ik moest er eerst wennen, maar voor scrollen is ie veel sneller dan bv. een Logitech Performance Mouse MX met nog een echt wieltje. Ook links/rechts swipen (bv heen en terug in je browser) is ideaal.Exirion schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:50:
[...]
Ik heb nooit met die Apple muizen kunnen werken. Heb naast m'n Trackpad een Performance MX muis gekocht en dat is de beste muis die ik ooit heb gehad. Draait op 1 AA batterij en die is tijdens gebruik op te laden
Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9