[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Exirion

Gadgetfetisjist

I'll be damned...

Ik kwam dit topic tegen via een verwijzing bij een Youtube-filmpje van iemand met dezelfde flikkeringen:

https://discussions.apple.com/message/8450063#8450063

Ik heb de reset uitgevoerd en hij stopte vlak na het booten ineens met heftig flikkeren. Toeval? Misschien, maar op dit moment kijk ik weer tegen een strak scherm aan :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:58:
[...]

DM me even, denk ik met je mee. Of open een topic. Ik heb al zoveel gekke iMac zooi gezien... Schiet er in ieder geval een filmpje van aub. En roep even welk exacte model het is.
Of houd de discussie hier in dit topic zodat een ander daar ook wat aan heeft (nu en/of in de toekomst). Het is hier een forum, niet een of andere IM dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
ppl schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:32:
[...]

Of houd de discussie hier in dit topic zodat een ander daar ook wat aan heeft (nu en/of in de toekomst). Het is hier een forum, niet een of andere IM dienst.
Zou 't kunnen dat ze eerst over en weer ideeën uitwisselen en dan in het topic terugkomen als ze de oplossing hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
Graag op het forum houden. Daarbij hoeven we elkaar daar ook niet op aan te spreken een topic report voldoet :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dennisweb schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 01:11:
Zou 't kunnen dat ze eerst over en weer ideeën uitwisselen en dan in het topic terugkomen als ze de oplossing hebben? ;)
Sommige mensen moeten gewoon altijd even azijnpissen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er is weer een iMac recall gestart, dit keer voor de 2012 met 3tb harddisk:

https://www.apple.com/support/imac-harddrive-3tb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nee, voor modellen die tussen december 2012 en september 2013 zijn verkocht. Het is dus niet voor een specifiek model. Hierbij gaat het dan ook om late 2011, late 2012, early 2013 en late 2013 aangezien al deze modellen in die periode zijn verkocht (aldus MacTracker..en ja er is verschil tussen 21.5" en 27"). Ergo: je serienummer invullen en even controleren. De pagina geeft zelf wel aan of je er voor in aanmerking komt of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 21-06-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had sinds korte tijd last van flikkeringen op m'n 27" 2011 iMac.

1. Eerst heb ik de "quickfix" geprobeerd om de druk op het scherm te verhogen. Dit had geen enkel effect.
2. Daarna heb ik de connector die de boosdoener zou zijn aangedrukt. Gevolg was dat het probleem super veel erger werd.
3. Daarna hebben we de connector verwijderd en opnieuw gesoldeerd. Wat een gepriegel! Nu is het alsof de iMac nieuw uit de doos komt.

Bronnen plus eigen foto's:
https://discussions.apple.../4041042?start=0&tstart=0

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/IMG_57851.JPG

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/IMG_5884.JPG

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/IMG_5881.JPG

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/IMG_5876.JPG

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Datafeest schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:05:

3. Daarna hebben we de connector verwijderd en opnieuw gesoldeerd. Wat een gepriegel! Nu is het alsof de iMac nieuw uit de doos komt.

Bronnen plus eigen foto's:
Hier ligt de Mac ook uit elkaar. De vreugde was van korte duur, want het flikkeren was slechts tijdelijk minder vanwege de brightnessinstelling die verhoogd was door de reset.

Bij mij is het probleem lastiger te repareren dan bij de gevallen die ik online heb gezien. Een paar pinnen van de connector zaten nog vast aan de printbanen zodat ik de connectoren niet kapot kreeg zonder een paar printbanen te beschadigen. Ik heb het LED-paneel opengemaakt (rotklus...) en de LED PCB's eruit gehaald. Ik heb ze doorgemeten om uit te vogelen hoe de voedingslijnen lopen. Ik heb op 1 paneeltje een draadbrug van begin tot eind over de print gelegd (vastgemaakt met nagellak). Op de andere hetzelfde verhaal plus nog een kortere draadbrug erbij.

Het aansolderen aan het einde van de print is een precies klusje. Met een stanleymes heb ik de witte lak van het betreffende baantje naast de LED weggrabt, en een druppel soldeer tussen de hoek van de LED en het stukje koper laten vloeien. Net genoeg om de draadbrug eraan gesoldeerd te krijgen. Vanavond of morgenavond maak ik de boel weer dicht en dan hoop ik dat de boel betrouwbaar brandt.

Ik heb al voorzichtig rondgekeken naar een upgrade, maar ik moet zeggen dat Apple me momentaal qua prijzen en specs zwaar tegenvalt. De Mac Pro is verouderd en wordt pas eind dit jaar vernieuwd (Skylake komt pas in augustus uit en voordat de nieuwe Pro bij ons leverbaar is...). De Mac Mini's zijn duurder en trager geworden (ik heb in de huiskamer nog een quadcore i5 van januari 2013 staan die sneller is dan de dualcores van nu). De iMacs vind ik ook te duur met nog altijd kreupele harde schrijven erin voor meer dan 2000 euro.

Eigenlijk hoop ik dus dat ik de LED PCB's kan redden of ik koop via eBay een LG paneel waarvan ik alleen de betreffende printjes gebruik. En anders koop ik gewoon toch de 34" 21:9 monitor die ik op het oog hebt (en gaat de iMac zonder display erin onder het bureau) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 04:18
Exirion schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:33:
Ik heb al voorzichtig rondgekeken naar een upgrade, maar ik moet zeggen dat Apple me momentaal qua prijzen en specs zwaar tegenvalt. De Mac Pro is verouderd en wordt pas eind dit jaar vernieuwd (Skylake komt pas in augustus uit en voordat de nieuwe Pro bij ons leverbaar is...). De Mac Mini's zijn duurder en trager geworden (ik heb in de huiskamer nog een quadcore i5 van januari 2013 staan die sneller is dan de dualcores van nu). De iMacs vind ik ook te duur met nog altijd kreupele harde schrijven erin voor meer dan 2000 euro.
Helemaal mee eens!

Ik wacht al meer dan een jaar op een iMac upgrade. En dan bedoel ik niet de iMac 21,5" 2014, dat is een downgrade. Of de retina iMac's, die zijn voor mij te duur.

En ik bedoel ook niet de prijsverhogingen van de 2 jaar oude modellen, waardoor je nu 1500 euro moet betalen voor een iMac met een Intel geïntegreerde videokaart en zonder fusion drive.

Nee, ik wil nieuwe, betaalbare iMacs, met top specificaties. En een RAM deurtje in het 21,5" model.

Is dat nu zo'n vreemde wens van mij?!?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ikweethetbeter schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:19:
Nee, ik wil nieuwe, betaalbare iMacs, met top specificaties. En een RAM deurtje in het 21,5" model.

Is dat nu zo'n vreemde wens van mij?!?!?!
En liefst ook een design dat weer met magneetjes dicht zit, en niet een apparaat dat letterlijk dichtgeplakt zit. De repareerbaarheid is bij alle apparaten, ook de Macbooks, om te huilen geworden. Wat dat betreft ben ik in alle opzichten nog steeds dik tevreden met m'n 4 jaar oude iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Exirion schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:33:
En liefst ook een design dat weer met magneetjes dicht zit, en niet een apparaat dat letterlijk dichtgeplakt zit.
Inderdaad!

Ik heb toevallig net gisteren mijn (antieke) iMac van een nieuwe harde schijf voorzien.

Met een zuignap de glasplaat eraf gehaald, en met een T8 en T6 schroevendraaier de iMac opengemaakt. Het vervangen van een harde schijf is een makkie als je weet hoe het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Exirion schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:33:
[...]

En liefst ook een design dat weer met magneetjes dicht zit, en niet een apparaat dat letterlijk dichtgeplakt zit. De repareerbaarheid is bij alle apparaten, ook de Macbooks, om te huilen geworden. Wat dat betreft ben ik in alle opzichten nog steeds dik tevreden met m'n 4 jaar oude iMac.
Mijn 2010 is ook nog steeds fijn. De SSD slibt wel steeds dicht nu maar dat is een luxeprobleem. Met de handoff- en CPU-upgrade die ik een tijd terug heb gedaan zit ik nog steeds prima. Ik zou op zich wel graag een gelamineerd paneel met Retina willen maar ik ga dat geld er absoluut niet voor neerleggen. Het enige wat ik echt vervelend vind is dat de videokaart zo ontieglijk slecht is voor zelfs oude spelletjes zoals StarCraft 2. Je moet echt flink in resolutie en kwaliteit inboeten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Weet iemand een goed afsluitbare kast voor het opslaan van 27 inch Imacs? Hoeft geen kluis te zijn maar genoeg om tijd te rekken :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
RobertJRB schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:46:
Weet iemand een goed afsluitbare kast voor het opslaan van 27 inch Imacs? Hoeft geen kluis te zijn maar genoeg om tijd te rekken :)
Zoek je niet een Kensington slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ikweethetbeter schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:55:
[...]

Zoek je niet een Kensington slot?
Nou probleem van een slot vind ik dat buiten dat de imacs nog gewoon in zicht staan en dus uitnodigen tot inbraak. Mijn kantoor is een soort van glazen doos dus alles is vrij goed te zien, zelfs met de gordijnen.

Daarnaast wordt er bij een inbraak in de haast aan de imacs getrokken waardoor er veel schade ontstaat. Is gebeurt bij 4 van mijn cinema schermen die ze niet los kregen omdat de kabels vastzaten waardoor die nu vol met krassen en beschadigingen zitten en bijna geen restwaarde meer hebben.

's Avonds, maar zeker in het weekend zet ik ze daarp liever helemaal uit zicht en bereik. Iedere dag Imacs versjouwen moet dan maar.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
RobertJRB schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:45:
Iedere dag Imacs versjouwen moet dan maar.
Dat lijkt me niet praktisch. Misschien MacBooks nemen? Of een Kensington slot met een doek eroverheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ikweethetbeter schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:59:
[...]

Dat lijkt me niet praktisch. Misschien MacBooks nemen? Of een Kensington slot met een doek eroverheen?
De imacs zijn er net :) Macbooks was een optie maar dan staan de cinema schermen er met dezelfde uitstraling als een imac dus dat maakt eigenlijk weinig verschil. Buiten dat een scherm natuurlijk sneller vervangen is.

Tja doek zat ik ook aan te denken maar een imac heeft best een herkenbare vorm. Ik zie tenminste meteen dat het een imac is :).

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Is gewoon een goede inboedelverzekering geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 01:39
Hier een vraag van een totale apple noob,
ik heb vanmiddag van mijn baas een oude imac 24" uit 2008 gekregen met 4gig geheugen en een 500GB HD.

Ik ben van plan om hem te gaan gebruiken voor het bewerken van video's van onze zoon en vroeg me af hij daar een beetje geschikt voor is qua geheugen en snelheid enzo.
En de 2e vraag is of het slim is om hem te updaten naar Yosemite of wordt hij daar weer trager van aangezien het al een redelijk oud model is.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Tom schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:56:
Die heb ik, alleen is het geld dat je uitgekeerd krijgt niet in verhouding tot de uren die
Tom schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:56:
Die heb ik, maar het geld dat bij de inbraak uitgekeerd werd stond niet in verhouding tot het aantal uur dat je ermee bezig bent, en het aantal uur dat niemand hier kan werken. Alleen al bellen met adobe om de CC licenties te resetten kost een aantal uur, licenties van andere programma's duurde enkele dagen (nieuwe dongel ect).

Ik voorkom het dus liever door ze geen "snoepgoed" voor te houden.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:04
Is het dan niet beter om te investeren in een betere beveiliging van het gebouw, zodat inbrekers überhaupt niet of in ieder geval moeilijker binnen komen. Zoals stalen latten achter de kwetsbare ramen. Dat is namelijk beter dan elke dag weer de computers verkassen. Je zult dan namelijk altijd zien dat wanneer je het een keer vergeet, ze gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
sebastius schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Mijn 2010 is ook nog steeds fijn. De SSD slibt wel steeds dicht nu maar dat is een luxeprobleem. Met de handoff- en CPU-upgrade die ik een tijd terug heb gedaan zit ik nog steeds prima. Ik zou op zich wel graag een gelamineerd paneel met Retina willen maar ik ga dat geld er absoluut niet voor neerleggen. Het enige wat ik echt vervelend vind is dat de videokaart zo ontieglijk slecht is voor zelfs oude spelletjes zoals StarCraft 2. Je moet echt flink in resolutie en kwaliteit inboeten helaas.
Daarom ga ik binnenkort experimenteren in mijn 2011 versie met nieuwe MXM Nvidia kaarten die dus standaard in de nieuwe modellen zitten.

Deze passen ook in een 2011 en OSX is er voor geschikt, moet alleen een andere heatsink laten maken.
Maar dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
puntje013 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 18:52:
Hier een vraag van een totale apple noob,
ik heb vanmiddag van mijn baas een oude imac 24" uit 2008 gekregen met 4gig geheugen en een 500GB HD.

Ik ben van plan om hem te gaan gebruiken voor het bewerken van video's van onze zoon en vroeg me af hij daar een beetje geschikt voor is qua geheugen en snelheid enzo.
En de 2e vraag is of het slim is om hem te updaten naar Yosemite of wordt hij daar weer trager van aangezien het al een redelijk oud model is.
Dat model is makkelijk open te maken en van een grotere snellere hard disk te voorzien. Eventueel kun je de DVD brander vervangen door een SSD.

Standaard iMovie full HD video editen kan er prima mee. Ik adviseer Mountain Lion (OS X 10.8), en misschien straks El Capitan (10.11).

Van Mavericks en Yosemite (10.9 en 10.10) wordt-ie alleen maar trager, niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Mektheb schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:43:
[...]

Daarom ga ik binnenkort experimenteren in mijn 2011 versie met nieuwe MXM Nvidia kaarten die dus standaard in de nieuwe modellen zitten.

Deze passen ook in een 2011 en OSX is er voor geschikt, moet alleen een andere heatsink laten maken.
Maar dat moet geen probleem zijn.
heb je een advies over die GPU's en de prijs ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
ikweethetbeter schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:48:
[...]

Dat model is makkelijk open te maken en van een grotere snellere hard disk te voorzien. Eventueel kun je de DVD brander vervangen door een SSD.

Standaard iMovie full HD video editen kan er prima mee. Ik adviseer Mountain Lion (OS X 10.8), en misschien straks El Capitan (10.11).

Van Mavericks en Yosemite (10.9 en 10.10) wordt-ie alleen maar trager, niet doen dus.
Komende week maar eens aan de slag gaan met iMovie dan.
Mountain Lion gaat het helaas niet worden want er staat al Mavericks op (10.9.5).
Zal eens gaan zoeken of ik kan downgraden.

Voorlopig is een grotere HD of SSD nog niet aan de orde maar iig fijn om te weten dat dit model eenvoudig te openen is.

Zometeen de muis eerst maar eens gaan schoonmaken want het scroll wieltje/bolletje werkt ook niet echt soepel. wel ff wennen trouwens dat "verkeerd om" scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
puntje013 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:25:
Komende week maar eens aan de slag gaan met iMovie dan.
Mountain Lion gaat het helaas niet worden want er staat al Mavericks op (10.9.5).
Dat is jammer. Mavericks is matig, dat doet de iMac geen goed. Deze iMac kwam met 10.5 of 10.6, 10.8 was een betaalde upgrade (ik geloof 16 euro). Als je op jouw Apple ID ooit Mountain Lion hebt gekocht, dan kun je die downloaden.
Zal eens gaan zoeken of ik kan downgraden.
Je moet dan een download, (TimeMachine) backup disk of USB stick met Mountain Lion hebben.
Voorlopig is een grotere HD of SSD nog niet aan de orde maar iig fijn om te weten dat dit model eenvoudig te openen is.
Staat allemaal op iFixit.
Zometeen de muis eerst maar eens gaan schoonmaken want het scroll wieltje/bolletje werkt ook niet echt soepel. wel ff wennen trouwens dat "verkeerd om" scrollen.
Ik vond die Mighty Mouse de slechtste Mac muis ooit. Ik had er vrijwel meteen een Logitech Laser LS1 bij gekocht, en de Magic Mouse toen hij uitkwam. Beide muizen zijn veel beter dan de Mighty Mouse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
ikweethetbeter schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:50:
[...]

Dat is jammer. Mavericks is matig, dat doet de iMac geen goed. Deze iMac kwam met 10.5 of 10.6, 10.8 was een betaalde upgrade (ik geloof 16 euro). Als je op jouw Apple ID ooit Mountain Lion hebt gekocht, dan kun je die downloaden.
Helaas, dit is mijn eerste iMac dus ik heb net ook pas een Apple ID aangemaakt.
Dus Mountain Lion is helaas geen optie dan. Dan maar wachten op El Captain misschien.
Ik vond die Mighty Mouse de slechtste Mac muis ooit. Ik had er vrijwel meteen een Logitech Laser LS1 bij gekocht, en de Magic Mouse toen hij uitkwam. Beide muizen zijn veel beter dan de Mighty Mouse!
Ik zal eens gaan kijken voor een andere muis ja want dit ding ben ik na een paar uur al beu, ligt niet lekker in de hand en het klikken voelt ook niet echt fijn aan.
Morgen hier in het centrum maar eens een iCentre of de Apple hoek bij de Mediamarkt binnen stappen.

Kan er gerust wat geld aan spenderen aangezien de iMac toch gratis was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ThomasG schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:21:
Is het dan niet beter om te investeren in een betere beveiliging van het gebouw, zodat inbrekers überhaupt niet of in ieder geval moeilijker binnen komen. Zoals stalen latten achter de kwetsbare ramen. Dat is namelijk beter dan elke dag weer de computers verkassen. Je zult dan namelijk altijd zien dat wanneer je het een keer vergeet, ze gestolen worden.
Er zit speciaal veiligheidsglas in, alarm met opvolging, elektronisch hek om het terrein en een camerasysteem. En toch zijn ze binnen geweest. Dus ben het liever voor.

Maargoed, inmiddels kasten gevonden waar ze inkunnen en die ook nog eens stevig zijn. Ben dus voorzien :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
sebastius schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:09:
[...]
heb je een advies over die GPU's en de prijs ervan?
Ik heb er 1 besteld via eBay die uit een Dell / alienware komt.

Een Geforce Nvidia 680M

http://forums.macrumors.c...ics-card-upgrade.1596614/

Deze thread is ook wel boeiend om te lezen, er schijnen wel wat issues te zijn met black boot screen etc.
Vanwege de bios op de kaart.

Maar daarna schijnt het wel te werken.

Zoals deze

http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item4aec69472c

Wel een gok van 300 euro.

Maar als ik deze thread die ik linkte moet geloven werkt het prima. :)
En is nog altijd goedkoper dan een nieuwe.

Heb nog zitten neuzen in Nederland, maar bijna niet te vinden.

Heb zitten twijfelen een 6970 te kopen en zeker te weten het werkt in mijn 2011, maar aangezien die kaart al een reputatie heeft stuk te gaan en niet echt mega vlot is wil ik de gok wel wagen

Hier wat pic's

Afbeeldingslocatie: http://forums.macrumors.com/attachments/1-jpg.552240/

Afbeeldingslocatie: http://forums.macrumors.com/attachments/11214259_10153230381488955_3331547310565584448_n-jpg.551635/

Niet mijn pics btw.

Maar de 2010 versie is net als een 2011 met een MXM slot en aangezien iMac's nu ook Nvidia kernels hebben voor de nieuwe modellen in OSX zelf moet het bij jouw ook werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 10-07-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ik wacht jouw probeersels wel even af :) houdt me op de hoogte aub, en als je wilt denk ik graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Blijf het overigens jammer vinden dat als je een groter scherm wilt je fors bij moet betalen. Zowel bij de laptops als iMacs. Dit terwijl velen de extra zware hardware van die grotere modellen niet hoeven. Daar zouden ze wat aan moeten doen, want nu ben je bijna genoodzaakt om een Mac Mini te kopen, maar dat is qua prijs nauwelijks een voordeel als je een fatsoenlijke Mac wilt (SSD, 16GB RAM aangezien dat nu helaas ook vast zit gesoldeerd). Dat is toch wel een groot voordeel van andere platformen: de modulariteit tegen betaalbare prijzen.

Overigens zijn de Apple muizen echt design over functionality: een beetje Nederlandse man heeft handen waarmee je binnen no-time krap krijgt en ook het klikken werkt niet echt natuurlijk. De trackpad die je standaard krijgt als je de muis niet neemt vind ik persoonlijk ook nutteloos: ligt hier vooral stof te happen en zou dan ook graag zien dat ze dat soort dingen los verkopen en de prijs van de iMac €69 lager maken (zullen ze nooit doen). Ook tijdens die Keynotes zie je ze altijd met die trackpad aan de gang en het ziet er echt never comfortabel en snel uit wat ze doen vergeleken met een Logitech muis. Zeker bij slepen.

[ Voor 46% gewijzigd door Pyrone89 op 11-07-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
sebastius schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:25:
Nou ik wacht jouw probeersels wel even af :) houdt me op de hoogte aub, en als je wilt denk ik graag mee.
Ga ik doen ! :D

Duurt 4/5 weken voor ik het ga ontvangen en dan trouwen en dan vakantie is knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:15:
Blijf het overigens jammer vinden dat als je een groter scherm wilt je fors bij moet betalen. Zowel bij de laptops als iMacs. Dit terwijl velen de extra zware hardware van die grotere modellen niet hoeven.
Dat geldt natuurlijk ook voor grotere schermen. De meeste mensen hebben aan een 20" meer dan genoeg. Zoveel ruimte neemt een webbrowser, mail programma, etc. niet in beslag.
Overigens zijn de Apple muizen echt design over functionality: een beetje Nederlandse man heeft handen waarmee je binnen no-time krap krijgt en ook het klikken werkt niet echt natuurlijk. De trackpad die je standaard krijgt als je de muis niet neemt vind ik persoonlijk ook nutteloos: ligt hier vooral stof te happen en zou dan ook graag zien dat ze dat soort dingen los verkopen en de prijs van de iMac €69 lager maken (zullen ze nooit doen).
Nou wow, 69 euro bespaart op een totaal bedrag van 2500+ euro. Hoeveel procent zou dat zijn? 0,1%? Ik verwacht niet dat Apple de prijs van de accessoires in de totaalprijs hebben zitten doorrekenen. Op de eindprijs vindt je dat namelijk helemaal niet meer terug. Buiten dat is het natuurlijk ook wel zo fijn dat je een computer kunt gebruiken zonder accessoires te hoeven kopen. Gelukkig kun je ook kiezen tussen trackpad en muis, de trackpad is beter en een zinnigere toevoeging dan die muis. Dat is echt een ergonomische ramp.
Ook tijdens die Keynotes zie je ze altijd met die trackpad aan de gang en het ziet er echt never comfortabel en snel uit wat ze doen vergeleken met een Logitech muis. Zeker bij slepen.
Staand werken met een muis of trackpad is nooit zo optimaal als wanneer je zit en ziet er nou eenmaal raar en oncomfortabel uit (of dat het ook is, is vers 2). Met een Logitech muis of trackball heb je dezelfde situatie met alleen een ander product. Desondanks begint staand computeren wel steeds populairder te worden (meestal wisselt men af tussen staan en zitten). Je hebt er die er zelfs een loopband bij gebruiken...toch knap hoe die nog kunnen muizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
2 jaar geleden overgestapt op Apple en nu nog steeds tevreden met mijn Imac. Ik hou alle update's bij en heb eigenlijk nooit problemen. Wat ik me echter af vraag is of er Apple gebruikers zijn die toch virus scanners op hun Mac hebben geïnstalleerd ook al zegt iedereen dat dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 03:30
oadm schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:23:
2 jaar geleden overgestapt op Apple en nu nog steeds tevreden met mijn Imac. Ik hou alle update's bij en heb eigenlijk nooit problemen. Wat ik me echter af vraag is of er Apple gebruikers zijn die toch virus scanners op hun Mac hebben geïnstalleerd ook al zegt iedereen dat dat niet nodig is.
Nope, virusscanners doen vaak meer kwaad dan goed, door je systeem onnodig te vertragen en vaak prima te vertrouwen bestanden in quarantaine plaatsen. Wie geen gekke dingen doet (dus afreizen naar het 'deep web'), obscure pornosites, illegale download/stream website op zoekt, heeft er echt geen nodig.

Sinds 2007 overgestapt op Mac, nooit een scanner gedraaid, nooit enige noodzaak geweest voor een virusscanner. Waar ik destijds via Windows om de haverklap een pop-up attack te verwerken kreeg, ben ik dit bij OS X nog nooit tegengekomen. Een adblocker helpt je al meer dan voldoende voorkomen niet ergens perongeluk op te clicken, mocht je ooit eens op een nare torrensite oid komen. Zelf overigens nog nooit op iets naars gestuit via torrentsites.

Daarnaast vertrouw ik de virusscanner firma's niet, die je deels zelf 'besmetten' met non virussen om zo de waan te wekken dat het interweb levensgevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
oadm schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:23:
Ik ben in 2003 overgestapt ("geswitcht"), mede omdat ik het hele systeembeheerwerk omtrent virussen en andere malware op de pc beu was. Je raadt het al: ik gebruik geen AV pakket op m'n Mac.

Virussen bestaan niet voor OS X, trojans, adware en andere malware wel. Maar daar moet je zelf iets (doms) voor doen om dat op je Mac te krijgen. En dan nog, een AV pakket biedt schijnzekerheid.

Doe verstandig, dan heb je geen verdere bescherming nodig. Gebruik hooguit de Adware Removal Tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ik heb een keer meegedaan aan een onderzoek van het tijdschrift MacFan. Ze vroegen om je mac te scannen met een virusscanner en de uitslag in te sturen.

Ik heb dit gedaan bij mijn MacBook die ik voor mijn werk gebruikt (was 4 jaar oud) en mijn iMac (was 3jaar oud) waar ik veel download via torrents.
De uitslag was 1 trojan die voor Windows was bedoelt. Voor mijn dus geen virus scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dat is een naief fabeltje.Er bestaan wel degelijk virussen voor OSX. Je kunt je wel afvragen hoe groot het risico is dat je OSX-machine besmet raakt, en of de nadelen van een virusscanner dat waard zijn. Het 'geluk' is dat het marktaandeel van OSX vrij beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:01:
Dat is een naief fabeltje.Er bestaan wel degelijk virussen voor OSX. Je kunt je wel afvragen hoe groot het risico is dat je OSX-machine besmet raakt, en of de nadelen van een virusscanner dat waard zijn. Het 'geluk' is dat het marktaandeel van OSX vrij beperkt is.
Nee, dat is geen fabeltje.

Er bestaat zeker wel malware voor OS X, en vooral trojans zijn gevaarlijk. Maar haal je software niet van een illegale bron, en de kans op trojans is meteen heel klein.

Adware en andere malware kun je ook oplopen. Veel van deze zaken kun je niet met een AV pakket tegenhouden. Je gezond verstand is een meer betrouwbare methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ikweethetbeter schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:17:
Nee, dat is geen fabeltje.

Er bestaat zeker wel malware voor OS X, en vooral trojans zijn gevaarlijk. Maar haal je software niet van een illegale bron, en de kans op trojans is meteen heel klein.

Adware en andere malware kun je ook oplopen. Veel van deze zaken kun je niet met een AV pakket tegenhouden. Je gezond verstand is een meer betrouwbare methode.
Je leest niet goed. Het is wel een fabeltje, want ze bestaan weldegelijk. De vraag, nogmaals, is echter hoe groot de kans is dat je er nu of in de toekomst door getroffen wordt omdat ze 'in het wild' momenteel niet of nauwelijks voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
Ik heb even Sophos virus scanner op mijn mac gehad en die hield bijna alle update's van Office tegen. Gelijk er af gegooid en nooit last van virussen inderdaad. Adware weet ik niet, ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:22:
[...]

Je leest niet goed. Het is wel een fabeltje, want ze bestaan weldegelijk. De vraag, nogmaals, is echter hoe groot de kans is dat je er nu of in de toekomst door getroffen wordt omdat ze 'in het wild' momenteel niet of nauwelijks voorkomen.
Ze bestaan inderdaad gewoon. Wie anders beweerd heeft misschien onder een steen gelegen en leest de frontpage van Tweakers niet goed. Er zijn al diverse nieuws berichten geweest over virussen voor de Mac.

Een vriendin van me is anders al 2 keer dit jaar naar me toegekomen dat ze een virus op dr Mac heeft. Natuurlijk komt dat door overal op klikken. Maar dit geld ook net zo goed voor Windows.

Als je normaal doet met een Windows machine kan je ook daarop prima werken zonder AV. Alleen heeft Windows de nare eigenschap om alles default als admin te draaien zonder een password verzoek. En daar let niemand op helaas.

Het is wel een feit natuurlijk dat je met Windows wel eerder de target bent dan met een Mac. Maar je bent echt niet immuun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:41:
Een vriendin van me is anders al 2 keer dit jaar naar me toegekomen dat ze een virus op dr Mac heeft.
En, was dat ook jouw constatering, een virus? Was die ongemerkt op haar Mac terechtgekomen, zonder dat ze dat zelf geaccepteerd had, zo zonder wachtwoord in te vullen, zonder ...?
Natuurlijk komt dat door overal op klikken. Maar dit geld ook net zo goed voor Windows.
Klopt. Naar de verkeerde sites gaan, overal op klikken, alles accepteren, zomaar ergens je wachtwoord invullen, et voila, je bent besmet met adware of andere malware.
Als je normaal doet met een Windows machine kan je ook daarop prima werken zonder AV.
Ook dat klopt helemaal als je Windows 7 of nieuwer draait. De standaard MS beveiliging volstaat ruimschoots!
Het is wel een feit natuurlijk dat je met Windows wel eerder de target bent dan met een Mac. Maar je bent echt niet immuun.
Niemand is immuun! Maar wat een grotere bedreiging is dan al die malware, is phishing. En daar doet geen enkel AV pakket iets tegen!

Dus mijn advies: vergeet AV pakketten, en denk gewoon na als je op het internet zit! En zie je eens een keer een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn: geloof me, dat is ook te mooi om waar te zijn, dat heet phishing, trap er niet in!

En een academische discussie over wat een virus is of niet: verspilde moeite. Er zijn geen virussen voor OS X, maar er zijn voldoende bedreigingen. En de meeste van die bedreigingen worden niet door een AV pakket opgemerkt. En de grootste bedreigingen hebben niks met malware te maken, dat is phishing.

Beveilig je pc / Mac door gewoon goed na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort geeft mijn Mac Mini geen tadaa-geluid meer bij het opstarten. Wat kan dat zijn, moet ik me daariover zorgen maken? Kan ik het ook terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:46:
Sinds kort geeft mijn Mac Mini geen tadaa-geluid meer bij het opstarten. Wat kan dat zijn, moet ik me daariover zorgen maken? Kan ik het ook terugkrijgen?
Een Mac Mini is geen iMac.

Tip: check in OSX eens de stand van je volumeregeling. Die bepaalt ook het volume bij opstarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Exirion op 14-07-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een iMac eind 2013 met 1tb HDD, echter heb ik nu een 500GB Samsung SSD in het bezit, en zit ik in de twijfel of ik 'm intern zal laten vervangen voor m'n HDD of dat ik 'm extern zal aansluiten via USB 3.0 of Thunderbolt. Wat is slim om te doen? Extern aansluiten is makkelijk en eenvoudig maar niet praktisch. Inbouwen neemt een risico met zich mee en is daarnaast vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:54:
Ik heb een iMac eind 2013 met 1tb HDD, echter heb ik nu een 500GB Samsung SSD in het bezit, en zit ik in de twijfel of ik 'm intern zal laten vervangen voor m'n HDD of dat ik 'm extern zal aansluiten via USB 3.0 of Thunderbolt. Wat is slim om te doen? Extern aansluiten is makkelijk en eenvoudig maar niet praktisch. Inbouwen neemt een risico met zich mee en is daarnaast vrij duur.
Vanuit praktisch oogpunt is extern aansluiten een mooie oplossing, maar je moet dan wel een goeie Thunderbolt (duuuur) of USB 3 (niet allemaal even snel) interface zoeken. Ik heb zelf een USB3 kastje met UASP in gebruik voor een secundaire schijf en die doet het prima:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.net/images/S2510BMU33-Samsung840EVO1TB.png

Dezelfde SSD haalt intern ingebouwd wel aanzienlijk hogere snelheden, maar in de praktijk merk je er niet zo veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:13:
[...]

Een Mac Mini is geen iMac.

Tip: check in OSX eens de stand van je volumeregeling. Die bepaalt ook het volume bij opstarten.
Nee, dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Je geeft weinig informatie. Heb je je Mac Mini nog aan een versterker aangesloten? Dan is de volumeregeling uitgeschakeld en moet je 'm eerst loskoppelen om het in te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 18:31:
[...]

Vanuit praktisch oogpunt is extern aansluiten een mooie oplossing, maar je moet dan wel een goeie Thunderbolt (duuuur) of USB 3 (niet allemaal even snel) interface zoeken. Ik heb zelf een USB3 kastje met UASP in gebruik voor een secundaire schijf en die doet het prima:

[afbeelding]

Dezelfde SSD haalt intern ingebouwd wel aanzienlijk hogere snelheden, maar in de praktijk merk je er niet zo veel van.
Ja inderdaad. Thunderbolt of USB 3 is dan een dingetje. Al vind ik jouw snelheden snel genoeg, lift een iMac met HDD enorm op. Daarnaast zou ik natuurlijk gewoon de HDD kunnen blijven gebruiken voor foto's en dergelijke dus in dat geval is het een win-win situatie want ik heb zo'n 1500gb aan opslag dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem inderdaad aan een versterker aangesloten en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:25:
Ik heb hem inderdaad aan een versterker aangesloten en dat werkt prima.
Dat vroeg ik niet. Lees eens terug wat ik zei over volumeregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:04:
[...]

Dat vroeg ik niet. Lees eens terug wat ik zei over volumeregeling.
Sorry, je hebt gelijk. Hij doet het nu weer, ik was bang dat er iets kapot was, Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:22:
[...]

Je leest niet goed. Het is wel een fabeltje, want ze bestaan weldegelijk.
Zelf iets beter lezen en dan met name heel erg letter lezen want dat doet degene waar je op reageert ook (en ja het is echt mierenneuken). Voor OS X zijn er inderdaad geen virussen, wel andere soorten malware. Dat de volksmond alles onder virussen schaart doet daar niks aan af.

Zo'n virusscanner is ook maar 1 mogelijkheid om malware tegen te gaan. Meestal is het ook overwegend Windows malware plus een paar OS X dingen die door Xprotect in OS X ook al tegen worden gehouden. Soms alleen maar Windows dingen. Firewalling, gebruik van user accounts, de juiste rechten, software up to date houden, je verstand gebruiken, etc. zijn een aantal andere dingen die malware tegenhouden, vooral wanneer je ze combineert en dat geldt voor ieder OS. Te vaak gezien dat mensen denken veilig te zitten omdat ze een virusscanner hebben. Blijkt dat ze lukraak op alles klikken en de virusscanner nooit verder is gekomen dan de 30 dagen trial (en dus na die trial nooit heeft gewerkt).

De reden dat de virusscanners voor OS X niet veel verder komen dan wat Xprotect eigenlijk al doet is voor mij 1 van de vele redenen om er geen te nemen. Er zijn ook zat andere security opties en een waterdichte security krijg je toch niet. Ook met al die maatregelen kun je nog steeds een malware infectie oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Vind het een beetje onzin om er een compleet topic voor te openen dus doe ik het zo :

Heb op werk een iMac uit 2011 met OSX 10.6.8 erop incl 8GB aan ram.
Nu doet Google street view sinds een tijd raar. Het gaat supertraag en is geen beweging in te krijgen soms.
Dit is met Google Chrome. Safari gaat het een stuk beter mee.

Chrome is up to date. Wat kan hier aan de hand zijn?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
kaos- schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:34:
Weet je zeker dat dit klopt? In 2011 kwam OS X 10.7 uit, en was een gratis update voor de 2011 iMac modellen.
Nu doet Google street view sinds een tijd raar. Het gaat supertraag en is geen beweging in te krijgen soms.

Is dat het enige programma / de enige site die raar doet?

Probeer OS X 10.8 te kopen (kost weinig, kan niet via de app store als je 'm niet hebt gekocht, dat moet via de site of een winkel die de USB sticks met Mountain Lion erop nog heeft liggen), of wacht op El Capitan, want 10.6 (Snow Leopard) is wel erg oud, en Apple en Google en vele anderen leveren er al geen support meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Het kan ook zijn dat de iMac uit 2010 komt hoor, maar ik zie bij "over deze mac" 2011 staan.
Het is in ieder geval OSX 10.6.

Chrome is inderdaad het enige programma waarbij ik problemen heb. En dan specifiek met Street View.
Updaten is een optie, maar om het alleen te doen voor Street View is ook weer zoiets :D

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ik heb de knoop doorgehakt, mijn iMac mid 2010 staat te koop. Het is tijd voor een upgrade naar een 5k wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
kaos- schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:34:
Vind het een beetje onzin om er een compleet topic voor te openen dus doe ik het zo :

Graag de volgende keer wel een nieuw topic openen. Dit topic is bedoeld om ervaringen met de iMac te bespreken. Problemen en specifieke vragen (hoe klein ook) mogen in aparte topics :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 13:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

sebastius schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:06:
Nou ik heb de knoop doorgehakt, mijn iMac mid 2010 staat te koop. Het is tijd voor een upgrade naar een 5k wat mij betreft :)
Das wel leuk knutselen >:)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Helaas ga ik denk ik niks meer doen aan een 5k :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Geheugen valt nog te upgraden maar met de hedendaagse configuraties vraag ik me af wat je er nog aan zou willen upgraden. Het enige wat echt handig is, is het kunnen vervangen van je disk als deze stuk is (en wat nu dus niet meer kan zonder een tripje naar Apple). Voor de rest gebeurd er niet zo gek veel meer in hardware wereld. Tegen de tijd dat je echt wil upgraden zijn er zoveel veranderingen dat je alsnog alles moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:30

Nitai

Live the life you love.

sebastius schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:06:
En je Macbook Pro dan sebastius? Ga je ze naast elkaar gebruiken? Ik heb een jaar oude rMBP 15" maar denk niet dat ik het er doorheen krijg thuis een 5k iMac dit jaar te scoren hehehe :D M'n iMac 2011 moet het nog maar een jaartje uitzingen...

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

De Pro is voor op de bank en onderweg/voor de klas. De Mac is om dingen voor te bereiden/maken. Een groot scherm is daar toch fijner voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:00:
De Pro is voor op de bank en onderweg/voor de klas. De Mac is om dingen voor te bereiden/maken. Een groot scherm is daar toch fijner voor.
Als ik een MBP had zou ik een mooi scherm kopen :) iMac erbij vind ik dan zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Neu, ik wil wel echt een quadcore powerhouse naast mijn simpele 13inch dualcore i5. (ik doe toch regelmatig wat met filmbewerken, virtuele computers, games etc dus waarom niet).

[ Voor 36% gewijzigd door sebastius op 18-07-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ah ok. Ik heb een MBP 15" overwogen, want die vind ik wel echt snel zat (qc i7, 16GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik roep toch een van mijn V&A dingen hier omdat het zo'n iMac specifiek item is die nauwelijks meer te vinden is online: V&A aangeboden: Dr. Bott Digital Video Link for iMac (display mode)

Hiermee kun je je iMac 2009/2010 gebruiken als HDMI/DVI scherm voor een externe bron, zoals een console. Erg leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

sebastius schreef op zondag 19 juli 2015 @ 22:34:
Ik roep toch een van mijn V&A dingen hier omdat het zo'n iMac specifiek item is die nauwelijks meer te vinden is online: V&A aangeboden: Dr. Bott Digital Video Link for iMac (display mode)

Hiermee kun je je iMac 2009/2010 gebruiken als HDMI/DVI scherm voor een externe bron, zoals een console. Erg leuk speelgoed!
Das wel weer een cool ding!

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Iemand ervaring met Windows 10 en Bootcamp? Ben vooral benieuwd of dit normaal te installeren is en of de Bootcamp drivers, bijv. voor de videokaart, voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Bootcamp is nog niet klaar voor Win10 natuurlijk, je zult de release van Win10 en van de nieuwe Bootcamp af moeten wachten. Ik verwacht dat ie met de release van El Capitan meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs is iPhoto vervangen door Foto's. Omdat ik niet precies wist hoe ik met de libraries moest werken, had ik op een gegeven ogenblik drie vrijwel gelijke libraries. Vorige week heb ik een 1 terabyte WD Elements schijfje gekocht en heb ik mijn partitie waarop die libraries staan daarnaartoe gekopieerd. Op dat schijfje heb ik twee van de drie libraries verwijderd, maar tot mijn verbijstering waren die ook verdwenen van mijn originele partitie. Omdat ik het toch anders wilde doen, heb ik vanuit Foto's al mijn foto's naar die WD-schijf geëxporteerd. Nu wil ik die overgebleven library ook van die WD-schijf verwijderen, maar ben ik bang dat ik die dan ook verdwijnt van de originele partitie, die overigens op een andere externe schijf staat. Mijn vraag is: hoe kan ik dat voorkomen? Zelf denk ik bijvoorbeeld aan het loskoppelen van de externe schijf van mijn Mac Mini. Ook heb ik de optie om de partitie te verwijderen (erop gaan staan en rechtsklikken, of hem naar de prullenbak slepen), maar dan ben ik bang dat ik die partitie letterlijk verwijder. Iemand opperde de mogelijkheid om de library te hernoemen alvorens van de WD-schijf te verwijderen. Is dat ook een optie? Graag advies. Het liefste zou ik de WD-schijf opnieuw willen formatteren om de foto's uit Foto's helemaal opnieuw te exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 08:26
edit fout!

[ Voor 93% gewijzigd door bakkie1985 op 20-07-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
sebastius schreef op maandag 20 juli 2015 @ 19:06:
Bootcamp is nog niet klaar voor Win10 natuurlijk, je zult de release van Win10 en van de nieuwe Bootcamp af moeten wachten. Ik verwacht dat ie met de release van El Capitan meekomt.
Maar ik dacht ook ergens te lezen dat Microsoft beweerd dat wanneer het met Windows 8.1 werkt het ook met 10 moet werken. Ben daarom vooral benieuwd of ik veilig mij Windows 8.1 retail kan upgraden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Heb je al gegoogled? Het zal er vast al staan van iemand.

[ Voor 33% gewijzigd door sebastius op 20-07-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
Yoshimiti heb ik op mijn iMac med 2011 gezet maar draait niet soepel zoals Mavericks. Zal geheugen uitbreiden veel helpen van 4 naar 12gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

nickdew schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:42:
Yoshimiti heb ik op mijn iMac med 2011 gezet maar draait niet soepel zoals Mavericks. Zal geheugen uitbreiden veel helpen van 4 naar 12gb?
Ik draaide tot voor kort Yosemite op een iMac 2011 27" i5 met 16GB en SSD, en dat liep als een trein. In principe is 4GB een aardige sloot geheugen maar als je een zwaardere gebruiker bent kan het zo volnzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
Internet alleen maar en daar was die al langzaam mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
nickdew schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:49:
Internet alleen maar en daar was die al langzaam mee?
Dan was er iets anders aan de hand!

Welke browser? Heb je daar wel een paar van geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
Safari maar heel mijn iMac liep niet lekker. Niemand hier last van? Anders probeer ik schone installatie. Zit i5 2,7 GHz met 4gb geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

En is het via UTP of wifi? Als Internetten niet lekker werkt kan het vanalles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
Nee ik internet alleen maar op imac, beetje muziek erbij meer doe ik niet. Gaat er niet om dat internet zelf sloom is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een 5K i7 8gb 295x 512SSD. Nou gebruik ik deze o.a. voor het bewerken van 1080p 60fps filmpjes in final cut pro x. Wat mij opvalt is dat de fans best hard gaan draaien als ik bijv. Fullscreen mode kijk, is meer mensen dit opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
Phyraxz schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:15:
Sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een 5K i7 8gb 295x 512SSD. Nou gebruik ik deze o.a. voor het bewerken van 1080p 60fps filmpjes in final cut pro x. Wat mij opvalt is dat de fans best hard gaan draaien als ik bijv. Fullscreen mode kijk, is meer mensen dit opgevallen?
Volgens mij redelijk bekend met het 5k model hoor.
De videokaart moet behoorlijk aan de bak om die pixels eruit te persen.
(Je gebruikt wel de " best for retina setting" ? anders moet hij nog meer aan de bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
GeeMoney schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:17:
[...]

(Je gebruikt wel de " best for retina setting" ? anders moet hij nog meer aan de bak)
Ik zou eens moeten kijken bij de instellingen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:17:
Als je de posts van mensen die geen iMac 5K hebben moet geloven wel ja. Mijn 5K blijft echter stil bij 1080p@60 filmpjes, eveneens als de 4k filmpjes. Pas wanneer ik die filmpjes via Flash bekijk wil het nog wel eens voorkomen dat ie gaat blazen maar dan moet ik er wel een aantal van hebben geladen. Ook bij 4k@60 is het hommeles maar dat is momenteel meer een gebrek aan browser support. Geen enkele machine die dat fatsoenlijk kan draaien. Van andere iMac 5K heb ik vergelijkbare verhalen gehoord en gelezen.

Ik denk eerder dat het een combinatie van factoren is. In Final Cut ben je meer aan het doen dan alleen maar filmpjes bekijken. Het kan zijn dat deze een grotere aanslag pleegt op je videokaart en CPU waardoor de fan meer werk moet verrichten. Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid hebben ook enig invloed op de zaak (als je machine z'n warmte niet goed kwijt kan zoals met warm en vochtig weer, dan gaan fans ook harder draaien). Het zou ook zomaar een bugje kunnen zijn. Kijk anders even in Activity Monitor wat Final Cut aan het doen is qua CPU e.d., dan weet je genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Weet iemand een goede vergelijk te vinden tussen de drie videokaarten in de 5k modellen? Dus de R290, R290x en de R295x ?

Ik ben voornemens een nieuwe iMac aan te schaffen zodra m'n oude iMac(s) allemaal verkocht zijn maar ik kan nergens het echte verschil vinden tussen de R290x en de R295x. Of liever gezegd, ik kan geen vergelijk vinden. Ik zie sites die of de ene of de ander hebben gereviewd, maar ik zou zo graag twee identieke iMacs 5k met alleen een andere GPU zien.

Toepassing naast standaard kantoor/iMoviegebruik is het spelen van games (bv StarCraft 2) zo mooi mogelijk. Ik ben geen online gamer, speel niet high-end maar ik wil wel gewoon lekker vloeiend en vooral mooi spelen.

Mijn 2010 heb ik daarop niet handig ingekocht, ik kocht gewoon de instap-videokaart. Daar baal ik achteraf van. Die fout wil ik met de 5k niet maken, ik wil zeker weten welke videokaart de betere real-life performance heeft (geen benchmarks maar gewoon spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gewoon voor de instapper gaan en het bespaarde geld aan een PS4 besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De instapper heeft geen SSD. Zet je daar een SSD in, dan zit je nog maar 60 euro van de 3,5GHz met M290X af.
Verder zou ik voor gamen inderdaad een PS4 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Neu ik ga sowieso minimaal voor de 3.5ghz met de 290X en inderdaad met SSD (256gb is zat voor mijn doeleinden, werk er nu al jaren met die hoeveelheid). De vraag is of ik de 295X wil (de i7 is ook wel leuk maar niet zo noodzakelijk). Een PS4 komt sowieso niet mijn huis in :)

[ Voor 10% gewijzigd door sebastius op 24-07-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
sebastius schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:48:
Neu ik ga sowieso minimaal voor de 3.5ghz met de 290X en inderdaad met SSD (256gb is zat voor mijn doeleinden, werk er nu al jaren met die hoeveelheid). De vraag is of ik de 295X wil (de i7 is ook wel leuk maar niet zo noodzakelijk). Een PS4 komt sowieso niet mijn huis in :)
Wat is de meerprijs?
Het updaten van zeker de videokaart is onmogelijk in die series tegenwoordig.
Als ik zelf voor de keuze zou staan had ik de 295x genomen, niet omdat ik zwaar game (af en toe Diablo 3) maar ik wil dat hij lang mee kan doen en ook toekomstige games gewoon kan draaien.

Als het verschil groter als 500 euro is dan zou ik de middenweg nemen.
Alles eronder zou ik voor de 295x gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

bijna 300 euro, 275 dacht ik. Maar ik lees verschillende verhalen over de performance van die twee kaarten, dus ik weet niet wat nu de beste optie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:48:
Een PS4 komt sowieso niet mijn huis in :)
Dat klinkt haast principieel. Wat is het probleem met de PS4? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Exirion schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:19:
[...]

Dat klinkt haast principieel. Wat is het probleem met de PS4? :)
Ik heb er geen moer aan en de games spreken me totaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik heb 'm destijds gekocht toen de i5/M290x/Fusion Drive nog de basis config was en deze geupgrade met meer geheugen, een 512GB ssd en de M295x. Dat laatste was meer met het oog op de toekomst. Een 5k scherm aansturen vereist nog wel wat power. De M290x is echter ook prima in staat om dat scherm aan te sturen maar je hebt meer ruimte met die M295x. In de praktijk blijkt het met beiden geen probleem te zijn en straks met El Capitan al helemaal niet meer.
Geheugen kun je tegenwoordig beter zelf doen, daar is nu veel meer werkend spul voor beschikbaar dan toen bij introductie. Rest je dus de disk upgrade, processor zou ik laten voor wat het is (als dat echt een belemmerend punt is kijk dan liever naar de Mac Pro).

Maar ja, als je toen ooit eens de fout hebt gemaakt met de instapkaart lijkt me dat toch wel een aardig goed excuus om nu eens niet voor die instapper te gaan :P

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 24-07-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ja fout... Ik heb nog steeds dik plezier van die machine. RAM upgrade doe ik inderdaad zelf, heb nu ook 16gb. Kan het helaas niet overzetten, ik heb 1333 modules (denk ik) ipv 1600. Ik denk dat ik ook voor die 295 ga. Als je geld uitgeeft kun je het net zo goed meteen goed doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 21:49

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

sebastius schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:57:
Weet iemand een goede vergelijk te vinden tussen de drie videokaarten in de 5k modellen? Dus de R290, R290x en de R295x ?

Ik ben voornemens een nieuwe iMac aan te schaffen zodra m'n oude iMac(s) allemaal verkocht zijn maar ik kan nergens het echte verschil vinden tussen de R290x en de R295x. Of liever gezegd, ik kan geen vergelijk vinden. Ik zie sites die of de ene of de ander hebben gereviewd, maar ik zou zo graag twee identieke iMacs 5k met alleen een andere GPU zien.

Toepassing naast standaard kantoor/iMoviegebruik is het spelen van games (bv StarCraft 2) zo mooi mogelijk. Ik ben geen online gamer, speel niet high-end maar ik wil wel gewoon lekker vloeiend en vooral mooi spelen.

Mijn 2010 heb ik daarop niet handig ingekocht, ik kocht gewoon de instap-videokaart. Daar baal ik achteraf van. Die fout wil ik met de 5k niet maken, ik wil zeker weten welke videokaart de betere real-life performance heeft (geen benchmarks maar gewoon spelen)
http://barefeats.com/imac5k6.html

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:24
Bij de 5K altijd de M295x nemen met een ssd, i7 is echt niet nodig.

Ik heb mijn 5K in december gekocht met deze configuratie. Als je veel schermen open hebt staan komt de M290x gewoon rekenkracht tekort.
Opslag doe ik op een externe hdd, gaat snel met usb3.0 ook mijn time-machine back-up staat hierop.
Mocht er ooit iets met je pc gebeuren dan heb je altijd nog een losse back-up. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Yep, ik zou bij de 5K ten alle tijden de m295x nemen, heb ik zelf ook gedaan. Je leest geregeld in reviews dat de 290 toch wat power tekort komt. i5/i7 is dan zoals hierboven gezegd minder van belang (alhoewel ik stiekem toch voor de i7 ben gegaan).
256 GB SSD erin en een externe schijf eraan en whoppa, gaan met die banaan. Geen seconde spijt van gehad en wat een prachtige machine.

http://barefeats.com/imac5k6.html Hier kan je wat benchmarks vinden.
Pagina: 1 ... 36 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9