[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
mvds schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:15:
[...]

Ik mag aannemen (ook op basis van reviews) dat hij een iMac wel kan houden hoor :)
Volgens de site 15kg. (38lbs)

Dan moet de iMac 27inch 2010 model dus inderdaad geen probleem zijn. (13.8kg)
Hij ziet er wel heel goed uit en de prijs valt me eigenlijk nog wel mee hoor.
84 dollar ?
Ik denk niet dat je een goedkoper alternatief gaat vinden inclusief die usb hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
Grrrr, sinds een paar weken zijn er vieze vlekken onder het scherm van mijn 21,5" iMac ontstaan. Vooral in de rechteronderhoek is het goed zichtbaar. Lijkt wel alsof er iemand met vieze vingers aangezeten heeft. Ik heb een late 2013 iMac, dus loshalen en schoonmaken is geen optie. De boel schijnt gelamineerd te zijn. Tijd om de service van Apple eens uit te proberen en kijken wat ze hier aan willen doen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 14:10
Poops_McGhee schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 03:20:
Grrrr, sinds een paar weken zijn er vieze vlekken onder het scherm van mijn 21,5" iMac ontstaan. Vooral in de rechteronderhoek is het goed zichtbaar. Lijkt wel alsof er iemand met vieze vingers aangezeten heeft. Ik heb een late 2013 iMac, dus loshalen en schoonmaken is geen optie. De boel schijnt gelamineerd te zijn. Tijd om de service van Apple eens uit te proberen en kijken wat ze hier aan willen doen......
Mocht het bij hen niet lukken of geld kosten, voor de onkosten (25 euro aan plakstrips) wil ik het ook wel even voor je doen als je het zelf niet durft. Maar het is echt een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
Muldert schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 12:02:
[...]

Mocht het bij hen niet lukken of geld kosten, voor de onkosten (25 euro aan plakstrips) wil ik het ook wel even voor je doen als je het zelf niet durft. Maar het is echt een eitje.
Voor zover ik weet is de boel gelamineerd en kom je niet tussen het glas en scherm in, dus je kunt niet bij die vlekken komen zonder het ding vreselijk te slopen. Ik heb er al het een en ander over gelezen ondertussen. Buiten dat, effe laten fixen door iemand die dat niet weet..... meh, lijkt me geen briljant plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 14:10
Poops_McGhee schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Voor zover ik weet is de boel gelamineerd en kom je niet tussen het glas en scherm in, dus je kunt niet bij die vlekken komen zonder het ding vreselijk te slopen. Ik heb er al het een en ander over gelezen ondertussen. Buiten dat, effe laten fixen door iemand die dat niet weet..... meh, lijkt me geen briljant plan.
Dan niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:23
Was inderdaad een aardig aanbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Poops_McGhee schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Inderdaad, helemaal omdat het wel degelijk mogelijk is. Its his loss. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ik heb nu een nieuwe Airport Extreme gekocht en daar een WD 2TB schijf aan gehangen. De WD heb ik verdeelt in twee partities (25% time machine, 75% film opslag). Nu werk dit allemaal prima. De back ups worden(via wifi) gemaakt en ik kan de films kijken vanaf de schijf op mijn iMac en MacBook Pro.

Nu alleen het gene wat mij wel irriteert. Als ik mij films wil bekijken dan ga ik via finder -> gedeeld -> Airport extreme. Nu moet hij steeds eerst verbinden voor dat ik verder kan. Zo gauw ik ergens anders heen ga en ik wil weer terug moet hij weer eerst opnieuw verbinden.
Nu zo ik graag willen dat de schijf vanaf het opstarten van mijn iMac steeds verbonden blijft. Is dit mogelijk en zo ja hoe?

Via google kom ik er zelf niet uit. Ik zal wel de verkeerde zoek termen gebruiken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Nico111 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:32:
Ik heb nu een nieuwe Airport Extreme gekocht en daar een WD 2TB schijf aan gehangen. De WD heb ik verdeelt in twee partities (25% time machine, 75% film opslag). Nu werk dit allemaal prima. De back ups worden(via wifi) gemaakt en ik kan de films kijken vanaf de schijf op mijn iMac en MacBook Pro.

Nu alleen het gene wat mij wel irriteert. Als ik mij films wil bekijken dan ga ik via finder -> gedeeld -> Airport extreme. Nu moet hij steeds eerst verbinden voor dat ik verder kan. Zo gauw ik ergens anders heen ga en ik wil weer terug moet hij weer eerst opnieuw verbinden.
Nu zo ik graag willen dat de schijf vanaf het opstarten van mijn iMac steeds verbonden blijft. Is dit mogelijk en zo ja hoe?

Via google kom ik er zelf niet uit. Ik zal wel de verkeerde zoek termen gebruiken :-(
Dit kan geregeld worden met een script of systeem voorkeuren (voor inloggen):
tutorial

Hoop dat je hier iets aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Ahh bedankt dit was wat ik zocht. Ik had al iets soortgelijks gevonden, maar toen lukte het niet. Met deze handleiding kwam ik er wel uit.

Ik heb nu alleen dat de finder venster met de schijf ook opent als mijn iMac opstart terwijl ik toch verberg had aangevinkt in de inlog opties. Maar het is een kleine moeite om deze weg te klikken, dus ik ben blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 12:32

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Tijdje terug een iMac MF883N voor mijn vriendin gekocht. Dat ding is echt ontzettend traag. Dat heeft voor een groot deel te maken met de harde schijf die erin zit. Namelijk een ouderwetse 5200 toeren. Kan deze door een SSD vervangen worden? Zo ja, waar doen ze dat?

En pikt iMac/iOS alle SSD-schijven of werkt het systeem enkel met bepaalde merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Komop zeg, dat is al zovaak voorbij gekomen.
Zowel in dit topic als in Het SSD in je Apple topic
Even je huiswerk doen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sander0 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:10:
Inderdaad, helemaal omdat het wel degelijk mogelijk is. Its his loss. :P
Met slopen is alles mogelijk. Glasplaat en LCD zijn bij deze late 2013 iMac aan elkaar verlijmt (gelamineerd zoals Apple het noemt) en zijn dus 1 unit die je niet zonder meer van elkaar kunt krijgen (de kans dat het zonder probleem gaat is nagenoeg nihil, glas zal eerder breken, het is nogal een groot oppervlak; bij een iPhone is dit al lastig). Die vieze vingervlek dingen kunnen komen door de lijm die tussen de twee delen zit. Enige wat je kunt doen is naar Apple sturen die er ongetwijfeld een nieuwe display unit in zet. Heb je nog wel netjes je garantie behouden wat je bij de hobby bobs met alle goede bedoelingen zeker niet zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:20
Ik heb hier een iMac met een GTX675MX (Kepler GK104) en nu speel ik af en toe een spelletje via bootcamp.
Hiervoor bump ik dan de GPU meestal 130Mhz omhoog met evga precision hierdoor loopt alles heel smooth en ondanks de bump komt de gpu niet boven de 75 graden. Nu is het spel ook flink volwassen geworden voor OSX en wil ik graag dezelfde bump geven als ik op OSX zit is hiervoor ook een tool net als voor windows ik EVGA precision heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 17:47
Ik heb nu ruim 2 jaar een iMac met de specificaties uit mijn signature. Ben er zeer tevreden over en het werkt allemaal nog naar behoren, alleen begin ik in idle een iets luidere fan of HDD te horen. Heb er nog niet heel goed naar geluisterd, maar in ieder geval één van deze twee draait wat luider.

Normaal gesproken schroefde ik mijn desktops 2 maal per jaar open om het opgehoopte stof te verwijderen, alleen bij een iMac gaat dat wat lastiger. Iemand ervaringen mee wat dit kan zijn, of het kwaad kan en wat jullie me aanraden te doen? Aan de prestaties en de temperaturen van de iMac merk ik in ieder geval niks.

De iMac is vooral gebruikt voor wat lichte gaming, 2D en 3D ontwerpen en modelleren en wat simpele randzaken.

Thanks! :)

iMac 27'' 2012 | i7 3.4 GHz | GTX680MX | 32GB RAM | 3TB Fusion Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Velandu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 07:56:
Ik heb nu ruim 2 jaar een iMac met de specificaties uit mijn signature. Ben er zeer tevreden over en het werkt allemaal nog naar behoren, alleen begin ik in idle een iets luidere fan of HDD te horen. Heb er nog niet heel goed naar geluisterd, maar in ieder geval één van deze twee draait wat luider.

Normaal gesproken schroefde ik mijn desktops 2 maal per jaar open om het opgehoopte stof te verwijderen, alleen bij een iMac gaat dat wat lastiger. Iemand ervaringen mee wat dit kan zijn, of het kwaad kan en wat jullie me aanraden te doen? Aan de prestaties en de temperaturen van de iMac merk ik in ieder geval niks.

De iMac is vooral gebruikt voor wat lichte gaming, 2D en 3D ontwerpen en modelleren en wat simpele randzaken.

Ik weet vrijwel zeker dat het de harddisk is die je hoort. Al die dingen gaan na verloop van tijd wat speling in de lagers krijgen, dus meer lawaai maken. Ik was dan ook blij toen ik bij m'n vorige iMac volledige stilte hoorde toen ik er een SSD in had gezet. Bij de huidige iMac heb ik er op de dag van aankoop meteen een SSD in gezet ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Velandu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 07:56:

Uitblazen iMac doe je zo:

Stroomkabel eruit
Met powerbutton ingedrukt stroomkabel inprikken
Daarna iMac aanzetten. Alle fans gaan op maximaal.
Mac gewoon afsluiten en opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
sebastius schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:03:
[...]

Stroomkabel eruit
Mocht ik hier niks mee slopen, dan ga ik het zeker is proberen. Thanks for the advice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Velandu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:32:
[...]

Mocht ik hier niks mee slopen, dan ga ik het zeker is proberen. Thanks for the advice!
Lol!? het is een fix van Apple zelf, tuurlijk sloop je daar niks mee 8)7

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
Fietsbel schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:34:
[...]

Lol!? het is een fix van Apple zelf, tuurlijk sloop je daar niks mee 8)7
Oh ja, iedereen weet dat het een fix van Apple zelf is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Velandu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:36:
[...]

Oh ja, iedereen weet dat het een fix van Apple zelf is :9
Want een self destruct modus is wel logisch? :D :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
Fietsbel schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:37:
[...]

Wat een self destruct modus is wel logisch? :D
Nee maar je weet ook dat er soms dingen gedaan worden met een PC / laptop of All-in-One die niet helemaal goed voor de apparaten zijn.

Back to topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Velandu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:32:
[...]

Je kunt mijn opmerkingen wel vertrouwen :) Lees anders m'n knutselblogs eens door, dan zie je dat ik weet waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Blijft overeind staan dat het waarschijnlijker is dat het de harddisk is die lawaai maakt. En ik weet ook wel waar ik het over heb :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
sebastius schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:09:
[...]

Je kunt mijn opmerkingen wel vertrouwen :) Lees anders m'n knutselblogs eens door, dan zie je dat ik weet waar ik het over heb.
Heb ze al eens gezien, respect!
Exirion schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:36:
Blijft overeind staan dat het waarschijnlijker is dat het de harddisk is die lawaai maakt. En ik weet ook wel waar ik het over heb :)
Dat begreep ik, maar het clearen van de stof is ook niet vervelend hehe.

Ik heb het gewoon niet zo op al die 'fragiele' elektronica en fijn mechanica. Ben een werktuigbouwer, vandaar een bepaalde onzekerheid. ;)

Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:27
Onverbetelijk mijn late 2009 imac 27" (met I7 proc).. Inmiddels bevat ie al een kleine 1,5 jaar een ssd (in fusion drive config) en is die sinds gisteren voorzien van 20 GB ram wat ook niet zou kunnen... Blijf me verbazen en de beste koop in de afgelopen 6 jaar..... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Zojuist nieuwe 5k iMac toegevoegd aan de line-up. Helaas weer gekozen voor 1TB normale HDD (geen fusion drive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

SquareOne schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:05:
Zojuist nieuwe 5k iMac toegevoegd aan de line-up. Helaas weer gekozen voor 1TB normale HDD (geen fusion drive).
Inderdaad. Prijsverschil is dan maar 60 euro als je er een 256 GB SSD in doet. Geen idee hoe groot performanceverschil is tussen CPU en videokaart van beide modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:55

RnB

En de high end iMac 27'' is verdwenen (waarbij je kon opteren voor een Nvidia GT 780M). :'(
Hopelijk komt er een gelijkwaardig model een dezer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 21:26
RnB schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:14:
En de high end iMac 27'' is verdwenen (waarbij je kon opteren voor een Nvidia GT 780M). :'(
Hopelijk komt er een gelijkwaardig model een dezer dagen.
Zodra Apple een model een update geeft hoef je over het algemeen geen additionele update te verwachten op korte termijn. Mocht je interesse hebben in een high-end non-retina model, dan zou ik contact opnemen met resellers, wellicht dat je daar nog een oud model kunt scoren tegen een mooie korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:21
Heb sinds een week een iMac overgenomen van iemand. Hij werkt perfect alleen ik heb een probleem met mijn Magic Trackpad en Mouse. Ze haperen namelijk na een tijdje. Vooral als de iMac even in sluimer is geweest gaat de muis alle kanten op. Heb al een SMC reset gedaan, maar dat mocht niet baten. Daarnaast zijn de batterijen van beide vervangen, ook dat hielp niet.

Een bedrade muis werkt wel gewoon en op mijn rMBP werken ze beide ook gewoon prima.

Even bluetooth aan en uitzetten helpt, maar fijn is het niet. Weet iemand zo een oplossing voor dit probleem?

Heb overigens een back-up teruggezet, maar het OSX opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:55

RnB

Zit je toevallig op een 2,4GHz wifi netwerk?
Ik meen mij te herinneren dat dit een bekend issue is, Bluetooth icm 2,4GHz Wifi. Mocht jouw AP 5GHz ondersteunen, kan je je iMac op de 5GHz verbinden, dan zouden de Bluetooth problemen opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:21
Nee ik maak gebruik van een 5GHZ netwerk, wel staat mijn router onder mijn bureau en straalt hij ook 2,4Ghz netwerken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:24
sebastius schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:03:
[...]

Stroomkabel eruit
Als ik de bovenstaande stappen uitvoer op mijn iMac 27" 2011, start 'ie gewoon normaal op. Geen hard blazende fans. Heb je enig idee hoe dat komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Volkan1984 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:16:
[...]

Als ik de bovenstaande stappen uitvoer op mijn iMac 27" 2011, start 'ie gewoon normaal op. Geen hard blazende fans. Heb je enig idee hoe dat komt?
Neem je wel genoeg tijd tussen de diverse stappen?

Stroom er af, 10 seconden wachten.
Powerbutton indrukken en vasthouden, 5 seconden wachten.
Stroom er op, wachten.
Powerbutton los en daarna weer indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:24
sebastius schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:16:
[...]

Neem je wel genoeg tijd tussen de diverse stappen?

Stroom er af, 10 seconden wachten.
Powerbutton indrukken en vasthouden, 5 seconden wachten.
Stroom er op, wachten.
Powerbutton los en daarna weer indrukken.
Dan ben ik te ongeduldig geweest. Ik deed alles snel achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 16:30
Ik baal van de nieuwe lijn. Je wordt in feite gedwongen een 5K te nemen indien je een betere videokaart wilt. Weet iemand nog een winkel waar ze de MD089 verkopen INCLUSIEF fusion drive en eventueel de 780M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:02
Dat kan ik me goed voorstellen; voor mij wordt de keuze makkelijker omdat er opties wegvallen. Voor een draaikont is dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dit mag je geen nieuwe lijn noemen!

De huidige iMac lijn bestaat uit:
- een MacBook Air maar dan zonder SSD, vermomd als iMac 21,5", uit 2014;
- een retina iMac 27" uit 2014;
- een retina iMac 27" uit 2015;
- "gewone" 21,5" en 27" iMacs uit 2013, maar met een onlangs verhoogde prijs!

Het is dus een oude lijn met wat nieuwe modellen. Apple mag wel met iets beters komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb gisteren een iMac 27'' uit 2010 op de kop kunnen tikken. Alleen voor mijn gevoel maakt ie wel veel geluid, het is niet echt een fan geluid, maar meer een harddisk. Wat kan ik doen om de iMac stiller te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 13:15

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Tja, niet erg eenvoudig, maar je kan de HDD vervangen voor een SSD natuurlijk. Maar dat is wel even een klusje :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FiXeR.nl schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:23:
Ik heb gisteren een iMac 27'' uit 2010 op de kop kunnen tikken. Alleen voor mijn gevoel maakt ie wel veel geluid, het is niet echt een fan geluid, maar meer een harddisk. Wat kan ik doen om de iMac stiller te maken?
Zoals OScar ook al aangeeft, ik gok 90% dat dit de hard disk is die je hoort.
Ik heb zelf ook het 2010 model en ergerde me kapot aan de standaard disk.

Ik zou (ook omwille van je performance) je sterk aanraden die interne disk te vervangen door een SSD.
Verschillende tweakers doen het voor een kleine vergoeding of wellicht een PC-boer bij je in de buurt.

Er gaat een wereld voor je open en mijn beestje uit 2010 voldoet hedendaags nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

^^ helemaal mee eens, stop er een SSD in en je kunt nog lang met je iMac werken!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
SSD it is. Ik heb ook een SSD in mijn Macbook, dat is inderdaad een wereld van verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Ditmar schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:30:
Ik baal van de nieuwe lijn. Je wordt in feite gedwongen een 5K te nemen indien je een betere videokaart wilt. [...]
Same here.
Ik ben blij met mjin maxed out iMac van late 2013, achteraf een goede koop! Ook omdat er voor de GPU @ Retina iMac m.i. nog geen voldoende krachtige GPU is. 5K aansturen met een 295 gaat net niet goed voor Diablo 3 (enige game die ik moet kunnen spelen in native, anders is upgraden zinloos :) ) Nog even een paar iteraties afwachten (eind 2016/begin 2017) en dan is een Retina iMac waarschijnlijk voldoende krachtig @ GPU.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 18:08
Vraagje, ik heb een nieuwe iMac gekocht (27") en mijn oude 27" wil ik graag in de verkoop doen. Het is een mid 2010 model met een 1tb schijf en de 3,2ghz processor. Heb er zelf 8gb geheugen bijgeprikt dus er zit in totaal 12gb in. Het enige dat er aan mankeert is dat er wat stof/waas in de rechterbovenhoek van het scherm zit. Bij normaal gebruik is dit niet/nauwelijks waarneembaar maar op een egale achtergrond zie je het wel. Wat vinden jullie een juiste vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

BertP schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:31:
Vraagje, ik heb een nieuwe iMac gekocht (27") en mijn oude 27" wil ik graag in de verkoop doen. Het is een mid 2010 model met een 1tb schijf en de 3,2ghz processor. Heb er zelf 8gb geheugen bijgeprikt dus er zit in totaal 12gb in. Het enige dat er aan mankeert is dat er wat stof/waas in de rechterbovenhoek van het scherm zit. Bij normaal gebruik is dit niet/nauwelijks waarneembaar maar op een egale achtergrond zie je het wel. Wat vinden jullie een juiste vraagprijs?
I3 proc en een matig scherm... 600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
sebastius schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:39:
[...]

I3 proc en een matig scherm... 600?
Thanx, zat zelf aan €550 te denken dus denk dat ik hem dan op marktplaats zet voor €650 en dan moet het wel goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

BertP schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:31:
Het enige dat er aan mankeert is dat er wat stof/waas in de rechterbovenhoek van het scherm zit. Bij normaal gebruik is dit niet/nauwelijks waarneembaar maar op een egale achtergrond zie je het wel.
Da's waarschijnlijk gewoon stof op de glasplaat of op het LCD-paneel. Even de glasplaat lostrekken (veel mensen gebruiken zuignapjes maar je krijgt ook je nagels wel achter het glas en trekt 'm dan zo los) en schoonmaken maar. LCD-paneel met schone zachte doek en de glasplaat kun je gewoon goed schoonmaken met water en eventueel wat afwasmiddel. De waas kan ook in het LCD-paneel zelf zitten, maar dat is onwaarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik heb er geprobeerd een foto van te maken en na wat research op Google kwam ik er achter dat het een veel vaker voorkomend probleem is. Dit is een foto van hoe het bij mij is: https://www.dropbox.com/s/ud81csns1nucw2p/stof_imac.jpg?dl=0

Als je zoekt vind je bijvoorbeeld dit: https://www.google.nl/sea...nUr-NgdAG&ved=0CAYQ_AUoAQ

-- edit --
Exirion schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:07:
[...]

Da's waarschijnlijk gewoon stof op de glasplaat of op het LCD-paneel. Even de glasplaat lostrekken (veel mensen gebruiken zuignapjes maar je krijgt ook je nagels wel achter het glas en trekt 'm dan zo los) en schoonmaken maar. LCD-paneel met schone zachte doek en de glasplaat kun je gewoon goed schoonmaken met water en eventueel wat afwasmiddel. De waas kan ook in het LCD-paneel zelf zitten, maar dat is onwaarschijnlijker.
Even geprobeerd maar het probleem blijft bestaan, glasplaat er af gehaald en helemaal schoongemaakt en vervolgens teruggezet. Stof blijft er inzitten dus denk dat het in de LCD zit.

Net nog even foto gemaakt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20097734/IMG_1860.JPG

Dit dus...: YouTube: IMAC 27 LCD CLOUDING • FIXED

[ Voor 52% gewijzigd door BertP op 27-05-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
BertP schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:46:
Ik heb er geprobeerd een foto van te maken en na wat research op Google kwam ik er achter dat het een veel vaker voorkomend probleem is. Dit is een foto van hoe het bij mij is: https://www.dropbox.com/s/ud81csns1nucw2p/stof_imac.jpg?dl=0

Als je zoekt vind je bijvoorbeeld dit: https://www.google.nl/sea...nUr-NgdAG&ved=0CAYQ_AUoAQ

-- edit --

[...]

Even geprobeerd maar het probleem blijft bestaan, glasplaat er af gehaald en helemaal schoongemaakt en vervolgens teruggezet. Stof blijft er inzitten dus denk dat het in de LCD zit.

Net nog even foto gemaakt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20097734/IMG_1860.JPG

Deze ''stofvlekken'' kom ik vaker tegen tijdens de reparatie van iMacs. Het LCD panel zal in zijn geheel gedemonteerd moeten worden om al het stof weg te halen. Voor een leek gaat dit erg lastig worden, maar het is mogelijk. Indien je in de buurt van Amersfoort woont, mag je mij ook een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
brndst schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:50:
[...]

Deze ''stofvlekken'' kom ik vaker tegen tijdens de reparatie van iMacs. Het LCD panel zal in zijn geheel gedemonteerd moeten worden om al het stof weg te halen. Voor een leek gaat dit erg lastig worden, maar het is mogelijk. Indien je in de buurt van Amersfoort woont, mag je mij ook een DM sturen.
Thanx, heb je net een berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De Imac 27" late 2012, had die enige 'kinderziektes'? (was immers de eerste lichting met dunne design)

Kan ik daarom beter voor een 2013 gaan? Verschil in specs maakt me niet uit.

Ik ben namelijk op zoek naar een 2e handse 27" (DMs welkom O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Philflow schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:26:
De Imac 27" late 2012, had die enige 'kinderziektes'? (was immers de eerste lichting met dunne design)

Kan ik daarom beter voor een 2013 gaan? Verschil in specs maakt me niet uit.

Ik ben namelijk op zoek naar een 2e handse 27" (DMs welkom O-) ).
tja moeilijk te zeggen omdat ze net pas uit garantie zijn. Ik krijg er nog geen aanvragen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

sebastius schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:51:
[...]
tja moeilijk te zeggen omdat ze net pas uit garantie zijn. Ik krijg er nog geen aanvragen voor.
Da's alvast een goed teken imo. Ik geloof dat er ook geen problemen zijn met de video chip.

Als eigenaren nog iets kunnen laten weten over de hitte/geluidsproductie zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Laatst online: 22-09 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik heb de late 2012 21 inch gehad en gebruikte hem flink voor video omtezetten met handbrAke en voor spellekes company of heroes 2 en battlefield. Moet zeggen hij bleef koel enigste wat je hoorde blazen was de hdd. Nu heb ik de late 2014 27 inch (vanwege de dedicated gpu die toch zeker beter is. 512mb vs 4gb gpu). Hoor ik kn bootcamp alleen de hdd verder blijven ze koel, onder osx hoorde ik de hdd niet vanwege de fusion drive.
Let we op dat de 21 inch volledig laptop componenten heeft en de 27 alleen de gpu rest is desktop
Kan je hier iets mee? Anders vraag maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ thanks. Het ging me vooral om de 27" late 2012. Ik geloof dat het wel snor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Na 7 jaar trouwe dienst is helaas mijn iMac early 08 ermee gekapt. Van het een op het andere moment ging het beeld op zwart en heb sindsdien geen beeld meer, ik denk een soort zwarte ruis te zien.
De iMac geeft bij het opstarten nog wel het bekende opstartgeluid en lijkt ook te reageren op het toetsenbord.
Lijkt er dus op alsof de grafische kaart er mee is opgehouden. Heeft iemand dit wellicht eerder gehad voordat ik zelf aan het repareren ga en het verkeerde onderdeel vervang / Weet iemand of deze gfx zelf te vervangen is? Het gaat om een nvidia 8800gs en op ifixit zie ik helaas geen handleiding staan, echter kan ik de grafische kaart wel los op internet vinden.
Of is het helaas einde verhaal voor deze mac en mijn verlies nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Flip schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:55:
Weet iemand of deze gfx zelf te vervangen is? Het gaat om een nvidia 8800gs en op ifixit zie ik helaas geen handleiding staan, echter kan ik de grafische kaart wel los op internet vinden.
Hier kun je zien dat-ie te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
BertP schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:46:

-- edit --

[...]

Gisteravond bezig geweest met de iMac, eigenlijk is het best wel goed te doen om het LCD paneel schoon te maken. Een tweede paar handjes is wel erg prettig maar voor de rest is het met de handleiding van ifixit erg goed te doen. Hele panel er af en schoongemaakt en meteen de rest ook maar even voorzien van een schoonmaakbeurt, dus hij staat er weer als nieuw bij. Tevreden met het resultaat dus nu tijd om hem in de verkoop te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Vanmiddag mijn Retina binnen gekregen. Na de nodige Wauw-momenten ben ik begonnen met mijn instellingen aan te passen en nu kwam ik twee dingen tegen. De Firewall en Filevault. Nooit gebruikt die 2. Aan te raden ? Of vertragend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Firewall wel aanzetten (blijft me verbazen dat die standaard uit staat, misschien is dat nodig om te zorgen dat een eventueel systeemherstel van de Apple servers niet geblokkeerd wordt).

FileVault is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Zowel firewall als full disk encryption (lees: filevault 2) zijn vandaag de dag niet meer weg te denken op een notebook. Mocht het ding ooit gejat worden dan ligt in ieder geval niet al je data op straat (er zijn namelijk veel mensen waarvan de laptop de enige machine is).

Op een desktop is dit een heel ander verhaal aangezien die op een vaste plek staat en de jat-kans aanzienlijk kleiner is. Die machines staan vaak ook in een netwerk en die zijn vaak al beveiligd met een firewall. Zit je in een groot netwerk zoals bij een bedrijf dan is het wel aan te raden omdat er ook gevaar binnen het netwerk kan zijn. Thuis speelt dat natuurlijk weer geen rol, dat is veel meer een gecontroleerde omgeving dan op werk/school. Idem voor filevault.

De firewall in OS X zelf is vrij basic maar op zich wel voldoende. Mocht je meer willen dan kun je beter firewalls als pf (zit er standaard in maar wordt niet standaard gebruikt) icm iets als icefloor gebruiken of naar een product als Little Snitch grijpen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de firewall en full disk encryption (zowel filevault als bitlocker) aan niets merk van enige vertraging maar mijn systemen hebben allemaal een ssd. Dat zal met een gewone hdd waarschijnlijk wel een ander verhaal zijn en dus ook met de Fusion Drive.

@Pyrone89: het is niet ongewoon dat in de UNIX/Linux wereld firewalls standaard uit staan. Het is vaak aan de user om die aan te zetten en ook te configureren. Buiten dat is het vaak al niet eens nodig omdat er niks naar de buiten wereld draait. Met het huidige klimaat is dat discutabel. Beveiliging is in de loop der tijd veel belangrijker geworden, ze proberen nu van alles op allerlei systemen. Dat gezegd hebbende...een firewall is natuurlijk geen zilveren kogel. Voor security zul je toch echt meer moeten doen dan alleen de standaard maar simpele firewall van je OS aan zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 03-06-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
In mijn geval is het een iMac in een beveiligd thuisnetwerk. Maar als het - ik heb ook een SSD schijf - waarschijnlijk geen snelheid kost is het het proberen waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:42

RoyK

Hobby tekenaar

ppl schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:28:
Zowel firewall als full disk encryption (lees: filevault 2) zijn vandaag de dag niet meer weg te denken op een notebook. Mocht het ding ooit gejat worden dan ligt in ieder geval niet al je data op straat (er zijn namelijk veel mensen waarvan de laptop de enige machine is).

Op een desktop is dit een heel ander verhaal aangezien die op een vaste plek staat en de jat-kans aanzienlijk kleiner is. Die machines staan vaak ook in een netwerk en die zijn vaak al beveiligd met een firewall. Zit je in een groot netwerk zoals bij een bedrijf dan is het wel aan te raden omdat er ook gevaar binnen het netwerk kan zijn. Thuis speelt dat natuurlijk weer geen rol, dat is veel meer een gecontroleerde omgeving dan op werk/school. Idem voor filevault.

De firewall in OS X zelf is vrij basic maar op zich wel voldoende. Mocht je meer willen dan kun je beter firewalls als pf (zit er standaard in maar wordt niet standaard gebruikt) icm iets als icefloor gebruiken of naar een product als Little Snitch grijpen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de firewall en full disk encryption (zowel filevault als bitlocker) aan niets merk van enige vertraging maar mijn systemen hebben allemaal een ssd. Dat zal met een gewone hdd waarschijnlijk wel een ander verhaal zijn en dus ook met de Fusion Drive.

@Pyrone89: het is niet ongewoon dat in de UNIX/Linux wereld firewalls standaard uit staan. Het is vaak aan de user om die aan te zetten en ook te configureren. Buiten dat is het vaak al niet eens nodig omdat er niks naar de buiten wereld draait. Met het huidige klimaat is dat discutabel. Beveiliging is in de loop der tijd veel belangrijker geworden, ze proberen nu van alles op allerlei systemen. Dat gezegd hebbende...een firewall is natuurlijk geen zilveren kogel. Voor security zul je toch echt meer moeten doen dan alleen de standaard maar simpele firewall van je OS aan zetten.
Wauw, ik heb nu al 3 jaar een iMac, en ik zet hem dankzij jullie berichtjes zojuist mijn Firewall aan. Filevault wacht ik nog even mee. Daar wil ik even de haken en ogen van onderzoeken 8)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Het is sowieso verfrissend om weer eens een iMac helemaal op poten te zetten. Door de jaren heen zoveel dingetjes ingesteld, waarvan ik de helft alweer ben vergeten. Mijn oude iMac heeft het bijna 8 jaar gedaan (doet het nogsteeds overigens), dus het is al eventjes geleden.

Kwam er bijvoorbeeld ook net pas achter dat ik mijn 2e poort op de Fritzbox (xs4all) nooit op Gigabit ethernet had gezet en dat dat dus een optie was en geen vanzelfsprekendheid. Vandaag maar eens uitvinden of ik Foto's wil gaan gebruiken of dat ik gewoon handmatig fotolader blijf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:42

RoyK

Hobby tekenaar

elcastel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:00:
Het is sowieso verfrissend om weer eens een iMac helemaal op poten te zetten. Door de jaren heen zoveel dingetjes ingesteld, waarvan ik de helft alweer ben vergeten. Mijn oude iMac heeft het bijna 8 jaar gedaan (doet het nogsteeds overigens), dus het is al eventjes geleden.

Kwam er bijvoorbeeld ook net pas achter dat ik mijn 2e poort op de Fritzbox (xs4all) nooit op Gigabit ethernet had gezet en dat dat dus een optie was en geen vanzelfsprekendheid. Vandaag maar eens uitvinden of ik Foto's wil gaan gebruiken of dat ik gewoon handmatig fotolader blijf gebruiken.
Al die tijd op 100mbt gestaan ipv 1000mbit? :D 8)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Tijdens de installatie van OS X kies je al voor encryptie van de schijf, je performance gaat er zeker op achteruit, ook met een SSD, maar de (PCIe) SSD's van iMac's zijn tegenwoordig zo snel dat je er in de praktijk amper iets van merkt. Firewall (software), encryptie van alle opslagmedia en correct user management zijn m.i. voorwaarden voor goed en veilig PC gebruik. Simpeler kunnen we het niet maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 20:06
elcastel schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:41:
Vanmiddag mijn Retina binnen gekregen. Na de nodige Wauw-momenten ben ik begonnen met mijn instellingen aan te passen en nu kwam ik twee dingen tegen. De Firewall en Filevault. Nooit gebruikt die 2. Aan te raden ? Of vertragend ?
Ik heb de Firewall ook aangezet (gewoonte vanuit Windows), maar aan de andere kant staan in mijn router incoming connections gewoon uit en met port forwarding staat open wat open moet staan. Sommige programma's kunnen dit ook met UDP doen (bv uTorrent) zodat je niet hoeft te rotzooien met instellingen in je router/modem.

Ik heb na wat geneuzel met programma's die als je niet uitkijkt adware installeren toch maar een virusscanner erop gezet (Avira, gratis), die niet vertragend lijkt te werken en gewoon op de achtergrond z'n werk doet. Adwaremedic is ook handig om standaard geinstalleerd te hebben.

Vergeet ook niet om een USB HDD aan je iMac te hangen voor Timemachine (automatische incremental back-ups). Scheelt je een hoop gedoe mocht je ooit instellingen/files willen terugzetten en hij doet z'n werk in de achtergrond.

Ik moet zeggen na een maandje 5K retina thuis, het 1080p 23" schermpje op het werk gewoon pijn aan je ogen doet en het nu pas opvalt hoe slecht Windows fronts rendert incl. aliasing.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 20:06
elcastel schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:00:

Ik vind de Photos app behoorlijk r*k. Ik zweer nog steeds bij Picasa, hoewel die geen retina scherm ondersteuning heeft. Voor zover ik weet, scanned Photos niet automatisch folders en moet je dus iedere keer als je foto's handmatig importeert, je deze handmatig toevoegen. Ik wil zelf besluiten waar ze staan en ze niet in een grote flat database zien verdwijnen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Doe wat je niet laten kan met AV scanners voor OS X. Feit is dat ze bij de laatste (eerste) echt grote uitbraak allemaal achter de feiten aanliepen. In mijn ogen is de software nutteloos.

Waar ik wel van onder de indruk ben is KnockKnock (UI). Als je dan iets dergelijk zou willen doe dan zoiets, qua concept vind ik dit vele malen beter dan de Windows-achtige AV scanners.

[ Voor 33% gewijzigd door Grin op 04-06-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als we dan toch aan het beveiligen gaan...stel dan ook even een firmware wachtwoord in zodat er niet zomaar van een andere device geboot kan worden en verander de permissions van /Users zodat users geen leesrechten hebben in andermans homedir. Standaard kun je in de hoofdmappen van de homedir kijken dus folders als /Users/pipo1/Documents maar dan weer niet de inhoud van die map zien. En zo zijn er nog meer van die dingen :) Ook hier geldt: hoe zinnig is het om het in te stellen? Je bouwt geen Fort Knox om je tientje te bewaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Ik had net de boel een beetje georganiseerd. Programma's komen op de interne SSD. Documenten, foto's, muziek op een externe HD. Die laatste wou ik ook net op Filevault zetten, maar extern moet je dus eerst gecodeerd formatteren, dat kan niet - zoals bij de interne HD - achteraf ingesteld worden.

Toch maar even die zure appel nemen, want er staat nu nog maar 150Gb op die externe.

Vwb Foto's; mijn vrouw gebruikt het nu icm iCloud, omdat haar 16Gb iPhone al vol zit. Dat lijkt prima te werken zo. Ik heb het nu voor mijn iPhone ook ingesteld om te kijken of het bevalt. Volgens mij zie ik vooralsnog geen dingen die me niet bevallen.

En ja, ik heb al die tijd op een traag ethernet gewerkt. Weinig last van gehad, ik heb geen dikke internetverbinding en ik werk eigenlijk weinig op het netwerk. Ik heb 1 ethernet HD en die vond ik tergend langzaam, dus die gebruikte ik daarom weinig. Misschien gaat hij na al die jaren alsnog bevallen dan.
:X.
loekf2 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:22:
Vergeet ook niet om een USB HDD aan je iMac te hangen voor Timemachine (automatische incremental back-ups). Scheelt je een hoop gedoe mocht je ooit instellingen/files willen terugzetten en hij doet z'n werk in de achtergrond.
Timemachine had ik op mijn oude iMac ook lopen, al zet ik mijn schijven nogal eens uit. Zou dat ook prettig werken als ik daar die ethernet schijf voor zou pakken ?

[ Voor 20% gewijzigd door elcastel op 04-06-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Gisteren succesvol de CPU geupgrade in mijn iMac, ook direct een SSD geïnstalleerd. Wat een snelheidsboost is dat zeg! Van de Core i3 instapper naar de snelste Core i7 Quad-Core. De temperaturen zijn ook netjes, zonder dat de fan aanspringt wordt de CPU onder max-load een graad of 90. Pas na een dikke 20 minuten onder full-stress springt de fan aan. (Ik ging van een 65 Watt naar 95 Watt CPU namelijk)

Ook het veel voorkomende probleem dat de fans op max-speed draaien na een HDD-upgrade heb ik geen last van. Ben er in totaal een uurtje of 2,5 mee bezig geweest, als je de guides volgt van oa iFixit is het zeer goed te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FiXeR.nl schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:09:
Gisteren succesvol de CPU geupgrade in mijn iMac, ook direct een SSD geïnstalleerd. Wat een snelheidsboost is dat zeg! Van de Core i3 instapper naar de snelste Core i7 Quad-Core. De temperaturen zijn ook netjes, zonder dat de fan aanspringt wordt de CPU onder max-load een graad of 90. Pas na een dikke 20 minuten onder full-stress springt de fan aan. (Ik ging van een 65 Watt naar 95 Watt CPU namelijk)

Ook het veel voorkomende probleem dat de fans op max-speed draaien na een HDD-upgrade heb ik geen last van. Ben er in totaal een uurtje of 2,5 mee bezig geweest, als je de guides volgt van oa iFixit is het zeer goed te doen. :)
Ik heb dezelfde upgrades 1.5 jaar geleden gedaan en de iMac leek weer als nieuw inderdaad!
Met alle guides erbij is het prima te doen, je moet gewoon rustig de tijd nemen. Ik was de meeste tijd kwijt aan het stofvrij terug plaatsen van het scherm :+ .
Je hebt ook een i7-870 neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:19:
[...]

Ik heb dezelfde upgrades 1.5 jaar geleden gedaan en de iMac leek weer als nieuw inderdaad!
Met alle guides erbij is het prima te doen, je moet gewoon rustig de tijd nemen. Ik was de meeste tijd kwijt aan het stofvrij terug plaatsen van het scherm :+ .
Je hebt ook een i7-870 neem ik aan?
Ja klopt, de i7-870. Inderdaad het scherm op het laatst, met zo'n speciale doek en perslucht kwam ik gelukkig een eind. En het is een two-man-job, alleen is het bijna niet te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Flip schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:55:
Na 7 jaar trouwe dienst is helaas mijn iMac early 08 ermee gekapt. Van het een op het andere moment ging het beeld op zwart en heb sindsdien geen beeld meer, ik denk een soort zwarte ruis te zien.
De iMac geeft bij het opstarten nog wel het bekende opstartgeluid en lijkt ook te reageren op het toetsenbord.
Lijkt er dus op alsof de grafische kaart er mee is opgehouden. Heeft iemand dit wellicht eerder gehad voordat ik zelf aan het repareren ga en het verkeerde onderdeel vervang / Weet iemand of deze gfx zelf te vervangen is? Het gaat om een nvidia 8800gs en op ifixit zie ik helaas geen handleiding staan, echter kan ik de grafische kaart wel los op internet vinden.
Of is het helaas einde verhaal voor deze mac en mijn verlies nemen?
ikweethetbeter schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:29:
[...]

Hier kun je zien dat-ie te vervangen is.
Na het een en ander na te hebben gezocht en erachter te komen dat apple de grafische kaart niet meer levert, het heft in eigen handen genomen. De iMac uit elkaar gehaald en de grafische kaart in de oven gestopt om een reflow te doen. Oven op 200 graden en 10 minuten erin. Na een uurtje af te laten koelen weer in elkaar geschroefd.. Hij werkt weer!

Ben benieuwd hoe lang hij het nu volhoudt, lijkt me dat het niet goed is voor de grafische kaart. Tot die tijd maar even gaan sparen voor een nieuwe, haha. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Flip: mooi dat het werkt, en goed dat je het hier ook post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Ja ik had al vaker gelezen dat de oven kan werken, maar ik blij het erg grappig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Alle 8800 series gaan stuk om de zelfde problemen, of ze nu in een PC of Mac zitten maakt niet uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Mektheb op 12-06-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dan valt mijn 8800 GT daar niet onder, die doet het al jaren gewoon goed (uit 2008). Wel watergekoeld.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
Even iets anders: is het noodzaak dat de koelpasta van de iMac om de zoveel tijd vervangen dient te worden? Hier zijn heel erg uiteenlopende verhalen van te vinden namelijk. Niet dat ik hitte problemen heb, maar beter preventief dan correctief ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:04
Bij normaal gebruik niet. Nu valt er te discussiëren wat normaal gebruik is. Maar we kunnen allemaal wel bedenken dat je de iMac echt jarenlang de ganse dag volledig op zijn staart moet trappen wil het nuttig zijn de koelpasta te vervangen. Tenzij het een productiefout betreft zijn is er slechts een zeer marginaal aantal gebruikers bij wie het daadwerkelijk noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik wil een imac gaan aanschaffen voor dagelijks gebruik... Er moet hoogstens een keer football manager op gespeeld kunnen worden... Echter wil ik geen 2k uitgeven voor het nieuwste model... Wat zijn de alternatieven? Is de 1.4 ghz 2014 goed genoeg hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Ferra schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:57:
Ik wil een imac gaan aanschaffen voor dagelijks gebruik... Er moet hoogstens een keer football manager op gespeeld kunnen worden... Echter wil ik geen 2k uitgeven voor het nieuwste model... Wat zijn de alternatieven? Is de 1.4 ghz 2014 goed genoeg hiervoor?
Ik speel FM2015 op mijn 2010 iMac, vloeiend! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:59:
[...]

Ik speel FM2015 op mijn 2010 iMac, vloeiend! :)
Wat voor specs heeft jouw 2010 imac... Wellicht dat dat nog uitmaakt 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Ferra schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:19:
[...]

Wat voor specs heeft jouw 2010 imac... Wellicht dat dat nog uitmaakt 😄
Core i7 / 12GB / 256GB SSD / HD5670 512MB. Vooral die laatste heeft het meeste invloed lijkt me. Dus dat moet in de 2014 versie sowieso beter zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Jep, maar dan zou ik dus niet de goedkoopste versie nemen. Die heeft macbook air hardware ;) je kan beter 1 model daarboven nemen en dan de hdd upgraden naar een 256gb ssd. Dan heb je een mooi systeempje. Als je meer opslag nodig hebt kun je een relatief snelle hdd inpluggen via usb3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Klopt, vergeet het 1,4GHz model, dat is een MacBook Air maar dan zonder SSD, vermomd als iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Laatst online: 22-09 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

waarom ga je niet kijken voor een goede 2e handse imac van 2012/2011 ssd er in en gaan met die banaan.
fm2015 neemt niet zo heel veel in beslag kijk maar:

MINIMUM:
Processor: Intel Core 1.8GHz+
Memory: 1 GB RAM
Graphics: NVidia GeForce 7300 GT, ATI Radeon X1600, Intel GMA X3100 - 128VRAM
Hard Drive: 3 GB available space

ik zeg alles na de core 2 duo kan je hebben maar of je het wilt... ik zou lekker voor een 2e hands kijken 2012 model. en dan heb je voor jou doel einde meer als genoeg, mijn aanrader kies altijd een met een dedicaded gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Mijn iMac begon net ineens heftige beeldflikkeringen te vertonen :( Hij flikkert wel eens subtiel als ie erg donker staat en er stuurpulsen over het lichtnet binnenkomen, maar dit is echt heftiger. Ik heb wel vaker gelezen over iMac schermen die gaan flikkeren en ineens zwart blijven. Kutzooi. Ik wilde op z'n minst op een nieuwe iMac of Mac Pro wachten :{ Als het een connectorprobleem of slechte soldeerverbinding is dan kan ik het wel fixen dus fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Exirion schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:57:
Mijn iMac begon net ineens heftige beeldflikkeringen te vertonen :( Hij flikkert wel eens subtiel als ie erg donker staat en er stuurpulsen over het lichtnet binnenkomen, maar dit is echt heftiger. Ik heb wel vaker gelezen over iMac schermen die gaan flikkeren en ineens zwart blijven. Kutzooi. Ik wilde op z'n minst op een nieuwe iMac of Mac Pro wachten :{ Als het een connectorprobleem of slechte soldeerverbinding is dan kan ik het wel fixen dus fingers crossed.
DM me even, denk ik met je mee. Of open een topic. Ik heb al zoveel gekke iMac zooi gezien... Schiet er in ieder geval een filmpje van aub. En roep even welk exacte model het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met een externe SSD via USB3? Ik heb namelijk nog een SSD Samsung Evo liggen waar ik niets mee doe en zou 'm eigenlijk wel willen gebruiken als opstartschijf voor IOS op m'n Mac.. Lees en schrijsnelheden van 180 met m'n HDD nu op het moment worden dan iig overschreden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:03:
Iemand ervaring met een externe SSD via USB3? Ik heb namelijk nog een SSD Samsung Evo liggen waar ik niets mee doe en zou 'm eigenlijk wel willen gebruiken als opstartschijf voor IOS op m'n Mac.. Lees en schrijsnelheden van 180 met m'n HDD nu op het moment worden dan iig overschreden lijkt me.
Op je Mac heb je geen iOS, maar OS X…

Je hebt 'm liggen, dus wat let je om het te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:04:
[...]

Op je Mac heb je geen iOS, maar OS X…

Je hebt 'm liggen, dus wat let je om het te proberen?
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging. :O :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:23:
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging. :O :O
Niet zo ondankbaar doen!

Ja, het is een waardevolle toevoeging. Je hebt een SSD liggen waar je niets mee doet. We kunnen urenlang theorieën verzinnen waarom het wel of niet zal werken, of jij kan even een uur investeren om OS X op je SSD te installeren.

Heb ik een punt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVerburg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

KenVerburg

Race-fan

Ik weet niet alle ins en outs, maar in het SSD in je Apple topic kun je vast meer informatie vinden over voor- en nadelen: Het SSD in je Apple topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:58:
DM me even, denk ik met je mee. Of open een topic. Ik heb al zoveel gekke iMac zooi gezien... Schiet er in ieder geval een filmpje van aub. En roep even welk exacte model het is.
Het lijkt me geen backlightprobleem maar meer een videosignaal-issue. Het is net alsof een kabel van een extern scherm niet goed contact maakt en je ziet op het moment van storing op verschillende plekken horizontale strepen flikkeren. Ik heb al een paar reparaties aan kabelverbindingen voorbij zien komen. Ik trek 'm vandeweek maar weer eens open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Exirion schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:13:
[...]

Het lijkt me geen backlightprobleem maar meer een videosignaal-issue. Het is net alsof een kabel van een extern scherm niet goed contact maakt en je ziet op het moment van storing op verschillende plekken horizontale strepen flikkeren. Ik heb al een paar reparaties aan kabelverbindingen voorbij zien komen. Ik trek 'm vandeweek maar weer eens open.
Storing ? Schiet aub even een video. Ik denk aan de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:08:
Storing ? Schiet aub even een video. Ik denk aan de GPU.
Zal ik vanavond even doen. Ik was al van plan om de monitor van m'n vriendin er aan te hangen om de GPU uit te sluiten.

Ik zie net dat er een replacement-regeling loopt tot max 4 jaar na aankoop. Die van mij valt daar net een paar weken buiten :X Bovendien lijkt het alleen over de 6970 te gaan en ik heb een 6770. Het is de i5 qc 2.7GHz van mei 2011.

[ Voor 28% gewijzigd door Exirion op 17-06-2015 13:42 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9