[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
ATI 6970 oveleden, valt onder garantie is een recall actie voor geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

Apple care is toch 3 jaar in totaal, hoe kan die dan net geen 3 jaar oud zijn als je garantie is verlopen?
Mektheb schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:02:
ATI 6970 oveleden, valt onder garantie is een recall actie voor geweest.
en dat, maar weet niet of dat nog geldt?

[ Voor 48% gewijzigd door Saven op 14-01-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
R3M1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:44:
Gisteravond heeft mij iMac (MY2011, 3,4GHz/i7 - Topmodel met 2TB drive, 2GB video en 16GB RAM) het begeven - net geen 3 jaar oud - Applecare is natuurlijk verlopen (website van Apple bevestigd).

Probleem: het scherm toont groene verticale balken bij het opstarten, eerste diagnose lijkt dat het moederbord is overleden. Alle opstart opties geprobeert maar niets helpt meer, ook de recovery partitie biedt geen uitweg ... iMac is "dood"

Ik zal moeten vervangen of repareren (a 400-800 Euro) ... wat is jullie advies?
http://support.apple.com/en-us/HT203787 alstu :)
Saven schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:02:
Apple care is toch 3 jaar in totaal, hoe kan die dan net geen 3 jaar oud zijn als je garantie is verlopen?

[...]

en dat, maar weet niet of dat nog geldt?
Volgens mij wel, aangezien die in 2012 ook nog verkocht is geweest en we nu net in 2015 zitten.

If the iMac (27-inch) meets these requirements, Apple will replace the video card free of charge for four years after the first retail sale of the computer.

[ Voor 28% gewijzigd door Mektheb op 14-01-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Ik zal ff zoeken maar als ik serialnumber ingeef op de Apple website voor support dan zegt deze dat mijn support is expired ... ik zal waarschijnlijk er net overheen zitten - trouwens bij Applecare werd gezegd dat deze ingaat op factuurdatum en niet 1 jaar na de factuurdatum ... dus 2 jaar toen ik de iMac kocht en niet 3 jaar .. in principe - zo is het toen aan mij uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:39

Typhone

Who Dares Wins

Dan is de keuze simpel. Onderdelen regelen en een iFixit guide erbij nemen.
Weegt dat niet op tegen de aanschaf van een nieuwe dan zijn er legio opties. Nieuwe aanschaffen (Retina of niet) maar in dat geval gok ik dat het een Retina wordt gezien jouw oude setup.
Als je het 'oudere' model gaat configureren dan kom je al snel uit op een prijs die in de buurt van de Retina ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Laatst online: 22-09 10:05
bel even met de Apple Store, ik denk dat zij je telefonisch zo kunnen helpen, te beslissen wat het slimste is om te doen. Zomaar alles vervangen is natuurlijk ook niet voor iedere portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
En anders consumentenrecht: van een machine in dit segment mag je aannemen dat hij langer meegaat. Zelfs de belastingdienst denkt daar zo over aangezien je hem in 5 jaar moet afschrijven bij zakelijke aankopen.

Daarbij denk ik dat je gewoon je moet beroepen op die recall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 11 januari 2015 @ 10:38:
Toch zijn er een paar zwakke punten in de iMac die me niet lekker zitten. Zo is de 5K scherm natuurlijk prachtig. Maar zijn er een heleboel bleeding versies. Wellicht omdat het product nog vrij nieuw is in deze lijn. Mijn huidige iMac heeft ook bleeding en dat wil ik in een volgende versie niet meer zien. Er zijn mensen om me heen die nu al 2 en een ander zelfs al 3x hun nieuwe iMac hebben moeten terugsturen.
En er zijn een heleboel versies zonder bleeding. Er zijn veel mensen die het pas opmerken als ze het daadwerkelijk gaan opzoeken en met camera/fotobewerking aan de gang gaan. Dan kun je je afvragen of het ook echt een probleem is of dat men niet, zoals inmiddels gebruikelijk is bij alles waar een Apple logo op staat, het weer eens uit z'n verband rukt. Ik lees tegenwoordig steeds minder reviews omdat de emotie de techniek begint te overstemmen.
De videokaart is in dit geval ook een factor die wel een compleet 5k scherm moet aansturen. Toch wel opmerkelijk omdat daar echte hardcore videokaarten van nu zelfs nog moeite mee hebben. En dan moet een mobiele videokaart het wel eventjes gaan doen. Daar zijn ook een heleboel discussies over te vinden.
Dat aansturen valt reuze mee. Vergeet niet dat een GMA950 al in staat was om een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 aan te sturen. De videokaart in de iMac is heel wat krachtiger dan die en kan ook meerdere van dat soort schermen aansturen. Zoveel moeite is die 5K echt niet. Waar het hem wringt zijn de 3D prestaties bij zeer recente games. Daar gaan al die discussies ook over. Mensen die aan foto- en/of videobewerking doen zijn er weer vol lof over.
En moet ik weer naar een 5 tot 900 euro oplossing moeten gaan met externe opslag via thunderbolt 2. Allemaal ontzettend snel natuurlijk, maar het begint wel behoorlijk aan te tikken allemaal.
En ook nergens voor nodig want USB3 voldoet ook (ook met een ssd). Er zijn al diverse vergelijking waarbij de test runs van Black Magic Disk Speed Test juist voor de USB3 driver iets gunstiger is als de Thunderbolt drive.
En ik denk dat je aan de 5K scherm ook eenmaal wen en is het gladde er ook af. Zoals ik op mijn iPad ook ervaar. Je merkt het pas als je iets ouders in je handen heb.
Je merkt het verschil behoorlijk als je iets wat geen retina is gebruikt mits dat het een Mac is. Bij een Windows machine heb je dat gevoel al niet eens meer. Het verschil is echter ook fors bij foto en video en dat blijft na een aantal maanden de iMac te hebben nog steeds zo. Maar ja, daar is die nieuwe iMac ook op gericht. Als je daar niks of weinig mee doet dan is die iMac 5K niet zo'n slimme keus. Koop dan liever de gewone iMac want die is even goed maar wel een stuk goedkoper. Die 5K moet je echt alleen om het scherm kopen.
En soms overweeg ik zelfs om terug naar Windows te gaan. Want ook Windows heeft niet stil gestaan. Vroeger had ik altijd last van virussen etc, maar toen was ik ook wat actiever met het downloaden van games etc.
Kijk dan vooral naar Windows 10, dat is een aardig leuk systeem geworden met een paar handige OS X features. Deze maand zou er een consumer preview moeten komen.
Typhone schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 08:24:
Lichtjes offtopic:

Dat geneuzel van die voorraad indicatie moet je gewoon transparant maken.
Voorraadindicatie, het is een hel. Komt doordat iedereen z'n eigen systeem gebruikt en dat aan elkaar gekoppeld moet worden. Daarbij is voorraad ook lang niet altijd realtime. Het kan best even duren voordat voorraad ingeboekt wordt. Als er dan al een lijstje ligt kan die voorraad zomaar ineens slinken of weer in het negatieve komen. En je bent natuurlijk niet de enige partij die in die voorraad zit te neuzen. Als webshops dat nou gewoon eens eerlijk zouden vertellen dan weten wij klanten ook waar we aan toe zijn (ipv het standaard verhaaltje "ja het is heel actueel", nee dus, dat is onmogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

R3M1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:44:
Gisteravond heeft mij iMac (MY2011, 3,4GHz/i7 - Topmodel met 2TB drive, 2GB video en 16GB RAM) het begeven - net geen 3 jaar oud - Applecare is natuurlijk verlopen (website van Apple bevestigd).

Probleem: het scherm toont groene verticale balken bij het opstarten, eerste diagnose lijkt dat het moederbord is overleden. Alle opstart opties geprobeert maar niets helpt meer, ook de recovery partitie biedt geen uitweg ... iMac is "dood"

Ik zal moeten vervangen of repareren (a 400-800 Euro) ... wat is jullie advies?
Even mij DMmen voor een reflow van de videokaart als je de recall niet meer mag gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Ik heb nogmaals contact gezocht met Apple met de link van de videokaart recall (@Mekhteb) - na wat zoekwerk bleek dat de videokaart waarvoor de recall was ingesteld in mijn iMac zit en dat de iMac nog steeds binnen de periode valt waarin de vervanging wordt uitgevoerd - Apple heeft mij gevraagd de iMac in te leveren bij de dichtzijnde APR voor onderzoek en reparatie ...

... fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 20:42

RoyK

Hobby tekenaar

ppl schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:34:
[...]

En er zijn een heleboel versies zonder bleeding. Er zijn veel mensen die het pas opmerken als ze het daadwerkelijk gaan opzoeken en met camera/fotobewerking aan de gang gaan. Dan kun je je afvragen of het ook echt een probleem is of dat men niet, zoals inmiddels gebruikelijk is bij alles waar een Apple logo op staat, het weer eens uit z'n verband rukt. Ik lees tegenwoordig steeds minder reviews omdat de emotie de techniek begint te overstemmen.

[...]

Dat aansturen valt reuze mee. Vergeet niet dat een GMA950 al in staat was om een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 aan te sturen. De videokaart in de iMac is heel wat krachtiger dan die en kan ook meerdere van dat soort schermen aansturen. Zoveel moeite is die 5K echt niet. Waar het hem wringt zijn de 3D prestaties bij zeer recente games. Daar gaan al die discussies ook over. Mensen die aan foto- en/of videobewerking doen zijn er weer vol lof over.

[...]

En ook nergens voor nodig want USB3 voldoet ook (ook met een ssd). Er zijn al diverse vergelijking waarbij de test runs van Black Magic Disk Speed Test juist voor de USB3 driver iets gunstiger is als de Thunderbolt drive.

[...]

Je merkt het verschil behoorlijk als je iets wat geen retina is gebruikt mits dat het een Mac is. Bij een Windows machine heb je dat gevoel al niet eens meer. Het verschil is echter ook fors bij foto en video en dat blijft na een aantal maanden de iMac te hebben nog steeds zo. Maar ja, daar is die nieuwe iMac ook op gericht. Als je daar niks of weinig mee doet dan is die iMac 5K niet zo'n slimme keus. Koop dan liever de gewone iMac want die is even goed maar wel een stuk goedkoper. Die 5K moet je echt alleen om het scherm kopen.

[...]

Kijk dan vooral naar Windows 10, dat is een aardig leuk systeem geworden met een paar handige OS X features. Deze maand zou er een consumer preview moeten komen.

[...]

Voorraadindicatie, het is een hel. Komt doordat iedereen z'n eigen systeem gebruikt en dat aan elkaar gekoppeld moet worden. Daarbij is voorraad ook lang niet altijd realtime. Het kan best even duren voordat voorraad ingeboekt wordt. Als er dan al een lijstje ligt kan die voorraad zomaar ineens slinken of weer in het negatieve komen. En je bent natuurlijk niet de enige partij die in die voorraad zit te neuzen. Als webshops dat nou gewoon eens eerlijk zouden vertellen dan weten wij klanten ook waar we aan toe zijn (ipv het standaard verhaaltje "ja het is heel actueel", nee dus, dat is onmogelijk).
Natuurlijk zijn er ook een boel schermen zonder bleeding. Ik heb op deze imac wel bleeding en daar heb ik last van. Helaas heb ik er niet goed op gelet in het begin anders had ik deze versie meteen terug gestuurd. Zeker als ik in donker artwork werk is het goed zichtbaar. De vele bleeding berichten (het zijn er wel genoeg!) was niet de doorslag voor het afbestellen.

Over de kracht van de videokaart kunnen we praten tot we een ons wegen.. ik verzin de tekortkomingen niet van de kaart. Deze lees ik op de vele tech sites en reviews waar toch vraagtekens worden geplaatst bij deze kaart van AMD. De Nvidia mobiele kaarten schijnen een stuk rapper te zijn. Dat zijn mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik. Dat het tijdens normaal gebruik (surfen en office) het scherm prima werkt zal vast zo zijn. Als je hem een beetje op zijn donder gaat geven wordt het een ander verhaal.

Mijn conclusie van al het materiaal waar ik bij kan op internet dat deze iMac (voor mij) een versie te vroeg is en ik nog even een jaartje door moet met mn huidige systeem. De winst is voor mij, met mijn iMac uit 2011 met i5 en 12 gig geheugen en SSD, waarschijnlijk te verwaarlozen. Op een prachtig scherm na dan. Wellicht dat de volgende generatie Retina hem wel gaat worden. Ik ga er vanuit dat Apple de gewone schermen uit gaat faseren en Retina de nieuwe standaard wordt.

Wat betreft switchen naar Windows.. ik vind het in ieder geval een interessante gedachte om mee te spelen. Al ben ik wel zeer gehecht aan mn OSX workflow. Ook timemachine is natuurlijk een paradepaardje waar je alleen al voor bij OSX zou blijven.

De grote pluskant met een windows machine is natuurlijk wel de componenten waar je naar hartelust kan spelen. Toch, als ik dan terug kijk waarom ik naar OSX ben gestapt, was toch de reden dat ik meer een gebruiker ben, en geen beheerder. Wat je met een Windows machine uiteindelijk wel ben. Wat dat betreft ontneemt OSX je een heleboel vrijheid / keuzes wat ik eigenlijk ook wel fijn vind. Misschien dat Windows 10 daar ook op inspeelt. Voor de gewone thuisgebruiker.
R3M1 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:38:
Ik heb nogmaals contact gezocht met Apple met de link van de videokaart recall (@Mekhteb) - na wat zoekwerk bleek dat de videokaart waarvoor de recall was ingesteld in mijn iMac zit en dat de iMac nog steeds binnen de periode valt waarin de vervanging wordt uitgevoerd - Apple heeft mij gevraagd de iMac in te leveren bij de dichtzijnde APR voor onderzoek en reparatie ...

... fingers crossed!
Goed nieuws man!! Succes :)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:23:
Natuurlijk zijn er ook een boel schermen zonder bleeding. Ik heb op deze imac wel bleeding en daar heb ik last van. Helaas heb ik er niet goed op gelet in het begin anders had ik deze versie meteen terug gestuurd. Zeker als ik in donker artwork werk is het goed zichtbaar. De vele bleeding berichten (het zijn er wel genoeg!) was niet de doorslag voor het afbestellen.
Kwaliteit van panels is nog steeds erg wisselend hoewel het in de loop der jaren wel aanzienlijk beter is geworden. Dit soort dingen zijn er echter nog steeds plus nog wat andere issues. Als je er tijdens je dagelijkse werkzaamheden last van hebt is het vrij simpel: dan is het stuk en moet het gerepareerd/vervangen worden. Als je het niet ziet, mooi zo laten :-)
Over de kracht van de videokaart kunnen we praten tot we een ons wegen.. ik verzin de tekortkomingen niet van de kaart. Deze lees ik op de vele tech sites en reviews waar toch vraagtekens worden geplaatst bij deze kaart van AMD. De Nvidia mobiele kaarten schijnen een stuk rapper te zijn. Dat zijn mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik. Dat het tijdens normaal gebruik (surfen en office) het scherm prima werkt zal vast zo zijn. Als je hem een beetje op zijn donder gaat geven wordt het een ander verhaal.
Het probleem is dat 99% van die mensen in die discussies geen iMac 5K met de M295X hebben maar er hoogstens eentje overwegen. Het zijn dus pure theoretici die alleen maar afgaan op benchmarks. Alle vergelijking met Nvidia zijn dan ook niet meer dan "wat als", het is nogal giswerk. Dat komt vooral omdat er van de M295X vrijwel niets bekend is en je dus eigenlijk ook totaal niet kunt vergelijken. Het gevolg daarvan is dat mensen denken dat ze M295X te pakken hebben uit de iMac 5K of de beoogde Nvidia equivalent maar blijkt dit bij iets nadere inspectie de desktop varianten te zijn (als ze 200W doen is dat zeer verdacht, dat komt niet overeen met wat de iMac 5K trekt, de max ligt rond de 100W).

Die ene procent die er ook zit heeft wel een iMac 5K met die kaart en daarvan heeft het merendeel geen problemen en een select deel die vooral games speelt (veelal op 1080p, 5K is met welke hardware dan ook op dit moment praktisch onmogelijk) wel problemen. Maar ja, Macs en gaming zijn nog steeds geen gelukkig huwelijk. Op MacRumors zijn er ook al aardig wat topics van mensen die iets met foto en/of videobewerking doen en daar dit ding voor gebruiken. Van die groep is 99,9% volledig tevreden met de videokaart.

Kortom, die mensen waarvan jij denkt dat ze er verstand van hebben, hebben dat dus totaal niet. Ga liever af op de verhalen en de reviews van mensen die daadwerkelijk een iMac 5K hebben. Iets wat vele iMac 5K eigenaar zullen beamen (zoals ik). De praktijk is heel wat positiever dan het denkbeeld (waanbeeld?) van die theoretici. Over het algemeen is de iMac 5K hetzelfde qua performance als de niet-retina variant.
Wellicht dat de volgende generatie Retina hem wel gaat worden. Ik ga er vanuit dat Apple de gewone schermen uit gaat faseren en Retina de nieuwe standaard wordt.
Dat retina de standaard wordt staat vast want met die stap zijn ze al bezig sinds de eerste retina Mac. Bij de 15" was het ook iets van 2 generaties vooraleer je de oude niet-retina niet meer kon kiezen. Bij de 13" ligt dit anders, daar verkopen ze 'm nog steeds. Kennelijk erg populair model. Als de gewone iMac dat ook is zal het ook wel een tijdje gaan duren voordat die de deur uit gaat. De retina versie zal ook goedkoper moeten worden, duurt ook nog wel een tijd.
Wat betreft switchen naar Windows.. ik vind het in ieder geval een interessante gedachte om mee te spelen.
Zeker doen, al is het maar om te zien en te begrijpen welke kant we met computing op gaan (en wat Microsoft voor ogen heeft).
Wat dat betreft ontneemt OSX je een heleboel vrijheid / keuzes wat ik eigenlijk ook wel fijn vind. Misschien dat Windows 10 daar ook op inspeelt. Voor de gewone thuisgebruiker.
Dat is met Windows 8 en 8.1 al minder geworden, met versie 10 al helemaal (en zijn de desktop/laptop users ook blij). Overigens kun je in OS X helemaal los gaan met de commandline die veel geavanceerder is en veel meer mogelijkheden kent dan die in Windows. Powershell is echter wel een goede stap in die richting maar ze hebben nog wel een lange weg te gaan. Ik kijk uit naar Windows 10 omdat die een paar hele fijne handigheidjes van OS X heeft waar ik veel gebruik van maak (Expose, verschillende bureaubladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
ppl schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:38:
[...]

Het probleem is dat 99% van die mensen in die discussies geen iMac 5K met de M295X hebben maar er hoogstens eentje overwegen. Het zijn dus pure theoretici die alleen maar afgaan op benchmarks. Alle vergelijking met Nvidia zijn dan ook niet meer dan "wat als", het is nogal giswerk. Dat komt vooral omdat er van de M295X vrijwel niets bekend is en je dus eigenlijk ook totaal niet kunt vergelijken. Het gevolg daarvan is dat mensen denken dat ze M295X te pakken hebben uit de iMac 5K of de beoogde Nvidia equivalent maar blijkt dit bij iets nadere inspectie de desktop varianten te zijn (als ze 200W doen is dat zeer verdacht, dat komt niet overeen met wat de iMac 5K trekt, de max ligt rond de 100W).

Die ene procent die er ook zit heeft wel een iMac 5K met die kaart en daarvan heeft het merendeel geen problemen en een select deel die vooral games speelt (veelal op 1080p, 5K is met welke hardware dan ook op dit moment praktisch onmogelijk) wel problemen. Maar ja, Macs en gaming zijn nog steeds geen gelukkig huwelijk. Op MacRumors zijn er ook al aardig wat topics van mensen die iets met foto en/of videobewerking doen en daar dit ding voor gebruiken. Van die groep is 99,9% volledig tevreden met de videokaart.

Kortom, die mensen waarvan jij denkt dat ze er verstand van hebben, hebben dat dus totaal niet. Ga liever af op de verhalen en de reviews van mensen die daadwerkelijk een iMac 5K hebben. Iets wat vele iMac 5K eigenaar zullen beamen (zoals ik). De praktijk is heel wat positiever dan het denkbeeld (waanbeeld?) van die theoretici. Over het algemeen is de iMac 5K hetzelfde qua performance als de niet-retina variant.
Exact mijn gedachten. En vlgns mij is dit een never-ending discussie over die videokaart...

Maargoed, wij hoeven niemand te overtuigen om er wel een te kopen... moet RoyK bijv vooral zelf weten natuurlijk. Ik zou altijd zeggen ga op je gevoel af.

Maar wellicht voor anderen die dit topic lezen en misschien twijfelen over de 5K:
Ik kan, als een van die ' 1% eigenaren van een 5k mét de 295X' alleen maar aangeven dat IK echt nergens last van heb... Niet van backlight bleeding of GPU gerelateerde problematiek of wat ook.

En ik durf wel te stellen dat ik m aardig ' op z'n donder' gegeven heb de afgelopen weken. Bijv: ik heb inmiddels 2 compilatie filmpjes met +/- 4-5 uur aan GoPro beelden gemonteerd, de imac heeft diverse dagen/nachten met Handbrake staan stampen om mijn 1080p film collectie om te zetten naar mp4 op highprofile settings (zodat ik een mooie bibliotheek met films incl hoesje en beschrijving etc in iTunes kan maken voor op de apple TV) en diverse foto bewerkingen met photoshop gedaan met foto's van mijn Canon EOS700D.

Enige wat ik merk is dat de fan aanslaat als Handbrake een tijdje draait maar geen verschil in performance ofzo. Als ik met de hand aan de achterkant vd imac voel dan is hij wat warmer ja maar echt geen temperatuur waar je een ei op kunt bakken... Gamen doe ik niet (daar heb ik een PS4 voor) dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Kortom; in mijn beleving zijn er altijd bij alle (nieuwe) electronica producten wel horror verhalen bekend. Maar het zegt lang niet alles en is zeker niet objectief. - Net als mijn mening die ik nu geef overigens - Maar Apple bouwt tenslotte ook niet voor het eerst een Mac denk ik dan... En vlgns mij zijn ook vooral de mensen die problemen ondervinden vaak geneigd dit uitvoerig op internet te uitten... Want als er niks aan de hand is, waarom zou je dan überhaupt een forum of iets opzoeken?

Naja dat wilde ik maar even gezegd hebben om de discussie misschien iets te relativeren.
Uiteraard is het heel vervelend als je zulke problemen hebt met je duur aangeschafte apparaat maar er zijn dus ook echt wel positieve ervaringen te melden.

Trouwens als iemand hier behoefte heeft om iets te testen, ik ben best bereid om dingen uit te proberen en de resultaten hier te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
R3M1 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:38:

... fingers crossed!
Goed bezig ! :)

[ Voor 191% gewijzigd door Mektheb op 17-01-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Ik overweeg een iMac 27" aan te schaffen en hoop in dit topic de laatste twijfels weg te kunnen laten nemen. Ik besef me dat dit een Apple topic is, maar ik hoop op objectieve reacties :P

Wat in ieder geval handig is om te weten is dat ik al 20 jaar Windows gebruiker ben. Ik durf wel te stellen dat ik het OS prima ken, en wanneer nodig problemen kan oplossen. Mijn PC is "redelijk" recent, zo'n 2 jaar oud. Vroeger bouwde/upgrade ik systemen regelmatig, maar de laatste jaren is dat minder geworden. Door een upgrade 2 maanden terug begon ik erg te twijfelen. Ik plaatste een SSD wat uitstekend ging, maar de nieuw aangeschafte videokaart kon niet overweg met mijn mobo waardoor de nodige problemen ontstonden. Uiteindelijk na van alles geprobeerd te hebben besloten de videokaart weer te verkopen.

Nu merk ik dat ik al het gehannes met computers een beetje beu begin te worden. Ik vind technologie en alles wat er bij komt kijken super interessant, maar heb geen zin meer om zelf te sleutelen en uit te zoeken waar problemen zitten en die vervolgens op te lossen. Daardoor kwam ik bij de iMac terecht, welke al meerdere malen mijn aandacht had getrokken, onder andere door het fantastische design en het mooie scherm.

Nu sta ik eigenlijk op het punt om toch de overstap te maken, maar ik twijfel omdat ik nooit met OSX heb gewerkt. Zal dit een beetje snel wennen, als 20-jaar Windows gebruiker? Verder nog van belang natuurlijk, wat ga ik er mee doen? Vooral het volgende:

- Internetten
- Gamen (WoW / Diablo / Football Manager / wellicht weer eens een FPS)
- Als de kleine er straks is veel foto's / video's maken en bewerken

Qua uiterlijk ben ik best verliefd geworden op de iMac, maar zal het voor mij ook een praktisch apparaat zijn? Verder vraag ik me af wat een goede configuratie zal zijn. De Fusion drive lijkt me een no-brainer, en een 2GB videokaart lijkt me ook handig. Maar volgens mij kan je deze alleen via Apple bestellen en niet kopen bij de MM of BCC?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Denman, Ik heb met Windows gewerkt sinds 3.11 het daglicht zag. Sinds 2011 over gegaan op de iMac. En voor een groot deel precies om de redenen die je opsomt. Ik denk (let wel, mijn visie hierop) Blijf je bij Windows (wat misschien veranderd met windows 10) een gebruiker maar ook zeker een beheerder. Je moet tal van zaken goed in de gaten houden. En door de enorme hoeveelheid aan hardware keuze, ben je ook afhankelijk van gezonde drivers.

Wat je bij een product van Apple snel zal ervaren is de keuzevrijheid. Die is zeer beperkt. Dat is niet altijd leuk maar het werkt tegelijk ook heel erg goed. Apple en het handje vol thirth party kan zich richten op een selecte configuratie. En dat gevoel ervaar ik ook in OSX. Je bent een gebruiker. Het beheren doet OSX wel voor je. Wil je een programmatje verwijderen? Sleep het naar de prullenbak. OSX doet de rest. In finder (deze computer) kan je een structuur opzetten met snelkoppelingen naar plekken op je hardeschijf die jij belangrijk vind. Dit wordt door IEDER programma overgenomen en in welke too je dus ook werkt, binnen 2 a 3 klikken ben je op de plek waar je moet zijn met laden of opslaan.
Maar ook de spatiebalk vind ik een uitvinding. In OSX kan je bijna ieder document snel inzien met de spatie in plaats dat een programma geopend moet worden. Dit kleine truukje alleen al heeft mij heel wat tijd bespaard sinds mijn iMac op mn bureau staat. Kortom, efficient, clean, makkelijk

De vrijheid die je hebt in OSX is dus gering. Gewoon wat je nodig hebt en de rest zit verstopt. Geen gezeur, geen gedoe. Geen 5 tabbladen hoe je je muis wel niet in kan stellen. Mac aan, je ding doen, Mac uit. Mijn Mac staat sinds 2011 bijna dag en nacht aan zonder 1 keer te hoeven herinstalleren. In mijn lange Windows Carriere (geen Windows bashen) regelmatig toch de boel moeten schoonmaken. Windows is nu eenmaal gevoeliger door de omvang en target voor tal van nare software. Mocht je overigens los willen gaan met OSX kan je echt alles aanpassen wat je maar wil. Maar dat zit lekker verstopt.

En dan Timemachine. Ik denk het parade paardje van OSX. Even een Photoshop document uit 2012 op 12 juli terughalen van 14:00 uur. zo gepiept. Draait ieder uur een backup op de achtergrond op mijn NAS.

En het uiterlijk. De less is more wat je ook door OSX ziet zit ook aan de buitenkant. Je moet er van houden, maar ik ben heel erg tevreden. Dat gezegd hebbende kijk ik ook uit naar Windows 10. Want de beperkingen in de hardware zitten mij soms wel eens in de weg. Iets meer horsepower of SSD ruimte zou fijn zijn. Maar Apple hanteert voor dat soort zaken knettergekke prijzen. Je kan natuurlijk alles extern doen. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Overigens zijn de iMacs met een 27" scherm prima te doen qua budget. Er zit immers een complete computer in. Koop het geheugen niet in de applestore. Die kan je zelf vervangen via een eenvoudig klepje.

[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 25-01-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Slepen naar de prullenbak en OSX doet de rest? Yeah sure... check jij je application support directory maar eens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor de geïnteresserde iMac'ers een cross post. Eindelijk iets gedaan dat ik al lang wilde doen:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.net/images/IMG_4624_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://exirion.net/images/IMG_4612_2.jpg

Hij hangt. Perfecte hoogte zo (ben 1.98m lang) en het staat ook wel strak :) Heb wel het bureaublad verstevigd om het stabiel te maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

dat ziet er super uit zeg! Kan je dan ook 2 armen plaatsen aan die stang? Ik heb een dual setup hier (2711 naast de imac)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RoyK schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:59:
dat ziet er super uit zeg! Kan je dan ook 2 armen plaatsen aan die stang? Ik heb een dual setup hier (2711 naast de imac)
2 monitoren kan in principe wel met zoiets erbij:

Afbeeldingslocatie: http://www.vogels.com/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/H/Q/HQ_RGB_709490_PFD8523-08new.jpg

Maar qua gewicht zal het met die 2711 niet gaan gok ik. Geen idee wat zo'n scherm zonder voet weegt.

Even gekeken, en de 2713 (die heeft m'n vriendin staan) weegt in ieder geval "zonder voet: 5.6 kg". Dat zou dus moeten lukken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Exirion op 26-01-2015 13:29 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
smeerbartje schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:45:
Slepen naar de prullenbak en OSX doet de rest? Yeah sure... check jij je application support directory maar eens :).
Ja toch wel 3 hele bestanden, een logfiletje, prefs filetje en dat was het wel.

Behalve als je spul van microsoft/adobe installeert, heb je echt geen issue met applicaties die je gewoon in de prullebak ooit.

Mijn enige advies voor een overstapper zou zijn: laat dat "bestandsbeheer" los, want dan zal je je gaan ergeren aan de finder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Exirion schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:27:
[...]

2 monitoren kan in principe wel met zoiets erbij:

[afbeelding]

Maar qua gewicht zal het met die 2711 niet gaan gok ik. Geen idee wat zo'n scherm zonder voet weegt.

Even gekeken, en de 2713 (die heeft m'n vriendin staan) weegt in ieder geval "zonder voet: 5.6 kg". Dat zou dus moeten lukken :)
Thanks voor het uitzoeken! ziet er wel interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Thanks voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik wat mee :)

Nog 2 vragen:

1: Denken jullie dat ik bepaalde "populaire" programma's en/of games ga misschien die niet draaien op de iMac? Of valt dit tegenwoordig erg mee? Ik kan natuurlijk een dual boot draaien, maar dit heeft niet mijn voorkeur omdat ik dan bang ben weer teveel op Windows te gaan leunen.

2: Ik heb nog een stapeltje VVV bonnen liggen, en wilde deze dus ook gebruiken voor de aanschaf van de iMac. Nu kan ik deze volgens mij niet inleveren bij de Apple store (fysiek en web) maar wel bij de BCC en laat ze nu bij de BCC een actie hebben met 10% korting. Als ik me niet vergis kan ik daar alleen de "standaard" iMacs bestellen en niet met uitbreidingen, een Fusion Drive zou dus niet mogelijk zijn. Hoe essentieel/belangrijk is deze, want ik was wel van plan de iMac hiermee uit te rusten. Is het een no-brainer?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik vind het aanbod van de tripple A games zeer mager. Voor het betere gamewerk ben je helaas afhankelijk van Windows. Op steam staan best een boel games die op OSX gaan, maar het zijn niet de knallers, op een enkeling na :)

Ik moet booten naar windows voor een potje BF4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Denman schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:48:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik wat mee :)

Nog 2 vragen:

1: Denken jullie dat ik bepaalde "populaire" programma's en/of games ga misschien die niet draaien op de iMac? Of valt dit tegenwoordig erg mee? Ik kan natuurlijk een dual boot draaien, maar dit heeft niet mijn voorkeur omdat ik dan bang ben weer teveel op Windows te gaan leunen.

2: Ik heb nog een stapeltje VVV bonnen liggen, en wilde deze dus ook gebruiken voor de aanschaf van de iMac. Nu kan ik deze volgens mij niet inleveren bij de Apple store (fysiek en web) maar wel bij de BCC en laat ze nu bij de BCC een actie hebben met 10% korting. Als ik me niet vergis kan ik daar alleen de "standaard" iMacs bestellen en niet met uitbreidingen, een Fusion Drive zou dus niet mogelijk zijn. Hoe essentieel/belangrijk is deze, want ik was wel van plan de iMac hiermee uit te rusten. Is het een no-brainer?
Het aanbod top games is niet gigantisch inderdaad, zoek dit van te voren even op voor het genre/maker die je aanspreekt. Blizzard is bijvoorbeeld 1 van de weinigen die WIndows als OSX ondersteund. (Diablo 3 speel ik zelf)

Voor wat betreft je bonnen, kan je die niet verkopen op bijvoorbeeld marktplaats zodat je toch je custom iMac kan bestellen bij een Apple Store?
Bestellen bij een reseller heeft niet mijn persoonlijke voorkeur ivm garantie afhandeling etc.
Ook het moeten laten schieten van opties die je toch aanspreken is zonde. (het blijft toch een flink bedrag en dan is het dus net niet wat je hebben wilt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

bij de mycom/dixons/icentre (geloof allemaal van de zelfde eigenaar) kan je gewoon een custom imac bestellen hoor alleen niet op de website.
ik heb zelf de late 2012 21inch imac gehad met de gt650m 512b graphic card ik moet zeggen hij kon alles spelen, maar bv battlefield en company of heroes 2 had hij wel wat moeitemee, de nieuwere imac moeten hier geen probleem mee hebben omdat die minimaal 1 gb graphic geheugen hebben, en ga je na de 27 inch worden ze natuurlijk alleen maar beter. heb je het geld er voor pak dan de gene met de hoogste videokaart ik zeg niet specifiek de retina mac maar de andere 27 inch is ook zeker goed maar op zon groot bedrag vind ik dat je niet op 1 a 200 euro moet gaan bezuinigen.
geloof me ik had dat wel gedaan toen met de late 2012 21 inch. ik had beter door kunnen sparen voor de 27 inch die ik 1 jaar later ook gekocht heb.
op al de imacs kan je je spellen spelen. alleen je moet wel rekening houden met als je de imac met 1gb video kaart pakt dat je eerder moet upgraden. alle spelen geven ze nu nog bij minimale specs 512mb geheugen en 1gb aanbevolen. maar dit zijn natuurlijk altijd de minimale eisen die ze laten zien.

ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09
RoyK schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:41:
Ik vind het aanbod van de tripple A games zeer mager. Voor het betere gamewerk ben je helaas afhankelijk van Windows. Op steam staan best een boel games die op OSX gaan, maar het zijn niet de knallers, op een enkeling na :)

Ik moet booten naar windows voor een potje BF4
True, ik speel voornamelijk blizzard games en civilization waardoor dit voor mij nooit een issue is geweest.
Wat gaming betreft kan mijn 2011 iMac wel een upgrade gebruiken (videokaart) maar alles wat ik speel gaat prima.

Ipv van de iMac te upgraden, heb ik een PS4 gehaald :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:52
Goedemorgen,

nadat mijn eerste hoop voor de aanschaf van een iMac bij de mediamarkt met de btw vrij dagen niet doorging heeft Dixons een mooie aanbieding. Op dit moment twijfel ik tussen het gewone 27inch model of de Retina iMac.

De Retina iMac is vooral met het oog op dat ik er minimaal 3 jaar mee wil doen en ik verwacht dat met een 1-2 jaar Retina de standaard is bij de iMac net als bij de iPhone/iPad en Macbook Pro lijn het geval geworden is.

Nu ben ik alleen op zoek naar Tweakers die een iMac Retina hebben en wat de ervaringen ermee zijn? Ik lees namelijk op internet vele reacties van "lag" bij het openen van een afbeelding in voorvertoning en problemen met de GPU (vooral in bootcamp) (zie dit draadje bijvoorbeeld -> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1815601)

Ik ben geen echte gamer, daarvoor heb ik mijn PS4 en zal de iMac dan ook vooral gebruiken voor thuisgebruik en videobewerking. Incidenteel een spelletje moet kunnen natuurlijk ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Waarom wil je een retina ? Welk voordeel denk je daar uit te halen ?
De "normale" versie heeft ook een fantastisch scherm; 9 van de 10 mensen zullen het verschil niet eens zomaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
z1rconium schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:00:
Waarom wil je een retina ? Welk voordeel denk je daar uit te halen ?
De "normale" versie heeft ook een fantastisch scherm; 9 van de 10 mensen zullen het verschil niet eens zomaar zien.
Omdat de iMac Retina een fusion drive heeft en de standaard 27inch non-retina van 2000 (nu 1800 bij dixons) euro een 7200 RPM. Daarnaast is het scherm uiteraard een "WOW" factor en voor de prijs hoef ik het dan niet te laten (RAM kan ik zelf upgraden, daarin is Apple veel te duur)

Maar daarom dat ik benieuwd was naar ervaringen van Tweakers met de iMac Retina en de eventuele lag

EDIT:
En http://buyersguide.macrumors.com/#iMac geeft aan dat de gewone iMac al langere tijd geen upgrade gehad heeft, zitten nu nog steeds met het late 2013 model.

[ Voor 10% gewijzigd door lubbertkramer op 28-01-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Totaal geen last van gehad met de M295x, machine voelde ten alle tijde snel aan. En ja, dat scherm is het zeker waard! Helaas heb ik 3 exemplaren teruggestuurd naar Apple (zie dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Cubix schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:10:
Totaal geen last van gehad met de M295x, machine voelde ten alle tijde snel aan. En ja, dat scherm is het zeker waard! Helaas heb ik 3 exemplaren teruggestuurd naar Apple (zie dit topic).
Zal eens even zoeken. Maar je had hiervoor ook een iMac/Macbook, en hoe zou je je algemene ervaring met de iMac Retina omschrijven, bevalt het, spijt, min- en pluspunten?

EDIT:
Ik zie inderdaad de berichten van je problemen met de iMac, gelukkig dat het uiteindelijk opgelost is! Wel iets om goed in de gaten te houden en te controleren bij ontvangst dus.

[ Voor 16% gewijzigd door lubbertkramer op 28-01-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
lubbertkramer schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:05:
[...]

Omdat de iMac Retina een fusion drive heeft en de standaard 27inch non-retina van 2000 (nu 1800 bij dixons) euro een 7200 RPM. Daarnaast is het scherm uiteraard een "WOW" factor en voor de prijs hoef ik het dan niet te laten (RAM kan ik zelf upgraden, daarin is Apple veel te duur)

Maar daarom dat ik benieuwd was naar ervaringen van Tweakers met de iMac Retina en de eventuele lag

EDIT:
En http://buyersguide.macrumors.com/#iMac geeft aan dat de gewone iMac al langere tijd geen upgrade gehad heeft, zitten nu nog steeds met het late 2013 model.
Je kan in die "normale" toch een SSD kiezen ? Ik heb een 5k iMac maar expliciet zonder fushion drive, maar met SSD. Die prijs loopt wel uit de hand als je een 5k neemt, want neem dan ook gerust de 4GB videokaart, tel er een 800euro bij op tov de "normale".

Lag heb ik zelf geen last van in de finder, wel in lightroom.

[ Voor 7% gewijzigd door z1rconium op 28-01-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Lubbert,

Ik heb helemaal nergens problemen mee. Ik heb de 5K, i7, 256GB SSD, 32GB RAM (zelf installed) en de 290X.

Hij gaat als een tierelier en voldoet verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
z1rconium schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:20:
[...]

Je kan in die "normale" toch een SSD kiezen ? Ik heb een 5k iMac maar expliciet zonder fushion drive, maar met SSD. Die prijs loopt wel uit de hand als je een 5k neemt, want neem dan ook gerust de 4GB videokaart, tel er een 800euro bij op tov de "normale".

Lag heb ik zelf geen last van in de finder, wel in lightroom.
Komt er alsnog een meerprijs boven de prijs en kom ik alsnog in de buurt van de Retina Mac mbt tot de prijs aangezien zelf een SSD in de huidige iMac's zetten niet aangeraden wordt.

Welk model heb jij als ik vragen mag, kon zo snel niets vinden in dit topic daarover.
Typhone schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:22:
@Lubbert,

Ik heb helemaal nergens problemen mee. Ik heb de 5K, i7, 256GB SSD, 32GB RAM (zelf installed) en de 290X.

Hij gaat als een tierelier en voldoet verder prima.
Thanks, dat model heb ik ook op het oog. Heb je even een DM gedaan met vervolgvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds deze week de 5k (basis)

3,5-GHz quad-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,9 GHz
8 GB geheugen (2x 4 GB)
Fusion Drive van 1 TB
AMD Radeon R9 M290X met 2 GB videogeheugen

En het werkt als een droom. Geweldig systeem met bruut scherm. Eventueel dat ik ooit het geheugen nog uitbreid. Dat is bij Apple te duur, dus doe ik zelf wel als ik het nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:23:
Heb sinds deze week de 5k (basis)

3,5-GHz quad-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,9 GHz
8 GB geheugen (2x 4 GB)
Fusion Drive van 1 TB
AMD Radeon R9 M290X met 2 GB videogeheugen

En het werkt als een droom. Geweldig systeem met bruut scherm. Eventueel dat ik ooit het geheugen nog uitbreid. Dat is bij Apple te duur, dus doe ik zelf wel als ik het nodig ga hebben.
Bedankt voor je reactie, fijn om te lezen :) Wat doe je op de iMac, foto- of videobewerking, game je weleens erop, heb je Windows draaien in Bootcamp? Zou je wat meer je ervaringen erover kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

is het niet slimmer om inplaats van de retina imac een mac pro te kopen? een uhd scherm bij samsung is niet zo heel duur en de prijzen schelen niet heel veel, heb je wel alles desktopclass en makelijker upgrade mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Coldbullet schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:26:
is het niet slimmer om inplaats van de retina imac een mac pro te kopen? een uhd scherm bij samsung is niet zo heel duur en de prijzen schelen niet heel veel, heb je wel alles desktopclass en makelijker upgrade mogelijkheden
Welke upgrade mogelijkheden zie je? en een iMac Retina, is praktisch even snel als een mac Pro en goedkoper.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

nou een Mac Pro heeft een desktop gpu, kan je altijd vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat UHD geroep vind ik altijd wat kort door de bocht. Ik heb wat schermen vergeleken en wat metingen gezien maar kleur, contrast en scherpte zijn op de iMac toch heel wat beter dan op zogenaamde 'vergelijkbare' schermen. Ziet er allemaal heel leuk uit met 'gebooste' plaatjes in de winkel en op afbeeldingen maar als je real life zit te typen (zoals deze reactie op Tweakers) dan zie je toch wel flinke verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Coldbullet schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:30:
nou een Mac Pro heeft een desktop gpu, kan je altijd vervangen
Je hebt het dan over het (stok oude) model met de grote kast, want in de recent MacPro kun je dat niet.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

ow helaas dat wist ik niet dat ze de zelfde geintjes uit hadden gehaald met upgrade mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lubbertkramer schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:25:
[...]

Bedankt voor je reactie, fijn om te lezen :) Wat doe je op de iMac, foto- of videobewerking, game je weleens erop, heb je Windows draaien in Bootcamp? Zou je wat meer je ervaringen erover kunnen delen?
Naast het casual gebruik werk ik inderdaad met foto's. Video's nog niet. Maar wat niet is kan nog komen. Geen gaming, ben een console gamer en geen Windows. Heb hem ook voornamelijk gekocht omdat ik een goed, snel systeem wilde wat een lange tijd mee kan. Uiteindelijk scheelde het maar 250 euro met mijn configuratie van een mac zonder retina. Vind ik dan te weinig op zon bedrag om niet het scherpe mooie scherm te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Typhone schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:31:
Dat UHD geroep vind ik altijd wat kort door de bocht. Ik heb wat schermen vergeleken en wat metingen gezien maar kleur, contrast en scherpte zijn op de iMac toch heel wat beter dan op zogenaamde 'vergelijkbare' schermen.
Klopt, de meeste betaalbare UHD schermen zijn TN-panels. Leuke specs op papier, maar ik zou er niet de hele dag naar willen kijken. Dan liever een goed WQHD panel. Voor een goed UHD scherm betaal je echt nog een grote smak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
z1rconium schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:06:
Behalve als je spul van microsoft/adobe installeert, heb je echt geen issue met applicaties die je gewoon in de prullebak ooit.
Wat dus pertinent onjuist is. Het is een veel te positieve weergave van de werkelijkheid. In werkelijkheid zit er op dit vlak amper verschil met Windows. Heel veel apps maken gebruik van installers en dan is het echt geen gevalletje "sleep de app maar naar de prullenbak". Dan zul je eerst uit moeten zoeken waar alles staat en dat dan handmatig verwijderen (wat het makkelijkst via de commandline gaat).
Mijn enige advies voor een overstapper zou zijn: laat dat "bestandsbeheer" los, want dan zal je je gaan ergeren aan de finder.
Finder werkt prima voor menig overstapper. Zo veel bijzonders doen mensen niet (kopiëren, verplaatsen, hernoemen, dupliceren). Wil je het wat geavanceerder dan pak je de commandline en als je er echt verlegen om zit installeer je 1 van de vele Finder alternatieven. Waar je wel voor moet oppassen is dat niet alles als bestand te benaderen is. iPhoto en iTunes zijn daar voorbeelden van. Beheer doe je dan via die apps zelf.
Niet echt want UHD en 4K is nou niet bepaald zonder problemen op zowel OS X als Windows. Apple ondersteund retina zeer goed en dan zit je helaas bij de 5K schermen. Je kunt dan beter nu de iMac Retina kopen of tot eind dit jaar wachten wanneer er daadwerkelijk hardware komt die standaard dat 5K ondersteund. Buiten dat is de iMac Retina ook goedkoper dan een Mac Pro zonder scherm. Mijn versie is er eentje met 16GB aan mem, 512GB ssd en die M295X als gpu. Dat is bij elkaar iets van 50 euro duurder dan de instap Mac Pro. Bij die instap Mac Pro komt daar dus de prijs van eventuele upgrades en het scherm er nog bij. Dan kom je vrij makkelijk boven de 5000 euro uit. Of je dan ook echt een snellere machine hebt is betwistbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 28-01-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
De machine zal echt wel sneller zijn (kijk alleen al naar de type CPU, EEC RAM en sterke GPU's). Maar de vraag is of je het verschil gaat merken als je niet een keiharde Pro bent (die sowieso al voor de Mac Pro was gegaan en niet voor een iMac, om het sterkste te hebben dat er is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Gisteren dan toch weer nieuwe iMac gekocht met de actie bij Dixons ^^ Nu is mijn vraag, wat is de beste manier om de iMac te stresstesten / het scherm te controleren. Voorgaande iMac (2011) nooit zoveel naar omgekeken eerlijk gezegd maar gezien de historie van retourzendingen met de iMac hier in dit topic vanwege het scherm wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Pyrone89 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:47:
De machine zal echt wel sneller zijn (kijk alleen al naar de type CPU, EEC RAM en sterke GPU's). Maar de vraag is of je het verschil gaat merken als je niet een keiharde Pro bent (die sowieso al voor de Mac Pro was gegaan en niet voor een iMac, om het sterkste te hebben dat er is)
Die vlag gaat lang niet op. Een maxed out iMac doet het in Photoshop beter dan een minimale mac pro die begint qua prijs waar de maxed iMac ophoud. En dan moet je nog slagen voor een scherm. Tal van topics en benchmarks van te vinden. Ik loop al een tijdje te dubben om mijn systeem te vervangen. Recent op het laatste moment een 5K imac afbesteld. Ik twijfel nog teveel. Ik heb ook alle opties voor een Mac pro met de 6 core bekeken en overwogen. Maar dan is de i7 veel meer bang for your bucks (Photoshop gericht)

Het ligt er maar net wat je gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Geen idee of deze tip al eerder is geplaatst, maar als je echt even ten volle wil genieten van je 5K scherm... check: https://interfacelift.com...6:9/5120x2880/index1.html

:*) _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door ElayZ op 30-01-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:47:
De basis Mac Pro van 3049 euro verschilt qua configuratie niet veel dan diens iMac 5K tegenhanger. ECC geheugen is minuscuul langzamer dan gewoon geheugen, iets wat je in de praktijk niet zult merken. Het enige echte verschil zijn de 2 vs 1 gpu. Dan komt het veelal neer op ondersteuning van de software en daar wringt de schoen nou juist. Er is nog redelijk veel dat niet een OpenCL en ook niet aan dual gpu doet.

De Mac Pro is vooral interessant voor multithreaded workloads waarbij OpenCL veelvuldig wordt gebruikt. Die groep mensen kiest echter nooit en te nimmer voor de goedkoopste Mac Pro maar voor de duurdere variant vanwege meer cpu cores en krachtigere gpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ElayZ schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:49:
Geen idee of deze tip al eerder is geplaatst, maar als je echt even ten volle wil genieten van je 5K scherm... check: https://interfacelift.com...6:9/5120x2880/index1.html

Briljante site. Gebruikte eerst DevianArt maar deze site is veel beter, o.a. dankzij de filteroptie voor resolutie en de grote aantallen wallpapers. Mocht je nog meer van zulke sites hebben, laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

ElayZ schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:49:

Heldhaftige site! Very much appreciated!
Thanks dus! _/-\o_ O+

P.S. Net nieuwe Yosemite update geïnstalleerd en Safari voelt een heel stuk sneller aan dan voorheen. Maar dan ECHT een heel stuk sneller. Yeehaw!

[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 01-02-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:52
Gister update binnen gehaald yosemite op mijn mac mini (2012 mid) vervolgens opnieuw opgestart.
Daarna gaf ie bij updates nog steeds iets aan en toen kon ik klikken op installeren en was voltooid en vervolgens moest ik 'm opnieuw opstarten....toen kreeg ik een balkje te zien dat tot de helft deed laden en toen kwam er een stop teken (rondje met streep er doorheen) verschillende keren geprobeerd opnieuw op te starten zonder netwerkkabel en even van stroom af maar helaas mocht dit baten.... wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Heb je een SSD met trim ingebouwd ?

*edit* dit is overigens een topic over iMacs.

[ Voor 20% gewijzigd door z1rconium op 02-02-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:52
z1rconium schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:22:
Heb je een SSD met trim ingebouwd ?

*edit* dit is overigens een topic over iMacs.
Ja heb ik, shit kom ik net achter indd verkeerde topic :-(
Thx voor de link, daar kan ik wat mee :D

[ Voor 6% gewijzigd door dbz1985 op 02-02-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:43
lubbertkramer schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:36:
Gisteren dan toch weer nieuwe iMac gekocht met de actie bij Dixons ^^ Nu is mijn vraag, wat is de beste manier om de iMac te stresstesten / het scherm te controleren. Voorgaande iMac (2011) nooit zoveel naar omgekeken eerlijk gezegd maar gezien de historie van retourzendingen met de iMac hier in dit topic vanwege het scherm wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen.
Die Dixons aanbieding van een paar weken terug, zat daar een Fusion Drive in ? Ik zit ook tegen een iMac aan te hikken, liefst een 27 inch. Kopen via de Apple Store vind ik een drama, omdat Apple (voor zover ik weet) leveringen via UPS doet. Je iMac configureren lijkt alleen via de Apple Store te kunnen, resellers lijken alleen de HDD modellen te hebben.

Verder ga.. je een i7 vs. i5 merken voor video processing (ik kom van een 8 core FX8350) ?

Andere vraag, hebben mensen ervaring met een externe TB drive ? Ik kom alleen uit bij OWC:

http://eshop.macsales.com...ives/External-Enclosures/

voor een 3.5" behuizing waar 2 drives in passen en dan betaal je nog 200-300 dollar. Dat zijn (hoger dan) NAS prijzen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:53

mvds

Totally awesome!

loekf2 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:11:
Andere vraag, hebben mensen ervaring met een externe TB drive ? Ik kom alleen uit bij OWC:

http://eshop.macsales.com...ives/External-Enclosures/

voor een 3.5" behuizing waar 2 drives in passen en dan betaal je nog 200-300 dollar. Dat zijn (hoger dan) NAS prijzen.
Die dingen zijn duur ja, en dat zal ook niet snel anders worden ben ik bang :) Maar ik heb er wel ervaring mee, ik heb een LaCie Little Big Disk met 2 x een 512GB Samsung 850 PRO en dat is... ehhm.. tja, hoe zal ik het eens omschrijven :P

Alsof ik een 1TB interne PCIe SSD heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
loekf2 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:11:
Kopen via de Apple Store vind ik een drama, omdat Apple (voor zover ik weet) leveringen via UPS doet. Je iMac configureren lijkt alleen via de Apple Store te kunnen, resellers lijken alleen de HDD modellen te hebben.
Ik bel altijd met de Apple Storen en stel samen met de verkoper aan de lijn mijn ideale combinatie samen.
En daarna “schrik” ik dan heel erg van de prijs en dan gaat er meestal wel een korting af. De korting is dan iets minder als je zou krijgen als je als student een Mac koopt.
Zo heb ik vorig jaar juni een nieuwe 27” iMac gekocht met 256 GB flash geheugen en kreeg daarop 85 euro korting. Is niet veel, maar wel mooi meegenomen……... :+

En verder is de service van de Apple Store uitstekend (vind ik).

Alleen is het me bij een iPhone nog nooit gelukt om korting te krijgen. Maar dat wist ik eigenlijk van te voren wel.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ik heb nu een Airport extreme(laatste generatie) gekocht voor bij mijn Imac en de rest van mijn Apple spullen. Nu had ik altijd een 2TB schijf aan mijn iMac hangen voor opslag en Time Machine.

Nu heb ik de schijf aan de AE gehangen maar nu heeft hij een tweede back up naast de oude gemaakt. Ook zou ik graag helemaal op nieuwe beginnen omdat de back up aardig groot begint te worden zo.

Nu had ik als vraag of ik ook de schijf in twee partities kan verdelen (1 voor TM en de andere voor losse bestanden), zodat de grote van de schijf voor TM wordt beperkt. Of herkent de AE de twee aparte partities niet? Met google kom ik er niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Daedalus op 22-02-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of en wanneer in 2015 nieuwe modellen uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:57:
Apple weet dat wel, moet je ze even een mailtje sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:57:
Skylake niet voor Augustus 2015 (geruchten), dus ben bang dat we het nog even met de Haswell iMacs moeten doen.

Verwacht alleen niet veel performance boost van Skylake.

Ander gerucht is dat Apple TouchID in de Macbook (touchpad) en iMac (op de muis/trackpad) gaat integeren:

http://appleinsider.com/a...-mouse-and-magic-trackpad

Zit zelf ook te denken om van Windows zelf-bouw naar iMac te gaan, maar haat het als de updates komen terwijl je net dik 2000 euro uitgegeven hebt aan een 27" iMac.

[ Voor 12% gewijzigd door loekf2 op 17-02-2015 20:32 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van ene op de andere dag Mac dood.

Bij opstarten onderstaand scherm . Duurt minuut of 10 tot balk vol is, dan start ie opnieuw op naar zelfde scherm. Al geprobeerd op te starten in safe of recovery mode met en zonder osx cd. Iemand nog een laatste optie?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JtlvoXH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:39:

Bij opstarten onderstaand scherm . Duurt minuut of 10 tot balk vol is, dan start ie opnieuw op naar zelfde scherm. Al geprobeerd op te starten in safe of recovery mode met en zonder osx cd. Iemand nog een laatste optie?
[afbeelding]
Wat voor Mac precies? Kan een harddisk of SSD defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:58
Verwijder de RAM modules eens en plaats ze terug. Eén van de modules maakt misschien slecht contact. Alhoewel ik denk dat het aan een defecte hard disk ligt.

Start eens op met een bootable USB of DVD, en draai dan een hard disk fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
mvds schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:04:
[...]

Apple weet dat wel, moet je ze even een mailtje sturen :)
We staan wel met onze mond vol tanden als hij dan echt een antwoord krijgt met releasewindow.
Zeg maar zoals die mailtjes die af en toe opduiken van iemand die een topman van Apple mailt en dan een echt antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Pyrone89 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:54:
[...]

We staan wel met onze mond vol tanden als hij dan echt een antwoord krijgt met releasewindow.
Zeg maar zoals die mailtjes die af en toe opduiken van iemand die een topman van Apple mailt en dan een echt antwoord krijgt.
Dat zou inderdaad wel een stunt zijn :D :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Weet iemand of je een oem licentie van Windows bij aanschaf van een nieuwe Mac opnieuw kan activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:39:

[afbeelding]
Imac 2010 en 2011 hebben een harddisk-recall en de 2011 had een GPU recall. Mogelijk is een van beide jouw probleem.

Tussendoor: ik heb mijn iMac 2010 geupgrade zodat hij Handoff volledig ondersteund: Bas z'n knutselblog: [Upgrade] iMac 2010 Handoff en nieuwe CPU

[ Voor 18% gewijzigd door sebastius op 22-02-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ronwiel schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:31:
Weet iemand of je een oem licentie van Windows bij aanschaf van een nieuwe Mac opnieuw kan activeren?
Ik snap je vraag niet eerlijk gezegd... Je hebt een Windows licentie die al eens gebruikt is? En je wilt die Windows nu op een Mac installeren en activeren? Begrijp ik je goed?

Als je die Windows al niet te vaak in een korte tijd geactiveerd hebt, dan moet het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

sebastius schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:33:
[...]

Imac 2010 en 2011 hebben een harddisk-recall en de 2011 had een GPU recall. Mogelijk is een van beide jouw probleem.

Tussendoor: ik heb mijn iMac 2010 geupgrade zodat hij Handoff volledig ondersteund: Bas z'n knutselblog: [Upgrade] iMac 2010 Handoff en nieuwe CPU
Netjes hoor :).

Ik ben van plan mijn Mac Pro (offtopic hier, maar dat topic is echt dood) te upgraden met 2 6-core Xeons, moet alleen nog even een goeie deal zien te vinden, ik ben niet de enige die dat wil :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
mvds schreef op maandag 23 februari 2015 @ 09:40:
[...]

Ik snap je vraag niet eerlijk gezegd... Je hebt een Windows licentie die al eens gebruikt is? En je wilt die Windows nu op een Mac installeren en activeren? Begrijp ik je goed?

Als je die Windows al niet te vaak in een korte tijd geactiveerd hebt, dan moet het geen probleem zijn.
Ik wil eigenlijk nu een Windows licentie aanschaffen. De oem is goedkoper dan de retail en ik vraag me af: als ik die nu aanschaf kan ik de licentie dan ook gebruiken op wanneer ik mijn huidige Mac ga vervangen in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ronwiel schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:12:
[...]

Ik wil eigenlijk nu een Windows licentie aanschaffen. De oem is goedkoper dan de retail en ik vraag me af: als ik die nu aanschaf kan ik de licentie dan ook gebruiken op wanneer ik mijn huidige Mac ga vervangen in de toekomst?
Blijft eigenlijk hetzelfde gelden :) Als je de activatie niet te vaak, en te kort na elkaar doet, zou het geen probleem mogen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
ronwiel schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:12:
[...]

Ja, mits je de OEM bij een nieuw systeem/build koopt. Hoewel kan me herinneren dat MS de voorwaarden heeft aangepast en een OEM license nu vooral slaat op "geen support" bij wat je er mee uitspookt.

Ja, je kunt een licentie recyclen voor een ander system. Als ie niet activeert kun je altijd bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 06:39
Kort vraagje als Apple-leek, ik moet binnenkort een nieuwe Mac inrichten met data van een oude Mac.

Nu heb ik op http://support.apple.com/en-us/HT5872 gelezen dat dit vrij makkelijk gaat (wil Thunderbolt of Ethernetkabel tussen twee Macs gebruiken), echter is mijn vraag:
Wordt alles(!) overgezet, kortom, merk je na het migreren qua bestanden en applicaties niet dat je op de nieuwe Mac werkt? Denk aan programma's als Parallels voor een virtuele Windows pc, e-mail, etc?

Of moet ik dan nog meer overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

In principe komt alles over :) Maar ik zou het wel even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Je kunt ook een Carbon Copy Cloner dump maken op een externe harde schijf. Deze schijf op de nieuwe mac terugzetten en klaar is Kees.

[ Voor 11% gewijzigd door smeerbartje op 24-02-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

smeerbartje schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:00:
Je kunt ook een Carbon Copy Cloner dump maken op een externe harde schijf. Deze schijf op de nieuwe mac terugzetten en klaar is Kees.
Dat zou ik niet aanraden. Een Windows-installatie kun je ook niet zomaar overzetten naar een andere hardware-configuratie. Ik installeer OSX altijd schoon en zet dan m'n data over, maar de laatste keer heb ik gewoon een OSX update gedaan en dat is prima verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 06:39
Ik probeer het eerst wel gewoon, als het niet goed gaat kom ik er vast wel uit :) Maar klinkt allemaal veelbelovend iig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Windows install != OSX install he :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Sterker nog, je kunt een willekeurige OSX disk in een willekeurige andere machine zetten en dat gaat gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Hey mac fanaten,

Kan via via een 24" iMac overnemen van 2007. Core 2 Duo model, 4 gb ram. Deze wil ik graag aanschaffen zodat mijn vriendin ook weer een vaste pc heeft. Vraag mij echter een paar dingen af waar ik via Google niet direct het antwoord op kan vinden.
  • Is het mogelijk om de hdd door een willekeurige SSD te vervangen of moet ik rekening houden met bepaalde specificaties?
  • Heeft de iMac alleen maar ruimte voor 1 hdd/ssd? Eventuel is de dvd speler wel te vervangen door een caddy maar wil de dvd nog wel eens kunnen gebruiken.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dauwie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 06:26
Je kan de Hdd vervangen door een willekeurige ssd. je kan ook de dvd drive vervangen door een caddy voor een extra hdd maar dan moet je wel natuurlijk rekening houden met het feit dat je geen dvd-drive meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
sebastius schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:59:
Sterker nog, je kunt een willekeurige OSX disk in een willekeurige andere machine zetten en dat gaat gewoon werken :)
Precies, die ervaring heb ik ook.

[ Voor 13% gewijzigd door smeerbartje op 24-02-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

dauwie schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:41:
Je kan de Hdd vervangen door een willekeurige ssd. je kan ook de dvd drive vervangen door een caddy voor een extra hdd maar dan moet je wel natuurlijk rekening houden met het feit dat je geen dvd-drive meer hebt.
Bedankt, zal zo eens een ssd bestellen. Wil graag de dvd drive behouden, gelukkig een nas gemaakt waarop voldoende schijfruimte beschikbaar is. :)

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Ja ik zit ook na te denken om de hdd te vervangen voor een ssd. De dvd drive boeit me niet zo, maar een voordeel is als je de hdd vervangt dat je iMac ook minder lawaai maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dauwie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 06:26
Dat is inderdaad waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

De SSD kun je zo plaatsen. Let wel op dat je de temperatuursensor overzet, anders gaan de fans onnodig hard blazen. Als je toch bezig bent kan ik je aanraden meteen overal de koelpasta te vervangen, dat scheelt onwijs veel in de temperatuur (en natuurlijk de koelers uitspuiten met perslucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Okee bedankt voor de tip. Ik heb een 20" iMac(early 2009) en ik moet zeggen dat ik nog wel zit te dubben of het wel of niet te doen.
Het plaatsen maak ik me niet zo druk over want dat gaat me wel lukken. Maar ik moet eerst nog even de andere voorwaarden uitzoeken. Trim , zit er verschil in aansluit stekker van de hhd en ssd enz.

• sebastius

sebastius

Trim kun je skippen anno nu. Aansluitingen zijn hetzelfde. Als je niet durft/kan: ik doe dit regelmatig voor een vergoedingkje voor mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:59:
Dat is niet helemaal waar. Het gaat alleen werken als de machine volledig ondersteund is en dat is bij Macs die net zijn geïntroduceerd altijd een probleem. Die draaien een ietwat andere OS X build die wel support heeft voor de betreffende hardware. De eerst volgende OS X update die daarna komt zet dat allemaal weer recht. Buiten dat moet de Mac natuurlijk wel de betreffende OS X versie kunnen draaien. Even oppassen met hele nieuwe en oude Macs dus.
sebastius schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:13:
Als je toch bezig bent kan ik je aanraden meteen overal de koelpasta te vervangen, dat scheelt onwijs veel in de temperatuur (en natuurlijk de koelers uitspuiten met perslucht).
Inderdaad, als je de boel toch open hebt liggen kun je net zo goed alles even een goede schoonmaak geven. Helpt aardig met temperatuur (en daarmee indirect ook met performance) en de machine kan weer wat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik ben groot fan van een USB hub in de volgende vorm. Maar weet iemand toevallig of er wat goedkopere uitvoeringen zijn met een soortgelijke vormgeving? Dus ruimte om je keyboard eronder op te bergen, en de USB poorten (USB 3.0) aan de voorzijde?

Afbeeldingslocatie: http://www.macessitywebstore.com/v/vspfiles/photos/LOWKEY-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijdje terug een Macbook Pro gekocht voor on the road, maar voor 3D CAD en renderings toch op zoek naar een desktop voor extra performance en een iets groter scherm.

De 4K iMac 27' leek me eerst super, maar bij nader inzien vind ik deze toch gewoon te groot. Ik kan best leren wennen om achter dit formaat te werken, maar vergeleken met de ruimte waar ik in werk en mijn bureau is hij gewoon buiten proportie.

Momenteel twijfel ik sterk of ik de 21,5" iMac moet nemen incl. de upgrades (i7, SSD, 16GB RAM) of dat ik beter zelf een desktop kan bouwen. Dit komt met name omdat ik mijn twijfels heb bij de vrij oude GPU en het scherm dat inmiddels toch ook wat ouder is.

Ik vroeg me af of iemand die regelmatig met 3D software werkt me kan vertellen of de huidige 21,5" iMac lekker draait, of dat ik beter kan wachten op een nieuw model of dat ik beter zelf iets kan samenstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 11:23:
Een tijdje terug een Macbook Pro gekocht voor on the road, maar voor 3D CAD en renderings toch op zoek naar een desktop voor extra performance en een iets groter scherm.

De 4K iMac 27' leek me eerst super, maar bij nader inzien vind ik deze toch gewoon te groot. Ik kan best leren wennen om achter dit formaat te werken, maar vergeleken met de ruimte waar ik in werk en mijn bureau is hij gewoon buiten proportie.
Zeker met het soort werk dat jij wil doen, ben je gek als je voor de 21.5" en niet voor de 27" gaat. Het is overigens een 5K scherm en geen 4K ;) Je went zo snel aan het formaat en ik zie niet echt in wat het formaat van je bureau er mee te maken heeft. Ze schelen maar 12cm in breedte. Je kunt er ook nog eens voor kiezen om 'm aan een steun te hangen zodat ie boven je bureau zweeft. Dan oogt het weer een stuk ruimer, en de prijs voor een steun valt een beetje in het niet bij de prijs van de iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
Ik heb sinds afgelopen weekend het probleem dat mijn magic mouse steeds 'disconnected' is. Zeer irritant! Soms om het kwartier raakt hij disconnected. Het groene lampje knippert nog steeds en na een paar minuten is hij ineens weer 'connected'. Meer mensen die hier last van hebben? Een oplossing voor hebben? Gebruik al maanden hetzelfde type batterij, dus daar moet het niet aan liggen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:58
Nieuwe wifi router of nieuw kanaal ingesteld? Heb je andere nieuwe BT spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
mvds schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:38:
Ik ben groot fan van een USB hub in de volgende vorm. Maar weet iemand toevallig of er wat goedkopere uitvoeringen zijn met een soortgelijke vormgeving? Dus ruimte om je keyboard eronder op te bergen, en de USB poorten (USB 3.0) aan de voorzijde?

[afbeelding]
Ziet er leuk uit, maar buigt dat niet behoorlijk door naar verloop van tijd?
De iMac is geen 300gram en het aluminium is zo te zien ook geen 5cm dik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

GeeMoney schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:10:
[...]

Ziet er leuk uit, maar buigt dat niet behoorlijk door naar verloop van tijd?
De iMac is geen 300gram en het aluminium is zo te zien ook geen 5cm dik ;)
Ik mag aannemen (ook op basis van reviews) dat hij een iMac wel kan houden hoor :)
Pagina: 1 ... 34 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9