[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Moris schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:27:
[...]

Jij zou voor foto en videobewerking eerder de zwaardere GPU nemen i.p.v. de upgrade naar een i7?
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat die gpu een stuk krachtiger is. Het verschil in cpu kracht zal je waarschijnlijk niet merken, maar ook niet in gpu kracht. Ik zal dus óf de goedkoopste config nemen en daar 16GB ram ingooien of meteen voor een 5K iMac gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Typhone

Who Dares Wins

fukutoshin schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:24:
@typhone

mag ik vragen waar en voor hoeveel je de geheugen kits hebt besteld?
Dat mag, zonder reclame te willen maken -> Alternate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Necros schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:06:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop ;)

Waarom ga je voor (4x8) 32 gb geheugen en koop je niet gewoon 24gb erbij?

Edit: Wat Hahn hieronder zegt klopt, had me niet gerealiseerd dat de iMac standaard 2x4 ipv 1x8 gb aan boord heeft. Wel ben ik nieuwsgierig waar je zoveel geheugen voor gaat gebruiken :P ?
Ik heb geen flauw idee waar ik het voor ga gebruiken. Ik leef echter met het motto beter goed dan half. Wat gebruik ik er zoal op? Pixelmator, Aperture, Final Cut Pro, surfen, downloads, en nog wat standaardzaken die je soms doet. Gaat goed. Het reepje geheugen wat er in zit kets ik eruit. Had hier nog oud geheugen liggen uit mijn (helaas kapotte) ASUS notebook maar dat was 1x4GB en 1x2GB dus dat was geen optie.

Ik ben overigens een enthousiaste thuisgebruiker, geen professional op het gebied van Apple. Vind de spullen gewoon zo fijn werken in vergelijking met Windows (wat ik wel professioneel gebruik en wat daarvoor prima is) maar soms heb ik het gevoel dat ik nog niet alles eruit haal. Sinds ik de foto programma's (laagdrempelig) wat beter leer kennen, plezier heb gekregen in het gebruik van mijn GoPro (Hero3 black) en filmpjes kan maken in iMovie of Final Cut Pro ben ik Apple meer en weer gaan waarderen. Ondanks dat het !@&!(!*( duur is.

@ de kibbelende heren boven mijn posts. i5 versus i7 merk je niet heel erg denk ik. Mijn vriendin heeft een i5 en ik een i7 met verder identieke configuratie (Macbook Pro beide 8GB) en ik merk er in de programma's die ik hierboven beschrijf GEEN verschil mee. Zal best wel merkbaar zijn als je zware grafische programma's gaat gebruiken maar tot die tijd is het verschil niet merkbaar. Ik heb het niet over benchmarks nu hè ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Typhone op 19-10-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Arthur-M. schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:04:
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat die gpu een stuk krachtiger is. Het verschil in cpu kracht zal je waarschijnlijk niet merken, maar ook niet in gpu kracht. Ik zal dus óf de goedkoopste config nemen en daar 16GB ram ingooien of meteen voor een 5K iMac gaan.
Als de meerprijs voor een i7 of een zwaarder GPU niet loont, dan blijft de keuze inderdaad beperkt tot het instapmodel of de iMac Retina, puur voor het scherm voor de volgende taken!
Hobbymatig lichte fotobewerking in Raw met lichtroom en Photoshop EL / Eenvoudige videobewerking met iMovie / Batch-verwerking Raw naar Jepg. / Bluray’s rippen naar MKV, enz…

Zijn de onderstaande iMac’s geschikt voor multitasking; bv op de achtergrond een film renderen en intussen een andere taak uitvoeren?

iMac 27” € 2.0499
3,2-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz (4 treads)
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB .
256 GB flashopslag: overige data staat op netwerk
NVIDIA GeForce GT 755M 1 GB GDDR5

iMac 27” Retina € 2.629
3,5-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2x 4 GB
256 GB flashopslag
AMD Radeon R9 M290X, 2 GB GDDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Tegenwoordig zijn alle Macs, zelfs de MacBook Airs, geschikt om een filmpje te renderen en ondertussen nog even lekker op Facebook te zitten neuzen. :)

Het is de vraag of jij die 130,- euro extra een goede deal vindt voor 10 miljoen extra pixels op het beeldscherm, tja...

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:38:
Tijd om m'n late 2009 model 21 inch imac om te zetten naar een 27 inch retina 2014 model :).

Vraag is dan welke upgrades wenselijk zijn.
- Geheugen is beter later los te bestellen (wel zo goedkoop). -> da's dus makkelijk.
- Disk space wise heb ik een SSD in m'n oude iMac zitten, dus ben bang er met de standaard Fusion Drive op achteruit te gaan. Maar, 1 TB flash kost 800 euro bij apple terwijl een 1TB 840 Evo nog geen 400 kost. Fusion Drive nemen en dan zelf gelijk vervangen voor een 1TB Evo 840? (met dan garantie risico (overigens vond ik het niet zo'n lastige klus om eea te vervangen)).

En dan de keuzes waar naderhand echt niets aan te doen is:
- 250 euries om naar een 4 GHz te gaan
- 250 euries om naar een AMD Radeon R9 M295X, 4 GB GDDR5

Gezien het gebruik, met name voor photo bewerking (lightroom, Nik software, etc) en het standaard internet gebeuren, niet zinvol?
Klopt redelijk en ik zit met dezelfde keuze. Het scherm lijkt er redelijk makkelijk vanaf te komen en wellicht is het juist in je voordeel dat de glasplaat en LCD ineen zitten. Zie iFixit. Op dezelfde teardown staat zelfs dat het mogelijk is om de processor te vervangen. Weet niet of je dit dan ook kan upgraden?

Ik snap alleen nog niet of je het hele paneel nu los kunt halen of dat hij zo naar voren geklapt blijft liggen. De HDD/SSD is in ieder geval makkelijk te bereiken. Hoe zit dat trouwens als je een fusion drive besteld en de HDD vervangt voor een SSD, dan heb je dus twee maal een SSD in je iMac, werkt dat? :)

Wanneer het hele zooitje vervangen is dien je met deze plakkers alles weer terug te plaatsen. Beetje spannende klus maar niet ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Scherm kun je helemaal losmaken, zit met 2 kabels nog vast aan de body. Wel voorzichtig mee zijn. Die plakkers terugplaatsen is het moeilijkste werk, verder heel geduldig zijn. Ik heb ook alle tools besteld om hem open te kunnen maken (allemaal van iFixit). Tevens ook voor de Macbook en de iPhone 6 alles meebesteld. Het zou toch maar eens nodig zijn :)

[ Voor 33% gewijzigd door Typhone op 20-10-2014 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, laat je het ons weten? Je betaald voor een Fusion Drive 1TB net zoveel als 256GB SSD. Als je dan toch de HDD gaat vervangen kan je beter de Fusion Drive nemen, heb je nog 128GB SSD extra in je iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ja de upgrade van de SSD is vooralsnog toekomstplanning. 256GB voldoet nog even prima, maar mocht ik tegen problemen aanlopen dan ga ik aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hoe sluiten jullie op een makelijke manier bv je usb-stick, externe schijf op je iMac aan, wanneer deze tegen een muur staat opgesteld :?

Laten jullie hiervoor een usb-kabel verlengkabeltje achteraan zitten of is er een andere elegante manier?

Afbeeldingslocatie: http://static.bax-shop.nl/images/resized/805/1351850/450x450/HQ_USB-verlengkabel_A-plug_A-plug_1,80_m_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen_V
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 11:38
Moris schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:44:
Hoe sluiten jullie op een makelijke manier bv je usb-stick, externe schijf op je iMac aan, wanneer deze tegen een muur staat opgesteld :?

Laten jullie hiervoor een usb-kabel verlengkabeltje achteraan zitten of is er een andere elegante manier?

[afbeelding]
Tegenwoordig is er de zogenaamde BlueLounge Jimi USB port Extension of je sluit een USB hub aan. :P

Afbeeldingslocatie: http://laughingsquid.com/wp-content/uploads/2014/05/jimiimage2-640x314.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Jurgen_V op 20-10-2014 19:56 ]

Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Kijk eens aan, dat is nu eens een mooie oplossing :9~
Thnx _/-\o_

Heb je hierzelf goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 19:14
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en de Imac 5K Retina gekocht almost fully loaded en ik ga r vanuit future proof. Voor iemand met een tegen de 300Gg Aperture foto album geschoten met een D7000, D800 ben ik nu klaar voor laatste de stap voorlopig close to perfectie 8-/
Oude Imac 2011 3.1ghz begint te haperen en valt af en toe spontaan uit sinds laatste paar dagen (scherm wordt blauw bv)
Dan loopt mijn muziek stream nog even door en start de computer opeens op... vaag
Wachten wanneer die bezorgt wordt . :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jurgen_V schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:52:
[...]

Tegenwoordig is er de zogenaamde BlueLounge Jimi USB port Extension of je sluit een USB hub aan. :P

[afbeelding]
Gegarandeerd USBpoorten slopen op die manier... Nee wacht, hij klikt vast. Dan is het wel oké :)

[ Voor 6% gewijzigd door sebastius op 20-10-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

fukutoshin schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:09:
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt en de Imac 5K Retina gekocht almost fully loaded en ik ga r vanuit future proof. Voor iemand met een tegen de 300Gg Aperture foto album geschoten met een D7000, D800 ben ik nu klaar voor laatste de stap voorlopig close to perfectie 8-/
Oude Imac 2011 3.1ghz begint te haperen en valt af en toe spontaan uit sinds laatste paar dagen (scherm wordt blauw bv)
Dan loopt mijn muziek stream nog even door en start de computer opeens op... vaag
Wachten wanneer die bezorgt wordt . :9
Je 2011 heeft een stervende videokaart : http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

Even gratis laten repareren, dan brengt de 2011 ook nog wat op in de verkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
@sebastius tnx man, dat verklaart een hoop !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 13:37
Ik kan via een imac kopen:

Apple iMac 21,5” MC508N/A
Midden 2010
Processor i3 3.06ghz
4GB intern geheugen
500GB harddisk

Ben op dit moment zelf in het bezit van een Intel C2D 2.4Ghz, 4GB ram, 1TB HDD, Radeon 4800 512mb ram.

Prijs voor de mac is 300euro ex btw, is dit een leuke upgrade qua systeem? Totaal geen ervaring met mac, maar mijn huidige systeem is ook niet alles meer. En denk dat ik hier nog wel 300euro voor kan krijgen incl. 22inch lcd monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:16
G.Scholtens schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:08:
Ik kan via een imac kopen:

Apple iMac 21,5” MC508N/A
Midden 2010
Processor i3 3.06ghz
4GB intern geheugen
500GB harddisk

Ben op dit moment zelf in het bezit van een Intel C2D 2.4Ghz, 4GB ram, 1TB HDD, Radeon 4800 512mb ram.

Prijs voor de mac is 300euro ex btw, is dit een leuke upgrade qua systeem? Totaal geen ervaring met mac, maar mijn huidige systeem is ook niet alles meer. En denk dat ik hier nog wel 300euro voor kan krijgen incl. 22inch lcd monitor
De prijs is wellicht niet gek, maar je gaat er weinig van merken.
De i3 is de instapper en maar lichtelijk sneller als je huidige C2D .
Ik zou dan op zoek gaan naar een model met een i5, 8GB en liefst een SSD/Fusion drive. (en anders plaats je die zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 13:37
GeeMoney schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:24:
[...]

De prijs is wellicht niet gek, maar je gaat er weinig van merken.
De i3 is de instapper en maar lichtelijk sneller als je huidige C2D .
Ik zou dan op zoek gaan naar een model met een i5, 8GB en liefst een SSD/Fusion drive. (en anders plaats je die zelf)
Had al zo'n vermoeden, dan wacht ik nog even. Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 18:43
Levertijden en beschikbaarheid mag besproken worden in [Apple producten] Levertijden - Deel 9 :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
Kan iemand mij adviseren om nu wel of geen Flash player te installeren? Als ik een filmpje op mijn iMac wil kijken via bijvoorbeeld Facebook, dan vraagt hij toch om Flash player. Alleen op internet lees ik op verschillende plekkej dat Flash ten koste gaat van prestaties.

Verder ben ik op zoek naar een goede workflow om bestanden op mijn NAS (QNAP) te beheren. Mijn netwerk thuis is volledig bekabeld, alleen mijn iMac is verbonden via wifi. Via mijn Windows PC heb ik de 'mappen' op mijn NAS onder 'Deze Computer' staan als netwerkschijf. Als ik hier acties op doorvoer zoals verwijderen / uitpakken / verplaatsen dan gaat dit erg snel. Nu is mijn NAS direct te benaderen in 'Finder' alleen ten eerste laden alle bestanden erg traag en ten tweede duren acties als verplaatsen errrrgggggg lang. Is hier een betere/snellere workflow voor?

Uitpakken van bijvoorbeeld een film van 15gb duurt echt uren... ik gebruik hiervoor Unarchiver, dus misschien dat een andere app hier beter in is?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Vanaf vrijdag is de iMac 5k als demo te zien in de Apple Store (alle 3). Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Huidige iMac is het 2009 21' model met core2duo 3 Ghz. Los van Ableton heb ik momenteel geen enkele reden om deze mac traag te vinden, maar Ableton performance is voldoende redenen om te upgraden.

Zekerheid is dat er een fusion drive in komt en 16 gb ram, ik twijfel tussen modellen met een i5 en i7. Het lijkt allemaal niet veel verschil te maken, elke stap hoger is een klein beetje beter, en een klein beetje duurder

Is een i7 merkbaar sneller?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 10:09

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik heb zelf de late 2014 27inch met 750m en heb er een i5 in zitten
ik heb zelf persoonlijk de i7 niet nodig omdat ik geen video of foto bewerking doe. beetje gamen,internetten,downloaden veel meer niet en ik moet zeggen ik kom niks tekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Dat ligt eraan wat je met de iMac gaat doen, in sommige gevallen kan een hoger geklokte i5 beter uitpakken. De i7 zal waarschijnlijk sneller zijn, maar of je het ook daadwerkelijk gaat merken? Ik zou m'n geld besteden aan andere dingen (SSD), ipv een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zoals aangeven, de reden tot upgrade is Ableton.

De reden waarom ik zo naar CPU performance kijk is dus audio bewerking. Ik heb een audio aggregated device op 96 Khz waar nu reeds 22 sporen op binnen komen, de kans is reëel dat er volgend jaar 16 bij komen Ik kan niet naar 44 KHz omdat er 2 van de 3 devices in het aggregate enkel op 96KHz beschikbaar zijn (roland aira)

De afweging SSD - Fusion drive is een match tussen capaciteit en performance. Met een SSD moet ik direct al starten met externe storage, want 256 GB is gewoon te weinig (en laten we wel wezen, externe storage kost ook geld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:17:
Kan iemand mij adviseren om nu wel of geen Flash player te installeren? Als ik een filmpje op mijn iMac wil kijken via bijvoorbeeld Facebook, dan vraagt hij toch om Flash player. Alleen op internet lees ik op verschillende plekkej dat Flash ten koste gaat van prestaties.

Verder ben ik op zoek naar een goede workflow om bestanden op mijn NAS (QNAP) te beheren.
Ik heb geen flash player geïnstalleerd maar gebruik voor die sites Chrome als browser, daar zit flash ook al in. Net zo gemakkelijk.

Hoe verbind je je NAS met de Mac? Via SMB, of NFS? SMB gaat hier erg snel. Zo te lezen heb je misschien wel een wifi probleem en interferentie met buren? Probeer eens een ander Wifi kanaal op je router in te stellen / probeer of je met een netwerkkabel hetzelfde probleem hebt.

Uitpakken gaat met the unarchiver razendsnel. Pak je wel uit vanaf de Mac en niet vanaf de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-08 21:05
Robberto schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:52:
Vanaf vrijdag is de iMac 5k als demo te zien in de Apple Store (alle 3). Have fun!
Ik ben a.s. donderdag in Den Haag en hoopte dat de iMac Retina al te zien zou zijn maar helaas is dat nog even wachten dus.

Ik wil mijn iMac 2011 mogelijk vervangen door een iMac retina. Sinds ik een MacBook Pro retina heb voelt het toch altijd als een downgrade om naar het non-retina iMac scherm te kijken. Daarnaast ben ik te verwend met de SSD in mijn rMBP en is naar mijn mening een HDD echt te traag (ik heb geen zin om te knutselen aan mijn iMac of een thunderbolt SSD eraan te hangen ivm wake problemen vanuit sleep mode.)

De eerste reviews en Benchmarks zijn goed maar ik wil toch met eigen ogen zien of het scherm de meerprijs waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:28:
[...]

Ik heb geen flash player geïnstalleerd maar gebruik voor die sites Chrome als browser, daar zit flash ook al in. Net zo gemakkelijk.

Hoe verbind je je NAS met de Mac? Via SMB, of NFS? SMB gaat hier erg snel. Zo te lezen heb je misschien wel een wifi probleem en interferentie met buren? Probeer eens een ander Wifi kanaal op je router in te stellen / probeer of je met een netwerkkabel hetzelfde probleem hebt.

Uitpakken gaat met the unarchiver razendsnel. Pak je wel uit vanaf de Mac en niet vanaf de NAS?
Bedankt voor de tip mbt Chrome.

Ik verbind de iMac met de NAS door met Qnap Finder naar de netwerkfolder te klikken. Vervolgens opent hij in Finder de netwerkmap. Daar staan wat ingepakte bestanden (bestand van 10GB opgedeeld in meerdere .rar bestanden) , als ik daar dubbelklik op doe dan opent hij deze automatisch in Unarchiver, echter als ik dan op uitpakken klik dan duurt het een kwartier voor je een streepje van 1mm ziet.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Teknoviking schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:19:
De eerste reviews en Benchmarks zijn goed maar ik wil toch met eigen ogen zien of het scherm de meerprijs waard is.
Ik wacht vooral de eerste uitgebreide review van de iMac retina af, en die is er helaas nog nergens te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknoviking
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-08 21:05
Moris schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:23:
[...]

Ik wacht vooral de eerste uitgebreide review van de iMac retina af, en die is er helaas nog nergens te zien.
Toevallig heeft engadget zijn review een half uurtje geleden online gezet.

http://www.engadget.com/2...th-retina-display-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Teknoviking schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:31:
Toevallig heeft engadget zijn review een half uurtje geleden online gezet.
http://www.engadget.com/2...th-retina-display-review/
Thnx :)

Vind het maar een vrij vage review :(
Ik mis zaken zoals, het accuraat meten van het scherm, back ligt bleeding, Adobe RGB, noise, verbruik, enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 17:01
Bij verschillende Amac Stores (Bergen op Zoom sowieso) is de iMac 5K al te bewonderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Zag vandaag iemand op straat met een 27" iMac lopen die die net gekocht had. Toch jammer dat je dan niet even wacht op die 5K iMac met beter scherm en betere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:35
Arthur-M. schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:19:
Zag vandaag iemand op straat met een 27" iMac lopen die die net gekocht had. Toch jammer dat je dan niet even wacht op die 5K iMac met beter scherm en betere hardware.
Waar je minimaal €800 meer voor moet betalen dan de standaard 27" iMac. Dus misschien zou 'ie die helemaal niet kopen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Hahn schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:22:
[...]

Waar je minimaal €800 meer voor moet betalen dan de standaard 27" iMac. Dus misschien zou 'ie die helemaal niet kopen ;)
Ik zat met 2029€ in m'n hoofd, maar inderdaad 1829€ dus 800€ verschil. Maar zodra je een Fusion Drive in die machine gooit zit je al op 2029€ en voor 600€ meer krijg je dan toch wel een véél mooier scherm, snellere cpu en gpu en standaard een Fusion Drive. Tja, of je dat 800€ meer waard vind verschilt natuurlijk per persoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Het is inderdaad €600 euro bijleggen maar dan heb je wel een fantastisch scherm, snellere CPU en GPU. Hij staat op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Arthur-M. schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:19:
Niet iedereen heeft retina nodig hé. Ik koop hem wellicht ook zonder retina, mijn gewenste config helt zonder retinal al iets teveel naar de 3K

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 22-10-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
128k mac screen vs. iMac retina 2014

http://thingsofinterest.c...s/2014/10/imac-vs-mac.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door funk-e op 22-10-2014 20:56 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me af of het mogelijk is om mijn Playstation 3 aan te sluiten op mijn Imac 27 inch? Zie her en der wat google resultaten, maar niks dat mij beknopt een antwoord kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Ik ben ook al een tijd aan het wachten (en sparen) geweest op de komst van een retina imac.
Nu hij er eindelijk is twijfel ik wat ik zal gaan doen; standaard model? een vd onderdelen upgraden? of nog even doorsparen en twee of meer onderdelen upgraden?

Ik koop de iMac voor (in ieder geval) de komende 4-5 jaar, hopelijk nog langer, dus ik koop t liefst een zo'n dik mogelijke versie zodat ik er zo lang mogelijk plezier van heb zogezegd.

Waar ik hem voor wil gaan gebruiken: foto bewerking, video, muziek produceren.
Ik ben niet een echte pro gebruiker maar ik maak wel intensiever gebruik van mn desktop dan menig standaard desktop gebruiker schat ik zo in.

Dus de vraag; welk onderdeel zouden jullie het eerst upgraden?
Wat levert het meeste performance winst op?

- CPU i5>i7 (250eu)
- 1TB HDD > SSD 512 (300eu)
- Videokaart M290 > M295 (250eu)
(geheugen laat ik even buiten beschouwing omdat dit sowieso vele malen goedkoper zelf te upgraden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Als ik het zo lees zo ik alleen de SSD upgraden en als je future proof wilt zijn de videokaart. Die zal over 4/5 jaar redelijk standaard of al gepasseerd zijn. Het is niet dat je hem keihard nodig hebt namelijk. i7 zul je nu en later niet benutten. De rest van je bewaren voor RAM upgrade en wat andere zaken - USB dock/oplaadbare batterijen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ElayZ schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:09:
Ik ben ook al een tijd aan het wachten (en sparen) geweest op de komst van een retina imac.
Nu hij er eindelijk is twijfel ik wat ik zal gaan doen; standaard model? een vd onderdelen upgraden? of nog even doorsparen en twee of meer onderdelen upgraden?

Ik koop de iMac voor (in ieder geval) de komende 4-5 jaar, hopelijk nog langer, dus ik koop t liefst een zo'n dik mogelijke versie zodat ik er zo lang mogelijk plezier van heb zogezegd.

Waar ik hem voor wil gaan gebruiken: foto bewerking, video, muziek produceren.
Ik ben niet een echte pro gebruiker maar ik maak wel intensiever gebruik van mn desktop dan menig standaard desktop gebruiker schat ik zo in.

Dus de vraag; welk onderdeel zouden jullie het eerst upgraden?
Wat levert het meeste performance winst op?

- CPU i5>i7 (250eu)
- 1TB HDD > SSD 512 (300eu)
- Videokaart M290 > M295 (250eu)
(geheugen laat ik even buiten beschouwing omdat dit sowieso vele malen goedkoper zelf te upgraden is)
Waarom de keus voor een grotere SSD?
Fusion drive zorgt ervoor dat alle dingen die je regelmatig gebruikt op het SSD gedeelte staan. Zaken waar je vrijwel nooit iets mee doet staan juist op de tragere HDD.

Of klopt deze redenatie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Fusion Drive is een stuk langzamer dan een "echte" SSD. Een Fusion Drive is gewoon een 1TB HDD met 128GB cache SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Robberto schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:11:
Als ik het zo lees zo ik alleen de SSD upgraden en als je future proof wilt zijn de videokaart. Die zal over 4/5 jaar redelijk standaard of al gepasseerd zijn. Het is niet dat je hem keihard nodig hebt namelijk. i7 zul je nu en later niet benutten. De rest van je bewaren voor RAM upgrade en wat andere zaken - USB dock/oplaadbare batterijen enz.
Wel grappig, mijn eerste gedachte was juist; ik upgrade naar een i7 om in de toekomst ook genoeg CPU kracht te hebben als programma's zwaarder worden.
SquareOne schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:15:
[...]

Waarom de keus voor een grotere SSD?
Fusion drive zorgt ervoor dat alle dingen die je regelmatig gebruikt op het SSD gedeelte staan. Zaken waar je vrijwel nooit iets mee doet staan juist op de tragere HDD.

Of klopt deze redenatie niet?
Misschien heb ik t verkeerd begrepen, maar vlgns mij is de 120gb SSD van de Fusion drive geen PCI SSD. Dus is de 512 SSD 1,5 á 2 keer sneller...? En 512 omdat 256 eigenlijk echt te weinig is.
[edit] Wat Arthur zegt dus ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Arthur-M. schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:17:
Fusion Drive is een stuk langzamer dan een "echte" SSD. Een Fusion Drive is gewoon een 1TB HDD met 128GB cache SSD.
Ah oke. Duidelijk. De prijs van 1TB fusion drive is gelijk aan de 256GB SSD. Wellicht dan de opslag toch maar met externe storage vergroten.

Ik heb wel eens gelezen dat het softwarematig mogelijk is om een Fusion Drive te creëren in de huidige iMacs als je er zelf een schijf bij plaatst. Is dat ook mogelijk met externe storage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 17:01
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:06:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om mijn Playstation 3 aan te sluiten op mijn Imac 27 inch? Zie her en der wat google resultaten, maar niks dat mij beknopt een antwoord kan geven.
Dit is helaas niet mogelijk. "Target Display Mode" werkt alleen maar met andere Thunderbold apparaten, en geen HDMI/DVI/VGA apparaten helaas.

[ Voor 33% gewijzigd door Lejavh op 22-10-2014 21:36 . Reden: Foute quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16

Ethirty

Who...me?

En de 5K iMac kan je niet als target mode gebruiken omdat Thunderbolt dat (nog) niet ondersteunt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
ElayZ schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:18:
[...]

Misschien heb ik t verkeerd begrepen, maar vlgns mij is de 120gb SSD van de Fusion drive geen PCI SSD. Dus is de 512 SSD 1,5 á 2 keer sneller...? En 512 omdat 256 eigenlijk echt te weinig is.
Een Fusion drive van tegenwoordig is 1tb HDD en 128gb PCI SSD. dus in totaal 1,1tb:

https://www.ifixit.com/Te...5K+Display+Teardown/30260

Hierin zie je dat er een HDD inzit en een PCI SSD van SanDisk 05131 016G 16 GB NAND Flash (four on each side, total of 8 x 16 GB = 128 GB)

Zelfde die in een macbook retina 13" late 2013 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
kimiferrari schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 08:12:
[...]

Een Fusion drive van tegenwoordig is 1tb HDD en 128gb PCI SSD. dus in totaal 1,1tb:

https://www.ifixit.com/Te...5K+Display+Teardown/30260

Hierin zie je dat er een HDD inzit en een PCI SSD van SanDisk 05131 016G 16 GB NAND Flash (four on each side, total of 8 x 16 GB = 128 GB)

Zelfde die in een macbook retina 13" late 2013 zit.
Ok, dank je.
Betekent dit dan dat de 120SSD van de Fusion drive dezelfde performance geeft tov alleen 256/512SSD?

Want bij de CTO upgrades op de apple store staat:
"Wil je nog betere prestaties, dan kies je voor flashopslag"

(Want waarom zou je dan uberhaupt voor alleen SSD kiezen als t niet uit zou maken, voornaamste reden is toch performance winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Edit

[ Voor 96% gewijzigd door peakrever op 23-10-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ga op korte termijn mijn 27" iMac uit 2011 open maken voor groot onderhoud. Er gaat een 512 GB Crucial MX100 bij, ik ga 'm helemaal schoonblazen aan de binnenkant en ik heb ook het probleem met vlekken op mijn scherm. Dat laatste ga ik oplossen door het scherm te verwijderen en uit elkaar te halen, het stof zit namelijk tussen het LCD scherm en de diffuser. Een tricky klusje, maar ik ga heel blij zijn als het schoon is en ik ga het ook meteen goed dichtplakken zodat er daarna geen stof meer in kan komen.

Nu wil ik mijn iMac gelijk future-proof maken. Momenteel zit er een losse Bluetooth 2.1 module in en een PCIe wifi kaart. Voor de nieuwe Yosemite functies als handoff en continuity is Bluetooth 4.0 nodig en er zijn (zo ver ik weet) geen losse modules beschikbaar om dat Bluetooth kaartje mee te vervangen. Wat ik wel heb gevonden is dat de nieuwe iMacs Bluetooth en Wifi in 1 PCIe kaartje hebben. En dit wil ik ook gaan doen in mijn iMac. Ik heb na lang speuren de Quickertek mCard gevonden, een PCIe kaart die Bluetooth 4.0 biedt, maar ook nog eens 802.11 ac wifi. Samen met een setje mac drivers. Alleen, 149 dollar en daar komen ook nog verzendkosten bij. Vind ik een beetje prijzig. Mijn vraag: heeft iemand ervaring van deze kaart? En weet iemand een adresje in Nederland (of in Europa) waar deze makkelijker verkrijgbaar is? En zo nee, weet iemand een alternatief PCIe kaartje dat minstens 802.11 n en Bluetooth 4.0 biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
ElayZ schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:33:
[...]

Ok, dank je.
Betekent dit dan dat de 120SSD van de Fusion drive dezelfde performance geeft tov alleen 256/512SSD?

Want bij de CTO upgrades op de apple store staat:
"Wil je nog betere prestaties, dan kies je voor flashopslag"

(Want waarom zou je dan uberhaupt voor alleen SSD kiezen als t niet uit zou maken, voornaamste reden is toch performance winst)
De PCI SSD zou sneller zijn dus als je genoeg hebt aan een 256 of 512GB dan zal ik die nemen. Wil je toch meer opslag hebben dan zal ik voor de Fusion drive kiezen. Ik zelf heb een 1TB Fusion drive in mijn iMac Late 2013 zitten omdat ik niet genoeg heb aan 256/512GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
PCI SSD 100% en als je meer opslag wil kan je altijd nog voor iets van een NAS gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Mektheb schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 16:13:
PCI SSD 100% en als je meer opslag wil kan je altijd nog voor iets van een NAS gaan ;)
Ja idd. Ik heb al 6TB NAS staan in de meterkast 😄
Dan ga ik voor 512SSD denk ik. Dat lijkt dan van de drie updates degene die t meeste bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
Steenvoorde schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 15:40:
Ik ga op korte termijn mijn 27" iMac uit 2011 open maken voor groot onderhoud. Er gaat een 512 GB Crucial MX100 bij, ik ga 'm helemaal schoonblazen aan de binnenkant en ik heb ook het probleem met vlekken op mijn scherm. Dat laatste ga ik oplossen door het scherm te verwijderen en uit elkaar te halen, het stof zit namelijk tussen het LCD scherm en de diffuser. Een tricky klusje, maar ik ga heel blij zijn als het schoon is en ik ga het ook meteen goed dichtplakken zodat er daarna geen stof meer in kan komen.

Nu wil ik mijn iMac gelijk future-proof maken. Momenteel zit er een losse Bluetooth 2.1 module in en een PCIe wifi kaart. Voor de nieuwe Yosemite functies als handoff en continuity is Bluetooth 4.0 nodig en er zijn (zo ver ik weet) geen losse modules beschikbaar om dat Bluetooth kaartje mee te vervangen. Wat ik wel heb gevonden is dat de nieuwe iMacs Bluetooth en Wifi in 1 PCIe kaartje hebben. En dit wil ik ook gaan doen in mijn iMac. Ik heb na lang speuren de Quickertek mCard gevonden, een PCIe kaart die Bluetooth 4.0 biedt, maar ook nog eens 802.11 ac wifi. Samen met een setje mac drivers. Alleen, 149 dollar en daar komen ook nog verzendkosten bij. Vind ik een beetje prijzig. Mijn vraag: heeft iemand ervaring van deze kaart? En weet iemand een adresje in Nederland (of in Europa) waar deze makkelijker verkrijgbaar is? En zo nee, weet iemand een alternatief PCIe kaartje dat minstens 802.11 n en Bluetooth 4.0 biedt?
wat gaat je die upgrade dan ongeveer kosten? ik had mijn Imac 2011 ook een update gegeven jaartje terug, SSD Samsung 840 512gb in laten bouwen, snelheid en performance winst was enorm.
En ook had ik last van de "gele vlekken" in mijn scherm en kon dit kosteloos bij Icentre laten fixen onder garagntie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Laatst online: 16-08 22:46
Ik zou persoonlijk kiezen voor de 256GB PCIe SSD, aangezien dit toch niets extra's kost. Upgrade de videokaart aangezien deze op het moederbord zit gesoldeerd. Anders een 3 TB USB 3.0 schijf aan je iMac Retina hangen en klaar! Geheugen kun je later toch zelf inbouwen ( klepje aan de achterzijde ), 32 GB erin en je hebt een erg vette machine ;)

[ Voor 20% gewijzigd door TweakedTea op 24-10-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Ja dat is ook nog een idee inderdaad.

Maar ik heb nu een Macbook met 500gb erin waarvan ik een externe hdd as Time Machine backup heb.
Als ik maar 256 neem kan ik dan wel mijn Time Machine backup terug zetten? (of delen hier van?)
Mijn backup is groter dan 250gb namelijk. Ik hoef i.p niet alles van mn laptop over te zetten maar mn iTunes bijvoorbeeld wil ik voortaan op de iMac gaan beheren ipv macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
fukutoshin schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:25:
[...]

wat gaat je die upgrade dan ongeveer kosten? ik had mijn Imac 2011 ook een update gegeven jaartje terug, SSD Samsung 840 512gb in laten bouwen, snelheid en performance winst was enorm.
En ook had ik last van de "gele vlekken" in mijn scherm en kon dit kosteloos bij Icentre laten fixen onder garagntie _/-\o_
Die upgrade was net zo duur als de SSD plus een kabel en gereedschapsetje van OWC. Zal ongeveer 235 euro geweest zijn. Ik spreek in de verleden tijd, want ik heb gisteravond de open hartoperatie uitgevoerd. :D Het is allemaal goed gegaan, ik draai Yosemite nu van een SSD en de vuiligheid uit mijn scherm is helemaal weg! Maar het was wel een erg lastige klus. Met name het uit elkaar halen van de LCD unit. Je moet best wat kracht zetten soms, terwijl het heel kwetsbaar is allemaal. één keer uitschieten en je kan een nieuw scherm van 700 euro kopen, was best een beetje eng om te doen... Ik was ook erg blij met het apple logo op mijn superschone scherm nadat ik alles weer aangesloten had. _/-\o_

Mijn garantie is al lang verlopen, dus het was dit, of tegen een vies scherm blijven aankijken. Ik had trouwens geen gele vlekken, maar zwarte vlekken. Het was ook gewoon stof, die tussen de diffuser en het LCD was ingekomen. Je hebt trouwens gelijk, die SSD is een gigantische boost voor de performance! Ik ben iig een blije jongen nu... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

net even bij de lokalen mac shop langsgelopen. Het verschil tussen de retina en de gewone is groot als ze zo naast elkaar staan.. Natuurlijk wil ik nu de retina :( Volgens de mensen daar is i7 voor cpu intensieve taken wel degelijk verantwoord.. price rizing...

[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 25-10-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Yalopa schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:59:
Volgens de mensen daar is i7 voor cpu intensieve taken wel degelijk verantwoord.. price rizing...
Dus voor de pro's bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja als ik verkoper was zou ik ook de i7 aanraden :P Wat een nonsens zeg. Wat ga je er mee doen?

Ik werk op een 4 jaar oude quadcore i5, draai Windows en MacOS tegelijk, doe regelmatig intensieve dingen en mis echt geen grammetje CPUkracht :D

RAM en SSD is where it's at :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Yalopa schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:18:
Zoals aangeven, de reden tot upgrade is Ableton.

De reden waarom ik zo naar CPU performance kijk is dus audio bewerking. Ik heb een audio aggregated device op 96 Khz waar nu reeds 22 sporen op binnen komen, de kans is reëel dat er volgend jaar 16 bij komen Ik kan niet naar 44 KHz omdat er 2 van de 3 devices in het aggregate enkel op 96KHz beschikbaar zijn (roland aira)

De afweging SSD - Fusion drive is een match tussen capaciteit en performance. Met een SSD moet ik direct al starten met externe storage, want 256 GB is gewoon te weinig (en laten we wel wezen, externe storage kost ook geld...)
Ik werk op nu op een core2duo uit 2009 en die trekt het dus niet meer.... Ik had overigens heemaal niet het gevoel dat hij "nonsense" aan het verkopen was, ben eigenlijk altijd goed geholpen in die winkel, de persoon in kwestie heeft overigens mijn MBair gered van de koffiedood...

[ Voor 16% gewijzigd door Yalopa op 25-10-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kijk, meer CPUpower is altijd beter. Een i5 en een i7 schelen alleen in 99% van de toepassingen niet zo veel. Je kan beter een sneller geklokte i5 hebben voor de meeste toepassingen. De Turbo Boost functie lijkt heel leuk maar werkt maar op 1 core en is in jouw geval niet nuttig. Ik zie nu dat de i7 daadwerkelijk ook echt sneller geklokt is. Dan biedt het MOGELIJK meer power voor jouw toepassing.

[ Voor 17% gewijzigd door sebastius op 25-10-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Gisteren in een US Apple Store het 5K scherm bekeken. Behoorlijk indrukwekkend voor zo'n groot scherm. Vond jaren geleden mijn iMac 27" al een top beeld hebben. Kan toch altijd weer beter...

Resolutie is op eerste indruk vergelijkbaar met mijn rMBP. Gewoon zo scherm dat je geen pixels meer ziet. Identiek aan een iPad Retina.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sebastius schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:22:
[...]

Je 2011 heeft een stervende videokaart : http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

Even gratis laten repareren, dan brengt de 2011 ook nog wat op in de verkoop :)
Ik zie dat er dit keer geen apart topic is voor het vervangingsprogramma van de: iMac (27-inch): met de AMD Radeon 6970M-videokaart ( Bij het vervangingsprogramma van de iPod Nano was dat er wel )

Zijn er hier onder ons al ervaringen ? In het artikel wordt genoemd dat Apple de videokaart gratis vervangt, bij de iPod Nano kreeg je destijds maar liefst een vervangend exemplaar van 6 generaties verder, wishful thinking om een nieuwe(re) iMac te krijgen ? Of zullen ze die videokaarten nog volop hebben liggen en kosten ze niks meer ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Ik kwam nog een interessante nieuwe review tegen:

http://www.digitaltrends....th-retina-display-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Cool.

'Stutters when scrolling through Web pages' echt waar, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Philflow schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:29:
Cool.
'Stutters when scrolling through Web pages' echt waar, is dit normaal?
Vreemd, het is de eerste en enige reviewer die hierover een opmerking maakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Ja dat vroeg ik me dus ook al af...
Binnenkort maar eens in de store gaan kijken en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 16:25
Probleem kwam ook al langs op mac rumors forum.
Did they bite of more then they could chew...
Blijf nog wel even wachten tot de tweede generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Net de iMac Retina 5K in de winkel gezien. Prachtig scherm!
Scrollen in Safari ging prima, al heb ik er niet heel erg op gelet (zie die review nu pas).
Begin em langzaam te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb vandaag ook even gespeeld met de iMac 5K bij de Mediamarkt Ekkersrijt (wat een drkute daar in het openingsweekend zeg!). Geen gestotter gezien. Wel jammer dat de resolutie maar tot 3200x1800 opgehoogd kan worden en niet native. Maar goed, op die 1800 resolutie waren de letters al erg klein, maar wel goed leesbaar. Ik denk dat 5K native vrijwel onwerkvaar zou zijn. Dus een schaling moet er zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 04:04
Ook net even in de MM zitten spelen met de iMac 5K. Wat een ding. Mijn huidige late 2013 iMac is nog lang niet aan vervanging toe, maar het is wel heel erg mooi. Helaas gebruik ik mijn iMac regelmatig als extern display voor mijn rMBP dus voorlopig laat ik hem nog even staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Kun je op een Retina Mac ook non-Retina emuleren (zal waarschijnlijk via een utility moeten)? Vanwege testdoeleinden (webdesign) zou ik dat soms wel eens nodig kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
zonoskar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 17:42:
Ik heb vandaag ook even gespeeld met de iMac 5K bij de Mediamarkt Ekkersrijt (wat een drkute daar in het openingsweekend zeg!). Geen gestotter gezien. Wel jammer dat de resolutie maar tot 3200x1800 opgehoogd kan worden en niet native. Maar goed, op die 1800 resolutie waren de letters al erg klein, maar wel goed leesbaar. Ik denk dat 5K native vrijwel onwerkvaar zou zijn. Dus een schaling moet er zijn.
Een rMBP is op 100% native resolutie niet te gebruiken...

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Ligt maar net aan de persoon.
Ik kon prima op native resolutie werken, zowel op de 15'' als op de 13''. Ik moest dan wel fit zijn, zodra ik een lange dag achter de rug had, werd het al turen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Zware Unit schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:00:
[...]

Op een 15,4" scherm is het in ieder geval niet fijn (voor mij) :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CF2nTUI.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ASNNetworks op 25-10-2014 20:23 ]

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zware Unit schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:00:
[...]

Maar die iMac 5K was niet eens op native in te stellen. Is dan niet vreemd? Niet dat je dat wil gebruiken, maar het moet toch kunnen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Een rMBP ook niet, alleen met 3rd party tools. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
zonoskar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:41:
[...]

Maar die iMac 5K was niet eens op native in te stellen. Is dan niet vreemd? Niet dat je dat wil gebruiken, maar het moet toch kunnen?
Het wordt ook gepositioneerd als een Retina scherm, niet per se een 5K scherm. Retina bij Apple wil zeggen oude resolutie, verdubbeld zowel horizontaal en verticaal maar geschaald naar oorspronkelijke werkveld.

iPhone: 480x320
iPhone Retina: 960x640
Zelfde werkveld

iPad: 1024x768
iPad Retina: 2048x1536
Zelfde werkveld

Macbook: 1440x900
Macbook Retina: 2880x1800
Zelfde werkveld

En nu de iMac dus, van 2560x1440 naar 5120x2880. Door de verhoudingen gelijk te houden wordt alles in feite 4x zo scherp (2x horizontaal, 2x verticaal). Je hebt effectief nog hetzelfde werkveld als op de normale iMac, alleen is alles nu 4x zo scherp.

De Macbook Pro's hebben echter wel de mogelijkheid om een hoger resolutie werkveld te gebruiken. Dus in plaats van 1440x900 kan er gekozen worden voor 1680x1050 en 1920x1200. Dit kost wel wat meer rekenkracht omdat het effectief verdubbeld wordt en terug geschaald (dus 1920x1200 wordt gerenderd op 3840x2400). Echter is het minder scherp omdat het geschaald is natuurlijk. Werken via 1440x900 verhoudingen geven de beste resultaten als het gaat om beeld scherpte. Dit zal dus bij de iMac niet anders zijn. Echter kan ik me voorstellen dat er situaties zijn waar je genoeg neemt met iets minder scherpte maar een groter werkveld. Ik heb het ook vaak gedaan, echter vind ik de scherpte weer een verademing wanneer ik terug switch :p

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 04:04
ASNNetworks schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:04:
[...]

En nu de iMac dus, van 2560x1440 naar 5120x2880. Door de verhoudingen gelijk te houden wordt alles in feite 4x zo scherp (2x horizontaal, 2x verticaal). Je hebt effectief nog hetzelfde werkveld als op de normale iMac, alleen is alles nu 4x zo scherp.

De Macbook Pro's hebben echter wel de mogelijkheid om een hoger resolutie werkveld te gebruiken. Dus in plaats van 1440x900 kan er gekozen worden voor 1680x1050 en 1920x1200.
Dit kan ook bij de iMac 5k worden ingesteld, je kunt je werkveld nu vergroten. Net als bij de rMBP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

De twijfel is weg, ik wil de retina met nog wat opties, maar de bankrekening zegt neen. Aangezien ik geen systeem ga kopen waar ik maar half gelukkig van wordt, wordt deze aankoop uitgesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Yalopa schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 09:51:
De twijfel is weg, ik wil de retina met nog wat opties, maar de bankrekening zegt neen. Aangezien ik geen systeem ga kopen waar ik maar half gelukkig van wordt, wordt deze aankoop uitgesteld..
Groot gelijk heb je. Wat mij zelf betreft zegt de bankrekening ook nee :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 09:51
Pat-Juh schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:23:
[...]

Groot gelijk heb je. Wat mij zelf betreft zegt de bankrekening ook nee :+.
Mijne zegt ja, alleen ik zeg nee tot aankomende Mei vakantiegeld! :)
en wil hem eerst even bewonderen in de winkel

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb hem nu ook in de winkel gezien (leidseplein). Zag er goed uit maar kwam ook tot conclusie dat het voor mijn gebruik de meerprijs niet waard is. De Imac met gewone resolutie heeft ook een erg goed beeld. Qua contrast en kleuren vond ik het elkaar weinig ontlopen, zo op het eerste gezicht.

Is er al een review met metingen gedaan?

edit: ohja dat stotteren bij scrollen viel mij niet op bij de diverse webpagina's die ik bezocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 26-10-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Weer een: http://sixcolors.com/post...c-with-retina-5k-display/
As a $250 configure-to-order option, the Retina iMac’s GPU can be upgraded to a Radeon R9 M295X with 4GB of DDR5 RAM, twice as much as the stock configuration. There seems to be a lot of concern about whether the stock video card can really drive the Retina Display, or if it’s underpowered and quirky like, say, the original Retina iPad.

In my use of the stock system, graphics performance was generally fine, though if I opened a whole lot of windows and spaces and then invoked Mission Control, I could definitely see pauses and stuttering. I have no idea how much of that is the fault of the system hardware, and how much is the fault of the software.

I also found that most of the programs I use worked flawlessly on the iMac, but a few—most notably Apple’s own Logic Pro X—stuttered badly when I tried to scroll through a timeline or zoom in on a project section. I worked around Logic’s performance issues through a little-known technique: You can select an App and choose File: Get Info in the Finder, and you’ll see an option to “Open in Low Resolution.” With this box checked, Logic worked just fine on the iMac—albeit without pretty high-resolution graphics.
....

In fact, perhaps the most difficult choice when it comes to the Retina iMac is which features to select from Apple’s online configurator. The 3.5GHz i5 processor is pretty amazing, but the 4.0GHz i7 is faster than the low-end Mac Pro. The stock GPU looks pretty good, but the higher-end GPU will probably do a better job pushing around the millions of pixels on the screen.

Throw in extra RAM (though you can add that later, too) and switch from a Fusion Drive to pure SSD storage, and you’re looking at a bill that’s entirely comparable to buying a Mac Pro… but in addition to getting one of the fastest Macs around, you’re also getting a 5K retina display. It sounds like a pretty good deal in exchange for grabbing a slice of the future.
Lijkt erop dat nog ff iets langer sparen en voor beter model kiezen toch de beste optie is...
In ieder geval GPU update nemen.

Edit: nog een review waar ook allerlei metingen in staan.
http://www.theverge.com/2...-retina-5k-display-review

Ik lees steeds meer kritiek op t basis model...
This screen will be everything you need a year from now. Two years from now. Ten. But the iMac’s performance, especially the base model, might not be. When the content and the games do catch up to the iMac’s resolution, it’s going to have to work hard to process it all, and I don’t know how much more headroom there is in the base iMac with Retina display. If your computer needs include Safari and Spotify and Twitter and Office, then buy away. Everything you do will look better than it ever has. But if you need more than that, and you can wait another year, you’ll almost certainly benefit from another year of Apple learning how to power a display this good.

[ Voor 16% gewijzigd door ElayZ op 27-10-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ helaas nog steeds geen display metingen. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Welke metingen zoek je?

Overigens snap ik de kritiek ook lang niet altijd. Alsof iedereen alleen maar high end games speelt. Dacht het niet. Zoals tijdens de introductie al werd gezegd is dit een machine voor wie beeldbewerking doet (foto, video). Ik zie dan ook liever reviews waarin ze die claim eens goed aan de tand voelen. Dat je daarnaast als kers op de taart nog wat losse dingen zoals gaming meeneemt om een algeheel beeld van de performance te creëren is natuurlijk mooi maar het moet niet het enige onderdeel zijn. Gaming is namelijk nog steeds niet zo voor de Mac voorbehouden en 4k/5k gaming komt nu ook pas om de hoek kijken. Tegen de tijd dat het een beetje normaal is geworden, is de videokaart echt niet het enige onderdeel wat outdated is. Uiteindelijk zul je dan alsnog een nieuwe bak moeten kopen. M.a.w. ik mis een beetje de down to earth aanpak in die reviews.

[ Voor 94% gewijzigd door ppl op 27-10-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ppl schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:06:
Welke metingen zoek je?

Overigens snap ik de kritiek ook lang niet altijd. Alsof iedereen alleen maar high end games speelt. Dacht het niet. Zoals tijdens de introductie al werd gezegd is dit een machine voor wie beeldbewerking doet (foto, video). Ik zie dan ook liever reviews waarin ze die claim eens goed aan de tand voelen. Dat je daarnaast als kers op de taart nog wat losse dingen zoals gaming meeneemt om een algeheel beeld van de performance te creëren is natuurlijk mooi maar het moet niet het enige onderdeel zijn. Gaming is namelijk nog steeds niet zo voor de Mac voorbehouden en 4k/5k gaming komt nu ook pas om de hoek kijken. Tegen de tijd dat het een beetje normaal is geworden, is de videokaart echt niet het enige onderdeel wat outdated is. Uiteindelijk zul je dan alsnog een nieuwe bak moeten kopen. M.a.w. ik mis een beetje de down to earth aanpak in die reviews.
Twee dingen:
- Balans van de hardware
- Verwachten ten opzichte van de prijsklasse

:P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Philflow schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:24:
Ik ben ook nog steeds benieuwd naar de capaciteiten van het 5K scherm op zich.
Wil zaken lezen, zoals wide gamut, backlight bleeding, Color Space, enz…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ Ja pcies.
Display metingen. Contrast, gamut, zwart etc. Anandtech zal daar binnenkort wel meekomen. Zoiets: http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Philflow schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:24:
Is dit iets wat je zoekt: http://macperformanceguid...0-iMac5K-color-gamut.html

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Meer mensen met een iMac (zelf iMac 2011) waar sinds Yosemite de iMac regelmatig het scherm niet aan wilt doen na slapen en je dus geforceerd moet herstarten via de fysieke knop? Gebeurt hier zelfs op een compleet schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Pyrone89 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:44:
Meer mensen met een iMac (zelf iMac 2011) waar sinds Yosemite de iMac regelmatig het scherm niet aan wilt doen na slapen en je dus geforceerd moet herstarten via de fysieke knop? Gebeurt hier zelfs op een compleet schone installatie.
Nope, nog nooit last van gehad. Ik heb ook een iMac 2011 en draai al een tijdje op Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pyrone89 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:44:
Ik heb iets soortgelijks op mijn MBA. Als de timeout voor de screenlock verstrijkt, dan kun je niet meer wisselen van gebruiker. Je krijgt een wit scherm met het plaatje van de ingelogde gebruiker. Daar kun je uitkomen door het wachtwoord voor die gebruiker in te geven (maar er is geen invulveld, dus je typt blind). Misschien werkt dat bij jou ook, dus wachtwoord ingeven ipv geforceerd herstarten.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 28-10-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Apple mega madness 3 dagen bij central point. Scherpe aanbieding voor 5K iMac.
http://www.centralpoint.n...ega-veel-apple-producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
zonoskar schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:14:
[...]

Ik heb iets soortgelijks op mijn MBA. Als de timeout voor de screenlock verstrijkt, dan kun je niet meer wisselen van gebruiker. Je krijgt een wit scherm met het plaatje van de ingelogde gebruiker. Daar kun je uitkomen door het wachtwoord voor die gebruiker in te geven (maar er is geen invulveld, dus je typt blind). Misschien werkt dat bij jou ook, dus wachtwoord ingeven ipv geforceerd herstarten.
Thx,

Ik ga dat eens proberen. Hopelijk wordt het opgelost in OSX 10.10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
joepert schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:47:
Apple mega madness 3 dagen bij central point. Scherpe aanbieding voor 5K iMac.
http://www.centralpoint.n...ega-veel-apple-producten/
Zijn wel serieuze kortingen ja, zeker omdat je ook kan upgraden, wat normaal alleen via Apple Online kan.

Als ik even naar mijn config kijk bespaar ik €126 op een iMac 21,5" en ook €126 op een rMBP 13", beiden met 16GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:16
Pyrone89 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:12:
[...]

Zijn wel serieuze kortingen ja, zeker omdat je ook kan upgraden, wat normaal alleen via Apple Online kan.

Als ik even naar mijn config kijk bespaar ik €126 op een iMac 21,5" en ook €126 op een rMBP 13", beiden met 16GB RAM.
Ik vind het nog wel meevallen hoor, prijzen worden groot aangeprijsd maar zijn dan nog excl. BTW. (ook de iets oudere types natuurlijk)
Verder staat er niet bij of het om absoluut nieuwe puntgave modellen gaat of dat er reperaties/refurbished exemplaren tussen zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 28-10-2014 13:03 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9