[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik kwam op ca 300 euro korting op een iMac 5K / i7 / 295 / 256 SSD / 8GB. Niet slecht en probeer nu maar eens een refurbished imac 5K te vinden :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op de basisconfiguratie van de iMac 5K scheelt het 250 euro. Dat is wel verleidelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
Klopt voor de niet student lijkt het wel aantrekkelijk. Als je student bent en je school aangesloten is bij surfspot dan is de korting al een stuk minder. Voor de basis iMac 5K:

Centralpoint: 2.382,49 euro
Surfspot: 2.418,79 euro

voor die 36 euro zou ik hem dan toch liever in de Apple store kopen. Ook zie ik dat centralpoint geen imac 5K op voorraad heeft. Pas rond 18 november.

edit: Wel raar dat de BTO wel een levertijd heeft van 10 dagen

[ Voor 8% gewijzigd door kimiferrari op 28-10-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Tom schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:14:
Op de basisconfiguratie van de iMac 5K scheelt het 250 euro. Dat is wel verleidelijk :X
Inderdaad, toch een vreemd verhaal aangezien Apple eigenlijk nooit geen acties toelaat buiten hun eigen Stores om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Is al aardig. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de vergelijking met gewone Imac 27", en dan qua contrast, gamut en kleur echtheid. Het kan mijn verbeelding zijn geweest of de lichtinval in de winkel maar ik had het vermoeden dat het contrast van de gewone 27" er iets beter uit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Die central point actie maakt het wel heel aantrekkelijk om snel te gaan bestellen.

Basis + GPU upgrade en 512SSD incl 3 jr Apple Care scheelt 300eu tov de Apple store...
Central point is wel een betrouwbare webwinkel toch? shopreviews zijn redelijk goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ 'Redelijk' is het juiste woord ;) heb weleens wat meegemaakt maar werd wel netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Philflow schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:42:
[...]

Is al aardig. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de vergelijking met gewone Imac 27", en dan qua contrast, gamut en kleur echtheid. Het kan mijn verbeelding zijn geweest of de lichtinval in de winkel maar ik had het vermoeden dat het contrast van de gewone 27" er iets beter uit zag.
Arstechnica heeft intussen ook hun review klaar staan, misschien dat daar nog wat meer informatie voor je bij zit.
http://arstechnica.com/ap...play-as-a-gaming-machine/

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

De superdrive van mn 2009 model heeft het begeven, zowat elke muziek cd wordt geweigerd. Ik was even aan het kijken voor een USB superdrive maar bij de support staat deze pas compatible is vanaf de 2012 iMac?

Dit lijkt me een gewone USB drive? Iemand ervaring mee?

http://store.apple.com/be...42f823c6cada416926026ed04

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
Ik heb er 1 van samsung voor €20 , werkt perfect .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Fietsbel schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:26:
[...]

Arstechnica heeft intussen ook hun review klaar staan, misschien dat daar nog wat meer informatie voor je bij zit.
Thx. Nog steeds niet de metingen die ik zoek :/

Mijn hoop is gevestigd op Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Yalopa schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 09:14:
De superdrive van mn 2009 model heeft het begeven, zowat elke muziek cd wordt geweigerd. Ik was even aan het kijken voor een USB superdrive maar bij de support staat deze pas compatible is vanaf de 2012 iMac?

Dit lijkt me een gewone USB drive? Iemand ervaring mee?

http://store.apple.com/be...42f823c6cada416926026ed04
Moet gewoon werken. De modellen waarmee compatibiliteit wordt gegeven zijn de modellen die niet meer een superdrive ingebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Vandaag is de laatste kortingsdag bij Centralpoint. Wat denken jullie, betrouwbaar genoeg om retina imac á 3k te bestellen? Zullen ze echt kunnen leveren?

Waarom ik t vraag, ik ben een beetje huiverig om zo'n bedrag over te maken naar een webshop en vervolgens in gedoe terecht te komen. Bijv om (snel) mn geld terug te krijgen of dat ze maanden niet leveren en je maar aan t lijntje houden enzo.

Er staat ook trouwens, als je upgrades kiest, dat de bestelling niet geannuleerd of geretourneerd kan worden. Is dat waar? Mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ElayZ schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:01:
Er staat ook trouwens, als je upgrades kiest, dat de bestelling niet geannuleerd of geretourneerd kan worden. Is dat waar? Mag dat?
Lijkt me wel aannemelijk, omdat het dan om maatwerk gaat. Bij Apple mag het overigens wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 30-10-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 09:13
Philflow schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:13:
[...]

Lijkt me wel aannemelijk, omdat het dan om maatwerk gaat. Bij Apple mag het overigens wel.
Is er niet zoiets als een wet koop op afstand? Dat je binnen 8 dagen je product altijd mag retourneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ja die is er maar het is 14 dagen retourneren bij internet aankopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nico111 op 30-10-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

VSteeman schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:18:
[...]
Is er niet zoiets als een wet koop op afstand? Dat je binnen 8 dagen je product altijd mag retourneren?
Daar zijn uitzonderingen op: o.a. maatwerk.
https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Nico111 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:39:
Ja die is er maar het is 14 dagen retourneren bij internet aankopen.
Ja ik heb gebeld maar die wet geldt niet omdat je iets op maat laat maken. Dus je kunt alleen retourneren als er echt iets mis is met het product. Niet omdat je simpelweg spijt hebt of het toch niet mooi vind ofzo.

[ Voor 70% gewijzigd door ElayZ op 30-10-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Fietsbel schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:26:
[...]

Het zit wel snor met het contrast ;)
http://www.hardwareluxx.c...a-5k-display.html?start=3

edit: en nog meer metingen: http://www.tomsguide.com/...-display,review-2433.html

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 30-10-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat de kortingsacties op Central Point verlengd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:12:
Ik zie dat de kortingsacties op Central Point verlengd zijn.
Idd, das mooi. Nu de prijzen nog (terug) aanpassen...

[edit] net toch via offerte betaal link gekregen voor kortingsprijs. Dus knoop doorgehakt en besteld!

512SSD + GPU upgrade genomen. Wordt een beest iMac 8)
Nu 10 gruwelijk lange werkdagen wachten...

[ Voor 30% gewijzigd door ElayZ op 30-10-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn iMac 5K ontvangen en helaas zit er een fout(je) in het scherm. Het gaat om een verticaal rijtje pixels die niet de juiste kleur weergeven. In plaats daarvan veranderen ze van kleur (!) als je de hoek verandert waarmee je naar het scherm kijkt. Wanneer de achtergrond donker is zie je ze niet.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GVp4QXisjsVkTtbuJQMEp4hD/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kFRCwODlGL7c58bq3k09KOOI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nA6YPLZyOTbNYa1dKltUYR5w/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yjCKlpt5ialpnSmyBRTmtv8P/full.jpg

Het is een kaarsrecht rijtje pixels, en het is niet voelbaar aan het glas van het scherm. Ik ben bang dat het probleem zich tussen de lagen van het scherm bevindt. Het zit echt midden op het scherm...

Wat denken jullie?

[ Voor 2% gewijzigd door Cubix op 30-10-2014 22:06 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Cubix schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:55:
Vandaag heb ik mijn iMac 5K ontvangen en helaas zit er een fout(je) in het scherm. Het gaat om een verticaal rijtje pixels die niet de juiste kleur weergeven. In plaats daarvan veranderen ze van kleur (!) als je de hoek verandert waarmee je naar het scherm kijkt. Wanneer de achtergrond donker is zie je ze niet.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

Het is een kaarsrecht rijtje pixels, en het is niet voelbaar aan het glas van het scherm. Ik ben bang dat het probleem zich tussen de lagen van het scherm bevindt. Het zit echt midden op het scherm...

Wat denken jullie?
Lijkt op een rijtje dode pixels. Zou een nieuwe aanvragen. Hier ga je je echt gruwelijk aan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lijkt meer een krasje of een haar aan de binnenkant. Ik zou hem ruilen. Volgens mij moet dat kunnen in dit geval.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Exirion

Gadgetfetisjist

zonoskar schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:05:
Lijkt meer een krasje of een haar aan de binnenkant. Ik zou hem ruilen. Volgens mij moet dat kunnen in dit geval.
Ja, als de kleur verandert afhankelijk van de kijkhoek, dan zijn het geen dode pixels. Is waarschijnlijk opgelost als ze de glasplaat van binnen schoonmaken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:28:
[...]

Ja, als de kleur verandert afhankelijk van de kijkhoek, dan zijn het geen dode pixels. Is waarschijnlijk opgelost als ze de glasplaat van binnen schoonmaken.
Ik denk het ook, een klein vuitlje of druppetlje op een scherm zorgt ook voor van die regenboogkleurtjes.

Alleen er zit nu dus vuil of een kras tussen de lagen die op elkaar gelijmd zijn.
Tijd voor Apple support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 08:43
Alleen kan dat niet meer met de 5K iMac omdat het scherm gelamineerd is. Dus schoonmaken gaat niet lukken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Imac 21" model late 2009 verkocht en wil me morgen een nieuwe 27" Imac model gaan kopen. Aangezien ik voldoende heb aan het instapmodel qua specs heb ik gezocht naar een goede prijs. Deze heb ik volgens mij op de website van de duitse mm weten te vinden. De prijs is volgens mij alleen iets te goed voor 1589,- en nu hebben ze er twee vergelijkbare modellen opstaan met dezelfde specs alleen een ander modelnummer.

Zouden jullie eens voor mij kunnen kijken of ik iets over het hoofd zie en of het wellicht dan het oude oude model imac is? http://www.mediamarkt.de/...n?storeId=48353&langId=-3

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ link werkt niet hier.

In NL heb je m nu voor 1650 met een QWERTY keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
M'n iMac 5K gaat vervangen worden vanwege die schermfout. Ze halen m'n huidige op als ik de nieuwe ontvangen heb. Superservice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Cubix schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:04:
M'n iMac 5K gaat vervangen worden vanwege die schermfout. Ze halen m'n huidige op als ik de nieuwe ontvangen heb. Superservice!
Mooi om te horen :-) nice :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Cubix schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:04:
Ik had niet anders verwacht van Apple; die hebben gewoon echt een perfecte service!!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
funske schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:23:
[...]

Ik had niet anders verwacht van Apple; die hebben gewoon echt een perfecte service!!
Mwah, het is gewoon binnen de 14 dagen en het is een product van meer dan €2600, niet meer dan normaal dus. Mijn ervaringen met Apple en andere electronicafabrikanten is dat de service juist belabberd is, tenzij ze er echt niet onder uit komen (binnen de zichttermijn, binnen het eerste jaar etc.)

Zie ook de rechtszaak die nu loopt over de 2011 MacBook Pro displays, waarbij Apple simpelweg weigert om de klanten met een recent en zeer kostbaar product te helpen, en deze mensen dus zelfs een rechtszaak moeten aanspannen met duizenden mensen.

[ Voor 57% gewijzigd door Pyrone89 op 02-11-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:51:
[...]

Mwah, het is gewoon binnen de 14 dagen en het is een product van meer dan €2600, niet meer dan normaal dus. Mijn ervaringen met Apple en andere electronicafabrikanten is dat de service juist belabberd is, tenzij ze er echt niet onder uit komen (binnen de zichttermijn, binnen het eerste jaar etc.)
Niet mee eens. Vorig jaar had ik schermproblemen (ja ook..) met mijn iPhone 5, die meer dan een jaar oud was en dus buiten de Apple garantie, maar wel binnen de verwachte levensduur.

Ondanks dat het 'maar' ging om lichte verkleuring aan de randen had ik binnen enkele dagen een nieuwe en kon ik de koerier de foutieve meegeven. Zonder meerkosten. Ik had een lang traject verwacht buiten de 1-jarige Apple termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Cubix schreef op zondag 02 november 2014 @ 21:38:
[...]

Niet mee eens. Vorig jaar had ik schermproblemen (ja ook..) met mijn iPhone 5, die meer dan een jaar oud was en dus buiten de Apple garantie, maar wel binnen de verwachte levensduur.

Ondanks dat het 'maar' ging om lichte verkleuring aan de randen had ik binnen enkele dagen een nieuwe en kon ik de koerier de foutieve meegeven. Zonder meerkosten. Ik had een lang traject verwacht buiten de 1-jarige Apple termijn.
In Nederland is de garantietermijn langer dan 1 jaar onder consumentenrecht, en dat snapt Apple inmiddels ook. Als het na 2 jaar en 1 dag was geweest hadden ze waarschijnlijk wel moeilijk gedaan (precies zoals in het voorbeeld van de 2011 MacBooks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 13:01
Heb de iMac "5K" sinds donderdag in huis en ben er zeer tevreden mee in het gebruik tot nog toe.

Na het lezen van de enthousiaste "review" op arstechnica (hierboven genoemd) heb ik als testje Tomb Raider geïnstalleerd en haalde bij de default "2560x1440"- instellingen direct 60 fps gemiddeld in de standaard demo. Hij was een stuk bruikbaarder voor dat soort toepassingen dan ik van tevoren had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ettepet schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:31:
Heb de iMac "5K" sinds donderdag in huis en ben er zeer tevreden mee in het gebruik tot nog toe.
Proficiat met de aankoop :)
Mag ik vragen welke hardware configuratie je gekozen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Moris schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:26:
[...]

Proficiat met de aankoop :)
Mag ik vragen welke hardware configuratie je gekozen hebt?
Dank je.

4GHz CPU, M295X GPU, 16GB RAM, 512GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Ettepet schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:31:
[...]

Dank je.

4GHz CPU, M295X GPU, 16GB RAM, 512GB SSD.
Zelfde machine als ik heb, ben benieuwd: heb je ook de indruk dat de fans best snel aanspringen? De 4ghz i7 en de 295x produceren namelijk meer hitte dan de componenten van de vorige generatie iMac.

Als ik met Apple Maps in 3D weergave New York bekijk (beetje inzoomen, pannen en draaien) gaan de fans al loeien naar enkele minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Beide heren hebben een mooie config gekozen.
Wat bedoel je precies met loeien, want iMac's staan er toch om bekend zeer stil te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Heb geen last van 'loeien' gehad, behalve tijdens het meermalen draaien van de demo in Tomb Raider. Wel staat de fan constant aan. Tenminste dat leek zo, heb nog niet uitgezocht of het kwam doordat ik een bepaald programma open had (FCP X draaide een deel van de tijd vooral werkeloos in de achtergrond, wel met een project open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 21:44

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Na het lezen van de enthousiaste "review" op arstechnica (hierboven genoemd) heb ik als testje Tomb Raider geïnstalleerd en haalde bij de default "2560x1440"- instellingen direct 60 fps gemiddeld in de standaard demo. Hij was een stuk bruikbaarder voor dat soort toepassingen dan ik van tevoren had gedacht.
Ik sluit mij hierbij aan. Vanaf verleden week dinsdag ook mijn 27" K5

Dus een 27" i7 | 16 GB | 256 FD | en de M295X
Lekker rustig super snel, ben geen gamer dus de temperatuur is nog niet echt hoog geweest.

Totaal geen spijt van de aankoop, en het beeld is super, maar daar ben je na een week helemaal aangewend.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Moris schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:22:
Wat bedoel je precies met loeien, want iMac's staan er toch om bekend zeer stil te zijn?
Ik herken veel reacties uit dit draadje: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1811154

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89

Dat is ook niet raar, aangezien je de allerzwaarste config hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Pyrone89 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 01:27:
[...]

Dat is ook niet raar, aangezien je de allerzwaarste config hebt.
Moet toch 14+ miljoen pixels aansturen met die ene processor en 1 gpu. Ik vind 60fps dan indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ettepet schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:28:
[...]

Moet toch 14+ miljoen pixels aansturen met die ene processor en 1 gpu. Ik vind 60fps dan indrukwekkend.
Die set-ups verslaat zelfs een basis Mac Pro, een van de sterkste machines die je kunt krijgen als gewone sterveling. Je weet volgens mij zelf niet hoe sterk je nieuwe config echt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wanneer je nu voor enkele jaren een iMac retina wil aan kopen en je bent enkel met fotobewerking bezig.
Loont de upgrade naar een i7 dan, de videokaart upgraden lijkt me hiervoor toch overkill, niet?

[ Voor 23% gewijzigd door Moris op 05-11-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 14:10
Videokaart is overkill ja. i7 loont wel. Zorg dat de SSD groot genoeg is voor de foto's. Als je foto's van een externe schijf gaat laden gaat het stukken langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand nazien wat het merk en specificaties zijn van de ram modules die standaard in de iMac retina zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Muldert schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:57:
Videokaart is overkill ja. i7 loont wel. Zorg dat de SSD groot genoeg is voor de foto's. Als je foto's van een externe schijf gaat laden gaat het stukken langzamer.
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Photoshop is slecht geschreven en haalt niet het optimale uit je CPU. Je hebt dan meer aan veel geheugen.
http://macperformanceguide.com/topics/topic-Photoshop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Pyrone89 schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:51:
[...]

Zie ook de rechtszaak die nu loopt over de 2011 MacBook Pro displays, waarbij Apple simpelweg weigert om de klanten met een recent en zeer kostbaar product te helpen, en deze mensen dus zelfs een rechtszaak moeten aanspannen met duizenden mensen.
Dit dus. Mijn wederhelft heeft een zo goed als maxed out iMac 5k. Deze heeft last van pixeldefecten. Apparaat is nog geen week in huis en ze werd in eerste instantie afgepoeierd door Apple. Deze meneer heeft dus bij thuiskomst even het een en ander telefonisch geregeld. Wat ineens wel heel soepel ging.

Nu wordt het netjes opgelost. Maar vraag mij af waarom dat niet meteen kon. Beetje nasmaak wel...

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Muldert schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:57:
Het is exact het omgekeerde. De videokaart is veel belangrijker omdat deze veelal wordt gebruikt om het rekenwerk te doen. De meeste foto apps zijn verder ook niet zo gericht op het gebruik van alle cores en hyperthreading die de processor biedt. Ook het argument dat een externe schijf per definitie stukken langzamer is klopt niet. Het ligt er maar net aan wat voor schijf (ssd, hdd 5400rpm, hdd 7200rpm, etc.) en welke technologie (usb2, usb3, usb3+uasp, thunderbolt, ethernet, wifi) je gebruikt. Een ssd in een usb3 behuizing die uasp ondersteund is ontzettend vlot, kun je prima je foto's op kwijt maar dat kan voor de gemiddelde gebruiker ook prima met een standaard usb3 schijf.
Geheugen is verder ook aardig belangrijk voor fotobewerking.

Realiteit is echter dat de meeste mensen al prima kunnen fotobewerken op een MacBook Air met heel wat mindere specs dan de standaard config van de iMac 5K. De echte fotografen die de hardware echt lopen te pushen komen ook eerder uit bij de Mac Pro dan de iMac. De kans dat je de basisconfig moet gaan aanpassen is erg klein. Het kan zich voor de toekomst lonen om naar de M295X te gaan. Is iets krachtiger en biedt meer VRAM (en dat kon nog wel eens handig zijn). Geheugen kun je achteraf zelf nog upgraden, cpu biedt weinig verschil (het verschil is de afgelopen paar jaar steeds kleiner geworden) en de standaard Fusion Drive is vaak al genoeg (je zou nog kunnen upgraden naar een ssd). Op MacRumors loopt er inmiddels een apart draadje over de iMac 5K als Mac voor fotografen. Daar ook al eens gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:40
Toch blijft het armoedig dat een machine van ruim 1300 niet standaard de fusion drive (flashgeheugen)
aan boord heeft. Ik hoop dat Apple in de volgende update de fusion drive standaard maakt.

Want nu is het een soort van zonde heb je prima hardware maar wordt dit begrenst door een 5400 toeren harddisk.

[ Voor 17% gewijzigd door robbinonline op 07-11-2014 11:40 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 17:06:
Kan iemand nazien wat het merk en specificaties zijn van de ram modules die standaard in de iMac retina zitten?
Het merk is Hynix, de specificaties staan vermeldt onder 'Over mijn Mac' (behalve de latency)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
robbinonline schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:28:
Toch blijft het armoedig dat een machine van ruim 1300 niet standaard de fusion drive (flashgeheugen)
aan boord heeft. Ik hoop dat Apple in de volgende update de fusion drive standaard maakt.

Want nu is het een soort van zonde heb je prima hardware maar wordt dit begrenst door een 5400 toeren harddisk.
En het is ook heel raar: hun MacBooks van dezelfde prijsklasse en met de duurdere Retina schermen hebben het wel. Aangezien een iMac gewoon een MacBook Pro is met een groot scherm erop geplakt zie ik niet waarom ze nog steeds dit onderscheid maken. Met hun inkoopaantallen kan er hooguit een paar euro prijsverschil zijn, wat verwaarloosbaar is op de prijs maar wel een hele hoge impact heeft op de user experience waar ze het altijd over hebben.

Ik kan dan ook maar 1 reden bedenken: nog meer geld vangen (zelfde als de laderkabel en de laderkop los te verkopen voor maar liefst €19 elk bij iDevices en de absurde lage standaardopslag op iDevices). Het betekent wel dat ik een teiltje nodig heb elke keer dat ze weer beginnen over hoe belangrijk user experience voor hun is. Samen met hun garantiepraktijken is dit de schaduwzijde van het merk Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pyrone89 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:39:
[...]

Het merk is Hynix, de specificaties staan vermeldt onder 'Over mijn Mac' (behalve de latency)
Hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladePHQ
  • Niet online
Mijn moeder zou graag een Imac willen hebben, maar dat er eind 2014 standaard geen Fusion drive/SSD vind ik echt belachelijk. Zouden de nieuwe modellen snel komen? Nu een Imac kopen vind ik zonde, maar aangezien haar pc kapot is, kunnen we niet zo lang wachten waarschijnlijk.

Is een fusion drive een idee om erbij te nemen? Die valt qua prijs op zich wel mee (met korting).

[ Voor 33% gewijzigd door BladePHQ op 07-11-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:44:
En het is ook heel raar: hun MacBooks van dezelfde prijsklasse en met de duurdere Retina schermen hebben het wel.
Geen enkele Apple notebook heeft het omdat daar geen ruimte voor is. De notebooks hebben dan ook allemaal een ssd (een PCIe ssd zelfs). Dat heeft gevolgen voor zowel de prijs als de opslagcapaciteit. De Fusion Drive is een mooi compromis tussen snelheid, opslagcapaciteit en prijs. Ik denk dat die dingen inmiddels wel op een dusdanig niveau zitten dat een 1TB Fusion Drive inderdaad wel standaard kan zijn voor de non-retina iMac.
Aangezien een iMac gewoon een MacBook Pro is met een groot scherm erop geplakt zie ik niet waarom ze nog steeds dit onderscheid maken.
Niet helemaal wel bijna helemaal. De gebruikte cpu is een desktop cpu terwijl in de MBP wel een notebook cpu zit. Ook ontbreekt hier de Intel videokaart waardoor een iMac dus maar 1 videokaart heeft ipv de 2 in een MBP 15". De videokaart in de iMac is dan wel weer een mobile gpu maar deze is wel een krachtiger model (een iMac voert warmte beter af dan een MBP). En zo zijn er een paar meer kleine dingetjes.
BladePHQ schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:57:
Mijn moeder zou graag een Imac willen hebben, maar dat er eind 2014 standaard geen Fusion drive/SSD vind ik echt belachelijk.
De non-retina heeft dat niet als standaard, de retina heeft een 1TB Fusion Drive als standaard. Bij beiden kun je kiezen uit ssd's en verschillende Fusion Drive groottes. Daarnaast heeft de non-retina ook een oudere generatie videokaart en een iets oudere processor. In de praktijk lijkt het erop dat beide modellen ondanks die verschillen niet gek veel onderdoen qua performance. De retina iMac is dus kennelijk wat meer bij de performance van het 2013 model gehouden. Eigenlijk ook weinig mis mee, het werkt allemaal prima en veruit de meeste mensen hebben hier genoeg aan (de enigen die echt lijken te zeuren zijn de gamers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Zou een van jullie die de retina imac al binnen heeft eens willen testen hoe snel je een mkv (van zeg 8-12 gb) om kunt zetten naar ipad formaat?

Dit soort real world tests vind ik tot nu toe nergens terug op review sites.

Met mijn huidige pc duurt dat bij mij namelijk ongeveer 2/2,5 uur maar liefst... Dus ik ben erg benieuwd eigenlijk hoeveel sneller zoiets zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
ElayZ schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 18:11:
Zou een van jullie die de retina imac al binnen heeft eens willen testen hoe snel je een mkv (van zeg 8-12 gb) om kunt zetten naar ipad formaat?

Dit soort real world tests vind ik tot nu toe nergens terug op review sites.

Met mijn huidige pc duurt dat bij mij namelijk ongeveer 2/2,5 uur maar liefst... Dus ik ben erg benieuwd eigenlijk hoeveel sneller zoiets zal zijn.
Dat is haast niet te vergelijken. Alleen als we hetzelfde bronbestand gebruiken en bijvoorbeeld dezelfde handbrake preset zou het zinnig zijn. Wil wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Big Bug Bunny testje die je kan nadoen:

Op https://peach.blender.org/download/ de 1920x1080p H.264 versie downloaden.

In laatste versie van Handbrake de built in presets updaten, en dan alleen de preset "Apple TV 2" kiezen (die maakt er 720p van). Preset screenshot: http://tweakers.net/ext/f/MQ8juFn2UY1vTxiguIG5ga2z/full.png

Kost bij mij 3m01m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Dat is wel een goed filmpje idd! Thnx
Ik ben nu niet thuis maar ga later eens kijken wat het verschil is met mijn pc thuis. (C2D E8500, 8gb) verwacht wel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Hier deed hij er net iets meer dan 5 minuten over (hier zit de i5 en de M295X in). Heb verder dezelfde settings als Cubix genomen.

[ Voor 22% gewijzigd door ppl op 08-11-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

ElayZ schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:13:
Dat is wel een goed filmpje idd! Thnx
Ik ben nu niet thuis maar ga later eens kijken wat het verschil is met mijn pc thuis. (C2D E8500, 8gb) verwacht wel groot verschil.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Cubix schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 19:48:
Big Bug Bunny testje die je kan nadoen:

Op https://peach.blender.org/download/ de 1920x1080p H.264 versie downloaden.

In laatste versie van Handbrake de built in presets updaten, en dan alleen de preset "Apple TV 2" kiezen (die maakt er 720p van). Preset screenshot: http://tweakers.net/ext/f/MQ8juFn2UY1vTxiguIG5ga2z/full.png

Kost bij mij 3m01m
Alles ingesteld zoals in je screenshot,

Bij mijn i7 |16GB |256 FD | R9 M295X

2 minuten en 11 seconden :)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Thnx voor testen Cubix en ppl en Montana!

Bij mij doet hij er 16 min over... _O- haha

Dus als ik t even grofweg bereken met een film van 120min ipv bunny filmpje van 10 min, x12 dus:

Huidige PC: 12x16min encoden = 192 min
iMac i5 + M295X = 12x5min = 60 min

Dat scheelt nogal, performance winst van meer dan 60% oOo

[edit] ik realiseer me dat het appelen met peren vergelijken is hoor, maar het gaat me om een beetje een idee te krijgen.

@ppl, heb jij een SSD in je iMac of Fusion drive? Kan me voorstellen dat dit ook nog iets uit kan maken.

@Montana, 256 FD? > Bedoel je niet SSD?
En dat is wel heel erg nice, 2 min maar...
Hmmm had ik nou toch maar ook de i7 genomen :9 Maja alle 4 upgrades trok mijn portemonnee een beetje slecht...

[ Voor 10% gewijzigd door ElayZ op 09-11-2014 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
ElayZ schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:32:
Thnx voor testen Cubix en ppl en Montana!

Bij mij doet hij er 16 min over... _O- haha

Dus als ik t even grofweg bereken met een film van 120min ipv bunny filmpje van 10 min, x12 dus:

Huidige PC: 12x16min encoden = 192 min
iMac i5 + M295X = 12x5min = 60 min

Dat scheelt nogal, performance winst van meer dan 60% oOo
Wat dacht je van meer dan 200%? :+

Het neemt bijna 70% minder tijd in beslag (dat bedoelde je met 'meer dan 60%' waarschijnlijk ;)), wat dus een performancewinst is van meer dan 200% :P (100% winst = 2x zo snel, 200% = 3x zo snel)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Montana schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:18:
[...]

Alles ingesteld zoals in je screenshot,

Bij mijn i7 |16GB |256 FD | R9 M295X

2 minuten en 11 seconden :)
Hmm, dan scheelt er wat aan bij mij. Of het encoden heeft veel baat bij meer geheugen. (Ik heb 'nog' 8gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Cubix schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:55:
[...]

Hmm, dan scheelt er wat aan bij mij. Of het encoden heeft veel baat bij meer geheugen. (Ik heb 'nog' 8gb)
Ik denk dat hij ergens iets anders doet, want ik heb dezelfde configuratie (i7, 16 GB RAM, M295X) maar dan met 512GB SSD en bij mij duurt de conversie 2 min 58. Een 2e run, een paar minuten later, duurde 2 min 57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Hahn schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:39:
[...]
Wat dacht je van meer dan 200%? :+

Het neemt bijna 70% minder tijd in beslag (dat bedoelde je met 'meer dan 60%' waarschijnlijk ;)), wat dus een performancewinst is van meer dan 200% :P (100% winst = 2x zo snel, 200% = 3x zo snel)
Ja klopt, dat bedoelde ik idd, qua tijd meer dan 60% sneller. 3x zo snel ja.. Awesome! 8)
Los van hét pluspunt van deze mac (scherm) is het daarnaast ook nog eens een rete snelle machine, zeker met wat upgrades. Kost wel 3K natuurlijk, maar dan nog is het als compleet pakket zogezegd echt wel waar voor je geld in mijn optiek.

btw, nog meer mensen hier bij Centralpoint besteld? Jullie al leverdatum gehoord (ik heb de 30e betaald, 31e is de order bij Apple geplaatst zie ik) dus tussen 7-10 werkdagen zou betekenen dat hij tussen morgen en Do geleverd moet worden... can't wait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb een iMac mid 2010, Core I5 2.8ghz, 16gb ram, SSD (zelf ingebouwd). Mijne doet er (inclusief licht browsen en deze tekst typen) gemiddeld 39-40fps, 6 minuut 20 over. Meer dan snel genoeg voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
sebastius schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:28:
Ik heb een iMac mid 2010, Core I5 2.8ghz, 16gb ram, SSD (zelf ingebouwd). Mijne doet er (inclusief licht browsen en deze tekst typen) gemiddeld 39-40fps, 6 minuut 20 over. Meer dan snel genoeg voor mij :)
Ach, het is denk ik goed dat je kunt zien waar je met je oudere iMac staat. Ook deze nieuwe iMacs zijn over een paar jaar "oud". Als ie blijft voldoen dan is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

@Montana, 256 FD? > Bedoel je niet SSD?
En dat is wel heel erg nice, 2 min maar...
Hmmm had ik nou toch maar ook de i7 genomen :9 Maja alle 4 upgrades trok mijn portemonnee een beetje slecht...
FD Flash disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Ettepet schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat hij ergens iets anders doet, want ik heb dezelfde configuratie (i7, 16 GB RAM, M295X) maar dan met 512GB SSD en bij mij duurt de conversie 2 min 58. Een 2e run, een paar minuten later, duurde 2 min 57.
Ik heb inmiddels alles al weer weg gedaan, maar het filmpje van H.264 iets van 750 mb omgezet met de info van de screenshot, dat voor 100% gelijk. wel weg laten schrijven naar m'n bureaublad.

Maar is verder ook niet super belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
Is niet belangrijk, nee. :)

Ik had Handbreak een week geleden met de hand zitten instellen en moest nu flink op zoek voor al die Preset-handelingen. De gebruikersinterface verdient geen schoonheidsprijs, maar alles stond na afloop wel identiek aan het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 09:13
ElayZ schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:27:
[...]
btw, nog meer mensen hier bij Centralpoint besteld? Jullie al leverdatum gehoord (ik heb de 30e betaald, 31e is de order bij Apple geplaatst zie ik) dus tussen 7-10 werkdagen zou betekenen dat hij tussen morgen en Do geleverd moet worden... can't wait!
Ik heb de mijne rechtstreeks bij Apple besteld, maar de 7-10 dagen die daar vermeld staan zijn niet de dagen tot levering, maar dagen tot wanneer hij verstuurd wordt. Hierna moet hij dus nog uit China naar Nederland komen, wat ook weer een dag of 4-5 in beslag neemt. Weet niet of hij dan rechtstreeks aan jou of eerst nog aan Centralpoint geleverd wordt, maar deze week gaat denk ik krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
@ppl, heb jij een SSD in je iMac of Fusion drive? Kan me voorstellen dat dit ook nog iets uit kan maken.
De 512GB ssd zit er in. Ik heb alleen even snel dat filmpje en handbrake gedownload. Settings zelfde gemaakt als op screenshot en gedraaid. Ik heb overigens de tijd vergeleken met wat er in de log stond, niet de tijdsaanduiding die hij zelf weergaf (deze wisselt namelijk). Het plaatje geeft overigens ook niet alle settings weer, wellicht dat er elders in de config nog iets staat geconfigureerd.

Btw, ik heb wel Filevault aan staan.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 09-11-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet
ppl schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:38:
[...]

De 512GB ssd zit er in. Ik heb alleen even snel dat filmpje en handbrake gedownload. Settings zelfde gemaakt als op screenshot en gedraaid. Ik heb overigens de tijd vergeleken met wat er in de log stond, niet de tijdsaanduiding die hij zelf weergaf. Het plaatje geeft overigens ook niet alle settings weer, wellicht dat er elders in de config nog iets staat geconfigureerd.
"Update Presets" zit bij het pulldown-menu bovenaan je scherm, de Presets zelf kun je kiezen d.m.v. de knop uiterst rechts, bijna bovenaan het venster (er komt dan een zij-venster erbij met Presets).

Ik schrijf zelf software-tools voor anderen en dit soort gebruikersonvriendelijke oplossingen gaan er bij mij direct uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Aangezien dat al beschreven was had ik dat natuurlijk al lang gedaan. Daar ligt het dus niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Handbrake 4min 17sec :)

Mac Mini i7 Quad-Core: 16GB geheugen / 250GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
VSteeman schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:26:
[...]

Ik heb de mijne rechtstreeks bij Apple besteld, maar de 7-10 dagen die daar vermeld staan zijn niet de dagen tot levering, maar dagen tot wanneer hij verstuurd wordt. Hierna moet hij dus nog uit China naar Nederland komen, wat ook weer een dag of 4-5 in beslag neemt. Weet niet of hij dan rechtstreeks aan jou of eerst nog aan Centralpoint geleverd wordt, maar deze week gaat denk ik krap worden.
hmm, dat wist ik niet. Hopen maar dat ze een beetje opschieten dan...
Hij wordt wel rechtstreeks vanuit Apple naar mij verscheept ipv eerst naar centralpoint, dat heb ik nagevraagd bij ze.

Ook al is het natuurlijk geen echt vergelijkbare test, die handbrake testjes zijn toch wel informatief vind ik.
Lijkt ook of hoeveelheid geheugen toch best invloed heeft. 16 ipv 8 bijv.

Eerder in dit topic werd dit setje als een goede uitbreiding aangegeven. Ik hoorde echter van een goede vriend van mij (die software ontwikkelaar is, dus neme hem wel vrij serieus) dat het bij uitbreiden geheugen van imacs het soms nauw kan luisteren wat betreft merk en type. imacs kunnen nog wel eens vreemde kuren vertonen als je bepaalde typen geheugen gebruikt. Is dit setje echt goed/het beste om uit te breiden? Of is het broodje aap verhaal?

Wat zijn andere goede opties? (dan ga ik vast maar wat bestellen nu ik toch nog zit te wachten op de mac zelf)

Ik lees trouwens bij alternate:
Let op: bij plaatsing van deze modules zullen deze eerst op de JEDEC standaard van 1333MHz 9-9-9 draaien. De modules moeten handmatig, in de BIOS, op 1600MHz 10-10-10 worden gezet.
Werkt dit bij Apple ook zo? Ik heb alleen ervaring met Windows PC's wat betreft geheugen uitbreiden. Ik heb wel een macbookje maar daar heb ik nooit iets aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElayZ schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:27:
Hoe kun jij zien dat je order geplaatst is bij Apple? Ik heb ook bij Central Point besteld maar de laatste status is nog steeds 'verwerkt'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:59:
[...]

Hoe kun jij zien dat je order geplaatst is bij Apple? Ik heb ook bij Central Point besteld maar de laatste status is nog steeds 'verwerkt'..
Klopt, bij mij staat ook verwerkt bij de status. Maar als ik op details klik dan zie ik:
31-10-2014 08:00 Order email was sent
30-10-2014 20:37 Ogone: Successfully paid
30-10-2014 20:36 Original paymentmethod: ideal, new paymentmethod: ideal [origin XXXX]
30-10-2014 20:00 Original paymentmethod: quotation, new paymentmethod: ideal [origin XXXX]
30-10-2014 19:24 Offerte aangemaakt
30-10-2014 17:47 Nieuwe offerte geplaatst vanaf IP: XXXX
(ideal ging een keer mis, zo'n bedrag kon niet met de app :9 )

Daar maak ik uit op dat ze na mijn betaling de 30e 's avonds de volgende dag om 8:00 de order de deur uit hebben gedaan naar Apple. Maar misschien heb ik t mis hoor, is t verkeerde interpretatie van mij. Ik zou alleen niet weten waarom ze anders dit zouden vermelden...

(want ik had meteen na de betaling zelf al mailtje dat het betaald is en de bestelling aanvaard is enz, daarna geen mails meer gehad)

• Ettepet
Inmiddels 32GB in mijn iMac 27 Retina. Upgraden ging iets lastiger dan ik dacht omdat een knop aan de achterkant flink hard/ver ingedrukt moest worden. Verder makkie. 139 euro voor 16GB extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Laatst online: 13:56
Ik heb net mijn nieuwe imac retina binnen. Fantastisch apparaat. Alleen begrijp ik de sluimerstand niet helemaal. Ik wil gewoon mijn Imac sluimeren en met het keyboard ontwaken. Ik gebruik een draadloos keyboard en muis.

Ik kan mijn Imac op 2 manieren in sluimerstand zetten.

manier1:
Ik ga met de muis naar het menu en kies SLUIMER. Ontwaken gaat dan alleen met de AAN/UIT knop, en NIET met muis of keyboard. Het gemeten verbruik is dan 1W.

Manier2:
Je kunt je Imac ook zo instellen dat je met de muis naar een hoek van je scherm gaat. De Imac gaat dan in SUIMER.
Ontwaken gaat dan WEL met keyboard en muis, maar het verbruik is dan 19W.

Hebben jullie dit ook zo ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Die manier 2 lijkt meer op scherm uit. Of powernap misschien?

Wat je zegt komt me bekend voor. Ik heb het idee dat deze iMac anders omgaat met sluimeren dan ik gewend was van Macs. Het valt mij op dat in de energie instellingen geen "Computer sleep" optie meer staat, alleen nog de "Display Sleep", maar dat de iMac wel degelijk na een tijdje in een 'diepere' slaap valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 22:13
Hier kan ik de iMac wel gewoon ontwaken met het draadloze toetsenbord van Apple, ik gebruik de sleep functie via het menu.

Een niet-Apple toetsenbord met een USB receiver kan de iMac niet uit slaapstand ontwaken, maar dat zelfde probleem heb ik ook wanneer ik dat toetsenbord met mijn Surface Pro 3 gebruik.

Mijn iMac gebruikt in slaapstand 1 watt.

Update:
Ik heb nog een Razer Imperator muis geprobeerd (met kabel), ook die kan de iMac niet ontwaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Falconey op 14-11-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Laatst online: 13:56
Oorzaak gevonden.

In de settings stond niet aangevinkt:
-sta toe dat bluetooth-apparaten deze computer uit de sluimerstand halen.

Dat had ik dus uitgezet omdat ik gelezen had dat de imac soms spontaan aangaat door een ander bluetooth apparaat.

[ Voor 124% gewijzigd door aeng op 14-11-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
sebastius schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:28:
Ik heb een iMac mid 2010 met de Core i7-870, 12GB ram, SSD 840 EVO zelf ingebouwd en deed er 4m50 over. :)
Scheelt dus niet veel tussen de i5 en i7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
GeeMoney schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:04:
[...]

Ik heb een iMac mid 2010 met de Core i7-870, 12GB ram, SSD 840 EVO zelf ingebouwd en deed er 4m50 over. :)
Scheelt dus niet veel tussen de i5 en i7 .
Scheelt toch wel behoorlijk, bijna 25% sneller. Maar het verschil tussen i5 en i7 merk je dus vrijwel alleen bij dit soort zware taken. Veel mensen hebben vaak de indruk dat de processor een wereld van verschil maakt bij een beetje browsen, tekstverwerken, mailen en muziek luisteren.

Mocht iemand veel video's converteren is een i7 de overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47
Ik zou graag een iMac kopen die moet gaan dienen als allround desktop voor een aantal jaar. Maar ik twijfel over het formaat. Is de 27" voldoende 'wauw' om de meerprijs te rechtvaardigen? Of zal een 21.5" volstaan voor basic multimedia gebruik? Er komt sowieso wel een fusion drive in dus dat is al een upgrade van 200 EUR. Ik zoek dus vooral de beste prijs/ervaring waarde betreffende het scherm.

Dank voor jullie advies :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er bij je in de buurt geen Apple Store of reseller? Dat verschil moet je zelf ervaren en dat zijn de twee basisconfiguratie iMacs die daar op zeker staan om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 01:01:
Zit er bij je in de buurt geen Apple Store of reseller? Dat verschil moet je zelf ervaren en dat zijn de twee basisconfiguratie iMacs die daar op zeker staan om uit te proberen.
Denk wel dat er in de media markt wel staan nu je het zegt. Dat is inderdaad duidelijker dan online vergelijken.

Ben ook wat aan het neuzen naar een Mac mini + 24" Dell ultrasharp, dat lijkt me ook een prima combinatie en goedkoper.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Darks schreef op zondag 16 november 2014 @ 00:54:
Ik zou graag een iMac kopen die moet gaan dienen als allround desktop voor een aantal jaar. Maar ik twijfel over het formaat. Is de 27" voldoende 'wauw' om de meerprijs te rechtvaardigen? Of zal een 21.5" volstaan voor basic multimedia gebruik?
Die 21.5" is maar een klein ding hoor. Ik ben van de 24" iMac naar de 27" gegaan en snap die 21.5" niet echt. Ik zou dus niet lang hoeven nadenken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Darks schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:08:
[...]

Denk wel dat er in de media markt wel staan nu je het zegt. Dat is inderdaad duidelijker dan online vergelijken.

Ben ook wat aan het neuzen naar een Mac mini + 24" Dell ultrasharp, dat lijkt me ook een prima combinatie en goedkoper.
vergeet niet dat je dan ook weer een muis en toetsenbord a €138 moet kopen. Daarnaast komt een iMac toch net wat minder rommelig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik werk nu al 5 jaar op een 21'' model, werkt prima.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Mmmm dilemma:

27-inch: 3,2 GHz
Specificaties
3,2-GHz quad-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,6 GHz
8 GB geheugen (2x 4 GB)
Harde schijf van 1 TB1
NVIDIA GeForce GT 755M met 1 GB videogeheugen

Of

27-inch: 3,4 GHz
Specificaties
3,4-GHz quad-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,8 GHz
8 GB geheugen (2x 4 GB)
Harde schijf van 1 TB1
NVIDIA GeForce GTX 775M met 2 GB videogeheugen

Mac zal gebruikt worden voor de basis dingen (internet etc.) maar ook foto/video bewerken. Is het de extra investering van €180 waard of kan ik dat dan beter investeren in het uitbreiden van het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Die 180 euro is het zeker waard, de videokaart is namelijk 2x zo snel, toch altijd fijn als je eens een spelletje speelt.
http://gpuboss.com/gpus/G...ac-vs-GeForce-GT-755M-Mac

Mocht je echt 0,0 spelletjes spelen dan kun je beter kijken naar een fusion drive upgrade.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ik ga onafhankelijk van het model sowieso upgraden naar de 256GB flash opslag. :)
Pagina: 1 ... 31 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9