Ja maar als je het late 2012 model hebt gekocht zou ik hier nog niet voor gaan om eerlijk te zijnGrin schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:08:
[...]
PCIe flash scheelt echt aanzienlijk met SATA, Haswell is iets sneller dan Sandy Bridge en een GTX 780m van 4GB is echt substantieel sneller dan de vorige high-end kaart. Hier heb ik echt op gewacht!
Zo, mijnes staat op Marktplaats. Bijna maximaal specs iMac 27 inch van de vorige generatie, slechts 2 maanden oud. Wie biedt
Net een Macbook Air aangeschaft, dus mijn spaarpotje is aardig geslonken.
Wat gaat het instapmodel ongeveer kosten? Een MBA is prima voor veel zaken, maar soms is het gewoon fijner werken op een desktop. Is het verschil tussen de nieuwe en oude iMac groot? Een prijsdaling van het oude model is wellicht ook interessant.
Sparen in crisistijd, het kan.
Wat gaat het instapmodel ongeveer kosten? Een MBA is prima voor veel zaken, maar soms is het gewoon fijner werken op een desktop. Is het verschil tussen de nieuwe en oude iMac groot? Een prijsdaling van het oude model is wellicht ook interessant.
Sparen in crisistijd, het kan.
[ Voor 13% gewijzigd door JackL89 op 24-09-2013 15:16 ]
Uiteraard met je eens, als je dat model hebt dan is dit m.i. geen verstandige upgrade.UntamedNL schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:10:
[...]
Ja maar als je het late 2012 model hebt gekocht zou ik hier nog niet voor gaan om eerlijk te zijn
Echter is mijn 27" i7 nu wel aan vervanging toe, late 2009 model (Lynnfield). Eens in de 4 jaar een nieuw speeltje is een prima interval
Hmmm hij is nog niet aan te klikken in de NL store....Schnell Apple, SCHNELL!
[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 24-09-2013 15:18 ]
aiii, als die in Vraag en Aanbod stond hoefde ik niet te gaan zoekenDarkShadow schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:11:
Zo, mijnes staat op Marktplaats. Bijna maximaal specs iMac 27 inch van de vorige generatie, slechts 2 maanden oud. Wie biedt
Ben benieuwd wanneer ze de airport express gaan vernieuwen met wifi a/c
39
zal hem ook even in vraag en aanbod neerzetten
edit: done and done
edit: done and done
[ Voor 19% gewijzigd door DarkShadow op 24-09-2013 15:25 ]
Dus toch een kleine prijsverlaging 
OMTDe prijzen van de iMac zijn iets verlaagd. Hieronder een vergelijking tussen de oude en nieuwe prijzen.
Instapmodel 21.5-inch; Voorheen € 1385, nu € 1329
Uitgebreid model 21.4-inch; Voorheen €1585, nu € 1529
Instapmodel 27-inch; Voorheen € 1905, nu € 1849
Uitgebreid model 27-inch; Voorheen € 2085, nu € 2029
Mooi! Wel grappig dat het 'oude' model nog steeds voor de oude prijs wordt aangeboden. Je zult toch maar iemand zijn die niet op de hoogte is....
pricewatch: Apple iMac 21,5" (najaar 2012) 2,7GHz
Ik ben zo iemand.. Vrijdag een nieuwe iMac 27 inch gekocht bij de MM. Zou je die nog kunnen ruilen? In de voorwaarde van hun staat van niet.
Ik heb een keer succes gehad met terugbrengen van een laptop bij MM. Was wel in perfecte staat en verpakking ook perfect. Ik stond gewoon voor de klantenservice bij de balie en zei dat het toch niet was wat ik zocht. Ik kreeg mijn geld terug, ondanks dat op de bon stond dat dat niet kon.martijnmartijn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:52:
Ik ben zo iemand.. Vrijdag een nieuwe iMac 27 inch gekocht bij de MM. Zou je die nog kunnen ruilen? In de voorwaarde van hun staat van niet.
Mocht dat niet lukken dan zou de laagste prijs garantie nog iets voor je kunnen betekenen (er vanuit gaande dat de prijzen van de oude modellen nu naar beneden gaan). Volgens mij heeft MM dat. Weet niet of het met terugwerkende kracht werkt...
[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 24-09-2013 16:41 ]
Helaas kun je een iMac die al uit de doos is geweest en al is gebruikt niet meer ruilen. Logisch ook eigenlijk, want dan zou een klant die jouw al opengebroken iMac koopt een tweedehands apparaat kopen voor een behoorlijk prijskaartje, iets waar je zelf waarschijnlijk ook niet vrolijk van zou worden.martijnmartijn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:52:
Wat wel kan, is dat wanneer de prijzen verlaagd worden van de iMac binnen twee weken na je aankoop je het verschil terug krijgt. Die laagste prijsgarantie geldt dus wel.
Alsnog; veel plezier met je iMac
Hmm jammer. Enige wat ik zo vreemd vond aan mijn CTO model is dat er geen sticker van het garantie bewijs op de 'witte deken' zat. Maar blijkbaar is dat normaal bij Apple's CTO producten.
Neem even contact op met Apple. Je bent niet de eerste die dit overkomt en soms willen ze tegemoet komen door een app store bon of wellicht iets anders
39
Airport Extreme? De express gaat verdwijnen ben ik bang.Fietsbel schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:18:
[...]
Ben benieuwd wanneer ze de airport express gaan vernieuwen met wifi a/c
Officieel mag je hem dus niet terug brengen, maar uit mijn voorbeeld blijkt dat ze je soms toch tegemoet komen. Ik zou zeggen: wie niet waagt wie niet wint
Het mocht, maar ik moest 10 procent bij betalen aangezien hij teruggebracht werd + 20 euro om hem na te kijken. Dus een kleine 200 euro kwijt voor het nieuwste model. Houd hem mooi, had nog een LaCie schijf besteld bij de MM, die kreeg ik met 100 euro korting mee. Ook prima.Philflow schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:28:
[...]
Officieel mag je hem dus niet terug brengen, maar uit mijn voorbeeld blijkt dat ze je soms toch tegemoet komen. Ik zou zeggen: wie niet waagt wie niet wint
En toch gebeurde dit soms bij de MMremzor schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:40:
[...]
Helaas kun je een iMac die al uit de doos is geweest en al is gebruikt niet meer ruilen. Logisch ook eigenlijk, want dan zou een klant die jouw al opengebroken iMac koopt een tweedehands apparaat kopen voor een behoorlijk prijskaartje, iets waar je zelf waarschijnlijk ook niet vrolijk van zou worden.
Wat wel kan, is dat wanneer de prijzen verlaagd worden van de iMac binnen twee weken na je aankoop je het verschil terug krijgt. Die laagste prijsgarantie geldt dus wel.
Alsnog; veel plezier met je iMac

On topic.
Stille uptdate dus, had ik eigenlijk wel verwacht, mooie specs. Jammer dat de ssd optie niet standaard is in de duurdere configs en de 7200rpm standaard in de instap. Dat is toch wel 'voelbaar'
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel_Elessar op 24-09-2013 19:20 ]
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
ok, wil een nieuwe 27" iMac halen, was aan het wachten op de update. Dat is nog een makkelijk besluit maar welke configuratie?
Ik ben een switcher vanaf Windows. Kan via mijn vrouw studenten korting krijgen. Wil max. € 2250 uitgeven (inclusief korting). I.v.m. aantal apps voor mijn werk ga ik gebruik maken van parallels om Win8 te kunnen draaien. Ga geen zeer intensieve taken erop doen (afgezien van af en toe wat video editing / conversie) en dat ik wat wil gaan stoeien met het bouwen van apps voor iOS.
i5 of i7 => i7 toekomstvaster en waarschijnlijk later hogere inruilprijs. [+ € 183,92]
3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz
3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz [+ € 183,92]
8 GB memory, indien nodig kan ik dit later nog wel upgraden en waarschijnlijker goedkoper om dit zelf te doen
Storage: Fusion Drive van 1 TB [+ € 183,92]
7200-rpm seriële ATA schijf van 1 TB
7200-rpm seriële ATA schijf van 3 TB [+ € 137,94]
Fusion Drive van 1 TB [+ € 183,92]
Fusion Drive van 3 TB [+ € 321,86]
256 GB flashopslag [+ € 183,92]
512 GB flashopslag [+ € 459,80]
1 TB flashopslag [+ € 919,60]
Zeg het maar, hoe makkelijk is dit later wellicht nog te upgraden (los van een NAS). Persoonlijk denk ik aan een fusion drive van 1TB i.v.m. snelheid en behoorlijke mogelijkheid om OSX naast Win8 te draaien. Heb nog een 2 TB NAS staan, niet de snelste maar voldoet prima.
Magic Trackpad vs MagicMouse => denk aan trackpad, wellicht later mouse erbij
Configuratie zou dan worden [€ 2.234,87]:
3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GTX 775M 2 GB GDDR5
Magic Trackpad
Apple Wireless Keyboard
Ben benieuwd naar jullie overwegingen om een andere configuratie te kiezen.
Een heel andere optie is nog te wachten op MacMini upgrade i7 (waarschijnlijk ook ergens de komende 2 maanden) en daarbij bijvoorbeeld een Dell Ultrasharp U2713HM. Zal zo'n € 600 lager uitpakken. Echter het design van de iMac....
Ik ben een switcher vanaf Windows. Kan via mijn vrouw studenten korting krijgen. Wil max. € 2250 uitgeven (inclusief korting). I.v.m. aantal apps voor mijn werk ga ik gebruik maken van parallels om Win8 te kunnen draaien. Ga geen zeer intensieve taken erop doen (afgezien van af en toe wat video editing / conversie) en dat ik wat wil gaan stoeien met het bouwen van apps voor iOS.
i5 of i7 => i7 toekomstvaster en waarschijnlijk later hogere inruilprijs. [+ € 183,92]
3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz [+ € 183,92]
8 GB memory, indien nodig kan ik dit later nog wel upgraden en waarschijnlijker goedkoper om dit zelf te doen
Storage: Fusion Drive van 1 TB [+ € 183,92]
7200-rpm seriële ATA schijf van 1 TB
7200-rpm seriële ATA schijf van 3 TB [+ € 137,94]
Fusion Drive van 1 TB [+ € 183,92]
Fusion Drive van 3 TB [+ € 321,86]
256 GB flashopslag [+ € 183,92]
512 GB flashopslag [+ € 459,80]
1 TB flashopslag [+ € 919,60]
Zeg het maar, hoe makkelijk is dit later wellicht nog te upgraden (los van een NAS). Persoonlijk denk ik aan een fusion drive van 1TB i.v.m. snelheid en behoorlijke mogelijkheid om OSX naast Win8 te draaien. Heb nog een 2 TB NAS staan, niet de snelste maar voldoet prima.
Magic Trackpad vs MagicMouse => denk aan trackpad, wellicht later mouse erbij
Fusion Drive van 1 TB
Magic Trackpad
Apple Wireless Keyboard
Een heel andere optie is nog te wachten op MacMini upgrade i7 (waarschijnlijk ook ergens de komende 2 maanden) en daarbij bijvoorbeeld een Dell Ultrasharp U2713HM. Zal zo'n € 600 lager uitpakken. Echter het design van de iMac....
[ Voor 5% gewijzigd door jschoorl2 op 24-09-2013 20:06 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Lijkt me de beste optie voor jou, prima keus.jschoorl2 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:57:
[....]
Fusion Drive van 1 TB
Magic Trackpad
Apple Wireless Keyboard
Ter overweging, gooi de i5 d'r in en kies voor de 256 GB flash SSD.
Snelheidsverschil met de i7 is beperkt, maar een SSD only is erg fijn, geen ratelende (ancient technology) onderdelen in je iMac.
Storage kan je uitbreiden m.b.v. thunderbolt, enige bottleneck met die interface is de HDD/SSD zelf.
Ik ben ook van plan om een imac te kopen. Mijn budget is rond de 2200 euro. Wordt gebruikt voor grafisch ontwerpen (Photoshop, illustrator), programmeren, en dagelijkse dingen (downloaden, internetten etc).
Ik twijfel een beetje tussen de volgende configuraties:
Imac 27' inch 3,2 GHz i5
8 gb ram (later uitbreiden)
NVIDIA GeForce GT 755M met 1 GB
Fushion drive 3 Tb
Totaal: € 2.199,01
Imac 27' inch 3,4 GHz i5
NVIDIA GeForce GTX 775M met 2 GB videogeheugen
7200-rpm seriële ATA schijf van 3 TB
Totaal: € 2.179,00
Wellicht kan iemand mij helpen. Waar kun je beter in investeren, een iets snellere CPU en videokaart. Of een fushion drive. De laatste optie van jschoorl2 zou ook nog kunnen, maar ben bang dat 1tb al snel te weinig is.
Imac 27' inch 3,2 GHz i5
Fushion drive 3 Tb
Imac 27' inch 3,4 GHz i5
Wellicht kan iemand mij helpen. Waar kun je beter in investeren, een iets snellere CPU en videokaart. Of een fushion drive. De laatste optie van jschoorl2 zou ook nog kunnen, maar ben bang dat 1tb al snel te weinig is.
[ Voor 6% gewijzigd door eM. op 24-09-2013 21:00 ]
Wat is wel redelijk hilarisch vind is dat de instap iMac met zijn Iris Pro sneller is dan de duurste 21" met de 750m GT.
Zie ik wat over het hoofd? Bron:
http://nl.hardware.info/r...steek-voor-mid-range-gpus
Zie ik wat over het hoofd? Bron:
http://nl.hardware.info/r...steek-voor-mid-range-gpus
De i7 heeft wel hyperthreading, de i5 niet. Dat moet toch wat schelen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Daarnaast is hij niet sneller dan de 750m GT, iets langzamer.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bron http://www.anandtech.com/...us-pcie-ssds-80211ac-wifi
The big news of course is that Apple has dropped NVIDIA's GeForce GT 640M from the entry-level 21.5-inch iMac and replaced it with Intel's Iris Pro 5200. Iris Pro is Intel's largest on-die GPU implementation, featuring a full 40 EU implementation. The Pro 5200 version adds 128MB of embedded DRAM onto the CPU package itself (codename Crystalwell), which helps address one of the biggest problems of integrated graphics performance: memory bandwidth. We previewed Intel's Iris Pro graphics earlier this year and came away generally impressed. It's not necessarily faster than the equivalent NVIDIA solutions, but it should use less power and can obviously enable smaller board layouts.
The previous generation entry-level 21.5-inch iMac used NVIDIA's GeForce GT 640M, a lower clocked version of the GT 650M we compared to Intel's Iris Pro 5200 in our preview. Looking at the clock speed differential alone, Intel's Iris Pro 5200 should be at least performance competitive, if not faster than the outgoing GT 640M. The other big difference is that the Iris Pro 5200 we previewed came in a 47W thermal configuration, whereas what Apple deployed in the new iMac is a 65W part. Iris Pro 5200 scales extremely well with clock speed thanks to the eDRAM, so I'm expecting a relatively good increase in performance from this configuration compared to the Mobile CRB we tested.
As for the other models, I've combined the specs of the GPUs in the table above. In short, we are still dealing with the same silicon as in the previous generation since NVIDIA's 700M-series is essentially a rebadged 600M-series. The biggest new feature is GPU Boost 2.0, which we have covered in-depth before. With the 750M and 755M, I would expect around a 10-20% increase over the 650M and 660M depending on the title. The 775M, on the other hand, should be quite an upgrade compared to the 675MX in the previous gen. The 675MX had 960 CUDA cores running at 600MHz while the 775M has 1344 cores runnig at 719MHz. As the 775M is a brand new SKU, I couldn't find any benchmarks for it but given that the specs are very close to the 680M, the 775M should be about 30% faster than the 675MX. Finally the 780M should be ~15% faster than the 680MX, although the extra 2GB of GDDR5 may increase the difference when playing at native resolution. For gamers the 780M for $150 should be a no-brainer but the 775M is also a very competitive offering for those who don't want to (or can't) order the BTO model online.
The big news of course is that Apple has dropped NVIDIA's GeForce GT 640M from the entry-level 21.5-inch iMac and replaced it with Intel's Iris Pro 5200. Iris Pro is Intel's largest on-die GPU implementation, featuring a full 40 EU implementation. The Pro 5200 version adds 128MB of embedded DRAM onto the CPU package itself (codename Crystalwell), which helps address one of the biggest problems of integrated graphics performance: memory bandwidth. We previewed Intel's Iris Pro graphics earlier this year and came away generally impressed. It's not necessarily faster than the equivalent NVIDIA solutions, but it should use less power and can obviously enable smaller board layouts.
The previous generation entry-level 21.5-inch iMac used NVIDIA's GeForce GT 640M, a lower clocked version of the GT 650M we compared to Intel's Iris Pro 5200 in our preview. Looking at the clock speed differential alone, Intel's Iris Pro 5200 should be at least performance competitive, if not faster than the outgoing GT 640M. The other big difference is that the Iris Pro 5200 we previewed came in a 47W thermal configuration, whereas what Apple deployed in the new iMac is a 65W part. Iris Pro 5200 scales extremely well with clock speed thanks to the eDRAM, so I'm expecting a relatively good increase in performance from this configuration compared to the Mobile CRB we tested.
As for the other models, I've combined the specs of the GPUs in the table above. In short, we are still dealing with the same silicon as in the previous generation since NVIDIA's 700M-series is essentially a rebadged 600M-series. The biggest new feature is GPU Boost 2.0, which we have covered in-depth before. With the 750M and 755M, I would expect around a 10-20% increase over the 650M and 660M depending on the title. The 775M, on the other hand, should be quite an upgrade compared to the 675MX in the previous gen. The 675MX had 960 CUDA cores running at 600MHz while the 775M has 1344 cores runnig at 719MHz. As the 775M is a brand new SKU, I couldn't find any benchmarks for it but given that the specs are very close to the 680M, the 775M should be about 30% faster than the 675MX. Finally the 780M should be ~15% faster than the 680MX, although the extra 2GB of GDDR5 may increase the difference when playing at native resolution. For gamers the 780M for $150 should be a no-brainer but the 775M is also a very competitive offering for those who don't want to (or can't) order the BTO model online.
[ Voor 33% gewijzigd door jschoorl2 op 24-09-2013 21:29 ]
Fusion drive is toch wel erg fijn. Je merkt het echt met opstarten etc. Ik zou voor de kleinere fusion gaan en gewoon externe HDD gebruiken op USB3.0.eM. schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:41:
Ik ben ook van plan om een imac te kopen. Mijn budget is rond de 2200 euro. Wordt gebruikt voor grafisch ontwerpen (Photoshop, illustrator), programmeren, en dagelijkse dingen (downloaden, internetten etc).
Imac 27' inch 3,2 GHz i5
Fushion drive 3 Tb
Imac 27' inch 3,4 GHz i5
Het ligt er voor de rest natuurlijk ook maar net aan wat je van plan bent met de machine.
Ik zag toevallig het artikel met de silent update en ik ben hier zeer blij om.
Was al een tijdje aan het denken om een iMac aan te schaffen, maar de aankoopprijs zat me dik tegen. Die is met deze update nu iets goedkoper geworden + mooie specs upgrade vind ikzelf.
Het wachten werd beloond, en hoe
Ben zeer blij dat de standaard versie nu een Iris Pro graka heeft, artikel dat hiervoor gepost werd.. heeft mijn twijfels doen wegnemen. Vond de vorige (640M met 512MB maar wat zwakjes).
Ik twijfel enkel tussen 2 configuraties en hoopte hier wat meer advies te krijgen (gaat enkel over werkgeheugen; 8 naar 16GB). Fusion Drive neem ik sowieso, vind het schandalig dat er nog 5400rpm's worden gebruikt!
1ste config:
standaard iMac 21,5"
-2,7-GHz quad-core Intel Core i5
-8 GB geheugen
-Intel Iris Pro 5200
met als enige upgrade:
-Fusion Drive 1TB
Dit komt op: €1437
2de config:
of diezelfde setup met 16GB geheugen: €1624
Wat me doet twijfelen is, of ik moet inboeten in snelheid of wat dan ook als Mavericks wordt uitgebracht, ik heb ergens gelezen dat dat nogal veel geheugen zou gebruiken?
Mijn gebruik: pc tekenen, Sketchup en Adobe pakketten (PS, Indesign, Illustrator). Veel internet tabs en filmpjes zien.
Dus is die 188€ de moeite waard of ga ik met 8GB toekomen (met Mavericks binnenkort)?
Edit: ik was net eens het duurdere model van 21,5" aan het bekijken en eventueel kan ik deze ook nog kopen met volgende specs:
3de config:
standaard 21,5" iMac
- 2,9-GHz quad-core Intel Core i5
- 8GB geheugen
- NVIDIA GeForce GT 750M 1GB
met als upgrade: 256 GB flashopslag (of een Fusion Drive van 1TB).
Prijs: €1625
Welke is het interessantste?
Was al een tijdje aan het denken om een iMac aan te schaffen, maar de aankoopprijs zat me dik tegen. Die is met deze update nu iets goedkoper geworden + mooie specs upgrade vind ikzelf.
Het wachten werd beloond, en hoe
Ben zeer blij dat de standaard versie nu een Iris Pro graka heeft, artikel dat hiervoor gepost werd.. heeft mijn twijfels doen wegnemen. Vond de vorige (640M met 512MB maar wat zwakjes).
Ik twijfel enkel tussen 2 configuraties en hoopte hier wat meer advies te krijgen (gaat enkel over werkgeheugen; 8 naar 16GB). Fusion Drive neem ik sowieso, vind het schandalig dat er nog 5400rpm's worden gebruikt!
1ste config:
standaard iMac 21,5"
-8 GB geheugen
-Intel Iris Pro 5200
met als enige upgrade:
-Fusion Drive 1TB
2de config:
Wat me doet twijfelen is, of ik moet inboeten in snelheid of wat dan ook als Mavericks wordt uitgebracht, ik heb ergens gelezen dat dat nogal veel geheugen zou gebruiken?
Mijn gebruik: pc tekenen, Sketchup en Adobe pakketten (PS, Indesign, Illustrator). Veel internet tabs en filmpjes zien.
Dus is die 188€ de moeite waard of ga ik met 8GB toekomen (met Mavericks binnenkort)?
Edit: ik was net eens het duurdere model van 21,5" aan het bekijken en eventueel kan ik deze ook nog kopen met volgende specs:
3de config:
standaard 21,5" iMac
- 8GB geheugen
[ Voor 20% gewijzigd door Agent 47 op 24-09-2013 22:29 ]
Ben voor de 21,5" met GT 750M gegaan met default ram.
Gaan hem voornamelijk voor wat simpele dingen gebruiken zoals: office, internet, mail en wat licht game gebruik (WoW, Star Wars MMO, Dota 2 etc).
Instapmodel viel voor ons af vanwege de Iris chipset.
Bleef keus tussen 8GB en 16GB. Besloten de 200 euro in onze zak te houden, we gokken dat zodra we meer dan 8GB nodig hebben het inruilen van deze en laatste gen kopen weer interessant is.
Macs zijn redelijk waarde vast dus makkelijke keus.
Gaan hem voornamelijk voor wat simpele dingen gebruiken zoals: office, internet, mail en wat licht game gebruik (WoW, Star Wars MMO, Dota 2 etc).
Bleef keus tussen 8GB en 16GB. Besloten de 200 euro in onze zak te houden, we gokken dat zodra we meer dan 8GB nodig hebben het inruilen van deze en laatste gen kopen weer interessant is.
Macs zijn redelijk waarde vast dus makkelijke keus.
Ik dacht juist dat die Iris chipset interessant was?Osxy schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:58:
Ben voor de 21,5" met GT 750M gegaan met default ram.

Toch tegenover de vorige standaard (640M met 512MB).
Tegen over de vorige standaard wel, maar ten opzichte van de 750 nog steeds langzamer.Energon schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:06:
[...]
Ik dacht juist dat die Iris chipset interessant was?![]()
Toch tegenover de vorige standaard (640M met 512MB).
Op die manierOsxy schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:09:
[...]
Tegen over de vorige standaard wel, maar ten opzichte van de 750 nog steeds langzamer.
Ik ben benieuwd welke setup voor mij het interessantste gaat zijn.. die SSD-setup is verleidelijk
Persoonlijk zou ik voor de 256GB SSD gaan en niet de fusion drive. Ben nog steeds niet overtuigd van dit soort cache setups, heb geen directe ervaring met Fusion en alleen met Windows varianten dus durf er niets hard over te roepen.
Met een pure SSD en een losse schijf heb je toch wat meer controle wat er top snelheid heeft.
Voor mijn eigen gebruik is een SSD overkill (heb al een laptop van de zaak met flinke specs en SSD voor grafische werk en een Macbook Air voor snelle opzoekwerk)
Met een pure SSD en een losse schijf heb je toch wat meer controle wat er top snelheid heeft.
Voor mijn eigen gebruik is een SSD overkill (heb al een laptop van de zaak met flinke specs en SSD voor grafische werk en een Macbook Air voor snelle opzoekwerk)
De SSD optie is jammer genoeg ook enkel beschikbaar in de duurdere 21,5" versie. Daarmee dat ik die dan ook overweegOsxy schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:20:
Persoonlijk zou ik voor de 256GB SSD gaan en niet de fusion drive. Ben nog steeds niet overtuigd van dit soort cache setups, heb geen directe ervaring met Fusion en alleen met Windows varianten dus durf er niets hard over te roepen.

Als ik de SSD zou nemen, dan zal het hoogstwaarschijnlijk bij 8GB blijven aangezien dat zowat mijn max. budget is..
Ik zou het wel jammer vinden wanneer Mavericks uitkomt en toch beter presteert met 16GB.
Misschien afwachten tot Mavericks uitkomt en dan aankopen om zeker te zijn?

Later komt er ook nog een iPad 5 bij, was eerst nog aan het twijfelen om een ultrabook aan te schaffen, omdat die iMac update maar wegbleef..
Alvast bedankt voor je input
Bij Xando.nl zijn de nieuwe iMacs nu met introductiekorting verkrijgbaar. €50 korting op de 27". Nice! Zo maar eens gaan bestellen!
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Voor wat jij er mee gaat doen is dit een no brainer, optie 2. Geen enkele twijfel.Energon schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:56:
Ik zag toevallig het artikel met de silent update en ik ben hier zeer blij om.
Het wachten werd beloond, en hoe![]()
1ste config:
standaard iMac 21,5"
-8 GB geheugen
-Intel Iris Pro 5200
met als enige upgrade:
-Fusion Drive 1TB
2de config:
3de config:
standaard 21,5" iMac
- 8GB geheugen
Je hebt dat geheugen m.i. gewoon nodig met dat wat jij gaat doen @ iMac.
Een SSD voegt te weinig toe voor jou, optie 3 valt af. Sneu geld.
Optie 1 ook, want 8 GB is voor jou zeker te weinig.
Ik moet er wel bijvertellen dat pc-tekenen, Adobe pakketten nu maar af en toe is. Tijdens het schooljaar werd dit constant gebruikt, en werd er vrij veel gerenderd. Dat is nu geminderd.Grin schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:59:
Voor wat jij er mee gaat doen is dit een no brainer, optie 2. Geen enkele twijfel.
Je hebt dat geheugen m.i. gewoon nodig met dat wat jij gaat doen @ iMac.
Een SSD voegt te weinig toe voor jou, optie 3 valt af. Sneu geld.
Optie 1 ook, want 8 GB is voor jou zeker te weinig.
Verder gebruikte ik op mijn laptop maar max 200GB van de 750GB harde schijf die erin zat. Al de rest staat op externe disks.
Is optie 2 dan nog steeds het interessantste met bovenstaande extra info?
Zowel SSD als RAM-upgrade kost evenveel, gaat een SSD dan ook niet meer performance opleveren in tegenstelling tot 16GB ram?
De prijs van het 2012 basis model gaat al iets omlaag. Ik hoop dat er nog meer vanaf gaat. Meestal komt de Mediamarkt of Mycom wel met een goede aanbieding.
Ik vraag me alleen af in hoeverre ik me ga ergeren aan de 5400rpm drive. Kan iemand mij vertellen hoe snel die boot? (ik hou er niet van dingen in de standby te laten staan).
Ik vraag me alleen af in hoeverre ik me ga ergeren aan de 5400rpm drive. Kan iemand mij vertellen hoe snel die boot? (ik hou er niet van dingen in de standby te laten staan).
Verwijderd
Na een lange tijd te hebben gewacht op de update, wil ik een 21,5inch iMac gaan bestellen. Na jaren Windows te hebben gebruikt wil ik gaan overstappen. De iMac wil ik voor 90% gaan gebruiken om mijn foto's op te bewerken.
Nu had ik een aantal vragen over het nieuwste model en de configuraties die ik daarbij had gemaakt. Als eerste de configuraties:
Configuratie 1:
2,7-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,2 GHz
8GB 1600MHz DDR3 SDRAM - 2X4GB
Fusion Drive van 1 TB
Intel Iris Pro Graphics
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
Accessoirekit
Configuratie 2:
2,9-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz
5400-rpm seriële ATA schijf van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5
Apple Magic Mouse
Tussen beide configuraties zit maar 1 euro verschil, maar toch spreekt de Nvidia kaart mij meer aan qua performance als die Intel GPU chip. Heb ik dit ook echt nodig voor programma's als Photoshop of steunen die meer op het RAM geheugen en de processor?
Welke configuratie zouden jullie kiezen in mijn geval, en waarom?
Nu had ik een aantal vragen over het nieuwste model en de configuraties die ik daarbij had gemaakt. Als eerste de configuraties:
Configuratie 1:
2,7-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,2 GHz
Fusion Drive van 1 TB
Intel Iris Pro Graphics
Apple Magic Mouse
Accessoirekit
Configuratie 2:
2,9-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz
5400-rpm seriële ATA schijf van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5
Apple Magic Mouse
Tussen beide configuraties zit maar 1 euro verschil, maar toch spreekt de Nvidia kaart mij meer aan qua performance als die Intel GPU chip. Heb ik dit ook echt nodig voor programma's als Photoshop of steunen die meer op het RAM geheugen en de processor?
Welke configuratie zouden jullie kiezen in mijn geval, en waarom?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jlUoW9F18SI]Philflow schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:09:
5400rpm anno 2013 vind ik onbestaande. Ik zou bij het 21,5" model sowieso voor Fusion Drive gaan.
Nog even vraagje voor de rest:
Zijn enkel de SSD-upgrades nu PCI-E? Of ook de Fusion Drive?
[ Voor 22% gewijzigd door Agent 47 op 25-09-2013 12:43 ]
Voor iedereen die er serieus gebruik van wil maken wel ja. Maar ook voor mij? Het enige wat ik doe is ongeveer Chrome en utorrent. De enige aktie waar ik echt zit te wachten op de drive performance is booten.Energon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:39:
[...]
5400rpm anno 2013 vind ik onbestaande. Ik zou bij het 21,5" model sowieso voor Fusion Drive gaan.
Edit: hmm 50 seconde. wel echt traag ja.
Edit2: in deze video valt het mee: YouTube: iMac 21.5'' 2012: boot-up speed test
[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 25-09-2013 12:56 ]
Je moet voor jezelf beslissen of je met die trage boot kan leven of nietPhilflow schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:51:
[...]
Voor iedereen die er serieus gebruik van wil maken wel ja. Maar ook voor mij? Het enige wat ik doe is ongeveer Chrome en utorrent. De enige aktie waar ik echt zit te wachten op de drive performance is booten.
Edit: hmm 50 seconde. wel echt traag ja.
Edit2: in deze video valt het mee: YouTube: iMac 21.5'' 2012: boot-up speed test
Met Fusion Drive zal dit net geen 2x sneller opstarten. Al je andere progs ook trouwens, en bestanden kopiëren ook..
Wat ook nog kan -> je koppelt er zelf een SSD aan via Thunderbolt en gebruikt die als boot-drive.
Nog een filmpje waar het verschil met HDD goed zichtbaar is.
[ Voor 7% gewijzigd door Agent 47 op 25-09-2013 13:02 ]
De FD is ook PCIe.Energon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:39:
[...]
Verwijderd
En ga ervan uit dat de nieuwe Fusion Drive nu nog sneller is aangezien de SSD vervangen is door PCI Express flash opslag
Dit soort filmpjes maken pijnlijk duidelijk hoe waardevol een SSD-upgrade is, nog even afwachten of de Samsung EVO's van 500GB nog iets naar beneden gaan en dan wil ik er eentje laten inbouwen.
Lekker kort.
Waar kun je dat laten doen? Of liever gezegd: waar laat jij dat doen?Hoite schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:37:
Dit soort filmpjes maken pijnlijk duidelijk hoe waardevol een SSD-upgrade is, nog even afwachten of de Samsung EVO's van 500GB nog iets naar beneden gaan en dan wil ik er eentje laten inbouwen.
Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!
Na het lezen van bovenstaande comments overweeg ik toch om voor de volgende setup te gaan:
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB (later uitbreiden)
Fusion Drive van 1 TB
Totaal 2.229,00
Nu nog even kijken waar ik hem ga bestellen. Wou hem in eerste instantie bij Apple.com bestellen, maar ben een beetje voorzichtig met de beperkte (niet wettelijke) garantie die zij hanteren. Is het bijvoorbeeld slimmer om hem bij een apple reseller (mediamarkt etc) te bestellen ? Of maakt dat geen zak uit.
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB (later uitbreiden)
Fusion Drive van 1 TB
Totaal 2.229,00
Nu nog even kijken waar ik hem ga bestellen. Wou hem in eerste instantie bij Apple.com bestellen, maar ben een beetje voorzichtig met de beperkte (niet wettelijke) garantie die zij hanteren. Is het bijvoorbeeld slimmer om hem bij een apple reseller (mediamarkt etc) te bestellen ? Of maakt dat geen zak uit.
[ Voor 41% gewijzigd door eM. op 25-09-2013 16:09 . Reden: typo ]
Het is wel makkelijker geworden om een 2e HDD/SSD te plaatsen in de iMac.
http://9to5mac.com/2013/0...w-standard-in-all-models/
Vind ik altijd zo wazig die testen met boottijden, het meest onzinvolle om te testen in mijn ogen.Energon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:39:
[...]
[video]
( zet iemand ze mac nog uit ? ( slaap staand altijd hier ).
En ik denk er meer verschil te meten / testen valt met rar's en video's etc.
Maar dat zou ik wel zijn
Was altijd al een ingreep van 15 / 20 minBrm-G schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:59:
Het is wel makkelijker geworden om een 2e HDD/SSD te plaatsen in de iMac.
[ Voor 21% gewijzigd door Mektheb op 25-09-2013 16:07 ]
Het is geworden:
• 3,4-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,8 GHz
• 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
• Fusion Drive van 1 TB
• NVIDIA GeForce GTX 775M 2 GB GDDR5
Nu wil ik graag het geheugen uitbreiden tot 16GB waarbij ik de bestaande 2x 4GB laat zitten. Volgens mij moet ik dan uit deze een keuze maken (SODIMM, DDR3, latency 11).
Klopt dit? en hebben jullie een voorkeur?
• Fusion Drive van 1 TB
Nu wil ik graag het geheugen uitbreiden tot 16GB waarbij ik de bestaande 2x 4GB laat zitten. Volgens mij moet ik dan uit deze een keuze maken (SODIMM, DDR3, latency 11).
[ Voor 24% gewijzigd door jschoorl2 op 25-09-2013 22:07 ]
CARD Services, is een officieel apple reparatiecentrum. Zitten in Zwolle en Utrecht geloof ik.jbr schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:46:
[...]
Waar kun je dat laten doen? Of liever gezegd: waar laat jij dat doen?
http://www.cardservices.nl/
Lekker kort.
http://tweakers.net/categ...WCpFFuro2RqgSxqYQAUrK0FAAjschoorl2 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 22:05:
Het is geworden:
• Fusion Drive van 1 TB
Deze moet je hebben, KTA geheugen is speciaal Kingston Apple geheugen, in mijn ervaring werkt dat altijd.
Ik kan het niet (meteen) op hun site vinden, maar weet je ook wat het kost om een SSD schijf in te bouwen?Hoite schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:10:
[...]
CARD Services, is een officieel apple reparatiecentrum. Zitten in Zwolle en Utrecht geloof ik.
http://www.cardservices.nl/
Bedenk me even hardop dat als dit meer dan 50 euro kost het voor een configuratie met een 256GB ssd niet echt uitmaakt, tenminste, de 1TB schijf die er dan extra inzit niet meegerekend. Die laatste is voor mij (en ik denk redelijk wat anderen) toch geen directe noodzaak aangezien opslag veelal op een Nas/Timemachine of in de Cloud gebeurt.
Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!
Ik was ook aan het wachten op deze update, nu probeer ik uit te vogelen welke configuratie het beste bij mij past. De iMac gaat vooral bedoeld zijn voor video game development, met de nadruk op 3D art. De software die ik gebruik: Maya, Photoshop en Unity. Verder moet ik ook regelmatig foto's verwerken (Lightroom) en af en toe wat video editten.
De configuratie die ik nu in m'n hoofd heb is als volgt:
27" iMac
8GB RAM (zelf uitbreiden naar 16GB)
3TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB GDDR5
Ik heb wat advies nodig voor het volgende:
Volgens mij heb ik geen i7 nodig, de meeste software die ik gebruik maakt volgens mij amper gebruik van multithreading (heb hier niet veel verstand van). Of zie ik iets over het hoofd?
Verder twijfel ik nog over de 3TB Fusion Drive of een 256/512GB SSD. Aan de ene kant veel meer opslag voor m'n euro's, en aan de andere kant pure snelheid. Is het de extra snelheid waard?
En dan tot slot de twijfel tussen de 775M en de 780M, is het verschil in performance de 150 euro waard?
Alvast bedankt!
De configuratie die ik nu in m'n hoofd heb is als volgt:
27" iMac
8GB RAM (zelf uitbreiden naar 16GB)
3TB Fusion Drive
Ik heb wat advies nodig voor het volgende:
Volgens mij heb ik geen i7 nodig, de meeste software die ik gebruik maakt volgens mij amper gebruik van multithreading (heb hier niet veel verstand van). Of zie ik iets over het hoofd?
Verder twijfel ik nog over de 3TB Fusion Drive of een 256/512GB SSD. Aan de ene kant veel meer opslag voor m'n euro's, en aan de andere kant pure snelheid. Is het de extra snelheid waard?
En dan tot slot de twijfel tussen de 775M en de 780M, is het verschil in performance de 150 euro waard?
Alvast bedankt!
Zoals bovenstaande post was ik ook aan het wachten op de update. Dinsdag avond heb ik ook direct de bestelling geplaatst.
27" iMac
8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB (zal ik in de toekomst zelf uitbreiden)
Fusion Drive van 1 TB
Verwachte leverdatum 8 - 10 oktober, can't wait!
27" iMac
Fusion Drive van 1 TB
Heb je toevallig een specifieke reden voor de 780M ipv de 775M?torment0r schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:11:
Zoals bovenstaande post was ik ook aan het wachten op de update. Dinsdag avond heb ik ook direct de bestelling geplaatst.
27" iMac
Fusion Drive van 1 TB
Ik heb al meer dan 5 jaar geen games meer gespeeld, maar het begint toch weer af en toe te kriebelen.
Voor een computer met een dergelijke prijs vind ik 150€ extra voor de 780M een kleine moeite.
Verder zal ik de iMac naast de gebruikelijke zaken ook vooral gebruiken voor Photoshop/Lightroom, en ik ben bezig met wat te experimenteren met Final Cut Pro X en Motion 5.
Voor een computer met een dergelijke prijs vind ik 150€ extra voor de 780M een kleine moeite.
Verder zal ik de iMac naast de gebruikelijke zaken ook vooral gebruiken voor Photoshop/Lightroom, en ik ben bezig met wat te experimenteren met Final Cut Pro X en Motion 5.
Als marvericks uit komt, schaf ik die aan. Ik heb mountain lion overgeslagen. Het enige wat ik nog even aankijk is of qnap het ondersteund zodat TM gewoon zijn backups kan maken. En een aantal apps waar ik veel gebruik van maak.
Ik zoek nog een goede strategie om naar een schone format te gaan, maar wel safe. Email etc wil ik niet kwijt raken. Of is het zo, als ik mn huidige OS opnieuw installeer, en via TM mn meest recente backup terug zet, dat ik een schoon OS heb en toch alles weer staat zoals het stond?
Nu is mn systeem behoorlijk traag geworden..kleine probleempjes hier en daar. Maar durft er niet mee te klooien. Mn iMac is op het moment druk in gebruik.
Ik zoek nog een goede strategie om naar een schone format te gaan, maar wel safe. Email etc wil ik niet kwijt raken. Of is het zo, als ik mn huidige OS opnieuw installeer, en via TM mn meest recente backup terug zet, dat ik een schoon OS heb en toch alles weer staat zoals het stond?
Nu is mn systeem behoorlijk traag geworden..kleine probleempjes hier en daar. Maar durft er niet mee te klooien. Mn iMac is op het moment druk in gebruik.
Heb zelf exact dezelfde configuratie besteld. Fusion drive was een no-brainer. Uiteindelijk lang getwijfeld of ik voor de 780M zou gaan of niet, maar voor het prijsverschil dat het op z'n bedrag was vond ik het zonde om niet te doen. Ben ik er in ieder geval van verzekerd dat ik nog een paar jaar langer games kan draaien onder bootcamp.torment0r schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:11:
27" iMac
Fusion Drive van 1 TB
My thoughts exactly!RobbieB schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:14:
[...]
Heb zelf exact dezelfde configuratie besteld. Fusion drive was een no-brainer. Uiteindelijk lang getwijfeld of ik voor de 780M zou gaan of niet, maar voor het prijsverschil dat het op z'n bedrag was vond ik het zonde om niet te doen. Ben ik er in ieder geval van verzekerd dat ik nog een paar jaar langer games kan draaien onder bootcamp.
Is er net na wat voor soort games je wilt spelen, shooters hoef je op de iMac niet te spelen, is het scherm in de iMac veel te langzaam voor en bijv. Starcraft 2 heb je die kaart weer niet echt nodig.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Is het scherm in de iMac veel te langzaam voorEiT schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:29:
Is er net na wat voor soort games je wilt spelen, shooters hoef je op de iMac niet te spelen, is het scherm in de iMac veel te langzaam voor en bijv. Starcraft 2 heb je die kaart weer niet echt nodig.

We spelen niet allemaal op het allerhoogste niveau de snelste FPS....
Het scherm is meer dan goed genoeg voor een FPS, nergens last van.
En er zijn meer dan voldoende games die wel belang hebben bij die dikke videokaart. Het zijn 2560*1440 pixels, Diablo 3 maxed out op die resolutie is ~55-60FPS op een 775M. Dus die 780M is echt geen overkill voor deze resolutie!
Ook de vernieuwde imac besteld. De 27" 3,2GHz met 16GB RAM (mogelijk upgrade ik later nog zelf door 2 x 8 erbij te prikken). Zat erg te twijfelen over de harde schijf. Over de fusion drive heb ik geen fijn gevoel. Een mooi nieuw systeem en dan een ratelende hdd erin
Data zoals muziek en video doe ik sowieso op externe storage. Dus liever SSD-only. Maar dan de 256GB of de 512GB? Op m'n huidige systeem nageteld en ik gebruik nog geen 100GB voor OS, programma's en een windows partitie. Dus voor de 256 SSD gegaan, de meerprijs voor de 512GB is ook wel erg aan de forse kant. Steek ik dat wel in extra externe opslagruimte.
"In the long run we are all dead" J.M. Keynes
Waarom niet met 8 en later geheugen bijprikken?Cannondale schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:23:
Ook de vernieuwde imac besteld. De 27" 3,2GHz met 16GB RAM (mogelijk upgrade ik later nog zelf door 2 x 8 erbij te prikken). Zat erg te twijfelen over de harde schijf. Over de fusion drive heb ik geen fijn gevoel. Een mooi nieuw systeem en dan een ratelende hdd erinData zoals muziek en video doe ik sowieso op externe storage. Dus liever SSD-only. Maar dan de 256GB of de 512GB? Op m'n huidige systeem nageteld en ik gebruik nog geen 100GB voor OS, programma's en een windows partitie. Dus voor de 256 SSD gegaan, de meerprijs voor de 512GB is ook wel erg aan de forse kant. Steek ik dat wel in extra externe opslagruimte.
Waar ga je 'm voor gebruiken?
Ik twijfel nu tussen het 21" model met 256GB en 16GB RAM en dezelfde setup als jij besteld hebt maar met 8GB en later bijsteken wanneer nodig. Het scheelt maar 100 euro

Aankoop gebeurt eind oktober normaal gezien, als Mavericks er standaard inzit
Dan lijkt het me een makkelijke keuze!Energon schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:10:
[...]
Ik twijfel nu tussen het 21" model met 256GB en 16GB RAM en dezelfde setup als jij besteld hebt maar met 8GB en later bijsteken wanneer nodig. Het scheelt maar 100 euromaar wel extra schermoppervlak met weer verbeterde specs!
De 21" moet alleen wel open om geheugen bij te steken. En ook alles moet eruit zo te zien: http://www.ifixit.com/Gui...Inch+EMC+2544+RAM/16601/1Energon schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:10:
[...]
Waarom niet met 8 en later geheugen bijprikken?
Ik twijfel nu tussen het 21" model met 256GB en 16GB RAM en dezelfde setup als jij besteld hebt maar met 8GB en later bijsteken wanneer nodig. Het scheelt maar 100 euromaar wel extra schermoppervlak met weer verbeterde specs!
Wellicht anders bij het 2013 model (lijkt er niet op) maar zo is het bij het 2012 model. Het is misschien wel iets om rekening mee te houden. Op zich is het niet heel ingewikkeld als je wat ervaren bent maar het is wel een redelijk gedoe.
[ Voor 6% gewijzigd door Jurgen_V op 29-09-2013 16:51 ]
Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II
onzin! Ik speel met mijn 2011 iMac BF3 op medium 1920x1080 en speel daar prima op. Alle modelen er na moeten dit makkelijk kunnen en beter.EiT schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:29:
Ergens wel.. maar het blijft wel een groot schermPhilflow schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:20:
Dan lijkt het me een makkelijke keuze!
Ja, dat weet ik. Is hetzelfde zoals bij 2012-model. Staat er iets in mijn bericht waaruit blijkt dat ik dat niet zou weten?Jurgen_V schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:38:
De 21" moet alleen wel open om geheugen bij te steken. En ook alles moet eruit zo te zien: http://www.ifixit.com/Gui...Inch+EMC+2544+RAM/16601/1
Wellicht anders bij het 2013 model (lijkt er niet op) maar zo is het bij het 2012 model. Het is misschien wel iets om rekening mee te houden. Op zich is het niet heel ingewikkeld als je wat ervaren bent maar het is wel een redelijk gedoe.
Daarom is ook de 21" optie met 16GB RAM en de 27" met standaard RAM om later zelf uit te breiden.
En om dan 100€ op te leggen voor een 27" en later zelf geheugen bijprikken wanneer nodig.. lijkt dit ineens ook interessant
16GB ram bestellen in een 27" iMac?Cannondale schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:23:
Ook de vernieuwde imac besteld. De 27" 3,2GHz met 16GB RAM (mogelijk upgrade ik later nog zelf door 2 x 8 erbij te prikken). Zat erg te twijfelen over de harde schijf. Over de fusion drive heb ik geen fijn gevoel. Een mooi nieuw systeem en dan een ratelende hdd erinData zoals muziek en video doe ik sowieso op externe storage. Dus liever SSD-only. Maar dan de 256GB of de 512GB? Op m'n huidige systeem nageteld en ik gebruik nog geen 100GB voor OS, programma's en een windows partitie. Dus voor de 256 SSD gegaan, de meerprijs voor de 512GB is ook wel erg aan de forse kant. Steek ik dat wel in extra externe opslagruimte.
Vind ik zonde van het geld, dat prik je zelf eenvoudig bij voor ongeveer de helft van wat Apple vraagt.
Zelf gebruik ik ook 100GB op mijn late 2009 iMac maar ga toch voor de 512GB. Met een SSD wil je niet te krap zitten en het is toch een machine die 4 jaren mee moet. Samen met de i7, de 780M met 4GB en 8GB ram kan ik de komende 4 jaren weer vooruit. Prik zelf wel een keer 2*8GB Kingston KTA geheugen bij, 24GB is meer dan voldoende voor alles wat ik de komende 4 jaar met deze machine wil doen. Ruim 2600 Euro is zeker een smak geld, maar voor een machine die ik dagelijks gebruik kan ik het verantwoorden. M2C
Ik weet het niet zo uit mijn hoofd, ze hebben een tijd geleden wat twitteracties gehad over het inbouwen, maar ik kan er zo snel niks meer over vinden.jbr schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:30:
[...]
Ik kan het niet (meteen) op hun site vinden, maar weet je ook wat het kost om een SSD schijf in te bouwen?
Bedenk me even hardop dat als dit meer dan 50 euro kost het voor een configuratie met een 256GB ssd niet echt uitmaakt, tenminste, de 1TB schijf die er dan extra inzit niet meegerekend. Die laatste is voor mij (en ik denk redelijk wat anderen) toch geen directe noodzaak aangezien opslag veelal op een Nas/Timemachine of in de Cloud gebeurt.
Ik zou ze even bellen
Lekker kort.
Ik heb via de uitverkoop bij Dixons een enorm goede koop gedaan met een 2012 versie.
3,2 i5
680mx (wist niet eens dat dit de beste videokaart was, wilde gewoon een 27" versie)
1TB Fusion
4GB geheugen ?! (stond 8 op de doos, maarja wilde toch al updaten naar 2x8).
Wat voor geheugen kan ik het beste kopen?
3,2 i5
680mx (wist niet eens dat dit de beste videokaart was, wilde gewoon een 27" versie)
1TB Fusion
4GB geheugen ?! (stond 8 op de doos, maarja wilde toch al updaten naar 2x8).
Wat voor geheugen kan ik het beste kopen?
Oh nee het was alleen ter info. Het zou zo maar kunnen dat je toch een klepje verwacht zoals in de 27".Energon schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:09:
[...]
Ergens wel.. maar het blijft wel een groot scherm.
[...]
Ja, dat weet ik. Is hetzelfde zoals bij 2012-model. Staat er iets in mijn bericht waaruit blijkt dat ik dat niet zou weten?
Daarom is ook de 21" optie met 16GB RAM en de 27" met standaard RAM om later zelf uit te breiden.
En om dan 100€ op te leggen voor een 27" en later zelf geheugen bijprikken wanneer nodig.. lijkt dit ineens ook interessant.
Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II
Ah oké ^^ heb me al genoeg verdiept sinds het vernieuwde model is uitgekomenJurgen_V schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:56:
[...]
Oh nee het was alleen ter info. Het zou zo maar kunnen dat je toch een klepje verwacht zoals in de 27".
Vind het wel leep van Apple dat ze dit enkel bij het 27" model doen.. achja, ik neig nu wel meer naar het grote model, zodat ik zelf geheugen kan bijsteken.
Is dit overal bij Dixons? Wat heb je betaald?kx22 schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:27:
Ik heb via de uitverkoop bij Dixons een enorm goede koop gedaan met een 2012 versie.
Dat is denk ik ook precies de bedoeling van Apple. Of mensen zo gek krijgen om flink bij te laten betalen voor de 21" extra geheugen natuurlijk. De marketeer die het heeft bedacht heeft vast een flinke bonus gekregen...Energon schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:59:
[...]
Vind het wel leep van Apple dat ze dit enkel bij het 27" model doen.. achja, ik neig nu wel meer naar het grote model, zodat ik zelf geheugen kan bijsteken.
Nee was met de magazijn uitverkoopPhilflow schreef op maandag 30 september 2013 @ 05:50:
[...]
Is dit overal bij Dixons? Wat heb je betaald?
Ik heb na flink onderhandelen 1500 betaald.
Er stond geen prijs op de doos en toen ik het hem vroeg noemde hij 2000. Maar na een tijdje nadenken besefte hij dat dit een nieuwe nauwelijks 2100 kostte.
Volgens mij heeft hij niet de videokaart gezien of wist hij niet van.
Hij bleef hameren dat een Fusion wel 200 euro extra kost.
Een basic model was daar te koop voor 1399. Uiteindelijk na een kwartiertje onderhandelen kreeg ik hem mee voor 1500. Was ook wel te doen, want er stond geen prijskaartje op.
Probleem is dat ik maar 4GB werkgeheugen heb ipv de standaard 8GB. Dus in het verleden is heir een probleem mee geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door kx22 op 30-09-2013 12:01 ]
Dan lijkt inderdaad de 27" de slimste keuze, zit het dichtst op de specs die je wil. Ik zou überhaupt zelf niet meer met kleiner meer dan circa 24" willen werken. Als je daar eenmaal aan gewend bent dan is het moeilijk om een stap terug te doen.Energon schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:10:
[...]
Waarom niet met 8 en later geheugen bijprikken?
De 16GB wil ik sowieso gebruiken, omdat ik vrijwel altijd in twee OS'en tegelijk werk en een rits andere apps open heb. Met twee keer acht hou ik twee slots over waar ik dan nogmaals twee keer acht in kan stoppen. Scheelt ook maar een ruime 100 euro.
Klopt, het kan voordeliger. Is ook persoonlijk natuurlijk. Ik vond zelf de meerprijs voor de 512 te veel. Als hij uit de garantie is en SSD's zijn wat meer mainstream dan kan ik altijd nog een andere (of tweede) SSD bij laten zetten. Wel jammer dat het dunne model imac geen systeem met magneetjes meer heeft daarvoor. Aan de andere kant is de beeldkwaliteit er wat op vooruit gegaan.Grin schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:58:
[...]
16GB ram bestellen in een 27" iMac?
Vind ik zonde van het geld, dat prik je zelf eenvoudig bij voor ongeveer de helft van wat Apple vraagt.
Zelf gebruik ik ook 100GB op mijn late 2009 iMac maar ga toch voor de 512GB. Met een SSD wil je niet te krap zitten en het is toch een machine die 4 jaren mee moet. Samen met de i7, de 780M met 4GB en 8GB ram kan ik de komende 4 jaren weer vooruit. Prik zelf wel een keer 2*8GB Kingston KTA geheugen bij, 24GB is meer dan voldoende voor alles wat ik de komende 4 jaar met deze machine wil doen. Ruim 2600 Euro is zeker een smak geld, maar voor een machine die ik dagelijks gebruik kan ik het verantwoorden. M2C
Waar moet je naar keuken als je geheugen wilt kopen?
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10
pricewatch: Kingston 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz
Er zit een prijsverschil van 30 euro hierin, maar hoe weet ik welke beter is of maakt dit qua geheugen meestal niet uit? We hebben het hier toch wel over de juiste geheugen voor de iMac late 2012?
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10
pricewatch: Kingston 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz
Er zit een prijsverschil van 30 euro hierin, maar hoe weet ik welke beter is of maakt dit qua geheugen meestal niet uit? We hebben het hier toch wel over de juiste geheugen voor de iMac late 2012?
Beide zijn prima.
Waar het idee vandaan komt dat Kingston KTA 'Apple geheugen' zou zijn weet ik niet. MyCom verkoopt volgens mij zelfs 'Mac geheugen' dat niks anders is dan rebranded Crucial geheugen met een extra Apple marge erop.
Apple zelf gebruikt de laatste jaren vooral Samsung en Hynix btw.
Waar het idee vandaan komt dat Kingston KTA 'Apple geheugen' zou zijn weet ik niet. MyCom verkoopt volgens mij zelfs 'Mac geheugen' dat niks anders is dan rebranded Crucial geheugen met een extra Apple marge erop.
Apple zelf gebruikt de laatste jaren vooral Samsung en Hynix btw.
Dat weet ik wel, namelijk de Kingston website.RobbieB schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:00:
Beide zijn prima.
Waar het idee vandaan komt dat Kingston KTA 'Apple geheugen' zou zijn weet ik niet. [....]
Ik gebruik sinds ~2000 dit spul voor al mijn Apple's en nog nooit problemen gehad.
Natuulijk kan je ook zeggen: "Ik gebruik al jaren merk X en heb ook nog nooit problemen gehad".
Prima toch?
16 GB KTA geheugen voor de ´late 2013 iMac´ zit onder de 130 Euro, dus ik zie de Apple marge niet.met een extra Apple marge erop.
Toen ik KTA geheugen kocht zat deze op hetzelfde prijsniveau als ander geschikt geheugen. Sommige duurder, sommige goedkoper. Dan ga ik liever voor KTA dan voor een ander merk/type. M2C.
Mijn vraag is:RobbieB schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:14:
[...]
Heb zelf exact dezelfde configuratie besteld. Fusion drive was een no-brainer. Uiteindelijk lang getwijfeld of ik voor de 780M zou gaan of niet, maar voor het prijsverschil dat het op z'n bedrag was vond ik het zonde om niet te doen. Ben ik er in ieder geval van verzekerd dat ik nog een paar jaar langer games kan draaien onder bootcamp.
snapt bootcamp iets van die fusion drive. er zijn een aantal threads waaruit blijkt dat het problemen geeft onder windows!
Naar mijn weten wordt bij het partitioneren alleen de HDD opgesplitst en niet de SSD. Dus daar ga je in Windows geen voordeel van hebben.Sharpe. schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:11:
[...]
Mijn vraag is:
snapt bootcamp iets van die fusion drive. er zijn een aantal threads waaruit blijkt dat het problemen geeft onder windows!
Verder....
Heeft er iemand al gegamed met de nieuwe iMacs?
Ben nogal benieuwd naar de ervaringen mbt de nieuwe video chips! Vooruitgang of status quo met GTX 680m?
Heeft er iemand al gegamed met de nieuwe iMacs?
Ben nogal benieuwd naar de ervaringen mbt de nieuwe video chips! Vooruitgang of status quo met GTX 680m?
Hoeveel externe monitoren kun je eigenlijk aansluiten aan de huidige iMacs? Volgens mij maar 1, of toch 2? Ik zie nl. maar 2 thunderbolt connectors zitten en denk dat er maar 1 tegelijk ook een displayport kan zijn.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
2 extra schermen.
zonoskar schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:43:
Hoeveel externe monitoren kun je eigenlijk aansluiten aan de huidige iMacs? Volgens mij maar 1, of toch 2? Ik zie nl. maar 2 thunderbolt connectors zitten en denk dat er maar 1 tegelijk ook een displayport kan zijn.
Als het goed is moeten de eerste GoT'ers (uit dit topic) hun nieuwe imac al hebben of begin deze week krijgen. Ik heb zelf vrij laat besteld en die van mij komt donderdag. Wat zijn jullie eerste indrukken? Ik las op buitenlandse fora onder andere over snelle SSD, zeer laag stroomverbruik en te warme RAM-reepjes (zelf bijgeplaatst).
Afgelopen vrijdag mijn nieuwe iMac ontvangen!
Nog niet alles kunnen testen, maar draait als een zonnetje!
27-inch iMac
• 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB (gaat naar 16GB)
• Fusion Drive van 3 TB

@Cannondale welke samenstelling heb jij besteld?
Ben op zoek naar 8GB RAM, is ''Crucial Apple 8 GB SODIMM DDR3-1600'' wat?
27-inch iMac
• Fusion Drive van 3 TB

Volgens mij moeten geheugenreepjes per paar geplaatst worden.keepcalm schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:16:
Specs moeten zijn:
- PC3-12800
- Unbuffered
- Nonparity
- 204-pin
- 1600 MHz
- DDR3 SDRAM
De meesten kopen Kingston KTA geheugen: pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G Hoewel dit niet gegarandeerd werkt, is het wel semi-speciaal voor Apple.
Ik heb de mijne donderdag ontvangen. Zelfde specs als keepcalm, enkel een 1TB Fusion Drive.
Wat een zaligheid om mee te werken! Draait inderdaad als een zonnetje en een prachtig scherm. Wel even aanpassen als je van een 15 inch Macbook Pro afkomt :-)
Wat een zaligheid om mee te werken! Draait inderdaad als een zonnetje en een prachtig scherm. Wel even aanpassen als je van een 15 inch Macbook Pro afkomt :-)
Heb je nou al Maverick geïnstalleerd op je Mac? Dat is zeker de gold release? Ik wil bijna dezelfde configuratie bestellen als Maverick officieel uitkomt. Maar dan moet ik volgens mij tot eind oktober wachten.keepcalm schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:16:
Nee heb niet de gold release geïnstalleerd, het is alleen de wallpaper ervanBlack-Hole schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:16:
[...]
Heb je nou al Maverick geïnstalleerd op je Mac? Dat is zeker de gold release? Ik wil bijna dezelfde configuratie bestellen als Maverick officieel uitkomt. Maar dan moet ik volgens mij tot eind oktober wachten.
Een van jullie nog van plan bootcamp er op te smijten en die games te draaien? Ben nog steeds nieuwsgierig naar de FRAPS metingen. Kan verder namelijk nog niks vinden.
Mooie bak, van harte! Ik heb de 27" 3,2GHz met 16GB RAM en 256 SSD besteld. Zal wel pica en ervaring plaatsen als hij er is. Ik wil mogelijk nog een keer upgraden naar 32GB (werk veel met meerdere OS'en tegelijk, heb sowieso al 16 nodig) en hoef dan de 2x4 niet weg te gooien.keepcalm schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:16:
27-inch iMac
• Fusion Drive van 3 TB
Ik heb twee reepjes van deze besteld en ze draaien als een zonnetje in mijn iMac late 2012: pricewatch: Crucial CT102464BF160Bkeepcalm schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:16:
Edit
Overigens, om dual channel te kunnen draaien moet je dus wel twee van bovenstaande reepjes bestellen. Combinatie van het standaard iMac geheugen + 1 reepje van 8 GB is niet echt bevorderlijk voor de prestaties
[ Voor 22% gewijzigd door rickjehh op 07-10-2013 15:14 ]
Dan is het beter om 2 van 4GB te kopen in plaats van 1 van 8GB?rickjehh schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:02:
[...]
Ik heb twee reepjes van deze besteld en ze draaien als een zonnetje in mijn iMac late 2012: pricewatch: Crucial CT102464BF160B
Edit
Overigens, om dual channel te kunnen draaien moet je dus wel twee van bovenstaande reepjes bestellen. Combinatie van het standaard iMac geheugen + 1 reepje van 8 GB is niet echt bevorderlijk voor de prestaties
Als je er 8 GB bij wil zetten wel ja. Ik zou voor 2x 8GB gaan maar dat is mijn persoonlijke meningkeepcalm schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:32:
[...]
Dan is het beter om 2 van 4GB te kopen in plaats van 1 van 8GB?
Wie heeft er hier ervaring met het aan elkaar koppelen van twee iMacs? Ik wil een andere iMac aan mijn eigen iMac koppelen zodat deze gebruikt kan worden als extra display. Ze hebben beide een Minidisplay uitgang.
Ik heb hiervoor volgens mij een Minidisplay naar Minidisplay kabel nodig maar Apple verkoopt deze zelf niet in de Apple Store? Ik heb wel eentje gevonden op de Belkin website http://www.belkin.com/us/p/P-F2CD008/
Dit zegt Apple er overigens zelf over http://support.apple.com/kb/PH4469
Edit: zelf nog verder wezen zoeken want het gaat om een late 2009 21,5" model en een 2009 27" model en dan blijkt het toch niet te kunnen...? Het zou alleen werken voor het 27" model volgens Apple qua input? Zie deze link http://support.apple.com/kb/HT3924#4 al lees je weer in een ander artikel dat beide een mini display port hebben alleen ondersteund het 27" model input via de mini display port http://support.apple.com/kb/SP576
Verwarrend allemaal
Ik heb hiervoor volgens mij een Minidisplay naar Minidisplay kabel nodig maar Apple verkoopt deze zelf niet in de Apple Store? Ik heb wel eentje gevonden op de Belkin website http://www.belkin.com/us/p/P-F2CD008/
Dit zegt Apple er overigens zelf over http://support.apple.com/kb/PH4469
Edit: zelf nog verder wezen zoeken want het gaat om een late 2009 21,5" model en een 2009 27" model en dan blijkt het toch niet te kunnen...? Het zou alleen werken voor het 27" model volgens Apple qua input? Zie deze link http://support.apple.com/kb/HT3924#4 al lees je weer in een ander artikel dat beide een mini display port hebben alleen ondersteund het 27" model input via de mini display port http://support.apple.com/kb/SP576
Verwarrend allemaal

[ Voor 31% gewijzigd door Black-Hole op 07-10-2013 20:50 ]
Welke iMac modellen heb je? Dat bepaalt aardig wat er mogelijk is.
Was net bezig met mijn edit want zelf ook al wat verder wezen zoeken. Betreft een 21.5" en 27" model. Beide late 2009.sebastius schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:40:
Welke iMac modellen heb je? Dat bepaalt aardig wat er mogelijk is.
Iemand problemen met vmware?
De videokaart geeft een error als ik in vmware windows 7 een spel probeer te draaien...
De videokaart geeft een error als ik in vmware windows 7 een spel probeer te draaien...
De 27" moet het kunnen, de functie heet Target Display Mode, daar moet je wel verder mee komen denk ikBlack-Hole schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:46:
[...]
Was net bezig met mijn edit want zelf ook al wat verder wezen zoeken. Betreft een 21.5" en 27" model. Beide late 2009.
Volgensmij is de hotkey CMD>F2.
Lekker kort.
Dat had ik ook gevonden ja alleen zou je toch denken dat beide modellen dat moeten ondersteunen om het werkend te krijgen maar daar is Apple zelf juist onduidelijk over.Hoite schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:55:
[...]
De 27" moet het kunnen, de functie heet Target Display Mode, daar moet je wel verder mee komen denk ik
Volgensmij is de hotkey CMD>F2.
Beide hebben een MiniDisplay poort alleen zou e 27" ook signalen kunnen ontvangen waardoor de 27" dan het hoofdstation wordt als ik het allemaal goed lees/begrijp.
Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9