[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Ik heb sinds vandaag de Apple Thunderbolt Display binnen en hij staat nu naast mn iMac. Nou is het scherm van de ATD wat anders in kleuren en ik probeer hem te kalibreren naast mn iMac, maar ik krijg niet het goede resultaat.

Nu kwam ik het volgende tegen pricewatch: Datacolor Spyder4Pro maar dit is gelijk 129 euro en nou vroeg ik mij af of dit het waard is? Of zijn er mensen hier die hun ATD + iMac correct hebben gekalibreerd?

edit: op de foto lijkt het erger dan dat het is

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/mt1s36.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Motabeatz op 14-06-2013 15:26 ]

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
Mijn 2010 iMac heeft sinds kort last van vlekken in het scherm. Links zijn het een soort vegen, en in het midden lijken het wel druppels. Zou het zin hebben om de binnenkant van glasplaat schoon te maken? Het lijkt mij eigenlijk sterk dat daar vuil kan komen.

Ik heb hem nooit opengemaakt en (bijna) nooit gerookt in m'n kamer, dus ik ben bang dat het eerder een probleem met de backlight is ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Google: imac smudge

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

Exirion

Gadgetfetisjist

sheepdog schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:48:
Mijn 2010 iMac heeft sinds kort last van vlekken in het scherm. Links zijn het een soort vegen, en in het midden lijken het wel druppels. Zou het zin hebben om de binnenkant van glasplaat schoon te maken? Het lijkt mij eigenlijk sterk dat daar vuil kan komen.

Ik heb hem nooit opengemaakt en (bijna) nooit gerookt in m'n kamer, dus ik ben bang dat het eerder een probleem met de backlight is ofzo..
Is gewoon stof. Makkelijk op te lossen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
Thanks, ik ga het proberen schoon te maken. Eerst maar eens een stofvrije ruimte creëren in m'n huis, wat nogal een opgave is ;)

Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer de Haswell iMacs komen. Als ze er nu standaard een Fusion drive (PCIe?) in stoppen wordt het misschien eens tijd om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
Zo, net een iMac besteld, direct maxed out (naja bijna dan, 1tb fusion drive ipv 3tb en 8gb ram). Hoe duur is het eigenlijk om zelf geheugen bij te zetten (32gb)?

Wel even slikken zon bedrag. ;(

Maar tegelijkertijd wil ik hem al jaren hebben, volgens mij postte ik al in 2007 in dit topic om te kijken of ik zon ding zou kopen :). Had geen zin om weer te wachten op Haswell etc. Ga het vooral gebruiken voor foto en video bewerking (www.inbeeldmetfloor.nl), dat was best lastig op mijn oude core2duo aan het worden.

[ Voor 23% gewijzigd door DarkShadow op 19-06-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:21
DarkShadow schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:55:
Zo, net een iMac besteld, direct maxed out (naja bijna dan, 1tb fusion drive ipv 3tb en 8gb ram). Hoe duur is het eigenlijk om zelf geheugen bij te zetten (32gb)?

Wel even slikken zon bedrag. ;(

Maar tegelijkertijd wil ik hem al jaren hebben, volgens mij postte ik al in 2007 in dit topic om te kijken of ik zon ding zou kopen :). Had geen zin om weer te wachten op Haswell etc. Ga het vooral gebruiken voor foto en video bewerking (www.inbeeldmetfloor.nl), dat was best lastig op mijn oude core2duo aan het worden.
Ah, tof dan toch! Hoop voor je dat ie er snel is :)
En wachten doe ik tot op zekere hoogte wel, maar voor een eventuele Haswell zou ik het ook niet doen. Dan kun je altijd blijven wachten natuurlijk.
Ik heb enkele weken terug erg veel geld bespaard door hem tijdens een actie week te bestellen (paar honderd euro), maar dan is ie nog prijzig ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
tja had nu onderwijskorting (werk ook nog in onderwijs), en kan de btw ook lekker aftrekken. Kom ik uiteindelijk op 2000 euro uit.

Nadeel van veel acties is dat ik niet een custom mac kan bestellen, wou toch wel erg graag die upgrades erbij hebben. Welke actie heb je gebruik van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 12:26

Terrestraeon

END OF LINE

NickySantoro schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:26:
Ik heb sinds vandaag de Apple Thunderbolt Display binnen en hij staat nu naast mn iMac. Nou is het scherm van de ATD wat anders in kleuren en ik probeer hem te kalibreren naast mn iMac, maar ik krijg niet het goede resultaat.

Nu kwam ik het volgende tegen pricewatch: Datacolor Spyder4Pro maar dit is gelijk 129 euro en nou vroeg ik mij af of dit het waard is? Of zijn er mensen hier die hun ATD + iMac correct hebben gekalibreerd?

edit: op de foto lijkt het erger dan dat het is

[afbeelding]
Voordat je geld uitgeeft aan zo'n Spyder kan je eens kijken naar het programma Supercal

Een bijzondere kalibratietool die niets meer vraagt dan je eigen ogen, en je aan het einde een ColorSync-profiel geeft om je scherm mee toe te wijzen. Bij mij heeft het alvast gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Chris5488 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:44:
[...]

Voordat je geld uitgeeft aan zo'n Spyder kan je eens kijken naar het programma Supercal

Een bijzondere kalibratietool die niets meer vraagt dan je eigen ogen, en je aan het einde een ColorSync-profiel geeft om je scherm mee toe te wijzen. Bij mij heeft het alvast gewerkt :)
Thanks! Ik had hem al geprobeerd, maar het heeft maar een beetje geholpen. Ik heb sinds gisteren die Spyder geprobeerd, maar ook dit hielp weinig. Ik stuur hem nu gewoon weer terug naar de webwinkel.

Ik heb nu wel een color profiel die aardig dicht in de buurt komt van het ATD scherm, dus ik laat hem gewoon zo :)

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Heb mij nieuwe iMac binnen (27 inch i7 met 2gb 680mx en 1tb fusion :) ).

Superblij mee natuurlijk, hij staat er echt letterlijk nog maar net. Binnenkort even fototje van mn retro bureatuje erbij.

Maar wil de iMac wel even testen op gebreken, waar moet ik op letten, hoe kan ik mijn scherm goed testen op dode pixels oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-08 21:00

UntamedNL

Drumming

DarkShadow schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:40:
Heb mij nieuwe iMac binnen (27 inch i7 met 2gb 680mx en 1tb fusion :) ).

Superblij mee natuurlijk, hij staat er echt letterlijk nog maar net. Binnenkort even fototje van mn retro bureatuje erbij.

Maar wil de iMac wel even testen op gebreken, waar moet ik op letten, hoe kan ik mijn scherm goed testen op dode pixels oid?
http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

Deze heb ik gebruikt bij mn iMac 27 om te testen op dode pixels :P.

Ik heb trouwens precies dezelfde specs, je gaat er erg blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Wat een heerlijke machine idd, nog veel te doen en te installeren.

Vandaag even gebeld naar Apple, hij staat er nu net een dag en zie dat de back to school actie is begonnen. Beetje zonde dus, maar na een kort tel gesprek kon ik alsnog gebruik maken van de actie. De beste man heeft 100 euro op mijn rekening gestort (ging gemakkelijker dan 80 euro itunes kaart). Echt top service, hoefde er niet eens op aan te dringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
Omdat de 21" geen userreplacable RAM meer hee, vroeg ik me af of jullie iemand kennen die dat goed, en met garantie, kan doen. Een bedrijf wellicht? Neem aan dat Authorized Service Providers dat wel kunnen. Maar of ze het doen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik moet nog een superdrive aanschaffen (moet af en toe nog een dvd branden). Nu ziet die van apple er mooi uit, maar daar kan ik geen blu rays mee lezen of branden. Is er een fatsoenlijk extern alternatief hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
ik heb zelf een asus externe blu-ray brander. Er is een versie usb 3.0 en een versie met dubbele usb 2.0 stekker. Werkt onder mac zonder problemen. Je moet natuurlijk wel zelf voor de software zorgen, zoals bijvoorbeeld Toast voor eigen BDs te branden en Mac Blu-ray player voor officiële Blu-rays. (VLC heb ik voor officiele Blu-ray films nooit aan de praat gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan ik onder Bootcamp / Windows 8 zelf nieuwe ATI catalyst drivers installeren. Apple heeft in het meest recente driver pack versie 9.2 opgenomen maar inmiddels zijn we al bij 13.x.

In het verleden wilde het nog wel eens voor problemen zorgen als je zelf driver ging installeren. Iemand hier recent onder Windows 8 ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ja je kunt in principe de drivers installeren. Mag geen problemen geven (ik zelf heb nooit problemen ermee gehad) Wel goed kijken of je videokaart erbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Oke bdankt! Ander issue dat ik heb met Windows is dat de return en backspace toets niet functioneren. Hoe los ik dit op. Heb al diverse malen batterij er uit gehaald en tijdje laten rusten om te kijken of het schilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subrosa
  • Laatst online: 23-09 21:48
Sinds een paar dagen is mij opgevallen dat mijn iMac (mid 2011) af en toe een flikkerend beeldscherm heeft als deze bijv. uit standby komt of wanneer ik het scherm heb gedimd met ctrl+shift+eject.

Wanneer het scherm voluit aanstaat qua brightness is het minder opvallend, en ik kan het ook niet filmen. Het diafragma van mn iPhone knalt gelijk dicht als het scherm aangaat.

Heeft iemand er ook wel eens last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In hoeverre is een iMac beter/sneller dan een Mac mini? Ik wil mijn oude Hackintosh (core2quad 2.4GHz @ 3.6GHz, 8GB geheugen en GT8800 videokaart) vervangen, maar ik heb 2 24" Dell monitoren die nog perfect beeld geven. Ik bewerk foto's met Lightroom en video's met iMovie. Verder wat internetten enzo, niet echt games. Als ik een Mac mini neem met een Core i7 heb ik welliswaar niet de snelste CPU, maar snel zat denk ik. Als ik er dan zelf een SSD en 16GB geheugen in zet zit ik onder de 1200 euro (1000 euro voor de mac mini, 120 euro voor 16GB en een SSD die ik combineer tot een fusion drive heb ik al). Met een 27" iMac kom ik eerder richting 2400 euro (ook omdat je daar geen HDD upgrades kan doen). Dan heb ik wel een 27" scherm en een mooie videokaart. Maar wordt die videokaart wel gebruikt door iMovie en Lightroom? Het groter scherm is natuurlijk leuk, maar 2x 24" is me ook zat. Ik heb echter nu ook nog een Mac mini staan uit 2009 (laatste non-unibody model met een 2.26 GHz core2duo), maar dat ding is me een partij traag. Hoe is dat met de huidige Mac mini tov de iMac?

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 08-07-2013 12:44 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44

Ethirty

Who...me?

zonoskar schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:19:
In hoeverre is een iMac beter/sneller dan een Mac mini? Ik wil mijn oude Hackintosh (core2quad 2.4GHz @ 3.6GHz, 8GB geheugen en GT8800 videokaart) vervangen, maar ik heb 2 24" Dell monitoren die nog perfect beeld geven. Ik bewerk foto's met Lightroom en video's met iMovie. Verder wat internetten enzo, niet echt games. Als ik een Mac mini neem met een Core i7 heb ik welliswaar niet de snelste CPU, maar snel zat denk ik. Als ik er dan zelf een SSD en 16GB geheugen in zet zit ik onder de 1200 euro (1000 euro voor de mac mini, 120 euro voor 16GB en een SSD die ik combineer tot een fusion drive heb ik al). Met een 27" iMac kom ik eerder richting 2400 euro (ook omdat je daar geen HDD upgrades kan doen). Dan heb ik wel een 27" scherm en een mooie videokaart. Maar wordt die videokaart wel gebruikt door iMovie en Lightroom? Het groter scherm is natuurlijk leuk, maar 2x 24" is me ook zat. Ik heb echter nu ook nog een Mac mini staan uit 2009 (laatste non-unibody model met een 2.26 GHz core2duo), maar dat ding is me een partij traag. Hoe is dat met de huidige Mac mini tov de iMac?
Ik durf geen vergelijking te maken met een iMac, want daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar mijn Mini met de 2.3 i7 en zelf geplaatste SSD en 16GB geheugen vliegt (kom van een Core2 Windows bak). Volgens mij heeft een programma als Photoshop wel GPU acceleratie, maar voor iMovie en Lightroom durf ik dat niet met zekerheid te zeggen (is vast goed te vinden).

Je maakt een enorme sprong in CPU vanaf je Core2's, dus wellicht kan je nog €99 besparen en niet de snelste i7 te kiezen, wordt het verschil met een iMac nog een beetje groter ;)

Je moet er wel rekening mee houden dat de Mini een HDMI en Displayport aansluiting op je schermen vraagt (of je moet met adaptertjes aan de gang).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Laatst online: 13-06 17:10
Ik heb een vraagje over mijn iMac (late 2012) 27 inch. Als hij in sluimerstand staat, en ik wil hem uit sluimerstand weer aanmelden, gaat dit heel traag, en komt het vaak voor dat ik gewoon een poos moet wachten. Hebben meer mensen hier last van gehad? En is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:22
zonoskar schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:19:
een Imac kan voor zover nagenoeg dezelfde hardware hebben als een mac mini. Echter mis je het mooie apple scherm van de Imac. Als jij een mac mini configureert met daarin een i7, 16GB en SSD dan zal performance meer dan goed zijn. Het hangt of staat dan min of meer met een fatsoenlijk scherm met goede/mooie kleurweergave.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL

UntamedNL

Drumming

Studiocitroen schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:16:
Ik heb een vraagje over mijn iMac (late 2012) 27 inch. Als hij in sluimerstand staat, en ik wil hem uit sluimerstand weer aanmelden, gaat dit heel traag, en komt het vaak voor dat ik gewoon een poos moet wachten. Hebben meer mensen hier last van gehad? En is er een oplossing voor?
Ja heb ik ook, harddisk gaat ook in sluimer stand etc. Moet je dat even uitzetten, zal waarschijnlijk probleem verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 20:56

RoyK

Hobby tekenaar

Mijn early 2011 27" iMac met SSD en 12 gig geheugen, begint de laatste tijd met een enorme trage boot. Eerst een wit scherm dat lang blijft hangen. Dan komt het Apple icoontje..dat blijft ook een seconde of 10 zo. Vervolgens komt mn desktop. Ook daar zit vertraging in. De programmas die opgestart worden aan het begin ploppen soms pas na 30 seconden naar voren. Dat is wel eens anders geweest. Mijn SSDtje zette mijn hele computer in vuur en vlam binnen 20 seconden.

Is er in het OS een manier om de boot of zo iets schoon te maken? Kan deze vervuild raken? In windows kan je met "msconfig" even kijken wat er allemaal gebeurd en dingen uit zetten. Hebben jullie een tip?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 23-09 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

RoyK schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 08:30:
Mijn early 2011 27" iMac met SSD en 12 gig geheugen, begint de laatste tijd met een enorme trage boot. Eerst een wit scherm dat lang blijft hangen. Dan komt het Apple icoontje..dat blijft ook een seconde of 10 zo. Vervolgens komt mn desktop. Ook daar zit vertraging in. De programmas die opgestart worden aan het begin ploppen soms pas na 30 seconden naar voren. Dat is wel eens anders geweest. Mijn SSDtje zette mijn hele computer in vuur en vlam binnen 20 seconden.

Is er in het OS een manier om de boot of zo iets schoon te maken? Kan deze vervuild raken? In windows kan je met "msconfig" even kijken wat er allemaal gebeurd en dingen uit zetten. Hebben jullie een tip?
Je zou kunnen beginnen met het herstellen van de schijfbevoegdheden en resetten van de PRAM, zie deze instructies: http://lifehacking.nl/mac...-je-mac-sneller-te-maken/

edit: lees in de discussie onder het artikel dat schijfbevoegdheden niet zo veel uitmaakt, staat ook wat meer info in over wat de PRAM-reset precies doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tourniquet op 17-07-2013 10:47 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Laatst online: 13-06 17:10
UntamedNL schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 01:22:
[...]

Ja heb ik ook, harddisk gaat ook in sluimer stand etc. Moet je dat even uitzetten, zal waarschijnlijk probleem verhelpen.
Bedankt, ik zal het even testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Thanks Tourniquet!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspirador
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-08 14:40
Ik ben momenteel op zoek naar een geheugen uitbereiding voor de Apple iMac "Core i5" 2.8 27-Inch (Mid-2010) van m'n ouders. Hoewel er volgens Apple slechts 16GB in totaal mogelijk is, is het volgens vele andere sites mogelijk er reepjes van 8gb bij te zetten. Ik wil dus eens beginnen met 2 reepjes van 8gb er bij te zetten.
Nu twijfel ik enigszins tussen deze:
pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9

en deze:
pricewatch: Crucial CT2KIT102464BF160B
of deze: pricewatch unsorted: Crucial 16GB (2x8GB) DDR3-1333 CL9 SO-DIMM. Intern geheugen: 16384 MB, Intern geheugentype: DDR3, Kloksnelheid geheugen: 1333 MHz. Temperatuur, in bedrijf: 0 - 85 °C, Temperatuur bij opslag: -25 - 95 °C

2 vragen:
- Zit er verschil tussen de prestaties van RAM van Crucial en Corsair? Momenteel heb ik m'n eigen MacBook pro geupgraded met Kingston geheugen van Apple, maar door de recente prijsstijging vind ik die momenteel redelijk prijzig.
- Maakt het verschil of ik 1333mhz of 1600mhz balkjes erin stop? Ik heb gelezen dat het een paar procent verschil maakt, maar naar mijn weten heeft het geen effect aangezien de fabrieksinstellingen geklokt staan op 1333Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 00:19
Sinds een paar dagen last van vastlopers na het uit slaapstand halen van mijn iMac 27" '09. Ook een keer plotseling tijdens het werken ermee gehad. Welbekende strandbal komt tevoorschijn en dan kan ik niks meer doen. Druk ik dan 1x op de aan/uit-button wordt het scherm zwart (muis blijft zichtbaar). Moet de iMac echt hard rebooten om er weer iets mee te kunnen doen. Iemand enig idee wat dit kan zijn? iMac heeft overigens een SSD op de plek van de Superdrive. Was al van plan om hem deze vakantie opnieuw te installeren, maar vraag me af of dit geen hardware probleem is....

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Eventjes een mooi schopje geven :)

Het lijkt erop dat ik volgende week eindelijk m'n (eerste) iMac kan kopen waar ik al een lange tijd naar uit kijk. Nu wil ik graag de volgende editie:

27"
3.4Ghz
3TB Fusion Drive
680MX

Alleen moet je bij apple bij custom configuraties ongeveel 1 tot 1,5 week wachten tot de bezorging en hoewel ik nogmaal een wachttijd geen probleem vind, wordt dit iets anders bij een aankoop van +/- €3000,-

Nu wordt ik natuurlijk best blij van het feit dat ik zag dat a-mac hem gewoon op voorraad lijkt te hebben? (Als hij inderdaad verder dezelfde specificaties gaat)

http://www.a-mac.nl/apple...ive-geforce-gtx-680mx-2gb

Verder wil ik alleen wel ook een trackpad erbij + een US nummeriek keyboard want er zal waarschijnlijk? een standaard NL keyboard bijzitten. Al kan ik die natuurlijk altijd nog erbijbestellen.

De enigste vraag die ik dan nog heb is of de 8GB genoeg is voor gaming (via bootcamp) & fotobewerking via photoshop. Nu begrijp ik dat je makkelijk kan upgraden bij de 27" versie, alleen levert dat geen garantieproblemen op? (Aangezien het bijkopen van officieële apple ram nogal duur is) Zoals je begrijpt heb ik geen ervaring met apple garantie en is dit ook mijn eerste mac, maar zit ik met het feit dat ik geen week wil wachten voor een product van deze prijs.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Wel of niet via apple bestellen, geheugen en apart keyboard evnt. moeten kopen?

Ook zou ik het prettig vinden als jullie naar de specs zouden willen kijken, volgens mij zijn deze hetzelfde als wanneer je hem met deze uitbreidingen (processor, hdd & videocard) besteld bij apple alleen met snellere levertijd. Maar als newbie bij de apple side of life, wil ik natuurlijk nergens overheen kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19

PBP

Als je kan wachten zou ik wachten met bestellen van een iMac op dit moment. Er zitten nieuwe modellen aan te komen. Vermoedelijk september/oktober rond de release van OSX Mavericks. Dan krijg je meer voor even veel geld (of misschien minder geld).

8GB is genoeg, mocht dat niet genoeg zijn kun je altijd op een later moment nog geheugen bijprikken. Je garantie vervalt daardoor niet. Er staat in de handleiding zelfs aangegeven hoe je het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Okay mooi, alleen ben ik er wel achter gekomen dat er 2 tot 3 maanden na de iMac update van vorig jaar nogsteeds leverings problemen waren en dan zou het eind december worden / begin januari en daarop wil ik niet wachten.

Wat vind je verder van de a-mac versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Leveringsproblemen zullen dit keer wel meevallen. Ze hadden leveringsproblemen omdat het een geheel nieuw design had en daardoor problemen met het scherm. De nieuwe Haswell iMacs zullen dat probleem niet hebben omdat het alleen een specbumpje is.

De 'amac-versie' is gewoon dezelfde geupgrade die je bij apple kan kopen :P . Prima ding alleen als je bijna €3000 gaat uitgeven zou ik wachten op de nieuwe generatie. De prijs wil ook wel eens naar beneden gaan elk jaar. Het schommelt namelijk een beetje elke generatie. €100 meer, jaar erop weer €100 minder.

Kuo (die al een redelijke trackrecord heeft) gaf al eerder aan dat er nieuwe iMacs eind augustus zouden uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
mhm, ik zie zelf de voordelen voor wachten niet echt. Die 100 euro is natuurlijk mooi meegenomen, alleen is de processorboost minimaal. Over de energierekening maak ik mij al helemaal geen zorgen, dus daarop laat ik het niet hangen. (Bij een MacBook zou dit natuurlijk wel anders zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

BinaryRun schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:22:
mhm, ik zie zelf de voordelen voor wachten niet echt. Die 100 euro is natuurlijk mooi meegenomen, alleen is de processorboost minimaal. Over de energierekening maak ik mij al helemaal geen zorgen, dus daarop laat ik het niet hangen. (Bij een MacBook zou dit natuurlijk wel anders zijn.)
Dat is ook niet het enige. Videokaart upgrade kan nooit kwaad. Misschien standaard een fusion drive dit keer (waarschijnlijk niet maar ey, wie weet). Niemand weet wat Apple verder van plan is. En sowieso worden met de nieuwe ,de oude dan met korting verkocht. Uiteindelijk ben jij de enige die de beslissing kan nemen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Ik ga er gewoon voor, een GTX 680MX moet genoeg zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
BinaryRun schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 17:36:
Ik ga er gewoon voor, een GTX 680MX moet genoeg zijn :)
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie als die jij wil (27 inch, i7 3,4 Ghz, 8GB intern, 1 TB fusion drive en GTX 680MX) en de iMac staat zijn mannetje onder Windows 8 als het gaat om gamen. Onder OSX vallen de game prestaties mij echter vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Ook onder bootcamp? (Ik heb nu een 560TI 2GB op m'n pc)

[ Voor 48% gewijzigd door BinaryRun op 09-08-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

BinaryRun schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 20:51:
Ook onder bootcamp? (Ik heb nu een 560TI 2GB op m'n pc)
Dat staat er toch, onder windows zijn de prestaties goed

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Klopt onder Windows via bootcamp is het prima gamen op de iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heeft iemand een adresje waar ik (betaalbaar) een PSU voor een iMac mid 2010 21inch i3 kan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
htf99 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:17:
Klopt onder Windows via bootcamp is het prima gamen op de iMac.
Fietsbel schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 20:53:
[...]

Dat staat er toch, onder windows zijn de prestaties goed
htf99 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:16:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde configuratie als die jij wil (27 inch, i7 3,4 Ghz, 8GB intern, 1 TB fusion drive en GTX 680MX) en de iMac staat zijn mannetje onder Windows 8 als het gaat om gamen. Onder OSX vallen de game prestaties mij echter vies tegen.
Ik las te snel, daardoor dacht ik dat er bedoeld werd dat de iMac net iets slechter is dan de (gemiddelde) windows 8 machine. Nu snap ik dat je bedoeld dat het OSX Native tegenvalt maar via bootcamp wel goed is. >:)

Edit: Wat vinden jullie trouwens van de verhalen van het wachten met kopen vanwege een mogelijke 27" inch iMac met 4k / Retina?

[ Voor 6% gewijzigd door BinaryRun op 09-08-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:34
zie ik niet zo snel gebeuren, rede paneel kosten.

Tenzij het bij een model die standaard 2500euro kost ingebouwd gaat worden, maar tot die tijd zie ik het niet gebeuren.
Veelste hoge drempel, wellicht als uitbouw optie als je er 1 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Mektheb schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 00:31:
zie ik niet zo snel gebeuren, rede paneel kosten.

Tenzij het bij een model die standaard 2500euro kost ingebouwd gaat worden, maar tot die tijd zie ik het niet gebeuren.
Veelste hoge drempel, wellicht als uitbouw optie als je er 1 besteld.
Volgens mij heeft het ook helemaal geen meerwaarde, zeker op 27". Ik kan mij niet voorstellen dat een mobile GPU daarop native games kan draaien ;)

Edit: Ik lees op verschillende forums over mensen met een fusion drive met lange(re) wake-up tijden na sleep. Hoe ervaren jullie dit?

[ Voor 12% gewijzigd door BinaryRun op 10-08-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL

UntamedNL

Drumming

BinaryRun schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:17:
[...]

Volgens mij heeft het ook helemaal geen meerwaarde, zeker op 27". Ik kan mij niet voorstellen dat een mobile GPU daarop native games kan draaien ;)

Edit: Ik lees op verschillende forums over mensen met een fusion drive met lange(re) wake-up tijden na sleep. Hoe ervaren jullie dit?
Ik heb een fusion, wake-up time is misschien 2 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 16:50
Vraagje vanwege een apple/imac leek;
Is er iets geweten of de 21.5" ook beschikbaar zal komen met 675M/680M videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Myri schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:10:
Vraagje vanwege een apple/imac leek;
Is er iets geweten of de 21.5" ook beschikbaar zal komen met 675M/680M videokaarten?
Nee, de 27" zal altijd betere GPU's hebben dan de 21"

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 13:49
Doe mij ook zo'n glazen bol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:51
Ik wil binnenkort mijn eerste iMac kopen, 2de hands voor rond €700-800
Op Marktplaats staan er vrij veel op maar waar moet ik op letten?
Voor dit geld kan ik kiezen uit 21,5 en 24 inch, het liefste zo groot mogelijk.
Verdere specificaties begrijp ik wel maar zijn er bepaalde modelspecifieke punten waar ik op moet letten?
Met de iMac wil ik me vooral richten op Photoshop en zou graag de laatste versie OS willen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_niceguy op 17-08-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik zou me richten op de 21inch, zo modern mogelijk. Een C2Duo 21inch kun je al voor minder dan 600 aanschaffen. Een i3 of i5 zal wel wat meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Dit is anders wel een nette iMac voor dat geld: V&A aangeboden: Apple iMac 21.5" 2011 2.5GHz i5 Quad-core

Bied ongeveer €750,- euro en je hebt een nette deal. Succes! :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:37

page404

Website says no

Ik ben toch stiekem wel benieuwd of er uiteindelijk 64GB gaat passen in die late 2012 27" iMacs :*)
De officiele lezing is 32GB, maar het gebeurt vaker dat er óf een firmwareupdate komt, of dat het unsupported gewoon wel werkt. Ach, toekomstmuziek. Voorlopig kom ik toe met 16GB O-)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

page404 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:17:
Ik ben toch stiekem wel benieuwd of er uiteindelijk 64GB gaat passen in die late 2012 27" iMacs :*)
De officiele lezing is 32GB, maar het gebeurt vaker dat er óf een firmwareupdate komt, of dat het unsupported gewoon wel werkt. Ach, toekomstmuziek. Voorlopig kom ik toe met 16GB O-)
Precies, 16GB is meer dan zat. 8GB Kent echter wel zijn beperkingen merk ik op mijn MBPr. 64GB Is pure overkill imo. ;)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een vraag over het gebruiken van de iMac in target display mode. Die van mij is van 2009 (27") dus die zou dat moeten kunnen. Echter de nieuwe rMBP's hebben geen mini displayport meer, maar een thunderbolt port kan ik dan nog steeds de iMac gebruiken als externe monitor?

En mijn tweede vraag is over het gebruik, voor zover ik heb kunnen vinden staat de imac in target modus gewoon geheel aan, dus draait het OS op de achtergrond nog steeds door. Ook kan je hier switchen tussen target modus en het os met een toetsencombinatie. Is er echter ook een mogelijkheid om snel deze twee systemen te bedienen met 1 toetsenbord/muis combinatie? Of is het beter om gewoon remote in te loggen op de iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Volgens mij doet de 2009 dat niet, enkel de 2010 generatie.

En ja, de Mac draait verder volledig als je het scherm gebruikt voor een ander systeem. Duur schermpje dus kwa energieverbruik :P

Het delen van muis/toetsenbord gaat niet zomaar via Target mode, daar zul je iets voor moeten knutselen.

Schakelen is command+F2 in ieder geval op mijn mid-2010

[ Voor 31% gewijzigd door sebastius op 24-08-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
Is het trouwens mogelijk om een iMac webcam + een Apple Thunderbolt Display webcam tegelijk aan te hebben?

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Heb nu een maand of 2 een i7 iMac en begin nu te merken dat als het doodstil in de kamer is (wat een verademing vergeleken met toen er nog een PC in mijn kamer stond) dat ik dan af en toe een fan in mijn iMac hoor. Niet het verplaatsen van lucht, maar zo'n zacht fluitend geluid.

Ben ik nou opeens te kritisch, of hoort dat niet? Zoals ik al zei, het is 100x stiller dan een PC met 4 fans, maar juist in die stilte die nu ontstaan is, ga je op dit soort kleine dingetjes letten :P

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
Mijn 21" i5 is dood- en doodstil. Zelfs nu, terwijl ik een videoproject in FCP aan het exporten ben, hoor ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
S913 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 01:07:
Heb nu een maand of 2 een i7 iMac en begin nu te merken dat als het doodstil in de kamer is (wat een verademing vergeleken met toen er nog een PC in mijn kamer stond) dat ik dan af en toe een fan in mijn iMac hoor. Niet het verplaatsen van lucht, maar zo'n zacht fluitend geluid.

Ben ik nou opeens te kritisch, of hoort dat niet? Zoals ik al zei, het is 100x stiller dan een PC met 4 fans, maar juist in die stilte die nu ontstaan is, ga je op dit soort kleine dingetjes letten :P
Ik heb inmiddels 2 iMacs in bezit gehad de afgelopen 3 week (krijg komende week weer een nieuwe geleverd :/ eerst een gaatje in de zwarte coating van het scherm, 2e een dode pixel) en bij beide kon je de fan zachtjes horen blazen. Ook als je niet veel bijzonders doet is het hoorbaar.

Heb via smc gekeken naar de rpm, deze blijft standaard rond de 1200, wat normaal is.

Zou me er dus niet druk over maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Het is ook niet echt het blazen van de fan (dus luchtverplaatsing), maar het draaien van de fan. Soms wel, soms niet. Niet echt afhankelijk van de workload, want zoals Muldert aangeeft: wat je ook doet, hij blijft erg stil.

Maar misschien is het een afwijking, ondanks dat ik geen echt goed gehoor heb, kan ik het bijv. ook niet in een kamer met zo'n muggenstekker uithouden.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Ik kan beide wel horen, zowel het blazen van de lucht (heel minimaal geluid). Als een soort van 'ratelend' geluidje van de fan die ronddraait.. gaat niet hard maar wel hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Ok, thnx :)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Muldert schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:30:
Mijn 21" i5 is dood- en doodstil. Zelfs nu, terwijl ik een videoproject in FCP aan het exporten ben, hoor ik helemaal niets.
Heb je de nieuwe iMac (late 2012)? Zoja, 640/650M met 512MB?

In hoeverre ben je tevreden met de snelheid van exports in FCP?
Dat is, samen met de hoge prijs het enige wat mij tegenhoudt om een iMac aan te schaffen.
Als er in oktober geen nieuwe iMacs worden voorgesteld, koop ik me er ook 1.

Reden om te wachten is hopen op een nieuwe iMac met ofwel SSD-based FD als standaard en een hogere graka met liefst 1GB.
Zoniet, kan ik toch een iMac met een mooie korting kopen (basisprijs is 20% duurder geworden tegenover vroeger).

Je betaalt nu 250€ meer voor het dunne design :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 14:18
Ik krijg nog steeds geen duidelijk antwoord op wat ik zoek via google, hier maar is proberen }:O

Begin 2012 heb ik een iMac gekocht (mid-2011 model) en werkt als een tiet. Echter wil ik de iMac als monitor gebruiken voor mijn htpc/server en in de toekomst game pc. Het lukt mij alleen niet om dit werkend te krijgen.

Ik lees op verschillende fora's dat mensen het werkend hebben en andere weer niet. Iemand advies? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
s1ck schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:42:
Ik krijg nog steeds geen duidelijk antwoord op wat ik zoek via google, hier maar is proberen }:O

Begin 2012 heb ik een iMac gekocht (mid-2011 model) en werkt als een tiet. Echter wil ik de iMac als monitor gebruiken voor mijn htpc/server en in de toekomst game pc. Het lukt mij alleen niet om dit werkend te krijgen.

Ik lees op verschillende fora's dat mensen het werkend hebben en andere weer niet. Iemand advies? 8)7
Voor zover ik weet kun je je imac alleen aan een andere mac hangen middels een thunderbolt of mini display kabel, zie: http://support.apple.com/kb/HT3924?viewlocale=nl_NL

edit: Kan ik de iMac in de modus Doelbeeldscherm gebruiken als een beeldscherm voor een spelconsole, dvd-speler of ander apparaat?
De Mini DisplayPort of ThunderBolt-poort van een ondersteunde iMac kan alleen DisplayPort- of Thunderbolt-compatibele video- en audiosignalen ontvangen. Convertors van andere fabrikanten dan Apple bieden mogelijk opties om andere elektrische, video- en audioprotocollen om te vormen naar signalen compatibel met Mini DisplayPort of Thunderbolt.

Je zou dus wellicht via bepaalde omvormers bijvoorbeeld hdmi-hdmi naar hdmi > minidisplay port kunnen proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Djiee op 26-08-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Heb me er heel even in verdiept, maar was het ook iet zo dat het alleen met de 27" kon? Of geldt dat alleen voor de laatste generatie?

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

s1ck schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:42:

Het moet werken met jouw setup. Zowel de iMac 21,5" als de 27" van Mid 2011 ondersteunen het, maar alleen met een Thunderbolt kabel. Dit houdt in dat je ook op je htpc/server en toekomstige game-pc een moederbord met Thunderbolt aansluiting moet hebben, want anders gaat het niet werken.

Het 2009 en 2010 model ondersteunen nog Mini DisplayPort maar sinds 2011 is het Thunderbolt-only.

Ik heb het vermoeden dat je het niet werkend gaat krijgen omdat jouw HTPC waarschijnlijk geen Thunderbolt aansluiting heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
ankhie schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 20:13:
[...]

Het moet werken met jouw setup. Zowel de iMac 21,5" als de 27" van Mid 2011 ondersteunen het, maar alleen met een Thunderbolt kabel. Dit houdt in dat je ook op je htpc/server en toekomstige game-pc een moederbord met Thunderbolt aansluiting moet hebben, want anders gaat het niet werken.

Het 2009 en 2010 model ondersteunen nog Mini DisplayPort maar sinds 2011 is het Thunderbolt-only.

Ik heb het vermoeden dat je het niet werkend gaat krijgen omdat jouw HTPC waarschijnlijk geen Thunderbolt aansluiting heeft ;)
Dat klopt dat het geen thunderbolt aansluiting heeft. Is er uberhaupt een graka met thunderbolt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
s1ck schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:18:
[...]

Dat klopt dat het geen thunderbolt aansluiting heeft. Is er uberhaupt een graka met thunderbolt? 8)7
In de Pricewatch een stuk of 15 moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Ik heb het over een grafische kaart, geen moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:24
s1ck schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:54:
[...]

Ik heb het over een grafische kaart, geen moederbord.
Ik geloof dat daar ook je oplossing niet ligt. Je zal de richting op moeten gaan naar moederbord met thunderbolt, videokaart met Virtu MVP, thunderboltkabeltje. Als ik zo snel op internet rondkijk en Apple kennende gaat dat ook niet 1, 2, 3 werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
GioStyle schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:25:
[...]

Ik geloof dat daar ook je oplossing niet ligt. Je zal de richting op moeten gaan naar moederbord met thunderbolt, videokaart met Virtu MVP, thunderboltkabeltje. Als ik zo snel op internet rondkijk en Apple kennende gaat dat ook niet 1, 2, 3 werken...
Daar zat ik dus ook aan te denken. Ach volgend jaar maar over stappen weer naar complete Windows PC. OS X heb ik hooguit een maand in gezeten tot ik weer aan het gamen was. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Klopt het dat opstart-shortcuts (zoals je alt-key voor schijfselectie) alleen werken bij een normale boot en niet bij een herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
BinaryRun schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:30:
Klopt het dat opstart-shortcuts (zoals je alt-key voor schijfselectie) alleen werken een normale boot en niet bij een herstart?
Ben er nog geen een tegen gekomen die dat niet doet, heb echter nog geen 2013 model in mn handen gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Mensen, ik begin in een dilemma te belanden. Ik wil in 2014 mijn hardware eigenlijk gaan voorzien van een update. Ik werk op een imac early 2011 met een SSD. Maar ik merk dat ik regelmatig te hard op zijn staart zit te trappen. Ik ben ontzettend blij met OSX. Ik heb best oor naar de nieuwe Mac Pro, ondanks dat het dure knallers zijn. Maar, de berichten zijn nu al kritisch betreft de hardware inside. De CPU reviews zijn gemixed, en daar moet ik het toch wel van hebben met Photoshop en Illustrator.

Waar het een beetje op neer komt is, ga ik straks nu ruim 3 tot 4k uitgeven aan een snel systeem voor OSX + scherm, of stap ik terug naar windows en zet ik voor 3 a 4k een 2x zo krachtige computer neer. Of misschien toch dan maar voor een maxed iMac. Zit er al weken over te dubben waar ik naar toe moet gaan.

Ik ben geen Apple fanboy, maar werk er graag mee. Maar ben ook niet gekke Henkie. Hoe kijken jullie naar de toekomst van de Apple computer lijn? Is de Haswell cpu in de nieuwe iMacs een giga vooruitgang vs my Sandy Bridge i5 uit 2011?

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 06-09-2013 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

RoyK schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:27:
Mensen, ik begin in een dilemma te belanden. Ik wil in 2014 mijn hardware eigenlijk gaan voorzien van een update. Ik werk op een imac early 2011 met een SSD. Maar ik merk dat ik regelmatig te hard op zijn staart zit te trappen. Ik ben ontzettend blij met OSX. Ik heb best oor naar de nieuwe Mac Pro, ondanks dat het dure knallers zijn. Maar, de berichten zijn nu al kritisch betreft de hardware inside. De CPU reviews zijn gemixed, en daar moet ik het toch wel van hebben met Photoshop en Illustrator.

Waar het een beetje op neer komt is, ga ik straks nu ruim 3 tot 4k uitgeven aan een snel systeem voor OSX + scherm, of stap ik terug naar windows en zet ik voor 3 a 4k een 2x zo krachtige computer neer. Of misschien toch dan maar voor een maxed iMac. Zit er al weken over te dubben waar ik naar toe moet gaan.

Ik ben geen Apple fanboy, maar werk er graag mee. Maar ben ook niet gekke Henkie. Hoe kijken jullie naar de toekomst van de Apple computer lijn? Is de Haswell cpu in de nieuwe iMacs een giga vooruitgang vs my Sandy Bridge i5 uit 2011?
Ik zou sowieso eerst kijken wat de volgende updates met zich meebrengen. We krijgen ongetwijfeld nog een refresh van de iMac en de Mac Pro moet ook nog uitkomen. Omdat er nog geen officiele benchmarks zijn is het op dit moment koffiedik kijken ondanks dat je misschien wel een redelijk idee krijgt van de andere benchmarks. Gezien je het toch pas in 2014 wil gaan doen lijkt mij sowieso het slimste om eens de releases af te wachten van de betreffende producten alvorens een definitieve keuze te maken.
Mac Pro komt sowieso dit jaar als je alles moet geloven en ook de iMac zal niet achterblijven ivm Haswell. Misschien nu nog even voor maandje/2 maandjes uit je hoofd zetten en je beslissing in november/december maken want dan weet je precies wat er allemaal te krijgen is.

Zou zelf niet meer terugwillen naar Windows maar dat blijft natuurlijk allemaal persoonlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Terug gaan naar Windows is ook niet mijn eerste keuze. Maar het loopt al best een beetje schuin, de hardware vs wat je er voor moet betalen.. het moet niet nog verder uit de pas lopen. De Haswells liggen geloof ik ook wel een beetje met hun billen bloot qua kritiek. En van wat ik allemaal mee krijg met benchmarks is het geen enorme stap vooruit vergeleken met mn Sandy Bridge i5 3.1 ghz.

Ik ga nog eens achterover zitten.. poten op tafel en wacht het maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

RoyK schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 00:54:
Terug gaan naar Windows is ook niet mijn eerste keuze. Maar het loopt al best een beetje schuin, de hardware vs wat je er voor moet betalen.. het moet niet nog verder uit de pas lopen. De Haswells liggen geloof ik ook wel een beetje met hun billen bloot qua kritiek. En van wat ik allemaal mee krijg met benchmarks is het geen enorme stap vooruit vergeleken met mn Sandy Bridge i5 3.1 ghz.

Ik ga nog eens achterover zitten.. poten op tafel en wacht het maar af.
Als je nu een Sandy Bridge i5 3.1 hebt dan kan je met een i7 sowieso nog wel een leuke stap maken in dit soort dingen. Heb zelf een i7 iMac op 3,4 Ghz (Sandy Bridge) en een cMBP i7 op 2,3 Ghz (Ivy Bridge). De MBP heeft een SSD dus in normaal gebruik voelt die wat sneller aan. Op het moment dat ik ga video encoden of dingen als photoshop ga gebruiken en bewerkingen doen die zwaarder zijn dan loopt mijn iMac rondjes om mijn MBP. Zou sowieso voor een i7 gaan volgende keer en ik denk dat de nieuwe Mac Pro sowieso een hemel op aarde moet zijn in vergelijking, maar da's een aanname en die wordt bevestigd of ontkracht met de eerste echte benchmarks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik had voor de i5 gekozen om iets meer budget vrij te krijgen en zo een SSD kon kiezen. i5 met SSD of i7 met HDD.. denk dat het een wijs besluit was. De nieuwe mac pro wordt een 12 core toch? Het zal natuurlijk allemaal een flinke boost zijn versus wat je nu hebt, maar ook een flinke boost in de portomonee...plus dat ze ook nog eens (zit ik nu te denken) je vast met het nieuwe OS om de oren slaan.. en ik eerst moet bekijken of mijn software dat wel slikt, of mijn NAS tbv mijn timemachine back-up. dilemma's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

RoyK schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 02:09:
Ik had voor de i5 gekozen om iets meer budget vrij te krijgen en zo een SSD kon kiezen. i5 met SSD of i7 met HDD.. denk dat het een wijs besluit was. De nieuwe mac pro wordt een 12 core toch? Het zal natuurlijk allemaal een flinke boost zijn versus wat je nu hebt, maar ook een flinke boost in de portomonee...plus dat ze ook nog eens (zit ik nu te denken) je vast met het nieuwe OS om de oren slaan.. en ik eerst moet bekijken of mijn software dat wel slikt, of mijn NAS tbv mijn timemachine back-up. dilemma's :)
Het is zeker een flinke boost, maar geen boost voor je portemonnee ... ik vind het daarvoor vaak meer een achteruitgang :+

i5 met SSD vs i7 met HDD is eigenlijk precies de situatie zoals ik eerder beschreef met mijn iMac en MBP, alhoewel daar het om een i7 2,3 en i7 3,4 ging. Dagelijks gebruik voelt de MBP sneller, maar intensieve taken is het echt de iMac die sneller is, uitgaande van genoeg geheugen (16 GB in de MBP en 20 in de iMac). Als PS gaat swappen dan is een SSD natuurlijk weer veel sneller.

Ze slaan je ongetwijfeld met het nieuwe OS om de oren, maar zeker sinds DP7 loopt vrijwel elk programma prima. Photoshop en Illustrator kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat het het prachtig doet (ik draai Mavericks sinds DP5 op mijn iMac en sinds DP1 op m'n MBP). Op DP7 is het enige programma waar ik nog wel eens wat problemen heb Skype, en dan alleen met het video gedeelte. Het is dat er geen goede alternatieve client is, want ik was er anders al lang op overgestapt, iets dat ik sinds Microsoft het over heeft genomen al had want die client werkt echt elke update minder :)

Time Machine werkt bij mij prima met mijn NAS (Synology DS211j). Tot nu toe vind ik Mavericks eigenlijk nog prettiger werken dan Mountain Lion.

De Mac Pro zal uiteraard sneller zijn voor wat jij doet, maar het grote vraagteken blijft de prijs. Zodra we dat weten kunnen we zien of een maxed-out iMac of een Mac Pro de gunstigere optie is voor price/performance ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[b][message=40835747,noline]Ik heb best oor naar de nieuwe Mac Pro, ondanks dat het dure knallers zijn. Maar, de berichten zijn nu al kritisch betreft de hardware inside. De CPU reviews zijn gemixed, en daar moet ik het toch wel van hebben met Photoshop en Illustrator.
Ben het met je eens dat het prijskaartje niet bepaald een USP van de Macs is, en ook niet van de Mac Pro. De vraag die ik me wel stel is, ga je in het dagelijks werk merken dat de benchmarks van de MP 4% lager scoren dan die van een ander systeem. In hoeverre laat je de review dan meewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

page404 schreef op zondag 08 september 2013 @ 09:43:
[...]

Ben het met je eens dat het prijskaartje niet bepaald een USP van de Macs is, en ook niet van de Mac Pro. De vraag die ik me wel stel is, ga je in het dagelijks werk merken dat de benchmarks van de MP 4% lager scoren dan die van een ander systeem. In hoeverre laat je de review dan meewegen?
Los van dat werk ik gewoon graag in OSX vanwege de workflow. Dat zit naar mijn beleving gewoon helemaal snor in elkaar. En ik benut vast nog niet eens de helft van alle trucjes. Maar aan een OSX hangt een duur systeem. Ik vraag mezelf openlijk af waar het tipping point is dat ik OSX vaarwel zeg of dat ik een duur systeem voor lief neem.

@Ankhie, wat bedoel je met DP1, DP7 etc.?

ps, ik moet zeggen dat er iets op mijn computer gaande is. Hij start heel langzaam op. Wat vroeger in 14 seconden was gebeurd, is hij nu een minuut bezig. Heb verschillende sessies doorgelopen om het op te lossen maar het heeft niet geholpen. Fonts zijn in orde, hij ziet geen fouten bij het opstarten en er zijn geen gekke programma's geïnstalleerd. Ik durft niet zo met die cleaners aan de slag te gaan. Lees verschillende berichten dat ze soms meer kwaad dan goed kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

RoyK schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:45:
[...]

Los van dat werk ik gewoon graag in OSX vanwege de workflow. Dat zit naar mijn beleving gewoon helemaal snor in elkaar. En ik benut vast nog niet eens de helft van alle trucjes. Maar aan een OSX hangt een duur systeem. Ik vraag mezelf openlijk af waar het tipping point is dat ik OSX vaarwel zeg of dat ik een duur systeem voor lief neem.

@Ankhie, wat bedoel je met DP1, DP7 etc.?

ps, ik moet zeggen dat er iets op mijn computer gaande is. Hij start heel langzaam op. Wat vroeger in 14 seconden was gebeurd, is hij nu een minuut bezig. Heb verschillende sessies doorgelopen om het op te lossen maar het heeft niet geholpen. Fonts zijn in orde, hij ziet geen fouten bij het opstarten en er zijn geen gekke programma's geïnstalleerd. Ik durft niet zo met die cleaners aan de slag te gaan. Lees verschillende berichten dat ze soms meer kwaad dan goed kunnen doen.
Sorry, ik draai Mavericks en DP1, DP7 is 'Developer Preview x' van Mavericks, de nieuwe OS X dus.

Als je openlijk afvraagt waar het tipping point is, dan denk ik dat de Mac Pro daar overheen zit. Verwacht dat dat wel een dure machine gaat worden waar je een flinke iMac voor kan neerzetten.

Herken zelf het langzaam opstarten wel, is lang niet zo snel meer als dat hij ooit was, maar da's op zich ook niet onlogisch met wat er allemaal draait. Als het systeem eenmaal opgestart is dan heb ik niet echt meer ergens last van, buiten dat het traag aan blijft voelen soms ivm mijn MBP met een SSD erin :)
Als je het door alles heen merkt, zou ik misschien toch eens verder kijken. Er zijn nog wel wat performance truukjes die je kan proberen. PRAM & SMC reset, disk permission repair (in disk utility) en meer van dat soort dingen. Beetje rondkijken op google helpt vaak al iets.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

zijn dat truukjes die door mij als eenvoudige gebruiker uitgevoerd kunnen worden zonder al teveel risico? Ik heb mn imac elke dag hard nodig.

• ankhie

ankhie

RoyK schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:35:
zijn dat truukjes die door mij als eenvoudige gebruiker uitgevoerd kunnen worden zonder al teveel risico? Ik heb mn imac elke dag hard nodig.
Kost je hooguit een paar minuten :)

PRAM reset
SMC reset
Repair disk permissions

• page404

page404

Website says no

heb je met de activity monitor al gekeken of er geen procesje op hol geslagen is? Bij mij vrat laatst de parental controls daemon een hele cpu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 20:12
Zit er al een update aan te komen voor de iMac? Ik overweeg een nieuwe te kopen, maar zie aan de voorraden van de winkels nog niet super veel bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

In Oktober komt er nog een event, hierin staat Mavericks en de imac pro centraal. De overige modellen (imac, mini, ipad) krijgen dan hoogstwaarschijnlijk ook een update. Kortom, kun je nog even wachten, doe dat. Heb je het eigenlijk nu nodig, koop dan het huidige model.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
iMac Pro? Mac Pro bedoel je?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:00:
Ik zou me richten op de 21inch, zo modern mogelijk. Een C2Duo 21inch kun je al voor minder dan 600 aanschaffen. Een i3 of i5 zal wel wat meer kosten.
Waarom zo modern mogelijk?
Wat is er zoveel beter aan het 21.5" model t.o.v. het 24" model (dus early 2009 vs late 2009).
Ik sta namelijk ook voor die keuze. 13" MBP doe ik niks meer mee. Wil wel graag een iMac, het liefst ook 24" of groter.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 23:43 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zijn er hier iMac late 2012 bezitters die kunnen bevestigen dat ze BF3 op 1920x1080 op ultra kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Voor de mensen die er al een tijdje op zaten te wachten.

Apple launches faster iMacs with 802.11ac WiFi, Pro graphics, improved Flash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

huh! out of the blue! had verwacht dat ze dit gingen bewaren voor het event in oktober

edit:
basis model van de 21,5" imac heeft nu geen losse GPU meer

[ Voor 28% gewijzigd door Fietsbel op 24-09-2013 14:45 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
altijd kak als je er net een aantal maanden eentje hebt :)

Maargoed, dat weet je van te voren, eens kijken wat ik voor mn huidige iMac kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Laatst online: 17:41

Grin

Ride si sapis.

En de komende paar weken is HET (enige juiste) moment om een nieuwe iMac te kopen. Dit gaat het worden voor mij! Aanklikken die hap! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 24-09-2013 15:01 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Ben benieuwd of de prijzen nog veranderd zijn. Per jaar kan het nog wel eens 100euro schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL

UntamedNL

Drumming

DarkShadow schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:56:
altijd kak als je er net een aantal maanden eentje hebt :)

Maargoed, dat weet je van te voren, eens kijken wat ik voor mn huidige iMac kan krijgen.
Hoezo?
Zoveel sneller zal die echt niet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Laatst online: 17:41

Grin

Ride si sapis.

UntamedNL schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:04:
[...]

Hoezo?
Zoveel sneller zal die echt niet zijn :)
PCIe flash scheelt echt aanzienlijk met SATA, Haswell is iets sneller dan Sandy Bridge en een GTX 780m van 4GB is echt substantieel sneller dan de vorige high-end kaart. Hier heb ik echt op gewacht!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Pagina: 1 ... 23 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9