Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Ik deed altijd pas doordraaien op het laatste moment. Zo ben je zeker dat je niet in je tas foto's gaat maken. Bij het doordraaien van het frame span je ook het sluiter- en spiegelmechanisme op. Ik weet niet of het goed/slecht is om die mechanismen lang op spanning te hebben of het eigenlijk helemaal niet uitmaakt. Ik denk dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ja dat dacht ik inderdaad ook voor die spanning op het mechanisme. Voor perongeluk foto's maken maakt het verder niet uit want ik kan hem locken. Ik doe het ook maar gewoon zo op het laatste moment dan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01

Milo.

klik

Teun_2 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:55:
Ik vond deze post ergens in het begin van dit topic:

[...]

Hoe vaak heb ik dat al zien voorbij komen, "enkel die ene lens nog..."? :+
Hehe.. klopt.. nou ik heb die lens een aantal keren gehad en uiteindelijk heb ik een 105/1.8 AIS gekocht.. om het verhaal nog even af te maken ben ik nog wel opzoek naar een donor FM2..

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
hypz schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:59:
Ja dat dacht ik inderdaad ook voor die spanning op het mechanisme. Voor perongeluk foto's maken maakt het verder niet uit want ik kan hem locken. Ik doe het ook maar gewoon zo op het laatste moment dan :) .
Waarom zou je het wel doen? Het unlocken duurt waarschijnlijk even lang als het opspannen. Je wint er dus niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ja dat bedoelde ik ook, ik span hem dus gewoon niet na het maken van laatste foto voor ik hem opberg. Bedoelde meer van voor het perongeluk foto's maken hoef ik het niet te laten, maar ik dat ik het toch niet doe zodat de mechaniek niet opgespannen in de tas zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Vet! Net mijn Kodak Gold 200 rolletje uit 2005 opgehaald. Letterlijk en figuurlijk 2005. Gekocht in 2005, voor driekwart volgeschoten op vakantie in de Dordogne en daarna kocht ik een digitaal toestel. Hele rolletje vergeten. Recent tegengekomen, volgemaakt en naar de HEMA gebracht. Gevraagd of ze de negatieven niet wilden snijden en voila; keurig opgerold tussen vloeipapier in een groter kokertje kreeg ik ze retour. En dat alles voor 2,95 :)

Tweede rolletje moet ik nog scannen maar dat is halfframe. Die wilde ik al helemaal niet geknipt want dan kan ik zelf kiezen waar ik knip en krijg je dit aan elkaar gerijgde panoramas:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4118/4829750109_94005db3c1_b.jpg

to be continued. Dit smaakt naar meer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Vandaag eerste plaatjes geschoten met mijn fujica van de kringloop :) (was al te zien in het nieuwe en oude apparatuur topic) Camera zag er al super uit, dacht dat er slechts wat kleine krasjes aan de onderkant zaten, maar toen ik beter keek zag ik dat er gewoon zo'n bescherm plakfolietje op de onderkant zat, die eraf getrokken en nu is hij werkelijk als nieuw. Geen krasje of beschadiging te bekennen op de hele camera :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8474/8445060365_49fb0e1181.jpg
IMG_8636 by Alex de Groot, on Flickr

Heerlijk gevoel en hardstikke leuk, roept gevoelens van vroeger op, en dat geluid :). Doet je wat meer nadenken voordat je schiet dan met de dslr :). Heb nu een rolletje kleurenfilm erin van de Hema. Heb ook nog 10 rolletjes z/w film liggen, kun je toch ook bij Hema laten ontwikkelen gewoon? (zonder af te laten drukken?)

@jazzper: tof inderdaad zo'n rolletje van 7/8 jaar geleden heen brengen, zal wel leuk geweest zijn om de foto's terug te zien voor het eerst.

[ Voor 6% gewijzigd door hypz op 06-02-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ja zeker cool om de foto's terug te zien. Wel heel vaag:
20 foto's zijn uit 2005: kleuren flets en ook allemaal niet heel scherp te noemen
4 foto's zijn uit ik gok 2010: al iets beter
8 foto's zijn van vorige week: stukken scherper (kleur nog steeds niet optimaal)

zelfde camera en lens uiteraard.

het lijkt haast wel of belichtte foto's harder achteruit gaan dan onbelichte. Of mijn techniek is beter geworden maar denk het niet.

edit: terug te zien... voor het eerst te zien! En nog mooier. Ze zijn van een vakantie waar we in 2005 nog zonder kinderen waren. Inmiddels twee kinderen verder zijn we er afgelopen zomer weergeweest. Kan de foto's zo benchmarken met die van mijn D70 van afgelopen zomer. Stom toevallig.

[ Voor 24% gewijzigd door Jazzper op 06-02-2013 23:19 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:19:
Ja zeker cool om de foto's terug te zien. Wel heel vaag:
20 foto's zijn uit 2005: kleuren flets en ook allemaal niet heel scherp te noemen
4 foto's zijn uit ik gok 2010: al iets beter
8 foto's zijn van vorige week: stukken scherper (kleur nog steeds niet optimaal)

zelfde camera en lens uiteraard.

het lijkt haast wel of belichtte foto's harder achteruit gaan dan onbelichte. Of mijn techniek is beter geworden maar denk het niet.

edit: terug te zien... voor het eerst te zien! En nog mooier. Ze zijn van een vakantie waar we in 2005 nog zonder kinderen waren. Inmiddels twee kinderen verder zijn we er afgelopen zomer weergeweest. Kan de foto's zo benchmarken met die van mijn D70 van afgelopen zomer. Stom toevallig.
Dat de oudste fotos vervaagd zijn is niet meer dan normaal. Het is normaal de bedoeling een belicht rolletje zo snel mogelijk te ontwikkelen. Op enkele weken zal je geen verschil zien, maar als het over jaren gaat, is dat logisch denk ik zo.

Verder zit ik hier in Ecuador al een tijdje( zie:Fotograaf in hoofdberoep in Ecuador ), en ik moet zeggen, voor mijn dagelijks shooten, en streetphotography gebruik ik meer mijn Leica en Nikon F2 dan mijn digitale toestellen. Ook het ontwikkelen bevalt me reuze, ben nog juist aan het wachten op mijn Plustek scanner van Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
kwam ik tegen, voor de liefhebbers. Kleurenfoto's uit de VS tussen '39 en '43

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/dwyl90.jpg

en nog flink wat ouder. Zag onlangs ook het fotoboek hiervan liggen bij de boekhandel:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2v10xdx.jpg

• repeat123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 22:30
Hoe open ik de bovenkant van deze Mamiya 135? Ik heb er al drie schroeven uitgehaald maar hij zit nog vast bij de 'film aanspanner' (links op de foto).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/40444394/2013-02-21%2021.17.21%20%28Custom%29.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door repeat123 op 21-02-2013 21:25 ]

• Milo.

Milo.

klik

Ik zou in ieder geval beginnen met de transporthendel te verwijderen.. je ziet dat het zwarte dekseltje al twee inkepingen heeft, die los draaien en dan moet die eraf te halen zijn.. dan de terugwind knop los draaien.. dat zijn meestal de delen die de bovenplaat aangedrukt houden.

• repeat123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 22:30
Milo. schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 22:40:
Ik zou in ieder geval beginnen met de transporthendel te verwijderen.. je ziet dat het zwarte dekseltje al twee inkepingen heeft, die los draaien en dan moet die eraf te halen zijn.. dan de terugwind knop los draaien.. dat zijn meestal de delen die de bovenplaat aangedrukt houden.
Ik krijg geen beweging in het dopje van de transporthendel...

EDIT: Probleem opgelost, ik heb de pin uit het scharnier geslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door repeat123 op 22-02-2013 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:45
Woeps.

Zwart wit ontwikkelen hier in Leipzig. 0,50 cent per afdruk. Slik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Deze belgische verkoper doet heel wat oudee fototoestellen weg voor niet veel geld: http://nl.kapaza.be/belgie?ca=2_s&id=2857645&o=1 Kapaza is het belgische marktplaats. In de aanbiedingen oa eeen nikon f met 135mm voor €25. Misschien interessant voor enkelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zit aardig wat leuks tussen :

http://nl.kapaza.be/west-...totoestellen-72287635.htm <= EF 2x converter :)

http://nl.kapaza.be/west-...totoestellen-72324629.htm <= Oude nikkor 200 mm. f/4 lens.

http://nl.kapaza.be/west-...totoestellen-72325711.htm <= Pentax 150 mm. f/4 lens voor Macro denk ik ??

Volgens mij gaat die vent verhuizen of zo... echt VEEEEL tekoop :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 21:39
Er staat een Xpan met 45mm lens tussen voor 150 euro, ziet er wel redelijk bagger uit, flink gebruikt in ieder geval. Normaal wordt er rond de 1800 euro voor gevraagd dus dit is wel een erg lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die converter past volgens mij prima op de huidige lenzen, ik heb een 2x canon die er exact zo uitziet...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik overweeg om een analoge camera aan te schaffen, om wat mee te experimenteren.

Weet iemand of je in Delft ergens de foto's kunt laten ontwikkelen naar digitale bestanden, bijvoorbeeld op cd? Ik ben niet geïnteresseerd in afdrukken, en voorlopig gaat er voor mij ook nog geen scanner komen. Daarvoor zal ik eerst moeten ontdekken of analoge fotografie überhaupt iets voor mij is...

Kan dit bijvoorbeeld gewoon bij de Hema? En wat zijn ongeveer de kosten per rolletje voor een dergelijk grapje? (Het gaat dus gewoon om 35mm formaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
http://www.hema.nl/foto/cd-rom.aspx
(als je een setje van drie rolletjes van het hemamerk koopt, moet je geen ontwikkelkosten betalen voor die rolletjes)

[ Voor 62% gewijzigd door Teun_2 op 29-03-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Een super nutteloze polaroid back voor de Nikon FM/FE serie
Heel aardig gekregen van een medetweaker bij een prijzige analoge camera (FM3a)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8520/8622987812_09c102584b_z.jpg
Nikon FM3a with Polaroid back by Ivan Milo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn trouwens beide ook erg leuke lenzen. Als ik me niet vergis is de rechtse trouwens een vrij zeldzame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:24

McMiGHtY

- burp -

Nog mensen die een Mamiya 645 gebruiken?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-08 11:59
Ik heb er eentje, maar heb hem al tijden niet meer gebruikt. Misschien maar weer eens doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hoe bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
Het voelt anders, het is best een groot ding. Het geluid van de sluiter is ook mooi. Ik vind het wel heel erg leuk om er eens mee te fotograferen! Was ook mijn eerste camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:32:
Dat zijn trouwens beide ook erg leuke lenzen. Als ik me niet vergis is de rechtse trouwens een vrij zeldzame?
Mmm je reactie niet eens gezien. De 15mm is inderdaad een wat zeldzamere lens. Moet zeggen dat ik hem erg nutteloos vind maar van de week met koninginnedag was die wel oke om sfeer beelden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:27
Volgens mij past dit het beste in dit topic...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.ggpht.com/-Qc1XGB45si4/UWWsGnW-6xI/AAAAAAAABq4/bGQgdls6HJ8/s640/Collodion+weekend+2013.jpg

Dit weekend heb je een European Collodion Weekend in Riethoven.
Link

Een aantal fotografen laat deze techniek zien en tonen hun werk. Er staan ongeveer 20 fotografen en het best leuk om te zien :) Gaaf dat er nog steeds fotografen bij zijn die de oude technieken hanteren en daar fantastische resultaten mee behalen.

Dus mocht je morgen nog niets te doen hebben, kan ik je dit zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Ik vind de 645 een 'okaye' camera, maar het film vlak is te klein om er echt voordeel van te hebben. Ik kan slecht omgaan met het gespiegelde beeld, en heb 'm ook daarom weer weggedaan. De gewone zoeker (niet de schacht) vond ik niets. Ik heb nu al zo'n 5-6 jaar een Mamiya 7II, en dat bevalt veel beter. Geen gekut met lichtmeters, makkelijk focussen en altijd werkt ie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik had hem al even gepost in het nieuwe apparatuur topic, maar ik ben nu de trotse eigenaar van dit beestje.

Gisteren heb ik mijn eerste rolletje vol geschoten, en vandaag heb ik deze ingeleverd bij de fotoboer. Ik ben erg benieuwd hoe het geworden is. Maar daar moet ik nog een weekje geduld voor hebben. Spannend ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bio op 21-01-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

simon schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:12:
[...]

Ik vind de 645 een 'okaye' camera, maar het film vlak is te klein om er echt voordeel van te hebben. Ik kan slecht omgaan met het gespiegelde beeld, en heb 'm ook daarom weer weggedaan. De gewone zoeker (niet de schacht) vond ik niets. Ik heb nu al zo'n 5-6 jaar een Mamiya 7II, en dat bevalt veel beter. Geen gekut met lichtmeters, makkelijk focussen en altijd werkt ie.
Mooi ding, maar een beetje (nogal) uit mijn prijsklasse.
Met filmvlak, bedoel je de 6bij 4,5 en daarom gekozen voor 6 bij 7?

Welke 645 had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

johann3s,

Leuke camera hoor die FM2n, er zijn ook veel erg mooie lenzen die erbij passen uit de AI/AIS serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Milo. schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:50:
johann3s,

Leuke camera hoor die FM2n, er zijn ook veel erg mooie lenzen die erbij passen uit de AI/AIS serie.
Op de foto zie ik een FM2, zit wel verschil tussen ;) Beide leuke cams! Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

PageFault schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:47:
[...]

Op de foto zie ik een FM2, zit wel verschil tussen ;) Beide leuke cams! Have fun!
FM2n staat ook niet op de camera, dat zie je aan de shutterspeed dial (wat ik bij die groene achtergrond foto's van hem ook zag dat we het hier over een FM2n hebben) ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Leevmeister op 07-05-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
McMiGHtY schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:36:
[...]

Mooi ding, maar een beetje (nogal) uit mijn prijsklasse.
Met filmvlak, bedoel je de 6bij 4,5 en daarom gekozen voor 6 bij 7?

Welke 645 had je?
Ik had de 645J, ik vind het filmvlak van 6x4.5 niet bijzonder groot en fotografeer daarom met die mamiya 7

Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4134/5450850481_2db179b90f_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8251/8662224213_7805b30621_c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3452/5711618896_7150189dd2_b.jpg

laatste is wat te roze door scan. alles portra 160/400. Andere kleurenfilm vind ik niks, rare kleuren en gekke contrasten..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Leevmeister schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:48:
[...]

FM2n staat ook niet op de camera, dat zie je aan de shutterspeed dial (wat ik bij die groene achtergrond foto's van hem ook zag dat we het hier over een FM2n hebben) ;)
Je hebt gelijk, ik zie het bij mij aan de dial en het serienummer. Alleen de titanium versie heeft er een letter achter staan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ja, het is een N. Dat zie je ook aan dat het serienummer begint met een N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://distilleryimage4.s3.amazonaws.com/0e4cf3d2cdc811e2bbd822000a9f15da_7.jpg

jeuh, nieuw speeltje! Een Nikon FG van begin jaren 80. Ik liep er tegen aan voor 19 euro inclusief een Sigma 135mm F3.5 lens. Kon hem niet laten liggen. Twee nieuwe batterijtjes erin en werkt weer prima. Vandaag gelijk een Kodak Gold 200 filmpje erin gelegd. Eens kijken hoe dat uitpakt. Hoewel bedoeld ooit als entry level lopen de meningen daar wel over uiteen. Nikon heeft zelden zoveel features in zo'n kleine behuizing weten te krijgen. Hij heeft meer opties dan de bekende EM die in dezelfde body huist.

Eerste indruk: leuke kleine charmante camera met goed gevoel. Alles werkt gewoon lekker. En die witte nikon en FG letters die i.p.v. het origineel wit een beetje patine gelig zijn is gewoon kicken zo mooi. Enige dat ontbreekt is een MD-14 en/of een stukje grip die je erop moet schroeven.

Relevante links
Wikipedia: Nikon FG
http://www.mir.com.my/rb/...ics/emfgfg20/fg/index.htm
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Nikon_FG
http://dotcomphotography....he-darkside-the-nikon-fg/

Voorbeeldfoto's: 1, 2, 3, 4, de FG grouppool en een fanatieke dame. Potentie zat in die camera! Nu nog een mooi stukkie glas ervoor. Momenteel heb ik die Sigma 135mm en nog een AF-D kitlensje 35-80mm die ik nog had liggen van een andere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik heb net een paar verschillende rolletjes besteld, om te kijken welke ik het fijnst ga vinden. Kodak ektar 100 portra 160 en 400 en een Fuji velvia 50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met kleurfilm heb ik niet zoveel ervaring. Heb hier i, Ecuador Fujifilm Proplus II geprobeerd en ik verschiet ervan hoe dicht dit tegen digitaal gaat. Als ik ze een beetje degelijk scan is het moeilijk om ze te onderscheiden van digitale fotos die ik dezelfde dag genomen heb.

Wat betreft zwart wit hangt het er wat vanaf van het weer, of er veel contrast is of niet. Mijn go to film is Tri-X @ 400, of @1600 aangezien deze zich makkelijk laat pushen, maar als ik hele fijne resultaten wil, zeker hier in Ecuador, ga ik naar FOMA 100, heel goedkope film die (mits een preciese ontwikkeltijd) hele mooie resultaten geeft.

Heb een tijdje geleden hier wat test gedaan ivm pushen in relatie tot grain, en heb hier veel uit geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de OP werd ook aandacht besteed aan Polaroid. Ik zag dat er de vraag werd gesteld of de Fuji produkten in Polaroid camera's gebruikt kon worden.
Polaroid heeft twee type films op de markt gebracht. De peel-apart film en de integrale instant film. De peel apartfilm bestaat uit 2 delen. De film en een ontvangerpapier. Bij de peel apartfilm wordt er een foto op een negatieffilm gemaakt. Als je de foto uit de camera trekt wordt er tussen de film en het papier (de ontvanger) ontwikkelpasta geperst. Wanneer de ontwikkeling klaar is trek je deze twee delen van elkaar. Je hebt dus een positieve foto en een niet bruikbaar negatief.(hier zijn 2 uitzonderingen op. Type 55 en Type 665. Deze leveren een bruikbaar positief beeld op en een bruikbaar negatief op. De laatste kun je dan in de doka weer in een vergroter gebruiken.)
De peel apartfilm worden gebruikt in Polaroid Land camera's als de Colorpack 100. Ook werd deze gebruikt in diverse achterwanden die op technische camera's, hasselblad of Mamiya werden gebruikt. De film had dan een controle functie voor de uiteindelijke foto op negatief film of diafilm.

Polaroid maakt deze film niet meer. Fuji wel. Als je de Fuji film FP 100c of de FP100 B koopt kun je deze gebruiken in Polaroid camera's als de eerder genoemde Colorpack 100 of de diverse achterwanden.

De intergrale film werkt iets anders. De foto werd genomen op negatief film. In plaats van een positieve ontvanger zoals deze er was bij de peel apartfilm is bij de integrale film een doorzichtige plastic laag aangebracht. De ontwikkelpasta wordt uitgesmeerd tussen de doorzichtige plastic laag en de negatief film. Het beeld word door de ontwikkelpasta aan de oppervlakte getrokken zodat je deze kunt bekijken door de doorzichtige plastic laag. Deze film wordt nu door Impossible Project gemaakt voor de 600 series camera's, de sx-70 camera's en de image spectra camera's.
Fuji heeft een vergelijkbaar systeem de Instax. Op een paar details na werkt deze in princiepe hetzelfde. Deze films kunnen niet in de oude Polaroid camera's gebruikt worden. De meest voor de hand liggende reden is het formaat. De tweede reden is is dat de Instaxcassette's geen ingebouwde battery hebben.

Ik hoop dat bovenstaand verhaal een beetje duidelijkheid brengt in het instant gebeuren zoals die nu bestaat. Een paar linkjes voor wat achtergrond informatie:

Film:
Wikipedia: Instant film

Camera:
Wikipedia: Instant camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Voor 6,50 euro een Canon AV-1 aan de verzameling toegevoegd. Had nog een T50 met 1.8 50mm FD lens liggen dus die lens kan erop. Nu nog zo'n 4LR44 6V batterij scoren. Het is een rare camera. Het is de zus van de bekende AE-1. Alleen dan met diafragmavoorkeur om mee te spelen ipv de sluitertijd. Batterij scoren en testen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Heb er ook 1, ik vind het een prettige camera, veel plezier ervan, die 50mm objectieven zijn ook prima overigens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Tomino schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:30:
Komt net iemand binnen die weet dat ik fotografeer met oud spul.

Maakt tas open.
Complete Olympus Om-2 set met boekjes en flitser en alles oOo
+
Rollei 35 in piekgave staat

* Tomino happy!
Vandaag maar een adapter gekocht MR-9 om er eindelijk een batterijtje in te kunnen stoppen.
26 euro met shipping costs vanuit Japan. Eindelijk wat schieten en gaan vogelen..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Jazzper schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:05:
Voor 6,50 euro een Canon AV-1 aan de verzameling toegevoegd. Had nog een T50 met 1.8 50mm FD lens liggen dus die lens kan erop. Nu nog zo'n 4LR44 6V batterij scoren. Het is een rare camera. Het is de zus van de bekende AE-1. Alleen dan met diafragmavoorkeur om mee te spelen ipv de sluitertijd. Batterij scoren en testen maar!
De T50 was mijn eerste eigen camera <3. DIe 4LR44 batterijen kan je best op ebay kopen, in de reguliere winkels kosten die 5x zoveel.
Tomino schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:38:
[...]

Vandaag maar een adapter gekocht MR-9 om er eindelijk een batterijtje in te kunnen stoppen.
26 euro met shipping costs vanuit Japan. Eindelijk wat schieten en gaan vogelen..!
Ik heb een MR-9 gekocht bij deze ebayer voor €16,92 + €2.63 verzending.

Ik heb net batterijtjes voor mijn 'nieuwe' OM-2n aangekregen, straks filmpje erin en dit weekend eens uittesten. Mijn OM-collectie is ondertussen behoorlijk:
  • OM-1n
  • OM-2n
  • Olympus 28mm f/2.8
  • Olympus 28mm f/3.5
  • Olympus 50mm f/1.8
  • Olympus 50mm f/1.4
  • Olympus 135mm f/2.8
  • Olympus 135mm f/3.5
  • Olympus 75-150mm f/4
en een heerlijke retro lederen Olympustas. Alles bij elkaar €110 betaald, plus nog eens €35 aan batterijtjes en nieuwe light seals voor de toestellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Teun_2 op 14-06-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Teun_2 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:58:
[...]

De T50 was mijn eerste eigen camera <3. DIe 4LR44 batterijen kan je best op ebay kopen, in de reguliere winkels kosten die 5x zoveel.

[...]

Ik heb een MR-9 gekocht bij deze ebayer voor €16,92 + €2.63 verzending.

Ik heb net batterijtjes voor mijn 'nieuwe' OM-2n aangekregen, straks filmpje erin en dit weekend eens uittesten. Mijn OM-collectie is ondertussen behoorlijk:
  • OM-1n
  • OM-2n
  • Olympus 28mm f/2.8
  • Olympus 28mm f/3.5
  • Olympus 50mm f/1.8
  • Olympus 50mm f/1.4
  • Olympus 135mm f/2.8
  • Olympus 135mm f/3.5
  • Olympus 75-150mm f/4
en een heerlijke retro lederen Olympustas. Alles bij elkaar €110 betaald, plus nog eens €35 aan batterijtjes en nieuwe light seals voor de toestellen.
Ajtsch,. Naja, na veel googlen en veel sites gehad te hebben ging dit prima. Is al besteld :)
Ik weet dat vast ook goed te vinden is, maar wat heb jij nu aan batterij in je OM2 zitten (eventueel met linkje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
2 van deze http://www.benl.ebay.be/i..._trksid=p3984.m1497.l2649
In de OM-1 de MR-9 adapter met SR43 batterijen (maar daar heb ik geen linkje meer van)

De goedkopere alkaline LR44 zouden ook moeten passen in de OM-2, maar dan is de lichtmeting niet consistent. Ongeveer een halve tot anderhalve stop mis, afhankelijk van hoe vol de batterij nog is.

[ Voor 34% gewijzigd door Teun_2 op 14-06-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Neeeee, ik heb afgelopen anderhalve week zowel een Nikon FG met 24 stuks rolletje en een Canon AV-1 36 stuks rolletje volgeschoten. Die Nikon heb ik met veel liefde en geduld vorig weekend bijna vol geschoten. Kon niet wachten. Vandaag nog paar om hem op 24 belichtingen af te tikken en dan laten ontwikkelen.

Oh wait wut... ding ging door naar 25, 26.. dus ik dacht nog misschien toch 36? Bij 37 klik vast. Zo slim geweest om in donker open te maken en ja hoor... filmpje is nooit aangehaakt op spoeltje rechts. Te snel gedaan kennelijk. Doh! Heb heel veel tijd gestoken in droogoefenen geloof ik. Vroeger ook wel eens gehad en zelfs dat ik dan terugwikkelde en feitelijk allen het uitstekende stukje weer het kokertje introk. Inleveren en leeg filmpje terugkrijgen :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik heb het ooit eens voorgehad, maar vrijwel meteen gemerkt dat het spoeltje niet meedraaide bij het opdraaien van de film advance lever (hoe heet dat in het nederlands?).
(ps: de site in je signature is gehackt)

[ Voor 10% gewijzigd door Teun_2 op 17-06-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Als ik een rolletje in mn nikons doe draai ik altijd een twee keer door om zeker te zijn dat die hem pakt en er niet af glijdt.
Rot, ik heb het ook wel gehad, maar goed je leert ervan ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik ben al die oldskool trucs verleerd. Maar het viel me op toen mijn canon de winder liet meedraaien en de nikon niet. Toen voelde ik nattigheid. Hoeveel keer moet je na nieuw filmpje eigenlijk schieten? 2? vanaf waar krijg je verse onbelichte film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 17 juni 2013 @ 23:41:
Ik ben al die oldskool trucs verleerd. Maar het viel me op toen mijn canon de winder liet meedraaien en de nikon niet. Toen voelde ik nattigheid. Hoeveel keer moet je na nieuw filmpje eigenlijk schieten? 2? vanaf waar krijg je verse onbelichte film?
Heb ik ook gehad met het enige verschil dat ik thuis ontwikkel, dus het kostte me niet veel geld, maar vooral tijd.

2x is inderdaad goed normaal, hangt er vanaf welke camera, en hoe efficient je je rolletje erin duwt.

Heb net 3 rolletjes hier thuis ontwikkeld, zijn aan het drogen, en morgen heb ik normaal 114 nieuwe fotos.
Ik schiet op elk rolletje 38 fotos, wat op jaarbasis toch een verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Jazzper schreef op maandag 17 juni 2013 @ 23:41:
2. Als je in het donker laadt, is één ook al goed, dan win je een extra foto op je rolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hmmm net ontwikkelde foto's opgehaald bij de HEMA. Ik dacht dat je ook los CDROM erbij kon zonder afdrukken (dus totaal euro of 6 voor negatieven en cdrom). Meisje achter de balie zei dat het kon. Vandaag opgehaald; 13 euro! Inclusief afdrukken waar ik niet om vroeg. Kon kennelijk niet los. Mocht ook alleen de negatieven meenemen, maar dat vond ik dan weer zonde.

Enfin, ben niet geheel tevreden over het resultaat. Verwachte loeischerpe platen, maar de foto's en de scans van de hema zelf (60kb plaatjes...) zijn dat niet. Wel heerlijke zachtheid (wat niet per se het tegenovergestelde van scherp is) en mooie DoF. De specs:

Canon AV-1 (zusje van de AE-1)
Canon 50mm 1.8 (meestal diafragma vol open)
Konica Minolta VX100 kleurenrolletje. Jaren oud: ik vermoed medio 2006. Expiry date 11/2005 :+
Jaren ervaring met analoog en later dslr.
mooi weer

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-EhxhNBrhDUA/UcWX2HZ8KJI/AAAAAAAAIDc/bD6HW45sSo0/w1192-h798-no/0015.jpg

Ik vind hem grauwig en te contrastrijk. Of ben ik analoog verleerd qua verwachtingen?

Mogelijke euvels:
- verwachtingen
- rolletje niet super
- HEMA scan/afdruk-kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
tja 60kb zit natuurlijk niet veel informatie in, hema stuurt die meuk gewoon op naar kodak volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je mag van die scans niet teveel verwachten Jasper. Helaas.

Had ik die laatste Coolscan 9000 maar gekocht die jaren geleden bij de fotowinkel stond...
Misschien kunnen we in een GoT-analoog-groupbuy een geschikte scanner kopen?:P Nu al mijn fotospul (behalve het digital toestel) kapot of aan revisie toe is fotografeer ik bijna niet meer ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Nee, hema stuurt hun fotorolletjes naar Fujicolor in Steenbergen.
Ik heb ook wel eens een rolletje Konica VX200 gebruikt die ook verlopen was.
Resultaten daarvan waren nou niet echt super te noemen, maar zeker niet onbruikbaar.
Verlopen film is altijd een gok of je er nou een goed resultaat uit krijgt. Samen met de (middelmatige) scans die je terugkrijgt bij de hema is dat gewoon een lastige combinatie.
Ik ben zelf heel blij ermee dat ik een goede scanner (Polaroid Sprintscan 120 :D) heb waarmee ik goede scans kan maken, kleinbeeld en middenformaat. Zelf scannen gaat alleen wel redelijk wat tijd in zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Over verlopen film hè: kent film ook een houdbaarheidsdatum als het eenmaal in het toestel zit? Heb hier namelijk een oude analoge EOS-300 liggen, waar ik een half jaar geleden een rolletje in heb gedaan en nu nog slechts 12 opnames mee heb gemaakt. Kan dat rolletje nog gemakkelijk een half jaar in het toestel blijven zitten, of moet ik nu even snel de rest volschieten en laten ontwikkelen?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Oh dat wil vast nog wel. Ik heb een half rolletje na een jaar of 4 verder ontwikkeld. De foto waarop hij stilstond had wel last van wat lichtlekkage dus misschien even een doordrukken.

Ik zal de HEMA negatieven nog even scannen met mijn Epson V300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
tobiasvs schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 15:34:
Over verlopen film hè: kent film ook een houdbaarheidsdatum als het eenmaal in het toestel zit? Heb hier namelijk een oude analoge EOS-300 liggen, waar ik een half jaar geleden een rolletje in heb gedaan en nu nog slechts 12 opnames mee heb gemaakt. Kan dat rolletje nog gemakkelijk een half jaar in het toestel blijven zitten, of moet ik nu even snel de rest volschieten en laten ontwikkelen?
ja. film kent zeker een houdbaarheidsdatum. om het zo goed mogelijk te bewaren hoort 't eigenlijk in koelkast.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
simon schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:32:
[...]

ja. film kent zeker een houdbaarheidsdatum. om het zo goed mogelijk te bewaren hoort 't eigenlijk in koelkast.
met name voor kleurenfilm is het aan te raden deze in de koelkast te bewaren. zwartwit film is iets minder kritisch. onder kamertemperatuur bewaren is ook al goed.

maar buiten de 'houdbaarheidsdatum' waar binnen de film onbelicht het beste blijft, is het ook aan te raden om film zo snel mogelijk nadat het belicht is te ontwikkelen, belichte film veroudert sneller dan niet belichte film.

maar het is niet zo dat de film gelijk helemaal waardeloos is, of de film nog een half jaar in je camera kan zitten, is met name afhankelijk van hoe kritisch je zelf bent, maar eigenlijk is het kwaad al geschied, dus kan je het net zo goed nog wel een half jaar (of langer) in je camera laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik wilde altijd al een keer een Rus hebben. En oh ja ook altijd nog een keer een Helios lens.

Dus ik loop vandaag een kringloop binnen waar ik niet zo vaak kom. Kartonnen doos naast de balie met wat oude cameras. Allemaal plastic point en shoot materiaal. En een zware camera in leren cameratas (of hoe zo'n strak sluitend leren pakje heet voor de camera). Een Zenit 3M met Helios 44 lens. Oe! Geen prijs.
Vraag het de man achter de balie. Hij kijkt op een prijssticker van zo'n plastic jaren 90 camera en zegt: 5 euro. Ik: ok.

ding is nogal verneukt maar met wat tender love care nog wel te fixen:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2826/9144262049_3428f932a4_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5326/9144261711_aa473508a5_z.jpg

KMZ Zenit 3M van ik gok circa 1968 met Helios 44 2/58 in Carl Zeiss Jena zebra style.

blij mee! Alleen al als presse papier. Overigens M39 draad dus kan helaas niet zonder meer op mijn andere bodies schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Kon niet laten staan:

Afbeeldingslocatie: http://distilleryimage3.s3.amazonaws.com/03b3f51ee34511e2b93522000a1f96b2_7.jpg
Een Nikon EM (1979-1982). Body is in mint condition! Het foam is niet meer helemaal goed en de spiegelbumper (mirror foam / bumper) mist. Is op te lossen. Zeker voor het geld. Hij is echt te cute. Is om mensen (met name vrouwen!) aan de SLR te krijgen in die tijd. Alleen maar diafragmavoorkeur. Rest is automatisch. Kleinste coole SLR die ik heb. Hier mogen mijn kids over paar jaar mee beginnen had ik bedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Allen,

Mijn Rollei 35 doet het, er staat wat op de negatieven. Ik had niet anders verwacht. Binnenkort inscannen :)

daarbij, ik heb een Mr-9 adapter over, iemand interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

:-( mijn fotorolletjes van mijn vakantie uit istanbul zijn ontwikkeld, en ik heb ze terug.
3 rolletjes, 2x ektar100 1x kodac color 200
meeste baal ik dat ik èèn rolletje ektar niet goed had geplaatst en dat de 30 opnamen verprutst zijn
ik had pas aan het eind door dat ie niet transporteerde. anderhalve dag aan foto's weg, en 7 euro betaald om lege fotos te ontwikkelen ;w

ook vermoed ik dat de carmera niet helemaal lichtdicht is: af en toe zie ik een witte waas aan de linkerkant

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stavos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-02-2022

stavos

<")3

Oew, flink balen. En heb je enkel analoog geschoten, of digitaal ook genoeg weg geklikt?

Zelf heb ik begin deze week de benodigde batterij voor de lichtmeter van mijn MTL3 binnen gekregen. Testfilm hopelijk goed geplaatst en nu maar zien hoe snel die vol zit. Het laadsysteem van de Praktica camera's werkt wel heel handig, alleen loopt de teller niet mee bij het doorladen. Aan de rewind knop te zien draait de film wel goed mee. Ben dus heel benieuwd of ik over een korte tijd voor dezelfde teleurstelling kom te staan, of dat gewoon blijkt dat de exposure teller niet meer correct blijkt te werken. O-)

Gisteravond overigens de hele set digitaal vastgelegd:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3750/9368277956_3795591b40_z.jpg
Analog photography set by stavos, on Flickr

stavos.nl - ...something with 1000 words and pictures, only without the words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

stavos schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:48:
Oew, flink balen. En heb je enkel analoog geschoten, of digitaal ook genoeg weg geklikt?
gelukkig ook veel digitaal, maar er zaten flink wat shots tussen die ik niet digitaal heb. gemaakt.

en net wat scans gemaakt met een cheapo scannertje maar de resolutie is best wel laag :-( alsof de fotos niet ècht scherp zijn, ik kan straks wat voorbeeldjes insturen :)

ik heb de bijgeleverde cd ook, ene kijken welke beter zijn

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 26-07-2013 16:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:26
Nog even n.a.v. de houdbaarheid van film: in mijn Canon T70 zit nog een rolletje waar 15 foto's op staan. Laatst gebruikt rond 2002 schat ik. Zou hier nog iets bruikbaars uit kunnen komen als ik het laat ontwikkelen? Of is het helemaal vergaan? Meer dan 10 jaar is wel heel extreem, en ik verwacht er ook niks van (film is el cheapo Agfa Vista, dat maakt het er niet beter op), maar als er nog iets zichtbaars uitkomt is het al mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Laatst grote schoonmaak in het ouderlijk huis gehad. Dit beestje lag ver weggestopt in een kast:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/311xtl2.jpg

Bij nadere inspectie lijkt het diafragma een beetje scheef te zitten, niet mooi gecentreerd in het midden van de lens maar meer naar de zijkant.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2lstbtc.jpg
Het diafragma is zo te zien vast, met een stand voor ISO100 (open diafragma) en een voor ISO400 (afgestopt diafragma). Is het nog de moeite hier een rolletje in te stoppen en te kijken of 'ie werkt, of kan zo'n scheef diafragma nooit voor goede foto's zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
tobiasvs schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:29:
Is het nog de moeite hier een rolletje in te stoppen en te kijken of 'ie werkt, of kan zo'n scheef diafragma nooit voor goede foto's zorgen?
of het de moeite waard is, is aan jezelf, maar ik verwacht niet dat het voor zo'n camera heel veel uitmaakt of dat diafragma nu wel of niet recht in het midden zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Nou ja, dat vraag ik me dus af. In principe krijg je nu toch een beeldprojectie die niet recht op de film valt maar deels ernaast? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
tobiasvs schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:59:
Nou ja, dat vraag ik me dus af. In principe krijg je nu toch een beeldprojectie die niet recht op de film valt maar deels ernaast? Of zie ik dat verkeerd?
In het algemeen zal het inderdaad niet bevorderlijk zijn voor je beeld, maar in dit specifieke geval gaat het om zo'n matige camera dat dat niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Rolletje van zéér ver over de datum en stoppen en gaan schieten in Lomo style... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Teun_2 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:34:
2 van deze http://www.benl.ebay.be/i..._trksid=p3984.m1497.l2649
In de OM-1 de MR-9 adapter met SR43 batterijen (maar daar heb ik geen linkje meer van)

De goedkopere alkaline LR44 zouden ook moeten passen in de OM-2, maar dan is de lichtmeting niet consistent. Ongeveer een halve tot anderhalve stop mis, afhankelijk van hoe vol de batterij nog is.
Adres van de adapter http://www.butkus.org/chinon/batt-adapt-us.pdf

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zijn er ook iPhone apps waar je mee kan loggen?
Ik kan ze nergens vinden. Zou best wel logboek willen met gps locatie, lens, body, settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
Ik gebruik deze: https://itunes.apple.com/...it-timer/id518570379?mt=8
Eigenlijk omdat hem ook gebruik als afstandsbediening.
Maar wordt GPS loggen niet lastig als je analoog schiet omdat je dan niet de exacte tijd van het shot weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Nou gps boeit me niet, gaat om dat ik de lens en diafragma kan vangen. Die komen nu niet in de exif. Ik werk met analoog glas op zowel nikon als canon. Notitieblok zou afdoende zijn, maar zijn vast mooie apps voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Dit hebben jullie nodig: http://filmtrackr.com/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Gekeken, maar nee: die houdt bij welke film in welke camera zit.
Ik heb analoge lenzen op dSLR en dat registreert niet lekker. Ik wil bij sommige foto's aantekeningen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Kan je beter je vraag in het alternatieve lenzentopic zetten. Dit is het analoogtopic en wat jij nu vraagt heeft vrij weinig met analoge fotografie te maken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Adapter met chip gebruiken? Dan heb je in ieder geval de brandpuntsafstand en (maximale) diafragma van de lens. De moderne chips kunnen ook door de body ingesteld diafragma registreren, dus als je die op dat moment hetzelfde instelt als de lens, heb je ook correct diafragma informatie.
Dit geldt trouwens voor Canon AF-confirm chips. Hoe dat zit met Nikon, weet ik niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Klopt. Was mijn eigen associatie want 10-15 jaar geleden deed ik het met de hand in een opschrijfboekje op analoge SLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb weer tijd en zin om film te schieten. Heb eens gekeken welke camera's nog 'loaded' waren en welke rolletjes ik nog had liggen.
  • Agfa Clack bleek nog rol Kodacolor 200 met 2 foto's op de film te hebben (rest dus van iemand anders). Moet ik nog laten ontwikkelen.
  • Kodak Instamatic 133-X zat nog VP126 cassette in bij aanschaf. Opmaken en kijken of dat nog te ontwikkelen valt
  • Konica C35 rangefinder; hoge verwachtingen van. Nu mee op pad dagelijks.
  • Nikon FG zit Kodak Gold 200 in. Lag tijdje stil bij gebrek aan lenzen. Door aanschaf redelijk wat Ai-s glas laatste maanden ben ik deze nu met plezier aan het opmaken
  • Zeiss Ikon Contina IIa: erfstuk. Geladen met Kodak FarbWelt 200 (Gold 200 voor EU) aan het opmaken langzaam. Lastige camera. Wel leuk.
Nog 17 rolletjes over van divers pluimage. Onder andere 8 rolletjes Fujichrome 100 Provia Daylight professional. Dat is dus CR-56 diafilm. Moet ik daar nou weer mee? Crossprocessen?

Hoe komen jullie aan rolletjes? Ik scoor ze nu wel eens bij kringloopwinkels. Zie ze op MP en eBay ook wel voorbij komen. Heb wel behoefte aan wat Portra en Tmaxjes.

Vooral met wat nieuw speelgoed dat onderweg is: Olympus XA en XA2 en een Nikon AF600.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 03-12-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

diafilm kan je gewoon bij de hema inleveren, kost net zoveel als c41 ontwikkeling.
Provia 100 crossprocessen is geen succes, ik heb het geprobeerd. (Provia 400x daarentegen :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Zeau gisteren ook weer wat B&W gescanned met de V750.

Één van die rolletjes was geschoten met een camera waar ik zeer trots op ben: een originele Canonet in volledig werkende staat. De reden dat tik trots ben op die camera is niet het model an sich maar meer het feit dat ik hem zelf volkomen gereviseerd heb, inclusief een wissel van de gehele meetzoeker assembly van een donor-camera. Was een uitdaging maar de moeite waard.

Technisch gezien is zo'n ori Canonet een wondertje: het is een shutter-priority camera zonder batterij, alles werkt mechanisch dmv aansturing door de selenium cel rondom de lens. Mechanisch echt een heel erg leuke camera. Daarnaast staat een andere recente aanwinst: een made in Germany Rollei 35 (kocht ik met nagenoeg alle accesoires voor weinig). Leuke camera maar mis de meetzoeker. Resultaten mogen er trouwens zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/canonetrollei.jpg

En dat ik de revisie van de Canonet goed heb gedaan blijkt uit deze foto: object is mijn hobby-voiture (leuke tegenhanger voor de standaard Volvo-leasebak die we ook hebben).

Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/molen.jpg

En zoals UC wel weet: echte mannen rijden natuurlijk een achterwiel aangedreven auto, voorwielaangedreven voitures zijn inherent een beetje sneu.. :P

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Welke accesoires heb je voor je Rollei? Ik heb hem ook en mis af en toe toch de flits...

Eergisteren gescand. Ilford 400 rolletje
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9ocLJE3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ip4zANI.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Tomino op 05-12-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
mennovanw schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:37:
En zoals UC wel weet: echte mannen rijden natuurlijk een achterwiel aangedreven auto, voorwielaangedreven voitures zijn inherent een beetje sneu.. :P
Haha, klopt. Maar die 2 Franse voorwielaangedreven (1tje heeft wel een passief meesturende achteras als compromis) voitures van mij rijden zonder problemen rond.... ;)
Best een leuke plaat btw, jammer dat de molen uit de auto lijkt te komen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Tomino schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:34:
Welke accesoires heb je voor je Rollei? Ik heb hem ook en mis af en toe toch de flits...

Eergisteren gescand. Ilford 400 rolletje
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi! Gemaakt met de Rollei? Vind vooral nr. 1 apart!

Ik heb de originele Rollei 100 XLC automatische flitser erbij. Op zich een ding dat prima werkt: diafragma correct instellen op de iso-waarde van je filmpje en klaar. Resultaten best heel goed met B&W film..

Ik heb voor de rest de beide zonnekapjes (hard en zacht, vooral de laatste is zeer handig en kan je met een filter 'integreren'), alle ori filtertjes en 2 tasjes. Ook heb ik een niet-ori afstandmetertje van Watameter (zelf ook een mooi stukje techniek).
Universal Creations schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:43:
[...]

Haha, klopt. Maar die 2 Franse voorwielaangedreven (1tje heeft wel een passief meesturende achteras als compromis) voitures van mij rijden zonder problemen rond.... ;)
Bij andere merken noemen ze dat een gescheurd ophangrubber; toch leuk dat die Fransen zo origineel zijn qua benaming van feitelijke defecten ;)
Best een leuke plaat btw, jammer dat de molen uit de auto lijkt te komen.
Tsja, het is ook qua compositie niet super; rolletje was een testrolletje Neopan SS (niet zo'n beste film) van 5 jaar overdatum. Vond vooral de look en tekening best goed voor een budgetcamera..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Leuk die Canonet. Ik heb dezelfde. Moeilijk om google goede resultaten over te vinden, want canonet is bijna een generieke naam tussen het 28 en QL17 geweld. Hij is wel echt lomp zwaar. Vind vooral het doorspoelen met je pink een gave bezigheid. Nog geen film doorgehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Goedkoop flitsertje gevonden. Leuk mee spelen! Rollei Beta 1. Toevallig ook van Rollei, niet echt op gezocht.

Ben benieuwd of het flitseffect dat nu van onderen komt leuk uitpakt :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gf5vdgM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://origincache-ash.fbcdn.net/924339_855617524455707_2038817389_n.jpg

Yehes! Eindelijk een Leica!

Ik kan nu mega de fotosnob uithangen. Kan ik een apart topic krijgen? Het groot analoog Leica topic? Alleen voor Leica-koningen. Etcera, etcetera ;)

Maar for real; ik liep tegen een ordinaire Leica AF point & shoot 35mm camera aan: De Leica AF-C1. Leica's eerste autofocus p&s uit 1989. Hij was maar 20 euro dus kon het niet laten. Op marktplaats staat er een voor 100 euro vraagprijs en op ebay gaan ze ook los. Dus kan altijd uit.

Ze schijnen door Minolta gemaakt te zijn. De overeenkomsten met de Minolta AF-Tele zijn overduidelijk. Alleen de lens is anders en de body van de Leica is van metaal ipv van plastic. Ook schijnen alle kwaliteitseisen en controles door Leica te zijn gedaan. Het zal wel. De poor mans Leica. Heb ik weer haha.

De foto's op Flickr zijn nog bijster gaaf die ik zo tegenkom in de diverse groups. Zal er snel eens een rolletje doorheen halen.

Foto van internet:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4016/4701659160_08eb0d129d_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke vondst, helemaal voor dat geld.
Ik heb ook nog een leuke vondst:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7104/13903917232_78a4d95c70_c.jpgOld film. by Woutoud, on Flickr

Morgen maar even een batterij halen voor de Zenza Bronica. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:00:
Leuke vondst, helemaal voor dat geld.
Ik heb ook nog een leuke vondst:
[afbeelding]Old film. by Woutoud, on Flickr

Morgen maar even een batterij halen voor de Zenza Bronica. :)
Oeh dat is wel heel oud die Ilford HP4. Oorspronkelijk 400 ISO als ik het goed heb?
Ik zou het gezien de leeftijd als 200 belichten en dan wat langer ontwikkelen.
Ga je de zwartwit film ook zelf ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil binnenkort wat portretjes schieten op 120 film, en dan bij voorkeur z/w.
offtopic:
Dat is puur als extra'tje, met mijn digitale setup doe ik het 'echte werk'.

- maakt het bij Z/W uit of hij over de datum is? (ivm kleurzweem)
- het is buiten en ik kan een 100/3.5 lenen, iso200 lijkt me prima, ik heb statief. Of ga ik geen last hebben van korrel bij 400?
- ik ga de negatieven scannen en evt nabewerken; is dan een los geelfilter voor meer contrast nog nodig op de camera zelf?
- iemand een tip voor welke film en waar te scoren? die lomografie sites hebben vrij veel staan, maar ik vraag me daar wel af of ik niet de hipsterfee betaal ;).
offtopic:
Ik ga niet met een hipstercam schieten, heb geen mac en geen laf baardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
-Kleurzweem ga je bij zwartwitfilm normaalgesproken niet krijgen, ook al is hij over de datum.
-Korrel en last ligt nog los van de iso-waarde nog aan de film die je gebruikt en aan wat je als lastig beschouwt, dus lastig te zeggen
-Met kleurfilters voor de film kan je eventueel makkelijker kleurgerelateerde verschuivingen aanbrengen in grijswaarden dan na het scannen van de film, als de kleur er door de film al is uitgehaald
-Lang geen 120-film meer gekocht, volgens mij is gebruik een mf-camera tegenwoordig toch al snel iets voor hipsters, zeker als ze zwartwit willen gebruiken en het over hipsters hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 17:58
Boudewijn schreef op zondag 25 mei 2014 @ 15:40:
- maakt het bij Z/W uit of hij over de datum is? (ivm kleurzweem)
Nou, van KLEUR zweem zul je niet veel last hebben. Het is wel zo dat je zwemen kunt hebben. Als je film hebt liggen zou je eens een proef film vol kunnen schieten en kijken of je tevreden bent met de kwaliteit. Als je daar niet de gelegenheid voor hebt moet je je afvragen of je liever een paar tientjes aan film kosten wilt besparen en het risico wilt lopen dat je tegenvallende resultaten hebt.
Ikzelf bewaar film in de koelkast. Dan is het nog prima te gebruiken als het een paar jaar over datum is.
- het is buiten en ik kan een 100/3.5 lenen, iso200 lijkt me prima, ik heb statief. Of ga ik geen last hebben van korrel bij 400?
sunny 16 rule: Bij 100 ASA en 1/125 s: neem f/16
Dus met iso100 en een 3,5 objectief zit je binnen de marge.

Bij zwartwit film zul je al gauw je keuze tussen 100 en 400 ASA moeten maken; ik zou niet weten wie er een 200 ASA voert (of waarom, maar daarover later meer).
Natuurlijk, hoe sneller de film hoe meer korrel, maar bedenk wel dat je met middenformaat aan het werk bent, niet met kleinbeeld. M.a.w. de film korrels zijn relatief klein t.o.v. de afbeelding op je negatieven.

Overigens heb je met zwartwit film veel vrijheid om zelf je gevoeligheid te kiezen: Het is geen enkel probleem om het één of meerdere factoren ('stops') sneller te gebruiken dan wat er op het doosje staat. Dit wordt 'pushen' genoemd. Je moet hier wel rekening mee houden tijdens het ontwikkelen en gevolg daarvan is dat je die gevoeligheid dus wel voor de héle film moet aanhouden.

Heeft je camera een lichtmeter? Of neem anders een andere camera mee en gebruik die als lichtmeter.
- ik ga de negatieven scannen en evt nabewerken; is dan een los geelfilter voor meer contrast nog nodig op de camera zelf?
Met een geelfilter krijg je wat meer contrast in de luchten, verder doet het niet zo veel.
Het lijkt me niet dat dat een voorwaarde is voor nabewerken, of je dat nou digitaal of op het negatief zelf doet.
- iemand een tip voor welke film en waar te scoren? die lomografie sites hebben vrij veel staan, maar ik vraag me daar wel af of ik niet de hipsterfee betaal ;).
Ilford en Kodak zijn de twee klassieke fabrikanten (die nog bestaan) op gebied van zwartwit film. De reguliere films zijn te krijgen voor 5 à 6 euro 't stuk. HP4, FP4, Delta, Tri-X, T-Max, Pan-F. Allemaal hadstikke goed.

Een van de niet-reguliere films is Kodak BW400CN, dat is een zwartwit flim die als kleurenfilm ontwikkeld wordt (C41 proces). Kun je niet zelf (lijkt mij...) maar kun je wel redelijk makkelijk laten doen. Een tweede voordeel van deze film is dat hij veel makkelijker te scannen is. Allerlei stof-verwijder-truukjes die op reguliere zwartwit film faliekant falen doen het hier wel goed. Dat scheelt een hoop tijd post-processen!

Qua prijs heb ikzelf goede ervaringen met Calumet. Qua snelheid van levering is mijn ervaring dan weer wisselend :/
Er zijn natuurlijk tal van webshops. Zoek er eentje uit die ook een reguliere zaak is en een telefoonnummer heeft, dan heb je wat meer grip op de zaak.

Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

begintmeta schreef op zondag 25 mei 2014 @ 16:28:
-Kleurzweem ga je bij zwartwitfilm normaalgesproken niet krijgen, ook al is hij over de datum.
Mooi :).
-Korrel en last ligt nog los van de iso-waarde nog aan de film die je gebruikt en aan wat je als lastig beschouwt, dus lastig te zeggen
Nou ja dat vind ik ook lastig, heb net mijn eerste paar rolletjes (kleuren)film volgeschoten. Ook nog geen idee wat eruit komt.
-Met kleurfilters voor de film kan je eventueel makkelijker kleurgerelateerde verschuivingen aanbrengen in grijswaarden dan na het scannen van de film, als de kleur er door de film al is uitgehaald
Hmm toch ff kijken of ik wat op de kop kan tikken voor een nette prijs op dat gebied. Heb voor mijn digitale camera wel van alles en nogwat maar geen kleurfilters.
-Lang geen 120-film meer gekocht, volgens mij is gebruik een mf-camera tegenwoordig toch al snel iets voor hipsters, zeker als ze zwartwit willen gebruiken en het over hipsters hebben
Mehehe. Te onhandig speelgoed voor hipsters. Zit ook een echte lens op :+.
DieAnder schreef op zondag 25 mei 2014 @ 16:29:
Nou, van KLEUR zweem zul je niet veel last hebben. Het is wel zo dat je zwemen kunt hebben. Als je film hebt liggen zou je eens een proef film vol kunnen schieten en kijken of je tevreden bent met de kwaliteit. Als je daar niet de gelegenheid voor hebt moet je je afvragen of je liever een paar tientjes aan film kosten wilt besparen en het risico wilt lopen dat je tegenvallende resultaten hebt.
Ikzelf bewaar film in de koelkast. Dan is het nog prima te gebruiken als het een paar jaar over datum is.
Met andere woorden: gewoon goede film kopen als je niet in staat bent vantevoren degelijk te testen. Punt bij 2e hands is dat je ook niet weet of het wel netjes opgeslagen is geweest.
sunny 16 rule: Bij 100 ASA en 1/125 s: neem f/16
Dus met iso100 en een 3,5 objectief zit je binnen de marge.
Yup.
Bij zwartwit film zul je al gauw je keuze tussen 100 en 400 ASA moeten maken; ik zou niet weten wie er een 200 ASA voert (of waarom, maar daarover later meer).
Natuurlijk, hoe sneller de film hoe meer korrel, maar bedenk wel dat je met middenformaat aan het werk bent, niet met kleinbeeld. M.a.w. de film korrels zijn relatief klein t.o.v. de afbeelding op je negatieven.
Lol, daar zie je weer dat ik een digitaal-mannetje ben.
Overigens heb je met zwartwit film veel vrijheid om zelf je gevoeligheid te kiezen: Het is geen enkel probleem om het één of meerdere factoren ('stops') sneller te gebruiken dan wat er op het doosje staat. Dit wordt 'pushen' genoemd. Je moet hier wel rekening mee houden tijdens het ontwikkelen en gevolg daarvan is dat je die gevoeligheid dus wel voor de héle film moet aanhouden.
Ja maar ik wil mijn rolletjes niet zelf ontwikkelen. Gevolg is dus dat ik niet kan pushen , EN het met het reguliere procede mee moet kunnen bij de HEMA etc.
Heeft je camera een lichtmeter? Of neem anders een andere camera mee en gebruik die als lichtmeter.
Losse lichtmeter, maar ik neem sowieso mijn digitale set mee die ik ook op hetzelfde ondewerp kan richten en zelfde ISO instellen.
Een van de niet-reguliere films is Kodak BW400CN, dat is een zwartwit flim die als kleurenfilm ontwikkeld wordt (C41 proces). Kun je niet zelf (lijkt mij...) maar kun je wel redelijk makkelijk laten doen. Een tweede voordeel van deze film is dat hij veel makkelijker te scannen is. Allerlei stof-verwijder-truukjes die op reguliere zwartwit film faliekant falen doen het hier wel goed. Dat scheelt een hoop tijd post-processen!
Mja deze kan dus met de fotoboer mee. Op zich wel een dikke pre. Ik ben niet direct van plan zelf te ontwikkelen (ruimtegebrek voor opslag en handeling en geen zin in gekut met chemicalieen).
Qua prijs heb ikzelf goede ervaringen met Calumet. Qua snelheid van levering is mijn ervaring dan weer wisselend :/
Er zijn natuurlijk tal van webshops. Zoek er eentje uit die ook een reguliere zaak is en een telefoonnummer heeft, dan heb je wat meer grip op de zaak.

Veel plezier!
Dank voor je advies, ben weer een stuk wijzer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Weet iemand wat dit voor Afga lensje is? Kreeg dit vandaag van iemand maar staat verder geen info op..
Lijkt wide-angle te zijn, maar als ik er doorheen kijk dan lijkt het wel op een 50mm..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2tfwdei.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uLMjR63.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yOByGCD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de meteraanduiding zou ik richting de 75mm gaan, en lichtsterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Thnx. Waar past dit op, op wat voor soort Afga cameraatje?
En echt erg gek dat er niks opstaat, behalve de afstand van 3m tot infinity..
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste