Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers

Zoals ik in het modellentopic al eens vermeld heb, trek ik in januari voor een jaar naar Ecuador, om daar een leven op te bouwen als fotograaf. Als ik na een jaar genoeg geld binnenkrijg, blijf ik daar wonen, zit ik na een jaar nog altijd aan de grond, kom ik terug naar België. Ikzelf ben 22 met een onvolledige opleiding in de informatica, en ik mis de nodige diploma's/attesten om hier in België zelfstandige te worden.

Achtergrond
-----------------

Mijn stiefmoeder is van Ecuador, en vorig jaar ben ik voor de eerste keer meegegaan voor een maand op vakantie. Op deze vakantie heb ik natuurlijk duizenden foto's genomen, waarvan er 1 op 500px een editors choice is geworden. Aangezien ik hier in België in een supermarkt werk, en ik het werk wat saai vind, heb ik niet lang na mijn reis vorig jaar besloten daar iets aan te doen. Foto's nemen is mijn passie, dus heb ik in overleg met mijn ouders de optie bekeken om daar fotograaf te worden. Mijn stiefmoeder heeft daar nog veel familie, waaronder enkele welgestelde neven, die een keten van restaurants hebben, in 1 van de meest welgestelde steden, Cuenca. Dit is een stad in de bergen waar ook zeer veel buitenlandse studenten/mensen zitten.

Het plan
------------

Ik shoot in België vooral modellen, maar natuurlijk heb ik hier voor ik aan modellen begon andere takken van de fotografie verkend. Landschap, evenementen, alles heb ik wel eens gedaan. Ik ben me er maar al te goed van bewust dat het zeer moeilijk is om in dergelijk land genoeg geld te verdienen met alleen fashion fotografie. Ik zal dus andere genres evengoed moeten doen.
Mijn droom is natuurlijk om reportages te maken voor National Geographic. Ik ga proberen om in de eerste maanden heel het land rond te reizen, van de Galapagos eilanden, naar de bergen, tot het tropisch regenwoud. Dit natuurlijk terwijl ik alles vastleg op de gevoelige plaat. Verder heb ik al de opdracht gekregen van de neven van mijn stiefmoeder de schotels die in hun restaurants opgediend worden te fotograferen.
Verder is Zuid Amerika nogal fotografisch aangelegd. Trouwpartijen, verjaardagsfeestjes, het moet allemaal gefotografeerd worden. In de stad waar ik naartoe ga zit genoeg geld, en word een Europese fotograaf nogal vaak als statussymbool gezien. Wat dat betreft zit ik daar goed. En met de connecties die ik heb met via de familie van mijn stiefmoeder, heb ik al zeker een klein netwerk waar ik meteen enkele opdrachten kan uitvoeren.

Promotie/website
----------------------

Mijn huidige website www.lakker.be heb ik zelf gemaakt met wordpress. Heb dus sinds een tijdje ook FacesOfEcuador.com gekocht. Dit is tevens ook de naam voor mijn zaak daar. FOE afgekort dus. De site draait al, al staat er natuurlijk zeer weinig reeds op. Al mijn content is beschikbaar in het engels, spaans en nederlands.

Doel van het topic
------------------------

Graag had ik eventueel van jullie nog wat tips etc ontvangen. Ik heb reeds met enkele van jullie via PM het erover gehad, maar het zou leuk zijn moesten jullie dat even hier neerpennen. Wat zijn jullie bedenkingen, zijn er eventueel dingen die ik hier niet vermeld waar jullie wel aan denken. Of hebben jullie nog vragen voor mij persoonlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Laat ik voorop stellen dat ik het heel cool vind dat je zoiets durft te ondernemen, ik zou willen dat ik het lef had :P

Maar ik heb eerlijk gezegd best wel m'n bedenkingen hierbij, want (zoals iemand anders ook al in een ander topic had aangestipt) klinkt het allemaal niet heel erg doordacht. Ik krijg niet bepaald het idee dat je een 1-, 3- of 5-jarenplan hebt uitgeschreven waarmee je écht iets neer gaat zetten. Het komt allemaal over als 'wat ik nu heb gedaan is niet wat ik wil, laat ik eens naar Ecuador gaan om daar professioneel fotograaf te worden' (lichtelijk overdreven natuurlijk van mij :P).

En net zo belangrijk, zo niet belangrijker: je foto's. Je hebt soms best prima foto's, maar soms denk ik ook bij je foto's "dat had echt een stuk beter/anders gekund". En dat is dan misschien omdat het niet helemaal mijn smaak is en dan moet je daar gewoon schijt aan hebben, maar ik kan bijvoorbeeld ook niet echt een constant niveau ontdekken op je website. Elke foto heeft weer een andere tint en andere kleuren, de één is haarscherp, de ander weer niet scherp, etc.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat het je wel lukt, maar ik zou aanraden om je écht écht goed voor te bereiden (en misschien doe je dat ook wel, maar dat laat je hier niet echt blijken) en vooral ook veel te oefenen voordat je hier weggaat ;)

En ik vraag me ook af hoeveel je hier aan fotografie hebt verdiend? Als je nu al een paar honderd (duizend? :P) euro per maand kan bijverdienen met je foto's, dan is het misschien wat minder dramatisch met je gesteld dan ik hier schilder.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reactie. Laat ik eerlijk zijn. Echt geld verdien ik hier niet. Behalve af en toe de trouwpartijen en andere feestjes, maar niet dat dat een vast inkomen is. Verder staat er op mijn site natuurlijk voornamelijk modellenwerk. En dat is iets dat ik daar eventueel wil uitbreiden, maar ik ben me er bewust van dat ik daar nooit genoeg geld mee ga verdienen om me te onderhouden. Ik zal het vooral van de trouwpartijen, verjaardagsfeestjes etc moeten doen, maar wil natuurlijk wel mijn persoonlijk werk blijven doen, en daar eventueel ook opdrachten in scoren. Op mijn website staat natuurlijk ook werk van een 5 tal jaar ondertussen, vooral mijn niet modellenwerk is vrij oud, gewoon omdat ik alles hier in België al gezien heb. Dat zal daar wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:23:
Thx voor de reactie. Laat ik eerlijk zijn. Echt geld verdien ik hier niet. Behalve af en toe de trouwpartijen en andere feestjes, maar niet dat dat een vast inkomen is.
Maar waarom denk je dan daar je gehele kost te kunnen verdienen als fotograaf? Want je kent de taal niet, kent de mensen niet, kent de gewoontes niet, ergo, je bent een vreemde eend in de bijt.

Al bedacht hoe je daar voet aan de grond wilt gaan krijgen? Want die paar foto's van wat schotels zullen ook geen weken/maanden brood op de plank brengen gok ik zo.
Verder staat er op mijn site natuurlijk voornamelijk modellenwerk. En dat is iets dat ik daar eventueel wil uitbreiden, maar ik ben me er bewust van dat ik daar nooit genoeg geld mee ga verdienen om me te onderhouden. Ik zal het vooral van de trouwpartijen, verjaardagsfeestjes etc moeten doen, maar wil natuurlijk wel mijn persoonlijk werk blijven doen, en daar eventueel ook opdrachten in scoren. Op mijn website staat natuurlijk ook werk van een 5 tal jaar ondertussen, vooral mijn niet modellenwerk is vrij oud, gewoon omdat ik alles hier in België al gezien heb. Dat zal daar wel veranderen.
Als er op je site foto's staan van 5 jaar geleden en ze nu niet meer van je huidige niveau zijn, waarom staan ze er dan nog op? Het lijkt me dat je je beste werk wilt laten zien op je website (wat toch ook wel je portfolio is) en foto's van 5 jaar geleden waarvan je zegt dat ze minder zijn ómdat ze 5 jaar oud zijn, zijn blijkbaar niet je beste werk. Dus weg ermee.

Of denk je met "ja hier is mijn werk, er staan mindere foto's tussen, maar die zijn oud, dus let daar maar niet op" weg te komen als er mensen naar je werk willen kijken omdat ze je mogelijk een opdracht aan willen gaan bieden?

En wat bedoel je met "gewoon omdat ik alles hier in België al heb gezien"? Van dat 'alles' kom ik maar weinig tegen op je site eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me verstaanbaar maken in het spaans, en ik begin meteen met een cursus als ik daar aankom, gewoontes ken ik wel, en eens ik daar ben, zal dat nog beter gaan. Verder ken ik een paar mensen met veel connecties, vrienden van de familie, waar ik zowiezo opdrachten van binnenkrijg.

Financieel ben ik voorzien om een jaar niets te verdienen en toch te kunnen overleven. Worst case scenario verdien ik een jaar NIETS, en moet ik terug na dat jaar. Ze staan er nog op omdat ze best wel ok zijn, maar ze kunnen heus beter. Op mijn site staat van dat alles niet veel, gewoon omdat dat niet het werk ik dat ik op mijn website wil laten zien. Mijn belgische site is vooral gericht op modellen, niet op andere zaken, die ik uiteindelijk wel wil doen in Ecuador.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je geeft op ongeveer de helft van de punten die ik aandraag maar antwoord (of nou ja, je verdedigt jezelf voornamelijk). Kan ik daaruit concluderen dat je niet echt een plan van aanpak hebt opgesteld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Een kleine tip voor je site. Als je nu op je homepage de taal verandert, en dan bvb op bio klikt, verandert deze taal terug naar Engels. Is het niet mogelijk om deze keuze op de homepage te bewaren zodat dat niet automatisch teruggaat naar Engels?

Dan vind ik het erg dapper van je dat je zomaar je biezen pakt en naar Ecuador trekt. Dat zal een heel avontuur worden. Het zal zeker niet makkelijk worden en ik denk dat je je best heel goed voorbereidt, maar waar een wil is, is een weg!

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:34:
Financieel ben ik voorzien om een jaar niets te verdienen en toch te kunnen overleven.
Gewoon gaan dus. :)

@Hahn: Sommige mensen kunnen heel goed op de bonnefooi gaan, zonder pva-tje ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Falcon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:48:
[...]

@Hahn: Sommige mensen kunnen heel goed op de bonnefooi gaan, zonder pva-tje ;)
Als zijn insteek is 'ik heb genoeg om een jaar te overleven en in dat jaar ga ik proberen ook wat geld te verdienen met fotografie', dan heb ik niks gezegd :)

Maar ik dacht dat 'ie er heenging om een serieuze gooi te doen naar een leven als professioneel fotograaf in het buitenland en daar spitste ik mijn posts op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:01

Milo.

klik

Kevinneke, ik heb je via de DM al het een en ander gezegd.

Zelf ben ik dus ook twee keer een vol jaar naar Zuid Amerika geweest, Bolivia en ook wel Peru. Appartementje gehuurd etc, ook een beetje om uit de dagelijkse sleur van studie en werk te ontsnappen. Daarna ben ik nog enkele malen een paar maanden geweest en stage etc. Ik heb ook veel foto;s gemaakt maar dan meer voor mezelf dan voor iets of iemand of met het oog van financiële winst.

Markt
Wat ik absoluut met je eens ben is dat er weldegelijk een markt is. Echter moet je je er zeker van bewust zijn dat het geld er niet naar is. Zoals je al aangeeft zijn bruiloften, buurtfeesten en nationale aangelegenheden erg belangrijk en als je ziet hoeveel budget mensen daar voor overhebben is dat best interessant. Ook kan een buitenlandse fotograaf in zekere zin een statussymbool zijn. Ik zou er wel rekening mee houden dat video net iets belangrijker is dan foto's, met name portret/groepsfoto's hebben de voorkeur. Zoek de fotografen/cameramensen eens op die dit werk doen (zitten vaak bij feestwinkels) en vraag de tarieven, of beter laat de tarieven vragen, als je daar als gringo staat is het sowieso duurder.
Het mooie aan die landen is dat een digitale camera nog relatief duur is dus heb je als fotograaf nog redelijk de touwtjes in handen. Wel merk ik zelf ook dat (net als hier) veel mensen nu foto's maken met mobieltjes en goedkopere compacts en net al hier is de gemiddelde mens hier ook tevreden mee qua kwaliteit. Dit is ook gelijk de valkuil voor die markt, er zal denk ik minder vraag naar een "dure" fotograaf zijn die geen video's maakt... het geld dat ze uitsparen gaat gelijk op aan alcoholische versnaperingen.

Netwerk
Een zeer belangrijk fenomeen is netwerken, met de locals zal dit niet heel makkelijk zijn. Vooral niet als je de nationale of de locale taal niet geheel spreek en/of verstaat. Zoek bestaande "grotere" fotografen op en vraag ze gewoon naar de markt etc, ze zullen het misschien niet altijd leuk vinden dat een rijke knul met een suffe droom hun werk wil "afpakken" maar wie weet hebben ze wel iets zinnigs te melden qua informatie. Verder iets waar je zeker in zou moeten investeren is in de toeristische uitbaters, om het zo maar even uit te drukken. De buitenlanders in de Horeca die permanent in het land zelf wonen. Wat ik heb gemerkt is dat dit een klein wereldje is, de helft heeft ruzie met elkaar en probeert de ander eruit te werken maar de andere helft is close en heeft goede contacten en houden (dure) feestjes etc. Het voordeel hiervan is dat men ook eerder geneigd is een bepaalde job aan een andere buitenlander te geven dan aan een local. Nadeel is dat je de contacten goed moet onderhouden want er zijn veel toeristen met camera;s die interieur plaatjes voor een website in een avondje zo gemaakt hebben en dit doen voor twee avondjes gratis drank (ik zelf ben schuldig).
Dus veel investeren in bezoekjes, etc. Want veelal komt het ambassade personeel ook naar de tent met de eigenaar van eigen nationaliteit, hoe meer kennissen.. ach ja netwerken dus.

Portfolio
Naast straatwerk zou ik net als je hier doet modeshots doen, serieus jongedames hebben er een zwak voor en voor elke Quinceañera is een mode shoot wel een hot item waar geld voor over is.
Daarnaast kan ik je adviseren paint/powerpoint op te starten een lelijke maar geloofwaardige perskaart te maken, alles in het Nederlands te houden, een foto en een handtekening erop te plakken, dit te plastificeren en in een hoesje om je nek doen. Dit doe ik zelf ook vaak en met een beetje praten dat je, in mijn geval uit Nederland komt, in het buitenland freelancewerk of weet ik wat doet laten ze je vaak naar binnen bij voetbal wedstrijden, pop concerten etc. Uiteraard niet bij alle.. Daddy Yankee lukte mij niet omdat ik een dag te laat was om een officiele kaart aan te vragen. Maar het presidentiële paleis met een verzameling van Zuid Amerikaanse presidenten open en bloot was geen probleem en achter de gesloten politielinies komen bij rellen is soms geen overbodige luxe als het uit de hand dreigt te lopen.
Goed al die dingen kan je leuk in een portfolio zetten.

Marketing
Plaats een advertentie in kranten, hang rond bij de andere buitenlandse inwoners en zorg gewoon dat iedereen weet dat je fotograaf bent. Laat vooral zien dat je op eigen initiatief veel kan en doet. Want niemand zit erop te wachten om een zielige immigrant te helpen die niets kan.
Verder kijk of je halverwege je jaar een expositie kunt houden. Er zijn vast wel kleine zalen, galeries, musea achtige dingen waar amateurs hun werk ophangen en verkoper. Zoek deze uit het centrum en in de duurdere wijken. Vaak zijn bij de lounge en jazz bars veel contacten voor dat soort dingen, het is geen grote scene.
Maar exposities zijn goed voor naamsbekendheid maar ook om werk te verkopen. Verwacht geen hoge bedragen, al hebben ambassades wel een grotere beurs, de lokale rijken niet echt.

Tot slot
Doen!!!!! vooral als je het vangnet hebt van dat je terug kan gaan. Het is helemaal niet erg om een keer flink op je muil te gaan. Het is sowieso een hele ervaring, alleen daarvoor zou ik het al doen.
Wat ik wel kan aanraden is, zorg dat je je financieel een jaar kan redden. En wellicht het belangrijkste leer de taal, en de beste manier om een taal te leren is om er een vriendin (of vriend) te nemen.
Als je het serieus voor langere tijd wilt doen, gewoon jezelf tevreden stellen met lopende band werk, kijk of je feestzalen kunt benaderen en via hun kan worden ingehuurd door de feestvierende partij. Want laten we eerlijk zijn de betalingen zijn flut, je kan het daarvan denk ik niet redden, dus probeer gewoon zoveel mogelijk diverse dingen en opdrachten te doen.
Reis rond, niet alleen voor je eigen plezier maar laat in je portfolio zien dat je buiten dat je buitenlander bent ook de taal spreekt en meerdere plekken kent van het land en dus niet voldoet aan de eisen van de doorsnee toerist met een dslr.
Owja, pas op met je gear, hoe cliche het ook is, handen zijn losjes en (steek/vuur)wapens ook niet ongewoon.

Bla lang verhaal, conclusie is doen!, maar besef dat het verdomde lastig is om voet aan de grond te krijgen als buitenlander met wellicht een te hoog verwachtingspatroon. Kijk ook of je iets in de horeca of vertaling kan vinden voor als al je gear wordt gestolen hehe, soort back up plan.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ff snel reageren. Vertrek meteen naar het werk en zal de komende 2 dagen niet de tijd hebben om nog uitgebreid te reageren.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Mijn bedoeling is deels om alles daar wat uit te vinden. Het is nogal
moeilijk om een marktanalyse te doen op 10k+ afstand. De connecties zijn er al, verder heb ik daar ook een vriendin die nu al naar een woonplaats aan het zoeken is, reclame aan het maken is etc, ze zal me zeker in het begin ook met bepaalde zaken gaan moeten helpen. Verder kennen we de ambassadeur van de ecuadoriaanse ambassade hier in brussel ook goed.

Aan mijn site moet ook nog gewerkt worden, er steekt nu ongeveer een 3 tal uurtjes werk in.

Ik ben wel van plan om mijn nabewerking van de fotos daar constant te houden. Hier ben ik (zeker in het begin) nogal toegevig geweest met de bewerkingen van de fotos, op vraag van de modellen. Het lijken misschien allemaal excuses, maar ik zie mijn verhuis naar daar echt als een nieuwe start voor mijn leven en fotografie. Een nieuw jaar, nieuw land, nieuwe mensen, maar met de technische kennis om een goede start te nemen.

Jullie zullen dan waarschijnlijk ook mijn enige toevlucht naar het Nederlands zijn, aangezien ik al mijn overige tijd op het net doorbreng op engelstalige sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:13
Als je zin hebt in een avontuur en een leven als fotograaf ziet zitten zou ik zeggen, gewoon doen.
Je komt daar wel kansen tegen en je vindt daar waarschijnlijk wel iets wat je leuk vindt en wat je kunt doen. Bovendien ben je nog jong en je hebt al aangegeven dat je genoeg geld hebt.

Ben zelf een aantal jaren geleden naar China gegaan zonder geld of baan en heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Heb verschillende soorten werk gedaan en ben vrij goed terecht gekomen. Had er misschien qua carriere in Nederland iets beter voorgestaan, maar denk dat ik hier een stuk gelukkiger ben. Ben in ieder geval blij dat het geen 'what if' scenario is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snowdog schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 05:19:
Als je zin hebt in een avontuur en een leven als fotograaf ziet zitten zou ik zeggen, gewoon doen.
Je komt daar wel kansen tegen en je vindt daar waarschijnlijk wel iets wat je leuk vindt en wat je kunt doen. Bovendien ben je nog jong en je hebt al aangegeven dat je genoeg geld hebt.

Ben zelf een aantal jaren geleden naar China gegaan zonder geld of baan en heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Heb verschillende soorten werk gedaan en ben vrij goed terecht gekomen. Had er misschien qua carriere in Nederland iets beter voorgestaan, maar denk dat ik hier een stuk gelukkiger ben. Ben in ieder geval blij dat het geen 'what if' scenario is geworden.
Zo, das ook een mooi verhaal, hoop dat ik hetzelfde vaar. Congrats!

grote inspiratie!:

http://vimeo.com/51298567#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Je bent nog jong, en als je je een jaar kan redden financieel dan zou ik ook zeggen wat houd je tegen om het niet te doen. Ik denk dat het een verrijking van je leven, je kijk op dingen en zeker ook van je fotografie zal zijn.

Ook al zou je na een jaar terug komen omdat je het toch niet red. Dan ben je weer hier en 23, en dan heb je nog je hele leven voor je.

Succes als je gaat! Ga je een blog bijhouden naast je website? Lijkt me leuk om je te volgen in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blog zal ik zowiezo bijhouden op de site zelf. Verder heb ik al een twitter, en blijf ik hier heel actief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ik heb weinig concreets toe te voegen op je reis ofzo, maar ik wil je wel veel succes, en vooral ook heel veel plezier wensen!

Verder lijkt het me inderdaad ook leuk om je blog te volgen. met een miereneukerig spelfoutje in je blog 'Images on the site': "my work so they can follow my" laatste my = me, staat wel zo netjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
douPel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:51:
Ik heb weinig concreets toe te voegen op je reis ofzo, maar ik wil je wel veel succes, en vooral ook heel veel plezier wensen!

Verder lijkt het me inderdaad ook leuk om je blog te volgen. met een miereneukerig spelfoutje in je blog 'Images on the site': "my work so they can follow my" laatste my = me, staat wel zo netjes :P
Thx, plezier zal ik zeker hebben. En thx voor het mierengenneuk, is aangepast ondertussen.

Ben alleen bang dat ik daar wat problemen ga hebben met analoge fotografie. Ivm de chemicaliën te vinden, en de filmrolletjes. Ook is het postsysteem daar niet wat het hier is, dus dingen over internet bestellen word moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Toen ik een paar jaar geleden in Bolivia was heb ik een Belgische jongen ontmoet die zelf een project had opgezet en ook nog analoog fotografeerde. Hij had vanuit Belgie diverse kranten en fotografen aangeschreven en verteld over zijn project en via hen heeft hij alle spullen gekregen om een doka op te bouwen.
Stukje huiswerk lijkt me, en aangezien je daar contacten hebt kan je je al mooi voor bereiden. Internetbestellingen lijkt me inderdaad niet echt makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Met wat voor visum ga je daar heen? Mag je daar als buitenlander aan de slag gaan? Of zo lang verblijven?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Milo. schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:21:
Toen ik een paar jaar geleden in Bolivia was heb ik een Belgische jongen ontmoet die zelf een project had opgezet en ook nog analoog fotografeerde. Hij had vanuit Belgie diverse kranten en fotografen aangeschreven en verteld over zijn project en via hen heeft hij alle spullen gekregen om een doka op te bouwen.
Stukje huiswerk lijkt me, en aangezien je daar contacten hebt kan je je al mooi voor bereiden. Internetbestellingen lijkt me inderdaad niet echt makkelijk.
Intressant, moet ik zeker eens bekijken. Een hele doka hoeft overigens niet, maar gewoon de 3 chemicalien, om te ontwikkelen is genoeg. En natuurlijk de filmrolletjes.Vraag me wel af hoe hij al dat gerief daar heeft gekregen?
RobertJRB schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:25:
Met wat voor visum ga je daar heen? Mag je daar als buitenlander aan de slag gaan? Of zo lang verblijven?
Ik ben bezig hier een visum te halen dat me daar 6 maanden tijd geeft om werk te vinden. Eens ik werk heb, kan ik daar blijven, tot het contract van dat werk afloopt. Dan krijg ik weer 6 maanden om werk te zoeken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ok, gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik niet weet hoe dat precies in z'n werk gaat. Je krijgt 6 maanden om werk te zoeken. Geldt 1 opdracht dan als werk en gaat na die ene opdracht dan die 6 maanden van opnieuw werk zoeken in? Maw, zolang je opdrachten binnen krijgt, heb je werk en mag je blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
douPel schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:37:
Ok, gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik niet weet hoe dat precies in z'n werk gaat. Je krijgt 6 maanden om werk te zoeken. Geldt 1 opdracht dan als werk en gaat na die ene opdracht dan die 6 maanden van opnieuw werk zoeken in? Maw, zolang je opdrachten binnen krijgt, heb je werk en mag je blijven?
Denk niet dat het zo simpel is :P Normaal gesproken zou je een vaste baan moeten hebben bij een werkgever, maar geen idee hoe dat werkt als je voor jezelf gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dus inderdaad voor een werkgever. De moeder van mijn vriendin is daar advocate, en kan mij een contract aanbieden zodat ik zogezegd halftijds voor haar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:51:
Intressant, moet ik zeker eens bekijken. Een hele doka hoeft overigens niet, maar gewoon de 3 chemicalien, om te ontwikkelen is genoeg. En natuurlijk de filmrolletjes.Vraag me wel af hoe hij al dat gerief daar heeft gekregen?
Ik had het beter moeten formuleren, hij heeft toentertijd in Bolivia zelf de mensen en organisaties aangeschreven. Dus in principe was alles er al en werd aan hem gedoneerd of in bruikleen gegeven.
Maar even snel via google kom ik al enkele studios tegen in Cuenca, dus die kan je sowieso mailen om te vragen of het nog mogelijk is om fotorolletjes etc te krijgen en chemicaliën etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Milo. schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:43:
[...]

Ik had het beter moeten formuleren, hij heeft toentertijd in Bolivia zelf de mensen en organisaties aangeschreven. Dus in principe was alles er al en werd aan hem gedoneerd of in bruikleen gegeven.
Maar even snel via google kom ik al enkele studios tegen in Cuenca, dus die kan je sowieso mailen om te vragen of het nog mogelijk is om fotorolletjes etc te krijgen en chemicaliën etc.
Ah, ik vat hem, ik dacht dat hij mensen van hier had aangesproken. Intressant idee, doe ik wat mee. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels lokale fotografen gecontacteerd, en met enkele webshop/brands rond gemaild.

Blijkbaar zit er van Nikon niets in Ecuador, zelfs niet in de hoofdstad, van Canon kan je wel dingen vinden, maar alles onder een 5DIII blijkbaar. De mensen die daar zitten kopen hun materiaal aan bij Adorama, of gaan het zelf in het buitenland halen.

Verder heb ik voorlopig 1 sponsor gevonden voor de website. Een Amerikaanse kerel/bedrijf dat camerastraps maakt, die in ruil voor een banner op mijn blogpagina, fikse kortingen, en zelfs gratis merchandise zal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Website is voorlopig af, heb een sponser, die me gratis camerastraps geeft om te reviewen, enige dat ik moet doen is een banner op m'n site zetten.

www.facesofecuador.com

Het 3 talen systeem is niet perfect, maar voor een gratis oplossing zeker niet slecht. Alles zou er nu dus in 3 talen op moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:56

polthemol

Moderator General Chat
over het punt wat gemeld werd: losse handjes en een liefde om buiten jouw wens om een camera van bezitter te laten veranderen: heb je hier op geanticipeerd ? Denk aan een verzekering en hoe keert een verzekering uit ?

Ik heb zelf een half jhaar op curacao gezeten waarbij ik een overval had en al mijn cameragear in 1 keer kwijt was (inclusief zo goed als al de rest for that matter). Het verzekeringsgeld heeft een 4tal maanden geduurd voor ik het terug had. Ik was al aan het balen terwijl ik er niet voor de fotografie zat, maar als het je beroep is daar (of je bent bezig er je beroep van te maken) ben je knap zuur als je een paar maanden zonder zit. Probleem bij mij was dat ik een nederlandse verzekering had waarbij ze perse iemand eerst langs wilden laten komen als ik thuis was om de claim door te nemen.

Ik zou dus uitzoeken of je daar een verzekering kunt nemen die uitkeert of bv. ene van de NOS.

Probleem is (tenminste bij mij was dat) dat je afwijkend bent van de gemiddelde bevolking en de mensen met wat minder moreel verdomd goed weten dat er wat te halen is bij je ;)

Ik ben benieuwd naar hoe het je gaat lukken daar, vind het een prachtig avontuur waar je jezelf in wil smijten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb momenteel geen verzekering, maar ben wel van plan daar te horen eens ik daar ben. Zal wel niet makkelijk zijn aangezien de waarde van de spullen die ik heb een aantal jaren werken is voor de gemiddelde arbeider daar. De stad waar ik naartoe ga is wel veiliger dan het gemiddelde land. Verder heb ik van al mijn gear wel een backup, maar bij een inbraak ben ik natuurlijk wel alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben al bezig met te kijken hoe ik alles meekrijg, en dat blijkt een logistieke nachtmerrie te zijn.
Zit met 4 valiezen van 20 kg, waaronder een pelicase met mijn flitsset in, en een kleinere pelicase die op zijn beurt in een normale valies steekt, waar ik mijn NAS en chemicalien heb inzitten om te ontwikkelen. Blijkbaar is daar zeeer weinig te verkrijgen van chemicalien, dus neem ik genoeg mee om een jaar te kunnen ontwikkelen. Alles zit in 3 zakjes, en dan in de pelicase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 18:50:
Heb momenteel geen verzekering, maar ben wel van plan daar te horen eens ik daar ben. Zal wel niet makkelijk zijn aangezien de waarde van de spullen die ik heb een aantal jaren werken is voor de gemiddelde arbeider daar. De stad waar ik naartoe ga is wel veiliger dan het gemiddelde land. Verder heb ik van al mijn gear wel een backup, maar bij een inbraak ben ik natuurlijk wel alles kwijt.
dan is het misschien wel een goed idee om hier een verzekering af te sluiten ;) Vergeet niet dat je daar afwijkend uit ziet, wat je tot een waarschijnlijker doelwit maakt. Ik weet niet of je in aanmerking komt voor de NOS verzekering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben uit België. Zal dus moeilijk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Kun je geen verzekering met werelddekking nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga daar voor een verzekering horen, maar ik vind het nogal omslachtig om hier nog alles te houden terwijl ik daar woon.

Ondertussen heb ik een appartement gevonden, zijn 3 van de 4 valiezen al gepakt, en heb ik alles ongeveer op orde om te vertrekken. Het enige waar ik wat nerveus over ben is het feit dat ik 40 rolletjes in mijn check in baggage heb zitten, en 50 bij mij heb bij mijn carry on. Ook heb ik ongeveer 5kg Kodak D76 ontwikkelaar en fixer verspreid over mijn 4 valiezen zitten, in poedervorm. Ik heb wel al gebeld met KLM om dit door te geven, dus dit zou niet zo'n probleem moeten geven.

Verder heb ik nog een vraagje voor jullie. Is 55 min genoeg om de transfer te maken van mijn vlucht uit BRU, door paspoort controle, naar de internationale terminal. Tot hiertoe ben ik altijd via Madrid gevlogen, en daar had ik altijd 2 uurtjes de tijd om van de sjenghenterminal naar de internationale te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:29
@Kevinneke
Heb net het grootste deel van de verhalen hier boven gelezen. Lijp dat je dit gaat doen. Als jij er de behoefte aan hebt moet je er zeker voor gaan!
Ook begrijp ik dat je nog jong bent dus wat heb je te verliezen. Als je over een paar maanden al terug wilt, so what. Haha maar ik hoef je geloof ik niet meer aan te moedigen, je tassen zijn al gepakt :).

Heb je je ticket in een keer geboekt (incl. de aansluiting)? Volgens mij zorgen ze dan altijd dat het past. Als het krap dreigt te worden: medewerker zoeken en uitleggen, dan mag je vooraan alle rijen etc. Niet gaan kniezen in de rij ;).

En dat belletje van dat poeder is denk ik wel handig ;). Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op zondag 06 januari 2013 @ 00:34:
@Kevinneke
Heb net het grootste deel van de verhalen hier boven gelezen. Lijp dat je dit gaat doen. Als jij er de behoefte aan hebt moet je er zeker voor gaan!
Ook begrijp ik dat je nog jong bent dus wat heb je te verliezen. Als je over een paar maanden al terug wilt, so what. Haha maar ik hoef je geloof ik niet meer aan te moedigen, je tassen zijn al gepakt :).

Heb je je ticket in een keer geboekt (incl. de aansluiting)? Volgens mij zorgen ze dan altijd dat het past. Als het krap dreigt te worden: medewerker zoeken en uitleggen, dan mag je vooraan alle rijen etc. Niet gaan kniezen in de rij ;).

En dat belletje van dat poeder is denk ik wel handig ;). Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen ben ik zo goed als geïnstalleerd hier in mijn appartement. Ik heb alles goed hier gekregen, geen problemen gehad met de douane of dergelijke.

Later deze week als ik internet thuis heb post ik wel wat foto's van hier, samen met een timelapse vanuit mijn kamer in België, vergeleken met een timelapse vanuit mijn slaapkamer hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:21
Mooi, heel veel succes daar kevinneke!

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
De eerste grote stap (na de beslissing) is dus gezet! Heel veel succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk internet. Niet meteen het snelste, maar beter dan niets. Ik beschik hier thuis nu over een Wimax verbinding met een snelheid van 1.8 Mbps.

Bij deze een timelapse van uit mijn slaapkamer

YouTube: Cuenca Bedroom Timelapse

en die van in Belgie:

YouTube: Bedroom Timelapse Belgium

Technisch zijn deze niets, maar het contrast is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
wow dude! Dat ziet er erg mooi uit allemaal. Succes!

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik plaats hier ook alvast een van de betere fotos van de eerste week.
De rest volgt later wel in een testcase

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8364/8435655073_46e720fb0b_z.jpg
Ecuador January 2013 by DarthVador, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:51

Moofnor

King of my castle

Wauw *schrijft een reis naar Ecuador bij op zijn wenslijstje*

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben:
Hoe bevalt het je?
Hoe word je ontvangen?
en ben je al bezig met opdrachten enzo?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier vorig jaar geweest, dus ik was bekend met het land. Alles is hier wat trager, als je afspreekt om 22u, kan je gerust tegen 23u aankomen en ben je waarschijnlijk nog bij de eerste, en nog van die dingen.

Ik heb tot hiertoe nog wel wat bekijks in het centrum omdat ik nogal groot ben naar de zuid amerikaanse standaard, voor de rest heb ik hier familie zitten, en heb ik een ecuadoriaans vriendinnetje waar ik al bijna 2 jaar mee samen ben, en ik nu dus bijwoon.

Opdrachten heb ik nog niet, ik zit hier dan ook nog maar 3 weken, en heb pas sinds gisteren internet. Ik heb een facebookfanpage gemaakt, aangezien dat hier enorm aanslaat, en ik verwacht binnen 2 weken toch wel al opdrachten te hebben. Verder ben ik natuurlijk ook elke dag bezig met persoonlijke projecten die hier in een gallerij komen te hangen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Goed om te lezen dat je echt actief gelijk bent begonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Leuke foto die je gepost hebt. Ik zie dat de modellen in Ecuador heel anders zijn dan in België ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Royz

Kleurenblind!!

Lol, ik ben ook wel benieuwd hoe je die berg hebt opgelicht. Strobist? ;)

Nee erg moedig van je dat je bent gegaan. Volg je hart, als je genoeg kwaliteit hebt kom je toch wel boven drijven dat weet ik zeker. Ga je hier vaker wat foto's tussendoor posten (of link naar je testcase idd)? Ik zou het wel leuk vinden om op te hoogte te blijven van je avontuur!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het plan ja. Je kan ook altijd mijn website volgen natuurlijk, maar ik blijf hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heh, gaaf verhaal tot nu toe. Natuurlijk is het makkelijker als je "1/2e migrant" bent om mee te beginnen, dat maakt het vertrekken uit het Westerse toch wat gemakkelijker, maar dan nog, dit soort dingen heb je toch een zeker doorzettingskracht voor nodig. En een droom natuurlijk, goed dat je daarvoor gaat.

Ik bedoel, ik zou hetzelfde kunnen doen en weer naar Indonesië kunnen gaan, maar ik durf dat toch niet aan, ik weet uit ervaring dat dat toch allemaal niet vlekkeloos zal gaan. Een aantal dingen spreken me daar veel meer aan, dat zal je ook ongetwijfeld hebben, maar om alles wat ik hier bereikt heb op te geven voor een droom durf ik simpelweg niet.

Leuke foto, ik kijk uit naar de testcase en de rest van het verhaal hier. Succes nog, maar ik denk dat je dat al niet eens zo nodig hebt, volgens mij komt dit voorlopig wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Alle power naar jou. Weten wat je wilt en dat doel genadeloos nastreven. Ontzettend gaaf! Ik wens je veel succes en dat je maar mag vinden wat je zoekt. Helaas kan ik niet continu je site blijven bijhouden, dus als je in de toekomst dit topic nog even een duwtje omhoog wilt geven zou dat erg leuk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:16:
Heh, gaaf verhaal tot nu toe. Natuurlijk is het makkelijker als je "1/2e migrant" bent om mee te beginnen, dat maakt het vertrekken uit het Westerse toch wat gemakkelijker, maar dan nog, dit soort dingen heb je toch een zeker doorzettingskracht voor nodig. En een droom natuurlijk, goed dat je daarvoor gaat.

Ik bedoel, ik zou hetzelfde kunnen doen en weer naar Indonesië kunnen gaan, maar ik durf dat toch niet aan, ik weet uit ervaring dat dat toch allemaal niet vlekkeloos zal gaan. Een aantal dingen spreken me daar veel meer aan, dat zal je ook ongetwijfeld hebben, maar om alles wat ik hier bereikt heb op te geven voor een droom durf ik simpelweg niet.

Leuke foto, ik kijk uit naar de testcase en de rest van het verhaal hier. Succes nog, maar ik denk dat je dat al niet eens zo nodig hebt, volgens mij komt dit voorlopig wel goed.
Wat bedoel je met 1/2 migrant?
Ik ben volledig Belg, mijn stiefmoeder is Ecuadoriaans.

Ik heb sinds vandaag mijn werk visa geregistreerd, dus ik kan hier blijven tot in juli, dan moet ik een verlenging aanvragen, of de Ecuadoriaanse nationaliteit.

Ik ben van plan om hier te blijven tot januari, net daarvoor hier vragen welke papieren ik nodig heb, terugkeren naar België om daar alles op te zeggen, alle nodige papieren te verkrijgen, en dan hier de Ecuadoriaanse nationaliteit te verkrijgen.

edit:
daar is V&A voor

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 04-02-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 15:24

McMiGHtY

- burp -

Any updates hoe het daar gaat?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, mijn visite kaartjes worden vandaag geleverd, ik ga maandag kijken om mijn portfolio in degelijke kwaliteit te laten afdrukken. Woensdag heb ik een vergadering met de eigenares van een bedrijf dat feesten/huwelijken verzorgd, hopelijk komt daar iets van. Verder zit ik hier nu net iets langer dan een maand, en heb ik al het nodige gekocht om hier thuis gesettled te zijn. Ben al een hele smak geld kwijt, maar dat zijn natuurlijk eenmalige kosten. Het word nu tijd dat ik geld begin te verdienen.

Ook ben ik bezig met een feest te organiseren dat mij hier aan het grote publiek gaat voorstellen. Ik heb ook een meeting op de agenda staan met de eigenaar van BGmagazine dus er staat veel voor de deur, maar voorlopig is het nog wat rustig hier.

Verder heb ik al meer analoog foto's getrokken voor persoonlijke projecten. Het ontwikkelen gaat hier super, heb alleen nog geen scanner. Amazon verzend niet zomaar naar hier, en ik ken een paar mensen die me willen helpen, maar het komt er maar niet van. Blijkbaar kan je op een bepaalde manier toch dingen van Amazon hier krijgen, zolang ze minder dan 3.5kg wegen, anders doet de douane lastig.

*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 15-02-2013 19:11 . Reden: Vragen om Facebook likes staan we niet toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Zijn er geen (betrouwbare) tussenpersonen die dingen met name vanuit de VS laten importeren? Ik weet dat er in dat soort landen bedrijfjes/mensen zijn die dingen voor je importeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maarja, ik heb naar 2 kenissen van mijn vriendin de amazon link gestuurd, ze beloofde me te kijken wat het me zou kosten, en dat ik het zou hebben binnen 3-4 weken, maar het gaat hier allemaal zo traag, antwoord op een mail duurt dagen, als je ze belt hebben ze geen tijd of beloven je ze zo snel mogelijk te antwoorden maar het komt er maar niet van. Geduld moet je hier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

"mañana mañana".. get used to it.

Ach ja, krijg je er gratis bij he een beproeving op je geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Milo. schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 23:25:
"mañana mañana".. get used to it.

Ach ja, krijg je er gratis bij he een beproeving op je geduld.
ja was het niet dat ik hem nodig heb om geld te verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Gebruik de dingen die je hebt als kans om geld te verdienen, in plaats van de dingen die je niet hebt als smoes om geen geld te verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Muthas schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 00:25:
Gebruik de dingen die je hebt als kans om geld te verdienen, in plaats van de dingen die je niet hebt als smoes om geen geld te verdienen :)
Ik zeg niet dat ik zonder de scanner niets kan verdienen, maar het helpt zeker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok jongens een kleine update

Vrijdag hebben ze ingebroken in mijn appartement. · deuren zijn volledig opengebroken, en ik ben mijn D700 met 80-400 kwijt, retina macbookpro ipad en nikon F2 met 50 1.2.

ik ben totaal aan de grond geslagen en weet ff niet wat doen, ik heb net een job bij een modeontwerper als fotograaf, maar heb natuurlijk een computer en goede camera nodig. Voorlopig kan ik verder met mijn D200, maar lang zal dat niet duren.

Verzekering had ik niet, maar ga ik nu wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:21

Quad

Doof

Damn! :o Dat is keihard.. En de politie in Ecuador kan vrij weinig uitrichten zeker? :/ Sterkte man!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Erg zuur voor je. :| Maar wat bedoel je met verzekering, een inboedel/inbraakverzekering? Niet toevallig een reisverzekering afgesloten?

[ Voor 11% gewijzigd door navlim op 11-03-2013 23:50 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik kwam dit topic random tegen heb het even doorgelezen en dan lees ik dit op het einde. Echt heel erg vervelend voor je. Ik hoop met heel m'n hart dat je je spullen terug krijgt. :-(

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

sterkte man, dat is geen goedkoop grapje hopelijk kom je er weer bovenop!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:21

Quad

Doof

Daanieyel schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:49:
Ik kwam dit topic random tegen heb het even doorgelezen en dan lees ik dit op het einde. Echt heel erg vervelend voor je. Ik hoop met heel m'n hart dat je je spullen terug krijgt. :-(
Ik precies hetzelfde, het hele verhaal doorgelezen en vervolgens de laatste post zien met de laatste update...

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niets van verzekering, dus op die manier krijg ik niets terug. Verder ben ik ongeveer 12k euro kwijt. Politie kan hier inderdaad weinig doen.

verder is het niet alleen financieel lastig, maar om materiaal terug kopen gaat hier niet. De beste Nikon die ze hier verkopen is de D3200, en dus niet meteen een optie.

er zit niets anders op dan naar Miami te vliegen voor 250 euro, en daar enkele dingen te kopen,

Moesten hier mensen zijn die mij op 1 of andere manier willen helpen, PM gerust.

thx aan iedereen iig voor de morele steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 11:39
Pfoe, indrukwekkend en héél heftige wending zo aan het einde!

Wat ik zou doen is heel rap een verzekering van de NOS nemen, die zijn goedkoop en hebben wereldwijde dekking tegen 2,35% van de waarde van je spullen. Mocht je interesse hebben ga ik de link even voor je zoeken.

Verderrr... voor zover ik hoor van een bekende die o.a. daar getrokken heeft is dat Canon een stuk beter vertegenwoordigd is in dat soort landen. Denk dan ook dat ik mijn euro's in Miami heel gauw aan zou gooien tegen:
- een PC (Lightroom 4 en PSCS6 draaien hier prima op een Pentium G2020 met 8GB RAM, een goedkope SSD en een 320GB 7200rpm disk, met 2x 21.5" IPS displays... ik was voor 500,- klaar ex de harddisk, die had ik nog)
- als je voor Canon gaat en resolutie nodig hebt een EOS 5D/5DII (...of 2 - wel even wennen aan simpele AF) en een paar basic objectieven (cheap maar héél goed en bruikbaar: Canon 28 1.8 / 85 1.8, 70-200L IS USM, zowel de f/4 als de f/2.8 en evt. met converter)
- als je op Nikon een FF met resolutie nodig hebt voor heel weinig, speur eBay eens af naar de Kodak Pro SLR/n.

Verder nog een tip: Als je ergens een goedkope rappe internetverbinding (zeg maar 512k/1MB upstream) kan vinden, overweeg dan eens om bijvoorbeeld in België een NASje in een netwerk te laten hangen zodat men in ieder geval niet je foto's kan jatten. Even autosyncen, slaapt een stuk geruster met belangrijk commercieel werk en bruiloften..

[ Voor 15% gewijzigd door kakanox op 12-03-2013 00:23 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn meeste nikon lenzen (allemaal pro lenzen) nog, dus het word een D800. Wat computer betreft word het iets simpel, zoals je zegt, maar met een goed scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Oh, dacht even dat je verdoemd was tot een D200 met een pinhole bodydop ;)

Ik heb exact deze setup en het is gewoon snel te noemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,45€ 50,45
1Asrock H61M-ITX€ 43,99€ 43,99
1Toshiba MK3256GSX, 320GB SATA-300, 8MB, 7200rpm€ ?€ ?
1Chieftec BT-02B€ 52,30€ 52,30
2LG IPS224V-PN Zwart€ 109,-€ 218,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9R€ 39,40€ 39,40
1Lite-On E200-160-05€ 94,-€ 94,-

Geen beest, maar de kosten zijn daar ook niet naar. Alles is gewoon lekker op elkaar ingespeeld en ondanks dat ik processorgebruik soms op 100% zie staan hoef ik nooit te wachten.
Met ong. wat ervoor betaald heb er dus in. Monitoren zijn een aanrader en ook in de VS leverbaar, zie ook m'n aanvulling op de oorspronkelijke review.

Als laatste tip: Weet niet of ze daar net zo eenvoudig te kopen zijn als hier, maar koop een kluis >:)

[ Voor 3% gewijzigd door kakanox op 12-03-2013 00:39 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluis staat inderdaad op de planning. Bedankt voor de hulp alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Geen probleem, als ik een naamgenoot ergens mee kan helpen graag ;)
Wat trouwens wel is met een kluis: Loop je dan niet het risico dat je een mes op je keel krijgt om 'm open te maken?

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat wel, maar deze keer was ik niet thuis, dus dat is zowiezo een veiligheid voor als ik het huis uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Als ze eenmaal weten dat er geld te halen valt dan kun je weinig beginnen, ik ken verhalen (eerste hands) van mensen die gewoon te maken krijgen met 5 inbraken per maand ondanks goede sloten etc. etc. Was goedkoper geweest als ze überhaupt geen sloten hadden gehad..
Mijn advies:
1. Een goede kluis en heel openlijk zijn wat betreft er te halen valt: niks behalve een hoop gedoe met die kluis!
2. Veel spullen offsite bewaren bij een bank in een kluisje oid. Dan hoef je voor thuis slechts een kluis te kopen waar je beeldscherm/laptop + documenten in passen. Scheelt weer veel geld tov een grote kluis.

Je zegt dat je €12.000 kwijt bent...maar je kunt er ook anders tegenaan kijken; je bent dat geld pas kwijt als je weer alles nieuw koopt! Dus als je voor 'slechts' €3000,- kosten maakt dan heb je voor dat geld een upgrade naar D800+nieuwe pc. Met een D800 en de rest van je lenzen kun je toch eigenlijk alles doen, en met creativiteit vul je de rest op :)
Het zijn niet de spullen maar het is de fotograaf die het hem doet! En aangezien jij in orde bent, heb je verreweg je grootste asset nog: jezelf!

Ik zou zeggen: geef niet teveel uit aan nieuwe gear want je loopt met gigantische bedragen te smijten vergeleken bij het inkomen van de straatschoffies. Zing het eventjes uit met wat de lenzen die je hebt en laat zien aan jezelf en iedereen dat het gaat om jou en niet je gear!!!

Je kunt ook een paypalletje opzetten met een blogje. Ik ben niet te beroerd om wat euro over te maken voor het goede doel, maar met mij moeten er velen zijn om het de moeite waard te maken.

Als laatste uitweg kun je natuurlijk ook een lokaal groepje staatjochies betalen om je camera te traceren en/of terug te brengen. Ik zou niet weten waar ze zo'n ding kwijt kunnen, maar de mensen die er eentje op die manier willen kopen, zijn wss schaars.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Aii.. dat is klote. Wijze les: als je iets zelf niet makkelijk kunt vergoeden als het stuk gaat / wordt gestolen, dan is een verzekering vaak wel nuttig..

Wat ik dan niet snap is waarom je voor een D800 wilt gaan. De D600 is stukken goedkoper en je kunt er vrijwel evenveel mee als de D800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Je weet het vast beter dan ik gezien je onderschrift, maar is de D600 niet ook een flink stuk minder stevig?

Daarnaast: PayPal zou ik zelf eerlijk gezegd niet ondersteunen, voor eigen boontjes doppen valt ook wat te zeggen. Ik help liever met tips :)
Camera traceren is wel een goed idee: Geef een paar gastjes 30 euro vantevoren en koop 'm terug voor 300,- ofzo. Is goedkoper dan een nieuwe, waarschijnlijk hebben ze nauwelijks een idee van wat een D700 waard is.

[ Voor 69% gewijzigd door kakanox op 12-03-2013 09:26 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Stevigheid.. tja.. D600 voelt ook erg solide aan. En bij een verlies van 12k zou ik de stevigheid van een body niet op de eerste plaats zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Nordlys op 12-03-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik wil niet graag natrappen, maar ik vind het vrij raar dat je hier komt om tips te vragen, de helft van de tips gaat over een verzekering, en je die vervolgens niet had. Uitermate kut natuurlijk, succes de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 08:05

Releases

Ja maar!

Muthas schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:45:
Ik wil niet graag natrappen, maar ik vind het vrij raar dat je hier komt om tips te vragen, de helft van de tips gaat over een verzekering, en je die vervolgens niet had. Uitermate kut natuurlijk, succes de komende tijd.
Helaas ook het eerste wat ik dacht toen ik het zo las dat alles gestolen was.
Heel veel succes toegewenst kerel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nordlys schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:31:
Stevigheid.. tja.. D600 voelt ook erg solide aan. En bij een verlies van 12k zou ik de stevigheid van een body niet op de eerste plaats zetten.
waarom de 800? Omdat ik voor een body te kopen naar de USA moet, en het dus liefst in 1 keer goed moet zijn. Uiteindelijk zit er niet zoveel verschil in prijs, en ik wil geen downgrade doen. Ik zou overigens wel een refurbished kopen van Adorama. Ook heb je in dit continent de weathersealing wel nodig.

Wat verzekering betreft, ik ben een Belg, dus ik weet niet of ik een Nederlandse verzekering kan aangaan, + ik woon hier nu vast, ga in januari de ecuadoriaanse nationaliteit aanvragen, dus dat veranderd de zaak nogmaals. Ook hoop ik dat ik hier iets kan verzekeren van die waarde. In Europa geen probleem, maar ik denk dat verzekeringsmaatschappijen hier zoiets niet gewoon zijn, of tegen een verschrikkelijk dure polis.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Als ik Adorama zo zie:
D600: $1,599.00 (refurbished)
D800: $2,499.99 (refurbished)

900 dollar verschil (bijna 55% van de prijs van de D600) vind ik nog wel wat. Ik kan mij ook echt niet voorstellen dat je, ondanks dat het klimaat anders is dan hier, met een D600 niet uit de voeten zou kunnen komen. Alsof je daar met een D3100 geen foto's zou kunnen maken omdat je persé weathersealing nodig hebt.

Sorry voor mijn kritische noot, maar sommige keuze's van je snap ik niet helemaal. Bij verlies van 12k (dat is 5% van een redelijk hypotheek) zou ik niet het geld wegsmijten om een D800 te kopen, die vervolgens opnieuw gestolen kan worden. Maar misschien heb je andere getallen op je bankrekening dan ik heb :p

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 12-03-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
Waarom heb je je verzekering eigenlijk zo lang uitgesteld? Je weet dat er in dat soort landen sneller inbraken zijn dan in Nederland of België? Natuurlijk is het vervelend voor je, maar het is wel een beetje je eigen schuld nu dat je geen verzekering hebt genomen voor 15k aan spullen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben gelijk, maar toch is het schandalig. @Nordlys. allesbehalve, ik had 10k euro mee, ik heb nu nog 8k na 2 maanden, waarvan 3k voor een halfjaar vaststaat tegen 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Je meldde eerder toch dat je 12k kwijt bent?
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 00:01:
niets van verzekering, dus op die manier krijg ik niets terug. Verder ben ik ongeveer 12k euro kwijt. Politie kan hier inderdaad weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nordlys schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:15:
Je meldde eerder toch dat je 12k kwijt bent?

[...]
12k in materiaal kwijt lenzen 2 bodies, geheugenkaarten, laptops etc . 10k had ik in liquide middelen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Mijn punt is: je weet dat er daar eerder en makkelijker gestolen wordt dan hier, 12k aan materiaal is foetsie (wat zeker nog wel een waarde van +/- 9000 euro in zat als je het verkocht), en je hebt gelukkig nog een D200 en wat spul over. Ik zie niet in waarom je een D800 zou willen kopen als je met een D600 circa 900 dollar goedkoper uit bent en je weet dat het risico hoog is dat je spullen daar opnieuw kunnen worden gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
feit, en ik zie net dat jij beide hebt, kan je me concreet de praktische verschillen vertellen. Is de 600 kleiner dan de 800? ik heb nogal grote handen, en er moet zowiezo een grip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De D600 is een tikkeltje kleiner, maar hier merk ik in gebruik echt niets van. Ik heb de D600 gripless en dat vind ik prima werken, maar ik heb dan ook niet echt hele grote handen. Probeer de body eens uit (nu weet ik niet of er een zaak in de buurt is waar je dat kunt doen..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:32:
ok jongens een kleine update

Vrijdag hebben ze ingebroken in mijn appartement. · deuren zijn volledig opengebroken, en ik ben mijn D700 met 80-400 kwijt, retina macbookpro ipad en nikon F2 met 50 1.2.

ik ben totaal aan de grond geslagen en weet ff niet wat doen, ik heb net een job bij een modeontwerper als fotograaf, maar heb natuurlijk een computer en goede camera nodig. Voorlopig kan ik verder met mijn D200, maar lang zal dat niet duren.

Verzekering had ik niet, maar ga ik nu wel halen.
Heb het zelf ook gehad en het doet echt pijn. Hou in je achterhoofd dat je qua bezittingen afwijkend bent in veel landen.

Misschien de overweging waard om te kijken dat je je materiaal ergens anders bewaard (eventueel met kluis dat er niets te halen is meer ?). Op die manier hoef je ook minder te vrezen dat je een keer een inbraak krijgt terwijl je thuis bent (tenminste, mijn persoonlijk ervaring is dat ze verdomd goed weten of er wel of niet iets te halen valt).

En sluit asap een verzekering af. Je weet nu hoeveel je kwijt bent en als het al 1 keer is gebeurd heb je een kans dat het nog sneller rondgaat dat je duur materiaal hebt liggen (zoals je zelf al aangeeft is het moeilijk om daar camera's te halen die hier vrij standaard zijn) en dus meer kans op nog een keer dezelfde ellende.

Voor de rest sterkte ermee. Laat je geweldige avontuur er niet door vergallen, probeer het te zien als "part of life". (ps. ook uit eigen ervaring: neem zo snel mogelijk wat maatregelen, nite alleen voor de maatregelen zelf, maar vooral voor je gemoedsrust. Het zorgt ervoor dat je wat beter slaapt / het een plekje geeft )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nordlys schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:24:
De D600 is een tikkeltje kleiner, maar hier merk ik in gebruik echt niets van. Ik heb de D600 gripless en dat vind ik prima werken, maar ik heb dan ook niet echt hele grote handen. Probeer de body eens uit (nu weet ik niet of er een zaak in de buurt is waar je dat kunt doen..).
Nee spijtig genoeg niet. Zoals eerder vermeld in dit topic is de D3200 de beste nikon die je hier kan kopen, van canon vind je hier met wat geluk een 60D, maar tegen woekerprijzen. De president hier eist een invoertax op alles van 40%, reden: "de plaatselijke economie te beschermen". Voorbeeld: een apple laptop van $999 betaal je hier ongeveer 1400 dollar. Apple heeft hier geen applestore, alleen "authorised resellers". deze winkels geven je ook gratis CS6, final cut pro, lightroom mee, bij aankoop van een apple. Je mag de software wel niet registreren of updaten.
polthemol schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:25:
[...]

Heb het zelf ook gehad en het doet echt pijn. Hou in je achterhoofd dat je qua bezittingen afwijkend bent in veel landen.

Misschien de overweging waard om te kijken dat je je materiaal ergens anders bewaard (eventueel met kluis dat er niets te halen is meer ?). Op die manier hoef je ook minder te vrezen dat je een keer een inbraak krijgt terwijl je thuis bent (tenminste, mijn persoonlijk ervaring is dat ze verdomd goed weten of er wel of niet iets te halen valt).

En sluit asap een verzekering af. Je weet nu hoeveel je kwijt bent en als het al 1 keer is gebeurd heb je een kans dat het nog sneller rondgaat dat je duur materiaal hebt liggen (zoals je zelf al aangeeft is het moeilijk om daar camera's te halen die hier vrij standaard zijn) en dus meer kans op nog een keer dezelfde ellende.

Voor de rest sterkte ermee. Laat je geweldige avontuur er niet door vergallen, probeer het te zien als "part of life". (ps. ook uit eigen ervaring: neem zo snel mogelijk wat maatregelen, nite alleen voor de maatregelen zelf, maar vooral voor je gemoedsrust. Het zorgt ervoor dat je wat beter slaapt / het een plekje geeft )
Ik ben opzoek naar een appartement in een urbanizacion nu. dat is een wijk volledig ommuurd, met 24/7 bewaking. Zal wel iets duurder zijn, maar is het wel waard.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
het feit dat die bestaan had trouwens al een hint moeten zijn ;)

De kluis zou ik dan alsnog gaan doen wel, idem voor verzekering en een aparte locatie voor camera's ed. veilig te bewaren. Of denk aan ze op twee plaatsen gescheiden op te slaan. Risicospreiding en niet volledig gokken op anderen ermee, dat kan vies tegenvallen.

Politie zou ik niets van verwachten, dikke kans dat ze wel weten / grondig vermoeden hebben bij wie ze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Denk dat de D600 vanaf de D700 niet zozeer een downgrade is, maar dat zowel de D600 als de D800 gewoon hele andere camera's zijn dan de D700 was.

Als het heftig en stevig moet zou ik denk ik eerder investeren in een 1D/1Ds (degene die ik ken die daar rondgetrokken heeft had een setje van beide, Mk3's). Vertaal je dat naar Nikoniaans dan kom je op een D3/D3s/D3x uit.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen bestaan ook in Amerika, en ik wist wel dat het hier gevaarlijker was, maar dat ze op die manier te werk gingen en dat het zo snel ging was een verassing. Ik heb hier nu uit geleerd, ga zien wat ik exact verdien, en op basis daarvan toekomstige beslissingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik heb de D700 circa een jaar gebruikt, de D800 bijna een jaar en de D600 sinds een tijdje. Verschillen tussen die body's? Gewicht... paar knopjes op een andere plek... maar voor de rest vrijwel hetzelfde. Ik snap die argumenten van heftig en stevigheid niet. Een D600 is meer dan stevig genoeg. Ik weet niet wat je allemaal met de camera uitspookt, maar ik zie mijn D600 niet zo snel stuk gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tja, je moet toch wát smoesjes hebben om extra geld uit te geven aan iets wat anders maar minimaal beter is (en dus eigenlijk niet heel erg de meerprijs waard is)? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ze beide eens vasthouden in de USA, en zal dan wel zien. Alles hangt er ook vanaf hoeveel ik deze komende 2 weken ga verdienen, en wat ze in de toekomst van mij verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De D600 en D800 verschilt in ieder geval niets tot bar weinig in kwaliteit. En je krijgt er 40+ MB raw-bestandjes voor terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thx, ik hou jullie iig op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ken is er lovend over:
http://kenrockwell.com/ni...4-are-the-same-camera.htm

http://kenrockwell.com/nikon/d600/vs-d800.htm

Alleen zie ik SD <-> CF, maar dat is niet zo'n ramp. Hoe dan ook, onthoud dat de apparatuur niet het belangrijkste is! JIJ ben dat, JIJ bent de fotograaf! Niet je camera en niet je lens, maar JIJ maakt de foto!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:29:
[...]
De president hier eist een invoertax op alles van 40%,
die moet je natuurlijk ook betalen als je de camera zelf importeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarom dat ik naar de USA ga en hem gewoon in mijn carry on meeneem, en de doos in de checkin, zodat ik diet niet moet betalen. Zelfde manier als ik al mijn gerief hier heb gekregen.
Pagina: 1 2 Laatste