Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:13
Mag ik even een korte vraag stellen?

Ik heb afgelopen week een Canon Canonet 28 op de kop getikt. Beestje werkte volledig volgens de advertentie echter vallen mij een aantal zaken op nu en ik wil gewoon even weten of ik iets verkeerd doe of dat het ding voor eeuwig verbannen is tot de vitrinekast.

Ik heb een px625 batterij uit weten te halen en die zit er inmiddels in. Ik heb nog geen 35mm film erin zitten.
Verder heb ik het apparaatje grondig schoongemaakt en de rotte rubber verwijderd zodat ik daar binnenkort nieuw materiaal in kan zetten.

Welnu de batterij zit er dus in, maar de ontspanner reageert nergens op, ik hoor niet eens een klik. Als ik door de zoeker kijk zie ik wel gewoon datgene wat je normaal door de zoeker ziet dus er wordt niets geblokkerd. Maar ik zie bijv. niet de diafragma opening groter of kleiner worden ofzo.

Misschien is het 'to captain obvious' een 7D weet ik prima te bedienen en dit is toch weer net even iets anders. Alvast bedankt

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
Misschien té makkelijk (maar er stond niet in je post dat je het gedaan hebt :P), maar heb je hem ook gespannen?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Wormaap schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 18:38:
Misschien té makkelijk (maar er stond niet in je post dat je het gedaan hebt :P), maar heb je hem ook gespannen?
Kan dat zonder rolletje, ik denk het wel. Meermalen heb ik de hendel naar rechts getrokken en toen op de ontspanner gedrukt. Er gebeurde niets helaas.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Zonder rolletje (of zelfs batterij) hoor je de ontspanknop gewoon in te kunnen drukken en *klik* als je hem gespannen hebt.

Heb je hem op "A" of handmatig op een diafragma gezet met de ring op de lens? Zonder batterij op de "A" kun je inderdaad de sluiter niet helemaal doordrukken en hoor je geen *klik*. Met baterij als het goed is wel, dan kun je handmatige diafragma's dacht ik alleen gebruiken icm. de Canolite-D flitser (of wel handmatig maar dan pakt de camera dacht ik een vaste sluitertijd oid.).

iig probeer die ring eerst eens :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
sapphire schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:57:
Zonder rolletje (of zelfs batterij) hoor je de ontspanknop gewoon in te kunnen drukken en *klik* als je hem gespannen hebt.

Heb je hem op "A" of handmatig op een diafragma gezet met de ring op de lens? Zonder batterij op de "A" kun je inderdaad de sluiter niet helemaal doordrukken en hoor je geen *klik*. Met baterij als het goed is wel, dan kun je handmatige diafragma's dacht ik alleen gebruiken icm. de Canolite-D flitser (of wel handmatig maar dan pakt de camera dacht ik een vaste sluitertijd oid.).

iig probeer die ring eerst eens :P
Dat was de truc, als ik hem van A afzet en diafragma op bijv. 2.8 dan doet ie klikken idd zonder rolletje. Nu nog goedkoop 35mm film scoren! Ontzettend bedankt

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Blokker, 3x Kodak color plus voor €5,- :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 21:39
Doe nu al weer iets minder dan een jaar eigenlijk alles analoog omdat ik het gewoonweg leuker vind. Sinds kort ontwikkel ik ook zelf zwart-wit wat me erg meeviel qua moeilijkheidsgraad, echt een aanrader als je meer controle en minder stof en krassen op je negatieven wil (de winkel waar ik m'n rolletjes liet ontwikkelen gaf gemengde resultaten). Heb onderhand al weer redelijk wat camera's staan hier, sommige zien wat meer gebruik dan anderen. Ben begonnen met een RB67 kit, maar dat is toch wel een gigantisch bakbeest dus die gebruik ik alleen nog voor landschap en portret op een statief. Toen een Bronica ETRSI kit gekocht, echt een complete studio uitrusting voor een schappelijke prijs. Laatst nog goedkoop een olympus 35rc gekocht (lekker compact meetzoekertje die je altijd bij je kan hebben) en ook goedkoop een Yashica Mat-124 gekocht, welke op het moment mijn favoriet is omdat mensen meestal niet doorhebben dat je ze aan het fotograferen bent. Elke keer keer als ik een Hasselblad, Rolleiflex of Mamiya 7 tegenkom kan ik het niet laten om te denken dat ik die toch ook nog ooit wel een keer heel graag zou willen bezitten, ooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een linkje wat ik jullie niet wil onthouden: http://www.macodirect.de

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:27
Wat is nu dat "color positive film"? Ik kom dat wel eens tegen in webshops. Zoals hier:
http://www.macodirect.de/fuji-velvia-p-1262.html
Is dat een film die na ontwikkeling gelijk positief is en dus slechts 1x ontwikkeld hoeft te worden?

Kan de negatief film dan de vuilnisbak in, of zie je wel kwaliteitsverschil?

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56

Phehistyr

De Epische Lurker

Volgens mij is dat gewoon dia-film ;)

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
segil schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:57:
Wat is nu dat "color positive film"? Ik kom dat wel eens tegen in webshops. Zoals hier:
http://www.macodirect.de/fuji-velvia-p-1262.html
Is dat een film die na ontwikkeling gelijk positief is en dus slechts 1x ontwikkeld hoeft te worden?

Kan de negatief film dan de vuilnisbak in, of zie je wel kwaliteitsverschil?
Colour positive film is inderdaad diafilm.

Overigens kan je zowel positief als negatief maar 1x ontwikkelen, alleen heb je met positief film gelijk een positief beeld (dat je bijvoorbeeld kan projecteren) en met negatief film, logischerwijs, een negatief beeld (wat je weer om kan keren op een afdruk). Positief film is om te projecteren (maar kunnen ook afdrukken van gemaakt worden), negatief film om afdrukken van te maken. Scannen kan je ze natuurlijk beide.

• segil
Bedankt voor de uitleg, helder.

Wat is dan nog het voordeel van een negatieve film te hebben, als je de extra stap van afdrukken (d.w.z. nogmaals belichten om een positief te krijgen) kunt overslaan?
Ow wacht, ik snap het al denk ik. Je hebt een negatief nodig als je de foto op papier wilt kunnen afdrukken. En een dia als je de foto wilt projecteren. Is dat het verschil?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Om het ingewikkelder te maken heb je in principe ook positief → negatief afdrukprocessen (maar dat is niet gangbaar (je hebt chemische processen (omkeerpapier) en je kan via een (gedigitaliseerd) tussenbeeld afdrukken). Als je foto's wil projecteren is diafilm IMHO nog steeds de beste optie, negatief projecteren is dan (nog) weer minder gangbaar ;)

Over het algemeen verschillen de karakteristieken van negatief- en positieffilms ook wel wat. (over het algemeen is het kontrastbereik van positieffilm groter. Negatieffilms zijn meestal weer wat ongevoeliger voor afwijkende belichting)

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog nette Praktica MTL3 + Pentacon 50mm f/1.8 SLR te koop? Met self timer, werkende naald-lichtmeter? Ik zie ze amper :/

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009

Milo.

klik

Als het je gaat om een nette camera met m42 mount.. ik heb hier nog een mooie ricoh singlex tls liggen, zit een zelftimer op en doet het, alleen de lichtmeter weet ik niet aangezien de batterij leeg is. Maar gezien de staat gok ik dat die het nog wel moet doen. Lensje zit er niet meer bij.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb hier een hele fijne en werkende Pratika MTL 5 B met werkende lichtmeter. alles doet het, behalve de zelftimer (of misschien weet ik niet hoe dat ding werkt). Je kunt het ding 'opdraaien' en het draait dan af, maar er gebeurt dan niks. Wellicht dat ik iets extra's moet doen of instellen.... Met 50mm f/1.8 erop uiteraard. Op rommelmarkt voor €2,50, vervolgens €9 parkeerkosten dus totaal €11,50 opgepikt :D

Verder heb ik ook een mooie Voigtlander VSL 3e met Vario-Dynar 35-105mm f/3.5. Die camera heb ik op ebay gezet aangezien hij maar ligt te verstoffen. Tweakers betalen minder als ze intresse hebben, de camera is in goede staat en de lens ook. Al is de rubberen zonnekap gescheurd langs een naad. Soms, in direct zonlicht zie ik iets dat op krasjes op het voorste element lijkt. Maar ik denk dat het viezigheid is, hoe dan ook niet aanwezig of erg.

Ctrl+k

• Milo.

Milo.

klik

De zelfontspanner moet je idd opdraaien en dan de ontspanknop indrukken (die ook even opdraaien natuurlijk).

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
maar dan vervolgens gebeurt er niks :-P De sluiter doet iig niks als de zelfontspanner klaar is met zoemen. Er zit nu een rolletje in, dus kan niet ff vanalles testen :(

Ctrl+k

• lateef
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:13:
Is er nog nette Praktica MTL3 + Pentacon 50mm f/1.8 SLR te koop? Met self timer, werkende naald-lichtmeter? Ik zie ze amper :/
waarom zou je die willen? voor een appel en een ei koop je tegenwoordig een pro Olympus, Nikon of Pentax uit de jaren '70/'80. Die zijn zoveel beter dan zo'n praktica.

Op de photokina lijkt er overigens toch weer wat analoog nieuws te komen van fabrikanten die allerlei nieuwe films of camera's introduceren. Vind dat persoonlijk toch wel erg mooi.

• Shaggy
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Ze zijn er zeker, je moet alleen wat gedult hebben. Ik heb een mintstaat MTL-3 en splinternieuwe Pentacon 50mm die ik nog steeds vaak gebruik. Erg fijne dingen, simpel en gebouwd als een tank.
Je zal even moeten zoeken, maar er zijn echt wel goede modellen beschikbaar.

Making an ass of myself since the 70's

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51
waarom geen mtl-5, ik heb die maar mijn resultaten zijn wisselend, erg veel fotos zit de focus er gigantisch naast terwijl dat juist hetgene is waar ik erg op let. Anderen is ie weer spot on.

Verwijderd

lateef schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 00:43:
[...]

waarom zou je die willen? voor een appel en een ei koop je tegenwoordig een pro Olympus, Nikon of Pentax uit de jaren '70/'80. Die zijn zoveel beter dan zo'n praktica. ...
Omdat ik daar ooit mee ben begonnen ;)
shaggy8675 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 09:58:
[...]
...
Je zal even moeten zoeken, maar er zijn echt wel goede modellen beschikbaar.
Zo'n vermoeden had ik al, dat gaat de komende tijd dus braderiëen afstruinen worden. De kringloop hier werd ik niet vrolijker van :P

• lateef
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:50:
[...]

Omdat ik daar ooit mee ben begonnen ;)
Okay, dan kan ik het wel begrijpen :) maar volgens mij komen die camera's ook nog best wel langs, beetje geduld hebben of anders fotograficabeurzen langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Een Praktica MTL3 op ebay gesignaleerd http://www.ebay.nl/itm/Pr...n_146&hash=item43b37ce4f8

Btw het kwikbatterijtje voor de Praktica is allang niet meer verkrijgbaar.
http://www.fotoapparatuur...chtingsmeter-53-4751.html
http://www.rolleigraphy.org/download/batt-adapt-NL.pdf

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

http://www.vintagebatteries.com/

Ik heb zon px625 voor een al verkochte ltl3 besteld daar en testfilm gemaakt, belichting was goed ermee dus sla je slag ;) Had het na 5 dgn al in huis ook na bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
lateef schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:52:
[...]

Okay, dan kan ik het wel begrijpen :) maar volgens mij komen die camera's ook nog best wel langs, beetje geduld hebben of anders fotograficabeurzen langs gaan.
Over beurzen gesproken :) Ik las dat in November de fotografica beurs is in Nieuwegein. Is dat wat? Heeft iemand daar ervaring mee en kan je daar goedkoop analoog spul kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:45
Op het moment lekker aan het hunten voor een AF lens voor op mijn Minolta 7000. Veel keus, en de primes gaan toch rond de 100 euro weg.. Dan zal het waarschijnlijk een Zoomobjectief worden.35-105 F3.5-4.5 :)

Recent nog een foto gevonden nadat ik wat oude foto's opnieuw door de scanner liet gaan.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8175/8000379128_f124dbd4de_z.jpg
Pentax ME 50mm

[ Voor 11% gewijzigd door Tomino op 18-09-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Korte nieuwsflash voor de analogen onder ons: De Doka van UCK (boven theater Kikker in Utrecht) gaat verdwijnen :( waarschijnlijk eind dit jaar.

Verdomme...waar moet ik dan terecht?

[ Voor 12% gewijzigd door bonzz.netninja op 18-09-2012 19:53 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Vlgens mij doen ze het ook nog in Den Haag op de academie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Bedoelen jullie dan om het zelf te doen, of zoek je gewoon een vaklab om je spul te laten ontwikkelen?

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Zelf te doen. De doka hier is open op dinsdag en vrijdag voor gewoon gebruik. Voor een paar euro heb je dan alles wat je nodig hebt voor zwart/wit of kleuren afdruk/ontwikkelen en hulp eventueel als je dat nodig hebt. Mooie grote Doka en alles is geregeld.

[ Voor 90% gewijzigd door bonzz.netninja op 18-09-2012 21:11 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Vraagje over expired film..
Hoe gedraagt zwart/wit film zich? Kleur ben ik wel achter maar ik kom er niet achter wat zwartwit nu doen. Ik lees dat het minder gevoelig is maar ook dat het weer soft wordt. En heeft een ISO waarde er nog iets mee te maken? 100 of 3200? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
hoe oud? hoe bewaard? zwartwit is wat beter bestand tegen veroudering en warmere temperaturen, maar wordt ook steeds slechter. gevoeligheid loopt achteruit, evenals de grijsschaal en het contrast. ook kunnen ze op den duur zwemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Tomino schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:20:
Vlgens mij doen ze het ook nog in Den Haag op de academie?
welke doka? Ontwikkelen en afdrukken alleen in Z/W, geen machines, weinig vergroters, en sowieso geen goede. Maar ja, als je dat een doka wil noemen. Ja, oh ja en alleen voor KABK studenten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Lateef,
12jaar oud! en wel koel bewaard, toch vind ik het een grote gok. Dat van de zwemen lees ik inderdaad terug op diverse sites. Dan denk ik toch dat het hem niet gaat worden. In ieder geval bedankt voor het antwoord.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Om wat voor materiaal gaat het? Je zou eventueel wat profbelichtingen&ontwikkelingen kunnen doen. Zo'n steekproef kan je een aardig beeld opleveren.

simon, er wil nog wel eens een doka-uitrusting op de markt verschijnen, maar de hoogtijdagen voor tweedehandsapparatuur zijn wel voorbij...

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2012 00:36 ]

• Milo.

Milo.

klik

Zijn we weer.. nu heb ik twee rollen bulk film bij een setje gekregen, olé!
Het gaat om ongeopende Polypan F Iso 50.. 90meter per rol, dus in zekere zin kan ik mn lol op. Nu snap ik dat ik ze ergens in een donkere kamer in/om een lege cassette moet winden. Ik heb ook een spoel/doosje gekregen waarbij dat dan zeg maar.
Nu de vraag: waar kan ik lege cassettes vinden? En zijn die herbruikbaar? neem aan van wel. Bij Beeldgebouw en Fotofilmfabriek kan ik niets vinden. Helaas ben ik redelijk druk de aankomende dagen en kan dus pas volgende week even langs wat fotoshops gaan.

Toevoeging,
De filmlader is een LPL dayroll, heb hem net open gemaakt en er zat nog een aantal meter film in. Naja maar eens kijken hoe dat werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Milo. op 27-09-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Om maar weer even wat leven in dit topic te plaatsen..

Van de week heb ik mn verzameling analoge dingetjes weer iets uitgebreid. Ik had al een Nikon F, Apollo uitvoering met heupzoeker maar een defecte FTN meter. Vorige week heb ik dan ook een mooie Nikon F set met goede FTN lichtmeter gevonden (in een vergane FB-8 koffer).
Dus mijn Nikon F is nu weer voorzien van werkende FTN en heupzoeker. De lenzen had ik ook al, 55mm SC 1.2, 85mm H 1.8 en een 135mm QC 2.8. Heeeel misschien wil ik er nog een 35mm oid bij hebben maar goed, dat heeft niet de hoogste prioriteit. Wel wilde ik een mooie tas/koffer, mijn laatste F zat in een FB-8 koffer, een mooi ding alleen het kunstleer is helemaal uitgedroogd en naar mijn mening niet meer herstellen, toevallig kwam ik op marktplaats een mooie FB-17 tegen, leuk klein ding en alles past er mooi in.
Onder het mom van plaatjes zeggen meer dan praatjes.. voilà

01 Nikon FB-17, F, 55 1.2, 85 1.8, 135 2.8

02 Nikon FB-17, F, 55 1.2, 85 1.8, 135 2.8

03 Nikon FB-17, F, 55 1.2, 85 1.8, 135 2.8

De F, lenzen, wat matschermpjes, Nikon pola filtertje met bijbehorende zonnekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oooh leuk, ik heb zelf een F overwogen, maar omdat ze zo moeilijk te vinden zijn met een werkende meter, ben ik gegaan voor de F2 met werkende meter. Samen met de 50 1.2 is dit een super leuke set. Nu heb ik analoog een Leica M6, Nikon F2, Nikon F90X.

Hier een foto van al mijn gerief ff, inclusief digitaal:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7251/8154074935_4e6f2b2417_z.jpg
2012-11-04 11.05.06 by DarthVador, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Nice Kevinneke!, vooral die olympus die daar vergeten in een hoekje ligt haha.

Voordeel van de F2 is natuurlijk wel dat er normaal verkrijgbare batterijen in gaan. Ik heb laatst een Nikon F gekocht van iemand en de (super mooie) camera set was van diens vader en zij snapten en deden er niks mee maar de FTN meter deed het nog en zelfs de oude batterijen zaten er nog in (en deden het) hehe.
Mijn defecte meter deed het ook nog qua lichtmeting maar mechanisch is er iets dat blokkeert.

Wel "jammer" dat je G lenzen hebt die kan je niet handmatig afstoppen op je F2 hehe. Maarre ben zeker wel jaloers op jouw set. Ik wil mijn andere Nikon F ook best ruilen hoor tegen.. laten we zeggen de D700 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Degene die daar in een hoekje lig is een kapotte chinon. die moet ik eens weggooien. Juist de 85 1.4 en de 55 1.2 kan ik op de F2 gebruiken. En ik moet toegeven, ik schiet de laatste maanden meer film dan digitaal. I like it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Oke, ik dacht Olympus te lezen maar daar was mn interesse ook niet naar hehe.
Zelf ben ik ook voornamelijk analoog aan het fotograferen met name omdat ik zelf vind dat ik bewuster omga met de compositie enzo (geen film willen verspillen) en verder vind ik handmatig focussen en diafragma instellen gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milo. schreef op zondag 04 november 2012 @ 17:03:
Oke, ik dacht Olympus te lezen maar daar was mn interesse ook niet naar hehe.
Zelf ben ik ook voornamelijk analoog aan het fotograferen met name omdat ik zelf vind dat ik bewuster omga met de compositie enzo (geen film willen verspillen) en verder vind ik handmatig focussen en diafragma instellen gewoon leuk.
QFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ik zou het leuk vinden wat "specialere" analoog foto's te posten, maar dan niet in het solo testcase topic. Wat vinden de aanwezigen hier ervan het e.e.a met elkaar te delen dat enkel analoog geschoten is?
Ik scan zelf bijvoorbeeld veel in, en heb ze derhalve digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Misschien beter iets als een "Verzamel - analoog" topic maken in het fotografie en video media gedeelte. Anders staat het onder de Hardware topics en dat is ook wat vreemd.

Lijkt mij gaaf om te zien wat mensen analoog schieten zoal =), Ik kijk zelf al iedere keer bij de kringloop winkel of ze een spiegelreflex hebben liggen analoog. Kwam er 1x een tegen voor 7,50. Een praktica met een 135mm F2 lens maar toen niet meegenomen omdat mijn vrouw me had overgehaald om het niet te doen 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door hypz op 19-11-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu zelf een Polaroid Image 2 en een polaroid SX70 alpha 1 model 2 aangekocht. Erg leuke, maar duur in shooten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-06-2024

YRX

Nog een millenniumbug gezien?

segil schreef op maandag 17 september 2012 @ 09:06:
[...]

Over beurzen gesproken :) Ik las dat in November de fotografica beurs is in Nieuwegein. Is dat wat? Heeft iemand daar ervaring mee en kan je daar goedkoop analoog spul kopen?
Sorry, ik reageer te laat, die beurs is gisteren geweest. De beurs is een waar Walhalla voor analoge fotografen. Er staan dure stands van handelaren tussen, maar ook van liefhebbers met heel schappelijke prijzen.
Ik heb er zelf een Olympus pen-ee gekocht voor € 15,00. Kan ik eens halfkleinbeeld proberen.

De volgende beurs is op 10 maart 2013, ik kan hem aanraden.

Nee, ik ben niet dyslectisch dus typefouten kan je me rustig aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Komt net iemand binnen die weet dat ik fotografeer met oud spul.

Maakt tas open.
Complete Olympus Om-2 set met boekjes en flitser en alles oOo
+
Rollei 35 in piekgave staat

* Tomino happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Tomino schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:30:
Komt net iemand binnen die weet dat ik fotografeer met oud spul.

Maakt tas open.
Complete Olympus Om-2 set met boekjes en flitser en alles oOo
+
Rollei 35 in piekgave staat

* Tomino happy!
Terecht happy! Welke objectieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
- 75-150mm F4
- 50mm F1.8
- 28mm F3.5

Oftewel, Portret, wide en zoom. Alle hoeken goed gecovered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Fijn setje idd! Mijn interesse kwam omdat ik een OM-1 gebruik, vandaar. leuke cameras. Veel fun ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Een paar weken geleden heb ik een Jobo CPE2 aangeschaft, helaas nog niets mee gedaan door gebrek aan tijd en kennis. Het enige wat ik wil zijn van die hervulbare 35mm fotorolletjes, laatst in Nieuwegein twee gevonden, daar wilde de Duitse verkoper 10e per rolletje voor hebben, dat vond ik een beetje onzin. Dus ben ik rustig verder aan het zoeken.

En nog even voor de gearsletjes onder ons (mijzelf meegerekend) een groepsfoto, de linker 50mm zoekt vandaag "helaas" z'n weg naar een nieuwe eigenaar.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8061/8240671367_870f333ca3_z.jpg
Nikon f/1.2's by Ivan Milo, on Flickr

In de zwarte FM3a zit P3200 TMAX en in de zilveren FM3a Ektar 100 en in de F een Kruidvat rolletje, het eerste rolletje, wil even kijken hoe de camera belicht.
Deze rolletjes laat ik wel ontwikkelen, ik wil met de CPE2 eerst oefenen op mn totaal 180meter bulk rollen Pan F maja dan heb ik eerst lege cassettes nodig. Ach ja zo blijft de hobby beoefent zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Nieuws vanuit de DOKA in Utrecht. Hij gaat misschien toch niet weg in 2013 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milo. schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:23:
Een paar weken geleden heb ik een Jobo CPE2 aangeschaft, helaas nog niets mee gedaan door gebrek aan tijd en kennis. Het enige wat ik wil zijn van die hervulbare 35mm fotorolletjes, laatst in Nieuwegein twee gevonden, daar wilde de Duitse verkoper 10e per rolletje voor hebben, dat vond ik een beetje onzin. Dus ben ik rustig verder aan het zoeken.

En nog even voor de gearsletjes onder ons (mijzelf meegerekend) een groepsfoto, de linker 50mm zoekt vandaag "helaas" z'n weg naar een nieuwe eigenaar.
[afbeelding]
Nikon f/1.2's by Ivan Milo, on Flickr

In de zwarte FM3a zit P3200 TMAX en in de zilveren FM3a Ektar 100 en in de F een Kruidvat rolletje, het eerste rolletje, wil even kijken hoe de camera belicht.
Deze rolletjes laat ik wel ontwikkelen, ik wil met de CPE2 eerst oefenen op mn totaal 180meter bulk rollen Pan F maja dan heb ik eerst lege cassettes nodig. Ach ja zo blijft de hobby beoefent zullen we maar zeggen.
Lekker, ben zelf eigenaar van een volledig werkende F2 met lichtmeter en F1.2 ! Schitterende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Hebben jullie nog tips over een goede negatieven scanner.
Ik heb nu 3 analoge camera's.

1 SLR (Nikon F801 met 50/1.8 nikkor)
2 point en shoot's ( Contax T2 en Yashica T5). O+

Ik zou heel graag meer met analoog willen gaan doen, zelf B/W ontwikkelen ed.

Welke scanner hebben jullie en wat zijn je ervaringen? Ik lees veel over een Epson V700 of V750 maar die krengen zijn me nieuw iets te duur op dit moment. Of is het toch echt the only way to go?

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO is als je geen midden- of grootformaat (of ander afwijkend formaat) wil scannen een gespecialiseerde scanner het beste (bij andere formaten ook, maar dan moet je nog meer geluk hebben een goed apparaat voor een redelijke prijs te vinden... en een groter filmforaat kan wel wat scannergebreken compenseren)

De vraag is ook waarom je zou willen digitaliseren :P

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2012 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Ik heb enkel kleinbeeld negatieven(positieven) en gebruik een Coolscan, in mijn ogen voor kleinbeeld the way to go. Ook Minolta dimage scanners schijnen prima te presteren. Budget is natuurlijk een belangrijk vraagstuk. Wil je ook midden of groot formaat is flatbed de optie idd. Je hebt wel een coolscan die dat ook kan maar die zijn wat prijzig zeg maar.

Ik ben tevree met de coolscan, ik heb een ls-40 en doet prima wat ik ermee wil. Natuurlijk kan het beter en mooier maar voor wat ik betaalde is het meer dan goed. Ik gebruik Nikon's eigen scansoftware met 64bits drivers die Nikon zelf niet aanbied maar via google prima te vinden zijn. bewerken doe ik achteraf in PS.

Snelheid is ook een ding. de ls-40 is gen usb 2 en dat merk je wel, maar heb hetzelf niet als probleem ervaren.

Succes en pb gerust als je specifieke vragen hebt of check eens op het AFF(analoog foto forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

begintmeta schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:17:
IMHO is als je geen midden- of grootformaat (of ander afwijkend formaat) wil scannen een gespecialiseerde scanner het beste (bij andere formaten ook, maar dan moet je nog meer geluk hebben een goed apparaat voor een redelijke prijs te vinden...)

De vrag is ook waarom je zou willen digitaliseren :P
Ik wil voornamelijk digitaliseren om meer controle over de beelden te hebben.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om zelf te ontwikkelen en dan de mooie beelden selecteren en die laten afdrukken. Echter vind ik het fijn om ze op de PC te hebben en telkens afdrukken wordt na een tijd ook duur.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
voor kleinbeeld is naar mijn mening een flatbedscanner echt geen optie. Die V700 of V750 zijn goede scanners, voor midden- of grootformaat, voor kleinbeeld komen ze helaas te kort. Wanneer je serieus met kleinbeeld wilt werken, zou je naar mijn idee minimaal naar een dedicated filmscanner moeten kijken.

Op film fotograferen kan heel goedkoop zijn, maar met name wanneer je op zwartwit werkt en zelf ontwikkeld en afdrukt. Kleur is of omslagtig en/of duur. Overigens vind ik de toegevoegde waarde van op kleinbeeld kleurenfilm schieten ook niet meer zo, al begrijp ik het met zo'n Contax of Yashica wel een stuk meer dan met een spiegelreflexcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf een HP G4050, en dat volstaat voor afdrukken van A4, misschien zelfs A3, maar verder zou ik niet gaan. Zolang je niet van plan bent om grote afdrukken te doen gaat dat zeker met een flatbed scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ik kwam dit net tegen bij de kringloop winkel voor 27,50

Afbeeldingslocatie: http://www.cameramuseum.nl/images/8602%20web.jpg

Weet niet exact welk type maar op cameramuseum zie ik dat dat model die er zo uit zien tussen 1937 en 1954 zijn gemaakt. Zat te twijfelen om hem te kopen maar toch niet gedaan want wat moet ik ermee, al is het wel leuk natuurlijk... Hij zag er wel echt heel goed uit nog.

Bovenstaande plaatje komt van cameramuseum.nl
http://www.cameramuseum.nl/agfa-klapcameras.htm

** Zie nu dat ze ook zat op marktplaats staan rond de 20 / 30 euro wat dat betreft niet een gemiste kans ofzo geweest in iedergeval.

[ Voor 26% gewijzigd door hypz op 18-12-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je wat zoekt krijg je een mooie verzameling bij elkaar. Al dan niet werkend. Zo heb ik zelf hier wel enkele leuke dingen staan.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb een hekel aan verzamelen, slopen is interessanter :P

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/Olympus-01_zps49753a7c.jpg

In 1993 aangeschaft voor 368 gulden en jarenlang plezier van gehad; trouwe camera op vele tochten.

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/th_Olympus-02_zps71dc55b9.jpg

Een echt full frame camera

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/th_Olympus-03_zpsda9ee958.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/th_Olympus-04_zps4be50d99.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/th_Olympus-05_zpse1bc8f00.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/th_Olympus-06_zpsa94e812b.jpg

Grappig; je ziet 4 prisma's die het licht omvouwen in de kleine behuizing
de twee ogen zijn van de AF

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Powershot%20A80/th_Olympus-07_zpsf32789ba.jpg

en het lensje met diafragma, een stuk primitiever dan van de PowerShot A80

Foto's opklikbaar voor groter

weet het niet meer

• Milo.

Milo.

klik

Hey die heb ik hier ook nog ergens rondslingeren, de laatste camera die ik uit elkaar heb gehaald is een Minox 35, wel een grappig dingetje btw.

De eerste was deze FE, van een tijdje terug, niet zo mooi en netjes gedaan als hierboven maar ach wie weet komt het er nog een keertje van.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5069/5897381779_e343a8f7a6_z.jpg
Nikon FE almost repaired by Ivan Milo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 14:34:
Ik gebruik zelf een HP G4050, en dat volstaat voor afdrukken van A4, misschien zelfs A3, maar verder zou ik niet gaan. Zolang je niet van plan bent om grote afdrukken te doen gaat dat zeker met een flatbed scanner.
sorry, maar de foto's die je hier hebt laten zien, vond ik echt van hele slechte kwaliteit, wat naar mijn idee met name aan de scanner ligt. Die scanner lijkt mij totaal niet geschikt voor het scannen van kleinbeeld negatieven, laat staan voor afdrukken van A4 tot zelfs A3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:38:
[...]

sorry, maar de foto's die je hier hebt laten zien, vond ik echt van hele slechte kwaliteit, wat naar mijn idee met name aan de scanner ligt. Die scanner lijkt mij totaal niet geschikt voor het scannen van kleinbeeld negatieven, laat staan voor afdrukken van A4 tot zelfs A3.
Waren ook de eerste foto's die ik ingescand heb, samen met het feit dat het het eerste filmrolletje was dat ik zelf ontwikkeld had etc. Ik ben er nu wat beter in. Heb wel niet meteen werk dat ik kan laten zien wegens het bijna verhuizen, maar binnenkort post ik hier wel resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja niet iedereen heeft ook zin/geld om een top-of-the-notch scanner te kopen.

Ik gebruik een 9900F, die kon ik voor een leuk prijsje kopen en voor die paar rolletjes kleinbeeld die ik er per jaar mee inscan vind ik het een prima apparaat.

Laatst nog 150 oude afdrukken van m'n schoonouders mee ingescand, zal wel geen briljante kwaliteit zijn maar we konden er prima een mooi A4 fotoboek mee maken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien dat o.a. deze reviews interessant zijn voor geïnteresseerden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een paar jaar geleden een Microtek Scanmaker 8700pro gekocht voor 25 euro...
(dus met een beetje mazzel kun je erg mooie scanners vinden voor een klein budget).
Werkt via Firewire, komt met een zeer mooi professioneel software pakket en heeft een netwerk functie.
Ideaal voor mij want ik werk voornamelijk met laptops en zo laat ik mn scanner op mn server aangesloten.
(en het werkt gewoon met Windows 7 als je de laatste Windows drivers download)
Alleen schiet ik niet zoveel analoog meer... :|

[ Voor 8% gewijzigd door Gutteguttegut op 24-12-2012 11:25 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Maandje geleden ben ik naar de fotografica beurs (analoog spul) gegaan. Daar heb je pas veeeeeel spul, niet normaal. Sommige handelaren hadden 100+ slr's op hun tafel staan. Dan weet je (als beginneling) echt niet welke nu goed is en welke niet :)
Er stonden ook vele rolleiflex en Hasselblad camera's, maar die waren nog gewoon erg prijzig (uiteraard). Gold ook voor lenzen.
Daarentegen kon je de instap slr's spot goedkoop mee krijgen. Mijn aanwinst:

- Nikon EM body voor 25 euro
- Nikon F-301 en F-401 body, samen voor 5 euro 8)7 De verkoper wist niet of ze het nog doen.. nou, ze doen het! :)
- Nikon F-801s met 35-70 kitlens, voor 25 euro. Daar was ik naar op zoek.
- Kodak Brownie Hackeye model B uit 1920, voor 5 euro :) Die had ik al, maar de mijne loopt een beetje stroef.

En nog wat meer, zoals film en ander spul. Bij sommige tafels stonden bakken vol compact camera's. (allemaal analoog)

Kortom, leuke beurs, erg geslaagd... misschien de volgende keer een paar extra lenzen kopen en een middenformaat a la rolleiflex (imitatie). Ik vind die dingen er toch altijd gaaf uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik vond deze video op een ander forum, "The last roll of Kodachrome" met Steve McCurry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Ik kan via via, voor €30 een goede en zeer netjes uitziende Canonet 28 overkopen. Is dit een schappelijke prijs denken jullie? Zie soms bedragen van €10 á €20 voorbij komen, maar die zien er net iets minder netjes uit dan deze..

Voor zover ik kan zien op de foto, zijn de afdichtingen ook in orde. Maar mijn kennis is, naast het digitale verhaal van de 5DII, erg sumier :+

Ohja, reden ervan is dat ik van een bevriende fotograaf een shitload aan filmrolletjes gekregen heb (zwart/wit, kleur, zelfs 6x6 etc). Ik ga volgende maand een weekje naar Berlijn en wilde weer eens wat analoog schieten. Heb wel een Praktica, maar dat is het ook net niet... :)

[ Voor 27% gewijzigd door leonvw op 15-01-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Milo. schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:41:
Ik vond deze video op een ander forum, "The last roll of Kodachrome" met Steve McCurry.

[video]
Ik heb nog wat rolletjes liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 12:12
begintmeta schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:24:
[...]

Ik heb nog wat rolletjes liggen :P
Maar die kun je nergens meer laten ontwikkelen :'(

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Oh dat is jammer, in eerder genoemde doos zitten 7 Kodachrome rolletjes _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 12:12
En hier een filmpje over het laatste fotolab dat nog Kodachrome ontwikkelde tot eind 2010 (Dwayne’s Photo in Parsons, Kansas):

http://www.petapixel.com/...st-lab-that-processed-it/

[ Voor 27% gewijzigd door Wesco op 15-01-2013 22:04 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb van de week een tweedehands scanner gekocht. Een V330. Nee geen 500 of 700 series maar het kleine broertje. Vind het niet onaardig. Ik ben nu met settings aan het pielen. Ik twijfel of dit de scanner wordt die mijn hele doos negatieven gaat doen of dat ik toch doorspaar naar een filmscanner. Zag laatst voor 100 euro die Plustek Opticfilm 7400 voorbij komen. Die schijnt ook wel goed te zijn. Voor nu maar beetje prutsen. Grootste probleem is uiteraard het stof. Wat een ellende is dat. Heb een fake Rocket en een microfiberdoek maar het houdt niet over.

Nu ben ik gelijk warm om weer films te schieten net als vroeger. Ben nog steeds blij dat ik het geleerd heb met manuele camera met werkelijk 0,0 hulp (ja een naaldje aan de zijkant). Ik heb echter bergen en bergen camera's. Van een Voigtlander TLR uit de jaren 30 tot Kodak Brownies tot Rangefinders (oa. Canon Canonet QL17) tot Olympus Trip en Pen EE tot stapels analoge SLR's als die Ricoh, Praktikas, Canon EOSjes uit de beginjaren, Cosina CT-7 en mijn favo merk Nikons: F-401, F-601, F801 (de 8008s US versie en voorloper van de F90).

Waar mee te schieten? Ik zit zelf de denken aan een jaren 70/80 Nikon of eventueel Canon SLR. Kan dagen kwijlen op deze site die al sinds de jaren 90 bestaat:
http://www.mir.com.my/rb/...on/htmls/models/index.htm

Dus nu aan het inlezen! Ik kan ook weer iets in die F801 gooien maar dat vind ik te makkelijk. En te oude cameras is iets te veel loterij qua lekkage etc. Dus jaren 60-80 lijkt me mooi. Aanraders? Welke SLR uit die tijd is leuk om nu goedkoop te scoren want het moet weer low budget uiteraard.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik ben helemaal verkocht aan de Nikon FM/FE serie en schiet nu met twee FM3a's
Robuster dan de F801 en je hebt weer echt de feeling vind ik dan. (Licht) lekkage is relatief makkelijk te verhelpen door de afdichting te vernieuwen, geen lastige klus volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik kwam dit mooie lijstje tegen van vintage Nikons. Top 10 mechanisch en elektrisch. Zowel je FM, FE als FM3A scoren uitmuntend ;)
http://www.cameraquest.com/nikonslr.htm

Ik heb mijn dozen weer eens na jaren opengemaakt wat ik nog heb qua verzameling. Schrok ervan hoeveel het nog was. Kom denk ik op iets van 120 cameras. Moet echt een de meuk (Kodak Instamatics, Praktika's etc) eruit filteren. Houd ik er nog veel over die wel cool zijn. En die dan verpatsen en iets moois kopen zoals een vintage Nikon.

Die canonet waarvan ik dacht dat het een QL17 was is een mindere Canonet 28, maar die zijn weer erg gewild na de film "pecker" waarin deze 28 prominene rol heeft:

Ook trok ik er nog even twee platencamera's uit waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze had. Weet het merk zo niet maar ik gok een Dallmeyer of Leitmeyer 9x12 platencamera. Mooi spul!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Allereerst, de vers aangeschafte Canonet 28:

Afbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/2981/canonet1.jpg

Na aanschaf, direct de oude lightseals verwijderd (smurrie!!) en nieuwe aangebracht (velletje vilt achtig spul bij de Hubo) en een rolletje Ilford FP4+ erin gedaan om het maar uit te testen. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img600/9883/scn0001a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img844/8954/scn0008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img37/5430/scn0002c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img132/825/scn0004h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img443/5813/scn0007r.jpg

Lichtdicht *O*
Wel even wennen met dat meetzoeker gebeuren... 8)7

Heb ze als test even naar de Hema gebracht. Dat doe ik ook nooit meer zeg... €25 voor een rolletje van 36 en een rolletje van 24. Nu is dat in principe niet eens zo erg ofzo, maar elke foto heeft witte vlekjes erin zitten die per foto verschillen. Deze vlekjes zijn witte schilfers die ook aan de negatieven zaten gekleefd. De negatieven schoongeveegd en die vlekjes waren weg.

Volgende rolletjes gaan lekker naar het Beeldgebouw in Rotterdam á €8,95 per rolletje en daar weet ik dat de kwaliteit wel in orde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om binnenkort een keer een testrondje te doen met een Zenza Bronica EC-TLII. Ik heb een filmrolletje en de handleiding van het oude beestje, dus dat moet op zich goed komen.
Mijn vraag is of iemand een adres in de regio Groningen weet waar middenformaat film ontwikkeld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
een - twee jaar geleden kon dat nog overal. bij cewe-klanten bijvoorbeeld(kruitvat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8220/8429000019_69fbd156ee_z.jpg
Perhaps....(and selfie...) by Strange Artifact, on Flickr

heb ik nu liggen, rolletje tmax 400 erin. Ben benieuwd naar de kwaliteit van het 50mm objectief.
Ik moet zeggen dat ik dit een leuke camera vind, lekker klein en simpel in de bediening, Mijn F100 is een reus erbij vergeleken en de OM-1 is allemaal wat onthaaster nog. Misschien komt ze in de collectie hier.

@leonvw....heb je laten afdrukken? o ja dat is heftig kostbaar ja. heb daar zelf kort wat over gemopperd bij de lokale Hema dat het bijna onvindbaar is dat z/w afdrukken zo duur zijn tov kleur, moest maar een brief schrijven was het antwoord. Enkel ontwikkelen is rond de 3 euro en goed te betalen dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Prozac[NL] op 31-01-2013 17:24 . Reden: reageren op leonv ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Prozac[NL] schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:21:

heb ik nu liggen, rolletje tmax 400 erin. Ben benieuwd naar de kwaliteit van het 50mm objectief.
Ik moet zeggen dat ik dit een leuke camera vind, lekker klein en simpel in de bediening, Mijn F100 is een reus erbij vergeleken en de OM-1 is allemaal wat onthaaster nog. Misschien komt ze in de collectie hier.

@leonvw....heb je laten afdrukken? o ja dat is heftig kostbaar ja. heb daar zelf kort wat over gemopperd bij de lokale Hema dat het bijna onvindbaar is dat z/w afdrukken zo duur zijn tov kleur, moest maar een brief schrijven was het antwoord. Enkel ontwikkelen is rond de 3 euro en goed te betalen dus.
Je kunt Kodak BW400CN proberen, zwart-wit film voor kleurenprocede, dus gewoon door de 1 uurs service te ontwikkelen en af te laten drukken. Ontwikkelen is op zich niet duur, zeker niet voor zwartwit, maar omdat bijna niemand dat nog doet, hebben de meeste tokos daar geen lab meer voor, net zo min als voor dias.

Ik laat normaal gesproken alleen ontwikkelen en scan het daarna in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 08-09 16:16
Ik ga morgen naar een oude olympus om-1 + 50mm 1.8 + 28mm 2.8 + 135mm 3.5 (allen olympus) kijken. Hoe kan ik zien of de camera nog goed werkt, zonder eerst te moeten ontwikkelen? Waar ik bij de lenzen op moet letten weet ik wel, maar hoe kijk je een oude camera na? De verkoper vraagt € 50 voor de hele set (in perfecte staat dixit de verkoper), ik denk dat alleen die lenzen dat al waard zijn, maar ben niet zo bekend met dat oude spul en marktwaardes. Ik heb mezelf voorgenomen om terug met analoge film aan de slag te gaan. Geen idee of het een succes wordt, maar de interesse is er wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Teun_2 op 31-01-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Kijk even welke batterijtjes de camera gebruikt en neem die desnoods mee, kan je kijken of de lichtmeter het doet en verder gewoon of de sluiter het doet op gehoor.
Ik zou bij echt gebruik sowieso de lightseals vervangen om zo lichtlekken zoveel mogelijk uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Milo. schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:51:
Kijk even welke batterijtjes de camera gebruikt en neem die desnoods mee, kan je kijken of de lichtmeter het doet en verder gewoon of de sluiter het doet op gehoor.
Ik zou bij echt gebruik sowieso de lightseals vervangen om zo lichtlekken zoveel mogelijk uit te sluiten.
Thx, lichtmeter zou het nog doen, alleen zijn de batterijen moeilijk nog aan te geraken. Er bestaan vervangbatterijen met adapter, maar dat schijnt ook niet ideaal te zijn. Waar kan je lightseals laten vervangen? En hoeveel kost zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

De 625px heb ik gewoon via ebay laten komen, volgensmij worden ze ook wel op marktplaats aangeboden.
Lightseals kan volgensmij bij "elke" reparateur alleen zal dan wel wat kosten, je kan ze ook zelf vervangen er staan genoeg voorbeelden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@pagefault, op wie reageer je nu? Als het op mij is snap ik je reactie niet als het op leonvw is wel ;)

@Teun_2 De 28mm 2.8 is dat al wel waarde schat ik zo in ;-) Goed door de objectieven heen kijken voor waasje en/of schimmeltjes ook, rest sluit ik me aan bij Milo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@leonvw; nice! Ik heb zoals gezegd ook een Canonet 28 maar ook verrotte seals. Hubo klinkt beter dan zo'n webshop en voor 30 dollar nieuw setje. Kun je iets specifieker zijn? En is het te doen dat klusje?

Ik heb ondertussen twee rolletjes volgeschoten met deze vrienden:
Afbeeldingslocatie: http://distilleryimage0.s3.amazonaws.com/dbbfd38c6b0a11e29d6522000a9f134c_7.jpg
Een Olympus Pen EE-2 halfframecamera (man er kwam geen eind aan dat rolletje...) en een Cosina CT7. Die laatste is niet bijzonder verder maar die bleek nog een stuk of 10 onbelichte foto's te hebben en al jaren in het donker te liggen. Ben benieuwd wat daar uit komt!

Maar eens de rolletjes naar de HEMA brengen. Linker rolletje is prut maar die Kodak Gold 200 is wel lekker. Beiden over datum uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Bedankt voor de tips. Wat krijg je als je die halfframe binenbrengt bij hema en laat afdrukken? gaat dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Prozac[NL] schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:21:
Schrok er wel een beetje van... Had namelijk gerekend op die €3 :+
Teun_2 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:59:
[...]

Thx, lichtmeter zou het nog doen, alleen zijn de batterijen moeilijk nog aan te geraken. Er bestaan vervangbatterijen met adapter, maar dat schijnt ook niet ideaal te zijn. Waar kan je lightseals laten vervangen? En hoeveel kost zoiets?
Je kan ook batterijen nemen van gehoorapparaten (blauwe verpakking, 675 1.4V). Ze zijn wel wat kleiner en dunner, maar met een simpele O-ring en wat alluminium folie is dat heel simpel op te lossen!
Zo heb ik het ook in mijn Canonet gedaan en de lichtmeter is aardig spot-on :)
Jazzper schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:42:
@leonvw; nice! Ik heb zoals gezegd ook een Canonet 28 maar ook verrotte seals. Hubo klinkt beter dan zo'n webshop en voor 30 dollar nieuw setje. Kun je iets specifieker zijn? En is het te doen dat klusje?
Zal vanavond even een foto van de verpakking maken! Het is wat harder en dunner dan schuimrubber, maar met wat dunne stroken voldeed het prima bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
leonvw schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:19:
[
[...]

Je kan ook batterijen nemen van gehoorapparaten (blauwe verpakking, 675 1.4V). Ze zijn wel wat kleiner en dunner, maar met een simpele O-ring en wat alluminium folie is dat heel simpel op te lossen!
Zo heb ik het ook in mijn Canonet gedaan en de lichtmeter is aardig spot-on :)
Dat schijnt bij de om-1n toch een probleem te zijn. Ik heb een mr9-adapter met zilveroxide batterijtjes en nieuwe light seals besteld via ebay. Kost alles bij elkaar toch nog € 30 extra. Beetje gek voor een camera van €50, maar voor de rest was die puntgaaf en ook de lenzen waren prima in orde. € 80 voor het hele pakket lijkt me dan ook niet verkeerd. Nu nog maar eens wat diafilm vinden. Iemand suggesties van wat? Zit daar heel veel verschil op? Het valt me op hoeveel duurder die rolletjes zijn ten opzichte van negatieffilm. € 9 voor 36 opnamen is toch best wel wat. ontwikkelen en inramen is dan nog eens € 7,5. Of een € 0,45 per foto. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Ah dat is zonde. Zag dat het voor de Canonet een veelgebruikte oplossing was in ieder geval. Had die adapters idd ook gezien voor iets van €27 :X
leonvw schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:19:

[...]

Zal vanavond even een foto van de verpakking maken! Het is wat harder en dunner dan schuimrubber, maar met wat dunne stroken voldeed het prima bij mij :)
Gaat dus om dit spul:

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/1939/fotogva.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

top! op naar de bouwmarkt. Thx voor de foto van de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
leonvw schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 15:35:
Ah dat is zonde. Zag dat het voor de Canonet een veelgebruikte oplossing was in ieder geval. Had die adapters idd ook gezien voor iets van €27 :X

[...]

Gaat dus om dit spul:

[afbeelding]
'k heb de adapter €19 betaald. Aangezien ik voornamelijk dia wil gaan fotograferen, lijkt me een betrouwbare lichtmeter wel een must.

edit:

Ik vond deze post ergens in het begin van dit topic:
Milo. schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:45:
Yeeah mn analoge Nikon hobby bijna compleet;
FM, FM, FM2 + MD11 (en een niet werkende donor FM en FE) en 28mm f/2.8 AI, 50mm f/2 AI en 135mm f/3.5 AI..
Het enige dat ik nu nog wil is een 105mm f/2.5 AI en nog steeds een donor FM2. Wellicht zal een van de FM's weer verkocht worden, de nikon 50mm en 135mm ook.
Het idee is/was om gewoon twee bodies te houden met een 28mm en een 105mm.
Hoe vaak heb ik dat al zien voorbij komen, "enkel die ene lens nog..."? :+

[ Voor 38% gewijzigd door Teun_2 op 04-02-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Even een vraag, wat is nou het beste om te doen. Als ik met mijn analoge slr een foto heb gemaakt, en de camera weer opberg in de tas. Kan ik dan het beste na de laatste foto die ik maak toch vast door draaien naar het volgende frame? Of moet ik dat pas doen op het moment dat ik de camera weer de volgende dag bijvoorbeeld oppak?
Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste