• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

lateef schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:07:
[...]

waarom kies je ervoor om zulke uiteenlopende films te gebruiken voor je reis?
Omdat ik analoog nog maar heel weinig heb gebruikt. Dus ik wil gewoon van alles wat proberen.
Zal voornamelijk mn digitale kit gebruiken. Maar bij thuiskomst ga ik kijken welke van de analoge films mij het beste bevalt en daar voortaan wat meer mee doen.

Het is gewoon een extraatje voor dit moment.

En aangezien een F801+50/1.8 erg handzaam en licht is heb ik er verder weinig last van.

[ Voor 8% gewijzigd door wavemaster100 op 10-11-2011 14:55 ]

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Same here. Ik moet ook nog steeds Ektar, Portra, Tmax3200 bestellen omdat ik het wil uitproberen :)

Gabriël AM5

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
wavemaster100 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:54:
[...]

Omdat ik analoog nog maar heel weinig heb gebruikt. Dus ik wil gewoon van alles wat proberen.
Zal voornamelijk mn digitale kit gebruiken. Maar bij thuiskomst ga ik kijken welke van de analoge films mij het beste bevalt en daar voortaan wat meer mee doen.

Het is gewoon een extraatje voor dit moment.

En aangezien een F801+50/1.8 erg handzaam en licht is heb ik er verder weinig last van.
zo'n trip lijkt me niet de ideale situatie om films te vergelijken, maar als het meer een extraatje is, kan ik het wel begrijpen. maar veel plezier ermee iig :)

[ Voor 4% gewijzigd door lateef op 11-11-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ik besloten om ook weer 's een poging te wagen. Setje CR123 batterijen besteld bij dealextreme (Schrok me rot van de winkelprijzen van die dingen) en 's kijken of de F55 die ik nog heb liggen 't nog doet.

Enige waar ik wat over twijfel, zal ik eerst even naar de hema en een paar goedkope rollen kleur halen om er weer in te komen? Of meteen op zoek gaan naar Zwart/wit?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Wijnands: kun je bij een lokale fotograaf niet Kodak BW400CN halen? Hier in Venlo hebben ze die bijv. volgens mij. Da's zwart wit rol maar voor een kleurenprocede, dus de lokale 1 uurs service gaat dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Wijnands schreef op zondag 13 november 2011 @ 18:09:
Ik besloten om ook weer 's een poging te wagen. Setje CR123 batterijen besteld bij dealextreme (Schrok me rot van de winkelprijzen van die dingen) en 's kijken of de F55 die ik nog heb liggen 't nog doet.

Enige waar ik wat over twijfel, zal ik eerst even naar de hema en een paar goedkope rollen kleur halen om er weer in te komen? Of meteen op zoek gaan naar Zwart/wit?
Je weet dat er in de Nikon F55 CR2 batterijen moeten he? (en dat CR123 dus niet past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Haal ik 'm nou met de F60 door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Wijnands schreef op zondag 13 november 2011 @ 19:21:
Haal ik 'm nou met de F60 door elkaar?
In de F60 gaan inderdaad CR123 batterijen, maar de F55 heeft CR2's nodig.
Ik heb toevallig nog wel een nieuw setje CR2's liggen aangezien ik ooit ook een F55 had.
Mocht je nu de verkeerde batterijen hebben besteld wil ik best die CR123's wel ruilen voor mijn CR2's :) (in mijn EOS IX moeten namelijk CR123 batterijen, en daar kan ik best wel een setje nieuwe batterijen voor gebruiken indien de huidige leeg gaan).

Owja, trouwens zaterdag in een winkel in Schiedam wat restvoorraad film weten te scoren. 2x portra 160VC, 2x Neopan 400, 1x neopan 100 acros, 1x Kodak Elite chrome 200, 1x Kodak TX 400; en dat voor 15 euro :D

[ Voor 14% gewijzigd door Leevmeister op 13-11-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Heel aardig van je maar ik kon ze nog cancelen. Het is nog nacht in Hong Kong dus ze hadden nog niks gedaan. Nu net een 5-pack CR2's besteld voor nog geen 5 euro.

Dank dat je me op m'n fout hebt gewezen, anders had ik 2 weken zitten wachten op de verkeerde batterijen. Net ook een mailtje naar de plaatselijke fotoboer gestuurd of die nog zwart/wit doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Bij ons doen ze zelf geen zwart-wit en dias ontwikkelen, die sturen ze op. Vaak 1 week wachttijd. Die Kodak BW400CN kun je dus meteen ophalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Enige is, die film schijnt zo ongeveer geen korrel te hebben.

Kreeg een mailtje van mij fotoboer om de hoek:

Ilford Delta 120 100 asa
Ilford Delta 120 400 asa
en Ilford Delta 120 3200 asa
zijn direct leverbaar vanuit ons centrale Ringfoto magazijn (2-3 werkdagen).

We kunnen deze films ook nog steeds voor u ontwikkelen!

Denk dat ik er een rol of 2 goedkoop kleurenspul doorheen jaag om weer even te wennen en daarna s wat zwart/wit ga aanschaffen. 3200 en dan wat portret werk.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En dat is een Ringfoto-winkel?

Laatst nog hier bij een Ringfoto winkel gevraagd en daar kreeg ik als antwoord dat ze alleen de paar rolletjes Fuji standaard spul konden leveren die op de toonbank lag :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja, da's een ringfoto. Plaatselijke filiaal, kom er al voor kleine dingen sinds ik 12 ben. Was vroeger een combi-foto. Nou zijn ze niet de goedkoopste maar de service is altijd prima. Ga 's even kijken, misschien kan ik een dealtje maken voor ontwikkelen-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
De Ilford Delta 100 vind ik vrij goed, de Kodak T-Max 3200 heeft veel korrel maar is soms wel erg gepast. Als je hogere ASA wil met wat minder korrel, dan is de Fuji Neopan 1600 nog een aanrader als je die nog kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:45
Pentax ME, Auto Chinon 1.9 50mm + Sigma wide 2.8 van 28mm mee naar Aberdeen & Edinburgh. Veel zin in om sinds lange tijd weer iets non hollandsch op de foto te zetten ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Succes in Aberdeen. Ik zit er ook regelmatig maar heb helaas nooit tijd tijdens daglicht

[ Voor 64% gewijzigd door Wijnands op 15-11-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag m'n eerste z/w rolletje terug gekregen. Kodak Tri-X 400, erg leuk. vooral de foto's die in bijna donker genomen zijn met de 35/2 :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Pics or it didn't happen!!

M.a.w. ik ben benieuwd, heb je misschien tijd voor een scan of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
De rol die al vol was; een erg mooi resultaat
Kodak Professional 100
http://dl.dropbox.com/u/1350256/Edinburgh.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1350256/Kjell.jpg

Fijne kleurtjes!

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 26-11-2011 20:55 . Reden: Mooie foto's, maar wel even verkleinen graag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hmm.. mijn smaak is het niet, vind ze wat vlak of ligt het aan de scan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Die eerste vind ik persoonlijk niks, maar die tweede...erg fijne plaat :*)
En dan heb ik het over de stijl/kleuren/sfeer.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zo, eindelijk na een ruime week vertraging heeft dealextreme de batterijen voor m'n Nikon op de post gedaan. Nog even en dan kan ik s kijken wat ik nog weet van film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Haha, let op dat je de film er goed in duwt, heb zelf wat zitten experimenteren de laatste dagen om er vervolgens achter te komen dat ik de film niet goed had geladen en dus 36 belichtingen heb gemaakt op hetzelfde stukje film :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dank voor de tip maar film laden is, net als een M1911A1 uit elkaar halen, iets wat ik waarschijnlijk tot ik dement wordt wel kan zonder na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Kun je met die M1911A1 ook foto's malken? (hij flitst wel)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11
Afgelopen week de Nikon EM van mijn pa geleend (analoge slr), met 2 lenzen en een losse flitser... en hij doet het nog! rolletje gekocht, nieuwe batterijen en mijn eerste analoge foto sinds jaaaaaren gemaakt, woehoe!
Gewoon een metertje linksboven in het scherm voor de belichting, scherpstellen in het midden en klik _/-\o_

En nog leuker: in de fototas kwam ik nog een oud rolletje tegen... gebruikt! Dus ik naar de fotograaf, die helemaal enthousiast... "oowww, dat rolletje is zeker wel 14-15 jaar oud!" Dus gelijk ontwikkelen en nu zie ik wat mensen erop en ga de negatieven inscannen... spannend! Wat zou erop staan?

Volgende stappen is mijn eigen doka en z/w fotograferen, ontwikkelen en afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Leuk man. Ik zit nog steeds te wachten op m'n CR2's die met de flessepost uit Hong Kong komen. Wel van de sint wat Agfa gekregen. :) Agfa is Belgisch, ze hebben de rechten voor Film aan een Duits bedrijf verhuurd en die laten 't spul in Japan maken. Ben benieuwd, zou me niks verbazen als het of fuji of konica blijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kwam in London veel film tegen van het merk "Boots". Begreep dat dat het huismerk van een drogisterij keten is. Zag er leuk uit, maar toch laten liggen, vond £ 10 iets te veel geld voor een rolletjes film.
En van de Sint niets gekregen :'( Dan maar zelf bestellen >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Zulke film is vaak gewoon rebranded budget film van standaard merken, niet heel vervelend slecht, voor leuke familiesnapjes.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kreeg net 't nieuwe calumet boekje binnen, die hebben echt veel keuze..

Ik zie trouwens hier: http://www.hema.nl/foto/2-dagen-analoog.aspx dat de hema ook nog zwart/wit doet. Voor ontwikkelen staat 2,59, vraag me af of je ook kan kiezen voor alleen ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:06

Milo.

klik

Op het "fotozakje" waar je je rolletje in moet aanleveren staat enkel iets van ontwikkelen en afdrukken. Niet alleen ontwikkelen, moet wel zeggen dat ik het nog nooit gevraagd heb of het kan bij 'mijn' hema. Vind 13e voor twee rolletjes van 36opname niet zo heel veel, altijd leuk om even door te bladeren.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:05

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Wijnands schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:51:
Kreeg net 't nieuwe calumet boekje binnen, die hebben echt veel keuze..

Ik zie trouwens hier: http://www.hema.nl/foto/2-dagen-analoog.aspx dat de hema ook nog zwart/wit doet. Voor ontwikkelen staat 2,59, vraag me af of je ook kan kiezen voor alleen ontwikkelen
Hema doet ook nog zw, maar die prijzen kloppen niet, ik heb de klanten service hier ook al over benaderd, maar er is blijkbaar niks mee gedaan.
Anyway als je 24 opnamen laat ontwikkelen en afdrukken dan kost dat 12,60 bij de hema..... dan heb ik het over zwart wit, kleur is de helft.....

[ Voor 4% gewijzigd door Markofnikoff op 06-12-2011 19:31 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ontwikkelen alleen is alles wat ik nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Hema hier doet enkel ontwikkelen voor kleur en z/w rolletjes, onder de 3 euro(2,69 geloof ik). Gewoon een keuze op het zakje waar je invult wat je wil, ontdekte het ook pas later. 9 van de 10 maal gaat het ook goed bij de hema ;) ( dat de negatieven op orde zijn bedoel ik dan)

[ Voor 9% gewijzigd door Prozac[NL] op 07-12-2011 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Wijnands schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:20:
Zelf ontwikkelen is best makkelijk en je hebt meer controle. Je kunt zelf je ontwikkelaar kiezen (grove korrel vs fijne korrel, contrast, etc) en experimenteren met ontwikkeltijden zoals pushen van film. Er zijn voldoende tweedehands dokasets te vinden op marktplaats en een fatsoenlijke fotowinkel kan ook chemicaliën voor je bestellen. Een rolletje heb je binnen het uur ontwikkeld, dus geen 2 dagen wachten en direct resultaat/voldoening. Ook een ideaal kerstcadeau, als je alles los inpakt. ;)

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
zijn er eigenlijk nog mensen die rommelen met oude flitsers? Batterijen en lampjes lijken me moeilijk, maar wel lachen!

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5013/5536191744_f7e67bdbe8.jpg

:7

humor: http://www.flashbulbs.com/index.shtml _O-

[ Voor 11% gewijzigd door Amrit op 11-12-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een double exposure gemaakt met een Lubitel 2 op Reala-film:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fTM9UTvKpD99KAetbDnbjSZJ/full.jpgBarbossa Ruïne Valkhof Nijmegen

• Milo.

Milo.

klik

Jeej, de postbode kwam net langs met een pakje.. eindelijk een Nikon FM2n met een motordrive MD12!
Kon hem voor een oké prijsje van MP af halen.
Nu kan ik wel zeggen dat ik klaar ben met mn analoge Nikon SLR setje, FM, FM2 (w.i.p.) en de FM2n.
Zal vanavond wel een fotootje maken van de zooi.
Eeeeventueel nog een 35mm 1.4 erbij maar ik denk het niet.. hou het op mn 28mm en 105mm. Nu eens doorsparen voor een digitale canon FF.

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-08 11:59
Mooie camera! Gefeliciteerd! Een paar jaar geleden keek ook naar een FM2(n), maar toen kwam ik een FM3a tegen voor 400 euro en die kon ik niet laten liggen, dus toen toch maar een wat duurdere camera gekocht :D. Ben wel echt gelukkig met deze camera en hij ligt klaar om gebruikt te worden, maar heb weinig tijd :(.

• PageFault
Nickeyboy schreef op donderdag 15 december 2011 @ 12:11:
Mooie camera! Gefeliciteerd! Een paar jaar geleden keek ook naar een FM2(n), maar toen kwam ik een FM3a tegen voor 400 euro en die kon ik niet laten liggen, dus toen toch maar een wat duurdere camera gekocht :D. Ben wel echt gelukkig met deze camera en hij ligt klaar om gebruikt te worden, maar heb weinig tijd :(.
Erg goede deal :) Veel plezier ermee. Ik heb een FM2n, fijne cam, maar ik gebruik hem te weinig.

• Milo.

Milo.

klik

Oeuw zo een FM3a is natuurlijk een stuk meer camera ja en 400e is een erg leuke deal ja.
Wat ik de charme aan de FM en FM2(n) vind is dat ze helemaal mechanisch werken, mooi basic, alleen de lichtmeter is dan electronisch.
Zelf heb ik de FM altijd in mn tas zitten, nu zal die wel vervangen worden door de FM2n.

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Gister een 1.35v accu uit de states ontvangen zodat ik mijn bij de kringloop gevonden Praktica ltl 3 met 50mm pentacon 1.8 en praktica 321a flitser kom testen. En hoera het werkt , allemaal nog. Lekker spelen weer voor weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Grubeater schreef op donderdag 08 december 2011 @ 12:37:
[...]

Zelf ontwikkelen is best makkelijk en je hebt meer controle. Je kunt zelf je ontwikkelaar kiezen (grove korrel vs fijne korrel, contrast, etc) en experimenteren met ontwikkeltijden zoals pushen van film. Er zijn voldoende tweedehands dokasets te vinden op marktplaats en een fatsoenlijke fotowinkel kan ook chemicaliën voor je bestellen. Een rolletje heb je binnen het uur ontwikkeld, dus geen 2 dagen wachten en direct resultaat/voldoening. Ook een ideaal kerstcadeau, als je alles los inpakt. ;)
Ja.. en als mijn intresse voor film wat van de langere duur blijkt ga ik daar zeker naar kijken. Echter, op dit moment kan ik dat nog niet echt zeggen
Prozac[NL] schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:28:
Gister een 1.35v accu uit de states ontvangen zodat ik mijn bij de kringloop gevonden Praktica ltl 3 met 50mm pentacon 1.8 en praktica 321a flitser kom testen. En hoera het werkt , allemaal nog. Lekker spelen weer voor weinig ;)
Wat voor accu had je precies besteld? Heb je nog aanpassingen moeten doen aan de camera?

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 16-12-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draismatic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11-2023
Wijnands schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:20:
HEMA doet dat inderdaad gewoon wel.
Aanvinken aan de rechterkant (en nee, de gemiddelde kassiere weet niet wat je bedoelt met 'alleen ontwikkelen').
Zelf vind ik zwart wit ontwikkelen bijzonder simpel en leuk om te doen, dia of negatief in kleur begin ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik begreep dat ze alleen C41 ontwikkelde? ik heb 2x een rolletje laten ontwikkelen bij de hema kost inderdaad maar 2,59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draismatic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11-2023
Dan moet dat heel recent gewijzigd zijn.
Er is een aparte box voor E6 (dia) ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@ Wijnands.

Nope, als je 1.5volt accus gebruikt kan je inderdaad aanpassingen doen zodat het wel werkt. Deze accu's zijn echt 1.35 volt en worden speciaal voor dat bedrijf gemaakt. In de camera en het werkt dus. Dit specifieke accutje werkt in een hele rits ''oude'' cameras.
Zie link:
http://www.vintagebatteries.com/battery.html

Ben je op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
draismatic schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:35:
Dan moet dat heel recent gewijzigd zijn.
Er is een aparte box voor E6 (dia) ontwikkelen.
E6 (dia) houd in dat ik ook gewoon rolletjes rollei en Efke kan inleveren?

Laatst eens zelf geprobeerd en dat is toen faliekant mislukt :+

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 16-12-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Crazyanz schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:37:
[...]
E6 (dia) houd in dat ik ook gewoon rolletjes rollei en Efke kan inleveren?
Rollei en Efke hebben voor zover ik weet beide alleen maar zwart-wit films, dus nee, E6 houdt niet in dat je die rolletjes daar in kan leveren. E6 is chemie voor kleurenpositieven. Zwart-wit hoort overigens geen probleem voor de HEMA te zijn. Of in zoverre ze kunnen (of iig konden tot zeer recent) zwart-wit films ontwikkelen, de kwaliteit is maar zozo. Zeker dit soort films zou ik altijd zelf ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Vorige week via marktplaats een complete z/w doka uitrusting gekocht voor 30 euro :) Zit echt veel foto papier bij, in alle soorten en maten. Ben nu bezig zolder op te ruimen en in te richten voor doka. Ik wil eerst een pinhole camera maken met foto papier en dat ontwikkelen en vervolgens nogmaals positief ontwikkelen. Hopelijk kan ik over 1-2 maanden mijn eerste resultaten hier posten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zo... eindelijk de CR2 batterijen binnen van dealextreme, duurde bijna 2 maanden. Liggen nu 2 rollen film klaar om te proberen.

Eerste rol geladen, van de nikon site de handleiding gepakt. Grappig wel maar ik lees in 10 minuten voldoende om door te hebben hoe zo'n F65 werkt. 6 vlaks matrix meting.... :z

Ben benieuwd!

[ Voor 44% gewijzigd door Wijnands op 07-01-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Naast mijn Konica Hexar AF en Yashica T5 toch nog wat nieuw speelgoed het laatste half jaar. Beide gekocht met een brak objectief en daar wat moois voor in de plaats gekocht

Afbeeldingslocatie: http://i37.photobucket.com/albums/e70/dizono/P1020544.jpg

Links een Nikon F3 met MD-14 motordrive, waar een non-ai 50mm f2 bij zat. Toen een zgan FM met 50mm f/1.4 Ai gekocht, en daarvan de FM weer verkocht. Nu voor 25 eu een als nieuwe 50mm f/1.4 =). Heerlijke degelijke camera, al een bewogen leven achter de rug bij een prof fotograaf (die ooit de zilveren camera won), nu een rustig leventje bij mij.

De andere is een Mamiya C33, waarvan de sluiter uit het originele objectief kapot was. Die vervangen met een veel recentere 'blue-dot' 80mm f/2.8. Ook dat is een prachtige camera, zit eigenlijk geen plastic aan, en ook batterijen schitteren door afwezifgheid. Weegt wel een paar kilo! Deze camera gebruik ik nu voor een docu-serie.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Enzo Dizono schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:59:
Naast mijn Konica Hexar AF en Yashica T5 toch nog wat nieuw speelgoed het laatste half jaar. Beide gekocht met een brak objectief en daar wat moois voor in de plaats gekocht

[afbeelding]

Links een Nikon F3 met MD-14 motordrive, waar een non-ai 50mm f2 bij zat. Toen een zgan FM met 50mm f/1.4 Ai gekocht, en daarvan de FM weer verkocht. Nu voor 25 eu een als nieuwe 50mm f/1.4 =). Heerlijke degelijke camera, al een bewogen leven achter de rug bij een prof fotograaf (die ooit de zilveren camera won), nu een rustig leventje bij mij.

De andere is een Mamiya C33, waarvan de sluiter uit het originele objectief kapot was. Die vervangen met een veel recentere 'blue-dot' 80mm f/2.8. Ook dat is een prachtige camera, zit eigenlijk geen plastic aan, en ook batterijen schitteren door afwezifgheid. Weegt wel een paar kilo! Deze camera gebruik ik nu voor een docu-serie.
Tof spul heb je daar, leuk dat je er ook actief mee bezig bent.

Omdat foto's nooit weg zijn hier toch even een show van m'n laatste rol Kodak Pro Image 100. Tevreden met het resultaat, maar nog steeds aan het kloten met Vuescan. Handmatig de kleuren bepalen is toch niet alles. Soms weet ik niet of het aan mijn instellingen ligt, of de foto toch gewoon niet goed belicht was. Elke keer een gok..
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1350256/oto/ProImage_110.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1350256/oto/ProImage_111.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Leuk! vandaag ook 5 rolletjes kodak professional elite chrome 100 binnen van MP. Ik heb een aantal hema rolletjes vol geschoten om gewoon mn cameras te leren kennen.
Nu deze in de ene Nikon FM2n en als het goed is krijg ik er nog een FM2n bij, daar gaat dan zwartwit film in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Leuk, post maar wat resultaten als je wat binnen hebt..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zou het nog de moeite waard zijn iemand te zoeken om blij te maken met een metz 45 ct1? Of kan ik beter meteen de recycling in gooien?

[ Voor 21% gewijzigd door Wijnands op 22-01-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Ik heb aan de hand van de berichten over Kodak maar wat extra Kodak-film ingeslagen: bijna 100 rolletjes Kodak film liggen nu (en nog wat in bestelling) 8)

Geschoten een aantal weken terug op Portra 400 (met de Canon 7sZ en de Canon 85 1.8 LTM):

Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/Beach.jpg

Hoop dat er een goede partij gevonden wordt voor de filmdivisie van Kodak (het "grote licht van Kodak" - KUCH- Antionio Pérez wil van de filmdivisie af)..

Ik zou Ektar en de Portra films niet willen missen..

edit@UC

Verrek je hebt gelijk, was me in LR niet eens opgevallen tijdens het omzetten.. Even ietwat gefixed maar denk ik even opnieuw inscannen (als ik de tijd kan vinden)

[ Voor 14% gewijzigd door mennovanw op 22-01-2012 19:50 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik hoop ook wel dat er een koper gevonden wordt. Lijkt me op zich niet zo'n heel groot probleem, de technologie is prima. Moet het wel een redelijke prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
@menno: zat er een kreukel in de film, of is er iets misgegaan met het scannen, want die "golfjes" verticaal door je beeld leiden af van je verder mooie foto.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
De film afdeling van Kodak is het enige onderdeel van dat bedrijf dat dat nog winst draait, daarnaast ben je nogal lomp als je als bedrijf je corebusiness van de hand doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
We hebben het wel over kodak he? Bedrijf dat dacht ladingen overhead te kunnen compenseren met middelmatige digitale cameras met een hele dunne marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:45

RoyBijster

Rocket Scientist

Wijnands schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:03:
We hebben het wel over kodak he? Bedrijf dat dacht ladingen overhead te kunnen compenseren met middelmatige digitale cameras met een hele dunne marge.
Ik gok dat als de film divisie van Kodak onderuit gaat, er vanzelf wel weer een revival komt. Zeker de zwart-wit films van Kodak hebben toch wel enige status naar mijn weten. Beetje wat er ook gebeurd is met Polaroid. Voor de niche toch de films weer op de markt brengen.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:04
Na heel lang twijfelen of ik een DSLR zou kopen, heeft mijn vriendin nu een Minolta XD5 "gekregen". Er zit een 50mm f1.7, een 135mm f3.5 en een 28mm f3.5 bij. Dus voorlopig ga ik eens even met deze camera spelen.

Net ben ik nog in het donker een paar foto's gaan maken in de stad. Deze week de rest van het rolletje even volschieten en dan afwachten wat eruit komt :)

Nu even onderzoek doen waar ik ze het beste kan laten ontwikkelen ... en vervolgens waar ik weer nieuwe filmrolletjes kan kopen (en welke). Iemand tips?

Qua vaklab kan ik niks in de buurt van Venlo/noord-limburg vinden, mijn eerste paar rolletjes kan ik opzich wel bij de hema/kruidvat afgeven?

[ Voor 12% gewijzigd door ImmortalSoul op 08-02-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51
vraagje, kan geen analoog topic vinden, althans geen algemeen analoog topic. ik wel ;)

Ik heb vandaag een praktica mtl5 op de kop getikt, gelijk ff bij de hema 3x 46 shots rolletjes gehaald, en geladen, alles van de cam is me wel duidelijk behalve het instellen van de iso waarde. Hij geeft iso waardes aan van 800 400 200 100 50 25 12 Klopt dit? Kan nergens film vinden tot iso 12, dus is dit wel de iso waarde of is dat de din waarde? mijn film is denk ik iso 200, op het pakje staat super sr 200 135-36. Wellicht kan iemand hier helderheid in verschaffen voordat ik mn licht helemaal verkeer instel.

[ Voor 1% gewijzigd door PowerUp op 24-03-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
ja die had ik gevonden ja, maar daar staat wel in dat je de knop optilt om de gevoeligheid van je film in te stellen, maar ik vond die schaal zo raar, 3200 1600 800 400 200 100 50 25 12 Ik kan nergens iso 12 film vinden op internet, dus dat bracht me aan het twijfelen of dat we de iso schaal was. Maar ben 90% zeker van wel en dat mijn film iso 200 is en dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snuurtje schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:01:
...ik kan nergens iso 12 film vinden op internet, dus dat bracht me aan het twijfelen of dat we de iso schaal was. Maar ben 90% zeker van wel en dat mijn film iso 200 is en dat ook.
Als je naar ASA was gaan zoeken had je uiteindelijk dit rolletje gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ltqs73pVmBkg5MDqNoPSjNco/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Snuurtje schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 17:29:
alles van de cam is me wel duidelijk behalve het instellen van de iso waarde. Hij geeft iso waardes aan van 800 400 200 100 50 25 12 Klopt dit? Kan nergens film vinden tot iso 12, dus is dit wel de iso waarde of is dat de din waarde?
DIN is een logaritmische schaal, iedere drie punten is dus een verdubbeling van de lichtgevoeligheid. Als er DIN waardes op je camera hadden gestaan, was dat 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36 geweest (ASA 12 = 12º DIN).

Overigens wordt de ISO normering al sinds begin jaren '70 gehanteerd en officieel moet je die noteren als ASA waarde / graden DIN. ISO 100 is dus officieel ISO 100/21º. Dat er op jou camera ISO 12 staat, terwijl dat er geen ISO 12 film meer op de markt is, is omdat films vroeger gemiddeld een stuk minder lichtgevoelig waren dan nu. Zo was er inderdaad een ISO 12 diafilm. Er is tegenwoordig trouwens nog steeds een ISO 20 film die zich heel goed als ISO 12 film laat belichten, is het toch fijn dat je camera dat als instelwaarde heeft.

Nog langer geleden lagen de gemiddelde ISO waarden van film nog lager, de orginele Kodachrome was bijvoorbeeld 6 ASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
kon je daar alleen mee fotograferen met idioot hoge sluitertijden op een statief? :p

Inmiddels op foto 15 van 36. Zal de mooiste hier plaatsen als ik ze klaar heb.

bedankt voor het verplaatsen nog @ modje, vind die zoekfunctie van tweakers niet. Op analoog krijg je een gigantische waslijst aan topics van meerdere pagina's lang. Schiet niet op om daar een algemeen topic in te vinden.

[ Voor 66% gewijzigd door Snuurtje op 25-03-2012 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
één crop-camera, en één full frame camera. Ra ra ... :+

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/iegy0i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Ik denk dat ik film wil gaan schieten op middenformaat. Iets aan de manier van schieten (die ik ermee associeer) lijkt mij wel gaaf. Rustig een compositie uitproberen, belichting meten en daarna op de camera instellen en foto namen. Ik heb al een Nikon F801 waarmee ik af en toe op 135 film wat schiet en dat bevalt me erg goed.

Wat ik me wel afvraag, wat is er zowel op de markt aan gear? Ik heb al even zitten kijken naar bijvoorbeeld een Hasselblad (500 serie b.v.), maar die begon pas rond de 1,5k€, wat ik voor een experiment net iets te stijl vind als ik nog niet verder heb gekeken.

Kan iemand wat richtingen geven om te googelen? Wat wordt er hier gebruikt?

Ik kon geen middenformaat topic vinden, vandaar dat dit me de beste plek leek voor deze vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 17:53
Mamiya RZ67 misschien iets voor je?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
Mamiya 645, is nog betaalbaar volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden als het op middenformaat aankomt, hetzelfde wat je in 35mm wereld hebt. Het eerste wat je volgens mij moet bepalen is wat voor soort camera wil je: meetzoeker, SLR of TLR?

Meetzoekers
Voor meetzoekers heb je de Mamiya 6, 7 en 7II. Zijn erg mooie meetzoeker camera's, zijn wel prijzig, ik geloof dat je al gauw €1k+ moet rekenen voor een set. Deze camera's bieden ook de mogelijkheid tot verwisselbare lenzen.

Je hebt ook een rits meetzoekers van Fuji. Zoek op Fuji 670 en 690. Zover ik weet hebben al deze camera's een vaste lens.

Er zijn ook andere meetzoekers die met een balg werken zoals een Voigtlander Bessa (let wel op: Voigtlander verkoopt ook Leica M-mount 35mm meetzoekers onder dezelfde naam Bessa).

SLR
SLR is verreweg het populairste formaat, net zoals in 35mm land. Van Mamiya heb je de goedkopere 645 lijn, die begint met de M645, M645J en M645 1000S. Redelijke compacte camera's met een vaste filmrug. Er zitten soms wel praaltjes van lenzen tussen zoals de 80mm f/1.9. Het mooie van deze lenzen is dat ze met een Mirex adapter als Tilt/Shift lens gebruikt kunnen worden op moderne dSLRs (of analoog). Later is de 645 lijn uitgegroeid tot wat ie nu is: een modulair systeem met autofocus, zowel blad als focal plane sluiters en natuurlijk de hedendaagse digitale achterwanden. Dit systeem kan je kopen in Mamiya of Phase One smaakje, met Phase One of Leaf digitale achterwanden (geloof niet in het budget van een Tweaker).

In het 6x6 format heb je alle oude Hasselblad camera's, waarvan ik zelf niet precies weet welke er allemaal zijn, maar door de naam zijn ze inderdaad vaak vrij prijzig, terwijl ze niet echt betere kwaliteit leveren dan een in goede staat verkerende Mamiya.

Mamiya heeft echte studio werkpaarden gemaakt met de RB67 en RZ67, waarbij de eerste volledig mechanisch is. Het mooie aan deze camera (vind ik) is dat, ondanks dat het een SLR is, het toch een hele andere manier van werken is. Zo focus je met een balg en dus niet met een focusring op de lens. Ze hebben een bladsluiter, geen focalplane, waardoor je op alle sluitertijden (Bulb/1s tot 1/400e) je flitser kan synchroniseren. Voor het wisselen tussen landschap en portret oriëntatie draai je de camera niet, maar de achterwand (RB=Revolving/Rotating Back). Je kan er ook een Polaroid achterwand opzetten zodat je instantfilm kan schieten. Zelf ben ik al tijden van plan om een RB67 aan te schaffen, maar het komt er maar niet van... voor meer informatie moet je maar vragen en je kan ook hier even kijken: Mamiya RB67 Guide.

Pentax heeft ook een 6x7 camera gemaakt die de karakteristieke linkshandige handgrip heeft, de Pentax 67. Deze komt meer overeen met een een standaard 35mm SLR, afgezien dat het dan middenformaat is.

Fuji heeft zeer speciale SLR middenformaat camera's gemaakt: de 680 serie. Deze camera's zijn middenformaat, maar lijken eigenlijk meer op grootformaat camera's in gebruik. Ze hebben net zoals grootformaat camera's de mogelijkheid om zeer extreem te tilten en shiften in elke mogelijke manier, maar zijn veel handiger in gebruik door de rolfilm en het SLR aspect. Deze camera's zijn echt heel groot en heel zwaar, eigenlijk niet te doen zonder statief, maar bieden wel heel veel mogelijkheden.

TLR
De twin lens reflex is iets wat je eigenlijk niet meer (en ook maar zeer beperkt vroeger) in 35mm ziet. De bekendste is op dit gebied is uiteraard Rollei. Die hebben er een hele hoop gemaakt, waarbij ze grofweg te verdelen zijn in de Rolleicord en Rolleiflex. De Rolleicord zijn de goedkopere camera's, die vaak voor minder dan €100,- te vinden zijn zover ik weet. Rolleiflex zijn de duurdere varianten, die soms zelfs nog nieuw verkocht worden.

De mindere bekende TLR camera's zijn die van Mamiya, zoals iemand hierboven in het topic in bezit heeft. De bekendste zijn de C220, C330 en C33. Voordeel van de Mamiya's is dat sommige ook verwisselbare lenzen hebben, echter voelt het een beetje dubbele uitgave om twee lenzen te moeten kopen terwijl er maar 1 voor de foto gebruikt wordt. Ze worden wel regelmatig aangeboden.

Uiteraard zijn dit niet alle camera's die in het middenformaat gemaakt zijn, maar volgens mij wel de meest interessante om uit te proberen. Ik heb exoten als de Fuji 617 maar even buiten beschouwing gelaten. Mocht ik nog belangrijke camera's gemist hebben zal iemand dat vast wel melden. Zelf heb ik het meeste gezocht naar de RB67 dus daar kan ik ook het meeste over vertellen.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
TLR's zijn een stuk steviger aan de prijs ik heb een tijd geleden gezocht naar een roleicord of flex voor erbij maar die beginnen pas bij 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:31

Metten

ik hou het graag simpel

Als je op zoek bent naar een interessante MF camera kan je ook eens kijken naar een Pentax 645N. Die biedt in ieder geval veel gemal voor de fotograaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:45

bobcom

Dedicated dabbler

Goedkoopste manier om te starten is de aanschaf van een oude Lubitel - the Russian Rollei, made by LOMO (Leningradskoje Optiko Mechanicheskoje Obijedinenie). Kost je een paar tientjes. Voor ietsje meer kun je wellicht ook een Yashica tweeoogreflex scoren. In het SLR segment is er ook nog de Russische Hasselblad - Kiev88, staat bekend als quirky, maar als je een goede hebt, heb je geen slechte. In de sector koopjes vind je nogal eens de Kiev6C en de Pentacon six: ziet er niet uit, maar er passen wel mooie lenzen op. Wat ook nog redelijk courant en betaalbaar is zijn Zenza Bronica's - vaak van fotografen uit de jaren 80.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 16:57

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De Pentacon Six/Kiev 60 is wat minder fragiel naar het schijnt dan de Kiev 88. Ik heb zelf nog 3 Kiev 60 bodies. Je moet het zien als een filmmagazijn met zoekerhouder en sluiter, in plaats van als body. Dan is het minder vreemd om er meerdere te hebben (bijvoorbeeld eentje met snelle zw/w film en een andere met diafilm meenemen).

Zelfs de standaard 80mm is OK van kwaliteit. Ik heb thuis een print aan de muur van een dia uit m'n Kiev 60, afgedrukt op 50x50. Krijg er veel complimenten over en het is met m'n goedkoopste brol geschoten. :D

edit: @G-Tus: Hasselblad z'n nieuwe spul is 645, voor de digibacks. Standaard hassy is 6x6, zoals die Kiev 60/88.

[ Voor 9% gewijzigd door Hillie op 10-04-2012 23:45 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Nog een korte aanvulling op de hasselblad.

Een setje hoeft echt niet 1,5k te kosten. Je hebt al een mooie nagekeken 500 CM met 80mm C planar T* en achterwand vanaf 800 euro.

De oude C lenzen hoeven echt niet veel meer te kosten, CF en CFE kun je wel laten liggen vanwege de prijs. Enige belangrijke is dat je voor een C lens met T* (zeiss) coating kiest. De oudere lenzen zonder die coating gevel veel minder contrast en daarvoor koop je geen hasselblad en zeiss lens.

De body is in al die jaren productie bijna niet veranderd, enkel een aanpassing als aan de spiegel om bepaalde lenzen beter te laten werken (niet van toepassing met 80mm)
Aan een 500 C of CM body heb je dus al meer dan genoeg.

Achterwand ook, als die maar lichtdicht is.

Het is daarom wel handig de camera naar bijvoorbeeld Wilco Jansen of Will van Maanen te sturen voor een algemene check/ smeerbeurt.

http://www.hasselblad-reparaties.nl/
http://www.kamera-service.info/

Persoonlijk hou ik erg van het 6x6 formaat en zou ik die prefereren boven 6x4,5 of 6x7. En hoewel bijvoorbeeld kiev ook goede camera's maakt voor 6x6 blijft een hasselblad toch iets bijzonders.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Middenformaat panorama lijkt me ook wel leuk om eens te doen, maar jammer dat de instap zo prijzig is.

Fuji 6x17 is zeldzaam en kostbaar en die chinese camera's zijn even duur en dan moet er nog een lens op.
Een 4x5 camera gaat nog wel, maar vaak is zo'n rolfilm achterwand weer onbetaalbaar.

Voorlopig dus maar gewoon stitchen met de 5d mk2 ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Enige "betaalbare" blijft de Xpan of een mamiya 6 of 7 met panorama adapter.

Ik blijf hopen dat er ooit een digitale Xpan komt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Wat een reacties allemaal, iedereen bedankt, en speciaal G-Tus voor het verhelderende beeld!

Het lijkt er steeds meer op dat ik richting een Mamiya 645 serie ga. Deze zijn redelijk voordelig op marktplaats te vinden (zoiets) wat het leuk maakt om er eens mee te experimenteren.

Nu eens even uit proberen te vogelen wat alle versies zijn die er te koop zijn aangeboden en wat de functies van de verschillende versies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
RobertJRB schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:43:
Enige "betaalbare" blijft de Xpan of een mamiya 6 of 7 met panorama adapter.

Ik blijf hopen dat er ooit een digitale Xpan komt.
damn you ik was die xpan alweer vergeten en nu staat een analoge panorama camera weer boven aan mijn toget lijstje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Crazyanz schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:17:
[...]

damn you ik was die xpan alweer vergeten en nu staat een analoge panorama camera weer boven aan mijn toget lijstje :+
damn you, nou heb ik er alweer een tegenbieder erbij. Waarom typ ik het ook..... :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
vorige keer dat ik zoch kwam ik ze niet tegen voor onder de $800 en dat is het me gewoon niet waard dus ik verwacht niet snel te bieden op een xpan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Crazyanz schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:25:
vorige keer dat ik zoch kwam ik ze niet tegen voor onder de $800 en dat is het me gewoon niet waard dus ik verwacht niet snel te bieden op een xpan ;)
Gelukkig :)

800 dollar vind ik trouwens best goed klinken, kom ze zelf niet echt onder de 1200 euro tegen. 1000 voor heel erg gebruikte versie 1.
Waar heb je toen gezocht?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb ooit een Bronica RF645 gekocht als reiscamera omdat ik geen werkende/betaalbare Mamiya 6 kon vinden... Op zich is zo'n RF645 ook een prima ding, maar mijn vermoeden dat ik het (portret)4,5x6 niet optimaal zou vinden werd wel bevestigd. Ik kom helaas niet meer tot reizen (en heb geen goede scanner voor middenformaat), dus het ding wordt niet meer zo vaak gebruikt.... eigenlijk wel jammer, misschien moet ik het ding maar verkopen (heb helaas geen 100/135mm objectief), of anders weer meer gaan gebruiken. Deze zomer maar weer eens ertegenaan.

Daarnaast heb ik een Seagull TLR en een Bronica SQ-A gehad ook wel aardige MF camera's imho en(/want) zeer betaalbaar. Ook even een Silvestri (ter beschikking) gehad trouwens. Als je echt iets anders wil is een grootformaat/technische camera uiteindelijk toch het leukste experiment. Grootformaat kan ook voor een behoorlijk gunstige prijs trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
RobertJRB schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:13:
[...]

Gelukkig :)

800 dollar vind ik trouwens best goed klinken, kom ze zelf niet echt onder de 1200 euro tegen. 1000 voor heel erg gebruikte versie 1.
Waar heb je toen gezocht?
ebay, op marktplaatst staat er nu trouwens ook 1 hoogste bod is 800 euro geloof ik. Maar als je een net exemplaar wil ben je inderdaad al snel 1000 euro kwijt

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 11-04-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
NickH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:07:
Wat een reacties allemaal, iedereen bedankt, en speciaal G-Tus voor het verhelderende beeld!

Het lijkt er steeds meer op dat ik richting een Mamiya 645 serie ga. Deze zijn redelijk voordelig op marktplaats te vinden (zoiets) wat het leuk maakt om er eens mee te experimenteren.

Nu eens even uit proberen te vogelen wat alle versies zijn die er te koop zijn aangeboden en wat de functies van de verschillende versies zijn.
Deze camera heb ik ook! Ben er altijd wel tevreden over geweest in ieder geval. De lenzen zijn prima, niet altijd even scherp, maar de kleuren zijn altijd wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ander soort camera.. de nikon f3..

Ik heb er eentje maar wat mij opviel was dat de metering het niet altijd deed bij grote diafragma standen na afstoppen, leek net of die bleef hangen. Als ik de lens er dan even af schroefte deed de meeting het daarna wel weer bij grote diafragma standen.
Dus even goed gekeken en inderdaad de meterkoppeling ring draait dus niet helemaal terug.. hup mount eraf geschroefd om te kijken of die niet klem zit ofzo.. ook niks.. maar wat blijkt is dat het touwtje dat aan de terugwind spoel zit (denk ik).. dat touwtje is uitgerekt/te lang..
Nu wil ik dus zelf dat touwtje wat inkorten zodat de ring weer terug veert als ik mn diafragma vergroot. Maar goed, na wat zoeken op internet kom ik erachter dat dat dat touwtje waarschijnlijk niet meer op/om een palletje ligt?? dus zou ik hem misschien op den duur kunnen breken ben ik bang..
Iemand enig idee hoe of wat, of wat tips? Opzich vind ik het niet heel erg om de hele camera uit elkaar te halen, alleen dit betreft een zeer mooie/nette F3 dus zou het wel zonde vinden als er iets mee gebeurd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
bedacht me laatst iets, heb pas een nieuwe analoge cam erbij gehad naast mn praktika. En schiet nu niet echt veel / vaak film. In de praktica zit net een nieuw rolletje, zou ik die kunnen oprollen, in de nieuwe cam doen, fotos schieten met lenskap erop tot ik weer bij het nummer ben als waar ik tot was gekomen op de praktica, en dan door schieten. Zou dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Milo: Het ligt een beetje aan de staat van de camera, maar je geeft aan dat die heel erg netjes is. Is het dan niet een idee om dit door een pro op te laten lossen? Ik weet het, dat is een beetje tegen het zere been van de meeste tweakers, maar het lijkt wel de meest veilige oplossing.

Ik heb trouwens niet zo een adres voor je, maar de laatste keer dat ik in een winkel stond waar ze vooral met dit soort spul bezig waren, je kent het wel, zo een winkel waar een oude kerel achter de toonbank staat en waar als je de duur opendoet, de camera's en lenzen naar buiten rollen. Nou, in zo een winkel willen ze je meestal ook zo wel even een prijsopgave doen en die klopt meestal tot op de cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18
Snuurtje schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:53:
bedacht me laatst iets, heb pas een nieuwe analoge cam erbij gehad naast mn praktika. En schiet nu niet echt veel / vaak film. In de praktica zit net een nieuw rolletje, zou ik die kunnen oprollen, in de nieuwe cam doen, fotos schieten met lenskap erop tot ik weer bij het nummer ben als waar ik tot was gekomen op de praktica, en dan door schieten. Zou dit werken?
Yep da's geen probleem. Heb ik zelf ook al eens gedaan. Je moet alleen wel zelf het rolletje handmatig terug kunnen draaien tot het punt dat het beginstuk nog nét niet terug in de cassette gerold wordt. Anders kun je hem niet in je nieuwe camera leggen, of je moet het beginstuk er weer uit weten te peuteren... 8)
Vergt een beetje gevoel, maar gaat op zich prima. Schiet voor de zekerheid een paar extra frames zwart (kleinste diafragma en snelste sluitertijd en lensdop erop), zodat je zeker geen eerder genomen opnamen opnieuw belicht. Als ik het goed heb begrepen is de onderlinge "lege" afstand tussen de frames bij elke camera namelijk niet gelijk.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Zo, via marktplaats een batterij kapje voor een Minolta 7000 gekocht. Bleek de verkoper een verzamelaar/hobbyist die ook nog een 7000 had liggen die hij er wel bij wilde doen. Voor de aardigheid had hij hem ook nog helemaal schoongemaakt :) Bleek achteraf dat het klepje dat wij in ons bezit hadden dat stuk was, nog te maken. Oftewel, er zijn nu twee werkende camera's. Één voor mij en één voor een huisgenoot van mij.

Daarna vonden we ook nog flink wat corrosie bij een flitser zijn batterijcompartiment. Dopje in schoonmaakazijn en het werkte weer als een zonnetje. Leuke combi met een Minolta 4000 flitser + een 7000 camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

DickCAH,
Ja liever zou ik het zelf doen natuurlijk. Ik denk ook dat de halve voorkant eraf moet, naja ik zal idd wel even rondzoeken naar een camera winkeltje in noordholland. Helemaal opsturen naar een specialist lijkt me dit ook weer niet waard. Zelf haal ik wel Nikon FM's uit elkaar, no problem maar bij deze zou ik dat een wel zonde vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Milo. schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:23:
DickCAH,
Ja liever zou ik het zelf doen natuurlijk. Ik denk ook dat de halve voorkant eraf moet, naja ik zal idd wel even rondzoeken naar een camera winkeltje in noordholland. Helemaal opsturen naar een specialist lijkt me dit ook weer niet waard. Zelf haal ik wel Nikon FM's uit elkaar, no problem maar bij deze zou ik dat een wel zonde vinden.
Ik weet nog wel iemand die hem zou kunnen repareren voor je.
Ken je fotohandel delfshaven? Die bied nu ook reparaties aan voor zeer aantrekkelijke prijzen (ongeveer de helft wat W. van Manen zou rekenen).
Ik heb er vorige week toen ik mijn 7s met 50 0.95 ging halen mijn Canon New F-1 ingeleverd ter reparatie voor een dergelijk probleem wat jij nu ook hebt. (nou okee, niet exact, maar wel zoeker gerelateerd). Bij mijn Canon New F-1 met AE Finder kon ik namelijk enkel Tv stand gebruiken, want het raampje van de match needle metering draaide niet meer in omdat er blijkbaar ergens een veertje losgeschoten was.
Naar alle waarschijnlijkheid is dit vrijdag alweer gerepareerd, en kan ik hem ophalen.
Maar dit soort "simpele" reparaties kosten je ongeveer 36 euro (minimale bedrag voor reparaties) volgens mij.
Misschien het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Leevmeister,

Die winkel ken ik wel ja, verrek op de site staat ook "nieuw", ik kom er regelmatig om prijzen te vergelijken (hun prijzen vind ik redelijk representatief). Oke, interessant, dan ga ik die even mailen. Ik zal al met van Manen in mn hoofd maar iets simpels als dat ik denk dat het is is me ook weer niet zoveel waard en de rest van de camera doet het gewoon nog perfect.
Dank je voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achterliggende gedachte was ook: Als ik je beschrijving zo lees, is het voor jou een enorme operatie. Echter voor iemand die dit vaker heeft gedaan, is dit wellicht zelfs te doen zonder de camera uit elkaar te halen.

Bij dit soort dingen ga ik dan ook eens nadenken hoe veel tijd (en moeite) ik er aan kwijt ben, die ik dan niet in andere hobby's kan steken. (Zoals het maken van foto's)

@NickH: Als je dat inderdaad gaat doen, wil ik ook wel eens mee op stap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

DickCAH,
Zelf heb ik al redelijk wat Nikon FM's uit elkaar gehaald, maar met de F3 ben ik gewoon niet bekend en tja zou gewoon zonde zijn als er wat gebeurt. En inderdaad de tijd die er weer in gaat zitten.

Wel jammer want ik had er juist een rolletje in gedaan om eens te kijken hoe de F3 presteert, maja komt wel weer goed. Heb gelukkig heel wat nieuwe nikon lenzen die ik graag wil testen, heb maandag juist weer 5 rolletjes weggebracht, ole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
In december meldde ik dat ik een doka uitrusting gekocht heb... goed, het duurde uiteindelijk iets langer, maar nu is het zover.. mijn allereerste zelf gemaakte foto's! :)
Ik heb een pinhole camera gemaakt en daarin lichtgevoelig papier gedaan (wat later bleek barietpapier te zijn).
Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-_gZTcrWnGM0/T48JPq_OwhI/AAAAAAAAAX0/qHJxGeySPuc/s1152/001_negatief-converted.jpg
Mijn allereerste zelf ontwikkelde foto :p
* segil is zooo trots :)

Vervolgens hiervan 2 positieven gemaakt, die geslaagd zijn:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-_YRS9bUBcj0/T48JSVPp72I/AAAAAAAAAX8/LkguTPg-F_g/s1280/001_positief_1.jpg
Ontwikkeld op bariet papier, 30 s belicht onder doka vergroter

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-5BjdZ0rIU6I/T48JSbWmWFI/AAAAAAAAAYE/WftwYnQDN4I/s1280/001_positief_2.jpg
Ontwikkeld op RC papier, 30 s belicht onder doka vergroter

Ik vind dit echt leuk om te doen :) Hoop binnenkort meer resultaten te posten.
Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste