Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden als het op middenformaat aankomt, hetzelfde wat je in 35mm wereld hebt. Het eerste wat je volgens mij moet bepalen is wat voor soort camera wil je: meetzoeker, SLR of TLR?
Meetzoekers
Voor meetzoekers heb je de Mamiya 6, 7 en 7II. Zijn erg mooie meetzoeker camera's, zijn wel prijzig, ik geloof dat je al gauw €1k+ moet rekenen voor een set. Deze camera's bieden ook de mogelijkheid tot verwisselbare lenzen.
Je hebt ook een rits meetzoekers van Fuji. Zoek op Fuji 670 en 690. Zover ik weet hebben al deze camera's een vaste lens.
Er zijn ook andere meetzoekers die met een balg werken zoals een Voigtlander Bessa (let wel op: Voigtlander verkoopt ook Leica M-mount 35mm meetzoekers onder dezelfde naam Bessa).
SLR
SLR is verreweg het populairste formaat, net zoals in 35mm land. Van Mamiya heb je de goedkopere 645 lijn, die begint met de M645, M645J en M645 1000S. Redelijke compacte camera's met een vaste filmrug. Er zitten soms wel praaltjes van lenzen tussen zoals de 80mm f/1.9. Het mooie van deze lenzen is dat ze met een
Mirex adapter als Tilt/Shift lens gebruikt kunnen worden op moderne dSLRs (of analoog). Later is de 645 lijn uitgegroeid tot wat ie nu is: een modulair systeem met autofocus, zowel blad als focal plane sluiters en natuurlijk de hedendaagse digitale achterwanden. Dit systeem kan je kopen in Mamiya of Phase One smaakje, met Phase One of Leaf digitale achterwanden (geloof niet in het budget van een Tweaker).
In het 6x6 format heb je alle oude Hasselblad camera's, waarvan ik zelf niet precies weet welke er allemaal zijn, maar door de naam zijn ze inderdaad vaak vrij prijzig, terwijl ze niet echt betere kwaliteit leveren dan een in goede staat verkerende Mamiya.
Mamiya heeft echte studio werkpaarden gemaakt met de RB67 en RZ67, waarbij de eerste volledig mechanisch is. Het mooie aan deze camera (vind ik) is dat, ondanks dat het een SLR is, het toch een hele andere manier van werken is. Zo focus je met een balg en dus niet met een focusring op de lens. Ze hebben een bladsluiter, geen focalplane, waardoor je op alle sluitertijden (Bulb/1s tot 1/400e) je flitser kan synchroniseren. Voor het wisselen tussen landschap en portret oriëntatie draai je de camera niet, maar de achterwand (RB=Revolving/Rotating Back). Je kan er ook een Polaroid achterwand opzetten zodat je instantfilm kan schieten. Zelf ben ik al tijden van plan om een RB67 aan te schaffen, maar het komt er maar niet van... voor meer informatie moet je maar vragen en je kan ook hier even kijken:
Mamiya RB67 Guide.
Pentax heeft ook een 6x7 camera gemaakt die de karakteristieke linkshandige handgrip heeft, de Pentax 67. Deze komt meer overeen met een een standaard 35mm SLR, afgezien dat het dan middenformaat is.
Fuji heeft zeer speciale SLR middenformaat camera's gemaakt: de 680 serie. Deze camera's zijn middenformaat, maar lijken eigenlijk meer op grootformaat camera's in gebruik. Ze hebben net zoals grootformaat camera's de mogelijkheid om zeer extreem te tilten en shiften in elke mogelijke manier, maar zijn veel handiger in gebruik door de rolfilm en het SLR aspect. Deze camera's zijn echt heel groot en heel zwaar, eigenlijk niet te doen zonder statief, maar bieden wel heel veel mogelijkheden.
TLR
De twin lens reflex is iets wat je eigenlijk niet meer (en ook maar zeer beperkt vroeger) in 35mm ziet. De bekendste is op dit gebied is uiteraard Rollei. Die hebben er een hele hoop gemaakt, waarbij ze grofweg te verdelen zijn in de Rolleicord en Rolleiflex. De Rolleicord zijn de goedkopere camera's, die vaak voor minder dan €100,- te vinden zijn zover ik weet. Rolleiflex zijn de duurdere varianten, die soms zelfs nog nieuw verkocht worden.
De mindere bekende TLR camera's zijn die van Mamiya, zoals iemand hierboven in het topic in bezit heeft. De bekendste zijn de C220, C330 en C33. Voordeel van de Mamiya's is dat sommige ook verwisselbare lenzen hebben, echter voelt het een beetje dubbele uitgave om twee lenzen te moeten kopen terwijl er maar 1 voor de foto gebruikt wordt. Ze worden wel regelmatig aangeboden.
Uiteraard zijn dit niet alle camera's die in het middenformaat gemaakt zijn, maar volgens mij wel de meest interessante om uit te proberen. Ik heb exoten als de Fuji 617 maar even buiten beschouwing gelaten. Mocht ik nog belangrijke camera's gemist hebben zal iemand dat vast wel melden. Zelf heb ik het meeste gezocht naar de RB67 dus daar kan ik ook het meeste over vertellen.