Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:15:
[...]

is dat zo? ik weet het niet, maar ik kan het me haast niet voorstellen. Pentx K mount heeft een veel langer leven dan Canon's FD mount had. Echte hoogvliegers waren die FD mount lenzen over het algemeen ook niet, al lijkt op het internet soms of die lenzen net goede rode wijn zijn en met het jaar alleen maar beter worden. Ik weet in ieder geval wel wanneer ik een analoog kleinbeeld systeem uit de jaren '70/'80 zou zoeken, ik eerder voor Pentax dan voor Canon zou kiezen.
Met risico voor eigen kerk te prediken:

Ieder zijn eigen keus, maar qua opmerking over hoogvliegers heb je denk ik geen gelijk. Tussen de vaste S.S.C. lensjes zitten zeker optische juweeltjes. De newFD lenzen zijn ondanks de mindere bouw optisch ook gemiddeld genomen erg goed. Er is een reden dat met al het EVIL geweld het aanbod mooiere FD lenzen opeens flink geslonken is..

Voel je vrij om eens langs te komen in het Rotterdamse om er eens mee te spelen zou ik zeggen ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik lees net in de startpost het verhaaltje over dia en negatief.
Waarom zijn negatieven zo populair en niet positieven, in analoge film?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Negatieffilm is makkelijker zelf te ontwikkelen (zelfs C41) dan dia. Toch heb ik nog een half vriezertje vol diafilm met een paar rolletjes negatief ertussen. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Domme vragen modus: waar zoeken jullie naar analoge lenzen? Kringloop / ebay / marktplaats?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:06

Milo.

klik

Kringloop en MP, kijk ook eens naar andere zoektermen zoals fotokoffer, dan heb je wel eens dat ze de hele camera uitrusting er ook bij doen. Zit soms wel iets leuks tussen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag eens even simpel m'n rolletjes naar de Hema gebracht.

Woensdag is alles klaar, ben erg benieuwd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Hoeveel vragen ze eigenlijk? heb hier ook nog rolletjes liggen maar vergeet het steeds.. nu heb ik ook geen zin meer om mn schoenen aan te trekken hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Hehe serieus... zo snugger ben ik dan ook weer om daar niet aan te denken.

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Nadeel Hema hier is dat je moet laten afdrukken....alleen ontwikkelen kan niet.
ben meestal tussen de 6 a 9 euro kwijt varierend van het aantal foto's met een max van 36 op het rolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ow is dat zo? Niet op gelet eigenlijk, sowieso vind ik eht net erg om een stapeltje 10x15 printjes erbij te nemen. Ik scan de foto's wss voorlopig niet in maar dan kan ik nu wel al kijken of het wat geworden is :)

Overigens wel veel geleerd toen ik in de rij stond bij de fotobalie. Zo heb ik geleerd dat je van meer megapixels scherpere foto's krijgt. En als je foto's lelijk zijn dat dat aan de pixelverhouding ligt, die is dan lager dan de optimale waarde van de Hema software. En dat je met de druk op 1 knopje je complete instellingen van je toestel kunt veranderen :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Vreemd dat je niet alleen kan laten ontwikkelen. Huisregels of zo daar?

Ik laat mijn C-41 rolletjes ook gewoon bij de HEMA ontwikkelen. Afdrukken vind ik er bagger, ik digitaliseer ze zelf wel.

Afbeeldingslocatie: http://i521.photobucket.com/albums/w339/Shaggy8675/sized_DSC01401.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i521.photobucket.com/albums/w339/Shaggy8675/sized_DSC01397.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i521.photobucket.com/albums/w339/Shaggy8675/sized_DSC01398.jpg

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

sapphire schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:21:
Ow is dat zo? Niet op gelet eigenlijk, sowieso vind ik eht net erg om een stapeltje 10x15 printjes erbij te nemen. Ik scan de foto's wss voorlopig niet in maar dan kan ik nu wel al kijken of het wat geworden is :)

Overigens wel veel geleerd toen ik in de rij stond bij de fotobalie. Zo heb ik geleerd dat je van meer megapixels scherpere foto's krijgt. En als je foto's lelijk zijn dat dat aan de pixelverhouding ligt, die is dan lager dan de optimale waarde van de Hema software. En dat je met de druk op 1 knopje je complete instellingen van je toestel kunt veranderen :?
Fijn he meeluisteren naar ''advies'' in sommige winkels.....
Ik houd altijd me mond maar dicht dan.

Over alleen ontwikkelen, ik ga het nogmaals vragen of het wel kan als julli ehet kunnen mag ik het ook lijkt me ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Prozac[NL] op 29-08-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
mennovanw schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:26:
[...]
Ieder zijn eigen keus, maar qua opmerking over hoogvliegers heb je denk ik geen gelijk. Tussen de vaste S.S.C. lensjes zitten zeker optische juweeltjes. De newFD lenzen zijn ondanks de mindere bouw optisch ook gemiddeld genomen erg goed. Er is een reden dat met al het EVIL geweld het aanbod mooiere FD lenzen opeens flink geslonken is..
Juweeltjes lijkt me een groot woord. Canon heeft best goede lenzen gemaakt,maar zoals ze recent worden gewaardeerd is in mijn optiek echt overdreven. Canon stond in de jaren 70 en 80 toch echt op een ander plan dan Leica, Contax/Zeiss en zelfs Nikon en ook dat was niet zonder reden. Canon heeft in die tijd heus wel goede lenzen gemaakt, maar Minolta, Pentax en Olympus even zeer. De mythische proporties die het FD systeem tegenwoordig online soms toegemeten krijgt, is mijns inziens niet terecht. Optisch maakt het allemaal niet zoveel uit, maar wanneer ik nu een systeem uit de jaren 70/80 zou kopen, dan zou dat eerder Pentax of Olympus zijn, omdat die systemen kleiner zijn en in het geval van Pentax het aanbod ook nog eens groter.
mennovanw schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:26:
[...]
Voel je vrij om eens langs te komen in het Rotterdamse om er eens mee te spelen zou ik zeggen ;)
Thanks, but no thanks. Voor die enkele keer dat ik nog op kleinbeeld schiet, voldoet mijn OM'metje nog meer dan uitstekend. Wanneer ik weer serieuzer op kleinbeed zou willen gaan schieten, zou ik een Nikon F6 of F100 of een Leica M6/7 kopen.
Boudewijn schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 01:06:
Ik lees net in de startpost het verhaaltje over dia en negatief.
Waarom zijn negatieven zo populair en niet positieven, in analoge film?
Tja, wat is populair? Onder consumenten zijn negatieven over het algemeen wel populairder dan dia's, omdat dat goedkoper is, zeker wanneer je ook afdrukken wilt. Bij beroepsfotografen is/was dat anders, die kiezen hun film om inhoudelijke redenen.

stukje in de startpost over dia's en negatieven is overigens een beetje vreemd. Er zijn geen films die zowel als dia als als negatief te verkrijgen zijn. Iedere film is uniek en of positief of negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 10-09 23:09
Tilburg op de foto als ik mij niet vergis (Stadhuisstraat lijkt het op).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Universal Creations schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:49:
[...]

Tilburg op de foto als ik mij niet vergis (Stadhuisstraat lijkt het op).
Jij mag niet meer raden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Maar doen we in dit topic ook gewoon analoog foto's plaatsen, of pakken we daar een speciaal topic voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag m'n rolletejs bij de Hema opgehaald.

Rolletjes 1 was Kodak collor plus 200. Grote prutfilm maar zat nog in de camera toen ik hem kocht van Leevmeister. Jammer van de gear-pr0n die er nog opstond van hem :+ Maar gewoon netjes, dus de EOS 5 werkt perfecto.

Rolletje 2 ook Koak color plus 200, was een testrolletje uit de Canonet 28 waarvan ik de seals vervangen had. En die werken uitstekend. Stonden nog wat plaatjes van Gotters op zag ik. Leuk resultaat voor zo'n oudje.

Rolletje 3, Afga color meuk 200 bij de kruitvat vandaan. Uit de Gakkenflex. dat was een serieuze verrassing! Erg bijzonder effect qua scherpte geeft dat apparaat, het scherpte vlak lijkt soms wel een golfbeweging, persoonlijk vind ik het erg cool !

Nu alleen een dillema...hoe ga ik deze plaatjes online krijgen?
Heel gesprek gehad met Leevmeister over scanners. Ik zat te denken aan een Epson V330 Photo maar die schijnt om te huilen te zijn. Een Canon 9000F schijnt een stuk beter te zijn met Silverfast erbij, maar die ligt buiten budget.
Dus blijft over een tussenoplossing qua scanner of een winkel waar ik voor een normaal bedrag enige kwaliteit krijg qua scannen in regio Leiden.

Lastig :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb bijna 24 jaar in Tilburg gewoond...
shaggy8675 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:27:
Maar doen we in dit topic ook gewoon analoog foto's plaatsen, of pakken we daar een speciaal topic voor?
Het is niet echt bedoeld als foto-topic, maar als je af en toe eens wat wil plaatsen om te laten zien wat je camera/filmrolletje voor iets bijzonders kan, dan is dat prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 31-08-2011 23:45 ]

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

sapphire schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:40:
...Ik zat te denken aan een Epson V330 Photo maar die schijnt om te huilen te zijn...
Ik heb toch even maar wat reviews gekeken van die V330 Photo (en er zijn maar heel weinig reviews van wat ik kan vinden op google.
Maar blijkbaar is deze scanner toch wel best behoorlijk, en al helemaal voor zijn prijs.
De scanner heeft namelijk Digital ICE (stofverwijdering), en dat is toch een heel handige functie, en ik ben verbaasd dat het in deze goedkope scanner zit.
Effectieve resolutie kan ik nergens vinden, maar als de Epson V600 op 1580 DPI effectieve resolutie komt, zal het bij deze wel iets van 1250-1500 zijn (ik gok maar wat, maar er is niet voor niet een prijsverschil in die scanners :P).
1600DPI is ongeveer 4 megapixel, en moet wel prima zijn voor webformaat, wat meestal 2 megapixel is.
Mindere kanten van de V330 zijn er ook, de usb en powerpoort zitten op een hele obscure plek, en hij scant maar 1 slide van 6 foto's of 4 dia's in een keer. Moet in principe goed zijn als je niet heel veel analoog schiet, maar ik zou het een hel vinden, ik zou minimaal 2 slides tegelijk willen doen, of zelfs 4 tegelijk, maarja, dat kost meer :+
Ik denk dat een V330 Photo wel een goede keuze is, alhoewel ik dat niet eerst dacht (ik dacht denk ik teveel aan wat ik zou nemen, en het praktische van die 9000F is dat je gelijk meer tegelijk kan scannen en ik ben heel erg fan van de silverfast software omdat het zo goed werkt).

• Milo.

Milo.

klik

Degeen van wie ik mn nikkor 105mm had overgenomen was ook redelijk lovend over de epson serie qua prijs kwaliteit. Hij had verder digitaat een d3s, d3x, d2h en s5 pro.. met een of andere leica 90mm lens.. en dan nog veel nikon glas.. (en hij was jaloers op mijn bijna nieuw lijkende analoge nikon fm hehe).
Daarom heb ik ook eens gekeken naar de epson, en idd het lijkt mij een leuke scanner voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021

Heel gesprek gehad met Leevmeister over scanners. Ik zat te denken aan een Epson V330 Photo maar die schijnt om te huilen te zijn. Een Canon 9000F schijnt een stuk beter te zijn met Silverfast erbij, maar die ligt buiten budget.
Dus blijft over een tussenoplossing qua scanner of een winkel waar ik voor een normaal bedrag enige kwaliteit krijg qua scannen in regio Leiden.

Lastig :(
De canon 8800f is bijna 't zelfde als de 9000f (iets langzamer) en zie je wel eens op marktplaats voorbij komen.
edit: of als je snel bent deze (officiele canon refurbished store)

[ Voor 13% gewijzigd door abrakadaver op 02-09-2011 11:47 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Zijn er webshops die filmrollen voor een zacht prijsje verkopen? Wat ik nu tegenkom zijn gewoon de reguliere prijzen van normale winkels

Ik wil mn Rolleiflex weer eens gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Dit is opzich wel een goede shop, qua prijzen zijn ze ook best goedkoop moet ik zeggen: http://webwinkel.hetbeeld...3-analoge-fotografie.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Leevmeister schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:10:
Dit is opzich wel een goede shop, qua prijzen zijn ze ook best goedkoop moet ik zeggen: http://webwinkel.hetbeeld...3-analoge-fotografie.aspx
een goede shop kan ik zeker beamen. ik laat er ook altijd mijn films ontwikkelen en mijn afdrukken maken, maar goedkoop zijn ze naar mijn idee zeker niet. enige reden waarom ik daar ook wel films koop, is voor het gemak. je hebt overigens wel gezien dat de prijzen op die site excl. BTW zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoeveel goedkopere ken jij dan Lateef? Zelfs inc. BTW ken ik er maar 1 die in de buurt komt en dat is inkjetwinkel.nl

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ze hebben een wat ander aanbod, maar de spullen die ze beide verkopen is bij het al eerder genoemde www.fotofilmfabriek.nl volgens mij goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
Rolletje 3, Afga color meuk 200 bij de kruitvat vandaan. Uit de Gakkenflex. dat was een serieuze verrassing! Erg bijzonder effect qua scherpte geeft dat apparaat, het scherpte vlak lijkt soms wel een golfbeweging, persoonlijk vind ik het erg cool !

Heel gesprek gehad met Leevmeister over scanners.
Ik word toch heel nieuwsgierig naar de bijzondere effecten... kan je niet ff een printje door een huis- tuin en keuken scanner halen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

lateef schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:10:
ze hebben een wat ander aanbod, maar de spullen die ze beide verkopen is bij het al eerder genoemde www.fotofilmfabriek.nl volgens mij goedkoper.
Ja, die site kende ik ook, maar heeft wel beperkter aanbod; ze verkopen niet eens Ektar film(en ook geen fuji spul), terwijl dat toch een van mijn favoriete soorten film is... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En geen Ilford en dat vind ik best lekkere film.

@ Wijnands: vraag jij dat nou als Lomo-is-onzin-vinder :P

Met een beetje geluk heb ik (en leevmeister) binnen kort scannertjes en dan zal ik wat inscannen :)

toch even naar de scanner gelopen.
HP PSC 1600 all in one geval. Windows faxen en scannen, 1200DPI. Bijgesneden in Ps CS5, resize naar 600px breed. Opgeslagen op kwaliteit 8

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n0HgBeNlXhnfntBqm9bwjok3/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Khzmi9HDYCoTQiHdn9IJlR87/medium.jpg

Scanner blijft een brak ding. Maargoed scherpte vlak is gewoon heel vaag als je de foto's ziet. soort golf in t midden :?

[ Voor 61% gewijzigd door sapphire op 05-09-2011 23:23 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:45
Ah, leuk topic en weer eens wat afwisseling voor buiten de HK om! :)

Ik ben al een poos bezig met een Pentax ME ( niet de super variant)
Lens: Auto chenon F1.9 50mm
Kenlock Mctor 4.5 80-200

En nog een Canon FT maar daar heb ik geen batterij van, dus nog niks mee geschoten. De camera is ook gruwelijk zwaar wat een nadeel is voor mij.

Tot nu toe zit er standaard kleurenfilm in en laat ik ze ontwikkelen. Vervolgens scan ik ze in :)

Ben wel aan het kijken naar andere lensjes voor de Pentax K mount voor een leuke prijs. Ik schiet toch graag personen, en zoek een portretlensje. Iemand een tip?

Voorbeeldje&flickr:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6020/6009435329_8f18d899b9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6010/6009437121_12656d17b4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Mooie foto die laatste !

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

sapphire schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:42:
Scanner blijft een brak ding. Maargoed scherpte vlak is gewoon heel vaag als je de foto's ziet. soort golf in t midden :?
Ik denk dat je een probleem hebt met het vlak houden van de film in de camera. Mist er een rollertje of is het een bekend probleem van dat model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Tomino schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:00:Ben wel aan het kijken naar andere lensjes voor de Pentax K mount voor een leuke prijs. Ik schiet toch graag personen, en zoek een portretlensje. Iemand een tip?
Pentax 135/3.5. Heb die zelf ook, erg compact en beeldkwaliteit is meer dan redelijk.

http://www.pentaxforums.c...ax-M-135mm-F3.5-Lens.html

http://www.pentaxforums.c...-SMC-Pentax-M-Lenses.html
Hier trouwens mooie overzicht van primes voor de ME.

En hier zooms:
http://www.pentaxforums.c...Pentax-M-Zoom-Lenses.html

[ Voor 20% gewijzigd door RobertJRB op 06-09-2011 19:52 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
sapphire schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:42:

@ Wijnands: vraag jij dat nou als Lomo-is-onzin-vinder :P
[afbeelding][afbeelding]

Zo brak vind ik de scanner nou ook weer niet, zeker niet voor dit soort doeleinden.

Tja.. hmm... die lens is echt slecht.. aan de andere kant, je hebt niet die irritante lichtlekken en het is consistent. Ik vind dit eigenlijk een heel aardig alternatief voor die lomo dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ja de lens is zeker slecht, maargoed wat mag je verwachten van een stukje plastic :)
Ik vind het geniaal speelgoed, zeker omdat het inderdaad niet van die vervelende lichtvlekken heeft, het effect wel grappig is en het feit dat een schachtzoeker gewoon leuk is om mee te werken.

Side note, de foto's zijn enorm verkleind, en dit is het beste resultaat wat ik ooit mer deze scanner behaald heb. Ik heb er foto's tussen zitten die echt dramatisch slecht zijn qua kleur, stofjes en lijnen door het beeld.
Hillie schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat je een probleem hebt met het vlak houden van de film in de camera. Mist er een rollertje of is het een bekend probleem van dat model?
Probleem zou ik het niet noemen, eerder "feature".
Google maar eens op Gakkenflex of Recesky

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Hehe, "feature" it is. :)

Als je scanner een IR-kanaal heeft, kan ik je zeer aanraden die te gebruiken. Zelf scan ik, als het nog eens voorkomt ;), met een Epson 4990, een filmhouder met instelbare hoogte (scheelt enorm in basisscherpte) en met Vuescan. Vuescan's oppoetsfunctie (zichtbaar als je een IR-scanner hebt) op de laagste stand haalt een hoop ongein weg. Natuurlijk begint het met een schone film en scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Thanks voor de meldingen van de twee shops. Ik ga ff wat bestellen!

• Milo.

Milo.

klik

Net bij de hema twee rolletjes van 36 elk opgehaald, allen geschoten met twee nikon FM toestellen en moet zeggen, ben wel blij verrast, waren test rolletjes om met de DoF, onder/overbelichting etc te spelen en met name om s nachts te klooien.
Ben wel blij met mn lensjes, 28mm en 105mm. Helaas geen scanner dus jullie kunnen ze niet afkraken hehe. Maar de FM (andere is alweer weg) gaat zo met de 28mm in de tas richting werk.

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:36
Is het normaal dat de stofjes detectie(SRD?) in silverfast niet te gebruiken is als je zwart/wit foto's scant? Wat zou je dan kunnen gebruiken om zwart wit foto's er beter uit te kunnen laten komen?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Stofreductie werkt vaak met infrarood licht, en daar kom je met z/w film niet zo ver mee. Gewoon schone negatieven en wat werk in PS is helaas bij z/w 't enige.

|>

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik mis een beetje in de Ts (en dit topic) dingen/discussie over verschillende soorten film.

Ik ben wel benieuwd wat iedereen hier gebruikt voor film en wat jullie ervaringen ermee zijn :)

Tot nu toe zelf alleen nog maar Afga Vista 200 en Kodak Color plus 200 laten ontwikkelen omdat het voornamelijk test rollen waren.

Kodak Color Plus 200:
Goedkoop, namelijk 4,95 voor drie rolletjes bij de blokker
kleuren zijn flets en wat contrastloos en scherpte is redelijk. Vooral leuk als sleepfilm/testfilm/goedkoop spul.

Afga Vista 200:
Bij iedere kruitvat en veel andere toko's te koop. In de aanbieding ook niet duur. Wat kleurrijker en verzadigder dan de kodak. Scherpte ook redelijk.

Verder heb ik nog een rolletje Kodak Tri-X 400 welke bijna vol is en Ilford HP5+ 400 en FP4+ 125 z/w film wat ik uit ga proberen.

Ik ben nog wel benieuwd naar wat Kodak Tmax 3200 of Ilford delta 3200 z/w film voor komende winter. Lijkt me leuk met een grove korrel en kleine Dof

En ik ben nog op zoek naar wat leuke kwalitatief betere kleurenfilm. Kodak Ektar is natuurlijk al veel genoemd maar wat prijzig per rolletje, dus een goedkopere variant die ook leuk is voor wat dagelijkser gebruik is ook welkom :)

Leevmeister rade me al Fuji Sensia 200 ed. aan. Maargoed ik vind het gewoon leuk om te horen wat iedereen hier vind van soorten film, hoeft natuurlijk niet alleen kleinbeeld te zijn hoor.

* sapphire vind het leuk om verschillende film te proberen :)

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 14-09-2011 17:13 ]

Gabriël AM5

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Kwalitatief goede kleurenfilm? Portra blijft een behoorlijke standaard voor mij, ik gebruik nooit iets anders.

|>

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb je de nieuwe dan ook al gebruikt?

Ik kom trouwens echt hele mooie resultaten tegen als ik op Portra 160 zoek, jemig !

Gabriël AM5

• lateef
Agfa maakt geen films meer, alle Agfa kleurenfilms zijn uitlopende producten, zou ik niet meer aan beginnen.

Fuji stopt binnenkort met hun consumentenlijn, dus daar zou ik ook niet meer aan beginnen.

Maar ik zou sowieso geen consumentenfilms gebruiken. Neem gewoon een goede film, zoals inderdaad Portra, of als je van zuurstokken houdt de Ektar. Daarnaast heeft Kodak nog een aantal 'Professional' diafilms en ook Fuji heeft een aantal 'Professional' films, zowel dia's als negatieven. Daar zou ik het qua kleurenfilm bij houden en uiteindelijk een keuze maken. Net als Simon is voor mij Portra standaard.

• abrakadaver
Portra 160 vind ik een mooie op middenformaat (ook niet zo moeilijk om te scannen). Ik heb echter ook eens een paar dozen fuji pro 400 voor weinig gekocht, heel anders maar dat bevalt me ook goed.

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Ik heb je geen Sensia 200 aangeraden hoor O-) , volgens mij voor bedoelde je Fuji Reala 100?
Sensia is trouwens niet meer leverbaar volgens KE (heb er gister ook de laatste 2 Astia 100F rolletjes meegenomen daar voor een mooi prijsje p.s.).

Verwijderd

Heb een Lubitel 2 gekocht op marktplaats voor 35,-, eens even zien of die kan bedienen. Mijn Spiegelreflex (Petri GX-1) is te zwaar geworden om te hanteren...

Maar op het moment ben ik aan het experimenteren met een pinhole camera, tot nu toe niet echt geweldige resultaten, met Kodak Portra 400 en belichtingstijden van +/- 2 seconden.

• Hillie
  • Nu online

Hillie

simon schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:40:
Stofreductie werkt vaak met infrarood licht, en daar kom je met z/w film niet zo ver mee. Gewoon schone negatieven en wat werk in PS is helaas bij z/w 't enige.
Jep met zwartwitfilm is het geen succes. Ik geloof dat je het met de C-41 zw/w films juist weer wel kan doen, omdat het eigenlijk verder gewoon een monochrome kleurenfilm is. Weet ik niet zeker, zou iemand eens moeten proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb hier weinig verstand, maar is dit geen koopje voor een vergroter voor 6x7 negatieven: Linkje naar ebay
Misschien interessant voor de middenformaatschieter hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Voor het eerst op Kodak Ektar 100 geschoten en ingescannend...super!! Duur per rol idd, maar wel zijn geld waard. Nu moet ik zeggen dat ik veel op over datum heb gedaan en nu ook voor eerst niet. Maar naast potra 160nc wel erg mooie film.

overigens , ook mijn hema kan enkel ontwikkelen, ik ben gewoon beetje blind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit een beetje te twijfelen over die ektar. Ik hou wel van de kleuren ed. die het geeft maar die huidtinten die ik in voorbeelden zie vind ik echt verschrikkelijk. Ik heb eigenlijk nog geen enkele foto gezien waarbij ik de huidtinten van ektar mooi vond.

Denk daarom dat ik maar wat Portra ga bestellen, en dan Tmax 3200 en PX125 erbij ofzo :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Dat ik dit topic nog niet gezien heb.......... Ik schiet nog redelijk wat analoog, denk momenteel meer dan digitaal.

Scannen doe ik met een Umax Powerlook 3000
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4009/4251610434_79945ba88a.jpg

Daar maak ik contactsheetjes mee, wel zo handig om die digitaal te hebben vind ik.
reviewtje van dat ding http://www.shutterbug.com/content/umax-powerlook-3000

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4027/4509298408_3ab4f40302_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4134/4758024327_b11583a9f3.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Exphy op 19-09-2011 23:24 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Universal Creations schreef op maandag 19 september 2011 @ 18:42:
Ik heb hier weinig verstand, maar is dit geen koopje voor een vergroter voor 6x7 negatieven: Linkje naar ebay
Misschien interessant voor de middenformaatschieter hier.
lijkt me niet echt een koopje. LPL is een redelijk okay merk, maar geen super hoogvlieger, zeker dit model niet. daarnaast lijkt het vergrotingsbord me nogal klein (en staat er nergens een maat van het vergrotingsbord). verder is die lens ook niet echt interessant (en eigenlijk net iets te kort voor 6x7 negatieven). ook zo ik niet snel een vergroter laten verzenden.

al met al zou ik niet snel voor deze vergroter kiezen en lijkt me 215 pond niet echt een koopje. volgens mij moet je tegenwoordig beter voor minder kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het apparaat zag er redelijk geavanceerd uit, maar zoals ik al zei weet ik er eigenlijk weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:31

SolidD

sapphire schreef op maandag 19 september 2011 @ 22:12:
Ik zit een beetje te twijfelen over die ektar. Ik hou wel van de kleuren ed. die het geeft maar die huidtinten die ik in voorbeelden zie vind ik echt verschrikkelijk. Ik heb eigenlijk nog geen enkele foto gezien waarbij ik de huidtinten van ektar mooi vond.

Denk daarom dat ik maar wat Portra ga bestellen, en dan Tmax 3200 en PX125 erbij ofzo :)
Ik heb laatst een rolletje Ektar aangeschaft, maar nog niet volgeschoten. Het is misschien wat afhankelijk van het soort licht dat beschikbaar is, maar hier werd ik toch wel enthousiast van. Wel gescand door een prolab, dus misschien ook wat gecorrigeerd, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Corrigeren kunnen we zelf ook als je een scanner hebt. Mooie platen daar idd. Ik ben erg enthousiast over ektar nog. Dank voor de link.

Verwijderd

Kwam deze duitse siter tegen, volgens mij bij grotere hoeveelheden niet duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Vandaag een berg doka spullen opgehaald. Peterson tanks, ontwikkel bakjes, vergroter + klok met 2 objectieven, doka lampen nog 100 ditjes en datjes en dat voor 2 tientjes 8)

Binnenkort eens bestelling doen voor wat chemicaliën en eens beginnen te experimenteren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Vanavond wat analoge spulletjes op de foto gezet om in de verkoop te kunnen zetten.. Het zat allemaal nog in een oude doos, dus eerst even netjes stofvrij gemaakt en de randjes/naadjes voorzichtig schoongemaakt met een tandenborstel (die van m'n vriendin natuurlijk).

Het punt is eigenlijk... Nu ik ermee bezig was, gaat het ineens weer kriebelen.. Aan de Sputnik heb ik niet zoveel doordat de stereoviewer ontbreekt en.. Ik hou niet zo van 3D, maar die Praktica is nog goed bruikbaar eigenlijk :)

Sputnik Stereo Camera
Afbeeldingslocatie: http://img840.imageshack.us/img840/4448/img5607qe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/4383/img5604i.jpg

Praktica super TL3
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/4721/img5614v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/6408/img5618t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/1925/img5621ky.jpg

Heb ook nog een Rolleicord TL en een Zeis Ikon Compur (zal daar ook eens foto's van maken en posten).. Dus het wordt denk ik maar eens tijd om wat 6x6 en 35mm film in te gaan slaan :9

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Die Praktica ziet er nog keurig uit anders, lekker mee gaan fotograferen zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
het levert toch vrijwel niets op dus gewoon eens mee spelen.

Die sputnik heb ik trouwens wel interesse in puur om die hele 3d hype mee te gallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Dacht altijd dat die Praktica in slechte staat was, maar na m'n poetsbeurt van gisteren blijkt hij eigenlijk smetteloos te zijn :+

Die Sputnik staat op Marktplaats, moet je daar maar even kijken (ivm forum richtlijnen blabla :P) en eventueel mailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Een Canon GIII QL19 op de kop getikt voor weinig :)

Zoek eigenlijk al een tijd een QL17 maar die worden weinig aangeboden en als je ze wel tegenkomt worden er astronomische bedragen voor gevraagd. En dat terwijl de QL 19 veel zeldzamer is, zijn er een klap minder van gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 09-10-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die sputnik zou ik op Ebay verkopen, daar is echt wel een verzamelaars markt voor buiten nederland. Die praktica... heb in geen tijden zo een nette en schone praktica gezien. Dingen brengen helaas voor jou geen fluit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Wijnands schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:25:
Die sputnik zou ik op Ebay verkopen, daar is echt wel een verzamelaars markt voor buiten nederland. Die praktica... heb in geen tijden zo een nette en schone praktica gezien. Dingen brengen helaas voor jou geen fluit op.
Ga hem idd op Ebay zetten, zag dat daar wel aardig vraag naar was!

Heb de Praktica dit weekend meegenomen naar Parijs met wat rolletjes.. Morgen even laten ontwikkelen, ben benieuwd of het lichtdicht etc was :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 21:39
Waar halen jullie eigenlijk die camera's vandaan. Ik ben namelijk op zoek naar een Bronica ETRSi op het moment maar heel veel verder dan Marktplaats, eBay en Fotoapparatuur.nl kom ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxietheboss schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:28:
Waar halen jullie eigenlijk die camera's vandaan. Ik ben namelijk op zoek naar een Bronica ETRSi op het moment maar heel veel verder dan Marktplaats, eBay en Fotoapparatuur.nl kom ik ook niet.
Vergeet de kringloop winkels niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:18:
[...]

Vergeet de kringloop winkels niet...
ik acht de kans bijzonder klein dat je in een kringloop winkel een ETRSi, of willekeurige andere minddenformaat systeem camera, zult vinden. De genoemde websites zijn denk ik wel de grootste kanshebbers, qua winkels heb je nog Fotohandel Delfshaven en Foto Arbo. Waar je verder zou kunnen kijken, zijn de fotograficabeurzen (http://www.fotografica.nl/Beurskalender.htm). In het voor- en najaar is altijd een grote in Houten, verder zijn er in Nederland nog een aantal kleintjes. Afhankelijk waar je in Nederland woont, is een beurs in Duitsland of België wellicht ook nog aan te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
hier wat scans van de eerste paar plaatjes uit mijn Minolta Dynax 7 :)
125 / 3,5
http://dl.dropbox.com/u/6...eaus/1ksorted/Img0003.jpg
15" / 27
http://dl.dropbox.com/u/6...eaus/1ksorted/Img0021.jpg
5" / 11
http://dl.dropbox.com/u/6...eaus/1ksorted/Img0019.jpg

Zal ze binnenkort aanpassen

Niet alleen ben ik net begonnen met analoog, maar ook fotografie in het geheel. Ben nog een beetje aan het uitzoeken wat "mijn" ding is :9

Ben even de instellingen erbij aan het zoeken. Notitieblokje is me een puzzel geworden

[ Voor 59% gewijzigd door Rudy op 26-10-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrunek
  • Laatst online: 13-08 12:09
Mooie plaatjes hoor. Welke film is ervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
Om eerlijk te zijn durf ik dat nu niet met 100% zekerheid te zeggen. Hoogst waarschijnlijk Kodacolor VR 200 plus. Kleine kans aanwezig dat het Fujifilm Superia 200 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:08
Waar zijn de plaatjes genomen? Ziet er gaaf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
Alle drie in Deventer. Dat Tuintje is het Transition town Deventer, te vinden bij de ¨Oude ijsbaan¨. De brug is een fietsbrug boven de weg N348 kruispunt Deventer -> Schalkhaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudy op 26-10-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik krijg over een week of twee een Canonet QL17-GIII binnen. Heb er op MP een gekocht - simpelweg omdat ik altijd al een rangefinder wilde hebben, en omdat ik me nu fotografisch verantwoord genoeg vind om weer eens film te schieten (het laatste rolletje was in 1997 ofzo). Voor ~40 euro vond ik dat wel een leuk stuk speelgoed - al is het maar omdat ze zo mooi zijn.
Ik ben van plan om vooral zwart wit te gaan schieten, en dan vooral buiten, of binnen met een flits opstelling (strobist style). Gezien de min sluitertijd van 1/500e en omdat ik (nog) geen 48mm filters of step up adapters heb zal het wel 100 of 200 asa film worden, of misschien Tri-X.

Ik ben er helemaal niet (meer) in thuis, maar waar ik vooral naar op zoek ben is een dienst om te ontwikkelen die me goede kwaliteit jpeg of liever nog TIFFs geeft. Zijn er voor zover jullie weten in NL services waar je je rolletjes naartoe stuurt (of afgeeft) die ze ergens digitaal aan kan bieden?
Een negatieven scanner kan op termijn ook, maar ik wil liefst voorkomen dat zo'n ding na een maand weer in de kast komt te liggen ;)

Ervaringen of suggesties zijn zeer welkom :)

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 02-11-2011 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

SndBastard schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:42:
Ik krijg over een week of twee een Canonet QL17-GIII binnen. Heb er op MP een gekocht - simpelweg omdat ik altijd al een rangefinder wilde hebben, en omdat ik me nu fotografisch verantwoord genoeg vind om weer eens film te schieten (het laatste rolletje was in 1997 ofzo). Voor ~40 euro vond ik dat wel een leuk stuk speelgoed - al is het maar omdat ze zo mooi zijn.
Ik ben van plan om vooral zwart wit te gaan schieten, en dan vooral buiten, of binnen met een flits opstelling (strobist style). Gezien de min sluitertijd van 1/500e en omdat ik (nog) geen 48mm filters of step up adapters heb zal het wel 100 of 200 asa film worden, of misschien Tri-X.

Ik ben er helemaal niet (meer) in thuis, maar waar ik vooral naar op zoek ben is een dienst om te ontwikkelen die me goede kwaliteit jpeg of liever nog TIFFs geeft. Zijn er voor zover jullie weten in NL services waar je je rolletjes naartoe stuurt (of afgeeft) die ze ergens digitaal aan kan bieden?
Een negatieven scanner kan op termijn ook, maar ik wil liefst voorkomen dat zo'n ding na een maand weer in de kast komt te liggen ;)

Ervaringen of suggesties zijn zeer welkom :)
Canon analoog FTW!

Leuk ding zo'n QL al ga ik liever met de LTM Canon's op pad ;)

Qua ervaringen met ontwikkelen en scannen: ik heb weinigs goed (& betaalbaars) kunnen vinden. Goed is bijvoorbeeld de beeldfabriek in Rotterdam maar je schrikt je het schompes qua prijzen als je een beetje reso wil.

Ik vind zelf de Fuji Steenbergen (Hema) met jpg's van 2 mpix niet gek voor het geld (geloof 10 bal inclusief afdrukken en cd) maar de kwaliteit is toch erg matig in vergelijking met het zelf doen.

Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor ontwikkelen bij de Hema (€2,50) en zelf scannen. Geen seconde spijt van gehad en ik heb die scanner er ondertussen wel uit >:)

ome Menno heeft net weer 50 rolletjes opgevist bij Calumet - nieuwe Portra hubba hubba, de 400 is echt heel clean

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 02-11-2011 19:59 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sinds de HEMA mijn materiaal eens bekrast heeft (jaren geleden), geef ik mijn spullen daar niet meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Krassen valt wel mee bij de HEMA, gelukkig. Niks nog gehad wat ICE niet kon weghalen tijdens het scannen.
Wel moet ik regelmatig(per film minimaal 2x gemiddeld) zelf de schaar nog pakken om het randje bij te knippen van een strook. De Coolscan pakt ze anders niet, helaas.....1ste x schrok ik me rot. Dacht dat de scanner de geest had gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Heb sinds vandaag een Epson v330 binnen, wel handig voor het dia's scannen etc. Moet het allemaal nog eens goed bekijken qua dpi enzo maar eerste indrukken zijn netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrunek
  • Laatst online: 13-08 12:09
Die Epson V330 heb ik sinds kort ook. Ik kwam er later pas achter dat hij geen ICE heeft. Toch vind ik de resultaten niet tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:58:
Qua ervaringen met ontwikkelen en scannen: ik heb weinigs goed (& betaalbaars) kunnen vinden. Goed is bijvoorbeeld de beeldfabriek in Rotterdam maar je schrikt je het schompes qua prijzen als je een beetje reso wil.
Beeldgebouw en die zitten al weer een tijdje in Ridderkerk. BeeldFabriek is de foto, video en vormgeving afdeling van de SKVR.

En verder, zwart-wit, lekker zelf ontwikkelen en afdrukken. veel leuker en veel mooier. zeker kleinbeeld zou ik niet snel gebruiken om te digitaliseren, als je het laat doen is het of duur of onbruikbaar en als je het zelf doet eigenlijk ook (alleen dan voor de eenmalige investering voor een goede of (voor kleinbeeld) onbruikbare scanner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

lateef schreef op donderdag 03 november 2011 @ 00:01:
[...]

Beeldgebouw en die zitten al weer een tijdje in Ridderkerk. BeeldFabriek is de foto, video en vormgeving afdeling van de SKVR.

En verder, zwart-wit, lekker zelf ontwikkelen en afdrukken. veel leuker en veel mooier. zeker kleinbeeld zou ik niet snel gebruiken om te digitaliseren, als je het laat doen is het of duur of onbruikbaar en als je het zelf doet eigenlijk ook (alleen dan voor de eenmalige investering voor een goede of (voor kleinbeeld) onbruikbare scanner).
Jemig wat zijn we weer positief :X

Kleinbeeld is nog nooit zo goed geweest en gewoon goed geschikt voor digitalisatie (met inderdaad de juiste apparatuur). Qua zwart-wit: ik geloof je meteen maar ik heb er noch de zin noch de tijd noch de ruimte voor om te gaan ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mennovanw schreef op donderdag 03 november 2011 @ 00:26:
[...]
Jemig wat zijn we weer positief :X
:?

Eerst alinea was een kleine correctie om aan te geven dat je Beeldgebouw (die dus verhuist zijn en niet meer in R'dam zitten) en niet BeeldFabriek bedoelt. Zou toch lullig zijn als hij met zijn rolletje bij de BeeldFabriek staat, aan de andere kant, dan kan hij lekker de doka in duiken en zelf zijn film ontwikkelen.

Wat er negatief aan 'veel leuker en veel mooier' is, ontgaat me een beetje.

(Kleinbeeld) scannen is naar mijn idee geen pretje. Bedrijven die het goed kunnen, zoals inderdaad het Beeldgebouw, zijn erg duur. Scans zoals bijvoor de HEMA die biedt, zijn naar mijn idee waardeloos. Als je zelf een goede scan wilt maken, ben je een hoop geld kwijt aan een goede scanner. Wellicht dat dat niet al te positief is, maar dat is naar mijn idee wel de situatie, zou die niet rooskleuriger willen voor doen dan dat die is...

ik begrijp je reactie dus niet zo goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Dank voor de suggesties!
Er zit een Hema bij me op loopafstand, dus da's misschien wel een leuk idee om het ontwikkelen te doen. Zelf scannen is misschien wel een optie, of misschien hack ik voor de tussentijd even iets in elkaar van een lege keukenrol, stanleymes, ledjes (of flitser + mini softbox) en een macro lens.

Dat zou in ieder geval een begin zijn... Hurray voor het daadwerkelijke nut van een 1:1 macrolens?

Trouwens, als iemand een doka weet waar ik tegen betaling gebruik van mag maken (of ik wil ook best mijn eigen chemicaliën aanschaffen) dan is dat nog mooier, alleen thuis heb ik absoluut te weinig ruimte om daarmee te experimenteren...

[ Voor 22% gewijzigd door TweakMDS op 03-11-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Koop een goed tankje met spiraal en een fatsoenlijke wisselzak. Dan kun je je films zo in daglicht inladen (wel op de tast, dus ik zou eerst even met een prutsrolletje experimenteren voordat je met het echte spul aan de slag gaat) en in de keuken ofzo lekker gifmengen en filmpjes ontwikkelen/spoelen. Je hebt echt weinig ruimte nodig hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Beste analoog schieters ;)

Na bijna 2 jaar digitaal te hebben geschoten met mijn D90 wilde ik wel eens wat experimenteren met analoog fotograferen. En dan ook echt oldscool, dus ik heb een Nikon FE uit 1980 bemachtigd :)
De Nikon FE volgens Ken
Momenteel heb ik een Nikon 50 f/2.0 Ai-S en mijn 80-200 f/2.8 AF-D die op mijn FE werken.
De 2e FE is er bijgekomen bij een alles in een koop koop via marktplaats.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/143mkn8.jpg

Het valt me op dat de kleuren en korrel/ruis heel anders zijn dan digitaal (gebruik Kodak gold 200 asa) vooral bij weinig licht komt dit naar voren. En dit bevalt me wel ;)
Tot nu toe heb ik mijn rolletjes laten ontwikkelen en afdrukken bij de kruidvat, je krijgt de foto's er dan gratis digitaal bij op een CD. De kwaliteit hiervan vind ik alleen minder, de resolutie is laag, maar het vervelendste vind ik dat Kruidvat de foto's automatisch corrigeert.

Nou mijn vraag:
Om de kosten wat te drukken, en betere kwaliteit digitale foto's te krijgen zou ik graag een el cheapo negatiefscanner halen.
Resolutie vind ik niet zo belangerijk, zolang dit maar boven de 1500x1000 ligt die kruidvat hanteert. Dat vind ik namelijk wel erg laag.
Ook heb ik geen zin om mijn negatieven in stukjes te hoeven knippen, dit moet bij een boel scanners helaas wel.

Ik heb zelf al wat gezocht, maar ik kan toch niet veel vinden. Zoiets lijkt me ideaal: http://www.fotokonijnenbe...dia-negatief-scanner.html
Behalve dan dat dit apparaatje ook automatisch kleurcorrigeert :'(

En bij deze staat nergens of ik de negatieven los moet knippen of niet.
http://www.fotokonijnenbe...08/canoscan-lide-110.html

Ik snap dat ik voor weinig geld niet veel kan verwachten, maar ik vraag dan ook geen super de luxe hoog resolutie scanner.
Iemand enig idee welke scanner geschikt voor mij zou zijn? Welke scanners gebruiken jullie? Tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik gebruik een canon 8800f, de opvolger (canon 9000f) zie je nu regelmatig in de canon refurbished ebay store voorbij komen. Misschien dat je er daar eentje voor weinig kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke, lijkt idd een mooie optie, tnx!
Maar kun je hierbij ook een strook negatieven scannen, zonder ze los te hoeven knippen? En kun je de automatische kleurcorrectie ook uitzetten?

EDIT: In een filmpje op youtube gezien dat je de negatieven niet los hoeft te knippen, maar hoe zit het met die kleurcorrectie?

[ Voor 26% gewijzigd door Skeltenaer op 08-11-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij de Canon 9000F zit de Silverfast software bij geleverd. Hierbij kun je voor een hele boel filmsoorten een kleurprofiel kiezen ( die overigens erg goed zijn!) maar dit desgewenst ook uitlaten :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke, best een welkome toevoeging dus, die software!
Khad trouwens een mooie site gevonden met een boel informatie over filmscanners: http://www.filmscanner.info/en/

Deze kwam daarbij wel mooi uit de bus:
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaIScan3600.html

Die Canon 8800F schijnt een enorm overdreven max DPI te hebben. In de praktijk komt het maar op 1600DPI neer. Dat valt dus vies tegen.
Die ReflectalScan3600 heeft een DPI van 2600 in de praktijk, best netjes dus en ''maar'' 120 euro. Lijkt me dus best een mooie optie voormij, ookal ligt het wel iets boven mijn oorspronkelijke budget.
Maar achja, goedkoop is duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik heb laatst een epson v330 gehaald voor iets onder de 90e, net ding, doet het qua prijs kwaliteit best goed in mijn ogen. Moet dan ook zeggen dat ik niet hele hoge eisen stel omdat analoog een hobby ernaast is maar ik vind het zeker zn geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Die Epson schijnt idd verbazend goed te zijn voor de prijs !

Stond namelijk zelf op het punt om die te gaan halen en de reviews verbaasde oa. Leevmeister in een positieve manier.

Uiteindelijk voor 25 euro meer een Nieuwe Canon 9000F kunnen kopen O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Weet je wat nog beter is?
Een Nikon Coolscan III kopen en die icm Vuescan gebruiken.
Kosten?
75-100 euro, en daar krijg je het effectieve resolutie van de de Epson V750 Pro van terug (zelfs ietsjes meer; alleen wat meer ruis in de donkere delen helaas, maar wel extreem veel detail op 2700DPI). Enige minpuntje kan zijn dat de scanner op SCSI werkt, maar icm Vuescan werkt de scanner zelfs op windows 7 64 bit, en aangezien die adaptec scsi kaartjes dat ook doen, is SCSI geen probleem.

Ik heb ook de Canon 9000F gehad, alleen ik had steeds het gevoel dat mijn scans ietsjes out of focus waren, en ik ben niet de enige die dat probleem is tegengekomen, want het internet staat er vol van. Gelukkig dat sapphire wel direct een goed exemplaar te pakken had. Die van mij heb ik uiteindelijk teruggestuurd naar Canon voor een refund.

[ Voor 3% gewijzigd door Leevmeister op 09-11-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Over Vuescan gesproken: iemand ervaring met deze tool in combinatie met een dedicated film scanner zoals bijv. de (Konica) Minolta 5400 (II) of een Nikon Coolscan V of zo?

De vraag die ik heb is: met de originele software van bijv. Konica Minolta krijg je een preview van een hele filmstrip, vervolgens maak je crop en curve settings per beeldje en start je de scan job terwijl je weer een bak koffie zet. Kan dat ook met Vuescan? Alle screenshots die ik heb gezien lijken alleen per beeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Met Vuescan krijg je icm met een filmstrip inderdaad per beeldje een plaatje. Je ziet ze in ieder geval niet als een hele rij staan, dat doet hij enkel bij flatbedscanner (volgens mij). Maar per foto ziet hij vrijwel direct de goede film en je kan ook de exposure en filmtype in de menu's aanpassen. Ik vond zelf Vuescan ook niet handig, maar nu dat ik het iets langer gebruik vind ik het toch heel erg meevallen. Silverfast is natuurlijk wel de beste, maar ik vind het licentiemodel zo irritant, dat je voor elke aparte scanner een licentie moet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Leevmeister schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:04:
Met Vuescan krijg je icm met een filmstrip inderdaad per beeldje een plaatje. Je ziet ze in ieder geval niet als een hele rij staan, dat doet hij enkel bij flatbedscanner (volgens mij). Maar per foto ziet hij vrijwel direct de goede film en je kan ook de exposure en filmtype in de menu's aanpassen. Ik vond zelf Vuescan ook niet handig, maar nu dat ik het iets langer gebruik vind ik het toch heel erg meevallen. Silverfast is natuurlijk wel de beste, maar ik vind het licentiemodel zo irritant, dat je voor elke aparte scanner een licentie moet kopen...
Dus je doet de settings op het eerste beeldje of scant hij alleen het eerste beeldje? Ik ga eerst een trucje proberen om toch de KM software onder Win 7 64 bits aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Nee als je in batchmode staat, dan scant hij wel alle 6 foto's tegelijk, maar je moet met een slider aan de linkerkant het frame selecteren, en dan laat hij je scan zien. Dus je kan wel degelijk in batchmode scannen met vuescan icm een dedicated filmscanner, en ook nog eens behoorlijk snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Met Vuescan hangt het ook een beetje van de beperkingen van je scanner af. Als je geluk hebt is het mogelijk de hele strip in 1 keer te scannen, dan kun je bijvoorbeeld ook panorama's scannen (uit een Horizon of X-pan), maar als de hardware slechts losse beeldjes ondersteunt wordt het lastig.

Ik heb nog altijd een pro-licentie, hoewel ik het al een tijdje niet meer gebruik, wegens overstap richting digi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Ben aan het wachten op de volgende levering:

1* Kodak Ektar 100
1* Kodak Portra 400
1* Kodak T-Max 3200
1* Kodak Tri-X 400

heb op t laatste moment besloten dat mn Nikon F-801 + 50/1.8D ook mee gaan naar Zuid Afrika.

Ben erg benieuwd wat voor een resultaten ik ga boeken.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• lateef
wavemaster100 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:25:
Ben erg benieuwd wat voor een resultaten ik ga boeken.
waarom kies je ervoor om zulke uiteenlopende films te gebruiken voor je reis?
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste