Als je een accu neemt moet je er nog steeds een voeding bij. Je wilt toch zeker niet iedere keer je accu op moeten laden nadat je even wat muziek hebt gespeeld?Jasperv6 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:50:
[...]
De li-ion accu op ebay had al een ingebouwde beveiliging. Neem aan dat hij er gewoon mee ophodt als het onder 11,4 o.i.d. komt.
Over die schakelaar: Je bedoelt de stekker die uit de li-ion komt toch? (zoals ik ook in me schakelschema voor li-ion heb.)
Haha nee tuurlijk niet. In mijn schakelschema met de afgebeelde Li-ion accu, krijgt de accu altijd voeding vanuit netstroom (schakelaar die op de ingebouwde li-ion accu zit staat altijd -aan-)
Hoofdschakelaar zit tussen accu en versterker. Als ik die -aan- zet krijgt de versterker stroom terwijl de li-ion nog steeds aan de voeding zit. Trek je nu de lader uit de netstroom gaat hij vanzelf over op de li-ion zelf toch?
Als die accu niet zelf overschakelt moet ik het niet zo doen:
Maar zo toch ?(schakelaar om kiezen tussen accu of voeding:
Bovenste zou eig wel mij voorkeur hebben..
* Als het schakelschema nu klopt met deze li-ion accu kan ik dingen gaan bestellen.
Speakers en versterker ga ik nog even een nachtje over slapen maar potmeter met alu knop, chassis jacks voor 2x dc en 1x 3,5mm mp3 input en twee 2 schakelaars.
Bassreflex hangt nog af v/d speakers en kastvolume. Leds heb ik al genoeg liggen
genoeg vragen weer xD alvast bedankt guys
Hoofdschakelaar zit tussen accu en versterker. Als ik die -aan- zet krijgt de versterker stroom terwijl de li-ion nog steeds aan de voeding zit. Trek je nu de lader uit de netstroom gaat hij vanzelf over op de li-ion zelf toch?
Als die accu niet zelf overschakelt moet ik het niet zo doen:

Maar zo toch ?(schakelaar om kiezen tussen accu of voeding:

Bovenste zou eig wel mij voorkeur hebben..
* Als het schakelschema nu klopt met deze li-ion accu kan ik dingen gaan bestellen.
Speakers en versterker ga ik nog even een nachtje over slapen maar potmeter met alu knop, chassis jacks voor 2x dc en 1x 3,5mm mp3 input en twee 2 schakelaars.
Bassreflex hangt nog af v/d speakers en kastvolume. Leds heb ik al genoeg liggen
genoeg vragen weer xD alvast bedankt guys
Dat is wel echt een heeul neat ding zeg. Zou ook ooit nog zoiets willen maken. Maarja, plannen _ plannen _ plannen, ik moet weer eens echt iets gaan doen
Die is inderdaad neat, maar heeft wel 0,0 bescherming voor je luidsprekers. Meer iets voor de sier dus.
Ik ga ook een nieuw kistje maken. Heb er nu eentje van een oud IKEA laatje gemaakt, maar dat is van dat hele dunne (3mm multiplex) hout waardoor alles resoneert.
Ga denk ik iets van 12mm MDF maken, en dan ontwerp gebaseerd op deze Makita radio:

Maar dan met speaker aan de voorkant. En dan een voltmeter erin als display. En dan gewoon TA2024 als versterker. Moet ik nog wel even kijken hoe ik het doe met de apparatuur die ik er op aansluit, mooiste zou zijn als ik m'n HTC Desire kan opbergen achter een klepje ofzo.
Ik ga ook een nieuw kistje maken. Heb er nu eentje van een oud IKEA laatje gemaakt, maar dat is van dat hele dunne (3mm multiplex) hout waardoor alles resoneert.
Ga denk ik iets van 12mm MDF maken, en dan ontwerp gebaseerd op deze Makita radio:

Maar dan met speaker aan de voorkant. En dan een voltmeter erin als display. En dan gewoon TA2024 als versterker. Moet ik nog wel even kijken hoe ik het doe met de apparatuur die ik er op aansluit, mooiste zou zijn als ik m'n HTC Desire kan opbergen achter een klepje ofzo.
Ik wist niet dat Makita ook radio's maakt, hahaThinkPadd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 20:29:
[afbeelding]
Ik verontschuldig me hierbij als ik vraag naar de bekende weg maar ik wil deze vraag toch even graag stellen.
Ik heb zojuist mijn kratradio voltooid met een Ta2024 versterker en een kratsafe 3.0 bordje.
Alles werkt naar behoren (misschien is het volume een tikkeltje zacht maar mij hoor je niet klagen). Ik heb zowel een acculader als een power supply aan de kratsafe gekoppeld. De power supply komt gewoon bij kistradio.nl vandaan (12V 2A netvoeding).
Tot zover de achtergrond. Maar nu de vraag. Ik wil graag de krat meenemen op vakantie. Maar we trekken met een tentje rond en zullen dus niet vaak een stopcontact in de buurt hebben. We rijden wel gewoon met vw busjes. Hoe kan ik nu het beste ervoor zorgen dat ik het kratje op reis mee kan nemen?
Moet ik een sigaretten stekker kopen en deze aansluiten op de power supply poort van de kratsafe? Of iets geheel anders? Graag tips met mogelijk een linkje naar waar ik de benodigheden kan kopen. Alvast erg bedankt!
Ik heb zojuist mijn kratradio voltooid met een Ta2024 versterker en een kratsafe 3.0 bordje.
Alles werkt naar behoren (misschien is het volume een tikkeltje zacht maar mij hoor je niet klagen). Ik heb zowel een acculader als een power supply aan de kratsafe gekoppeld. De power supply komt gewoon bij kistradio.nl vandaan (12V 2A netvoeding).
Tot zover de achtergrond. Maar nu de vraag. Ik wil graag de krat meenemen op vakantie. Maar we trekken met een tentje rond en zullen dus niet vaak een stopcontact in de buurt hebben. We rijden wel gewoon met vw busjes. Hoe kan ik nu het beste ervoor zorgen dat ik het kratje op reis mee kan nemen?
Moet ik een sigaretten stekker kopen en deze aansluiten op de power supply poort van de kratsafe? Of iets geheel anders? Graag tips met mogelijk een linkje naar waar ik de benodigheden kan kopen. Alvast erg bedankt!
Misschien is een 12V-lader voor je accu een idee? Of accu busje>230V>acculader>accu radio.kekkie schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 21:21:
Ik verontschuldig me hierbij als ik vraag naar de bekende weg maar ik wil deze vraag toch even graag stellen.
Ik heb voor bovengenoemd probleem een acculader gemaakt met een l200c chip, mocht je hier meer informatie over willen hebben kan je me even een DM sturen. dan stuur ik je het een en ander door.kekkie schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 21:21:
En weer een nieuwe video:
YouTube: Kratradio update #6
Weer flinke vooruitgang vandaag.
(Video is inmiddels verwerkt door YouTube)
Nog een nieuwe video hier:
YouTube: Kratradio update #7
[ Voor 36% gewijzigd door Japperrrr op 07-07-2011 23:27 ]
Mooie krat man. Persoonlijk zou ik voor opschuren gaan, laat meer licht door.Japperrrr schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:42:
Wie vraagt wordt geholpen
Bedankt voor jullie reacties.
Jullie gaan er beide van uit om de accu op te laden. Graag wil ik daar meer over weten daarom heb ik duifi een dm gestuurd.
Maar ik zocht eigenlijk naar een oplossing die gewoon de sigaretten aansteker als powersupply gebruikt. Dus eigenlijk dat de accu geen rol speelt in het geheel. Gewoon de krat aan de sigarettenaansteker hangen en daarmee van stroom voorzien. Is dat technisch mogelijk?
Jullie gaan er beide van uit om de accu op te laden. Graag wil ik daar meer over weten daarom heb ik duifi een dm gestuurd.
Maar ik zocht eigenlijk naar een oplossing die gewoon de sigaretten aansteker als powersupply gebruikt. Dus eigenlijk dat de accu geen rol speelt in het geheel. Gewoon de krat aan de sigarettenaansteker hangen en daarmee van stroom voorzien. Is dat technisch mogelijk?
@ Jasper, Gaaf ding man! Update 7 is erg mooi om te zien
Jep, is mogelijk! In een auto zit namelijk ook gewoon een 12V accu. Er moet dan wel een schakelaar op de plusdraad van de versterker komen(dus ná je AccuSafe of whatever je ervoor hebt zitten) om te schakelen tussen externe en interne energiebron. Let hier wel bij op dat je zo dus niet kunt laden. Om te laden moet je een 12V lader op de accu aansluiten en hier ook weer een schakelaar op de plusdraad van de accu zetten om te schakelen tussen de twee laders. Eventueel kun je hier ook één schakelaar voor gebruiken; dan wordt je accu altijd opgeladen wanneer je speelt vanaf een externe energiebron.kekkie schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:11:
Yup, het enigste wat je dan nodig hebt is een sigaretten aansteker plug, welke je op de PS aansluiting van de AccuSafe aansluit, je sigaretten aansteker vervangt je voeding dus gewoon.kekkie schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:11:
Niet geheel waar, het gaat wel, maar dan alleen als de motor niet draait. Wanneer de motor draait levert de dynamo een spanning die te hoog is voor een TA2024, ook kunnen de spanningspieken het een en ander stuk maken. Enigste oplossing daartegen is een low drop out (LDO) spanningsregelaartje te zoeken.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
witten, of opschuren? Persoonlijk zou ik beide doen. Opschuren, zodat je niet alle indiviuele ledjes zo duidelijk ziet zitten, lakken zodat het licht naar boven gericht word.Japperrrr schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:42:
Had ik zelf ook al bedacht inmiddelsAmrod schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:53:
[...]
witten, of opschuren? Persoonlijk zou ik beide doen. Opschuren, zodat je niet alle indiviuele ledjes zo duidelijk ziet zitten, lakken zodat het licht naar boven gericht word.
Ik ga eerst maar eens zorgen dat het deksel erin past en daarna de binnenkant wit schilderen. Als het me dan niet bevalt kan ik het altijd nog even zandstralen.
Dat is niet helemaal waar. Als het een busje is kan het ook zijn dat deze gebruik maakt van twee accu's en dan heb je meetal 24V op de sigarettenaanstekeraansluiting. Daar moet je dus wel even op letten. Vooral dieselmotoren in wat zwaardere voertuigen hebben vaak twee accu's in serie om bijvoorbeeld de motor ( vooral in de winter) beter/sneller te laten starten.Japperrrr schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:26:
[...]
Jep, is mogelijk! In een auto zit namelijk ook gewoon een 12V accu. Er moet dan wel een schakelaar op de plusdraad van de versterker komen(dus ná je AccuSafe of whatever je ervoor hebt zitten) om te schakelen tussen externe en interne energiebron. Let hier wel bij op dat je zo dus niet kunt laden. Om te laden moet je een 12V lader op de accu aansluiten en hier ook weer een schakelaar op de plusdraad van de accu zetten om te schakelen tussen de twee laders. Eventueel kun je hier ook één schakelaar voor gebruiken; dan wordt je accu altijd opgeladen wanneer je speelt vanaf een externe energiebron.
Ben er nog steeds niet helemaal uit welke dikte mdf ik zal gebruiken heb het even uitgerekend, bij 9mm is het gewicht van het hout 6.4kg en bij 12mm is het 8.5kg en bij 16mm is het gewicht 11.3kg.
nou zou je denken 12mm pakken maar heb nog een plaat 9mm en een paar 16mm thuis liggen dus mijn vraag is zou het ook met 9mm kunnen of wordt het dan te slap? iemand ervaring?
heb mijn berekeningen gebaseerd op deze gewichten per plaat: http://www.vanaarlehoutbedrijf.nl/plaatmateriaal/mdf.php
nou zou je denken 12mm pakken maar heb nog een plaat 9mm en een paar 16mm thuis liggen dus mijn vraag is zou het ook met 9mm kunnen of wordt het dan te slap? iemand ervaring?
heb mijn berekeningen gebaseerd op deze gewichten per plaat: http://www.vanaarlehoutbedrijf.nl/plaatmateriaal/mdf.php
9mm is dik genoeg.ndb schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:54:
Ben er nog steeds niet helemaal uit welke dikte mdf ik zal gebruiken heb het even uitgerekend, bij 9mm is het gewicht van het hout 6.4kg en bij 12mm is het 8.5kg en bij 16mm is het gewicht 11.3kg.
Waarschijnlijk een domme vraag maar: gaat een 4700µF 16V elco werken met een 30V voeding? Ik heb met mn slaperige kop helemaal geen rekening gehouden met het feit dat ik met een afwijkend voltage zit. Namelijk een voedingsspanning van 30V waar in de meeste kratradio's 12V-15V wordt gebruikt. En zo niet: kan ik er dan wel twee achter elkaar zetten, net als je dat met accu's kunt doen?
Heb je ervaring met deze dikte? ben namelijk nog al twijfel achtig (zoals je wel merkt) over 9mm ik hang er 6x9" speakers in gaat de boel dan niet teveel trillen?Japperrrr schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:04:
[...]
9mm is dik genoeg.
Waarschijnlijk een domme vraag maar: gaat een 4700µF 16V elco werken met een 30V voeding? Ik heb met mn slaperige kop helemaal geen rekening gehouden met het feit dat ik met een afwijkend voltage zit. Namelijk een voedingsspanning van 30V waar in de meeste kratradio's 12V-15V wordt gebruikt. En zo niet: kan ik er dan wel twee achter elkaar zetten, net als je dat met accu's kunt doen?
Nee, als je er 30V op aansluit gaat hij knallenJapperrrr schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:04:
[...]
Ik heb trouwens vanmiddag een stuk MDF gescoord bij de Praxis.
60 x 67.5cm, 12mm dik.
Ik vroeg aan de jongen van de zaagafdeling of ze niet een stuk afvalhout hadden, omdat de kleinste plaat MDF die te koop was al 122cm was. Toen mocht ik even kijken of er nog wat bruikbaars in de afvalbak lag, en daar lag nog een mooi stuk in. Die mocht ik vervolgens gratis meenemen
[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2011 14:48 ]
Zou zoiets goed zijn? Of is dit een beetje overkill?ThinkPadd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:46:
[...]
Nee, als je er 30V op aansluit gaat hij knallenIk zou voor eentje van 40V gaan.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=456540
Anders deze?
http://www.electric-store...ial-4700%CE%9Cf-/-35V.htm
Of
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454164
En heeft het zin om die 12V elco, die ik nu toch al heb, op de accu en acculader(tevens voeding voor 12V apparatuur) aan te sluiten? Dan niet zozeer vanwege de accu maar omdat de acculader/voeding hier permanent op aangesloten is. Dan zou ik de elco tussen de accu/lader en de LED's + 12V>5V converter plaatsen. Vooral de LED's hebben een vrij hoog piekvermogen als ze wit licht weergeven en een elco zou dan voorkomen dat de acculader daar hinder van ondervindt.
Moet je er eens gaan werken, dan krijg je regelmatig de gelegenheid om zelfs complete platen van 244x122 mee te nemenIk heb trouwens vanmiddag een stuk MDF gescoord bij de Praxis.
60 x 67.5cm, 12mm dik.
Ik vroeg aan de jongen van de zaagafdeling of ze niet een stuk afvalhout hadden, omdat de kleinste plaat MDF die te koop was al 122cm was. Toen mocht ik even kijken of er nog wat bruikbaars in de afvalbak lag, en daar lag nog een mooi stuk in. Die mocht ik vervolgens gratis meenemenScheelt weer 8 euro ofzo.
[ Voor 117% gewijzigd door Japperrrr op 08-07-2011 16:24 ]
Ik zou voor een stuk grotere elco gaan in jouw geval. Je gebruikt een versterker op een spanning van 30V, waardoor het stroomvebruik ook enorm toeneemt. Ik kan je het niet precies zeggen, maar ik geloof dat je zo'n 2000uF per A(piek) mag rekenen.Japperrrr schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:31:
[...]
Zou zoiets goed zijn? Of is dit een beetje overkill?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=456540
Anders deze?
http://www.electric-store...ial-4700%CE%9Cf-/-35V.htm
Of
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454164
En heeft het zin om die 12V elco, die ik nu toch al heb, op de accu en acculader(tevens voeding voor 12V apparatuur) aan te sluiten? Dan niet zozeer vanwege de accu maar omdat de acculader/voeding hier permanent op aangesloten is. Dan zou ik de elco tussen de accu/lader en de LED's + 12V>5V converter plaatsen. Vooral de LED's hebben een vrij hoog piekvermogen als ze wit licht weergeven en een elco zou dan voorkomen dat de acculader daar hinder van ondervindt.
[...]
Moet je er eens gaan werken, dan krijg je regelmatig de gelegenheid om zelfs complete platen van 244x122 mee te nemenZijn dan wel afgekeurd voor de verkoop maar is vaak bijna niks mis mee. Randen wat beschadigd, in het geval van MDF kan de coating mislukt zijn(als je gaat verven maakt dat toch niet uit), oid.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik heb twee vraagjes. Hoe kan ik zien of mijn TA2024 gemod is of niet?
En gaan de volgende luidsprekers luid op een TA2024?
http://cgi.benl.ebay.be/2...in_23&hash=item19c6b6aeca
Geloof best dat die speakers luid gaan. Maar betwijfel of je er naar wil luisterenItsme. schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:57:
Ik heb twee vraagjes. Hoe kan ik zien of mijn TA2024 gemod is of niet?
De verkoper heet "funny_seller", wordt inderdaad nog leuk als je de doos opent? 
Hoop dat je in België woont trouwens, ze worden niet verzonden naar Nederland.
Hoop dat je in België woont trouwens, ze worden niet verzonden naar Nederland.
http://imageshack.us/photo/my-images/221/cimg5068.jpg/
In plaats van een krat een auto nemen, daar kan tenminste nog iemand op dansen
In plaats van een krat een auto nemen, daar kan tenminste nog iemand op dansen
De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.
Deze?wesleytjuh schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:19:
[...]
Ik zou voor een stuk grotere elco gaan in jouw geval. Je gebruikt een versterker op een spanning van 30V, waardoor het stroomvebruik ook enorm toeneemt. Ik kan je het niet precies zeggen, maar ik geloof dat je zo'n 2000uF per A(piek) mag rekenen.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=429869
Ik heb trouwens ook even een schema van de elektronica uitgeplakt over de tafel buiten:
http://i54.tinypic.com/wci7w1.jpg
Hier hetzelfde maar dan in een video op YouTube(ofwel: nieuwe update!)
YouTube: Kratradio update #8

Wat klopt er niet?

... dat gaan we overnieuw doen, moet toch wachten totdat de kist is geverfd voordat ik de rest aan kan sluiten.
??Snippo schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:13:
[afbeelding]
Wat klopt er niet?![]()
... dat gaan we overnieuw doen, moet toch wachten totdat de kist is geverfd voordat ik de rest aan kan sluiten.
Haha, ben ik dus niet de enige die het niet meteen opviel
.
Die witte ringetjes horen aan de binnenkant te zitten zodat de rca-jack geïsoleerd wordt t.o.v. de behuizing. Ik heb hem dus aan de verkeerde kant zitten
Die witte ringetjes horen aan de binnenkant te zitten zodat de rca-jack geïsoleerd wordt t.o.v. de behuizing. Ik heb hem dus aan de verkeerde kant zitten

Nee, je foto is gewoon te wazigSnippo schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:37:
Haha, ben ik dus niet de enige die het niet meteen opviel.
Dat komt zeker in de buurt, als je budget het toelaat zou je zelfs nog wat meer capaciteit kunnen nemen.Japperrrr schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:26:
[...]
Deze?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=429869
Ik heb trouwens ook even een schema van de elektronica uitgeplakt over de tafel buiten:
http://i54.tinypic.com/wci7w1.jpg
Hier hetzelfde maar dan in een video op YouTube(ofwel: nieuwe update!)
YouTube: Kratradio update #8
Even iets anders, die AccuSafe, hoe ga je deze bedienen? Met wat voor schakelaars? Momentschakelaars?
Met die push-switches die je me later nog hebt opgestuurdwesleytjuh schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:51:
[...]
Dat komt zeker in de buurt, als je budget het toelaat zou je zelfs nog wat meer capaciteit kunnen nemen.
Even iets anders, die AccuSafe, hoe ga je deze bedienen? Met wat voor schakelaars? Momentschakelaars?
PS: 30V power supply
OUT: Sure TK2050
CHRG: niets
BAT: 12V 22Ah AGM accu
Gaat toch gewoon werken zo? En ik las laatst ergens dat de AccuSafe automatisch overschakelt op de voeding wanneer die spanning geeft, klopt dat? En dan als laatste nog: geeft dat spanningsverschil 12V-30V problemen bij het automatisch overschakelen?
[edit]
Als het automatische schakelmechanisme in de AccuSafe werkt op de spanning van de acculader kan ik natuurlijk altijd de acculader via de AccuSafe op de accu aansluiten, maar omdat CHRG en BAT toch met elkaar verbonden zijn(?) lijkt het me voor de AccuSafe beter de acculader met tussenkomst van een schakelaar gewoon direct op de accu aan te sluiten.
[ Voor 19% gewijzigd door Japperrrr op 09-07-2011 00:00 ]
Zou moeten werkenJapperrrr schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:55:
[...]
Met die push-switches die je me later nog hebt opgestuurd
PS: 30V power supply
OUT: Sure TK2050
CHRG: niets
BAT: 12V 22Ah AGM accu
Gaat toch gewoon werken zo? En ik las laatst ergens dat de AccuSafe automatisch overschakelt op de voeding wanneer die spanning geeft, klopt dat? En dan als laatste nog: geeft dat spanningsverschil 12V-30V problemen bij het automatisch overschakelen?
Op de TA2024 staat bv nog zo'n 2-3V wannneer er geen spanningsbron meer is aangesloten, was aardig irritant met het ontwerpen hehe
Edit: De AccuSafe werkt volledig op de accu, je hoeft geen lader aan te sluiten als je dat niet wilt
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 09-07-2011 00:05 ]
Lijkt me dat die spanning wel heel erg snel zakt als hij gewoon aan staat, nietwaar? Meestal als ik de stekker uit de voeding trek speelt hij nog wel een paar seconden door maar denk eerder dat dat door de voeding komt dan door de restspanning in de versterker. Een flinke elco achter de voeding verandert natuurlijk wel weer situatie, maar dan wordt het proces volgens mij alleen nog wat langer vertraagd. Denk niet echt dat dat een probleem gaat zijn. En als het wel voor problemen zorgt kan ik gewoon die 10V verhogen naar bijvoorbeeld 24V, toch?wesleytjuh schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:03:
[...]
Zou moeten werken. Enigste wat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen is de restspanning in de TK2050 wanneer de voeding losgekoppeld is, als deze te hoog is wilt de AccuSafe niet meer van de accu spelen omdat deze denkt dat er nog steeds een voeding is aangesloten. Maar dit is simpel op te lossen, momenteel staat deze afgesteld op minimaal 10V, dus als de restspanning over de + en - van de TK2050 hoger is dan 10V wanneer je er geen spanningsbron op hebt aangesloten moet je me maar even een DM sturen, is een simpele oplossing voor.
Op de TA2024 staat bv nog zo'n 2-3V wannneer er geen spanningsbron meer is aangesloten, was aardig irritant met het ontwerpen hehe.
Edit: De AccuSafe werkt volledig op de accu, je hoeft geen lader aan te sluiten als je dat niet wilt. Je kan dus gewoon de lader rechtstreeks op de accu aansluiten.
Zul je even moeten testen, bij een TA2024 kon je iig een flinke tijd wachten als je het trukje van minimaal 10V niet toepaste. Maar je hebt gelijk, bij een TK2050 zou het best weleens kunnen zijn dat deze gewoon nog doorspeelt totdat de spanning te laag is, wat waarschijnlijk onder de 10V ligtJapperrrr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:18:
[...]
Lijkt me dat die spanning wel heel erg snel zakt als hij gewoon aan staat, nietwaar? Meestal als ik de stekker uit de voeding trek speelt hij nog wel een paar seconden door maar denk eerder dat dat door de voeding komt dan door de restspanning in de versterker. Een flinke elco achter de voeding verandert natuurlijk wel weer situatie, maar dan wordt het proces volgens mij alleen nog wat langer vertraagd. Denk niet echt dat dat een probleem gaat zijn. En als het wel voor problemen zorgt kan ik gewoon die 10V verhogen naar bijvoorbeeld 24V, toch?
Dacht ik ook al: gaat dan gewoon langzaam zachter tot onder de 10V en springt dan weer op de accu over. Volgens de specs kan de versterker ook al spelen vanaf 10V. En misschien dat hij dan heel even uitvalt maar dat is voor de versterker in ieder geval niet schadelijk. Gebeurt namelijk iedere keer als je de stekker eruit trektwesleytjuh schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:21:
[...]
Zul je even moeten testen, bij een TA2024 kon je iig een flinke tijd wachten als je het trukje van minimaal 10V niet toepaste. Maar je hebt gelijk, bij een TK2050 zou het best weleens kunnen zijn dat deze gewoon nog doorspeelt totdat de spanning te laag is, wat waarschijnlijk onder de 10V ligt. Yup is simpel te verhogen door 1 weerstand te veranderen.
Vraag me trouwens wel af hoe dat kleine koelblokje 40W aan warmte af kan voeren wanneer ik op vol volume speel: de efficiëntie is 90% @ 100W 4Ω. Dat maal vier kanalen geeft toch een 40W aan warmte. Temperatuur op de warmtefoto is trouwens ook niet mis:
http://www.sureelectronic...llery.php?id=960&img=4965
Thermal warning: 130ºC
Thermal shutdown: 150ºC
Voordat dat gebeurt staat denk ik mijn accu al in de fik, koelblok komt er met de uiteinden van de vinnen bijna tegenaan, zit zo'n 5mm tussen

[ Voor 24% gewijzigd door Japperrrr op 09-07-2011 00:31 ]
Bij muziek heb je dat het effectieve vermogen veel lager is dan het piekvermogen. Dan hoeft dat koelblokje een stuk minder warmte kwijt te raken. Maar de lucht moet dan wel vrij langs het koelblokje kunnen stromen, dus in een krat kan hij wel te heet worden.
[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 09-07-2011 10:52 ]
Beste tweakers,
Ik ga binnenkort de onderdelen voor mijn kratradio bestellen alleen ik zit nog te twijfelen over een ding,
namelijk de speakers. Zal ik de
Boschmann G-6532s (http://www.kistradio.nl/w...d13487ada447c323a1c5a5fbf)
of de Pioneer TS-G1711i (http://www.kistradio.nl/w...d13487ada447c323a1c5a5fbf) nemen?
De pioneers gaan met 25 hz toch 10 hz lager dan de boschmann's (35hz) de pioneer is ook 0,5 cm groter. verder hebben ze dezelfde gevoeligheid. als versterker ga ik de TA2024 gebruiken. Is de pioneer de 15 euro extra waard of ga ik bijna geen verschil merken?
Ik ga binnenkort de onderdelen voor mijn kratradio bestellen alleen ik zit nog te twijfelen over een ding,
of de Pioneer TS-G1711i (http://www.kistradio.nl/w...d13487ada447c323a1c5a5fbf) nemen?
De pioneers gaan met 25 hz toch 10 hz lager dan de boschmann's (35hz) de pioneer is ook 0,5 cm groter. verder hebben ze dezelfde gevoeligheid. als versterker ga ik de TA2024 gebruiken. Is de pioneer de 15 euro extra waard of ga ik bijna geen verschil merken?
Verwijderd
Hmm, ik zou dan toch voor de Boschman speakers gaan. Of je het verschil gaat horen durf ik niet zeggen, maar als er een verschil is, dan is dat verschil minimaal. Je kunt beter die Boschman kopen en dan begin volgend jaar er weer nieuwe speakers in gooien (eventueel ook gewoon weer Boschman). Want als je speakerkrat veel gebruikt op een aardig volume vinden de speakers dat na een tijdje niet zo fijn, en dat ga je horen.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372701quesadilla schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:57:
Beste tweakers,
Scheelt weer. En persoonlijk zou ik voor de Pioneer gaan. Als je normaal met je krat/kist om gaat dan hoeven je speakers niet te sneuvelen.
ah bedankt ik ben wel van plan om vaak en lang op hoog volume te gaan spelen. maar ga ik die 10hz lager merken of is het gewoon een verschil van bouwkwaliteit tussen de merken?Auxilium schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:51:
[...]
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372701
Scheelt weer. En persoonlijk zou ik voor de Pioneer gaan. Als je normaal met je krat/kist om gaat dan hoeven je speakers niet te sneuvelen.
oh en nog een klein vraagje, aangezien ik erg hard wil spelen zit ik ook te twijfelen aan een autoradio maar levert die ongeveer hetzelfde vermogen of geldt hier ook voor dat het vermeldde aantal watts werkelijk lager ligt? en zo niet hoe staat het energie verbruik dan tegenover de TA2024?
[ Voor 23% gewijzigd door quesadilla op 09-07-2011 12:27 ]
Je kan niet blind zeggen of je het ga merken tussen die 2. Maar ik gok dat het groter formaat, lagere frequentie en wat betere kwaliteit wel hoorbaar is. Anders koop je ze beide en test je het uitquesadilla schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:24:
[...]
ah bedankt ik ben wel van plan om vaak en lang op hoog volume te gaan spelen. maar ga ik die 10hz lager merken of is het gewoon een verschil van bouwkwaliteit tussen de merken?
oh en nog een klein vraagje, aangezien ik erg hard wil spelen zit ik ook te twijfelen aan een autoradio maar levert die ongeveer hetzelfde vermogen of geldt hier ook voor dat het vermeldde aantal watts werkelijk lager ligt? en zo niet hoe staat het energie verbruik dan tegenover de TA2024?
Die lage frequenties haal je waarschijnlijk toch niet op een hoorbaar niveau met die speakers denk ik. Zelfs met betaalbare subwoofers vind ik het al verdraait lastig een kast te ontwerpen waarbij 30Hz niet onder het -3dB punt ligt.
waar kan ik een schakelaar krijgen waarbij een led gaat branden als je hem omzet, hoe is die schakeling, niet elke led kan nl op 220.
EN weet iemand een schakeling dat ik kan switchen tussen geluid van autospeakers en geluid van de boxen/telefon
EN weet iemand een schakeling dat ik kan switchen tussen geluid van autospeakers en geluid van de boxen/telefon
Zoiets?Webstarr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:19:
waar kan ik een schakelaar krijgen waarbij een led gaat branden als je hem omzet, hoe is die schakeling, niet elke led kan nl op 220.
Er staan wel meer variaties op eBay. Je kunt ook zelf een schakeling maken met een switch en een LED zodat de LED gaat branden als je de switch omzet.
Een LED rechtstreeks op het stroomnet gaat niet werken. Handiger is ook om gewoon het 12V DC circuit te onderbreken, dan kan je wel gewoon je LED daar op aansluiten. (daar is die schakelaar van eBay voor bedoeld)
Er zijn zat schakelaars voor 230V met een lichtje(of 230V led) erin hoor. Kijk maar eens op Conrad.Snippo schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:58:
[...]
Zoiets?
Er staan wel meer variaties op eBay. Je kunt ook zelf een schakeling maken met een switch en een LED zodat de LED gaat branden als je de switch omzet.
Een LED rechtstreeks op het stroomnet gaat niet werken. Handiger is ook om gewoon het 12V DC circuit te onderbreken, dan kan je wel gewoon je LED daar op aansluiten. (daar is die schakelaar van eBay voor bedoeld)
Ik heb er hier volgens mij nog een liggen! Zal zo eens even zoeken op zolder.Webstarr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:19:
[edit]
Nee, helaas. Ik had twee dezelfde schakelaars, één met en één zonder lichtje. Die met lichtje is nergens te bekennen. Heb je er iets aan als ik het dinsdag even navraag bij het bedrijf waar de schakelaars vandaan komen?
[ Voor 20% gewijzigd door Japperrrr op 09-07-2011 19:39 ]
Nog even een vraag niet zo zeer over de techniek maar wel over het bouwen van de behuizing
Als je gladde randen wilt net zo als de kistradio van Tim Knol op kratradio.nl hoe doe je dat?
Bij de foto staat dat je het hout moet frezen. Is er ook een andere mogelijkheid? Heb beetje gegoogled en kwam op een bovenfrees of een cnc. (die laatste lijkt me een dure optie
)
Ow en zou je een kratradio van massief hout kunnen maken? Of gebruik je alleen spaanplaat, multiplex of mdf??
Als je gladde randen wilt net zo als de kistradio van Tim Knol op kratradio.nl hoe doe je dat?
Bij de foto staat dat je het hout moet frezen. Is er ook een andere mogelijkheid? Heb beetje gegoogled en kwam op een bovenfrees of een cnc. (die laatste lijkt me een dure optie

Ow en zou je een kratradio van massief hout kunnen maken? Of gebruik je alleen spaanplaat, multiplex of mdf??
[ Voor 13% gewijzigd door Jasperv6 op 09-07-2011 21:47 ]
Verwijderd
Bedankt voor die ebay shopSnippo schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:58:
[...]
Zoiets?
Heb naast een aantal schakelaars nog een hoop andere componenten besteld daar! potmeters, elco's, volumenknopjes etc.
Japper bedankt voor je zoekactie, heb alwat van de buurman gekregen.
Ik heb nu dus een accu gekregen:
Ik wou hem opladen, alleen ik had perongeluk de + en de - pool van de lader omgewisselt, ik kwam er na een kwarties/halfuur achter en toen direct omgewisselt en gelijk met de multi meter gekeken als hij weer oplaad, dit doet hij alleen heel erg sloom
De lader is een 200 mA lader,
Ligt het aan de lader of in mn accu nu stuk
En als ik hem aan de auto hand, met de startkabels, en hem een accu boost geef. zal het dan sneller gaan?
Hij staat nu op 7 volt zonet een 3 uur terug 6 volt
Ik heb nu dus een accu gekregen:

Ik wou hem opladen, alleen ik had perongeluk de + en de - pool van de lader omgewisselt, ik kwam er na een kwarties/halfuur achter en toen direct omgewisselt en gelijk met de multi meter gekeken als hij weer oplaad, dit doet hij alleen heel erg sloom
Ligt het aan de lader of in mn accu nu stuk
En als ik hem aan de auto hand, met de startkabels, en hem een accu boost geef. zal het dan sneller gaan?
[ Voor 14% gewijzigd door Webstarr op 09-07-2011 22:25 ]
Beste tweakers,
Ik heb even een schema gemaakt voor de bekabeling in een nieuwe kistradio.
Ik weet alleen niet of dit gaat werken.
Dit is het schema tot nu toe:

Ik wil de accu kunnen opladen zonder die uit de kist te halen. Daarom maak ik twee aansluitpunten buiten de kist. Dat zijn de twee punten waar de accu direct mee verbonden is. Tussen het aansluitpunt en de versterker zit een schakelaar zodat ik tijdens het opladen geen spanning op de versterker zet. Tegelijkertijd dient deze ook als aan/uit knop voor de versterker. De voeding zelf zit buiten de kist en die sluit ik aan op een DC-socket.
Zou de kist werken als ik dit schema gebruik? Sneuvelt er dan ook niks?
Groetjes,
Alex
Ik heb even een schema gemaakt voor de bekabeling in een nieuwe kistradio.
Ik weet alleen niet of dit gaat werken.
Dit is het schema tot nu toe:

Ik wil de accu kunnen opladen zonder die uit de kist te halen. Daarom maak ik twee aansluitpunten buiten de kist. Dat zijn de twee punten waar de accu direct mee verbonden is. Tussen het aansluitpunt en de versterker zit een schakelaar zodat ik tijdens het opladen geen spanning op de versterker zet. Tegelijkertijd dient deze ook als aan/uit knop voor de versterker. De voeding zelf zit buiten de kist en die sluit ik aan op een DC-socket.
Zou de kist werken als ik dit schema gebruik? Sneuvelt er dan ook niks?
Groetjes,
Alex
Breng dat ding maar gelijk naar het milieupark (chemisch afval) die krijg je hoogstwaarschijnlijk niet meer aan de praat, 6 volt is veel te laag. Normaal mag je ze al niet verder ontladen dan 11V. Deze zal dus morsdood zijn.Webstarr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:06:
Ik heb nu dus een accu gekregen: [afbeelding]
maar hij laad wel verder op, of zal zie bij 11 volt stoppen?
Hoi Tweakers,
Ik ben van plan binnenkort ook een kratradio te gaan bouwen, maar ik heb een klein vraagje (ben het nog nergens tegen gekomen in deze en voorgaande topic, correct me if I'm wrong):
Ik heb hier nog 2 speakertjes van 8 ohm, kan ik deze gewoon op de TA2024 aansluiten? Ik heb niet heel veel kennis van de werking van zo'n versterker, maar het lijkt mij gewoon te kunnen? Ik hoor graag jullie commentaar.
Aansluitend de vraag of het wel rendabel is. Produceert de krat nog wel voldoende geluid met 2x 8 ohm? (scheelt het veel met 2x 4 ohm?)
Alvast bedankt!
Ik ben van plan binnenkort ook een kratradio te gaan bouwen, maar ik heb een klein vraagje (ben het nog nergens tegen gekomen in deze en voorgaande topic, correct me if I'm wrong):
Ik heb hier nog 2 speakertjes van 8 ohm, kan ik deze gewoon op de TA2024 aansluiten? Ik heb niet heel veel kennis van de werking van zo'n versterker, maar het lijkt mij gewoon te kunnen? Ik hoor graag jullie commentaar.
Aansluitend de vraag of het wel rendabel is. Produceert de krat nog wel voldoende geluid met 2x 8 ohm? (scheelt het veel met 2x 4 ohm?)
Alvast bedankt!
Verwijderd
Ik wil een kratradio gaan bouwen en heb alle onderdelen behalve de accu al liggen.
Nu ben ik na het doorlezen van de startpost eerst zelf op onderzoek gegaan wat voor accu ik nodig zal hebben maar hier kom ik niet uit.
Ik heb geprobeert uit te rekenen hoeveel aH ik ongeveer zal verbruiken per uur, maar volgensmij klopt er iets niet als ik alle andere posts doorlees.
Ik maak gebruik van een oude radio die 4*25 watt rms levert, ik gebruik hier 2 speakers op, hiervoor reken ik 60 watt. 60/12=5, dit zou betekenen dat ik 5aH per uur verbruik wat mij nogal veel lijkt.
Iets doe ik niet goed, kan een tweaker mij uit de problemen helpen?
Verder heb ik een 45aH Calcium-Calcium accu van Yuasa liggen. Ik heb nog nooit iets van calcium accu's gehoord maar volgensmij is het gewoon een lood? Met wat voor een lader zou ik deze moeten opladen? en tot hoever mag hij maximaal ontladen? gewoon 11.6 volt?
Nu ben ik na het doorlezen van de startpost eerst zelf op onderzoek gegaan wat voor accu ik nodig zal hebben maar hier kom ik niet uit.
Ik heb geprobeert uit te rekenen hoeveel aH ik ongeveer zal verbruiken per uur, maar volgensmij klopt er iets niet als ik alle andere posts doorlees.
Ik maak gebruik van een oude radio die 4*25 watt rms levert, ik gebruik hier 2 speakers op, hiervoor reken ik 60 watt. 60/12=5, dit zou betekenen dat ik 5aH per uur verbruik wat mij nogal veel lijkt.
Verder heb ik een 45aH Calcium-Calcium accu van Yuasa liggen. Ik heb nog nooit iets van calcium accu's gehoord maar volgensmij is het gewoon een lood? Met wat voor een lader zou ik deze moeten opladen? en tot hoever mag hij maximaal ontladen? gewoon 11.6 volt?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 15:12 ]
ok bedankt, dan heb ik nu besloten om nu voor de boschmanns te gaan. maar kan ik niet beter voor een hoedenplank speaker gaan aangezien die een groter oppervlakte hebben ? (http://www1.conrad.nl/scr...x_results=20&cachedetail=) is bijv 235 x 165 mmWebstarr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:19:
hallo tweakers,
ik heb nu 2 li-ion accu's besteld als ze binnen zijn wil ik ze graag parallel schakelen hoe kan ik dat het beste doen en ook met de opladers??
ps. ik wil gebruik maken van een accusafe die moet ik nog veranderen zodat deze gebruikt kan worden voor li-ion accu's
ik heb nu 2 li-ion accu's besteld als ze binnen zijn wil ik ze graag parallel schakelen hoe kan ik dat het beste doen en ook met de opladers??
ps. ik wil gebruik maken van een accusafe die moet ik nog veranderen zodat deze gebruikt kan worden voor li-ion accu's
Nee als hij zo ver ontladen is dan laad hij niet goed meer op, misschien geeft ie wel 12V aan als ie een tijdje aan de lader heeft gehangen, maar zodra je er dan iets op aansluit dan zakt hij helemaal in naar 5V ofzo (heb ik ook eens gehad met een gelaccu, die heb ik ook weggebracht, viel niets meer mee te doen).Webstarr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:48:
maar hij laad wel verder op, of zal zie bij 11 volt stoppen?
*facepalm*Webstarr schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:06:
Ai, zaterdagochtend startproblemen? Wel opletten he, als je dit bij een Ta-bordje doet kun je hem weggooien.
In je tekst staat niet hoeveel Ah je Accu is, en je plaatje kan ik hier door het slechte internet niet laden.
Er van uitgaande dat het een 7Ah accu is kost het je 7Ah gedeeld door 0,2A is 35h (denk om je eenheden jongens, dat kan je redden).
Andere capaciteit --> ff zelf opnieuw rekenen. Snie moeilijk
Verder heb je met een diep ontladen accu kans dat hij wel zo goed als helemaal vol lijkt (qua voltage). Maar als je hem dan belast zal hij direct inkakken en dus geen vermogen leveren. kapoet dus. Weggooien. Wel netjes afvoeren he!
Je rekensom is goed, je aanname en je eenheid kloppen echter niet (helemaal).Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 23:26:
Ik wil een kratradio gaan bouwen en heb alle onderdelen behalve de accu al liggen.
die 60 watt is piekvermogen, en dat zul je ten eerste niet halen omdat ze dat niet trekken, en ten tweede omdat je waarschijnlijk niet op volle mep zult spelen.
5Ah per uur gaat een beetje te ver, differentieren en integreren doe je maar op school
Je hebt een fikse accu, en zelfs als je 5A trekt kun je nog 9 uur spelen. Die 5A zul je echter niet halen, of het moet een halve kachel zijn die radio.
Calcium accu's zijn geloof ik tractie accu's...
Wat betreft het laden, zie startpost; een tiende van de capaciteit, in jouw geval dus 4,5A.
Over het ontladen; ik weet niet zeker wat de spanning mag worden, iemand anders een idee? Google vast wel
Hoe doen jullie het met het aansluiten van een autoradio op je accu? Ik heb hier nog een radio liggen, maar daar zitten geen kabels. Nu kan je online wel ISO verlengkabels kopen die ik kan verknippen, maarja dan ben je gelijk weer 10 euro kwijt.
Misschien op de sloop? Al vraag ik me af of ze blij zijn als je daar een halve kabelboom wegknipt
Of heeft iemand toevallig nog 2 ISO stekkers (stroom + luidsprekers) liggen? DM als je mij kan helpen
Misschien op de sloop? Al vraag ik me af of ze blij zijn als je daar een halve kabelboom wegknipt
Of heeft iemand toevallig nog 2 ISO stekkers (stroom + luidsprekers) liggen? DM als je mij kan helpen

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2011 15:52 ]
Ik heb dit toevallig deze week ook gedaan. Ik heb een jvc autoradio gekregen zonder kabels, de iso kabels die in de radio moesten heb ik uit engeland gekocht (5 euro) en daarop moest ik universele stekkers op aansluiten (3 euro bij Mediamarkt. Het werkt perfect!ThinkPadd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 15:52:
Hoe doen jullie het met het aansluiten van een autoradio op je accu? Ik heb hier nog een radio liggen, maar daar zitten geen kabels. Nu kan je online wel ISO verlengkabels kopen die ik kan verknippen, maarja dan ben je gelijk weer 10 euro kwijt.
Verwijderd
OxyDrokz, bedankt voor je hulp ! Zoals je zag ben ik geen natuurkundig wonder maar tegen mijn verwachtingen in was som dus wel goed.
Ik kan echter weinig informatie vinden over calcium-calcium accu's. Behalve dat ze een hoger voltage nodig hebben om opgeladen te worden, namelijk 14.8 volt.
Iemand enig idee over het voltage waarbij ik moet stoppen met spelen en de bende moet opladen?
Ik kan echter weinig informatie vinden over calcium-calcium accu's. Behalve dat ze een hoger voltage nodig hebben om opgeladen te worden, namelijk 14.8 volt.
Iemand enig idee over het voltage waarbij ik moet stoppen met spelen en de bende moet opladen?
Ik blijf me altijd verbazen wat je op eBay gevonden krijgt. Bij Conrad had ik een LED houder besteld maar die was niet geleverd. Nu heb ik er voor de prijs van 2 bij Conrad op eBay maar 10 besteldVerwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 22:05:
[...]
Bedankt voor die ebay shop
Heb naast een aantal schakelaars nog een hoop andere componenten besteld daar! potmeters, elco's, volumenknopjes etc.
Ik wil graag een kistradio bouwen, ik heb het onderstaand schema gemaakt, maar omdat ik geen technicus ben weet ik niet of alles zo werkt
Voor de duidelijkheid: alles wat binnen de groene lijn staat moet in de kist

[ Voor 22% gewijzigd door HaNS1443 op 10-07-2011 20:42 ]
Verwijderd
Het klopt ongeveer zo maar je moet die groene draad weglaten en je acculader ook aansluiten op je safe.HaNS1443 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 20:40:
Ik wil graag een kistradio bouwen, ik heb het onderstaand schema gemaakt, maar omdat ik geen technicus ben weet ik niet of alles zo werkt
[afbeelding]
@HaNS1443
Is het onderste kastje dat naar de dc-socket gaat een 'omvormer' van 220v naar 12v? En moet je die acculader op de accu en de accusafe aansluiten? (op de plaatst waar nu nog niks zit in de accusafe?
Is het onderste kastje dat naar de dc-socket gaat een 'omvormer' van 220v naar 12v? En moet je die acculader op de accu en de accusafe aansluiten? (op de plaatst waar nu nog niks zit in de accusafe?
Het onderste kastje is een 12V 2A netvoeding
De acculader moet op de accu en dan da accu op de safe, maar volgens mij zijn de contacten om de accu op te laden hetzelfde als de uitgangen om het zo maar te noemen, of zit ik fout?
Het is de bedoeling om de accu op te laden als de radio op het lichtnet staat aangesloten en dat de safe er voor zorg dat de versterker stroom krijgt via de omvormer (de 12V 2A netvoeding)
EDIT: De acculader hoeft volgens mij niet op de plaats waar nu nog niets zit in de safe omdat de ik de omvormer heb. Of kan ik die dan helemaal buiten spel laten en de acculader op de accu en op de safe aan sluiten?
De acculader moet op de accu en dan da accu op de safe, maar volgens mij zijn de contacten om de accu op te laden hetzelfde als de uitgangen om het zo maar te noemen, of zit ik fout?
Het is de bedoeling om de accu op te laden als de radio op het lichtnet staat aangesloten en dat de safe er voor zorg dat de versterker stroom krijgt via de omvormer (de 12V 2A netvoeding)
EDIT: De acculader hoeft volgens mij niet op de plaats waar nu nog niets zit in de safe omdat de ik de omvormer heb. Of kan ik die dan helemaal buiten spel laten en de acculader op de accu en op de safe aan sluiten?
[ Voor 20% gewijzigd door HaNS1443 op 10-07-2011 21:49 ]
Verwijderd
Op de accu safe sluit je de + en - van de accu, de lader, de voeding en de ta 2024 aan. Op de printplaat staat aangegeven waar alles moet en dan hoef je allen nog op de ta 2024 je speakers en aux ingang te bevestiggen. De safe weet wanneer hij de lader, voeding of accu moet gebruiken naar de + en - van de ta 2024 door op de off / on knop te drukken. (denk ik)Jasperv6 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 21:29:
@HaNS1443
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 21:51 ]
Lader mag ook direct op de accu hoor. Je kunt op de AccuSafe de accu en lader in principe zelfs omwisselen, maakt geen zak uit
Verwijderd
Oke dan weet ik dat ook ik heb zelf ook geen ervaring met de safeJapperrrr schreef op maandag 11 juli 2011 @ 01:24:
Lader mag ook direct op de accu hoor. Je kunt op de AccuSafe de accu en lader in principe zelfs omwisselen, maakt geen zak uit
Niet geheel waar, wat je dan krijgt is dat wanneer je de AccuSafe aanzet de lader met de versterker wordt verbonden. Niet helemaal de bedoeling dusJapperrrr schreef op maandag 11 juli 2011 @ 01:24:
Lader mag je wel rechtstreeks op de accu aansluiten, wel afhankelijk van of de lader ook als voeding gebruikt mag worden.
Ik heb de TA2024 MKIII gekocht, wat een verbetering zou moeten zijn op de MKII.
Alleen vraag ik mij af of ik hierop ook de mod kan toepassen en zo ja, hoe?
Aangezien deze een hele andere opstelling heeft.
Zie hier:

Meer info over dit bordje vind je HIER
Alleen vraag ik mij af of ik hierop ook de mod kan toepassen en zo ja, hoe?
Aangezien deze een hele andere opstelling heeft.
Zie hier:

Meer info over dit bordje vind je HIER

Ik heb me al te pletter gezocht... Wat is hierbij de + en wat de min?
(http://www.kistradio.nl/winkel/dcsocket-inbouwbus-20mm-tbv-55-x-21-plug-p-80.html?zenid=72383847c6d22905bf2b3a54bf793172) is de bus.
Ff met de multimeter kijken welke 'tab' is verbonden met het pinnetje in het midden, dat is meestal de plus. De andere is dan de min.
Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk.
Over de krat safe kan ik niet veel vinden, daarom heb ik een viertal schema's gemaakt
De vraag is of ik met schema 1 en/of 2 en/of 3 en/of 4 er voor kan zorgen dat bij aansluiting op het lichtnet de TA2024 stroom krijgt via het lichtnet i.p.v. de accu EN de accu wordt geladen
En natuurlijk de goedkoopste manier

Voor de mensen die het willen weten: Alle onderdelen gaan komen van kistradio.nl
Bij voorbaat dank
Over de krat safe kan ik niet veel vinden, daarom heb ik een viertal schema's gemaakt
De vraag is of ik met schema 1 en/of 2 en/of 3 en/of 4 er voor kan zorgen dat bij aansluiting op het lichtnet de TA2024 stroom krijgt via het lichtnet i.p.v. de accu EN de accu wordt geladen

Voor de mensen die het willen weten: Alle onderdelen gaan komen van kistradio.nl
Bij voorbaat dank
[ Voor 9% gewijzigd door HaNS1443 op 11-07-2011 18:26 . Reden: Extra info ]
Allemaal foutHaNS1443 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:22:
Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk.
[afbeelding]
Bij voorbaat dank
- Linksboven = PS = Power Supply
- Linksonder = OUT = Output
- Rechtsboven = CHRG = Charger
- Rechtsonder = BATT = Battery
@ wesleytjuh
Bedankt, daar kan ik wat mee
Dus het is dan optie 4 (ook omdat ik de topicstart nog een keer heel goed heb doorgelezen) maar dan:
LB = Voeding
RB = Acculader
LO = Naar TA2024
RO = Accu
Waar het onderstaand schema bijhoort (correct me if I'm wrong)
Dus het is dan optie 4 (ook omdat ik de topicstart nog een keer heel goed heb doorgelezen) maar dan:
LB = Voeding
RB = Acculader
LO = Naar TA2024
RO = Accu

[ Voor 3% gewijzigd door HaNS1443 op 11-07-2011 19:21 ]
Ok, nadat ik eindelijk de + en de - van de aansluiting heb gevonden heb ik eindelijk geluid uit men TA2024 gekregen...
Maar nu vraag ik me toch af hoe dat ik in godsnaam de speakersgrills van de boschmann 5532's op de speakers zelf bevestig. Er zaten 8 klemmetjes en 8 schroeven bij.
Hoe bevestig ik dit in godsnaam?
Maar nu vraag ik me toch af hoe dat ik in godsnaam de speakersgrills van de boschmann 5532's op de speakers zelf bevestig. Er zaten 8 klemmetjes en 8 schroeven bij.
Hoe bevestig ik dit in godsnaam?
Yep, zo hoort hetHaNS1443 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:19:
@ wesleytjuh
LB = Voeding
RB = Acculader
LO = Naar TA2024
RO = Accu
[afbeelding]
Eindelijk weer eens begonnen, dit keer een kistje, want na 2kratjes leek me dat ook wel een uitdaging (A)
Alleen zit ik nog een beetje met de accu..
Het is zo'n 12V Lithium ion accu, maar daar zit natuurlijk geen gebruiksaanwijzing bij..
Kun je bijvoorbeeld opladen als de accu aanstaat, maar derest daar omheen (de gebruiker dus) uit..?
en is het rode lichtje op de acculader dat ie aan het laden is, of dat ie klaar is met laden?
Overigens, foto's Binnenkort
Alleen zit ik nog een beetje met de accu..
Het is zo'n 12V Lithium ion accu, maar daar zit natuurlijk geen gebruiksaanwijzing bij..
Kun je bijvoorbeeld opladen als de accu aanstaat, maar derest daar omheen (de gebruiker dus) uit..?
en is het rode lichtje op de acculader dat ie aan het laden is, of dat ie klaar is met laden?
Overigens, foto's Binnenkort
Techjunk & gadgetfreak
heb je deze li-ion (of iets gelijks) gekocht van ebay?
http://cgi.ebay.nl/12V-DC...ain_0&hash=item3f0a1a1cef
Denk er aan deze zelf ook te kopen. Dingen zitten ook in een laptop dus je zou ze moeten kunnen gebruiken terwijl ze opladen..??
Verder heeft het een ON/OFF switch, Over-charge/discharge protection (soort accu safe maar niet automatisch, zal gewoon uitvallen denk ik) & indicator..
Net de verkoper een mail gestuurd of het nou om een 6,8 Ah gaat of 6,3 Ah... Staat nl dubbel in advertentie..
Maakt het trouwens nog uit hoeveel Ah de ta2024 krijgt? en heeft het ook een maximum?
http://cgi.ebay.nl/12V-DC...ain_0&hash=item3f0a1a1cef
Denk er aan deze zelf ook te kopen. Dingen zitten ook in een laptop dus je zou ze moeten kunnen gebruiken terwijl ze opladen..??
Verder heeft het een ON/OFF switch, Over-charge/discharge protection (soort accu safe maar niet automatisch, zal gewoon uitvallen denk ik) & indicator..
Net de verkoper een mail gestuurd of het nou om een 6,8 Ah gaat of 6,3 Ah... Staat nl dubbel in advertentie..
Maakt het trouwens nog uit hoeveel Ah de ta2024 krijgt? en heeft het ook een maximum?
Oh, ik dacht dat BATT en CHRG direct aan elkaar verbonden waren. Met de HKS kon je volgens mij spelen vanaf de accu en deze ondertussen opladen. Dan zou het niet anders kunnen dat wanneer je vanaf de accu speelt CHRG aan BATT en BATT aan OUT verbonden zijn en dus ook CHRG aan OUT. Toch?wesleytjuh schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:21:
[...]
Niet geheel waar, wat je dan krijgt is dat wanneer je de AccuSafe aanzet de lader met de versterker wordt verbonden. Niet helemaal de bedoeling dus. Het maakt dus wel degelijk uit dat je de accu op BATT aansluit en de lader op CHRG.
Lader mag je wel rechtstreeks op de accu aansluiten, wel afhankelijk van of de lader ook als voeding gebruikt mag worden.
kan iemand hier nog antwoord op geven??daan-rutten schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:47:
hallo tweakers,
Je had best beter kunnen zoeken. Dit deel nog(deel 13 ook), heb ik al eens uitgelegd dat er 2 stekkers zitten aan de li-ion accu's.
Een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje is bedoeld om aan te sluiten op de verbruiker en is geschakeld dmv de schakelaar die in de accu zit. Hierop zit ook het ledje aangesloten.
Het vrouwtje zit direct op de accu aangesloten en is bedoeld om op te laden maar kan dus ook op de verbruiker aangesloten worden. Wil je de accu via de Accusafe gebruiken dan kun je er 1 of meerdere (parallel) aansluiten door de vrouwelijke dc plug af te knippen en dat snoertje op je accusafe vast schroeven. De schakelaar op de accu heeft dan geen invloed meer.
De laders kun je gewoon uit elkaar schroeven en gemakkelijk parallel aansluiten. Je kunt er ook voor kiezen 1 lader te nemen die exact het totaal vermogen levert van alle laders bij elkaar. Al is het in jouw geval net zo makkelijk de 2 pcb'tjes los te monteren en parallel op de accusafe en de 220V aan te sluiten.
De accusafe moet inderdaad aangepast worden. Anders schakelt deze al uit bij een spanning van 11,5 volt terwijl de accus tot 10,5 kunnen. Om dit te doen is het nodig de weerstandjes r1 en r2 aan te passen naar: R1=1,5kOhm en R2=470Ohm. Dat zou moeten resulteren in een schakelpunt op 10,5 V
TS: mss een idee deze informatie op te nemen in de topicstart?
[ Voor 26% gewijzigd door Amrod op 11-07-2011 22:21 ]
Verwijderd
Je kan niet laden / afspelen tegelijk met de Li-Ion accu's van ebay (volgens eigen zeggen van de eigenaar)
Maar wat ik me wel afvraag, mede door bovenstaande bericht, of je de schakelaar makkelijk en zorgvuldig kan vervangen of in ieder geval kan uitbouwen zodat je de schakelaar kan plaatsen waar je wilt?
Volgens mij heeft iemand de li-ion's al eens uit elkaar gehaald, is er al iemand die met succes de schakelaar heeft weten uit te bouwen?
En naar aanleiding van bovenstaande bericht, omzeil je niet een aantal beveiligingen etc. door het oplaadstekkertje te gebruiken als spanningsbron voor de ta2024?
Maar wat ik me wel afvraag, mede door bovenstaande bericht, of je de schakelaar makkelijk en zorgvuldig kan vervangen of in ieder geval kan uitbouwen zodat je de schakelaar kan plaatsen waar je wilt?
Volgens mij heeft iemand de li-ion's al eens uit elkaar gehaald, is er al iemand die met succes de schakelaar heeft weten uit te bouwen?
En naar aanleiding van bovenstaande bericht, omzeil je niet een aantal beveiligingen etc. door het oplaadstekkertje te gebruiken als spanningsbron voor de ta2024?
Nope, volg de banen maar eens onderop de printplaat.Japperrrr schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:34:
[...]
Oh, ik dacht dat BATT en CHRG direct aan elkaar verbonden waren. Met de HKS kon je volgens mij spelen vanaf de accu en deze ondertussen opladen. Dan zou het niet anders kunnen dat wanneer je vanaf de accu speelt CHRG aan BATT en BATT aan OUT verbonden zijn en dus ook CHRG aan OUT. Toch?
In stand 1 is de accu verbonden met de lader, de voeding met de versterker
In stand 2 is de accu verbonden met de versterker en de lader met niks verbonden.
Net zoals in de originele HKS overigens, wat dat betreft is er niks veranderd.
via de accusafe kun je wel laden en afspelen tegelijk omdat dan de voeding op de versterker word aangesloten en de lader op de accu. Op die manier kan het niet mis gaan. De schakelaar kun je beter laten zitten. Ik heb de accu zelf uit elkaar gehad en de draadjes intern zijn zo dun en zo zwak dat ik bang was als ik er te hard naar keek. Daarnaast zit alles dusdanig in elkaar dat het 1 maal demonteren is, waarna de accu niet meer in zijn originele staat terug te brengen is. Dus;Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 22:46:
Je kan niet laden / afspelen tegelijk met de Li-Ion accu's van ebay (volgens eigen zeggen van de eigenaar)
Tip van de dag: DE BLAUWE LI-ION ACCU'S NIET DEMONTEREN! Het is vele malen gemakkelijker om gewoon de vrouwelijke dc plug af te knippen en van daar uit verder te werken.
De accu's zijn opgebouwd uit 3 cellen, in serie geschakeld. Iedere cel heeft zijn eigen diepontlaadbeveiliging(galgje!
Voor de duidelijkheid:
[img]http://wachtenoptinypic[/img]
Verwijderd
Haha, duidelijk!Amrod schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:01:
[...]
via de accusafe kun je wel laden en afspelen tegelijk omdat dan de voeding op de versterker word aangesloten en de lader op de accu. Op die manier kan het niet mis gaan. De schakelaar kun je beter laten zitten. Ik heb de accu zelf uit elkaar gehad en de draadjes intern zijn zo dun en zo zwak dat ik bang was als ik er te hard naar keek. Daarnaast zit alles dusdanig in elkaar dat het 1 maal demonteren is, waarna de accu niet meer in zijn originele staat terug te brengen is. Dus;
Tip van de dag: DE BLAUWE LI-ION ACCU'S NIET DEMONTEREN! Het is vele malen gemakkelijker om gewoon de vrouwelijke dc plug af te knippen en van daar uit verder te werken.
De accu's zijn opgebouwd uit 3 cellen, in serie geschakeld. Iedere cel heeft zijn eigen diepontlaadbeveiliging(galgje!) Dus door de oplaad stekker te gebruiken omzeil je deze niet.
Voor de duidelijkheid:
[[url="http://wachtenoptinypic"]afbeelding[/url]]
In ieder geval bedankt voor de tip. Dan laat ik de de mannelijke plug + schakelaar voor wat het is, en ga ik vanuit de vrouwelijke plug een nieuw snoertje trekken om op te kunnen laden.
Heel nuttige informatie!! Zou een mooie aanvulling zijn op de start-scherm. Li-ions hebben vele voordelen lijkt me. Het is iig goedkoper..
Heb mijn schema aangepast. Zo ga ik het doen, heb andere schema's die al gepost waren bestudeert en dit zou het moeten doen.
Zou iemand nog even goed kunnen kijken en nalopen
(zou zonde zijn als me ta2024 in 1x kapot is
)

*Maakt het trouwens nog uit hoeveel Ah de ta2024 krijgt? Heeft het ook invloed op de batterij duur?
Big Thx
Heb mijn schema aangepast. Zo ga ik het doen, heb andere schema's die al gepost waren bestudeert en dit zou het moeten doen.
Zou iemand nog even goed kunnen kijken en nalopen

*Maakt het trouwens nog uit hoeveel Ah de ta2024 krijgt? Heeft het ook invloed op de batterij duur?
Big Thx
In je afbeelding heb je nog steeds de accu op de 2 snoertjes aangesloten. Is dat de bedoeling of gewoon nog niet aangepast?Jasperv6 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:33:
Heel nuttige informatie!! Zou een mooie aanvulling zijn op de start-scherm. Li-ions hebben vele voordelen lijkt me. Het is iig goedkoper..
Zou iemand nog even goed kunnen kijken en nalopen(zou zonde zijn als me ta2024 in 1x kapot is
)
[afbeelding]
Big Thx
Daarnaast is het NIET mogelijk de accu te laden met de 12V 2A voeding. De accu krijgt dan te snel te veel energie en zal kapot gaan. De maximale laadstroom word aangegeven op de lader van de accu. Ik weet zelf niet precies hoe veel het is, maar 2A is veel te veel. Het is belangrijk dat je de bijgeleverde lader gebruikt.
Daarnaast zou ik als ik jou was zou ik je de 2 schakelaars en het risico besparen en het gewoon allemaal via de accusafe aansluiten. Deze is prima te gebruiken icm de li-ion. (niet raar opkijken als het rode ledje van de lader gaat branden wanneer je alleen de accu aansluit en de accusafe staat op 'afspelen op accu modus')
*edit:
Ah(Ampère-uur) is een eenheid voor de grootheid energie. A(Ampère) is een eenheid voor de grootheid stroom. Ik neem aan dat je het over Ampère hebt. De stroom die er loopt hangt af van de verbruiker, niet van de bron. Dus je kunt er niet té veel stroom op zetten, alleen te veel spanning (meer dan 14V) Het is wel mogelijk dat de bron niet genoeg stroom kan leveren voor de gebruiker. Maar dat zal in jou situatie niet gebeuren.*Maakt het trouwens nog uit hoeveel Ah de ta2024 krijgt? Heeft het ook invloed op de batterij duur?
Big Thx
[ Voor 16% gewijzigd door Amrod op 12-07-2011 01:27 ]
Verwijderd
Volgens mij is die grote aansluiting links de min (zwart) en de 2 kleine rechts de plus (rood en geel). Als het dan een audio kabel is. Gewoon ff proberen met een ipod en speakerrobin5210 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:06:
[afbeelding]
Ik heb me al te pletter gezocht... Wat is hierbij de + en wat de min?
(http://www.kistradio.nl/winkel/dcsocket-inbouwbus-20mm-tbv-55-x-21-plug-p-80.html?zenid=72383847c6d22905bf2b3a54bf793172) is de bus.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2011 09:26 ]
Verwijderd
ik heb een vraag als ik in mijn krat een ta2024 bouw kan er dan ook een autoradio aan ik heb namelijk een tulp output in me autoradio en op de ta2024 kan ik een tulp input maken dus dit kan dan gewoon toch?
ik begin te twijfelen omdat ik nergens bij die ta2024 iemand over een autoradio hoor
mvg. sten severin
ik begin te twijfelen omdat ik nergens bij die ta2024 iemand over een autoradio hoor
mvg. sten severin
Waarom zou je dit willen?Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:37:
ik heb een vraag als ik in mijn krat een ta2024 bouw kan er dan ook een autoradio aan ik heb namelijk een tulp output in me autoradio en op de ta2024 kan ik een tulp input maken dus dit kan dan gewoon toch?
mvg. sten severin
Een TA2024 is een versterker. Een autoradio is een versterker met radio/cd en noem maar op. Enige reden die ik kan verzinnen voor het gebruik van een auto radio is dat je cd's wil afspelen en radio wil luisteren?Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:37:
mvg. sten severin
Verwijderd
Als dat de reden is, pak dan gewoon een oude portable cd speler van vroegahAuxilium schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:51:
[...]
Een TA2024 is een versterker. Een autoradio is een versterker met radio/cd en noem maar op. Enige reden die ik kan verzinnen voor het gebruik van een auto radio is dat je cd's wil afspelen en radio wil luisteren?
Denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen zoals gewicht, batterijduur etc.
CorrectVerwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:55:
[...]
Als dat de reden is, pak dan gewoon een oude portable cd speler van vroegah
Denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen zoals gewicht, batterijduur etc.
Met bijna iedere smartphone/iPod kun je tegenwoordig naar de radio luisteren. Je kunt dan eerder twee aux-ingangen maken: één zo kort mogelijk naar de versterker en één die twee rondjes binnen je kist/krat maakt en dan pas naar de versterker gaat. Zet hier dan een schakelaar op en je kunt voor het spelen van mp3'tjes de korte en het luisteren naar de radio de lange gebruiken.
Wat ik me dan nog wel afvraag, kun je dan wel laden, als ik NIET afspeel, maar mijn li-ion accu WEL aanstaat? (schakelaar aan, rode lampje brand?)Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 22:46:
Ter verduidelijking, mijn kratradio heeft een aan-uit schakelaar. die schakelaar hangt tussen mijn versterker, en de accu. dit omdat het kratje van buitenaf schakelbaar moet zijn, en niet van binnenuit.
De schakelaar van de accu staat dus ALTIJD aan, maar verbruikt geen (of weinig) stroom omdat de schakelaar van mijn krat uitstaat. kan ik dan nog wel opladen ? of moet de li-ion accu ook eerst uitgeschakeld worden, alvorens op te laden?
Techjunk & gadgetfreak
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink