Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 14] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 68.948 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
HaNS1443 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:18:
[...]
Bedankt,
Ja wel overwogen, en ik wil het nog steeds maar omdat ik er verder niet zo heel veel verstand van heb en geen idee welke diameter en lengte deze moeten zijn.

Mijn kist heeft een inhoud van 21.735L
Maar verder kom ik niet, welke diameter en waar kan ik het best z'on buis halen?
Afvalstukjes pvc-buis bij de bouwmarkt bijvoorbeeld. Denk dat een diameter van 5-6 cm wel goed is (mag niet te klein zijn, dan gaat het ruisen - te groot en de buis past niet in je kist). Stel dat de binnendiameter 5,7 cm is, dan moet de lengte 13,2 cm zijn voor een afstemming van 45Hz.

Hierbij ga ik ervan uit dat die 21,735L het nettovolume is, dus wat je overhoudt nadat je de ruimte die de accu enz. innemen eraf hebt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418406

crazzycow1 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:16:
Ben sinds kort ook bezig met een kratradio maken. heb bijna alle onderdelen al wel binnen:
Versterker.
Speakers
Accu
Accu safe
Acculader
enz.

Nu zit ik alleen nog met 1 vraag. Ik wil de radio in een Amstel kratje maken, maar hoe haal ik het best die binnen kant eruit en behoud hij zn stevigheid dan nog wel??
gewoon met decopeerzaag ofzo en je kunt ´m wel met hout weer verstevigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Private Zaagsel schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 13:31:
[...]

Ja dat kan ook. Nadeel van deze lader is dat je niet weet wanneer je accu vol zit, is geen LEDje voor of iets dergelijks... Voor de rest prima lader.
oke, maar hij kan zichzelf toch ook niet overladen ofso ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
Anoniem: 418406 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:34:
[...]

oke, maar hij kan zichzelf toch ook niet overladen ofso ofwel?
"Zodra de laadspanning is bereikt, vermindert de elektronische regeling automatisch de laadstroom."
Staat in de beschrijving, dus als je accu vol is stopt de lader met het laden van de accu, waardoor de accu niet te ver wordt opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, dat bedoel ik :D bedankt man !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 08:18
TBTL schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:24:
[...]

Afvalstukjes pvc-buis bij de bouwmarkt bijvoorbeeld. Denk dat een diameter van 5-6 cm wel goed is (mag niet te klein zijn, dan gaat het ruisen - te groot en de buis past niet in je kist). Stel dat de binnendiameter 5,7 cm is, dan moet de lengte 13,2 cm zijn voor een afstemming van 45Hz.

Hierbij ga ik ervan uit dat die 21,735L het nettovolume is, dus wat je overhoudt nadat je de ruimte die de accu enz. innemen eraf hebt getrokken.
De inhoud van de kist is netto ongeveer 15.2L
Na op zolder te hebben gekeken heb ik een buis met een diameter van 4.1cm gevonden
Hoe lang moet ik die maken (hoeveel hertz geeft de optimale bas uit mijn kist) ?

[ Voor 18% gewijzigd door HaNS1443 op 15-08-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418997

Hallo,

Ik heb mezelf net geregistreerd op dit forum, omdat ik al een paar weekjes wat aan het opzoeken ben over een kratradio.

Ik heb zelf het een en ander al bedacht, om het een 'low-budget' project van te maken. Erg veel verstand van elektronica heb ik niet, maar toch wel voldoende.

Alleen over een ding had ik een vraag, en dat zijn de speakers. Ik heb hier in de buurt een kringloopwinkel zitten, en daar staan verschillende speakers te koop. Deze speakers komen niet uit een auto, en er staat helemaal niks op over het vermogen enzo. staat waarschijnlijk op de speakers zelf wel, maar daar zit een hele 'kast' om heen. Kan ik deze gewoon op de TA2024 versterker aan sluiten? en als dat niet kan, kan dan mijn versterker kapot gaan, of zijn het de speakers die kapot gaan?

Ik heb geprobeerd antwoord te vinden, maar het is me niet echt geluk, in iedergeval niet met 100% overtuiging. Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Anoniem: 418997 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:53:
...

Ik heb geprobeerd antwoord te vinden, maar het is me niet echt geluk, in iedergeval niet met 100% overtuiging. Kan iemand mij helpen?
Wat voor speakers zijn het (hoe groot en waar hoorde ze bij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HaNS1443 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:56:
[...]

Wat voor speakers zijn het (hoe groot en waar hoorde ze bij)?
Tja, het stond er nogal chaotisch, maar er stonden speakers die vergelijkbaar zijn met deze:

http://www.hqspeakers.com...ity-computer-speakers.jpg

en ook met deze:

http://www.ecodigital.co.uk/estore/images/AP4BFront.jpg

en dan verschilde het van speakertjes voor de computer tot hele speakers voor tv's enzo. en vooral diegene voor tv's en home cinema sets was ik benieuwd, of ik die kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Zijn dat niet altijd HiFi setjes van 8 Ohm? Vindt je versterker niet zo leuk, tenzij je er twee per kanaal in serie zet, dan kom je op 8 Ohm uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Mogen de min van de netstroom en accu elkaar wel raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Webstarr schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:51:
Nee volgens mij niet, daar heb je toch laders voor?
Maar waar is dat voor nodig?

[ Voor 10% gewijzigd door HaNS1443 op 15-08-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Om de kist op accu en net stroom te laten draaien, hoe wil je het anders den? Alles splitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56
Webstarr schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:51:
Nee! Je verbind dan wisselspanning met gelijkspanning. Netstroom heeft geen min! Je verbind de netstroom met de lader/voeding welke als uitgang een + en - hebben. Deze - mag je wel aan elkaar doorverbinden.

Sowieso het 230 gedeelte gescheiden houden van het laagspanning gedeelte. En zeker he 230 gedeelte isoleren!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
HaNS1443 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:39:
De inhoud van de kist is netto ongeveer 15.2L
Na op zolder te hebben gekeken heb ik een buis met een diameter van 4.1cm gevonden
Hoe lang moet ik die maken (hoeveel hertz geeft de optimale bas uit mijn kist) ?
Als die 4,1 cm de binnendiameter is en je gebruikt één buis (twee buizen) in je kist zegt WinISD:
13,5 (30,4) cm om op 40Hz af te stemmen
10,0 (23,2) cm om op 45Hz af te stemmen
7,5 (18,2) cm om op 50Hz af te stemmen

Als de binnendiameter 33 mm is en en je gebruikt twee buizen zijn de lengtes 18,9 - 14,4 - 11,2 cm.

Bij basreflex moet je weten dat de output onder de afstemfrequentie lager is. De belastbaarheid is daar onder ook lager, maar dat is bij autoluidsprekers waarschijnlijk geen probleem. Bij popmuziek zit gelukkig weinig energie onder de 40-45Hz, dus ik zou op 45Hz afstemmen. Maar je kan het beste gewoon uitproberen wat goed werkt. Wie weet moet je de buizen nog wel verder inkorten dan 7,5 cm voor de beste bas.

[ Voor 50% gewijzigd door TBTL op 16-08-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Private Zaagsel schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:24:
Zijn dat niet altijd HiFi setjes van 8 Ohm? Vindt je versterker niet zo leuk, tenzij je er twee per kanaal in serie zet, dan kom je op 8 Ohm uit ;).
Dat zijn inderdaad HiFi setjes, en waarschijnlijk dan ook van 8 Ohm. maar wat is verstandig om te doen, want ik kan aan 2 leuke speakers komen voor €8,00, die wel gebruikt zijn en onderdeel zijn van een HiFi setje. Of is het beter om toch autospeakers te nemen? gaat mijn kratradio wel hard genoeg als ik er gewoon HiFi speakers op zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

wesleytjuh schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:51:
[...]

Nee! Je verbind dan wisselspanning met gelijkspanning. Netstroom heeft geen min! Je verbind de netstroom met de lader/voeding welke als uitgang een + en - hebben. Deze - mag je wel aan elkaar doorverbinden.

Sowieso het 230 gedeelte gescheiden houden van het laagspanning gedeelte. En zeker he 230 gedeelte isoleren!
Oeps, met netstroom bedoelde in een 12 v 2a voedingnop netstroom, die twee mogen elkaar wel raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb gisteravond net een mooie jvc autoradio opgehaald nou is er voor de battery (accu) maar één draadje. hoe moet ik die dan op de + en - van de accu zetten?
en heeft iemand misschien ervaring met de pioneer TS-G1311I speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Zit toch ook wel een zwarr draadje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er staat :
red : accessory
yellow: battery
black : ground
blue/white line: remote (max. 200mA)

en er zit aan de zijkant ook nog een dikke zwarte kabel met een soort bougiedop eraan weet iemand waarvoor dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Anoniem: 418997 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:08:
[...]

Dat zijn inderdaad HiFi setjes, en waarschijnlijk dan ook van 8 Ohm. maar wat is verstandig om te doen, want ik kan aan 2 leuke speakers komen voor €8,00, die wel gebruikt zijn en onderdeel zijn van een HiFi setje. Of is het beter om toch autospeakers te nemen? gaat mijn kratradio wel hard genoeg als ik er gewoon HiFi speakers op zet?
Weet niet of ze hard genoeg gaan, heb ik geen ervaring mee. Iemand anders misschien?

Wat je ook kunt doen is een goedkoop setje nieuwe Boschmann's halen, hier heb ik mijn 16.5cm 300watts 2-weg (G-6532s) gehaald voor 18 euro:
http://www.carparts.nu/winkel/categories/Uitverkoop/Audio-/

Komt prima geluid uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Private Zaagsel schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:23:
[...]

Weet niet of ze hard genoeg gaan, heb ik geen ervaring mee. Iemand anders misschien?

Wat je ook kunt doen is een goedkoop setje nieuwe Boschmann's halen, hier heb ik mijn 16.5cm 300watts 2-weg (G-6532s) gehaald voor 18 euro:
http://www.carparts.nu/winkel/categories/Uitverkoop/Audio-/

Komt prima geluid uit :).
Oke, bedankt voor de tip. maar als nog zou ik graag van iemand willen horen of dit wel kan, en hoe dan precies. want ik wil er graag een low budget projectje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341150

Anoniem: 418997 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:19:
[...]

Oke, bedankt voor de tip. maar als nog zou ik graag van iemand willen horen of dit wel kan, en hoe dan precies. want ik wil er graag een low budget projectje van maken.
je kunt deze speakers prima gebruiken met een ta-2024 zorg dan wel dat je die met de weerstand mod neemt anders kom je met een gewone mp3 speler niet echt hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341150 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:14:
[...]

je kunt deze speakers prima gebruiken met een ta-2024 zorg dan wel dat je die met de weerstand mod neemt anders kom je met een gewone mp3 speler niet echt hard
oke, maar kan ik wel ongeveer het geluidsniveau van autospeakers evenaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 13:30
Anoniem: 418406 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:17:
er staat :
red : accessory
yellow: battery
black : ground
blue/white line: remote (max. 200mA)

en er zit aan de zijkant ook nog een dikke zwarte kabel met een soort bougiedop eraan weet iemand waarvoor dit is?
rood en geel aan de + van je accu, zwart aan de - van je accu.
Die 'bougiedop' is vermoedelijk de kabel van de antenne, maar om dat zeker te weten zou je even een foto'tje moeten plaatsen.

blauw/wit(remote) heb je niet nodig, deze wordt alleen gebruikt als je in de auto behalve de ingebouwde versterker van de radio nog een losse versterker gebruikt. De remote hang je dan aan de versterker, en deze zorgt er dan voor dat de versterker pas aangaat als de radio ook aangaat.
Anoniem: 418406 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:06:
en heeft iemand misschien ervaring met de pioneer TS-G1311I speakers?
Heb geen ervaring met specifiek deze pioneer boxen, maar over het algemeen staat pioneer bekend als een goed merk. Wel zul je met deze boxen niet het absolute maximum uit je versterker halen, gezien de db/w verhouding van 89. Overigens heb ik zelf ook speakers met 89db/w in mijn kist zitten, en reken maar dat je ook daar aardig wat herrie mee kan maken. Je kunt beter boxen met 89db/w hebben van een goed merk, als boxen met een hogere db/w verhouding van een minder goed merk.

[ Voor 50% gewijzigd door Schumaster op 16-08-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341150

Anoniem: 418997 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:16:
[...]

oke, maar kan ik wel ongeveer het geluidsniveau van autospeakers evenaren?
nee het ligt niet an je speakers doordat op de ta2024 een weerstand op het ingangsvermogen zit waardoor je met een mp3 niet een erg hoog voume krijgt omdat een mp3 een laag uitgangsvermogen heeft een de ta2024 dat nog een keer tegenhoud als je als geluidsbron voor je ta2024 bijvoorbeeld een pc gebruikt heb je veel meer volume omdat het uitgansvermogen van een pc hoger is als je de weerstand mod doet of laat doen dan is het ingansvermogen van de ta2024 lager en kan ie met een mp3 ook net zo hard als met een pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schumaster schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:22:
[...]

rood en geel aan de + van je accu, zwart aan de - van je accu.
Die 'bougiedop' is vermoedelijk de kabel van de antenne, maar om dat zeker te weten zou je even een foto'tje moeten plaatsen.

blauw/wit(remote) heb je niet nodig, deze wordt alleen gebruikt als je in de auto behalve de ingebouwde versterker van de radio nog een losse versterker gebruikt. De remote hang je dan aan de versterker, en deze zorgt er dan voor dat de versterker pas aangaat als de radio ook aangaat.

[...]

Heb geen ervaring met specifiek deze pioneer boxen, maar over het algemeen staat pioneer bekend als een goed merk. Wel zul je met deze boxen niet het absolute maximum uit je versterker halen, gezien de db/w verhouding van 89. Overigens heb ik zelf ook speakers met 89db/w in mijn kist zitten, en reken maar dat je ook daar aardig wat herrie mee kan maken. Je kunt beter boxen met 89db/w hebben van een goed merk, als boxen met een hogere db/w verhouding van een minder goed merk.
maar rood en geel zijn 2 zwarte kabeltjes? moet ik die dan gewoon in zo'n dingetje doen en dan 'n andere kabel die je daar dan ook in doet gewoon naar die + toe gaat?

en ga niet meer de 13cm pioneer kopen maar de zelfs goedkopere:O pioneer TS-G1711I op conrad voor maar 35 euro ! ik wou het eerst in een bavaria kratje doen maar die is écht heel klein dus heb inmiddels een amstelkrat !:D daar passen ze prima in.
EDIT ! :
http://shop.conrad.nl/372701.html
een linkje naar de speakers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Even een tip, bij de lidl hebben ze weer soldeer bouten 30watt inc station voor maar 8 euro, wees der snel bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239880

Ik ben eigenlijk van plan om een setje speakers actief te maken. Maar niet op 12 volt, maar gewoon op 220.

Daarbij nog een kistradio (40x40x40cm) maar met daarin een autoradio, ook op 220 volt bruikbaar (omdat ik m toch niet echt mobiel ga gebruiken, tis alleen handig en leuk om zoiets te bouwen)

Wat raden jullie aan als voeding?
In de kist zou ik met een computervoeding kunnen werken (ligt hier nog eentje) maar ik zou niet weten hoe je die werkend krijgt zonder dat de mobo connector is aangesloten (zonder doet de voeding niks)
De actieve speakerset zou eventueel met een laptop oplader kunnen werken, maar het versterkertje zal gewoon 12 volt zijn, en de meeste van die opladers zitten op 19 volt en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 19:03

WWJD

*pluh*

Ik ben zelf ook bezig met een kistradio,
Hiervoor heb ik een gebruikte gelaccu op de kop weten te tikken. Nadat ik hem had opgeladen stond er op de accu een spanning van 13.8 volt, dit begon al snel te dalen en de volgende ochtend was de spanning nog maar 13.0 volt! Klopt dit wel? Ik heb ook het gevoel alsof de accu een beetje bol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222510

-Ta2024 modded
-Li-ion 6800mah
-2x Pioneer 6901

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/9981/speakerkistaugustus.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/60/u6HD9Ezfqjd+tPxbtmZxXg==.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/2/fc/AypV6qW92HiiTcV+eJJzGQ==.jpg

Apparatuur komt in het kleine driehoekje achterin de kist.

Waarschijnlijk word de bovenste plank deels opgehoogd door een plexiglas plaatje wat oplicht dmv. ledjes of ledstrip die ik nog heb liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 222510 op 17-08-2011 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239880

WWJD schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:56:
Ik ben zelf ook bezig met een kistradio,
Hiervoor heb ik een gebruikte gelaccu op de kop weten te tikken. Nadat ik hem had opgeladen stond er op de accu een spanning van 13.8 volt, dit begon al snel te dalen en de volgende ochtend was de spanning nog maar 13.0 volt! Klopt dit wel? Ik heb ook het gevoel alsof de accu een beetje bol staat.
Heb je wel een druppellader gebruikt? Kan namelijk zo zijn dat je je accu gesloopt hebt.

Zit er iets op aangesloten als je de daling constateert? (ook apparaten die uitstaan kunnen stroom verbruiken, of je hebt een lekspanning ergens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 19:03

WWJD

*pluh*

Anoniem: 239880 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:36:
[...]

Heb je wel een druppellader gebruikt? Kan namelijk zo zijn dat je je accu gesloopt hebt.

Zit er iets op aangesloten als je de daling constateert? (ook apparaten die uitstaan kunnen stroom verbruiken, of je hebt een lekspanning ergens)
Ja met een druppelader inderdaad. En nee, er zit niets op aangesloten, de accu ligt gewoon helemaal los.
Die bolling zat er al in toen ik hem kocht.

Ik hoop niet dattie stuk is, ik wou hem morgen al gaan gebruiken op het flevo festival!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 07:49
Ongelovelijk hoe snel we gaan!

Het Kra- en Kistradio Topic [Deel 15]

(typefoutje is ge-TR'ed ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door lredev op 17-08-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:24

FeaR

In GoT we trust

lredev schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:18:
Ongelovelijk hoe snel we gaan!

Het Kra- en Kistradio Topic [Deel 15]

(typefoutje is ge-TR'ed ;) )
Fixed :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink