Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 14] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 69.153 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Auxilium schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:29:
[...]

Zonde van je bier man :( Verder ziet het er al goed uit, die led verlichting is ook erg mooi!

Weet iemand trouwens wat je exact kan bijstellen met die blauwe blokjes? [afbeelding]

Dit is de advertentie en slaat volgens mij op: - DC offset adjustment with high grade 10 turns potmeters ?
Kun je daarmee niet gewoon het ingangsvolume regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
Auxilium schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:01:
[...]

In mijn geval komt er maar 3dB bij, dus waarschijnlijk niet hoorbaar. Eigenlijk gaat het mij ook niet om het volume, maar om de bas weergave. Deze zou bij een ta-2020 op 14,6V beter moeten worden.

In mijn test opstelling kan je weinig fout doen. + accu op + step-up naar + versterker en nagemeten met een multimeter:p Dat zit allemaal goed.

Ik moet wel bekennen dat ik heel slecht tegen slecht geluid kan.. Leen dan ook mijn speakers met liefde uit voor verjaardagen en binnenkort ga ik mijn eigen feest speakers bouwen gebaseerd op thiele-small parameters.

*ik duik mijn schuur in en ga het verschil beluisteren tussen de ta-2024 op 12V en ta-2020 (op 14,6V).
Die zou inderdaad wel beter moeten worden, dat lees ik ook weleens vaker dat mensen dat ook daadwerkelijk bevonden hebben. Een kwalitatieve elco toevoegen wilt hiervoor ook altijd wel helpen.

Ik ken het probleem, ik stoor me ook altijd aan slecht geluid :P.
Auxilium schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:29:
[...]

Zonde van je bier man :( Verder ziet het er al goed uit, die led verlichting is ook erg mooi!

Weet iemand trouwens wat je exact kan bijstellen met die blauwe blokjes? [afbeelding]

Dit is de advertentie en slaat volgens mij op: - DC offset adjustment with high grade 10 turns potmeters ?
Dat zou dan ervoor moeten zijn om het volume per kanaal ietwat bij te stellen, zodat beide speakers even hard gaan. Dit wijkt altijd wat af, door afwijkingen in de componenten per kanaal. Met die potmeters kan je dat dus precies gelijk regelen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag mijn heineken kratradio afgemaakt:
- 7ah accu
- zelf gemodde TA2024
- Philips 90 W speakers

Ik heb em net getest, maar op het moment dat me ipod aangesloten is, maar de muziek nog niet aan staat hoor ik een harde ruis.

Waar aan kan dit liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Edit: met de potmeter kan je de dc-offset zo laag mogelijk draaien, die offset wordt veroorzaakt doordat je een gebrugde versterker hebt en de twee versterkerkanalen niet 100% identiek zijn. Maar een beetje dc-offset is bij een kratradio niet boeiend.

[ Voor 228% gewijzigd door TBTL op 01-07-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 15:29

Auxilium

Walking the line

wesleytjuh schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:45:
[...]

Die zou inderdaad wel beter moeten worden, dat lees ik ook weleens vaker dat mensen dat ook daadwerkelijk bevonden hebben. Een kwalitatieve elco toevoegen wilt hiervoor ook altijd wel helpen.

Ik ken het probleem, ik stoor me ook altijd aan slecht geluid :P.
Hoor geen verschil tussen 12,5V of 14,8V. Vreemd.. Heb er al wel een elco tussen van het merk Nichison. Geen idee of dat kwaliteit is.
Dat zou dan ervoor moeten zijn om het volume per kanaal ietwat bij te stellen, zodat beide speakers even hard gaan. Dit wijkt altijd wat af, door afwijkingen in de componenten per kanaal. Met die potmeters kan je dat dus precies gelijk regelen.
Dat vermoeden had ik al, ga er wel even aan draaien voor de lol:)

*afgesteld op 2,3 op links en rechts.
Japperrrr schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:45:
[...]

Kun je daarmee niet gewoon het ingangsvolume regelen?
Dat dacht ik ook, maar blind eraan draaien zag ik niet zitten :P

[ Voor 9% gewijzigd door Auxilium op 01-07-2011 21:19 ]

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

TBTL schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:58:
Edit: met de potmeter kan je de dc-offset zo laag mogelijk draaien, die offset wordt veroorzaakt doordat je een gebrugde versterker hebt en de twee versterkerkanalen niet 100% identiek zijn. Maar een beetje dc-offset is bij een kratradio niet boeiend.
Daar ben ik het helemaal mee eens, nu weet ik zeker dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Laatst online: 17-02 19:05
Mijn nieuwe kist is ook alweer af. Alleen de usb lader moet ik nog even naar kijken, ik kan niet laden en spelen tegelijkertijd (dan krijg ik ontzettend veel ruis), maar dat komt nog wel een keertje.

Wat er allemaal in zit:
Audio system MX 165 Plus
TA2024 (mod met een schakelaar zodat ik ook mijn MacBook Pro kan gebruiken)
Li-ion 6800 mAh + Lader
2A voeding
5V usb lader

Binnen kant
Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/5077/img2059f.jpg

Bestaat uit 2 compartimenten, lekker dicht gekit :P
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/9118/img2065a.jpg

TA2024 met schakelaar voor de mod
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/7762/img2067re.jpg

Voorkant
Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/5053/img2072qd.jpg

Randen voorzien van een aluminium hoek
Afbeeldingslocatie: http://img810.imageshack.us/img810/3282/img2076f.jpg

Bedienings paneel (boven l-r, usb lader, schakelaar voor de usb lader, jack inbouwbus, schakelaar voor mod)
(onder l-r, schakelaar lader + led, schakelaar voeding + led, DPDT schakelaar aan/uit +led, 230v aansluiting)
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/1599/img2074ep.jpg

Beide kisten :D
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/6924/img2070u.jpg

Video komt nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mc55 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 22:40:
Mijn nieuwe kist is ook alweer af. Alleen de usb lader moet ik nog even naar kijken, ik kan niet laden en spelen tegelijkertijd (dan krijg ik ontzettend veel ruis), maar dat komt nog wel een keertje.

Wat er allemaal in zit:
Audio system MX 165 Plus
Li-ion 6800 mAh + Lader
2A voeding
5V usb lader

Binnen kant
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Voorkant
[afbeelding]

[afbeelding]

Bedienings paneel (boven l-r, usb lader, schakelaar voor de usb lader, jack inbouwbus, schakelaar voor mod)
(onder l-r, schakelaar lader + led, schakelaar voeding + led, DPDT schakelaar aan/uit +led, 230v aansluiting)
[afbeelding]

[afbeelding]

Video komt nog
Slim bedacht die schakelmod!

Ziet verder weer gelikt uit :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Is het niet makkelijker om bij het gebruik van je MacBook Pro gewoon het uitgangs volume te verlagen?
Of is dit op een of andere manier niet mogelijk bij een MacBook (geen ervaring mee :p)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Laatst online: 17-02 19:05
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:21:
[...]

Slim bedacht die schakelmod!

Ziet verder weer gelikt uit :) _/-\o_
Dankje
Snippo schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 14:11:
Is het niet makkelijker om bij het gebruik van je MacBook Pro gewoon het uitgangs volume te verlagen?
Of is dit op een of andere manier niet mogelijk bij een MacBook (geen ervaring mee :p)?
Het is wel mogelijk, maar als ik de volume op mijn MBP op ongeveer 20% zet gaat die even hard als mijn iPod op vol volume. Nu kan ik de volume met gewone stapjes verhogen zonder dat die in een keer veels te hard gaat. En met de mod krijg je meer last van ruis als je een MBP of iets dergelijke gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mc55 op 02-07-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je ook een 12v voeding op je krat zetten? (autoaansteker)
of anders een acculader op 12v?
ik ga in augustus op vakantie, en dan wil ik hem opladen in de auto.

Afbeeldingslocatie: http://i1087.photobucket.com/albums/j473/bierkrat2011/Naamloos.png

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:10
Hoe zit het met een TA2024 eigenlijk met bass? Ik heb hier 2 versies van de TA2024 liggen (die zwarte van Sure Electronics, en de groene van Arjen(?)). Allebei vind ik ze niet heel erg veel bass hebben (hebben allebei de ingangsweerstand mod, zou het daar aan kunnen liggen?) Als ik een autoradio aansluit op m'n speakers dan heb ik voor m'n gevoel veel meer bass.

En ik ga binnenkort een nieuwe radiokist maken denk ik. Heb in de garage nog goede autospeakers gevonden (Focal) en die ga ik dan in een MDF kist maken, en dan goed luchtdicht. Dan heb ik waarschijnlijk ook al stuk meer bass dan wat ik nu heb met het kistje van waaibomenhout (was vroeger een IKEA ladenblokje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

ThinkPadd schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:08:
Hoe zit het met een TA2024 eigenlijk met bass? Ik heb hier 2 versies van de TA2024 liggen (die zwarte van Sure Electronics, en de groene van Arjen(?)). Allebei vind ik ze niet heel erg veel bass hebben (hebben allebei de ingangsweerstand mod, zou het daar aan kunnen liggen?) Als ik een autoradio aansluit op m'n speakers dan heb ik voor m'n gevoel veel meer bass.

En ik ga binnenkort een nieuwe radiokist maken denk ik. Heb in de garage nog goede autospeakers gevonden (Focal) en die ga ik dan in een MDF kist maken, en dan goed luchtdicht. Dan heb ik waarschijnlijk ook al stuk meer bass dan wat ik nu heb met het kistje van waaibomenhout (was vroeger een IKEA ladenblokje)
Met dat probleem loop ik ook te rommelen.. De bas vind ik ook te weinig en mijn kist is van MDF met demping glas matten bekleed en volledig luchtdicht. Zelfs dan is het te weinig aanwezig.
Aangesloten op gewone (Sony) versterker is het een geweldige bas. De versterker op gewone Hifi speakers is ook te weinig bas naar mijn mening. Speakers die ik in mijn kist gebruik zijn 25hz 22cm Pioneer van 80W RMS en de geteste geteste speakers zijn Magnat All Ribbon 6.

Ben nu aan het twijfelen om een dubbele versterker te gebruiken en 1 versterker voor de auto speakers en de andere versterker voor een DVC Subwoofer. Uiteraard met schakelaar voor beide versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit is ook wel interessant. Bepaalde elco's vervangen zorgt voor een betere bass zegt hij:
http://www.justblair.co.u...-modification-part-2.html

Op de index pagina ( http://www.justblair.co.uk/sureta2024/index.html ) staan nog meer mods die je kunt uitvoeren op de TA2024. De een is nuttiger dan de ander.

Ik heb die gast net even gemaild met de vraag of hij ook weet wat je aan moet passen om een betere bass uit je TA2024 te krijgen, ben benieuwd :)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2011 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

ThinkPadd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 02:02:
Dit is ook wel interessant. Bepaalde elco's vervangen zorgt voor een betere bass zegt hij:

Op de index pagina ( http://www.justblair.co.uk/sureta2024/index.html ) staan nog meer mods die je kunt uitvoeren op de TA2024. De een is nuttiger dan de ander.

Ik heb die gast net even gemaild met de vraag of hij ook weet wat je aan moet passen om een betere bass uit je TA2024 te krijgen, ben benieuwd :)
Heb zelf de TA-2024 van Arjen Helder die de meeste hier hebben. Op die site staat ook een aantal aanpassingen voor deze versterker. Tips en aanpassingen hier.
Voor mij is hooguit de eerste haalbaar, het verwijderen van de input filter caps voor betere bas weergave. Heb even gekeken op de printplaat en dat zijn de C23_2 en de C24_2.

Iemand die dit geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:57

tomtommie

Alaaf!

Voor een kist/krat radio is een standaard ta2024 perfect! Ik zie het nut niet van dingen er op aanpassen voor 'betere' muziek weergave, het maken van een goede klankkast zal veel nuttiger zijn!

Een weerstandsmod en het gebruik van een elco bij de voeding zijn twee modificaties die overigens wel nuttig zijn, maar hebben dan weer minder te maken met de geluidskwaliteit (naja misschien een elco wel voor de bas pieken op te vangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Auxilium schreef op zondag 03 juli 2011 @ 10:33:
[...]

Heb zelf de TA-2024 van Arjen Helder die de meeste hier hebben. Op die site staat ook een aantal aanpassingen voor deze versterker. Tips en aanpassingen hier.
Voor mij is hooguit de eerste haalbaar, het verwijderen van de input filter caps voor betere bas weergave. Heb even gekeken op de printplaat en dat zijn de C23_2 en de C24_2.

Iemand die dit geprobeerd heeft?
Die van Arjen Helder heb ik ook (ik heb 2x TA2024 ;) ) en net die C23_2 en C24_2 eraf gehaald, en volgens mij heb je dan gelijk al meer bas inderdaad :D

Oja nog een raar verschijnsel, als ik de TA2024 heb aangesloten (die van Sure Electronics in dit geval) en geen speakers heb aangesloten dan hoor ik heel zachtjes muziek uit de versterker komen. Zal wel van de spoeltjes ofzo komen, maar apart is het wel 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2011 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
ThinkPadd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 12:57:
[...]
Oja nog een raar verschijnsel, als ik de TA2024 heb aangesloten (die van Sure Electronics in dit geval) en geen speakers heb aangesloten dan hoor ik heel zachtjes muziek uit de versterker komen. Zal wel van de spoeltjes ofzo komen, maar apart is het wel 8)7
Hier hetzelfde, maar dan met de 4x100w TK2050 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

ThinkPadd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 12:57:
[...]

Die van Arjen Helder heb ik ook (ik heb 2x TA2024 ;) ) en net die C23_2 en C24_2 eraf gehaald, en volgens mij heb je dan gelijk al meer bas inderdaad :D

Kan je die gewoon zonder problemen eraf halen zonder nog iets te moeten verbinden? En hoor je meer ruis of hoor je geen verschil?

Dat van de spoeltjes is wel grappig, heb dat bij de TA2020 van Tripath als ik 1 speaker aansluit:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Die spoeltjes zijn nodig omdat het klasse D versterkers zijn. Ze filteren, samen met een paar condensatoren, de rommel boven de 20-30kHz weg en herstellen zo het signaal dat je erin stopt.

Dat de spoeltjes geluid produceren betekent dat de kwaliteit ervan laag is, maar sowieso is een TA een low-budget versteker.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 03-07-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Auxilium schreef op zondag 03 juli 2011 @ 15:27:
[...]

Kan je die gewoon zonder problemen eraf halen zonder nog iets te moeten verbinden? En hoor je meer ruis of hoor je geen verschil?

Dat van de spoeltjes is wel grappig, heb dat bij de TA2020 van Tripath als ik 1 speaker aansluit:P
Ja je kunt ze gewoon eraf halen met soldeerbout, je hoeft verder niks door te verbinden. En ik hoor niet meer ruis dan voor de mod. Enige verschil is dat je meer bass krijgt. Tenminste voor m'n gevoel, ik kan het niet meten ofzo dus harde bewijzen heb ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
edit: wacht ik zit op iets anders te reageren

[ Voor 223% gewijzigd door TBTL op 03-07-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo kan iemand mij misschien helpen?

ik vroeg me af of het mogelijk is om een op een batterijhouder van 10x AA een dc plug aan te sluiten van 2.1mm?
dit wil ik dan als goedkope accu gebruiken en heb geen ruimte meer in hem in me kistje te bouwen..

mijn kistje gebruik ik nu met voeding van 12v 2A. daar staat op dat - aan de binnenkant zit en + aan de buitenkant moet ik daar by opletten met de DC plug en de batterijhouder?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand een site/ heeft iemand krokodillenklemmen de accu van onze kratradio is namelijk niet binnen in. (zo goedkoop mogelijk!!!)

ook even onze kratradio posten dan maar:

versterker: MCA-200

boxen: 2x Magnat x-tract 693 180W (aan zijkant)
2x JVC (met pioneer plaatjes XD) CS-v425 160W

accu: 1. Afbeeldingslocatie: http://i22.servimg.com/u/f22/16/32/33/48/amv8_710.jpg
enige plaatje wat ik kon vinden, 510 A 70AH.

2. ook nog een 12V 7.2AH accu maar die gebruiken we zelden ivm capaciteit

krat: BAVARIA

foto's:
Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.174/1335000001-1335050000/1335007901-1335008000/1335007973_5_RpjF.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.232/1335000001-1335050000/1335007401-1335007500/1335007430_5_fvFs.jpeg

basreflex en ding voor hoge tonen zijn alleen voor opvulling vd gaten.

zou de basreflex ook nut hebben? nu is hij namelijk dichtgeplakt zodat de krat zeker luchtdicht is.

geef je mening, en vergeet niet het antwoord op bovenste vraag haha;P

GR Daan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mc55 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 22:40:

Wat er allemaal in zit:
Audio system MX 165 Plus
Li-ion 6800 mAh + Lader
2A voeding
5V usb lader

Binnen kant
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Voorkant
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Video komt nog
Mooi gemaakt! en handig van die mod schakeling. Gebruik jij alleen die li-ion accu en de voeding of ook nog zo'n gel accu en waar heb je die metalen inbouwplaat vandaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 02:02:

Mail terug:
RE: Justblairs Audio and Electronic's Pages: How to improve bass on TA2024
Hi Frank

Thanks for getting in touch.

The bass response in the amp is being limited by the input capacitors. You will see that in my articles I replaced them with large sonicap capacitors. This is the limiting factor in the design bass wise.

I would suggest though that you do all the specified modifications to the amplifiers, because all make improvements to the sound.

Regards

Blair

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw project:

Inhoud:
Li-ion 12v 6800mah
ta2024 modded
2x Pioneer TS-A6968 (9"x6")

Alle benodigdheden komen onder het inklapbare handsvat terecht

Afmetingen:
30x30x22cm

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/2580/speakerkistdennis.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie nergens een simpel schematje Om accus Paralell te schakelen? Heeft iemand een link of schema?
En denken jullie dqt de bqsreflex in miin krat zou werken, (zie vorite pagina bavaria krat)

Bvd, Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kort vraagje welke ik niet zo snel kan vinden.

Ik lees veel over het diepontladen van de accu. Nu gebruik ik in mijn kratradio een autoradio waar de speakers direct op zitten aangesloten. Ik ben benieuwd of de radio zichzelf zou uitschakelen wanneer de spanning van de accu te laag zou worden?

Of ben ik verplicht dit in de gaten de houden met een voltmeter of een HKS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2011 @ 10:14:
Even een kort vraagje welke ik niet zo snel kan vinden.

Ik lees veel over het diepontladen van de accu. Nu gebruik ik in mijn kratradio een autoradio waar de speakers direct op zitten aangesloten. Ik ben benieuwd of de radio zichzelf zou uitschakelen wanneer de spanning van de accu te laag zou worden?

Of ben ik verplicht dit in de gaten de houden met een voltmeter of een HKS?
De autoradio zal nog wel eventjes vrolijk door spelen terwijl je accu al te leeg begint te raken. Verplichten zal ik het je niet doen, maar aan te raden is het wel!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:09:
weet iemand een site/ heeft iemand krokodillenklemmen de accu van onze kratradio is namelijk niet binnen in. (zo goedkoop mogelijk!!!)

ook even onze kratradio posten dan maar:

versterker: MCA-200

boxen: 2x Magnat x-tract 693 180W (aan zijkant)
2x JVC (met pioneer plaatjes XD) CS-v425 160W

accu: 1. [afbeelding]
enige plaatje wat ik kon vinden, 510 A 70AH.

2. ook nog een 12V 7.2AH accu maar die gebruiken we zelden ivm capaciteit

krat: BAVARIA

foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]

basreflex en ding voor hoge tonen zijn alleen voor opvulling vd gaten.

zou de basreflex ook nut hebben? nu is hij namelijk dichtgeplakt zodat de krat zeker luchtdicht is.

geef je mening, en vergeet niet het antwoord op bovenste vraag haha;P

GR Daan
Basreflex moet je eigenlijk berekenen om het effectief te maken. Een simpel gat maken en een pijpje erin is (meestal) niet een goede oplossing. Vaak zijn gesloten systemen wat strakker met de bas (minder zoemend), maar door een basreflex poort kan je de bas wel lager laten gaan. Gewoon testen op gehoor en wat je fijn vind.

Hier kan je een schema vinden over parallel schakelen van je accu.

Verder zie ik dat je 4 speakers heb aangesloten op de MCA-200? Gaat je uiteindelijk je versterker kosten;)

[ Voor 4% gewijzigd door Auxilium op 04-07-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 15:03
Auxilium schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:35:
[...]

Verder zie ik dat je 4 speakers heb aangesloten op de MCA-200? Gaat je uiteindelijk je versterker kosten;)
Tenzij het 8 Ohm speakers zijn, dan 2 op elk kanaal = in totaal 4 Ohm per kanaal = gewoon prima :)
Als het 4 Ohm speakers zijn, komt er in totaal 2 Ohm per kanaal, dat vindt je versterker inderdaad niet leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Wat is nu eigenlijk het grote gevaar daarvan? Te veel spanning door je amp? Te hoge temperatuur? Ik heb namelijk ook zoiets op mijn TA-2024 en hij schiet wel eens in de verhittingsbeveiliging :X

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal zo ff kijken hoeveel ohm de speakers zijn. ben nu testje aan het doen hoeveel volt 1 uur op vol vermogen kost. MCA-200 zuipt echt te veel, en dan zon slecht rendement. maarja ik heb geen budget voor nieuwe.

in principe is die basreflex niet hard nodig, als je ziet hoe groot de boxen aan de zijkant zijn. die geven genoeg bas.

tnx, Daan

edit: wanneer komt je krat eigenlijk bij die hele rij foto's ? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Private Zaagsel schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:13:
[...]

Tenzij het 8 Ohm speakers zijn, dan 2 op elk kanaal = in totaal 4 Ohm per kanaal = gewoon prima :)
Als het 4 Ohm speakers zijn, komt er in totaal 2 Ohm per kanaal, dat vindt je versterker inderdaad niet leuk...
Autospeakers dus vrijwel altijd 4 ohm. En (even opgezocht) zijn speakers zijn beide 4 ohm dus op deze manier gaat je versterker geen lang leven leiden.
Krentenbol schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:19:
Wat is nu eigenlijk het grote gevaar daarvan? Te veel spanning door je amp? Te hoge temperatuur? Ik heb namelijk ook zoiets op mijn TA-2024 en hij schiet wel eens in de verhittingsbeveiliging :X
Bij laag volume kan het vaak geen last, maar heel snel wordt je versterker gewoon te warm. Ook geeft je versterker dubbel vermogen terwijl alle componenten hier niet voor gemaakt zijn.
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2011 @ 18:11:
zal zo ff kijken hoeveel ohm de speakers zijn. ben nu testje aan het doen hoeveel volt 1 uur op vol vermogen kost. MCA-200 zuipt echt te veel, en dan zon slecht rendement. maarja ik heb geen budget voor nieuwe.

in principe is die basreflex niet hard nodig, als je ziet hoe groot de boxen aan de zijkant zijn. die geven genoeg bas.

tnx, Daan

edit: wanneer komt je krat eigenlijk bij die hele rij foto's ? O-)
Je speakers zijn allemaal 4 ohm, dus hoe je het nu heb is het slecht voor je versterker. Is je accu wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben ook begonnen met een kratradio, hij is nu helemaal af maar gaat niet aan. :/ Ik heb gebruik gemaakt van een marquant radio, een 12 ah accu en Boschmann 16 cm speakers. naar mijn mening zit alles goed aangesloten. De draadjes van de iso die ik niet heb aangesloten (memory, backlight, 4 kanalen voor de 2 andere speakers en power atenna)

Ik zie dus niet wat ik fout heb gedaan, heeft er iemand suggesties? Overal staat een spanning over, dus dat kan het ook niet zijn... :?

Mvg

Jaaaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:39
Als ik 2 TA2024's wil aansturen zodat ik 4 speakers in totaal kan inbouwen, kan ik dan gewoon de kabel vanaf de bron splitsen, of heeft dit gevolgen voor het volume? En hoe kan ik dat dan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:59:
[...]

De AccuSafe of de lader? Heb je dit gemeten? Ik heb hier zelf eerlijk gezegt nooit aan gemeten omdat het theoretisch niet echt mogelijk zou moeten zijn dat de accusafe stroomt trekt wanneer deze uitstaat. Er is dan niks verbonden met de accu, alleen de lader, welke vaak wel sluipstroom heeft.
Ik ga het volgende week wel even uitgebreid testen! Ik heb in ieder geval een aantal keer na een aantal uur opladen vervolgens 1 a 2 uur muziek geluisterd, de kist weggezet, en een week later weer gepakt om tot de ontdekking te komen dat ik hem via de schakelaar niet meer aan krijg ivm. te laag voltage.

Ik hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 09:23:
Hallo,

Ik ben ook begonnen met een kratradio, hij is nu helemaal af maar gaat niet aan. :/ De draadjes van de iso die ik niet heb aangesloten (memory, backlight, 4 kanalen voor de 2 andere speakers en power atenna)
Memory aansluiten. Ik heb hier een Blaupunkt radio uit een Fiat Panda, en als ik daarvan de memory niet aansluit wil hij niet aan.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 05-07-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WiertOmta schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 09:51:
Als ik 2 TA2024's wil aansturen zodat ik 4 speakers in totaal kan inbouwen, kan ik dan gewoon de kabel vanaf de bron splitsen, of heeft dit gevolgen voor het volume? En hoe kan ik dat dan oplossen?
Je kan de kabel gewoon splitsen, maar je zult wel merken dat er minder bass is en het volume blijft ongeveer even hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
In principe zouden het volume en de bas gelijk moeten blijven. Je mp3-speler zet namelijk een bepaalde spanning op zijn uitgang, de versterkers 'meten' die, versterken het en geven het door aan de speakers.

[ Voor 55% gewijzigd door TBTL op 05-07-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Snippo schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:02:
Zou ik bij de Sure-Electronics ta2024 een elco kunnen aansluiten op de GND-VDD ingangen wanneer ik gebruik maak van de DC-plug om hem te voeden? Zou moeten kunnen toch omdat hij dan parallel staat aan de voeding?
(Hier een foto)

Zitten er eigenlijk ook nog nadelen aan een (te) grote capaciteit van een elco?
Kan iemand me hier nog mee helpen?

Ik heb net trouwens mijn pakket van Conrad binnen gekregen. Ik had onder andere deze LED-houder besteld. Nou vraag ik me toch echt af waar het is mis gegaan, want ik heb het volgende binnen gekregen...: foto
De productcode die op de verpakking staat klopt wel, maar dit is toch echt wat anders dan ik nodig heb :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenders
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-02-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:22:
[...]

Je kan de kabel gewoon splitsen, maar je zult wel merken dat er minder bass is en het volume blijft ongeveer even hoog.
Op dit moment heb ik in mijn kratje een TA2020 en de MCA-200. Het audiosignaal van mijn ipod heb ik gewoon gesplitst met een splitter. Aan beide heb ik mac audio speakers. Het geluid gaat hierdoor niet twee keer zo hard(wat logisch is) maar ik heb wel veel meer bass. Ook als ik me kratje nu buiten gebruik gaat het geluid minder verloren in de open lucht. Beide versterkers hebben wel een eigen voedingsbron omdat ze samen te veel ampère gebruiken voor een loodgelaccu. Als ik alles netjes heb ik gebouwd zal ik mijn heinekenkratje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, met een waarschijnlijk simpele vraag voor jullie. Nadat ik een andere auto heb gekocht (met ingebouwde radio), had ik dus mijn radio en boxen over. Ze liggen hier maar wat en ik dacht, laat ik er eens iets leuks mee doen. En een kratradio van bouwen van mooi tuinhout.

Nu heb ik nog een nieuwe accu liggen van een Porsche. Ik ben alleen bang dat dit een beetje overkill is (niet alleen qua gewicht, maar vooral qua vermogen =) ). Dit staat erop: 12V 80Ah 380A. Nou zegt mij dit persoonlijk niks. Ja ik weet dat er normaal 12V 7Ah staat, maar of deze bruikbaar is?

Dus mijn vraag, kan ik deze accu gewoon aansluiten op mijn radio en kan ik gewoon de normale 12V laders gebruiken die overal vermeld worden?

Groeten,

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 10:37:
[...]

Ik ga het volgende week wel even uitgebreid testen! Ik heb in ieder geval een aantal keer na een aantal uur opladen vervolgens 1 a 2 uur muziek geluisterd, de kist weggezet, en een week later weer gepakt om tot de ontdekking te komen dat ik hem via de schakelaar niet meer aan krijg ivm. te laag voltage.

Ik hou je op de hoogte
Zelfontlading? Misschien een slechte accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndb
  • Laatst online: 09-09 15:40

ndb

welke dikte hout adviseren jullie? was van plan MDF te gebruiken en dan aflakken met vocht bestendige verf (nog geen idee welk merk dat word, enige suggesties?) maar welke dikte adviseren jullie? 10mm? 18mm? 15....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 22:05
Ik had zelf 12 mm MDF dat is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:53:
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, met een waarschijnlijk simpele vraag voor jullie. Nadat ik een andere auto heb gekocht (met ingebouwde radio), had ik dus mijn radio en boxen over. Ze liggen hier maar wat en ik dacht, laat ik er eens iets leuks mee doen. En een kratradio van bouwen van mooi tuinhout.

Nu heb ik nog een nieuwe accu liggen van een Porsche. Ik ben alleen bang dat dit een beetje overkill is (niet alleen qua gewicht, maar vooral qua vermogen =) ). Dit staat erop: 12V 80Ah 380A. Nou zegt mij dit persoonlijk niks. Ja ik weet dat er normaal 12V 7Ah staat, maar of deze bruikbaar is?

Dus mijn vraag, kan ik deze accu gewoon aansluiten op mijn radio en kan ik gewoon de normale 12V laders gebruiken die overal vermeld worden?

Groeten,

Koen
De accu is zoals je zegt overkill tenzij je een lang weekend muziek wil en niet wil nadenken hoe lang de accu het nog vol gaat houden. Echter, accu's zijn duur dus als je geen andere heb staan en je kan het tillen dan kan je deze gebruiken om het goedkoop te houden.

Wat betreft de lader voor deze accu. Niet alle laders zijn geschikt. De meeste hebben een lader voor lood-gel accu's en maximaal 10A. Deze accu is (neem ik aan) een accu met accu zuur. Dus kan niet gekanteld worden en moet je een lader hebben specifiek voor dit type accu met voldoende capaciteit
.
Snippo schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:36:
[...]

Kan iemand me hier nog mee helpen?

Ik heb net trouwens mijn pakket van Conrad binnen gekregen. Ik had onder andere deze LED-houder besteld. Nou vraag ik me toch echt af waar het is mis gegaan, want ik heb het volgende binnen gekregen...: foto
De productcode die op de verpakking staat klopt wel, maar dit is toch echt wat anders dan ik nodig heb :p.
Je kan gewoon een elco gebruiken bij een voeding. Gewoon de - op de - en de + op de plus;) De grote van de elco maakt niet veel uit, maar er word geadviseerd om rond de 4800uF of hoger te zitten.
ndb schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:50:
welke dikte hout adviseren jullie? was van plan MDF te gebruiken en dan aflakken met vocht bestendige verf (nog geen idee welk merk dat word, enige suggesties?) maar welke dikte adviseren jullie? 10mm? 18mm? 15....
12mm of 15mm is voldoende. Hangt van je budget en doel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndb

ndb

@ Auxilium

12mm of 15mm is voldoende. Hangt van je budget en doel af.
[/quote]

komen 2 6*9" speakers in en 2024 mod versterker

[ Voor 5% gewijzigd door ndb op 05-07-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Dat is precies wat ik heb, en ik heb het dus met 12 mm mdf gedaan (zie Bartske in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auxilium schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:03:
[...]

De accu is zoals je zegt overkill tenzij je een lang weekend muziek wil en niet wil nadenken hoe lang de accu het nog vol gaat houden. Echter, accu's zijn duur dus als je geen andere heb staan en je kan het tillen dan kan je deze gebruiken om het goedkoop te houden.

Wat betreft de lader voor deze accu. Niet alle laders zijn geschikt. De meeste hebben een lader voor lood-gel accu's en maximaal 10A. Deze accu is (neem ik aan) een accu met accu zuur. Dus kan niet gekanteld worden en moet je een lader hebben specifiek voor dit type accu met voldoende capaciteit
Sowieso bedankt voor je antwoord! Ik wil er mooie wieltjes op de zijkant maken, zodat ik hem kan kantelen en rijdend verplaatsen, dus het gewicht komt wel goed.

Het is sowieso een Lood accu, er staat namelijk Pb op. Het is alleen geen gel accu volgens mij, want er zit een donkere vloeistof in. Als ik je goed begrijp, moet ik een lader vinden, die 380 A als specificatie hebben? Of slaat die 10 op mijn 80Ah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndb

ndb

Bartske schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:10:
Dat is precies wat ik heb, en ik heb het dus met 12 mm mdf gedaan (zie Bartske in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]")
ja zoiets was ik ook van plan, maar dan om de speakers horizontaal te zetten dus een wat lagere brede kist.

Hoe zwaar is jou kist eigenlijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Auxilium schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:03:
[...]

Je kan gewoon een elco gebruiken bij een voeding. Gewoon de - op de - en de + op de plus;) De grote van de elco maakt niet veel uit, maar er word geadviseerd om rond de 4800uF of hoger te zitten.
Ik ben van plan om alleen een DC plug te gebruiken als voeding. Als ik dus de elco op de ta2024 zelf kan aansluiten hoef ik niet onnodig kabels te knippen en te solderen, vandaar mijn vraag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
ndb schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:22:
[...]

ja zoiets was ik ook van plan, maar dan om de speakers horizontaal te zetten dus een wat lagere brede kist.

Hoe zwaar is jou kist eigenlijk geworden?
10 kilo ong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
Mijn kistradio doet het eindelijk weer!

Dit maal weer een 13.8v netvoeding maar nu met ventilator.

Ik heb er wieltjes en een handvat aan gemaakt zodat ik hem over twee weken ook mee kan nemen naar terschelling!

Volledig vervaardigd uit 12MM MDF.

De bouw heeft me met alle kleine dingetjes toch wel 400 euro gekost.
Maar voor dat geld haal je niet makkelijk zo'n soort apparaat.

De bass van de kist is fenomenaal vanwege een gesloten constructie voor de subwoofer.
Wat ik gekopieerd heb van dit filmpje: YouTube: ‪My Subwoofer Enclosure Build‬‏

Hier wat foto's van het geweld :)

De behuizing met de versterker er al in. (onderste gat is voor subwoofer)Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/3005z81.jpg

Constructie voor de subwoofer netjes dichtgekit
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/5vu6mv.jpg

Alles in elkaar
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/ab81h.jpg

Binnenkant
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2ngr29t.jpg

iPod dock!
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2iiinnq.jpg

Geheel
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/k9uez9.jpg

Afgewerkt en al
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/259zogm.jpg

Toch een best mooi ding geworden al zeg ik het zelf.
En hij gaat LOEIHARD _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auxilium schreef op maandag 04 juli 2011 @ 21:40:

Je speakers zijn allemaal 4 ohm, dus hoe je het nu heb is het slecht voor je versterker. Is je accu wel goed?
- haha ja :P 70 ah 510 A haha :P

- ik draai er eerlijk gezegd al 2 maanden mee
maar julie geloven me wel dat die hard gaat ? >:) haha

- ik ga wss 2/3 accu's parallel in de krat zetten :)

- kan iemand formule uitleggen van grootte basreflex?
(zal zo in edit volume, specs van boxen enzovoort posten)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart0ving schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 18:24:
Mijn kistradio doet het eindelijk weer!

Dit maal weer een 13.8v netvoeding maar nu met ventilator.

Ik heb er wieltjes en een handvat aan gemaakt zodat ik hem over twee weken ook mee kan nemen naar terschelling!

Volledig vervaardigd uit 12MM MDF.

De bouw heeft me met alle kleine dingetjes toch wel 400 euro gekost.
Maar voor dat geld haal je niet makkelijk zo'n soort apparaat.

De bass van de kist is fenomenaal vanwege een gesloten constructie voor de subwoofer.
Wat ik gekopieerd heb van dit filmpje: YouTube: ‪My Subwoofer Enclosure Build‬‏

Hier wat foto's van het geweld :)

De behuizing met de versterker er al in. (onderste gat is voor subwoofer)[afbeelding]

Constructie voor de subwoofer netjes dichtgekit
[afbeelding]

Alles in elkaar
[afbeelding]

Binnenkant
[afbeelding]

iPod dock!
[afbeelding]

Geheel
[afbeelding]

Afgewerkt en al
[afbeelding]

Toch een best mooi ding geworden al zeg ik het zelf.
En hij gaat LOEIHARD _/-\o_
mooi ding, geloof ik als ik die versterker zie. hoeveel watt zegt de versterker dat die heeft ?:P

hoe zijn de boxen?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 19:14:
[...]

mooi ding, geloof ik als ik die versterker zie. hoeveel watt zegt de versterker dat die heeft ?:P

hoe zijn de boxen?:)
1100W volgens de versterker :P
Speakers zijn 2x 300W
en Subwoofer is 400W.
Zal allemaal wel, het gaat gewoon mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op maandag 04 juli 2011 @ 10:29:
[...]

De autoradio zal nog wel eventjes vrolijk door spelen terwijl je accu al te leeg begint te raken. Verplichten zal ik het je niet doen, maar aan te raden is het wel!
Oke Thanks! Ik heb nu maar even een multimeter gehaald bij de lokale doe het zelf zaak, aangezien ik voor mijn vakantie het bestellen van een voltmetertje of een accusafe niet meer ga redden. Dan wordt het zelf maar even in de gaten houden wanneer de accu leeg begint te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:14:
[...]

Oke Thanks! Ik heb nu maar even een multimeter gehaald bij de lokale doe het zelf zaak, aangezien ik voor mijn vakantie het bestellen van een voltmetertje of een accusafe niet meer ga redden. Dan wordt het zelf maar even in de gaten houden wanneer de accu leeg begint te raken.
Kan natuurlijk ook ;), wanneer de spanning onder de 11.5V komt de boel uitzetten, dat is het beste voor je accu. Veel capaciteit zit er dan ook niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 11:16:
[...]

Memory aansluiten. Ik heb hier een Blaupunkt radio uit een Fiat Panda, en als ik daarvan de memory niet aansluit wil hij niet aan.
Bedankt voor de hulp maare:
Waar sluit ik die op aan? Hij zit gewoon in mijn krat dus geen idee waar dan memory vandaan moet komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2011 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even hoe ik het gedaan had:
connector 7 +ACC 12v naar 12v + accu
connector 8 ground naar 12v accu -

Klopt dit of is dit fout? Hoe moet het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndb

ndb

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 08:57:
Even hoe ik het gedaan had:
connector 7 +ACC 12v naar 12v + accu
connector 8 ground naar 12v accu -

Klopt dit of is dit fout? Hoe moet het wel?
staat het niet in je handleiding? ik meende dat (ik heb het zo) de mem gewoon ook op de plus pool kan worden aangesloten en dan doet hij het.
anders misschien een handige tip, weet niet welk merk je hebt maar zoek eens een handleiding op van een actueel model van dat merk. hier staat ook wel een aansluit schema in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ndb schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:10:
[...]

staat het niet in je handleiding? ik meende dat (ik heb het zo) de mem gewoon ook op de plus pool kan worden aangesloten en dan doet hij het.
anders misschien een handige tip, weet niet welk merk je hebt maar zoek eens een handleiding op van een actueel model van dat merk. hier staat ook wel een aansluit schema in.
Oke bedankt, dus mem op + die igintion op + en de ground op -? Er staat in de handleiding alleen welke connector punt waar moet, niet hoe zegmaar. het is vrij vaag ;)

Maar ik denk dat het zo wel lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:34:
[...]

Oke bedankt, dus mem op + die igintion op + en de ground op -? Er staat in de handleiding alleen welke connector punt waar moet, niet hoe zegmaar. het is vrij vaag
Correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08-2022
Hallo forummers,

Ik ben Jasper, kom uit Leeuwarden en wil graag een kist-/kratradio bouwen. Ben al een hele tijd informatie aan het opdoen op verschillende fora. Weet van alles wel een BEETJE van kleine luidsprekers laten spelen tot aansluiten speakers, dj gear e.d. in de harmonie. Ben dus nog een noob in zelf een radio bouwen en dat wil ik graag veranderen. Nu me examens succesvol zijn afgerond tijd zat om dit te gaan doen. :)

Heb alles wat ik wil gaan gebruiken op een (lange) lijst gezet. Nu nog een goed schema om alles aan te sluiten en wat tips zodat ik het allemaal kan realiseren en tot de koopdaad kan over gaan.
Kort intro over mijn idee:
Wil graag een kist gaan maken die lijkt op een Thodio Ibox (de grote variant), zie plaatje. Zou die gele speakers geweldig vinden maar passen niet binnen budget van zo’n 200-250,- euro.
De bedoeling is om hout bij de plaatselijke handelaar te halen en dat zelf te gaan bewerken tot een mooie kist. Daarin komen dan waarschijnlijk Focal 165 CA1 speakers. Wil eigenlijk wel een coax/dual concentric systeem en vind die glasvezel versterkte cone zo mooi (na die gele cones die onbetaalbaar zijn voor mij). Als het kan sluit ik het aan met een TA2024 modded versterker, wel zo makkelijk aangezien ik geen 15v accu kan vinden voor een TA2020. Zoals je ziet op het plaatje van de Ibox wil ik ook graag een basreflex poort gaan maken. Hierdoor wil ik eventueel ook de groene en rode led van het Accusafe systeem laten schijnen. Wil graag iets met licht doen, een extra uitdaging.

Mijn lijstje is nu als volgt:
- Hout (mahonie o.i.d.)
- 12Volt 7.2Ah Gelaccu (19 euro bij kistradio.nl)
- Externe accu lader (GELIJKSPANNING! Dc / 5A of meer)
- Accu safe systeem voor onder de 11,4 volt???? (in elkaar 28,- bij kistradio.nl)
- Zekering voor veiligheid??
- Ac/Dc inbouwbus metaal voor externe stroom toevoer.
- Jackplug socket 3,5mm ingang plug metaal
- Metalen aan/uit switch voorkant
- Volume knop? (potmeter met aluminium knop erop)
- Bassrefelx poort op maat.
- Isolatie materiaal?
- Extra Ledjes voor accusafe voor achter bassreflex poort.

- Versterker: Ta 2024 modded (20,- bij kistradio.nl, of kijkshop o.i.d) (of Ta2020 maar dan 15v accu)
- Focal 165 CA1 coax (110,- euro) of 3 compo 165 A1 (160,-)

Vergeet ik nou nog iets/ is deze versterker mogelijk?
Twijfel nog over de dingen waar nu een vraagteken achterstaat. Accusafe heeft wel mijn voorkeur zodat ik niet de hele tijd op de spanning hoef te letten. Heeft deze dan al een zekering?
De bassreflexpoort zal moeilijk gaan worden. Probeer een berekening te gaan/laten maken hiervoor als ik de precieze afmeting van de kast, materiaal soort en speakers heb. ;p
Voor isolatie materiaal moet ik ook even verschillende dingen proberen. Heb nog een reduce-vibrations mat liggen….

Ga vanavond bezig met een aansluitschema op paint maken xD. Deze post ik hier dan.
Zo heel verhaal alweer., voor mij een heel project en hoop dat het gaat lukken. Heb er wel vertrouwen in m.b.v. dit forum. Man wat is het intro van elk ‘deel’ topic handig, Big tnx to Michel 5128.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo heeft iemand de volgende speakers weleens besteld bij kijkshop:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372520

Er staat namelijk bij bestellen een paar en onderin staat 1 stuk.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Je kan er van uit gaan dat je een paar (dus 2 stuks) krijgt. De site van Conrad is echt enorm onduidelijk wat betreft dit soort dingen... en hij werkt vaak ook maar half 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

HAllo mede tweakers,

Voor mijn werk zoek ik een setje goede speakers.
Ik rijd bijne de heledag op een heftruck met gesloten kabine.
Daar zit een autoradiotje ingebouw alleen ik heb de boxjes verknalt.
Ik zoek dus een setje met een goed vermogen die hard kunnen afspelen

Prijs klasse tussen de 0 en 50 euro

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Kijk eens op deze sites. Heb je vast wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 16:34
Ziet er goed uit. Ik word nu toch wel nieuwsgierig :) . Wat wil je met die dikke speakon kabel gaan doen? Voor 2 losse extra speakers ofzo? en dan aangesloten op de Sure-versterker in een soort kastje en dan 2 kanalen intern en de andere 2 extern? Ik vermoed dat de iPod de bron wordt en wordt ingebouwd? Misschien een leuk idee voor de ledstrips icm transparant plexi: op deze manier verwerken (post #8) Geeft denk ik een leuk effect icm een vu-metertje.

[ Voor 22% gewijzigd door ikke26 op 06-07-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
ikke26 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:09:
Ziet er goed uit. Ik word nu toch wel nieuwsgierig :) . Wat wil je met die dikke speakon kabel gaan doen? Voor 2 losse extra speakers ofzo? en dan aangesloten op de Sure-versterker in een soort kastje en dan 2 kanalen intern en de andere 2 extern? Ik vermoed dat de iPod de bron wordt en wordt ingebouwd?
Klopt allemaal!
Misschien een leuk idee voor de ledstrips icm transparant plexi: op deze manier verwerken (post #8) Geeft denk ik een leuk effect icm een vu-metertje.
Plan is om de LED's rondom het deksel te monteren en het deksel van binnen te schilderen zodat al het licht omhoog wordt weerkaatst. Eerst wilde ik het opschuren maar hier heb ik toch maar vanaf gezien omdat dat er wat minder afgewerkt uitziet. Heeft natuurlijk wel weer als voordeel dat je krasjes minder snel ziet, maar zo nu en dan eens polijsten is voor mij niet echt een probleem.

Afbeeldingslocatie: http://94.100.119.198/1350000001-1350050000/1350045901-1350046000/1350045904_6_jL9C.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Japperrrr op 06-07-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin5210
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 21:39
Mag ik vragen waar je die bakken Jupiler hebt gehaald? Aangezien ze er hier in België helemaal anders uit zien..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
robin5210 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:00:
Mag ik vragen waar je die bakken Jupiler hebt gehaald? Aangezien ze er hier in België helemaal anders uit zien..?
Was het dus toch zo! Laatst zag ik hier in het topic al een foto van een krat wat er wat anders uitzag. Werd mij verteld dat het toch echt gewoon uit de supermarkt kwam. Nou ja, verder maar bij gelaten. Mijn kratten komen in ieder geval gewoon van de supermarkt, zijn hier overal te verkrijgen. Ik heb eerst in de winkel mooie uitgezocht en ze daarna voor nog mooiere omgeruild bij een verzamelpunt hier vlakbij(staan duizenden kratten). Maar ze komen dus gewoon uit de winkel. Kun je misschien een foto uploaden van hoe ze er bij jou uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin5210
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 21:39
Afbeeldingslocatie: http://i136.photobucket.com/albums/q179/robin5210/Bierbak%20Radio%20Jupiler/DSCN3295-1.jpg

Ziet het er uit langs boven. Ik zal morgen eens een foto nemen langs opzij zodat je het wat beter ziet.
Ps: Ik heb al een deel er uit gehaald van het binnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Jasperv6 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:39:
Hallo forummers,

Ik ben Jasper, kom uit Leeuwarden en wil graag een kist-/kratradio bouwen. Ben al een hele tijd informatie aan het opdoen op verschillende fora.

Als het kan sluit ik het aan met een TA2024 modded versterker, wel zo makkelijk aangezien ik geen 15v accu kan vinden voor een TA2020.
Je hoeft niet persé een accu te hebben waar de spanning gelijk is aan de spanning van de versterker.

Oftewel, met een DC boost converter op een 12 volt accu heb je op de uitgang altijd 14-15 volt staan.
Zodat je gewoon op een 12 volt accu een TA2020 ook volledig kan gebruiken.
(rendement rond de 90%)

[ Voor 5% gewijzigd door fterheide op 06-07-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

robin5210 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:09:
[afbeelding]

Ziet het er uit langs boven. Ik zal morgen eens een foto nemen langs opzij zodat je het wat beter ziet.
Ps: Ik heb al een deel er uit gehaald van het binnen werk.
Zo dus :)
fterheide schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:15:
[...]

Je hoeft niet persé een accu te hebben waar de spanning gelijk is aan de spanning van de versterker.

Oftewel, met een DC boost converter op een 12 volt accu heb je op de uitgang altijd 14-15 volt staan.
(rendement rond de 90%)
Je kunt ook gewoon op 12 volt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Over het wel of niet op 12V spelen:

Ik denk dat je, wanneer je speelt vanaf een accu, je toch niet op vol volume speelt. Daarom maakt het wat mij betreft niets uit. In mijn krat komt een 30V voeding maar slechts een 12V accu. Simpelweg omdat ik buitenshuis geen behoefte heb aan 400W vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Helemaal waar. Ik dacht alleen, die speakers die ik ervoor wil gaan gebruiken hebben de volgende specificaties:

Nominal impedance: 4 Ohms
Cut-out diameter: 141mm (5.6")
Woofer: 165mm (6.5")
Tweeter: Aluminum inverted dome
Voice coil: 25mm (1")
Magnet: 85mm (3.3")
Frequency response (+/-3dB): 60Hz - 20kHz
Sensitivity (2.83V/1m): 92dB
Nom. power: 60W
Max. power: 120W
Depth from wall: 68mm (2.7")
Product type: Coaxial kit

Loop dit dan wel goed op een TA2024? Zijn best dure speakers voor zo'n project en vroeg me af of een ta2024 dat wel trekt. Tis wel 4ohm maar 60W, nou heb ik wel gelezen dat je wattages van de fabrikant met een korreltje zout kan nemen maar is dat in dit geval ook zo?

Met het aansluit schema kom ik ook niet helemaal mooi uit.. Gaat morge worden dat ik hem hier post denk k en dan wil ik jullie kenners vragen het te controleren. Ik snap er steeds meer van en dat is ook de bedoeling van dit project. ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Owja als je die zwaardere versterker, de ta2020 neemt, moet deze toch wel op minstens 15v spelen toch? Anders kun je net zo goed een ta2024 kopen lijkt me.
Als ik dus vanwege de speakers naar een zwaardere versterker moet zou een boostcontrol de optie wezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Dat is gelukkig alleen maar 3 posts boven je verteld :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Jasperv6 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:37:
Owja als je die zwaardere versterker, de ta2020 neemt, moet deze toch wel op minstens 15v spelen toch? Anders kun je net zo goed een ta2024 kopen lijkt me.
Als ik dus vanwege de speakers naar een zwaardere versterker moet zou een boostcontrol de optie wezen :)
Of misschien een 12V accu en 15V voeding? Wat is de meerwaarde van 15V op de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Het kan minimaal harder. Maar de kans dat je dit echt gaat merken is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:18
Voordeel van op 15V draaien op exact hetzelfde volume dan 12V is dat je iets meer headroom hebt en daarom minder vervorming door clippen tegen de voedingsspanning.

Wikipedia: Headroom (audio signal processing)

Dat is dan ook het voordeel van met hogere voedingsspanningen werken, hogere geluidskwaliteit haalbaar door lagere THD. Niet zozeer meer volume door hoger vermogen maar dat wordt al uitgelegd in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
TheModeR schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:39:
Voordeel van op 15V draaien op exact hetzelfde volume dan 12V is dat je iets meer headroom hebt en daarom minder vervorming door clippen tegen de voedingsspanning.

Wikipedia: Headroom (audio signal processing)

Dat is dan ook het voordeel van met hogere voedingsspanningen werken, hogere geluidskwaliteit haalbaar door lagere THD. Niet zozeer meer volume door hoger vermogen maar dat wordt al uitgelegd in de TS.
Je moet wel verdomd goede speakers en oren hebben al wil je het verschil kunnen horen tussen 15W op 12V en 15W op 15V.

Zijn er hier trouwens meer mensen die een 4x100W TK2050 van Sure hebben? Die van mij wordt erg warm maar ik weet niet of dit normaal is. Als ik twee van de vier kanalen gebruik is het koelblok al zo heet dat ik er mijn handpalm niet op kan leggen en je de hitte er echt vanaf voelt komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Japperrrr op 07-07-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Sorry maar deze zin liet nogal zijn afdruk achter....: ''een versterker met te weinig vermogen kan zelfs nog veel schadelijker zijn omdat er 'Clipping' (ernstige vervorming) op kan treden''.
Daarom wou ik wel weten wat ik nou nodig heb. Er zijn hier nl. in huis nog mensen die er sterk aan twijfelen of een versterker van 2*15w genoeg is om mooi geluid te krijgen (met enig volume, hoeft helemaal niet hard te kunnen maar moet ook niet fluisteren). Dus vandaar ben ik alles even goed op een rijtje aan het zetten voordat ik begin. :)

Nu in me pauze heb ik snel even de 2 schakelschema's geupload naar mijnalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=4IEFHOHM

Staan paar foto's in van wat het ongeveer moet worden. Verder is het ene schakelschema met een normale gel accu (wist niet hoe dit precies moest aansluiten met lader) maar neig gezien de kosten steeds meer naar een lion accu. :P
Heb in vorige 'delen' van dit grote topic al zulks voorbij zien komen met positieve reacties. Nadeel met de aan/uit knop.. tsja kan je dat niet gewoon oplossen door de lion schakelaar altijd op -aan- te zetten en dan later een 'main'-schakelaar alsnog te gebruiken?? Heb ik ook gedaan in het schakelschema.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Japperrrr schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:44:
[...]

Je moet wel verdomd goede speakers en oren hebben al wil je het verschil kunnen horen tussen 15W op 12V en 15W op 15V.
Even uit de datasheet van de TA2020 en de TA2024

TA2020 bij 14,6V
THD+N 0,1% = 16,5W @ 4Ohm
THD+N 10% = 25W @ 4Ohm

TA2024 bij 12V
THD+N 0,1% = 11W @ 4Ohm
THD+N 10% = 15W @ 4Ohm

Stel je wilt die 15W uit bij de TA2024 dan heb je 10% vervorming (hoorbaar!) op 12V, bij de TA2024 heb je bij 15W dan 0,1% vervorming. Voor dat verschil ben jij geen goede oren en goede speakers nodig, daarnaast sta je bij die 10% vervorming te clippen wat schadelijk is voor je speakers.

Let wel, dit is een objectief antwoord op de gestelde vraag. Of je daarwerkelijk moet kiezen voor de step-up om die 15V te bereiken is je eigen keuze want dan zou ik eerder kiezen voor een 24V oplossing met de TK2050. Alles is natuurlijk afhankelijk van het resultaat wat je voor ogen hebt, als je hogere eisen stelt aan de geluidskwaliteit dan kies je voor een andere setup. Voor de tweakers ie hierin geïnteresseerd zijn verwijs ik graag naar 41hz.com.

[ Voor 3% gewijzigd door TheModeR op 07-07-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
ow 2 voorgaande berichten net mis gelopen. Maar daar doelde ik dus ook op..
Me pa hecht heeel veel waarde aan muziek, vroeger ook rete dure dingen hier in de kamer staan (speakers tot aan het plafond, meter van de muur, speciale kabels enz enz)
Nja vertelde gister dus al m'n plannen over het project. Het leek het heel gaaf alleen had hij dus z'n twijfels over die versterker en kwam er mee om maar een Ta2020 of zelfs een Ta2050 te nemen.

Van mij hoeft het niet hard (volume) wil alleen niet dat ik zometeen me speakers van 110,- kapot heb.. of versterker kapot :X Misschien sluit ik eerst wel ff goedkope autospeakers aan v/d sloop en dan later die anderen..
Eerst maar es het schema af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Je maakt ze niet zomaar kapot, hoor ;) Daar moet je echt heel lomp voor gaan doen :X (zoals langere tijd op zo'n hoog volume spelen dat het nergens meer naar klinkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
TheModeR schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 12:17:
[...]

Even uit de datasheet van de TA2020 en de TA2024

TA2020 bij 14,6V
THD+N 0,1% = 16,5W @ 4Ohm
THD+N 10% = 25W @ 4Ohm

TA2024 bij 12V
THD+N 0,1% = 11W @ 4Ohm
THD+N 10% = 15W @ 4Ohm

Stel je wilt die 15W uit bij de TA2024 dan heb je 10% vervorming (hoorbaar!) op 12V, bij de TA2024 heb je bij 15W dan 0,1% vervorming. Voor dat verschil ben jij geen goede oren en goede speakers nodig, daarnaast sta je bij die 10% vervorming te clippen wat schadelijk is voor je speakers.

Let wel, dit is een objectief antwoord op de gestelde vraag. Of je daarwerkelijk moet kiezen voor de step-up om die 15V te bereiken is je eigen keuze want dan zou ik eerder kiezen voor een 24V oplossing met de TK2050. Alles is natuurlijk afhankelijk van het resultaat wat je voor ogen hebt, als je hogere eisen stelt aan de geluidskwaliteit dan kies je voor een andere setup. Voor de tweakers ie hierin geïnteresseerd zijn verwijs ik graag naar 41hz.com.
Dus zou je op 12V niet op 15W maar op 13W spelen. En dan ga je nauwelijks verschil horen met 13W op 15V. Nu tevreden?
Jasperv6 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 12:27:
ow 2 voorgaande berichten net mis gelopen. Maar daar doelde ik dus ook op..
Me pa hecht heeel veel waarde aan muziek, vroeger ook rete dure dingen hier in de kamer staan (speakers tot aan het plafond, meter van de muur, speciale kabels enz enz)
Nja vertelde gister dus al m'n plannen over het project. Het leek het heel gaaf alleen had hij dus z'n twijfels over die versterker en kwam er mee om maar een Ta2020 of zelfs een Ta2050 te nemen.

Van mij hoeft het niet hard (volume) wil alleen niet dat ik zometeen me speakers van 110,- kapot heb.. of versterker kapot :X Misschien sluit ik eerst wel ff goedkope autospeakers aan v/d sloop en dan later die anderen..
Eerst maar es het schema af ;)
Meestal gaan speakers stuk door clipping van de versterker. Dit wil zeggen dat er teveel vermogen wordt gevraagd en de versterker geen mooi signaal meer stuurt, en de speaker dan in plaats van de energie uit de versterker in beweging om te zetten deze omzet in warmte waardoor de voice coil doorbrandt.

[ Voor 30% gewijzigd door Japperrrr op 07-07-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Okee bedankt heren. Zoals het er nu uitziet kan ik dus met een TA2024 i.c.m. de focals (wat mij zeer goeie speakers lijken) Alles op een normaal volume kunnen laten draaien?
Kan iemand nog even tijd vinden om mijn schakelschema te controleren?

Probeer wel even hier op de site te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GQNPIU33-D.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-7RM7PICB-D.jpg

Onderstaande is dus (voor nu) de meeste waarschijnlijke. Ik overweeg de opties en meerwaarde van een TK2050 nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Japperrrr schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:03:
[...]

Dus zou je op 12V niet op 15W maar op 13W spelen. En dan ga je nauwelijks verschil horen met 13W op 15V. Nu tevreden?

[...]
En dat is dan ook waarmee ik de eerste post eindig, of niet soms?

"Dat is dan ook het voordeel van met hogere voedingsspanningen werken, hogere geluidskwaliteit haalbaar door lagere THD. Niet zozeer meer volume door hoger vermogen maar dat wordt al uitgelegd in de TS."

Maar om het even exact te maken; "Dat is dan ook het voordeel van met hogere voedingsspanningen werken, hogere geluidskwaliteit haalbaar door lagere THD bij hetzelfde uitgangsvermogen vanwege meer headroom."

Ik beantwoord daarmee de eerder gestelde vraag, deze onderbouw ik vervolgens om mijn verhaal te verifiëren en er voor te zorgen dat men de materie ook kan begrijpen. Dat je in de praktijk het volume gerust wat lager kunt zetten is in dit verhaal niet van belang, maar daarin heb jij wel gelijk.

Waarom zou ik daar tevreden mee moeten zijn? Het is niet de bedoeling om te iedereen hier te overtuigen van het feit dat je een voedingsspanning van 15V zou moeten gebruiken, want daar zie ik het nut in de praktijk ook niet van in. Dat wil echter niet zeggen dat er in theorie geen verschillen zijn.
Jasperv6 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:30:
Onderstaande is dus (voor nu) de meeste waarschijnlijke. Ik overweeg de opties en meerwaarde van een TK2050 nog ;)
Die meerwaarde staat niet in verband met de extra investeringen die je hiervoor moet doen, d.w.z. 24V 'boordspanning'.

Wel zou ik niet kiezen voor zulke dure autospeakers, de kans dat ze beschadigen door misbruik, zand en weersinvloeden is aanwezig. Voor de hogere 'geluidskwaliteit' zou ik het sowieso laten, want dan zou ik autospeakers links laten liggen en tijd besteden aan het fenomeen luidsprekerontwerp. Hiermee kun je met minder budget veel betere resultaten bereiken. Maar dit vergt wel meer kennis en ervaring, dus autospeakers zijn geen verkeerde keuze om te beginnen :)

[ Voor 23% gewijzigd door TheModeR op 07-07-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Op 15W ga je het misschien wel horen, ja. Maar je speelt nooit op 12V nooit met 15W want dat klinkt voor geen meter, dus dat lijkt me niet echt nuttige informatie. Op 13W ga je het niet horen, of je nou nog veel headroom hebt of niet. Komt het er dus op neer: fijn dat jij weet wat headroom betekent en hier aan komt zetten met iets waarvan je zelf zegt dat het eigenlijk enkel nutteloos theorerisch geneuzel is. Iemand twijfelt tussen 12V en 15V en het enige wat jij doet is nog meer verwarring brengen. Dankjewel daarvoor :)
Die meerwaarde staat niet in verband met de extra investeringen die je hiervoor moet doen, d.w.z. 24V 'boordspanning'.

Wel zou ik niet kiezen voor zulke dure autospeakers, de kans dat ze beschadigen door misbruik, zand en weersinvloeden is aanwezig. Voor de hogere 'geluidskwaliteit' zou ik het sowieso laten, want dan zou ik autospeakers links laten liggen en tijd besteden aan het fenomeen luidsprekerontwerp. Hiermee kun je met minder budget veel betere resultaten bereiken. Maar dit vergt wel meer kennis en ervaring, dus autospeakers zijn geen verkeerde keuze om te beginnen :)
Kost bijna niets extra. Wie zegt dat je ook buitenshuis 24V wilt hebben? Een 28V voeding met een 12V accu is een perfecte combinatie omdat je dat vermogen onderweg toch niet nodig hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Japperrrr op 07-07-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Ik zal even zeggen dat het niet een kratradio gaat worden die veel buiten zal zijn :X

De bedoeling is een eigen radio te maken zoals die ibox. Deze zal eigenlijk altijd op mijn kamer staan maar af en toe wil ik wel de mogelijkheid hebben hem mee te nemen naar een vriend ofzo ;)

Kortom: hij moet wel een accu hebben, wat mij betreft accu en voedingspanning gelijk. Hij mag ook wel zwaar worden, even sportschool no problemo :9~
Gaat dus om goed geluid voor binnenshuis gebruik.

Dacht dat die focal speakers wel als zeer goed bekend stonden.. Dan ga ik dus een 'fenomeen luidsprekerontwerp' maar kan ik dat niet bereiken met deze focals?
Stiekum vind ik ze zooooo mooi O+ Dat dual consentric/ coax :Y Ben er nu al fan van.

Had ook bedacht, stel ik zoek iets bij de kringloop. Zo'n center box van een luidsprekersysteem en bouw deze na. Hierin zitten nl vaak 2 speakers en een bassreflex. Alleen tjsa extra geld dat wel :'(

Heb nog 5 weken te gaan dus daarin veel kennis op doen en zo snel mogelijk de goeie setup gaat bestellen.

Is dit wat?: http://cgi.ebay.nl/2-100w...fiers&hash=item3a67dd66ac

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Japperrrr schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:00:
[...]

Op 15W ga je het misschien wel horen, ja. Maar je speelt nooit op 12V nooit met 15W want dat klinkt voor geen meter, dus dat lijkt me niet echt nuttige informatie. Op 13W ga je het niet horen, of je nou nog veel headroom hebt of niet. Komt het er dus op neer: fijn dat jij weet wat headroom betekent en hier aan komt zetten met iets waarvan je zelf zegt dat het eigenlijk enkel nutteloos theorerisch geneuzel is. Iemand twijfelt tussen 12V en 15V en het enige wat jij doet is nog meer verwarring brengen. Dankjewel daarvoor :)

[...]

Kost bijna niets extra. Wie zegt dat je ook buitenshuis 24V wilt hebben? Een 28V voeding met een 12V accu is een perfecte combinatie omdat je dat vermogen onderweg toch niet nodig hebt.
Verwarring brengen? Niet onderbouwde uitspraken zorgen juist voor verwarring naam mijn mening. Maar jij hebt daar blijkbaar een andere mening over, die respecteer ik wel.

Wat betreft de TK2050, 28V voeding kan natuurlijk wel. Wel afhankelijk van hoe je het apparaat wil inzetten natuurlijk, maar ik begrijp je keuze en vind het eigenlijk wel een goede oplossing. Zou je dat extra vermogen wel portable willen hebben dan wordt het wel een ander verhaal en vind ik de meerwaarde twijfelachtig ten aanzien van de extra investering voor een normale kratradio.

In het kort gezegd betwijfel ik of de Focals daadwerkelijk beter klinken dan bijvoorbeeld autospeakers van €50~60 in een kratradio zoals de meesten hier gebruiken en de extra investering waard zijn. Wil je wat extra verdieping kun je hier eens kijken, maar zorg ervoor dat het geen verwarring brengt ;) Want luidspreker(behuizing) ontwerp is een vak apart en lastige materie.

Ik ben op dit moment zelf bezig met een fool-proof portable PA unit; dus menpaneel, versterker, draadloze mic en cd/usb/sd speler in één unit. Voeding en li-ion accu's ingebouwd, boordspanning van 48V en vermogen van 2x 250W @ 4Ohm met klasse D/"T" amp (TK2050 + STA517B) natuurlijk. Speakers zijn normale hoogrendement PA speakers op statief, dus daar hoef ik mij niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrod
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 20:38
Jasperv6 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:30:
Okee bedankt heren. Zoals het er nu uitziet kan ik dus met een TA2024 i.c.m. de focals (wat mij zeer goeie speakers lijken) Alles op een normaal volume kunnen laten draaien?
Kan iemand nog even tijd vinden om mijn schakelschema te controleren?

Probeer wel even hier op de site te zetten:
[afbeelding]

en

[afbeelding]

De li-ion accu kan je ook gebruiken icm de accusafe. Je moet dan alleen weerstand R1 en R2 aanpassen. Dit heb ik ook gedaan. Heb het nog niet getest maar de ondergrens voor de accuspanning zou dan op de 10,5 v van de accu uit moeten komen.

Daarnaast is het mogelijk de schakelaar van de li-ion te omzeilen door de stekker voor het opladen(de female dc plug.) te gebruiken. Deze staat direkt in verbinding met de accu, zonder tussenkomst van de schakelaar of het ledje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Hmm de methodes van die kast berekeningen heb ik al es wat over gelezen. Deze man/topic heeft wel een paar goeie opmerkingen:

1) A car speaker is designed for six walls just barely more than a few feet apart....

2) Then if there are speakers lied about their specs most often, it's car speakers! (iets met real life in car meten dan)

3) Actually that is already quite rare as most car speaker manufacturers (including JBL!!) don't specify the parameters because there is not a soul ever going to need them because they are stuck with whatever they've got in a car anyway. Namely a door or in the back or whatever crappy leaking infinitely large 'enclosure'... Who's ever gonna build a nice wooden enclosure in his car??!? (later heeft hij deze spec wel gevonden btw)

Vandaar dat ik bedacht zoveel mogelijk een bestaande kast na te bouwen. (of kan iemand deze berekening ook uitvoeren aan de hand van zulke gegevens?)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-C3Z3ZTMS-D.jpg
Weet iemand wat hierin zit? Is zo'n Thodio XC Ibox, heb die kleine variant gezien met bovengenoemde focals dus vandaar mijn keuze.

Zal nog wel even kijken/luisteren naar andere coax speakers, gaat ook beetje om de looks maar ook om het geld. ;)
--------------------

Nou ik toch op weg ben komt hier meteen mijn gedachtegang over die accu.
optie 1) alleen voeding, kan dan nergens mee naar toe nemen waar geen stroomvoorziening is. = totaal 1 voeding ong. 15,-

optie 2) gel accu (19,-) + accu lader + accusafe (28,-) = totaal iets van 60,-

optie 3) Lion accu (15,-) heeft al ingebouwde beveiliging en lader erbij = totaal ong. 15,-

Tsja optie 3 is voor de hand liggend maar ook het best? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Amrod schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:39:
[...]

De li-ion accu kan je ook gebruiken icm de accusafe. Je moet dan alleen weerstand R1 en R2 aanpassen. Dit heb ik ook gedaan. Heb het nog niet getest maar de ondergrens voor de accuspanning zou dan op de 10,5 v van de accu uit moeten komen.

Daarnaast is het mogelijk de schakelaar van de li-ion te omzeilen door de stekker voor het opladen(de female dc plug.) te gebruiken. Deze staat direkt in verbinding met de accu, zonder tussenkomst van de schakelaar of het ledje.
De li-ion accu op ebay had al een ingebouwde beveiliging. Neem aan dat hij er gewoon mee ophodt als het onder 11,4 o.i.d. komt.

Over die schakelaar: Je bedoelt de stekker die uit de li-ion komt toch? (zoals ik ook in me schakelschema voor li-ion heb.)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink