Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:35

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

quote:
davidgilmour schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:24:
[...]

X100: nee, is niet goed voor ze, geen zoom.
X10: ja, die is goed voor ze.
Behalve als vaders stiekem ergens nog een oude spiegelreflex met enkel een prime lens heeft liggen waar die 'vroeger' met veel plezier foto's mee gemaakt heeft, dan zou een X100(s) nog wat kunnen zijn.

Voor allround ouders-gebruik is een X10/X20/XF1 (of wat er nu dan ook is) beter, makkelijker te begrijpen en zoom :P

Overigens kwam ergens ooit in dit topic de vraag over de 50mm opzetlens voor de X100... daar is nu firmware voor, dus kan ook :-) Versie 2.1 oid moet je hebben (grote kans dat die alweer een half jaar oud is)

[Voor 17% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 04-06-2014 23:07]

Vitality Discoshow

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:41

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Die is niet heilig of zo... kan best dat hij ergens een leuke "oude voorraad deal" heeft gevonden :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:52
Natuurlijk is de X10 nog hier en daar te koop, voor rond de 250 Euro.
Met een zekere hardnekkigheid wordt het toestelletje hier aangeprezen, zonder de mankementen ervan te noemen, dus met dezelfde hardnekkigheid zal ik ze dan maar weer eens herhalen :z

- zo af en toe werkt de AF niet terwijl hij middels het groene lichtje wel áángeeft dat hij werkt. Van m'n laatste 20 foto's waren er op die manier 2 onbruikbaar. Is dit veel? Ja, dat vind ik veel
- door aan de lens te draaien schakel je de camera in. Ook dat werkt zo af en toe niet. Als je in snel veranderende situaties (zoals b.v. bij kinderen) fotografeert kan dit vervelend zijn, to say the least
- voordat je echt goeie resultaten uit dit cameraatje kan halen moet je je er op z'n minst even in verdiepen, heeft te te maken met die EXR-techniek. Wanneer je daar geen zin in hebt valt het ding als p&s gewoon tegen.

Voor de rest leuk hoor, niet als vervanging van, maar voor ernaast.

• snsgn
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-05 17:06
Bedankt voor jullie reacties. En ja, ik kan 'm wel voor rond de €200 krijgen :) dus vandaar.

@ Walker78, dat de AF niet werkt, is dat met elk exemplaar of hebben alleen sommigen dat?
Als dit echt vaak gebeurt is dit niet de camera voor mijn ouders...
Over die EXR-techniek, heb wel gelezen dat je het e.e.a. moet finetunen voordat hij goede foto's maak, maar als ik alles eenmaal goed heb ingesteld, is het dan in orde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

Quakie

quakelen

Mooi bedrag, het is ineens hard gegaan. Lange tijd op 350 euro gestaan.

Ik ben het er mee eens wat Walker zegt maar heb er niet zoveel last van qua AF niet werkt. Meeste vang je ook af door 3 sec de foto als voorvertoning te tonen.

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je voor deze camera ga? Ik vind hem nogal groot en het is duidelijk geen makkelijke point and shoot camera. Mijn vriendin kan er bijv niet mee uit de voeten..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
quote:
snsgn schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:16:
Bedankt voor jullie reacties. En ja, ik kan 'm wel voor rond de €200 krijgen :) dus vandaar.

@ Walker78, dat de AF niet werkt, is dat met elk exemplaar of hebben alleen sommigen dat?
Als dit echt vaak gebeurt is dit niet de camera voor mijn ouders...
Ik heb natuurlijk maar één exemplaar maar ik weet wel dat het o.a. op DPReview-forum nogal eens naar voren is gekomen als één van de kritiekpunten op de X10. En ja, wat is vaak? Soms maak ik een hele serie foto's waarbij ik er nauwelijks last van heb, een andere keer gebeurt het weer een paar keer achter elkaar. De laatste keer, zoals ik al schreef, 2 op de 20. IK vind dat veel, een ander misschien niet. Als je ouders het niet erg vinden wanneer er zo af en toe eens een onscherpe foto tussen kan zitten dan zouden ze best eens heel blij kunnen zijn met dit toestelletje, niet in de laatste plaats omdat het beschikt over een heel bruikbare optische zoeker.
quote:
Over die EXR-techniek, heb wel gelezen dat je het e.e.a. moet finetunen voordat hij goede foto's maak, maar als ik alles eenmaal goed heb ingesteld, is het dan in orde?
In principe wel ja. Scroll, als je wilt, even naar boven, een paar berichten eerder heb ik een aantal links gegeven naar posts in het DPReview-forum, daar heb ik zelf veel aan gehad. Een aantal instellingen heb ik ondergebracht bij de C1 toets en sindsdien gebruik ik de X10 (áls ik 'm al gebruik) min of meer als point &shoot.
quote:
Quakie schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:40:
Ik ben het er mee eens wat Walker zegt maar heb er niet zoveel last van qua AF niet werkt. Meeste vang je ook af door 3 sec de foto als voorvertoning te tonen.
Ja OK, maar dan moet je daar wel de tijd voor hebben, als je alleen maar stills fotografeert of zo.Toch is het één van de redenen waarom het nooit echt mijn camera zal worden. Optisch is het meer dan prima maar er kleven m.i. wat slordigheden aan het ontwerp waardoor je er niet altijd van op aan kunt. Ik merk dat ik de camera daardoor toch minder snel oppak. Zonde, want áls de foto's goed uit de camera komen zien ze er ook gelijk heel fraai uit: prachtige 'Fuji'-kleuren, mooi helder en retescherp.
quote:
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je voor deze camera ga? Ik vind hem nogal groot en het is duidelijk geen makkelijke point and shoot camera. Mijn vriendin kan er bijv niet mee uit de voeten..
gelukkig zijn er voor die prijs genoeg andere goeie opties :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 04-01 23:38
Naast mijn huidige DSLR uitrusting, een Canon10D, 17-40 4.0, 24-70 2.8 en 70-200 2.8 ben ik van plan om een compact camera er bij te gaan kopen. De camera zal worden gebruikt voor vakantie, reis en reportage fotografie. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Sony RX100 III, maar na wat speurwerk op internet viel mijn oog op de Fuji X100s. Ondanks dat de X100s duurder is, een vast objectief en een vast brandpunt heeft overweeg ik toch om de X100s te gaan kopen. Ik heb inmiddels in dit topic alle reacties gelezen en ben erg geënthousiasmeerd betreffende de Fuji X100s. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide camera’s, X100s en RX100 en die hun ervaring willen delen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-05 21:06
quote:
Bachatero schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:42:
Naast mijn huidige DSLR uitrusting, een Canon10D, 17-40 4.0, 24-70 2.8 en 70-200 2.8 ben ik van plan om een compact camera er bij te gaan kopen. De camera zal worden gebruikt voor vakantie, reis en reportage fotografie. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Sony RX100 III, maar na wat speurwerk op internet viel mijn oog op de Fuji X100s. Ondanks dat de X100s duurder is, een vast objectief en een vast brandpunt heeft overweeg ik toch om de X100s te gaan kopen. Ik heb inmiddels in dit topic alle reacties gelezen en ben erg geënthousiasmeerd betreffende de Fuji X100s. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide camera’s, X100s en RX100 en die hun ervaring willen delen?
Ik heb zelf alleen ervaring met de X100, maar ik kan je wel adviseren om goed na te denken naar wat voor camera je op zoek bent. Het zijn twee totaal verschillende camera's. Als ik jou was zou ik eerst bedenken of ik een goede kwaliteit compact wil met zoom en die daadwerkelijk in veel zakken past(RX100 III) of een wat grotere camera met vaste(maar heerlijke ;) ) lens en nog een stap meer beeldkwaliteit(X100S). Persoonlijk zou ik zonder twijfel voor de X100S kiezen, gewoon omdat ik dat type camera heel fijn vind om mee te fotograferen. Er zijn echter genoeg andere mensen die hier totaal anders over denken en zonder twijfel voor een RX100 gaan. Eerst kiezen tussen deze twee types camera's en dan de daadwerkelijke camera kiezen uit camera's die onderling beter vergelijkbaar zijn qua fotografiestijl(bijv. Ricoh Gr vs X100S vs RX1 en RX100 vs andere goede compacts).

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je kiest inderdaad wel twee camera's die in gebruik echt twee tegenpolen zijn. De Ricoh GR mag er dan ook bij inderdaad (groothoek prime versie), en als we dan toch bezig zijn, heb je de Panasonic GM1 gezien? Dat zit mooi tussen een 1" en APSC camera in.

http://camerasize.com/compact/#491.397,395,454,555,ha,t

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 04-01 23:38
Dank voor de reacties en de link. Inderdaad, de Ricoh GR was mij ook al opgevallen. Toevallig ga ik komende week naar een ex. collega toe die een Ricoh GR heeft. Ik ben benieuwd.

• addictive
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:43
Wat zijn de aanraders qua extra accu's voor de X100s?

Ik kan de mijne, als het goed is, vrijdag gaan ophalen.
Gordy strap is besteld, nu alleen nog een extra accu (of twee) en de adapter ivm filter

MickBenjamins.com | Facebook | Twitter | SoundCloud

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik heb zelf twee originele accu's en 1 no-name die hier een beetje op lijkt: http://www.amazon.com/STK...fRID=0DDP8CMTQATHVNSN5SBA

Alledrie doen ze het prima, alledrie zijn ze te klein ;) Geen merkbare verschillen tussen die twee modellen maar de accuduur blijft niet optimaal. Heb er laatst nog 2 extra bijbesteld van DX.com omdat ik komende vakantie de bergen in ga en niet altijd stroom zal hebben. Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Peter_Aragorn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:16
Ik heb zelf drie van deze: http://www.amazon.co.uk/d...217191_31005151_M3T1_dp_1

Momenteel niet op voorraad, maar dit komt omdat ze zo ongelofelijk populair zijn. Zijn toppers!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zijn er hier mensen die hun X100 hebben moeten laten repareren vanwege het sticky aperture probleem?

Die van mij is daar meer dan twee weken geleden heengegaan om gerepareerd te worden. Zojuist las ik op de site dat 'ie klaar was en dat verzending + administratieve afhandeling nog minimaal 5 werkdagen ging duren. Volgende week zaterdag ga ik echter al op vakantie... Hoe ging dat terugsturen bij jullie? Duurde het werkelijk zo lang, of was 'ie na 2 dagen al in huis?

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:41
Ging vrij rap; ik was mijn camera een goeie 6 weken kwijt. Wel prima gefixed verder en behalve het vervangen van de lens werken ze een hele checklist af.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Nedra
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:51
'k heb laatst deze besteld voor m'n x100s: http://www.ebay.com/itm/3...ageName=ADME:L:OU:NL:3160

Heeft hier overigens iemand ervaring met Gariz? Op ebay heb ik een soft-button van ze besteld, en ze lijken ook veel andere coole producten te hebben zoals deze halfcase en neck straps, etc. Zeker niet goedkoop maar het ziet er erg goed uit!

• Chiron
Softbutton kan je weinig fout aan doen. Let wel op of je een convex of concave knopje koopt; En haal er meteen een rolletje teflon tape bij, zelfs de duurste softreleases draaien na een tijdje los dus je moet ze wel even zekeren ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

quote:
Peter_Aragorn schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:31:
Ik heb zelf drie van deze: http://www.amazon.co.uk/d...217191_31005151_M3T1_dp_1

Momenteel niet op voorraad, maar dit komt omdat ze zo ongelofelijk populair zijn. Zijn toppers!
Ik ook, 2 maar. :9 Alleen staat er nu niet gewoon niet op voorraad en een lange levertijd ofzo, maar ze weten echt niet of die 'ooit' nog zal komen. Je kan niet eens bestellen (laten weten dat je wacht ofzo). :o
quote:
Currently unavailable.
We don't know when or if this item will be back in stock.

quote:
Chiron schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:26:
Ging vrij rap; ik was mijn camera een goeie 6 weken kwijt. Wel prima gefixed verder en behalve het vervangen van de lens werken ze een hele checklist af.
Mijne ook, maar behalve een kleine beschadiging die er voorheen niet zat werkt hij weer als nieuw en heb er een mooi certificaat bij, wat uiteindelijk eigenlijk alleen maar toegevoegde waarde is. (aangezien alle vroege x100 's er uiteindelijk wel last van krijgen volgens mij, en de gene die zeggen van niet hebben het waarschijnlijk gewoon niet gemerkt, of gedacht die paar foute belichtingen zal mijn fout wel zijn.)

• jeltevm
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21-05 19:54
zojuist deze besteld:
http://www.amazon.co.uk/dp/B00EQWQ872

de maximalpower batterijen waren niet meer beschikbaar bij amazon. Maar deze combipack bevat er ook 2! plus het komt mooi uit dat ik de travelcharger ook nodig ga hebben op vakantie (US plug)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zojuist kwam DPD mijn X100 afleveren. Excuusbrief van Fujifilm erbij, optische eenheid is vervangen. De camera is verder helemaal nagekeken. Hij werkt weer als een zonnetje, geen plakkend diafragma meer! :)

Via hun trackingsysteem kon ik zien dat hij gistermiddag uit Duisburg (DE) is verzonden. In iets meer dan 24 uur dus weer in huis. 10 juni op de post gedaan, 26 juni was de reparatie klaar, 1 juli weer in huis. Prima service!

edit: ik zie opeens een vette halve vingerafdruk in de zoeker, achter het voorste glas. Je kunt er van de buitenkant niet bij, moet dus wel bij het repareren van de camera zijn gebeurd. Grrrr... Wil de camera deze vakantie gewoon gebruiken, dus zit nog een beetje te twijfelen wat ik ermee ga doen. Zo op het eerste gezicht lijk ik er geen last van te hebben. Kan zoiets nog kwaad?

[Voor 30% gewijzigd door tobiasvs op 01-07-2014 19:02]

• Chiron
Ik zou hem terugsturen, maar functioneel hoef je er geen last van te hebben.

De X30 schijnt dezelfde EVF te krijgen als de X-E2.
Geen OVF meer dus (met 85% coverage), maar dan wel een goede EVF (met 100% coverage).

Ben benieuwd hoe de body er dan uit gaat zien, dat moet toch haast wel iets dikker worden.

http://www.fujirumors.com...tion-x-e2-trusted-source/

X-E2:

• AdmiralSnipe
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-05 23:58
Wat een gaar ding...

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
quote:
Maar toch wel mooie specs voor een klein sensor camera: Fujirumors.

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-05 22:13

RobbyTown

Grootmeester

Inderdaad was ook rond kijken voor nieuwe camera. Kwam weken terug X30 geruchten tegen. Nu weten we wat echt is kwa specs.

Iemand een idee als deze ook bij de mm te koop zal zijn? X20 hadden daar niet maar schijnt wat ik op internet lees dat als voorraad x20 op is is hij ook op.

Fotozaak is hier niet meer echt te bekennen in de buurt en wil hem toch graag eerst even voelen voor ik hem koop.

• Walker78
Zo op het eerste gezicht is de doortekening van details nu ook beter dan bij de X20, zie https://www.flickr.com/ph.../in/set-72157646816959502. Vooral dat aspekt kreeg nogal wat kritiek, zoals DPReview schreef: 'Tends to smudge fine details (even at ISO 100)'. Wat dat betreft heb ik de X10 altijd beter gevonden maar deze X30 ziet er veelbelovend uit :9

Bovenstaande link doet 't dus niet (zie hieronder), dan maar via eerder genoemde link http://www.fujirumors.com/first-look-fujifilm-x30/

[Voor 15% gewijzigd door Walker78 op 26-08-2014 18:50]

Die link geeft een 404 en camera's met kleine sensoren (zoals de X10/X20/X30) zullen altijd smudging hebben in de plaatjes. Je koopt ze dan ook omdat ze makkelijk mee te nemen en te bedienen zijn, niet omdat ze zulke goede foto's schieten (het verschil met APS-C is gigantisch).

• Walker78
Bizar, van die link, ik heb 'm hier zojuist nog een keer geplaatst, gecheckt, dan doet ie het, tweede keer krijg ik ook die 404. Begrijp hier geen hout van 8)7 De rest van je verhaal vind ik wat kort door de bocht :)

[Voor 81% gewijzigd door Walker78 op 26-08-2014 18:53]

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

http://www.fujifilm.eu/eu...vers-premium-performance/ hier nog wat info. Helaas wel jammer dat hij na de vakantie uitkomt.
quote:
Walker78 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:43:
Bizar, van die link, ik heb 'm hier zojuist nog een keer geplaatst, gecheckt, dan doet ie het, tweede keer krijg ik ook die 404. Begrijp hier geen hout van 8)7
Omdat dat Flickr album en de foto's 'unlisted' zijn (zodat followers van zijn foto-stream niet met saaie samples lastig gevallen worden enzo). Je komt er alleen via de speciaal aangemaakte link:
https://www.flickr.com/gp/25805910@N05/YG427G

Staat dat ook niet bovenin je scherm in dat mooie roze vakje? Dat Guest Pass verhaal.

En het is sowieso wel netjes om naar zijn First Look te linken in plaats van enkel een foto, dat is misschien een tweede reden om zo'n link te gebruiken en duidelijk werkte het. ;)

[Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 26-08-2014 22:11]

quote:
Walker78 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:43:
De rest van je verhaal vind ik wat kort door de bocht :)
Tja, kennelijk zijn er hier nog genoeg mensen die zich door de marketing luitjes weten te laten foppen. Hij kost dan weliswaar (bijna) net zoveel maar geeft niet gek veel betere foto's dan hedendaagse smartphones. Bij dit soort compactcamera's (want daar valt hij onder ondanks dat ie niet bepaald compact meer is) zie je dat terug in de kwaliteit van de foto's zoals smudging. Het argument van smudging is dan ook niet meer dan een open deur intrappen ;) Vergeet hier ook vooral niet dat de X30 dezelfde sensor en lens als die van de X20 gebruikt. De demo foto's van de X20 waren destijds ook heel erg mooi.

Dit zijn echter wel 1 van de leukste compactcamera's die je kunt kopen, zowel qua looks als qua features en bediening. Het is wel jammer dat ze van een OVF naar een EVF zijn gegaan, die OVF had zo zijn charme. Ik ben benieuwd hoe goed die EVF in het echt is. Dat tiltscherm is wel fijn, had de X20 die maar :'(

Edit: Fuji Guys hebben inmiddels ook een filmpje met een overview van de X30:

[Voor 6% gewijzigd door ppl op 27-08-2014 00:11]

• Walker78
quote:
jesper86 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:08:
[...]

Omdat dat Flickr album en de foto's 'unlisted' zijn (zodat followers van zijn foto-stream niet met saaie samples lastig gevallen worden enzo). Je komt er alleen via de speciaal aangemaakte link:
https://www.flickr.com/gp/25805910@N05/YG427G

Staat dat ook niet bovenin je scherm in dat mooie roze vakje? Dat Guest Pass verhaal.

En het is sowieso wel netjes om naar zijn First Look te linken in plaats van enkel een foto, dat is misschien een tweede reden om zo'n link te gebruiken en duidelijk werkte het. ;)
Bedankt voor de uitleg, Jesper. Als je het zo bekijkt is wat je schrijft heel plausibel, ik had er alleen geen moment bij stilgestaan; even een fotootje, screenshot of andere afbeelding toevoegen aan een mailtje of op een forum, ter verduidelijking van wat je bedoelt, is zo gewoon geworden dat je daar simpelweg niet op let. Maar nogmaals; het is duidelijk.

De X10 had de ORBS, de X20 dat smudging verhaal. Op het forum van DPReview kwam ik dat het eerst tegen. Met name in landschapsfotografie was het storend, omdat het gesmeer daar het meest zichtbaar was, vooral in de groene kleuren: gras, bomen enz. Ik was benieuwd of dat probleem met de X30 verholpen was, vandaar juist dat plaatje. Natuurlijk kun je een en ander pas echt goed beoordelen aan de hand van 100% afbeeldingen, Jpeg en RAW, maar zoals ik al schreef: 'zo op het eerste gezicht' ziet het er bij de X30 goed uit, beter dan bij de X20.
Iets van de helft van de foto's is 100% toch, (misschien moet je Flickr member zijn) en kan je downloaden. Ik heb ze bekeken en kom geen 'ongewone' smudging meer tegen. Het is duidelijk geen APSC sensor, maar onder de compacts ziet het eruit dat je niet meer enkel naar een RX100 hoeft te kijken. In gebruik is het natuurlijk een totaal andere camera, met al de voordelen van Fuji's interface, bediening met fysieke knoppen, grote grip en handmatige zoom lens etc., en natuurlijk de kleur-profielen (film-simulatie) met ingebouwde raw-converter, en nu ook in LR.

Een ervaren fotograaf weet dat die eigenschappen in real-world situaties veel belangrijker zijn. Het zorgt dat je meer plezier heb in het fotograferen, en de camera beter onder controle, wat natuurlijk weer betere en creatievere foto's oplevert die je anders nooit zo had gemaakt .. daar kan geen brick-wall test tegenop. Dit is echt een camera gemaakt voor fotografen, niet voor amateurs die toevallig ergens iets gelezen hebben over sensor-formaat. ;) Nee een camera is veel meer dan dat.

En dat is alleen nog maar verbeterd, dat is waar ze duidelijk heel veel tijd in stoppen (dat is met Sony wel anders, maar die heeft dan weer andere dingen zoals XAVC.) Anyway, vooral de grote accu is echt een heel zinvolle plus, en de EVF is een kleine compromis die uiteindelijk toch veel meer voordelen brengt in gebruik. Sowieso natuurlijk eindelijk normaal te gebruiken voor compositie met 100% coverage, maar je heb dan ook directe exposure, scherptediepte, witbalans, en kleur weergave, met zelfs focus-peaking en 10x magnification. Bovendien is het terugkijken van foto's in de EVF ook enorm handig wanneer het LCD in fel zonlicht slecht te zien is. Hij is groter ook dan die in de RX100III als het goed is. Een OVF is wel uniek en mooi retro natuurlijk en hij was optisch erg goed, maar je mist dan gewoon heel veel moderne features, en vooral 100% coverage vind ik toch echt onmisbaar om serieus te kunnen werken. Met mensen gecentreerd in de foto kan je mss wegkomen met 85% coverage, maar verder waar compositie er toe doet is het echt geen doen imho. Het lijkt leuk, maar opnieuw in de real-world, daar gaat het uiteindelijk om.

Als je dan toch Fuji's interface en bediening kan 'opofferen' voor beeldkwaliteit zou ik liever kiezen voor iets als de Panasonic GM1 met compacte 12-32mm of de nieuwe 15mm F1.7 Summilux. Hoewel dat XAVC al bijna reden genoeg is voor toch een RX100III, maar ja, dat zijn de dilemma's dus. (als iemand die altijd nog een APSC/FF camera zal hebben natuurlijk voor het èchte werk. ;) Anders zou het zeker weten MFT zijn geworden.)

[Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2014 11:14]

Die hele X10/X20/X30 serie is vooral gericht op de liefhebbers, niet op de mensen die mooie plaatjes willen schieten. Wat betreft het gebruik zijn dit wel apparaten waar iedereen mee uit de voeten kan en dat maakt ze heel geschikt voor familie uitjes e.d. (je kunt ze gewoon uitlenen aan wie dan ook en die kan er een plaatje mee schieten). Aan dit soort apparaten zitten nou eenmaal bepaalde beperkingen zoals dat smudging (en ja ik geloof best dat ze dit nu beter voor elkaar hebben maar niet dat het weg is). Wees je daarvan bewust, dat voorkomt teleurstellingen zoals we die bij de X20 hebben gezien. Met zwart-wit is de smudging trouwens anders.

[Voor 3% gewijzigd door ppl op 27-08-2014 14:56]

quote:
ppl schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:56:
Die hele X10/X20/X30 serie is vooral gericht op de liefhebbers, niet op de mensen die mooie plaatjes willen schieten.
Sorry hoor, maar .. 8)7

Of je moet 'mooie plaatjes' natuurlijk bedoelen als het vrij negatieve 'snapshots' o.i.d, ofwel hoe je de gemiddelde persoon met een smartphone bijvoorbeeld kan omschrijven (meestal, er zijn ook hele goede iPhone fotografen wat dat betreft), maar een belediging is dus om een fotograaf zijn foto's als snapshots/mooie plaatjes te omschrijven. Dan, ja is de RX100 inderdaad voor 'mooie plaatjes'. :')

[Voor 47% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2014 18:02]

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
@ppl: Beetje kromme uitspraak. Hoezo zou een 'liefhebber' (wat is dat precies volgens jou, iemand die specifiek de X10/20/30-serie geweldig vindt?) geen mooie plaatjes willen schieten? Zelfs met een iPhone kun je geweldige foto's maken, wat bijv. de iPhone Photography Awards wel laat zien, of ons eigen topic op GoT hierover.
Ik ben het met je eens dat een iPhone en ook de X10/X20/X30 mooie plaatjes schieten (daarom heb ik een X20) maar er zit een verschil tussen die dingen en bijv. een dslr. En daar zit nou juist het hele probleem. Wat velen onder mooie plaatjes verstaan zijn scherpe plaatjes en/of veel scherptediepte zoals die uit een dslr komen rollen. Ze willen geen smudging en dat soort zaken. Juist dat zijn dingen die vrij inherent zijn aan kleine sensoren. Wat je echter (te) vaak ziet is dat men denkt dat ze dezelfde kwaliteit hebben als met een dslr, kopen het ding, bekijken de plaatjes en zijn teleurgesteld. Als je een stuk terug in dit topic leest kom je daar voorbeelden van tegen maar je zult ze ook elders aantreffen (dpreview, diverse sites gericht op de Fuji X series). Men heeft veel te hoge verwachtingen van de X10/20/30, daar kan ie niet aan voldoen en daardoor is ie ook niet populair.

Wat betreft liefhebber: dit (X10/20/30) is niet je typische compactcamera zoals bijv. de iPhone. Hij heeft opties voor de simpele gebruiker maar ook opties voor de doorgewinterde fotograaf die niet z'n complete camera set mee wil nemen. Een liefhebber heeft liever een camera met instelmogelijkheden dan een iPhone waar je het niet hebt omdat je dan geen controle kunt uitoefenen. Helaas is de prijs daar dan ook naar, logisch gezien zijn er betere keuzes dus "liefhebber" van het design is ook wel een beetje een must. Vergeet hier vooral niet dat compacts het tegenwoordig moeten opnemen tegen smartphones: "waarom zou ik 'm kopen als mijn smartphone dat ook al kan?". Ja, leg dat maar eens uit ;) Vergelijkbare discussies: een vulpen van 100 euro vs een gratis reclame pen; een horloge vs een smartphone.

Zie verder ook: http://www.fujirumors.com...s-digital-camera-ranking/

Edit: mocht het nog niet duidelijk zijn, liefhebber wordt hier bedoeld zoals de originele betekenis van het woord: iemand die ergens veel van houdt en daar dus een hogere mate van interesse in heeft. Kennelijk overschat ik de kennis van het Nederlands op dit forum...

[Voor 9% gewijzigd door ppl op 27-08-2014 18:07]

Probleem is niet het woord liefhebber, maar dat wat je erna zegt.

Ander nieuws dan: "Fujifilm X100T: EVF bigger than the EVF of the X-E2 (x0.67 magnification)"
quote:
- EVF will have a x0.67 magnification and offer a horizontal apparent field of view of approx. 27°. Biggest EVF in Fuji’s line after X-T1.
De X100 kan wel wat meer magnification gebruiken. :) Groter dan de X-E1 / X-E2 (en X30) dus, maar niet zo enorm als de X-T1 (natuurlijk). En de rumor komt schijnbaar van een 'trusted source' dus klinkt goed.

• Walker78
Heeft iemand trouwens deze Fujifilm LHF-X20 zonnekap + protectiefilter zwart? Wat me altijd gestoord heeft, en wat ik ook het nadeel van die OVF vind, is dat je in de groothoekstand, en ook nog wat daarna, de randen van de lens in de zoeker ziet. En natuurlijk helemaal de zonnekap. Bovendien kun je de zonnekap niet gewoon op de lens laten zitten als ook de lensdop erop zit. Onhandig. Op m'n X10 gebruik ik daarom al een tijdje de JJC ALC-X10 automatische lensdop maar de bladen daarvan prikken ook hinderlijk door het beeld en het inschakelen van de camera gaat er stroever door (toch al een zwakker punt van dit toestel). Het ding zit inmiddels ook zo vast als een huis en ik vraag me af of ik 'm er nog vanaf krijg zonder ook gelijk de hele lens mee te nemen. Vraag is of je bij die LHF-X20 de zonnekap op de lens kan laten zitten als ook die bijgeleverde lensdop erop zit. Zo ja dan lijkt het me een mooie optie voor de X30.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

quote:
Walker78 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:23:
Heeft iemand trouwens deze Fujifilm LHF-X20 zonnekap + protectiefilter zwart? Wat me altijd gestoord heeft, en wat ik ook het nadeel van die OVF vind, is dat je in de groothoekstand, en ook nog wat daarna, de randen van de lens in de zoeker ziet. En natuurlijk helemaal de zonnekap. Bovendien kun je de zonnekap niet gewoon op de lens laten zitten als ook de lensdop erop zit. Onhandig. Op m'n X10 gebruik ik daarom al een tijdje de JJC ALC-X10 automatische lensdop maar de bladen daarvan prikken ook hinderlijk door het beeld en het inschakelen van de camera gaat er stroever door (toch al een zwakker punt van dit toestel). Het ding zit inmiddels ook zo vast als een huis en ik vraag me af of ik 'm er nog vanaf krijg zonder ook gelijk de hele lens mee te nemen. Vraag is of je bij die LHF-X20 de zonnekap op de lens kan laten zitten als ook die bijgeleverde lensdop erop zit. Zo ja dan lijkt het me een mooie optie voor de X30.
Het antwoord als ik je goed begrijp is ja. Zie http://youtu.be/3VnPesVL_10

• Walker78
Ah, goed gevonden. Thanks! Hier hoef je ook geen Deens voor te kunnen verstaan :)

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

@hierboven ik kom van een dslr af 450D en 5D mk2. 450D en 5D mk2 was wereld van verschil niet alleen de prijs maar ook kwaliteit. Laatst een canon compact camera gekocht. 200 euro gigantisch veel zoom echter foto kwaliteit is bagger (vriendin jeeft samsung die fotos zijn strakker). Mis naast slechte fotos ook de viewer. Accu na 50 tot 100 fotos accu leeg en ja gps staat uit. Na advies fuji werd er geroepen twijfeld nog tussem g16 of de g17 die komt en nu de x30. Mooi ding voldoet aan alle wensen (compact, viewer, goede batterij, goeie fotos) zeker nu de x30 ook nog een beter batterij heeft en nog wifi dat was geen pre maar goed.

Alleen als ik de fotos van x20 zie is het nogal slecht veel ruis bij weinig iso. Dus x20 valt af. Daar heeft mijn tel geen last van. Bij x30 lijkt dit minder tot niet.

Naar mijn idee lijkt x30 toch beter dan een tel fotos te maken of zit ik fout? Ben namelijk van plan om een x30 aan te schaffen ;).
Ik gebruik een 'goede' UV filter met coating die vuil-afstotend is en makkelijk schoon te maken (geen fabeltjes, echt waar) en heb sinds ik die heb niet meer omgekeken naar de lenskap .. zou bijna vergeten dat ik 'm heb, ergens veilig in een laatje. De zonnekap en 'beschermfilter' zitten er permanent op. De X100 heb ik het dan wel over.

Rodenstock HR Digital Super MC heb ik, en Hoya HD is ook een optie en ook nog eens 'onbreekbaar', maar kleiner dan 49mm is er geloof ik niet. Gelukkig zit er een 'protectie filter' bij in die set die je noemt. O-)

[Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2014 20:07]

• Walker78
Ik zag op DPReview de eerste 'bèta-samples' van de X30. Wat me dan toch weer verbaast is dat typische gesmeer op sommige foto's: kijk eens naar het 7de en 8ste plaatje in de reeks op 100%. Het is niet zo dat het me pas bij 100% opvalt, als je de foto op kleiner formaat bekijkt, gewoon in de reeks van DPReview, zie je het gebrek aan detail al. Foto's met minder groen (mensen, materiaal, felle kleuren) zien er gelijk beter uit. Kun je zeggen dat de X30, net als de X20, goed presteert maar minder geschikt is voor landschapsfotografie? Of kun je het hele verhaal afdoen met verwijzing naar de kleine sensor?

[EDIT]: bij nadere beschouwing doen de eerder gegeven links naar de voorbeelden 7 en 8 het niet meer (eerst wel) dus dan maar even zo: kijk eens naar het 7de en 8ste plaatje in de reeks.

[Voor 39% gewijzigd door Walker78 op 03-09-2014 16:04]

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:32

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Kan best aan het diafragma liggen volgens mij. Kleinere sensoren hebben sneller last van diffractie meen ik.

Woutoud.com

Zeker, met MFT kan je al beter F5.6 gebruik dan F8, met APSC is het tussen F8-F11, bij FF tussen F11-F16, dus F9 op een 2/3" is echt te hoog. Maar die op F5.6 had (met diffractie meegerekend) toch wel beter mogen zijn, dat lijkt me wel (in ieder geval deels) het limiet van xtrans op 2/3" combo te zijn.

Maar ook het sterke punt van Fuji is te zien namelijk de foto in zijn geheel heeft mooi kleur, contrast en dynamisch bereik. Ook hetgeen in de schaduw heeft nog mooi kleur, en de besneeuwde toppen waar de zon op schijnt is ook niet lelijk overbelicht. Iets meer naar het totaalplaatje kijken dus met deze camera, het fotograferen zelf dus en de gehele foto, iets minder op de details fixeren. Helaas, tis niet anders. Kan alleen zelf bepalen wat er meer waarde heeft, super-fine-details of .. everything else.

[Voor 83% gewijzigd door jesper86 op 03-09-2014 13:00]

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe groot die sensor is, maar ik neem aan dat een f2.8 op de x30 al ongeveer overeen zal komen met iets in de richting van f27 op een FF. Verder afstoppen verbeterd het beeld misschien niet, maar dat hangt ook af van de abberaties in de lens zelf. Die diffractielimiet beperkt meer je maximaal mogelijke resolutie (die dus lager is bij kleinere sensoren), maar dat zou niet hoeven te betekenen dat je beeld niet nog zou verbeteren als je van f2.8 naar f5.6 af stopt op die x30.

Als het specifiek die groene kleur is die problemen veroorzaakt (en de andere kleuren niet), dan zou ik eerder verwachten dat dit afhangt van hoe of dat de sensor die kleur uitleest. Wellicht nog wat kinderziektes met die X-trans manier van uitlezen?
Xtrans heeft juist veel groen vergeleken met normaal, en die balans is ook met bayer al naar het groene. Zou verwachten dat dan juist groen het de meeste nauwkeurigheid heeft. :/

Anway, de precieze reden doet er niet zo toe, het is niet ideaal, maar er is zijn vele andere interessante en unieke eigenschappen aan die camera die met net wat minder detail niet meteen waardeloos zijn. In gebruik kan dat juist het verschil maken wat eigenlijk nog veel belangrijker is, maar dat is nou eenmaal iets dat niet zo makkelijk te beoordelen is achter een beeldscherm. O-)

[Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 03-09-2014 13:14]

• Walker78
quote:
jesper86 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:08:
Xtrans heeft juist veel groen vergeleken met normaal, en die balans is ook met bayer al naar het groene. Zou verwachten dat dan juist groen het de meeste nauwkeurigheid heeft. :/

Anway, de precieze reden doet er niet zo toe, het is niet ideaal, maar er is zijn vele andere interessante en unieke eigenschappen aan die camera die met net wat minder detail niet meteen waardeloos zijn. In gebruik kan dat juist het verschil maken wat eigenlijk nog veel belangrijker is, maar dat is nou eenmaal iets dat niet zo makkelijk te beoordelen is achter een beeldscherm. O-)
Het rare is dat mijn ouwe X10 met de EXR-sensor dat probleem helemaal niet zo heeft, niet in die mate in ieder geval:

In feite is dat dé reden dat ik destijds de X20 niet gekocht heb: de X10 gaat altijd mee op fietstochten en dan fotografeer ik graag her en der wat plaatjes van landschappen, veel groen dus. Natuurlijk, de X20 heeft, evenals de X30, zeer goeie eigenschappen maar dat ie het juist op dit punt een beetje laat afweten komt mij dus minder goed uit. Iemand die juist veel in de stad en zo fotografeert zal er denk ik niet zo zwaar aan tillen.
Woohoo! Digitale-optische rangefinder (soort van). *O*

The third generation X100T premium digital compact

quote:
World's first Advanced Hybrid Viewfinder, complete with Electronic Rangefinder

To facilitate manual focusing while using the Optical Viewfinder, the focus area is enlarged and displayed in the bottom right of the viewfinder. Part of the original optical image is blocked and then the digital EVF display is projected in the resulting space. Manual focusing that was previously difficult with the optical viewfinder is made easier, much like a mechanical rangefinder. Focus Peak Highlight and Digital Split Image can also be selected on the enlarged area, and the magnification of the focused area can be changed.

@Mods: de X30 en X100T mogen in de topic titel denk ik? :)

[Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 10-09-2014 14:42]

quote:
[b][message=42861961,noline]jesper86 schreef op woensdag 10 september 2014 @
@Mods: de X30 en X100T mogen in de topic titel denk ik? :)
Done.
Ik wil een hybride zoeker voor mijn 5D2-opvolger!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wauw, gaaf! De originele EVF-optie blijft er in zitten trouwens, maar met wat verbeteringen:
quote:
- Visibility has improved under a variety of conditions, from bright scenes outdoors to dark scenes indoors, by automatically controlling finder brightness.
- The Live View display can also be set to “Preview Pic. Effect”, which recreates selected camera effects such as a film simulation mode. Equally, a more natural Live View close to what the naked eye sees can be chosen by turning this option off.
- The image within the finder is smoother in low light conditions as it is displayed at the maximum frame rate possible.
- Display time lag, inherent problem with electronic viewfinders, has been significantly reduceer.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Is dit zelfde niet mogelijk door gebruik te maken van een LCD zonder back plate (transparante LCD dus)? Lijkt me veel makkelijker omdat je anders altijd een deel van je scherm opoffert om een closeup te bekijken. Grote kans dat je net dat paaltje dat in de weg staat mist en je weer moet gaan croppen, laat staan bij closeups ...

www.maartendeboer.net
Canon: 1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds
Canon EF: 200mm f/2L IS USM | 200mm f/1.8L USM
Zeiss: Milvus 1.4/85 | Otus 1.4/55 | Milvus 1.4/25

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Daar krijg je nooit een dusdanig helder beeld mee dat je kritieke focus op f/2 goed kan beoordelen, volgens mij. Maar hoe ik 't gelezen heb, is dat venstertje niet altijd actief en schakel je 'm handmatig in, dus tijd genoeg om daarvoor te kijken of er geen paaltje staat :)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is mij dus alleen niet duidelijk of dat gedeelte dat geblokkeerd wordt aan/uit gezet kan worden of dat het permanent geblokkeerd wordt en eventueel opgevangen door "live" beeld dat de EVF laat zien.

www.maartendeboer.net
Canon: 1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds
Canon EF: 200mm f/2L IS USM | 200mm f/1.8L USM
Zeiss: Milvus 1.4/85 | Otus 1.4/55 | Milvus 1.4/25

Lijkt mij, wanneer je de feature activeert komt dat venstertje in de hoek, net als wanneer je de EVF activeert de gehele OVF word verduisterd. Denk niet dat je een keus heb tussen het venstertje of transparant, en denk niet dat het zinvol zou zijn om de keus wel te bieden (is dan wss amper te zien). En als hij niet weg gaat wanneer je 'gewoon' de OVF wil gebruiken dan eet ik mijn pet op, dan hadden ze die hele feature nog liever overgeslagen wss. Een nieuwe feature moet het normale gebruik niet in de weg zitten, dus no worries. :)

Zo ziet het eruit trouwens:

> http://dedpxl.com/fuji-x100t-first-look/

[Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 10-09-2014 13:21]

*Edit: Ooh, het is een ND-filter glaasje, dus ook niet eens compleet zwart. (zie 0:30)

[Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 10-09-2014 14:27]

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Heb het filmpje even gekeken en eigenlijk elk grote verbeterpunt dat werd aangedragen door gebruikers, is wel verwerkt in de X100T. Bijna alle knopjes zijn customizable, video met volledig handmatige instellingen, groter scherm (maar daar lijkt een rare zwarte balk rechts van te zitten?), WiFi...

Helaas geen 23mm f/1.4, maar dat was misschien ook iets te veel van het goede.

quote:
tobiasvs schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:57:
groter scherm (maar daar lijkt een rare zwarte balk rechts van te zitten?)
Dat het LCD niet helemaal tot de rand komt bedoel je? Is vrij normaal ..
quote:
Helaas geen 23mm f/1.4, maar dat was misschien ook iets te veel van het goede.
Die is er al ? :+
http://www.fujifilm.com/p...fujinon_lens_xf23mmf14_r/

Een X100 zal dat natuurlijk nooit krijgen, de performance van de huidige lens is al maar net aan imho, de 23/1.4 op F2 is vele malen beter, en de macro performance van F2-F2.8 is ronduit bagger, en ook de algemene performance 'zou' iets beter kunnen.

Een betere presterende 23/2 zal denk ik al iets groter zijn (en heeft een eventuele 24MP opvolger mss ook wel nodig), een F1.4 zou helemaal een dikzak worden zoals een Sony RX1, de prijs omhoog doen, en dan ga je het doel van de X100 een beetje voorbij .. aangezien het platte nu juist hetgeen is waardoor hij zo makkelijk mee kan, en de prijs moet ook echt niet hoger worden imho, het is al een luxe product.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

quote:
jesper86 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:59:
[...]

Dat het LCD niet helemaal tot de rand komt bedoel je? Is vrij normaal ..
Nee, nog binnen die rand. Het lijkt alsof een deel van het scherm niet gebruikt wordt... In de video is dit een paar keer te zien, niet alleen bij image playback.
quote:
[...]

Die is er al ? :+
http://www.fujifilm.com/p...fujinon_lens_xf23mmf14_r/

Een X100 zal dat natuurlijk nooit krijgen, de performance van de huidige lens is al maar net aan imho, de 23/1.4 op F2 is vele malen beter, en de macro performance van F2-F2.8 is ronduit bagger, en ook de algemene performance 'zou' iets beter kunnen.

Een betere presterende 23/2 zal denk ik al iets groter zijn (en heeft een eventuele 24MP opvolger mss ook wel nodig), een F1.4 zou helemaal een dikzak worden zoals een Sony RX1, de prijs omhoog doen, en dan ga je het doel van de X100 een beetje voorbij .. aangezien het platte nu juist hetgeen is waardoor hij zo makkelijk mee kan, en de prijs moet ook echt niet hoger worden imho, het is al een luxe product.
Mwa, ik zou het niet erg vinden om een iets dikkere X100 te krijgen als daar een f/1.4-lens voor terug komt. Ik weet dat 'ie er voor de rest van de X-systeemcamera's bestaat ;) maar het design van de X100 vind ik vele malen mooier dan de X-PRO1 en de rest biedt geen optische zoeker. Maar zo zie je maar weer: ieder zijn smaak en voorkeuren.

Jah tuurlijk het zou leuk zijn, maar dat maakt het een hele andere camera wat je niet gewoon als verbeterde opvolger kan brengen, maar meer een special edition. Maar als ze dat doen, dan zie ik eerder een 35/1.7 o.i.d. gebeuren zodat die belachelijke TCL in de prullebak kan. ;-)

ps. X-T1 schermpje is nog veel 'erger' en X-E2 is ook zo, de E-P5 is niet anders, en nog veel meer 'devices' .. vraag me niet waarom, maar het is ver van ongewoon, helaas. http://www.optyczne.pl/upload2/106007_mini_tyl2.JPG

[Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 17-09-2014 13:07]

Hoe betrouwbaar is Pocket-lint? Daar lezen we namelijk:
quote:
“In addition there’s a new Classic Chrome Film Simulation mode and 1/32,000th sec electronic shutter that are new to the series. A firmware update will see these made available in both X100 and X100S models soon.”
Hands-on: Fujifilm X100T review: New viewfinder features make for best X100 model yet

[Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 17-09-2014 13:06]

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Oh gaaf, dat zou wel leuk zijn! Scheelt de hele tijd de ND in- en uitschakelen als je met f/2 rondloopt.

• Chiron
Wow, dat zou wel te gek zijn :D

• jorgen83
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-05 10:47
X100t is besteld! Benieuwd wanneer in November ik hem kan verwachten...
Gaaf. d:)b In het zwart ?

Volgens cameranu 'vanaf Najaar 2014', dus dat kan vanalles zijn!
Maar je ben er vroeg bij dus krijg je 'm vast bij de eerste lading.

• jorgen83
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-05 10:47
Yes, zwart :) Fujirumors zei volgens mij november, dus let's hope for the best!

• Kwintessens
  • Laatst online: 25-05 17:44
quote:
jesper86 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:20:
(...)

ps. X-T1 schermpje is nog veel 'erger' en X-E2 is ook zo, de E-P5 is niet anders, en nog veel meer 'devices' .. vraag me niet waarom, maar het is ver van ongewoon, helaas. http://www.optyczne.pl/upload2/106007_mini_tyl2.JPG
Heeft dat er niet mee te maken dat achter dat deel van het glas de sensor voor het omgevingslicht zit?

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
quote:
tobiasvs schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:16:
Oh gaaf, dat zou wel leuk zijn! Scheelt de hele tijd de ND in- en uitschakelen als je met f/2 rondloopt.
Jammer dat het 0,1 seconde duurt voordat de foto genomen is. Fuji maakt ons blij met een dode mus.

• inquestos
  • Laatst online: 13:45
Ben ik de enige die de nieuwe viewfinder weliswaar geniaal, maar ook een beetje houwtje-touwtje vindt?

Ik vond de viewfinder van de x100 al niet super degelijk overkomen (de 10 minuten dat ik 'm heb gebruikt). Maar een ND-filter die er dan zo'n beetje voorklapt, het ziet er allemaal niet heel degelijk uit.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

Vraagje. Ben van plan om een x30 te kopen alleen met welke snelheid schrijft die camera iets weg?

Wil niet na 3 fotos buffer vol is ivm traag kaartje

http://www.fujifilm.com/p...ifilm_x30/specifications/ daar zie ik geen info hoe snel die schrijft, alleen kaartje sd, sdhc of sdxc dan ga ik voor de laatste alleen je hebt kaartjes van 30MB/s of 95MB/s. Dus zou graag willen weten wat schrijfsnelheid van camera is. Iemand een idee?
Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken, wegschrijven heeft Fuji wel onder de knie, en de camera is juist gemaakt voor snelle response en lange accu-duur en dat soort dingen die er toe doen in de praktijk, ipv enkel het uiterste in beeldkwaliteit te willen. Maar (lange) bursts voor echte actie-fotografie gebruik is een ander verhaal, dan lijkt me de X30 niet de meest logische keuze, weet niet wat je precies van plan ben? Maar 3 fototjes moet geen probleem zijn ..

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

Waar ik mijn camera voor wil gebruiken. Ik heb voorheen een EOS450D en 5D Mk2 gehad was gesleep moe. Nu een Canon PowerShot SX280 HS Zwart, foto's zijn drama en je mist speigelreflex camera functies, maar ik wil geen speigelreflex camera meer. Dus vandaar compact.

Wat ik wil schieten is wat ik verleden ook heb geschoten https://vandemeulenhof.com/category/fotografie/.
Vakantie foto's, events, dagje weg, dagelijksleveren, marco.

Lijkt mij de x30 toch een prima camera voor of niet?

Maar welke kaart is nu goed SDHC of SDXC?
De kaart zegt helemaal niks over de prestaties eigenlijk, het enige is dat het lampje dan iets langer knippert of niet, maar de camera zelf word er niet sneller of langzamer van, moderne camera's schieten gewoon door tijdens het wegschrijven.

HC staat enkel voor High Capacity (32GB), en XC voor Extended Capacity (>64GB), puur opslag dus.

Kwa snelheid is elke UHS-1 voldoende, maar een sneller kaartje geeft wat meer betrouwbaarheid naar mijn idee omdat je kwalitatief degelijk geheugen nodig heb voor goede prestaties, en dat hij dan wat sneller schijft en zal uploaden naar de PC met een cardreader is mooi meegenomen.
https://www.dataio.nl/pro...pro-class-10-uhs-i-90mbs/

Anyway, allemaal wel het laatste waar ik de camera keuze door zou laten beïnvloeden.

Ik denk als je eenmaal een DSLR en zelfs fullframe heb ervaren dat je toch beter naar een ILC zou kunnen kijken, de X30 is ook geen zakformaat dus daar is wel iets voor te vinden met soortgelijke afmetingen (bijvoorbeeld MFT met pancake-zoom), of desnoods toch maar een X-A1 dubbele lens kit in een tasje mee. Aangezien je ooit bewust de SX280 heb gekozen zou ik denken dat je toch ook wel enige behoefte heb om af en toe een tele-lens erop te kunnen zetten, anders had je meteen wel een enthusiast compact genomen met minder zoom maar lichtsterke lens en geavanceerde mogelijkheden.

[Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 19-09-2014 14:16]

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

quote:
jesper86 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:04:
Ik denk als je eenmaal een DSLR en zelfs fullframe heb ervaren dat je toch beter naar een ILC zou kunnen kijken, de X30 is ook geen zakformaat dus daar is wel iets voor te vinden met soortgelijke afmetingen (bijvoorbeeld MFT met pancake-zoom), of desnoods toch maar een X-A1 dubbele lens kit in een tasje mee. Aangezien je ooit bewust de SX280 heb gekozen zou ik denken dat je toch ook wel enige behoefte heb om af en toe een tele-lens erop te kunnen zetten, anders had je meteen wel een enthusiast compact genomen met minder zoom maar lichtsterke lens en geavanceerde mogelijkheden.
SX280 waarom gekozen? Niet duur en veel zoom lekker mooi meegenomen, echter foto kwaliteit is drama (samsung van vriendin doet het nog beter!) en kan de instellingen niet doen die ik wil en mis de viewer. En het is zoveel zoom het is bijna niet te doen zonder statief. Daarnaast accu is ook een drama nog geen 50 foto's en het is leeg.

X30 is groter dan SX280 maar kleiner dan DSLR. Het voordeel of eerlijk gezegt waar ik vanaf wil en niet terug wil is geen gesleep met diverse lenzen. 1 degelijke camera met een beetje zoom en handig dingen instellen wat met een DSLR ook kan zonder een compleet menu door te spitten. Ik heb de X30 ook vergeleken met de G16. Nu heb ik in de mm G16 en de X20 in mijn handen gehad kwa formaat en bediening ligt de X20 beter in mijn handen. X30 valt lastig te testen :P.

[Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 19-09-2014 16:26]

Tja ik weet ook niet wat je verwachte van zo'n compact, die dingen verkopen echt alleen op specs en 'ooh lekker veel zoom dat is mooi meegenomen', maar er is nog nooit iemand daadwerkelijk te spreken geweest over de foto's die eruit rollen als je het foto's kan noemen. 400,- kosten ze bij aankondiging en 180,- een week later, terwijl ze 7 generaties later nog precies het zelfde zijn maar dan met wifi en nog meer megapixel zodat je die smurrie van detail nog verder uitvergroot kan zien. |:(

Een Panasonic GM1 (of nieuwe GM5) met 12-32 en nieuwe 35-100 4-5.6 zou ik absoluut geen meeslepen noemen dat kan bijna nog samen in een jaszak.

Anyway er is net de Panasonic LX100, die heeft dan niet de Fuji interface en JPGtjes, maar wel nog meer (of, andere) directe externe bediening, en bovendien zullen er toch wel betere foto's uit komen dankzij de MFT sensor, en nog 'betere'(/lichtsterke) lens. Daar betaal je dan ook voor natuurlijk, maar als het je enige camera moet worden ..

En desnoods als je toch 'een beetje zoom' wil, er zit echt een hele mooie F2.8 lens op de Sony RX10.

Camerasize, altijd leuk: :D
http://camerasize.com/com...9,563,534,489,331.25,ha,t

[Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 19-09-2014 18:58]

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

quote:
jesper86 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 18:47:
Tja ik weet ook niet wat je verwachte van zo'n compact, die dingen verkopen echt alleen op specs en 'ooh lekker veel zoom dat is mooi meegenomen', maar er is nog nooit iemand daadwerkelijk te spreken geweest over de foto's die eruit rollen als je het foto's kan noemen. 400,- kosten ze bij aankondiging en 180,- een week later, terwijl ze 7 generaties later nog precies het zelfde zijn maar dan met wifi en nog meer megapixel zodat je die smurrie van detail nog verder uitvergroot kan zien. |:(

Een Panasonic GM1 (of nieuwe GM5) met 12-32 en nieuwe 35-100 4-5.6 zou ik absoluut geen meeslepen noemen dat kan bijna nog samen in een jaszak.

Anyway er is net de Panasonic LX100, die heeft dan niet de Fuji interface en JPGtjes, maar wel nog meer (of, andere) directe externe bediening, en bovendien zullen er toch wel betere foto's uit komen dankzij de MFT sensor, en nog 'betere'(/lichtsterke) lens. Daar betaal je dan ook voor natuurlijk, maar als het je enige camera moet worden ..

En desnoods als je toch 'een beetje zoom' wil, er zit echt een hele mooie F2.8 lens op de Sony RX10.

Camerasize, altijd leuk: :D
http://camerasize.com/com...9,563,534,489,331.25,ha,t
@small tekst daar heb je gelijk in en stoor mij er ook aan.
@Panasonic LX100 bedankt voor de tip. Al is die duurder dan X30 dat maakt mij niet uit als ik fotos ga maken wil ik dat er kwaliteit uitkomt en geen bagger wat ik nu dus heb vooral bij avond DRAMA! Wacht nog even rustig reviews af dan nog keer bij mm X30 en Panasonic LX100 lekker mee spelen dan hoop ik een keuze te kunnen maken.

Nice site btw.

• Djiee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:28
Ik zou heel graag jullie advies willen over het volgende. Ik ben me al een aantal maanden aan het oriënteren op een camera en ben uiteindelijk bij de Fuji X100 serie uitgekomen.

Gezien de prijs wil ik me richten op een 2e hands exemplaar alleen twijfel ik nog tussen de originele x100 en de x100s versie. Op internet lees ik veelal dat mensen het prijsverschil te groot vinden tussen de x100 en x100s om de duurdere 's' te kiezen. 2e hands komt het neer op een verschil van zo'n 400 euro wat toch wel aanzienlijk is. Ik wil de camera gebruiken als walkaround, straat- en landschap fotografie en zo nu en dan bij familie events.

Voor zover ik begrijp heeft de firmware van de x100 de camera dusdanig verbeterd dat de AF vrijwel overeenkomt met de 's'. Maar dat de 's' over het algemeen toch prettiger in het gebruik is en vooral ook op het gebied van manual focus. Maar is dit het 400 euro prijsverschil waard? Zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met beide camera's en hun ervaring/advies kunnen delen?

• AdmiralSnipe
quote:
Djiee schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:29:
Ik zou heel graag jullie advies willen over het volgende. Ik ben me al een aantal maanden aan het oriënteren op een camera en ben uiteindelijk bij de Fuji X100 serie uitgekomen.

Gezien de prijs wil ik me richten op een 2e hands exemplaar alleen twijfel ik nog tussen de originele x100 en de x100s versie. Op internet lees ik veelal dat mensen het prijsverschil te groot vinden tussen de x100 en x100s om de duurdere 's' te kiezen. 2e hands komt het neer op een verschil van zo'n 400 euro wat toch wel aanzienlijk is. Ik wil de camera gebruiken als walkaround, straat- en landschap fotografie en zo nu en dan bij familie events.

Voor zover ik begrijp heeft de firmware van de x100 de camera dusdanig verbeterd dat de AF vrijwel overeenkomt met de 's'. Maar dat de 's' over het algemeen toch prettiger in het gebruik is en vooral ook op het gebied van manual focus. Maar is dit het 400 euro prijsverschil waard? Zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met beide camera's en hun ervaring/advies kunnen delen?
Ik heb geen ervaring met beide camera's naast elkaar maar de AF van de X100 is wel flink verbetert d.m.v. firmware updates en heeft de camera focus peaking gekregen en hoef je minder lang te draaien in manual focus mode om de gewenste focusafstand te krijgen.
Het grootste verschil zit 'm in het menu systeem, die is bij de X100s aardig op de schop gegaan waardoor alles wat logischer geordend is.
Daarnaast heeft de X100s een andere sensor (X-Trans i.p.v. Bayer) met iets meer megapixels en heeft de X100s digitale split focus als manual focus optie.
De X100s is wel de betere camera maar het is aan jou om te bepalen of je er zo veel meer voor wilt betalen.
Je kunt trouwens ook gewoon een nieuwe X100 kopen, de Limited Black edition (*kwijl* *kwijl*) is op dit moment 599 euro bij Foka, dan heb je er ook gelijk een lens hood, lederen tasje en een filter bij.

• Djiee
@AdmiralSnipe,

Dankje voor je input.

Ik denk dat als ik het geld zou kunnen missen op dit moment ik voor de 's' zou gaan. Maar dat is vooral gevoelsmatig iets van 'nieuwer is beter', terwijl dit niet altijd op gaat en een geldig argument is. Velen zijn lovend over de x100 vooral na de nieuwe firmware, en zelfs de oudere sensor zou voor velen een reden zijn toch de x100 te kiezen, al is dat natuurlijk persoonlijke smaak. Maar dat soort comments laten me twijfelen of de meerprijs dan echt een betere ervaring op gaat leveren en daarmee te rechtvaardigen valt. Uiteraard kan dat niemand voor mij bepalen, maar vind het wel prettig als mensen hun eigen ervaring kunnen delen in bediening, gebruiksgemak en kwaliteit zodat ik daar zelf mijn conclusies als 'leek' uit kan trekken :)

Ik zelf prefereer overigens de zilveren versie, daar staan er aantal van op marktplaats voor zo'n 400-500 euro met accessoires.

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-05 08:03
Bij de introductie van de T zullen de prijzen van de S vermoedelijk wel dalen net zoals bij de oorspronkelijke 100 ook gebeurd is. Bij dezelfde Foka hadden ze hun demo-model al in de verkoop gegooid voor 899, veel andere handelaren zullen vòòr november hetzelde doen. Daarna zal de voorraad toch voor een aantrekkelijkere prijs dan de huidige over de toonbank moeten gaan.
In Duitsland is de s overigens voor 1099 bij veel handelaren te koop.

• Djiee
@ Sodela.

Dat verwacht ik ook wel ja, al denk ik dat een nieuwe x100s nog wel een tijdje buiten m'n budget zal vallen. Door financiële tegenvallers past voorlopig alleen een 2e hands x100 binnen het budget. En daarom twijfel ik ook waar ik verstandig aan doe. Aan de ene kant wil ik ontzettend graag beginnen met fotograferen aan de andere kant is het wellicht verstandiger om nog een tijdje te wachten omdat de x100 het misschien niet helemaal meer waard zou zijn. Vandaar dat ik input van anderen zoek die hier iets zinnigs over kunnen vertellen. :)

• AdmiralSnipe
Als je graag wilt beginnen met fotograferen zou ik niet te lang wachten, dan blijf je bezig.
Je kunt ook een 2e hands X100 kopen zodat je alvast kunt beginnen met fotograferen.
Als je na een tijdje toch het idee hebt dat het niet voldoende is kun je de camera altijd weer verkopen.
Tegen die tijd is de X100s vast wel meer in prijs gedaald en misschien is een X100 toch niet de camera voor je en wil je daarna een ander soort camera uitproberen.
Een 2e hands X100 raak je altijd wel weer kwijt zonder er veel geld op te verliezen.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De X100 is zeker zijn geld nog waard, zowel tweedehands als nieuw bij Foka op dit moment. Daar hoef je het echt niet om te laten. Performance in het donker is gewoon goed, f/2 is heerlijk lichtsterk, 35mm-equivalent is erg fijn als allround lens. Alleen rekening houden met de aanschaf van (weliswaar goedkope) extra batterijen, want die slurpt 'ie erg snel leeg.

De limited black edition bedoel je bij de Foka? Op zich een aardige deal als je meerekent dat er voor 200,- aan accessoires bij zit (hoewel je daar anders wss veel minder aan zou uitgeven met third party alternatieven). Maar het is dan wel de enige èchte limited edition (gewoonlijk namelijk niet te koop in zwart), dus die zou helemaal in no time weg zijn op marktplaats. ;-)

ps. Avond foto's zijn inderdaad super, de foto's worden alleen maar mooier als de zon (net) onder is. Wel het EV wieltje even op -1 ofzo zetten anders wil hij het daglicht proberen te maken, da's niet de bedoeling en verspilling van de extra iso/sluitertijd. ;)

[Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 22-09-2014 21:51]

Zo ver we weten is de X100T sensor hetzelfde als voorgaande xtrans.
Oordeel zelf: Fujifilm X100T (beta) Real-world samples gallery op dpreview.

*Natuurlijk alleen relevant voor JPG, in Raw zal er sowieso geen verschil zijn. :)
*Er zit ook tenminste 1 foto tussen gemaakt met de WCL, en wie weet hoeveel met Classic Chrome.

[Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 23-09-2014 12:26]

• Djiee
Dank voor de reacties hierboven, net even de bevestiging die ik voor mezelf nodig had om toch voor de x100 te gaan.

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
quote:
Djiee schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:34:
Dank voor de reacties hierboven, net even de bevestiging die ik voor mezelf nodig had om toch voor de x100 te gaan.
En de jpegs van de x100 zijn beter dan die van de x100s.

• DBreda
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18-04 22:48
Een vriend heeft mij de X30 aangeraden. Ik ben zelf een leek wat betreft camera's, dus mochten jullie tips hebben, hoor ik het graag. Ik koop m op de eerste plaats om foto's te maken van eten. Dus voornamelijk foto's van dichtbij. Daarnaast is het in restaurants vaak donker, dus dat is ook belangrijk om op te letten. Naast deze foto's is het ook af en toe straatfotografie en natuurlijk ook gelijk voor vakantie. Mijn budget was eigenlijk maximaal 400 euro, maar de X30 is al 499 euro. Maar als het echt zo'n goede camera is wil ik het er wel voor uitgeven.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Woutoud.com

• Kwintessens
  • Laatst online: 25-05 17:44
quote:
DBreda schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:35:
Een vriend heeft mij de X30 aangeraden. Ik ben zelf een leek wat betreft camera's, dus mochten jullie tips hebben, hoor ik het graag. Ik koop m op de eerste plaats om foto's te maken van eten. Dus voornamelijk foto's van dichtbij. Daarnaast is het in restaurants vaak donker, dus dat is ook belangrijk om op te letten. Naast deze foto's is het ook af en toe straatfotografie en natuurlijk ook gelijk voor vakantie. Mijn budget was eigenlijk maximaal 400 euro, maar de X30 is al 499 euro. Maar als het echt zo'n goede camera is wil ik het er wel voor uitgeven.
Begrijp ik goed dat je foto's wilt maken van eten wanneer jezelf uit eten bent? Dus het gaat niet om situaties waarin je veel invloed hebt op het licht? Ik denk dat je voor dat bedrag beter een camera kunt kopen die goed presteert bij weinig licht en een lichtsterke lens heeft. Je kunt jouw vraag misschien het beste stellen in het topic [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Tja, niet vernieuwend genoeg. Ik heb nog geen X100-toestel, dus dat kan me aan m'n reet roesten. :P

Woutoud.com

Tja vernieuwend, dat was de X100S ook niet .. wat willen mensen nou. Fotografie is Diafragma, Sluiter en ISO en zal dat altijd blijven. Vernieuwen moet je zelf doen, de camera hoeft dat alleen zo makkelijk mogelijk te maken en dat is wat ze elke keer weer net iets mooier/leuker/handiger maken. Precies wat je zegt, opvolgers zijn voor camera zoekende niet voor huidige eigenaren. Dan zijn het toch echt wel zeer welkome aanvullingen wat de volgende eigenaar heel gelukkig zal maken. Al zou het ènkel dat irritante wieltje zijn waar je mensen van verlost, dat gun ik ze. imho reden genoeg om de productielijn net wat te tweaken, want die draait hoe dan ook door. Nee die stopt niet zodra je er 1 heb gekocht, een volgende klant staat altijd in de rij, de schappen moeten hoe dan ook worden aangevuld, might as well make it a T. :+

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ahum... Ik heb vandaag even kunnen spelen met een X100S. Zodra ik het apparaat vast had kreeg ik een glimlach op m'n gezicht. :)
Nog even wachten op de T. ^^

Woutoud.com

Haha, klinkt bekend. Ik had hetzelfde toen ik de X100 in mijn handen kreeg in de huiskamer van de betreffende persoon van marktplaats. Het was nog net niet "take my money now", kon niet geloven dat iemand dat weg wilden doen, en dat niettemin wilde vervangen met een EOS-M (die toen nog best duur was). :+

• henkie196
  • Niet online
Tja, als een vaste focale lengte van 35mm (equivalent) niet je ding is, dan kan ik me voorstellen dat je liever wat anders wil. Zeker voor het geld dat die X100(x) kost.

• LvanW
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 15:43
quote:
AdmiralSnipe schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:46:
[...]

Ik heb geen ervaring met beide camera's naast elkaar maar de AF van de X100 is wel flink verbetert d.m.v. firmware updates en heeft de camera focus peaking gekregen en hoef je minder lang te draaien in manual focus mode om de gewenste focusafstand te krijgen.
Het grootste verschil zit 'm in het menu systeem, die is bij de X100s aardig op de schop gegaan waardoor alles wat logischer geordend is.
Daarnaast heeft de X100s een andere sensor (X-Trans i.p.v. Bayer) met iets meer megapixels en heeft de X100s digitale split focus als manual focus optie.
De X100s is wel de betere camera maar het is aan jou om te bepalen of je er zo veel meer voor wilt betalen.
Je kunt trouwens ook gewoon een nieuwe X100 kopen, de Limited Black edition (*kwijl* *kwijl*) is op dit moment 599 euro bij Foka, dan heb je er ook gelijk een lens hood, lederen tasje en een filter bij.
Bedankt voor deze tip, ik heb die X100 limited black bij Foka besteld, is nu trouwens 649 euro.

Ze hebben ook een demo model van de X100S voor 799 euro maar dat vond ik nog steeds aardig veel geld, ook omdat je er dan nog een hoop accesoires bij moet kopen (ik wil er sowieso filters op kunnen schroeven).

• hypz
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08-05 19:06
Demo model bij Foka kan ook een refurbished betekenen. Ik had zelf namelijk ook een x100s gekocht bij Foka maar had vantevoren wel even gebeld hoeveel de "demo" gebruikt was. Ik was beetje bang dat er zoals bij de Media Markt door jan en allemaal mee gespeeld was

Maar het bleek dat ze refurbised modellen als demo op de website zetten. Mijn toestel was gewoon "nieuw" eigenlijk, zit ook gewoon 2 jaar garantie op.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True