Graag gedaan.
3 niveau's daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Het is half-press of helemaal bij iedere camera op de wereld naar mijn weten, en ik heb ze toch in alle soorten en maten in mijn handen gehad. Ze noemen het niet voor niks half-press.
Bij de digitale leica's zijn het er toch echt 3. Bij mijn M8, M9 en de MM was dit het geval dus het zal wel zo bedoelt zijn.
Bij het eerste niveau zet de camera het menu of preview uit en is die klaar voor de foto. Bij de tweede zet die de meter vast of ontspant die als je dat zo hebt ingesteld. Bij de derde ontspant die.
Is denk ik blijkbaar bedoelt voor die optie dat de camera al bij licht indrukken een foto maakt.
Er zit geen pin aan een softrelease, alleen het montage schroefdraad. Datzelfde schroefdraad zit natuurlijk ook op een draadontspanner om hem te monteren, maar vervolgens doet de pin inderdaad het werk .. zoals je zegt de knop zelf druk je niet meer in, enkel de pin gaat naar binnen. Met een soft release dus wel, die schroef je erOP, en de knop druk je daardoor nogsteeds gewoon naar beneden niet anders dan normaal.
Ik zou het nog eens opnieuw bestuderen als ik jou was.

Dan maar een quote van het internet om duidelijk te maken wat ik bedoel:
The softrelease screws into the remote shutter release mechanism inside the shutter button and provides a few advantages.
First, it physically raises the height of the shutter button, allowing you to use the joint or pad of your finger to fire the shutter rather than the tip. This results in a smoother action, more like squeezing a trigger than prodding a button, which reduces camera shake a little and is (to many people at least) more comfortable.
Generally, the cable release socket also has a smoother action than the shutter button, so the softrelease turns it into something of a hair-trigger, which again helps reduce camera shake. The effect seems to vary a little camera-to-camera, but I find them essential items on my M6 and Canon P.
Blijkbaar is dat tweede deel dus niet van toepassing bij de fuji. Bij leica merk ik het duidelijk.
Zegt inderdaad niet of je de knop minder diep moet indrukken, maar hij maakt wel gebruik van dezelfde manier als de softrelease. Het is niet simpelweg een opzetstuk.
Chiron schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:58:
Oh en als je er eentje in je sluiter schroeft, doe er dan een stukje teflon, of loctite tussen. Je zal niet de eerste zijn die de softrelease kwijt raakt omdat ie per ongeluk losdraait
Meerdere niveau's in de sluiterknop bij een Leica heb ik ook nog nooit van gehoord, zag iig niet op de M's die ik in mijn handen heb gehad.
Ik zou hem niet in je sluiter schroeven
Ik weet niet welke M's je gebruikt heb maar het zit op de digitale M's.