Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 14:48
LvanW schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:39:
[...]
ook omdat je er dan nog een hoop accesoires bij moet kopen (ik wil er sowieso filters op kunnen schroeven).
Wilde zeggen dat je dan dat goedkope alternatief kon nemen ... kom even niet op de naam, heb het zelf ook. Toen bedacht ik me dat je een zwarte camera had... en ik weet niet of dat er ook in het zwart is.

Yes, die hieronder, JJC :)

[ Voor 3% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 31-10-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Super-uitgebreide X100T review:
http://www.fujirumors.com/using-the-fujifilm-x100t/
Even though they look very similar and share the same sensor, lens and processor, the X100T is a departure from the X100S with respect to performance and usability—it’s Fuji’s best camera to date. The X100T is a joy to work with, as it simply doesn’t get in the way of the photographer.

So is the X100T a perfect camera? Of course not. There’s always room for improvement, even though most points on my wishlist now belong in the nice-to-have category. The must-haves have mostly been covered.

[ Voor 78% gewijzigd door jesper86 op 13-11-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41vjUtEsKEL.jpg

Cool ik wist niet dat JJC ook een 'omgekeerde' adapter+zonnekap heeft. Stuk compacter, makkelijk de tas in! en ziet er wel geinig uit. Maar het gaatje lijkt me erg klein voor een 35mm equiv, zeker als je er nog een (30.5mm) filtertje in stopt. Maar als het groter moest dan zouden ze dat wel gedaan hebben neem je aan ...

Lijkt me vooral fijn als bescherming voor de lens, zonder UV-filter te hoeven gebruiken wat toch wel eens reflecties geeft heb ik gemerkt zelfs een goeie. (En zonder hood is het gewoon een 49mm adapter.)

- http://www.cameranu.nl/nl/p348634/jjc-ln-rc49s-fuji-zonnekap
- http://www.amazon.co.uk/d...M8K&coliid=I24P4ITS133PSX

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 17-11-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanW
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:45
Het lijkt erop alsof het een namaak versie is van de op de X100 veel gebruikte Pentax hood (zie dit topic op het fuji forum) die oorspronkelijk voor de Pentax Da 40mm lens gemaakt is. Alleen op de foto van de JJC hood zie je een 30.5 mm aan de voorkant van de hood erop geschroefd zitten terwijl het filter op de Pentax hood er aan de binnenkant in wordt geschroefd.

Ik heb zelf de hood voor de Pentax DA 70 mm f2.4 erop geprobeerd, die geeft wel vignetting in uitgeschoven toestand. Ziet er wel mooi uit, ik zag dat iemand anders al hetzelfde had bedacht.

Er is nog een JJC hood voor de X100, de JJC lh-jx100ii.
Die is groter maar het voordeel is dat je er een 49mm filter in kan schroeven (alleen bijv. een polariser kan je dan niet meer draaien). En de originele lenskap kan er over heen.

[ Voor 20% gewijzigd door LvanW op 17-11-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die van de Pentax 40mm kende ik inderdaad, maar die kan je dus niet zomaar krijgen tenzij je die lens koopt zover ik weet. Dat maakt deze optie mooi, en bovendien niet duur via Amazon.

En natuurlijk de goede kleur, zonder Pentax-DA 1:2.8 40mm op de voorzijde. O-)
( op amazon.de zag ik ook een zwarte )

De 70mm hood van jou ziet er stoer uit, maar kwa gemak of formaat niet echt een vooruitgang indd. En die LH-JX100II ook niet denk ik, niet compact inderdaad, en als ik een 49mm filter wil gebruiken heb ik altijd de gewone hood nog waarmee je indd nog gewoon bij je filter kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Walker78 op 29-11-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat de goede kant op met de X100S prijs, straks wel heel verleidelijk om te upgraden.

Tenzij je er al 1 heb. :P

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=384860&deliveryCountry=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Toch verwacht ik niet dat hij nog veel verder zal zakken. De X100 is uiteindelijk ook op 699 blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de X100S zal hem daar vast nog in volgen .. hij is zelfs 599 geweest.
Kweenie maar nóg €190-290 eraf is percentueel en absoluut gezien toch niet niks hoor.

Kan je een WCL-X100 voor kopen als je mazzel heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
En die WCL-X100 is meer dan prima! Al gebruik ik hem wel bijster weinig. Ben toch meer gewend aan de 35mm. Twijfel of ik hem ga houden.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Stilletjes hier, omdat de camera's in de kast liggen of omdat iedereen druk aan het fotograferen is? ;)

Komende week een X100T aanschaffen. Iemand tips voor leuke accessoires? Wil een leuke leren strap hebben, maar een leuke die ook nog een beetje betaalbaar is is toch lastig vinden... Kwam iets tegen van Gordy's wat me wel aansprak (bruin leer, rood omwikkeld), weet niet of iemand hier ervaring mee heeft?

Moet me ook nog even verdiepen in een cover voor de camera zodat hij veilig in de normale tas kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik heb een strap van Gordy. Zwart leer met rood accent. Ik vind die dingen echt top :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je ook een cover zoekt waarom dan niet gewoon de Fuji case, daar zit een leren strap bij en gebruik ik nu met plezier zonder case. :+ Tis een vrij basic strap, maar zit netjes in elkaar. Af en toe inderdaad met case als je zonder foto-tas weg wil of gewoon wat meer camera om vast te houden. Nadeel is alleen dat de klep niet meer dicht gaat met wat dan ook voor accessoire zoals de filter adapter, thumbs-up, soft button, en al helemaal niet met hood. Maar de onderhelft kan altijd. =)

De LC-X100 is net iets voordeliger te vinden, maar de LC-X100S heeft een klepje voor het accu/kaart deurtje!
pricewatch: Fujifilm LC-X100S Leather Case

Een koopje als je het vergelijkt met Gariz bijv, en gewoon goede kwaliteit met echt leer.

Anders zijn er alternatieven:
http://www.amazon.de/Mega...keywords=fuji+x100+tasche (gratis verz.)
http://www.cameranu.nl/nl...-bruin-voor-fujifilm-x100 (ziet er niet uit, geen strap? ;( )

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 09-03-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Thnx voor de info, ik ga er van het weekend eens naar kijken want die originele riem is 3x niets...

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8711/16595671367_15054ff32d_z.jpgFujifilm X100T by leonvanwoerkom, on Flickr

Mijn eerste indruk van de camera is goed, schitterende DOF voor zo een camera maar moet wel erg wennen aan de viewfinder.. Ben niet anders dan een spiegel gewend maar dat komt vanzelf goed. Dit weekend maar veel spelen met het ding :)

Vooral de overgang van de Canon menustructuur/instellingen naar Fuji is even wat anders. Zoek me nog even wezenloos _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:59
Mooie speelgoed!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Peter_Aragorn schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:24:
Ik heb een strap van Gordy. Zwart leer met rood accent. Ik vind die dingen echt top :)!
Deze strap heb ik ook gevonden, maar snijd de strap je na een tijdje niet in de nek? Want het leer is vrij dun, maar ziet er wel erg leuk uit.

Ook zie ik soft shutters voor de X100*, wat is hier het voordeel van? Zijn er hier ervaringen mee? :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja dat is lastig uit te leggen. Je hebt je vinger wat hoger, wat relaxter, het lijkt of je nauwkeuriger de controle hebt over de sluiterknop en half-press. Hoeft niet meer te 'zoeken'. En het ziet er gewoon stoer uit. ;)

FujiFilm FinePix X100 Soft Release

Gewoon proberen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
Zo'n softrelease button verbetert inderdaad het gevoel, het is wel lastig uit te leggen als je het nog nooit geprobeerd hebt.

Als je er eentje aanschaft, doe dan wel een convex (bolle) ipv concave (hol). Met een bolle kun je ook schieten met je tweede vingerkootje ipv het tipje van je vinger zoals normaliter, wat de stabiliteit ten goede komt.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Tip: koop er gewoon een van ebay. Je hebt ze al vanaf 1 a 2 dollar incl verzenden vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Een soft release schroef je op de ontspanknop waar je normaal de draadontspanner inschroeft (oudewetse draadontspanner uiteraard).

De ontspanknop heeft vaak meerdere niveau's van indrukken (bijvoorbeeld om de belichting vast te zetten, of om de autofocus te activeren) en ligt ook wat dieper. Daarom moet je de knop echt indrukken om hem te bedienen waardoor je bij langere sluitertijden eventueel wat beweging krijgt.

De softrelease omzeilt deze niveau's en ligt hoger waardoor je dus een heel makkelijk en licht in te drukken knop krijgt waardoor er minder beweging nodig is.

Dit klinkt allemaal mooi maar ikzelf vind het juist niet fijn werken en gebruik die van mij nooit. Ze zijn relatief goedkoop dus je kunt het altijd proberen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je met omzeilt niveau's, de half-press blijft gewoon. De 'hoeveelheid' beweging wordt er niet meer of minder op, dat lijkt voor het gevoel alleen zo omdat je inderdaad niet de diepte in hoeft. En dat simpele verschil maakt het inderdaad wel stabieler.

(Een draadontspanner stuurt een pin naar binnen, een soft release schroef je OP de knop.)

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 17-03-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Dank voor de uitleg. Mijn X100T ligt morgen voor mij klaar op het postkantoor. Eerst maar eens "gewoon" gaan testen. Ik heb nu een 5dMKII en wil deze camera gebruiken voor de korte (city) trips, want ben het zeulen van de dSLR een beetje zat. Het zal in het begin enorm wennen worden, maar volgens mij ga ik veel plezier beleven aan deze camera als ik alle review sites en fora lees. :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jesper86 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:06:
Wat bedoel je met omzeilt niveau's, de half-press blijft gewoon. De 'hoeveelheid' beweging wordt er niet meer of minder op, dat lijkt voor het gevoel alleen zo omdat je inderdaad niet de diepte in hoeft. En dat simpele verschil maakt het inderdaad wel stabieler.

(Een draadontspanner stuurt een pin naar binnen, een soft release schroef je OP de knop.)
Om met de standaard knop een foto te maken moet je deze helemaal indrukken. Pas als die helemaal is ingedrukt neem je de foto.

Een draadontspanner drukt een pin naar binnen waardoor de knop helemaal niet ingedrukt hoeft te worden. Die pin gaat dus net zo diep als de knop wanneer die helemaal is ingedrukt.

De softrelease heeft ook een pin aan de onderkant net als de draadontspanner die de standaard knop als het ware dieper maakt. Daardoor hoeft die minder diep ingedrukt te worden en haal je dus ook niet alle "niveau's". Belichting zal die wel meenemen blijkbaar. Met de lengte van de pin aan de onderkant kun je zo bepalen hoe licht de soft release werkt en hoeveel niveua's die meeneemt.

Bij leica zitten er volgens mij 2 of 3 niveau's in de ontspanknop, bij de X100 zou ik dat niet weten.
Bij leica is er ook een setting waarbij de camera al op het 1e of 2e niveau afgaat. Soort van softrelease dus.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja bedankt voor de uitleg hoe je een foto maakt.

3 niveau's daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Het is half-press of helemaal bij iedere camera op de wereld naar mijn weten, en ik heb ze toch in alle soorten en maten in mijn handen gehad. Ze noemen het niet voor niks half-press.

Er zit geen pin aan een softrelease, alleen het montage schroefdraad. Datzelfde schroefdraad zit natuurlijk ook op een draadontspanner om hem te monteren, maar vervolgens doet de pin inderdaad het werk .. zoals je zegt de knop zelf druk je niet meer in, enkel de pin gaat naar binnen. Met een soft release dus wel, die schroef je erOP, en de knop druk je daardoor nogsteeds gewoon naar beneden niet anders dan normaal.

Ik zou het nog eens opnieuw bestuderen als ik jou was. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 17-03-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Oh en als je er eentje in je sluiter schroeft, doe er dan een stukje teflon, of loctite tussen. Je zal niet de eerste zijn die de softrelease kwijt raakt omdat ie per ongeluk losdraait :P

Meerdere niveau's in de sluiterknop bij een Leica heb ik ook nog nooit van gehoord, zag iig niet op de M's die ik in mijn handen heb gehad.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jesper86 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:19:
Ja bedankt voor de uitleg hoe je een foto maakt.
Graag gedaan.
3 niveau's daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Het is half-press of helemaal bij iedere camera op de wereld naar mijn weten, en ik heb ze toch in alle soorten en maten in mijn handen gehad. Ze noemen het niet voor niks half-press.
Bij de digitale leica's zijn het er toch echt 3. Bij mijn M8, M9 en de MM was dit het geval dus het zal wel zo bedoelt zijn.
Bij het eerste niveau zet de camera het menu of preview uit en is die klaar voor de foto. Bij de tweede zet die de meter vast of ontspant die als je dat zo hebt ingesteld. Bij de derde ontspant die.

Is denk ik blijkbaar bedoelt voor die optie dat de camera al bij licht indrukken een foto maakt.
Er zit geen pin aan een softrelease, alleen het montage schroefdraad. Datzelfde schroefdraad zit natuurlijk ook op een draadontspanner om hem te monteren, maar vervolgens doet de pin inderdaad het werk .. zoals je zegt de knop zelf druk je niet meer in, enkel de pin gaat naar binnen. Met een soft release dus wel, die schroef je erOP, en de knop druk je daardoor nogsteeds gewoon naar beneden niet anders dan normaal.

Ik zou het nog eens opnieuw bestuderen als ik jou was. O-)
Dan maar een quote van het internet om duidelijk te maken wat ik bedoel:
The softrelease screws into the remote shutter release mechanism inside the shutter button and provides a few advantages.

First, it physically raises the height of the shutter button, allowing you to use the joint or pad of your finger to fire the shutter rather than the tip. This results in a smoother action, more like squeezing a trigger than prodding a button, which reduces camera shake a little and is (to many people at least) more comfortable.

Generally, the cable release socket also has a smoother action than the shutter button, so the softrelease turns it into something of a hair-trigger, which again helps reduce camera shake. The effect seems to vary a little camera-to-camera, but I find them essential items on my M6 and Canon P.
Blijkbaar is dat tweede deel dus niet van toepassing bij de fuji. Bij leica merk ik het duidelijk.
Zegt inderdaad niet of je de knop minder diep moet indrukken, maar hij maakt wel gebruik van dezelfde manier als de softrelease. Het is niet simpelweg een opzetstuk.
Chiron schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:58:
Oh en als je er eentje in je sluiter schroeft, doe er dan een stukje teflon, of loctite tussen. Je zal niet de eerste zijn die de softrelease kwijt raakt omdat ie per ongeluk losdraait :P

Meerdere niveau's in de sluiterknop bij een Leica heb ik ook nog nooit van gehoord, zag iig niet op de M's die ik in mijn handen heb gehad.
Ik zou hem niet in je sluiter schroeven ;)

Ik weet niet welke M's je gebruikt heb maar het zit op de digitale M's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
sluiterknop, duh.

Wel grappig, was me niet opgevallen bij de M8/9, de X100(s/t)'s hebben het in ieder geval niet. Ondanks dat voelt de sluiterknop wel veel preciezer met softrelease knop erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Joepv schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:15:
Dank voor de uitleg. Mijn X100T ligt morgen voor mij klaar op het postkantoor. Eerst maar eens "gewoon" gaan testen. Ik heb nu een 5dMKII en wil deze camera gebruiken voor de korte (city) trips, want ben het zeulen van de dSLR een beetje zat. Het zal in het begin enorm wennen worden, maar volgens mij ga ik veel plezier beleven aan deze camera als ik alle review sites en fora lees. :)
Join the club :+

Het is inderdaad even wennen, maar het is het waard! Heerlijke camera voor erbij :)

Iemand toevallig een linkje naar een fatsoenlijke soft-release button op een Ebay of weet ik het waar? Gevalletje van "door de bomen het bos niet meer zien" met al die verschillende buttons die ook weer allemaal erg op elkaar lijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er bij een Leica nog iets anders tussen zit dan zou het kunnen dat je die twee delen aan elkaar vastschroeft met de softrelease, en zo direct de half-press bereikt. Maar ik vind het vreemd.

Bij Fuji is het niet meer dan een opzetstuk. Dat kleine schroefdraad aan een softrelease is lang niet lang genoeg is om zo ver te komen als de enorme pin van een draadontspanner, en ik denk dat het dan alnog 1 en hetzelfde mechanisme is wat je er uiteindelijk mee indrukt. Slechts de perceptie veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
leonvw schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:12:
[...]
Iemand toevallig een linkje naar een fatsoenlijke soft-release button op een Ebay of weet ik het waar? Gevalletje van "door de bomen het bos niet meer zien" met al die verschillende buttons die ook weer allemaal erg op elkaar lijken..
http://www.rapidwinder.com/

http://www.matchtechnical.com/Pages/Beep.aspx

Dat zijn de twee bekendste. Rapidwinder maakt ze al jaren en is vooral bekend van de rapidwinder (hoe verrassend).
Matchtechnical is vooral bekend van de thumbs up maar maakt ook een hele serie van verschillende softreleases.

Bij veel winkels verkopen ze de Matchtechnical zoals Nivo Schweitzer in Amsterdam. Maar is dus ook direct bij de fabrikant te koop.
jesper86 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:16:
[...]

Als er bij een Leica nog iets anders tussen zit dan zou het kunnen dat je die twee delen aan elkaar vastschroeft met de softrelease, en zo direct de half-press bereikt. Maar ik vind het vreemd.

Bij Fuji is het niet meer dan een opzetstuk. Dat kleine schroefdraad aan een softrelease is lang niet lang genoeg is om zo ver te komen als de enorme pin van een draadontspanner, en ik denk dat het dan alnog 1 en hetzelfde mechanisme is wat je er uiteindelijk mee indrukt. Slechts de perceptie veranderd.
Ik weet het ook niet zeker, maar ik voel duidelijk verschil tussen met of zonder softrelease.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of deze? http://www.lensmateonline.com/store/fujifilm_X100T.php

Komt natuurlijk nog verzendkosten bij en BTW erover, in die volgorde.
:( Niet als je goedkoop uit wil zijn dus. Dan inderdaad ebay, maar dat zou ik ook niet weten. ^.^

Zelf vooral enthousiast over de Match Technical Thumbs Up EP-2S, kan niet meer zonder!
Een softrelease is een fijne bonus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Woei! Mijn X100T heb ik al op de tafel liggen. De postbode was terug gekomen en mijn vriendin was nét thuis! Wat een mooi apparaat en veel functies in de menu's. Ik snap nu wel meteen waarom ik veel lees over een "thumbrest", dan kun je veel makkelijker met 1 hand fotograferen. Weer leuk voor op het verjaardag/Sint/Kerst lijstje :)

De camera is qua gewicht erg fijn. Net zwaar genoeg om "wat in de handen te hebben". De details dat je met een "ouderwetse" diafragma ring op de lens het diafragma instelt is leuk gedaan. Mooie knipoog naar het verleden. Nu wachten tot de batterij vol is.

Zal de Sandisk Ultra 64GB (40 mb/s) snel genoeg zijn voor deze camera? Ik schiet nooit burst. Ik fotografeer altijd op mijn gemak, kijken, compositie bepalen en afdrukken. Eigenlijk vind ik het zonde om het dubbele uit te geven voor een Extreme kaartje als het nooit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
jesper86 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:39:
Of deze? http://www.lensmateonline.com/store/fujifilm_X100T.php

Komt natuurlijk nog verzendkosten bij en BTW erover, in die volgorde.
:( Niet als je goedkoop uit wil zijn dus. Dan inderdaad ebay, maar dat zou ik ook niet weten. ^.^

Zelf vooral enthousiast over de Match Technical Thumbs Up EP-2S, kan niet meer zonder!
Een softrelease is een fijne bonus. :)
http://www.aliexpress.com...141721&isViewCP=y&catId=0 hier zijn er goeiekopere ... had er ene voor mijn vorige X100 en was zeer degelijke voor zijn prijs ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 12:39
Wellicht kan iemand mij verder helpen want ik loop een beetje vast, en eigenlijk alleen maar meer na het lezen van verschillende blogs. 8)7

Ik bezit nu een X-E2 met 18-55 en die bevalt me goed. Maar ik heb niet altijd zin om een tas mee te sleuren of gewoon niet praktisch om dat te doen.
De X100S heeft me altijd al erg aangetrokken, deze hang je eerder gewoon om je nek zonder dat het je na een tijdje tegen gaat staan. Sensor is gelijk maar de lens dus niet. Hoe snel ga je mogelijkheid tot zoom missen? En als je de lens vergelijkt met de fujinon 23mm 1.4, ga je die extra stop missen? Daarnaast maakt deze losse lens de hele set ook wel weer erg groot http://j.mp/1FzVPQq.
Ik heb zelf inmiddels de rx100 III ernaast, maar de sensor is kleiner, de camera zelf is wel errug klein en ik mis toch de hardware buttons. ;)

Mocht het de X100 serie worden dan twijfel ik nog of de X100T de extra centen waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Joepv schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:06:
[...]

Deze strap heb ik ook gevonden, maar snijd de strap je na een tijdje niet in de nek? Want het leer is vrij dun, maar ziet er wel erg leuk uit.

Ook zie ik soft shutters voor de X100*, wat is hier het voordeel van? Zijn er hier ervaringen mee? :)
In m'n nek?! Nee ik heb de handstrap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
De extra stop van de 23mm merk je zeker als je net die ene extra stop nodig hebt ;) Daarnaast natuurlijk ook in de dof. De 23mm 1.4 is ook scherper van hoek tot hoek.

Verder ligt het aan je voorkeuren of je de zoom gaat missen. Je kunt ook eens naar de 27mm f2.8 kijken. Heb hem zelf rond de 220 dollar van ebay (gelukkig niet door de douane gecheckt) hier is ie wat duurder. Maar dan heb je in ieder geval de optie om een lens te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
RobertJRB schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:24:
[...]

http://www.rapidwinder.com/

http://www.matchtechnical.com/Pages/Beep.aspx

Dat zijn de twee bekendste. Rapidwinder maakt ze al jaren en is vooral bekend van de rapidwinder (hoe verrassend).
Matchtechnical is vooral bekend van de thumbs up maar maakt ook een hele serie van verschillende softreleases.

Bij veel winkels verkopen ze de Matchtechnical zoals Nivo Schweitzer in Amsterdam. Maar is dus ook direct bij de fabrikant te koop.
Thnx, had al zitten kijken bij Matchtechnical via een Nederlandse webshop.
Joepv schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:09:
Ik snap nu wel meteen waarom ik veel lees over een "thumbrest", dan kun je veel makkelijker met 1 hand fotograferen. Weer leuk voor op het verjaardag/Sint/Kerst lijstje :)

Zal de Sandisk Ultra 64GB (40 mb/s) snel genoeg zijn voor deze camera? Ik schiet nooit burst. Ik fotografeer altijd op mijn gemak, kijken, compositie bepalen en afdrukken. Eigenlijk vind ik het zonde om het dubbele uit te geven voor een Extreme kaartje als het nooit nodig is.
Volledig mee eens, voor ik hem zelf had zag ik het nut van zo een ding niet echt in.. Maar het voegt toch écht wel wat toe aan de handzaamheid en vooral wanneer je de camera in één hand wil houden. Maar die €125 houdt me nog een beetje tegen :+

Ik heb er een Sandisk Ultra (30mb/s) in zitten en ik irriteer me mateloos aan de schrijfsnelheid.. Ik fotografeer met RAW+JPG en als ik een foto gemaakt heb duurt het zeker 4/5 seconden voor ik hem kan terugkijken! Daar komt deze week dus een snellere in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wtfman86 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:18:
[...]

http://www.aliexpress.com...141721&isViewCP=y&catId=0 hier zijn er goeiekopere ... had er ene voor mijn vorige X100 en was zeer degelijke voor zijn prijs ...
Dat is toch wel iets andere koek hoor. Je hoeft niet altijd voor het goedkoopste te gaan, voor iets moois mag je best wel wat over hebben .. imho.

De Match Technical heeft rubberen pads aan de achterzijde, dit zorgt dat het geheel 'fits like a glove' en daarmee ook niet kan wiebelen. Het is wel de grip waar constant aan gewrikt en getrokken wordt en je wil niet de hot-shoe uit zijn fatsoen trekken of de body coating verzieken. Het hele ding is exact op maat voor enkel en alleen de x100/s, en zelfs de x100t heeft weer een nieuw ontwerp. Geen enkele speling dus, alsof hij zo met body en al uit de fabriek komt, en dat maakt voor mij het verschil tussen een fijne ervaring of niet.

Daarnaast is het gaaf dat hij geheel van messing (brass) is, en de zwarte versie slijt dus net als classic camera's waar je van die mooie gouden randjes krijgt. En ook gewoon super degelijk aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
guidob schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:29:
Wellicht kan iemand mij verder helpen want ik loop een beetje vast, en eigenlijk alleen maar meer na het lezen van verschillende blogs. 8)7

Ik bezit nu een X-E2 met 18-55 en die bevalt me goed. Maar ik heb niet altijd zin om een tas mee te sleuren of gewoon niet praktisch om dat te doen.
De X100S heeft me altijd al erg aangetrokken, deze hang je eerder gewoon om je nek zonder dat het je na een tijdje tegen gaat staan. Sensor is gelijk maar de lens dus niet. Hoe snel ga je mogelijkheid tot zoom missen? En als je de lens vergelijkt met de fujinon 23mm 1.4, ga je die extra stop missen? Daarnaast maakt deze losse lens de hele set ook wel weer erg groot http://j.mp/1FzVPQq.
Ik heb zelf inmiddels de rx100 III ernaast, maar de sensor is kleiner, de camera zelf is wel errug klein en ik mis toch de hardware buttons. ;)

Mocht het de X100 serie worden dan twijfel ik nog of de X100T de extra centen waard is.
Tape je huidige lens eens een tijdje vast op 23mm (35mm). Ik heb een 5dMKII met top L lenzen, maar wilde lichter reizen. Toen dacht ik ook aan primes, maar wist het ook niet. Met een tooltje heb ik toen de EXIF data in een grafiek gezet van al mijn foto's en de city-trips kwamen meestal tussen de 24-35mm uit. Toen heb ik een 24mm prime gekocht en later een 35mm. Met zo'n tool kun je zien op welke mm-ers je het meeste fotografeert, want je ontwikkeld een eigen stijl en vaak zie je dat je daardoor veel op dezelfde mm-ers werkt (althans dat was bij mij het geval).

Ik vind het fotograferen buitenshuis met een prime leuker dan met een zoom. Het is heel cliché, maar je bent meer bezig met de compositie en "het beeld maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Peter_Aragorn schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:09:
[...]

In m'n nek?! Nee ik heb de handstrap :)
Handstrap heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar kon er niet aan wennen om continu de camera in de hand te moeten houden ook als ik er even niet mee aan het schieten was:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7089/7169990384_a2c87aaeae_c.jpgParacord wrist strap by renegesink, on Flickr

Ik heb er momenteel een Domke shoulderstrap aan en hang em om mn schouder EN nek, zoals ik ook met mn DSLR doe. Die band is een stuk langer dan de standaard strap die je erbij krijgt, de camera hangt ter hoogte van mijn heup. Die meegeleverde strap vind ik ook echt een bandzaag trouwens, niet fijn.

Mijn 'bip' heb ik bij nivo-schweitzer vandaan:

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8257/8646008501_19972b1a83_c.jpgBip soft release by renegesink, on Flickr

Inmiddels zit er een 'boop' op (de grotere), omdat ik dacht dat ik de 'bip' kwijt was geraakt, die vond ik na een paar weken terug ergens onderin een van mn photo inserts |:( dus die ligt als spare in de la (altijd leuk, bijna 50,- aan knopjes :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een lenscap? Het mooie van een UV/Protect filter is juist dat je daar niet moeilijk mee hoeft te doen imho.
Camera tevoorschijn en hoppa, schieten maar. :)

(en dankzij de geweldige manual dials al de instellingen gecheckt tegelijk met 'opstarten' in 1 beweging.) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik vind een lenscap wel prettig voor als ie in de tas zit, dan is het filter tenminste niet zo erg bezaaid met stof en andere troep. Ook minder kans op krassen op het filter mocht er onverhoopt zand bij zitten. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring :)

Als ik er niet actief mee schiet en ik bijv. in een stad rondloop met het ding om m'n nek/schouder zit er geen cap op nee. Doe ik ook niet met mn DSLR trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ik gebruik zelf geen lens cap, ik heb een goed filter gekocht van B+W. Was met mijn DSLR niet een filter gebruiker, maar met de x100s doe ik het toch maar, ben bang dat er anders na verloop van tijd allemaal stof in de opening rond de lens gaat zitten. Ben nieteens zo bang voor krassen ofzo maar meer voor stof wat er in komt, omdat je de lens er verder ook niet af kan halen om de boel eens schoon te maken van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Zijn jullie niet bang voor krassen op het grote lcd scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Daar heb ik een invisibleshield screenprotector op zitten, zelfde spul als de protector van een smartphone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
.

[ Voor 99% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijkomend voordeel van een filter blijkt dat de sluiter nog een stuk meer gedempt is. Op een gegeven moment dacht ik huh mijn x100 was toch stiller dan dit, bleek dus omdat het filter er even niet op zat. In een rustige ruimte is dat nog een flink verschil.

Tegen stof is ook een goed punt inderdaad, zoals die af-module op en neer pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Een vreemde vraag. Gisteren heb ik mijn soft release knopje binnen gekregen voor op mijn X100T, maar na het erop schroeven merk ik dat de sluiter knop wat los is. Als je de vinger erop legt kun je een beetje op en neer bewegen. Deze kun je wat op en neer bewegen. Is dit normaal? Nu zonder soft release erop voel ik het ook een beetje. Het lijkt dat het zo hoort qua design, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Je bedoelt dat je 'm een klein beetje in kan drukken zonder dat hij daadwerkelijk iets doet? Hoort erbij, die 3 trappen (niks, AF, foto maken) heb ik ook op mijn X100 zitten. Leica's hebben dat ook.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Nee dat bedoel ik niet, dat ik de shutter button iets naar voren-zij-links-rechts kan bewegen als een "pookje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het beweegt wel iets ja, maar het lijkt me niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er nog gebruikers zijn van de originele X100, met Capture One krijg ik het eindelijk voor elkaar om die rare paarse kleur-cast netjes weg te krijgen: jesper86 in "Het grote alternatieve raw-converters topic"

[ Voor 83% gewijzigd door jesper86 op 29-04-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 14:48
Volgens mij schiet ik tegenwoordig lekker jpeg met m'n X100, beetje spelen soms met kleurprofielen en dat soort dingen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Heb een probleem met mijzelf X100 op de laatste firmware.

Ik wil instellen dat hij een maximum ISO gebruikt van 1600. Dat kan in het menu, bij Auto ISO, maar dan gebruikt hij altijd de maximale waarde. Dus altijd 1600, ongeacht het licht of de sluitertijd. Zo is die setting natuurlijk nutteloos. Iemand eens idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Je hebt verschillende instellingen bij automatische ISO:
- De "gewone" ISO (die je ook instelt zonder automatische ISO aan): deze bepaalt je minimum ISO-waarde voor elk shot als auto-ISO aanstaat.
- Maximale ISO-gevoeligheid: deze bepaalt de maximale ISO bij ISO aan.
- Minimale sluitertijd: wordt de sluitertijd langer dan deze waarde, dan verhoogt de camera de ISO automatisch.

Zet je automatische ISO aan, je ISO op 400 en maximale ISO op 1600, dan zal elke foto op ISO400 genomen worden, tenzij er te weinig licht is voor die ISO-waarde. In dat geval houdt de camera de combi van minimale sluitertijd en diafragma vast en zoekt daar een passende ISO-waarde bij (tot de maximale ISO die je zelf hebt ingevoerd).

Ik vermoed dus dat je "gewone" ISO én maximale ISO beiden op 1600 ingesteld staan. Dan mag de camera namelijk alleen maar voor ISO1600 kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 27-05-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Dank :) Dat was hem inderdaad. Ik besefte mij niet dat de gewone ISO instelling opeens veranderd in een minimumwaarde als je hem auto instelt. Dat meldt het (Nederlandse menu) ook niet trouwens :p

Verder erg blij met mijn X100 die ik van de week compleet kon oppikken voor 300,-. Ik kon ook nog een zgan X20 overnemen voor 200,-, maar die X100..... O+ Nooit naar gekeken totdat ik per ongeluk iets las over het ding.

Eerst deze maar eens meester maken voordat ik naar een T/S ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Even kleine kick:

Heel, heel erg veel plezier van de X100 gehad :) De AF was ook meer dan prima, maar dat was volgens mij iets van de laatste firmware. Enige probleem is dat hij op Auto iets onderbelicht, maar met deze camera is het sowieso niet nodig op de auto stand te gebruiken.

Ik liep door Siena waar iedereen rondliep met grote DSLR met dito lens (zoals ik ook al jaren loop :+ ), maar had geen moment het idee iets te missen, ook niet qua bereik.

Heerlijk.

Heb vergelijkingen gelezen tussen de X100 en X100s. Die laatste is natuurlijk beter, maar een aantal zaken die als negatief worden beoordeeld van de X100 heb ik totaal geen last. Wellicht zijn die dingen ook firmware technisch opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Dat zou inderdaad goed kunnen, die reviews zijn over het algemeen geschreven net na het uitkomen van de X100(s) en sindsdien is er een hoop verbeterd. Meeste reviewers blijven toch gearsletjes die kunnen vallen over technische zaken, en dan is de X100s inderdaad beter. Gelukkig maakt dat de X100 nog geen slechte camera :)

Overigens lijken Fuji-reviewers wat vaker te focussen op de praktische kant en niet zo zeer technische specs. Ze bevatten vaak prima foto's en weinig test charts. Dan kan je tracking AF nog zo basic zijn, als je uiteindelijke foto's krijgt waar je tevreden mee bent, dan is het wat mij betreft prima :)

Ben wel benieuwd naar je fotoserie van Siena. Heb je ergens een linkje naar Flickr o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Voel me nog niet goed genoeg voor een Flickr account :p

Vandaag wel de Thumb grip (voor in de hotshoe) en de soft release button besteld. Voor 9,- uit China :p Als het bevalt, ga ik wel naar mooi spul kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
PWM schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:24:
Voel me nog niet goed genoeg voor een Flickr account :p

Vandaag wel de Thumb grip (voor in de hotshoe) en de soft release button besteld. Voor 9,- uit China :p Als het bevalt, ga ik wel naar mooi spul kijken.
Persoonlijk vind ik soft release buttons en thumb grips uit China prima werken. Heb zelf geen behoefte aan duurdere spullen. Het is van metaal, past goed. Prima voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Thumb grip wil ik zelf ook nog een keer kopen (maar inderdaad gewoon uit China, ga geen €80 uitgeven voor een stukje metaal van 3 kubieke centimeter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
tobiasvs schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:00:
Thumb grip wil ik zelf ook nog een keer kopen (maar inderdaad gewoon uit China, ga geen €80 uitgeven voor een stukje metaal van 3 kubieke centimeter).
Volgens mij gaat de officiele zelfs 100 euro kosten :F :'( Maar kan het verder echt aanraden. Let wel op de vorm van de thumbrest, heb er twee besteld omdat de eerste voor het sluitertijdwieltje zat. Beide waren volgens mij rond de 4 euro en gratis verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb deze genomen: http://www.dx.com/p/unive...a-red-257903#.VXV6xI0cSR0

Rood omdat dat, hoop ik, wel lekker staat op de zwarte camera. Zo niet, bestel ik nog wel een zilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Hebben jullie (X100T bezitters) dit ook? Als je focus peek aan zet en je kijkt niet loodrecht in de zoeker dat je dan een zwarte rand om het kleine venstertje rechts onder hebt? Dat zwart "beweegt" mee en alleen als je de camera loodrecht houdt en precies goed kijkt ligt het "venstertje" er perfect op.

Ik heb de camera nu 5 a 6 maanden en deze functie wel eens gebruikt, maar dit viel me vorige week pas op toen ik bij helder weer eens fotografeerde.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2632444/IMG_3135.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Is dat niet gewoon de schaduw/reflectie van het schermpje? Ik heb het in ieder geval ook en ik gok erop dat iedereen dat heeft :)

Wat nieuwe spulletjes besteld voor de camera;
- Artisan & Artist ACAM 102 camerariem
- JJC LH-JX100 lenshood
- Neewer soft release button
- MaximalPower accu (2x)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12605080/Bestand%2010-08-15%2015%2044%2053%20-%20Copy.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door leonvw op 12-08-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
@leonvw Lekker opgetuigd! Camerafashion. Ik kan je ook een thumbrest aanraden, heb er zelf 1 uit China besteld, ahd er niets van verwacht maar werkt heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Thnx, ja een thumbrest staat ook nog op de planning aangezien ik iedereen er positief over hoor. Kon alleen geen mooie vinden voor een leuk bedrag.. Nog even opzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die thumbrests zit ik ook naar te loeren, maar de echt leuke zijn nog steeds knetterduur.. heb wel wat cheapo dingen gezien op ebay, maar ik vraag me af hoe comfortabel/compatibel die zijn met de X100.

En ik moet mn softrelease weer eens vastzetten met wat teflon/loctite, hij mieterde er weeer af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik gebruik deze op m'n X-E1. Volgens mij zijn de verhoudingen ongeveer hetzelfde maar dat weet ik niet zeker. Met deze kun je nog makkelijk bij de wieltjes, wel belangrijk want ik heb er ook 1 gehad waarbij het sluitertijdwieltje niet makkelijk te bedienen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Ik heb de match Technical Thumbs Up thumb rest gekocht voor veel te veel geld, maar deze is het zeker waard. Het materiaal is gewoon super en de kleur is exact de zwarte kleur van mijn camera. (Ik heb de volledig zwarte X100T). Ik wilde geen el cheapo ding in de hotshoe van mijn premium camera stoppen met de kans dat deze kapot gaat.

Ik heb een soft release van Lensmate, deze werkt heel fijn, maar werk nu zonder. Ik was bang met de camera in de tas doen dat ik de sluiter knop ermee kapot zou maken. Ik wil zonder te kijken de camera snel in de tas kunnen stoppen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Joepv schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:33:
Ik heb de match Technical Thumbs Up thumb rest gekocht voor veel te veel geld, maar deze is het zeker waard. Het materiaal is gewoon super en de kleur is exact de zwarte kleur van mijn camera. (Ik heb de volledig zwarte X100T). Ik wilde geen el cheapo ding in de hotshoe van mijn premium camera stoppen met de kans dat deze kapot gaat.

Ik heb een soft release van Lensmate, deze werkt heel fijn, maar werk nu zonder. Ik was bang met de camera in de tas doen dat ik de sluiter knop ermee kapot zou maken. Ik wil zonder te kijken de camera snel in de tas kunnen stoppen nl.
Ik heb ook even getwijfeld hoor, en diegene die ik hiervoor had was dus ook niet goed. Die thumbrest van de link hierboven past wel perfect en is van metaal en mooi afgewerkt. Kan me voorstellen dat die ook rebranded verkocht worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die Match Technical is een van de betere ja.. zo niet een van de beste. Maar een vergelijkbare voor minder geld moet ik nog vinden, tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Chiron schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:41:
Die Match Technical is een van de betere ja.. zo niet een van de beste. Maar een vergelijkbare voor minder geld moet ik nog vinden, tips zijn welkom!
Deze dus ;) of had je die link al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Sluw schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:08:
[...]

Deze dus ;) of had je die link al gezien?
Die lijkt me toch wezenlijk anders van vorm dan die van Match Technical..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Chiron schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:25:
[...]

Die lijkt me toch wezenlijk anders van vorm dan die van Match Technical..
Ah sorry, Match technical heeft er meerdere, maar zie dat de X100 versie inderdaad anders is. Die ik heb is een klein stukje langer zoals bijvoorbeeld ook Lensmate en Fuji ze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Match Technical heeft er 2 die op de X100(s) passen, de EP2 en EP5. EP2 is nieuwer en langer geloof ik, opzich heeft dat wel mijn voorkeur. Maar de MT EP2 is ook al anders dan die noname die jij linked. Denk dat er met name verschil in zit hoe ie 'past' in de hotshoe, en die van MT heeft ook nog een steunpunt op de body zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Natuurlijk zijn ze allemaal net anders. Anyway, hij zit strak in de hotshoe, geen rare spelingen, hoeft niet geforceerd te worden, is van metaal, heeft geen rare randjes en is goedkoop. Mocht iemand er een willen proberen dan is het eventueel een interessante optie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 12-08-2015 16:16 ]

• Joepv
Ik heb de thumbrests bekeken van Lens Mate en Match Technical. Waar je op moet letten is dat deze nog een "steunpunt" heeft tegen de camera waar je met de duim er tegen duwt. Dat deze daar dus aansluit met de camera. Die van Match Technical heeft dat en keurig afgewerkt met een stukje rubber dat niets beschadigd. Zo komt er geen kracht te staan op de hotshoe als je de thumbrest gebruikt. Wat ik begreep hebben de hele goedkope dit niet.

• Sluw
Joepv schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:46:
Ik heb de thumbrests bekeken van Lens Mate en Match Technical. Waar je op moet letten is dat deze nog een "steunpunt" heeft tegen de camera waar je met de duim er tegen duwt. Dat deze daar dus aansluit met de camera. Die van Match Technical heeft dat en keurig afgewerkt met een stukje rubber dat niets beschadigd. Zo komt er geen kracht te staan op de hotshoe als je de thumbrest gebruikt. Wat ik begreep hebben de hele goedkope dit niet.
Die van mij heeft niet zo'n extra steunpuntje, hij zit stevig in de hotshoe, kan volgens mij geen kwaad want die van Fuji zelf hebben dat ook niet.

• leonvw
Een kleine aanpassing bij de eerdere aankopen voor de X100:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12605080/_MG_4783.jpg

Een Nikon flitsschoenkapje :+

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Heb mijn X100S ook maar eens uit de lade getrokken. Laatste keer dat ik hem gebruikt heb is in juni 2014 geweest.. Zo zonde zeg. Wat een fijn apparaat. Toch maar meer gaan gebruiken.

Na het forum wat doorgekeken te hebben ook een soft release knop aangeschaft:
Afbeeldingslocatie: http://www.gariz.com/web/image/SBA37.jpg

Nu nog een duimsteuntje.

Nog veel mensen hier die de camera dagelijks gebruiken?

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb m'n X100 standaard in m'n rugzak zitten elke dag, maar ik moet er ook weer wat meer mee schieten eigenlijk :P

Eye-Fi kaartje erin is ook heel relaxed trouwens inzake socialmedia. Schiet wel in RAW, maar kan eventueel onderweg snel iets in-cam omzetten naar jpg, en dat beamed ie dan via wifi naar mn telefoon/tablet, en van daaruit kan het zo hop het internet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Wat is een x100 tegenwoordig nog tweedehands waard? Ik ben voornemens er een aan te schaffen, maar heb geen idee wat een goed bod zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Tja, kijk eens rond op Marktplaats zou ik zeggen. Heb er zo'n 2 jaar geleden iets van €400 voor betaald, inclusief 3 accu's, zonnekap, leren camerabescherming en een A&A-strap.

Ik zou op dit moment eerder voor de X100s gaan. De X100 is een gave camera, maar de X100s is stukken beter en sneller. Wat mij betreft zeker die paar honderd euro extra waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Nog geen biedingen van 300,- euro voorbij zien komen. De x100 heeft toch mijn voorkeur, zeker gezien de firmware updates waar ik positieve berichten over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Tommy The Cat schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:26:
Nog geen biedingen van 300,- euro voorbij zien komen. De x100 heeft toch mijn voorkeur, zeker gezien de firmware updates waar ik positieve berichten over lees.
Volgens mij is er niets dat de x100 beter doet dan de x100s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Sluw schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:09:
[...]

Volgens mij is er niets dat de x100 beter doet dan de x100s.
De x100 is goedkoper? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ok, je hebt gelijk, je hebt je vast al ingelezen in de verschillen. Zou zelf alleen voor de nieuwere x-trans sensor en snellere AF gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:26:
De firmware-update (zeker de laatste) scheelt een hoop, maar hij blijft qua (AF-)snelheid echt stukken trager dan een X100s. Qua sensor biedt de X100s ongeveer een stop betere ISO-performance (volgens internet), scherpere afbeeldingen (door het ontbreken van een AA-filter) en meer megapixels. Vooral de fase-detectie-AF op de sensor maakt dat de camera een stuk sneller focus vindt dan de X100, laatstgenoemde zoekt (bij multi-punt-AF) de hele focusrange af voor het punt met het meeste contrast en dat kost gewoon veel tijd. Het scheelt al om de X100 in te stellen op single point-AF.

Het moge dus duidelijk zijn dat de X100s qua camera een betere keuze is. Dat betekent echter niet dat de X100 een slechte camera is, in tegendeel! Het blijft een heerlijk apparaat: prachtige looks, fijne ergonomie en goede output. Om wat voorbeelden te geven: prima om een week mee te nemen de bergen in, het water op, naar sportevenementen of naar een gala. Door het kleine formaat stop je 'm veel vaker in een tas dan je grote DSLR en ben je eenmaal gewend aan de AF, dan weet je prima wat de camera wel en niet aankan. Zag er zojuist eentje voor €280 op Marktplaats, voor die prijs is het een echte no-brainer! Kijk echter niet raar op als je over een jaar toch de upgrade wil maken naar een X100s/t ;)

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 05-11-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Reeds meer dan 10 jaar doe ik t met een canon 350d :). Nog steeds tevreden maar ik verkoop mijn gear voor de x100, die ik sinds die uitkwam al wil. Ik kan me dan redelijk beheersen en wacht op de goede tweedehands-toestellen voor een lagere prijs. Ik verwacht dus een behoorlijke vooruitgang, met name op beeldkwaliteit en iso-prestaties. Voor mij zal de x100 voldoende zijn voor de komende, hopelijk, vele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De X100 is mooi toestel. En als ik het zo lees dan zul je daar zeker veel plezier van hebben. Kennis loopt bijna dag en nacht met dat ding rond. Hij neemt de camera nu veel meer mee dan toen hij nog een dslr had. Vorig jaar kregen we mooi actie van de winkel met de black edition (LE) kosten toen 400 euro (new)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Na lang wachten heb ik mijn Canon 350d met lenzen de deur uit gedaan en een tweedehands x100 gekocht :). Dit weekend heb ik mijn eerste ervaring opgedaan. Laatste firmware is geïnstalleerd.

Ben er nog niet op uit geweest en vooral 's avonds thuis wat getest (lees: 'slecht' licht). Wat dan opvalt is dat de autofocus vrij snel niet meer werkt, als een object wat dichterbij staat. Om dan toch te kunnen focussen moet je naar macro, maar die tussenstap vind ik niet handig en macro is vrij traag. Vandaar dat ik nu manual focus probeer. Met de AFL/AEL knop kun je nog steeds even snel auto-focussen (kennelijk op alle afstanden) en met focus peak highlight zien waar de focus ligt. Dit laatste kan ook in de OVF, als je even op de instelknop drukt. In theorie werkt deze methode goed. Toch merk ik dat de plaatjes er in de praktijk op deze manier vaak niet met de gewenste focus uit komen. Het zit 'm niet in de snelheid, maar in de accuratesse.

Wellicht dat ik de camera nog wat beter moet leren kennen? Of kan ik nog wat tweaken? Ik zou het bijvoorbeeld prettig vinden als ik het focus-vierkantje in manual focus wat kleiner kan maken (vergelijkbaar met AF-S). Kan dit?

Hoe wordt er hier gefocust met de x100?

[ Voor 6% gewijzigd door Tommy The Cat op 22-11-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:00:
Na lang wachten heb ik mijn Canon 350d met lenzen de deur uit gedaan en een tweedehands x100 gekocht :). Dit weekend heb ik mijn eerste ervaring opgedaan. Laatste firmware is geïnstalleerd.

Ben er nog niet op uit geweest en vooral 's avonds thuis wat getest (lees: 'slecht' licht). Wat dan opvalt is dat de autofocus vrij snel niet meer werkt, als een object wat dichterbij staat. Om dan toch te kunnen focussen moet je naar macro, maar die tussenstap vind ik niet handig en macro is vrij traag. Vandaar dat ik nu manual focus probeer. Met de AFL/AEL knop kun je nog steeds even snel auto-focussen (kennelijk op alle afstanden) en met focus peak highlight zien waar de focus ligt. Dit laatste kan ook in de OVF, als je even op de instelknop drukt. In theorie werkt deze methode goed. Toch merk ik dat de plaatjes er in de praktijk op deze manier vaak niet met de gewenste focus uit komen. Het zit 'm niet in de snelheid, maar in de accuratesse.

Wellicht dat ik de camera nog wat beter moet leren kennen? Of kan ik nog wat tweaken? Ik zou het bijvoorbeeld prettig vinden als ik het focus-vierkantje in manual focus wat kleiner kan maken (vergelijkbaar met AF-S). Kan dit?

Hoe wordt er hier gefocust met de x100?
Dat heeft waarschijnlijk niet zo veel te maken met 's avonds focussen (hoewel het absoluut niet in je voordeel is), maar meer met het schakelen naar de EVF tijdens macro. Die kan namelijk dichterbij scherpstellen dan de OVF, ook zonder dat de macromodus aanstaat. Dat geldt al binnen een redelijk lange scherpstelafstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Werkt manual focus met de AFL/AEL knop dan ook beter met de EVF dan met de OVF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op zondag 22 november 2015 @ 22:41:
Werkt manual focus met de AFL/AEL knop dan ook beter met de EVF dan met de OVF?
Definieer "beter"?

Op korte afstanden: ja, want met de OVF kan je door de parallax error maar tot een bepaalde afstand scherpstellen, verder weg dan je met de EVF zou kunnen. Dit is dan ook de reden dat de X100 bij macro altijd overgaat op de OVF EVF: je bent immers altijd in het bereik aan het scherpstellen waarin de OVF niet meer accuraat kan aangeven wat je frame gaat worden en dus ook niet waar je op scherp zou stellen.

Op lange afstanden zou er geen verschil moeten zijn, hoewel je via de EVF wel nauwkeuriger kan aangeven waar de camera op scherp moet stellen dan met de OVF. Overigens is MF i.c.m. de AFL/AEL-knop qua AF-precisie exact hetzelfde als AF via de EVF met een even zo groot focuspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik neem aan dat waar je voor de tweede keer OVF schrijft, je EVF bedoelt.

Ah. De parallax error. Dat moest ik even opzoeken. Weer wat geleerd.

Om op het laatste in te haken. Het focuspunt (het vierkantje) is in manual focus wat groter dan de kleinste stand in AF. Naar mijn weten kan je dat focuspunt (in manual focus) niet verkleinen. Dan zou je daarmee in manual focus - als je gebruik maakt van AFL/AEL - dus toch per definitie slechter af zijn qua precisie?

edit
Hier wordt nog de suggestie gedaan dat dit laatste (mogelijk) niet het geval is.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommy The Cat op 23-11-2015 21:59 ]

Verwijderd

Joepv schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:54:
Hebben jullie (X100T bezitters) dit ook? Als je focus peek aan zet en je kijkt niet loodrecht in de zoeker dat je dan een zwarte rand om het kleine venstertje rechts onder hebt? Dat zwart "beweegt" mee en alleen als je de camera loodrecht houdt en precies goed kijkt ligt het "venstertje" er perfect op.

Ik heb de camera nu 5 a 6 maanden en deze functie wel eens gebruikt, maar dit viel me vorige week pas op toen ik bij helder weer eens fotografeerde.

[afbeelding]
Als ik het systeem goed begrijp wordt in deze modus het kleine schermpje fysiek afgeschermd van achteren voor de zichtbaarheid van het beeld (net zoals volledige EVF). Kijk aan de voorkant en je ziet een hoekje zwart in de viewfinder. Nadeel is dus dat je dat stukje zwart extra ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit ook het X-70 topic? Wie past e.e.a. aan?
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste