~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Evenzogoed vind ik het onbegrijpelijk dat Canon in z'n 'high-end' compacts zo'n armoedig sjempotje BLIJFT proppen, zelfs in z'n GX1. En daar betaal je dan 500 Euro of meer voor. Een beetje betrouwbaar kaderen is er niet bij omdat je steeds de raarste afwijkingen krijgt en daarmee je compositie naar de knoppen is. Croppen is niet altijd een optie. Het is toch zonneklaar dat mensen die een béétje serieus met fotografie bezig zijn (dus de doelgroep voor de G16 en GX1 enz.) door een echte zoeker willen kijken, vandaar ook het enthousiasme toen Fuji met de X10 eindelijk eens met iets bruikbaars kwam, niet ideaal, maar in ieder geval bruikbaar. De X20 is qua zoeker weer een verbetering t.o.v. de X10, qua beeld niet, in mijn ogen althans. Nikon komt nu uit met de P7800 en een EVF, maar als je afgaat op de reviews is die ook verre van perfect.
Nog afgezien van dit hele zoekerverhaal vraag ik me altijd af waarom mensen liever een Canon zouden willen dan een Fuji, als je puur afgaat op IQ
Qua zoeker zijn de Fuji's zo'n beetje het beste wat je kan krijgen, vooral de X20 is een hoop verbeterd ten opzichte van de X10.
rapture> wat bedoel je precies met 'dubbel' beeld?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

X20

G15
Met dubbel beeld bedoel ik dat 2 beelden over elkaar lijken te liggen alsof een meetzoeker verkeerd gefocust werd. De dubbele randen vallen vooral bij de neus op.
Erg jammer dat het mogelijk in X30 opgelost wordt, maar dat zal x aantal maanden na mijn aankoop (die ergens in maart of april door zal gaan) vallen?
Momenteel is X20 tweedehands voor 400 euro te verkrijgen en G16 is voornamelijk nieuw voor 519 euro te verkrijgen. Konijnenberg is naar Belgische begrippen "illegaal goedkoop" "alleen mogelijk als je geen personeel in een winkel moet betalen" (quotes uit de lokale Mediamarkt). Toch maar over de grens gaan shoppen?
dpreview review van de G16 ga ik nog afwachten.
[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 16-12-2013 19:50 ]
Grotere sensor dan zowel X20 als G16 en f1.8 op het wijdste eind (4,9 op tele is wel wat minder...).
Lijkt me eerder een foutje van de site, camera bewogen of de stabilisatie vergeten uit te zetten. Ik kan het niet terugvinden als een 'bekend probleem' in ieder geval. Alle andere testfoto's van de camera op andere sites zijn gewoon scherp.rapture schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:47:
[afbeelding]
X20
[afbeelding]
G15
Met dubbel beeld bedoel ik dat 2 beelden over elkaar lijken te liggen alsof een meetzoeker verkeerd gefocust werd. De dubbele randen vallen vooral bij de neus op.
Erg jammer dat het mogelijk in X30 opgelost wordt, maar dat zal x aantal maanden na mijn aankoop (die ergens in maart of april door zal gaan) vallen?
Momenteel is X20 tweedehands voor 400 euro te verkrijgen en G16 is voornamelijk nieuw voor 519 euro te verkrijgen. Konijnenberg is naar Belgische begrippen "illegaal goedkoop" "alleen mogelijk als je geen personeel in een winkel moet betalen" (quotes uit de lokale Mediamarkt). Toch maar over de grens gaan shoppen?
dpreview review van de G16 ga ik nog afwachten.
In plaats van de G16 zou ik ook eens kijken naar de Sony RX100(II) trouwens.
**update
Nog even gechecked in de review waar je je plaatjes vandaan trekt, ik zie die dubbele rand alleen maar bij de iso1600 foto met NR0. Beetje kort door de bocht om de camera alleen daarop al af te schrijven. Lijkt me toch echt een fout van de reviewer.
[ Voor 8% gewijzigd door Chiron op 17-12-2013 10:14 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Inderdaad, aangezien de G16 zoeker onbruikbaar is, is dat ook een optie. De bediening is dan wel heel erg Sony dus daar moet je van houden/accepteren. Als je niet altijd RAW gebruikt zijn de standaard JPGs van een Canon volgens mij wel mooier dan Sony, ook al is Sony's 1" sensor een stuk beter, en Fuji jpegs natuurlijk het mooist (sorry) ook al is de sensor het minste.Chiron schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:04:
[...]
In plaats van de G16 zou ik ook eens kijken naar de Sony RX100(II) trouwens.
Misschien is de pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart dan interessanter, die heeft een sensor groter dan Micro Four Thirds en bijna zo groot als APSC. Is dan ook een grote camera maar een mooi totaalpakketje. Wel weer zo'n stom kijkgaatje.

Persoonlijk zou ik de Fuji X-A1 dubbele lens kit met 16-50 en 50-230mm aanraden, maar goed dat is wel heel iets anders, en duur/veel geld voor €750, en anders gewoon de x20.
http://camerasize.com/com...,483.388,396,474,257,ha,b

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 17-12-2013 12:54 ]
Al zou ik voor dezelfde prijs dan liever de ouwe X10 kopen misschien.
[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 19-12-2013 15:58 ]
Verwijderd
Opvallend trouwens hoe bruikbaar de platen nog zijn op de max ISO van 25600:

Jammer dat je vanaf 6400 alleen op JPG kunt schieten maar dat lossen ze hopelijk nog een keer op in een nieuwe firmware update.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2013 10:19 ]
Gewoon schieten op 6400, en flink onderbelichten als dat nodig is, dan een paar stops verder pushen, dat is wat de camera zelf ook zou doen anyway, en dat is wat andere camera's ook doen als ze boven de 6400 gaan. Maar goed, hoewel het hartstikke nep is, het is wel fijn om meteen correct belicht te hebben indd.
Toevallig net een stukje over in de Fuji X-Pert corner: http://www.fujirumors.com/exposing-right/
Al legt hij het een beetje krom uit door te doen of 'analog gain' sowieso weinig voordeel bied over 'digital gain', maar dat is natuurlijk lichtelijk overdreven om z'n punt te maken. "ISOless sensor" my ass.
Hij geeft zelf het tegenbewijs met de foto van de monitor. Wanneer je ze op 100% bekijkt heeft de iso200 foto pushed 3 stops een stuk meer ruis dan de correct belichte foto van iso3200 pulled 1 stop. Als hij dus gewoon direct iso1600 had gebruikt dat had minder ruis gegeven dan 3 stops onderbelichten (hoewel, minder highlight recovery mocht dat nodig zijn, maar dat is het in dit geval dus niet). Terwijl hij doet of de iso200 foto zelfs beter 'belicht' is.
[ Voor 104% gewijzigd door jesper86 op 23-12-2013 18:43 ]
Verwijderd
Correct belichten heeft natuurlijk altijd de voorkeur. En mijn idee is wel om de X100s vooral als walk around camera te hebben naast mijn D3s + glas. Die ik toch eigenlijk alleen maar mee heb als ik weet dat (en wat) ik ga fotograferen.jesper86 schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:54:
Hij geeft zelf een voorbeeld met de foto van de monitor. Wanneer je ze op 100% bekijkt heeft de iso200 foto pushed 3 stops een stuk meer ruis dan de correct belichte foto van iso3200 pulled 1 stop. Als hij dus gewoon direct iso1600 had gebruikt dat had minder ruis gegeven dan 3 stops onderbelichten (hoewel, minder highlight recovery mocht dat nodig zijn, maar dat is het in dit geval dus niet). Een ander verhaal natuurlijk bij de nog hogere ISOs.
Dus ik zit nog te kijken of ik de resultaten rechtstreeks uit de camera goed genoeg vindt om niet door Lightroom te hoeven halen... Voorlopig dus nog even JPG + RAW schieten. Maar het is fijn om te zien dat een dergelijk compact apparaatje ook gewoon bruikbare platen geeft op zulke ISO, ruisvrije platen is geen doel (voor mij).
Mijn oude Canon 400D kan sowieso maar tot 1600 in beide raw of jpg.
[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 23-12-2013 19:02 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Peter_Aragorn op 27-12-2013 09:29 ]
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
RAW ISO1600 F2 1/80 +3 Stops (in Lightroom5) = ISO12800
https://www.dropbox.com/s/xzyb21a8hkdslor/DSCF8061_LR5.jpg
RAW ISO6400 F2 1/80 +1 Stops (in Lightroom5) = ISO12800
https://www.dropbox.com/s/jg2dbnkmqpgrc6w/DSCF8062_LR5.jpg
http://www.fujirumors.com...d-new-finepix-images-too/

De geruchten gingen al een tijdje dat de zwarte X100S in januari zou worden getoond.jesper86 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:32:
Jahoor, er komt toch een zwarte ! En wel zonder premium deze keer, aldus volgens de rumors:
http://www.fujirumors.com...d-new-finepix-images-too/
[afbeelding]
Toch jammer dat ze bij release van de X100S niet gelijk beide kleurtjes uitgebracht hebben.
Ik vind persoonlijk de zwarte variant een stuk mooier.
Maar ach, het is niet alsof het ineens een betere camera is ofzo. Ook het punt dat je op straat minder zou opvallen met een zwarte camera, ik geloof nooit dat dat echt gaat uitmaken, misschien wel het tegendeel! Of je moet zelf ook van die kleur zijn, of alleen savonds op pad gaan, dan werkt het mss als camouflage. :-)
http://www.fujifilm.com/news/n140106_06.html
Nu kwam ik de volgende zin tegen:
"The multi-award winning FUJIFILM X100S was named European Advanced Compact Camera of the year 2013-14 by EISA*. Released in January 2013, it features a Fujinon 23mm F2** F1.4 fixed single focal length lens and APS-C size X-Trans CMOS™II*** sensor (16.3 million pixel, optical low-pass filter-less design)."
** Equivalent to 35mm in 35mm format
Klopt dat wel??
Hier staat dus dat het eigenlijk een f1.4 lens is die op 35mm formaat een diafragma van f2 zou geven.
Brandpuntsafstanden worden soms omgerekend naar 35mm formaat, maar dit is bij diafragma waarden toch niet standaard??
Er staat ook f=23mm 1:2 op het objectief, dit zou dan toch f=23mm 1:1.4 of f=35mm 1:2 (als je het omrekent naar 35mm formaat) moeten zijn??
Er is ook pas de 23mm F1.4 in X-mount natuurlijk, daar zal wel iets mee fout gegaan zijn.
Zag ook dit, het voorste stuk van de metalen hood lijkt wel matzwart te zijn. Zou slim zijn want dat maakt het de third-parties toch nog ietsje moeilijker, en voor degene die geld over hebben een manier om te laten zien dat je toch wel het origineel heb.

[ Voor 79% gewijzigd door jesper86 op 06-01-2014 12:58 ]
Hoezo is dat moeilijker? Zwarte lenshood is er al tijden van 3rd party:jesper86 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 12:38:
Zag ook dit, het voorste stuk van de metalen hood lijkt wel matzwart te zijn. Zou slim zijn want dat maakt het de third-parties toch nog ietsje moeilijker, en voor degene die geld over hebben een manier om te laten zien dat je toch wel het origineel heb.
[afbeelding]
http://www.aliexpress.com...-Shipping/1485445325.html
Maar goed het lukt ze vast wel, ik zei alleen even dat (als het plaatje klopt) het slim is van ze om er net even een andere twist aan te geven, zo zie je toch nog iets van de premium terug .. voor zolang het duurt.
Donderdag avond besteld. Maar de ING heeft direct mijn credit card geblokkeerd kwam ik de volgende dag achter.. -_-
Dus vrijdag is het geld pas overgemaakt. Toen was het in Hong Kong al na 6 uur 's avonds.
Zal dinsdag wel binnenkomen hoop ik zo. Heb er zin in. Mijn eerste cameraatje
Alle reacties die ik erover heb gelezen: ja.sjaak81 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:14:
Is one stop digital een beetje betrouwbaar?
Maar ik kan daar volgende week meer over zeggen :-)
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de spullen vanuit Hong Kong verstuurd worden wat wellicht problemen kan opleveren wanneer je aanspraak wilt maken op garantie.
De prijzen op Onestop zijn vaak wel een stuk lager dan hier in NL, zo staat de RX1R daar voor 1736 euro terwijl je in NL zo'n 1000 euro meer betaald.
Hebben die lagere prijzen iets te maken met het tax beleid in Hong Kong? Dat is toch allemaal veel lager dan hier?
[ Voor 10% gewijzigd door AdmiralSnipe op 11-01-2014 21:08 ]
Volgens mij zijn er nog wat regelingen tussen UK en Hong Kong die dit soort bedrijven instaat stelt om in Europa te handelen.
Maandag om 1200 is die verzonden vanuit Hong Kong en vandaag voor 1200 uur stond de bezorger aan de deur.
Geen extra kosten hoeven te betalen. Top winkel. Goed contact met ze gehad. Perfect verpakt.
Iets anders, wat gebruiken jullie allemaal voor straps of polsbandjes? Ik heb een ThumbsUp, die blijkt echt geweldig en zou niet meer zonder willen met deze camera, maar toch is het op straat nog eng om verder helemaal geen backup te hebben. Ik laat niet zo snel iets uit mijn handen glippen, maar als er iemand tegen je aan loopt ofzo is het snel gebeurd lijkt me.
Iemand die zo'n Sun Sniper Strap gebruikt die dan aan de tripod mount zit?
Dan vraag ik me af welke camera jij dan wel zou aanraden...jesper86 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:40:
Dit is dan ook wel de laatste camera die ik een beginner zou aanraden.Tenzij hij bekend is met of echt een bepaalde affiniteit heeft met de manier van (analoge) fotografie van vroeger.
Zonder dollen; dit vind ik juist wel een goede beginnerscamera. Uitermate geschikt voor een beginnerscursus die op zo'n beetje iedere volksuniversiteit wordt aangeboden. ISO, diafragma en sluitertijd instellen is echt geen rocket science.
Footprint maakt mooie polsstraps van kwaliteitsleer. http://www.ebay.nl/usr/cliveatoakjesper86 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:40:
Iets anders, wat gebruiken jullie allemaal voor straps of polsbandjes? Ik heb een ThumbsUp, die blijkt echt geweldig en zou niet meer zonder willen met deze camera, maar toch is het op straat nog eng om verder helemaal geen backup te hebben. Ik laat niet zo snel iets uit mijn handen glippen, maar als er iemand tegen je aan loopt ofzo is het snel gebeurd lijkt me.
Ik ben er erg tevreden mee.
[ Voor 33% gewijzigd door Lord Ganesha op 03-02-2014 14:01 ]
Ik ben zelf ook een tijd bezig geweest met het vinden van een fijne manier om de X100 te dragen. Ben uiteindelijk terecht gekomen bij een oude, simpele leren strap van een oude Praktica die ik door een Blackrapid haak heb gedaan. Die klikt dan makkelijk aan de camera met een oogje voor in de tripodmount.jesper86 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:40:
Dit is dan ook wel de laatste camera die ik een beginner zou aanraden.Tenzij hij bekend is met of echt een bepaalde affiniteit heeft met de manier van (analoge) fotografie van vroeger.
Iemand die zo'n Sun Sniper Strap gebruikt die dan aan de tripod mount zit?
Op deze manier kan ik snel een lichte, fijne strap aan de camera maken die er ook weer snel af is als ik gewoon uit de hand fotografeer. Plus dat de oogjes aan de body dan altijd vrij zijn om direct een polsstrap vast te maken als ik dat wil, heb er zelf een bij Rigu vandaan, erg tevreden over deze winkel.
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Verwijderd
Ik wil alle bezitters van een Fuji X-Series camera even laten weten dat ik heel erg te spreken ben over de service van Fuji, erg belangrijk als je toch een probleem mocht krijgen met je kostbare apparatuur, dan is het super dat het serieus opgepakt wordt. In mijn geval een probleem met mijn X100, Probleem heb ik via mail gemeld en kreeg snel een reactie met een PDF die ik moest printen en op het pakketje met defecte X100 plakken, vervolgens contact opnemen met vervoerder, pakketje werd opgehaald en na 2 weken weer retour bezorgd gerepareerd en compleet getest en dat alles geheel kosteloos. Op de bijgevoegde bon nog een excuus dat ik de camera voor service op heb moeten sturen, waar kom je zulke service nog tegen. Fuji ga zo door.
Je hebt straks geen X- body met verwisselbare lenzen meer nodig nu er 3 brandpuntsafstanden zijn voor de X100(s).
http://www.dpreview.com/n...teleconverter-for-x100s/1
Zo'n enorme voorste lens element zal ook wel wat kosten.

Zal wel komen omdat de 'groothoek' eerst optisch ongedaan gemaakt moet worden, en dan het diafragma ook nog behouden. De wide-angle adapter zit er een stuk netter uit, alsof het nooit anders bedoeld was.

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 20-02-2014 09:59 ]
Ik was zo enthousiast dat ik zelfs een persoonlijk blogpostje over geschreven hebDownBusiness schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:22:
[...]
Alle reacties die ik erover heb gelezen: ja.
Maar ik kan daar volgende week meer over zeggen :-)
http://www.remkozuiderwij...t-www-onestop-digital-com
[ Voor 0% gewijzigd door Zuiderwijk op 20-02-2014 11:22 . Reden: typo ]
Nette post! En inderdaad helemaal waar. Geweldige shop!Zuiderwijk schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:22:
[...]
Ik was zo enthousiast dat ik zelfs een persoonlijk blogpostje over geschreven heb
http://www.remkozuiderwij...t-www-onestop-digital-com
http://www.fujirumors.com...-film-simulation-support/
Helaas nog niet voor Lightroom op het moment.
Hier zijn de resultaten met een X100:
https://www.dropbox.com/sh/2qoensk1c9txj5q/c92k5O-vDO
(download voor betere kwaliteit)
Maar let op, met de X100S zijn ze wss heel anders. (dieper zwart)
En de X100S heeft ook de Pro Neg films die ik dus nu ook in Raw niet heb.
Toch wel echt geweldig als je het mij vraagt, vooral de standaard Provia is precies dat beetje wat de foto's miste. Handmatig was het bijna niet na te maken, en nu kan het met een druk op de knop, of bij import gelijk regelen met een preset ofzo.
Vooral ook goed merkbaar voor landscape. De lucht is hier mss iets vervuild, maar paars is het niet hoor!
Adobe Standard

Fuji Provia

[ Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 22-02-2014 17:15 ]
Eindelijk in Raw exact wat je heb vastgelegd en bewonderd achterop de camera. Geen vervallen en verschoven kleur en contrast meer -die met geen mogelijkheid op een natuurlijke manier zijn terug te halen, zonder met iets totaal anders te eindigen. Laat staan met een druk op de knop of bij import direct klaar te zijn.
Fuji is de enige die exact weet hoe hun sensor werkt. Wat Adobe altijd gedaan heeft is de data omzetten naar pixels, maar that's it, de rest is maar een gok en daar moet je het maar mee doen. Het is geen filtertje dat eroverheen gaat, het is de vertaling van de rauwe data die nu eindelijk correct gebeurd. Daarom staan profielen onder 'calibratie' en niet tussen de filter presets. (!)
Ja oke. Maar het blijft RAW en het zijn profielen. Ik bedoelde meer dat je het zelf met schuiven van dingetjes ook kunt bereiken. Nu is het alleen stukken makkelijker! Wel mooi natuurlijk!jesper86 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 10:43:
Natuurlijk wel. Je kan het met je eigen ogen zien toch ... !?
Eindelijk in Raw exact wat je heb vastgelegd en bewonderd achterop de camera. Geen vervallen en verschoven kleur en contrast meer -die met geen mogelijkheid op een natuurlijke manier zijn terug te halen, zonder met iets totaal anders te eindigen. Laat staan met een druk op de knop of bij import direct klaar te zijn.
Fuji is de enige die exact weet hoe hun sensor werkt. Wat Adobe altijd gedaan heeft is de data omzetten naar pixels, maar that's it, de rest is maar een gok en daar moet je het maar mee doen. Het is geen filtertje dat eroverheen gaat, het is de vertaling van de rauwe data die nu eindelijk correct gebeurd. Daarom staan profielen onder 'calibratie' en niet tussen de filter presets. (!)
[ Voor 5% gewijzigd door Peter_Aragorn op 23-02-2014 10:46 ]
Het meest ideale zou zijn als deze meteen als preset in de RAW zit. Openen in Lightroom, deze herkent de preset en past deze meteen toe. Je kunt dan ook nog terug naar de RAW, maar hebt eerste de RAW met de preset. Eigenlijk een JPG dus, die toch een RAW is
Het is lastig uit te leggen
Nee dat gaat dus ècht niet. En dat wil je natuurlijk ook helemaal niet hoeven doen. Je kan je voorstellen hoe vervelend het is als je super mooie foto's gemaakt heb, hoeft niks meer aan te gebeuren zoals je ze heb zien weergegeven op de camera, maar dat daar bij import dan niks van over blijft .. en ze dan 1 voor 1 met de hand moet gaan fixen ...dat is hartstikke zonde van je tijd of niet !? En zonde om te moeten gokken hoe het was, terwijl je camera gewoon precies weet hoe het hoort. En nee dan gebruik je niet gewoon JPG, want alles waar je Raw voor gebruikt gaat natuurlijk nogsteeds op .. maar dan met een correct origineel.Peter_Aragorn schreef op zondag 23 februari 2014 @ 10:46:
[...]
Ik bedoelde meer dat je het zelf met schuiven van dingetjes ook kunt bereiken.
Nouja, wat een non-argument.Peter_Aragorn schreef op zondag 23 februari 2014 @ 10:57:
Dat is geen nadeel, dat zeg ik niet. Ik bedoel dat het een profiel blijft, dat je achteraf moet gebruiken op de RAW-file.
... je kan gewoon ten alle tijde wisselen tussen de verschillende profielen. Waar voorheen alleen Adobe Standard een optie was komen er nu nog een zooitje van Fuji zelf bij. Het doet precies wat het moet doen, geeft Adobe de juiste instructies, en eventueel eerdere aanpassingen blijven staan zoals ze staan. Het is gewoon een normale feature van Raw ... kan ècht niet makkelijker of natuurlijker dan dit, maar het blijft een keuze. Denk ook dat als ik een preset maakt meteen Remove CA erbij aan zet want dat is eigenlijk altijd wel goed .. maar vind het goed dat het toch een keuze blijft, net als lenscorrectie e.d, dat wil ik toch niet àltijd.Het meest ideale zou zijn als deze meteen als preset in de RAW zit. Openen in Lightroom, deze herkent de preset en past deze meteen toe. Je kunt dan ook nog terug naar de RAW, maar hebt eerste de RAW met de preset. Eigenlijk een JPG dus, die toch een RAW is
Het is lastig uit te leggen
*Ga er natuurlijk wel vanuit dat dit ook in Lightroom doorgevoerd zal worden, want 1 voor 1 openen in Photoshop is natuurlijk geen doen of het nou automatisch word toegepast of niet. Maar tot die tijd, de moeite waard imho!
[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 23-02-2014 13:08 ]
Ik zeg ook nergens dat het een nadeel was. Had het niet helemaal door hoe het precies in zijn werk ging. Verder geen zin in een discussie
[ Voor 22% gewijzigd door Peter_Aragorn op 23-02-2014 11:43 ]
Calibratie is een ESSENTIEEL onderdeel van Raw voor een uiteindelijk correcte weergave. De Raws hebben we al die tijd kunnen openen, maar zijn eigenlijk nooit daadwerkelijk 'supported' geweest imho, nu dus wel. En of dat nut heeft!
Ik zie geen X100 in je sig dus mss weet je niet hoe vervelend de afwijking is, maar dat is opvallender dan de gemiddelde sensor van vandaag in ieder geval, en vooral ook heel plaatselijk bij bepaalde tinten en tonen, wat het dus zeer lastig/onmogelijk maakt handmatig te corrigeren. De x-trans sensor is in dat opzicht veel beter, daar worden de kleuren direct al vrij goed vertaald dus dán kan ik me voorstellen dat iemand zegt mja, leuk 'filtertje', maar dat beetje contrast kan ik zelf ook wel toevoegen, dan is het 't een ander verhaal indd.
Maakt dit wat duidelijk? Onderstaande foto, afgelopen weekend met m'n X10 gemaakt van de Schwebebahn in Wuppertal, is duidelijk overbelicht. Met Jpeg valt er, vooral rechts, niet zo veel mee te beginnen (iéts, maar niet veel dus). Als je 'm opent in LR krijg je dit te zien:Peter_Aragorn schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:00:
Maar gaat dit dan, tzt, automatisch? Dus RAW importeren in LightRoom en klaar, betere ondersteuning?

Je kunt dan met de tool 'highlights' een heleboel informatie tevoorschijn brengen die nog wel in het beeld zit. Als de foto daardoor wat dof wordt kun je met de 'adjustment brush' (K) de rest van de bewerking weer wegpoetsen (of je legt in Photoshop de RAW over de Jpeg en poetst met het gummetje weg wat je kwijt wil). Anyway, al naar gelang je smaak kan dit, dankzij RAW, het resultaat zijn:

Het nut van RAW lijkt me toch vrij duidelijk.
http://www.dpreview.com/n...medium=text&ref=title_0_4
*Vooralsnog alleen in ACR 8.4 RC (beta versie) dus, handmatig te downloaden en installeren.
*Mooie foto trouwens! Gedurfd afgesneden.
[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 24-02-2014 13:17 ]

http://www.cultofmac.com/...w-50mm-adapter-for-x100s/
Lijkt me wel, het is eerder wachten op een firmware update voor de lens correcties. Jammer dat Fuji niet meer informatie heeft vrijgegeven over deze lens...Chiron schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 01:34:
Als ie op de X100s past, moet ie ook op de X100 passen lijkt me?
Verwijderd
Als je dan toch verwisselbare objectieven wilt dan kun je toch beter een X-T1 of iets dergelijks kopen?
Heb je hem al geprobeerdjesper86 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:11:
Het nut van raw is wel duidelijk hoor denk ik, het ging specifiek over de nieuwe kleurprofielen:
http://www.dpreview.com/n...medium=text&ref=title_0_4
*Vooralsnog alleen in ACR 8.4 RC (beta versie) dus, handmatig te downloaden en installeren.
*Mooie foto trouwens! Gedurfd afgesneden.![]()
Oh dat was ook echt van jou zelf
Edit: even geprobeerd. Mooi dat je nu inderdaad ook achteraf het profiel kan toevoegen aan de RAW file
[ Voor 25% gewijzigd door Peter_Aragorn op 28-02-2014 13:54 ]
Lange tijd met een iPhone rond lopen heeft een voordeel. Je hebt geen zoom dus je weet dat je daar rekening mee moet houden. En ik kwam deze info tegen:
Laat een x100 of x100s nu een 35mm FF equivalent hebben, scheelt niet heel veel. Eigenlijk wel grappig, een iphone gebruiker wordt zo een beetje getrained qua kadering om met een x100 of x100s te schieten.the iPhone 5 has a 4.1mm focal length lens with a crop factor of 8.05 totalling a FF field of view of around 33mm, or a 1.6x crop field of view of 20mm
Ik had bedacht dat ik niet meer al die gear wil, iets redelijk handzaams dat mooie foto's oplevert. Liefst met wat DOF effect en natuurlijk lichtsterk.
Daarom heb ik een x100s gekocht.
Ik heb meteen wat batterijen aangeschaft, die moeten nog komen.
http://www.amazon.co.uk/g...o00_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Ik heb meteen de firmware even geupdated naar 1.10. Ik heb nog een hoop te ontdekken maar dat vind ik alleen maar leuk. Hij is niet super klein maar klein genoeg om in een binnenzak oid te stoppen.
Ik heb de hoop dat ik heel lang met deze camera kan doen en daarom vind ik de investering ok.
Iemand nog tips voor een smalle maar degelijke wrist-strap?
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 28-02-2014 23:18 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Het 35mm brandpunt is wel zo'n beetje het meest gebruikte brandpunt na 50mm. Dat zowel de iphone als de X100 rond de 35mm zitten is dus niet heel bijzonder.Q schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 23:11:
Laat een x100 of x100s nu een 35mm FF equivalent hebben, scheelt niet heel veel. Eigenlijk wel grappig, een iphone gebruiker wordt zo een beetje getrained qua kadering om met een x100 of x100s te schieten.
Leica MM + Sony A9
Ik gebruik zelf de strap van Gordy's. http://www.gordyscamerastraps.com/Q schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:28:
Bedankt, ik ga daar naar kijken.
Die zwart met rode in zijn logo heb ik ook. Erg fijn!
Dat is eigenlijk precies wat ik in mijn hoofd had zitten, meteen maar 1 besteld, zijn we daar ook weer van af.Peter_Aragorn schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 11:13:
[...]
Ik gebruik zelf de strap van Gordy's. http://www.gordyscamerastraps.com/
Die zwart met rode in zijn logo heb ik ook. Erg fijn!
2,5 maand later, over een maand ga ik het aankopen.jesper86 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:49:
Inderdaad, aangezien de G16 zoeker onbruikbaar is, is dat ook een optie. De bediening is dan wel heel erg Sony dus daar moet je van houden/accepteren. Als je niet altijd RAW gebruikt zijn de standaard JPGs van een Canon volgens mij wel mooier dan Sony, ook al is Sony's 1" sensor een stuk beter, en Fuji jpegs natuurlijk het mooist (sorry) ook al is de sensor het minste.
Misschien is de pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart dan interessanter, die heeft een sensor groter dan Micro Four Thirds en bijna zo groot als APSC. Is dan ook een grote camera maar een mooi totaalpakketje. Wel weer zo'n stom kijkgaatje.![]()
Persoonlijk zou ik de Fuji X-A1 dubbele lens kit met 16-50 en 50-230mm aanraden, maar goed dat is wel heel iets anders, en duur/veel geld voor €750, en anders gewoon de x20.
http://camerasize.com/com...,483.388,396,474,257,ha,b
[afbeelding]
G1 X met f/5.8 of G1 X II met f/3.9 is 1 à 2 stops te weinig.
X-30 "gerucht": een release in februari/maart wordt zomer en beschikbaarheid in de winkel zal niet in april zijn?
Sony heeft met RX10 een 1" sensor en 28-200mm f/2.8, maar het weegt het dubbele van een G16, kost meer dan het dubbele van een G16 en security gaat aan het objectief draaien om te zien of het eraf kan. De kieskeurigere zalen leggen de lat op 35mm brandpuntsafstand en 8,8-73mm kan al teveel zijn.
Als ik een mirrorless + verwisselbare objectieven mag meenemen, dan kan ik even goed de 7D + 70-200mm f/2.8 meepakken.
Olympus Stylus 1: kleine 1/1,7" sensor met 28-300mm f/2.8 (ongeveer hetzelfde telebereik als dat ik gewend ben) en een accu voor 400+ foto's zodat reviewers niet moeten schrijven dat ze na enkele testplaatjes op lokatie al last van een lege accu hebben. Image quality ziet positief eruit, reviewers worden niet gedwongen om te schrijven hoe ongeschikt het is om groen gras vast te leggen. Gewicht zit dicht bij de G16 en het objectief verdwijnt discreet achter de flappen zodat de security niet aan het objectief moet draaien en ze zien het aantal millimeters niet. Nu nog verder uitzoeken hoe het zit met de elektronische zoeker, bediening,...

Ik vind de foto's fantastisch, ik ben blij verrast, mensen fotograferen met deze camera is echt ontzettend leuk. Je moet toch wat dichter bij durven te komen met de camera, je kunt niet op afstand mensen stiekem 'snipen', maar so be it.
Ik weet niet meer wat toen het verhaal was, maar van wat er nu is zou ik zonder twijfel de G1X Mark II nemen als je geen verwisselbare lenzen wil. Zou €799 moeten gaan kosten, wat op zich helemaal niet verkeerd is voor wat je krijgt imho. F3.9 met een sensor bijna zo groot als APSC zal heel wat mooiere plaatjes opleveren dan een 1/1.7" sensor superzoom op F2.8. De Stylus mag zich dan effectief een stop lichtsterker voordoen, maar dat zal het niet kunnen redden want in werkelijkheid werk je sowieso met veel en veel minder. (zie crop topic)
Tenzij je dus foto's van vogeltjes wil maken op de 300mm equiv.
Gaaf he, zulke gelegenheden is hij juist voor gemaakt. Je hoeft niet een hele uitrusting mee te nemen en toch kom je niks te kort. Het is juist fijn dat de camera zo bescheiden blijft, en ik neem aan dat je de shutter sound die standaard aan staat uit heb gezet (?) want dan is hij volledig stil. Dat is voor jezelf heel fijn foto's maken, maar vooral ook voor de gene die gefotografeerd word. De enige echte discrete apsc sensor camera op de markt vanwege de leaf shutter, echt de nr1 reden om voor een x100 te gaan imho. En natuurlijk op de tweede plaatst de platte lens, want het is meestal juist een grote zwarte lens die mensen afschrikt, eigenlijk niet de camera.Q schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:04:
Ik heb vandaag met mijn nieuwe x100s wat foto's gemaakt tijdens de verjaardag van mijn 80-jarige tante. Dit is voor het eerst dat ik de camera gebruik 'voor het echt'.
Ik vind de foto's fantastisch, ik ben blij verrast, mensen fotograferen met deze camera is echt ontzettend leuk. Je moet toch wat dichter bij durven te komen met de camera, je kunt niet op afstand mensen stiekem 'snipen', maar so be it.
Anyway, zo is het juist leuk om wat dichterbij te moeten en uberhaupt kunnen zitten, mensen verwelkomen je bijna met een camera als deze, dat maakt de foto's veel persoonlijker. Je ziet toch dat je 'erbij' ben. Ook met foto's van staat enzo, je kan niet valsspelen, je kan alleen fotograferen van waar je het zelf meemaakt. Is dat van ver, dan so be it, zorg maar dat je er wat moois van maakt, en is dat van dichtbij, heel goed dan kom je nog ergens.
[ Voor 49% gewijzigd door jesper86 op 02-03-2014 23:03 ]
Of in het donker naar een podium kijkt.jesper86 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:44:
Ik weet niet meer wat toen het verhaal was, maar van wat er nu is zou ik zonder twijfel de G1X Mark II nemen als je geen verwisselbare lenzen wil. Zou €799 moeten gaan kosten, wat op zich helemaal niet verkeerd is voor wat je krijgt imho. F3.9 met een sensor bijna zo groot als APSC zal heel wat mooiere plaatjes opleveren dan een 1/1.7" sensor superzoom op F2.8. De Stylus mag zich dan effectief een stop lichtsterker voordoen, maar dat zal het niet kunnen redden want in werkelijkheid werk je sowieso met veel en veel minder. (zie crop topic)
Tenzij je dus foto's van vogeltjes wil maken op de 300mm equiv.
Als het geen te donker hol is, dan kan ik met f/3.9 nog wel wegkomen. 1,5" sensor is huge. Gezien hoeveel ruis een 1/1,7" sensor bij hogere ISO's levert, dan kan een bijna APS-C formaat sensor een goed idee zijn. De afknappers zijn te kleine accu (was met mijn S95 al een probleem, 3 batterijen in 2 uur leegschieten), een stop minder licht. 77 euro voor een accu, want 3rd party accu's zijn nog niet beschikbaar.
Zal het binnen een maand goed leverbaar zijn?
Niet een 'donker' podium, echt alleen als je speciaal 300mm wil hebben. Zoals ik zei de Stylus doet zich een stop lichtsterker voor (ook alleen maar vergeleken met de Canon ingezoomd), maar in werkelijkheid is hij dat NIET. Een 1.5" sensor heeft bijna 5x het oppervlak en dat betekend dat hij om dezelfde F2.8 te bereiken ook 5x meer licht nodig heeft. Beide op F2.8 is hij dus al 5x zo lichtsterk, en op F3.9 alsnog 4x lichtsterker dan de Stylus op F2.8. De base iso van de Stylus is namelijk gelijkwaardig aan ergens in de high-iso's van de Canon. Maar verdere discussie hierover in het crop topic graag als je meer wil weten.
Hier staat eind april, het wachten waard imho:
http://www.digifotopro.nl...on-powershot-g1-x-mark-ii
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Klopt, ik had het geluid uitgezet. Als je wilt flitsen moet je dat wel eerst aanzetten, dat is ietsje minder handig. Maar ik heb de flits niet echt gebruikt, alhoewel ik wel af en toe wat had moeten invulflitsen, je kunt veel maar niet alles fixen in raw.jesper86 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:44:
[...]
Gaaf he, zulke gelegenheden is hij juist voor gemaakt. Je hoeft niet een hele uitrusting mee te nemen en toch kom je niks te kort. Het is juist fijn dat de camera zo bescheiden blijft, en ik neem aan dat je de shutter sound die standaard aan staat uit heb gezet (?) want dan is hij volledig stil. Dat is voor jezelf heel fijn foto's maken, maar vooral ook voor de gene die gefotografeerd word.
In de eerste tests met de camera had ik vaak last van bewegingsonscherpte in wat donkere condities. Ik heb de camera daarom gewoon op een fixed shutter van 1/60 gezet + F2-F4 en ben vervolgens kiekjes gaan maken. De camera regelt het verder maar met de ISO.
Het voordeel van zoom is dat je mensen kunt snipen terwijl ze het niet door hebben en dat geeft vaak een leuke ongedwongen reactie. Maar aan de andere kant, ik ben alle aanwezige echtparen afgegaan en heb ze even gevraagd om even te 'poseren', wat evengoed leuke foto's heeft opgeleverd.De enige echte discrete apsc sensor camera op de markt vanwege de leaf shutter, echt de nr1 reden om voor een x100 te gaan imho. En natuurlijk op de tweede plaatst de platte lens, want het is meestal juist een grote zwarte lens die mensen afschrikt, eigenlijk niet de camera.
Anyway, zo is het juist leuk om wat dichterbij te moeten en uberhaupt kunnen zitten, mensen verwelkomen je bijna met een camera als deze, dat maakt de foto's veel persoonlijker. Je ziet toch dat je 'erbij' ben. Ook met foto's van staat enzo, je kan niet valsspelen, je kan alleen fotograferen van waar je het zelf meemaakt. Is dat van ver, dan so be it, zorg maar dat je er wat moois van maakt, en is dat van dichtbij, heel goed dan kom je nog ergens.
Ik heb gewoon geen apparatuur om een vergelijking te maken en ik ga af op wat anderen schrijven, maar ik vraag me stiekem toch af wat een goede compact had gedaan onder de zelfde omstandigheden, in een prijsrange van 400-500 euro.
Ik probeer het te volgen, maar het lukt me niet.jesper86 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:56:
[...]
Een 1.5" sensor heeft bijna 5x het oppervlak en dat betekend dat hij om dezelfde F2.8 te bereiken ook 5x meer licht nodig heeft. Beide op F2.8 is hij dus al 5x zo lichtsterk, en op F3.9 alsnog 4x lichtsterker dan de Stylus op F2.8.
Het diafragma wordt m.i. alleen door de lens bepaald. Een lens met een diafragma van F=2.8 is een lens met een diafragma van F=2.8. Een lens met een diafragma van F=4 is dan 2x zo lichtsterk als een lens met een diafragma van F=2.8.
Dus ja, lens afhankelijk. Het probleem is alleen hoe de focale lengte gedefinieerd wordt. Wat men vaak doet is dit terug te rekenen naar een 35mm (FF) equivalente sensor grootte, waarmee de beeldhoek bedoeld wordt van die focale lengte in combinatie met dat formaat sensor. Als je dan terug gaat rekenen naar het F-getal, wordt je F-getal opeens wel afhankelijk van de sensor grootte.
Compacts bijvoorbeeld hebben niet een equivalente focale lengte gespecificeerd. Als voorbeeld even genomen deze Sony Cybershot DSC-W800, heeft op de lens staan een focale lengte van 4.6-23 en een bijbehorend f-getal van f3.2-f6.4. En dat is consistent.
Echter als je uitgaat van een cropfactor van 5.2 (1/2.3" sensor op die W800), is de 35mm equivalente focale lengte 24-120mm, waarmee het equivalente diafragma ook f16.7 - f33.4 wordt.
Om het 'simpel' te zeggen, komt er op neer dat je met 2,5 stops winst van de sensor (zoals UC mij corrigeerde), je ervoor kan kiezen om de Canon permanent twee stops hoger op iso800 te zetten voor een goede sluitertijd en dan nog ga je theoretisch de Stylus voorbij in beeldkwaliteit. De 200-400 iso waarden eronder krijg je er dan als het waren gratis bij aangezien de Stylus die 'gevoeligheid' technisch gewoonweg niet kan bereiken op een 1/1.7" sensor. Wat betreft diafragma en resulterende scherptediepte daarvoor geld hetzelfde, die moet je ver afstoppen om overeen te komen met die van een kleinere sensor, en alles daavoor heb je extra en zal de Stylus ook nooit kunnen bereiken.
Dus kan je nagaan hoe lichtsterk F2 wel niet is op bijna-apsc. Echt een prestatie hoor die lens van Canon en zo compact. Voor MFT (met kleinere sensor) betaal je nog €899 voor een 12-35mm F2.8 (24-70mm equiv). Dan heb ik toch liever een complete camera met 12.5-62.5mm F2.0-3.9 (24-120mm equiv) voor €799!
[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 04-03-2014 13:10 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 08-03-2014 12:15 ]
Overzichtje van compactje tot APS-C:
camera | sensor | stops tov full frame | stops winst tov 1/1.7" | diafragma ingezoomd | stops winst tov f/4.9 | stops netto winst tov S95 | gewicht |
S95 | 1/1.7" | -4.32 | f/4.9 | 195 g | |||
Stylus 1 | 1/1.7" | -4.32 | f/2.8 | 1.6 | 1.6 | 402 g | |
X20 | 2/3" | -3.89 | 0.4 | f/2.8 | 1.6 | 2 | 353 g |
RX10 | 1" | -2.90 | 1.4 | f/2.8 | 1.6 | 3 | 813 g |
??? | 1" | -2.90 | 1.4 | f/4 | 0.6 | 2 | ??? |
G1X | 1.5" | -1.72 | 2.6 | f/3.9 | 0.7 | 3.3 | 553 g |
7D + f/2.8 objectief | APS-C | -1.39 | 2.9 | f/2.8 | 1.6 | 4.5 | 945 + 1300 g |
Stylus 1 heeft als voordelen: 300 mm equivalent (om het onderwerp beeldvullend te krijgen en de lichtmeting is anders als je niet zwarte achtergronden in het beeld hebt), dubbele accu-capaciteit (ongeveer 400 foto's, 200 was te weinig met mijn S95, 3 accu's in 2 uren leeggeschoten) en momenteel beschikbaar. Sensor en de release-maand-hoofdprijs (prijsverschil met G1 X Mark II is niet veel) zijn de zwaktepunten, boven ISO 400 ziet er niet goed uit.
X20 is voor ongeveer 350 euro tweedehands verkrijgbaar, een goedkope 2-stops-winst tussenoplossing voor als ik wil wachten op de andere merken die een antwoord op de RX10 en G1 X Mark II later in het jaar op de markt brengen. Tele bereik, accu, ruis boven ISO 400 en image quality zijn de zwaktepunten.
Camera als total loss afschrijven omdat de lens eraf kan vallen door slijtage op 3 dunne pinnetjes klinkt niet goed.For all the terrific features of the newer cameras, reviews seldom address the repair record or costs. We recently bought the X-20, whose on-off mechanism is a twist of the barrel. The lens barrel is attached to the body by three small plastic pins (less than 1/16" thick). We weree surprised that this crucial mechanism would be secured so flimsily. When the pins broke or detached Fuji wanted $370.00 for repair. They said the warranty is void because of "impact damage." My experience with camera repairs is that any kind of scratch or bump will be seen as impact damage, and the warranty is seldom honored on that account. I would not have bought this camera if I understood the weakness inherent in the barrel, which has to be turned regularly to open as well as to focus.
G16 heb ik nog niet op de tweedehandsmarkt gezien.
Als ik dicht bij het onderwerp kan komen, dan is G1 X Mark II veruit superieur. Zonder een Hahnel of Lenmar alternatief voor de G1 X Mark II op de prijslijst van konijnenberg zou het 77 euro per accu kosten. Amazon.com spreekt over 9 mei als releasedatum. Ik wil camera-in-hand 2 weken vroeger hebben.
Ik heb nog met 6 accu's voor mijn EOS 30D rondgelopen. Zo'n accu is goed voor 1000 foto's. Om een X20 of G1 X Mark II 1000 foto's mee te laten gaan, zou ik 6 accu's en 2 opladers moeten meeslepen om het laden nog binnen dezelfde dag te houden.
Afhankelijk van welke eis dat ik laat vallen en welke eis als niet-onderhandelbaar beschouw, zal de keuze naar een bepaalde camera gaan:
- 300mm equivalent Stylus 1 met dikke accu's en 1.6 stops winst?
- Goedkope tweedehandse X20 met 2 stops winst en volgend jaar kijk ik wel verder in een nieuw tijdperk van compacte camera's met 1" en 1.5" sensors met goede netto lichtsterkte?
Dat van dat 'flimsily secured mechanism' begrijp ik wel een beetje; ik loop zelf al een klein jaartje rond met de X10 en dat systeem van aan de lens draaien om het cameraatje op te starten is niet ideaal: zo af en toe doet ie het domweg niet, moet je de lens weer terugdraaien en opnieuw opendraaien. Soms mis je daardoor net 'het moment'. Buiten dat vraag ik me wel eens wanneer dat hele lensje er domweg afvalt.rapture schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 16:01:
Camera als total loss afschrijven omdat de lens eraf kan vallen door slijtage op 3 dunne pinnetjes klinkt niet goed.
Afhankelijk van welke eis dat ik laat vallen en welke eis als niet-onderhandelbaar beschouw, zal de keuze naar een bepaalde camera gaan:
- 300mm equivalent Stylus 1 met dikke accu's en 1.6 stops winst?
- Goedkope tweedehandse X20 met 2 stops winst en volgend jaar kijk ik wel verder in een nieuw tijdperk van compacte camera's met 1" en 1.5" sensors met goede netto lichtsterkte?
Ook de AF weigert soms. Bij de X20 schijnt dat, ondanks wat andere verbeteringen, niet veel beter geworden te zijn. Maar goed, of je nu een X10 koopt (een nieuwe voor €299,-) of een tweedehands X20 voor rond de €350,-, het blijven leuke cameraatjes, vooral qua optiek, en ze hebben tegelijkertijd zo hun tekortkomingen waarmee je dan maar moet leren leven. Persoonlijk vind ik de X10 mooiere plaatjes afleveren dan de X20, maar daar wordt verschillend over gedacht.
Voor komende zomer zit ikzelf ook aan de Stylus 1 te denken, met al z'n features (28-300 b.v. is een lekker bereik) toch nog lekker licht en compact en wat ik er qua IQ van zie is wel overtuigend
[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 09-03-2014 18:35 ]
Voor de zekerheid toch maar hier neer zetten..
Ik heb vandaag de RAW compatability update 5.04 geïnstalleerd op mijn Mac en merkte dat mijn X10 RAW files niet meer gelezen worden door Aperture.. In voorvertoning krijg ik ook een error..
Via /System/Library/CoreServices
raw.camera.bundle en raw.camera.support.bundle verwijderd en 5.03 geïnstalleerd.
Ik zie weer RAW files in aperture. Echter geeft voorvertoning een error en laat foto in het klein zien. Geen idee of ik dit hiervoor ook had. Ik selecteerde meestal de JPGs om die gauw te laten zien.
Ik teken nergens meer voor
Een paar jaar na release heb ik ook een nieuwe X10 aangeschaft (met serienummer zijn ze al bij 33). Dit is mijn eerste camera, maar ik wilde er eentje waarmee ik de mogelijkheid heb om te gaan knoeien met instellingen.AdmiralSnipe schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:42:
Ik heb net mijn Fuji X10 binnen.
Mijn eerste indruk is zeker positief.
Camera voelt solide aan en de eerste foto's die ik gemaakt heb zien er goed uit.
Maar even een vraagje voor X10 bezitters.
Ik probeerde net even de video mode uit (max. 7 seconden filmen want heb er nog geen SD kaartje in zitten) en daar merkte ik dat bij het terugkijken van een fragment, de lens een soort krakerig geluid maakt met in en uitzoomen.
In reviews las ik dat de lens "butter smooth" zou zijn maar ik merk dat op bepaalde punten het zoomen wat stroever gaat.
Is dat normaal zo'n krakerig geluid in video modus (heb de instellingen ook al in Single Focus gezet dus het is niet het focussen) en klopt het dat de zoombarrel niet super smooth is??
Wat me wel opviel is dat bij het zoomen de lens (heel zacht) een soort schurend geluid maakt. Net alsof ze op smeersel hebben bezuinigd of dat er hele kleine vlokjes metaal tussen zitten. Ik voel dan ook heel zacht gekraak op die momenten. Het is niet het geluid van scherpstellen o.i.d. De post hierboven is de enige waarin iemand anders dit opmerkt, dus dat doet me vermoeden dat ik toch een probleemexemplaar heb (of het is zo dat er slechts twee mensen zich zorgen maken hierover).
Omdat dit mijn eerste camera is, en ik me niet meer kan herinneren hoe die oude dingen van mijn pa zoomden, hoop ik dat iemand hier wat over kan zeggen!
Dank alvast!
En goede keus by the way. Vooral een erg 'leuke' camera, en heel geschikt om mee te leren.
Ik heb 2 X10's gehad, de eerste had ik teruggestuurd vanwege dat geluid, en het feit dat het zoomen niet "smooth" ging zoals in veel reviews gezegd werd.w.w.p. schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:13:
[...]
Een paar jaar na release heb ik ook een nieuwe X10 aangeschaft (met serienummer zijn ze al bij 33). Dit is mijn eerste camera, maar ik wilde er eentje waarmee ik de mogelijkheid heb om te gaan knoeien met instellingen.
Wat me wel opviel is dat bij het zoomen de lens (heel zacht) een soort schurend geluid maakt. Net alsof ze op smeersel hebben bezuinigd of dat er hele kleine vlokjes metaal tussen zitten. Ik voel dan ook heel zacht gekraak op die momenten. Het is niet het geluid van scherpstellen o.i.d. De post hierboven is de enige waarin iemand anders dit opmerkt, dus dat doet me vermoeden dat ik toch een probleemexemplaar heb (of het is zo dat er slechts twee mensen zich zorgen maken hierover).
Omdat dit mijn eerste camera is, en ik me niet meer kan herinneren hoe die oude dingen van mijn pa zoomden, hoop ik dat iemand hier wat over kan zeggen!
Dank alvast!
Daarna heb ik weer een X10 gekocht en ook die maakte (in mindere mate) dit geluid en voelde ook niet helemaal soepel aan.
Wat ik me er van kan herinneren zat rond de 30 of 50mm een punt waar het wat zwaarder aanvoelt.
Ik heb in een winkel ook nog een X10 uitgeprobeerd en deze voelde ongeveer hetzelfde aan dus het kan best dat het normaal is bij de X10.
Tijdens het zoomen schuiven de lens elementen heen en weer dus waarschijnlijk hoor en voel je dat.
Mijn 2e X10 is retour gegaan omdat een aantal knoppen op de achterkant niet goed ingedrukt konden worden, daarna heb ik maar een andere camera gekocht.
Je zou eens naar een camera winkel kunnen gaan en kijken of ze daar een demo model hebben staan zodat je kunt kijken of het zoomen daar ook zo aanvoelt.
Heb er een verzekering bij genomen waardoor ik drie jaar garantie op de nieuwprijs heb, dus als het verergert dan kan ik er wat aan doen wat me geen duiten kost
Misschien toch maar een foto-cursus nemen want het aantal opties doet me nu al duizelen! Nog tips voor eventuele online cursussen (anders probeer ik het bij CREA in amsterdam ofzo)?
Verder zijn het alleen wat algemene camera instellingen wat betreft het digitale aspect, en de automatiek een handje helpen wat betreft autofocus en belichting. Zolang dat in orde is kan je voor de rest achteraf nog zorgeloos in Raw wat knutselen om de perfecte JPG te maken, zelfs in-camera.
Ik heb zelf ook een tijd zitten puzzelen met m'n X10, vond de resultaten met 'auto' en/of EXR nogal tegenvallen. Die X10 was (en is) sowieso geen makkelijk toestelletje om het optimale eruit te halen. Google eens wat met 'best settings for Fuji X10' of lees eens door:w.w.p. schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:20:
Misschien toch maar een foto-cursus nemen want het aantal opties doet me nu al duizelen! Nog tips voor eventuele online cursussen (anders probeer ik het bij CREA in amsterdam ofzo)?
http://www.dpreview.com/forums/post/40271527
http://www.dpreview.com/forums/post/50485830
http://www.dpreview.com/a...s-for-optimum-performance
http://www.dpreview.com/a...t-out-of-the-fujifilm-x10
http://www.dpreview.com/forums/post/40264770.
Het is inderdaad een groot gedeelte aanklooien met de basics van (digitale) fotografie, maar alle hulp zal daarbij baten (bedankt voor de links dus)!
Is dit een handig toestel voor een leek om goede foto's te maken? Of moet je er wel wat meer over weten om de goede foto's eruit te krijgen?
Verwijderd
X100: nee, is niet goed voor ze, geen zoom.snsgn schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:57:
Ik overweeg deze te adviseren voor mijn ouders, die nu een 7 jaar oude 3MP compactcamera hebben.
Is dit een handig toestel voor een leek om goede foto's te maken? Of moet je er wel wat meer over weten om de goede foto's eruit te krijgen?
X10: ja, die is goed voor ze.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Pricewatch kapot?nero355 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:01:
Is de X10 nog tekoop dan ? Wordt de X20 dan, toch ?