Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
De RX100 II heb ik daadwerkelijk overwogen, maar vind ik net te duur. (Misschien toch eens kijken naar de non II) Die past overigens nog wel in een broekzak hoor :)
Zag gister dat de S120 is aangekondigd, maar eens even reviews afwachten.

Neemt niet weg dat ik de X20 nog steeds bere interessant vind ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Soepie op 03-09-2013 23:27 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuji X-F1 misschien een optie? die past ook wel in een broekzak.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/fuji-xf1/fuji-xf1A.HTM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Soepie schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 23:26:
Neemt niet weg dat ik de X20 nog steeds bere interessant vind ;)
Tijdje geleden heb ikzelf voor de X10 gekozen, mede op grond van wat ik zag van de X20, iets wat later bevestigd werd door verschillende reviews o.a. die van DPReview. De X20 heeft wel wat technische verbeteringen, zoals de zoeker, daarnaast heeft de X10 zo zijn eigen tekortkomingen en vraagt wat leerwerk van de gebruiker, maar als het puur om de afbeeldingskwaliteit gaat vind ik de X10 mooier. Bovendien is hij nu stukken goedkoper (€318,-) dan de X20. Maar de meningen hierover zijn verdeeld dus als ik jou was zou ik de twee nog eens goed vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ligt er uiteraard aan hoe groot je zakken zijn, maar ik loop regelmatig met een X100 in m'n achterzak en ik ben geen skater ;) Uiteraard zijn de genoemde compactcamera's nog een stukje kleiner, maar voor mij is dat de perfecte combinatie van een makkelijk formaat en gewoon geweldige foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
Ik zat ook erg te twijfelen tussen de RX100, Lumix LF1 en de X20. Doorslaggevend voor mij was het gebruiksgemak: met de Fuji kun je veel sneller handmatig zaken wijzigen zonder dat je door allerlei menu's heen moet struinen. Ook heeft de Fuji 1080p/60fps video. En daarnaast zijn de looks van de camera natuurlijk geweldig, dat hij iets groter is maakt hij meer dan goed! Dit is de X10, maar met zo'n leren hoesje vind ik hem echt geweldig.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8079/8254335220_87a6d3598d_h.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door bastichelaar op 04-09-2013 16:43 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Goed nieuws inderdaad! Nu maar hopen dat de X100s wel 'beter' blijft natuurlijk :+

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Wow, dat is fantastisch nieuws - moet de mijne maar eens gaan afstoffen :)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
Het is niet dat ik het nodig heb... maar ik weet nu dat die 2.0 firmware er gaat komen... en had al ergens 10 sept gelezen, dus sinds die datum zit ik de Fuji site al constant in de gaten te houden... maar hij komt maar niet...
Irritant :p

Als ik nu niks had geweten en ineens had gelezen dat het er was was er niks aan de hand geweest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Firmware schijnt uitgesteld te zijn omdat er nog wat bugs gefixed moeten worden, maar Fuji heeft wel zo goed als bevestigd dat er wat nieuws aan zit te komen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Mjah, al paar keer. 10 Sept is al naar buiten gekomen, later 19... en nu weet ik het ook niet meer :p

Maar het is gewoon dat ik weet dat er wat komt dat ik me er druk om maak, zo heel interessant is het eigenlijk niet. Gewoon nieuwsgierigheid.

Interessant dus niet niet alsof de update niks goeds zou brengen, dat zeker wel... maar het is niet hetzelfde gevoel als bij iOS6 > iOS7 .. dat was uhm, wel interessant :P

[ Voor 26% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 26-09-2013 07:52 ]

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik word er wel blij van als je die AF knop niet meer in hoeft te drukken om een focuspunt te selecteren.. dat wordt nu een 'toggle'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rond Oct-Nov volgens Fuji France. =D

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/FujiRumorsPics/firm_zpse0ef13c1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Vraagje. Ik ben sinds een half jaar erg tevreden met de x10.
Nu ga ik een reis maken door Borneo lees jungle en zit erg te twijfelen of ik de x10 mee moet nemen.
Het is erg vochtig daar ;) en ik ga hem natuurlijk zoveel mogelijk in de drybag houden als opslag maar hij zal toch gebruikt gaan worden. Is de x10 daar te fragiel voor en moet ik uitkijken naar een tough camera of zal ik het risico wagen?

Thanks!

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Zou een reisverzekering afsluiten (die heb je al wss. als je zo'n reis gaat maken) en vooral de X10 meenemen. Op dat soort mooie trips wil je toch juist graag mooie foto's kunnen maken? :)

Specs die ik ergens snel gevonden heb:
Operating/Storage Temperature 32 to 104° F (0 to 40° C)
Humidity: 10 – 80%

Je kan dus even opzoeken hoe vochtig/warm het wordt op de plekken waar je naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Pepperana schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:17:
Nu ga ik een reis maken door Borneo lees jungle en zit erg te twijfelen of ik de x10 mee moet nemen.
Het is erg vochtig daar ;) en ik ga hem natuurlijk zoveel mogelijk in de drybag houden als opslag maar hij zal toch gebruikt gaan worden. Is de x10 daar te fragiel voor en moet ik uitkijken naar een tough camera of zal ik het risico wagen?

Thanks!
Ik denk dat de Fuji wel iets kan hebben, maar waarom niet zo'n water- en shockproof camera van bijv. Panasonic? Die kunnen echt heel veel lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Laatst online: 11-09 15:39
Kijkende naar de bouwkwaliteit is het prima in orde als je het vergelijkt met alternatieve camera's in dat segment. Dat zeggen wil dat natuurlijk niet aangeven dat het een tank is die tegen water, stof en andere zaken bestendig is.

Ik denk dat je er niet veel zorgen over moet maken als je het maar inderdaad goed beschermd en een fatsoenlijke reisverzekering hebt mocht het defect raken.

Overigens wel erg nice dat de X100 nog een update krijgt in vorm van de pros van de x100s! _/-\o_ Vond de x100 al prima, zolang je elementen zoals het handmatig focussen buiten beschouwing liet. Wat extra snelheid en peaking is wel een toffe 'upgrade'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Thanks heren.
Ik neem hem mee! Even extra accu bestellen.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Ganesha
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 10:17
Mede naar aanleiding van de ervaringen hier in deze thread met onestop-digital.com heb ik de X100S daar besteld. Gisteren via Paypal betaald, dus ik hoop dattie vandaag of morgen bezorgd wordt *keeping fingers crossed*.

Welke reserve accu's gebruiken de X100(S) eigenaars hier? Ik zag goede reviews over Yanec accu's, maar vond ook voordelige NP-95 clones van Energizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Pepperana schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:17:

Thanks!
Kan je gewoon meenemen, ik heb begin dit jaar rondgelopen met mn x100 in de jungle in Thailand.
In een Lowepro Apex 60, en inderdaad wel een drybag meenemen waar de camera + tasje in past.

Enige waar je op moet letten is dat je de camera laat acclimatiseren als je van een ijskoude airco ruimte naar buiten stapt met 30 graden. En in een stortbui ook lekker in de dry bag laten zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Ganesha schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:02:
Welke reserve accu's gebruiken de X100(S) eigenaars hier? Ik zag goede reviews over Yanec accu's, maar vond ook voordelige NP-95 clones van Energizer.
Deze krijgt goede reviews,
http://www.amazon.co.uk/M...TF8&qid=1380791285&sr=8-1

beter dan de Energizer.
http://www.amazon.co.uk/E...TF8&qid=1380791285&sr=8-3

En dan natuurlijk meteen deze erbij. :+
http://www.amazon.co.uk/L..._it_dp_o_pC_nS_nC?ie=UTF8

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 03-10-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Lord Ganesha schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:02:

Ik gebruik een Jupio voor m'n x100s ( pricewatch: Jupio CFU0009, Accu Fuji NP95 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Ganesha
Reviews bij Amazon vind ik moeilijk op waarde te schatten. De energizer krijgt bijvoorbeeld 1 ster van iemand die een heel andere batterij ontving van een Amazon 3rd party seller. Zegt natuurlijk niets over deze batterij, maar telt zwaar mee in de uiteindelijke score...
Ik heb de gok uiteindelijk maar genomen om 2 energizers te bestellen.

Geeft die lenshood nog merkbare verbeteringen van de foto's qua contrast o.i.d. of is het alleen om flares tegen te gaan? En heb je zonder lens hood daar nog veel last van?(Van die flares)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind persoonlijk dat het "wash-out" effect wat ik vaak heb bij foto's met veel zon echt ontzettend mooi kan zijn. Ik weet niet in hoeverre een lenskap dat tegengaat maar ik zou alleen al om die reden geen lenskap gebruiken. Echte flares zijn me nog nooit opgevallen op mijn foto's (let op; ik zeg niet dat ze niet voorkomen, ze zijn me alleen nog nooit storend opgevallen).

Anyway, wat ik soms doe als ik de zon toch uit wil blokken is de old-school methode, je hand voor de zon terwijl je je foto maakt, heeft ook zo zijn charme.

Ik vind een lenskap op een x100(s) echt zonde, het is zo'n mooi en compact dingetje met een prachtig design. De lenskap doet echt afbreuk aan dit alles in mijn ogen, zonder noemenswaardige voordelen.

Uiteraard heb ik wel een filter (clear) ter bescherming van de lens.

Edit: 2 voorbeeld foto's uit eigen collectie ter illustratie, allebei dus zonder lenskap, let niet teveel op image quality, het zijn facebook foto's

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/q77/s720x720/935589_492595937480797_379619663_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/21118_486122681461456_1277002936_n.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft denk ik weinig zin om die adapter los te kopen, voor die prijs heb je gewoon allebei dus waarom niet. Maar zeker, voordeel van de x100 is dat die zo plat is als een pannekoek, en flare vind ik ook juist een stukje charme, maar gelukkig betekend het kopen van een zonnekap ook niet dat hij er voor altijd op moet zitten. :+ Al is het alleen al om gewoon de set compleet te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Ganesha
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:23:
Uiteraard heb ik wel een filter (clear) ter bescherming van de lens.
Op m'n SLR lenzen zitten ook al een jaar of 10 UV filters ter bescherming van de lens zelf, maar er zit werkelijk geen enkel krasje op die filters. Ik zie er dus eigenlijk het nut niet van in om bij deze camera filters puur als bescherming te gebruiken. Vooral ook omdat de lens al zoveel kleiner is dan bij een SLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb er wel een UV filter op, maar dat is meer omdat er op die manier minder stof in de lens kan komen. Het focus gedeelte schuift in en uit en is niet stofdicht.

Het blijft tenslotte een vaste lens die je er niet af kan halen om de boel even schoon te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik ben denk ik heel dom, maar kan niet vinden hoe ik mijn LCD kan gebruiken om foto's te maken. Live View op het LCD dus eigenlijk. Heel stom, maar kan van pas komen hier in India. Ben alle menu's al doorgespit volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:F

Probeer eens de DISP/BACK knop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Thanks. Had ik al wel ingedrukt, maar niet op het juiste moment denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes, het display moet eerst aan staan en de camera schietklaar voor je kan 'bladeren' door de weergave opties ofzoiets. :) En tijdens foto playback bv. heeft het ook weer een andere functie.

Zo'n PDF manual is nog best handig. :D
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/#x
Juist als je de camera al kent kom je dan vaak nog handige weetjes tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Je komt al snel in een soort "flow" van hoe jij de camera gebruikt. Als je dan opeens iets afwijkends wilt doen ben je gelijk de kluts kwijt bij deze camera.

De manier hoe verschillende knoppen verschillende functies hebben in verschillende modi maakt het er niet duidelijker op.

Niet dat ik het een probleem vind verder, ben blij dat deze camera zoveel opties/instellingen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nou dat had ik dus gisteren inderdaad. OVF is namelijk voor 99% van de tijd in gebruik. Nu deed een winkel gisteren wat moeilijk en wilde ik het scherm gebruiken. Kon het gewoon niet vinden xD

Nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar is ie dan! Zo maar ff proberen.
http://www.fujifilm.com/s...x/finepix_x100/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Net geinstalleerd, die AF-M is wel aangepakt zeg :D focus peaking is de bomb!

De focusring voelt nu ook stukken responsiever aan, zoals het eigenlijk altijd al zou moeten.
En een van mn grootste ergernissen, het AF knopje ingedrukt houden tijdens het verplaatsen van het focuspunt is nu vervangen door een toggle. Vet relaxed!

[ Voor 30% gewijzigd door Chiron op 18-10-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Wow, kan niet wachten om de nieuwe firmware te installeren vanavond :*)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7441/10347585573_761c6996e3_c.jpg

firmware updating...

[ Voor 55% gewijzigd door Terryb47 op 18-10-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijne ook geupdate! Is sneller, autofocus en opstarten en de MF is eindelijk bruikbaar! Bravo voor Fuji om een "oude" camera nog steeds updates te geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Laatst online: 11-09 15:39
Inderdaad. Voelt echt aan als een Fuji X100 (en een halve S). Alleen jammer dat de focus peaking niet gewijzigd kan worden in een andere kleur. Op mijn Sony camera's is het een stuk handiger met kleuren zoals rood en geel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt gave update, de 2e hands prijs zal stijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
Jammer dat de Black Edition nergens meer te krijgen is, ik zie de X100 nu wel zitten met die nieuwe firmware update.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ben je net een weekendje weg, komt die nieuwe firmware uit :-)

Wel weer flink gebruik kunnen maken van de X100, nog steeds blij met mn overstap van dikke DSLR + berg glaswerk en aparte tassen naar X100, minder gesjouw, minder gepiel, minder opvallend.

Had wel regel voor auto ISO ingesteld, ging daardoor niet hoger dan 1600, terwijl het toch wel erg donker was en ik toch wel 6400 wilde... vond het al gek dat de sluitertijden nog zo enorm lang waren.

Hoop mensen met lomper materiaal zien sjouwen, enige voordeel wat ze (vaak, zag ook mensen met primes) hebben is dat ze wel kunnen zoomen zonder te lopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Netjes die update zeg! Nu twijfel ik of ik de juiste keuze heb gemaakt met mijn 's' xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 08:19:
Netjes die update zeg! Nu twijfel ik of ik de juiste keuze heb gemaakt met mijn 's' xD
€600 wil ik hem van je overnemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik wil wel ruilen hoor ;)

anyway, kan nu zowaar binnenshuis autofocussen _/-\o_
voorheen was dat een stuk lastiger, helaas overdags geen tijd gehad om te testen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Haha ik maakte maar een geintje hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Ik kwam nog een leuke X10 review tegen. Haha gelukkig niet zo saai:
YouTube: Fujifilm Finepix X10 Digital Camera Review - Ken's Personal Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Met die nieuwste firmware updat is de X100 op dit moment misschien wel een betere koop dan de X100S.
Je hebt nu ook de X100 classic kit waarbij je een leren paraattas en een filter krijgt voor ongeveer 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AdmiralSnipe schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:09:
Met die nieuwste firmware updat is de X100 op dit moment misschien wel een betere koop dan de X100S.
Je hebt nu ook de X100 classic kit waarbij je een leren paraattas en een filter krijgt voor ongeveer 700 euro.
De x100 is een hoop verbeterd, maar de x100s is door de phase-detect pixels en vooral ook de nieuwe processor om het allemaal aan te sturen toch nog wel een wereld apart. Niet te vergeten de veel veel betere EVF, en een x-trans sensor. De verbeteringen zijn nog zeker niet verwaarloosbaar geworden. Maar inderdaad, als je niet zo ontzettend veel wil uitgeven (zoals ik) heb je voor vrijwel de helft (zeker tweedehands) een goede deal. Maar het kost toch nog wel iets meer geduld om mee te werken ... maar ach daar leer je ook wel mee om te gaan. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
jesper86 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:11:
[...]

De x100 is een hoop verbeterd, maar de x100s is door de phase-detect pixels en vooral ook de nieuwe processor om het allemaal aan te sturen toch nog wel een wereld apart. Niet te vergeten de veel veel betere EVF, en een x-trans sensor. De verbeteringen zijn nog zeker niet verwaarloosbaar geworden. Maar inderdaad, als je niet zo ontzettend veel wil uitgeven (zoals ik) heb je voor vrijwel de helft (zeker tweedehands) een goede deal. Maar het kost toch nog wel iets meer geduld om mee te werken ... maar ach daar leer je ook wel mee om te gaan. }:O
De X100s heeft inderdaad een aantal verbeteringen tegenover de X100, maar dat moet ook wel als opvolger.
De vernieuwde EVF, processor, split-image en het menu dat is gerestyled zijn mooie verbeteringen maar de sensor zijn de meningen nogal over verdeelt.
De X100s presteert beter op hogere iso waarden maar toch lees ik dat veel gebruikers de rendering van de X100 sensor prefereren boven die van de X100s.
Ik persoonlijk zou eerder voor een X100 gaan dan voor een X100s als je kijkt naar de huidige prijzen van beide camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Dan zitten we op één lijn. ;)
Ik moet trouwens zeggen dat ik nog nooit een X100(s) als demo model ben tegengekomen, heb 'm dan ook nog nooit in handen gehad.
Wel een tijdje een X10 gehad, die ongeveer dezelfde bouwkwaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AdmiralSnipe schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 14:45:
[...]
Wel een tijdje een X10 gehad, die ongeveer dezelfde bouwkwaliteit heeft.
Haha okee, dan heb je duidelijk nog geen x100 vastgehad inderdaad. :+ Is toch wel even wat anders.

Maar begrijp ik dat je de x10 verkocht heb? Er staat nog wel Fuji X10! onder je naam.

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 23-11-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
jesper86 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 14:49:
[...]

Haha okee, dan heb je duidelijk nog geen x100 vastgehad inderdaad. :+ Is toch wel even wat anders.

Maar begrijp ik dat je de x10 verkocht heb? Er staat nog wel Fuji X10! onder je naam.
Fuji X10! staat er nog steeds ja... moet ik maar eens aanpassen. Done. :+
Heb 2x een X10 gehad, bij de eerste liep de zoomring niet soepel en maakte een krakend geluid en bij de 2e werkten een aantal knoppen aan de achterkant niet goed, dus beide zijn retour gegaan...
Ben toen maar gelijk voor een DSLR gegaan i.p.v. een 3e keer de X10 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begrijpelijk na twee keer, maar jammer hoor. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Gisteren een focus ring sleeve besteld, ding moet uit een 3d printer komen. Ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: http://images1.sw-cdn.net/model/picture/674x501_1382512_1423034_1381192117.jpg

Ik heb de versie zonder nokje genomen, vond dat wat mooier staan en past beter in de tas.

[ Voor 67% gewijzigd door Chiron op 23-11-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Chiron schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 19:45:
Gisteren een focus ring sleeve besteld, ding moet uit een 3d printer komen. Ben benieuwd :)

[afbeelding]

Ik heb de versie zonder nokje genomen, vond dat wat mooier staan en past beter in de tas.
Is dat gewoon een stukje rubber dat je eroverheen kunt schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Yep. Plastic is het volgens mij. Maakt de focusring wat breder. Ding kost ook niet de wereld, 2 tientjes. Vond het wel mooi aansluiten als je de filteradapter erop hebt zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Chiron op 23-11-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Vind 2 tientjes nog best veel geld voor een stukje plastic, maar zulk soort dingen zijn vaak aardig duur.
Ben wel benieuwd of het niet verschuift wanneer je aan de focusring draait, zitten er aan de binnenkant een soort karteltjes die aansluiten op het reliëf van de focusring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe kleiner het product hoe hoger de marge, zeker met zulke specialty items. :-(

Maar gebruik je de manual focus nog zoveel dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
AdmiralSnipe schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 20:49:
Vind 2 tientjes nog best veel geld voor een stukje plastic, maar zulk soort dingen zijn vaak aardig duur.
Ben wel benieuwd of het niet verschuift wanneer je aan de focusring draait, zitten er aan de binnenkant een soort karteltjes die aansluiten op het reliëf van de focusring?
Tja ach mn softrelease knopje was 25 euro, ook een hoop geld voor een knopje met een schroefdraad. Wel een verdomd fijn knopje.
Die focus sleeve zal er wel in grijpen met ribbels en anders niks wat met een beetje (teflon) tape te fixen is, zo heb ik de softrelease ook vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
[quote]Lord Ganesha schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:09:
[...]

Reviews bij Amazon vind ik moeilijk op waarde te schatten. De energizer krijgt bijvoorbeeld 1 ster van iemand die een heel andere batterij ontving van een Amazon 3rd party seller. Zegt natuurlijk niets over deze batterij, maar telt zwaar mee in de uiteindelijke score...
Ik heb de gok uiteindelijk maar genomen om 2 energizers te bestellen.

Ik wil waarschuwen voor de aanbieding van 2000 mAh accu's zonder merk; 'For FNP-95' staat er op de verpakking. Eerstens heb je kans dat de batterij door een lichte bolling niet in het huis past en tweedens is de capaciteit na enkele laad-ontlaadbeurten nog lang niet op de geclaimde capaciteit. De lage prijs moet eigenlijk een waarschuwing zijn...

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hoeft helemaal niet. Rotzooi blijft rotzooi, dat heb je altijd, maar accu's hoeven niet duur te zijn, met 'performance' gelijk aan of zelfs beter dan het origineel. En dan zijn Amazon reviews zeker wel waardevol zodra het er tenminste een voldoende aantal zijn voor een betrouwbaar gemiddelde:

http://www.amazon.co.uk/M...TF8&qid=1380791285&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat is wel echt een topbatterij kan ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb deze, eigenlijk meer uit haast omdat ik een paar dagen erna op vakantie ging, en ik geen zin had om 40 euro voor originele neer te leggen. Een van de twee paste idd niet, maar dat kwam omdat de sticker/cover er brak omheen zat geplakt. Die heb ik eraf gehaald, en daarna met gewoon dozenplakband een laagje opgeplakt die wel strak zat. Daarna ging het prima.

Wat betreft capaciteit, zullen ze ongetwijfeld iets minder zijn dan de originele, maar mij boeide het niet omdat ik er toch twee bij had gekocht en in totaal dus 3 accu's te verstoken had. Dat ging op reis prima, met om de zoveel dagen een accu in de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19
Nieuwe firmware voor X-Pro1, X-E1, X-E2 en X100s:

Binnenkort komt er weer een gratis update van de door ons zo geliefde camera's met de volgende extra mogelijkheden:
- bestandsnamen aanpassen van reeds geschoten foto's
- betere in camera RAW verwerking
- exactere weergave van belichtingsinstelling bij live-view en histogram
- aanpassen sluitertijd en diafragma bij AE-lock
- instelbaarheid maximale en default ISO en minimale sluitertijd bij Auto ISO
- nauwkeuriger weergave opnamegebied in de optische zoeker (alleen X100s)

Mooie aanpassingen die vanaf 5 december (voor de X-Pro1) en 19 december (voor de overige camera's) hier te downloaden zijn

[ Voor 5% gewijzigd door coinman63 op 29-11-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
En hij is binnen :)

Voor:

X100 zonder focus sleeve

Na:

X100 met focus sleeve

Ring is nu een stuk beter te bedienen en vast te grijpen, hij past perfect, misschien iets te perfect want het focussen gaat nog wat stroefjes. Maar dat slijt er wel in denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu nog een lenspen om die vette vinger van de zoeker te poetsen. :9
coinman63 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:30:
Nieuwe firmware voor X-Pro1, X-E1, X-E2 en X100s
Go Fuji. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik moet 'm weer eens schoonpoetsen idd. Gaat ook prima met zo'n vochtig brillendoekje en een microfiber doek :)

Fuji is lekker bezig met die firmwares de laatste tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze al eens gezien? Soort van trailer voor de X10, en de X100 heeft er ook zo 1 zag ik op pagina 1.

x10

x100 (nsfw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die zijn echt al heel oud (iig van de X100). Wel een creepy manier van reclame maken daar, in Japan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk zijn ze oud, anders zou er wel X20/X100S staan. ;) Blijft mooi, the creepier the better. B-)
De Japanse en vooral Koraanse films zijn net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

coinman63 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:30:
Nieuwe firmware voor X-Pro1, X-E1, X-E2 en X100s:

Binnenkort komt er weer een gratis update van de door ons zo geliefde camera's met de volgende extra mogelijkheden:
- bestandsnamen aanpassen van reeds geschoten foto's
- betere in camera RAW verwerking
- exactere weergave van belichtingsinstelling bij live-view en histogram
- aanpassen sluitertijd en diafragma bij AE-lock
- instelbaarheid maximale en default ISO en minimale sluitertijd bij Auto ISO
- nauwkeuriger weergave opnamegebied in de optische zoeker (alleen X100s)

Mooie aanpassingen die vanaf 5 december (voor de X-Pro1) en 19 december (voor de overige camera's) hier te downloaden zijn
Nice, vooral die laatste verbetering voor de X100s klinkt goed!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Ganesha
Hopelijk werkt dan ook de exposure compensation bij de combinatie Av-Tv-AutoISO. Wat mij betreft is dat eigenlijk de belangrijkste manco van de X100S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
Dit is wel een mooi vooruitzicht. Op de een of ander manier vind ik de volledig zwarte versie toch mooier. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonde ! De silver finish is nu juist zo uniek. Plasticky nep-zilver is inderdaad niks, maar zo'n hoogwaardige finish van die-cast magnesium zie je zelden, behalve op een Leica. :) (zelfs de X-E1 niet)

Afbeeldingslocatie: http://www.finepix-x100.com/sites/all/modules/x100/content/images/story/craftsmanship-5.jpg
  • Strong and lightweight, die-cast magnesium was adopted for the top cover part because of the ease of using this process and material to express detailed curves and shapes.
  • However, this material is usually employed for structural parts inside precision devices. In order to bring out its metallic quality as an exterior part, the processing is extremely difficult. Also there is a risk that even a small error in the silver colour finish will result in a cheap appearance.
  • On the other hand, the top cover part of the X100 should not have a shiny metal finish, but rather evoke a profound sense of steel consistent with its rich historic legacy. As a result of recent advances in coating technology, various compounds can be used to achieve a cosmetic finish for magnesium as well. Until a colour that precisely matched the desired image was found, a wide variety of compounds of coating materials were tried. Starting with systematic combination of materials such 1-1, 1-2, and so on, the team finally found exactly the desired colour in combination No. 8-8.
  • This special compound that creates the distinctive silver sheen finish of the X100 is the product of the uncompromising tenacity and unceasing efforts of the designers and cosmetic treatment technology staff since the development announcement in September 2010.
*van de x100 site want de x100s heeft geen 'the story' pagina.
Maar mag wel aannemen dat ze voor de zwarte ook hun best hebben gedaan. :) (meer dan de zwarte X-E1)
Het is wel maximum discreteness als je niet wil opvallen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lewtfish
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05-2024
Misschien een verkeerde plek om te zoeken voor een fujifilm x100 maar als iemand gaat upgraden of zijn Fuji x100 van plan is te verkopen, dan ben ik nog op zoek. Ik heb gevonden dat de x100 echt ideaal is voor het vastleggen van sfeermomenten. Gewoon een beeld dat je tegenkomt als je ergens rondloopt in Amsterdam of dergelijke.

Op vraag & aanbod is al een tijd niks langs gekomen en mensen op marktplaats vragen voor een apparaat wat 2 jaar oud is 100 euro van de nieuwprijs af. Zal wel met die update te maken hebben :'(

Dus, heb je er nog een liggen die je niet gebruikt, ik hoor graag of ik hem over kan nemen voor een gepaste prijs

Lewtfish out 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Als die prijzen voor 2e hands modellen weer flink gestegen zijn zal je wel balen als je net je X100 voor een prikkie weggedaan hebt :P

...

toen ging ik even kijken, prijzen zitten nog ongeveer zelfde als iets geleden, voor nieuwe firmware, eerste die ik tegen kom is 450 euro, valt toch best mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kopen dus !

Is inderdaad niet de helft van de nieuwprijs of minder zoals het met een of andere mirrorless camera had geweest, maar het is dan ook niet zomaar een camera'tje. Ik bedoel men ziet er meer in dan gewoon 'gereedschap', net als een Leica zegmaar, daar is het nog 'erger'. Zelfs een M8 uit 2006 kost nog bakken met geld, maar daar zit dan ook een rangefinder systeem in die meer kost dan een FF sensor als ik het goed heb, en zal het net zo goed doen als de laatste nieuwe. Fuji heeft de mooie body, de OVF, de lens, en arguably goede jpeg's ooc. Je zegt het zelf, de ideale camera voor sfeermomenten, en dat doet 'ie nog net zo goed! (of beter, met nieuwe firmware) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lewtfish
Ik heb die van 450 euro inderdaad gezien. Echter was dat een model die SAB issues had gehad, en het is inderdaad de eerste normaal geprijsde in tijden dat klopt! Heb contact op genomen en ga hem wss binnenkort kopen.

Weet iemand toevallig hoe lang zo'n camera nou eigenlijk mee gaat, en hoe lang hij ongeveer z'n waarde zal behouden? Ben namelijk student en ben van plan hem nog lang te gaan gebruiken!

laat die Fuji x100 maar komen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Dat ligt er maar net aan, niet iedereen moet en kan om de haverklap upgraden naar het nieuwste model (is ook niet nodig) maar een camera moet normaliter jaren meegaan. Waardevastheid? daar koop je geen camera voor, enne alsof ie nog niet genoeg in prijs is gekelderd ;( kheb 1100 euro betaald toen...en gebruik em zelden.

sticky blade issue is toch wel een naar fenomeen, en kan zomaar terugkomen heb ik hier gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet dat ik weet? Hij zal toch door Fuji gefixt zijn, doen ze zeer netjes volgens mij, dat is echt niet even een doekje erover en weer terug, zoals sommige merken dat doen met bepaalde 'refurbished' producten. Er zit dan gewoon een nieuwe sluiter in lijkt mij, en dan zou ik niet weten wat er nog mee zou moeten gebeuren .. in ieder geval niet meer of minder dan elk ander exemplaar. Mochten de sticky blades magisch weer terug komen weet je in ieder geval zeker dat ze dat willen repareren, tenminste nu nog wel misschien over 15 jaar niet meer. :+

Ik denk dat hij over twee jaar ook nog wel 300,- waard is of meer. Stel hij is nog maar 100,- waard (onwaarschijnlijk), zelfs dan zijn de kosten het toch ruim waard of niet ? Dat kan Terry minder makkelijk zeggen. O-)

Ik heb trouwens 2 weken of meer elke dag op marktplaats zitten azen voordat ik een goede en betrouwbare deal tegen kwam (500 met accessoires), en persoonlijk op te halen. Toen eindelijk 1tje gevonden die er net een uur op stond en dezelfde avond had ik 'm, want als je dat niet doet zijn ze dus gegarandeerd dezelfde of volgende dag weg, behalve dus die met ook maar een schijntje twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lewtfish
Ja Jesper je hebt inderdaad een goed punt. Ik denk dat hij het zeker waard zal zijn, zelfs al verlies ik er wat geld op. Ben echt heel enthousiast over dat ik hem ga kopen.

Heb inderdaad hetzelfde, zoek nu al een maand. Had een hele goede deal staan maar die heb ik uiteindelijk gecanceld omdat ik nog zwaar twijfelde of het nou een goede camera voor m'n studie was. Nu ben ik er over uit dat het geen goede camera is voor macro of product fotografie, maar dat boeit me niet haha.

Wat betreft de SAB issues wordt de hele optische unit vervangen, dus in theorie heb ik een camera uit 2012 met een optische unit uit 2013. Zal vast wel lang mee gaan!

wel balen trouwens Terry dat jou waarde zo ver is gezakt :'(
Nou ik hem een tijdje heb begint het toch steeds frustrerender te worden, ik krijg namelijk de belichting niet onder controle. In het begin dacht ik user error, maar nu twijfel ik of ik nou sticky blades heb of niet.

Als ik A, S, of P gebruik snap ik niet echt wanneer die nou wat doet waardoor ik tevergeefs continu moet corrigeren, dus nu gebruik ik Manual (met auto-iso uit, en auto-DR ook uit) en toch wil het nog niet echt lekker. Bijvoorbeeld een foto als deze (download fullsize), dan staat ie op manual en:
1. Het liveview beeld geeft de belichting perfect weer (dus let op, hij snapt wel hoe het moet), maar in liveview staat hij altijd wide open begrijp ik, dus:
2. Druk ik de knop half in dan krijg ik een DoF preview (ja toch?), maar dat is dan helemaal overbelicht.
3. Dat komt dan wel overeen met de lichtmeting die links in het beeld liet zien dat hij met mijn huidige manual instelling helemaal onderbelicht zal zijn. (wat dus niet klopt!) want:
4. Als ik daadwerkelijk een foto maak dan is hij gewoon goed belicht zoals je ziet (omdat ik dat dus eerder had uitgevogeld en dat vast zet in manual), maar:
5. Dat is vreemd want volgens de Sunny 16 regel zou met een gewone zonnige scene op F16 de sluitertijd hetzelfde als de iso waarde moeten zijn. De iso was 200, maar de sluitertijd was 1/1000 ! dus:
6. Iets klopt er niet, een sticky diafragma misschien? Zou eigenlijk wel kunnen want:
7. Zou er niet veel meer scherptediepte moeten zijn voor een foto op F16 ? Misschien lukt het 'm niet om het diafragma zover te sluiten als zou moeten, komt er dus inderdaad teveel licht binnen, en heb ik scherptediepte dat meer lijkt op F5.6, met (in auto) twee stops overbelichting (nu dan handmatig gecorrigeerd).
8. Als ik er zo over nadenk was F2 eigenlijk steeds heel anders (donkerder) dan de rest van de apertures, maar dat is wel vaker zo vanwege vignetting.

Het vreemde is dat ook al lijkt de automatische belichting vaak niet te kloppen bij mij, volgens mij doet hij in Manual wel gewoon netjes steeds hetzelfde, terwijl sticky blades gewoon maar willekeurig teveel of te weinig doen of is dat niet zo ?

Iemand een second opinion ? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 12-12-2013 15:01 ]

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
jesper86 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:28:
Nou ik hem een tijdje heb begint het toch steeds frustrerender te worden, ik krijg namelijk de belichting niet onder controle. In het begin dacht ik user error, maar nu twijfel ik of ik nou sticky blades heb of niet.

Als ik A, S, of P gebruik snap ik niet echt wanneer die nou wat doet waardoor ik tevergeefs continu moet corrigeren, dus nu gebruik ik Manual (met auto-iso uit, en auto-DR ook uit) en toch wil het nog niet echt lekker. Bijvoorbeeld een foto als deze (download fullsize), dan staat ie op manual en:
1. Het liveview beeld geeft de belichting perfect weer (dus let op, hij snapt wel hoe het moet), maar in liveview staat hij altijd wide open begrijp ik, dus:
2. Druk ik de knop half in dan krijg ik een DoF preview (ja toch?), maar dat is dan helemaal overbelicht.
3. Dat komt dan wel overeen met de lichtmeting die links in het beeld liet zien dat hij met mijn huidige manual instelling helemaal onderbelicht zal zijn. (wat dus niet klopt!) want:
4. Als ik daadwerkelijk een foto maak dan is hij gewoon goed belicht zoals je ziet (omdat ik dat dus eerder had uitgevogeld en dat vast zet in manual), maar:
5. Dat is vreemd want volgens de Sunny 16 regel zou met een gewone zonnige scene op F16 de sluitertijd hetzelfde als de iso waarde moeten zijn. De iso was 200, maar de sluitertijd was 1/1000 ! dus:
6. Iets klopt er niet, een sticky diafragma misschien? Zou eigenlijk wel kunnen want:
7. Zou er niet veel meer scherptediepte moeten zijn voor een foto op F16 ? Misschien lukt het 'm niet om het diafragma zover te sluiten als zou moeten, komt er dus inderdaad teveel licht binnen, en heb ik scherptediepte dat meer lijkt op F5.6, met (in auto) twee stops overbelichting (nu dan handmatig gecorrigeerd).
8. Als ik er zo over nadenk was F2 eigenlijk steeds heel anders (donkerder) dan de rest van de apertures, maar dat is wel vaker zo vanwege vignetting.

Het vreemde is dat ook al lijkt de automatische belichting vaak niet te kloppen bij mij, volgens mij doet hij in Manual wel gewoon netjes steeds hetzelfde, terwijl sticky blades gewoon maar willekeurig teveel of te weinig doen of is dat niet zo ?

Iemand een second opinion ? O-)
Het makkelijkst om je X100 te testen op SAB is in aperture priority een klein diafragma te kiezen, dus f/16 ofzo. Als je foto dan overbelicht heeft je camera het probleem.

Mijn als occasion op marktplaats gekochte X100 had het ook, is opgestuurd naar Fuji waar hij is gerepareerd en ook nog helemaal nagekeken en waar nodig aangepast(o.a. front/backfocus etc.). Zeker goede service voor een camera van toen 2 jaar oud :)

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Heb net in full Manual tich foto's gemaakt op F16 en soms is ie af en toe een paar keer overbelicht en dan weer een tijd niks aan de hand. Alles staat echt op manual, zelfs de AF, dus volgens mij is het niet goed. :(

Now what. Hoe heb jij het precies geregeld, waar enzo, en had je de bon erbij ?

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 12-12-2013 17:12 ]

• Chad Chubatcha
jesper86 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:11:
Heb net in full Manual tich foto's gemaakt op F16 en soms is ie af en toe een paar keer overbelicht en dan weer een tijd niks aan de hand. Alles staat echt op manual, zelfs de AF, dus volgens mij is het niet goed. :(

Volledig in manual zou het natuurlijk nog kunnen dat hij overbelicht omdat de instellingen niet goed zijn, maar als hij bij precies dezelfde situatie soms wel en soms niet overbelicht op f/16 heb je inderdaad een X100 met SAB.

In aperture priority, eventueel met auto-iso, overbelicht de camera omdat hij sluitertijd en iso aanpast op een bepaald diafragma dat hij dus niet kan 'halen' omdat de bladen niet verder komen dan f/4 bijvoorbeeld.

Omdat ik mij bewust was van het SAB probleem heb ik mijn X100 als occasion gekocht bij een fotozaak via marktplaats met ik dacht 3 maanden garantie. Ondanks dat de fotozaak zei dat de camera helemaal in orde was had hij dus wel last van SAB. Toen heb ik de camera terug gestuurd naar die winkel en zij hebben het toen verder geregeld. Ik weet daarom helaas ook niet of je ook direct bij Fuji aan kan kloppen, ik denk van wel.

Succes in ieder geval

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
jesper86 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:11:

Bon opzoeken en opsturen met klachtomschrijving naar Fujifilm in Delfshaven, Rotterdam. Die van mij hebben ze na meer dan twee jaar na aankoop en met Thaise (!) bon gewoon netjes gefixed en op nogtig punten extra nagekeken, de checklist zat erbij toen ik m terug kreeg :)

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:17

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Bij de mijne had ik na een paar maanden al door dat ie het had. Is toen ook terug gegaan (via de winkel) en inderdaad een volledige check (naast een compleet nieuwe optische unit). Met een briefje en de checklist.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/8e04cfb4.jpg

Fotonerd

Thanks. En ja al de foto's wel allemaal van hetzelfde onderwerp natuurlijk, mijn mooie toetsenbord, en zonder auto-iso of auto-dr inderdaad, manual aperture, manual exposure, manual focus, manual wb, forced no flash, en constante lichtomstandigheden, nog iets vergeten? :+

Vooral vanwege de auto-iso en auto-wb en dergelijk fratsen die de belichting nog wel eens in de soep willen gooien, net als je het onder controle denkt te hebben, twijfelde ik nog of ik niet toch nog iets over het hoofd zag, maar lijkt er op dus dat ik het dus toch goed doe .. maar de camera niet.

Bon heb ik nu niet, die was ff kwijt, maar kan ik wss nog wel te pakken krijgen want hij had 'm nog wel zei die. En fotozaken kunnen verder ook niet meer doen dan naar Fuji sturen lijkt me, veel winkels zeggen dan ook als het op garantie aan komt (met wat dan ook), we willen het voor je doen maar als je het zelf doet is het er sneller. Zal met camera's wel hetzelfde zijn. Weet dus ook niet hoe oud 'ie precies is eigenlijk.
Xilantof schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:15:
Bij de mijne had ik na een paar maanden al door dat ie het had. Is toen ook terug gegaan (via de winkel) en inderdaad een volledige check (naast een compleet nieuwe optische unit). Met een briefje en de checklist.
Ik heb 'm net een paar weken, de accu net de 3e keer geloof ik opgeladen. 8)

Maar tof, dat ziet er uit als echte service.
Zou bijna blij zijn dat hij even langs mag om gecheckt te worden. ;)
Misschien ook nog even de external flash erbij kopen, want die mist nog. :D

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 12-12-2013 22:22 ]

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:17

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

jesper86 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:16:

[...]

Ik heb 'm net een paar weken, de accu net de 3e keer geloof ik opgeladen. 8)

Maar tof, dat ziet er uit als echte service.
Zou bijna blij zijn dat hij even langs mag om gecheckt te worden. ;)
Misschien ook nog even de external flash erbij kopen, want die mist nog. :D
Het probleem met je snel genoeg op inderdaad :)

En de service was zeker prima. Ook zeer goed verpakt terug gezonden aan de winkel (padded doosje). Zoals het hoort, maar wel super netjes.
Fuji heeft zich hoog op m'n lijstje gezet met hoe ze met de X100 omgaan (de firmware updates, dit probleem aanpakken, etc.).

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Je kan SAB ook herkennen door het diafragma op f11 of hoger te zetten, en dan met de lens naar het plafond steeds de sluiterknop half indrukken. Een goed werkende camera zal dan het diafragma steeds even klein dichtknijpen, als ie elke keer een andere grootte doet is het SAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt ja, dat deed ik dus ook voordat ik foto's maakte, ik dacht (omdat de camera zoveel fratsen heeft) misschien doet hij toch nog eigenwijs zijn eigen lichtmeting, want inderdaad varieerde het diafragma af en toe. En omdat het zo onvoorspelbaar is leek hij het met een paar testfoto's gewoon toch goed te doen, maar ik hield vol en uiteindelijk werden de foto's toch inderdaad steeds net iets anders (over)belicht. Misschien is het buiten in de kou ook erger of iets.

Nu vraag ik me wel af, hoe lang duurt zo'n reparatie, wel een maandje zeker? Niet zo handig met de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die van mij is een goeie 6 weken weggeweest.. Maar je hoort mij niet klagen, ze hebben het netjes en gratis opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
Die van mij was echter in iets minder dan drie weken alweer terug, dus misschien ligt het eraan hoe druk Fuji het heeft ofzo..

Voor de feestdagen gaat het in ieder geval niet meer lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn 7D, 70-200mm f/2.8 en 18-55mm f/2.8 kan ik niet overal binnensmokkelen, vandaar dat ik een Canon S95 heb.

De S95 heeft een aantal nadelen:
  • f/4.9, een stop te weinig tov f/2.8
  • vreet munitie accu's, ik blaas 3 stuks in 2 uur erdoor, straks ga ik nog met 6 accu's moeten rondlopen zoals vroeger met 20D/30D
  • zoombediening met knopje naar links/rechts blijft maar vaag
  • 1/1,7" sensor mag groter
  • microfoonvolume niet regelbaar voor het filmen => overgestuurd
Ik twijfel tussen X20 en Canon G16, want elk toestel blijft voor- en nadelen hebben:
  • X20 kan op papier 270 foto's per accu maken, S95 tussen 150 en 200 volgens dpreview en G16 kan op papier 360 en valt met eco mode naar 480 in een review op te rekken.
  • Manuele zoombediening op X20 met een ring aan het objectief.
  • In het verleden in deze topic gediscussieerde kleurensmering, verlies van detail,... Er werd verdedigd met verschil en sensorgrootte, maar op dpreview zie ik genoeg voorbeelden van de kleinere 1/1,7" sensors die het beter doen.
    ISO 400 ACR noise:
    Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews_data/fujifilm_x20/noise/DSCF5310.acr_crop.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews_data/canon_g15/noise/IMG_0254.acr_crop.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews_data/canon_s95/noise/canons95_ISO%20400_ACR_crop.jpg
    X20G15S95

Ik mag toch niet achteruit gaan tov mijn S95? Puntje voor G16.
  • In filmmodus kan alleen de microfoonvolume van X20 aangepast worden en externe micro is ook mogelijk. De zoomring zal ook wel te bedienen zijn. In reviews van G16 zie ik geen regelbare microfoonvolume en geen externe micro. Puntje voor X20
  • X20 heeft een grotere 2/3" sensor, maar heb je veel aan 50% extra sensoroppervlakte?

ISO1600 ACR noise:
    Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews_data/fujifilm_x20/noise/DSCF5316.acr_crop.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews_data/canon_g15/noise/IMG_0259.acr_crop.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews_data/canon_s95/noise/canons95_ISO%201600_ACR_crop.jpg
    X20G15S95

X20 mag minder ruis hebben, maar als je beeld dubbel begint te zien en weinig detail meer heeft. Ik neig hier meer naar G16.
  • Hoeverre heeft phase detection AF een voordeel tov de contrast detection AF met een dikke processor van de G16. Ze hebben de G16 AF zo performant gemaakt zodat je afvraagt of phase detection AF in een compact nog nodig is.
  • Canon heeft het voordeel van een grote volume aan camera's produceren tov Fuji die kleinschaliger werkt. Net zoals ze in Topgear opmerken dat een exotisch automerk lekker kan rijden, maar de bediening, knopjes,... zitten allemaal op de onhandig plek omdat een klein bedrijf niet bij wijze van spreken 5 full time werknemers kunnen inzetten om de plaatsing van de airco-knop uitvoerig te bestuderen. Je kan Fuji niet kwalijk nemen dat ze kleinschaliger werken, maar continue in gevecht met een stuk gereedschap dat tegenwerkt is ook niet alles. Canon blijft een stap voorlopen in processorkracht, responsief bediening, responsief foto's weggeschrijven, 9 foto's per seconde continue doorgaan (niet meer wachten tussen 2 foto's),... in compact camera's. Zelfs Nikon moet een eind achterlopen.
  • Bonuspuntje voor G16: WiFi modus om met de smartphone foto's op te halen, eventjes nabewerken op de phone en uploaden naar sociale media of fora. Zonder een laptop mee te sleuren (alhoewel een ultrabook met haswell processor erbij kan komen), achteraf kan ik thuis wel rustig RAW converteren.
Ik mis substantiele voordelen in de X20 tov de kleinere 1/1,7" sensors. Ik ben er zeker van dat als een hoge pief in Canon met een X20 naar één van de R&D-afdelingen loopt en eist dat het getuned wordt met een Canon sensor, Canon processor,... dat het een goede camera wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rapture, kijk eens naar de Fuji XQ1 techniek van X20 en formaat van S95, of een Fuji X-A1 met 27 mm grote sensor en compact formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat stukje over de bediening kan ik niet in meekomen, de bediening is juist het grote voordeel van de X20, juist omdat ze hun eigen stijl hebben. Heeft weinig met kunnen te maken, ze zijn juist de enige die durven af te wijken van de norm, en voor de gene die deze stijl snappen is dat geweldig. Vooral ook de handmatige zoom.

Door de exposure comp dial, de 4 extra knoppen aan de zijkant, en het q-menu is vrijwel alles wat je nodig heb binnen handbereik. Als je een kenner ben tenminste kan je zulke dedicated AEL/AFL, witbalans, drive, metering mode knop e.d. wel waarderen, ben je dat niet dan heb je waarschijnlijk liever inderdaad 'moderne fratsen' die dergelijke dingen wegstoppen en automatiseren zoals Canon goed doet. Daar is geen goed of slecht aan maar hangt af van je stijl en smaak.

De mogelijkheid om niet liveview maar een informatie-display te tonen zoals met een slr vind ik trouwens ook een belangrijk verschil (minder verbruik), of gewoon uit(!), met dan natuurlijk de (het spijt me maar geweldige) zoeker met digitale overlay om het af te maken. :)

Maar dat kan voor jou natuurlijk totaal anders liggen, de Canon is zeer zeker ook een super camera.

De sensor hoef je het inderdaad waarschijnlijk niet voor te doen, maar de combinatie met de lens misschien weer wel, dat geeft namelijk mooie scherptediepte en bokeh. En ook ingezoomd is de Fujinon nog F2.8.

Edit: Ik zie dat je ook de G16 aanhaalt, maar dan raad ik je aan om eens is naar de MediaMarkt o.i.d. te lopen en door de zoeker te kijken. Dan ben je dat idee snel kwijt, want wat een drama is dat zeg! :N Dat is zo'n donker gat dan kan je nog beter over het randje van de hotshoe heen kijken of gewoon met het schermpje werken. Je kan het hier ook al aardig zien.

@hieronder, okee top. :D

Dat niet goed afgewerkte gevoel (if any) zit waarschijnlijk meer in de X10, maar minder in de X20. Net als de X-E1 vs de X-E2 of de X100 vs de X100s.

[ Voor 46% gewijzigd door jesper86 op 15-12-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stukje over "bediening" gaat meer over een half afgewerkte auto wegens gebruik aan resources om het volledig goed te doen, dan de bediening van de X20.

Fuji staat bekend voor eigenaardigheidjes, dat mag, maar geef dan ook beeld dat niet dubbel ziet. Een klein bedrijf/afdeling kan met een goed concept komen (manuele zoom! grotere sensor!), maar heeft niet de mankracht/budgetten om het echt goed uitgewerkt te krijgen.

Voor mij is het gemakkelijkst te bedienen als er voor elke functie een knop is zoals dat vroeger met een analoge camera met manuele focus objectief was.

Ik ga de G16 in een Mediamarkt van dichtbij moeten bekijken.

[ Voor 74% gewijzigd door rapture op 15-12-2013 22:57 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste