Nou ik hem een tijdje heb begint het toch steeds frustrerender te worden, ik krijg namelijk de belichting niet onder controle. In het begin dacht ik user error, maar nu twijfel ik of ik nou sticky blades heb of niet.
Als ik A, S, of P gebruik snap ik niet echt wanneer die nou wat doet waardoor ik tevergeefs continu moet corrigeren, dus nu gebruik ik Manual (met auto-iso uit, en auto-DR ook uit) en toch wil het nog niet echt lekker. Bijvoorbeeld een foto
als deze (download fullsize), dan staat ie op manual en:
1. Het liveview beeld geeft de belichting perfect weer (dus let op, hij snapt wel hoe het moet), maar in liveview staat hij altijd wide open begrijp ik, dus:
2. Druk ik de knop half in dan krijg ik een DoF preview (ja toch?), maar dat is dan helemaal
overbelicht.
3. Dat komt dan wel overeen met de lichtmeting die links in het beeld liet zien dat hij met mijn huidige manual instelling helemaal
onderbelicht zal zijn. (wat dus niet klopt!) want:
4. Als ik daadwerkelijk een foto maak dan is hij gewoon goed belicht zoals je ziet (omdat ik dat dus eerder had uitgevogeld en dat vast zet in manual), maar:
5. Dat is vreemd want volgens de Sunny 16 regel zou met een gewone zonnige scene op F16 de sluitertijd hetzelfde als de iso waarde moeten zijn. De iso was 200, maar de sluitertijd was 1/1000 ! dus:
6. Iets klopt er niet, een sticky diafragma misschien? Zou eigenlijk wel kunnen want:
7. Zou er niet veel meer scherptediepte moeten zijn voor een foto op F16 ? Misschien lukt het 'm niet om het diafragma zover te sluiten als zou moeten, komt er dus inderdaad teveel licht binnen, en heb ik scherptediepte dat meer lijkt op F5.6, met (in auto) twee stops overbelichting (nu dan handmatig gecorrigeerd).
8. Als ik er zo over nadenk was F2 eigenlijk steeds heel anders (donkerder) dan de rest van de apertures, maar dat is wel vaker zo vanwege vignetting.
Het vreemde is dat ook al lijkt de automatische belichting vaak niet te kloppen bij mij, volgens mij doet hij in Manual wel gewoon netjes steeds hetzelfde, terwijl sticky blades gewoon maar willekeurig teveel of te weinig doen of is dat niet zo ?
Iemand een second opinion ?
[
Voor 9% gewijzigd door
jesper86 op 12-12-2013 15:01
]