Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Moest hier ook om lachten inderdaad, heb meer dan 1,5 jaar in een Golf VI Variant (1.2 TSI DSG) gereden. Heb nooit het gevoel gehad dat ik echt vermogen tekort kwam, wel maakte ik redelijk wat toeren wanneer ik in de 'S' stand stond.MrAcid schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:19:
[...]
Dit soort uitspraken zijn echt lachwekkend.
... ik heb met die blokjes gereden en ja, ze zijn vrij ver gevorderd met het uitdiepen van de performance uit kleine cylinderinhoud, maar bedenk je even dat het verschil hem hier vooral zit in de definitie van 'even vlot inhalen'.
Mensen zijn het zich vaak niet bewust (zeker niet als ze een defensieve rijstijl hebben) maar ze zijn onderbewust wel degelijk aan het plannen en vooruitdenken, het is alleen dat dit een automatisme is geworden waardoor ze er niet (altijd) meer bewust over hoeven nadenken.
Als ik tijdens een inhaalactie van een stoet auto's op het laatste moment bedenk dat ik hem toch maar 4 auto's verderop ertussen moet gooien dan ik origineel van plan was, heb ik nog genoeg vermogensreserve om, ondanks de gemiddelde stoet-snelheid van tussen de 110 en 120, een sprintje te trekken en de stoet voorbij te steken. Dat soort acties red je niet met een eco-blok en al helemaal niet met een 1.2.
Als ik besluit om 'even' die vrachtwagen in te halen die ik zie opdoemen op de rechterbaan dan ja, dat hoeft geen enkele issue te zijn met die combinatie. Ook invoegen op de snelweg hoeft vaak geen issue te zijn, je hoeft technisch gezien maar tot 90 op te trekken om fatsoenlijk in te voegen en dat halen ook eco-auto's prima met hun lagere cylinderinhoud, te meer omdat de meeste inritten ook gewoon lang genoeg zijn en het nederlandse verkeer meestal niet zo hard gaat.
Ga je daarentegen 40k of meer per jaar rijden kom je op bijna dagelijkse basis situaties tegen waarbij je toch even een peut vermogen ertegenaan wilt gooien om 'even' dit of dat te doen. Nog steeds kun je met een defensieve rijstijl een heel eind komen met een eco-auto (je hoort mij niet beweren dat je een snelle auto nodig hebt als je veel rijdt) maar voor een assertieve rijstijl helpt het wel degelijk heel erg veel als je auto ook wat vermogensreserves heeft.
Dat betekent niet dat ik (om mezelf even als voorbeeld te nemen) niet defensief kan rijden (ik kom ook prima weg met de starlet van mijn vrouw, en reed ook flink door met de Ibiza ST die ik een tijd terug had) maar ik merk dat ik dat extra vermogen ook echt gebruik om minder compromissen te hoeven doen op de snelweg.
Last but not least: Als ik met een normaal doch voldoende snelheidsverschil iemand wil inhalen hoef ik niet eens terug te schakelen vanuit mijn 6. Daarbij presteer ik toch nog een behoorlijke 90-130 tijd en maakt mijn motor zo weinig geluid dat hij niet eens boven het band- en windgeruis uitkomt. De meeste eco-blokjes maken dan ook geen geluid nee, simpelweg omdat ze niet genoeg koppel hebben om de motor dan nog in toeren te doen stijgen. Resultaat: om vlot bij te trekken moet je terugschakelen, dat is een extra handeling en de motor komt weer (vaak zeer hoorbaar) op toeren.
Als je dat eenmaal gewend bent en je daar niet aan stoort - prima. Maar ga niet beweren dat een 1.2 'prima' performance heeft, je rijdt de hele tijd op 100% van zijn kunnen zonder noemenswaardige reserve, en dat is in mijn ogen niet voldoende om van een 'prima' combinatie te spreken.
[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-08-2014 11:58 ]
Naja hij kan/kon er in iedergeval gewoon bij. Wellicht dat het icm bijv led verlichting moest ofzo? Het kan nog wel eens zijn dat bepaalde opties alleen mogelijk zijn icm andere opties. Maar goed, er kan gewoon bij alle huidige versies een regensensor op (standaard)Kecin schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:19:
Met die regensensor werd me toen verteld dat het echt niet mogelijk was en bla bla bla. Vond het al raar om wel automatische verlichting te hebben maar geen regensensor (dat op mijn 12 jaar oude BMW wél gewoon aanwezig is). Heb wel een vrij 'kale' versie ja.
Ik vind het zelf juist een erg leuke toevoeging. Wmb zie je te weinig auto's die er sportief uitzien maar niet in 5sec naar de 100 gaan. Het ziet er mooi en stoer uit imo. Maarja over smaak valt niet te twisten. Ik ga proberen om hem met het F-sport pakket te krijgenDat die niet sneller is daar ging ik eigenlijk al vanuit, de PK's zijn hetzelfde en de aandrijflijn ook, dan houd je eigenlijk het onderstel en stuurgedrag over waardoor de beleving veranderd. F-Sport vind ik ook een beetje een vreemde eend tussen de rest van de pakketten. Een hybride auto verwacht je niet echt snel met een sportbumper pakket. Het staat wel mooi (op de badges na naar mijn mening).
Zeker de IS300h zie je op dit moment nog haast niet inderdaad. De ct200h (oude variant) zie je wel regelmatig rijden. De nieuwe versie al veel minder en de F-sport heb ik nog geen 1x gezien.De IS300h is voor mij volgend jaar vanwege opslag, andere leasebudgetten een serieuse mogelijkheid waardoor ik privé weinig van het verschil kan merken. Het leuke aan de Lexus is dat er niet zoveel rondrijden (ja, genoeg maar ze zijn iets unieker dan bijv een V40, ondanks dat ik dat een toffe auto vind).
Ben benieuwd naar het rijden in de 300, lijkt me wel een flinke wagen.
Ondanks je opslag is het natuurlijk wel ff een flinke borrel meer wat je per jaar kwijt bent. Je zal zelf moeten bepalen of je het waard vindt dat je je opslag in je auto stopt. Voor de een is het het waard en de ander gaat liever een keer extra op vakantie (want dat is zeker wel het verschil in geld)
@hierboven mbt de 1.2. Zelf heb ik toendertijd een peugeot 207 1.4 gereden en om vlot mee te komen moest ik daar ook terug naar zijn 4 en zorgen dat er niet een auto snel aan kwam. Er is niets mis mee zolang je dit niet erg vind. Echter vergt dit wel een andere rijstijl dan bijv een V40 D4.
Zelfde trouwens ook ervaren met een corsa 1.2, peugeot 308 en een fiat 500. Ze missen gewoon de power om "ff" vlot in te halen. Dat maakt het uiteraard niet gelijk een slechte auto
[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 15-08-2014 12:02 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik snap je punt het was voor mij ook een verademing om van mijn 1.2 3 cilinder diesel naar mijn huidige 1.5 eco diesel over te stappen. Echter herken ik mij niet in het stuk dat jouw acties niet kunnen met een eco blok. Ik snap dat jij voor je zelf hebt gezegd ik pak een auto waar ik me helemaal in thuis voel en wat ook qua vermogen goed zit.HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:54:
Goed onderbouwd ervaring verhaal!
Als ik jou zo lees hou ik er ongeveer de zelfde rijstijl op na, lekker vlot en goed door stromend en vaak inhalend op de linker baan. En met mijn 1.5dCi eco megane rijd ik net zo lekker als de 2.0TDI golfje wat ik een paar dagen mee heb gehad van een collega. Ik had wel meer rek tijdens het rijden maar het was niet echt zo'n verbetering die ik het bijtelling verschil waard vond (14% tegenover 25%).
Als ik nu mag kiezen zou ik ook liever gaan voor iets met meer pit maar dat blijft wel binnen de 14% want geld vind ik belangrijker dan de mogelijkheid om van 0 naar 100 in 7 seconden te doen.
Game PC
Die laatste blokken hebben gewoon veel meer speel ruimte. En dat maakt inhaal acties een stuk makkelijker.
Dat neemt niet weg dat ik de 1.2 met slechts 105 pk het nog best goed vind doen.
Ik rij wel met DSG en hoef me geen zorgen te maken over schakelen. Maar gewoon kickdown en hij wil best van 80 - 120 bv.
Dit doet hij echt veel beter dan mijn oude eco diesel.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Voorbeeldje: (disclaimer: ik hou me hier officieel nog aan alle regels: De oprit geldt reeds als snelweg maar nog zonder snelheidsaanduiding: 130 toegestaan, de snelweg daarna had op dat moment een 100 beperking waarvoor ik op tijd terug afzakte)Shunt schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:05:
[...]
Ik snap je punt het was voor mij ook een verademing om van mijn 1.2 3 cilinder diesel naar mijn huidige 1.5 eco diesel over te stappen. Echter herken ik mij niet in het stuk dat jouw acties niet kunnen met een eco blok. Ik snap dat jij voor je zelf hebt gezegd ik pak een auto waar ik me helemaal in thuis voel en wat ook qua vermogen goed zit.
Als ik jou zo lees hou ik er ongeveer de zelfde rijstijl op na, lekker vlot en goed door stromend en vaak inhalend op de linker baan. En met mijn 1.5dCi eco megane rijd ik net zo lekker als de 2.0TDI golfje wat ik een paar dagen mee heb gehad van een collega. Ik had wel meer rek tijdens het rijden maar het was niet echt zo'n verbetering die ik het bijtelling verschil waard vond (14% tegenover 25%).
Als ik nu mag kiezen zou ik ook liever gaan voor iets met meer pit maar dat blijft wel binnen de 14% want geld vind ik belangrijker dan de mogelijkheid om van 0 naar 100 in 7 seconden te doen.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=x_Dfg6HewUk]
Nu zag ik de vrachtwagen al van mijlenver aankomen, vandaar dat ik in de bocht erachter al gas bij gaf, maar de invoegstrook is hier relatief kort waardoor je vlot op wilt trekken, doch het verkeer gaat weer relatief langzaam. Achter een vrachtwagen invoegen op dit stukje vind ik écht vervelend omdat je weinig overzicht hebt en dus gedwongen bent met ±65 naar links te schuiven om dan pas gas bij te kunnen geven.
Daarom kies ik er in dit geval voor om voor de vrachtwagen in te voegen. Ik gebruik hier niet mijn volledige vermogensreserve, maar hopelijk geeft dit een beetje visuele ondersteuning bij mijn punt.
Uiteraard heb je op de Nederlandse wegen zéér zelden een auto _nodig_ die minder dan 8 seconden nodig heeft naar de 100, de auto's die ik nu rijdt voldoen dan ook prima aan het profiel van een vlotte snelwegcruiser in Nederland.
Ik heb de 1.5dci megane ook gereden en ben het met je eens dat die goed meekomt. Die zit echter wel al weer bijna 2 seconden onder 'norm' (waarbij ik als norm even 12 seconden hanteer). Dat is dus in leasetermen alweer een 'vlottere' auto.
Onderstaand geeft een beetje weer hoe ik me normaliter poog te gedragen op de snelweg; doorrijden doch beleefd blijven (d.w.z. niet drukken, niet kleven, niet met te hoge snelheid langs andere mensen razen). Bijna alle inhaalacties zijn in zijn 6, ook te merken aan het ontbreken van motorgeluid. Er is geloof ik ergens een momentje tussen waarbij ik wel even hoorbaar terugschakel.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mONMiC51oho]
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-08-2014 12:21 ]
Een Golf 1.2 TSI heeft echter een 0-100 snelheid van 10,2 sec - dus die zit ook onder je norm.
Dit redt ik niet zo maar met mijn 1.2 tje. Dan moet ik vroeg op het gas en kijken of ik goed uit kom.
Zo zijn er ook momenten op 80km wegen waar er relatief veel tegemoedkomend verkeer is.
Dan ben ik "verplicht" achter de persoon te blijven rijden. Met een 2.0 TDI kan ik daar makkelijker voorbij.
Zit helaas niet in budget. Dus ben ik blij met mijn 1.2 tje die ik dan wel weer redelijk luxe kan uitvoeren zodat ik daar van kan genieten.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Zoals genoemd permitteer ik mezelf deze rijstijl alleen als ik de vermogenreserve ook heb, in een minder krachtige auto ga ik defensiever rijden omdat het anders gewoon niet veilig is om op deze manier te rijden. Ik ben absoluut voor door/snel rijden maar mijn nummer 1 regel is wel dat je andere mensen niet in de weg moet zitten.
Nu het budget er is zoek ik de auto's er ook op uit en mik ik een beetje op die 8 seconden. Minder is leuk maar niet echt financieel interessant, ook ik wil zoals jullie een comfortabele auto met een bepaald niveau aan luxe. En ondanks dat de meningen daar nog over verdeeld zijn (en zullen blijven) is de Octavia RS echt een ideale combinatie tussen die werelden.
In jouw verhaal zit echter veel meer nuance dan de opmerking die deze discussie triggerde.
De 5 was met 12 seconden geen snelheidswonder, maar door de lichte overdruk die het M20 blok in het luchtinlaattraject creëerde kreeg je wel een beetje een turbo effect hoog in de toeren, je kon er dus wel vlot in meekomen. Mijn auto's hebben tot voor kort altijd een beetje in die regio's gepresteerd.
Als ik het geld had was mijn daily driver een M5 touring maar dan in diesel uitvoering (de M50d is dat geloof ik) maar dat zit er helaas niet in
Zoals ik al zij en nu kan zien onze rijstijlen liggen dicht bij elkaar en ik kan je zeggen wat jij doet gaat bij mij net zo gemakkelijk de auto maakt alleen wat meer herrie bij het op trekken
Game PC
Heel herkenbaar. Mijn auto is ook niet de snelste maar wanneer ik in beduidend tragere auto's rij zal ik ook minder snel naar links schieten om in te halen omdat ik weet dat ik niet op tijd op snelheid zit om de achterop komende auto's niet te hinderen. Vooral bij inhalen is vermogen handig omdat de mensen achter je dan niet vol op de rem moeten. Met tragere auto's blijf je gewoon langer rechts rijden en wachten tot een groter gat.HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:29:
Je hoort mij niet beweren dat een 1.2tsi persé een slecht auto of motorcombinatie is, ik onderbouw alleen waarom het absoluut niet hetzelfde is en 'even vlot' dit of dat doen zwaar aan interpretatieverschillen (3x woordwaarde) onderhevig is.
Zoals genoemd permitteer ik mezelf deze rijstijl alleen als ik de vermogenreserve ook heb, in een minder krachtige auto ga ik defensiever rijden omdat het anders gewoon niet veilig is om op deze manier te rijden. Ik ben absoluut voor door/snel rijden maar mijn nummer 1 regel is wel dat je andere mensen niet in de weg moet zitten.
Nu het budget er is zoek ik de auto's er ook op uit en mik ik een beetje op die 8 seconden. Minder is leuk maar niet echt financieel interessant, ook ik wil zoals jullie een comfortabele auto met een bepaald niveau aan luxe. En ondanks dat de meningen daar nog over verdeeld zijn (en zullen blijven) is de Octavia RS echt een ideale combinatie tussen die werelden.
Top Gear had daar ook een keer een stukje over met een snelle Mercedes, dan kon je het kleinste gat al gebruiken om even in te halen omdat hij zo snel kon verstellen als je al 80 reed.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Jup, nuance miste even. Had ik nog bij willen typen, maar kreeg even wat tussendoor.MrAcid schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:31:
Wederom, helemaal eens.
In jouw verhaal zit echter veel meer nuance dan de opmerking die deze discussie triggerde.
Ben het eens met de uitgebreidere uitleg van vlot rijden door HTT-Thalan.
Bij anticiperend rijden voldoet de 1.2TSI helemaal prima en kan ook hard genoeg. Kan ook zijn dat ik gewoon nog meer aan het blokje moet wennen en hem eens anders moet schakelen..
Zoals jij de vrachtwagen in het eerste filmpje inhaalt lukt ook met mijn Golf VII 1.2 TSI, kwestie van ver doortrekken in zijn 4 of 5 en dan haal je dat wel.HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:14:
[...]
Voorbeeldje: (disclaimer: ik hou me hier officieel nog aan alle regels: De oprit geldt reeds als snelweg maar nog zonder snelheidsaanduiding: 130 toegestaan, de snelweg daarna had op dat moment een 100 beperking waarvoor ik op tijd terug afzakte)
[video]
Nu zag ik de vrachtwagen al van mijlenver aankomen, vandaar dat ik in de bocht erachter al gas bij gaf, maar de invoegstrook is hier relatief kort waardoor je vlot op wilt trekken, doch het verkeer gaat weer relatief langzaam. Achter een vrachtwagen invoegen op dit stukje vind ik écht vervelend omdat je weinig overzicht hebt en dus gedwongen bent met ±65 naar links te schuiven om dan pas gas bij te kunnen geven.
Daarom kies ik er in dit geval voor om voor de vrachtwagen in te voegen. Ik gebruik hier niet mijn volledige vermogensreserve, maar hopelijk geeft dit een beetje visuele ondersteuning bij mijn punt.
Uiteraard heb je op de Nederlandse wegen zéér zelden een auto _nodig_ die minder dan 8 seconden nodig heeft naar de 100, de auto's die ik nu rijdt voldoen dan ook prima aan het profiel van een vlotte snelwegcruiser in Nederland.
Ik heb de 1.5dci megane ook gereden en ben het met je eens dat die goed meekomt. Die zit echter wel al weer bijna 2 seconden onder 'norm' (waarbij ik als norm even 12 seconden hanteer). Dat is dus in leasetermen alweer een 'vlottere' auto.
Onderstaand geeft een beetje weer hoe ik me normaliter poog te gedragen op de snelweg; doorrijden doch beleefd blijven (d.w.z. niet drukken, niet kleven, niet met te hoge snelheid langs andere mensen razen). Bijna alle inhaalacties zijn in zijn 6, ook te merken aan het ontbreken van motorgeluid. Er is geloof ik ergens een momentje tussen waarbij ik wel even hoorbaar terugschakel.
[video]
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
@DeluxZ: Jou golf 1.2 trekt net zo snel op naar de 140??
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@ Deluxz: Dat klopt, omdat er nu genoeg zicht was en voldoende aanloop. Ik kan dit ook initiëren op het moment dat ik reeds achter de vrachtwagen in kwestie zit, zonder aanloop, maar daar heb ik even geen video's van (omdat ik mezelf meestal niet in dat soort situaties breng).
Ik snap dat vermogensreserves niet in iedereens mogelijkheden liggen, ik ben gewoon ietwat tegenstander van die undersized blokjes. Je kunt veel beter een wat groter, koppelrijk doch geknepen blok hebben voor zuinig rijden, hou je gelijk genoeg reserve over voor als het nodig is.
Sowieso houd ik er niet van als een auto moet gaan gillen danwel hoog in de toeren klimmen, dat is leuk op het circuit maar niet op de snelweg, daar wil ik genoeg rust aan mijn oren om te kunnen bellen met klanten en mijn muziek te luisteren.
[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-08-2014 13:43 ]
Voor de rest heb ik vrijwel dezelfde rijstijl, maar met mijn Ibiza (1,2 TDI) ben ik wel beperkt in dat soort actie vanwege het lage vermogen. Ik beaam dan ook volledig wat je zegt, maar zie vermogen als een wens en niet als eis. Ik heb daar namelijk geen 100 euro per maand voor over en kies liever een lagere bijtelling.
ps: Ik heb altijd 30k p/j gereden, maar val dit jaar terug richting de ~20k en hoop in de toekomst zelf naar de 10k af te zakken.
Hey, ik ben ook niet perfectvhal schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:11:
Met het inhalen vd vrachtwagen is niks mee, je gebruikt de volle invoegstrook. Ik had hem ook ingehaald met mijn 1.2 TCe ecohok MeganeVervolgens ga je toch de mist in om meters invoegstrook te negeren zoals een ieder op de NL'se snelwegen, met als verschil dat jij wel netjes rechts blijft rijden ipv het volk wat hem zonder te kijken op de linkerbaan knalt
Ik zie graag dat ik de ruimte heb als ik écht door wil rijden, maar ga op b.v. op de rem als ik twee auto's op de rechterbaan erg dicht op elkaar zie zitten; m.a.w. er zou er wel eens eentje naar links kunnen komen. Daar staat tegenover dat ik wel verwacht dat mensen niet een kilometer van te voren de linkerbaan op schuiven om een vrachtwagen in te halen en dan vervolgens pas gas beginnen geven als ze al links rijden.
Helaas is het verkeer zo ideaal niet en werkt niet iedereen zo mooi samen, dus heb ik een excuus om een sportieve wagen te rijden, ik moet íets doen om te compenseren voor al die kansloze zondagrijders op de weg
Verwijderd
Je overtrad geen regels, maar net weggedrag was het zeker niet en zoiets zou je neem ik aan je eerste kind die 1 dag zijn rijbewijs heeft direct aanmoedigen om te doen. Daarmee wil ik aangeven dat het weggedrag is wat niet bij normaal verkeer hoort en dus ook niet nodig is. Ondanks dat je het nuanceert (en ik het grotendeels met je eens ben) vind ik niet dat je met dit soort acties een benchmark moet gaan leggen op een eco-auto die inderdaad niet in staat is dit trucje na te doen. Maar met die eco auto kun je zeer goed in het verkeer meerijden en ook prima inhalen op de snelweg wanneer het moet. Mensen die daar moeite mee hebben kunnen of niet rijden of niet anticiperen. Voor auto's doorschieten en acties zoals in jouw filmpje ga je niet met een 1.2 doen, maar daar koop je dan ook een auto met meer vermogen voorHTT-Thalan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:42:
Mwoah, ik kwam ver genoeg voor hem uit om hem niet te hinderen, en ik overtrad ook geen verkeersregels.
@ Deluxz: Dat klopt, omdat er nu genoeg zicht was en voldoende aanloop. Ik kan dit ook initiëren op het moment dat ik reeds achter de vrachtwagen in kwestie zit, zonder aanloop, maar daar heb ik even geen video's van (omdat ik mezelf meestal niet in dat soort situaties breng).
Ik snap dat vermogensreserves niet in iedereens mogelijkheden liggen, ik ben gewoon ietwat tegenstander van die undersized blokjes. Je kunt veel beter een wat groter, koppelrijk doch geknepen blok hebben voor zuinig rijden, hou je gelijk genoeg reserve over voor als het nodig is.
Sowieso houd ik er niet van als een auto moet gaan gillen danwel hoog in de toeren klimmen, dat is leuk op het circuit maar niet op de snelweg, daar wil ik genoeg rust aan mijn oren om te kunnen bellen met klanten en mijn muziek te luisteren.
Ik rijd dagelijks langs die rotonde waar de vrachtwagen van links kwam, al ga ik dan rechtdoor om de snelweg naar het noorden te nemen. Aan die kant zitten ook geen andere plekken waar je heen kan behalve een café oid langs de snelweg. De weg van linksaf is een afrit van de snelweg, en 99% of meer gaat dezelfde kant op als die vrachtwagen. Het blijft opletten uiteraard, maar met de situatie daar kan ik me goed voorstellen dat je hem 'ervoor gooit'.Deveon schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:01:
Volgens de beelden tik je bij het invoegen op een klein moment 140+ aan (op gps neem ik aan). Dat mag niet, foei. Ook is je auto op de rotonde voor de vrachtwagen gooien geen sociaal weggedrag á la rijexamen.
Voor de rest heb ik vrijwel dezelfde rijstijl, maar met mijn Ibiza (1,2 TDI) ben ik wel beperkt in dat soort actie vanwege het lage vermogen. Ik beaam dan ook volledig wat je zegt, maar zie vermogen als een wens en niet als eis. Ik heb daar namelijk geen 100 euro per maand voor over en kies liever een lagere bijtelling.
ps: Ik heb altijd 30k p/j gereden, maar val dit jaar terug richting de ~20k en hoop in de toekomst zelf naar de 10k af te zakken.
Tijdens het invoegen zal ik ook wel eens doortrekken, om daarna op de cruise control op Vmax te rijden. Juist een paar van die bochtjes en even optrekken houden autorijden nog een beetje leuk.
Ik merk wel dat ik op de motor eerder in een gaatje duik omdat die veel sneller kan optrekken, maar mijn 1.9 dCi is ook krachtig genoeg om soepel te kunnen rijden. Ik zou bij het uitzoeken van een nieuwe auto dus wel de motorinhoud mee laten spelen (of liever gezegd vermogen en koppel), maar dat staat op mijn prioriteitenlijstje niet bovenaan.
Mijn shortlist nu zou bestaan uit
- Volvo V40 D4 (redelijk veel vermogen voor weinig geld, mooie auto maar niet overdreven ruim. Nu nog geen probleem, met waarschijnlijk binnen 4 jaar wel koters iets om rekening mee te houden)
- Peugeot 308 SW 1.6 diesel (stijlvolle betaalbare wagen met minimalistisch dashboard)
- Honda Civic 1.6 diesel (aparte verschijning, helaas niet veel te zien vanwege 20%. 5-deurs al erg ruim, station nog ruimer en die heeft regelbare achtervering)
Met de Octavia heb ik wat minder omdat ik hem te anoniem vind, de Leon vind ik wel aardig. Als 14% geen interessante/fijne optie zou opleveren zou ik eerder gaan kijken naar een aparte 20% zoals de Civic of Mazda 3/6 dan bijvoorbeeld de V40 of 308 met een andere uitvoering in 20%.

Je ziet ze ook steeds meer rijden.
En ze zijn niet duur!Furfoot schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:50:
Leon ST 14% is ook een hele nette wagen, alleen het interieur vind ik een beetje somber vergeleken met Golf/V40.
[afbeelding]
[afbeelding]
Je ziet ze ook steeds meer rijden.
Heb er zelf nooit last vanvhal schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:56:
Alleen de LED-dimlampen van de Leon zijn zo verschrikkelijk irritant voor tegenliggers...
Heb ook de snelwegmode ingesteld . Dan gaan ze vanaf 100km/u nog een stukje verder omhoog schijnen
[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 15-08-2014 15:00 ]
Zo werkt AFS toch?
Ik vind het een prima voorbeeld. De ruimte is er om er veilig voorbij te gaan zonder iemand te hinderen. Dan moet je die ruimte gewoon pakken als je dat wettelijk gezien mag.MikeyMan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:35:
Snap dat je het doet, maar ik zou het inhalen van die vrachtwagen nou niet echt willen typeren als voorbeeldgedrag.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Werkt volgens mij op dezelfde manier als de "automatische grootlicht" functie bij VW op de modellen met halogeen koplampen. Op de versie welke ik in bestelling heb staan (met Xenon Plus) kon die optie niet geselecteerd worden. Voor zover ik weet wordt er de zelfde sensor voor gebruikt welke ook voor het verkeersborden herkenning systeem gebruikt wordt.DarkSide schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:17:
Als het goed is moet hij het licht iets afbuigen zonder dat je er als tegenligger veel last zou moeten hebben.
Zo werkt AFS toch?
Lijkt me voor tegenliggers in combinatie met Xenon overigens ook niet écht wenselijk, dus maar goed dat 't niet te selecteren was.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Verwijderd
idd, ik krijg ook nooit knippersignalen oid omdat mn lichten te fel zouden zijn. Al geven die dingen wel bakken met licht. Net als de led-knipperlichten. Je ziet in de wijde omtrek alles oranje knipperen als die aanstaan[TAG]Speedy schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 07:11:
De Leon 5F heeft volgens mij ook geen AFS die zo werkt (heb het niet in de optie lijst gezien in ieder geval), wel een groot licht assistent als optie die het zoals hierboven gemeld aan en uit zet in bepaalde gevallen. Die werkt op de standaard instelling alleen op achteraf weggetjes zonder straatverlichting is mijn ervaring. Die snelweg instelling laat de bundel verder schijnen na 30 sec 100+. En ja de LEDs zijn fel, maar imho niet verblindend in tegenstelling tot vele auto's waarvan de bestuurder zelf zijn lampje maar vervangen heeft (of heeft zitten knutselen aan de originele verlichting) en daarbij niet de lichtbundel gecontroleerd heeft. Mijn lichtbundel tekent iig keurig af naar beneden.
Dat betekend een korte en iets bredere bundel als je 30km.u rijdt.
En een wat verder reikende bundel als je 50 rijdt.
En 80 wordt ie weer aangepast en wederom als je sneller dan 100 rijdt.
Dit allen vaak meer aan de rechterlamp zodat de linker niet te veel tegenliggers verblindt.
Groot licht assistent is dat je als het donkergenoeg is automatisch met groot licht rijdt.
En als het systeem een auto voor je detecteert of een tegenligger, dan schakelt hij automatisch over naar dimlicht.
Ik heb straks nog Dynamische Licht assistent. Dit gaat iets verder omdat wannneer het donker is, ik ook met grootlicht kan rijjden. Maar daar passen lamellen de lichtbundel zodanig aan dat tegenliggers er geen last van hebben, Maar ik nog steeds meer zie dan bij dimlicht.
Of het in de praktijk zo werkt kan ik niets over zeggen.
Maar beide systemen zouden alleen als het donker genoeg is in werking moeten treden.
Dus op een verlichte snelweg savonds of snachts rij je gewoon met dimlicht.
Volvo V40 D4 Momentum met Business Connect Pack
Dat vermogen is super! Auto stuurt strak, maar is wat mij betreft ook iets te straks geveerd - vooral de achterkant. Prima uitrusting van binnen, echt wel een luxegevoel. Versnellingsbak pakt eigenlijk altijd op, erg goed! Ik vind persoonlijk 6 versnellingen wat veel in een handbak, maar dat zal vast wennen. Denk dat je in de praktijk ook wel wat over zult slaan. Sensus systeem is mooi met dat TFT scherm ipv echte wijzers, maar wel een beetje en gimmick. Ik zie persoonlijk liever échte klokjes. Navigatiesysteem is oubollig (wist ik al), de stembesturing is wel behoorlijk goed inmiddels - dat lijkt me bruikbaar! Ruimte op de achterbank is te krap (kan niet echt achter mezelf zitten, hoofd tegen het dak en knieën tegen de stoel) voor mij 1,93m. Achterbak zag er prima uit. Viel me wel tegen dat de achterbank niet zo heel plat kan - die blijft best wel in een hoek staan.
Golf 1.2 TSI Highline
Motor is niet snel, maar komt goed genoeg mee (conform verwachting). Ik had nu een handbak met 6 versnellingen: ook weer één verzet teveel naar mijn smaak. Ik zou zelf voor de DSG gaan en daar schakelt hij natuurlijk nog weer wat eerder terug. 130-150 in z'n 6 gaat niet erg rap namelijk. 0-100 is prima te doen.
Ik vond de Golf prettiger geveerd dan de V40. Hele (!) fijne stoelen (ergonomiestoelen) en een goed interieur. Niet zo luxe als de V40, maar zeker erg goed. Navigatiesysteem is prima in orde, prettiger dan de V40. Hier zat nu niet de grootste versie van het navigatiesysteem in, ik heb begrepen dat die nog wat sneller werkt (al was dit ook prima). Alle knoppen op de juiste plek (moest bij de V40 een beetje zoeken, ondanks dat ik vaker Volvo gereden heb dan Volkswagen).
Mijn afwegingen
Ik vind de Golf mooier om te zien en lekkerder om te rijden. De power van de V40 is heerlijk, maar niet genoeg om mij over de streep te trekken. Dat heeft er (ook) mee te maken dat hij voor mij duurder is (Momentum + Business Connect Pack) én veel minder rijk is aangekleed. Ik ga dus voor veel opties (waarvan automaat een belangrijke is in het verschil maken), minder kosten en minder power.
Tot zover.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Had hiervoor een octavia met deze combi en reed echt heerlijk.
De DSG zorgt dat de kleine motor optimaal gebruikt wordt.
Zou dit niet met een handbak willen rijden..
Momenteel 10 weken. Zeer netjes dus. Voor de V40 D4 trouwens ook, aldus de dealer.
[ Voor 33% gewijzigd door MrAcid op 17-08-2014 14:01 ]
Heb zelf omgekeerde ervaring met automaten. Als een auto te weinig vermogen heeft, wil ik juist een handbak hebben. Een automaat kiest niet alitjd de juiste versnelling, maar als je motor genoeg vermogen heeft heb je daar weinig last van. Bij een kleine motor heb je daar heel erg veel last van.DarkChylde schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 22:32:
de 1.2 tsi met een DSG is een heel lekker combi.
Had hiervoor een octavia met deze combi en reed echt heerlijk.
De DSG zorgt dat de kleine motor optimaal gebruikt wordt.
Zou dit niet met een handbak willen rijden..
Daar zit zeker wat in alleen kun je met een DSG heel simpel een override doen van de gekoze versnelling met de flippers op het stuur.Z___Z schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:45:
[...]
Heb zelf omgekeerde ervaring met automaten. Als een auto te weinig vermogen heeft, wil ik juist een handbak hebben. Een automaat kiest niet alitjd de juiste versnelling, maar als je motor genoeg vermogen heeft heb je daar weinig last van. Bij een kleine motor heb je daar heel erg veel last van.
Is het niet onderdeel van het multifunctioneel stuurwiel? Ik heb het bijvoorbeeld wel op de mijne maar niet expliciet als optie aangegeven.MrAcid schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 15:21:
Dat is op bijna alle modellen een optie (die ik niet ga bestellen) - geen standaarduitrusting.
Maar heb ze de afgelopen jaren niet gemist.
Zelf denk ik idd dat het een mooie toevoeging is voor de 1.2 welke je anders misschien iets te veel zelf moet bedienen. Met de DSG gaat dit lekker automatisch en soepel.
Bij zowel Audi als VW is het een optie. Ik ben aan het kijken naar een A3 of Golf en het viel mij ook al op dat dit niet standaard is. Net als op een Golf Highline elektrische ramen achter niet standaard zijn.DarkSide schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:58:
Heb ze ook niet genomen (al dacht ik dat ze tegenwoordig standaard waren).
Maar heb ze de afgelopen jaren niet gemist.
Zelf denk ik idd dat het een mooie toevoeging is voor de 1.2 welke je anders misschien iets te veel zelf moet bedienen. Met de DSG gaat dit lekker automatisch en soepel.
Totaal afhankelijk van de automaat. En wat is weinig vermogen?Z___Z schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:45:
[...]
Heb zelf omgekeerde ervaring met automaten. Als een auto te weinig vermogen heeft, wil ik juist een handbak hebben. Een automaat kiest niet alitjd de juiste versnelling, maar als je motor genoeg vermogen heeft heb je daar weinig last van. Bij een kleine motor heb je daar heel erg veel last van.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Misschien een verschil met mijn variant aangezien bijvoorbeeld elektrische ramen achter ook gewoon standaard is op de highline variant.Pannekoek81 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:22:
[...]
Bij zowel Audi als VW is het een optie. Ik ben aan het kijken naar een A3 of Golf en het viel mij ook al op dat dit niet standaard is. Net als op een Golf Highline elektrische ramen achter niet standaard zijn.
Mijn ervaring met een DSG automaat (S-tronic) is dat de automaat het gebrek aan vermogen prima compenseert, aangezien hij snel voor een lagere (of de laagst mogelijke) versnelling kiest.thewizard2006 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:26:
[...]
Totaal afhankelijk van de automaat. En wat is weinig vermogen?
Hetzelfde gaat op bij een (mechanische) CVT automaat al heb ik hier slechts een korte periode in gereden (Multitronic van Audi). In vergelijking met de DSG maakt de CVT de auto niet sneller voelen, maar eerder vergelijkbaar met een meer traditionele automaat.
[ Voor 56% gewijzigd door Zware Unit op 18-08-2014 09:09 ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Dat is inderdaad gek. Op de Variant wel, op de gewone 5drs nietFurfoot schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:38:
[...]
Misschien een verschil met mijn variant aangezien bijvoorbeeld elektrische ramen achter ook gewoon standaard is op de highline variant.
Dan stuurt die weer de configuratie naar Athlon. En dan sturen zij weer een offerte terug.
Dan kiezen welke LM het word. Dan weer order met mij doorlopen.
En Dan de order doorsturen naar de dealer. Per post bleek achteraf.
Al met al idd zo'n 2 1/2 week van het moment dat ik op bestellen druk en hij daadwerkelijk besteld is.
Goede nieuws is. De verwachte lever datum is eind oktober.
Slechte nieuws is mijn hhuidige lease contract loopt pas eind december af.
[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 18-08-2014 10:21 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nice! Beter om niet te verwend te raken hahaHTT-Thalan schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 11:08:
De HR manager zit nog met een A6 in zijn maag die hij niet kwijt krijgt. Als hij de bijtelling compenseert tegenover de BMW wil ik die best een paar maandjes meenemen als overbrugging.
Ach, het kan altijd erger. Ik heb vorig jaar april het koopcontract voor mijn kavel getekend en oplevering verwacht ik rond de jaarwisseling.zonoskar schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:20:
Haha, moet je eens een huis gaan bouwen! Dan zit je pas lang te wachten op alle papierwerk (ik krijg er grijze haren van!, wij zijn al sinds juni bezig met vergunningen en hypotheken en nog is er niks rond)
Op een leaseauto heb ik helaas nog nooit hoeven wachten. Altijd met minimaal 50k ervaring.
Ik heb een leasebudget tot m'n beschikking inclusief brandstofkosten.
Bij ons kan ik een auto bijna 100% accuraat berekenen op Leaseplandirect door kilometers op 30.000p/j te zetten en het duurste leasepakket te kiezen, exclusief brandstof. Maar dat zal echt per werkgever verschillen.
ik gebruik veel directlease omdat deze een snelle site heeft en ook duidelijke paketten. Justlease is ook prima alleen vaak erg langzaam. Daarnaast vraag ik me of hoeveel marge er op die prijzen zitten. Bij sommige bedrijven kopen ze flink goedkoper in door de kwantiteit aan autos dat word afgenomen bij de LM.
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Grootste probleem vind ik dat je daar alleen de goedkoopste navi in kan krijgen en niet de grote variant (dat ding wat bij Skoda ´Columbus´ heet). Die kleine navi heeft zo'n belabberde resolutie dat ik het een schande vind dat ze in 2014 zoiets durven monteren.Furfoot schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:50:
Leon ST 14% is ook een hele nette wagen, alleen het interieur vind ik een beetje somber vergeleken met Golf/V40.
UNOX: The worst operating system
Outlander PHEV Instyle:
- Kleur = Titanium Grey
After Market:
- Nappa black interieur (zitvlak geperforeerd, zilver stiksel)
- Nappa stuurwiel (geperforeerd, dikker)
Opties Mitsubishi:
- Trekhaak afneembaar
- Sport Pack (kleine achterspoiler)
- Intro Pack 2 (parkeersensoren voor)
- Voorbumperhoek verbrederset
- Zijskirtset
- Achterbumperhoek verbrederset
- Achterbumper beschermfolie zwart
Standaard uitrusting Instyle t.o.v. de Business Edition:
- Rockford FosgateTM premium audiosysteem met 9 speakers (710W)
- Mitsubishi Remote Control, bedienbaar met iOS (iPhone of iPad) of Android App
- Dual zone climate control met elektrische verwarming en standkachel
- DAB+ (digital Audio Broadcast) tuner
- Super ‘wide vision’ HID koplampen met koplampsproeiers
- 18” lichtmetalen velgen met gepolijste afwerking
- Parkeersensoren achter
- Lederen bekleding met stoelverwarming vóór
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
- Elektrisch bedienbare achterklep
- Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar de Skoda Octavia Combi (1.4 DSG full options) die ik ongeveer 4 maanden geleden had, maar dit was niet mogelijk. Skoda staat namelijk niet op de lijst met goedgekeurde merken bij mijn huidige werkgever. Erg jammer, want de Octavia heeft een fantastische prijs kwaliteit verhouding.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
UNOX: The worst operating system
Productieweek is 43, levertijd gepland voor 14 november, temeer omdat er ook nog meer dan een week extra werk aan zit zodra hij bij de dealer geleverd is (o.a. audio, isolatie, standkachel, tinten etc).
Hij wist me wel te vertellen dat er slechts 2 RS TDI's voorzien zijn in de hele productierun, dus ik ga lekker exclusief rondrijden straks
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
(sowieso wist hij mij te melden dat die zwarte RS TDI bij de VROS van Zeeland/WestBrant ook door hen geleverd is, tezamen met een 'hele leuke' Superb 3.6 die ze daar hebben).
Sowieso kan het ook een Model 2 reeks geweest zijn van die collega, van de vorige is ook een TDI én een Benzine in de RS geleverd, ik ga er nu even van uit dat je modelreeks 3 bedoelt.
[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-08-2014 20:00 ]
Vond hem zelf veel te duur worden voor een Octavia. Kwam op 50.000 euro voor een aangeklede versie (±550 euro per maand).
Ik heb er wel wat voor over om met iets exclusiefs te rijden dat inderdaad, heel praktisch is.
Hele mooie auto en je ziet ze inderdaad niet veel rijden. Voor dat bedrag kiest 90% toch voor de 3 serie of a4. 180 of 220 pk?HTT-Thalan schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:51:
Mijn Octavia-bestelling is vandaag richting Fabriek gegaan, nadat we voor de laatste maal (verplicht door de LM) de bestelling hebben doorgenomen uit het leasecontract om zeker te weten dat alles klopt.
Productieweek is 43, levertijd gepland voor 14 november, temeer omdat er ook nog meer dan een week extra werk aan zit zodra hij bij de dealer geleverd is (o.a. audio, isolatie, standkachel, tinten etc).
Hij wist me wel te vertellen dat er slechts 2 RS TDI's voorzien zijn in de hele productierun, dus ik ga lekker exclusief rondrijden straks.
Met een Octavia? Lekker exclusief,HTT-Thalan schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:51:
dus ik ga lekker exclusief rondrijden straks.
Verwijderd
Als de LM het zou toestaan zou er wel een chip in komen.. dan gaat de dieselversie naar 225pk / 500nm. Als de prijs ernaar is wil ik de auto dan ook overnemen aan het eind van de lease. Ik zal er dus extra zuinig op zijn. De dealer gaat ook kijken of ze via VAGCOM wat extra features kunnen vrijschakelen zoals o.a. de olietemperatuur in het dashboard, en er komt ook een standkachel in. Dan weet ik in ieder geval dat ik een altijd goed behandelde leasewagen overneem.
[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-08-2014 08:54 ]
184PK is niet enorm, maar toch het is een station die een hoop verbaasde gezichten zal creëren.
Even langs Antera (skodaforum) voor je VAGCOM dingenHTT-Thalan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 08:53:
Er ligt een Golf GTD blok in met inderdaad 184pk en 380nm. Dat is aan de lage kant gezien wat je zou verwachten gezien het vRS logo en zeker als je ziet welke cijfers de benzineversie heeft. Maar toch, het is niks minder dan een 320d, hij is enorm ruim en luxe en haalt nog steeds illegale snelheden. Volgens JD engineering is het fysiek wel het zelfde blok als bij de 150pk 'normale' TDI versie in de 20% bijtellingen versie, maar met een grotere turbo erop.
Als de LM het zou toestaan zou er wel een chip in komen.. dan gaat de dieselversie naar 225pk / 500nm. Als de prijs ernaar is wil ik de auto dan ook overnemen aan het eind van de lease. Ik zal er dus extra zuinig op zijn. De dealer gaat ook kijken of ze via VAGCOM wat extra features kunnen vrijschakelen zoals o.a. de olietemperatuur in het dashboard, en er komt ook een standkachel in. Dan weet ik in ieder geval dat ik een altijd goed behandelde leasewagen overneem.
En kan JD niet iets doen zonder chip, waardoor je altijd terug kan naar fabrieksinstellingen?
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Tsja, dat is iets waar je uiteindelijk zelf bij bent. Gezien je eerdere posts hou je wel van doorrijden wanneer het kan. Prima, maar hopelijk hou je de boel en met name de turbo heelDan weet ik in ieder geval dat ik een altijd goed behandelde leasewagen overneem.
Overigens zou ik eerder kiezen voor een Focus ST Wagon of een Megane Estate GT220 (of desnoods de TCe 180) maar zoals men weet zijn dit geen diesels. Al met al is de Octavia rs wel een leuke wagen, in de buurt rijdt er 1 (een zwarte)
Jawel, zo'n powerbox, maar dat is veel minder fijngevoelig en de verkoper wist me te vertellen dat ze bij deze auto achteraf nog steeds meetwaardes kunnen vinden waaruit de aan-en-weer-afwezigheid van een tuning kan worden aangetoond. Ik besloot het er niet op te gokken.bonyuri schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:
[...]
Even langs Antera (skodaforum) voor je VAGCOM dingen
En kan JD niet iets doen zonder chip, waardoor je altijd terug kan naar fabrieksinstellingen?
Ik heb de links naar de info (o.a. het Skodaforum idd) doorgestuurd naar de verkoper. Ze hebben eerder een Octavia BE en een RS onder handen genomen met die VAGCOM software, ze lijken te weten wat ze doen en gaan proberen het dealer-af voor me te regelen. Het staat voor 0 euro op de bestelling dus het is een stukje service. Sowieso kudo's voor (even proppen!) voor Tim Woelders van Muntstad Skoda, hij doet echt zijn best voor je om dingen uit te zoeken en te regelen. Ook altijd vrolijk en is net zo blij met de RS als ik dat ben, dat is toch een leuke klantervaring.
Dat klopt, ik rijdt graag flink door maar probeer me altijd als een heer te gedragen, als is dat soms moeilijk (zowel op de positieve als de negatieve manier). Ik ben ook wel zuinig op de BMW, maar hij krijgt af en toe gewoon even de sporen, daar is zo'n auto toch stiekem ook een beetje voor bedoeld? Bij de Skoda wil ik er nog eens extra op gaan letten dat ik hem netjes warm rijd, ik de turbo inderdaad heel houd en dat ik ook normale kilometrages met mijn banden blijf halen (ondanks de rijstijl). Dan weet je in ieder geval dat je onderstel ook niet meer dan nodig heeft moeten lijden.vhal schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:
[...]
Tsja, dat is iets waar je uiteindelijk zelf bij bent. Gezien je eerdere posts hou je wel van doorrijden wanneer het kan. Prima, maar hopelijk hou je de boel en met name de turbo heel
Meh, ik weet het niet. De Focus is toch een klasse lager in mijn beleving, het is een goede auto maar haalt het wat betreft gevoel voor mij niet bij de Octavia. Met Renault heb ik helemaal niks. Daarnaast mogen wij die merken sowieso niet leasen.Overigens zou ik eerder kiezen voor een Focus ST Wagon of een Megane Estate GT220 (of desnoods de TCe 180) maar zoals men weet zijn dit geen diesels. Al met al is de Octavia rs wel een leuke wagen, in de buurt rijdt er 1 (een zwarte)
Ik ga ervanuit dat hij het over deze productierun had, ik mag toch aannemen dat er wel meer van verkocht zijn in Nederland. Zo niet, des te leuker voor mijMikeyMan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:55:
Maar 2 rs tdi's? Voor Nederland zeker?
[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-08-2014 10:51 ]
De Peugeot valt af?Equator schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:58:
Vanmiddag testrit in de Peugeot 308 SW (14% diesel).. Ik moet proberen objectief te blijven, maar de keuze is al grotendeels gemaakt
En verder vind ik de concurentie op dat gebied gewoon niet interessant genoeg. Seat Leon (Moet ik echt nog naar kijken), Octavia is gewoon niet mijn ding. Maar ik moet nog wel een keer gaan kijken.
Dat gecombineerd met de levertermijn van max 2 maanden. Ik begreep dat de Octavia Greenline wat leverproblmeen heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 19-08-2014 11:04 ]
En de Octavia zou ik in 14% uitvoering ook niet willen hebben, simpelweg omdat je dan naast de spaardiesel (die ik niet lekker vind rijden) ook niet de goede stoelen óf de toffe opties kunt krijgen (goeie audio, zonnedak e.d.). Heb je lekker 14% bijtelling maar kun je de besparing niet door laten werken op de leuke goodies, zonde.
Nou ja, I beg to differ. Maar als je ruimte zoekt, dan is de 308 een hele goede kandidaat. Ik zelf ga voor een V40 D4. Niet zoveel ruimte, maar ook luxe, snel en ruim genoeg voor mij.Furfoot schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:21:
Op dit moment is de 308 SW voor 14% idd de beste keuze.
Die heb ik ook ruim 2 jaar gereden..Furfoot schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:21:
... een beetje de nieuwe 14% megane van een paar jaar terug!
Met twee kinderen en veel rotzooi tijdens vakanties gaat de Volvo gewoon niet lukken. Dan moet ik een categorie hoger en dat kost me teveel geld..zonoskar schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:33:
[...]
Nou ja, I beg to differ. Maar als je ruimte zoekt, dan is de 308 een hele goede kandidaat. Ik zelf ga voor een V40 D4. Niet zoveel ruimte, maar ook luxe, snel en ruim genoeg voor mij.
[ Voor 28% gewijzigd door Equator op 19-08-2014 11:42 ]
Dat is bij VW precies zo, heel opvallend. Bij andere merken is dat geen probleem, maar bij VAG ben je behoorlijk beperkt en kun je kiezen uit een paar kleine dingen, niet meer. Jammer, zullen ze waarschijnlijk wel wat klanten mee missenHTT-Thalan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:09:
En de Octavia zou ik in 14% uitvoering ook niet willen hebben, simpelweg omdat je dan naast de spaardiesel (die ik niet lekker vind rijden) ook niet de goede stoelen óf de toffe opties kunt krijgen (goeie audio, zonnedak e.d.). Heb je lekker 14% bijtelling maar kun je de besparing niet door laten werken op de leuke goodies, zonde.
Dit topic is gesloten.
![]()