Nou, ik heb hem voor het terugbrengen even meegenomen naar een buitenweggetje en een kilometer of twee snelweg.
Conclusies uit deze korte rit:
- De hoeveelheid koppel is zelfs voor de bestuurder soms tot het misselijkmakende aan toe
- De dunne bandjes lijken de grip niet te hinderen (doch met kanttekening hieronder)
- De actieradius is erg gunstig bij stads verkeer, maar zakt dramatisch in op snelwegsnelheden
- Trekt als een beer door naar 152km/h en stopt dan gewoon
- Is voor de bestuurder waarneembaar erg stil door de elektromotor, maar levert in op bandengeruis/gerammel
Mijn dashcam was vooral in het laatste puntje bikkelhard: je hoort hem gewoon optrekken omdat de banden en het chassis veel geluid produceren. Het is een auto met een ietwat vreemde combinatie van factoren. Aan de ene kant is hij vrij licht voor een E-auto (1250kg) en voelt in de stad ook lichtvoetig, maar wanneer je wat sportiever gaat rijden merk je het gewicht toch wel. De dunne bandjes zijn keihard en geven veel te veel feedback, de tractiecontrole doet zijn werk echter goed, zelfs bij nat weer en iets vlotter doorrijden blijft hij goed reageren en glijd of stuitert nergens door. Het onderstel voelt daarin toch erg sportief, maar word tegengehouden door de rare banden/velgencombinatie, de korte hoge opbouw van de koets en de stugge (te harde) vering. Toch durfde ik hem niet de bocht om te smijten, het zal de nieuwigheid zijn maar het rijgedrag nodigt hier ook echt niet tot uit. De stoelen zitten dus vrij goed maar het onderstel kan best vermoeiend worden bij lange ritten. Gelukkig kun je er fysiek geen lange ritten mee maken

.
Verdict: Echte stadswagen. Nergens anders voor gebruiken. Volgens de verkopert is de merknaam i5 reeds geregistreerd en kunnen we die dus ook de komende jaren verwachten, al word dat een plug-in hybrid met puur een assisterende elektromotor in plaats van full-EV met Range Extender.
Kleine andere puntjes:
- de Harman Kardon installatie kan niet overtuigen, zal wel te maken hebben met weinig opties tot plaatsing speakers en het vele plastic in het binnenwerk
- De suicide doors zijn vét, maar dit vereist gewenning (je gooit je eigen deur dicht en moet hem weer opendoen om de kleine van de achterbank te plukken)
- Men zegt dat de brommermotor achterin een hels kabaal zou maken... bij het inleveren las hij de sleutel uit en wist me te vertellen dat ik 1 liter benzine heb gebruikt (+ 50% van de accucapaciteit). Ik heb _niks_ in de gaten gehad van een motor die aansloeg.
De prijs begint vanaf 35k gaf hij aan. Stevig, maar je haalt het er misschien snel uit qua verbruik, dat kan ik moeilijk inschatten. Ding is zoals gezegd netjes afgewerkt, de kwaliteit is er wel aan te zien!