Makes sense. Lijkt mij wel iets waar de dealer/leasemaatschappij me op zou moeten wijzen, toch?joopv schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 08:45:
Met aanhanger voldoet deze Focus volgens mij niet meer aan de 14 (of 20)% CO2 uitstoot specificaties.
Ik heb een 20% mei 2009 1.6TDCI focus econetic (zonder trekhaak) , bij mij staan de gestallen voor max aanhanger gewicht wel op het kentekenbewijs. Een paar maanden later waren de specs opeens gewijzigd en bij collega's met dezelfde auto staat opeens 0kg op het kentekenbewijs.
Als je er toch een trekhaak op zet heb je kans om bij een belastingcontrole een probleem te gaan krijgen.
Uit de prijslijst:
Wegklapbare trekhaak 8
8< >= Niet leverbaar op 1.6 TDCi 105pk
Wegklapbare trekhaak 8
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Vandaag offerte van LeasePlan binnen gekregen.
Renault Megane ENERGY dCI 110 STOP & START ECO2 GT-Li
Hatchback...
Kleur Blue Malte (kleur zie je niet zo vaak)
TomTom SD kaart Europa.
Privacy Glas Achter zuiruiten en achterruit
Pack Viso (automatisch licht regulatie ipv alleen aan/uit en lane control)
Bose Energy Pack'
Megane Dakdrager en Fietsen drager.
Winterbanen en Kleding Hanger
Lease prijs p/m 552.62
Bijtelling 14% = 142
BTW ivm 2 maande proeftijd mag ik maandag pas bestellen
Renault Megane ENERGY dCI 110 STOP & START ECO2 GT-Li
Hatchback...
Kleur Blue Malte (kleur zie je niet zo vaak)
TomTom SD kaart Europa.
Privacy Glas Achter zuiruiten en achterruit
Pack Viso (automatisch licht regulatie ipv alleen aan/uit en lane control)
Bose Energy Pack'
Megane Dakdrager en Fietsen drager.
Winterbanen en Kleding Hanger
Lease prijs p/m 552.62
Bijtelling 14% = 142
BTW ivm 2 maande proeftijd mag ik maandag pas bestellen
[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 11-09-2012 16:20 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik heb een vaste trekhaakP. Mekes schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:12:
Uit de prijslijst:
Wegklapbare trekhaak 8
Megane is imho de mooiste 14% auto die er is, als GT line best leuk uitgevoerd en bovendien kan 'ie met 110 pk wel met het verkeer mee. Ik vroeg me af: zit op de GT line meteen het RS onderstel of is dat een aparte optie?
Franse stoelen, ik krijg al pijn in mijn rug als ik eraan denk!t_captain schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:00:
Megane is imho de mooiste 14% auto die er is, als GT line best leuk uitgevoerd en bovendien kan 'ie met 110 pk wel met het verkeer mee. Ik vroeg me af: zit op de GT line meteen het RS onderstel of is dat een aparte optie?
Kun je zo'n stop/start systeem als het geleverd wordt ook in de boordcomputer uit laten zetten eigenlijk?
Heb je een leuke leasebak met een TDI met lekker wat koppel, moet je ineens wachten tot ie aanslaat bij een stoplichtsprintje
Kan misschien merk afhankelijk zijn, maar ik heb echt geen idee van die systemen...
Heb je een leuke leasebak met een TDI met lekker wat koppel, moet je ineens wachten tot ie aanslaat bij een stoplichtsprintje

Kan misschien merk afhankelijk zijn, maar ik heb echt geen idee van die systemen...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Start/Stop werkt toch alleen op het moment dat je de bak in zijn vrij hebt staan? Hoe het met een DSG bak werkt weet ik eigenlijk niet.
Standaard ja, GT Line nee.HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:56:
[...]
Franse stoelen, ik krijg al pijn in mijn rug als ik eraan denk!
Alleen roepen als je er ook ingezeten hebt, in de gtline zit een stevige sportstoel met veel zijdelingse steun en niet zo'n meter inzakkend zit gedeelte. Stuk betere stoel als bijvoorbeeld in de passat cc. Het is echter nog geen volvo stoel...
Het onderstel is volgens mij alleen iets verlaagd en straffer afgeveerd waardoor hij niet zo deint als de normale megane's.
Edit: start/stop bij DSG bepaald hij zelf, hoef je niets voor te doen. Soms slaat hij af en soms ook niet... Heeft met temperatuur, omgevingsfactoren, etc te maken.
[ Voor 40% gewijzigd door thefox154 op 11-09-2012 22:22 ]
Kreeg toevallig maandag een vrij nieuwe Golf 6 (1.2TSI) mee als leenauto toen ik m'n Golf 5 voor een grote beurt wegbracht. Ding had ook Start/Stop, er zat een knopje in om het mee uit te zetten en het werkte alleen als de versnelling in vrij stond en de koppeling niet was ingetrapt. Koppeling intrappen startte de auto weer.-ET- schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:54:
Start/Stop werkt toch alleen op het moment dat je de bak in zijn vrij hebt staan? Hoe het met een DSG bak werkt weet ik eigenlijk niet.
Als het een beetje meezit kan ik binnenkort ook wat leuks nieuws uitzoeken. Kwam dus mooi uit dat ik een nieuwere Golf meekreeg want die staat ook op het lijstje dus kon ik gelijk een stukje rijden. De Megane staat in ieder geval ook op het lijstje (proefrit aangevraagd), net als de Opel Astra, Ford Focus (jammer van het spuuglelijke interieur
Hoop dat Renault de Megane in de 14% kan houden, want ik ga 'm sowieso niet meer dit jaar krijgen. In ieder geval binnenkort maar eens wat proefritjes gaan regelen.
Ik krijg er geen pijn van in mijn rug, maar ze zijn gemaakt voor mensen van 1.70. Ik ben 1.91 en ik pas niet een beetje niet die GT line stoelen... ik zit echt met mijn bovenbenen vol over die opstaande zijkanten heen. Ik heb daarom de Bose edition. Die normale stoelen zijn ook aan de kleine kant, maar ik kan er iig een goede houding in vinden.HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:56:
[...]
Echt jammer dat ze die stoelen van de GTLine niet in meerdere maten kunnen leveren.
UNOX: The worst operating system
Waar is dat op gebaseerd?HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:56:
[...]
Over het algemeen leert de geschiedenis dat Franse auto's juist vrij goede stoelen hebben.
Daar zit ongetwijfeld een uizondering tussen.
Zelf heb ik van non Franse auto rijders al diverse keren complimenten gehad dat het prima zit.
Dan heb ik het nog niet over de bekende Franse klassiekers/oldtimers, daar zit je helemaal goed in
Je hebt een een-dimensionale kijk op de zaak.
- Hoe groot/lang/zwaar is de berijder?
- Hoe langdurig zijn de ritten?
- Wat is zijn conditie, of beter gezegd wat is de conditie van de rug?
- Hoe is de vering en hoe zijn de wegen waarover gereden wordt?
Al met al ben ik heel blij met het feit dat in de 15 jaren dat ik 40k tot 60k/jr maakte voor m'n werk, ik altijd stevige harde duitse VW stoelen gehad heb. Als ik in die tijd franse auto's gereden zou hebben, zou ik nu mogelijkerwijs een rugprobleem gehad hebben.
Al met al ben ik heel blij met het feit dat in de 15 jaren dat ik 40k tot 60k/jr maakte voor m'n werk, ik altijd stevige harde duitse VW stoelen gehad heb. Als ik in die tijd franse auto's gereden zou hebben, zou ik nu mogelijkerwijs een rugprobleem gehad hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 12-09-2012 09:21 ]
En hoe kom je tot die conclusie?
Je heb namelijk geen 15 jaar ook in een Franse auto gereden...
Ken toch een verhaal van een taxi chauffeur die in een Benz E classe reed voor het werk, kreeg juist last van de harde duitse stoel. Die was blij als hij in zijn simpele Xantia naar huis kon rijden.
Daarbij weet ik dat een Xantia zeker niet de beste Franse stoelen heeft, er zijn modellen waar dat beter is.
De gemiddeld zachtere vering van een Franse auto zal altijd beter voor je rug zijn dan de sportivere hardere vering van een Duitse auto.
Bij stoelen kan je daar nog over discuseren omdat je het dan over steun en gewicht van een persoon heb, net als bij een matras. Maar zachte vering zal er altijd voor zorgen dat het lichaam minder klappen heeft te verwerken.
Prima als je zelf vind dat een duitse harde stoel goed zit, maar dat houd zeker niet in dat een Franse stoel slecht voor je rug zal zijn.
Je heb namelijk geen 15 jaar ook in een Franse auto gereden...
Ken toch een verhaal van een taxi chauffeur die in een Benz E classe reed voor het werk, kreeg juist last van de harde duitse stoel. Die was blij als hij in zijn simpele Xantia naar huis kon rijden.
Daarbij weet ik dat een Xantia zeker niet de beste Franse stoelen heeft, er zijn modellen waar dat beter is.
De gemiddeld zachtere vering van een Franse auto zal altijd beter voor je rug zijn dan de sportivere hardere vering van een Duitse auto.
Bij stoelen kan je daar nog over discuseren omdat je het dan over steun en gewicht van een persoon heb, net als bij een matras. Maar zachte vering zal er altijd voor zorgen dat het lichaam minder klappen heeft te verwerken.
Prima als je zelf vind dat een duitse harde stoel goed zit, maar dat houd zeker niet in dat een Franse stoel slecht voor je rug zal zijn.
Pardon, VAG levert uitermate slechte standaard stoelen, die zeker niet bevorderlijk zijn voor je rug. Tel daar de harde VAG vering bij op en ieder hobbeltje in de weg wordt voor een deel door je rugwervels "opgevangen".joopv schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:20:
Je hebt een een-dimensionale kijk op de zaak.
Op de lange termijn is Franse bouw zeker beter voor je rug. Meer demping door de auto en minder hard...
Onzin.. Ik ben 1.90 en zeker niet klein gebouwd. Zit al 2 maanden heerlijk in mijn GT-line stoelen. Zeker op de langere ritten geen enkel probleem.Korvaag schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:33:
[...]
Ik krijg er geen pijn van in mijn rug, maar ze zijn gemaakt voor mensen van 1.70. Ik ben 1.91 en ik pas niet een beetje niet die GT line stoelen... ik zit echt met mijn bovenbenen vol over die opstaande zijkanten heen. Ik heb daarom de Bose edition. Die normale stoelen zijn ook aan de kleine kant, maar ik kan er iig een goede houding in vinden.
Echt jammer dat ze die stoelen van de GTLine niet in meerdere maten kunnen leveren.
Ik heb zelf vorig jaar oktober een nieuwe Skoda Fabia Combi geleased en ik ben blij met de periode van 2 jaar!
Wat een drama's!
- Aflevering was erg slecht, een aantal opties vergeten, die af fabriek niet meer kunnen op de manier zoals het hoort!
- Vanaf dag één kraakjes in het dash en na een tijdje ook de middenarmsteun.
- Twee keer dusdanige problemen met de motor en de elektronica, waardoor ik niet meer verder kon rijden en een vervangende auto noodzakelijk was. (erg vervelend als je in Frankrijk op vakantie bent!)
- Drie keer wegens airco problemen de auto bij de dealer achter gelaten.
Dit alles binnen 1 jaar na ontvangst, voor een nieuwe auto!!!
Wat nou Duitse degelijkheid!?
Ik geloof best dat BMW en MB erg degelijk zijn, maar VAG staat met stipt onderaan mijn lijstje...
Ook mijn ervaringen met Audi zijn bizar slecht te noemen! Overigens voor een deel ook aan de dealer te wijden, maar goed dat is toch het gezicht van Audi, wat bij mij verder door het leven gaat als Aldi...
Maar goed, omwille van de 14% bijtelling heb ik mijn Volvo aan de kant geschoven voor een Fabia combi... Dit was uiteraard nog voor de tijd van de Focus en Megane!
Maar goed ik mag nu weer gaan nadenken over een nieuwe leaseauto die in oktober 2013 voor de deur moet gaan staan. Tot nu toe is alleen de Focus voor 2013 14% bijtelling toch?
Die Fabia en Ibiza rommel wil ik echt niet meer! Het scheelt inderdaad bakken met geld, maar toch is dat geld niet alles waard!
Het liefst wil ik wel 14% bijtelling, maar de V40 lonkt ook wel een beetje. Alleen de ruimte...
De reden dat ik nu Fabia rijd: Goedkoop, 2 jaar leasen i.p.v. 4 en ruime achterbak...
2013 ben ik bereid iets van het goedkope te laten vieren, liefst wil ik wel 2 jaar leasen, dat bevalt me wel. En de ruimte is met een kind wel handig. Ruimte is altijd handig.
Daarom heeft op dit moment de Focus station de voorkeur.
Zijn er meer ideeën?
Wat een drama's!
- Aflevering was erg slecht, een aantal opties vergeten, die af fabriek niet meer kunnen op de manier zoals het hoort!
- Vanaf dag één kraakjes in het dash en na een tijdje ook de middenarmsteun.
- Twee keer dusdanige problemen met de motor en de elektronica, waardoor ik niet meer verder kon rijden en een vervangende auto noodzakelijk was. (erg vervelend als je in Frankrijk op vakantie bent!)
- Drie keer wegens airco problemen de auto bij de dealer achter gelaten.
Dit alles binnen 1 jaar na ontvangst, voor een nieuwe auto!!!
Wat nou Duitse degelijkheid!?
Ik geloof best dat BMW en MB erg degelijk zijn, maar VAG staat met stipt onderaan mijn lijstje...
Ook mijn ervaringen met Audi zijn bizar slecht te noemen! Overigens voor een deel ook aan de dealer te wijden, maar goed dat is toch het gezicht van Audi, wat bij mij verder door het leven gaat als Aldi...
Maar goed, omwille van de 14% bijtelling heb ik mijn Volvo aan de kant geschoven voor een Fabia combi... Dit was uiteraard nog voor de tijd van de Focus en Megane!
Maar goed ik mag nu weer gaan nadenken over een nieuwe leaseauto die in oktober 2013 voor de deur moet gaan staan. Tot nu toe is alleen de Focus voor 2013 14% bijtelling toch?
Die Fabia en Ibiza rommel wil ik echt niet meer! Het scheelt inderdaad bakken met geld, maar toch is dat geld niet alles waard!
Het liefst wil ik wel 14% bijtelling, maar de V40 lonkt ook wel een beetje. Alleen de ruimte...
De reden dat ik nu Fabia rijd: Goedkoop, 2 jaar leasen i.p.v. 4 en ruime achterbak...
2013 ben ik bereid iets van het goedkope te laten vieren, liefst wil ik wel 2 jaar leasen, dat bevalt me wel. En de ruimte is met een kind wel handig. Ruimte is altijd handig.
Daarom heeft op dit moment de Focus station de voorkeur.
Zijn er meer ideeën?
Je hebt een sterke voorkeur voor Volvo en voor een lage bijtelling:
De V60 plug-in hybride die vanaf 2013 leverbaar zou moeten zijn?! Het leasebedrag zal, gelet op de hoge aanschafprijs (vanaf € 65k) fors zijn, maar 0% bijtelling maakt het wellicht interessant om een (fiscaal aftrekbare) bijdrage te doen in het leasebedrag.
De V60 plug-in hybride die vanaf 2013 leverbaar zou moeten zijn?! Het leasebedrag zal, gelet op de hoge aanschafprijs (vanaf € 65k) fors zijn, maar 0% bijtelling maakt het wellicht interessant om een (fiscaal aftrekbare) bijdrage te doen in het leasebedrag.
[ Voor 41% gewijzigd door AllSeeyinEye op 12-09-2012 12:16 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Wat een ander persoonlijk heeft ervaren met de GT stoelen hoeft niet per definitie onzin te zijn. Dat ze voor jou prima zijn is dan mooi meegenomenMaCk- schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:53:
[...]
Onzin.. Ik ben 1.90 en zeker niet klein gebouwd. Zit al 2 maanden heerlijk in mijn GT-line stoelen. Zeker op de langere ritten geen enkel probleem.
Dan zit je dus wel met een leasebdrag van 1200-1300 euro ex brandstof, dat is behoorlijk veel. ook als je bijtelling weglaat, dan moet je nog zo'n 400 euro netto bijbetalen als je een leasebedrag van ca 8 a 900 euro hebtAllSeeyinEye schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:15:
En als je het vergelijkt met een Passat of een A6, dan kijk je naar een bijtelling van een goeie 300 euro. Het is mijns inziens dan lood om oud ijzer, waarbij bijtelling niet aftrekbaar is, maar een leasebijdrage volgens mij wel...Schnor schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:07:
[...]
Dan zit je dus wel met een leasebdrag van 1200-1300 euro ex brandstof, dat is behoorlijk veel. ook als je bijtelling weglaat, dan moet je nog zo'n 400 euro netto bijbetalen als je een leasebedrag van ca 8 a 900 euro hebt
[ Voor 7% gewijzigd door AllSeeyinEye op 12-09-2012 13:20 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Wij mogen geen bijdrage doen in het leasebedrag... Helaas...AllSeeyinEye schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:15:
Ik heb meerdere Franse auto's gereden waaronder 407, 308 en C5 en ik vond ze allemaal ~!@#$ voor mijn rug. Kreeg steevast rug/kontpijn bij ritten <1 uur.
De uitzondering daarop was de 205, meerdere van gehad en nooit last van.
Mijn huidige Kia Rio voorloopauto levert mij dezelfde issues op (dan vooral onderrug) en mijn Astra H, BMW 520i of een verdwaalde A4 hebben mij altijd voortreffelijk ondersteund.
@ Trekhaakissue: Dealer heeft zojuist geantwoord dat voor de Focus 14% een 350kg gewichtlimiet geld op de trekhaak.
De uitzondering daarop was de 205, meerdere van gehad en nooit last van.
Mijn huidige Kia Rio voorloopauto levert mij dezelfde issues op (dan vooral onderrug) en mijn Astra H, BMW 520i of een verdwaalde A4 hebben mij altijd voortreffelijk ondersteund.
@ Trekhaakissue: Dealer heeft zojuist geantwoord dat voor de Focus 14% een 350kg gewichtlimiet geld op de trekhaak.
Sorry dat je onzin vindt dat ik niet in de auto kan zitten...MaCk- schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:53:
[...]
Onzin.. Ik ben 1.90 en zeker niet klein gebouwd. Zit al 2 maanden heerlijk in mijn GT-line stoelen. Zeker op de langere ritten geen enkel probleem.
Idd.. Het is, zeker met die zijkanten op de zitting, gewoon enorm afhankelijk van beenlengte. Als je beenlengte beperkt is kom je niet in zo'n V positie te zitten met je benen.vhal schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:29:
[...]
Wat een ander persoonlijk heeft ervaren met de GT stoelen hoeft niet per definitie onzin te zijn. Dat ze voor jou prima zijn is dan mooi meegenomen
Het is helaas gewoon een feit dat voor veel auto's de stoelen niet gemaakt zijn voor mensen die bovengemiddeld zijn qua lengte (net zoals mensen die benedengemiddeld zijn). Zeker als je kijkt dat de gemiddelde lengte van een Franse man momenteel 1,73m is.
De Nederlandse man valt met gemiddeld 1,80 dus sowieso al boven de gemiddelde maten van de meeste 'autoproducerende landen' (Duitsland bv daargelaten). Laat staan de mensen die hier bovengemiddeld zijn.
bron: Wikipedia: Lichaamslengte
[ Voor 38% gewijzigd door Korvaag op 12-09-2012 15:55 ]
Excuus, ik verkondigde wellicht iets te luid mijn mening. Wat ik bedoelde te zeggen is weet je zeker dat de stoelen niet passen? Ik had van te voren veel hierover gelezen en was ook een beetje bang voor te krappe stoelen. Ook een test ritje had mij niet overtuigd. Uiteindelijk toch gekozen voor de GT-Line en het zit echt prima. De stoelen vormen ook nog een beetje naar jouw lichaam/zithouding...Korvaag schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:48:
[...]
Sorry dat je onzin vindt dat ik niet in de auto kan zitten...
Nou, mijn DS3 is besteld. En inderdaad een muesli bakje met 1.4 eHDI en automaat. Ik zit voor 80% van de tijd alleen in die wagen. Zelden met gezin en meestal met een vriend of neef. Naast deze auto hebben wij nog de beschikking over een grotere privéwagen en binnenkort een camper (aan het afbouwen). Dus de noodzaak voor een grote wagen is er voor mij niet meer. Ik ben gegaan voor goedkoop, maar wel luxe en comfortabel. Dus alle schakelbakken vielen af. Dan hou je een Yaris en een DS3 over (groter had ik net zo goed in de Lexus kunnen blijven rijden). Ik heb in de Yaris gereden en meteen daarna in de DS3 1.4 eHDI. Na maximaal 1km ben ik gekeerd en is het de DS3 geworden. Van binnen veel mooier, rijdt luxer (ik doel dan op demping en vering) en voelt gewoon beter aan vind ik. En met mijn 1m72 geen probleem voor mij
.
Misschien over een jaar of twee naar de DS4
. De komende tijd heeft mijn bus de prioriteit, dus vandaar de "stap terug". Voor mijn gevoel overigens alleen in formaat. Hard rijden deed ik in de CT200 ook niet echt. Qua comfort en opties ga ik er echt niets op achteruit. Maar ik bespaar wel mooi 130,- per maand.
Misschien over een jaar of twee naar de DS4
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Ik ben er ook bang voor. In mei volgend jaar is mijn huidige auto ook aan vervanging toe, en ik denk dat ik maar gewoon op 25% ga rekenen. Ik rijd nu een Passat Variant en dat wil ik ook minimaal wel blijven rijden, maar als ik zo snel eens rondkijk, komt dat niet in 20%...rinkel schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:01:
Is het niet zo dat je zoveel pk's krijgt bij een hybride doordat de electromotoren meehelpen? dan kun je 3x gas geven en de batterij is leeg en heb je ineens geen 200 pk meer.
Persoonlijk denk ik dat de lol met 14% en 20% er nu toch wel een beetje af is, zeker na 1 januari.
Ik heb echt geprobeerd een auto te vinden die ik leuk vond met 20% (V40) maar die was helaas te klein.
Autofabrikanten upgraden hun modellen steeds maar, en aan de onderkant van het gamma voegen ze nieuwe modellen toe. De Passat van nu is absoluut niet meer te vergelijken met die van 5 jaar geleden, en die weer niet met die van 10 jaar geleden. Enzovoorts.
Je moet je zelf rationeel afvragen of je mee wil doen met die ratrace van de autofabrikant. Die rekent daar natuurlijk op, maar de beslissing is aan jou.
Ik heb 6 of 7 passat's afgereden, op een gegeven moment begonnen auto's mij steeds minder te interesseren en ben ik naar een mondeo gegaan en nu rij ik een focus. De focus van nu is zonder meer te vergelijken met de passat van b.v. 8 jaar geleden.
Zoals ik het nu zie wordt mijn volgende auto weer een focus, maar als de upgrade race ook daar weer toeslaat zal ik niet te bang zijn om te downgraden (of eigenlijk op hetzelfde nivo te blijven) naar een ander model.
Je moet je zelf rationeel afvragen of je mee wil doen met die ratrace van de autofabrikant. Die rekent daar natuurlijk op, maar de beslissing is aan jou.
Ik heb 6 of 7 passat's afgereden, op een gegeven moment begonnen auto's mij steeds minder te interesseren en ben ik naar een mondeo gegaan en nu rij ik een focus. De focus van nu is zonder meer te vergelijken met de passat van b.v. 8 jaar geleden.
Zoals ik het nu zie wordt mijn volgende auto weer een focus, maar als de upgrade race ook daar weer toeslaat zal ik niet te bang zijn om te downgraden (of eigenlijk op hetzelfde nivo te blijven) naar een ander model.
Wat je zegt klopt inderdaad wel, een beetje aangeklede Passat is qua uitrusting en luxe te vergelijken met een Mercedes S van een tijd terug.
Maareh, als je naar een focus overgestapt bent, dan heb je inderdaad hetzelfde of comfort van een passat van x jaar terug, maar je mist toch wel de laadruimte dan ?
Maareh, als je naar een focus overgestapt bent, dan heb je inderdaad hetzelfde of comfort van een passat van x jaar terug, maar je mist toch wel de laadruimte dan ?
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"
Het blijft natuurlijk een beetje de vraag: hoeveel lol wil je beleven voor hoeveel geld. Hard rijden kan in nederland amper meer, maar toch vind ik het prettig om een beetje rap in te kunnen halen. Ook zijn grotere motoren vaak wat stiller / rustiger.
Ik heb proefgereden in behoorlijk wat 20% auto's (oa 508 1.6 hdi), maar na juli kon ik echt niks leuks vinden in mijn klasse. Voor juli was er nog wel iets te vinden, maar helaas kon ik er geen bestellen voor die datum.
Het is dus een 25% geworden... Nu het dan toch 25% werd ben ik toch maar gegaan voor een dikkere motor, dat maakt dan ook niet meer uit. Wel een A milieuklasse, dat dan weer wel.
Ik heb proefgereden in behoorlijk wat 20% auto's (oa 508 1.6 hdi), maar na juli kon ik echt niks leuks vinden in mijn klasse. Voor juli was er nog wel iets te vinden, maar helaas kon ik er geen bestellen voor die datum.
Het is dus een 25% geworden... Nu het dan toch 25% werd ben ik toch maar gegaan voor een dikkere motor, dat maakt dan ook niet meer uit. Wel een A milieuklasse, dat dan weer wel.
MaCk- schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:12:
[...]
Excuus, ik verkondigde wellicht iets te luid mijn mening. Wat ik bedoelde te zeggen is weet je zeker dat de stoelen niet passen? Ik had van te voren veel hierover gelezen en was ook een beetje bang voor te krappe stoelen. Ook een test ritje had mij niet overtuigd. Uiteindelijk toch gekozen voor de GT-Line en het zit echt prima. De stoelen vormen ook nog een beetje naar jouw lichaam/zithouding...
Ik pas gewoon echt niet. Ik heb voor 1.91 erg lange benen (vergelijk: voor pantalons zit ik ook standaard aan de lengtematen. Maat 56 zou net gaan qua lengte maar daar pas ik qua taille 2x in).
Ik kan dus 2 dingen de schuld geven aan Renault kant:
- Of de stoel kan niet ver genoeg naar achteren (en daarbij ook het stuur niet ver genoeg het dash uit)
- Of de stoel is te smal
Ik zit met de stoel in de achterste stand te dicht op de pedalen om steun te hebben onder mijn bovenbenen (onfhankelijk van stoelhoogte, want als je die verstelt pomp je de stoel iets verder naar het stuur toe). Geen steun op je bovenbenen = met je benen in een V zitten. Met je benen in een V zitten = error met de opstaande randen van de GT stoel.
De GT waar ik proef in heb gereden had uitscuifbare stoel deel zodat zitting langer wordt.. Nu ben ik met 182 ook niet klein te noemen. Maar kan je zeggen dat zitting prima is. daarnaast ben ik atletisch geboud met stevige boven benen (voetbal benen) Moet zeggen dat ik vrij verast was van het comfort..Korvaag schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:35:
[...]
Ik pas gewoon echt niet. Ik heb voor 1.91 erg lange benen (vergelijk: voor pantalons zit ik ook standaard aan de lengtematen. Maat 56 zou net gaan qua lengte maar daar pas ik qua taille 2x in).
Ik kan dus 2 dingen de schuld geven aan Renault kant:
- Of de stoel kan niet ver genoeg naar achteren (en daarbij ook het stuur niet ver genoeg het dash uit)
- Of de stoel is te smal
Ik zit met de stoel in de achterste stand te dicht op de pedalen om steun te hebben onder mijn bovenbenen (onfhankelijk van stoelhoogte, want als je die verstelt pomp je de stoel iets verder naar het stuur toe). Geen steun op je bovenbenen = met je benen in een V zitten. Met je benen in een V zitten = error met de opstaande randen van de GT stoel.
Zal je eerlijk vertellen.. Keuze tussen bose en GT-Line zijn dezelfde auto's met net iets anders ingericht..
GT-Line heeft als extra tov bose editie.. Sport stoelen, Strakkere veering, sport velgen en auto keyless start.
Je mist de bose installatie maar die kan je voor 600 Euro er bij doen..
Ik rij ook regelmatig met een vriend mee die heeft een standaard megane uit 2008, In die stoellen zwabber ik redelijk rond als je beetje gooit met de auto in de GT line echt niet je zit stevg in de stoel maar toch comfi...
Hmm.. Auto sloeg alleen af indien je de auto in vrijzet en dan ontkoppeld.. Je kan dan de auto direct in de 1 zetten.. Bij het opnieuw koppelen springt de auto aan..The Eagle schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:49:
Kun je zo'n stop/start systeem als het geleverd wordt ook in de boordcomputer uit laten zetten eigenlijk?
Heb je een leuke leasebak met een TDI met lekker wat koppel, moet je ineens wachten tot ie aanslaat bij een stoplichtsprintje![]()
Je kan natuurlijk gewoon gekoppeld blijven staan voor het stoplicht. Dan slaat de auto ook niet uit. zie het nut dus niet voor een aan uit systeem als je linkervoet het zelf bepaald.. Bij de auto maat kan ik me dat wel weer begrijpen.. Aanslaan merk je niet eens. Voor je de koppeling op laat komen staat de auto alweer aan
Niet een RS onderstel, maar wel stugger geveerd dan alle andere uitvoeringen.t_captain schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:00:
Heb in beide gereden. Zelfs de Start&Stop is aardig strak, maar niet zo hard als de GT. Daar kun je aardig wat bochtjes mee nemen
Ik heb daar btw wel gewoon een knopje voor, om dat uit te zetten. Maar ik heb t altijd aan staan, zolang ik niet vooraan sta, heb ik tijd genoeg om hem in zijn 1 te zetten.To_Tall schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:38:
[...]
Hmm.. Auto sloeg alleen af indien je de auto in vrijzet en dan ontkoppeld.. Je kan dan de auto direct in de 1 zetten.. Bij het opnieuw koppelen springt de auto aan..
Je kan natuurlijk gewoon gekoppeld blijven staan voor het stoplicht. Dan slaat de auto ook niet uit. zie het nut dus niet voor een aan uit systeem als je linkervoet het zelf bepaald.. Bij de auto maat kan ik me dat wel weer begrijpen.. Aanslaan merk je niet eens. Voor je de koppeling op laat komen staat de auto alweer aan
Ik rij nu in een Passat van 3 jaar oud, maar ik vind dat nog steeds wel beter dan een spiksplinternieuwe Astra oid, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik ga straks ook kiezen op rij ervaring, ik geef niets om t merk. Een mondeo, 508 of insignia is wellicht ook prima. De focus en astra zijn heel misschien ook wel de moeite van t bekijken waard, dat moet ik dan maar eens kijken. Ook van de v60 ben ik wel gecharmeerd.joopv schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:01:
Autofabrikanten upgraden hun modellen steeds maar, en aan de onderkant van het gamma voegen ze nieuwe modellen toe. De Passat van nu is absoluut niet meer te vergelijken met die van 5 jaar geleden, en die weer niet met die van 10 jaar geleden. Enzovoorts.
We zien t tegen die tijd wel
[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 14-09-2012 13:06 ]
Precies, of je nu 150 of 500 gram uitstoot maakt voor de bijtelling niets mee uitrinkel schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:29:
Ehh... misschien moet je dit even lezen:
http://www.belastingdiens...bpm_voor_een_personenauto
De BPM schiet nogal omhoog bij hoge CO2 uitstoot. Dat zit in de cat. prijs en dus de ook in de bijtelling.
edit @ hieronder
De bijtelling blijft natuurlijk hetzelfde, maar aangezien het BPM deel van het totaal (de catalogus waarde) aanzienlijk meer is bij een auto met hoge co2 uitstoot, krijg je dus minder auto voor je geld.
De BPM schiet nogal omhoog bij hoge CO2 uitstoot. Dat zit in de cat. prijs en dus de ook in de bijtelling.
edit @ hieronder
De bijtelling blijft natuurlijk hetzelfde, maar aangezien het BPM deel van het totaal (de catalogus waarde) aanzienlijk meer is bij een auto met hoge co2 uitstoot, krijg je dus minder auto voor je geld.
[ Voor 22% gewijzigd door joopv op 18-09-2012 10:24 ]
De fiscale waarde gaat omhoog door de hogere CO2 uitstoot. De bijtelling blijft 25%. De hoogte van de bijtelling verandert met de fiscale waarde. Zoiets? Jullie hebben beide gelijk...joopv schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:44:
Ehh... misschien moet je dit even lezen:
-- edit
een auto met een FW van 50.000 en een uitstoot van 140 gr. heeft een gelijke bijtelling als een auto met FW=50.000 en uitstoot=500gr.
[ Voor 9% gewijzigd door ST10©DE op 14-09-2012 23:04 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Simple berekeningP. Mekes schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:02:
[...]
De fiscale waarde gaat omhoog door de hogere CO2 uitstoot. De bijtelling blijft 25%. De hoogte van de bijtelling verandert met de fiscale waarde. Zoiets? Jullie hebben beide gelijk...
-- edit
een auto met een FW van 50.000 en een uitstoot van 140 gr. heeft een gelijke bijtelling als een auto met FW=50.000 en uitstoot=500gr.
Fiscalewaarde x belastingschaal = x bijteling % = x 0,083 dan heb je de bijteling uitgerekend
Voorbeeld..
30.000 x 0.42 = 12600 x 0.14 = 1764 x 0.083 = 146.42
Je gaat dus op een auto met fiscale waarde van 30000 per maand 146.42 euro aan bijtelling betalen.
bij 43000 is dat dan 209 euro maar voor een 25% bijtelling vind ik toch echt van de zotte worden.. dan betaal je 374 euro.. Dan kan je denk ik beter in een 20% middeklasser rijden van 30000 dan hou je teminste nog een beetje geld over. En dan maakt zakelijk of prive auto gebruiken ook steeds minder aantrekkelijk.. Ik betaal nu ook per maand ong 350 euro aan mn auto prive..
Zo, Net setje papieren getekend... Heb wat druk gezet bij mn werkgever
De bestelling moet deze week nog rond zijn ivm levering "in/voor december" hoop natuurlijk sneller.. Maar voor je het weet is het januarie.. Zou wel leuk zijn als ik op 5 december mn auto mag ophalen..
leuk Sinterklaas kado
leuk Sinterklaas kado
Leasemaatschappijen leveren toch helemaal niet uit in november en december!?
Veel mensen klagen omdat bepaalde 14% auto's anders in de 20% bijtelling gaan vallen. Dus ja ze zullen wel moeten of mensen bestellen wel bij een andere maatschapij die wel in nov dec leveren ;-)dfrenner schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:41:
Leasemaatschappijen leveren toch helemaal niet uit in november en december!?
Daarnaast ja het staat leuk op het kaartje van de auto als deze in jan is geleverd.. Maar ik vind het bijzonder onzinnig om eind oktober wel te leveren maar begin november niet..
Voor een aantal auto's leveren leasemaatschappijen idd in december uit. Mbt de Renault Megane hebben Alphabet en Athlon toegezegd in december nog uit te leveren.
Mijn auto zal een voorraad auto zijn omdat ik het risico niet wil nemen en omdat er toch genoeg keuze is.
Is hier trouwens nog ervaring met leasen en chiptunen? De dealer wilt zelf chiptuning leveren waarbij garantie volledig intact blijft. Neem aan dat leasemaatschappijen hier wel mee instemmen?
Mijn auto zal een voorraad auto zijn omdat ik het risico niet wil nemen en omdat er toch genoeg keuze is.
Is hier trouwens nog ervaring met leasen en chiptunen? De dealer wilt zelf chiptuning leveren waarbij garantie volledig intact blijft. Neem aan dat leasemaatschappijen hier wel mee instemmen?
[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 17-09-2012 22:39 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Sja, autorijden is duur, als je zelf een auto koopt is het ook behoorlijk prijzig, zeker met de huidige brandstofprijzen. En wat als straks het ww verkeer volledig belast wordt?To_Tall schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:23:
[...]
Simple berekening![]()
Fiscalewaarde x belastingschaal = x bijteling % = x 0,083 dan heb je de bijteling uitgerekend
Voorbeeld..
30.000 x 0.42 = 12600 x 0.14 = 1764 x 0.083 = 146.42
Je gaat dus op een auto met fiscale waarde van 30000 per maand 146.42 euro aan bijtelling betalen.
bij 43000 is dat dan 209 euro maar voor een 25% bijtelling vind ik toch echt van de zotte worden.. dan betaal je 374 euro.. Dan kan je denk ik beter in een 20% middeklasser rijden van 30000 dan hou je teminste nog een beetje geld over. En dan maakt zakelijk of prive auto gebruiken ook steeds minder aantrekkelijk.. Ik betaal nu ook per maand ong 350 euro aan mn auto prive..
Zoals ik al eerder zei is de lol met een 20% auto er nu wel vanaf, zeker na 1 januari, probeer dan maar eens een passat-klasse te vinden met 20%. Ik heb gezocht naar een leuke 20%, maar na wat proefritten toch maar besloten het volle pond te betalen.
@Tsurany
Sommige leasemaatschappijen accepteren het, maar je betaald wel een hogere leaseprijs.
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 18-09-2012 00:44 ]
Chiptunen hangt inderdaad helemaal af van de leasemaatschappij...
En wat betreft bijtelling... Ik heb nog net kunnen meeliften op de regeling voor 1 juli 2012 dus ik rij nog 5 jaar lang voor €127 per maand een heel leuke auto. (Volvo C30 D2 R-Design Luxury Line, fiscale waarde €26.000, 14% bijtelling...)
En wat betreft bijtelling... Ik heb nog net kunnen meeliften op de regeling voor 1 juli 2012 dus ik rij nog 5 jaar lang voor €127 per maand een heel leuke auto. (Volvo C30 D2 R-Design Luxury Line, fiscale waarde €26.000, 14% bijtelling...)
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dan de leasemaatschappij eens lastig gaan vallen. Iemand toevallig ervaring met Alphabet mbt dit onderwerp? Scheelt toch weer 10-20% vermogen in de lagere toeren, dat is zeer welkom in die 14% auto's. Hoef je tenminste niet flink door te trekken naar die hoge toeren om vooruit te komen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
offtopic:
Wat is het eigenlijk voor een flauwekul dat leaserijders wel 5 jaar lang hun voordeel houden, terwijl ik als eigen rijder straks weer gewoon MRB mag gaan betalen? Ik heb deze auto toch ook gekocht tijdens andere voorwaarden?
Wat is het eigenlijk voor een flauwekul dat leaserijders wel 5 jaar lang hun voordeel houden, terwijl ik als eigen rijder straks weer gewoon MRB mag gaan betalen? Ik heb deze auto toch ook gekocht tijdens andere voorwaarden?
[J|O|R] <- .signature.gz
Bijtelling is niet MRB, die gaan ook leaserijders betalen hoor, ongeacht de gekochte regelsTwOkkie schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:55:
offtopic:
Inderdaad, per 1 januari 2014 ga ik ook MRB betalen
@Notna, is dat een antwoord op mijn vraag? Nee toch?
Ik vind het raar dat de ene groep wel volgens oude regels wordt aangeslagen, terwijl de andere groep gewoon de regels van de dag moet volgen. Niet dat ik het leaserijders niet gun, maar ik snap de logica niet.
Ik vind het raar dat de ene groep wel volgens oude regels wordt aangeslagen, terwijl de andere groep gewoon de regels van de dag moet volgen. Niet dat ik het leaserijders niet gun, maar ik snap de logica niet.
[J|O|R] <- .signature.gz
Tja, wat voor antwoord wil je? Het zijn gewoon twee compleet verschillende fiscale regelingen, bijtelling en MRB-vrijstelling. Dus je moet even aan de fiscus vragen waar die flauwekul voor nodig is
Oh rustig maar hoorTwOkkie schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:02:
@Notna, is dat een antwoord op mijn vraag? Nee toch?

Jij vind het raar dat 'jij' wel MRB moet betalen en leaserijders niet. Ik leg uit dat bijtelling geen MRB is en dat leaserijders ook gewoon MRB moeten betalen, maar voor bijtelling geldt dat niet. Jij hebt daar geen last van omdat je geen leaserijder bent dus ik snap niet wat je probleem is?
Leaserijders gaan net als de mensen met een eigen auto ook de MRB betalen, dus je hoeft je niet het ondergeschoven kindje te voelen omdat de leaserijder ook hetzelfde betaald net als jij
Dus om een antwoord op je 2de vraag te geven: Ja hoor, dat geeft een antwoord op je vraag!
Dat dus. Het zijn 2 andere regelingen waar jij maar hoe dan ook ' last hebt' van 1 en dat hebben leaserijders dus ookReinier schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:06:
Tja, wat voor antwoord wil je? Het zijn gewoon twee compleet verschillende fiscale regelingen, bijtelling en MRB-vrijstelling. Dus je moet even aan de fiscus vragen waar die flauwekul voor nodig is
[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 18-09-2012 10:16 ]
Bijtelling is niks anders dan betalen voor het prive gebruik van de auto, dat blijft inderdaad gelijk gedurende de looptijd. Echter alle overige belastingen gaan leaserijders ook gewoon betalen. Dus eigenlijk elke belasting die jij voor je auto moet betalen zal ik straks ook moeten betalen. Ik betaal enkel nog een extra belasting omdat mijn werkgever voor mij de auto betaald.
De leasemaatschappij betaalt de MRB (want die is de houder van het kenteken en dus belastingplichtig voor de MRB) en berekent dat door aan de werkgever d.m.v. de leaseprijs. Dus het feit dat op de auto die ik heb volgend jaar weer MRB betaald moet worden wordt door de leasemaatschappij gewoon aan mijn werkgever doorberekend. Ik zie het probleem niet, TwOkkie...
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 18-09-2012 10:15 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Nouja ik zie zijn probleem wel; hij vind dat elke regel gewoon per dag moet veranderen (dus ook bijtelling) en dat hij dat dus niet eerlijk vind tov de huidige non leaserijder.
Ik denk dan bij mijzelf; een leaserijder betaald al behoorlijk aan een auto, dus zeur niet zo
Zeker omdat de ' gewone rijder' al geen bijtelling betaald dus lekker boeiend?
Ik denk dan bij mijzelf; een leaserijder betaald al behoorlijk aan een auto, dus zeur niet zo
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 18-09-2012 10:22 ]
Daarbij is het ook nog zo dat een leaserijder zijn contract aangaat voor een x aantal jaren (4 of 5) terwijl een eigen rijder bij wijze van spreken morgen kan besluiten om zijn auto in te ruilen voor een andere. Als een eigen rijder dus vindt dat zijn auto te duur wordt door nieuwe fiscale regels kan hij simpelweg een andere auto nemen, een leaserijder kan dat niet. Daarom ben ik ook zo fel tegen het invoeren van bijtelling voor mensen die alleen zakelijk rijden (inclusief woon-werk-verkeer) met hun leasewagen. OK als je dat doet voor nieuwe leasecontracten, maar niet voor bestaande.
[ Voor 47% gewijzigd door Mx. Alba op 18-09-2012 10:29 ]
De gemiddelde lease rijder kan toch een nieuwe auto rijden voor een budget waar je privé eigenlijk geen nieuwe auto kan rijden.
Daarbij worden vaak de privé kms (gedeeltelijk) ook nog eens in brandstof vergoed.
Als je privé een nieuwe auto gaat rijden is alleen de afschrijving al enorm (afgezien van die hele goedkope auto's). Daarbij elk jaar hogere wegenbelasting. En op dit moment ook nog eens 21% belasting op elk factuur wat eerst 19% was. Dan hebben we het nog niet eens over de brandstof prijzen.
Als ik het zo hoor weet een lease rijder voor zo'n 5 jaar waar hij aan toe is, de verhogingen worden door de leasemaatschappij of door het bedrijf betaald.
Dus eigenlijk hebben de lease rijders ook niet echt veel recht op klagen...
Daarbij worden vaak de privé kms (gedeeltelijk) ook nog eens in brandstof vergoed.
Als je privé een nieuwe auto gaat rijden is alleen de afschrijving al enorm (afgezien van die hele goedkope auto's). Daarbij elk jaar hogere wegenbelasting. En op dit moment ook nog eens 21% belasting op elk factuur wat eerst 19% was. Dan hebben we het nog niet eens over de brandstof prijzen.
Als ik het zo hoor weet een lease rijder voor zo'n 5 jaar waar hij aan toe is, de verhogingen worden door de leasemaatschappij of door het bedrijf betaald.
Dus eigenlijk hebben de lease rijders ook niet echt veel recht op klagen...
Ja dude88 en daarom vindt de belastingdienst ook dat een leaseauto, die ook privé gebruikt mag worden, loon in natura is en daarover betaal je dus ook inkomstenbelasting, dat is de bijtelling. Daarmee is het toch afgedaan?
[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 18-09-2012 10:31 ]
Het verschil is dus dat een lease rijder 5 jaar lang dezelfde kosten heeft en privé stijgt het elke keer op verschillende fronten. (wegenbelasting, brandstof, reperaties etc..)
Ja zo kan je wel door blijven gaan natuurlijk. Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat leasen niet veel voordeliger is dan een eigen auto bezitten, maar dat is iets tussen de werkgever en de werknemer. De werkgever besluit om de werknemer een stukje loon in natura te geven in de vorm van een auto van de zaak. Het is nogal logisch dat dat dan dus voor de werknemer financieel voordelig is want anders zou het geen loon in natura meer zijn, toch? En over dat stukje loon in natura heft de belastingdienst vervolgens inkomstenbelasting via een forfaitaire bijtellingsregeling.
Wat ik als ondertoon lees in jouw relaas, dude88, en in het relaas van vele andere mensen die leaserijders willen "aanpakken", is dat men het oneerlijk vindt en dat men leaserijden even duur wil maken als een eigen auto. Waarom? Het is toch iets tussen de werkgever en de werknemer? Wat heb jij daarmee te maken? Wat heeft de staat daarmee te maken buiten een stukje fiscaliteit dat al afgedekt is door de bijtelling?
Wat ik als ondertoon lees in jouw relaas, dude88, en in het relaas van vele andere mensen die leaserijders willen "aanpakken", is dat men het oneerlijk vindt en dat men leaserijden even duur wil maken als een eigen auto. Waarom? Het is toch iets tussen de werkgever en de werknemer? Wat heb jij daarmee te maken? Wat heeft de staat daarmee te maken buiten een stukje fiscaliteit dat al afgedekt is door de bijtelling?
Overigens kan in sommige gevallen de leasemaatschappij danwel de werkgever ook nog eens dingen aanpassen mitst zo vermeld in het contract. Het is lang niet zo dat alles gewoon aan de leaserijder voorbij gaat. Denk aan brandstofpassen bijv enz.
Dan haal je er toch het verkeerde uit 
Ik doelde op:
Ik doelde op:
Ik bedoel meer, dat ik er echt geen medelijden mee kan hebben, je heb immers al een erg leuke deal met de werkgever en daarbij niets te klagen[b][message=38941542,noline]Ik denk dan bij mijzelf; een leaserijder betaald al behoorlijk aan een auto, dus zeur niet zoZeker omdat de ' gewone rijder' al geen bijtelling betaald dus lekker boeiend?
Ow ik klaag ook niet, ik reageer enkel op de redenering die door Twokkie aangehaald wordt
Hij vind het niet eerlijk dat de regels niet per dag gelden (voor bijtelling bijv) en ik vind dat zeuren omdat je er toch geen last van hebt al met een prive auto.
Maargoed, we praten langs elkaar heen geloof ik

Overigens lease ik op dit moment niet en heb ik uberhaubt geen auto
Zit er ook niet voorlopig aan te komen
Maargoed, we praten langs elkaar heen geloof ik
Ik realiseer mij dat ik nu nooit een auto van 35k kan rijden als ik niet zou leasen. Als ik lease kan ik dat wel en ben ik daar uiteraard erg blij mee. Maar het zal nooit mijn auto zijn en ik zou het dan ook nooit in mijn hoofd halen om een prive rijder uit te lachen met zijn Colt van 9 kDaniel36 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:46:
mooie discussie, veel leaserijders hebben geen idee wat een dergelijke auto ze nieuw aangeschaft prive' zou gaan kosten.
Dat is op zich helemaal niet erg, maar SOMMIGE leaserijders (sommige he`!) hebben het dan wel nadrukkelijk over het feit dat HUN auto beter is, harder kan en minder vervuilend is.
Eigenlijk is die auto dus van de leasemaatschappij en degene die prive' een auto(otje) rijdt is echt de eigenaar.
(tenzij die hem gefinancierd heeft bij een bank, maar goed).
Vrienden van ons rijden er ook prive' mee en betalen dus die bijtelling.
Ook moge ze prive' tanken op de pas van de baas.
En dan zeuren hoeveel ze wel niet "moeten" bijbetalen!
Dat schiet mij heus wel eens een beetje in het verkeerde keelgat.
Overigens lease ik op dit moment niet en heb ik uberhaubt geen auto
[ Voor 67% gewijzigd door Notna op 18-09-2012 10:48 ]
mooie discussie, veel leaserijders hebben geen idee wat een dergelijke auto ze nieuw aangeschaft prive' zou gaan kosten.
Dat is op zich helemaal niet erg, maar SOMMIGE leaserijders (sommige he`!) hebben het dan wel nadrukkelijk over het feit dat HUN auto beter is, harder kan en minder vervuilend is.
Eigenlijk is die auto dus van de leasemaatschappij en degene die prive' een auto(otje) rijdt is echt de eigenaar.
Wat is die "erg leuke deal" anders dan een stukje salaris? Als een leaserijder ergens anders had gewerkt had hij een euro of 500 a 750 meer verdiend. Ook dat inkomen is geindexeerd (samen met de rest van je loon). Zou dat dezelfde afgunst geven?
Tuurlijk geeft dat afgunst, alleen is het minder zichtbaar voor iedereen (immers; salaris loop je vaak niet mee te koop, een auto kan iedereen zien
)
maarja, dat zal altijd zo zijn I guess?
maarja, dat zal altijd zo zijn I guess?
Bij mijn bedrijf kom je soms in aanmerking voor een lease auto.t_captain schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:48:
Wat is die "erg leuke deal" anders dan een stukje salaris? Als een leaserijder ergens anders had gewerkt had hij een euro of 500 a 750 meer verdiend. Ook dat inkomen is geindexeerd (samen met de rest van je loon). Zou dat dezelfde afgunst geven?
Als je er geen 1 heb verdien je niets meer. Er zit afhankelijk van je functie en type auto wel een eigen bijdrage aan.
Maar voor dat geld kan ik toch geen zelf geen nieuwe auto rijden.
Dus voor vele toch echt een leuke deal
De werkgever betaalt voor die functies die wel een auto met zich meekrijgen een bedrag van circa 1200 euro/maand (voor een doorsnee auto incl verzekeringen en brandstof). Die functies zijn dus, zoals eerder gezegd, qua salariering circa 500 tot 800 euro / maand meer 'waard'. Het beschikbaar stellen van de auto echter maakt dat je het niet in loon terugziet, waardoor het lijkt of sommigen 'zomaar' een auto 'erbij' krijgen.dude88 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:51:
[...]
Bij mijn bedrijf kom je soms in aanmerking voor een lease auto.
Als je er geen 1 heb verdien je niets meer. Er zit afhankelijk van je functie en type auto wel een eigen bijdrage aan.
Maar voor dat geld kan ik toch geen zelf geen nieuwe auto rijden.
Dus voor vele toch echt een leuke deal
Precies, ik heb een erg leuke deal met mijn werkgever. Maar waarom zou ik dan nu opeens (kennelijk) meer belasting moeten gaan betalen terwijl iemand anders die een andere deal met zijn werkgever heeft (bijvoorbeeld geen leasewagen maar gewoon bijvoorbeeld €8.000 meer bruto loon per jaar, die dus bovendien ook nog eens meetelt voor eventuele toekomstige uitkeringen) dat niet hoeft?dude88 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:44:
Ik bedoel meer, dat ik er echt geen medelijden mee kan hebben, je heb immers al een erg leuke deal met de werkgever en daarbij niets te klagen
Ik vraag me serieus af of dat zo is. Het is toch niet zo dat de gemiddelde leaserijder een dom konijn isDaniel36 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:46:
Hier niet, ik kan als ik dat wil een lease auto krijgen. Maar ik krijg er geen cent meer door nudat ik er voor gekozen heb dat niet te doen.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:57:
[...]
De werkgever betaalt voor die functies die wel een auto met zich meekrijgen een bedrag van circa 1200 euro/maand (voor een doorsnee auto incl verzekeringen en brandstof). Die functies zijn dus, zoals eerder gezegd, qua salariering circa 500 tot 800 euro / maand meer 'waard'. Het beschikbaar stellen van de auto echter maakt dat je het niet in loon terugziet, waardoor het lijkt of sommigen 'zomaar' een auto 'erbij' krijgen.
Dat lijkt me dan iets om met je werkgever te bespreken?! Als hij bedrag X aan een auto voor jou zou willen spenderen, dan steekt hij dat nu dus in eigen zakdude88 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:17:
[...]
Hier niet, ik kan als ik dat wil een lease auto krijgen. Maar ik krijg er geen cent meer door nudat ik er voor gekozen heb dat niet te doen.
Zoals ik al zei, vaak wordt er nog wel een eigen bijdrage gevraagd, maar dat hangt er wel een beetje vanaf.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:22:
[...]
Dat lijkt me dan iets om met je werkgever te bespreken?! Als hij bedrag X aan een auto voor jou zou willen spenderen, dan steekt hij dat nu dus in eigen zak
Ik krijg uiteraard wel km vergoeding, maar ook niets meer dan wettelijk.
Verder weet ik gewoon dat dit de spelregels zijn en daar weinig aan te praten valt, dus ga ik zo'n discussie ook niet aan....
Ik heb ook wel van andere gehoord dat het bij andere bedrijven op een vergelijkbare manier werkt.
Dat is je eigen keuze dan.dude88 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:17:
[...]
Hier niet, ik kan als ik dat wil een lease auto krijgen. Maar ik krijg er geen cent meer door nudat ik er voor gekozen heb dat niet te doen.
Daarnaast ik krijg nu 19ct km ik rij ongeveer 100 KM per dag. Ik schiet dus behoorlijk achteruit in inkomsten. Daarnaast kan mijn werkgever beslissen om mij 50 Km perdag verder te plaatsen. Hiermag tegenover best wel wat bijkomen. Salaris erbij is leuk. Maar als mijn auto stuk gaat kan ik niet of moeilijk bij de opdracht komen. Mijn werkgever verliest hierdoor kostbaar geld. Dus kiest een werkgever voor een auto. Dit houd dan in dat de werkgever zeker weet dat de auto in goede staat is en ik altijd wel op mijn werk kan komen. al dan niet door vervangend vervoer van de lease maatschapij.
ik ga 150 euro in de maand betalen aan mijn auto. Je kan de auta daarnaast zien als een stuk loon. In veel bedrijven kan je kiezen.
Ik heb zelfs ooit voor de keuze gestaan eigen autyo inc tankpas van de zaak.
Lease auto
Meer loon
Zorg dan dat je bij een ander bedrijf terecht komt, 'spelregels' moeten redelijk zijn, dat lijkt hier niet het geval te zijn.dude88 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:28:
[...]
Zoals ik al zei, vaak wordt er nog wel een eigen bijdrage gevraagd, maar dat hangt er wel een beetje vanaf.
Verder weet ik gewoon dat dit de spelregels zijn en daar weinig aan te praten valt, dus ga ik zo'n discussie ook niet aan....
Ik heb ook wel van andere gehoord dat het bij andere bedrijven op een vergelijkbare manier werkt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dat is ook zo'n onzin hè, "niets meer dan wettelijk". Er is geen enkele wet die een werkgever verbiedt om meer dan €0,19 per km te vergoeden. Wel is er een wet die stelt dat alles boven die €0,19 per km belast wordt maar dat is niet veel anders dan dat de forfaitaire waarde van de leaseauto belast wordt als je er privé mee rijdt...dude88 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:28:
Zoals ik al zei, vaak wordt er nog wel een eigen bijdrage gevraagd, maar dat hangt er wel een beetje vanaf.
Tuurlijk heb je gelijk, maar ik denk ook wel dat je snapt wat ik bedoelMx. Alba schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:32:
[...]
Dat is ook zo'n onzin hè, "niets meer dan wettelijk". Er is geen enkele wet die een werkgever verbiedt om meer dan €0,19 per km te vergoeden. Wel is er een wet die stelt dat alles boven die €0,19 per km belast wordt maar dat is niet veel anders dan dat de forfaitaire waarde van de leaseauto belast wordt als je er privé mee rijdt...
@ de rest
Mij hoor je ook niet klagen, en heb ook geen problemen met de spelregels van mijn werkgever. Voor mij zijn het bewuste keuzes. Ik hoef en wil geen nieuwe auto rijden. Dus ik accepteer de km vergoeding, al mag dat natuurlijk altijd meer zijn
Ook voor mij is het een bewuste keuze om wel een leaseauto te hebben. Voor een netto relatief laag vast maandbedrag heb je namelijk mobiliteitsgarantie zonder onverwachte / fluctuerende kostenposten (op boetes na dan maar dat heb je zelf in de hand). Wel zo prettig. Vind ik dan.
[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 18-09-2012 11:53 ]
Stukje zekerheid ;-) je komt niet ineens voor +1000 Euro kosten te staan als de auto buiten garantie kapot gaat. Onlangs nog verhaal gelezen dat er een TURBO kapot ging na 10.000 Km. Als dit buiten garantie is zal dit best prijzig zijn.Mx. Alba schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:52:
Ook voor mij is het een bewuste keuze om wel een leaseauto te hebben. Voor een netto relatief laag vast maandbedrag heb je namelijk mobiliteitsgarantie zonder onverwachte / fluctuerende kostenposten (op boetes na dan maar dat heb je zelf in de hand). Wel zo prettig. Vind ik dan.
Ik vroeg eerder of je mocht chiptunen bij leasemaatschappijen. Alphabet even gebeld aangezien ik daar wil bestellen en die geven aan dat de importeur garantie moet blijven leveren. Alleen de dealer is niet genoeg.
Precies. Ik zie het een beetje als een soort autoabbonement. Je bent netto misschien iets meer kwijt maar iedere keer het gezeik en de onaangename verassingen in December (was voor m'n VW polo APK tijd) heb je niet meer.Mx. Alba schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:52:
https://niels.nu
In somige modelen heb je dezelfde motor maar 2 type, Sport en Weg. Carosorie is ook een beetje anders. Maar vaak is het motormanagment net iets anders ingericht..Tsurany schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:32:
Ik vroeg eerder of je mocht chiptunen bij leasemaatschappijen. Alphabet even gebeld aangezien ik daar wil bestellen en die geven aan dat de importeur garantie moet blijven leveren. Alleen de dealer is niet genoeg.
Door de SPORT management te uploaden via de dealer, en wat hardware aanpassingen zoals andere slangen ivm hogerdruk enz kan je gewoon fabrieks garantie houden.. wel in overleg en zwart op wit laten zetten bij de garage natuurlijk .
Ik snap wel wat jouw probleem is: je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Ik zeg nergens dat leaserijders geen MRB betalen. Die MRB zit in het maandbedrag en leasemaatschappijen zullen die heus wel meecalculeren in het contract.Notna schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:09:
[...]
Oh rustig maar hoor
Jij vind het raar dat 'jij' wel MRB moet betalen en leaserijders niet. Ik leg uit dat bijtelling geen MRB is en dat leaserijders ook gewoon MRB moeten betalen, maar voor bijtelling geldt dat niet. Jij hebt daar geen last van omdat je geen leaserijder bent dus ik snap niet wat je probleem is?
Wat ik bedoel is het volgende:
Er is een stimuleringsregeling voor auto's met lage CO2-uitstoot. Aan de ene kant is daar de lagere bijtelling en aan de andere kant de vrijstelling van MRB. Deze regeling wordt afgebouwd/aangescherpt. Echter, voor de ene kant, de MRB gaat het van de ene op de andere dag in. Aan de andere kant, de bijtelling, mag je nog 5 jaar profiteren van de oude regeling.
Natuurlijk kan ik mijn auto morgen verkopen, terwijl een leaserijder aan een contract vast zit, maar ook ik heb de auto gecalculeerd op een bepaalde periode waarover ik afschrijf. Ook ik zal nadeel ondervinden als ik mijn "contract" (met mezelf) voortijdig opbreek. Een leaserijder zou ook net zo goed rekening kunnen houden met een stijgende bijtelling m.i.v. 2014 en daar zijn autokeuze op kunnen baseren.
Ik snap heus wel dat bijtelling en MRB twee totaal verschillende regelingen zijn, maar toch zijn wij ook één bevolking met één overheid, dus waarom is het logisch dat de ene regeling wel een overgangsperiode van 5 jaar kent en de andere gewoon per dag bijgesteld wordt?
Sinds mijn bericht zijn er 33 nieuwe berichten geplaatst die ik nog even ga lezen, maar ik meen te zien dat er weer eens een klassieke lease-rijders vs eigen rijders discussie uitgevochten wordt. Dat was niet mijn bedoeling. Als ik wil, stap ik morgen naar mijn baas en heb ik ook een leaseauto. Ik kies er bewust voor om mijn eigen auto te rijden en ik sta nog steeds achter die keuze, ook als ik straks 40 euro per maand MRB mag aftikken. Leasen heeft voordelen en nadelen. Voor mij persoonlijk wegen de nadelen zwaarder. Er is bij mij absoluut geen sprake van afgunst of jaloezie richting leaserijders, zoals hier en daar wordt gesuggereerd.
Ging het hier in dit topic trouwens niet over de keuze van een leaseauto, als in "ik wil een leaseauto, welke zal ik nemen?"? Laten we daar over verder gaan, dan laten we dit off-topic misverstand lekker liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 19-09-2012 02:38 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Bij 14% auto's maakt het al uit welke banden er onder liggen, het kan zo maar zijn dat als je af-fabriek dikke banden eronder legt je ineens je 14% kwijt bent en 20% moet betalen.Tsurany schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:59:
Dan de leasemaatschappij eens lastig gaan vallen. Iemand toevallig ervaring met Alphabet mbt dit onderwerp? Scheelt toch weer 10-20% vermogen in de lagere toeren, dat is zeer welkom in die 14% auto's. Hoef je tenminste niet flink door te trekken naar die hoge toeren om vooruit te komen.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat als je em chipt, je ook ineens in de 20% regeling valt.
Moet zeggen dat ik dit niet precies weet, aangezien het chippen niet af fabriek is gebeurd.
Chippen waarbij de originele garantie van fabriek/importeur behouden blijft is bij sommige merken mogelijk. VW kun je bijvoorbeeld met ABT chiptuning bestellen.Tsurany schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:32:
Als je dan ook de moeite had genomen om wat posts eronder te lezen, had je gezien dat dit heus wel door was gekomen:TwOkkie schreef op woensdag 19 september 2012 @ 02:28:
[...]
Ik snap wel wat jouw probleem is: je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Ik zeg nergens dat leaserijders geen MRB betalen. Die MRB zit in het maandbedrag en leasemaatschappijen zullen die heus wel meecalculeren in het contract.
Wat ik bedoel is het volgende:
Er is een stimuleringsregeling voor auto's met lage CO2-uitstoot. Aan de ene kant is daar de lagere bijtelling en aan de andere kant de vrijstelling van MRB. Deze regeling wordt afgebouwd/aangescherpt. Echter, voor de ene kant, de MRB gaat het van de ene op de andere dag in. Aan de andere kant, de bijtelling, mag je nog 5 jaar profiteren van de oude regeling.
Natuurlijk kan ik mijn auto morgen verkopen, terwijl een leaserijder aan een contract vast zit, maar ook ik heb de auto gecalculeerd op een bepaalde periode waarover ik afschrijf. Ook ik zal nadeel ondervinden als ik mijn "contract" (met mezelf) voortijdig opbreek. Een leaserijder zou ook net zo goed rekening kunnen houden met een stijgende bijtelling m.i.v. 2014 en daar zijn autokeuze op kunnen baseren.
Ik snap heus wel dat bijtelling en MRB twee totaal verschillende regelingen zijn, maar toch zijn wij ook één bevolking met één overheid, dus waarom is het logisch dat de ene regeling wel een overgangsperiode van 5 jaar kent en de andere gewoon per dag bijgesteld wordt?
Sinds mijn bericht zijn er 33 nieuwe berichten geplaatst die ik nog even ga lezen, maar ik meen te zien dat er weer eens een klassieke lease-rijders vs eigen rijders discussie uitgevochten wordt. Dat was niet mijn bedoeling. Als ik wil, stap ik morgen naar mijn baas en heb ik ook een leaseauto. Ik kies er bewust voor om mijn eigen auto te rijden en ik sta nog steeds achter die keuze, ook als ik straks 40 euro per maand MRB mag aftikken. Leasen heeft voordelen en nadelen. Voor mij persoonlijk wegen de nadelen zwaarder. Er is bij mij absoluut geen sprake van afgunst of jaloezie richting leaserijders, zoals hier en daar wordt gesuggereerd.
Ging het hier in dit topic trouwens niet over de keuze van een leaseauto, als in "ik wil een leaseauto, welke zal ik nemen?"? Laten we daar over verder gaan, dan laten we dit off-topic misverstand lekker liggen.
Maargoed, whatever. Daarnaast is het ' niet alleen mijn probleem' aangezien de andere reacties blijkbaar precies hetzelfde lazen als wat ik deed in eerste instantie (en later corrigeerde)Notna schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:21:
Nouja ik zie zijn probleem wel; hij vind dat elke regel gewoon per dag moet veranderen (dus ook bijtelling) en dat hij dat dus niet eerlijk vind tov de huidige non leaserijder.
Ik denk dan bij mijzelf; een leaserijder betaald al behoorlijk aan een auto, dus zeur niet zoZeker omdat de ' gewone rijder' al geen bijtelling betaald dus lekker boeiend?
Blijkbaar kan je niet je mening over brengen zonder enorm pissed-off over te komen (althans, voor mij) dus dan is het uberhaubt al lastig om het erover te hebben
OT :
Ondanks dat je gaat chiptunene, lijkt mij dit niet van invloed te hebben op je bijtelling? Die is immers bij contract (non-chiptuning) afgesproeken en zal dus zo blijven? Denk ik tenminste hoor
Ik wil een Alfa Romeo MiTo en daarbij is het voor zover ik weet niet mogelijk. Wel heb ik een lijntje uitgegooid naar Alfa Romeo Nederland, kijken of ik daar een positieve reactie van kan krijgen.t_captain schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:02:
[...]
Chippen waarbij de originele garantie van fabriek/importeur behouden blijft is bij sommige merken mogelijk. VW kun je bijvoorbeeld met ABT chiptuning bestellen.
Ja, die had ik gezien. Ik vond dat je me hier woorden in de mond legde ("hij vind blijkbaar...") en dat je mijn als rethorische vraag vermomde mening denigreerde ("zeur niet zo / lekker boeiend") zonder verder met een nuttig argument te komen. Daar word ik wat kriebelig van.Notna schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:09:
[...]
Als je dan ook de moeite had genomen om wat posts eronder te lezen, had je gezien dat dit heus wel door was gekomen:
Notna schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:21:
Ik denk dan bij mijzelf; een leaserijder betaald al behoorlijk aan een auto, dus zeur niet zoZeker omdat de ' gewone rijder' al geen bijtelling betaald dus lekker boeiend?
Ik vind helemaal niet "blijkbaar" dat regels van de ene op de andere dag voor iedereen moeten gelden. Ik vraag mij af waarom voor de particuliere rijders geen overgangsregeling is bedacht, zoals dat destijds met het afschaffen van het grijs kenteken voor particulieren wel het geval was. Zolang de auto nog in je bezit was, gold nog de oude grijs kenteken regeling. Ik zou dat nu ook wel willen, maar ja, ik klaagde ook niet toen de MRB van 25% naar 0% ging, dus waarom nu wel als ie straks naar 100% gaat?
Ik gun het leaserijders van harte dat er voor hen wél een overgangsregeling is bedacht. Ook al zullen zij wel voelen dat de MRB stijgt, daar had ik inderdaad nog niet echt bij stil gestaan. Maar eigenlijk ben ik op dit punt dus wel een heel klein beetje jaloers ja. Ik ga gewoon wel meer betalen dan ik bij de aanschaf ingecalculeerd had. En dan valt het bij mij nog mee, ik heb een benzineauto die al z'n kosten dubbel en dwars waard is, maar je zal maar particulier zo'n afgeknepen dieselhokje gekocht hebben...
Dat pissed off valt wel mee hoor. Blijkbaar kun jij niet goed tegen kritiek als dat niet in lieve woordjes gebracht word. Is wel lastig op een forum, maar goed. Ik was inderdaad wel wat geprikkeld omdat mijn korte opmerking zo massaal verkeerd uitgelegd werd. En dat om 3 uur 's nachts, dan ben ik ook niet op mijn subtielst.. ;-)Blijkbaar kan je niet je mening over brengen zonder enorm pissed-off over te komen (althans, voor mij) dus dan is het uberhaubt al lastig om het erover te hebbenLaten we het maar houden voor wat het is
edit@hieronder:
#define ERGENS_ANDERS De 14% bijtelling hype
[ Voor 1% gewijzigd door TwOkkie op 19-09-2012 12:09 . Reden: schuldgevoeld ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Bijtellingspercentage is niet in een contract afgesproken. De leasemaatschappij staat er zelfs volledig buiten.Notna schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:09:
Ondanks dat je gaat chiptunene, lijkt mij dit niet van invloed te hebben op je bijtelling? Die is immers bij contract (non-chiptuning) afgesproeken en zal dus zo blijven? Denk ik tenminste hoor
Bijtelling is een regeling die de belastingdienst uitvoert en waar je persoonlijk voor aansprakelijk bent. Er wordt een voorheffing toegepast via de werkgever (indien van toepassing), middels de loonbelasting. De eindheffing zit in de inkomstenbelasting. In dat opzicht is bijtelling dus niet anders dan salaris of een andere vorm van belastbaar loon.
Over het percentage: bij een diesel hoeft chippen niet eens te leiden tot verandering van het verbruik (en daarmee CO2 uitstoot). Wat chips vaak doen is het tweaken van wat parameters m.b.t. inspuiting en turbodruk. Een paar voorbeelden:
- turbodruk iets hoger laten oplopen voordat de waste wordt geopend.
Norm-CO2 gaat bij gelijke vermogensvraag zelfs een fractie omlaag (iets hoger thermodynamisch rendement vanwege hogere compressieeinddruk). Faalkans van de motor gaat omhoog (hogere mechanische belasting). NOx uitstoot gaat omhoog (hogere verbandingstemperatuur). - iets minder brandstof injecteren op de pilot-injectie, iets meer op de hoofd-injectie.
Efficiency kan iets verbeteren, hoofdinjectie is namelijk het meest gunstige moment. Motorgeluid wordt wat harder en lelijker (het bekende "nagelen" van een diesel). Vermogen verbetert een fractie. - Vertraging van het opvoeren van de inspuiting na het intrappen van het gas wordt verminderd.
Misschien wel de belangrijkste truc van een chip. Als je weinig gas geeft, geen invloed. Op de testcyclus, nauwelijks invloed. Als je flink gas geeft, voelbaar snellere gasreaktie van de motor (waardoor je auto sneller aanvoelt, ook als je op de rollenbank geen PK hebt gewonnen). Keerzijde: meer roet, HC en CO. - Vermogen van maximale inspuiting (samen met hogere turbodruk)
Vermogenswinst. Extra verbruik als je het extra vermogen daadwerkelijk aanspreekt, dan tevens hogere NOx emissie. In de testcyclus geen/nauwelijks effect.
@ T_captain
Als ik het dus goed begrijp koop/lease je auto onder X configuratie die dan (bijv.) 14% bijtelling heeft. Als je echter deze auto gaat tunen of wat dan ook moet dit alsnog doorgerekend worden naar de belastingdienst en dus kan je bijtelling (percentage) alsnog omhoog gaan? (indien je auto natuurlijk meer uitstoor gaat produceren door eerder genoemde tuning)
Als ik het dus goed begrijp koop/lease je auto onder X configuratie die dan (bijv.) 14% bijtelling heeft. Als je echter deze auto gaat tunen of wat dan ook moet dit alsnog doorgerekend worden naar de belastingdienst en dus kan je bijtelling (percentage) alsnog omhoog gaan? (indien je auto natuurlijk meer uitstoor gaat produceren door eerder genoemde tuning)
Nee, want als de vermogenstoename niet meer dan 20% is hoeft de auto niet herkeurd te worden en gelden dus fiscaal gezien de originele waarden...
Ja, een maas in de wet.
Ja, een maas in de wet.
[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 19-09-2012 13:02 ]
Toch boeit dat de leasemij niets, aangezien mijn auto ruim over die 20% (bijna 50%) erbij heeft.Mx. Alba schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:01:
Nee, want als de vermogenstoename niet meer dan 20% is hoeft de auto niet herkeurd te worden en gelden dus fiscaal gezien de originele waarden...
Ja, een maas in de wet.
Klopt, al zou de leasemaatschapij niet zo blij met je zijn als je ineens je motor gaat aanpassenMx. Alba schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:01:
Ja, een maas in de wet.
Ookal behoud je de standaard fabrieks garantie pas je de auto dusdanig aan dat je een grotere kans hebt op verstoringen..
Zelf kan ik voor 250 euro andere velgen aanschaffen prive.. Dan heb ik een winter en zomerset.. Dit valt buiten de leaseregeling. Maar omdat ik niets aanpas aan de auto behoud ik de garantie en kan de auto makkelijk weer in orginele staat worden gebracht (standaard velegen er weer onder zetten)
Zo heb ik toch een net niet standaard auto maar ook de lease maatschapij zal niet moeilijk doen
In principe wel, maar zoals Albantar al heeft geschreven wordt de CO2 uitstoot pas opnieuw bepaald bij een grotere vermogenstoename dan 20%.Notna schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:00:
@ T_captain
Bij herkeuring kan het bijtellingspercentage omhoog gaan. Of ook de BPM wordt herberekend weet ik niet.
Wel een vage maas in de wet vind ik. Als mijn DS3 namelijk dit jaar nog geleverd wordt op 17" wielen dan valt deze nog onder de 14% bijtelling. Vanaf volgend jaar niet meer omdat dan officiëel 2gr erbij opgeteld moet worden op het totaal (volgens de folder). Dan kom ik dus op 89gr uit en vanaf 2013 is het voor diesels vastgesteld op 88gr. Een zien wanneer de auto nu daadwerkelijk geleverd wordt en of die dealer dan eens wil meewerken. Zo niet, dan mogen die wielen er van mij onderuit. Neem ik het verlies wel voor lief.
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Dan kan je hem toch met 16" laten leveren en door de dealer er 17" op laten zetten? De wielmaat staat immers niet op het kenteken dus dat zou best moeten kunnen...
Net gereden in de nieuwe (vandaag) Megane Estate van een collega. Het is de GT Line Estate, alles opties aangevinkt, en 32k tegenover 14% bijtelling.
Viel me niets tegen zo in de laatste uitvoering (heb eerder in een Phase eerder gereden, kaal). De auto is voldoende snel (alleen echt onderin mis je wat), alle opties zitten erop, hij is ruimer dan mijn A4, en de afwerking is meer dan prima. Geen fout te ontdekken.
Als je in die klasse zit, ben je wel gek om hem niet te nemen zolang hij 14% is
Viel me niets tegen zo in de laatste uitvoering (heb eerder in een Phase eerder gereden, kaal). De auto is voldoende snel (alleen echt onderin mis je wat), alle opties zitten erop, hij is ruimer dan mijn A4, en de afwerking is meer dan prima. Geen fout te ontdekken.
Als je in die klasse zit, ben je wel gek om hem niet te nemen zolang hij 14% is
Dit topic is gesloten.