Eens, heb twee BMW's en een fietsWil je vooral "sportief" rijden koop dan een BMW, of nog beter een fiets.
Don't get me wrong; die achteruit rijcamera is voor dingen die echt precies achter je zitten prima. Alleen de objecten aan de zijkant van de auto worden misvormt door de fisheye lens waardoor het optisch gezien niet naast de auto c.q bumper zit maar erachter. Nu gebruik ik de camera toch niet aangezien ik door de grote achterruit prima kan zien en inschatten, maar als het er dan toch inzitMx. Alba schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:50:
Mooie post, Notna! Wel een paar opmerkingen van mij (ik rij al 4 jaar in een Prius).
[...]
In de gewone Prius is die camera juist een uitkomst vanwege de in twee stukken opgedeelde achterruit die het zicht naar achteren problematisch maakt. Ik vind die camera geweldig, je ziet er veel meer op dan door de spiegels.
[...]
Klopt. Maar voor een auto die gemiddeld 1:20 rijdt met zo'n formaat is 1-100 in iets meer dan 10 seconden zeker zeer respectabel. En je hoeft ook niet te schakelen. Gewoon een kwestie van "foot down" en de gierende stofzuiger zijn werk laten doen.
Wat ik heel leuk vind in een Prius is om op een heuvelachtige weg op cruise control te rijden. Hij blijft dan gewoon netjes die snelheid houden, maar het toerental varieert constant al naar gelang er meer of minder vermogen nodig is om die snelheid te behouden. Soms naar boven gaat hij in "stofzuigermodus", soms naar beneden gaat hij volledig elektrisch rijden.
Je bent je in een Prius vooral bewust van hoeveel vermogen je gebruikt, en vermogen is benzineconsumptie. Het is dus eigenlijk wel "groen" dat het ding zo gaat loeien als je hem op zijn staart trapt, want dat ga je dan vanzelf vermijden.(Maar het kan wel als het nodig is...)
Overigens nog een gegeven; als je achteruit gaat, zit er een piep in die precies hetzelfde is als bij een vrachtwagen (maar dan in de auto) Thank god vertelde de dealer mij dat deze uit kon want anders zou ik linea recta de speakers uit die auto rukken als dat niet kon

Zucht, nu ik er in gereden heb wil ik hem ook

Hebben mensen hier overigens ervaring met een clausule opnemen in het bestellen van de auto die aangeeft dat zodra de auto voorbij een bepaalde ternaamstellings datum gaat, de deal niet doorgaat? VAvdZ (vhttp://www.verenigingautovandezaak.nl/nieuws/details/levertijden) geeft aan dat het mogelijk is (en verstandig), maar vroeg mij af of er mensen ervaring mee hebben. Reden dat ik het vraag is dus de verscherping van die bijtellings regels per 01-01-2013 en de populariteit van deze auto. Levertijden zijn nu al mid Oktober (was een week terug September ....
Dit snap ik niet, het is bijtelling technisch gezien, zeker op 14%, maar ook met 20% een van de goedkopere auto's in zijn klasse. Vrijwel ieder alternatief is duurder, toch?Notna schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:36:
[...]
Zucht, nu ik er in gereden heb wil ik hem ook. Maarja, ik zit financieel gewoon niet genoeg in de slappe was om zoeits goed te kunnen praten. Achja, we gaan het de komende maand zien.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Die piep bij achteruitrijden wen je ook wel aan. En hij zit er voor een reden. Omdat het pookje altijd weer naar ruststand terugspringt is het de enige duidelijke aanwijzing of je wel of niet in achteruit staat (ja, uiteraard, het staat ook op je dashboard). Het voorkomt verrassingen wanneer je dacht in R te staan maar toch in D staat of vice versa...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Yup, maar op dit moment ben ik een 1 verdiener met vrouw en 3 kinderen. Dat betekend dat hoewel de auto mij 60 euro netto zou kosten, ik in moet leveren op bijv zorgtoeslag en ik er op mijn base netto salaris al iets op achteruit ben gegaan. Dat betekend dat ik totaal netto niet 60 euro achteruit ga, maar iets van 150 netto. Dat is met mijn huidige inkomsten wat teveel van het goede. Overigens is het eigen keuze en ik zeur er ook niet over; maar vervelend is het welAllSeeyinEye schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:05:
[...]
Dit snap ik niet, het is bijtelling technisch gezien, zeker op 14%, maar ook met 20% een van de goedkopere auto's in zijn klasse. Vrijwel ieder alternatief is duurder, toch?
Maargoed; er is mij een salarisverhoging toegezegd ( na 4 jaar stil te zijn staan ondanks goede performance reviews) dus daar verwacht ik aardig wat van. Als dat goed uitpakt kan ik alsnog voor deze optie gaan en niets inleverennetto
Maargoed, genoeg offtopic
Sorry, maar daar aan wennen ga ik denk ik nietMx. Alba schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:10:
Die piep bij achteruitrijden wen je ook wel aan. En hij zit er voor een reden. Omdat het pookje altijd weer naar ruststand terugspringt is het de enige duidelijke aanwijzing of je wel of niet in achteruit staat (ja, uiteraard, het staat ook op je dashboard). Het voorkomt verrassingen wanneer je dacht in R te staan maar toch in D staat of vice versa...
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 16-06-2012 20:24 ]
Als je vier jaar stilstaat qua salaris ben je zomaar 8 a 10% achteruit geboerd. Die inflatie wil je natuurlijk inlopen; maar dan nog verdien je met 4 jaar extra werkervaring net zoveel als in 2008. Ik zou dus een stuk meer dan 8 a 10% willen 
Ik zou persoonlijk even de salarisverhoging afwachten voordat je je met een leasecontract vastknoopt aan je werkgever.
Ik zou persoonlijk even de salarisverhoging afwachten voordat je je met een leasecontract vastknoopt aan je werkgever.
t_captain, volgens mij zit je in het verkeerde topic.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hmm, ik lees op verschillende sites dat ze de wagon gaan door ontwikkelen voor 2013 en er zo voor willen zorgen dat hij ook in 2013 in de 14% valt. Als dat zo is ga ik mij er voor dit jaar niet druk over maken (noodzaak is kleiner dan volgend jaar) en wacht ik mooi nog een jaar. Dat budget wat ik nu heb loopt niet weg en dan kan ik dat mooi opsparen 
Bron: http://pers.toyota.nl/per...n-2013-14-bijtelling/116/ en http://blog.toyota.nl/updates/prius-wagon-in-de-media/
P.s wel grappig hoor; gewoon andere banden eronder zetten om 1 gram CO2 verschil te maken
Bron: http://pers.toyota.nl/per...n-2013-14-bijtelling/116/ en http://blog.toyota.nl/updates/prius-wagon-in-de-media/
P.s wel grappig hoor; gewoon andere banden eronder zetten om 1 gram CO2 verschil te maken
Er komen ook steeds meer 14%-middenklassers bij. Toen ik 4 jaar geleden mijn keuze maakte was er eigenlijk alleen de Prius. Nu heb je een heel scala aan 14%-auto's en zelfs een aantal 0%-auto's (Ampera, Volt, Prius Plug-In). De ontwikkelingen zijn best snel gegaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 17-06-2012 11:41 ]
Daarom
I ieder geval is de Prius Wagon een goede keuze, volgend jaar is de strictheid van de 14% nog te overkomen en dus denk ik wel dat er over een jaar wellicht meer opties zijn
Ik wacht op de V60 plug-in of een 3 serie touring plug-in (al is die laatste nog niet aangekondigd)
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Hoe werkt dat met die plugins trouwens? Moet je dan niet oplaadpunten thuis en op het werk (of waar je ook naartoe gaat) hebben?
Je kan ze ook met 230 opladen. En je hoeft ze niet op te laden, dat is alleen maar voor het extra vermogen en de lagere bijtelling
Zou het goed vinden als er ook gelijk naar 3-fase laadsystemen zou worden gekeken want (zoals bij de Ampera's hier op het werk) duurt het alsnog dik 4 uur voor je accu weer is opgeladen en dat staat aardig wat mensen tegen. Zelfs mijn appartement uit 1923 heeft 3 fase's dus zo moeilijk moet het niet zijn om zoiets als standaard te maken.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dan kun je lang wachten want de V60 plugin is voorlopig (lees: t/m 2013) niet te bestellen tenzij je een 'valued Volvo partner' bent.AllSeeyinEye schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:32:
Ik wacht op de V60 plug-in of een 3 serie touring plug-in (al is die laatste nog niet aangekondigd)
Nee, merp!
Ik hoef volgend jaar dan ook pas weer iets te kiezenPauseBreak schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:27:
[...]
Dan kun je lang wachten want de V60 plugin is voorlopig (lees: t/m 2013) niet te bestellen tenzij je een 'valued Volvo partner' bent.
AllSeeyinEye schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:15:
Je kan ze ook met 230 opladen. En je hoeft ze niet op te laden, dat is alleen maar voor het extra vermogen en de lagere bijtelling

Hmm, wie weet voor het komende jaar
Ben benieuwd of ze dat ook op die Wagon gaan doen
[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 17-06-2012 14:53 ]
En het is dat wat ik zo belachelijk vind. Al die regeltjes dat je daardoor een lagere bijtelling hebt, je moet het enkel niet gebruiken.AllSeeyinEye schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:15:
Zo ken ik genoeg "eco" wagens die een lage bijtelling hebben maar als je een zware voet hebt makkelijk 10l/100km verbruik hebt terwijl de specificaties 4~5l/100km bedragen.
Al moet ik zeggen dat Nederland minder hypocriet is met diesel vs benzine. Hier in België worden diesels zo opgehemeld en dan maar klagen dat er veel fijnstof in de lucht zit
Het zou daarom prima zijn om bijtelling te betalen op basis van uitstoot die je werkelijk genereert. Eens kijken of al die Prius-en dan nog met 160 op de linkerbaan komen.
Hoe zou je dat dan moeten bewerkstelligen? Kijken naar hoeveel KM iemand rijd en daar 1 of andere exotische rekening op los laten?Aghanim schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:55:
Het zou daarom prima zijn om bijtelling te betalen op basis van uitstoot die je werkelijk genereert. Eens kijken of al die Prius-en dan nog met 160 op de linkerbaan komen.
Lijkt mij vrij lastig te handhaven eigenlijk. Men zou eigenlijk de wet anders moeten maken wat betreft die uitstoot. Iets in de zin van uitzondering op de regel als een auto een conventionele benzine motor bevat bijv. Als hij puur elektrisch is snap ik het wel.
Maargoed, ik wil niemand op ideeen brengen hier. Van mij mag het hoor
Nuja, als je een auto als de conventionele prius neemt en daar gewoon alleen een eco modus met automaat op zet (dus niet de keuze uit EV/Eco/PWR) dan verbruik je dus wat de fabrikant opgeeft. En dan vind ik wel dat je kan kijken naar de zuinigheid van de motor en dat belonen.misterdoom schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:54:
[...]
En het is dat wat ik zo belachelijk vind. Al die regeltjes dat je daardoor een lagere bijtelling hebt, je moet het enkel niet gebruiken.
Zo ken ik genoeg "eco" wagens die een lage bijtelling hebben maar als je een zware voet hebt makkelijk 10l/100km verbruik hebt terwijl de specificaties 4~5l/100km bedragen.
Al moet ik zeggen dat Nederland minder hypocriet is met diesel vs benzine. Hier in België worden diesels zo opgehemeld en dan maar klagen dat er veel fijnstof in de lucht zit
Maar dat van die plugin modellen is natuurlijk wel een beetje zot (als ik heel eerlijk ben
[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 17-06-2012 15:01 ]
De (mijn) leasemaatschappij(en) verstrekken deze gegevens momenteel al, al lijkt mij dit gebaseerd op het aantal KM dat ik ingeef bij het betalen met tankpas. Er is volgens mij wel iets mogelijk richting kilometervergoeding en anders wordt het inderdaad lastig te handhaven. Neemt niet weg dat het huidige bijtellingsbeleid een wassen neus is voor leaserijders met een tankpas.
Geldt imo ook voor hybrides. Plugin auto's zijn goedkoop qua bijtelling omdat ze zuinig kunnen zijn. Geldt voor hybrides toch precies hetzelfde?Notna schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:58:
Nuja, als je een auto als de conventionele prius neemt en daar gewoon alleen een eco modus met automaat op zet (dus niet de keuze uit EV/Eco/PWR) dan verbruik je dus wat de fabrikant opgeeft. En dan vind ik wel dat je kan kijken naar de zuinigheid van de motor en dat belonen.
Maar dat van die plugin modellen is natuurlijk wel een beetje zot (als ik heel eerlijk ben)
[ Voor 45% gewijzigd door Aghanim op 17-06-2012 15:03 ]
Ja ok, dan kan je dus zien hoeveel je verbruikt en het wellicht met verbruik+ model specificering van de auto uitrekenen.Aghanim schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:02:
De (mijn) leasemaatschappij(en) verstrekken deze gegevens momenteel al, al lijkt mij dit gebaseerd op het aantal KM dat ik ingeef bij het betalen met tankpas. Er is volgens mij wel iets mogelijk richting kilometervergoeding en anders wordt het inderdaad lastig te handhaven. Neemt niet weg dat het huidige bijtellingsbeleid een wassen neus is voor leaserijders met een tankpas.
[...]
Geldt imo ook voor hybrides. Plugin auto's zijn goedkoop qua bijtelling omdat ze zuinig kunnen zijn. Geldt voor hybrides toch precies hetzelfde?
Bijtelling is gewoon een vreemd verhaal om mee te beginnen, als ik heel eerlijk ben.
Overigens vind ik het voor Hybride (non plug in) anders; Immers heb je daar niet heel veel keuze in hoeveel je onzuinig rijd met zo een ding. Dat wordt je uit handen genomen door de automaat en de ' standen'. Ik denk dat het wellicht eerlijker zou zijn te kijken naar de motor uitstoot en dat als bijtelling te kiezen dan de mogelijke gecombineerde uitstoot.
[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 17-06-2012 15:07 ]
Neemt niet weg dat door deze maatregelen er wel veel auto's gekocht worden die een optie tot elektrisch rijden hebben, waardoor fabrikanten een stimulans krijgen om deze verder te ontwikkelen, en dat is de gedachte erachter.
Life is not about specs, it is about joy!
Ik juig het alleen maar toe; Als het bijdraagt aan het milieu en de portefeuille ben ik all for. Van mij mogen er gerust alternatieven komen op de benzineslurpers hoorbartvl schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:05:
Neemt niet weg dat door deze maatregelen er wel veel auto's gekocht worden die een optie tot elektrisch rijden hebben, waardoor fabrikanten een stimulans krijgen om deze verder te ontwikkelen, en dat is de gedachte erachter.
Hybrides hebben een gunstige uitstoot vanwege de techniek die er achter zit. Die techniek werkt echter niet meer zoals bedoeld wanneer je continu vol gas rijdt en met 160-170 over de snelweg raast. Het ligt imo dus wel degelijk aan je rijstijl hoe onzuinig je rijdt, ook met een hybride. Wel heb je er gelijk in dat je qua keuze enigszins beperkt bent.Notna schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:04:
Overigens vind ik het voor Hybride (non plug in) anders; Immers heb je daar niet heel veel keuze in hoeveel je onzuinig rijd met zo een ding. Dat wordt je uit handen genomen door de automaat en de ' standen'. Ik denk dat het wellicht eerlijker zou zijn te kijken naar de motor uitstoot en dat als bijtelling te kiezen dan de mogelijke gecombineerde uitstoot.
Hetzelfde geldt overigens voor 20% auto's. Genoeg collega's die 50% boven de uitstoot zitten die het rechtvaardigt dat je 20% bijtelling betaalt ipv 25%. Ik kan het ze overigens niet kwalijk nemen als je op deze manier het beste van twee werelden hebt.
dat 'eco' slaat dan ook niet op het verbruik, maar op de hoeveelheid CO2 uitstoot.misterdoom schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:54:
[...]
natuurlijk is het aan het verbruik gelieerd, maar gek gezegd: ook al zou de auto een 1 op een emmer rijden, als ie daarbij onder de x gram blijft hangt er toch een groen label aan.
CO2 is rechtstreeks gekoppeld aan het verbruik. Als je 2x zoveel verbruikt gaat je CO2 niet meer in de "groene" categorie hangen.shameete schreef op zondag 17 juni 2012 @ 18:43:
[...]
dat 'eco' slaat dan ook niet op het verbruik, maar op de hoeveelheid CO2 uitstoot.
natuurlijk is het aan het verbruik gelieerd, maar gek gezegd: ook al zou de auto een 1 op een emmer rijden, als ie daarbij onder de x gram blijft hangt er toch een groen label aan.
Dit is niet correct. De benzinemotor in de meeste hybrides is een ander type dan in een conventionele auto en is van zichzelf al efficienterAghanim schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:30:
[...]Hybrides hebben een gunstige uitstoot vanwege de techniek die er achter zit. Die techniek werkt echter niet meer zoals bedoeld wanneer je continu vol gas rijdt en met 160-170 over de snelweg raast.
Wikipedia: Atkinson cycle
Verwijderd
Kan wel wezen, maar als je praktijktests gaat rijden blijkt een hybride vaak niet zuiniger dan andere normale auto's en niet zelden zelfs onzuiniger. Zelfs als je helemaal optimaal rijdt blijken 'groene' diesels vaak nog even zuinig of zuiniger, terwijl die wel flink goedkoper zijn.joopv schreef op maandag 18 juni 2012 @ 08:02:
Dit is niet correct. De benzinemotor in de meeste hybrides is een ander type dan in een conventionele auto en is van zichzelf al efficienter
Wikipedia: Atkinson cycle
Je vergelijking gaat mank.
Diesels verbruiken minder in L/km omdat de brandstof een hogere energieinhoud heeft en omdat een dieselmotor efficienter is dan de benzinemotor in een hybride. Het verbruik van diesels vergelijken met benzine auto's (wat hybride's in feite zijn) is dus zinloos.
Daarom had ik ook hoge verwachtingen van de allereerste diesel-hybride (van Peugeot), maar dat is helaas nogal een tegenvaller gebleken.
Diesels verbruiken minder in L/km omdat de brandstof een hogere energieinhoud heeft en omdat een dieselmotor efficienter is dan de benzinemotor in een hybride. Het verbruik van diesels vergelijken met benzine auto's (wat hybride's in feite zijn) is dus zinloos.
Daarom had ik ook hoge verwachtingen van de allereerste diesel-hybride (van Peugeot), maar dat is helaas nogal een tegenvaller gebleken.
Verwijderd
Heb je al met de nieuwe 3 berline gereden? Die kun je al een tijdje testrijden en is binnenin al duidelijk merkbaar dat er meer plaats is dan de oude 3 touring.Daniel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:10:
Ik moet ergens deze zomer gaan bestellen. .... De keuze is derhalve teruggebracht tot een BMW 328i Touring (nieuwe model, prijzen nog niet bekend) of een 520i Touring, beide in High Executive uitvoering met automaat, of de Audi A6 Avant 2.0FSI Pro Line S.
...
Zelf vind ik de 3 touring zoals die nu is veel te klein. Ik kom uit een X1 en dan zit je plots zo dicht op je voorruit en lijkt alles zo klein.
Maar als je ruimte en comfort echt belangrijk vindt dan ga je natuurlijk voor de 5.
Iets totaal anders maar onlangs met een X3 testrit gereden en die was uitgerust met automaat & start/stop. Moet zeggen dat daarin start/stop echt perfect samenwerkt. Oké motor was nog nieuw dus veel was er nog niet te horen. Maar nu moet ik met handbak soms ff wachten bij 't indrukken van de ontkoppeling, tot de motor gestart is en dan pas vertrekken. Bij die automaat al direct als je van de rem gaat terug motor in gang en op de tijd dat je voet aan de gas staat is die al gestart.
qua beleving is het anders best te pruimenjoopv schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:34:
directeur hier heeft de 508 SW HY4 RXH voor de deur staan, kost wat maar hij zit wel met 200pk (163+37) in de 14% bijtellingsklasse.
En auto die 1:15 rijdt heeft volgens mij een schonere uitstoot (per liter benzine) dan een motor die 1:20 rijdt.misterdoom schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:13:
[...]
CO2 is rechtstreeks gekoppeld aan het verbruik. Als je 2x zoveel verbruikt gaat je CO2 niet meer in de "groene" categorie hangen.
Correct me if I'm wrong.
Dat zag ik gisteren heel toevallig voorbijkomen bij mythbusters, maar dat was tijdens een zapmomentje, dus kan zijn dat ik het ff verkeerd doorkreeg. Als ik eraan denk zal ik het eens opzoeken vanavond.
[ Voor 20% gewijzigd door Flagg op 18-06-2012 14:46 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Motoren stoten meer HC, CO en NOx uit. Tegenwoordig maakt dat gelukkig niets meer uit want alles draait om CO2
Volgens de leaseplan auto lijst van onze wagenparkbeheerder zit die met 107gr CO2/km niet in de 14% bijtellingsklasse voor diesels.. Maar ik zie dat er al weer aanpassingen geweest zijn, die lijst is wellicht al weer verouderd.shameete schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:42:
[...]qua beleving is het anders best te pruimen![]()
directeur hier heeft de 508 SW HY4 RXH voor de deur staan, kost wat maar hij zit wel met 200pk (163+37) in de 14% bijtellingsklasse.
Ik zou best hybride willen rijden, maar wij hebben een alleen-diesel beleid
Voorlopig hou ik het maar bij de nieuwe Focus of Megane, maar ik moet nog 1 jaar en dan is het landschap weer helemaal veranderd.
Daar hebben we gelukkig de EURO standaard voor. Met EURO6 zullen de diesels wel hun best mogen doen om hun NOx uitstoot zwaar te beperken terwijl er voor de benzines weinig verschil is.t_captain schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:05:
Motoren stoten meer HC, CO en NOx uit. Tegenwoordig maakt dat gelukkig niets meer uit want alles draait om CO2
Maar met al de CO2 die je nu enkel nog hoort ... ik denk dat sommige wagens misschien wat meer CO2 uitstoten maar uiteindelijk een stuk schoner zijn dan andere.
Denk aan goede verbranding zodat er veel minder roet is, ...
yup, vanaf 1 juli, directeur heeft 'm dus net op tijd geleverd gekregen.joopv schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:09:
[...]
Volgens de leaseplan auto lijst van onze wagenparkbeheerder zit die met 107gr CO2/km niet in de 14% bijtellingsklasse voor diesels.. Maar ik zie dat er al weer aanpassingen geweest zijn, die lijst is wellicht al weer verouderd.
prijzen van nieuwe MB A-klasse zijn ook bekend... niet mals; gemiddeld 3k duurder dan vergelijkbare Audi A3... kijken wat de leasemaatschappijen ermee gaan doen maar heb er een hard hoofd in dat die het gaat worden zo.
Heb nu een maandbedrag van 775,- obv 4 jaar / 45k per jaar ex brandstof dus daar moet je wel wat voor kunnen shoppen lijkt me.
Heb nu een maandbedrag van 775,- obv 4 jaar / 45k per jaar ex brandstof dus daar moet je wel wat voor kunnen shoppen lijkt me.
¯\_(ツ)_/¯
Betaald ie nog steeds 20%. De SW heeft een uitstoot van 109gr/km, de berline 91gr/km. Dat betekend dat de SW 20% bijtelling heeft.
Vanaf 1 januari 2012 (diesel):
14%: < 96 gr/km
20%: 96-116 gr/km
Vanaf 1 juli 2012 (diesel):
14%: < 92 gr/km
20%: 92-114 gr/km
Vanaf 1 januari 2013 (diesel):
14%: < 89 gr/km
20%: 89-112 gr/km
Vanaf 1 januari 2012 (diesel):
14%: < 96 gr/km
20%: 96-116 gr/km
Vanaf 1 juli 2012 (diesel):
14%: < 92 gr/km
20%: 92-114 gr/km
Vanaf 1 januari 2013 (diesel):
14%: < 89 gr/km
20%: 89-112 gr/km
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Tja, ik rij momenteel 1:23 met mijn Prius, grotendeels snelweg met een maximum van 100 km/h (randstad). Ik vindt dat wel netjes. Rij ik wat steviger dan haal ik altijd nog met gemak 1:20.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 08:07:
[...]
Kan wel wezen, maar als je praktijktests gaat rijden blijkt een hybride vaak niet zuiniger dan andere normale auto's en niet zelden zelfs onzuiniger. Zelfs als je helemaal optimaal rijdt blijken 'groene' diesels vaak nog even zuinig of zuiniger, terwijl die wel flink goedkoper zijn.
Bedenk je dat diesel per liter 30% meer energie bevat dan benzine, dan is een diesel pas zuiniger efficienter met energie bij pak 'em beet 1:26. Die dieselauto's bestaan niet, tenminste niet in het formaat van een Prius.
Trouwens, de ene hybride is de andere niet. Hiervoor (voorloopauto) een Honda Civic Hybrid een tijdje gehad. Wat ik ook deed, beter dan 1:18 reed hij niet. Maar goed de Civic is ook een mild hybrid, niet een full hybrid zoals de Prius.
Wat maakt efficientie nou uit. Het gaat om schadelijke uitstoot.
UNOX: The worst operating system
Efficiëntie maakt heel veel uit. Als je motor efficiënter is haal je meer nuttige energie uit een liter brandstof en verbruik je dus minder brandstof per kilometer. Als vanzelf heb je dan eigenlijk ook minder schadelijke uitstoot.Korvaag schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:37:
Wat maakt efficientie nou uit. Het gaat om schadelijke uitstoot.
Meer dan?t_captain schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:05:
Fossiele brandstof bestaat voor het overgrote deel uit koolwaterstof (CnHn) verbindingen. Als die verbrand wordt met de zuurstof uit de lucht ontstaat er grotendeels CO2 (en water) als afval product.
De mate van CO2 uitstoot per afgelegde kilometer is dus een directe maatstaf voor de zuinigheid van de auto.
Ik begin nu toch weer een beetje te twijfelen over de keuze voor een lease-auto. Ik was er redelijk uit (BMW 520i Touring) maar als ik prive een auto koop en die zakelijk ga rijden is dat aanmerkelijk voordeliger. Alles bij elkaar zou die 520i me per maand 720 euro kosten aan bijtelling en prive-bijdrage. Ik heb nu nog een prive-auto (wat ouder) die aan verzekering, MRB, brandstof en onderhoud ongeveer 500 per maand kost (afschrijving zet ik op nihil). Op zich, voor 220 euro per maand extra (met daar tegenover de verkoopwaarde op de bank) geen gezeik meer met tanken, onderhoud en wat voor risico's dan ook lijkt een goede deal.
Het grootste issue aan mijn huidige auto is echter het verbruik (1 op 8
) en het feit dat bij intensiever gebruik de onderhoudskosten flink zullen stijgen. Hij is 8 jaar oud, er staat nu 130k op de teller en er zit nogal wat op dat stuk kan gaan. Reparaties kosten meteen de hoofdprijs.
Echter, stel dat ik m'n huidige prive-bak inruil op een gebruikte min of meer gelijkwaardige nieuwere 5-serie Touring die zuiniger is en waarschijnlijk minder snel kapot gaat
Die kost bijv. zo'n 40-45k netto wat ik uit eigen middelen kan financieren. Daar staat echter tegenover dat ik mijn leasebedrag als bruto salaris uitgekeerd krijg, én geen bijtelling heb. Uitgaande van een afschrijving van 6k per jaar, een onderhoudsreservering van 1800 per jaar (eerste twee jaar nog fabrieksgarantie dus dat moet kunnen) en een verbruik van 1 op 12,5 (moet ook lukken) komen de maandkosten op ongeveer 1150 euro uit. Echter, daar staan vervolgens een netto vergoeding van ~720 euro tegenover. Netto kost de auto me dan dus (all in) ongeveer 430 euro per maand. Dat is dus bijna 3 meiers per maand minder dan gelijkwaardige lease-auto. Neem ik een prive-auto die goedkoper of zuiniger is - en dat moet op zich best lukken - dan valt dat nog een stuk aantrekkelijker uit.
Daar staat dan weer tegenover dat het risico op grote kosten natuurlijk ook volledig bij mij ligt (schade, onderhoud etc), en ik op het moment dat ik eventueel een andere baan krijg of de regeling wordt aangepast maar moet afwachten of het voordeel zo blijft.
Wat is volgens jullie verstandig?
Het grootste issue aan mijn huidige auto is echter het verbruik (1 op 8

Echter, stel dat ik m'n huidige prive-bak inruil op een gebruikte min of meer gelijkwaardige nieuwere 5-serie Touring die zuiniger is en waarschijnlijk minder snel kapot gaat
Daar staat dan weer tegenover dat het risico op grote kosten natuurlijk ook volledig bij mij ligt (schade, onderhoud etc), en ik op het moment dat ik eventueel een andere baan krijg of de regeling wordt aangepast maar moet afwachten of het voordeel zo blijft.
[ Voor 9% gewijzigd door Daniel op 22-06-2012 10:59 ]
Daniel, vergeet niet dat de mobiliteitsgarantie die een leasewagen van de zaak je geeft ook veel waard is. Als morgen opeens je auto het niet doet krijg je gewoon een vervangende wagen. Nu kan je je eigen auto natuurlijk ook op die manier verzekeren maar dat zijn ook weer extra kosten natuurlijk.
€300 goedkoper per maand is echter geen kattepis. Stel dat je daarvan een deel opzij zet in een "mobiliteitscalamiteitenpotje" dan zou je daarmee ook nog als het echt nodig is tijdelijk een auto kunnen huren als je helemaal in de penarie zit...
Interessant dilemma.
€300 goedkoper per maand is echter geen kattepis. Stel dat je daarvan een deel opzij zet in een "mobiliteitscalamiteitenpotje" dan zou je daarmee ook nog als het echt nodig is tijdelijk een auto kunnen huren als je helemaal in de penarie zit...
Interessant dilemma.
Is het niet eerlijker om het lease bedrag te vergelijken met een lening over 5 jaar voor het aankoopbedrag? Of wat de lease periode is. Dan zal het al wat minder aantrekkelijk er uit zien.
Ik zit met dezelfde keuze en het punt is diesel, onderhoud enz. Lease scheelt gewoon een hoop gedoe.
Ik zit met dezelfde keuze en het punt is diesel, onderhoud enz. Lease scheelt gewoon een hoop gedoe.
Rente over lening of de gemiste rente die je normaal zou krijgen op een rekening is inderdaad ook een factor. De mobiliteitsgarantie zit volgens mij ook in de garantie die BMW 2 jaar biedt. Bovendien is vervangend vervoer niet erg duur.
Overigens vraag ik me wel af of je het met 6k afschrijving per jaar gaat halen als je er veel km's mee gaat maken maar dat heb ik niet gecontroleerd.
Overigens vraag ik me wel af of je het met 6k afschrijving per jaar gaat halen als je er veel km's mee gaat maken maar dat heb ik niet gecontroleerd.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Hoezo zou ik dat met een lening moeten vergelijken? Het gaat toch immers om de werkelijke kosten in mijn specifieke geval? Hooguit zou ik nog moeten corrigeren voor de opbrengsten van de 45k die ik in dit geval uitgeef - als je daar 4% rendement op maakt (beetje leuk deposito doet dat wel) levert dat netto 1260 euro per jaar op, dus het voordeel is dan inderdaad 100 euro per maand minder.wagenveld schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:09:
Is het niet eerlijker om het lease bedrag te vergelijken met een lening over 5 jaar voor het aankoopbedrag? Of wat de lease periode is. Dan zal het al wat minder aantrekkelijk er uit zien.
Ik reken overigens met een restwaarde van 25% van de aanschafwaarde na 5 jaar. Dat lijkt me vrij redelijk.
Mogelijke fluctuaties in de brandstofprijzen zijn ook nog een factor inderdaad maar ik reken nu met een benzineprijs van 1,85. Reken ik met 2 euro per liter dan scheelt dat 30 euro per maand.
Diesel valt overigens nog wat gunstiger uit - de MRB is 70 euro per maand hoger maar aanschafprijs is vergelijkbaar terwijl met mijn kilometrage de brandstofkosten zo'n 120 euro per maand minder zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Daniel op 22-06-2012 11:54 ]
Vergeet ook niet fluctuaties in de brandstofprijzen. Stel dat over twee jaar de diesel €2,50 kost dan ben je maar wat blij met die tankpas.
vandaag proefgereden in de megane GT line.
dit wordt hem voor mij niet i.v.m de stoelen.
Ben ook nog even langs de Ford dealer gegaan voor de nieuwe focus, ook omdat hier een 14% variant van is.
Leuke auto, binnen al1 niet zo ruim
maar die kosten heh.
ik heb nu:
1: Superb
2: i40
3: Focus Wagon
Waarom dan niet de megane bose? ik vind de voorkant gewoon niet mooi.
Deze week de offertes aavragen bij de lease maatschappijen en de bazen er een plasje op laten doen.
Als de eigen kosten voor de superb meevallen wordt het een Superb, zo niet dan de i40, en als dat ook nog teveel gevraagd is gewoon voor de budget Focus, ook wel lekker veel geld in je zak houden
dit wordt hem voor mij niet i.v.m de stoelen.
Ben ook nog even langs de Ford dealer gegaan voor de nieuwe focus, ook omdat hier een 14% variant van is.
Leuke auto, binnen al1 niet zo ruim
ik heb nu:
1: Superb
2: i40
3: Focus Wagon
Waarom dan niet de megane bose? ik vind de voorkant gewoon niet mooi.
Deze week de offertes aavragen bij de lease maatschappijen en de bazen er een plasje op laten doen.
Als de eigen kosten voor de superb meevallen wordt het een Superb, zo niet dan de i40, en als dat ook nog teveel gevraagd is gewoon voor de budget Focus, ook wel lekker veel geld in je zak houden
Bears and Bulls
Nog maar tot 1 juli, toch?mindcre8r schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:17:
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
My bad, dat was de 1.0 benzine. De diesels zijn idd langer met 14% te rijdenjoopv schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:50:
Nee, ook daarna en zelfs volgend jaar nog.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
In de klasse van de 5-serie is leasen vaak niet bijster interessant. Je hebt in ieder geval te maken met 25% bijtelling, over een cataloguswaarde tussen de 50 en 100k, en in die klasse mag je ook meestal tegen 52% IB afrekenen. Tel daarbij dat grote auto's sneller afschrijven (natuurlijk in euro's, maar ook nog procentueel) -- dat komt in de leaseprijs nogal hard tot uiting. Zo heb je alle ingredienten voor een dure leaseauto.Daniel schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:41:
Prive heb je aanzienlijke voordelen door (a) tweedehands te rijden; een ander heeft dan de dure afschrijving voor je gedaan 50 naar 20k is in een paar jaar gepiept en scheelt je zomaar 60% van de afschrijving. En (b) zelf te verzekeren. In een leasebedrag zit een enorme cascopremie. Ik had ooit 130 euro per maand aan verzekeringspremie in het leasebedrag van een 307SW, nu heb ik zelf een 320 coupe voor 52 euro per maand all-risk verzekerd.
Aan de andere kant moet je ruim reserveren voor onderhoud en afschrijving. En er is ook een "meerwaarde" aan een leaseauto, namelijk het nieuw en zorgeloos rijden. Wat dat je waard is is natuurlijk heel persoonlijk, maar niet per definitie gelijk aan de kosten die de leasemaatschappij ervoor moet maken. Persoonlijk zou ik een euro of 200 per maand overhebben voor het nieuw&zorgeloos effect, maar een leaseauto zou me misschien wel 400 euro meer kosten dan prive.
Ik denk dat een prive-auto dus zeker het overwegen waard is. Wel zou ik twee dingen uitzoeken of afwachten:
* discussie over onbelaste reiskostenvergoeding
* kijk eens naar een diesel, met je zakelijke kilometers erbij is dat gauw voordeliger. zo'n 525d of 530d is super en met een beetje geluk lopen ze 1:13 of 1:14 (en 30 cent per liter goedkoper). die extra wegenbalasting van ongeveer 100 euro per maand heb je zo eruit.
Ik ga er in mijn berekeningen van uit dat er geen onbelaste reiskostenvergoeding is - de kans is weliswaar groot dat dat niet per januari 2013 al meteen in gaat maar dan toch zeker ergens vlak daarna. Zolang die vergoeding bestaat levert me dat per maand nog eens zo'n 130 euro netto per maand extra op.t_captain schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 19:56:
[...]
Ik denk dat een prive-auto dus zeker het overwegen waard is. Wel zou ik twee dingen uitzoeken of afwachten:
* discussie over onbelaste reiskostenvergoeding
* kijk eens naar een diesel, met je zakelijke kilometers erbij is dat gauw voordeliger. zo'n 525d of 530d is super en met een beetje geluk lopen ze 1:13 of 1:14 (en 30 cent per liter goedkoper). die extra wegenbalasting van ongeveer 100 euro per maand heb je zo eruit.
Er zat overigens een fout in m'n rekenmodel waardoor er te weinig afschrijving werd berekend (werd berekend over netto aanschaf na inruil, terwijl ik die natuurlijk moet bepalen op basis van de werkelijke (vervangings)waarde. Dat maakt het verschil aanmerkelijk kleiner.
Een diesel is inderdaad gunstiger - ik schat zo'n 30k per jaar te rijden en dan is diesel voordeliger. Uitgaande van een gebruikte 520d van ongeveer 50k is eigen auto rijden zo'n 150 euro per maand goedkoper. Dat vind ik te weinig om het voordeel van lease (tankpas, geen gehannes bij schade) te laten glippen. En dat is dan als ik een 520i lease, ik heb ook nog een A6 Avant in m'n achterhoofd zitten en dan scheelt het maar 80 euro.
Het verschil moet toch minstens 300 euro per maand zijn wil ik prive gaan rijden - dat komt neer op een aanschafprijs van ±40k - dus dan lukt die gelijkwaardige 5-serie niet meer. Kan ik wel X5 van rijden
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een AR Gulietta. Mooie auto van buiten en de verwachtingen waren hooggespannen. Echter (ik maak het niet spannend), gelijk bij binnenkomst in de showroom waren er al de eerste minpuntjes. Als je de deuren rustig dicht doet, vallen ze niet in het slot. Je moet ze dus als het ware echt dichtslaan. Hetzelfde met de 5e deur voor de bagageruimte.
Goed, dan maar een stukje rijden. Na 1 kilometer zei mijn vrouw al dat we wel konden omkeren. Het interieur komt erg goedkoop over en het navigatie systeem is grafisch niet naar onze zin. Maar de grootste tegenvaller waren de stoelen. Ik rij nu een A3 SB met s-line sportstoelen. In de Alfa zaten ook sportstoelen, maar zijdelingse steun was nergens te bekennen. Nu zit ik als het ware in de stoel, bij de Alfa zit je meer op de stoel. Bij elke bocht zaten we bijna naast de stoel, en dat was terwijl ik normaal reed, niet sportief.
Gezien de stoelen voor ons erg belangrijk zijn, en er geen stoelen verkrijgbaar zijn met meer zijdelingse steun volgens de verkoper, wordt het dus geen Gulietta voor ons. Ook de prijs viel ons een beetje tegen, ik kwam op een fiscale prijs van 36.500, en zoveel wensen heb ik niet eens (airco en bluetooth moet er wel inzitten).
De motor was op zich wel leuk (1,4 multi..... TCT met 170 PK), maar ja, wanneer gebruik je dat nou. Dan rijd ik maar wat rustiger, maar wel met betere stoelen.
De volgende auto's staan nog op de lijst voor een proefrit:
- Volvo V40 (met stip)
- Mercedes A klasse
- Renault Megane
Goed, dan maar een stukje rijden. Na 1 kilometer zei mijn vrouw al dat we wel konden omkeren. Het interieur komt erg goedkoop over en het navigatie systeem is grafisch niet naar onze zin. Maar de grootste tegenvaller waren de stoelen. Ik rij nu een A3 SB met s-line sportstoelen. In de Alfa zaten ook sportstoelen, maar zijdelingse steun was nergens te bekennen. Nu zit ik als het ware in de stoel, bij de Alfa zit je meer op de stoel. Bij elke bocht zaten we bijna naast de stoel, en dat was terwijl ik normaal reed, niet sportief.
Gezien de stoelen voor ons erg belangrijk zijn, en er geen stoelen verkrijgbaar zijn met meer zijdelingse steun volgens de verkoper, wordt het dus geen Gulietta voor ons. Ook de prijs viel ons een beetje tegen, ik kwam op een fiscale prijs van 36.500, en zoveel wensen heb ik niet eens (airco en bluetooth moet er wel inzitten).
De motor was op zich wel leuk (1,4 multi..... TCT met 170 PK), maar ja, wanneer gebruik je dat nou. Dan rijd ik maar wat rustiger, maar wel met betere stoelen.
- Volvo V40 (met stip)
- Mercedes A klasse
- Renault Megane
Exact dezelfde ervaring. Ik had mijn oog zelf laten vallen op de QV uitvoering met 200pk+.P. Mekes schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:30:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een AR Gulietta.
Was eigenlijk ook al na 500 meter helemaal klaar met die auto. Bij sommige auto's klopt alles, en bij de Guiletta is het precies andersom
Ik heb die alfa een weekje als huurauto gehad in spanje, voor mn werk, pak em beet een kleine 750km mee gereden. Het is echt een leuke auto om in te rijden, ik vond em echt heerlijk rijden. Maar... ik zou em zelf nooit kopen/leasen. De kwaliteit van het interieur is in mijn ogen gewoon niet al te best. Het lijkt wat dat betreft wel een beetje op de huurauto die ik in de VS (ook werk) had: een nieuwe Camaro. Fantastische auto om in te rijden, maar de middenconsole kwam gewoon los toen ik een plug uit de sigarettenaansteker haalde.
Ik krijg de indruk dat e.e.a. snel gaat piepen en kraken.
Overigens ben ik zelf ook weer aan de beurt. Ik twijfel tussen een V40 met toeters en bellen, of een wat magere V60 (kinetic met business pro). Het gaat em dan voornamelijk om de ruimte in de kofferbak (kid, dus wat ruimte nodig), de V40 heeft maar 335 liter, de V60 430 en mn huidige auto 410.
Ik heb dinsdag een proefrit met de nieuwe V40, we zullen het zien.
Ik krijg de indruk dat e.e.a. snel gaat piepen en kraken.
Overigens ben ik zelf ook weer aan de beurt. Ik twijfel tussen een V40 met toeters en bellen, of een wat magere V60 (kinetic met business pro). Het gaat em dan voornamelijk om de ruimte in de kofferbak (kid, dus wat ruimte nodig), de V40 heeft maar 335 liter, de V60 430 en mn huidige auto 410.
Ik heb dinsdag een proefrit met de nieuwe V40, we zullen het zien.
[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 06-07-2012 09:56 ]
is er iemand hier die via via (of misschien direct) iemand kent die bij een Lease maatschappij werkt?
Ik ben benieuwd of de Hybride Diessel 508 veel meer verbruikt dan een normale diessel auto in de zelfde klasse (bijv een 2.0 TDI VAG of TDCI GM, DCI Renault)
Dus praktijk cijfers.
--edit--
nevermind heb het al gevonden via de autoweek verbuiksmonitor.
Ik ben benieuwd of de Hybride Diessel 508 veel meer verbruikt dan een normale diessel auto in de zelfde klasse (bijv een 2.0 TDI VAG of TDCI GM, DCI Renault)
Dus praktijk cijfers.
--edit--
nevermind heb het al gevonden via de autoweek verbuiksmonitor.
[ Voor 12% gewijzigd door mindcre8r op 11-07-2012 13:06 ]
Bears and Bulls
Twee sites:
http://www.werkelijkverbruik.nl/
(van Travelcard, betreft dus leaserijders)
http://www.spritmonitor.de/
(Duitse verbruikcijfers ingevoerd door automobilisten)
http://www.werkelijkverbruik.nl/
(van Travelcard, betreft dus leaserijders)
http://www.spritmonitor.de/
(Duitse verbruikcijfers ingevoerd door automobilisten)
howly mowly!
Norm verbruik 3,6 l/100 km
Travelcard verbruik 6,1 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 95 gr/km
CO2 praktijk 161 gr/km
Als je dat dan vergelijkt met een passat
Norm verbruik 5,6 l/100 km
Travelcard verbruik 6,6 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 146 gr/km
CO2 praktijk 175 gr/km
Dan is de Peug voor een 2 liter diesel nog redelijk schoon.
En ford dan, de 2 liter diesel:
Norm verbruik 7,7 l/100 km
Travelcard verbruik 8,6 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 179 gr/km
CO2 praktijk 204 gr/km
Dat zijn nogal verschillen, en dan toch 14%
gek land toch af en toe.
Hopelijk gaat het door (lees mag ik deze bestellen)
Kwam er pas laat achter dat deze na 1 july ook 14% was. zat al met een focus en een superb in mn hoofd.
Norm verbruik 3,6 l/100 km
Travelcard verbruik 6,1 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 95 gr/km
CO2 praktijk 161 gr/km
Als je dat dan vergelijkt met een passat
Norm verbruik 5,6 l/100 km
Travelcard verbruik 6,6 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 146 gr/km
CO2 praktijk 175 gr/km
En ford dan, de 2 liter diesel:
Norm verbruik 7,7 l/100 km
Travelcard verbruik 8,6 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 179 gr/km
CO2 praktijk 204 gr/km

Dat zijn nogal verschillen, en dan toch 14%
Hopelijk gaat het door (lees mag ik deze bestellen)
Kwam er pas laat achter dat deze na 1 july ook 14% was. zat al met een focus en een superb in mn hoofd.
Bears and Bulls
Ik zou eerder zeggen, dan rijdt de gemiddelde berijder van de eerste auto als een idioot, en kiezen meer beschaafde mensen voor de tweede auto. Als het werkelijk verbruik een 60% boven het normverbruik ligt, dan is het of slecht berekend, of er rijden merendeels van die koters in die net hun eerste leasebak hebben gekregen en zich niet realiseren dat de werkgever de brandstof betaalt.mindcre8r schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:09:
/(bb|[^b]{2})/
Die Peug heeft het zelfde probleem als alle andere hybrides ook: als je echt je best doet dan kan je best in de buurt komen van de fabriekswaarden, maar de meeste leaserijders met tankpas malen er niet om hoeveel brandstof ze in dat ding moeten gooien en doen dus ook geen enkele moeite om zuinig te rijden... En dan is een hybride al gauw vrij onzuinig omdat je gewoon verre van optimaal gebruik maakt van de technologie.
Een koter krijgt geen leasebak mee van 40K+, eerder een DS3,208 of polo.
Maar ik ben het wel met je eens dat het ook erg ligt aan de bestuurders.
Als ik niet zie hoevaak ik wordt voorbijgesjeesd door een Prius..
Bears and Bulls
Dat laatste kan natuurlijk ook aan jouw rijstijl liggenmindcre8r schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:35:
Een koter krijgt geen leasebak mee van 40K+, eerder een DS3,208 of polo.
Definieer koter. Het hangt mijns inziens namelijk niet af van de leeftijd, maar van de functie die je binnen een bedrijf bekleedt en het bedrag dat je als leaserijder aan bijtelling kwijt wil zijn. Wat dat laatste betreft vind ik 40k bij 20% meer dan voldoende. Maar collega's (ook <35) rijden rustig een A6 of een 520.
Is daar dan een etiquette voor?AllSeeyinEye schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:40:
[...]
Dat laatste kan natuurlijk ook aan jouw rijstijl liggen![]()
Definieer koter. Het hangt mijns inziens namelijk niet af van de leeftijd, maar van de functie die je binnen een bedrijf bekleedt en het bedrag dat je als leaserijder aan bijtelling kwijt wil zijn. Wat dat laatste betreft vind ik 40k bij 20% meer dan voldoende. Maar collega's (ook <35) rijden rustig een A6 of een 520.
Wat past bij welke functie? En hoe deel je dit in?
Ik ken ze ook hoor, jongens die nu 4 jaar op de arbeids markt zitten, midden 20 en dan een passat highline rijden.
En qua rijstijl...
mijna auto zou moeten doen:
Norm verbruik 5,2 l/100 km
Travelcard verbruik 6,4 l/100 km
CO2 fabrieksopgave 136 gr/km
CO2 praktijk 170 gr/km
en ik doe: 6.4/100 km precies wat de travelcard ook zegt
[ Voor 16% gewijzigd door mindcre8r op 11-07-2012 16:46 ]
Bears and Bulls
Heeft weinig te maken met koter zijn of niet. Als je zelf de brandstof betaalt dan heb je er direct zelf profijt van als je zuinig rijdt - en dat kan zeker wel met een hybride. Als je je best doet kan je met een Prius makkelijk gemiddeld 1:22 rijden en als je helemaal tot het uiterste gaat is 1:25 haalbaar. Als je daar niet op let rij je makkelijk 1:16. Tsja, en als je een tankpas hebt dan heb je niet echt een incentive om zuinig te rijden.
Of je moet net zoals ik een hekel hebben gekregen aan tanken (de opdringerige kassamedewerkers werken hier ook aan mee) dan is zuinig rijden ook leuk!Mx. Alba schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:46:
Heeft weinig te maken met koter zijn of niet. Als je zelf de brandstof betaalt dan heb je er direct zelf profijt van als je zuinig rijdt - en dat kan zeker wel met een hybride. Als je je best doet kan je met een Prius makkelijk gemiddeld 1:22 rijden en als je helemaal tot het uiterste gaat is 1:25 haalbaar. Als je daar niet op let rij je makkelijk 1:16. Tsja, en als je een tankpas hebt dan heb je niet echt een incentive om zuinig te rijden.
Bears and Bulls
Het is toch de peug geworden.
Zoveel luxe voor 14% kon ik niet laten gaan.
Nieuwe hobby: op mijn verbruik letten
Zoveel luxe voor 14% kon ik niet laten gaan.
Nieuwe hobby: op mijn verbruik letten
Bears and Bulls
Goed, inmiddels heb ik weer enkele ritjes achter de rug. Ik heb nu gereden in de V40 D3, Audi A3 2.0TDI en Citroën DS5.P. Mekes schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:30:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een AR Gulietta.
....
- Volvo V40 (met stip)
- Mercedes A klasse
- Renault Megane
Volvo beviel me erg goed, mooie auto van zowel binnen als buiten. Ook een lekkere motor die 5 cylinder D3. Audi vond ik weinig spannend. Op het moment rijdt ik een A3 SB uit 2010 en het nieuwe model is weliswaar vernieuwd, maar niet heel anders. En ik wil toch wel wat anders, dus de Audi viel gelijk af.
Toen liep ik tegen een DS5 Hybrid aan. Schitterende auto om te zien vind ik persoonlijk. En ook de cockpit stond mij wel aan. De versnellingsbak is even wennen maar met schakelen via de flippers is het prima te doen. Goed uitgerust, en met als klapper 14%bijtelling! Mits deze nog dit jaar op kenteken komt. Met de voorwaarde dat als dit niet gaat lukken, de order kosteloos geannuleerd kan worden, heb ik deze bestelt. Kijk er naar uit!
Goeie keuze, zeker als deze nog in de 14% categorie valt. dan is de rest bijna kansloos. de V40 D3 valt na 1-1-13 helaas in de 25%.P. Mekes schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:28:
[...]
Goed, inmiddels heb ik weer enkele ritjes achter de rug. Ik heb nu gereden in de V40 D3, Audi A3 2.0TDI en Citroën DS5.
Volvo beviel me erg goed, mooie auto van zowel binnen als buiten. Ook een lekkere motor die 5 cylinder D3. Audi vond ik weinig spannend. Op het moment rijdt ik een A3 SB uit 2010 en het nieuwe model is weliswaar vernieuwd, maar niet heel anders. En ik wil toch wel wat anders, dus de Audi viel gelijk af.
Toen liep ik tegen een DS5 Hybrid aan. Schitterende auto om te zien vind ik persoonlijk. En ook de cockpit stond mij wel aan. De versnellingsbak is even wennen maar met schakelen via de flippers is het prima te doen. Goed uitgerust, en met als klapper 14%bijtelling! Mits deze nog dit jaar op kenteken komt. Met de voorwaarde dat als dit niet gaat lukken, de order kosteloos geannuleerd kan worden, heb ik deze bestelt. Kijk er naar uit!
Daar wordt je sowieso nooit vrolijk vanP. Mekes schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:28:
[...]
Op het moment rijdt ik een A3 SB uit 2010...
[...]
Hoe vond je de DS5 eigenlijk rijden qua motor? Het lijkt me een prachtige auto zowel van binnen als buiten maar ik krijg altijd twijfels bij zulke zware auto's met 14% bijtellings-motors zal ik maar zeggen. Merk je goed dat dit een motor is die puur ontwikkeld is voor de belastingregels of valt het mee?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
DS5 Hybird4 is juist het topmodel van de DS5 lijn 
Goed voor zo'n 200 pk. Diesel + elektrisch, terwijl andere uitvoeringen het alleen met dezelfde diesel moeten doen zonder elektrisch.
Een DS3 e-HDi is wel helemaal gebouwd op de 14% regel.
Goed voor zo'n 200 pk. Diesel + elektrisch, terwijl andere uitvoeringen het alleen met dezelfde diesel moeten doen zonder elektrisch.
Een DS3 e-HDi is wel helemaal gebouwd op de 14% regel.
Ik heb het afgelopen weekend gereden in de DS3 1.4. Voor zakelijk gebruik vind ik er eerlijk gezegd niets mis mee. Denk dan ook dat dit mijn volgende auto wordt. Mijn CT200 gaat naar een collega en ik kies hopelijk eind deze maand nog de DS3. Alle opties aangevinkt en ik rij relaxed en comfortabel naar huis/werk.
Op vakantie met twee kinderen en een dakkoffer, tja dat moet ik nog zien
. Denk dat ik dan toch maar met een privé auto ga
. We zullen het zien, volgend jaar maar eens proberen denk ik.
Op vakantie met twee kinderen en een dakkoffer, tja dat moet ik nog zien
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
CT200 is toch ook 14%? waarom dan een DS3?
Bears and Bulls
Pun intended?MrFl0ppY schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:58:
[...]
Daar wordt je sowieso nooit vrolijk van
Ik snap de swap CT200 > DS3 ook niet helemaal, of gaat het om de lagere cataloguswaarde van de DS3?
Zoals gezegd, de versnellingsbak is even wennen, maar de motor ansich heeft wat mij betreft genoeg power. 163 pk diesel op de voorwielen. Binnen de 9 seconden naar de 100. En je mag er een trekhaak onder hangen. Derhalve kwam een BMW Ede versie nicht im frage voor mij. Aan de motor merk ik niet dat die is ontwikkeld voor dat soort regels. Wat mij betreft gewoon een bruikbare, milieubewuste motor. Net als die in de Peugeot en de degene die in v60 hybride komt.MrFl0ppY schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:58:
[...]
Daar wordt je sowieso nooit vrolijk van
Hoe vond je de DS5 eigenlijk rijden qua motor? Het lijkt me een prachtige auto zowel van binnen als buiten maar ik krijg altijd twijfels bij zulke zware auto's met 14% bijtellings-motors zal ik maar zeggen. Merk je goed dat dit een motor is die puur ontwikkeld is voor de belastingregels of valt het mee?
Ik vind het idee achter de Hybrid4 echt goed. Alleen in de uitwerking heb ik wel mijn twijfels. De versnellingsbak bijvoorbeeld. Bij een automaat is niets zo vervelend als schakelpauzes. Je hebt echter wel het voordeel dat je nog 37pk overhoudt tijdens deze pauzes...ik zou de auto moeten rijden om te voelen of dat genoeg is.
Verder is een DS5 een van de hoogst geplaatste modellen, dan zou ik ook een Hybrid4/6 aandrijving verwachten
Verder is een DS5 een van de hoogst geplaatste modellen, dan zou ik ook een Hybrid4/6 aandrijving verwachten
Is het niet zo dat je zoveel pk's krijgt bij een hybride doordat de electromotoren meehelpen? dan kun je 3x gas geven en de batterij is leeg en heb je ineens geen 200 pk meer.
Persoonlijk denk ik dat de lol met 14% en 20% er nu toch wel een beetje af is, zeker na 1 januari.
Ik heb echt geprobeerd een auto te vinden die ik leuk vond met 20% (V40) maar die was helaas te klein.
Persoonlijk denk ik dat de lol met 14% en 20% er nu toch wel een beetje af is, zeker na 1 januari.
Ik heb echt geprobeerd een auto te vinden die ik leuk vond met 20% (V40) maar die was helaas te klein.
Je hebt nog altijd 163 pk. Bovendien mag ik hopen dat de accu voldoende is voor een volgas acceleratie van 0 naar 220 ofzo. Dat is misschien een halve minuut. Je kunt alleen niet de accu gebruiken om een hogere kruissnelheid te rijden dan op alleen benzine.
Er zijn nog best snelle 0% en 14% auto's. Dat zijn modellen met iets grotere accu's en de mogelijkheid om een belangrijk deel van de ECE testcyclus elektrisch te rijden (denk aan een Ampera). Die auto's scoren belachelijk lage CO2 uitstoot. Helaas zijn dit wel behoorlijk dure auto's, Tesla, Fisker, i8. De Volt/Ampera valt met 45k nog mee, maar die is ook weer niet gigantisch snel.
In de 20% heb je nog een redelijke keuze, ook bij de traditionele aandrijflijnen. Volgens mij is de BMW 320d EDE nog steeds 20? En in de oude regels zat zelfs een RX450h RWD er net in, de GS450h zou er misschien nog steeds invallen na de laatste updates(?).
Overigens is 20% bijtellen op 75k nog steeds 15k aan bijtelling. Wat dat betreft moeten we ook niet blindstaren op het percentage.
Er zijn nog best snelle 0% en 14% auto's. Dat zijn modellen met iets grotere accu's en de mogelijkheid om een belangrijk deel van de ECE testcyclus elektrisch te rijden (denk aan een Ampera). Die auto's scoren belachelijk lage CO2 uitstoot. Helaas zijn dit wel behoorlijk dure auto's, Tesla, Fisker, i8. De Volt/Ampera valt met 45k nog mee, maar die is ook weer niet gigantisch snel.
In de 20% heb je nog een redelijke keuze, ook bij de traditionele aandrijflijnen. Volgens mij is de BMW 320d EDE nog steeds 20? En in de oude regels zat zelfs een RX450h RWD er net in, de GS450h zou er misschien nog steeds invallen na de laatste updates(?).
Overigens is 20% bijtellen op 75k nog steeds 15k aan bijtelling. Wat dat betreft moeten we ook niet blindstaren op het percentage.
helaas
de acceleratie van de electro motor doet 0 vanaf 120kmh.
je hebt er niks meer aan boven de 120 dus, maar de hybrid 4 bak zit dan al in zijn 6 en zijn er geen schakel momenten meer.
Hij accelereert duidelijk minder vanaf 120.
in mijn peug zit exact dezelfde motor als de DS5 hybrid4.
in de sport stand van 0-120 is net alsof je zelf schakelt, er is weinig vloeiend aan.
in de auto stand van 0-120 is wel rustiger.
je hebt er niks meer aan boven de 120 dus, maar de hybrid 4 bak zit dan al in zijn 6 en zijn er geen schakel momenten meer.
Hij accelereert duidelijk minder vanaf 120.
in mijn peug zit exact dezelfde motor als de DS5 hybrid4.
in de sport stand van 0-120 is net alsof je zelf schakelt, er is weinig vloeiend aan.
in de auto stand van 0-120 is wel rustiger.
[ Voor 18% gewijzigd door mindcre8r op 09-09-2012 11:13 ]
Bears and Bulls
Vandaag dan eindelijk knoop doorgehakt.
Morgen wordt er een Renault Megane III GT besteld, met folowing home verlichting, privecy glas, Climate Control, En Bose Set. totaal 29780 Euro. Bijtelling zal ondernabij 150 euro zijn..
Momenteel rij ik in een eigen auto Atosje
Die auto kost mij inc bezinne, verzekering onderhoud e.d. 350 euro.. Rij vrij veel heen en weer naar mn ouders. dat is al 45 Km enkele reis.... Ik zal dus behoorlijk op vooruit gaan denk ik zo..
anyway.. na 3 jaar weer een lease auto.. Echter als ik voor einde van de week de bestelling weet te plaatsen bij de leasemaatschapij dan heb ik ik de garantie dat ie voor eind dit jaar geleverd wordt. Zo niet zal ik 20% bijtelling moeten betallen en dat zou jammer zijn maar niet onoverkomelijk..
BTW.. Weten jullie of een waarde check die je krijg bij de dealer ook geld bij een lease maatschappij?
Bij de dealer een offerte gekregen en een keuze pakket van 1000 euro.. Waar ik dak dragers, trekhaak, fietsen drager en DVD set voor achterin heb gekozen.. Totaal 995 Euro
Morgen wordt er een Renault Megane III GT besteld, met folowing home verlichting, privecy glas, Climate Control, En Bose Set. totaal 29780 Euro. Bijtelling zal ondernabij 150 euro zijn..
Momenteel rij ik in een eigen auto Atosje
anyway.. na 3 jaar weer een lease auto.. Echter als ik voor einde van de week de bestelling weet te plaatsen bij de leasemaatschapij dan heb ik ik de garantie dat ie voor eind dit jaar geleverd wordt. Zo niet zal ik 20% bijtelling moeten betallen en dat zou jammer zijn maar niet onoverkomelijk..
BTW.. Weten jullie of een waarde check die je krijg bij de dealer ook geld bij een lease maatschappij?
Bij de dealer een offerte gekregen en een keuze pakket van 1000 euro.. Waar ik dak dragers, trekhaak, fietsen drager en DVD set voor achterin heb gekozen.. Totaal 995 Euro
A Soldiers manual and a pair of boots.
Van de week mijn garage-offerte ingediend bij de HR-afdeling...
Bijtelling zal netto ~139 euro (14%) zijn, turbodiesel met 4 cylinders, stationwagen, cruise control, navigatie + bluetooth handsfree ingebouwd, en de opties die ik bovenop de 'standaard' leaseuitvoering heb genomen zijn een armsteun, een trekhaak, dakrails...
Kunnen jullie het model al raden? Nee?
Extra hint dan: De 4e en laatste 'extra' optie is voorruitverwarming....
.
(er was ook nog een 'volautomatisch inparkeren' maar dat is voor mietjes)
Bijtelling zal netto ~139 euro (14%) zijn, turbodiesel met 4 cylinders, stationwagen, cruise control, navigatie + bluetooth handsfree ingebouwd, en de opties die ik bovenop de 'standaard' leaseuitvoering heb genomen zijn een armsteun, een trekhaak, dakrails...
Extra hint dan: De 4e en laatste 'extra' optie is voorruitverwarming....
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-09-2012 23:14 ]
Ford Fiesta, of een Volkswagen Polo..HTT-Thalan schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:13:
Van de week mijn garage-offerte ingediend bij de HR-afdeling...
Extra hint dan: De 4e en laatste 'extra' optie is voorruitverwarming.....
Ford heeft voorruitverwarming.
Polo's dacht ik ook hoor op een aantal modelen..Daniel36 schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:16:
Ford heeft voorruitverwarming.
Uhh edit.. Nu ik er aan denk.. dacht ik als lease bak ooit fox te hebben gereden met vooruit verwarming,. Maar als voorloop auto een Ford fiesta met vooruitverwarming
[ Voor 31% gewijzigd door To_Tall op 10-09-2012 00:22 ]
geen idee, te lui om te googelen

renault heeft geen vooruit verwarmingDaniel36 schreef op maandag 10 september 2012 @ 00:25:
ik zet in op de Fiesta, leuke auto, wacht ff: slecht gelezen want station met dakrails= geen polo of fiesta dan lijkt me.
Renault Megane station dan?
Bestaat er een station van de Fiesta dan?
Ibiza ST heb ik overwogen, maar de 'kont' heeft me ervan weerhouden idd, is gewoon een hatchback met een dikke reet. Ik wilde toch een 'echte' stationwagen dus het is idd een Focus Stationwagen geworden, Econetic Lease 'Trend' uitvoering (zitten wat standaard zaken op die 'optie' zijn op de 'consumenten' uitvoering). Ik vond de 'titanium' editie grotendeels compleet nutteloze opties hebben voor zijn meerprijs maar die armsteun + verwarming was toch wel fijn, dat kon gelukkig los ook wel.
Totaalprijs ligt onder de 27k in ieder geval.
Overigens heeft de Ibiza ook een 3-cyl diesel met toch mindere cijfers dan de Focus
.
Totaalprijs ligt onder de 27k in ieder geval.
Overigens heeft de Ibiza ook een 3-cyl diesel met toch mindere cijfers dan de Focus
[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-09-2012 10:26 ]
Hoe heb je daar een trekhaak op gekregen? Op autoweek.nl lees ik het volgende:
max. aanhangermassa geremd 0 kg
max. aanhangermassa ongeremd 0 kg
max. kogeldruk 0 kg
max. kogeldruk 0 kg
Het zou juist een erg coole optie zijn als je zelf eerst kon uitstappenHTT-Thalan schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:13:
En dan moeten wachten totdat je eigen auto gaat inparkeren? Ik zou het liever lekker zelf willen doent_captain schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 07:40:
[...]
Het zou juist een erg coole optie zijn als je zelf eerst kon uitstappen
Je zal wel naar een uitvoering zonder trekhaak gekeken hebben zeker?P. Mekes schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:38:
Hoe heb je daar een trekhaak op gekregen? Op autoweek.nl lees ik het volgende:
max. kogeldruk 0 kg
Het stond gewoon in de optielijst en de verkoper (met al 14 jaar Ford ervaring onder zijn riem) heeft hem erbij gezet, waarom zou het niet kunnen?
Met aanhanger voldoet deze Focus volgens mij niet meer aan de 14 (of 20)% CO2 uitstoot specificaties.
Ik heb een 20% mei 2009 1.6TDCI focus econetic (zonder trekhaak) , bij mij staan de gestallen voor max aanhanger gewicht wel op het kentekenbewijs. Een paar maanden later waren de specs opeens gewijzigd en bij collega's met dezelfde auto staat opeens 0kg op het kentekenbewijs.
Als je er toch een trekhaak op zet heb je kans om bij een belastingcontrole een probleem te gaan krijgen.
Ik heb een 20% mei 2009 1.6TDCI focus econetic (zonder trekhaak) , bij mij staan de gestallen voor max aanhanger gewicht wel op het kentekenbewijs. Een paar maanden later waren de specs opeens gewijzigd en bij collega's met dezelfde auto staat opeens 0kg op het kentekenbewijs.
Als je er toch een trekhaak op zet heb je kans om bij een belastingcontrole een probleem te gaan krijgen.
Dit topic is gesloten.