Voor de diehard tweakers mijn bevindingen tot nu toe
Mijn routine installatie is een manier hoe ik Windows installeer, dit is een hele lijst met zaken die ik instel via het configuratie scherm.
Kort samen gevat zet ik maar 1 service uit en dat is Windows Search, de reden hiervoor is omdat als ik meer uit zet ik geen goed beeld krijg van wat Microsoft nu bedoelt met de nieuwe Windows 8 Ervaring.
Na mijn routine installatie vallen een aantal zaken op.
Eerst functies die niet werken in tegenstelling tot Windows 7:
• CMD -> CleanMgr /SageSet:1
De Set commando wordt niet goed onthouden, dus de vinkjes blijven niet aangevinkt
• Omdat het normale start –menu ontbreekt, is het een klus om Windows Media player in te stellen voordat men media gaat draaien. Deze is wel te bereiken via de volgende locatie
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Nu wat andere dingen die mij op vallen en die tot op heden in Windows 7 of gelijk zijn of niet werken:
• Services openen als Administrator in full –screen blijft onthouden. Blijkbaar word de Windows instelling in BagsMRU goed weggeschreven in het register, dit is moeilijker of niet te doen in Windows 7.
• Na mijn weten onthoudt hij ook computer management instellingen en natuurlijk Event –log. Dit laatst is al mogelijk in Windows 7 en opent bij mij altijd in full screen.
Gelukkig zijn de register favorieten locaties het zelfde gebleven als vroeger (ik heb het wel over de X86 versie van Windows 7 en nu
Dus het terug zetten van register favorieten met de .reg is zonder fouten te doen.
Er zijn onder Internet Explorer 10 wat extra verboren mappen bijgekomen.
Deze zijn niet belangrijk alleen voor mensen die diep in het systeem willen graven en onder andere schoonmaak scrips maken zoals ik.
Naar mijn weten is het bestand container.dat een uitbreiding op index.dat en kan je deze als je IE zijn geschiedenis wil wissen ook verwijderen. Ze worden weer aangemaakt zodra IE opgestart is.
Wat mij opvalt aan Metro is dat het wel een mooie mappen structuur heeft. Eigenlijk heb je Temp History Cache en nog een paar. Je ziet er Css in en javascript en hoe de app is opgebouwd netjes in zijn eigen hoofdmap met herkenbare naam.
Allemaal te vinden onder C:\Users\Gebruikersnaam\AppData
Conclusie:
Tot nu toe speelt media player alles goed af, en ook de DVD-ISO’s gaan prima. Maar het is enorm wennen zonder start menu en om even snel naar het configuratie scherm te gaan (de klassieke) is te veel extra werk.
Om snel naar Deze Computer te gaan moet gebruik worden gemaakt van de jumplist en dan krijg je een overzicht van bibliotheken en moet je omhoog gaan naar Deze computer. Bij het afsluiten zal Windows dit ook niet onthouden. Misschien kan een snel koppeling wel worden gemaakt op de taakbalk.
Er bestaan maar 12 extra mappen (ook verborgen) die er bij gekomen zijn na Windows 7. De structuur is bijna het zelfde aangezien mijn schoonmaak script nog steeds foutloos werkt op 8 als op 7.
Ik blijf het jammer vinden dat ik niet de meerwaarde zie om bij Metro aan te melden met een Windows live ID. Dit was een toegevoegde waarde geweest als Microsoft zo slim was geweest om de Apps van de presentatie in Metro te geven.
En ik bedoel:
Metro Communicatie Apps.
Peope – Mail – Photos
Veel succes allemaal met Windows 8