Renegade! schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:26:
Ik vind het ongelofelijk hoe sommigen hier zo negatief kunnen op reageren. Vele zijn uiteraard altijd sceptisch tegenover verandering maar ik begrijp echt niet hoe je geen fan kan zijn van Windows 8 als je dat wel was van Windows 7.
Ik begrijp dat wel. Na 20 jaar Windows-gebruik (3.1, NT, 2000, XP, Vista, 7) zonder noemenswaardige problemen (en er is in die tijd zat veranderd, en voor 1995 gebruikte ik veel OS/2) kan ik me gewoon niet neerleggen met de richting waar Windows naartoe is gegaan, of aan het gaan is.
Zoals ik al eerder hierboven zei heb ik net ook openSUSE KDE4 geprobeerd; dat werkt prima, en meer "Windows dan Windows zelf" (zoals IBM over OS/2 ook zei: "Een beter Windows dan Windows zelf"). Net heb ik ook openSUSE met Gnome 3.x geprobeerd; ik had het wel al eens eerder gezien, maar nooit mee gewerkt. Het is compleet anders is als KDE4 / Windows; de "Overview" van vensters en applicaties is een beetje vergelijkbaar met Metro. Echter, die Overview ligt over je desktop heen, onder direct een complete andere "werkomgeving" te creëeren. Hoewel ik kan begrijpen dat mensen kritiek hadden op de radicale wijzingen die Gnome heeft doorgevoerd in versie 2 (want het werkt écht compleet anders), kan ik er voor de rest maar een ding over zeggen: het werkt. En goed ook. Het is clean, strak, wit, en overzichtelijk, en uitermate goed geschikt voor mensen met een slecht zichtvermogen. Met één klik kan ik de hele UI op 150% zetten. Kan Windows ook, maar veel programma's ondersteunen dat niet.
Als ik eerlijk moet zijn en iemand zou me op dit moment een geweer tegen mijn hoofd zetten en zeggen: "Je moet *NU DIRECT* een ander besturingssysteem kiezen en het mag niet Windows 7 zijn!", dan zou ik zonder aarzelen "Linux met Gnome 3" aantwoorden.... en dat komt van iemand die ondertussen 20 jaar lang Windows gebruikt; thuis, op het werk, ervoor programmeert, en er sinds Windows NT4 zelfs een voorstander van is geweest.
Nee, mij zie je niet meer terugkeren naar Windows 7. Mensen die de inspanning willen leveren om even te wennen aan Windows 8 zullen zich dit zeker niet beklagen.
Iemand die zo lang met computers werkt als ik heeft geen inspanning nodig om "ergens aan te wennen". Zonder problemen ben ik overgestapt van OS/2 (met daarin Win 3.1) naar NT, 2000, XP, Vista en 7. Nooit heb ik hoeven "wennen"; alle dagelijks benodigde opties vond ik altijd binnen een paar minuten. De conclusie was altijd direct: "Hier kan ik mijn dagelijks werk mee doen."
Al heel lang volg ik de ontwikkeling van Linux (al sinds 2001), omdat ik altijd een groot fan ben geweest van de filosofie achter Unix; jammer genoeg waren de grafische omgevingen echter voor mijn gevoel altijd niet af, en te beperkt. Sinds Ubuntu op de markt is gekomen in 2004 ofzo, is dat snel gaan veranderen, en net heb ik sinds een dik jaar weer eens iets met Linux gedaan.
Ik heb 10 minuten gewerkt met KDE4, en mijn conclusie was: "Hier kan ik mijn dagelijkse werk prima mee doen." Daarna heb ik 10 minuten gewerkt met Gnome 3, en de conclusie was hetzelfde. Bij Windows 8 was dat niet het geval. Daar had ik na 10 minuten het gevoel: "Deze interface zit me in de weg."
Kan ik ermee werken? Tuurlijk.
Maar wil ik ermee werken? Waarschijnlijk niet.
Photoshop CS5 (Student Edition) en Lightroom 3 (Student Edition) kan ik vervangen door GIMP en RAWTherapee (de mogelijkheden van CS en LR heb ik niet per se nodig), en mijn kleurcalibrator werkt ook onder Linux.
WINE heeft op dit moment voor al mijn oude spellen de status "Platinum", en voor de drie nieuwsten die ik heb (Dragon Age 1, The Witcher 1 en 2) heeft het Gold. Ik speel een van die spellen soms wel eens door, en zo te zien kan dat tegenwoordig.
Er blijft slechts één programma over dat ik niet onder Linux kan draaien omdat het een speciale driver nodig heeft, maar die kan dan wel in een XP SP3 VM zonder netwerkverbinding. Het is het eerder genoemde schaakprogramma, dat mijn DGT schaakbord aanstuurt; dat kan desnoods tot 2075 in een netwerkloze XP VM blijven draaien wat mij betreft (ik heb XP Pro uit mijn studententijd overgehouden en mag het nog steeds gebruiken). Indien nodig kunnen sommige van die oude spellen ook direct diezelfde VM in, zodra Oracle "Resolutie oprekken met behoud van aspect ratio" toevoegt.
In elk geval heb ik het gevoel dat deze eerste ervaring met Windows 8 me serieuzer naar Linux doet gaan kijken dan naar Windows 8 zelf, of er zou in de volgende bèta of RC iets drastisch moeten veranderen, want bij mijn volgende computer, die er over 1-1,5 jaar aankomt, ga ik weer een OS kiezen, en op dit moment gaat die keuze tussen Windows 7 en Linux met Gnome 3.
(Apple is en blijft voor altijd out of the picture omdat de beperkte hardwarekeuze en de manier waarop het bedrijf werkt me niet aanstaan.)