| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |
Ik wil helemaal niet dat allerlei programma's actief zijn (en wellicht data doorzenden). Ik start ze op als ik ze nodig heb en sluit af wanneer ik ze zat ben.Ramon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:45:
[...]
Goh, zou er misschien een reden zijn dat er geen close-button is? Misschien omdat je niet hoeft af te sluiten?
Ach zoveel is er niet veranderd tov de developerpreview van maanden geleden.Timons106 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:46:
[...]
Rustig, wacht nog even tot de RC en dan kan je echte uitspraken doen.
De RC zal denk ik een hoop gefixed hebben, en misschien (hopelijk) de optie geven om bij de installatie te kiezen tussen 'Metro' en 'Classic', als ze dat niet doen zijn ze sowieso niet slim bezig, want daarmee krijgen ze de business wereld ook niet met zich mee.
Alleen mocht hier toen niet echt over Metro gepraat worden "want het was nog maar een alpha/beta/preview". Over de andere vernieuwingen waarvoor dat net zo goed geldt en die verder eigenlik weinig interessant zijn mocht dan weer wel gepraat worden.
De kritiek op de Metro implementatie vd developerversie was verre van mals. Nu de ConsumerPreview (let op de naam !!!) uit is, is het duidelijk dat MS dit coûte que coûte wil doorzetten.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik sluit me helemaal bij je aan...eigenlijk werkt het best wel heel goed….kan niet wachten om het ook op een touch-device te proberen...Gusev schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:37:
[...]
Ik ben het hier stiekem nu al mee eensMaar ja, ik ben niet representatief voor de rest hier blijkbaar. Ik wacht het allemaal rustig af. Ik ben er na een dag mee werken best gewend aangeraakt.
"Het is net Media Center voor tablets."
Volgens mij heeft-ie daarmee een schot in de roos.... Metro zou een aparte *applicatie* moeten zijn in plaats van een onderdeel van het standaard OS. Als Microsoft een keuze inbouwt in de installer: "Is dit een computer of een tablet?" dan zou Metro standaard uit of aan kunnen staan. Op een tablet zijn dergelijke applicaties prima, en is het prettig als je, indien nodig, naar Windows zelf kunt "droppen", zeker, als je een Tablet / Netbook combo hebt zoals de Asus Transformer.
In mijn ogen moet Microsoft "gewoon" Windows 7 doorontwikkelen, dit OS aanhouden als standaard voor de desktop, en Metro meeleveren als applicatie die op een tablet standaard wordt gestart, en op de desktop als standaard kan worden ingesteld indien een gebruiker dat wil.
Ik durf er echt mijn handen voor in het vuur te steken dat indien Win8 gaat werken zoals de CPE nu doet, dat mijn moeder en mijn zus dan beter en sneller overweg kunnen met KDE 4, als ik simpelweg een Windows-theme eroverheen gooi en zeg "dit is de nieuwste Windows uit 2012". Beiden zijn namelijk "standaard" Windows-gebruikers: programma's starten vanuit het startmenu of bureaublad, foto's organiseren en bekijken, muziekje luisteren, etc...
De programma's zijn niet actief, ze worden gesuspend en nemen iets geheugen in, totdat een ander programma dat geheugen nodig heeft. Ze voeren dus geen code uit en zenden ook geen data door.Help!!!! schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:52:
[...]
Ik wil helemaal niet dat allerlei programma's actief zijn (en wellicht data doorzenden). Ik start ze op als ik ze nodig heb en sluit af wanneer ik ze zat ben.
Tja ik gebruikte op windows 7 het start menu weinig, eigenlijk alleen om te typen-to-searchen. En dat kan nu nog hetzelfde, dus voor mij werkt het prima. En Windows 8 is een stuk sneller. Overigens vind ik andere vernieuwingen zoals Storage Spaces en de nieuwe Task Manager ook zeer zeker interessante vernieuwingen.[...]
Ach zoveel is er niet veranderd tov de developerpreview van maanden geleden.
Alleen mocht hier toen niet echt over Metro gepraat worden "want het was nog maar een alpha/beta/preview". Over de andere vernieuwingen waarvoor dat net zo goed geldt en die verder eigenlik weinig interessant zijn mocht dan weer wel gepraat worden..
Als het goed werkt, waarom niet? Overigens; zoals al eerder gezegd, niemand verplicht je om Metro-applicaties te draaien op je desktop of laptop. Waarom zou je ook? Gewoon lekker desktop apps gaan draaien... en laat de Metro-apps voor de tablets...De kritiek op de Metro implementatie vd developerversie was verre van mals. Nu de ConsumerPreview (let op de naam !!!) uit is, is het duidelijk dat MS dit coûte que coûte wil doorzetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 01-03-2012 21:01 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Anoniem: 448639
ze vullen wel onnodig de linkerbalk. dat boeit nu nog niet zo veel want nog bijna niks is een "app", maar straks als veel dingen als app uitkomen wordt dat dus een zooitje. verder moet ik nog maar zien hoe slim dat geheugengebruik is als je veel apps draaitRamon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:59:
[...]
De programma's zijn niet actief, ze worden gesuspend en nemen iets geheugen in, totdat een ander programma dat geheugen nodig heeft. Ze voeren dus geen code uit en zenden ook geen data door.
Nee! Het is juist het doel van Microsoft om alles (Xbox, Zune, Windows Phone, Office etc.) hetzelfde interface te geven en ze gaan hier echt niet van afwijken, ook zouden app makers dan weer minder geïnteresseerd zijn om apps te maken voor het Windows platformKatsunami schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:59:
Een vriend op MSN zei net het volgende:
"Het is net Media Center voor tablets."
...

Ik denk dat ze juist door moeten gaan met het 'Metro' gedoe, maar dat ze ook moeten luisteren naar wat de community zegt en alles fixen en dan misschien de release datum van Windows 8 uitstellen om echt alles op te lossen
De storm van kritiek laat echter duidelijk zien dat het voor de meeste mensen niet werkt zoals zij zouden willen. Als mensen de manier van werken omslachtig of onhandig vinden, dan kan het systeem technisch of theoretisch wel perfect werken, terwijl het in de praktijk toch in ongenade valt.Ramon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:59:
Als het goed werkt, waarom niet?
Heb me aangemeld maar wil me graag nu afmelden maar kan de knop niet vinden
Hadden we daarvoor niet de minimaliseer knop?Ramon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:45:
[...]
Goh, zou er misschien een reden zijn dat er geen close-button is? Misschien omdat je niet hoeft af te sluiten?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
hehehe Je moet ook niet prutsen met je werk-laptop....ik heb gisteren een format gedaan van m'n business laptop en die draait nu gewoon lekker Windows 8 CP....geen gezeik met VHD..dual boot etc..dat zorgt alleen maar voor gedoeshadowman12 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:14:
Pfff vandaag door een VHD-Boot installatie van Windows 8 mijn BCD een beetje verneukt, maar na zojuist wat pielen met BCDEdit mijn Bootsector weer gefixt. Wel mijn werk laptop, doe ik dus niet meer voorlopig.
Ik gebruik het nu al full time sinds gisteren. Ik heb er vandaag ook mijn dagelijks werk op gedaan zoals browsen, muziek luisteren, word documenten typen, pdf's lezen, etc. En zelfs al is het soms nog een beetje zoeken en wennen, een werkdag heeft nog nooit zo aangenaam gevoeld als vandaag. De desktop is perfect voor al je Office en werk gerelateerde zaken en als je daar dan even genoeg van hebt ben je een klik op de Windows knop verwijderd van de zalige, rustig en duidelijke Metro interface waar je al je favoriete nieuws, sociale, financiële,... apps hebt staan die je meteen ook de info geven die je wilt.
Nee, mij zie je niet meer terugkeren naar Windows 7. Mensen die de inspanning willen leveren om even te wennen aan Windows 8 zullen zich dit zeker niet beklagen.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Wrom niet gewoon ipv Windows 7 installeren...? 't werkt al erg lekker hoor....Sjah schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:25:
Damn, wil bij mijn niet installen, op mijn SSD wil ik um niet daar staat w7 al. Op de HDD 1 big partitie en 2 lege stukken van 50GB. Geen van die lege ruimtes pakt die, loopt te huilen dat die met Macs parititietabel is gemaakt (klopt ook, van mijn Hackintosh experimenten). Dan maar VHD...... maar daar ben ik beetje huiverig voor bootmanager-perikelen.
Anoniem: 55347
Wordt ook gek van het wel/niet MetroUI waarbij je 'm soms moet zelf moet activeren waarna je daarna je programma's kwijt bent en allerlei toetsencombinaties moet gaan uitvoeren omdat het midden scherm (waar MetroUI nu zit) de rechterzijde niet herkend wordt als 'einde' scherm dus komen de knoppen niet naar voren -.-.
Ben verplicht om toetsencombinaties te gebruiken dus... Jammer, had graag de 'explorer' gehad zoals die was in de developer versie... Maarja, Microsoft heeft toch echt de plank mis geslagen hier >.< (naar mijn mening dan)
dan kun jij met vast wel helpen met die video en muziek app mijn media op de secundaire HDD kan benaderen. ik ga gewoon iTunes+VLC gebruiken want het is toch een beetje knudde dat je niet handmatig je muziek/video map kan instellen.Renegade! schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:26:
[...]
Ik gebruik het nu al full time sinds gisteren. Ik heb er vandaag ook mijn dagelijks werk op gedaan zoals browsen, muziek luisteren, word documenten typen, pdf's lezen, etc.
ik hoor overal dat IE beter geworden was, maar als je niet eens kan youtuben wat is er dan verbeterd ?
Angelo NL / Global Cargo VTC
Anoniem: 55347
VHD was erg gemakkelijk om te doen, eerlijk gezegd. Makkelijker dan met partities werken en de juiste weten te kiezen. Bootmanager van Win8 werkt prima en mocht dat problemen geven zijn er hele simpele truukjes om dit terug te zetten naar de Win7 bootmanager.Sjah schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:25:
Damn, wil bij mijn niet installen, op mijn SSD wil ik um niet daar staat w7 al. Op de HDD 1 big partitie en 2 lege stukken van 50GB. Geen van die lege ruimtes pakt die, loopt te huilen dat die met Macs parititietabel is gemaakt (klopt ook, van mijn Hackintosh experimenten). Dan maar VHD...... maar daar ben ik beetje huiverig voor bootmanager-perikelen.
Deze guide werkte perfect:
http://www.hanselman.com/...fAVHDVirtualHardDisk.aspx
Ja waarom zou je ze afsluiten, dan alt-tabben we toch vrolijk door alle 500 openstaande apps elke keer? En ach dat geheugen dat in gebruik is , we kopen wel weer wat bij he want microsoft vindt het niet nodig om applicaties af te sluiten.Ramon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:45:
[...]
Er is echt een reden dat applicaties worden afgesloten door mensen, je gelooft het niet maar het is echt zo!
Het kan welTheVMaster schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:19:
[...]
hehehe Je moet ook niet prutsen met je werk-laptop....ik heb gisteren een format gedaan van m'n business laptop en die draait nu gewoon lekker Windows 8 CP....geen gezeik met VHD..dual boot etc..dat zorgt alleen maar voor gedoe
Ik had het Install-WindowsImage.ps1 script gebruikt, dat had ik blijkbaar niet moeten doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 01-03-2012 21:37 ]
shadowman12 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:36:
[...]
Het kan wel
Ik had het Install-WindowsImage.ps1 script gebruikt, dat had ik blijkbaar niet moeten doen.
Ik geraak nog altijd niet gewend aan die raak-hoeken.Gusev schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:37:
[...]
Ik ben het hier stiekem nu al mee eensMaar ja, ik ben niet representatief voor de rest hier blijkbaar. Ik wacht het allemaal rustig af. Ik ben er na een dag mee werken best gewend aangeraakt.
Hoe GVD moeilijk kan het zijn om daar dan 4 simpele vakjes te zetten?
Nu heb je nauwelijks iets van visueel gebied waar je op moet klikken!! Je moet echt KIJKEN waar je cursor gaat, dan even wachten, en hopen dat de thumbnail verschijnt, want DAN PAS weet je dat je goed zit.
In Win7 SMIJT je je cursor naar de hoek, je klikt, je moet zelfs niet kijken en je weet dat het startmenu opent!
Had daarnet Win8 nog is geprobeerd, maar als je graag multitaskt, word je gek van dat gedoe met die klotehoeken! Na een half uur gaf ik het op
En deze reactie is niet echt op jou bedoeld hoor. Gewoon even de frustraties tonen.
[ Voor 6% gewijzigd door Asgaro op 01-03-2012 21:49 ]
IE10 ondersteund wel HTML5, alleen sommige YouTube videos maken gebruik van WebM, waar IE10 geen gebruik van maakt.Pykow schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:31:
google helpt me niet om HTML5 aan de praat te krijgen met youtube ?
ik hoor overal dat IE beter geworden was, maar als je niet eens kan youtuben wat is er dan verbeterd ?
Ja, maar dat lag inderdaad aan het feit dat alles op een iets andere plaats stond.Timons106 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:46:
[...]
Tsja toen Office 2007 uitkwam werd ook iedereen gek, niemand kon vinden hoe je op moest slaan enzo, iedereen moet er denk ik aan wennen, en er zullen altijd 'Metro' haters blijven net als dat er genoeg 'Ribbon' haters zijn, maar uiteindelijk vindt het merendeel het 'Ribbon' interface moderner en makkelijker in gebruik
.
MAAR alles stond wel veel meer binnen handbereik dan bij Office 2003 en eerder.
Dat is het grote verschil.
Met Office 2007 VOEL je echt dat je productiever werkt dan eerdere Offices.
Bij Win8 staat ook alles op anders plaats, en dat is wel normaal voor nieuw OS.
Maar het feit dat je meer klikken moet doen voor iets wat eenvoudiger kon vroeger, dat kan toch niet!
multitasken kan toch prima in de desktop? daar heb je toch de hoeken niet voor nodig?Asgaro schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:41:
[...]
Ik geraak nog altijd gewend aan die raak-hoeken.
Hoe GVD moeilijk kan het zijn om daar dan 4 simpele vakjes te zetten?
Nu heb je nauwelijks iets van visueel gebied waar je op moet klikken!! Je moet echt KIJKEN waar je cursor gaat, dan even wachten, en hopen dat de thumbnail verschijnt, want DAN PAS weet je dat je goed zit.
In Win7 SMIJT je je cursor naar de hoek, je klikt, je moet zelfs niet kijken en je weet dat het startmenu opent!
Had daarnet Win8 nog is geprobeerd, maar als je graag multitaskt, word je gek van dat gedoe met die klotehoeken! Na een half uur gaf ik het op
En deze reactie is niet echt op jou bedoeld hoor. Gewoon even de frustraties tonen.
Het is gewoon bizar dat je nu twee bureaubladen zal moeten onderhouden. Als er Metro-only apps komen, ga je echt niet anders kunnen.Renegade! schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:26:
Ik vind het ongelofelijk hoe sommigen hier zo negatief kunnen op reageren. Vele zijn uiteraard altijd sceptisch tegenover verandering maar ik begrijp echt niet hoe je geen fan kan zijn van Windows 8 als je dat wel was van Windows 7.
Ik gebruik het nu al full time sinds gisteren. Ik heb er vandaag ook mijn dagelijks werk op gedaan zoals browsen, muziek luisteren, word documenten typen, pdf's lezen, etc. En zelfs al is het soms nog een beetje zoeken en wennen, een werkdag heeft nog nooit zo aangenaam gevoeld als vandaag. De desktop is perfect voor al je Office en werk gerelateerde zaken en als je daar dan even genoeg van hebt ben je een klik op de Windows knop verwijderd van de zalige, rustig en duidelijke Metro interface waar je al je favoriete nieuws, sociale, financiële,... apps hebt staan die je meteen ook de info geven die je wilt.
Nee, mij zie je niet meer terugkeren naar Windows 7. Mensen die de inspanning willen leveren om even te wennen aan Windows 8 zullen zich dit zeker niet beklagen.
Dan moet je continu tussen de 2 bureaubladen wisselen. Ik heb wel wat beters te doen.
Op dat punt ben ik het met je eens. Het feit dat je 2 verschillende bureaubladen hebt met ook 2 verschillende soort uitziende applicaties, geeft je het gevoel alsof je in 2 OS'en tegelijk werkt.Asgaro schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:49:
[...]
Het is gewoon bizar dat je nu twee bureaubladen zal moeten onderhouden. Als er Metro-only apps komen, ga je echt niet anders kunnen.
Dan moet je continu tussen de 2 bureaubladen wisselen. Ik heb wel wat beters te doen.
Je bedoelt net zoals dat je nu op Windows 7 zoveel tijd kwijt bent aan het "onderhouden" van je start-menu?Asgaro schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:49:
[...]
Het is gewoon bizar dat je nu twee bureaubladen zal moeten onderhouden. Als er Metro-only apps komen, ga je echt niet anders kunnen.
Ja, dat was wat voorbarig van me.Ramon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:46:
[...]
multitasken kan toch prima in de desktop? daar heb je toch de hoeken niet voor nodig?
Ik was al aan het denken in de veronderstelling dat je niet zonder Metro apps je ding kunt doen. Hoop dat het zo geen vaart loopt
De mappen toevoegen aan je Videos en Music libraries. Kan momenteel (ironisch genoeg) alleen via de 'klassieke' desktop explorer windowAnoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:30:
[...]dan kun jij met vast wel helpen met die video en muziek app mijn media op de secundaire HDD kan benaderen. ik ga gewoon iTunes+VLC gebruiken want het is toch een beetje knudde dat je niet handmatig je muziek/video map kan instellen.
Overigens: Waarom zeikt iedereen over het missen van een software button voor het afsluiten van de computer. WAARVOOR DENK JE DAT DIE GROTE KNOP OP JE KAST IS? Dat ze die voor de lol meer dan 30jaar geleden hebben uitgevonden?
@2 displays: ben er ook bang voor wat er gaat gebeuren als er geen niet-metro apps meer zijn. Momenteel red ik me wel met Word en VS11 op het andere scherm maar wie weet .. Fijner was geweest Metro op beide schermen. Zelfs al is het alleen de "desktop app" in metro op het andere scherm.
[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 01-03-2012 21:56 ]
Windows Explorer opstarten, rechtermuisknop Properties op de Music-library en op Add... klikken om een map met muziek toe te voegen. Hoewel ik verder ook niet erg gelukkig wordt van die Music-app: waarom worden de controls verborgen als ik even niets doe? Dan zie ik alleen maar een leeg scherm, lekker nuttig. Of hoort daar bepaalde art te staan? Alle albums van me hebben gewoon album art, dus dat is het niet.Pykow schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:31:
google helpt me niet om HTML5 aan de praat te krijgen met youtube ?
Ja, art van zune hoort daar te staan denk ik. Net zoals in de Zune applicatie en op WP7 telefoons. Op WP7 wordt iig album art uit de folders gewoon genegeert (en in zune applicatie zelf ook btw)Fred-Erik schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:55:
[...] Hoewel ik verder ook niet erg gelukkig wordt van die Music-app: waarom worden de controls verborgen als ik even niets doe? Dan zie ik alleen maar een leeg scherm, lekker nuttig. Of hoort daar bepaalde art te staan? Alle albums van me hebben gewoon album art, dus dat is het niet.
geen ruimte op de win8 partitie om mijn muziek bibliotheek neer te zetten, laat staan mijn films, en ik ga natuurlijk niet elke keer met dingen slepen om het 1x te bekijkenCaelorum schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:54:
[...]
De mappen toevoegen aan je Videos en Music libraries. Kan momenteel (ironisch genoeg) alleen via de 'klassieke' desktop explorer window
slaapstand?Overigens: Waarom zeikt iedereen over het missen van een software button voor het afsluiten van de computer. WAARVOOR DENK JE DAT DIE GROTE KNOP OP JE KAST IS? Dat ze die voor de lol meer dan 30jaar geleden hebben uitgevonden?
Ik begrijp dat wel. Na 20 jaar Windows-gebruik (3.1, NT, 2000, XP, Vista, 7) zonder noemenswaardige problemen (en er is in die tijd zat veranderd, en voor 1995 gebruikte ik veel OS/2) kan ik me gewoon niet neerleggen met de richting waar Windows naartoe is gegaan, of aan het gaan is.Renegade! schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:26:
Ik vind het ongelofelijk hoe sommigen hier zo negatief kunnen op reageren. Vele zijn uiteraard altijd sceptisch tegenover verandering maar ik begrijp echt niet hoe je geen fan kan zijn van Windows 8 als je dat wel was van Windows 7.
Zoals ik al eerder hierboven zei heb ik net ook openSUSE KDE4 geprobeerd; dat werkt prima, en meer "Windows dan Windows zelf" (zoals IBM over OS/2 ook zei: "Een beter Windows dan Windows zelf"). Net heb ik ook openSUSE met Gnome 3.x geprobeerd; ik had het wel al eens eerder gezien, maar nooit mee gewerkt. Het is compleet anders is als KDE4 / Windows; de "Overview" van vensters en applicaties is een beetje vergelijkbaar met Metro. Echter, die Overview ligt over je desktop heen, onder direct een complete andere "werkomgeving" te creëeren. Hoewel ik kan begrijpen dat mensen kritiek hadden op de radicale wijzingen die Gnome heeft doorgevoerd in versie 2 (want het werkt écht compleet anders), kan ik er voor de rest maar een ding over zeggen: het werkt. En goed ook. Het is clean, strak, wit, en overzichtelijk, en uitermate goed geschikt voor mensen met een slecht zichtvermogen. Met één klik kan ik de hele UI op 150% zetten. Kan Windows ook, maar veel programma's ondersteunen dat niet.
Als ik eerlijk moet zijn en iemand zou me op dit moment een geweer tegen mijn hoofd zetten en zeggen: "Je moet *NU DIRECT* een ander besturingssysteem kiezen en het mag niet Windows 7 zijn!", dan zou ik zonder aarzelen "Linux met Gnome 3" aantwoorden.... en dat komt van iemand die ondertussen 20 jaar lang Windows gebruikt; thuis, op het werk, ervoor programmeert, en er sinds Windows NT4 zelfs een voorstander van is geweest.
Iemand die zo lang met computers werkt als ik heeft geen inspanning nodig om "ergens aan te wennen". Zonder problemen ben ik overgestapt van OS/2 (met daarin Win 3.1) naar NT, 2000, XP, Vista en 7. Nooit heb ik hoeven "wennen"; alle dagelijks benodigde opties vond ik altijd binnen een paar minuten. De conclusie was altijd direct: "Hier kan ik mijn dagelijks werk mee doen."Nee, mij zie je niet meer terugkeren naar Windows 7. Mensen die de inspanning willen leveren om even te wennen aan Windows 8 zullen zich dit zeker niet beklagen.
Al heel lang volg ik de ontwikkeling van Linux (al sinds 2001), omdat ik altijd een groot fan ben geweest van de filosofie achter Unix; jammer genoeg waren de grafische omgevingen echter voor mijn gevoel altijd niet af, en te beperkt. Sinds Ubuntu op de markt is gekomen in 2004 ofzo, is dat snel gaan veranderen, en net heb ik sinds een dik jaar weer eens iets met Linux gedaan.
Ik heb 10 minuten gewerkt met KDE4, en mijn conclusie was: "Hier kan ik mijn dagelijkse werk prima mee doen." Daarna heb ik 10 minuten gewerkt met Gnome 3, en de conclusie was hetzelfde. Bij Windows 8 was dat niet het geval. Daar had ik na 10 minuten het gevoel: "Deze interface zit me in de weg."
Kan ik ermee werken? Tuurlijk.
Maar wil ik ermee werken? Waarschijnlijk niet.
Photoshop CS5 (Student Edition) en Lightroom 3 (Student Edition) kan ik vervangen door GIMP en RAWTherapee (de mogelijkheden van CS en LR heb ik niet per se nodig), en mijn kleurcalibrator werkt ook onder Linux.
WINE heeft op dit moment voor al mijn oude spellen de status "Platinum", en voor de drie nieuwsten die ik heb (Dragon Age 1, The Witcher 1 en 2) heeft het Gold. Ik speel een van die spellen soms wel eens door, en zo te zien kan dat tegenwoordig.
Er blijft slechts één programma over dat ik niet onder Linux kan draaien omdat het een speciale driver nodig heeft, maar die kan dan wel in een XP SP3 VM zonder netwerkverbinding. Het is het eerder genoemde schaakprogramma, dat mijn DGT schaakbord aanstuurt; dat kan desnoods tot 2075 in een netwerkloze XP VM blijven draaien wat mij betreft (ik heb XP Pro uit mijn studententijd overgehouden en mag het nog steeds gebruiken). Indien nodig kunnen sommige van die oude spellen ook direct diezelfde VM in, zodra Oracle "Resolutie oprekken met behoud van aspect ratio" toevoegt.
In elk geval heb ik het gevoel dat deze eerste ervaring met Windows 8 me serieuzer naar Linux doet gaan kijken dan naar Windows 8 zelf, of er zou in de volgende bèta of RC iets drastisch moeten veranderen, want bij mijn volgende computer, die er over 1-1,5 jaar aankomt, ga ik weer een OS kiezen, en op dit moment gaat die keuze tussen Windows 7 en Linux met Gnome 3.
(Apple is en blijft voor altijd out of the picture omdat de beperkte hardwarekeuze en de manier waarop het bedrijf werkt me niet aanstaan.)
Libraries zijn virtuele mappen, je kunt er alles aan toevoegen wat je wilt. Dus ook je muziek en films van een andere schijf.Anoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:58:geen ruimte op de win8 partitie om mijn muziek bibliotheek neer te zetten, laat staan mijn films, en ik ga natuurlijk niet elke keer met dingen slepen om het 1x te bekijken
Huh? Ik doe juist precies dat: ik smijt m'n cursor de hoek in en klik, en heb het startmenu.Asgaro schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:41:
[...]Nu heb je nauwelijks iets van visueel gebied waar je op moet klikken!! Je moet echt KIJKEN waar je cursor gaat, dan even wachten, en hopen dat de thumbnail verschijnt, want DAN PAS weet je dat je goed zit.
Over de kritiek dat je programma's moet afsluiten omdat het er anders te veel worden voor het alt-tabben: je moet ook niet alt-tabben. Je moet op de Windows knop drukken en de eerste paar letters van je programma intypen. Er wordt nooit meer dan één instantie opgestart, dus het heeft hetzelfde effect.
Geheugengebruik is ook geen probleem, elk programma slaat bij het taskswitchen zijn state op, zodat als er te weinig geheugen is, het automatisch gekilled kan worden.
@Katsunami: rant rant, je voegt niets toe aan de discussie. Je vind het niet fijn nadat je een bèta hebt geprobeerd in een virtuele machine die daar niet goed mee overweg kon (luister eens naar jezelf en denk of je dit een eerlijke kans vind) en je wilt nu heel graag naar Linux. Leuk voor je, maar hou het bij de inhoudelijke kritiek alsjeblieft.
[ Voor 10% gewijzigd door Fred-Erik op 01-03-2012 22:08 ]
Tja, voor mijn muziek gebruik ik gewoon nog altijd Zune en voor films enzo BS Player en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven. De standaard 'Music' app werkt hier nog niet lekker.Anoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:58:
[...]
geen ruimte op de win8 partitie om mijn muziek bibliotheek neer te zetten, laat staan mijn films, en ik ga natuurlijk niet elke keer met dingen slepen om het 1x te bekijken
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Anoniem: 414266
En dat kun je dan ook gewoon doen in win8, een close button voor win32 apps en een rechter muis close voor metro apps, natuurlijk laat ik het wel lekker aan het os over om apps te sluiten, daar ga ik me niet druk over maken, niet op mijn 24GB desktop, en ook niet op mijn 3GB laptop.Metro2002 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:34:
[...]
Ja waarom zou je ze afsluiten, dan alt-tabben we toch vrolijk door alle 500 openstaande apps elke keer? En ach dat geheugen dat in gebruik is , we kopen wel weer wat bij he want microsoft vindt het niet nodig om applicaties af te sluiten.
Er is echt een reden dat applicaties worden afgesloten door mensen, je gelooft het niet maar het is echt zo!
dus het is eigenlijk een soort label? handig. werkt dat ook al zo in nummertje 7?Fred-Erik schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:04:
[...]
Libraries zijn virtuele mappen, je kunt er alles aan toevoegen wat je wilt. Dus ook je muziek en films van een andere schijf.
Precies, en ja.Anoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:08:dus het is eigenlijk een soort label? handig. werkt dat ook al zo in nummertje 7?
Zo heb ik al 15 jaar een map 'Fotos' op mijn schijf staan, en met ingang van Windows 7 (edit: Vista overgeslagen) kon je eindelijk die idiote 'My Very Own Pretty Pictures'-mappen vervangen door mijn 'Fotos'-map. 'My Pictures' uit de library halen en 'Fotos' toevoegen en klaar. Je kan dus ook meerdere mappen aan één library toevoegen, wat in mijn geval handig is met 'Series' en 'Films', die allebei onder Videos staan.
Vind de music app trouwens wel heel gaaf in elkaar zitten, alleen met een grote collectie is hij niet echt snel meer helaas… Ook het docken van de musicapp aan de rand van je scherm is best handig.
Verder jammer dat je geen foto's kunt delen met de messaging app.
Eerste snelle ervaring:
Teleurgesteld.
Multitasking gaat er precies op achteruit (metro apps worden niet geïntegreerd in de Desktop en omgekeerd).
Afstandsbediening werkt niet (of toch praktisch niet) met de metro interface. Laten ze naar mijn mening een mooie kans liggen. Zat er zo naar uit te kijken om via tv mijn mail te kunnen lezen, youtube te kunnen bedienen, op internet zitten,... Ik hoop dat het een finishing touch zal worden en dat het nog te vroeg is om een besluit te vormen.
Dat touch gedoe lijkt onnozel om met een muis en is tijdverlies.
Media center is nog steeds een aparte applicaties (terwijl deze perfect kon geïntegreerd worden in de metro interface). Media center is ook gewoon de Win7 versie en zeer buggy.
Tot zover eerste snelle ervaring. De rest is voor het weekend
[ Voor 68% gewijzigd door SMGGM op 01-03-2012 22:51 ]
Nee, in Vista waren er geen Libraries..
Ahh oké dan herinner ik met het verkeerd.calvinturbo schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:47:
[...]
Nee, in Vista waren er geen Libraries..

Nog mooier is dat je al vanaf windows 7 (of zelfs eerder) gewoon de iso kan hernoemen naar .zip en kan uitpakken op een usb en dan bootenSMGGM schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:44:
Moest het nog niet gezegd zijn geweest: je kan perfect de Windows 7 USB tool gebruiken om een USB klaar te maken om Windows 8 te installeren vanaf USB (spaart alsweer een dvd). Geen geknoei met allerhande software
[...]
Hmm, dat doet die bij mij wel. Zelfs na een reboot opent die weer alle tabs en scroll die naar de juiste plek ^^shappie schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:17:
Vind het best storend dat IE10 metro niet onthoudt waar je mee bezig was als je even een andere app open hebt gehad. Moet telkens weer opnieuw verder scrollen om te komen waar ik was met lezen…[..]
[ Voor 27% gewijzigd door Caelorum op 01-03-2012 22:52 ]
Dat is een handige tip, zinvolle tool danCaelorum schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:51:
[...]
Nog mooier is dat je al vanaf windows 7 (of zelfs eerder) gewoon de iso kan hernoemen naar .zip en kan uitpakken op een usb en dan booten
[...]
Hmm, dat doet die bij mij wel. Zelfs na een reboot opent die weer alle tabs en scroll die naar de juiste plek ^^

Ik ga het ook maar eens booten hier, mijn MSI laptop met Windows 8 Developer Preview is helaas stuk gegaan (te heet geworden

Aangezien ie nieuw is, zal het inderdaad effe duren voordat dat kan, maar zoals met elke windows komt er wel weer een codec-pack voor uit, denk ik zo. Ik snap wel dat ze het standaard niet meeleveren (wordt toch vooral in de illegale circuit gebruikt), maar blijft jammer.Anoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:50:
kost echt minuten om naar het goede videobestand te zoeken, ondertussen zuipt de app 260MB (dus zonder ook maar iets af te spelen), en dan blijkt ie geen MKV/H264 af te kunnen draaien. geef mij maar VLC hoor
Ik vind het alleen wel raar dat je in metro niet standaard een taakbalk ziet of een menu bovenin met sluiten, minimaliseren, etc. Waarom moet je dat aan de rand met je muis slepen en bewegen? Dat is toch niet handig voor muis-gebruikers?
Omdat je niet hoort af te sluiten en je voor minimaliseren de win toets of linkeronderhoek hebt?Martinspire schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:58:
[...]
Ik vind het alleen wel raar dat je in metro niet standaard een taakbalk ziet of een menu bovenin met sluiten, minimaliseren, etc. Waarom moet je dat aan de rand met je muis slepen en bewegen? Dat is toch niet handig voor muis-gebruikers?
Maar wat als ik dadelijk 30 applicaties op een dag gebruik (waarvan ik een aantal zoals photoshop die erg zwaar zijn maar eventjes nodig heb)? Dan loopt mn geheugen toch langzaam vol met dingen die niet nodig zijn?Caelorum schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:08:
[...]
Omdat je niet hoort af te sluiten en je voor minimaliseren de win toets of linkeronderhoek hebt?
Sluiten van dingen lijkt me niet meer dan logisch. Ik vind het dom dat die optie er niet standaard te zien is en je alt-f4 moet gebruiken.
Ik vind dat juist helemaal niet raar. remember dat Metro voor touch is. Voor touch heb je grote targets nodig om comfortabel te kunnen gebruiken, groter dan wat nodig zou zijn voor muis (ook al is voor muis groter vaak ook wel beter). Maar in ieder geval... als je in Metro altijd een taakbalk in het zicht zou hebben zou dat teveel ruimte innemen.Martinspire schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:58:
[...]
Martinspire schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:16:
[...]
Maar wat als ik dadelijk 30 applicaties op een dag gebruik (waarvan ik een aantal zoals photoshop die erg zwaar zijn maar eventjes nodig heb)? Dan loopt mn geheugen toch langzaam vol met dingen die niet nodig zijn?
Sluiten van dingen lijkt me niet meer dan logisch. Ik vind het dom dat die optie er niet standaard te zien is en je alt-f4 moet gebruiken.
waarom pusht microsoft dit dan zo als desktop OS, en zitten we nu en masse de consumer preview op desktops te proberen?Ramon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:19:
[...]
Ik vind dat juist helemaal niet raar. remember dat Metro voor touch is. Voor touch heb je grote targets nodig om comfortabel te kunnen gebruiken, groter dan wat nodig zou zijn voor muis (ook al is voor muis groter vaak ook wel beter). Maar in ieder geval... als je in Metro altijd een taakbalk in het zicht zou hebben zou dat teveel ruimte innemen.

Volgens mij pusht Microsoft nog helemaal niets. Volgens mij is in deze beta (consumer preview, what's in a name?) de Metro stijl geintroduceerd voor touch devices zoals tablets.Anoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:21:
[...]
waarom pusht microsoft dit dan zo als desktop OS, en zitten we nu en masse de consumer preview op desktops te proberen?
Op mijn Icionia W500 tablet draait nu Windows 8 en ik vind het geweldig!
Op mijn HP Probook 5330m laptop draait nu Windows 8 en ik ben gematigd positief.
In mijn ogen zijn er nog genoeg verbeterpunten voor niet touch devices, maar om het nu al af te schrijven terwijl er nog niets definitief is, gaat mij veel te ver.
Aan ieder: Probeer wat minder zwart wit te denken en kijk naar de mogelijkheden. Als je iets vind wat je tegenstaat, of wat je denkt dat beter kan, meldt dat dan bij Microsoft. Alleen met feedback die ze ontvangen kunnen ze wat, feedback die ze niet ontvangen kunnen ze ook niets mee. Het is prima als je denkt dat het niets wordt, maar probeer dat te onderbouwen, en nog beter, probeer aan te geven hoe het in jouw ogen beter zou kunnen, zonder direkt te gillen dat je Windows 7 experience wilt houden. Als dat is wat je wilt, blijf dan lekker Windows 7 gebruiken, niemand verplicht je om Windows 8 in zijn huidige vorm te gebruiken.
Weet jij al hoe de RTM versie er uit komt te zien? Ik niet in ieder geval.
Voor ik verder iets ga roepen over Windows 8 op mijn HP laptop, wil ik eerst de chipset drivers goed werkend krijgen, want nu heb ik 1024x768 resolutie op een device dat meer kan.
[ Voor 81% gewijzigd door Gé Brander op 01-03-2012 23:29 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Anoniem: 303530
Exact, ik heb even de documentatie van mozilla... doorgelezen, en het schijnt dat als een app suppend, hij dan alle data moet hebben weggeschreven. Sluit de app, dan krijgt deze geen kans meer op data weg te schrijven. Supenden mag maximaal 5 seconden duren.Caelorum schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:18:
Het os sluit metro apps wel als je geheugen vol loopt. Voor desktop apps heb je je kruisje nog.
Dat gaat leuk worden. Wat als ik straks een groot bestand, laten we zeggen een video open, en ik bewerk deze iets, en het OS geeft het signaal om te suspenderen. Dan heeft-ie 5 seconden om alles op te slaan. Anders ben je je bewerkingen kwijt. Reken maar dat problemen gaat opleveren.
Of denk aan andere mogelijkheden, dat bijvoorbeeld de applicatie tijdens gebruik continu de wijzigingen opslaat, of elke x seconden. Als dan het signaal komt, hoeft er niet veel weggeschreven te worden en is er geen probleem.Anoniem: 303530 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:22:
[...]
Exact, ik heb even de documentatie van mozilla... doorgelezen, en het schijnt dat als een app suppend, hij dan alle data moet hebben weggeschreven. Sluit de app, dan krijgt deze geen kans meer op data weg te schrijven. Supenden mag maximaal 5 seconden duren.
Dat gaat leuk worden. Wat als ik straks een groot bestand, laten we zeggen een video open, en ik bewerk deze iets, en het OS geeft het signaal om te suspenderen. Dan heeft-ie 5 seconden om alles op te slaan. Anders ben je je bewerkingen kwijt. Reken maar dat problemen gaat opleveren.
Metro applicaties dienen volgens mij ook met een andere gedachte ontworpen te worden dan de 'oude' manier van Windows applicaties.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Inderdaad. Maar is dat wel gewenst? Wil je constante (!) disc activiteit omdat microsoft niet wil dat gebruikers bepalen welke applicaties draaien?c70070540 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:31:
[...]
Of denk aan andere mogelijkheden, dat bijvoorbeeld de applicatie tijdens gebruik continu de wijzigingen opslaat, of elke x seconden. Als dan het signaal komt, hoeft er niet veel weggeschreven te worden en is er geen probleem.
Voor mij als power user, neen.
Jammer dat je het niet snapt of niet wil snappen. Windows 8 bestaat uit meer dan alleen Metro. Je kan vanuit het start screen gewoon desktop apps starten of gewoon naar de desktop wisselen. Ik heb Windows 8 nu 2 dagen draaien op mijn workstation en zit voor 95% van de tijd gewoon op de desktop te werken en dat werkt meer dan prima.Anoniem: 448639 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:21:
[...]
waarom pusht microsoft dit dan zo als desktop OS, en zitten we nu en masse de consumer preview op desktops te proberen?
Voor tablets zal de verhouding allicht andersom liggen en zal je vooral in Metro bezig zijn met Metro-apps.
uiteraard, ik zit nu ook de hele tijd in desktop mode, dus in essentie een soort win7 light met een aantal dingen op een andere plek. als het idee is dat desktop gebruikers 90% van de tijd in desktop mode zitten en tablet gebruikers 90% van de tijd in metro zitten, maak dan gewoon aparte besturingssystemen ipv proberen zaken smaen te voegen die zich duidelijk niet echt laten mengenRamon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:37:
[...]
Jammer dat je het niet snapt of niet wil snappen. Windows 8 bestaat uit meer dan alleen Metro. Je kan vanuit het start screen gewoon desktop apps starten of gewoon naar de desktop wisselen. Ik heb Windows 8 nu 2 dagen draaien op mijn workstation en zit voor 95% van de tijd gewoon op de desktop te werken en dat werkt meer dan prima.
Voor tablets zal de verhouding allicht andersom liggen en zal je vooral in Metro bezig zijn met Metro-apps.
Geen kritiek hoor, ik kan ze vast weer gewoon verwijderen. Maar beter: Heeft er iemand tips om er normaal mee om te gaan?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Normaal, als je op een Library klikt, zal je toch ook de onderliggende structuur zien(ik bedoel dus zoals in Explorer in de linkerzijbalk)? Dus zie niet in hoe je iets fout kunt opslaan.Sando schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:48:
Ik was die libraries alweer vergeten, in 7 had ik ze gewoon verwijderd. Ik vind het zo lastig dat ze altijd ergens bovenaan staan en je nooit zeker weet waar je iets opslaat als je er op klikt, en gevoelsmatig je privefoto in public pictures kan opslaan zonder het door te hebben.
Geen kritiek hoor, ik kan ze vast weer gewoon verwijderen. Maar beter: Heeft er iemand tips om er normaal mee om te gaan?
Ik vind Libraries essentieel. Op de hogeschool volg ik een informatica-gerelateerde richting. Je hoeft geen laptop mee te nemen (en meesten doen dit ook niet), omdat de school genoeg stevige PC's voorziet. En zo kunnen ze voorkomen dat men andere zaken doet dan verwacht.
Nadeel is dan wel dat je je files op je desktop/laptop thuis moet zien te krijgen.
Wat ik heb gedaan:
- Op school upload je alles naar Dropbox account.
- Thuis op desktop/laptop maak je een library. Bijvoorbeeld "Library GUI's".
- Dan steek je daarin de verwijzingen naar 2 mappen: een lokale map met zaken over GUI's. En dan de online Dropbox map die je ook gebruikt voor GUI's files.
- Installeer dan ook de Dropbox software: zo worden alle files automatisch gesynced naar je Dropbox map bij het opstarten en moet je niets extra doen!
Dus zo, door te klikken op Library GUI's heb je direct alle files.
Gelijkaardige praktijken kan je ook in het bedrijfsleven wel gebruiken, vermoed ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 02-03-2012 00:08 ]
Wellicht omdat ik het op de tablet al even gebruik (ook de WDP) maar ik heb geen enkele moeite een programma of apps te openen of te sluiten (je kunt ook met de muis naar links boven en dan links klikken op de miniatuur "close) ook afsluiten of herstarten geen probleem.
Ik ben er blij mee :-)
Wat me echter stoort is de manier waarop het scrollen is opgebouwd. Ik besef dat de meeste desktop-gebruikers met een muis met scrollwieltje werken, waardoor je enkel verticaal kan scrollen. De hele interface hunkert echter naar horizontaal scrollen. Zeker op mijn laptop hier zit ik voortdurend naar links en rechts te vegen omdat de content nou eenmaal links of rechts staat, niet beneden, niet boven.
Allemaal aan de touchpads/touch muizen?
Alleen jammer genoeg had ik hem nog niet helemaal klaar......maar idd....
We gaan verder in --> [Windows 8] Ervaringen & discussies - Deel 2
Dit topic is gesloten.
Download Windows 8 Consumer Preview via deze link? Gebruik deze product key : DNJXJ-7XBW8-2378T-X22TX-BKG7J (publiek beschikbare code). Het is aan te nemen dat het dan wat drukker gaat worden in dit topic, maar laten we afspreken dat we wel ON-TOPIC blijven... Het verzoek om download-links via UseNet en Torrents is niet nodig en ook niet wenselijk...graag achterwege laten!