Ik reageer hier ook even op, want ook ik ben Apple-minded en heb de afgelopen jaren alleen maar iPhones gehad met af en toe een uitstapje naar Android. Mijn laatste iPhone was de iPhone 4.
1. De Samsung Galaxy S II is het allereerste toestel dat sneller lijkt dan een iPhone. Het openen van de webbrowser en laden van internetpagina's gaat aanmerkelijk sneller dan op iPhone 4, iets dat mijn inziens ontzettend bijzonder is en nog geen enkel ander Android toestel ooit eerder voor elkaar gekregen heeft.
2. De instel- en customize mogelijkheden van een Android toestel zijn natuurlijk veel groter dan bij een iPhone. Dit is ook de reden dat ik af en toe een uitstapje maakte naar Android, maar de ontbrekende snelheid bij het browsen en aanwezige 'lag' in het heen en weer switchen tussen homescreen widgets brachten mij altijd toch weer terug naar de iPhone. Nu is dat anders. Ik heb de Galaxy S II nu bijna een week in bezit en ik heb nog geen enkele keer 'lag' geconstateerd. Niet in de browser en niet in de homescreens. Dit keer is snelheid geen reden meer om terug te gaan naar iPhone.
3. De grootte van het scherm (4,3 inch) is prettig. Toch een stuk groter dan de 3,5 inch van iPhone. Dat merk je vooral bij het kijken van filmpjes of het spelen van spelletjes die je ook speelde op de iPhone. Ik noem een Angry Birds bijvoorbeeld, dat ziet er minstens zo scherp uit als op het Retina Display van de iPhone, maar dan nog een stuk groter. Fantastisch.
4. Het display van de Samsung Galaxy S II (Super Amoled Plus) is ook het eerste display dat mijn inziens de kwaliteit van het Retina Display van iPhone benaderd of er misschien zelfs wel gelijkwaardig aan is. Beweren dat het beter is vind ik onzin, hoewel het beter afleesbaar zou zijn in de zon, wat mijn inziens wel weer een streepje voor geeft. Ik acht het scherm vergelijkbaar, het is namelijk vrijwel onmogelijk om er pixels op waar te nemen, daar waar dat op de iPhone werkelijk onmogelijk is. Met de betere afleesbaarheid in de zon vind ik dus dat ze even goed scoren. Ook erg bijzonder, wederom mijn inziens voor het eerst dat een toestel in dat opzicht het niveau van de iPhone 4 evenaart.
5. Wat Android nog mist ten opzichte van de iPhone is met name aan de apps toe te schrijven. Zo voelt het uploaden van een foto binnen Twitter of Facebook net wat lastiger aan dan op een iPhone. Op een 1 of andere manier Twitter ik ook minder op een Android toestel dan op de iPhone. Ik kan niet goed uitleggen waar het door komt, maar ik heb het keer op keer wanneer ik weer een uitstap maak naar Android.
6. Het onscreen toestelbord van Android en met name het Swype toetsenbord van Samsung is niet te vergelijken met het onscreen toetsenbord van iPhone. Het iPhone toetsenbord is nou eenmaal veruit het allerbeste onscreen toetsenbord dat ooit is gemaakt. Je zult enorm moeten wennen aan het typen en je zult het nooit zo snel kunnen als op de iPhone. In de Android Market zijn er wel namaak iPhone toetsenborden te downloaden en dat scheelt een hoop. Desalniettemin wordt het nooit dezelfde ervaring als op je iPhone en dat is jammer. Als ik Google was, of Samsung, zou ik dat iPhone toetsenbord keihard jatten en gewoon in al mijn telefoons stoppen. Maar om een 1 of andere reden doen fabrikanten dat maar niet, waarschijnlijk toch een patenten kwestie.
7. Als je dacht dat iTunes zoog, dan ken je Samsung Kies nog niet. Ik kan niets anders zeggen dat dit dikke ellende is. Het is zeer instabiel en werkt eigenlijk voor geen ene meter. Mij is het tot op heden niet gelukt om mijn Galaxy S II ermee te updaten en ik ben wat dat betreft echt de domste niet. Ik ben ervaren IT-er, bekend met de meest uiteenlopende software en computertechnieken (kuch kuch), maar ik krijg de update simpelweg niet voor elkaar. Misschien zou ik er met nog meer moeite het gewenste resultaat uithalen, maar voor een normale gebruiker is Kies absoluut niet gebruiksvriendelijk.
8. Iedereen in dit topic maakt zich druk over de batterijduur, en terecht als je er meer van had verwacht. Ik niet. De batterijduur is zeer vergelijkbaar met iPhone. Je hoeft dus niet te verwachten dat je telefoon 2 dagen mee gaat, want dat gaat ie niet. Iedereen die anders beweert is de hele dag bewust met het afsluiten zijn batterijstatus bezig en daar moet je als normale gebruiker denk ik geen trek in hebben. Laad hem iedere nacht op en je kunt er vanuit gaan dat je met gemiddeld gebruik er de dag mee doorkomt. Prima lijkt me, iedere nacht opladen kan immers geen enkele kwaad.
9. Het verzenden en delen van foto's heeft Android een stuk beter voor elkaar dan Apple. Met het grootste gemak deel je media via email, maar bijvoorbeeld ook via externe applicaties zoals Facebook, Hyves, Twitter, Whatsapp en Dropbox VANUIT je gallerij. Op de iPhone is dit niet mogelijk, daar moet je altijd EERST de externe app openen en daarvandaan je gallerij benaderen. Dit zijn weer typisch functies die Apple eigenlijk van Android zou moeten jatten mijn inziens.
10. Aankopen in de Android Market kan, volgens mij, alleen als je in het bezit bent van een creditcard. Anders dan in de App Store van Apple, waar je je account gewoon aan je bankrekening kunt hangen.
11. Het is een verademing om een keertje tegen wat anders aan te kijken dan dat saaie homescreen van de iPhone dat sinds 2007 al hetzelfde oogt en slechts in kleine details is veranderd door de jaren heen (mappen). Daarnaast is het ook prettig dat je veel meer instel mogelijkheden hebt en dat je vrij bent om te installeren wat je wilt, zonder te hoeven jailbreaken. De Android Market beleid is veel minder streng en daarnaast kun je ook gewoon apps installeren buiten de Android Market om. Dit betekent natuurlijk ook veel meer vervuiling, maar als je goed zoekt ook veel meer mogelijkheden en zeer uitgebreide apps.
Ik zou nog meer dingen kunnen opnoemen, maar ik wordt een beetje moe van het typen en heb het idee dat deze post wellicht iets te lang en daardoor oninteressant wordt. Maar als overall oordeel kan ik zeggen dat ik als zeer ervaren iPhone gebruiker (ik gebruik sinds 2007 iPhones en alle versies zijn de revu gepasseerd), dat de Samsung Galaxy S II het eerste toestel lijkt te zijn dat ik niet weer ga terug ruilen voor een iPhone. Het toestel is op dit moment sneller dan de iPhone 4, en dat is nog geen enkel ander toestel eerder gelukt. Dualcore Android toestellen zijn mijn inziens daarom de toekomst en terecht, want Apple moet met iOS 5 / iPhone 5 echt met wat nieuwe dingen komen, om te voorkomen dat mensen overstappen naar Android.