Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:
  • 142.051 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36
Tsurany schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:06:
[...]

jij betaalt de leasemaatschappij een bedrag die zij in rekening brengen voor het aanschaffen van de trekhaak. De trekhaak is aangeschaft door de leasemaatschappij en eigendom van de leasemaatschappij. Dat jij daar in totaal net zo veel voor betaald als voor de aanschaf van een losse trekhaak is irrelevant.
Het benadrukt enkel dat het voordeliger is om een trekhaak achteraf aan te schaffen en te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:48
MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:35:
Zit nu met een vraagstuk, welke ik aan jullie wil voorleggen.

Ik heb enige tijd geleden een trekhaak onder mijn leaseauto laten zetten. Deze is 1:1 verrekend in het maandbedrag. Dus ik zou zeggen; het is mijn trekhaak.

Mag ik deze er nu af halen en op marktplaats zetten?
Die auto zet je zelf toch ook niet op marktplaats 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:11
Het grootste verschil wat mensen vaak vergeten, is de verzekering van je trekhaak. Mocht je een ongeluk krijgen, en je trekhaak is kapot, krijg je van Athlon een nieuwe.

Als hij van jou is, moet je dat dus lekker zelf betalen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jip_86 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:28:
[...]

Die auto zet je zelf toch ook niet op marktplaats 8)7
Die heb ik toch niet in het geheel afbetaald in de leasetermijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:02

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:31:
[...]

Die heb ik toch niet in het geheel afbetaald in de leasetermijn? 8)7
Mijn Octavia, nieuwwaarde incl opties en accessoires € 38.500
Betalingen gedurende de leasetermijn € 32.400

Bijna wel 'afbetaald' dus ;) Maar.... Daar ziet mijn werkgever toch ook niets van terug? De restwaarde na 3 jaar ligt zo ongeveer op 20 tot 25k. De leasemaatschappij verdient er dus, uitgaande van een restwaarde van 22,5k, € 16.400 in drie jaar op. Voor dat geld moet een kantoor in stand gehouden worden, moet er personeel rondlopen, betalen ze onderhoud (voor zover niet binnen garantie) en lopen ze het risico bij schade (geen idee of de leasemij de auto's verzekerd of het risico zelf draagt).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, niet vergelijkbaar lijkt me.
Onderhoud, wegenbelasting, banden etc. Betaal je gewoon.
Das niet zo zwart-wit als een trekhaak lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:48:
Ja, niet vergelijkbaar lijkt me.
Onderhoud, wegenbelasting, banden etc. Betaal je gewoon.
Das niet zo zwart-wit als een trekhaak lijkt me :)
Die trekhaak is ook niet zo zwart-wit, lease is geen lening, of zo. De leasemaatschappij koopt de auto (en later ook de trekhaak) en draagt verder alle kosten. Jij betaalt een vergoeding voor het gebruik ervan. Dat de verhoging van de vergoeding i.v.m. die trekhaak over tijd net zo veel is als de prijs van de trekhaak, is pure pech voor jou.

Als je wist dat je die trekhaak 1:1 ging betalen, waarom heb je die dan laten verrekenen met je lease? Waarom dan niet gewoon die trekhaak betalen? Dan is ie gewoon van jou...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Eigenlijk zou je dat ook met LM velgen moeten doen. Gewoon zelf kopen en of op je volgende auto gebruiken als het past of verkopen op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

matty___ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:47:
Eigenlijk zou je dat ook met LM velgen moeten doen. Gewoon zelf kopen en of op je volgende auto gebruiken als het past of verkopen op marktplaats
En als je er een aan gort rijdt?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
AllSeeyinEye schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:55:
[...]

En als je er een aan gort rijdt?
Risico idd maar goed ik vind het ook best vervelend dat ik steeds alle opties volledig zelfbetaal en de leasemaatschappij er dubble voor kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dat noemen we nou, "onderhandelen" ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

matty___ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:00:
[...]

Risico idd maar goed ik vind het ook best vervelend dat ik steeds alle opties volledig zelfbetaal en de leasemaatschappij er dubble voor kan vangen.
ah, jij betaalt zelf. Ik niet, mijn werkgever betaalt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
AllSeeyinEye schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:02:
[...]

ah, jij betaalt zelf. Ik niet, mijn werkgever betaalt het.
Jij betaalt geen bijtelling? Maar het is idd mijn keuze om boven leasebudget te gaan zitten

[ Voor 12% gewijzigd door matty___ op 11-08-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Tylen schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:02:
Dat noemen we nou, "onderhandelen" ;)
Wat wil je daar onderhandelen? Je kunt het enkel achteraf erin/op laten zetten zodat het niet mee gaat tellen voor de bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

matty___ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:04:
[...]

Jij betaalt geen bijtelling? Maar het is idd mijn keuze om boven leasebudget te gaan zitten
Accessoires worden niet bijgeteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
AllSeeyinEye schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:20:
[...]

Accessoires worden niet bijgeteld ;)
Leren bekleding, 18" velgen etc gaan toch echt wel mee tellen als deze als optie zijn aan te vinken.

Als de dealer een handsfree bluetooth kitje inbouwd niet afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij bestaat daar een verschil tussen fabrieksoptie en dealeroptie.
De dealeropties worden 'na aflevering' gemonteerd. Zodoende kun je bijvoorbeeld lederen bekleding buiten de bijtelling houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je betaalt een leasebedrag voor de auto. De auto (en alles wat er op zit) is eigendom van de leasemij. Jij betaalt voor gebruik. Je hebt er die trekhaak onder laten zetten. Dat is verrekend met je leasebedrag, dwz: de extra kosten van die trekhaak zijn gespreid over de nog te betalen leasetermijn(en) en daardoor is je maandbedrag ws iets hoger geworden.

Het verschil tussen dealeroptie en fabrieksoptie doet hier niet te zake. Dat is alleen interessant voor de bijtelling, want die kijkt naar de consumentenprijs van de auto. Als het goed is is je bijtelling ook iets omhoog gegaan nu, want ietsje hogere cataloguswaarde. TL;DR: het gaat dus altijd om de auto als geheel.

Dus nee, die trekhaak mag je er niet zomaar onderuit halen. Het is niet eens je eigendom, je huurt hem in feite slechts.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Herko_ter_Horst schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:56:
Als je wist dat je die trekhaak 1:1 ging betalen, waarom heb je die dan laten verrekenen met je lease? Waarom dan niet gewoon die trekhaak betalen? Dan is ie gewoon van jou...
Dus jij bedoelt zelf betalen inclusief montage en dan na de leasetermijn de complete trekhaak constructie weer demonteren op eigen kosten? En dan vervolgens weer onder een andere auto de monteren? Lijkt mij niet handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:07:
Volgens mij bestaat daar een verschil tussen fabrieksoptie en dealeroptie.
De dealeropties worden 'na aflevering' gemonteerd. Zodoende kun je bijvoorbeeld lederen bekleding buiten de bijtelling houden.
Dealeropties heten in de volksmond accessoires. Maar inderdaad is het wettelijke verschil voor de belastingregels/bijtelling of die dingen voor of na aflevering gemonteerd zijn.

Maar dat is verder alleen van belang voor de Belastingdienst, niet voor de leasemaatschappij.
We Are Borg schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:21:
[...]

Dus jij bedoelt zelf betalen inclusief montage en dan na de leasetermijn de complete trekhaak constructie weer demonteren op eigen kosten? En dan vervolgens weer onder een andere auto de monteren? Lijkt mij niet handig :)
Nee, mij ook niet, maar de vraag was of hij dat ding mocht verkopen op Marktplaats. Als je dat wilt, moet je het zo doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-08-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Nou we het er toch over hebben. Ik heb geen trekhaak genomen omdat dit zo duur was dat ik het ding in drie jaar tijd ongeveer drie keer betaald zou hebben aan maandbedrag.

Ik wil echter wel een trekhaak en zit er dus over te denken om mijn leasebak naar de garage te brengen en zelf de trekhaak te betalen. Of ik die trekhaak er weer af mag/kan halen vind ik niet eens zo relevant.

Weet iemand of leasemaatschappijen dat toestaan ? En ja: ik weet dat ik gewoon even kan bellen naar de leasemaatschappij, maar ik ben even benieuwd of iemand daar al ervaring mee heeft :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Normaal gesproken zal alles wat er zonder schade opgezet en weer afgehaald kan worden geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben een nu bijna uit kwa nieuwe auto. De bestelling staat klaar. Alleen heeft iemand bij ons op de zaak het lumineuze idee gehad om een max van 10% op de accessoires te stellen.
En dat op de consumentenprijs, waarbij je nog gepakt wordt op het feit dat ik een benzine moet samenstellen, en dan een diesel geleverd krijg.

Situatie nu:
- Max 650 euro voor een benzineauto
- Max 15% overschrijding leasebedrag voor eigen rekening
- Max 10% accessoires

Ik heb nu een octavia combi samengesteld die met de opties die ik wil precies 650 euro is, maar met een consumentenprijs van 24500. Alleen kom ik aan 2900 euro opties. Luxere basisversie kan niet, want die hebben ze niet vergelijkbaar als greenline. Opties laten vallen kan eigenlijk ook niet, aangezien dit de enige manier is waarop ik zeker weet dat ik hem voor 1 januari heb. Pff... Lastig hoor!

Hoop dat ze wat willen schuiven met de 10%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Neem je toch een 1.6 tdi greenline, die is ook na 1 jan volgens mij nog 20% en wel als ebl te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, 20 of 14% scheelt nogal wat. Voor 20% ga ik liever in een benzine rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57
Mijn werkauto zal er eind dit jaar uit moeten en moet er dus een andere komen.
Werkgever zegt 14%... (ik ook graag)
Echter voor volgend jaar zie ik nog geen diesel auto's (station) die daar in gaan vallen of zie ik er eentje over het hoofd? Lease neemt na november niets meer op kenteken dus dit jaar zal het m niet meer gaan worden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nieuwe Peugeot 308 SW.

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 11-08-2014 19:43 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Misschien kijk ik naar de verkeerde maar zie staan CO2-uitstoot: 85 g/km.
Per 01-2015 moet deze < 83 g/km zijn voor 14%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Kan je niet iets regelen dat je de auto nu al mag bestellen, zodat deze in november/december geleverd wordt?

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, ik ben in de war met de non-SW, die doet idd 82 voor de non Premium, en 84 voor de premium.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
tilburgs82 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:17:
Kan je niet iets regelen dat je de auto nu al mag bestellen, zodat deze in november/december geleverd wordt?
Dat zal ik nog even navragen, maar mocht de auto geleverd worden na 15 november dan wordt deze niet meer op kenteken gezet. En zag dat de peugot, mooie auto trouwens :+ , bijna 150 euro p/mnd in de lease duurder is dan de clio estate welke eigenlijk voorgeschreven wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Whut? 150 eu duurder dan de Clio?? Dat scheelt hier maar 25,- tot max ~80,- ...
Peugeot doet 104,- / 122,- (premium),
Clio is 47,- (auth) / 85,- (dynamic)

(Dit zijn bedragen relatief aan leasebedrag en bijtelling, dus netto kosten voor mij)

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 11-08-2014 20:29 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
PEUGEOT 308 SW 1.6 BlueHDi 120pk Blue Lease -> kaal geconfigureerd wit, 54mnd/40000 € 676,78
RENAULT Clio Estate Energy dCi 90pk S&S ECO2 Night & Day -> kaal wit 54mnd/40000 € 563,97 verschilt 112,83 euro.... nagerekent met rekenmachine, geen 150 dus :D

Uiteraard is de consumentenprijs (en het vermogen :+ ) van de renault ook een stuk lager.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 11-08-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die clio is dan ook wel een serieuze stap kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
54 maanden? 4,5 jaar? Wat een rare termijn?

Clio Estate heeft 1400 Liter
Peugeot 308 SW 1660 Liter

Scheelt je iets meer dan 10%... Dat vind ik best meevallen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das maar één component he... En daarnaast meer 'bijna 20%' dan 'iets meer dan 10%'. Met de bank omhoog scheelt het 40% oid. Nog los van de ruimte voor de passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, als het zo belangrijk is, is er inderdaad weinig discussie mogelijk :)

Als ruimte een 'harde eis' is, waar maak je je dan druk over 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snap ik, maar er wordt een 120pk 308 vergeleken met een 90pk clio. Das in mijn ogen appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
FireDrunk schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:59:
54 maanden? 4,5 jaar? Wat een rare termijn?

Clio Estate heeft 1400 Liter
Peugeot 308 SW 1660 Liter

Scheelt je iets meer dan 10%... Dat vind ik best meevallen...
4,5 jaar en 40000km per jaar = 180.000km = max aantal km van de leaseauto wat de leasemaatschappij wil.
MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:23:
Snap ik, maar er wordt een 120pk 308 vergeleken met een 90pk clio. Das in mijn ogen appels met peren.
Ik vergelijk op basis van bijtellingspercentage en leasebedrag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik las gister op het Autoweek forum dat de kans dat je een 308 of een Octavia nog dit jaar krijgt ernstig klein is... Just saying...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Ik vraag me wel eens af hoe dat zit. Eigenlijk heb je niet meer dan een chassisnummer en een kenteken nodig. Is er echt een noodzaak dat de auto binnen onze landsgrenzen is voordat je hem op kenteken kunt zetten? Zo niet, dan kan het chassisnummer gewoon in de fabriek zijn (zeker als dat binnen de EU mag het geen probleem zijn). Levering 3-2015, kenteken 12-2014 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat zou ik inderdaad ook wel willen... Ik mag Feb-2015 een nieuwe uitzoeken. Zou top zijn als die 31-12-2014 op kenteken wordt gezet :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ik vraag me af hoe ver vóór levering aan de dealer het chassisnummer bekend is. Volgens mij zit de grootste wachttijd vóór het in productie nemen van de auto. Ik verwacht niet dat de fabriek twee maanden vooruit weet welk chassisnummer ze in een auto gaan slaan...

Dus ik zou denken dat je hooguit een paar dagen voor de auto op transport gaat, weet welk chassisnummer er bij hoort. Dat is denk niet veel meer dan een week of twee voor de dealer hem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Leasemaatschappij nog even gevraagd.
Auto's worden niet meer na 30 november op kenteken gezet.
Maar mocht een auto een volgende jaar niet meer in een bepaalde bijtellingscategorie vallen dan zetten ze de auto nog wel het gehele jaar op kenteken. Dat scheelt dus weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, je bent dus afhankelijk van de goedgezindheid van de leasegoden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mwoh, vandaag besteld, volgende week geleverd als het goed is. Kwestie van goed bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:26

ptjuh

New day, same old shit

En hoe zit dat met de SEAT Leon ST? Zijn deze nog wel leverbaar dit jaar? Ik mag namelijk binnen 2 weken een nieuwe auto gaan bestellen. En dit is er toch 1 waarvan de bjitelling in 2014 nog 14% is en in 2015 ook naar 20% gaan.

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:23:
Ik vraag me af hoe ver vóór levering aan de dealer het chassisnummer bekend is...
Kwestie van elke order voorzien van een GUID, die je ook koppelt aan de productie. Chassisnummer kan al bekend zijn bij bevestiging van de order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ptjuh schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:53:
En hoe zit dat met de SEAT Leon ST? Zijn deze nog wel leverbaar dit jaar? Ik mag namelijk binnen 2 weken een nieuwe auto gaan bestellen. En dit is er toch 1 waarvan de bjitelling in 2014 nog 14% is en in 2015 ook naar 20% gaan.
Bel een paar Seat dealers en je weet het...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een groot deel zal volgend jaar gewoon met een nieuw model komen met 14%. Als je kan wachten met bestellen kan je ook daar op gaan rekenen. Huidig contract loopt voor mij eind dit jaar af en ik bestel volgend jaar wel een nieuwe als ik weet welke dan weer 14% gaan zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@ptjuh:

Octavia en Seat Leons zijn her en der echt nog wel op voorraad of in bestelling door dealer. Skodaforum.nl en Seat-online.nl hebben allebei een topic met meer info.

Maar het beste is om een dealer te vinden met voorraad of auto's in bestelling. Vraag daar lijsten van op en ga kijken welke config + kleur je wil hebben.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Edit: dit had in een ander leasetopic gemoeten...

[ Voor 85% gewijzigd door Korvaag op 18-08-2014 14:49 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FireDrunk schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:10:
Ik las gister op het Autoweek forum dat de kans dat je een 308 of een Octavia nog dit jaar krijgt ernstig klein is... Just saying...
Ach, ik was vandaag even bij de Audi dealer. A3 limousine: vandaag besteld, feb 2015 geleverd :X
En toch dikke kans dat hem dat gaat worden :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:41
The Eagle schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:41:
[...]

Ach, ik was vandaag even bij de Audi dealer. A3 limousine: vandaag besteld, feb 2015 geleverd :X
En toch dikke kans dat hem dat gaat worden :P
nogal logisch dat het hem gaat worden als je hem al besteld hebt :P

Star Citizen Referral Code

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48

Cyphax

Moderator LNX
ptjuh schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:53:
Hangt een beetje af van je wensen. Als je een bepaalde kleur wil heb je kans dat het niet lukt, maar als je een van de basiskleuren hebt (zwart of wit, of grijs), dan moet dat op zich lukken. Dat kreeg ik iig te horen vorige week zaterdag. Ik zal dat maandag nog eens opnieuw vragen, dan moet ik ook een bestelling kunnen plaatsen. Als ze aan mij een Leon willen leveren, dan zorgen ze er voor dat ze die dit jaar op naam krijgen (natuurlijk binnen de perken van de redelijkheid; als het uitloopt en zij kunnen er niets aan doen, dan kan ik ze de schuld niet geven). :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Deveon
  • Niet online
Voor welke loonsverhoging zouden jullie eigenlijk de auto v/d zaak opgeven?

Zelf zit ik in de detachering en rijd ik een Ibiza (~18k) v/d zaak. Hiervoor betaal ik ongeveer 150 euro netto per maand (incl. eigen bijdrage) en het zakelijk gebruik bestaat enkel uit woon-werk verkeer.

Zou het reëel zijn om hier tegenover 300 euro per maand (bruto) loonsverhoging te vragen wanneer ik deze arbeidsvoorwaarde in zou leveren?

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wat jij betaalt is irrelevant. Het gaat erom wat de werkgever betaalt. Die betaalt nu namelijk de leasekosten en 'wint' die post. Daar staat tegenover dat hij reiskostenvergoeding moet betalen, meer loon zal moeten uitkeren en daarmee ook meer werkgeverslasten af moet dragen en wellicht meer pensioenpremie bij zal moeten dragen. Verder stijgen ook de 13e maand (indien aanwezig), een bonus indien die over salaris wordt berekend en het vakantiegeld. Grosso modo kan je stellen dat een verhoging van ongeveer 1/3 tot 50% van de leasekosten voor de werkgever kostenneutraal is.

• FireDrunk
@Deveon, dat ligt er aan of je privé in dezelfde auto wil rijden als zakelijk.. Als je Privé net zo veel wil betalen voor je auto als dat je nu (netto) aan bijtelling/eigen bijdrage betaald voor je zakelijke auto, dan moet ik echt wel een hoop krijgen...

Ga je een goedkopere (lees: vooral oudere) auto rijden, dan kan je met veel minder 'genoegen' nemen...

(Persoonlijk zit ik op ~100,- netto kosten voor mijn leaseauto, maar als ik dezelfde auto privé zou rijden, zit ik daar dik boven, nog zonder brandstofkosten... Verzekering alleen al is 60,- p/m)

Even niets...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:41:
Voor welke loonsverhoging zouden jullie eigenlijk de auto v/d zaak opgeven?

Zelf zit ik in de detachering en rijd ik een Ibiza (~18k) v/d zaak. Hiervoor betaal ik ongeveer 150 euro netto per maand (incl. eigen bijdrage) en het zakelijk gebruik bestaat enkel uit woon-werk verkeer.

Zou het reëel zijn om hier tegenover 300 euro per maand (bruto) loonsverhoging te vragen wanneer ik deze arbeidsvoorwaarde in zou leveren?
Kijk ook eens hoeveel je privé mag rijden en wat je kosten per km dus zijn als je even heel simpel rekent: 150 * 12 / (aantal privé KM's per jaar). In de meeste gevallen kun je daar privé niet voor rijden, zeker niet als je ook al woon-werk kosten moet gaan maken (auto's die 19ct per km halen zijn er maar weinig).

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zit nu ook met een discussie waarin werkgever sowieso een eigen bijdrage wil. Ik heb me op het standpunt gesteld dat ik alleen een eigen bijdrage accepteer als ik m ook voor privé ga gebruiken en niet alleen woon-werk.

• Sander
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:18:
Zit nu ook met een discussie waarin werkgever sowieso een eigen bijdrage wil. Ik heb me op het standpunt gesteld dat ik alleen een eigen bijdrage accepteer als ik m ook voor privé ga gebruiken en niet alleen woon-werk.
Begrijpelijk maar je moet ook goed kijken hoeveel je woon-werk gaat rijden en dat meewegen. Stel je hebt geen bijtelling (want geen privé), maar alleen de eigen bijdrage van (fictief) 100,- die van je bruto loon gaat. Echter op dit moment leg je er elke maand 100,- netto op toe om met eigen vervoer van/naar werk te gaan.

Dan kan het alsnog wel aantrekkelijk zijn, zeker als je daardoor bijv privé ook benzine kunt gaan rijden in diesel (of geen 2e auto meer nodig hebt).

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 28-08-2014 11:25 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:24:
[...]

Begrijpelijk maar je moet ook goed kijken hoeveel je woon-werk gaat rijden en dat meewegen. Stel je hebt geen bijtelling (want geen privé), maar alleen de eigen bijdrage van (fictief) 100,- die van je bruto loon gaat. Echter op dit moment leg je er elke maand 100,- netto op toe om met eigen vervoer van/naar werk te gaan.

Dan kan het alsnog wel aantrekkelijk zijn, zeker als je daardoor bijv privé ook benzine kunt gaan rijden in diesel (of geen 2e auto meer nodig hebt).
Klopt, het is iets uitgebreider. Een leaseauto wordt ook verplicht genoemd vanwege representatieve redenen. Prima, keuze van de zaak maar betaal dat dan ook maar en ga niet rond de 150 vragen buiten leasebudget. Heb overigens een hele representatieve Golf staan uit 2011 maar daar ga ik liever ook geen woon-werk mee doen omdat dat geld de verkeerde kant uit brengen is. Doe ik ook niet weg omdat de Polo oid wat uit mn budget kan ook een mindere auto is. Met die 150 heb ik de vaste lasten voor priverijden er al uit.

• Deveon
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:45:
Wat jij betaalt is irrelevant. Het gaat erom wat de werkgever betaalt. Die betaalt nu namelijk de leasekosten en 'wint' die post. Daar staat tegenover dat hij reiskostenvergoeding moet betalen, meer loon zal moeten uitkeren en daarmee ook meer werkgeverslasten af moet dragen en wellicht meer pensioenpremie bij zal moeten dragen. Verder stijgen ook de 13e maand (indien aanwezig), een bonus indien die over salaris wordt berekend en het vakantiegeld. Grosso modo kan je stellen dat een verhoging van ongeveer 1/3 tot 50% van de leasekosten voor de werkgever kostenneutraal is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Beter had ik (enkel) mijn eigen bijdrage moeten vernoemen van 100 euro per maand (vermoedelijk afkomstig vanwege vervallen van MRB). Hiervoor krijg ik ~850 (x12=10.000) prive km's per maand voor terug.

Als ik bij Directlease kijk met wat ik denk vergelijkbaar contract (30k p/k) kom ik uit op 450 voor gelijkwaardig (binnen een jaar verloopt het leasecontract). Dan zou een 300 euro loonsverhoging dus niet reëel zijn, maar zou ik volgens jou indicatie eerder 200-250 kunnen vragen.
FireDrunk schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:52:
@Deveon, dat ligt er aan of je privé in dezelfde auto wil rijden als zakelijk.. Als je Privé net zo veel wil betalen voor je auto als dat je nu (netto) aan bijtelling/eigen bijdrage betaald voor je zakelijke auto, dan moet ik echt wel een hoop krijgen...

Ga je een goedkopere (lees: vooral oudere) auto rijden, dan kan je met veel minder 'genoegen' nemen...
Het idee was dat de loonsverhoging + verlies van eigen bijdrage en bijtelling voldoen moet zijn voor de vaste lasten (afschrijving, MRB, verzekering, onderhoud) van een eigen auto en de reiskosten vergoeding voldoende moet zijn voor de variabele kosten (brandstof + weer onderhoud). Aangezien ik nog geen auto op het oog heb is het afhankelijk van mijn eisen/wensen of ik duurder of goedkoper uit wil zijn.
Sander schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:06:
[...]

Kijk ook eens hoeveel je privé mag rijden en wat je kosten per km dus zijn als je even heel simpel rekent: 150 * 12 / (aantal privé KM's per jaar). In de meeste gevallen kun je daar privé niet voor rijden, zeker niet als je ook al woon-werk kosten moet gaan maken (auto's die 19ct per km halen zijn er maar weinig).
Het jammer is dat ik nooit 100% van mijn prive km zal maken aangezien het per maand verrekend wordt. Indien ik wel 100% zou rijden kom ik uit op 18 cent/km, maar met 50% is het dus 36 cent/km
sambalbaj schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:18:
Eigen bijdrage voor zakelijk gebruik...? 8)7 Als je een auto nodig hebt voor je werk dan dient de werkgever deze te voorzien. Bij prive gebruik kan ik een eigen bijdrage wel begrijpen.

• FireDrunk
Dat ligt er totaal aan wat de standaard is... Als jij er zelf voor kiest om voor woon-werk/zakelijk verkeer in een Volvo V60 te rijden die 100,- boven het standaard leasebudget ligt, snap ik best dat de werkgever zegt, betaal die 100,- maar lekker zelf.

Zou je diezelfde auto ook privé rijden, komt daar de bijtelling nog eens bovenop...

Als je daarentegen een eigen bijdrage moet betalen voor *elke* auto die je zakelijk gebruikt, zou ik weer onredelijk vinden...

Even niets...

• Sander
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:37:
[...]

Eigen bijdrage voor zakelijk gebruik...? 8)7 Als je een auto nodig hebt voor je werk dan dient de werkgever deze te voorzien. Bij prive gebruik kan ik een eigen bijdrage wel begrijpen.
Hangt van definitie van zakelijk verbruik af, als jij 80% woon-werk verkeer rijdt dan is het belastingtechnisch wel zakelijk, maar zou ik als werkgever toch echt niet zomaar een lease-auto ter beschikking stellen. Indien dat wel gedaan wordt dan wel met eigen bijdrage, aangezien het in mijn ogen niet het probleem van de werkgever is hoe de werknemer op zijn werk komt. Uiteraard voor puur zakelijke km's wel als alternatief een goede km vergoeding.

[ Voor 27% gewijzigd door Sander op 28-08-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Laatst online: 04-06 23:40
aangezien het in mijn ogen niet het probleem van de werkgever is hoe de werknemer op zijn werk komt. "

Vind ik een vreemde houding. Ik beschouw een nieuwe baan altijd als een Win-Win situatie: ik kan mij in de nieuwe baan verder ontwikkelen, de werkgever heeft voordeel van mijn talenten, vaardigheden, netwerk en kennis. Als hij van dat laatste gebruik wil maken, heeft hij er zeker voordeel van om mij op zijn kantoor te krijgen... :D

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand die al enig zicht heeft op de invulling van de regels voor 2015?

Ik ging er vanuit dat de bestaande contracten uitgediend mochten worden. Maar ik zie toch wat variërende nieuwsberichten. Voor 25% had ik wel iets anders uitgekozen :S

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor 2015 zijn de CO2 getallen per bijtellingsklasse toch al bekend? Bestaande contracten worden gewoon intact gelaten, de nieuwe regels gelden vziw alleen voor nieuwe contracten.

Voor 2016:
http://nos.nl/artikel/694...bijtelling-verdwijnt.html

• matty___
joopv schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:24:
Voor 2015 zijn de CO2 getallen per bijtellingsklasse toch al bekend? Bestaande contracten worden gewoon intact gelaten, de nieuwe regels gelden vziw alleen voor nieuwe contracten.

Voor 2016:
http://nos.nl/artikel/694...bijtelling-verdwijnt.html
Was te verwachten. Had ook gehoopt op wat meer maatwerk en minder harde staffels. Nu kan 1g co2 betekenen dat je 5% meer betaald.
Waarom niet gewoon een model dat per gram gaat en van 15-25% loopt in 1% stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Helemaal mee eens, dan zou de verdeling ook veel beter gaan en gaat de overheid minder verliezen lijden...

Nu kiest iedereen voor 14% omdat 20% een te grote sprong is, waar 16-18% misschien wel acceptabel zou zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mag je een leaseauto ook alléén privé gebruiken?

Mijn werkgever geeft mij de mogelijkheid een elektrische auto te leasen, waarbij het gehele leasebedrag van mijn brutoloon wordt ingehouden.
Dit scheelt dus 42%(-4% bijtelling) met dezelfde auto in de private lease, en dat klinkt bijna too good to be true.

Kan/mag dit?

Ik woon vlakbij, fiets naar mijn werk en krijg dus geen reiskostenvergoeding. Het fietsen wil ik blijven doen; de auto zal dus vooral door mijn vrouw gebruikt worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De auto wordt lijkt mij afgesloten voor een x aantal km's per jaar. De rekening gaat naar de werkgever.
Als jou werkgever het prima vind dat je vrouw er in rijdt (mag meestal wel) dan is het geen probleem lijkt me. Je zult wel bijtelling moeten betalen uiteraard. Want daar kijkt de belastingdienst naar.

Maar ik snap je werkgever niet dat ie je dat aanbiedt. Kost hem een hoop geld. Zou voor de zekerheid even navragen of er reistijd in het verschiet ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als de hele leaseprijs van mijn brutoloon gaat, wat kost het hem dan nog? Brandstofkosten (kWh in dit geval) zijn voor eigen rekening, al kan ik wel op de zaak inpluggen en van hun grootverbruikerskorting profiteren ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ik zou even goed nakijken/navragen hoe de regeling is en narekenen of dit wel gunstig voor je uitpakt. Als je brutoloon omlaag gaat en je in ruil daarvoor een leaseauto krijgt waar je ook nog eens bijtelling over moet betalen, dan zou ik even goed uitkijken, want dan worden er ook geen premies betaalt over dat lagere loon en bouw je ook minder pensioen op.

Als de regeling is dat je brutoloon gelijk blijft, maar je de leaseauto betaald met een "bijdrage privégebruik" van 100%, dan lijkt het me voor jou wel gunstig (want zo'n bijdrage mag je ook nog eens van je belasting over de bijtelling afhalen).

Maar ik zou even goed checken wat nou waarvan afgaat en hoeveel je netto overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dankjewel voor de input!
Het lijkt dus in ieder geval legaal :)
Een en ander is het gevolg van korte brainstorm tijdens een koffiepauze, uitgangspunt is dat het voor de zaak kostenneutraal is op wat administratie en regelwerk na. De exacte invulling moet nu dus vastgesteld worden.
De (voor werkgever en -nemer) gunstigste regeling is dus om het brutoloon niet te verlagen maar het leasebedrag gewoon op het loonstrookje er van af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij een eigen bijdrage van 100% kun je wel vragen stellen of er sprake is van een zakelijke auto, dus of de bijtellingsregels uit de tabel wel gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
@Proton_: voor wie zijn de kosten als je besluit deze baan op te zeggen? Wellicht iets om rekening mee te houden.
Dit scheelt dus 42%(-4% bijtelling) met dezelfde auto in de private lease, en dat klinkt bijna too good to be true.
Hoe zit het in dit geval met de BTW?

Volgens de belastingdienst wordt de bijtelling in dit geval gewoon berekend over de werkelijke waarde van het prive-gebruik. Voorbeeld:
De waarde van de auto is € 25.000. De werkelijke waarde van het privégebruik is € 7.500. Dit is meer dan 25% van € 25.000 (= € 6.250). De bijtelling is € 7.500 (privégebruik).
Als je de auto uitsluitend prive gebruikt zal de bijtelling overeenkomen met de totale leasekosten oftewel betaal je net zo veel belasting als bij prive lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Daar zit dus de catch.
Het stukje over excessief privégebruik had ik gemist.
Zo te zien is het dus nog erger:
Is het werkelijke voordeel van het privégebruik meer dan 25% van de catalogusprijs? Dan is er sprake van zogenoemd excessief privégebruik en is de werkelijke waarde van het privégebruik belast. Over de werkelijke waarde mag uw werkgever een percentage van de catalogusprijs van de auto in mindering brengen. Dit percentage is gelijk aan het verschil tussen 25% en het verlaagde bijtellingspercentage dat voor de auto geldt.
Ofwel: in het meest ongunstige geval betaal ik 79% bijtelling, wat veel meer is dan de leasekosten.
Morgen even met de belastingtelefoon bellen hoe dat 'voordeel' nu wordt vastgesteld... eventueel open ik wel een apart topic want het is wat ingewikkelder dan ik hoopte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Proton_ schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 19:14:
Ofwel: in het meest ongunstige geval betaal ik 79% bijtelling, wat veel meer is dan de leasekosten.
Morgen even met de belastingtelefoon bellen hoe dat 'voordeel' nu wordt vastgesteld... eventueel open ik wel een apart topic want het is wat ingewikkelder dan ik hoopte :P
Ik ben wel benieuwd, wil je het hier posten?
Ik verwacht eigenlijk dat "de werkelijke waarde" is wat het jou zou kosten om prive diezelfde auto te rijden met hetzelfde aantal kilometer, waarbij 100% (minus het verschil tussen 25 en 4%) niet eens een bovengrens is, zeg in het theoretische geval dat je 300.000 km zou rijden o.i.d. vanwege de bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Proton_ schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 19:14:
Daar zit dus de catch.
Het stukje over excessief privégebruik had ik gemist.
Zo te zien is het dus nog erger:

[...]

Even appels van peren scheiden. Je kunt niet zomaar een percentage van de cataloguswaarde vergelijken met een percentage van de leasekosten. Een (willekeurig) rekenvoorbeeld maakt het misschien duidelijker.

* leasekosten 900 euro per maand (ex BTW, maar inclusief BTW-correctie privegebruik)
* cataloguswaarde 35.000 euro
* bijtellingspercentage 20%

Normaal gesproken betaalt de baas de auto. Stel dat er een eigen bijdrage van 100 euro van toepassing is. Dan wordt je bijtelling 20% over 35k = 7k per jaar - de eigen bijdrage van 1200 = 5800 per jaar bijtellen. Over die 5800 betaal je inkomstenbelasting in box 1. Daarnaast betaal je 100 per maand uit je eigen loon, waardoor de totale netto kosten van de auto zo'n 350 euro per maand bedragen.

Nu een berekening met excessief privegebruik. Bijvoorbeeld omdat je 95% van je km's prive maakt en slechts 5% zakelijk. Er is dan nauwelijks meer sprake van een zakelijke auto met privegebruik, eerder van een prive-auto die door de baas wordt betaald.
* loon in natura: 95% van (900 * 12) = 10.260
* verrekende eigen bijdrage: 1.200
* korting vanwege lage CO2-uitstoot: 5% over cataloguswaarde = 1.750
--> je moet in dit geval geen 5.800 maar 7.300 bijtellen. Scheelt netto 60 euro per maand.

Ook als je eigen bijdrage ongeveer even hoog is als de totale autokosten, kun je in dit 2e scenario terechtkomen. Er lijkt dan geen sprake te zijn van een auto van de zaak, maar een via de zaak betaalde prive-auto. Toch ben je het voordeel van een CO2-zuinige auto niet kwijt.

* baas betaalt: 900
* werknemer draagt bij: 900
--> 900 bijtellen, 900 verrekenen met bijtelling, fiscaal neutraal.
Maar: auto heeft bijtellingskorting wegens lage CO2-uitsoot (25 - X% cataloguswaarde), die korting mag je kennelijk overnemen in deze bijtellingsberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik weet niet of het al duidelijk genoemd is, maar als je eigen bijdrage hoger is als de bruto bijtelling dan dient het te worden ingehouden op je netto loon, niet je bruto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bron:ADP
Eigen bijdrage voor privégebruik
Iedere bijdrage die een werknemer aan de werkgever betaalt voor het privégebruik kan op de bijtelling in mindering worden gebracht. Dit geldt dus bijvoorbeeld ook voor een bijdrage die een werknemer betaalt omdat hij een duurdere leaseauto heeft dan dat hij volgens de regeling van zijn werkgever mag leasen. Belangrijk is wel dat tussen werkgever en werknemer is overeengekomen, en in de autoregeling van de werkgever is vastgelegd, dat een hogere bijdrage is verschuldigd voor het daadwerkelijke privégebruik.

Voorbeeld 1:
De leasenorm voor werknemer Jelle is € 720 per maand. Jelle rijdt in een auto met een leasebedrag van € 800. Brengt de werkgever Jelle € 80 in rekening vanwege overschrijding leasenorm dan kan formeel de € 80 niet in mindering op de bijtelling worden gebracht. Is overeengekomen dat, en in de autoregeling van de werkgever opgenomen, de bijdrage voor het daadwerkelijke privégebruik wordt verhoogd met het bedrag waarmee de leasenorm wordt overschreden dan kan de € 80 in mindering worden gebracht op de bijtelling. Dit is voor Jelle voordeliger.
Over dat deel netto betalen:
Ik kan op de site van de Belastingdienst, daar helemaal niets over vinden eerlijk gezegd...

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 06-10-2014 09:53 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Belastingdienst:
Betaalt u een eigen bijdrage voor het privégebruik auto van de werkgever? Dan trekt uw werkgever de eigen bijdrage af van de bijtelling. Is uw eigen bijdrage hoger dan de bijtelling? Dan wordt de bijtelling 0. De bijtelling kan nooit negatief zijn.
Eigen bijdrage gaat sowieso in zijn geheel van netto loon af, naast dat hij dus als aftrekpost voor de bruto bijtelling geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Precies, dat klinkt veel duidelijker. Enige voordeel wat je bij een 100% eigen bijdrage dus hebt, is dat je geen bijtelling meer betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 06-10-2014 10:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

OK, het is ver uit mijn comfort zone om belastingwetgeving te lezen :)
Ik heb de site van de belastingdienst en bovenstaande posts een paar keer doorgenomen en ik denk het volgende te begrijpen:
* 4% bijtelling is helemaal geen 4% bijtelling maar 21% korting op de "normale bijtelling"
* De normale bijtelling per jaar wordt meestal vastgesteld op 25% van de catalogusprijs, maar is officieel het privédeel van de leasekosten.
* Bijtelling is bruto, eigen leasebijdrage is netto.

Dus in het hypothetische geval dat maandelijks mijn brutosalaris verminderd wordt met het leasebedrag van een elektrische auto van €450, die ik 95% privé gebruik, gebeurt zo'n beetje het volgende:
* ik bouw minder pensioen etc op (ik weet nog niet of ik dat OK vind, maar dat is een andere discussie)
* er wordt 95% - 21% = 74% van het leasebedrag als loon in natura gerekend (=€333)
* over de €333 betaal ik 42% belasting, dus de bijtelling kost me netto €140
* mijn brutosalaris zakt met €450, het nettosalaris zakt dus met €261

Onder de streep kost de auto mij dan €401 per maand en de werkgever niets.
Klopt dat sommetje zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Volgens mij niet helemaal.

Het leasebedrag is € 450,-, die betaal jij blijkbaar helemaal zelf ( uit je netto salaris ). De bijteling komt op 95% * 450 = € 427,5 - 21% van de cateloguswaarde. Daar mag echter nog de eigen bijdrage vanaf gehaald worden, en met € 450,- is die hoger dan de bijteling, dus kom je op € 0,- uit.

Jij zult dan ook gewoon € 450,- netto minder krijgen volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 06-10-2014 10:59 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Proton_ schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:49:
OK, het is ver uit mijn comfort zone om belastingwetgeving te lezen :)
Ik heb de site van de belastingdienst en bovenstaande posts een paar keer doorgenomen en ik denk het volgende te begrijpen:
* 4% bijtelling is helemaal geen 4% bijtelling maar 21% korting op de "normale bijtelling"
Klopt.
* De normale bijtelling per jaar wordt meestal vastgesteld op 25% van de catalogusprijs, maar is officieel het privédeel van de leasekosten.
Klopt.
* Bijtelling is bruto, eigen leasebijdrage is netto.
Klopt. Bijtelling is belastbaar inkomen en dus "bruto". Eigen bijdrage is een looninhouding en dus netto. Vaak mag een eigen bijdrage in mindering worden gebracht op de bijtelling (zie mijn vorige post).
[..]
* er wordt 95% - 21% = 74% van het leasebedrag als loon in natura gerekend (=€333)
Nee. 95% van het jaarlijkse leasebedrag, 21% van de cataloguswaarde. Die procenten kun je niet zomaar van elkaar aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je bijtelling 333 euro is dan is het beste om 333 euro eigen bijdrage te betalen. Hierdoor kost dit deel je netto 333 euro per maand.

Het tweede deel wat overblijft (112 euro) kan vervolgens dmv een vermindering van je brutoloon (netto 64,96 erop achteruit). Hierdoor kom ik uit op een kostenpost van 397,96 euro netto. En een minimale terugslag op pensioen.

Ik weet alleen niet wat de fiscus ervan vind om brutoloon in te leveren in ruil voor een auto v/d zaak (zonder eigen bijdrage). Voor de rest zie ik geen extra kosten voor je werkgever, enkel een risico (wat als jij ontslag neemt/ontslagen wordt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Er is nog een punt waar je op moet letten:
Als je je brutoloon hoog houdt tbv pensioen en dergelijke, en je bijtelling komt er bovenop, kan het zijn dat je dus in een hogere belastingschijf terecht gaat komen.
Dit heeft oa gevolgen voor hypotheekrenteaftrek, toeslagen, etc, indien van toepassing.

Bij huren kan dit ook uitmaken. Bij particulier huren vragen ze soms tot 4x huur in bruto-loon als minimum inkomsten. Verlaag je je bruto loon dus dmv deze constructie dan zou het kunnen dat je bepaalde huizen bij particulier huren niet krijgt. Andersom kan het zijn dat je voor sociaal huren juist weer in aanmerking komt.

Al met al zou ik dit niet aan een forum gesprek overlaten maar een fiscaal mannetje even laten uitzoeken op jouw situatie, ook tbv je werkgever moet je dit namelijk goed vast laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

t_captain schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:02:
[...]
Nee. 95% van het jaarlijkse leasebedrag, 21% van de cataloguswaarde. Die procenten kun je niet zomaar van elkaar aftrekken.
Ah ok, ik dacht dat de catalogusprijs uit de vergelijking gehaald werd zodra je niet meer aan de standaard som voldoet.
Nu ik het teruglees klinkt jouw berekening... nog niet logisch maar wel zoals het bedoeld is :)
95% van het jaarlijks leasebedrag = 0.95*12*€450 = €5130
21% van €22900(catalogusprijs) = €4809
Jaarlijkse bijtelling wordt dan dus €321, ofwel €26,75 per maand.
Hmm, dat lijkt me wel erg weinig.
Get!em schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:32:
Al met al zou ik dit niet aan een forum gesprek overlaten maar een fiscaal mannetje even laten uitzoeken op jouw situatie, ook tbv je werkgever moet je dit namelijk goed vast laten leggen.
Ga ik zeker doen als ik het idee heb dat het zin heeft :)
Deveon schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:10:
Ik weet alleen niet wat de fiscus ervan vind om brutoloon in te leveren in ruil voor een auto v/d zaak (zonder eigen bijdrage).
Voor zover ik begrepen heb (wat niet veel zegt dus) is dat het bestaansrecht van de bijtelling: belasting over loon in natura. Zolang je bijtelling betaalt moet dat dus OK zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Proton_ schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:05:
[...]

Ah ok, ik dacht dat de catalogusprijs uit de vergelijking gehaald werd zodra je niet meer aan de standaard som voldoet.
Nu ik het teruglees klinkt jouw berekening... nog niet logisch maar wel zoals het bedoeld is :)
€ 450,- voor een auto met een catalogusprijs van ~23k lijkt mij dat je niet full-operational lease heb genomen. Dingen als onderhoud, afschrijving, brandstof/electra moeten ook in de prijs meegenomen worden natuurlijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het klinkt alsof die 4% bijtelling niet helemaal goed doorgedacht is! In dit geval is uitsluitend prive gebruiken dus voordeliger dan weinig prive gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
[...]
Je betaald geen bijtelling als je eigen bijdrage groter is als de bijtelling.

5130 - 4809 = 321. Deze 321 euro eigen bijdrage per jaar zal je netto moeten inleveren (als je salaris niet wordt aangepast). Dit komt neer op 26,75 per maand + 400,75 (4809 /12).

Edit: @hieronder: Ik zag het al, maar de term bijtelling klopt niet waardoor ik in de war raakte..

[ Voor 49% gewijzigd door Deveon op 06-10-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
5130-4809 = 321.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Woy schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:19:
[...]
€ 450,- voor een auto met een catalogusprijs van ~23k lijkt mij dat je niet full-operational lease heb genomen. Dingen als onderhoud, afschrijving, brandstof/electra moeten ook in de prijs meegenomen worden natuurlijk.
Het is vrij kale lease inderdaad, maar is inclusief onderhoud, afschrijving en wegenbelasting (wordt volgend jaar dus weer anders). Brandstof is niet van toepassing.
random google hit Renault Zoe, nog goedkoper trouwens
En het kan prima dat ik iets enorm over het hoofd zie.

@Deveon
De eigen bijdrage zou een keuze zijn, daar hoef ik niet voor te kiezen. De berekening was dus op basis van eigen bijdrage=€0. Dan is de €321 wel degelijk bijtelling (wat belast wordt=>belasting over loon in natura) en lever het leasebedrag bruto in (want ik heb dat nu als auto=loon in natura).

Edit: deze verkenning op het forum (bedankt voor het meedenken allemaal!) is ook om een adviseur te helpen om out of the box te denken. Soms wil dat tegenvallen als je buiten de gebaande paden treedt...

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 06-10-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Proton_ schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:47:
[...]

Het is vrij kale lease inderdaad, maar is inclusief onderhoud, afschrijving en wegenbelasting (wordt volgend jaar dus weer anders). Brandstof is niet van toepassing.
Ok het gaat dus over een lange leaseperiode met extreem weinig km's. Overigens is brandstof/energie wel degelijk van belang, maar met een dergelijk laag aantal km's zal dat in zo'n auto niet hard oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:28
Zie ook deze thread, waar ik eerder exact dezelfde vraag heb gesteld (zelfde werkgever?)

Leaseauto zonder kosten werkgever

Ik zit in exact dezelfde situatie (weinig woon-werk kilometers) en het is inderdaad erg gunstig, mijn auto is ondertussen (bijna) besteld!

Edit: als het inderdaad dezelfde regeling is, wordt het bruto loon contractueel verlaagt, je ziet dus niets van een leaseregeling terug op je loonstrookje. Eigen bijdrage (en aftrek) hiervan is dan ook niet aan de orde.

[ Voor 27% gewijzigd door dft2 op 06-10-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Waarom zou je geen eigen bijdrage willen? Een eigen bijdrage kan je aftrekken van je bijtelling. Hierdoor vervalt je bijtelling en lever je niet direct gigantisch in op bijv. je pensioen.

In andere woorden, tot een max van de bijtelling wordt een eigen bijdrage ingehouden op je brutoloon. Elke euro eigen bijdrage boven de bijtelling gaat van je nettoloon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik weet het ook niet precies eigenlijk, ze hebben verschillende constructies bekeken en blijkbaar was de huidige constructie het meest voordelig voor de werknemer. Het idee is dat de totale kosten voor de werkgever gelijk blijven. Dus bijv. de vermindering van werkgeverspremies doordat het bruto loon lager is komen ook ten voordele van de werknemer. Blijkbaar is dit uiteindelijk gunstiger dan een regeling waarbij de leaseauto pas op de loonstrook wordt ingehouden. Mijn voordeel is ongeveer 54%, waarbij ik dan nog rekening moet houden met pensioen en HRA effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dft2 tnx :)
Dat klinkt inderdaad als een vergelijkbare situatie, al zou ik de eerste met een elektrische auto zijn (of is jouw werkgever ook vorige maand doorgestart?)
2.7% BTW voor de werkgever, maar minder heffingen. Hem maakt het dus niet veel uit.
Lees in de folder van de Zoe dat de catalogusprijs voor de belastingdienst +€4000 is voor de accu, dus er blijft erg weinig over: bijtelling €0. Nog steeds: klinkt te mooi om waar te zijn.

Wel uitkijken dat ik me niet in een positie manouvreer dat ik niet met de auto van de zaak naar mijn werk mag rijden, ik hou hem dus 5% op de zaak ;)

@Deveon ik zou dan genoegen nemen met een lager salaris in ruil voor de volledige beschikking over de auto. Niks eigen bijdrage uit mijn netto salaris dus :)

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.