Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:
  • 142.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 11:42
Ik heb een vraag mbt de verklaring niet prive rijden.

Mijn situatie:
Ik werk bij een detacheringsbureau en ik heb nu al bijna een jaar een zakelijk auto waarvoor ik netjes alle kilometers registreer en waarmee ik geen privé kilometers maak. Ik heb bij het in dienst treden een formulier ondertekend waarin stond aangegeven dat ik geen privé kilometers mag maken. Ik betaal dus ook geen bijtelling.

Nu krijg ik van mijn collega's te horen dat ik een verklaring niet privé rijden moet indienen bij de belastingdienst. Als ik op de website van de belastingdienst kijk lijkt dat wel te kloppen maar ik lees ook dat er uitzonderingen zijn waarbij je dat niet hoeft.

Omdat ik niet weet of die uitzondingen van mij op toepassing zijn heb ik contact opgenomen met mijn detacheerder. Deze geeft aan dat ik dit niet hoef omdat ik netjes al mijn kilometers registreer. Dezelfde vraag heb ik eerder gesteld aan een andere werknemer van mijn detacheringsbureau en toen gaven ze ook aan dat ik dit niet hoefde.

Nu komen mijn vragen
  1. Wat zijn de mogelijke gevolgen van het niet invullen en opsturen van een verklaring niet privé rijden?
  2. Bij een onverwachte naheffing, kan ik iets op mijn detacheerder verhalen als hun mij fout geïnformeerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waar het om gaat, zoals op de site van de Belastingdienst te lezen is, is dat jij bewijs moet leveren aan je werkgever dat er op jouw salaris geen bijtelling hoeft te worden ingehouden.

Dit kan op een aantal manieren. De twee belangrijkste manieren zijn:
  • direct door het bijhouden van een sluitende rittenadministratie die je bij je werkgever indient
  • indirect door zo'n Verklaring bij de Belastingdienst aan te vragen. In dit geval is het dus de Belastingdienst die verklaart dat er voor jou geen bijtelling hoeft te worden ingehouden (en dat bij bij jou kan komen controleren a.d.h.v. jouw rittenadministratie)
Alleen op basis van dergelijk bewijs kan je werkgever de bijtelling achterwege laten (= niet meer automatisch inhouden op je salaris).

Je werkgever heeft dus gelijk: je hoeft geen Verklaring aan te vragen of in te leveren, als je al een rittenadministratie bijhoudt die je aan de werkgever geeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10-04-2013 21:48 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 11:42
Dankjewel Herko_ter_Horst voor de duidelijke uitleg. Dit heeft mijn twijfels hierover weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 12-09 17:56
Om dit topic maar weer even nieuw leven in te blazen: Bij mijn werkgever staat een nieuwe leaseregeling om de hoek van de deur, waar we niet echt op zitten te wachten.

Er schijnen nogal wat inperkingen te gebeuren en het word haast niet meer leuk om te leasen.

Even ter info, ik ben 26, en een auto van eenzelfde kaliber alleen al verzekeren kost net zoveel als de bijtelling die ik nu betaal (100,- per maand).

Ik rij momenteel in een Ford Fiesta (1.6 TDCi) voor ongeveer 100,- netto per maand, daar kan (nu nog) geen prive auto tegenop.

TL;DR;
Wat zijn jullie huidige leasenormen en zijn er al veel bedrijven waar al geherstructureerd is (met als excuus de crisis)? En zo ja, wat is er precies veranderd in jullie regelingen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
Wees eens concreet ten aanzien van de inperkingen?
Ik ben dit jaar aan de beurt voor een nieuwe, voor zover ik weet is de regeling (nog) niet aangepast.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FireDrunk schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:39:
Om dit topic maar weer even nieuw leven in te blazen: Bij mijn werkgever staat een nieuwe leaseregeling om de hoek van de deur, waar we niet echt op zitten te wachten.
Wat verandert er dan precies in de regeling?
Even ter info, ik ben 26, en een auto van eenzelfde kaliber alleen al verzekeren kost net zoveel als de bijtelling die ik nu betaal (100,- per maand).
Je moet bij lease natuurlijk wel rekening houden dat er een zakelijk en een privé component in zit. Bij de meeste bedrijven met lease-regeling is het gewoon zo dat een auto nodig is om de functie uit te kunnen voeren. Aangezien de kosten voor de auto toch al gemaakt worden, bied de werkgever ook aan om de berijder er privé in te laten rijden, immers vallen die meerkosten voor de werkgever wel mee, en is het dus een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde.

Je kunt de kosten van de bijtelling dus niet zondemeer vergelijken met de kosten van een eigen auto.

Natuurlijk zit er wel een waarde aan het privé gebruik van de auto, en die zal per persoon verschillend zijn. Die waarde moet je vergelijken met de bijtelling.

Als de lease-regeling erg versoberd wordt zul je ook daar moeten kijken naar hoe het zit met het zakelijke deel en het privé deel. Voor het zakelijke gebruik moet de werkgever nog steeds gewoon zorgen dat de kosten voor het vervoer gedekt zijn, dat kan hij natuurlijk sowieso niet naar de berijder verleggen.

Aan de andere kant moet je kijken hoeveel "recht" je hebt op het privé genot van de lease-auto. Als dat bijvoorbeeld gewoon in je contract als arbeidsvoorwaarde vermeld staat kunnen ze dat ook niet zomaar afpakken. Als het niet vermeld staat zou je je nog kunnen beroepen op "gewoonterecht".

Maar bij de veranderingen is het dus belangrijk om te kijken wat er aan het zakelijke deel verandert, en wat aan het privé gedeelte.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Oude regeling was 778 (ten tijde van mijn huidige auto) en is nu genormaliseerd naar 804 dacht ik.

Met de nieuwe regelingen word het leasebedrag "level" afhankelijk (er zijn levels 1 t/m 5, 1 is een joiner, 5 is de CEO).

Ten tijde van mijn huidige auto was ik level 1, nu ben ik level 2.
De 'verwachtte' regeling is:

level 1: pool auot (VW Polo, Ibiza, geen prive gebruik)
level 2: 550 euro lease, keuze uit beperkte modellen
level 3: 675 euro lease, keuze uit meer modellen
level 4: 850 euro lease, keuze uit meer modellen
level 5: 900 euro lease, keuze uit meer modellen

Dit is even uit mijn hoofd, kan de presentatie met de nieuwe getallen zo snel niet vinden.

Over Privé vs Zakelijk: In mijn arbeidscontract staat gewoon een leaseauto voor woon-werk verkeer mits ik aan de 16.000 KM per jaar kom. Daaronder krijg je een kilometervergoeding (daarboven mag ook).

Het limiet op privé gebruik is 13.500KM (en daarboven kan je bijkopen).

Als je dat terug rekent naar brandstofkosten:
Laten we uitgaan van € 1,40 / liter diesel. Dan krijg je simpelweg bij een verbruik van 1 op 15: 1260 euro brandstof per jaar. Ongeveer 100 euro per maand.

En dan heb ik het nog niet eens over de auto.

[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 05-02-2014 10:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je gaat er dus feitelijk € 250,- op achteruit in je lease-budget. Ik zou eens nakijken wat er exact in je huidige arbeidsvoorwaarde staat, en eventueel juridisch advies in winnen.

De privé limiet is overigens niet zo gek, die zal er neem ik aan altijd geweest zijn. Misschien dat hij nu wat explicieter gemaakt is.

Bij ons is de leaseregeling niet echt aangepast. Alleen de categorie auto's waar uit gekozen mag worden is iets beperkt naar A en B label auto's.

offtopic:
Het gaat over CGI zeker?

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 05-02-2014 10:08 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 10:08
Geen aanpassing. 750 ex brandstof voor 40k/4j. Geen beperking in klasses en 15dkm prive en buitenland dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja het gaat om CGI inderdaad.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor hoeveel KM geldt het budget? Want ik neem even aan dat level 4 Management is, en dat de meeste senior technische mensen in level 3 vallen. Als het voor 40K/4jaar is is dat wel een erg laag bedrag. Dat is ongeveer het budget dat junior's bij ons krijgen voor op basis van 30k/4jaar.

Maar puur op budget kun je weinig over de hoogte zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
40k/4j inderdaad.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:39:
Wat zijn jullie huidige leasenormen en zijn er al veel bedrijven waar al geherstructureerd is (met als excuus de crisis)? En zo ja, wat is er precies veranderd in jullie regelingen?
Bij ons (300 auto's, leaseplan) is in 2012 de contractduur opgetrokken van 4 naar 5 jaar (zonder overleg met de OR).

Verder zijn de lease schalen verlaagd.

Er is een alleen-diesel beleid maar dat is er al heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij ons is het anders aangepakt. Je wordt afgerekend op je werkelijke brandstofverbruik en het aantal privé kilometers is beperkt.

Waar het hem wringt is dat jarenlang de brandstofnorm van de fabrikanten is aangehouden om het brandstofcomponent te berekenen. Nu wordt het werkelijke verbruik genomen en is een leaseauto makkelijk 100 euro per maand duurder. In de praktijk gaan we er dus aardig op achteruit.

Als je bij CGI zit zou ik sowieso het zinkende schip verlaten ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tsurany schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:44:
Als je bij CGI zit zou ik sowieso het zinkende schip verlaten ;)
Valt wel mee hoor :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Korte vraag, wel gezocht maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik een addertje onder het gras mis.

Wat is het probleem? Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto.

Stel dat mijn leasebudget van mijn werkgever € 650 ex btw ex brandstof is.

Als ik een duurdere auto wil leasen dan betaal ik daar een eigen bijdrage voor. Stel dat die eigen bijdrage € 150,- is en de bijtelling voor de gekozen auto is normaal gesproken € 250,-.

Dan klopt het toch dat ik die € 150,- mag aftrekken van de bijtelling (ervan uitgaande dat tussen mij en mijn werkgever wordt overeengekomen dat de eigen bijdrage is ten behoeve van het privé gebruik) ?

Is dan de volgende denkwijze juist?

Kan ik dan niet beter eerst kijken wat de bijtelling wordt en dat bedrag gebruiken voor een hoger leasebedrag per maand (lees mooiere grotere auto), omdat het geen hol uitmaakt of ik nu € 250,- aan eigen bijdrage betaal aan mijn baas (en vanwege de aftrek niets meer aan de Staat) of € 250,- aan de Staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, die 150,- mag je aftrekken van je inkomen. (of dat in de berekening dezelfde waarde oplevert weet ik niet). Je betaalt hem dus wel, maar je krijgt er belasting over terug. (paar tientjes dus maar)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Klopt niet helemaal. Je eigen bijdrage wordt afgetrokken van het belastbare bedrag (fiscale waarde van je auto * bijtellingspercentage). Over het restant betaal je gewoon nog bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Ah zo, die directe koppeling (eigen bijdrage minus bijtelling) bestaat dus niet. De door mij betaalde eigen bijdrage gaat er als het ware eerst vanaf, waarna ik gewoon bijtelling betaal over de rest.

Het levert dus wel enig voordeel op, maar niet op de manier zoals ik het zie (waar het twee direct met elkaar communicerende vaten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Dionysos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:20:
Korte vraag, wel gezocht maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik een addertje onder het gras mis.

Als ik een duurdere auto wil leasen dan betaal ik daar een eigen bijdrage voor. Stel dat die eigen bijdrage € 150,- is en de bijtelling voor de gekozen auto is normaal gesproken € 250,-.

Dan klopt het toch dat ik die € 150,- mag aftrekken van de bijtelling (ervan uitgaande dat tussen mij en mijn werkgever wordt overeengekomen dat de eigen bijdrage is ten behoeve van het privé gebruik) ?

[...]
Een auto met een bijtelling van slechts 250,- per maand = 3000 per jaar? Dat zal een auto zijn van de orde van een Polo Bluemotion (14% * 20k).

Als je vervolgens een eigen bijdrage van 150,- moet aftikken (*), dan is je bijtelling 250-150=100 per maand. Over die 100 betaal je inkomstenbelasting. Dat kost je een euro of 50 betto. Bovenop de 150 eigen bijdrage komen de netto-kosten van je auto op ongeveer 200 euro per maand.

(*) een eigen bijdrage is alleen aftrekbaar als hij in relatie staat tot privegebruik. Dat is alleen voor de "eigen bijdrage voor privegebruik" onverkort van toepassing.
Vaak is een eigen bijdrage niet het gevolg van privegebruik maar het gevolg van "boven budget leasen". Formeel gezien zou je dat soort eigen bijdrage in twee stukken moeten hakken, waarbij 1 deel van de bijdrage betrekking heeft op het zakelijk gebruik en het 2e deel op privegebruik. Alleen deel 2 is te verrekenen met de bijtelling, deel 1 kun je kwijt in de werkkostenregeling. Om het eenvoudig te maken hebben veel werkgevers een overeenkomst met de belastingdienst waardoor de hele eigen bijdrage met de bijtelling mag worden verrekend als ware het een eigen bijtelling voor priuvegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Dionysos,
Nope, ik reken er niet eens mee... Ik reken gewoon dat ik zowel de bijtelling als mijn eigen bijdrage volledig moet betalen. Wat ik overhou is aan het einde van het jaar mooi meegenomen :)

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 05-02-2014 13:47 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 10:08
Op directlease kun je een auto samenstellen en dan laten berekenen. Daar kun je zelf met het leasebedrag en eigen bijdragen spelen. Ze geven gelijk het netto bedrag weer

[ Voor 12% gewijzigd door matty___ op 05-02-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

t_captain schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:44:
[...]

Een auto met een bijtelling van slechts 250,- per maand = 3000 per jaar? Dat zal een auto zijn van de orde van een Polo Bluemotion (14% * 20k).

Als je vervolgens een eigen bijdrage van 150,- moet aftikken (*), dan is je bijtelling 250-150=100 per maand. Over die 100 betaal je inkomstenbelasting. Dat kost je een euro of 50 betto. Bovenop de 150 eigen bijdrage komen de netto-kosten van je auto op ongeveer 200 euro per maand.

(*) een eigen bijdrage is alleen aftrekbaar als hij in relatie staat tot privegebruik. Dat is alleen voor de "eigen bijdrage voor privegebruik" onverkort van toepassing.
Vaak is een eigen bijdrage niet het gevolg van privegebruik maar het gevolg van "boven budget leasen". Formeel gezien zou je dat soort eigen bijdrage in twee stukken moeten hakken, waarbij 1 deel van de bijdrage betrekking heeft op het zakelijk gebruik en het 2e deel op privegebruik. Alleen deel 2 is te verrekenen met de bijtelling, deel 1 kun je kwijt in de werkkostenregeling. Om het eenvoudig te maken hebben veel werkgevers een overeenkomst met de belastingdienst waardoor de hele eigen bijdrage met de bijtelling mag worden verrekend als ware het een eigen bijtelling voor priuvegebruik.
Maar jij zegt wat anders dan de twee boven jou. Jij zegt hetzelfde als ik dacht, namelijk Eigen Bijdrage gaat direct af van (bruto) bijtelling.

The plot thickens..... 8)7 ;)

Dat je strikt genomen alleen eigen bijdrage mag aftrekken als het gaat om een vergoeding voor privé gebruik is mij duidelijk. En de bedragen door mij genoemd zijn gewoon een voorbeeldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
Dionysos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:20:

Is dan de volgende denkwijze juist?

Kan ik dan niet beter eerst kijken wat de bijtelling wordt en dat bedrag gebruiken voor een hoger leasebedrag per maand (lees mooiere grotere auto), omdat het geen hol uitmaakt of ik nu € 250,- aan eigen bijdrage betaal aan mijn baas (en vanwege de aftrek niets meer aan de Staat) of € 250,- aan de Staat.
Je betaald de eigen bijdrage dan netto (=150 euro) en de bijtelling minus eigen bijdrage betaal je bruto (=100 bruto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Blik1984 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:28:
[...]

Je betaald de eigen bijdrage dan netto (=150 euro) en de bijtelling minus eigen bijdrage betaal je bruto (=100 bruto).
Ok, dat klinkt aannemelijk. Dat betekent ook dat - onder de streep ten aanzien van het hele verhaal - mijn mooi bedachte voordeel er niet (of althans in mindere mate) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vul gewoon de gegevens van de auto + inkomen even in bij berekenhet.nl en je zal al snel duidelijkheid hebben voor je zelf hoe die aftrekpost nou werkt :)

Ook zie ik dat er hier met bruto bijtelling (dat wat er maandelijks bij je bruto salaris opgeteld wordt) en netto bijtellingkosten (dat wat het onder de streep scheelt tov je netto inkomen zonder auto.) door elkaar bediscussieerd wordt hier beneden, dus dat verduidelijkt de zaak niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dionysos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:17:
[...]
Maar jij zegt wat anders dan de twee boven jou. Jij zegt hetzelfde als ik dacht, namelijk Eigen Bijdrage gaat direct af van (bruto) bijtelling.
t_captain legt het goed uit. Je eigen bijdrage gaat direct van de (bruto) bijtelling af. Waar jij je echter in vergist is dat je de (bruto) bijtelling niet betaald, maar dat je alleen belasting over de bijtelling betaald.

Stel je hebt een auto van 30k, in de 20% categorie. Dan heb je een jaarlijkse bijtelling van 6k, dus zo'n € 500,- per maand. Daar betaal je netto zo'n € 240,- voor ( in de 42% schaal ). De eigen bijdrage mag je van de € 500,- aftrekken. Het komt er op neer dat de eigen bijdrage "bruto" betaald word zolang deze lager dan de bijtelling is, en aangemerkt wordt als eigen bijdrage voor privé gebruik.

Pas als je een eigen bijdrage van € 500,- hebt betaal je geen extra belasting meer voor deze lease-auto. De € 500,- wordt wel ingehouden op je netto salaris.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 05-02-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 12:23
FireDrunk schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:53:

De 'verwachtte' regeling is:

level 1: pool auot (VW Polo, Ibiza, geen prive gebruik)
level 2: 550 euro lease, keuze uit beperkte modellen
level 3: 675 euro lease, keuze uit meer modellen
level 4: 850 euro lease, keuze uit meer modellen
level 5: 900 euro lease, keuze uit meer modellen

Dit is even uit mijn hoofd, kan de presentatie met de nieuwe getallen zo snel niet vinden.
Ik meen me te herinneren dat er bij level 3 een bedrag van rond de 800 Euro stond. Met andere woorden, gelijk aan de bestaande regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58
En die lvl 1 instapmodel die firedrunk noemt is een klasse groter dan destijds gesuggereerd werd (up/citigo oid) als het idd CGI is.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach CGI is gewoon erg vreemd bezit. Snap niet dat ze nog nieuw personneel binnen krijgen. Ze hebben daar werkelijk waar geen flauw benul van se Nederlandse arbeidsmarkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Voor het geld zou je het niet doen. Ik denk dat je op elk moment in je carriere elders tenminste 500 euro meer kan verdienen bij een andere werkgever.
Voor de ervaring en groei nog wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 12:23
De bestaande leaseregeling van CGI valt gewoon goed te noemen. 800 Euro budget, 10 merken (Atos anyone?), geen gedoe met benzinecompensatie (Cap anyone?) en momenteel onbeperkt privé in Europa. De mobiliteitsvergoeding voor mensen die het afgelopen jaar in dienst zijn gekomen geldt dit niet voor.

Hoe de nieuwe leaseregeling eruit komt te zien weet niemand en is momenteel speculeren. Ik kan me niet voorstellen dat deze veel slechter zal worden, maar dat is afwachten.

Bij de nieuwe arbeidsvoorwaarden had je tenminste wel als voordeel dat je kon onderhandelen als de managementlagen boven je graag je handtekening wilde. Bij de leaseregeling wordt dat een lastiger verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

DeZaag schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:32:
[...]

Ik meen me te herinneren dat er bij level 3 een bedrag van rond de 800 Euro stond. Met andere woorden, gelijk aan de bestaande regeling.
Sterker nog, volgens mij was het in eerste instantie zo dat de nieuwe bedragen pas voor iemand gelden als hij erop vooruit gaat.
Dus als qua contract al recht had op de hogere oude regeling, blijf je daar onder vallen. Tenzij je tussendoor je recht op je leasewagen zou verliezen vanwege je verwachte aantal kilometers.

Daarnaast blijft het gissen en weten we over een paar weken pas hoe de regeling zal gaan worden.
Tsurany schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 23:28:
Ach CGI is gewoon erg vreemd bezit. Snap niet dat ze nog nieuw personneel binnen krijgen. Ze hebben daar werkelijk waar geen flauw benul van se Nederlandse arbeidsmarkt.
Vooralsnog is de regeling aanzienljik beter dan ze jouw Cap G. hebben...... 8)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De oude Capgemini regeling is beter dan de oude CGI regeling en de nieuwe Capgemini regeling is beter dan de CGI regeling die ze momenteel hanteren. En gezien de moeilijkheden bij CGI de laatste tijd zou het me verbazen als die nieuwe regeling een vooruitgang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Tsurany schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:41:
De oude Capgemini regeling is beter dan de oude CGI regeling en de nieuwe Capgemini regeling is beter dan de CGI regeling die ze momenteel hanteren. En gezien de moeilijkheden bij CGI de laatste tijd zou het me verbazen als die nieuwe regeling een vooruitgang is.
Er is nog geen nieuwe CGI regeling.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tsurany schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:41:
Eerlijk gezegd vind ik de nieuwe Cap regeling ook niet zo goed. Dat er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gebruik vindt ik redelijk logisch, maar de uitwerking van de regel van Cap is dat je er uiteindelijk voor gestraft kan worden als je veel zakelijke KM's maakt. Dat zou voor mij principieel een probleem zijn, hoewel het in de praktijk misschien meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In de praktijk zal het inderdaad meevallen. De meerkosten zullen niet snel oplopen en er zijn mogelijkheden om een regeling te treffen bij veel zakelijk gebruik.

Enige wat ik weet is dat ik een aanbod kreeg van CGI waarbij ik er qua leaseregeling zo sterk op achteruit zou gaan dat ik een mindere auto zou rijden en ruim 150 euro netto in zou leveren terwijl bruto salaris gelijk zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
avotar schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:59:
[...]

Er is nog geen nieuwe CGI regeling.
Die is er wel, die word alleen nog ge-POC-t 8-)
(ik) Verwacht niet dat er veel zal veranderen aan die regeling...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Woy schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:15:
Pas als je een eigen bijdrage van € 500,- hebt betaal je geen extra belasting meer voor deze lease-auto. De € 500,- wordt wel ingehouden op je netto salaris.
Houd er ook rekening mee dat je bij vertrek (wellicht/waarschijnlijk) die eigen bijdrage maal het aantal resterende maanden aan je werkgever mag betalen.
Ik heb wel verhalen gehoord over mensen die de leaseauto total loss reden om daar vanaf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
De Capgemini-regeling is natuurlijk ook een drama. Opgelegd vanuit Parijs (eigenlijk wilden ze alle lease-auto's eruit hebben), en ze hebben daar geen flauw idee hoe de Nederlandse markt in elkaar steekt, en ze weten dus ook niet dat zo ongeveer het enige aantrekkelijke van Capgemini als werkgever nog de lease-regeling was.

Die lease-regeling van Capgemini is een enorm wangedrocht voor de medewerker, maar ieder bedrijf die zijn kosten op leasen wil verlagen is heel erg geïnteresseerd in het model. De fleetmanager heeft er zelfs prijzen mee gewonnen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Woy schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:15:
[...]

t_captain legt het goed uit. Je eigen bijdrage gaat direct van de (bruto) bijtelling af. Waar jij je echter in vergist is dat je de (bruto) bijtelling niet betaald, maar dat je alleen belasting over de bijtelling betaald.

Stel je hebt een auto van 30k, in de 20% categorie. Dan heb je een jaarlijkse bijtelling van 6k, dus zo'n € 500,- per maand. Daar betaal je netto zo'n € 240,- voor ( in de 42% schaal ). De eigen bijdrage mag je van de € 500,- aftrekken. Het komt er op neer dat de eigen bijdrage "bruto" betaald word zolang deze lager dan de bijtelling is, en aangemerkt wordt als eigen bijdrage voor privé gebruik.

Ik heb je uitleg 3 keer gelezen, en ik snap niet hoe je van zoiets simpels zo ingewikkeld kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Lees de 1e alinea van Woy. Dat is de kern van het verhaal. Mensen hebben het vaak over "bijtelling betalen" en dat is waar de verwarring begint. Bijtelling is geen rekening van de belastingdienst, maar een verhoging van je belastbaar inkomen. Datgene wat je betaalt is een hogere inkomstenbelasting.

De 2e alinea gaat in op het verrekenen van een eigen bijdrage in relatie tot privegebruik. Bijtelling per jaar = (percentage * cataloguswaarde) - (aftrekbare eigen bijdragen per jaar). Je betaalt je eigen bijdrage (netto looninhouding) en daarnaast de inkomstenbelasting over de bijtelling.

De 3e alinea is een edge case waar de eigen bijdrage groter is dan de bijtelling en dus (gedeeltelijk of geheel) uit netto komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:16:
Lees de 1e alinea van Woy. Dat is de kern van het verhaal. Mensen hebben het vaak over "bijtelling betalen" en dat is waar de verwarring begint. Bijtelling is geen rekening van de belastingdienst, maar een verhoging van je belastbaar inkomen. Datgene wat je betaalt is een hogere inkomstenbelasting.

De 2e alinea gaat in op het verrekenen van een eigen bijdrage in relatie tot privegebruik. Bijtelling per jaar = (percentage * cataloguswaarde) - (aftrekbare eigen bijdragen per jaar). Je betaalt je eigen bijdrage (netto looninhouding) en daarnaast de inkomstenbelasting over de bijtelling.

De 3e alinea is een edge case waar de eigen bijdrage groter is dan de bijtelling en dus (gedeeltelijk of geheel) uit netto komt.
Juist, overdreven moeilijk doen door er allemaal termen bij te halen die onnodig zijn om het voorbeeld wat geschetst wordt (250 bijtelling en 150 eigen bijdrage) uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blik1984 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:30:
[...]

Juist, overdreven moeilijk doen door er allemaal termen bij te halen die onnodig zijn om het voorbeeld wat geschetst wordt (250 bijtelling en 150 eigen bijdrage) uit te leggen.
Het punt is dat hij in dat voorbeeld niet duidelijk aangeeft wat hij met de € 250,- bijtelling bedoelt. Het netto bedrag dat hij uiteindelijk betaald, of de fiscale bijtelling. De reden voor zijn verwarring over het aftrekken van de eigen bijdrage ligt puur in het besef dat je geen "Bijtelling betaald", maar dat er een fictief bedrag bij je salaris geteld wordt, waar je belasting over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De nieuwe lease regeling is er door:

Level 1: Pool auto of 625,- mobiliteitsvergoeding
Level 2 (waar ik in zit): 679,- leasebudget
Level 3: 728,-
Level 4: 776,-
Level 5: 873,-

Momenteel zit ik op ~778,-
Ik heb al diverse mailtjes gestuurd richting HR / Leasepark beheer, en die zeggen allemaal hetzelfde, je gaat gewoon omlaag bij je volgende auto. Een domper van 100,-...

Niet echt tof dus uiteindelijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Da's lekker dan. Mede gezien het feit dat de auto's ook nog elk jaar duurder worden ga je er gewoon dik op achteruit..

HR gaat niets voor je betekenen, je moet bij je direct leidinggevende zijn voor dit, aangezien je een uitzonderingspositie wil.

Ik zou dit niet zomaar pikken, maar het hangt ook van de situatie af natuurlijk. Op basis van welk kilometrage wordt er gerekend? M.a.w. , rij je nu in een vette auto van 50k en moet je genoegen gaan nemen met een iets minder aangeklede middenklasser, of ga je echt van redelijke middenklasser naar maximaal een kaal Polootje? En gaat iedereen er op achteruit, of bij jij een uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik rij nu een Ford Fiesta, die zit ruim onder mijn leasebudget, dus hou ik wat geld over (wat je ook terug krijgt). Dat vervalt nu dus. Maar ik wil eigenlijk een iets luxere auto gaan rijden (V40 D4 :+)

Ik moet nergens genoegen mee nemen, ik mag zelf kiezen wat ik rij... Als ik 300,- p/m wil bij betalen, mag dat... Of je dat wil is natuurlijk een tweede... Leasebudget is ongeveer in de klasse van een Fiesta, Peugeot 308, etc voor mijn gevoel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zoveel keuze heb je volgens mij niet in de CGI leaseregeling. Om een paar bijtellingsknallers te noemen:

* Lexus CT200h
* Lexus IS300h
* Mitsubishi Outlander PHEV
* Volvo V40 D4
* BMW i3
* Renault Fluence ZE

Van dit lijstje is volgens mij alleen de Volvo V40 toegestaan vanwege merkenbeleid en dieselregels.

Ik schat dat de meest kale versie van de V40 D4 Business Base ongeveer 750 a 800 per maand kost. Tel er wat opties bij en je zit tussen 800 en 850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• son1c
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
Beste Tweakers,

Graag jullie advies. Na langere tijd bij een klant te hebben gezeten die relatief dicht bij huis gevestigd is zal ik binnenkort aan de slag gaan bij een nieuwe klant. Echter ligt deze klant niet om de hoek. Met het OV zal ik zo’n 1 uur en drie kwartier onderweg zijn (enkele reis), met de auto een uurtje. Het OV is dus niet echt een optie (zeker niet voor langere tijd / 5 dagen per week), ik heb alleen zelf geen auto.

Nu werd ik door mijn werkgever, naast de standaard kilometervergoeding, gewezen op de leaseregeling binnen het bedrijf. Echter staan er in deze regeling een aantal punten waarvan ik me afvraag of dit redelijk dan wel gangbaar is in de IT / detachering. Een kleine opsomming:
  • Eigen bijdrage draagt 20% van het leasebedrag (max 940, obv 48 maanden / 160.000 km), volgens mij is dit aardig aan de hoge kant.
  • Indien ik mijn dienstverband op eigen verzoek opzeg ben ik mijn werkgever de verkoopwaarde minus de boekwaarde verschuldigd tenzij ik de auto/regeling meeneem.
Ligt het aan mij of is deze regeling totaal onredelijk? Zowel zakelijk als privé vind ik dit nou niet echt aantrekkelijk.

Uiteraard kan ik natuurlijk zelf een auto kopen. Maar ik zal zelf helemaal niet zoveel prive rijden. En ik heb ook geen zin om spaargeld te steken in een auto en hem vervolgens op te rijden voor m’n werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Punt 1: flinke eigen bijdrage. Als je voor het volle bedrag least dan betaalt de baas 750 en jij 190. Dat is redelijk marktconform. Als je echter slechts voor 700 least en ook daarvan 20% zelf moet betalen, is het wel karig. Je hebt (in tegenstelling tot veel andere bedrijven) geen mogelijkheid om zonder een flinke eigen bijdrage te leasen. Op dit punt is de regeling dus onder of conform de markt, afhankelijk van je autokeuze.
40.000 km/jaar en 4 jaar looptijd zijn vrij normaal.

Punt 2: Slecht geregeld. Dit geeft ook in het 3e en 4e jaar potentieel een enorme inleverboete. Als je nu een auto bestelt en vervolgens na een paar maanden vertrekt, dan vind ik dat wel te rechtvaardigen. Maar als je na 3 jaar wegggaat, vind ik het wel wat wrang.

Belangrijkste bezwaar is dan ook dat er geen mogelijkheid is om te leasen zonder jezelf met een hoop kosten en een potentiele boete te verbinden. Je hebt niet de mogelijkheid om een eenvoudig autootje te rijden (desnoods zonder privegebruik) en je zakelijke ritten tot het probleem van je werkgever te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

t_captain schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:41:
Punt 1: flinke eigen bijdrage. Als je voor het volle bedrag least dan betaalt de baas 750 en jij 190. Dat is redelijk marktconform. Als je echter slechts voor 700 least en ook daarvan 20% zelf moet betalen, is het wel karig. Je hebt (in tegenstelling tot veel andere bedrijven) geen mogelijkheid om zonder een flinke eigen bijdrage te leasen. Op dit punt is de regeling dus onder of conform de markt, afhankelijk van je autokeuze.
40.000 km/jaar en 4 jaar looptijd zijn vrij normaal.
Jij vind het marktconform???? Ik vind het belachelijk.

Eigenbijdrage is dus om privé te mogen rijden in de auto? (Assumption) Wat als je niet privé rijd? En wat als je een el cheapo auto neemt?

Daarnaast moet je even weten hoe de werkgever die eigen bijdrage op de salaris strook zet, zodat je het niet netto maar bruto betaald.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
t_captain schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 14:25:
Zoveel keuze heb je volgens mij niet in de CGI leaseregeling. Om een paar bijtellingsknallers te noemen:

* Lexus CT200h
* Lexus IS300h
* Mitsubishi Outlander PHEV
* Volvo V40 D4
* BMW i3
* Renault Fluence ZE

Van dit lijstje is volgens mij alleen de Volvo V40 toegestaan vanwege merkenbeleid en dieselregels.

Ik schat dat de meest kale versie van de V40 D4 Business Base ongeveer 750 a 800 per maand kost. Tel er wat opties bij en je zit tussen 800 en 850.
Nou ja, mijn lijstje bevat nu: Fiesta (80,-), Octavia (154,-), 308 (141,-), en D4 (235,-) (Allemaal 14%)
Dit zijn de kosten icm het lage leasetarief van 679,-...

Een VW Polo DSG zou ook leuk zijn, maar die is ook niet heel erg goedkoop (~160,-). Die is dan weer 20%.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tylen schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:35:
[...]

Jij vind het marktconform???? Ik vind het belachelijk.
Het enige wat ik "marktconform" heb genoemd in deze regeling is de verhouding werkgevers- en werknemersbijdrage als je maximaal least. Dan kom je namelijk op 80/20% van 940 = 750 / 190 euro.

Die 750 van de baas is een vrij normaal leasebudget bij IT-detacheerders. Als je elders een budget van 750 zonder EB hebt dan kost een auto van 940 je ook een 190 aan eigen bijdrage.
Eigenbijdrage is dus om privé te mogen rijden in de auto? (Assumption) Wat als je niet privé rijd? En wat als je een el cheapo auto neemt?
Dat heb ik ook al benoemd in mijn post. In de eerste alinea noem ik het feit dat je bij een goedkopere auto nog steeds maar 80% vergoed krijgt "karig". In mijn derde alinea uit ik het bezwaar dat er geen mogelijkheid lijkt te zijn om zonder (flinke) kosten een eenvoudige auto te rijden, desnoods zonder privegebruik.

Zo marktconform had ik deze regeling dus niet genoemd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
hier ca. 700 euro met brandstof. Karig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pitchdown schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:03:
hier ca. 700 euro met brandstof. Karig?
Dat is totaal afhankelijk van de rest van de voorwaarden, de duur van de lease en het aantal km's schelen enorm in wat je voor dat bedrag kan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Nieuwe auto onder m'n kont. Even een heads-up wat betreft de kosten:

Leasemaatschappij: Multilease
Leasebedrag: € 1.050,00
Budget: heb ik niet / baas beoordeelt aan de hand van de gekozen auto of hij het goed vindt of niet
Eigen bijdrage: nee
Excl of incl brandstof: Incl
Contractsduur: 36 maanden
Kilometers: 45.000 per jaar
Winterbanden: ja
Vervangende auto:ja, zonder wachttijd
Bijtellingspercentage: 20%
Auto: Skoda Octavia Combi (2014) Elegance Business 2.0 TDI
Opties: Dynamic pakket (sportstoelen), panoramisch schuif-/kanteldak, lederen bekleding, 18" velgen
Cataloguswaarde / fiscale waarde: € 38.500 / € 36.500
Branche: Loss Adjusting / Schade expertise (Zakelijke dienstverlening (verzekeringen, bouw/techniek))

[ Voor 14% gewijzigd door AllSeeyinEye op 06-08-2014 13:54 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zo! 1050 euro leasebedrag! Das niet mis :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

FireDrunk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:35:
Zo! 1050 euro leasebedrag! Das niet mis :)
Lijkt hoog, maar is inclusief brandstof voorschot en wij leasen alles voor max 3 jaar.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat *lijkt* niet hoog... Dat is het... Hier is het 675 inc brandstof hoor :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FireDrunk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:48:
Ze leasen voor 3 jaar, dus dat is sowieso al duurder. Het is echt compleet afhankelijk van wat voor parameters er voor het contract geld.

Bij een vorige werkgever had ik een Clio voor net over de € 600,-, nu heb ik een full option Megane voor € 650,-, terwijl die qua cataloguswaarde bijna 2* zo duur is. Dat komt omdat ik bij mijn huidige werkgever veel gunstigere lease-voorwaarden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

FireDrunk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:48:
Voor welke auto, welke contractsduur en welke kilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Woy schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:10:
[...]

Dat is totaal afhankelijk van de rest van de voorwaarden, de duur van de lease en het aantal km's schelen enorm in wat je voor dat bedrag kan leasen.
4 jaar op basis van 35.000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:53:
[...]

Voor welke auto, welke contractsduur en welke kilometers?
Het ging hier over budget. Hij zegt, dat hij een auto leased van 1050 euro en geen eigen bijdrage heeft.
Ik krijg 675 4j/40.000 KM. Auto is even irrelevant.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

FireDrunk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:20:
[...]

Het ging hier over budget. Hij zegt, dat hij een auto leased van 1050 euro en geen eigen bijdrage heeft.
Ik krijg 675 4j/40.000 KM. Auto is even irrelevant.
Hij = ik ;)

Ik heb geen budget. Wij kiezen een auto uit en de baas bepaalt dan of hij die auto representatief acht en of hij de kosten schappelijk vindt :)

Mijn baas hanteert de filosofie dat het duurder is als een werknemer ontevreden is met zijn auto en daarover zijn frustratie uit tegen een aantal collega's die daardoor allen een uur niet productief zijn. Dat kost al snel meer dan de extra kosten in de lease waarmee de werknemer wel tevreden is en waardoor die zich meer inzet voor het bedrijf.
Daarnaast, die leasekosten declareer ik er in een dag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Auto is juist relevant, want dan kun je tenminste vergelijken. Het lease-bedrag zegt niet veel over welke waarde het heeft, want is compleet afhankelijk van de parameters. Nou denk ik dat hij voor dat bedrag best een mooie auto kan rijden, maar puur naar het bedrag kijken is gewoon zinloos, want dat krijgt hij immers niet zelf.
pitchdown schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:00:
[...]
4 jaar op basis van 35.000 ?
Dan klinkt het als een redelijke regeling, maar niet enorm ruim. Als ik jou was zou ik gewoon wat voorbeeld auto's vragen die je zonder eigen bijdrage kunt leasen. Dan heb je een beter beeld. Ik verwacht dat je er een goed aangeklede polo, of kale golf voor kunt leasen, maar dat is puur giswerk van mijn kant.

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 04-04-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klinkt als een slimme baas 8-)

@Woy, snap ik wel. Diezelfde auto kost hier 909 euro inc brandstof. Eigen bijdrag voor mij dus 230 euro.
(en dan komt er nog een smak bijtelling bovenop :) )

[ Voor 72% gewijzigd door FireDrunk op 04-04-2014 09:37 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@FireDrunk: Het scheelt dan weer dat eigen bijdrage de bijtelling een beetje dempt, maar zijn regeling is inderdaad wel wat ruimer :)

Ik denk dat die auto bij ons in de regeling zo'n € 800,- zou kosten ( zo'n € 80,- eigen bijdrage voor mij ), want wij leasen nu nog voor 30.000 km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Huidig contract:

60.000km/j , inleveren bij 3 jaar of 160.000km

normaal bij andere collega's
40.000km/j , inleveren bij 4 jaar of 160.000km

Bedrag lease is 800euro/m incl brandstof.
Hiervoor heb ik een redelijk aangeklede V40 D2 zonder eigen bijdrage.

Overigens ga ik die 160.000km al halen binnen 2 jaar bij huidige werkelijke km/j

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 04-04-2014 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als jij een ruimer contract hebt qua kilometers, moet jouw leasebudget dan niet ook een beetje omhoog? Je rijdt die kilometers immers voor de baas? (of rij je 60.000KM privé? :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In werkelijkheid rij ik zo'n 1700km/week voor de baas.
En dan nog zo'n 200km gemiddeld per week prive.

En ophogen van bedrag is eigenlijk nooit bij me opgekomen, maar aangezien ik dezelfde auto kan leasen als collega's, heeft de LM de hogere kosten door meer kilometers en korter contract niet omgezet in hoger maandbedrag voor de auto. Wat dat betreft dus irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, dat is dan wel weer eerlijk (in mijn ogen) :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij ons werkt dat idd ook soortgelijk. Alle offertes worden op basis van dezelfde parameters gemaakt, en dan wordt per persoon gekeken op wat voor voorwaarden hij daadwerkelijk geleased wordt, maar qua budget haalt dat dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Inderdaad,

Er zijn genoeg collega's die in werkelijkheid onder de 20.000km/jaar rijden en ook hetzelfde leasenorm hebben. Het zou gek zijn als die opeens een hele dure auto zouden kunnen leasen voor dezelfde norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met FireDrunk en Woy. Het is bij mijn weten zeer gangbaar dat leasebedragen worden gebaseerd op vaste parameters mbt looptijd en kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Woy schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:33:
[...]

Auto is juist relevant, want dan kun je tenminste vergelijken. Het lease-bedrag zegt niet veel over welke waarde het heeft, want is compleet afhankelijk van de parameters. Nou denk ik dat hij voor dat bedrag best een mooie auto kan rijden, maar puur naar het bedrag kijken is gewoon zinloos, want dat krijgt hij immers niet zelf.

[...]

Dan klinkt het als een redelijke regeling, maar niet enorm ruim. Als ik jou was zou ik gewoon wat voorbeeld auto's vragen die je zonder eigen bijdrage kunt leasen. Dan heb je een beter beeld. Ik verwacht dat je er een goed aangeklede polo, of kale golf voor kunt leasen, maar dat is puur giswerk van mijn kant.
Skoda Octavia greenline gaat ook nog wel lukken gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Elke auto lukt vaak wel, maar je moet zoveel zelf bijleggen 8-)
Wat zou je zelf bij moeten leggen voor die Octavia Greenline?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
FireDrunk schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:32:
Elke auto lukt vaak wel, maar je moet zoveel zelf bijleggen 8-)
Wat zou je zelf bij moeten leggen voor die Octavia Greenline?
niet...omdat deze niet veel boven de 700 gaat uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Idd, geen idee hoe ik op het verkeerde topic ben terecht gekomen:P

[ Voor 123% gewijzigd door Gertjuhjan op 12-04-2014 08:08 ]

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Verkeerde topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Bij ons is het:
30k per jaar en 3 of 4 jarig contract.
Kleur moet zwart zijn.
Leasebudget ex brandstof €624.
15k per jaar privé.

Gekozen voor:
Volvo V40 R-Design
Sapphire Black
Business Connect Pack
Luxery Line
Extra getint glas
18" Midir Banden

Fiscale waarde: €35060
Eigen bijdrage: €190
Netto kosten auto: €294

Dat is de tijdelijk offerte en berekening voor mezelf. Ik ben nog in afwachting van een gunstigere offerte vanuit Volvo Lease omdat we daar als bedrijf al langer leasen / klant zijn.

Uitgaand van de €294 netto kosten komt dat neer op €3528 per jaar. Haal daar de +- €1200 euro kosten aan diesel voor de 15k prive rijden dan rijd ik dus een auto voor €2300 euro van dit kaliber. Dat zou me zelf niet lukken.

Al om al ben ik dus zeer tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Spuitelf schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:26:
Bij ons is het:
30k per jaar en 3 of 4 jarig contract.
Kleur moet zwart zijn.
Leasebudget ex brandstof €624.
15k per jaar privé.

Gekozen voor:
Volvo V40 R-Design
Sapphire Black
Business Connect Pack
Luxery Line
Extra getint glas
18" Midir Banden

Fiscale waarde: €35060
Eigen bijdrage: €190
Netto kosten auto: €294

Dat is de tijdelijk offerte en berekening voor mezelf. Ik ben nog in afwachting van een gunstigere offerte vanuit Volvo Lease omdat we daar als bedrijf al langer leasen / klant zijn.

Uitgaand van de €294 netto kosten komt dat neer op €3528 per jaar. Haal daar de +- €1200 euro kosten aan diesel voor de 15k prive rijden dan rijd ik dus een auto voor €2300 euro van dit kaliber. Dat zou me zelf niet lukken.

Welke motor? Heb zelf de T3 Summum en kom op ~230 uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
GrooV schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:53:
[...]

Welke motor? Heb zelf de T3 Summum en kom op ~230 uit :)
Excuus, tis de D4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Spuitelf schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:26:

Eigenlijk is dat niet helemaal waar. Als je een auto van de zaak hebt krijg je meestal minder salaris in vergelijking met mensen die geen auto krijgen. Bij veel werkgevers kan je ervoor kiezen om het leasebudget als bruto salaris uitgekeerd te krijgen (waarbij vaak eerst de woon- werkkilometers met 19ct/km worden vergoed) als je dat meerekent kom je al snel op zo'n 500 a 600 euro uit wat de auto je per maand kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

Jeroen V schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 17:38:
Bij veel werkgevers kan je ervoor kiezen om het leasebudget als bruto salaris uitgekeerd te krijgen (
Alleen wordt je leasebudget dan vaak wel eerst gebruteerd. 600 euro 'leaseauto budget' levert je dan nog maar 450 euro bruto salaris op. En even heel snel met de natte vinger werkend, levert je dat 261 euro netto op (bij 42% belasting).

En ja, er zijn altijd uitzonderingen te verzinnen en werkgevers die hier wel 'handig' mee omgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 06-08-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Huh? Je 'bruteerd' twee keer?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 18:03:
[...]

Alleen wordt je leasebudget dan vaak wel eerst gebruteerd. 600 euro 'leaseauto budget' levert je dan nog maar 450 euro bruto salaris op. En even heel snel met de natte vinger werkend, levert je dat 261 euro netto op (bij 42% belasting).

En ja, er zijn altijd uitzonderingen te verzinnen en werkgevers die hier wel 'handig' mee omgaan.
Vooraf al bruteren? Die kende ik nog niet. Maar goed, werkgevers mogen zelf bedenken of, en zo ja, hoe ze een lease-auto omzetten in een vergoeding.

Bij mijn vorige werkgever was de regeling dat het bruto-leasebedrag incl. brandstofcomponent als bruto vergoeding werd uitbetaald (let op: dat is iets anders dan bij je normale salaris optellen, omdat er over de vergoeding geen pensioen- en andere premies worden betaald). Voor de belasting komt het natuurlijk gewoon bij je inkomen op, dus je betaalt 42-52% inkomstenbelasting over dat bedrag. Maar je bent dan uiteraard wel van je bijtelling en eventueel bijdrage voor privé-gebruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij werkt dat als volgt:
600 budget --> 450 brutoloon plus 150 vakantiegeld, WW, WIA/WGA en pensioenpremies --> 250 nettoloon (plus hoger vakantiegeld, pensioen en evt sociale zekerheidsuitkeringen.

Fiscaal niet optimaal, want je gebruikt de mogelijkheid tot netto vergoeding van zakelijke kms niet. Bovendien is de vraag of een werknemer met een goede baan wel staat te springen om nóg meer bij te dragen aan de sociale zelkerheid waarvan vooral de minder gelukkigen profiteren.

Bovendien is het qua risico's niet ideaal. Met een mobiliteitsbudget wordt het risico van hoeveel je zakelijk rijdt naar de werknemer verlegd. Alleen krijg je er nog iets van gecompenseerd door de belasting (extra km -> 19 cent van bruto budget naar netto uitbetaling = 9 a 10 cent extra netto). In dit systeem heb je dat effect niet en draai je netto voor het risico op.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 06-08-2014 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Spuitelf: kleur moet zwart zijn...wat is dat voor vreemde clausule :?
Werk je voor een uitvaartverzekeraar ofzo :?

Zou indien echt zo wel een bak zijn: is dr eentje overleden, kom jij daar in je snelle wagen aan :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik zwart moest leasen, koos ik een E-klasse kombi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verhoogd en met grijze gordijntjes? :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nee, gewoon stock. Is al erg genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

Die eerste 120 euro (600 -> 480) zijn de werkgeverslasten, gemiddeld genomen 25%.

Als jij 600 euro bruto loon uitgekeerd krijgt, 'kost' je werkgever dat 750 euro. Als het uit te keeren leasebudget 600 euro is, zal de werkgever de werkgeverslasten eerst vanaf willen halen. En ja, sommige werkgevers doen dat weer niet :)

(De getallen zijn niet helemaal correct, had zelf een foutje gemaakt van 600 -> 480)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bruteren is ook niet noodzakelijk. Je kunt 600 budget inwisselen voor 480 brutoloon + 120 sociale lasten. Je kunt ook 600 als (deels belastbare) onkostenvergoeding uitkeren. Een onkostenvergoeding valt buiten de pensioengrondslag en het SV-loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Precies, dat lijkt mij ook een stuk logischer, je krijgt nu ook geen Pensioen over je auto :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit nu met een vraagstuk, welke ik aan jullie wil voorleggen.

Ik heb enige tijd geleden een trekhaak onder mijn leaseauto laten zetten. Deze is 1:1 verrekend in het maandbedrag. Dus ik zou zeggen; het is mijn trekhaak.

Mag ik deze er nu af halen en op marktplaats zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hahahaha dat zou mooi zijn. Nee dus.

Maar bel even met de leasemaatschappij en je weet het zeker.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:35:
Zit nu met een vraagstuk, welke ik aan jullie wil voorleggen.

Ik heb enige tijd geleden een trekhaak onder mijn leaseauto laten zetten. Deze is 1:1 verrekend in het maandbedrag. Dus ik zou zeggen; het is mijn trekhaak.

Mag ik deze er nu af halen en op marktplaats zetten?
Als je hem voor jezelf had willen houden, had je hem buiten het maandbedrag moeten houden, lijkt me. Nu heb je in feite de leasemaatschappij de trekhaak laten betalen, dus is de trekhaak van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, volgens mij heb ik hem zelf volledig afbetaald. Zal Athlon weleens even bellen zometeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:50:
Tsjah, volgens mij heb ik hem zelf volledig afbetaald. Zal Athlon weleens even bellen zometeen :)
jij betaalt de leasemaatschappij een bedrag die zij in rekening brengen voor het aanschaffen van de trekhaak. De trekhaak is aangeschaft door de leasemaatschappij en eigendom van de leasemaatschappij. Dat jij daar in totaal net zo veel voor betaald als voor de aanschaf van een losse trekhaak is irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Laatst online: 02:15
Dat is te mooi om waar te zijn. Denk je ook dat je na 4 jaar voor 14% eigenaar bent van je lease? _just kiddin_
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.