Er zijn lease maatschappijen die dit toestaan, om daarna het bedrag wat dan uitgegeven moet worden te verdelen over de resterende maanden van de looptijd van je contract. Maar dat is wel erg afhankelijk van de lease maatschappij.
Volgens mij staat bijna elke leasemaatschappij dit wel toe. Stel je doet het na een jaar, dan pakken ze de kosten per maand voor die upgrade, tellen dat voor het eerste jaar op en smeren dat uit over de resterende maanden zodat het per maand iets duurder is. Vervolgens pakken ze de kosten voor het achteraf inbouwen en smeren dat ook uit over de overgebleven maanden.
Kan wel prijzig worden, achteraf inbouwen is stuk duurder dan mee bestellen.
Kan wel prijzig worden, achteraf inbouwen is stuk duurder dan mee bestellen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat vinden jullie van de volgende regeling:
* leasebudget van € 450 per maand
* ten koste van € 400 bruto salaris
* indien er privé gebruik gemaakt wordt van de auto, moet werknemer € 90 per maand aan werkgever betalen.
Bij geen lease-auto, krijgt werknemer 19ct per km.
Ik vind bij zo'n regeling 'n leaseauto echt geen optie, jullie wel?
* indien er privé gebruik gemaakt wordt van de auto, moet werknemer € 90 per maand aan werkgever betalen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Hoe zit het met de brandstof kosten? Als je zelf heel veel prive rijd kan dat interessant zijn. Anders zie ik het nut niet snel. Voor 400 euro per maand kan je zelf een auto rijden en krijg je nog 19 cent per werk kilometer. Rij je zo'n 20 kilometer per liter kost dat 13,34 cent per kilometer aan diesel. Dan houd je dus 5,66 cent er kilometer over. Dat tezamen met die 400 euro extra salaris kan je een goede auto van bekostigen en als je het zuinig aan doet ook nog geld aan over houden.
Voor 400 euro per maand kan je auto's zoals een DS3, 208, Corsa,... leasen (48m, 40k) en dan nog 19ct per kilometer krijgen. Rijd je 100 kilometer per dag zakelijk dan is dat ~2000 kilometer per maand. Dan kan je na aftrek van brandstof 5,66 cent per kilometer zelf houden en dan houd je nog ~110 euro per maand over.
Neem je een lease auto is 450 euro per maand niet genoeg voor een leuke auto aangezien brandstof kosten dan snel de prijs opdrijven naar de 500-550 euro voor eerder genoemde auto's. Dan komt daar nog 90 euro per maand prive rijden bij en dan ben je dus ruim 150 euro extra kwijt voor de auto. En dan komt nog je bijtelling erbij.
Bovendien is het mooi meegenomen voor zaken zoals een hypotheek als je salaris een stukje hoger is.
Voor 400 euro per maand kan je auto's zoals een DS3, 208, Corsa,... leasen (48m, 40k) en dan nog 19ct per kilometer krijgen. Rijd je 100 kilometer per dag zakelijk dan is dat ~2000 kilometer per maand. Dan kan je na aftrek van brandstof 5,66 cent per kilometer zelf houden en dan houd je nog ~110 euro per maand over.
Neem je een lease auto is 450 euro per maand niet genoeg voor een leuke auto aangezien brandstof kosten dan snel de prijs opdrijven naar de 500-550 euro voor eerder genoemde auto's. Dan komt daar nog 90 euro per maand prive rijden bij en dan ben je dus ruim 150 euro extra kwijt voor de auto. En dan komt nog je bijtelling erbij.
Bovendien is het mooi meegenomen voor zaken zoals een hypotheek als je salaris een stukje hoger is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je niet prive gaat rijden is je werkgever de lachende derde. Hij betaalt 5400 euro aan de leaseauto voor (uitsluitend zakelijk gebruik) en bespaart en passant >6000 euro per jaar aan loonkosten (12*400 + 8% vakantiegeld + 17% premies werknemersverzekeringen). Al met al laat hij de werknemer opdraaien voor 110% van de kosten, terwijl het NB zakelijke kilometers betreft.Ardana schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:23:
Alleen zakelijk rijden lijkt me voor de werknemer geen redelijke optie. Stel dat je wel prive gaat rijden, dan is het een berekening waard.
Kom ik allereerst bij het leasebudget. Een leasebudget an sich zegt niet zoveel. Wat een auto kost is namelijk sterk afhankelijk van de parameters waarmee wordt gerekend. Looptijd, kilometers/jaar, wel of geen brandstof meetellen, wel of geen verzekeringspremie meetellen. Idem voor de BTW correctie bij privegebruik (ik vermoed dat die in dit geval niet in de leaseprijs zit maar in de eigen bijdrage privegebruik).
Laat me even rekenen met een normale set parameters (4 jaar en 30000 km/jaar) en een Golf 1.6TDI. Leaseprijs 750 incl brandstof, excl BTW en excl BTW correctie. Bijtelling 20%, cataloguswaarde 25k. Ik reken met IB schijf 3 (42%).
Deze auto kost jou netto:
* salaris: 232 euro netto per maand
* vakantiegeld: 18 euro per maand
* eigen bijdrage normoverschrijding: 300 euro per maand
* eigen bijdrage privegebruik: 90 euro per maand
* bijtelling: 11 euro per maand (heel laag, komt door je hoge eigen bijdrage)
In totaal 650 euro netto per maand.
Niet meegeteld zijn de lagere grondslagen voor WIA en WW.
Ok, dan ben ik dus niet gek dat ik dit echt 'n superslechte regeling vind 
Ik heb 'n lease-auto met 'n gunstige regeling (vrije keuze auto tot € 12.500 aanschafwaarde, incl. BPM, geen eigen bijdrage, onbeperkt vrije privé-km's), dus 'n 2e auto zou alleen voor erbij zijn. M'n vriend heeft nu 'n Daihatsu Cuore uit 1996, voor € 450 gekocht, € 22 verzekering pm (nog geen schadevrije jaren) en € 9 MRB pm. Rijdt 1 op 17, dus met 6 maanden (als er geen onderhoudskosten zijn) draaien we kiet én houden we € 400 bruto in onze zak.
Ik heb 'n lease-auto met 'n gunstige regeling (vrije keuze auto tot € 12.500 aanschafwaarde, incl. BPM, geen eigen bijdrage, onbeperkt vrije privé-km's), dus 'n 2e auto zou alleen voor erbij zijn. M'n vriend heeft nu 'n Daihatsu Cuore uit 1996, voor € 450 gekocht, € 22 verzekering pm (nog geen schadevrije jaren) en € 9 MRB pm. Rijdt 1 op 17, dus met 6 maanden (als er geen onderhoudskosten zijn) draaien we kiet én houden we € 400 bruto in onze zak.
Eensch. Ik zou als vuistregel nooit meer dan 50 of missschien 60% van het leasebudget aan brutoloon inleveren, inclusief een eventuele bijdrage voor privegebruik. Hier wordt een offer van >100% gevraagd en dat slaat gewoon nergens op.Ardana schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:05:
Ok, dan ben ik dus niet gek dat ik dit echt 'n superslechte regeling vind
Consumentenprijs 12500+BTW = 15.000. Als je het niet erg vind om een auto uit het A-segment te rijden of een eenvoudige auto uit het B-segment, is het inderdaad een prima regeling. Al je privekilometers afgedekt voor een klein beetje bijtellingIk heb 'n lease-auto met 'n gunstige regeling (vrije keuze auto tot € 12.500 aanschafwaarde, incl. BPM, geen eigen bijdrage, onbeperkt vrije privé-km's),
Wil je een duurdere klasse rijden dan loopt deze regeling wel snel aan zijn grens. Mijn laatste leaseauto had een consumentenprijs van 33k, in deze regeling zou dat niet mogelijk zijn of een erg hoge eigen bijdrage vergen
Ach, de waarde van mijn auto is nog geen € 11.000 (incl. BPM, BTW word buiten beschouwing gelaten bij ons). Bijtelling 14%, dus voor € 90 netto in de maand lach ik me 'n kriek 
Nee, 'k heb geen luxe grote auto, maar een 5-deurs Yaris, met wat opties (cruisecontrol, blue tooth, radio-cd speler) is helemaal voldoende, ook voor lange afstanden.
Blij dus dat m'n vriend niet voor de lease-auto gegaan is, maar voor 'n eigen auto
Nee, 'k heb geen luxe grote auto, maar een 5-deurs Yaris, met wat opties (cruisecontrol, blue tooth, radio-cd speler) is helemaal voldoende, ook voor lange afstanden.
Blij dus dat m'n vriend niet voor de lease-auto gegaan is, maar voor 'n eigen auto
Wat een onzin zeg, ik neem aan dat dit een regeling is voor mensen die normaal geen lease auto zouden krijgen? anders vind ik het schandalig.Ardana schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:23:
Bij alle normale bedrijven krijg je een leasebudget van 600-900 euro, evt een bijdrage van 50-100 euro en dan je bijtelling. dat gaat vrijwel nooit ten koste van bruto loon.
Verwijderd
Kennis van me werkt intern bij een redelijke MKB, in het management en mensen die on the road zijn hebben vaak een leasewagen..
Hij rijd echter elke dag bijna 40-50km enkele reis met zijn eigen auto..
Nu is hij al jaren ontevreden over zijn salaris en in de laatste onderhandelingen qua functioneren heeft hij de volgende eis ingediend.
.
Zijn huidige reiskosten waren 130 euro p/m netto.
Maar in werkelijkheid koste het hem dik 300 euro per maand (incl verzekering, MRB, benzine etc).
Nu is zijn auto helemaal op en moet hij een "nieuwe" aanschaffen maar aangezien hij de auto alleen gebruikt voor naar het werk vroeg hij om een lease auto.. Een simpele Aygo zou voldoende zijn..
Nu heeft hij na onderhandelingen een loonsverhoging van 250 euro gekregen of de keuze om een Aygo te leasen maar dan verloor hij wel zijn reiskostenvergoeding.
Dus eigenlijk betaald hij hem nog bijna zelf van zijn "loonsverhoging".
Dus netto gaat hij er nu 130 euro op achteruit, maar omdat hij geen auto meer hoeft te onderhouden etc gaat hij er eigenlijk 170 euro op voorruit..
Hij blij, baas blij.. Zo kan het ook.
En ja hij mag hem ook prive gebruiken, maar dat wil hij niet..
Hij rijd echter elke dag bijna 40-50km enkele reis met zijn eigen auto..
Nu is hij al jaren ontevreden over zijn salaris en in de laatste onderhandelingen qua functioneren heeft hij de volgende eis ingediend.
.
Zijn huidige reiskosten waren 130 euro p/m netto.
Maar in werkelijkheid koste het hem dik 300 euro per maand (incl verzekering, MRB, benzine etc).
Nu is zijn auto helemaal op en moet hij een "nieuwe" aanschaffen maar aangezien hij de auto alleen gebruikt voor naar het werk vroeg hij om een lease auto.. Een simpele Aygo zou voldoende zijn..
Nu heeft hij na onderhandelingen een loonsverhoging van 250 euro gekregen of de keuze om een Aygo te leasen maar dan verloor hij wel zijn reiskostenvergoeding.
Dus eigenlijk betaald hij hem nog bijna zelf van zijn "loonsverhoging".
Dus netto gaat hij er nu 130 euro op achteruit, maar omdat hij geen auto meer hoeft te onderhouden etc gaat hij er eigenlijk 170 euro op voorruit..
Hij blij, baas blij.. Zo kan het ook.
En ja hij mag hem ook prive gebruiken, maar dat wil hij niet..
Totaal gebruik gaat om 20.000 km/jaar (45*2*220 dagen; geen privegebruik).
Een Aygo lease je o.b.v. full operational lease 48 mnd en 20.000km/jaar, voor 300,- + ex BTW incl brandstof. De werkgever bespaart een loonsverhoging van 250.- + vakantiegeld en premies voor pensioen en werknemersverzekeringen, en ook nog eens 130,- aan reiskostenvergoeding. Totaal 460 euro. De baas van je kennis zal blij zijn dat je kennis 160,- euro van zijn loonsverhoging teruggeeft
Een Aygo lease je o.b.v. full operational lease 48 mnd en 20.000km/jaar, voor 300,- + ex BTW incl brandstof. De werkgever bespaart een loonsverhoging van 250.- + vakantiegeld en premies voor pensioen en werknemersverzekeringen, en ook nog eens 130,- aan reiskostenvergoeding. Totaal 460 euro. De baas van je kennis zal blij zijn dat je kennis 160,- euro van zijn loonsverhoging teruggeeft
Als je geen prive kilometers maakt heb je hier niks mee te maken.
http://www.nu.nl/economie...utos-eerlijker-maken.html
Het verwonderd me dat dit nog niet ter sprake gekomen is op GOT aangezien dat van leaserijders vergeven is
Het verwonderd me dat dit nog niet ter sprake gekomen is op GOT aangezien dat van leaserijders vergeven is
Op zich niets mis mee, ben zelf wel voorstander van zo'n systeem.joopv schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:40:
Als je geen prive kilometers maakt heb je hier niks mee te maken.
Maar de hamvraag, hoe zal er mee omgegaan worden ? Hoe (on)controleerbaar is zoiets ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zou mij alleen niet verbazen als het een staffel wordt a la: geen privekilometers --> 10% bijtelling, tot 500 15% en daarboven gewoon de volle mep. Ben toch bang dat over enige tijd een leaserijder altijd bijtelling betaald, dat is ook de reden waarom ik nu gekozen heb om niet voor een lease auto te kiezen (bedrijf heeft momenteel nog een zeer goede regeling als je priveauto rijdt).
Living the American Dream
En dan dringt zich meteen de volgende vraag op: kun je iemand die 30.000 km/jaar prive rijdt met een Prius nog anders belasten als iemand die 15.000 km/jaar rijdt met een 328i? Tegenwoordig is CO2 de basis voor veel autoheffingen en deze twee mensen stoten omgeveer evenveel CO2 uit.
Op het moment dat je niet alleen de auto maar ook het aantal privekilometers gaat meetellen, is een sterke progressiviteit in 1 as maar niet in de andere moeilijk vol te houden.
Op het moment dat je niet alleen de auto maar ook het aantal privekilometers gaat meetellen, is een sterke progressiviteit in 1 as maar niet in de andere moeilijk vol te houden.
Kan je straks net zo goed geen leaseauto meer nemen als je voor elke kilometer extra prive mag gaan dokken. Dan is een lease auto niet aantrekkelijk meer.
Wie weinig prive rijdt, zal goedkoper uitkomen dan nu. Wie veel prive rijdt (flink) duurder. En de gemiddelde leaserijder een beetje duurder, de overheid moet de moeite van een wetswijziging natuurlijk terugverdienen
dat wordt dus lekker km schrijven voor alle leaserijders
Nee, dat zal het niet worden. Zelf schrijven is te fraudegevoelig. Ze zullen er wel een leuke draai aangeven. Iedere betaalt 24% bijtelling, wil je dit niet, installeer dan een kastje zodat wij precies kunnen zien waar, wanneer je rijdt.
Living the American Dream
Precies, een beetje schijnheilig doen over dat de huidige regeling ongewenst is, en vervolgens iets implementeren waarbij de overheid meer geld vangt.t_captain schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:40:
Wie weinig prive rijdt, zal goedkoper uitkomen dan nu. Wie veel prive rijdt (flink) duurder. En de gemiddelde leaserijder een beetje duurder, de overheid moet de moeite van een wetswijziging natuurlijk terugverdienen
De politiek hebben het al jaren over regeldruk verlagen, dan moet je niet aankomen met enige vorm van kilometerregistratie. Want daar draait het op uit.
Huidige regeling is simpel en effectief. Als je er privé mee rijdt, betaal je. En verder heb je er geen omkijken naar.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Kortom: iedere leaserijder zal weer meer gaan betalen, want de afgelopen jaren is het alleen maar 14% en 20% wat er wordt bijgeteld en dat kost de overheid heel veel geld elk jaar.Stampertje schreef op maandag 07 januari 2013 @ 07:59:
Nee, dat zal het niet worden. Zelf schrijven is te fraudegevoelig. Ze zullen er wel een leuke draai aangeven. Iedere betaalt 24% bijtelling, wil je dit niet, installeer dan een kastje zodat wij precies kunnen zien waar, wanneer je rijdt.
Want zo'n gps kastje willen weinig mensen in hun auto hebben
ligt er ook aan hoeveel je totaal per maand kwijt bent aan bijtelling.
als je bv 5000 euro per jaar blijft bent aan bijtelling en je rijdt maar 5-6000km per jaar prive kun je je afvragen of dat dan wel de moeite is.
als je bv 5000 euro per jaar blijft bent aan bijtelling en je rijdt maar 5-6000km per jaar prive kun je je afvragen of dat dan wel de moeite is.
Het wordt een beetje weer zoals vroeger:
Wat juist weer afgeschaft werd een paar jaar geleden vanwege de administratieve lasten.
Ook toen moest je het zelf bijhouden herinner is me, tenzij je van te voren aangaf in de hoogste staffel te zitten.
Maar waarom zou je het niet zelf moeten/kunnen bijhouden. Zo gaat het nu toch ook voor hen die "beweren" 500 of minder te rijden?
Voor meer info: http://www.autoblog.nl/de-historie-van-de-bijtellingIn 2001 werden de staffels voor prive gebruik van zakelijke auto’s geintroduceerd. Reed je meer prive, dan betaalde je een hoger bijtellingspercentage.
Woon-werk verkeer werd niet als privé aangemerkt, maar als zakelijk;
Prive kilometers Bijtelling op jaarbasis
0-500 km 0%
501 km-4.000 km 15 %
4.001 km-7.000 km 20 %
7.001 km - 25 %
Wat juist weer afgeschaft werd een paar jaar geleden vanwege de administratieve lasten.
Ook toen moest je het zelf bijhouden herinner is me, tenzij je van te voren aangaf in de hoogste staffel te zitten.
Maar waarom zou je het niet zelf moeten/kunnen bijhouden. Zo gaat het nu toch ook voor hen die "beweren" 500 of minder te rijden?
[ Voor 4% gewijzigd door avotar op 07-01-2013 09:05 ]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Dus dan zit ik standaard op 25%. Als ze het zo gaan doen is een schone auto kiezen ook geen leuke optie meer, dan kies ik gewoon een leuk vervuilend monster, de hoofdprijs betaal je dan toch al.
En zelf bijhouden is gewoon een klote werk, dan moet je voor elk kort ritje aangeven of het zakelijk of prive is, daar zit ik niet op de wachten. Ik wil gewoon in de auto kunnen springen zonder kilometerstanden te moeten noteren.
En zelf bijhouden is gewoon een klote werk, dan moet je voor elk kort ritje aangeven of het zakelijk of prive is, daar zit ik niet op de wachten. Ik wil gewoon in de auto kunnen springen zonder kilometerstanden te moeten noteren.
Een gebruiks-afhankelijke belasting is natuurlijk eerlijker (meer gebruik; meer betalen). Het is vreemd dat we in NL vaste bedragen hanteren voor de MRB alsook bijtelling. Mijn vriendin met haar (ocherm) 10 dKm per jaar betaalt meer belasting dan iemand die zijn nieuwe belastingvrije VW Polo voor 40 dKm gebruikt. In Oostenrijk bijvoorbeeld is de wegenbelasting afhankelijk van je brandstof verbruik.
Dus, mijnheer Weekers doet er goed aan om de bijtellling afhankelijk te maken van privegebruik, maar dit zou hij ook moeten doen voor de 'gewone' MRB.
Dus, mijnheer Weekers doet er goed aan om de bijtellling afhankelijk te maken van privegebruik, maar dit zou hij ook moeten doen voor de 'gewone' MRB.
Hoewel ik het inderdaad eerlijker vind om voor het gebruik te gaan betalen, vind ik de voorgestelde kilometrages wel erg beperkt. Daarnaast ben ik ook een beetje bang voor de administratieve lasten.
Dan kun je echt voor elk wissewasje bij gaan houden wat je hebt gedaan. Lijkt me niks.
Dan kun je echt voor elk wissewasje bij gaan houden wat je hebt gedaan. Lijkt me niks.
Ja door de hoge accijnzen is dat natuurlijk al grotendeels zo. Iemand die 40 dKm per jaar rijdt, betaald een stuk meer belasting via de benzine.Ghannes schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:52:
Mijn vriendin met haar (ocherm) 10 dKm per jaar betaalt meer belasting dan iemand die zijn nieuwe belastingvrije VW Polo voor 40 dKm gebruikt. In Oostenrijk bijvoorbeeld is de wegenbelasting afhankelijk van je brandstof verbruik.
Bij lease merk je daar dan niet zo veel van aangezien de brandstof door de werkgever betaald wordt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het gaat erom hoe meer gebruik; hoe meer geld er naar de staat gaat. Wie het betaalt, is dus even part 2.Woy schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:18:
[...]
Ja door de hoge accijnzen is dat natuurlijk al grotendeels zo. Iemand die 40 dKm per jaar rijdt, betaald een stuk meer belasting via de benzine.
Bij lease merk je daar dan niet zo veel van aangezien de brandstof door de werkgever betaald wordt.
Wat dat betreft zou het helemaal niet gek zijn om de MRB helemaal af te schaffen en de accijns op brandstof nog wat te verhogen. Maar ik verwacht dat daar redelijk wat weerstand tegen zal zijnGhannes schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:36:
[...]
Het gaat erom hoe meer gebruik; hoe meer geld er naar de staat gaat. Wie het betaalt, is dus even part 2.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het is geen voorstel he, ik heb gewoon even opgezocht hoe het een jaar of 10 geleden geregeld was.MikeyMan schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:15:
Hoewel ik het inderdaad eerlijker vind om voor het gebruik te gaan betalen, vind ik de voorgestelde kilometrages wel erg beperkt. Daarnaast ben ik ook een beetje bang voor de administratieve lasten.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Het is inderdaad alsof de klok terug wordt gezet. Tien jaar geleden had je ook zo'n staffeltje: Veel administratieve rompslomp en fraudegevoelig. 'Eerlijker maken' en dat door een VVD staatssecretaris. Volgens mij zijn er grotere problemen in Nederland dan dit.
Snap ik, maar zoiets zal het wel worden als voorstel.avotar schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:45:
[...]
Het is geen voorstel he, ik heb gewoon even opgezocht hoe het een jaar of 10 geleden geregeld was.
MikeyMan schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:14:
[...]
Snap ik, maar zoiets zal het wel worden als voorstel.
Destijds kon je het "afkopen" door gewoon te zeggen dat je in de hoogste categorie zou vallen.
De situatie is nu nog wel wat complexer omdat het lijkt of niet alleen verbruik / uitstoot een dimensie is, maar ook nog eens de afstand.
Bij lease merk je daar niet zo veel van aangezien de brandstof door de werknemer betaald wordt maar de leasemaatschappij een vast bedrag per maand rekent op basis van de auto en het aantal kilometers per jaar.Woy schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:18:
De werknemer betaald het natuurlijk sowieso niet, maar ook in de meeste leascontracten wordt de daadwerkelijk verbruikte brandstof gewoon doorberekend aan de werkgever. ( Ik heb eigenlijk nog nooit van een lease-contract gehoord waar het risico van het brandstofverbruik/prijs bij de lease-maatschappij ligt )Tsurany schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:09:
[...]
Bij lease merk je daar niet zo veel van aangezien de brandstof door de werknemer betaald wordt maar de leasemaatschappij een vast bedrag per maand rekent op basis van de auto en het aantal kilometers per jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 09-01-2013 08:36 ]
Het kan niet zo zijn dat er
En op afstand prive wordt berekend
En op milieu regels
Dat betekend dus dat we straks gewoon weer 200 PK+ auto's kunnen rijden en hetzelfde gaan betalen als die Prius.
En op milieu regels
Dat betekend dus dat we straks gewoon weer 200 PK+ auto's kunnen rijden en hetzelfde gaan betalen als die Prius.
Waarom zou dat niet kunnen? Gewoon in staffels voor auto's regelenSchnor schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:36:
Het kan niet zo zijn dat er
En op milieu regels
14% auto = 14ct/km bijtelling
20% auto = 20ct/km bijtelling
25% auto = 25ct/km bijtelling
Is bijvoorbeeld makkelijk te doen, maar het zal dan waarschijnlijk nog wel complexer worden waar het bedrag een percentage van de waarde van de auto is.
Kijk makkelijker zou het er allemaal niet op worden, maar er zijn genoeg regels te bedenken waar je van alles mee kunt nemen in de berekening.
zou toch mooi zijn zo. Als ook nog dit per maand of kwartaal kan worden afgerekend zou het helemaal super.Woy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:39:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Gewoon in staffels voor auto's regelen
14% auto = 14ct/km bijtelling
20% auto = 20ct/km bijtelling
25% auto = 25ct/km bijtelling
Is bijvoorbeeld makkelijk te doen, maar het zal dan waarschijnlijk nog wel complexer worden waar het bedrag een percentage van de waarde van de auto is.
Kijk makkelijker zou het er allemaal niet op worden, maar er zijn genoeg regels te bedenken waar je van alles mee kunt nemen in de berekening.
Lijkt mij geen goed idee.
Mensen die veel km's maken rijden vaak in iets luxere grotere auto's en dus ook vaak in de 25%.
Als ik de berekening los laat op mij kost het mij 15.000 minimaal.
Nee, laat maar lekker zoals het is.
Mensen die veel km's maken rijden vaak in iets luxere grotere auto's en dus ook vaak in de 25%.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
hoeveel prive rij je dan?Tylen schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:45:
Lijkt mij geen goed idee.
25 c/km bijtellen kost netto 1 euro op 8km. 120.000 km/jaar prive dus
O gaat om privé. Dat weet ik niet.
Maar ik hoef ook geen kastje in de auto waaraan ik door moet geven of deze rit privé of zakelijk is. En daar gaat er ook nooit komen.
Maar ik hoef ook geen kastje in de auto waaraan ik door moet geven of deze rit privé of zakelijk is. En daar gaat er ook nooit komen.
25ct/km is meer dan de brandstof kost op dit moment.....
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als je auto (bijvoorbeeld) 1 op 17 rijdt, dan kom ik uit op een bedrag van €0,10 per KM. Als je daar 25ct van maakt, betaal je €2,64 per liter brandstof voor privé gebruik
(uitgaande van een literprijs van €1,80 voor een liter benzine)
(uitgaande van een literprijs van €1,80 voor een liter benzine)
Wat maakt de brandstof prijs uit? Je betaalt een belasting omdat prive mogen rijden loon in natura is. Als ik 25ct per kilometer moet betalen kost dat op basis van 10.000 prive kilometers 2500 euro. Dat is goedkoper dan de bijtelling bij de meeste 25% auto's. Als het 14 cent per kilometer is komt het op 1400 euro uit, dat is goedkoper dan de bijtelling van mijn 14% auto. Dus wat dat betreft valt het mee, alleen als je meer prive rijd kom je wel veel duurder uit.
En je bent veel tijd kwijt aan het vastleggen en verwerken.
En je bent veel tijd kwijt aan het vastleggen en verwerken.
Ik rijd zelf nu een VW Polo BM van €18500 als leaseauto, deze kost mij: (€18.500*0,14)/12=€215,83 bijtelling, wat neerkomt op iets van €80 á €90 euro netto per maand.
Ik mag van mijn werkgever maximaal 10.000 KM Privé rijden. 10.000 / 12mnd = 833,33 * 0,25 = €208,33
Is deze €208,33 dan ook bruto? anders scheelt het toch aanzienlijk
Ik mag van mijn werkgever maximaal 10.000 KM Privé rijden. 10.000 / 12mnd = 833,33 * 0,25 = €208,33
Is deze €208,33 dan ook bruto? anders scheelt het toch aanzienlijk
Ik neem aan dat, wanneer we praten over cent per kilometer bijtelling, we het over een bruto bedrag hebben. Mocht een netto bedrag bedoelt zijn dan is het inderdaad niet gunstig.
De bedragen die ik genoemd heb zijn natuurlijk fictief. Ik heb ze zo gekozen omdat ze mooi rond de € 0,19 /km onbelaste onkostenvergoeding voor woon-werk verkeer liggen. Het lijkt me dan logisch dat de waarde van prive kilometers in ieder geval ongeveer vergelijkbaar is.
Maar je kunt er van uitgaan dat als de overheid een dergelijke regeling invoert dat het op zijn best ( voor alle leaserijders bij elkaar ) kostenneutraal gedaan wordt. Iemand die veel prive km's maakt zal er dus op achteruit gaan en iemand die weinig prive km's maakt gaat er op vooruit.
Maar je kunt er van uitgaan dat als de overheid een dergelijke regeling invoert dat het op zijn best ( voor alle leaserijders bij elkaar ) kostenneutraal gedaan wordt. Iemand die veel prive km's maakt zal er dus op achteruit gaan en iemand die weinig prive km's maakt gaat er op vooruit.
En hoezo gaat dat er ook nooit komen? Ik zou het ook niet graag hebben, maar het scheelde weinig of alle auto's waren verplicht met een kastje uitgerust voor het rekening rijden. Ik zou dus niet met al te veel zekerheid durven te zeggen dat het nooit gaat komen.Tylen schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:13:
Allen,
Voor een vriend moet ik even uitzoeken of zijn eigen bijdrage marktconform is.
Hij heeft de mogelijkheid om een nieuwe Golf 6(die vanuit DE wordt geïmporteerd - kort gebruikt) als lease auto te nemen. Autowaarde is +/- 27.000.
Voor privé gebruik zal er € 250,-(15k KM p/j) per maand gerekend worden aan eigen bijdrage.
Ik vindt dit echt een forse eigen bijdrage voor zo'n auto! Krijgt hij nou een 5 serie ala.
Om een beetje een case op te bouwen met de wat de markt nu doet, stel ik de vraag hier wat er gemiddeld betaald wordt aan eigen bijdrage. Zo kan hij deze presenteren aan zijn baas
Alvast dank.
Hij heeft de mogelijkheid om een nieuwe Golf 6(die vanuit DE wordt geïmporteerd - kort gebruikt) als lease auto te nemen. Autowaarde is +/- 27.000.
Voor privé gebruik zal er € 250,-(15k KM p/j) per maand gerekend worden aan eigen bijdrage.
Ik vindt dit echt een forse eigen bijdrage voor zo'n auto! Krijgt hij nou een 5 serie ala.
Om een beetje een case op te bouwen met de wat de markt nu doet, stel ik de vraag hier wat er gemiddeld betaald wordt aan eigen bijdrage. Zo kan hij deze presenteren aan zijn baas
Alvast dank.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Als ik kijk naar wat een Golf VI van 27k mij zou kosten aan eigen bijdrage kom ik op de 150-200 euro uit afhankelijk van de uitrusting en de motorisering.
Echter geef je te weinig informatie over de situatie om te oordelen. Wat krijgt hij anders? Een kilometer vergoeding? Vergoeding OV kosten? Helemaal niks?
Want 250 euro inleveren om van helemaal niks naar een leaseauto te gaan is absoluut niet slecht. Maar 250 euro inleveren om van een royale kilometervergoeding naar een leaseauto te gaan kan wel weer negatief uitpakken.
En vergeet de bijtelling niet, er is geen 14% Golf 6 dus dat is 20% over 27.000 euro. Dat is 450 euro per maand wat er bij je salaris opgeteld wordt voor de bijtelling. Dat zal bij een 42% salarisschaal uitkomen op 189 euro per maand.
Echter geef je te weinig informatie over de situatie om te oordelen. Wat krijgt hij anders? Een kilometer vergoeding? Vergoeding OV kosten? Helemaal niks?
Want 250 euro inleveren om van helemaal niks naar een leaseauto te gaan is absoluut niet slecht. Maar 250 euro inleveren om van een royale kilometervergoeding naar een leaseauto te gaan kan wel weer negatief uitpakken.
En vergeet de bijtelling niet, er is geen 14% Golf 6 dus dat is 20% over 27.000 euro. Dat is 450 euro per maand wat er bij je salaris opgeteld wordt voor de bijtelling. Dat zal bij een 42% salarisschaal uitkomen op 189 euro per maand.
Ik neem aan dat die eigen bijdrage dus exclusief bijtelling is? of verwart hij dat misschien?Weerz schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:42:
Allen,
Om een beetje een case op te bouwen met de wat de markt nu doet, stel ik de vraag hier wat er gemiddeld betaald wordt aan eigen bijdrage. Zo kan hij deze presenteren aan zijn baas![]()
Alvast dank.
250,- EB is echt heeeeel veel. gemiddeld zie je zo'n 50-100 euro voor zo'n middenklasser.
Let wel op: De volledig eigen bijdrage kan je aftrekken van je bruto bijtelling.
als de bruto bijtelling 500,- is (20% over 30.000,-), dan wordt deze verlaagt naar 250,- en daar betaal je vervolgens 42% belasting over
Bijtelling = 105,-
Bijdrage = 250,-
=============== +
Totaal = 305,- aan netto salaris t.o.v. geen lease auto.
[ Voor 15% gewijzigd door Schnor op 16-01-2013 10:25 ]
Nou, als ze de brandstofkosten meerekenen in de leaseprijs en het is een benzine variant dan is zo'n bedrag echt niet gek.
Een VW golf geïmporteerd uit DE en kort gebruikt ... die heeft volgens mij geen aankoopwaarde van 27 000 ... dat is misschien de cataloguswaarde in Nederland.
Kijk maar eens naar de prijs van een golf in België, ook al een pak lager, in DE is het dan nog eens lager dacht ik.
(kosten voor invoer auto naar een ander land zijn niet zo extreem hoog - 't is alleen wat extra rompslomp)
Kijk maar eens naar de prijs van een golf in België, ook al een pak lager, in DE is het dan nog eens lager dacht ik.
(kosten voor invoer auto naar een ander land zijn niet zo extreem hoog - 't is alleen wat extra rompslomp)
Dat kan je zo niet stellen; dat hangt volledig van de functie af. Voor iemand op de helpdesk zou het helemaal niet verkeerd zijn, even afgezien van het feit dat die auto dan naar alle waarschijnlijkheid voor iemand met een dergelijk salaris te duur zou zijn.Weerz schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:42:
Als je iets meer informatie geeft, dan kan er beter op gereageerd worden.
Alvast dank voor de berekeningen 
Hierbij wat meer info.
Aanschafwaarde wordt idd niet naar gekeken in NL, maar naar de cataloguswaarde.
Dus kopen zij de auto voor 21.000, is dat voor het bedrijf voordelig, maar maakt voor de medewerker niks uit.
In DE koop je bijna altijd een 25% bijtelling auto met full options, gezien dat daar niet uit maakt.
Heel misschien een 20% versie. Benzine/Diesel inbegrepen.
Nu krijgt hij een vast bedrag volgens mij van € 350,- p/m voor zijn KM's van zijn eigen auto.
Functie: Accountmanager in de IT.
Hierbij wat meer info.
Aanschafwaarde wordt idd niet naar gekeken in NL, maar naar de cataloguswaarde.
Dus kopen zij de auto voor 21.000, is dat voor het bedrijf voordelig, maar maakt voor de medewerker niks uit.
In DE koop je bijna altijd een 25% bijtelling auto met full options, gezien dat daar niet uit maakt.
Heel misschien een 20% versie. Benzine/Diesel inbegrepen.
Nu krijgt hij een vast bedrag volgens mij van € 350,- p/m voor zijn KM's van zijn eigen auto.
Functie: Accountmanager in de IT.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Dus hij heeft nu 350 euro per maand km vergoeding ... dat is hij dus kwijt + het kan zijn dat hij dan ook nog eens 350 netto extra verliest. (bijtelling en bijdrage)
Jawadde ... dan is een leasewagen wel heel duur, ik wist dat we hier in België op dat vlak redelijk verwend zijn, maar toch ...
Jawadde ... dan is een leasewagen wel heel duur, ik wist dat we hier in België op dat vlak redelijk verwend zijn, maar toch ...
Of dat duur is hangt volledig van het aantal kilometers af en welke auto hij nu rijd. Nu krijgt hij 350 euro, straks betaalt hij ~400 (eigen bijdrage bruto + bijtelling). Dat is een verschil van 750 euro. Enkel vallen wel de kosten voor zijn eigen auto weg en kan hij 15.000 kilometer prive rijden zonder zorgen om extra kosten.
Ik zeg 750 euro voor die leasewagen is absoluut niet duur daar die auto normaal in de lease een stuk duurder is. Hij moet eens uitrekenen wat zijn eigen auto kost. Ik denk dat alle bedragen bij elkaar (onderhoud, winterbanden, belastingen, verzekeringen, afschrijvingen, brandstof,...) niet onder die 750 euro komen als het een vergelijkbare auto is van niet al te hoge leeftijd.
Ik zeg 750 euro voor die leasewagen is absoluut niet duur daar die auto normaal in de lease een stuk duurder is. Hij moet eens uitrekenen wat zijn eigen auto kost. Ik denk dat alle bedragen bij elkaar (onderhoud, winterbanden, belastingen, verzekeringen, afschrijvingen, brandstof,...) niet onder die 750 euro komen als het een vergelijkbare auto is van niet al te hoge leeftijd.
Ach ja ... ik heb een 120 belasting te betalen, lease budget van een 500euro ... daar heb ik een A3 met wat opties voor.
Maar vergelijken met vergelijkbare auto is niet echt correct hé ... hij moet vergelijken met zijn huidige situatie.
Als hij nu tevreden is met een 2de hands auto van 8 jaar - dan moet je geen vergelijking maken met een veel duurder model.
Maar vergelijken met vergelijkbare auto is niet echt correct hé ... hij moet vergelijken met zijn huidige situatie.
Als hij nu tevreden is met een 2de hands auto van 8 jaar - dan moet je geen vergelijking maken met een veel duurder model.
chime schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:35:
Ach ja ... ik heb een 120 belasting te betalen, lease budget van een 500euro ... daar heb ik een A3 met wat opties voor.

Dat is wel correct om te bepalen of de eigen bijdrage te hoog is of niet. En dat is wat hij wilt. Hij wilt niet weten of hij wel of niet moet gaan leasen, hij wilt weten of die 250 euro eigen bijdrage te verantwoorden is en dat is in dit geval zo.Maar vergelijken met vergelijkbare auto is niet echt correct hé ... hij moet vergelijken met zijn huidige situatie.
Het laatste klopt idd, ik ben op zoek of de eigen bijdrage van € 250,- bovenop de bijtelling van de auto een beetje marktconform is. Tsurany geeft aan dat dat wel zo is.
Heb ook onderzoek gedaan bij wat kennissen(andere bdrijven) en daar kom ik echt niet uit boven de € 125-150. Alleen bij directie niveau met een A5/5-serie/7-serie kom ik in de € 250,-
Blijft moeilijk zoiets onderzoeken
Heb ook onderzoek gedaan bij wat kennissen(andere bdrijven) en daar kom ik echt niet uit boven de € 125-150. Alleen bij directie niveau met een A5/5-serie/7-serie kom ik in de € 250,-
Blijft moeilijk zoiets onderzoeken

Normaliter heb je een leasebudget, dit is een bepaald bedrag wat je mag inzetten voor een auto. Ga je daar overheen dan moet je meer betalen. Jouw vriend heeft geen leasebudget zo ik begrijp maar moet gewoon 250 euro betalen en krijgt een auto onder z'n kont. Dat is een ietwat ander scenario.
Even simpel:
Persoon 1:
2500 euro salaris
800 euro leasebudget
Persoon 2:
3300 euro salaris
Persoon 1 krijgt minder salaris maar wel een leaseauto ter waarde van 800 euro per maand, persoon 2 krijgt geen leaseauto maar wel meer salaris. Beiden krijgen dus een vergelijkbare beloning. Laten we even net doen alsof persoon 2 geen kilometervergoeding krijgt.
Neemt persoon 1 een Golf VI dan moet hij 150 euro extra betalen (auto kost 950 euro dus is 150 euro boven budget), dan zakt zijn salaris dus naar 2350 euro. Moet persoon 2 250 euro eigen bijdrage betalen zakt zijn salaris naar 3150 euro. Hij verdient dus alsnog meer.
Zo werkt het namelijk over het algemeen, mensen met een leaseauto verdienen een lager salaris omdat de leaseauto een beloning voor het werk is, immers daar mag de werknemer namelijk ook prive mee rijden en al zijn woon-werk verkeer mee afleggen zonder gedoe. In jouw geval is er geen sprake van een leasebudget, werknemer krijgt enkel salaris als beloning. Dan komt daar opeens een auto bij. Normaal zou hij een deel van het salaris inleveren voor een leasebudget, nu krijgt hij gewoon een auto en hoeft hij enkel 250 euro bij te betalen.
Even simpel:
Persoon 1:
2500 euro salaris
800 euro leasebudget
Persoon 2:
3300 euro salaris
Persoon 1 krijgt minder salaris maar wel een leaseauto ter waarde van 800 euro per maand, persoon 2 krijgt geen leaseauto maar wel meer salaris. Beiden krijgen dus een vergelijkbare beloning. Laten we even net doen alsof persoon 2 geen kilometervergoeding krijgt.
Neemt persoon 1 een Golf VI dan moet hij 150 euro extra betalen (auto kost 950 euro dus is 150 euro boven budget), dan zakt zijn salaris dus naar 2350 euro. Moet persoon 2 250 euro eigen bijdrage betalen zakt zijn salaris naar 3150 euro. Hij verdient dus alsnog meer.
Zo werkt het namelijk over het algemeen, mensen met een leaseauto verdienen een lager salaris omdat de leaseauto een beloning voor het werk is, immers daar mag de werknemer namelijk ook prive mee rijden en al zijn woon-werk verkeer mee afleggen zonder gedoe. In jouw geval is er geen sprake van een leasebudget, werknemer krijgt enkel salaris als beloning. Dan komt daar opeens een auto bij. Normaal zou hij een deel van het salaris inleveren voor een leasebudget, nu krijgt hij gewoon een auto en hoeft hij enkel 250 euro bij te betalen.
Ik heb laatst een sollicitatiegesprek ergens gehad, de uitslag hiervan krijg ik een dezer dagen te horen.
Zonder te veel in detail te (hoeven) treden, het gaat om een netwerkbeheer functie, waarbij ik ook storingsdiensten moet gaan draaien. Ze vroegen mij of ik al eigen vervoer had, dat is zo, maar mijn vervoer is niet betrouwbaar/degelijk genoeg voor zakelijke doeleinden. Hij heeft zo heel af en toe wel eens de neiging om het niet te doen en dat wil je niet hebben als je storingsdienst hebt en je moet onverhoopt uitrukken
.
Anyways, dat was verder allemaal prima volgens hen, het gros van de medewerkers had een 'auto van de zaak', dus daar zou ik dan ook voor in aanmerking komen.
Maar nu is mijn vraag, wat is de meest gangbare constructie? Dat ik hem alleen zakelijk mag rijden (en dus geen bijtelling ga krijgen), maar ik hem dus alleen mag meenemen als ik storingsdienst heb? Of dat ik hem ook prive mag rijden, dus met bijtelling?
Want het zou wel onhandig werken als ik hem alleen zakelijk mag rijden. Het is een kleine 40km enkele reis tussen werk <-> huis, en dat is eigenlijk alleen te doen met de auto. Dat zou dus betekenen dat ik met mijn eigen auto daarheen moet, maar als ik bijvoorbeeld die avond storingsdienst heb, dan moet ik met de 'zaak' auto naar huis, en mag ik er dan dus niet mee, zeg, boodschappen doen, of naar iemand gaan, of het vrouwtje boodschappen laten doen (is sowieso wel lastig als je storingsdienst hebt, toegegeven, maar het gaat om het idee). En dan moet ik de dag erna met de zaak auto weer naar werk, en met mijn auto naar huis. Betekend dus ook dat, gedurende de periode dat mijn auto daar staat, 't vrouwtje of wie dan ook hem niet kan gebruiken.
Is mijn denkbeeld dan juist als ik het vermoeden heb dat het een 'gewone' lease auto wordt, waar dus ook prive mee gereden mag worden?
Ik ga het natuurlijk allemaal te horen krijgen en bespreken tijdens een 2e gesprek (áls ik er aan de bak kan natuurlijk...), maar was gewoon benieuwd naar wat gangbaar is.
Zonder te veel in detail te (hoeven) treden, het gaat om een netwerkbeheer functie, waarbij ik ook storingsdiensten moet gaan draaien. Ze vroegen mij of ik al eigen vervoer had, dat is zo, maar mijn vervoer is niet betrouwbaar/degelijk genoeg voor zakelijke doeleinden. Hij heeft zo heel af en toe wel eens de neiging om het niet te doen en dat wil je niet hebben als je storingsdienst hebt en je moet onverhoopt uitrukken
Anyways, dat was verder allemaal prima volgens hen, het gros van de medewerkers had een 'auto van de zaak', dus daar zou ik dan ook voor in aanmerking komen.
Maar nu is mijn vraag, wat is de meest gangbare constructie? Dat ik hem alleen zakelijk mag rijden (en dus geen bijtelling ga krijgen), maar ik hem dus alleen mag meenemen als ik storingsdienst heb? Of dat ik hem ook prive mag rijden, dus met bijtelling?
Want het zou wel onhandig werken als ik hem alleen zakelijk mag rijden. Het is een kleine 40km enkele reis tussen werk <-> huis, en dat is eigenlijk alleen te doen met de auto. Dat zou dus betekenen dat ik met mijn eigen auto daarheen moet, maar als ik bijvoorbeeld die avond storingsdienst heb, dan moet ik met de 'zaak' auto naar huis, en mag ik er dan dus niet mee, zeg, boodschappen doen, of naar iemand gaan, of het vrouwtje boodschappen laten doen (is sowieso wel lastig als je storingsdienst hebt, toegegeven, maar het gaat om het idee). En dan moet ik de dag erna met de zaak auto weer naar werk, en met mijn auto naar huis. Betekend dus ook dat, gedurende de periode dat mijn auto daar staat, 't vrouwtje of wie dan ook hem niet kan gebruiken.
Is mijn denkbeeld dan juist als ik het vermoeden heb dat het een 'gewone' lease auto wordt, waar dus ook prive mee gereden mag worden?
Ik ga het natuurlijk allemaal te horen krijgen en bespreken tijdens een 2e gesprek (áls ik er aan de bak kan natuurlijk...), maar was gewoon benieuwd naar wat gangbaar is.
Het verschil tussen een leaseauto alleen zakelijk of ook voor privé gebruiken is een keuze die jij zelf moet maken en moet doorgegeven worden aan de belastingdienst. Je mag dit volgens mij wel maximaal 1 keer per jaar omzetten.
Als je ervoor kiest alleen zakelijk te rijden mag je maximaal 500 KM p/jr privé rijden en ook een registratie bijhouden van je ritten, hierdoor hoef je geen bijtelling te betalen.
Als je ervoor kiest om de auto ook privé te betalen dan gaat de bijtelling een rol spelen
Als je ervoor kiest alleen zakelijk te rijden mag je maximaal 500 KM p/jr privé rijden en ook een registratie bijhouden van je ritten, hierdoor hoef je geen bijtelling te betalen.
Als je ervoor kiest om de auto ook privé te betalen dan gaat de bijtelling een rol spelen
Gangbaar is sowieso woon-werk en zakelijk, om precies die reden die jij noemt. En prive gebruik is dan vaak ook mogelijk, al dan niet met een eigen bijdrage.
De mogelijkheden zijn als volgt:
1: Leaseauto waar je gewoon een budget krijgt en onbeperkt/beperkt prive mag rijden en zelf keuze hebt uit een onbeperkt/beperkt aantal modellen.
2: Leaseauto waar je geen keuze hebt in model maar wel onbeperkt/beperkt prive mag rijden. Eventueel bijdrage voor het prive rijden.
3: Auto van het bedrijf waar je om praktische redenen woon-werk verkeer mee rijd.
Bijtelling is tussen jou en de belastingdienst. Die kosten zijn voor het bedrijf niet relevant aangezien zij dit niet betalen, dit dienen ze enkel even administratief te verwerken en door te geven aan de belastingdienst.
De mogelijkheden zijn als volgt:
1: Leaseauto waar je gewoon een budget krijgt en onbeperkt/beperkt prive mag rijden en zelf keuze hebt uit een onbeperkt/beperkt aantal modellen.
2: Leaseauto waar je geen keuze hebt in model maar wel onbeperkt/beperkt prive mag rijden. Eventueel bijdrage voor het prive rijden.
3: Auto van het bedrijf waar je om praktische redenen woon-werk verkeer mee rijd.
Bijtelling is tussen jou en de belastingdienst. Die kosten zijn voor het bedrijf niet relevant aangezien zij dit niet betalen, dit dienen ze enkel even administratief te verwerken en door te geven aan de belastingdienst.
Er zijn wel meer opties hoor
. De optie die hij zelf noemt (alleen zakelijk rijden, altijd terug brengen naar de zaak) bestaat ook. Kortom vragen aan je toekomstige werkgever hoe het precies zit en dan afwegen of je daar mee akkoord wilt gaan
Ja klopt, maar die mogelijkheid lijkt me niet logisch in deze situatie.
Woon-Werk verkeer is gewoon zakelijk. Dus je kan altijd thuis parkeren.
Bron: http://www.ritassist.nl/woon-werkverkeer-blijft-zakelijk
Bron: http://www.ritassist.nl/woon-werkverkeer-blijft-zakelijk
Belastingtechnisch wordt het als zakelijk gezien, kan best zijn dat je baas zegt dat dit voor hem geen zakelijk verkeer is en die auto gewoon op de zaak moet staan.
is een lease auto altijd al risk verzkerd, dit omdat ik geen winterbanden op mijn lease auoto heb en tegen een voorligger aangereden ben, ik heb een klein stukje van de gril kapot, kost €130,- omdat dit lager is dan het eigen risico wil mijn werkgever dit van mijn loon inhouden.
Volgens mij ben je met een lease auto all risk verzekerd en hoort de verzekering dit te betalen.
Volgens mij ben je met een lease auto all risk verzekerd en hoort de verzekering dit te betalen.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ligt aan het contract, ook al ben je all risk verzekerd, alsnog kun je een eigen risico hebben van een X bedrag.
edit: staat al in je post dat je een eigen risico hebt.
Dus moet je het gewoon uit eigen zak betalen.
edit: staat al in je post dat je een eigen risico hebt.
Dus moet je het gewoon uit eigen zak betalen.
[ Voor 32% gewijzigd door Fietsbel op 22-01-2013 12:16 ]
39
Maar als die schade minder is dan je eigen risico, dan komt het toch sowieso voor eigen rekening? Als ik voor 200 euro schade heb en mijn eigen risico is 500 euro, dan moet ik die 200 toch zelf betalen? Of snap ik je nu verkeerd..?
En dan komt er ook nog eens bij, was dit onder werktijd? Dan kan het weer onder ondernemersrisico vallen
Ik zit wel in België, maar hier bij ons is het de gewoonte dat de vrijstelling / franchise door de bestuurder betaald wordt.racoon schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:07:
is een lease auto altijd al risk verzkerd, dit omdat ik geen winterbanden op mijn lease auoto heb en tegen een voorligger aangereden ben, ik heb een klein stukje van de gril kapot, kost €130,- omdat dit lager is dan het eigen risico wil mijn werkgever dit van mijn loon inhouden.
(toch bij personenwagens)
Dit geldt zowel voor de 2 bedrijven waar ik al met bedrijfwagens heb gereden als voor 5 andere bedrijven waar vrienden van mij werken/gewerkt hebben.
http://www.geld.nl/autove...ce/eigen-risico-leaseauto hier staat als het tijdens werk gebeurd is de werkgever aansprakelijk, ik was op moment van het ongeluk op weg naar mijn werk,dus moet hij betalen niet ik.
Of zie ik iets verkeerd
Of zie ik iets verkeerd
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Enige discussie is of woon/werk verkeer onder zakelijk gebruik valt. Naar mijn mening wel maar dit moet je even zwart op wit hebben staan. Dan is er idd geen discussie mogelijk en mag je werkgever betalen.
Enkele posts geleden was toch ook al door Tylen aangekaart dat woon-werk verkeer als zakelijk gezien wordt? Dus neem aan dat het dan inderdaad onder zakelijk gebruik.Tsurany schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:55:
Enige discussie is of woon/werk verkeer onder zakelijk gebruik valt. Naar mijn mening wel maar dit moet je even zwart op wit hebben staan. Dan is er idd geen discussie mogelijk en mag je werkgever betalen.
Dat is alleen voor de reiskostenvergoeding, ik meen me te herinneren dat woon-werk reistijd in principe niet onder werktijd valt ( Je wordt er immers ook niet voor betaald ). Het is wat anders als je tijdens werktijd tussen kantoren rijdt.Daffie schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:41:
[...]
Enkele posts geleden was toch ook al door Tylen aangekaart dat woon-werk verkeer als zakelijk gezien wordt? Dus neem aan dat het dan inderdaad onder zakelijk gebruik.
Maar bovenstaande is alleen wat ik me meen te herinneren, dus ik zou het zeker wat verder uitzoeken.
Hmm... N.a.v. wat Woy zei ben ik even gaan Googlen, en toen kwam ik deze pagina tegen:
http://www.mkbservicedesk...dens-woon-werkverkeer.htm
Daar staat dus inderdaad in dat ritten van huis naar werk en andersom in principe niet onder de aansprakelijkheid van de werkgever vallen.
http://www.mkbservicedesk...dens-woon-werkverkeer.htm
Daar staat dus inderdaad in dat ritten van huis naar werk en andersom in principe niet onder de aansprakelijkheid van de werkgever vallen.
Woon/werk is echt wel privé hoor ... afstand tot het kantoor bepaalt (of bepaalde) je voordeel alle aard (in België dan)Tsurany schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:55:
Allé ik ga het simpel maken: begint je werkdag als je thuis vertrekt of als je op kantoor toekomt

Het wordt een ander verhaal als je voor je baas op stap bent.
As in: hij draagt je op om ergens naar toe te knotsen.
[ Voor 4% gewijzigd door chime op 22-01-2013 14:53 ]
Uit Daffie's bron:
Nog een bron die dat ondersteunen:
Dus het lijkt mij dat hij het onterecht op jouw wil verhalen.
Woon-werk verkeer heeft lijkt mij een nadrukkelijke link met de werkzaamheden die een werknemer voor een werkgever uitvoert anders zou het namelijk geen woon-werk verkeer zijn.Is er namelijk nadrukkelijk sprake van een link met zijn werkzaamheden voor jou, dan wordt het redelijk geacht dat je als werkgever de schade vergoed die de werknemer lijdt bij een ongeval. Absolute voorwaarde is dan wel dat het woon-werkverkeer in feite kan worden gelijkgesteld met werkverkeer.
Nog een bron die dat ondersteunen:
Eigen Risico
Het gaat vaak mis met het Eigen Risico in de autoregeling. Dit blijkt uit vele reacties die bij de vereniging binnenkomen.
Om met de deur in huis te vallen: een werkgever mag géén Eigen Risico doorbelasten als de schade onder werktijd gereden wordt.
Dat is wettelijk vastgelegd in het arbeidsrechtelijke artikel 7:661 BW. Dit artikel zegt dat werknemers niet aansprakelijk zijn voor schade toegebracht aan spullen van de werkgever tijdens werktijd. Er zijn in de wet een drietal uitzonderingen op bovenstaande regel.
1) bewuste roekeloosheid: deze uitzondering moet aangetoond worden en bewezen zijn. voorbeelden zijn veel harder rijden dan de maximum toegestane snelheid, rijden onder invloed etc. etc. (moet dus wel echt extreem zijn)
2) bij uitzonderlijke gevallen: uit jurisprudentie blijkt dat het echt wel een heel uitzonderlijk geval moet zijn wil de rechter het als zodanig beoordelen.
3) bij schriftelijke overeenkomst als de werknemer zelf hiervoor verzekerd is: het zelf verzekerd zijn voor het eigen risico van je auto van de zaak is hoogst ongebruikelijk daar de auto zelf wettelijk verplicht door de eigenaar van de auto verzekerd wordt.
In 99% van de gevallen is de praktijk dus dat u geen eigen risico doorbelast mag krijgen bij een schade die veroorzaakt is onder werktijd. U kunt dit als het van toepassing is of als u uw autoregeling moet tekenen, aangeven bij uw werkgever.
Lees ook ons onderzoek over dit onderwerp.
Lees hier het artikel in het Algemeen Dagblad over Eigen Risico
Naar aanleiding van vragen en opmerkingen hieronder een verdere detaillering op dit onderwerp:
de definitie "werktijd" ligt gelijk aan de definitie die de belastingdienst hiervoor hanteert. Alleen prive kilometers vallen dus niet onder werktijd. Als de auto schade oploopt terwijl deze thuis geparkeerd staat, mag er dus geen Eigen Risico berekend worden. Als de schade ontstaat op de parkeerplaats van de supermarkt op zaterdag wettelijk wel.
de Vereniging vindt bij schades buiten "werktijd" dat het Eigen Risico nooit meer mag zijn dan het gemiddelde Eigen Risico van € 136,- zoals ook in reguliere particuliere autoverzekeringen. (lees ook hier)
de Vereniging vindt dat schades die buiten de schuld van de berijder tot stand zijn gekomen nooit mogen leiden tot het doorbelasten van Eigen Risico.
Uitleg over het wetsartikel 7:661 BW, het artikel spreekt van de volgende tekst: 'slechts voor zover de werknemer te dier zake verzekerd is'.
In het geval van een auto van de zaak is de werknemer nooit zelf verzekerd. Immers, de verzekering wordt in het normale verkeer afgesloten door de eigenaar van de auto. Dit is bij een auto van de zaak, juist niet de werknemer. Het apart zelf moeten afsluiten van een verzekering is niet bedoeld als in de strekking van het artikel. Dit is de reden dat deze uitzondering in deze casus niet van toepassing is.
Download: Brief voor een lid van de Vereniging Auto van de Zaak
Tot slot nog een paar externe sites, met daaronder de specifieke quote die relevant is:
http://www.rendement.nl/s...bij-schade-leaseauto.html
Werknemer toch aansprakelijk stellen:
U kunt de werknemer trouwens wel aansprakelijk stellen voor schade onder werktijd als u dat in de arbeidsovereenkomst bent overeengekomen. In dat geval eist de wet wel dat de werknemer voor deze schade verzekerd is.
http://www.dezaak.nl/de-a...rakelijkheid-1707818.html
Een verplichte verzekering of een getekende verklaring waarin de werknemer toezegt zelf verantwoordelijk te zijn voor autoschade garanderen niet dat de werkgever onder zijn aansprakelijkheid uitkomt.
http://schuiteman.com/nie...hade-aan-auto-van-de-zaak
De werkgever kan van deze regeling afwijken ten nadele van de werknemer door een schriftelijke overeenkomst, maar slechts voor zover de werknemer verzekerd is voor deze schade.
http://www.intermediair.nl/artikel//10744/autoregeling.html
http://www.juridischloket...knemer/Pages/default.aspx
U moet zich als werknemer tegen het risico in kwestie kunnen verzekeren. Kan dat niet, dan blijft de werkgever aansprakelijk. Dat geldt ook voor uw eventuele eigen risico.
Dus het lijkt mij dat hij het onterecht op jouw wil verhalen.
Volgens mij is Racoon Nederlands. Hoe jullie het in België regelen lijkt mij dan ook niet relevantchime schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:53:
[...]
Woon/werk is echt wel privé hoor ... afstand tot het kantoor bepaalt (of bepaalde) je voordeel alle aard (in België dan)
Allé ik ga het simpel maken: begint je werkdag als je thuis vertrekt of als je op kantoor toekomt![]()
Het wordt een ander verhaal als je voor je baas op stap bent.
As in: hij draagt je op om ergens naar toe te knotsen.
[ Voor 5% gewijzigd door TheJason op 22-01-2013 16:11 ]
Het heeft wel een link met het werk, maar niet met de werkzaamheden ( Zolang het geen taxi central is o.i.d.TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:58:
Uit Daffie's bron:
[...]
Woon-werk verkeer heeft een nadrukkelijke link met de werkzaamheden die een werknemer voor een werkgever uitvoert anders zou het namelijk geen woon-werk verkeer zijn.
In jouw quote staat duidelijkDus het lijkt mij dat hij het onterecht op jouw wil verhalen.
Woon-Werk verkeer valt doorgaans niet onde de werktijd, dus dat spreekt de link van Daffie ook niet tegen.Om met de deur in huis te vallen: een werkgever mag géén Eigen Risico doorbelasten als de schade onder werktijd gereden wordt.
edit: Ik zie dat ze daar beweren dat woon-werk verkeer wel onder werktijd valt. Dat lijkt me nogal een vreemde redenatie aangezien je ook niet voor die tijd betaald krijgt. Maar IANAL
[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 22-01-2013 15:27 ]
Kennelijk is het situatie afhankelijk.
Ik heb hier en http://www.abeln.nl/index...l_test&cntnt01returnid=67 nog wat meer gevonden inclusief uitspraken van de HR.
Het lijkt erop dat standaard woon-werk verkeer de werkgever niet aansprakelijk is. Moet je echter collega's ophalen ofzo dan wel.
Ik heb hier en http://www.abeln.nl/index...l_test&cntnt01returnid=67 nog wat meer gevonden inclusief uitspraken van de HR.
Het lijkt erop dat standaard woon-werk verkeer de werkgever niet aansprakelijk is. Moet je echter collega's ophalen ofzo dan wel.
Verkeersongeval in werktijd. De werkgever dient de schade van de werknemer te vergoeden.
Van der Hoeven verrichte werkzaamheden bij de bouw van de Amsterdam Arena. Dagelijks reed hij met drie collega’s met een busje van de werkgever vanuit Didam naar Amsterdam. Bij toerbeurt werd de auto bestuurd.
Op een dag raakte bestuurder Van der Hoeven de macht over het stuur kwijt, waarna het busje over de kop sloeg. Alle vier inzittenden raakten gewond. De drie passagiers werden schadeloos gesteld door de WAM-verzekeraar van het busje. Van der Hoeven viel daarbij als veroorzaker van het verkeersongeval buiten de boot.
Daarop heeft hij de werkgever aansprakelijk gesteld. De rechtbank oordeelde, nu het verkeersongeval in werktijd plaatsvond, tot aansprakelijkheid van de werkgever. Dit omdat het onaanvaardbaar was dat de enkele omstandigheid dat Van der Hoeven op het moment van het ongeval achter het stuur zat er toe zou leiden dat hij als enige inzittende geen vergoeding van zijn schade zou verkrijgen. In het Arena-arrest bevestigde De Hoge Raad de uitspraak. Klik hier voor het volledige Arena-arrest,12 januari 2001.
Woon-werkverkeer?
Bij woon-werkverkeer is aansprakelijkheid van de werkgever niet aan de orde. Dat bepaalde de Hoge Raad 30 november 2007 in een zaak waarin een werkneemster na een teambespreking in de avonduren een verkeersongeval overkwam. Ze was, in de leaseauto van de werkgever, op weg naar huis.
Grensgevallen woon-werkverkeer.
Er zijn grensgevallen. In een zaak waarover de Hoge Raad op 9 augustus 2002 oordeelde, reed een bouwvakker, De Bont, in zijn eigen auto van huis in Oosterhout, naar de werkplek in Deventer. Een paar collega’s reden mee toen een verkeersongeval plaatsvond. De Rechtbank vond het woon-werkverkeer maar de Hoge Raad dacht daar anders over. Van belang was dat De Bont, in verband met een door zijn werkgever aanvaarde opdracht, aangewezen was om met zijn eigen auto het vervoer te verzorgen van zichzelf en zijn collega’s, naar de ver verwijderde werkplek. In verband daarmee ontving hij conform de CAO diverse vergoedingen. Dit vervoer wordt door de Hoge Raad op een lijn gesteld met vervoer krachtens arbeidsovereenkomst; werkgeversaansprakelijkheid.
Woon-werkverkeer
Het bovenstaande geldt voor het echte werkverkeer. Hiervan moet het woon-werkverkeer worden onderscheiden. Dat wordt geacht meer in de privésfeer plaats te vinden. Zo was een werkgever niet aansprakelijk toen een medewerkster op weg van een teambespreking naar huis met haar leaseauto een ongeval kreeg. De gedachte hierachter was dat de werknemer niet verplicht was zich met de auto naar een bepaalde plek te begeven. Er was geen sprake van echt 'werkverkeer'.
Maar het is niet zo dat bij woon-werkverkeer de werkgever nooit aansprakelijk is. Toen een werknemer bijvoorbeeld was aangewezen om met zijn eigen auto naar een bepaalde plaats te rijden en meerdere collega's meenam, was de werkgever aansprakelijk voor het ongeval. Geoordeeld werd dat het vervoer plaatsvond als uitvoering van het werk.
Het is niet altijd duidelijk te zeggen wanneer er sprake is van werkverkeer of van woon-werkverkeer. De rechtspraak hierover laat een wisselend beeld zien.
[ Voor 217% gewijzigd door TheJason op 22-01-2013 16:10 ]
Ik quote even mezelf zodat iedereen weet waar ik het over hebDaffie schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:57:
Ik heb laatst een sollicitatiegesprek ergens gehad, de uitslag hiervan krijg ik een dezer dagen te horen.
Zonder te veel in detail te (hoeven) treden, het gaat om een netwerkbeheer functie, waarbij ik ook storingsdiensten moet gaan draaien. Ze vroegen mij of ik al eigen vervoer had, dat is zo, maar mijn vervoer is niet betrouwbaar/degelijk genoeg voor zakelijke doeleinden. Hij heeft zo heel af en toe wel eens de neiging om het niet te doen en dat wil je niet hebben als je storingsdienst hebt en je moet onverhoopt uitrukken.
Ik heb vandaag gisteren het tweede gesprek gehad en ben aangenomen (hieperdepiep!), en uiteindelijk is nu overeengekomen dat ik in ieder geval gedurende de proeftijd en het halfjaar contract wat daarna komt, een auto ga rijden die zij regelen via short-lease. Ik zal hierin dan ook (nog) geen keuze hebben welke auto dit gaat worden maar ze gaven al een een Up! Of een Polo, dus in de 14%.
Na deze periode gaan we over op een vast contract (mits beide partijen dit zien zitten ofc), en gaan we opnieuw om de tafel zitten om de arbeidsvoorwaarden bij te stellen, en volgens hun kunnen we dan ook gewoon gaan praten over een leasebudget.
Ik mag hem wel al vanaf mijn eerste dag privé gaan rijden.
Wat ik me afvraag: hoe doen werkgevers de brandstof vergoeden als je thuis je auto aan een laadpunt hangt? Waarschijnlijk declareer je dan de verstookte kWh? Maar hoe meet je dat dan? Tevens, zo'n oplaadpunt komt niet uit de lucht vallen. Er zijn aanpassingen nodig aan de woning en electra-installatie nodig. Wordt dat doorgaans vergoed door werkgever/leasemaatschappij?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Vaak zit er wel zo'n soort actie bij ja. Neem nu zo'n auto en krijg een paal op je werk en een paal thuis cadeau. En die paal zal dus een meter bevatten hoeveel stroom er verbruikt wordt en daar een vergoeding voor uitkeren.
Ik heb ook wel een interessante case. Per april krijg ik een nieuwe functie binnen het bedrijf, nou hebben collega's met die functie ook een lease auto (ca. 800euro budget excl brandstof).
Ik heb echter prive een goede auto, die pas 3 jaar oud is. Ik hoef dus niet persee een lease auto, ook kost mij dat nu geen bijtelling (lees: lees minder cashflow elke maand). Tuurlijk heb ik afschrijving e.d. maar dat tel ik even niet, ik heb die auto toen gekocht en dat geld is voor mijn idee gewoon weg.
Nou wil ik dus eigenlijk voorstellen dat ik geen lease auto krijg maar wel een vergoeding krijg voor het gebruik van mijn prive auto.
Hoe zou ik dit moeten aanpakken? Wat is gangbaar? Gaan ze mij extra salaris geven of niet? Zou ik gewoon een tankpas kunnen krijgen van de zaak, dan vind ik het ook al prima eigenlijk.
Ik maak in mijn nieuwe functie bijna geen zakelijke kilometers dus het is puur een extra benefit die je krijgt.
Ik heb echter prive een goede auto, die pas 3 jaar oud is. Ik hoef dus niet persee een lease auto, ook kost mij dat nu geen bijtelling (lees: lees minder cashflow elke maand). Tuurlijk heb ik afschrijving e.d. maar dat tel ik even niet, ik heb die auto toen gekocht en dat geld is voor mijn idee gewoon weg.
Nou wil ik dus eigenlijk voorstellen dat ik geen lease auto krijg maar wel een vergoeding krijg voor het gebruik van mijn prive auto.
Hoe zou ik dit moeten aanpakken? Wat is gangbaar? Gaan ze mij extra salaris geven of niet? Zou ik gewoon een tankpas kunnen krijgen van de zaak, dan vind ik het ook al prima eigenlijk.
Ik maak in mijn nieuwe functie bijna geen zakelijke kilometers dus het is puur een extra benefit die je krijgt.
>> Signature?
Ik kan die 800 euro als bruto salaris uitgekeerd krijgen waarna ik wel zelf mijn vervoer moet betalen. Kan er echter ook voor kiezen het bedrag aan het eind van het jaar te laten uitkeren waardoor ik reiskosten van mijn bruto salaris kan laten gaan (19ct per kilometer van bruto salaris) terwijl ik deze kosten netto uitgekeerd krijg.
Er zijn zoveel mogelijkheden:ChiLLeR schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 10:52:
Ik heb ook wel een interessante case. Per april krijg ik een nieuwe functie binnen het bedrijf, nou hebben collega's met die functie ook een lease auto (ca. 800euro budget excl brandstof).
- tankkaart
- 800 euro gewoon bij je brutoloon (eventueel minus werkgeversbijdrage)
- riante kilometervergoeding voor naar het werk af te komen met je auto
- ...
Nu, hebben je collega's ook nog een tankkaart bovenop het lease budget?
Zo ja => dan zou ik die tankkaart gewoon ook al vragen en dat volledig los zien van die 800 euro, daarna de 800 gewoon als bruto bijvragen - dit omdat km-vergoeding wsl. niet combineerbaar is met tankkaart (voor de fiscus)
Collega's hebben inderdaad bovenop het budget een tankkaart. Kan het bedrijf wel een tankpas boeken zonder dat daar dan een lease auto onder zit? Dan ziet de fiscus dat toch ook als verkapt loon of niet?
>> Signature?
De benzine die je tankt voor privegebruik op een tankpas van de zaak zou inderdaad loon in natura zijn. De controleerbaarheid is echter heel moeilijk. Daarom zou je misschien kunnen wegkomen met een tankpas van de zaak zonder bijtelling.
In mijn familie heeft iemand een periode heel veel moeten rijden voor zijn werk en toen had hij ook een tankpas met onbeperkt gebruik. Ook nooit bijtelling gehad en kennelijk geen problemen met de inspecteur.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
In mijn familie heeft iemand een periode heel veel moeten rijden voor zijn werk en toen had hij ook een tankpas met onbeperkt gebruik. Ook nooit bijtelling gehad en kennelijk geen problemen met de inspecteur.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
Tja ... het is moeilijk te controleren.ChiLLeR schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:11:
Collega's hebben inderdaad bovenop het budget een tankkaart. Kan het bedrijf wel een tankpas boeken zonder dat daar dan een lease auto onder zit? Dan ziet de fiscus dat toch ook als verkapt loon of niet?
Wel belangrijk is dan ook dat je geen kilometervergoeding voor gebruik eigen wagen krijgt ... want dan wordt je 2 keer beloond voor hetzelfde en gaat de fiscus één van de 2 zien als verkapt loon.
Ik denk dat het bedrijf waar ik werk te groot is om dit soort 'trucjes' uit te halen. Ik vermoed ook dat ik gewoon pech ga hebben en de keuze krijg tussen een lease auto of zakelijke km declaratie. Financieel gezien is dan de keuze voor een lease de beste maar emotioneel gezien rijd ik veel liever de auto die ik nu hebchime schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:17:
[...]
Tja ... het is moeilijk te controleren.
Wel belangrijk is dan ook dat je geen kilometervergoeding voor gebruik eigen wagen krijgt ... want dan wordt je 2 keer beloond voor hetzelfde en gaat de fiscus één van de 2 zien als verkapt loon.
>> Signature?
Hangt beetje van het bedrijf af, maar ik kende een bedrijf van een pakweg 900 man waar dat een porsche rijder geen bedrijfswagen wilde maar gewoon een tankkaart en dat ook zo gekregen heeft.
Gezien het een al wat oudere porsche was, was die héél blij met dat kaartje.
Dus zeg nooit, nooit ... uiteindelijk kan je best de vraag eens stellen of iets voorstellen.
Gezien het een al wat oudere porsche was, was die héél blij met dat kaartje.
Dus zeg nooit, nooit ... uiteindelijk kan je best de vraag eens stellen of iets voorstellen.
Zijn er nog tweakers hier die gebruik maken van een gps rittenregistraite?
M'n vriendin gaat binnenkort een lease-auto zonder bijtelling rijden, en zou het graag een beetje makkelijker maken voor d'r. Zie vele verschillende oplossingen langskomen, maar ook dat er veel wordt afgekeurd door de belastingdienst. Hoe is jullie ervaring hiermee?
M'n vriendin gaat binnenkort een lease-auto zonder bijtelling rijden, en zou het graag een beetje makkelijker maken voor d'r. Zie vele verschillende oplossingen langskomen, maar ook dat er veel wordt afgekeurd door de belastingdienst. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik heb een cartracker van Decos in de auto. Deze word zover ik weet geaccepteerd door de fiscus.MikeyMan schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:35:
Zijn er nog tweakers hier die gebruik maken van een gps rittenregistraite?
Mijn ervaring met cartrackers is het volgende:
De cartracker die ik had (van FleetLogic) was in opdracht van de leasemaatschappij erin gezet. Omdat mijn werkgever (en ik) van de inbouw van deze cartracker van niets wisten, is mijn werkgever boos geworden op de leasemaatschappij. De lease had dit op zijn minst moeten melden!
En wat denk je, firma "X&Y inbouw" heeft in opdracht van de lease; de FleetLogic rommel er weer uit gehaald
Rijstijlanalyse, verbruik etc etc boeien mij (en mijn werkgever) niet. En het gevoel dat je gevolgd word vind ik ook niet prettig.
De cartracker die ik had (van FleetLogic) was in opdracht van de leasemaatschappij erin gezet. Omdat mijn werkgever (en ik) van de inbouw van deze cartracker van niets wisten, is mijn werkgever boos geworden op de leasemaatschappij. De lease had dit op zijn minst moeten melden!
En wat denk je, firma "X&Y inbouw" heeft in opdracht van de lease; de FleetLogic rommel er weer uit gehaald
Rijstijlanalyse, verbruik etc etc boeien mij (en mijn werkgever) niet. En het gevoel dat je gevolgd word vind ik ook niet prettig.
Dit topic is gesloten.