Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:53
Beste mensen,

Mijn werkgever biedt mij een regeling aan waarbij alle leasekosten op mijn bruto salaris worden ingehouden. Netto zou mij dit een voordeel op kunnen leveren tussen de 47 en 56% (afhankelijk van allerlei factoren). Het idee is dat dit de werkgever uiteindelijk niets kost maar mij wel de mogelijkheid geeft (zeer) goedkoop te kunnen rijden.

Hoewel dit zeer aantrekkelijk lijkt kan ik vrijwel niets vinden over een constructie als dit (zeg maar een luxe 'fietsenplan' ;) ). Als dit inderdaad zo aantrekkelijk is en geen kosten voor de werkgever meebrengt, waarom wordt dit dan niet op grote schaal als secondaire arbeidsvoorwaarde aangeboden? Ik vraag me dus af of dit uberhaupt is toegestaan door de overheid en of er een risico is dat dit tijdens de leasperiode veranderd?

Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Dft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vrees dat de belastingdienst dit niet helemaal gaat goedkeuren doordat je een soort van "0%" bijtelling gaat creëren waarbij er eigenlijk sprake is van een privat lease constructie onder een zakelijke "vlag".

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Je betaalt eerst het lease bedrag volledig van je bruto salaris, om vervolgens over bruto bijtelling weer belasting te betalen. Vaak is de bruto bijtelling hoger dan het lease bedrag. Hierdoor is er dus geen voordeel wat betreft de inkomsten belasting. Ook kan het gevolgen hebben voor de hoogte van de WW uitkering.
Wel zou je btw voordeel kunnen hebben omdat je werkgever ex btw leaset en jij inclusief zou leasen, maar daar schijnt ook weer iets tegen over staan.
Waarom niet alle werkgevers dit doen is omdat heel veel werkgevers conservatief zijn, en degene die het beleid bepalen (vrijwel) altijd gewoon een auto van de zaak hebben, en zich er dus niet druk om maken. Daarnaast zijn ze bang met de auto te blijven zitten als jij weg gaat/moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ervan uitgaand dat dit over NL gaat: Dit kan en mag gewoon, zolang je maar meer blijft verdienen dan het minimumloon na aftrek van de kosten. En je betaald uiteraard ook gewoon bijtelling over de auto, die veranderd tot nu toe nog niet tijdens de leaseperiode.

Echter is bijv recentelijk wel de wijziging geweest voor de auto's waarvoor geen MRB betaald hoefde te worden, die ineens toch wel ingevoerd werd. Privé personen moesten dit gewoon gaan betalen en veel leasemaatschappijen berekenden dit ook door aan de bedrijven, die (afhankelijk van het contract) weer doorberekenen aan de rijder.

Vanuit de werkgever zitten hier uiteraard wel risico's aan, die je gedeeltelijk, maar zeker niet volledig kunt afdekken. Zoals bijv mensen die het bedrijf verlaten terwijl het lease-contract nog loopt, vaak worden daar dan afkoopregelingen aan gehangen. Mochten ze iemand willen ontslaan dan zijn die regelingen uiteraard weer niet geldig.

Maar misschien is het goed om eerst eens te kijken wat je werkgever precies aanbiedt. Welke leasemaatschappij, looptijd contract, jaar kilometrage, met/zonder tankpas etc etc. Al die dingen hebben (ook al betaal je ze indirect zelf via je salaris) impact op hoe aantrekkelijk zoiets wel of niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Bedankt voor alle reacties. Als ik het goed begrijp is dit een toegestaande constructie. Ik betaal inderdaad gewoon bijtelling, maar deze is slechts 4% of 7% aangezien de regeling enkel geldt voor plug-in hybrids en electrische autos. Hieruit zal ook een deel vanhet voordeel voortvloeien.

Alle details heb ik al, waaruit inderdaad blijkt dat dit zeer aantrekkelijk is. Ik probeer nu nog het risico in schatten dat de regeling vanuit de overheid gaat veranderen (tijdens looptijd contract) waardoor ik bijv. een flinke naheffing kan krijgen...!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
dft2 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:04:
Bedankt voor alle reacties. Als ik het goed begrijp is dit een toegestaande constructie. Ik betaal inderdaad gewoon bijtelling, maar deze is slechts 4% of 7% aangezien de regeling enkel geldt voor plug-in hybrids en electrische autos. Hieruit zal ook een deel vanhet voordeel voortvloeien.

Alle details heb ik al, waaruit inderdaad blijkt dat dit zeer aantrekkelijk is. Ik probeer nu nog het risico in schatten dat de regeling vanuit de overheid gaat veranderen (tijdens looptijd contract) waardoor ik bijv. een flinke naheffing kan krijgen...!?
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de belastinginspecteur zich afvraagt in hoeverre het reëel is om 100% van het leasebedrag als 'bijdrage prive-gebruik' aan te merken, waardoor het dus inderdaad afgetrokken mag worden van de bijtelling. Voor jou als werknemer is dat niet zo boeiend, aangezien het de verantwoordelijkheid van de werkgever is.

Ander dingetje dat ook nog kan gaan meespelen is dat bijtelling wordt bepaald op basis van een bepaald privé voordeel. Als in de praktijk blijkt dat jij iedere dag op de fiets naar je werk komt en die auto puur privé rijdt, dan kan de belastingdienst besluiten om niet het afgesproken % bij te tellen, maar het werkelijke privé voordeel. Allemaal dingen waardoor ik me afvraag waarom je werkgever hier überhaupt aan mee wil werken :S

Ik snap trouwens ook even niet hoe dit zo voordelig voor jou kan zijn. Stel je neemt een auto van 600 p/m inc brandstof en betaald dus die 600 van je bruto salaris, dan ga je er netto al gauw 350,- op achteruit. Krijg je dan nog wel de KM vergoeding die je eerder kreeg? En wat zijn je privé km's of laat je werkgever je nu zelf betalen voor de auto die je nodig hebt voor je werk?

[ Voor 29% gewijzigd door Sander op 13-07-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Dit is een actief aanbod van mijn werkgever, heeft te maken met stimuleren van electrisch rijden (vandaar alleen van toepassing op plug-in/electrische autos). Voordeel komt door weinig woon/werk en weinig zakelijke kilometers, aanpassing bijtelling zoals in je tweede paragraaf beschreven moet inderdaad in de gaten worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je werkgever het elektrisch rijden wil stimuleren én je toch weinig zakelijke/privé kilometers maakt dan is, voor hem, een auto als bijvoorbeeld een Nissan Leaf / Renault ZOE eventueel het overwegen waard.

Nadeel bij die auto's: Als de accu léég is dan is het feit dat je radio het niet meer doet je laatste probleem.

Ik heb eens een Nissan Leaf mee gekregen vanuit een klant (NL Overheid) om er mee naar huis te rijden en de volgende dag weer mee terug te komen nadat ik die wagen thuis opgeladen zou hebben.... Ik vertrok in Maastricht met een 100% volle accu en zou daar 180 Km mee moeten kunnen afleggen volgens de boordcomputer. Eenmaal "boven" bij Beek ben ik maar terug gereden naar de klant omdat ik nog maar 110 Km kon rijden volgens die zelfde boordcomputer en nog ~100Km naar huis voor de boeg had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dft2 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:35:
Dit is een actief aanbod van mijn werkgever, heeft te maken met stimuleren van electrisch rijden (vandaar alleen van toepassing op plug-in/electrische autos).
Betekent dit dat werkgever een extra voordeel geniet waar jij niet van profiteert?

Ik zou het geheel eens in een spreadsheet gooien, en volledig doorrekenen. Het effect op WW is al genoemd, maar wat als jij ziek bent? UWV betaalt dan deels jouw salaris, maar de auto zal je werkgever dan zelf moeten betalen. En omdat werkgever geen extra kosten wil hebben, is dat wel iets om rekening mee te houden.
En brandstof: dat is variabel neem ik aan. Krijg je dan een maandelijk fluctuerend salaris?

Alternatief: werkgever mag ook 19 cent belastingvrij vergoeden voor zakelijke kilometers (evt. ook uit het bruto salaris). Dat mag niet meer als je een leaseauto hebt, maar verkleint wel het voordeel van die leaseauto.
En ook: zou je zelf prive een even dure auto nemen, of zou je prive een goedkopere auto nemen waardoor je jezelf nu rijk rekent terwijl het financiele voordeel grotendeels wordt opgesnoept door meer luxe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Werknemer geniet waarschijnlijk wel extra voordel (MIA, etc..) wat uiteindelijk ook voordeel voor mij oplevert.

Opmerking over ziekte is een goeie, zal ik meenemen, bedankt!

Inderdaad, voordeel zit er voornamelijk in dat ik voor hetzelfde geld een grotere/luxere auto kan rijden dan ik nu prive doe omdat ik binnen deze constructie ben gebonden aan (relatief) dure hybride/electrische autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Het stikt van de regelingen die van je salaris afhangen. WW en ziekte zijn al genoemd, maar WAO, pensioen, vakantiegeld en 13e maand zijn dat ook allemaal. Reken richting je werkgever rustig een factor 2,0. Voor elke 100 euro leasekosten lever je hooguit 50 euro per maand bruto in.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Voor elke 100 euro brutoloon (doorhalen wat niet van toepassing is):
* vakantiegeld 8 euro
* eindejaarsuitkering 8,33
* inkomensafhankelijke premie zvw 7,50 (tot bruto jaarloon 51.400)
* premies werknemersverzekeringen ongeveer 17 euro (tot bruto jaarloon 51.700)
* werkgeverspremie pensioen: sterk afhankelijk van regeling en evt leeftijd werknemer, denk aan 8 a 15 euro

Ik tel een factor 1.5, geen 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergeet niet dat je eigen bijdrage alleen mag aftrekken van je bruto bijtelling. Is je bruto bijtelling 0 euro? Dan gaat het van je netto(!) loon af.

Krijg je overigens geen reiskostenvergoeding en wat gebeurt daarmee? Reiskostenvergoeding én lease auto kan natuurlijk niet..

En wie betaalt de brandstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Deveon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:42:
Vergeet niet dat je eigen bijdrage alleen mag aftrekken van je bruto bijtelling. Is je bruto bijtelling 0 euro? Dan gaat het van je netto(!) loon af.
Dat gaat over de fiscus. In dit geval is er geen eigen bijdrage, maar wordt het brutosalaris gewoon verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dus dan blijft er nog bijtelling over?

Edit: na even alles doorgelezen te hebben komt het niet over als iets nieuws. Alleen wel vrij uniek is zonder van werkgever of functie te wisselen.

Een lager bruto loon heeft natuurlijk ook weer positief invloed op toeslagen.

[ Voor 75% gewijzigd door Deveon op 16-07-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Bij auto's met zeer lage bijtelling (t/m 14%) is het vaak gunstiger om de auto in de zaak te zetten, waardoor je de autokosten uit de bedrijfswinst betaalt en dus buiten alle belastingen om, in ruil voor een bijtelling in prive. Kort samengevat is bij deze auto's de bijtelling conform de tabel lager dan de werkelijke kosten van het privegebruik.

TS wil een een-tweetje met zijn baas maken om deze veelgebruikte ondernemerstruc on loondienst te kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Deveon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:29:
Dus dan blijft er nog bijtelling over?

Edit: na even alles doorgelezen te hebben komt het niet over als iets nieuws. Alleen wel vrij uniek is zonder van werkgever of functie te wisselen.

Een lager bruto loon heeft natuurlijk ook weer positief invloed op toeslagen.
Die "bijtelling" moet je eigenlijk gewoon zien als compensatie voor het mogen rijden in een auto welke niet van jezelf is. Bij mij valt de gehele bijtelling in de 52% schaal qua loonbelasting, maar zelfs dan wil ik geen nieuwe auto in dezelfde categorie rijden op privé basis. Als ik op basis van kilometervergoeding zou gaan moeten werken dan kan ik óf een paar categorieën terug stappen óf met een A/B/C/D (tweedehands) segment auto gaan rijden en prive qua onderhoud meer (tijd) gaan spenderen.

Met ruim 40K/jaar (zakelijk) wil je niet in een A/B segment auto zitten én mag je, ook voor jezelf, (IMHO) wat eisen stellen aan een werkplek, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 17-07-2014 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Thnx voor alle reacties!
Ondertussen gedetaileerde berekeningen gezien en het voordeel komt uiteindelijk inderdaad uit bruto/netto in combinatie met allerlei werkgeverskosten die door de verlaging van het brutoloon lager uitvallen. Aangezien het idee is dat het voor de werkgever per saldo net zo duur is, worden deze met het leasebedrag verekend. In combinatie met korte woon-werkverkeer afstand en weinig zakelijke kilometers is het voor mij zeer aantrekkelijk. Uiteraard zijn er nadelige effecten op oa. pensioen en HRA, maar dan nog is de besparing aanzienlijk. Voor de fiscus gewoon toegestaan aangezien er bijtelling wordt betaald en nog 2,7% door de werkgever ter compensatie van gemiste BTW.

Dan nu het leuke deel; een keuze maken uit de beschikbare hybrid plug-ins: de Prius (voordeligste), Outlander (grote bak), V60 is te duur (en dus de Fischer, Tesla en Porsche ook :)) , of toch nog even wachten op de A3/Golf/C-max...!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien ben ik heel achterdochtig, maar komt er mogelijk een reorganisatie aan?

Je werkgever kan je een stuk voordeliger een trap geven als je al vrijwillig een stuk salaris ingeleverd hebt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Haha.. zou zou maar kunnen, we zijn altijd aan het reorganiseren. Als mijn baan op de tocht sta kom ik juist niet in aanmerking voor deze regeling, aangezien het bedrijf de kosten (afkopen leasecontract) op zich neemt als ik wordt ontslagen. Mogelijk kom ik bij aanvraag van deze regeling dus achter dingen die ik (nog) niet mocht weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Zoek een financieel adviseur?

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1