Heb m'n U2711 binnen, wat een prachtmonitor! Hierbij een beknopte review waarbij ik onder andere inhaak op een aantal van de problemen die ik op diverse forums heb gezien.
De monitor die ik heb ontvangen is een revisie A07 model, besteld bij Komplett. De monitor kwam aan in een standaard kartonnen doos, met twee goede wanden piepschuim aan de binnenkant. In de voorste wand zaten alle kabels en drivers - de achterste wand was puur ter ondersteuning van het scherm. Om het scherm zelf zaten twee zakken van een soort schuimachtig materiaal, één om het paneel en één om de voet. Verder zat er nog een dunnere laag van dit materiaal op het paneel geplakt.
De monitor maakte meteen een solide indruk - de voet is zeer stevig, voornamelijk opgetrokken uit wat lijkt op staal. De rest van de behuizing zit ook goed in elkaar, en kraakt amper. Het design is simpel maar effectief.
De aan/uit knop en de knoppen voor de OSD zijn naar mijn mening zeer elegant - zodra er een hand (of een ander bewegend object) in de buurt komt van de OSD-knoppen licht de eerste knop op. Vervolgens kan via deze knop het OSD geopend worden, waarna alle OSD-knoppen oplichten. Dit maakt toegang tot het OSD makkelijk, ook in het donker.
Aansluiten was goed te doen door de vele draaiopties van de voet. De monitor staat op het moment aangesloten op een Asus 5770 via Displayport (DP).
Aansluiten via DP was een gok - ik heb al meerdere klachten gelezen van mensen waarbij de U2711 bijvoorbeeld niet goed uit slaapstand kwam terwijl op deze manier aangesloten. Mijn computer staat bijna altijd in slaapstand, dus het zou erg fijn zijn als dit goed zou werken - zeker aangezien ik van plan ben om in de toekomst naar Eyefinity te gaan met drie schermen, waarbij ik alle aansluitingen nodig ga hebben. Gelukkig werkt dit tot nu toe bij mij perfect, wat waarschijnlijk te danken is aan volwassenere drivers en/of de recente revisie van het scherm.
Beeldkwaliteit is natuurlijk zo subjectief als wat, maar ook hier ben ik erg tevreden. Ik heb nog geen enkele dode pixel gevonden, beide helften van het scherm wijken niet zichtbaar van elkaar af, en ik heb nog nooit wit van zo'n hoge kwaliteit gezien bij een monitor. Ook kleuren zien er enorm goed uit in sRGB emulatie-modus, hoewel de standaardinstellingen naar mijn smaak wat teveel naar groen neigden. Dit was snel opgelost met de instellingen van Flat Panels HD:
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1265617565
Waar ik ook bang voor was toen ik voor dit scherm ging was de enorme resolutie op "maar" een 27" 16:9 paneel. Bij mijn "oude" LG scherm (24", 16:10, 1920x1200) moest ik op sommige pagina's al mijn zoominstellingen aanpassen om de tekst makkelijk te kunnen lezen. Dit bleek ook geen probleem te zijn - de 27" 16:9 U2711 propt 1440 pixels in een iets (~0.5 inch) hoger paneel, wat er voor mij in de praktijk op neerkomt dat het merendeel van de websites etc. nog steeds prima te lezen zijn.
De antiglare coating is een veelgenoemd probleem bij deze monitor, maar ook daar heb ik weinig over te klagen. Van dichtbij kan het scherm er een beetje "nat" of "vuil" uitzien, maar op mijn normale kijkafstand (zo'n 70cm) zie ik er al helemaal niks meer van tenzij ik er echt op focus. En bij spellen is het hoe-dan-ook genieten, ook van dichtbij.
Goofy1978 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:47:
ik vraag me af hoe het beeld is als je op een Dell Ultrasharp U2711 die een hogere resolutie heeft dan 1920x1080 een blu ray kijkt.
dan moet de monitor gaan schalen en kijk je niet op de standaardresolutie van de monitor.
zou dat veel invloed op de beeldkwaliteit hebben?
Zolang je bureaubladresolutie op 2560x1440 staat doet je monitor voor zover ik weet helemaal niks kwa schalen bij een film - dat gebeurt allemaal in software.
Overigens was ik zelf ook erg nieuwsgierig naar hoe de monitor het zou doen bij bijvoorbeeld 1080p input. Zo gezegd, zo gedaan - en ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben over het schalen van deze monitor naar andere 16:9 resoluties. Tekst wordt een beetje onscherp en er gaat wat detail verloren, maar al met al vind ik het goed genoeg. Tijd voor mij om er een paar goede 1080p monitoren bij te zoeken voor Eyefinity bij de spellen die het ondersteunen!
(en ja, 16:10 @ 1920x1200 zag er ook nog prima uit, opvallend genoeg)