[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 69.471 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 17:45:
Hmm, vandaag voor de eerste maal ooit dat ik last heb van de elektriciteit die op de case staat. Was toch wel even schrikken toen ik het voor het eerst voelde. Heb hem nu al een jaar maar nu heb ik er voor het eerst last van, enig idee waarom nu pas?
Ehm, voor het eerst op een niet-geaard stopcontact aangesloten? (Ofwel een niet-geaard stopcontact, ofwel een geaard stopcontact waar ergens in de keten de aarde tóch ontbreekt)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Van de week heb ik een MBP 13" 2.3 Ghz (2011), Apple Magic Mouse, Apple Keyboard met numeriek gedeelte, MiniDisplay-to-HDMI adapter, HDMI kabel, en LG e2370v-BF IPS Full HD monitor aangeschaft. Hiermee ga ik mijn nieuwe werkplek inrichten. Zoals jullie waarschijnlijk al begrijpen ga ik de laptop koppelen aan de monitor via de HDMI adapter en bedienen met de magic mouse en keyboard. Over deze setup heb ik een aantal vragen.

Allereerst heb ik ervoor gekozen het externe display te koppelen via HDMI ipv DVI omdat ik dan ook audio via dezelfde kabel heb. Wat betekent dit voor de kwaliteit? Op verschillende websites en via google lees je wel eens wat over problemen met Macbooks en HDMI uitvoer, vooral met betrekking tot de 'native resolution'. Ik heb het idee dat dit vooral een probleem is van oudere macbooks hoor. Maar wat weten jullie hierover?

Ten tweede hoe zit het met het dichtklappen van het scherm? Idealiter, zet ik de laptop aan en klap ik het beeldscherm dicht omdat ik toch via de externe monitor werk. Echter, heb ik begrepen dat de stroom er dan aan moet hangen, omdat de macbook zichzelf anders in slaapstand zet. Bovendien moet je een bluetooth muis hebben om te voorkomen dat de macbook in slaap gaat vanwege inactiviteit ofzoiets. Wat klopt er van dit verhaal en wat kunnen jullie hierover vertellen?

Verder heb ik altijd begrepen dat laptop accu's snel achteruit gaan als je er continu op werkt terwijl hij aan de acculader hangt. Omdat ik 90% van de tijd achter mijn bureau werk, zal de laptop erg veel aan de acculader hangen. Het is niet bepaald comfortabel deze elke keer los te koppelen als de accu opgeladen is en weer vast te koppelen zodra de accu bijna leeg is. In hoeverre heeft dit invloed op de levensduur en kwaliteit van de accu? Wat raden jullie aan?

Dit zijn voornamelijk mijn vragen. Graag hoor ik jullie ervaringen met betrekking tot een dergelijke setup.
In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
bart1074 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 12:55:
Van de week heb ik een MBP 13" 2.3 Ghz (2011), Apple Magic Mouse, Apple Keyboard met numeriek gedeelte, MiniDisplay-to-HDMI adapter, HDMI kabel, en LG e2370v-BF IPS Full HD monitor aangeschaft.

Omdat ik 90% van de tijd achter mijn bureau werk, zal de laptop erg veel aan de acculader hangen.
Was het niet verstandiger om een Imac te halen?

anyway wat betreft je vragen, over het HDMI gedeelte heb je gelijk. De verhalen zijn alleen van toepassing bij oudere Mac's. Jou configuratie en opzet is geen probleem.

Het dichtklappen ext monitior is al vaker opgenomen in dit topic, gebruik even de zoek optie.

Apple heeft een zogenaamde Smartbattery function, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de accuduur. Hij zal niet constant worden opgeladen ten koste van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Destianto schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:05:
[...]

anyway wat betreft je vragen, over het HDMI gedeelte heb je gelijk. De verhalen zijn alleen van toepassing bij oudere Mac's. Jou configuratie en opzet is geen probleem.

Het dichtklappen ext monitior is al vaker opgenomen in dit topic, gebruik even de zoek optie.

Apple heeft een zogenaamde Smartbattery function, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de accuduur. Hij zal niet constant worden opgeladen ten koste van de batterij.
Dank voor het snelle antwoord.
In eerste instantie overwoog ik een Imac te halen, omdat ik het meerendeel van de tijd toch achter m'n bureau zit. Tot voor kort werkte ik altijd met dekstop + laptop, maar dan ben je altijd bestanden en mails aan het overzetten. Ik snap dat je dit wel kan oplossen met IMAP, Dropbox, Nas of iets dergelijks. Ik heb er echter voor gekozen het op deze manier op te lossen. Dan kan ik 's avonds de laptop meenemen naar de huiskamer en daar lekker mijn werk voortzetten en als ik op een externe locatie moet werken kan ik ook simpel mijn laptop meenemen. Het lijkt mij gewoon een comfortabele oplossing.

Ik zal het dichtklappen i.c.m. een externe monitor nog even opzoeken. Dank

EDIT: Ik heb nu een heleboel gelezen over het dichtklappen van het scherm i.c.m. een extern display: "clamshell mode". Hierbij heb ik ook gelezen dat de macbook zijn warmte afvoert via het toetsenbord en dit dus minder goed gaat als je in clamshell mode werkt. Met andere woorden, de kans bestaat dat de MBP te warm wordt. Het beste kan je dus het scherm open laten. Is het in die zin mogelijk dat je het scherm wel openlaat, maar dat er niks wordt weergegeven. Dus dat de 'lit' wel open staat, maar het scherm zwart is en er alleen iets wordt weergegeven op het externe display?

Als ik je goed begrijp werkt de smartbattery dus op zo'n manier dat zodra de batterij is opgeladen en je blijft doorwerken met de acculader in de laptop de accu zelf niet continu wordt bijgevuld? Met andere woorden dan is het net alsof je werkt op een laptop zonder accu die slechts aan de stroom hangt? De accu van de MBP zal niet achteruit gaan?

Veel dank.

[ Voor 39% gewijzigd door bart1074 op 03-06-2011 13:34 . Reden: warmte in clamshell mode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Misschien ook een tip om je even in te lezen MobileMe, heb zo het vermoeden dat dit je eerste Mac is? Met name als je dingen als email, calendar en bestanden sychroon wilt houden is dit een uitstekende oplossing als je op meerdere devices werkt.

De ideale app voor jou lijkt me "Coconut Battery". Je kan hieruit precies lezen hoeveel laad cycles je hebt doorstaan, wat het volume is, hoeveel voltage er wordt verbruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Destianto schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:30:
De ideale app voor jou lijkt me "Coconut Battery". Je kan hieruit precies lezen hoeveel laad cycles je hebt doorstaan, wat het volume is, hoeveel voltage er wordt verbruikt etc.
En vervolgens lekker paranoia worden als de batterij 1% achteruit gaat! Mijn advies: laptop gewoon gebruiken hoe het uitkomt, en niet moeilijk doen over de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
bart1074 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:10:
[...]

EDIT: Ik heb nu een heleboel gelezen over het dichtklappen van het scherm i.c.m. een extern display: "clamshell mode". Hierbij heb ik ook gelezen dat de macbook zijn warmte afvoert via het toetsenbord en dit dus minder goed gaat als je in clamshell mode werkt. Met andere woorden, de kans bestaat dat de MBP te warm wordt. Het beste kan je dus het scherm open laten. Is het in die zin mogelijk dat je het scherm wel openlaat, maar dat er niks wordt weergegeven. Dus dat de 'lit' wel open staat, maar het scherm zwart is en er alleen iets wordt weergegeven op het externe display?
Digistorm schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 23:02:
Deze mythe komt om de zoveel tijd terug. Ik meen (maar dat heb ik ook maar gelezen) dat de iBook van vroeger deels ventileerde via het toetsenbord, maar dat geldt niet voor de huidige MacBook Pro's. Ze zuigen en blazen lucht via de roosters aan de achterkant, en de behuizing geeft passief een deel van de warmte af. Zonder een fan die erop staat is dat maar een klein deel van het totale koelend vermogen. Het heeft meer zin om de MacBook Pro op een standaard te zetten die passieve of actieve ventilatie bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
De quote van een andere tweaker suggereert dat het hier om een mythe gaat, toch vind je het terug op vele verschillende websites en fora. Desalniettemin geloof ik het als het om een mythe gaat, maar waarom wordt er dan toch aangeraden om een laptophouder aan te schaffen?

En, in hoeverre is het mogelijk het scherm wel open te houden maar toch uit te schakelen zodat er alleen wordt weergegeven op het externe scherm en het scherm van MBP zwart blijft? Dat lijkt mij de meeste ideale oplossing namelijk. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Jup dat kan. Doe het zelf ook altijd. Kwestie van muis of tobo aansluiten op Macbook. Dichtklappen. Met muis klikken of tobo toets indrukken. Op dat moment springt je externe scherm aan en kan je je macbook weer openklappen. Je scherm blijft dan zwart en je kan je trackpad en toetsenbord van je Pro weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

bart1074 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:40:
[...]

De quote van een andere tweaker suggereert dat het hier om een mythe gaat, toch vind je het terug op vele verschillende websites en fora. Desalniettemin geloof ik het als het om een mythe gaat, maar waarom wordt er dan toch aangeraden om een laptophouder aan te schaffen?

En, in hoeverre is het mogelijk het scherm wel open te houden maar toch uit te schakelen zodat er alleen wordt weergegeven op het externe scherm en het scherm van MBP zwart blijft? Dat lijkt mij de meeste ideale oplossing namelijk. Is dat mogelijk?
Het is vrij simpel, het werkt net als bij de Mythbusters: je installeert een temperatuur-meetprogramma, en je doet metingen met de klep open en de klep dicht, in een aantal situaties. Spreken de metingen de mythe tegen, dan is het myth busted ;) En wat ik zelf meet bij mijn nieuwe MBP '11 is dat het niet of nauwelijks uitmaakt, en zeker niet leidt tot oververhitting. Bij mijn oude MBP late 2006 was er wel sprake van enige opwarming. En het verhaal van het ventileren via het toetsenbord las ik over de iBook G4, die inderdaad ook geen "clamshell" ondersteunde zonder hack.
Wat wel helpt, is je MacBook niet op een isolerend oppervlak plaatsen. Hout kan goed warmte isoleren, en dan helpt het om je MacBook op een metalen steun te zetten, liefst met openingen aan de onderkant. Dan kan de warmte die zich opbouwt aan de onderkant makkelijker weg.
Nog een reden waarom een dichte MacBook Pro uit 2006 problemen gaf: de wi-fi antennes werden afgeschermd door de dichte klep en je ontvangst werd een stuk slechter. Ook dit merk ik niet meer met de 2011 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Digistorm schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 21:20:
[...]

Het is vrij simpel, het werkt net als bij de Mythbusters: je installeert een temperatuur-meetprogramma, en je doet metingen met de klep open en de klep dicht, in een aantal situaties. Spreken de metingen de mythe tegen, dan is het myth busted ;) En wat ik zelf meet bij mijn nieuwe MBP '11 is dat het niet of nauwelijks uitmaakt, en zeker niet leidt tot oververhitting. Bij mijn oude MBP late 2006 was er wel sprake van enige opwarming. En het verhaal van het ventileren via het toetsenbord las ik over de iBook G4, die inderdaad ook geen "clamshell" ondersteunde zonder hack.
Wat wel helpt, is je MacBook niet op een isolerend oppervlak plaatsen. Hout kan goed warmte isoleren, en dan helpt het om je MacBook op een metalen steun te zetten, liefst met openingen aan de onderkant. Dan kan de warmte die zich opbouwt aan de onderkant makkelijker weg.
Nog een reden waarom een dichte MacBook Pro uit 2006 problemen gaf: de wi-fi antennes werden afgeschermd door de dichte klep en je ontvangst werd een stuk slechter. Ook dit merk ik niet meer met de 2011 versie.
Veel dank. Valt er dan nog iets te zeggen over het verschil in kwaliteit tussen HDMI en DVI? Niet echt toch.
Vraag me toch af waarom apple geen eigen HDMI adapter ontwikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:01

Osxy

Holy crap on a cracker

bart1074 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:45:
[...]

Veel dank. Valt er dan nog iets te zeggen over het verschil in kwaliteit tussen HDMI en DVI? Niet echt toch.
Vraag me toch af waarom apple geen eigen HDMI adapter ontwikkeld?
HDMI = DVI + Audio.

Niet officieel, wel aangeraden door Apple http://store.apple.com/us/product/H1824ZM/A?mco=MTgxMzM1NzE

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-10 08:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 12:53
Koopjes noemen ze dat.. Wat een afzetter. Voor minder dan de helft heb je ze al incl. verzending uit China.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 12:36
Froggle schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 02:33:
[...]

Koopjes noemen ze dat.. Wat een afzetter. Voor minder dan de helft heb je ze al incl. verzending uit China.
En voor bijna de helft van DX, http://www.buyincoins.com...macbook-product-1286.html ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Enige wat mijn ervaring is met die "nep" kabels is dat audio niet altijd werkt. Het is beetje hit or miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Goede tip. Gelijk 1 besteld. DX kende ik wel, deze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Philflow schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 06:39:
[...]

Goede tip. Gelijk 1 besteld. DX kende ik wel, deze nog niet.
ik heb die ook besteld, redelijk rap binnen. heb alleen nog geen mbp dus kan het niet testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Kabeltjes van DX hebben bij mij nog altijd gewerkt, ook die HDMI adapter, maar daarnaast had ik een VGA adapter bij hun besteld, werkte ook perfect. Scheelt toch weer een paar tientjes zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de klassieker niggastolemytv een nieuwe:

http://thisguyhasmymacbook.tumblr.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Vraag het maar hier, heb enkele apps (tweaks) gedownload, met een icoon in de menu balk, maar heb ze in de apps niet weergeven in menubalk aangevinkt. Ik wil nu alleen weer naar de settings van een app (shiftit), maar zou niet weten hoe ik daar in kan komen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
swoutr schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:34:
Vraag het maar hier, heb enkele apps (tweaks) gedownload, met een icoon in de menu balk, maar heb ze in de apps niet weergeven in menubalk aangevinkt. Ik wil nu alleen weer naar de settings van een app (shiftit), maar zou niet weten hoe ik daar in kan komen nu.
volgens mij kun je ze vanaf hier openen: /system/library/core services/menu extras/
weet het niet zeker, heb even geen mac bij de hand om het te proberen. succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thnx voor de snelle reactie, maar zie de app daar niet tussen staan. Denk niet dat dat het is. Moet toch een makkelijkere manier voor zijn zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Btw ik neem aan dat iedereen zijn macbook pro opstijgt en verschrikkelijk heet wordt als hij flash kijkt (oa. dumpert) vrij vervelend, zit redelijk vaak lekker op de bank, maar kan eigenlijk niet eens lekker een half uurtje flash filmpjes kijken omdat ik gewoon bang ben dat de zooi doorbrand ofzo.

Weet niet of er mischien een manier is om er iets tegen te doen, iig deels.

[ Voor 12% gewijzigd door swoutr op 04-06-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Ja, geen flash bekijken. Of in elk geval zo min mogelijk. Flash blocker op de browser installeren en even in de Mac App Store kijken naar een YouTube app. Dat maakt sowieso geen gebruik van flash. :) Er is jammer genoeg nog geen app voor dumpert, en ik zie ook weinig voortgang in een HTML5 website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kijk ook regelmatig filmpjes op dumpert.nl, maar mijn macbook pro 13" I7 2011 wordt niet echt heet alleen een beetje warm. De ventilator heb ik nog nooit gehoord op deze macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digistorm schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 19:28:
[...]

Ehm, voor het eerst op een niet-geaard stopcontact aangesloten? (Ofwel een niet-geaard stopcontact, ofwel een geaard stopcontact waar ergens in de keten de aarde tóch ontbreekt)
Ja was wel dom van me, vergeten dat de aarding nog niet aangesloten was op dat stopcontact. Verstoken en geen last meer van gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-10 15:05
Gisteren (ja het is vloeken in de kerk ;)) Win7-pro SP1 geinstalleerd dmv. bootcamp, was even voor e.e.a. noodzakelijk. (15,4", core i7 2,0ghz met 4gb ram)

Wat ik opmerk, het opstarten is werkelijk waar langzaam. Een HP (van 400 euro) met minder specs boot sneller. Ik heb het dan ook over het opstarten na de cursor (dus niet waar men de keuze OSX/WIN kan maken). Vervolgens komt hij dan bij 'welkom' dit duurt ca. 1 min, vervolgens duurt het nog 1 minuut voordat die bureaublad gadgets komen.

Het viel mij ook op dat het geheugen slecht scoort bij de prestatieindexering (5,9)

Hebben jullie hierin nog tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Probeer eens OS X op die HP van 400 euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 09:02
Froggle schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:53:
Probeer eens OS X op die HP van 400 euro. ;)
Dat is wel gewoon snel, dus bedoel nou niet van 'windows is er niet voor gemaakt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Smirnoff schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:49:
Gisteren (ja het is vloeken in de kerk ;)) Win7-pro SP1 geinstalleerd dmv. bootcamp, was even voor e.e.a. noodzakelijk. (15,4", core i7 2,0ghz met 4gb ram)

Wat ik opmerk, het opstarten is werkelijk waar langzaam. Een HP (van 400 euro) met minder specs boot sneller. Ik heb het dan ook over het opstarten na de cursor (dus niet waar men de keuze OSX/WIN kan maken). Vervolgens komt hij dan bij 'welkom' dit duurt ca. 1 min, vervolgens duurt het nog 1 minuut voordat die bureaublad gadgets komen.

Het viel mij ook op dat het geheugen slecht scoort bij de prestatieindexering (5,9)

Het is in ieder geval geen normaal gedrag volgens mij. Op mijn MBP mid 2009 (zie specs in sig) boot Win7 SP1 in bootcamp heel vlot, vlotter zelfs dan bv. op m'n Dell XPS (met gelijkaardige specs).

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
swoutr schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:48:
Thnx voor de snelle reactie, maar zie de app daar niet tussen staan. Denk niet dat dat het is. Moet toch een makkelijkere manier voor zijn zou je denken.
is het een app met eigen gui of is het een preferencepane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 19:22
Smirnoff schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:49:

Dat langzame booten viel mij ook op. Echter lijkt het bij mij net op een initialisatie voor het booten, want het scherm blijft eerst een aantal seconden zwart, waarna hij het Windows logo laat zien en vanaf het Windows logo tot aan de desktop boot ie gewoon zoals verwacht (15 sec ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-10 15:05
RnB schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:34:
[...]

Dat langzame booten viel mij ook op. Echter lijkt het bij mij net op een initialisatie voor het booten, want het scherm blijft eerst een aantal seconden zwart, waarna hij het Windows logo laat zien en vanaf het Windows logo tot aan de desktop boot ie gewoon zoals verwacht (15 sec ofzo).
Dat eerste heb ik niet, die 15 seconden is bij mij ongeveer 75 seconden.
Nouja, misschien een verkeerde / bad install (als het bestaat).
Darkstar schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:06:
[...]

Het is in ieder geval geen normaal gedrag volgens mij. Op mijn MBP mid 2009 (zie specs in sig) boot Win7 SP1 in bootcamp heel vlot, vlotter zelfs dan bv. op m'n Dell XPS (met gelijkaardige specs).
Raar, het is gewoon echt een langzaam verhaal bij mij.

Zou ook echt niet weten waaraan het zou kunnen liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Smirnoff op 05-06-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
precies schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:56:
[...]

is het een app met eigen gui of is het een preferencepane?
Oke ik heb gevonden hoe je het kan terugveranderen:

- Download Plist Editor: http://www.macupdate.com/download/14363/PlistEditPro.dmg
- Sluit met activity monitor Shiftit af
- Open het bestand com.grapewave.shiftit.plist uit ~/Library/Preferences (met PlistEdit openen)
- Je ziet de key "shiftItshowMenu" op 'false' staan, schakel deze naar true en sla het bestand op.

Als je nu ShiftIt opent is je menu icon terug

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:51
-LA- schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:04:
Iemand hier ervaringen met raar geknetter/gekraak als je ligt druk uitoefent op de behuizing? En met ligt bedoel ik al simpelweg de touchpad klikken of typen....

Het gaat overigens om een MBB2010 15" een snelle google zoektocht leverde weinig op. En kan ik hier beter de leverancier (Mediamarkt) voor bellen of Apple zelf?
Na weer eens wat stevig googlen heb ik het probleem en de "oplossing" gevonden op het rare getik van mijn MBP 15" 2010 (voornamelijk als de macbook warm wordt).

Lotgenoten:
https://discussions.apple...2414410?start=75&tstart=0

Beeld- / geluidsmateriaal (niet van mij):
YouTube: ‪M4H00877‬‏
YouTube: ‪M4H00876‬‏
YouTube: ‪M4H00872‬‏

De "oplossing":
http://www.6ixpassions.co...sound-in-your-macbook-pro

Conclusie:
Het is niet ernstig, Apple doet er geen zak aan (schijnt, kan me ook niet bedenken wat wel) en als het echt gaat irriteren kan de "oplossing" nog worden toegepast.

Ik blijf achter met gemengde gevoelens, overigens ben ik verder erg tevreden over m'n eerste macbook pro. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is m'n 2011 MBP (ongeveer 3 maanden oud) voor de tweede keer sinds ik hem heb helemaal vastgelopen. Niets reageert meer, beeld blijft hetzelfde en muis cursor beweegt ook niet meer. Zelfs als ik het scherm dicht klap gebeurt er niets. Het enige dat ik kan doen is de power knop ingedrukt houden. Moet ik me serieus zorgen gaan maken en contact opnemen met Apple? Alle hardware is nog helemaal standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hoe warm is je MBP ? Als hij echt heet (90+ graden) is, dan zou ik er zeker mee terug gaan.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Laatst online: 22:13
kaos- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:41:
Hoe warm is je MBP ? Als hij echt heet (90+ graden) is, dan zou ik er zeker mee terug gaan.
Dat haalt mijn 2011 standaard 13" ook als ik een youtube filmpie of film kijk in full screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
s1ck schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:17:
[...]

Dat haalt mijn 2011 standaard 13" ook als ik een youtube filmpie of film kijk in full screen.
Sorry, maar dat is echt niet normaal hoor. Ik zit (met dit weer) op 34 graden idle en max 42 load. 90 graden is echt te hoog imo.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Laatst online: 22:13
kaos- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:23:
[...]

Sorry, maar dat is echt niet normaal hoor. Ik zit (met dit weer) op 34 graden idle en max 42 load. 90 graden is echt te hoog imo.
Ik ga het is navragen in de winkel dan of dit onder garantie valt (misschien dat coolpasta niet goed erop zit, bekend probleem)

edit: Ze zeggen dat de temps kloppen, vindt het zelf ook een beetje raar..

[ Voor 9% gewijzigd door s1ck op 06-06-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Wat is jou "load" dan?
Met youtube haal ik ook de 75º met gemak (MBP 15" '10) en met echt full load (400%) kom ik zelfs over de 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 12:36
[...]

Ik kom met gemak op 90 load (early 2011, 15")
Het ligt er natuurlijk ook aan wat jij onder 'load' doet.
Bij mij betekent dat:
- Skype video
- Word + PowerPoints open
- Flash video
- uTorrent
- 8 tabs Google Chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Flash is altijd goed voor een hoge load. Laat Flash-video eens weg en zie hoe de cpu-load daalt.

Het record dat mijn MBP heeft behaald bij het afspelen van Flash-video van Youtube: 98 graden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aZbT1Q72oNurZkMmWu2S2C9P/full.png

[ Voor 48% gewijzigd door Robin op 06-06-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Robin schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:03:
Flash is altijd goed voor een hoge load. Laat Flash-video eens weg en zie hoe de cpu-load daalt.
Klopt, zonder flash maar met een game open (WoW) zit ik op "maar" 70º CPU.

Flash is gigantische belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaos- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:41:
In principe voelt hij niet echt heet aan. Welk programma gebruiken jullie om de temperaturen te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:44:
[...]

In principe voelt hij niet echt heet aan. Welk programma gebruiken jullie om de temperaturen te bekijken?
IStat daar mee kun je onder andere de temperatuur meten.

mijn 13'' I5 2011 word ook bij het draaien van youtube filmpjes erg warm en gaat ook richting de 90 graden, maar als je beetje rond neust op Google schijnt dat normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:44:
[...]

iStat Pro, is een dashboard widget. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Laatst online: 28-10 10:45
JERONY schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:51:
[...]

De HDD in mijn 15 inch 2011 MBP zoemt ook behoorlijk merkbaar. Bij mijn 2010 13'' MBP was de harde schijf bijna nooit hoorbaar, waar deze nieuwe altijd flink te horen is. Eerst dacht ik ook dat het de fans waren, maar het komt duidelijk uit de hoek van de HDD, dat hoor je ook als je je oor er op legt.
Laat even horen wat er bij iCentre uitkomt?
Vandaag mijn MBP ingeleverd bij de iCentre, wordt morgen opgestuurd. De fans worden vervangen.

Hoewel ze er in de winkel nog steeds niet overtuigd van waren dat ik uberhaubt een probleem had wilde ze hem wel voor me opsturen.

Prima service bij iCentre Almere, kreeg zelfs op zondag replies op mijn e-mails. _/-\o_

Verwacht de MBP donderdag terug, dan zal ik laten weten of ze het hebben kunnen verhelpen.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Destianto schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:05:
[...]

Kan iemand mij nog iets meer vertellen over die smartbattery function van de macbook en in hoeverre het schadelijk is om altijd met de acculader in laptop te werken? Of kan iemand mij wijzen op een bron waar ik hier meer informatie over kan vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peaky schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:08:
[...]

Thnx! Ik zal eens kijken hoe heet de mijne nou echt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
-LA- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 08:58:
[...]

Na weer eens wat stevig googlen heb ik het probleem en de "oplossing" gevonden op het rare getik van mijn MBP 15" 2010 (voornamelijk als de macbook warm wordt).

Lotgenoten:
https://discussions.apple...2414410?start=75&tstart=0

Beeld- / geluidsmateriaal (niet van mij):
YouTube: ‪M4H00877‬‏
YouTube: ‪M4H00876‬‏
YouTube: ‪M4H00872‬‏

De "oplossing":
http://www.6ixpassions.co...sound-in-your-macbook-pro

Conclusie:
Het is niet ernstig, Apple doet er geen zak aan (schijnt, kan me ook niet bedenken wat wel) en als het echt gaat irriteren kan de "oplossing" nog worden toegepast.

Ik blijf achter met gemengde gevoelens, overigens ben ik verder erg tevreden over m'n eerste macbook pro. ;)
deze oplossing hebben meerdere mensen (waaronder mezelf) je aangeboden :p

Het is niet meer als 10min werk trouwens om het te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-10 22:39
Peaky schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:08:
[...]

mijn 13'' I5 2011 word ook bij het draaien van youtube filmpjes erg warm en gaat ook richting de 90 graden, maar als je beetje rond neust op Google schijnt dat normaal te zijn.
XBMC lijkt ook wel geprogrammeerd te zijn met Flash ( :+ als het ook zo is....). Ook al kijk je niets en zit je in het menu, de temp schiet omhoog. Maargoed zoals al eerder in het topic vermeld; het lijkt normaal 85-90 graden and as long as it doesn't break...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Na een aantal jaar OSX86 gedraaid te hebben op mijn HPDV600 wil ik toch de overstap maken op een Macbook Pro.

Mijn oog valt op het 15" model. Alleen de twijfel zit tussen het instap model en het high end model.
Hoofdzakelijk vanwege het verschil tussen de videokaarten (6490M & 6750M).

Aangezien ik van af en toe een spel houd (World of warcraft, Call of Duty, Guild Wars 2 in de toekomst) is het duurdere model uiteraard beter. Alleen is het dat prijs verschil wel waard? Aangezien het al aanzienlijke prijzen zijn. Ook maak ik soms gebruik van Photoshop en iMovie.

Verder kun je de optie voor High Res nemen. Is dit echt een must have of raden jullie gewoon 1440 * 900 aan?

Na wat reacties hoop ik eindelijk de knoop door te hakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DragonXZ schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:10:
Na een aantal jaar OSX86 gedraaid te hebben op mijn HPDV600 wil ik toch de overstap maken op een Macbook Pro.

Mijn oog valt op het 15" model. Alleen de twijfel zit tussen het instap model en het high end model.
Hoofdzakelijk vanwege het verschil tussen de videokaarten (6490M & 6750M).

Aangezien ik van af en toe een spel houd (World of warcraft, Call of Duty, Guild Wars 2 in de toekomst) is het duurdere model uiteraard beter. Alleen is het dat prijs verschil wel waard? Aangezien het al aanzienlijke prijzen zijn. Ook maak ik soms gebruik van Photoshop en iMovie.

Verder kun je de optie voor High Res nemen. Is dit echt een must have of raden jullie gewoon 1440 * 900 aan?

Na wat reacties hoop ik eindelijk de knoop door te hakken ;)
Ik zit in precies hetzelfde schuitje, meningen graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Mijn mening:

- High-res of standaard: persoonlijke keuze. Kwestie van eventjes kijken bij een Mac store waar ze zowel de high-res als de standaardversie hebben staan.
- Vuistregel is dat het instapmodel Mac(book) gunstig geprijst is c.q. dat je onevenredig veel betaalt voor de hogere modellen (het is maar vanaf welke kant je het wilt bekijken). Anders gezegd: je gaat er erg weinig op vooruit voor nogal veel geld. Wat dat betreft dus: als je toekunt met een instapmodel, altijd doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 07-06-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
^ Eens. Upgrades zijn belachelijk duur, en alleen als je er zelf echt veel waarde aan hecht het geld waard. Dingen die je zelf kunt doen, raad ik je aan gewoon de standaard versie te nemen. Er zijn hier genoeg topics die je helpen met het vervangen van geheugen of inbouwen van SSD, desgewenst in de optibay.

Waarvoor zul je toch echt moeten dokken, omdat je het niet zelf kunt?
- Schermresolutie / mat scherm
- Andere toetsenbord indeling (dit is gratis, maar je moet er langer op wachten als je besteld via Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Cap schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:06:

- Vuistregel is dat het instapmodel Mac(book) gunstig geprijst is c.q. dat je onevenredig veel betaalt voor de hogere modellen (het is maar vanaf welke kant je het wilt bekijken). Anders gezegd: je gaat er erg weinig op vooruit voor nogal veel geld. Wat dat betreft dus: als je toekunt met een instapmodel, altijd doen.
Dit is echt een heel goed punt. Met het 13" basismodel krijg je absoluut het meeste waar voor je geld. Het is daarom ook jammer dat er geen nog geen MacBooks zijn met de nieuwe cpu's. Dit scheelt nog eens ~100 euro (4GB ram is wel echt een vereiste imo). Bovendien vind ik de kunststof behuizing gunstiger ivm warmteproducte (de behuizing wordt veel minder warm) en er zit geen achterlijke glazen plaat over het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
Mat scherm is best zijn geld waard. Moest ik nu een macbook bestellen zou het terug eentje worden met een mat scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Froggle schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:28:
^ Eens. Upgrades zijn belachelijk duur, en alleen als je er zelf echt veel waarde aan hecht het geld waard. Dingen die je zelf kunt doen, raad ik je aan gewoon de standaard versie te nemen. Er zijn hier genoeg topics die je helpen met het vervangen van geheugen of inbouwen van SSD, desgewenst in de optibay.

Waarvoor zul je toch echt moeten dokken, omdat je het niet zelf kunt?
- Schermresolutie / mat scherm
- Andere toetsenbord indeling (dit is gratis, maar je moet er langer op wachten als je besteld via Apple).
Plus dat met de huidige modellen het vervangen van geheugen of hdd's echt een fluitje van een cent is. That said: als je alles graag 100% supported wilt hebben (want dat hoort ook bij die prijs) moet je 't bij apple doen natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
@CyBeR: Dat je zelf wat simpele aanpassingen kan doen, hoeft niet te zeggen dat je helemaal geen garantie meer hebt bij Apple.

Gewoon alles net zo netjes terug erin zetten als ie het niet meer doet. Dan natuurlijk nog eens testen, want dan weer je of het aan je eigen hardware ligt en indien dat niet zo is kun je 'm naar de APR brengen of door Apple op laten halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Froggle schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:40:
@CyBeR: Dat je zelf wat simpele aanpassingen kan doen, hoeft niet te zeggen dat je helemaal geen garantie meer hebt bij Apple.
Dat is niet wat ik zei ;) Het punt is: als je 't bij Apple koopt weet je zeker dat 't werkt. En als er iets niet werkt heb je garantie op de hele combinatie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
CyBeR schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:50:
Dat is niet wat ik zei ;) Het punt is: als je 't bij Apple koopt weet je zeker dat 't werkt. En als er iets niet werkt heb je garantie op de hele combinatie.
Ah sorry, verkeerd doorgekomen. Maar dan heb je natuurlijk ook nog garantie op de componenten die je er zelf in zet, dat meestal nog langer is dat je MBP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat je dus niet zelf vervangen kan is de videokaart, welke in de 2.2 1gb geheugen heeft ipv 256 mb. Zijn de twee videokaarten nou echt zo'n groot verschil?
Ik zit er dus een beetje mee, dat ik ben bang dat die 256 mb toch echt minder is dan de 1gb en ik hier later spijt van ga krijgen als ik in de toekomst bijvoorbeeld nog eens een zwaar spel ga spelen.
Ik denk dat ik aan de 2.0 versie nu sowieso wel genoeg ga hebben, maar misschien met het oog op de toekomst beter voor de 2.2 kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennVd
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-10 11:11
Froggle schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:58:
[...]

Ah sorry, verkeerd doorgekomen. Maar dan heb je natuurlijk ook nog garantie op de componenten die je er zelf in zet, dat meestal nog langer is dat je MBP. ;)
Ook een trouwe apple fan hier, maar ik keek toch op toen gisteren mijn mbp er plots de geest aan gaf. Ben hem voor minstens "enkele" weken kwijt om dan te horen dat ik waarschijnlijk toch een nieuwe krijg. Hij kwam zelfs niet meer tot aan de POST :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 00:11:
Maar wat je dus niet zelf vervangen kan is de videokaart, welke in de 2.2 1gb geheugen heeft ipv 256 mb. Zijn de twee videokaarten nou echt zo'n groot verschil?
Ik zit er dus een beetje mee, dat ik ben bang dat die 256 mb toch echt minder is dan de 1gb en ik hier later spijt van ga krijgen als ik in de toekomst bijvoorbeeld nog eens een zwaar spel ga spelen.
Ik denk dat ik aan de 2.0 versie nu sowieso wel genoeg ga hebben, maar misschien met het oog op de toekomst beter voor de 2.2 kan gaan?
Ik zou niet direct kijken naar het videogeheugen van de twee videokaarten, maar meer naar het aantal cores. De 6490M heeft er 160 (op 800 MHz) waar de 6750M er 480 heeft (op 600 MHz). Dat is volgens AMD 256 vs. 576 Gflops. Wil je er in de toekomst meer mee (gamen of GPU berekeningen) dan is de 6750M een slimmere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan toch voor de 15" 6750m ga. Denk dat dit met oog op de toekomst een betere keuze is voor mijn doeleinden. Anders wordt het nog een "goedkoop is duurkoop" gezien mijn eisen.
Verder laat ik hem wel gewoon standaard, dus geen High Res scherm. Dat wordt dan €1890 eurotjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DragonXZ schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 12:46:
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan toch voor de 15" 6750m ga. Denk dat dit met oog op de toekomst een betere keuze is voor mijn doeleinden. Anders wordt het nog een "goedkoop is duurkoop" gezien mijn eisen.
Verder laat ik hem wel gewoon standaard, dus geen High Res scherm. Dat wordt dan €1890 eurotjes :)
Je besteld hem dus via TU Delft....
Je kan er rechtstreeks op komen via *snip*
Maar zit je dus op die uni of kan je daar gewoon mee wegkomen?

Trouwens misschien slim om te wachten op de Back to School actie?? Apple is er dit jaar laat mee, maar de hoop is nog wel dat ze er mee gaan komen....

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 11-06-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wanneer de back to school actie begint ? Nu ik weet dat je Lion krijgt ook al bestel je hem nu, is dit enige wat me af houd van mijn eerste MBP :) een tijd geleden dachten sommige dat dit vorig week was, maar dit was niet zo.
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-09 19:08
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:53:
Weet iemand wanneer de back to school actie begint ? Nu ik weet dat je Lion krijgt ook al bestel je hem nu, is dit enige wat me af houd van mijn eerste MBP :) een tijd geleden dachten sommige dat dit vorig week was, maar dit was niet zo.
alvast bedankt.
Tsjah, Apple is laat dit jaar met de Back To School actie, begon afgelopen jaren al eind mei. Laatste week werd er verwacht dat tijdens de Keynote van Steve Jobs afgelopen maandag de actie zou worden aangekondigd en dat iPad's misschien mee zouden doen.
Ik verwacht (en hoop) nu dat de actie aankomende dinsdag begint.. de actie begon afgelopen jaren namelijk steeds op dinsdag volgens mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dan moet ik het nog even uit houden met mijn windows bak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:50:
[...]

Je besteld hem dus via TU Delft....
Je kan er rechtstreeks op komen via *snip*
Maar zit je dus op die uni of kan je daar gewoon mee wegkomen?

Trouwens misschien slim om te wachten op de Back to School actie?? Apple is er dit jaar laat mee, maar de hoop is nog wel dat ze er mee gaan komen....
Ik zit zelf op de HVA, maar mijn broertje op de TU Delft. Dus als ze moeilijk gaan doen is hij voor m'n broertje ;)
Denk dat dat geen probleem is.

[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 11-06-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Komt er eigenlijk nog wel een Back to School actie? Ik wacht namelijk ook met de aanschaf van mijn MBP op deze actie.
Daarnaast twijfel ik nog over 2 dingen:
  • Moet ik de SSD van apple nemen of zelf een SSD inbouwen? Ik betaal met studentenkorting bij Apple namelijk maar € 89,- voor de 128gb ssd. Maakt het qua snelheid veel uit of ik de SSD van Apple neem of er zelf een koop?
  • Moet ik een Ontspiegeld scherm nemen of niet? Ik heb nog nergens het ontspiegelde scherm naast het normale scherm kunnen zien en weet dus niet of dit veel uitmaakt. Ik gebruik de laptop voornamelijk thuis en eventueel voor op school.
.
Kan iemand mij voorzien van wat advies op deze punten/wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Hoe lang duurt de back to school actie meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Voor 89 meerprijs altijd die 128GB SSD nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
precies schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 19:02:
Hoe lang duurt de back to school actie meestal?
Tot de introductie van de nieuwe iPods. Vorig jaar was het 6 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Laatst online: 29-09 19:08
tarlitz schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:14:
[...]

Tot de introductie van de nieuwe iPods. Vorig jaar was het 6 september.
Niet helemaal waar, volgens mij verschenen vorig jaar de nieuwe iPods als toen de Back to School actie nog liep, de nieuwe iPods waren echter uitgesloten van de actie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb de laatste weken last van een ENORME pageload op een MacbookPro Unibody.

Eerst dacht ik dat het aan Safari zou liggen maar het blijkt in Firefox ook voor te komen. Zijn er meer mensen met dit probleem? Als ik bv tweakers.net wil openen blijft hij eerst 25a30 seconden "laden" waarna hij in 1seconden de pagina ineens laad.

Is er misschien een handeling om het Netwerkbeheer volledig te resetten? Ik heb namelijk het idee dat het een instelling oid is. Als ik me mac opnieuw installeer en de Timemachine backup terug plaats is het probleem gelijk weer terug namelijk.
Ewin schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 17:17:
Komt er eigenlijk nog wel een Back to School actie? Ik wacht namelijk ook met de aanschaf van mijn MBP op deze actie.
  • Moet ik de SSD van apple nemen of zelf een SSD inbouwen? Ik betaal met studentenkorting bij Apple namelijk maar € 89,- voor de 128gb ssd. Maakt het qua snelheid veel uit of ik de SSD van Apple neem of er zelf een koop?
  • Moet ik een Ontspiegeld scherm nemen of niet? Ik heb nog nergens het ontspiegelde scherm naast het normale scherm kunnen zien en weet dus niet of dit veel uitmaakt. Ik gebruik de laptop voornamelijk thuis en eventueel voor op school.
.
Kan iemand mij voorzien van wat advies op deze punten/wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Een SSD die je zelf inbouwd kan veel sneller zijn maar dit is niet uiteraard wel afhankelijk welk model je erin plaatst.

Voor €89,- is het wel het overwegen waard om gewoon voor een Apple SSD te gaan (het kost natuurlijk meer want als je geen SSD neemt maar zelf inbouwd heb je ook die 750gb nog natuurlijk dus je anders moet kopen. Althans als je eerlijk wilt vergelijken)

Ik ga nooit meer voor een ontspiegeld scherm. Deze zijn in de zon misschien iets beter maar de kleuren van een gespiegeld scherm lijken gewoon mooier. Ik gebruik me mac ook vaak in TL ruimtes en dat gaat eigenlijk ook altijd goed, veel meer dan ff je scherm kantelen is het vaak niet.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben nu al een paar topics aan het doorlezen en nergens vind ik iemand met 17" macbook pro komen deze nu zo weinig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:49

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:43:
ben nu al een paar topics aan het doorlezen en nergens vind ik iemand met 17" macbook pro komen deze nu zo weinig voor?
Onze DTPer heeft er een... heeft hij spijt van. Het is een ellendig ding om rond te sjouwen. Ik ben voor de 15" 2.2 gegaan (die vrijwel even snel is). Ik ben ITer, dus sleep dat ding de hele dag mee.

Maar als je hem thuis wegzet en bv 1 keer in de week mee wil nemen.. dan is 17 nog wel te doen.

Tevens heb ik liever een SD kaart gleuf dan een Expresscard. Hij wil weer liever een Expresscard.

Wil je iets specifieks weten?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat zijn eigenlijk de ervaringen van mensen met betrekking tot de mini displayport?

Ik heb sinds 2 maanden een mbp 13" i5 2011 en sluit deze dagelijks aan op een extern scherm, en als ik klaar ben koppel ik hem weer los en doe ik hem terug in zijn sleeve.

Zelf vind ik de stekker losmaken en er insteken bij die port een beetje stroef gaan. Nu lees ik dat weleens vaker de mini displayport naar dvi adapter stuk gaat bij mensen, maar hoe degelijk is de port eigenlijk aan de kant van de mbp?

Moet ik er rekening mee houden dat het stuk gaat als ik elke dag die stekker er in en weer uit doe, of blijft dit jaren lang goed gaan bij mensen? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik vraag dit omdat het een beetje stroef gaat.. bij usb e.d. ben ik er niet bang voor.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

World Citizen schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:48:
[...]

Onze DTPer heeft er een... heeft hij spijt van. Het is een ellendig ding om rond te sjouwen. Ik ben voor de 15" 2.2 gegaan (die vrijwel even snel is). Ik ben ITer, dus sleep dat ding de hele dag mee.

Maar als je hem thuis wegzet en bv 1 keer in de week mee wil nemen.. dan is 17 nog wel te doen.

Tevens heb ik liever een SD kaart gleuf dan een Expresscard. Hij wil weer liever een Expresscard.

Wil je iets specifieks weten?
over de schermgrootte ben ik redelijk zeker omdat ik nu met een 17" compaq van 3.5 kilo rond wandel en daar heb ik niet zo'n last van. nu ben ik nog aan het twijfelen tussen anti-glare en glossy terwijl mijn voorkeur naar glossy gaat omdat ik er eigenlijk, na macbook pro van vriend te testen ,geen last van heb en ik glossy veel mooier vind. ben ook aan het twijfelen aan mbp in algemeen door de problemen met hitte, freezes en krakende behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.C.
  • Laatst online: 27-10 20:38
Ewin schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 17:17:
.
Hoe zit dat precies? 89 euro voor een 128 SSD. Heb je gewone studentenkorting? Of een andere korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
M.C. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 18:43:
[...]

Hoe zit dat precies? 89 euro voor een 128 SSD. Heb je gewone studentenkorting? Of een andere korting?
Ik studeer aan de VU in Amsterdam en krijg dan via surfspot studentenkorting (*snip*).

Dit is wat je extra bijbetaald voor de 128 GB SSD, dus niet de prijs van de SSD zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 11-06-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.C.
  • Laatst online: 27-10 20:38
aha oke. Ja dat bijbetalen was me duidelijk, maar 89 lijkt me zo weinig. Zover ik kan zien moet je voor een 128 GB SSD 229,67 bijbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Laatst online: 28-10 10:45
Cidolfas schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:59:
[...]

Vandaag mijn MBP ingeleverd bij de iCentre, wordt morgen opgestuurd. De fans worden vervangen.

Hoewel ze er in de winkel nog steeds niet overtuigd van waren dat ik uberhaubt een probleem had wilde ze hem wel voor me opsturen.

Prima service bij iCentre Almere, kreeg zelfs op zondag replies op mijn e-mails. _/-\o_

Verwacht de MBP donderdag terug, dan zal ik laten weten of ze het hebben kunnen verhelpen.
Vandaag de MBP weer terug gehad, geluid van de fans is weg. :*)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
M.C. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:16:
aha oke. Ja dat bijbetalen was me duidelijk, maar 89 lijkt me zo weinig. Zover ik kan zien moet je voor een 128 GB SSD 229,67 bijbetalen
Ik ga voor het topmodel van de 15". Daar kost de upgrade € 89 als je op de link klikt die ik eerder stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
M.C. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:16:
Als ik in de studenten korting webshop kijk staat er 92euro dus die 89,- kan wel kloppen.
Zonder studenten korting is het 100,- trouwens.

Edit: Het verschil zit hem in het basis model bij een 13" Macbook"pro" is de meerprijs 200,- net zoals bij het instap 15" model. De snellere 15" en 17" modellen hebben een 750gb tov een 500gb schijf in de andere modellen en daardoor is de bijbetaling dus minder groot.
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:43:
Ik heb er een. Hij is wat onhandig om mee te nemen maar een echte man kan die paar honderd gram wel tillen toch 8)7 .

Het 1920x1200 scherm is echt geweldig en naar mijn ervaring fijner als het 1680x1050 15" model.
Verder kan hij intern natuurlijk gelijk zijn aan een 15" maar dat is afhankelijk van de setup aanwezig in de 15"

(ik heb toen voor opties gekozen die niet mogelijk waren in een 15" model. Zoals een (toen) snellere cpu)

[ Voor 33% gewijzigd door Donstil op 09-06-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:10:
[...]

Als ik in de studenten korting webshop kijk staat er 92euro dus die 89,- kan wel kloppen.
Zonder studenten korting is het 100,- trouwens.

[...]

Ik heb er een. Hij is wat onhandig om mee te nemen maar een echte man kan die paar honderd gram wel tillen toch 8)7 .

Het 1920x1200 scherm is echt geweldig en naar mijn ervaring fijner als het 1680x1050 15" model.
Verder kan hij intern natuurlijk gelijk zijn aan een 15" maar dat is afhankelijk van de setup aanwezig in de 15"

(ik heb toen voor opties gekozen die niet mogelijk waren in een 15" model. Zoals een (toen) snellere cpu)
Heb je glossy of anti-glare gekozen?

en wat ik mij ook afvraag of er niemand een numeriek klavier mist op zijn mbp? vind eigenlijk dat dit een goeie optie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:17:
[...]

Heb je glossy of anti-glare gekozen?

en wat ik mij ook afvraag of er niemand een numeriek klavier mist op zijn mbp? vind eigenlijk dat dit een goeie optie kan zijn.
Ik heb een Glossy scherm. Had op me 15" hiervoor (2007 model) een Anti-glare scherm en had dat eigenlijk nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:18:
[...]

Ik heb een Glossy scherm. Had op me 15" hiervoor (2007 model) een Anti-glare scherm en had dat eigenlijk nooit nodig.
Ik zie da je systeem en netwerkbeheerder bent gaat dit makkelijk met een mac want mac is toch meer graphisch ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
@Brecht125. Ik heb geen idee. Ik gebruik me apple producten puur privé. Op het werk zie ik heel de dag alleen maar windows machines.

Gelukkig leer je de Mac daar goed door waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
Misschien een hele stomme vraag, maar als je bij de M'Book Pro 15" de upgrade doet van 128GB SSD, vervangt de SSD je originele (750GB HD) of komt hij er gewoon naast? Dus de originele HD + de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 23:20

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica