• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:10
undeepdiver schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:19:
[...]

Ik zou kijken voor twee W3680 of W3690 die hebben een unlockt multie op E bay staan ze voor 200 Dollar :9~
qpi link 1 , werken niet samen op een sr2 bord :)

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-03 11:46
JayJay schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:27:
[...]

qpi link 1 , werken niet samen op een sr2 bord :)
Ohw ik ging er van uit dat alle xeons 2x QPI link hebben... 8)7

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• JayJay
Ik heb 2x engineering samples van de x5650 binnengekregen , wie kan mij wat vertellen over deze variant engineering sample ?

• JayJay
ze zijn inmiddels vervangen voor 2x 5680 , draaien nu op 4,1 ghz met 1,28 vcore , 74 graden , mij te heet , zit toch iets niet snor met de wc setup denk ik :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb gisteren bij mijn Asus P6t de multiplier op 21x gezet om mijn core i7 920 op 3,36 Ghz te zetten (160x21). Onder load zie ik in mijn programma's netjes 3360 Mhz staan, maar soms zegt Real Temp als ik niet de boel aan het stressen ben dat de processor op x22 draait of x22.5 (en dus meer Ghz).

Kan het dat CPUz e.d. de boel niet helemaal correct uitlezen? Bij het opstarten staat er overigens netjes 3.36 Ghz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
JayJay schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:16:
ze zijn inmiddels vervangen voor 2x 5680 , draaien nu op 4,1 ghz met 1,28 vcore , 74 graden , mij te heet , zit toch iets niet snor met de wc setup denk ik :(
Op zich is 74 graden prima toch? (prime95?) Ze kunnen het wel hebben, het zal meer je tweaker gevoel zijn die de temps lager wilt ;)

Ik zou ook wel eens een Cinebench 11,5 en 15 testje single en multi core willen zien van je setup!

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
HWmonitor geeft bij mij bij CPUTIN op stock met 1.1v op de cpu al 99C aan tijdens prime blend als max temperatuur en rond de 127c als ik de cpu overclock. Is dat iets om op te letten of klopt de sensor niet?

AUXTIN is overigens 496C max haha.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 20:45:
Een programma zoals CoreTemp werkt vaak beter.
Ik heb inderdaad ook RealTemp, maar die geeft überhaupt geen CPUTIN aan enz. Ik neem aan dat het wel prima is dus?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, anders kun je nog de trail versie van Aida64 pakken, die leest alle andere sensors ook uit en maakt meestal geen rare fouten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Heb ik gedaan, die geeft die hele cputin niet eens aan :). Het zal wel, heb hem nu op 3.2ghz stabiel met turbo gewoon aan. Max temperatuur in prime 68c op 1 core.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2022
Sinds een paar weken begonnen met het overclocken van mijn i7 920 (D0). Na 5 jaar trouwe dienst op stock snelheid, vond ik in de Dolphin Emulator een goede reden om mijn cpu te overclocken.

Op basis van de stock speed fan ben in eerste instantie begonnen met een kleine overclock naar 3,2GHz toe (20x160 met een Vcore van 1,25v). Hoewel ik hier geen OCCT of Prime95 mee kon draaien, werd de temperatuur nooit warmer dan 70 graden tijdens het gamen. Toch was 3,2GHz niet goed genoeg om een stabiele framerate te krijgen in de meeste Wii games. Heb zodoende dan ook besloten om wat geld te investeren in een betere koeler. Dit is uiteindelijk de Scyte Mugen 4 geworden.

Eenmaal geinstalleerd ben ik eens gaan kijken of het me zou lukken om 4GHz stabiel te laten draaien. Na een hoop geklungel is het me uiteindelijk gelukt met deze instellingen:

CPU Frequency: 3990 MHz (210x19)
QPI Link Speed: 7,56GHz (auto)
Uncore Frequency: 3780MHz (auto)
PCI Express Frequency: 100MHz
Memory Frquency: 1260 (210x6)
Memory Timing: 8-8-8-24-2

CPU Vcore: 1,275v
QPI/Vtt voltage: 1,175v (auto)
IOH Core: 1,100v (auto)
DRAM voltage: 1,640v

Turbo Boost: Disabled
CPU Hyper Threading: Disabled
CPU Enhanced Halt (C1E): Disabled
CPU EIST Function: Disabled

Performance Enhance: Standard
X.M.P.: Disabled
Load Line Calibration: Enabled

OCCT en Prime95 draaien stabiel op max. 80 graden!

Ik vraag me alleen af of er nog ruimte voor verbetering is? Zijn er bijvoorbeeld nog instellingen die geoptimaliseerd kunnen worden of dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Edit: Typos

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:44

XanderDrake

Build the future!

Het is bizar hoeveel rekenkracht je nodig hebt voor het emuleren van een tien jaar oude console. :s

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2022
Niet heel vreemd als je bedenkt dat...
Your CPU is busy dynamically recompiling GC/Wii PowerPC assembly into x86-64 (or ARM) assembly and running the emulated game code.

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:24
Hallo Ik ben net begonnen met het overklokken. Ik had er tot op heden nul ervaring mee.
Ik heb een i7920 op een Gigabyte UD4P.

Ik had hem tot nu toe altijd stock draaien op 2,6gHz maar nu ik voor mijn opleiding af en toe flink moet renderen is een OC toch wel handig. Ik heb wat topic doorgelezen en ben er achter gekomen dat het vrij eenvoudig zou moeten zijn. (voor een leek is dat nooit zo :9 )

Het overklokken van de CPU dat lukt me wel. een kwestie van "CPU Clocl Ratio"omhoog zetten en hij loopt op 2,8 gHz. Wat ik iets te weinig vond.

Nu zag ik dat je door je BCLK Frequency omhoog te gooien hele mooie resultaten kan krijgen. (ik had hem stabiel op 3,56 gHz) Hij werd dan niet warmer dan 58/59 graden celcius.

Het nadeel is dat er dan ook iets met je RAM gebeurd. Die gaat mee omhoog ofzo? Ik begreep dat gedeelte niet helemaal. Ik weet dat ik het volgende geheugen heb "DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V". Dat betekent dus dat ik mijn geheugen onder of op de 1333MHz moet houden. Om daarvoor te zorgen heb ik gekeken naar de "System memory Multiplier". Die stond eerst op 6 bij de 3,56gHz CPU.

Nu heb ik de volgende instellingen. Dit is volgende de BIOS.
CPU clock ratio: 20x
CPU Frequency: 3,33GHz
BCLK Frequency (Mhz): 166
System memory Multiplier: 8.0
Memory Frequency (Mhz): 1066 1333 (Welke van de twee is het nou?)

De rest staat allemaal op standaard.
Wanneer ik nu op CPU-Z kijk zie ik weer andere dingen staan
CPU
CPU clock ratio: 21x
CPU Frequency: 3485.65 MHz

Memory
DRAM Frequency 663.9 MHzCL: 9.0
tRCD: 9
tRP: 9
tRAS: 24
tRFC: 74

SPD
Max bandwidth: PC3-10700 (667MHz)
Frequency: 457...................666
CAS latency: 6.0.................9.0
RAS to CAS: 6......................9
RAS Precharge: 6...................9
tRAS: 17...............................24
tRC: 23.................................33
Alles op 1,5 V

Easytune is helemaal de weg kwijt en zegt dat de CPU op 2,99gHz draait met een multiplier van 21.

Doe ik iets fout dat alles een andere snelheid aangeeft en een andere Multiplier?
En ben ik überhaupt goed bezig of maak ik (uiteindelijk dure) fouten?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Het geheugen draait nu op ~1333MT/s (dat is 667MHz en gelijk ook de max van het geheugen zonder over te klokken). Je kan het zien aan: "DRAM Frequency 663.9 MHz" en "System memory Multiplier: 8.0" als je namelijk 8 maal de BLCK frequentie doet (166MHz) dan zit je op ~1333.

Ter informatie: je geheugen kan niet op 1333MHz draaien, maar 667MHz is de maximale frequentie zonder over te klokken. Maar omdat DDR geheugen twee maal per kloktik data kan versturen, is het vergelijkbaar met 1333MHz niet DDR geheugen. Vandaar dat het 1333MT/s wordt genoemd, wat staat voor Mega Transfers per seconde.

Het ziet er overigens allemaal prima uit, alleen noem je de spanningen niet, ook zeer belangrijk natuurlijk.

[Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 18-06-2015 20:02]

AMD Nieuwsdiscussie

• stevens20
-The_Mask- schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:02:
Het geheugen draait nu op ~1333MT/s (dat is 667MHz en gelijk ook de max van het geheugen zonder over te klokken). Je kan het zien aan: "DRAM Frequency 663.9 MHz" en "System memory Multiplier: 8.0" als je namelijk 8 maal de BLCK frequentie doet (166MHz) dan zit je op ~1333.

Ter informatie: je geheugen kan niet op 1333MHz draaien, maar 667MHz is de maximale frequentie zonder over te klokken. Maar omdat DDR geheugen twee maal per kloktik data kan versturen, is het vergelijkbaar met 1333MHz niet DDR geheugen. Vandaar dat het 1333MT/s wordt genoemd, wat staat voor Mega Transfers per seconde.

Het ziet er overigens allemaal prima uit, alleen noem je de spanningen niet, ook zeer belangrijk natuurlijk.
Ok dank voor de informatie.
Dan begrijp ik dat ik het systeem nu keurig 1 op 1 heb lopen.
CPU op 3,3 gHz
RAM op 1333MHz (maximale) met een multiplier van 8 ipv 6. Ga ik hoger met mijn CPU dan moet dit weer terug naar 6 voor mijn RAM wat dan weer nadelig zou zijn voor geheugen-intensief werk.

Ik heb nog wel even een vraagje.
Wanneer ik in Everest kijk naar de temperaturen zie ik een CPU temp van rond de 40 idle en 58 in load. De CPU kernen (1 t/m 4) gaan tot de 79/80 graden in load. Welke temperaturen moet ik aanhouden?
Ik heb mijn CPU koeler zo ingesteld dat hij vanaf de 50 graden volle bak gaat draaien.

Als je drie reepjes geheugen hebt en dus triple-channel draait kom je met een i7 920 echt geen geheugen te kort op 1066MT/s ipv 1333MT/s. Een Core i7 860 welke ongeveer even snel is en ongeveer even oud is. Ondersteund bijvoorbeeld maar maximaal dual-channel, waardoor de i7 920 sowieso al de helft meer geheugenbandbreedte heeft op dezelfde frequentie. Meer dan genoeg voor zo'n CPU.

Zowel de core als CPU sensor zijn belangrijk, het moederbord regelt de fan van de CPU koeler met de CPU temp (of Tcase sensor), maar de core sensors (Tjunction) zijn altijd een stuk warmer.

Maar de huidige temperaturen zijn acceptabel, kan de spanning niet iets omlaag? Dan gaat de temperatuur en het verbruik namelijk ook omlaag.

AMD Nieuwsdiscussie

• undeepdiver
@ Stevens20

Hai ik heb een tip voor je:

-Altijd klokken in de bios easy tune is niet zo goed.

-Eerst turbo, c states en eist uitzetten.

-Dan level 2 instellen voor je power suply staat ergens bovenaan bij voltage controle.

- D ram op 1.65v instellen dat geeft je veel ruimte om je ram over te klokken.

Dan eerst kijken welke baseclock en muliplier je denkt nodig te hebben bv
180x21=3900Mhz dan kan je je ram op 180x8=1440 houden dat is zeker goed te doen en verder kan je elke combinatie pakken die je wil.

http://www.techreaction.n...e-bloomfield-and-gulftown

een I7 920 klokt het best met een oneven muliplier.

Dit is een van de beste tuuts die je kan vinden.. veel overklok plezier en sxs

• stevens20
Na jullie tips heb ik het volgende ingesteld.
CPU clock ratio: 19x
CPU Frequency: 3,15GHz
turbo, c states en eist uit.
Memory Frequency (Mhz):1333 (mijn RAM wil ik niet overklokken)

Ik heb de clock-ratio van de CPU op 19 gezet omdat ik na de opmerking over Easytune het programma heb verwijderd. Via easytune regelde ik de ventilator.

Het nadeel is nu dat de CPU-fan vrij hoog in zijn toeren zit. Is er geen mogelijkheid dit naar beneden te brengen wanneer de CPU in idle (45 graden) is? (ik ben vaak aan het werk zonder verder geluid) Is het voor dit overklockje niet mogelijk om eist aan te houden zodat hij zich wel terug klokt in idle?

Als ik het verhaal over de temperaturen goed begreep is het zo dat Tcase sensor bepalend is, naar de Tjunction temps hoef ik dus niet te kijken.

[Voor 6% gewijzigd door stevens20 op 19-06-2015 12:29]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

undeepdiver schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 21:09:
een I7 920 klokt het best met een oneven muliplier.
Dit is een grappige tip. En inderdaad mijn i7 920 draait beter op 19x210 dan 20x200, kwam ik deze week achter. Waarom is dit?

Ik zit te experimenteren met een hogere BCLK, omdat ik stiekem zit te kijken om mijn huidige system toch te upgraden ipv over te stappen op Haswell/Skylake. Normaliter doet mijn i7 920 nu 3.8ghz (MP op 19) op 1.31v of 4.0ghz (MP op 20) op 1.32v, al 6 jaar lang zonder problemen. Maar het verbruik is echt zeer hoog, en de performance/mhz is een stukje lager vergelijken met nieuwere Intels.
Vanuit China kan je voor een prikkie Xeon Hexacores bestellen, met name de zuinige L5638 en L5640, maar er zijn nog paar performance varianten die iets meer kosten. Zover ik lees zijn ze gewoon compatible met mijn moederbord en kan je ze overclocken, met als einddoel zo rond de 3.8-4.2ghz op zes cores zonder HT (niet nodig). Punt is wel dat deze Xeons geen hoger MP hebben, dus de clocks moeten van je chipset/mobo komen.

Ik doe nu dus 210 BCLK op mijn Asus P6T deluxe V2. 220 postte niet, bij 215 bootte Win7 maar werkte het geheel niet degelijk, dat komt volgens mij door de CPU. De QPI voltage is hoger dan gemiddeld, doch niet in het rood. Memory voltage op 1.64v

Welke instellingen moet ik tweaken om juist een hoge BCLK te krijgen op een P6T mobo?
Want ik vrees dat ik richting de 220 moet kunnen om mijn doel te halen...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• undeepdiver
stevens20 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:02:
Na jullie tips heb ik het volgende ingesteld.
CPU clock ratio: 19x
CPU Frequency: 3,15GHz
turbo, c states en eist uit.
Memory Frequency (Mhz):1333 (mijn RAM wil ik niet overklokken)

Ik heb de clock-ratio van de CPU op 19 gezet omdat ik na de opmerking over Easytune het programma heb verwijderd. Via easytune regelde ik de ventilator.

Het nadeel is nu dat de CPU-fan vrij hoog in zijn toeren zit. Is er geen mogelijkheid dit naar beneden te brengen wanneer de CPU in idle (45 graden) is? (ik ben vaak aan het werk zonder verder geluid) Is het voor dit overklockje niet mogelijk om eist aan te houden zodat hij zich wel terug klokt in idle?

Als ik het verhaal over de temperaturen goed begreep is het zo dat Tcase sensor bepalend is, naar de Tjunction temps hoef ik dus niet te kijken.
Als je nog iets verder wil klokken.... want zeg nu eerlijk 3.15Ghz :? het kan veel harder >:)

Dat ram geheugen kan echt wel harder. In de tuut die ik je gegeven hebt staat precies beschreven hoe je stapsgewijs tot een goede overklock kan komen.

-Eerst uncore en je bclk omhoogbrengen eventueel QPI voltage verhogen 24 /7 mak 1.45v
-Dan je ram op 1.65v zetten max 1.7v 24/7 en je ram Frecuentie verhogen.
-Nu je core multieplier omhoog en eventueel je V core aanpassen 24/7 max 1.4v, doe dit in kleine stapjes door te spelen met je Multiplier en je BCLK.

Documenteer alles goed.

Verder even die tutorial goed doorlezen er staan dingen in zoals uncore moet het dubbele zijn van je Ram frecuentie.

Ik denk dat jij in je bios je Fan speed kan regelen en anders kan je daar natuurlijk wel easy tune voor gebruiken!

Dit zijn een paar snelle tips excuses als er een foutje inzit ik heb nu even niet de tijd om het helemaal na te kijken, vragen kan altijd maar probeer het eerst zelf te googelen of op te zoeken in de Tuuut.

Wie weet kom je wel boven de 4000 mhz kijk maar eens in het LinX stable topic

• stevens20
Ik wilde even kijken wat de ventilator doet als hij op auto staat. Daarom heb ik dan zo gedaan. Hij heeft nu de hele dah (van 8u tot 16u) gedraaid en de max temp op 3.15 is 54C. Ik heb de multiplier nu op 21 gezet daardoor hij op 3,5 ghz komt te draaien. net even laten stresstesten met everest en binnen een uur niet hoger gekomen als 59. Met de outtake fan op medium ipv. low snoept hij er nog even 3 graden vanaf.

Vannacht gaat hij de 3,5 ghz testen (idle iig op 40C op een relatief warme zolder kamer). Wanneer dit stabiel is blijft hij daar op staan. Ik heb wel de EIST weer aangezet zodat hij niet de hele tijd op volle snelheid loopt. Dat is onzin als ik verslagen aan het maken ben. Daarbij scheelt het ook nog een 700 RPM op de cpu-fan en dus wat decibel.

Mijn geheugen hoef ik niet over te klokken. Ik doe dit nu omdat ik bezig ben met render werk in SolidWorks. Dit programma werk volledig op de CPU. Is misschien nog iets voor na de studie als daar meer tijd voor is. Ik vind het iig leuk om te doen! Straks een andere GPU erbij en dan kan er weer een nieuw spelletje op gespeeld worden.

• undeepdiver
@ stevens20
- eerst je overklok stabiel maken en daarna kan je eist weer aanzetten.
- wat zijn je voltages vcore, ram en QPI
- testen met prime 95 blend- min 8 uur en 45 min Linx all mem kan ook geen kwaad.
-van 19 naar 21 multie en nog steeds het zelfde core voltage? Dat is 332 mhz!!! meer kleine stapjes en altijd het laagste voltage opzoeken. :)

• stevens20
Voltages, vcore, ram en QPI zijn allemaal stock.
Ik heb nu getest met Everest. De temp van mijn CPU komen nu met 3,5gHz niet boven de 57 graden uit.
Het enige waar ik aan heb gezeten is de cpu clockratio (21) en de BCLK (166) en RAM multiplier (8).

Hij doet het allemaal prima. Heb niks gemerkt.

• undeepdiver
stevens20 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:08:
Voltages, vcore, ram en QPI zijn allemaal stock.
Ik heb nu getest met Everest. De temp van mijn CPU komen nu met 3,5gHz niet boven de 57 graden uit.
Het enige waar ik aan heb gezeten is de cpu clockratio (21) en de BCLK (166) en RAM multiplier (8).

Hij doet het allemaal prima. Heb niks gemerkt.
Nou mooie verhoging van je stock speeed...:-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevens20
undeepdiver schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:13:
[...]

Nou mooie verhoging van je stock speeed...:-)
Niet goed? O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• undeepdiver
Wat vind je er zelf van?

Ik vind 1366 een van de leukste platforms om over te klokken en wie weet is er ook voor jou een plekje in de LinX stable club.

• stevens20
undeepdiver schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:45:
Wat vind je er zelf van?

Ik vind 1366 een van de leukste platforms om over te klokken en wie weet is er ook voor jou een plekje in de LinX stable club.
Ik heb totáál geen kennis van OC'en. Doe het nu voor het eerst maar vind het wel een verslavend iets. Het idee van "Hoe ver kan ik gaan" "Wat is de top van mijn systeem" "Hoe kan ik de boel optimaliseren" vind ik wel een hele leuke. Ik zie er wel wat in om me zo op te sluiten om een hele dag bezig te zijn met het optimaliseren. Zit stiekem ook te twijfelen om een reserve i7 920 te halen bij de V&A. Mocht het fout gaan gooi je de nieuwe er in. Ik heb namelijk geen upgrade nodig (oké, misschien een videokaart) want ik kom in het dagelijks gebruik niet op 30% van wat het systeem kan.

Ik heb me vandaag wel georiënteerd op een fancontroler. Nu lopen mijn fans op een vaste RPM, op één 3-speedmolex outtake en de CPU-fan na. Mocht ik verder willen gaan in het optimaliseren en maximaliseren van de prestaties van dit systeem moet er geïnvesteerd worden in de airflow. Dat laat te wensen over. een fancontroller zou daarin wonderen kunnen doen. Maar daarvoor moet ik eerst kijken of mijn mobo op voltages de RPM kan bepalen.

Genoeg gepraat, ik ga slapen en volgende week ga ik kijken wat er mogelijk is voor mijn ouwe trouwe systeempje :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayJay
stevens20 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 00:05:
[...]

Ik heb totáál geen kennis van OC'en. Doe het nu voor het eerst maar vind het wel een verslavend iets. Het idee van "Hoe ver kan ik gaan" "Wat is de top van mijn systeem" "Hoe kan ik de boel optimaliseren" vind ik wel een hele leuke. Ik zie er wel wat in om me zo op te sluiten om een hele dag bezig te zijn met het optimaliseren. Zit stiekem ook te twijfelen om een reserve i7 920 te halen bij de V&A. Mocht het fout gaan gooi je de nieuwe er in. Ik heb namelijk geen upgrade nodig (oké, misschien een videokaart) want ik kom in het dagelijks gebruik niet op 30% van wat het systeem kan.

Ik heb me vandaag wel georiënteerd op een fancontroler. Nu lopen mijn fans op een vaste RPM, op één 3-speedmolex outtake en de CPU-fan na. Mocht ik verder willen gaan in het optimaliseren en maximaliseren van de prestaties van dit systeem moet er geïnvesteerd worden in de airflow. Dat laat te wensen over. een fancontroller zou daarin wonderen kunnen doen. Maar daarvoor moet ik eerst kijken of mijn mobo op voltages de RPM kan bepalen.

Genoeg gepraat, ik ga slapen en volgende week ga ik kijken wat er mogelijk is voor mijn ouwe trouwe systeempje :*)
Ik heb nog een i7 920 voor je liggen :p :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevens20
JayJay schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:54:
[...]

Ik heb nog een i7 920 voor je liggen :p :)
Dank je, maar het budget is een beetje op nu er ook nieuw geheugen bij moet. Ik weet niet wat je ervoor wil hebben...

• JayJay
stevens20 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:36:
[...]

Dank je, maar het budget is een beetje op nu er ook nieuw geheugen bij moet. Ik weet niet wat je ervoor wil hebben...
35 is tie van jou

• stevens20
Ik vind het leuk aangeboden maar dit sla ik toch even over. Gaan het fout dan komt er een nieuw mono +cpu. De rest is nu up to date.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik heb iets vreemds...

Vanochtend heeft mijn broertje de BIOS defaults geladen waardoor mij OC
weg is.
Het betreft een i7 920 met een ASUS P6T

Draaide al tijden lang prima op
CPU ratio: 19
BCLK: 195

CPU VLT: 1.35
QPI/DRAM VLT 1.35

DRAM VLT: 1.66

Maar wat ik nu ook doe, zelfs underclocken, krijg ik geen POST.

• stevens20
Zo, Net getest hoe ver ik kan gaan wat OC betreft.
Zonder de voltages aan te passen kom ik niet verder dan 3,5GHz. Qua temperaturen is er nog een buffertje want ik kom nu niet hoger dan 59/60 graden.
Het verhaal met de voltages snap ik nog niet helemaal maar maar ik ben me aan het inlezen om aan het eind van de zomer de boel wel wat verder te klokken. De CPU is nu de bottleneck voor BF4.

• JayJay
IK had beloofd mijne nog even te showen voor de liefhebbers :)

:P

EVGA SR2
2x X5680 @ 4,4 GHZ
2x GTX 780 @ 1200mhz
4x8 GB Corsair LP @ 1700mhz
Corsair RM 1000 met sleeved white kit

TFC X changer 360 60mm
TFC X changer 240 60mm
2x D5 pomp
2xHeatkiller 3.0
2x EK gtx780 plexi blocken met backplate
1x EK bridge Plexi
MIPS mobo block
452x2 koolance v1.3 reservoir

12x GT typhoon 1850

1TB Samsung evo 840
3TB 7200 rpm WD Black

EVGA SLI triple bridge
1 meter 5050smd 60 led RGB +remote

Voor verbeterpunten , kwa looks of koeling ik hoor het heel graag :>

[Voor 109% gewijzigd door JayJay op 17-07-2015 11:39]

• undeepdiver
@ Jay Jay

Wow man super mooie bak en een geweldige overklok op je cpu,s _/-\o_

Wat zijn je timings van je geheugen?

Heb je wat screenshots onder load met je temps enzo erbij?

Wat zijn je settings; Voltage, Qpi, bclk etc leuk om te weten.

Zoals je zelf ook beaamdt hebt X58 1366 kan nog prima mee, zeker met sli of crossfire set up ivb beschikbare bandbreedte.

[Voor 3% gewijzigd door undeepdiver op 17-07-2015 20:06. Reden: typo]

• stevens20
Ik heb mijn CPU nu op 3,7gHz staan. Daarvoor was wel wat voltageverhoging nodig. Géén idee waar het nu op staat want het moederbord regelt het automatisch.

Helaas heb ik hierdoor mijn geheugen moeten "onderklokken" want als ik er iets overheen ging deed hij het niet meer. (meer voltage kan misschien helpen?)

Ik heb wel getest nu met LinX 0.6.5 en daar haalt hij bij alle tests ongeveer 51.5 GFlops. Het programma staat op standaard en was in 6 minuten klaar zonder errors.

In iddle draait hij nu op 47 graden en tijdens het testen is hij niet boven de 68 graden gekomen wat impliceert dat er nog wat ruimte is.

Nu maak ik mij stiekem een beetje zorgen over de QPI Link. Die staat inmiddels op 3,3gHz. Is dat niet erg hoog?

Ik heb overigens de Tuut uit de topicstart gebruikt omdat daar hetzelfde mobo gebruikt wordt.
(YouTube: Intel Core i5 Overclocking Tutorial Part 2 (NCIX Tech Tips #48.5))

• JayJay
undeepdiver schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:04:
@ Jay Jay

Wow man super mooie bak en een geweldige overklok op je cpu,s _/-\o_

Wat zijn je timings van je geheugen?

Heb je wat screenshots onder load met je temps enzo erbij?

Wat zijn je settings; Voltage, Qpi, bclk etc leuk om te weten.

Zoals je zelf ook beaamdt hebt X58 1366 kan nog prima mee, zeker met sli of crossfire set up ivb beschikbare bandbreedte.
Sorry man lees nu pas je bericht

Het systeem is inmiddels geüpgraded namelijk

Hw labs gtx 480 gen 2 erbij en volledig voor acrylic pipe build gegaan , plus 16x gentle typhoons , nieuwe foto volgt snel als die helemaal af is.

CL10 timing meen ik op 1.60v , voltage processor op 1.35v. Vtt op 1.30v en og wat andere aanpassingen (geheim van de smit :p)

[Voor 12% gewijzigd door JayJay op 01-08-2015 00:50]

• undeepdiver
@ Jay Jay

Bclk 220x8 mem multie=1760Mhz...
220 bclk is best hoog voor een SR2 bordje.

Maak eens een screenshot onder load met cpu cpuz en mem cpuz

Wat is je QPI voltage?

No picture no glory :+

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

WTF. Ik ben vorige week eerst 4gb van de 12gb RAM krijgt geraakt. Daarnet nog eens 4gb, nu zit ik op 4gb van de 12gb :?

Ik hoop dat een BIOS reset gaat helpen. Terug clocken, voltages veranderen en default settings hielpen voor alsnog niet....

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Alle slots bezet. Omwisselen?

• JayJay
undeepdiver schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 08:04:
@ Jay Jay

Bclk 220x8 mem multie=1760Mhz...
220 bclk is best hoog voor een SR2 bordje.

Maak eens een screenshot onder load met cpu cpuz en mem cpuz

Wat is je QPI voltage?

No picture no glory :+
Bclk loopt niet op 220 , hij loopt op 170 x26 cpu multiplier (4420)

Mem is gelockt op 1600

Bij deze nieuwe versie van mijn acrylic build en 480 rad erbij

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 10:31

millman

6708Mhz @ -185c

Mooie build jayjay! Lekkere clocks ook! Sr2 is freaking sexy

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Kwijl :9~

Ik heb trouwens random weer 4gb terug gekregen, dus nu 8gb totaal. Ik heb nog geen ingreep gedaan, dus dit deed ie uit zichzelf. 8)7 Naja, kan nu weer GTA V spelen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Na reseat van het geheugen eens een tikje qpi erbij? Sommige moederborden hadden ook een geheugen tweak om dit euvel tegen te gaan.. Ja het is een bekend probleem op t 1366 platform.. Ik ga t even checken. Ik kom er nog op terug..

• JayJay
millman schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:17:
Mooie build jayjay! Lekkere clocks ook! Sr2 is freaking sexy
Thanx man ! >:)

zal ik nog een teasertje plaatsen :P

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

millman schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:37:
Na reseat van het geheugen eens een tikje qpi erbij? Sommige moederborden hadden ook een geheugen tweak om dit euvel tegen te gaan.. Ja het is een bekend probleem op t 1366 platform.. Ik ga t even checken. Ik kom er nog op terug..
Ik lees inderdaad dat dit voorkomt bij Asus P6T mobos. Je mag geen grote delta hebben tussen het QPI/Dram voltage en het Dram voltage, max 0.3v. Dus QPI had ik gezet op 1.4v en Dram voltage op 1.64v maar het hielp niets, dus daarmee weet ik de oplossing niet.

Workplan (als het niet werkt, volgende stap):
  1. BIOS blanco reset (batterij eruit), opnieuw start met overclocken met andere voeding en kijken hoe ver ik kom
  2. Herschikking RAM modules
  3. reseat CPU

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het volgende topic staat er vol mee.. Bord maakt niet uit... Handmatig timings en subtimings instellen lijkt te werken http://hardforum.com/archive/index.php/t-1546247.html

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

millman schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:00:
Het volgende topic staat er vol mee.. Bord maakt niet uit... Handmatig timings en subtimings instellen lijkt te werken http://hardforum.com/archive/index.php/t-1546247.html
Het vreemde vind ik vooral dat ie al sinds 2012 al het RAM prima draaide en nu ineens er de brui aan geeft. Timings heb ik ook bekeken, waren volgens mij OK volgens een guide voor de P6T.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ook even je Mount iets losser doen.. Heb je een xmp draaien of handmatig?

[Voor 33% gewijzigd door millman op 03-08-2015 14:05]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

millman schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:03:
Ook even je Mount iets losser doen.. Heb je een xmp draaien of handmatig?
:? te hard in de socket ofzo?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ja! Heb zelf meermalen met te harde Mount gezeten.. Veel geheugen problemen, gebeurd vaker bij waterkoeling

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Reepje erin..booten.. Checken in BIOS.. Reepje 2 erin.. Booten.. Checken.. Reepje 3 erin... Enzovoort... Met waterkoeling: vast is vast

[Voor 14% gewijzigd door millman op 03-08-2015 14:19]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

millman schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:18:
Reepje erin..booten.. Checken in BIOS.. Reepje 2 erin.. Booten.. Checken.. Reepje 3 erin... Enzovoort... Met waterkoeling: vast is vast
Jup. Bedankt voor al de ideeen. Nu nog motivatie vinden. Het weer vandaag helpt niet 8)
Morgen is dat allicht anders

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hehe.. Succes man!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

millman schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:18:
Dit heb ik gedaan ondertussen, gister avond.
Resultaat: twee van zes bankjes geeft geen signaal in BIOS en Windows. CPU-Z trouwens wel :?
Het zijn de twee bankjes dichtst bij de CPU, van beide 'channels'. De DDR3 modules zelf lijken gewoon te werken.

Next up: manual timings. Daarna, CPU reseat.

• JayJay
XanderDrake schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:01:
[...]

Dit heb ik gedaan ondertussen, gister avond.
Resultaat: twee van zes bankjes geeft geen signaal in BIOS en Windows. CPU-Z trouwens wel :?
Het zijn de twee bankjes dichtst bij de CPU, van beide 'channels'. De DDR3 modules zelf lijken gewoon te werken.

Next up: manual timings. Daarna, CPU reseat.
Ik heb dit ook gehad met waterkoeling blokken op socket 1366 , als je hem te hard aandraait dan herkend hij geheugen niet. 8) Duurde even voordat ik doorhad dat het hier aan lag (een hoop googlen :P)

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Nou, wilde vandaag weer een poging wagen. Even naar de bios kijken voor mijn huidige OC settings te backuppen. Wat blijkt: alle 12 GBs worden weer herkend 8)7
Ik hou het in de gaten, zodra het weer mis gaat zal ik een poging wagen.

En een bluescreen, en weer terug naar 8gb |:( Dus die poging kwam eerder dan verwacht

[Voor 16% gewijzigd door XanderDrake op 09-08-2015 15:57]

• JayJay
Mochten er geïnteresseerden zijn , mijn EVGA SR2 gaat de deur uit :) ik ga down graden.

http://tweakers.net/aanbod/844713/evga-classified-sr-2-+-mips-moboblock.html O+

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-03 14:41
XanderDrake schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:33:
Nou, wilde vandaag weer een poging wagen. Even naar de bios kijken voor mijn huidige OC settings te backuppen. Wat blijkt: alle 12 GBs worden weer herkend 8)7
Ik hou het in de gaten, zodra het weer mis gaat zal ik een poging wagen.

En een bluescreen, en weer terug naar 8gb |:( Dus die poging kwam eerder dan verwacht
Is een bekend euvel. Soms wordt het geheugen niet goed herkend, had ik ook last van. Ook kon ik wel in CPU-z alle reepjes zien, terwijl je zou denken dat het eerder low-level (bios) wél herkend zou worden en andersom niet. Volgens mij vertrouwt CPU-Z alleen op de SPD gegevens en niet op extra info die in het bios wel beschikbaar is.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Maks schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:09:
[...]

Is een bekend euvel. Soms wordt het geheugen niet goed herkend, had ik ook last van. Ook kon ik wel in CPU-z alle reepjes zien, terwijl je zou denken dat het eerder low-level (bios) wél herkend zou worden en andersom niet. Volgens mij vertrouwt CPU-Z alleen op de SPD gegevens en niet op extra info die in het bios wel beschikbaar is.
Ja, vreemd dat CPU Z het als enige goed heeft. Hoe heb jij het opgelost. Ik heb nog geen tijd gehad voor het echt onder handen te nemen, heb er op dit moment ook geen last van, 8gb is zat voor bijna alles.

• undeepdiver

Eventjes een pre view, morgen de final run met getweakt geheugen. LinX stable Bart even opletten :P

LinX draait op 8 threads maar de CPU load is laag? Of is dit net tussen één van de 20 runs en heb je de verversing in taakbeheer nogal snel staan?

[Voor 48% gewijzigd door -The_Mask- op 03-10-2015 00:33]

AMD Nieuwsdiscussie

• undeepdiver
@ the Mask

Ja stom het helemaal niet opgelet dat hij op 100% load stond😩
Maar dat geeft niet ik heb het gisteren nog een beetje fine getuned en ga vandaag een nieuwe run doen met vers ijs in me waterbak.
Werkt helemaal geweldig vijverpomp in een bak met ijswater..maak straks wel een foto.

• undeepdiver

Hoppa de eerste plek LinX stable.... 8)

Me ijs is alweer gesmolten misschien vd week nog een keertje verder puschen
en spelen met me klock skew en pci-e frequentie.

Wie weet nog een paar Mhz meer uit dit arme cputje... >:)

De overklok ravage... :+

[Voor 31% gewijzigd door undeepdiver op 03-10-2015 13:14]

• Singular1ty
  • Laatst online: 27-02 09:52

Singular1ty

EV Evangelist

Wow, wat een constructie :p takes me back. Het kriebelt om zelf ook weer eens te gaan prutsen. Kan iemand me effe een 1366 plank doneren....

• undeepdiver

Zo ben nog even verder gegaan met mijn RAM latjes 6-9-7-21 op 1.66v 1832 Mhz. Ik heb er zes en heb de beste drie eruitgehaald door een voor een te testen op stockspeed en dan het laagste voltage zoeken.

CMT4GX3M2A1866C9

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hey kerel, ziet er goed uit! Mooie timings. Heb nog 10gb van die zelfde latjes weet niet er werkt, maar je mag ze voor weinig overnemen.. Heb 2000c8 en 1866c7 reepjes.. pm maar

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 15:34
Hoi beste mensen.

Ik was wat rond aan het neuzen en zag deze topic staan. Ik heb sinds kort een nieuwe setup maar heb een I7920 D0 in mijn oude setup gehad.

Hij wou toen uit het niks ineens de volgende dag niet meer booten en heb toen i.p.v. te gaan knutselen en het uit te vogelen een nieuw moederboard CPU en voeding gekocht omdat ik de PC nodig had.

Tot op heden ben ik er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken wat nog wel en wat niet meer werkt. Is er hier een tweaker die interesse heeft in deze onderdelen?

I7 920 D0 (stock koeler is er niet meer bij. Had hem watergekoeld en hij is overgekocked geweest tot 4.3 GHz. laatste 1.5 jaar draaide hij stock.) zit in het moederbord socket.
Asus P6T SE deluxe
Corsair TX750 voeding (model: CMPSU-750TX)

Dit wil ik wel opsturen tegen verzendkosten of eventueel ophalen in Apeldoorn.

achteraf hoop ik hier te lezen of mijn trouwe oude beest van een CPU nog bij iemand anders dienst doet of dat hij de geest had gegeven :).

groeten!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-03 07:52
Hi Allemaal,

Ik probeer al geruime tijd een goede overclock in te stellen op mijn systeem.
Heb niet veel ervaring met overclocken, en ben dan ook aan het expirimenteren..

Mijn systeem specs :
CPU : Intel Core 7 920 D0 Stepping
Moederbord : Asus P6XD58D-Premium
RAM geheugen : Corsair XMS3 CM3X2G1600C9 (12GB totaal 6X2GB DDR3 1600Mhz)
GPU : Nvidia GTX670 in SLI (2 maal)

momenteel heb ik de CPU lopen op 3,6Ghz dmv de volgende instellingen in de bios :

CPU Instellingen

CPU Ratio Setting : 18
Intel Speedstep : Enabled
Xtreme Phase Full power Mode : Auto
BCLK Frequency : 200
PCIE Frequency : 100
DRAM Frequency : DDR3 1603Mhz
UCLK Frequency : Auto
QPI Link Data Rate : 7218MT/s
Asus/3rd Party UI Priority : ASUS Utility
Dram timing control : niks aan veranderd

Voltage instellingen

CPU Voltage control : Manual
CPU Voltage : 1.22500
CPU PLL Voltage : 1.80
QPI/DRAM Core Voltage : 1.25000
IOH Voltage : 1.20
IOH PCIE Voltage : Auto
ICH Voltage : 1.30
ICH PCIE Voltage : Auto
DRAM Bus Voltage : 1.65
Alle DRAM waardes verder op Auto

Load-Line Calibration : Auto
CPU Differential Amplitude : 800mV
CPU Clock Skew : Auto
CPU Spread Spectrum : Enabled
IOH Clock Skew : Auto
PCIE Spread Spectrum : Disabled

CPU Instellingen
C1E Support : Enabled
Hardware Prefetcher : Enabled
Adjacent Cach Line Prefect : Enabled
MPS and ACPI MADT ordering : Moderdn ordering
Intel Virtualization Tech : Enabled
CPU TM Function : Enabled
Execute Disable Bit : Enabled
Intel HT Technology : Enabled
Active Prosessor Cores : All
A120M : Disabled

Intel PPM Configuration
Intel Speedstep tech : Enabled
Intel C-STATE Tech : Disabled

Met mijn huidige waardes is mijn systeem niet stabiel.
Ik heb veel waardes en overclock dingen opgezocht, en ben zelf ook weze expirimenternen.
Welke waardes raden jullie mij aan te veranderen, en wat doe ik fout ?
Ik zou graag iets van algemene overclock settings willen weten, zodat ik daarop zelf finetunen op mijn hardware.
Ik heb ook niet echt een idee of de bovenstaande instellingen echt goed zijn, zeker ook kijkende op de voltages.
Het is hoe dan ook duidelijk, dat dit wellicht totaal niet een goede opzet is, want het systeem heeft af en toe een BSOD..

De temperaturen zijn overigens wel prima in orde, Idle zit de CPU rond de 37 a 40 graden. en Full load stressed niet echt hoger dan 65 a 70..
Mobo is ook tevens koel genoeg lijkt me, zit gemiddeld rond de 28 graden..

Ik hoop dat iemand hier mij wat opweg kan helpen, dank bij deze 8) 8)

• Maks
QPI DRAM spanning kan wel iets hoger, volgens mij was tot 1.65 Volt nog veilig maar dat moet je eerst zelf controleren.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-03 22:03

auto660

1991 240 GL Brick

Maks schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:32:
QPI DRAM spanning kan wel iets hoger, volgens mij was tot 1.65 Volt nog veilig maar dat moet je eerst zelf controleren.
QPI nooit hoger dan 1.35V, ander degradeert je CPU! Dit is namelijk niet het voltage dat op je ram komt maar het voltage dat op je memcontroller komt.

Gaming~ |Ryzen 3 1200, Asrock B450M PRO4, 16GB@2933MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• undeepdiver
Maks schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:32:
QPI/ Dram is gewoon je QPI voltage "memory controler in de cpu" Max 1.4v 24/7

@ FlorisVN

Om te beginnen:
speedstep, C states, EIST - Disabeld
LLC - On
Alle power phase On
QPI link data rate onder de 7000 houden kan je later omhoog schroeven
Oneven multie voor je CPU core ratio vind hij lekker en je hebt vaak minder voltage nodig.
Eerst je BCLK omhoog stapjes van 10 en steeds even testen of het werkt met LinX Schrijf het op dan weet je welk QPI voltage bij welke BCLK hoort. Zet wel je RAM en Core multipliers laag
Als je dat weet zet jij je CPU core multieplier op 21 en ga je stapje voor stapje je BCLK omhoog schroeven nu hoef je alleen nog je V core aan te passen.

Is dat allemaal klaar kan je met hje RAM geheugen aan de slag

Dit is ff snelle tip alle voltages zelf instellen.

[Voor 5% gewijzigd door undeepdiver op 29-01-2016 17:23]

• undeepdiver
auto660 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:01:
[...]

QPI nooit hoger dan 1.35V, ander degradeert je CPU! Dit is namelijk niet het voltage dat op je ram komt maar het voltage dat op je memcontroller komt.
Je was me voor 1.4 kan nog wel met goede koeling, meestal is toch je V core de bottelneck

• Maks
Ah dat was de dram spanning dan, net even gekeken, mem controller spanning heb ik al zeker 4 jaar op 1.4 volt dus denk dat het wel mee valt (wel een wc loop). Denk dat koeling de doorslaggevende factor is of je processor lang mee zal gaan...

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Maks schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:35:
Ah dat was de dram spanning dan, net even gekeken, mem controller spanning heb ik al zeker 4 jaar op 1.4 volt dus denk dat het wel mee valt (wel een wc loop). Denk dat koeling de doorslaggevende factor is of je processor lang mee zal gaan...
Dan zal het op het 45 micron procedé wel wat ruimer lopen met de voltages. Die Xeons op het 32 micron procedé mogen absoluut niet over de 1.35V.

Gaming~ |Ryzen 3 1200, Asrock B450M PRO4, 16GB@2933MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• undeepdiver
auto660 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:21:
[...]

Dan zal het op het 45 micron procedé wel wat ruimer lopen met de voltages. Die Xeons op het 32 micron procedé mogen absoluut niet over de 1.35V.
Een Xeon is het zelfde als een consumenten CPU, met het verschil dat een Xeon uit de beste stukken van de Wafer wordt gemaakt en soms twee QPI links heeft oftewel memory controllers die met elkaar kunnen communiceren zodat je twee of meer CPU's samen kan laten werken.

HelionPrime in "LinX Stable Club"

undeepdiver in "LinX Stable Club"

Je kan ze tot max 80 graden/ 85 met 1.45v klokken 1,4v 24/7

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

undeepdiver schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:46:
[...]

Een Xeon is het zelfde als een consumenten CPU, met het verschil dat een Xeon uit de beste stukken van de Waver wordt gemaakt en soms twee QPI links heeft oftewel memory controllers die met elkaar kunnen communiceren zodat je twee of meer CPU's samen kan laten werken.

HelionPrime in "LinX Stable Club"

undeepdiver in "LinX Stable Club"

Je kan ze tot max 80 graden/ 85 met 1.45v klokken 1,4v 24/7
Maar de cpu's als de I7 920 zijn gemaakt op het 45 micron procedé, het procedé waarvoor de socket bedacht was. Maar later zijn de Xeon X56xx cpu's gekomen welke op het 32 micron procede zijn gemaakt van de sandybridge cpu's. (terwijl de architectuur gewoon nog Westmere was) En die mogen niet hoger dan 1.35V voor de QPI gaan.

• undeepdiver
Die W3680 is 32nm en ook die kan 1.4 op zijn QPI 24/7 hebben. De eerste generatie i7 was ijzersterk en kunnen echt 1.4v core en 1,4v QPI hebben.

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

undeepdiver schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:46:
Die W3680 is 32nm en ook die kan 1.4 op zijn QPI 24/7 hebben. De eerste generatie i7 was ijzersterk en kunnen echt 1.4v core en 1,4v QPI hebben.
Toch hadden ze op (volgens mij) overclock.net reports van mensen die een gedegradeerde cpu hadden (natuurlijk wel degene met de die-shrink) van een QPI die hoger was dan 1.35V.

Maar dat verschilt per persoon hoe ver hij daarin gaat, waarschijnlijk kun je nu wel die 1.4V gebruiken, als je cpu is gedegradeerd over een jaar maakt het toch niet meer uit omdat het dan al aardig tijd begint te worden om te upgraden als je echt die performance nodig heeft die 1.35V+ geeft. :)

Mijn X5650 draait gewoon op 1.43Vcore onder de 80 graden bij mij, tegen de tijd dat het is gedegradeerd zal ik wel weer wat anders hebben gekocht. >:) (4.3ghz stable op het moment met de 22x multiplier. De uncore wil ik binnenkort aanpakken, dit geeft een aanzienlijke performance winst in Linx met GFLOPS dus het zal vast wel ergens goed voor zijn)

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

undeepdiver schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:46:
Inderdaad. De eerste Nehalem serie was op de markt gebracht eigenlijk voordat Intel ze goed en wel kon indelen in hoge en lage clockers op bepaalde voltages en temperaturen (zogenaamde ASIC binning). Resultaat: CPUs met mega overclock marges, die makkelijk hoge voltages en temperaturen aankunnen. Wat een goede investering was dat destijds: ik heb al 7 jaar dezelfde CPU en speel nog de nieuwste spellen :Y

• FlorisVN
Bij deze alvast dank voor jullie reacties & Support.
Ik ben begonnen om al mijn OC waardes terug te plaatsen naar praktisch default.
Ik heb momenteel de ondertaande waardes ingesteld, met de hoop dat dit goede basis waardes zijn om te gaan verhogen met BCLK van 10 en omhoog.

Ik hoop dat dit goed is undeepdiver ??
Verder heb ik geen idee of o.a bijv. ook de voltages in orde zijn ?
de CPU bijv. staat nog op Auto, wellicht moet ik deze op stock voltage vast zetten ?
Wat ik voorzover heb uitgezocht op internet, is dat veel mensen zeggen dat wanneer de boel op auto staat er meestal te veel voltage word toegediend door het mobo.
De auto functie schijnt niet altijd goed te werken dus.

Bij deze mijn huidige setting. is dit dus een goede basis om mee te gaan verhogen ?
(ben zoals undeepdiver aangaf, begonnen met een oneven multiplier CPU Radio van 19)
Tevens heb ik nog niks gedaan aan mijn RAM geheugen, want dit kan ik dus wellicht beter later pas doen ?

OC instellingen CPU

CPU Ratio Setting : 19
Intel Speedstep : Disabled
Xtreme Phase Full power Mode : Enabled
BCLK Frequency : 150
PCIE Frequency : 100
DRAM Frequency : Auto
UCLK Frequency : Auto
QPI Link Data Rate : 6616MT/s
Asus/3rd Party UI Priority : ASUS Utility
Dram timing control : niks aan veranderd

Voltage instellingen

CPU Voltage control : Manual
CPU Voltage : Auto
CPU PLL Voltage : 1.80
QPI/DRAM Core Voltage : 1.2000
IOH Voltage : 1.10
IOH PCIE Voltage : Auto
ICH Voltage : 1.10
ICH PCIE Voltage : Auto
DRAM Bus Voltage : 1.50
Alle DRAM waardes verder op Auto
Load-Line Calibration : Enabled
CPU Differential Amplitude : Auto
CPU Clock Skew : Auto
CPU Spread Spectrum : Enabled
IOH Clock Skew : Auto
PCIE Spread Spectrum : Disabled

CPU Instellingen

C1E Support : Enabled
Hardware Prefetcher : Enabled
Adjacent Cach Line Prefect : Enabled
MPS and ACPI MADT ordering : Moderdn ordering
Intel Virtualization Tech : Enabled
CPU TM Function : Enabled
Execute Disable Bit : Enabled
Intel HT Technology : Enabled
Active Prosessor Cores : All
A120M : Disabled

Intel PPM Configuration
Intel Speedstep tech : Disabled
Intel C-STATE Tech : Disabled

Graag hoor ik van jullie, dank alvast weer bij deze
_/-\o_ _/-\o_ :)

• FlorisVN
Bij deze, zou ik nog graag even een CPU-Z Screenshot willen delen.

DRAM Frequency : Auto

Even van auto naar de laagste snelheid brengen zodat je geheugen niet direct wordt overgeklokt en daardoor de bus speed beperkt.

AMD Nieuwsdiscussie

• FlorisVN
ok thx, ga ik doen !

Moet ik mischien mijn Vcore ook op stock zetten, of niet ?
Ik heb de rest van mijn voltages merendeel op auto staan, enkele op de standaard voltage ingesteld..

Overigens kan ik op mijn bord nergens intel EIST functie vinden :S
Deze wil ik graag uitzetten, maar vind dit nergens terug.
Heeft Asus deze functie wellicht een andere naam gegeven op haar moederborden ?

• FlorisVN
Mijn Dram staat nu op de laagste waarde : 902Mhz

Overigens kreeg ik wel direct een BSOD tijdens de eerst boot van Windows.
Na een harde reset, boote hij weer normaal naar Windows.

• Maks
auto660 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:21:
[...]

:7

• FlorisVN
@ maks,

dat zijn mooie OC waardes, zoiets zou ik ook wel willen halen..

• Maks
FlorisVN schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:45:
@ maks,

dat zijn mooie OC waardes, zoiets zou ik ook wel willen halen..
Daar gaan we voor zorgen, merk alleen dat mijn geheugen mij een beetje in de steek laat wat de spanningswaardes betreft :+. In principe kan je ook haast niets kapot maken gelukkig, zolang je de temperaturen goed in de gaten houdt en common sense gebruikt wanneer je waardes gaat veranderen. Je hebt een D0 stepping en die halen doorgaans wel de 4 GHz dus dat moet jou ook wel gaan lukken denk ik.

Voor de zekerheid; staat de QPI Multiplier zo laag mogelijk (als je geen frequentie ziet dan de laagste waarde selecteren). Volgens mij zijn EIST en speedstep dezelfde instelling dus dat staat goed. Verder zou ik handmatig de spanning voor de processor instellen, want settings op auto laten staan is een beetje een gok.

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Maks schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:54:
[...]

Daar gaan we voor zorgen, merk alleen dat mijn geheugen mij een beetje in de steek laat wat de spanningswaardes betreft :+. In principe kan je ook haast niets kapot maken gelukkig, zolang je de temperaturen goed in de gaten houdt en common sense gebruikt wanneer je waardes gaat veranderen. Je hebt een D0 stepping en die halen doorgaans wel de 4 GHz dus dat moet jou ook wel gaan lukken denk ik.

Voor de zekerheid; staat de QPI Multiplier zo laag mogelijk (als je geen frequentie ziet dan de laagste waarde selecteren). Volgens mij zijn EIST en speedstep dezelfde instelling dus dat staat goed. Verder zou ik handmatig de spanning voor de processor instellen, want settings op auto laten staan is een beetje een gok.
Dat is maar net hoe je de waardes interpreteert, de tijd zal het leren :) Mijn X5650 reageert totaal niet op extra QPI voltage en doet gewoon 210 baseclock met 1.3V QPI icm 6 gevulde ramsloten.

• Maks
auto660 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:56:
[...]

Dat is maar net hoe je de waardes interpreteert, de tijd zal het leren :) Mijn X5650 reageert totaal niet op extra QPI voltage en doet gewoon 210 baseclock met 1.3V QPI icm 6 gevulde ramsloten.
Nice, 210 MHz is ongeveer de maximale baseclock voor X58 chips dacht ik. Als je dan nog hoger gaat dan heeft het verhogen van de QPI spanning ook niet echt zin. Als je een WS Pro hebt dan kan je ook nog QPI slow mode proberen eventueel.

[Voor 16% gewijzigd door Maks op 30-01-2016 14:07]

• undeepdiver
@ Floris

Je UCLK moet 2x je Dram speed zijn.
CPU spreadcentrum disabled
cpu en ram zo laag mogenlijk en je BCLK omhoog schroeven dan weet je hoeveel qpi voltage je nodig hebt bij welke bclk.
verder staat nu alles wel goed

Dan je cpu multplier op 21 dat is je max non turbo.
dan ga jij je bclk verhogen..zodat je core speed omhoog gaat stapje voor stapje per 100 mhz loopt hij vast of wil de cpu niet meer booten v core omhoog.

En daarna pas je ram omhoog brengen.

http://www.techreaction.n...e-bloomfield-and-gulftown

• FlorisVN
thx weer voor jullie support en info !
word steeds weer een stukje wijzer..

@ undeepdiver,

Wat bedoel je precies met UCLK moet 2x je dram speed zijn.. ?
bedoel je ipv UCLK BCLK ? en zo ja kan je mij mischien aub een voorbeeldje geven.. ?

Ik zal nu iniedergeval de Vcore vast zetten op 1.20V, liefst wil ik zo min mogelijk risico lopen en de auto stand zo min mogelijk gebruiken..

• undeepdiver
als je ram op 1600mhz draait zet jij je UCLK op 3200 mhz

Maak je geen zorgen om je v core tot 1.4 v is veilig

En ik zou eens goed die overklok tutorial lezen die ik in mijn vorige post heb gezet.

• FlorisVN
ok,

thx voor je fast response.
echter hoe weet ik overigens of mijn overige voltages dan nog wel goed zijn ??

hoe kan ik er bijv. achterkomen dat bij instabiliteit mijn QPI/DRAM voltage te laag is of vcore voltage.. ?
Hoe kom je daar dan achter ?

Ik zal je link over die toturial eens gaan lezen, thx daarvoor !
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee